Naimisiin Cebussa!

uuno81

Onko joku, joka olisi mennyt naimisiin Cebussa? Mitä papereita tarvittiin ja oliko niitä helppo saada? Kyse on siviilivihkimisestä ja en ole ollut aikaisemmin naimisissa.

48

2197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

      Kannattaisi selata asiasta aiemminkin annettuja ohjeita, pätee Cebun kohdalla samallalailla, kuin muuallekkin maahan.

      Sinä tarvitset kopion passista, virkatodistuksen ja avioliittoluvan, nämä kiikutat tai lähetät ulkoministeriöön vahvistettaviksi (voimassa 4 kk), sen jälkeen lähetät ne Filippiinien suurlähetystöön Norjaan vahvistettaviksi (lokakuussa suljetaan filippiinien suomen lähetystö ja ilmeisesti sitten Tukholmankin?) En tiedä vahvistaako Helsingin lähetystö papruja, itse vahvistin aikoinaan Tukholman lähetystössä, joten tiedusteleppa asiaa heiltä.

      Sit ku saat nämä paprut lähetät ne tulevalle vaimollesi postitse, taikka kuriiri postitse. Itse lähetin postitse ja perille on mennyt.

      Vaimos kiikuttaa ne lähimpään rekisteriin ja ne alkaa fiksaan teidän papruja kuntoon, ja saattaa olla et haluavat noiden sinun asiakirjojen vahvistamisen vielä Suomen Filippiinien suurlähetystössä, riippuu virkailijasta heillä, joten kirjoita valtakirja vaimollesi vielä tuosta et voi vahvistaa ne Manilassa puolestasi, ai niin Suomen suurlähetystö Manilassa lopettaa toimintansa tämän vuoden aikana, eli kehoittaisin toimimaan reippaasti asian kanssa :D

      Sit katsotte sen vihkimispäivän ja vaimos hoitaa tuomarin, ja tietysti hääjärjestelyt siellä päässä, sekä todistajat papruihin. Anna vaimos hoitaa ne asiat sit sielä pääs kuntoon, ku ne tietää kuviot paremmin, kuin sinä.

      Sithän teillä alkaa se toien rumba noiden paprujen vahvistamisineen ym, häiden jälkeen, ja tästäkin löytyy sit paljon tietoa aikaisemmista keskusteluista.

    • uuno81

      Entä onko jollain kokemusta ennen naimisiinmenoa käytävästä seminaarista?
      Kuinka kauan kestää ja mitä kaikkea siellä kerrotaan tai kysellään?

      Tuleva vaimoni on 19v, joten tuohan on käytävä ja niille jotka ajattelevat että, taas joku vanha mies on hakemassa piristystä loppuelämään, niin voin kertoa, että itse olen 31v!

      • ...................

        Ei tarvitse käydä seminaaria, jos on siviilivihkiminen kyseessä.

        Muuten eikös olekkin huvittavaa, että tälläkin palstalla joku oikein pienenpienen pienet munat omaava säälittävä reppana käy noita miinuksia laittamassa aina viestieni perään. Reppahousulla, kun ei ole mitään tietoa näistä asioista, niin purkaa tuota säälittvää mitän sanomuuttammuutansa täällä anonyyminä miinustelemalla toisten asiallisten viestien perään.


      • Näin viime syksynä
        ................... kirjoitti:

        Ei tarvitse käydä seminaaria, jos on siviilivihkiminen kyseessä.

        Muuten eikös olekkin huvittavaa, että tälläkin palstalla joku oikein pienenpienen pienet munat omaava säälittävä reppana käy noita miinuksia laittamassa aina viestieni perään. Reppahousulla, kun ei ole mitään tietoa näistä asioista, niin purkaa tuota säälittvää mitän sanomuuttammuutansa täällä anonyyminä miinustelemalla toisten asiallisten viestien perään.

        Kaupungista riippuen seminaariin tarvii osallistua, sillä ei ole mitään merkitystä onko häät siviilissä vai ei. Esimerkkinä jälleen Mikaelin blogi kaukorakkautta.vuodatus.net, eli hän meni Cebussa naimisiin ja joutui käymään. Kahlaa alkupään tekstejä jos haluat löytää juttua.

        Itse menin Cebun saarella, mutten Cebu cityssä, ja jouduin myös käymään. Päivän keikka, helppo juttu. Puhutaan perheestä ja siihen liittyvistä arvoista. Multa kysyttiin mielipidettä esimerkiksi lasten määrästä. Paikalla muitakin pareja, sillon kun me oltiin oli meidän lisäksi neljä.

        Niin ja ne paperit, älä niitä mihinkä Norjaan lähetä jos ennen lokakuuta toimit, Helsingissä hoituu, hinta 25€. Tuolta löytyy ohjeita http://www.filippiinit-seura.fi/paperisota.html


      • ....................
        Näin viime syksynä kirjoitti:

        Kaupungista riippuen seminaariin tarvii osallistua, sillä ei ole mitään merkitystä onko häät siviilissä vai ei. Esimerkkinä jälleen Mikaelin blogi kaukorakkautta.vuodatus.net, eli hän meni Cebussa naimisiin ja joutui käymään. Kahlaa alkupään tekstejä jos haluat löytää juttua.

        Itse menin Cebun saarella, mutten Cebu cityssä, ja jouduin myös käymään. Päivän keikka, helppo juttu. Puhutaan perheestä ja siihen liittyvistä arvoista. Multa kysyttiin mielipidettä esimerkiksi lasten määrästä. Paikalla muitakin pareja, sillon kun me oltiin oli meidän lisäksi neljä.

        Niin ja ne paperit, älä niitä mihinkä Norjaan lähetä jos ennen lokakuuta toimit, Helsingissä hoituu, hinta 25€. Tuolta löytyy ohjeita http://www.filippiinit-seura.fi/paperisota.html

        Tiedä sitten varmaan näin on, mutta meillä ei ollut ainakaan tämmöistä seminaaria, kun menimme siviilivihkimisellä naimisiin. Ilmeisesti käytäntö vaihtelee, olisiko puolison iällä jotain tekemistä asian kanssa? Muistaakseni, jos puoliso 18-25 ikävuotta välillä, pitänee kai jopa kysyä vanhempien lupa/nimi papruihin.

        Pre-Marital Counseling and Family Planning Seminar:

        If either of you are between the ages of 18 and 25, you will need to show proof to the local civil registrar that you have received marriage counseling. If you do not receive marriage counseling, your marriage license will not be issued for three months.

        http://www.visajourney.com/forums/topic/234187-civil-wedding-requirements/


    • uuno81

      Kiitos vastauksista!

      Kyllä tuo Mikaelin blogi on läpi luettu ja myös Filippiinit-seuran sivuihin tutustuttu ja en tosiaankaan papereita Norjaan ole lähettämässä, Helsinki riittää.

      Olisi oikein hienoa, jos seminaariin riittää tuo päivä, sillä tuleva vaimoni opiskelee vielä ja sehän on jokapäiväistä hommaa Filippiineillä, mutta eiköhän koulusta saa verran vapaata, että seminaariin kerkiää ja minun kesän ainoat vapaat löytyy heinäkuulta, jolloin ajattelin Cebuun suunnistaa, mutta vain 2 viikoksi ja pikkusen olen huolissaan että riittääkö aika siellä - toivottavasti.

      • ....................

        Niin, enhän tiennyt sinun hääpäivääsi, kuten varmaan aloituksesta huomaat? Siksi sanoinkin, että kun Filippiinien lähetystö Suomessa suljetaan, niin sen jälkeen kaikki paprut joutuu jatkossa vahvistamaan Norjassa, koska ilmeisesti myös Tukholman lähetystö sulkee ovensa. Itse menein aikoinaan naimsiin, kun Suomessa ei ollut Filippiinien lähetystöä, ja paprut piti vahvistaa Tukholmassa, joka toimi varsin hyvin tuolloin.

        2 viikkoa riittää naimisiin menemiseen Filippiineillä, jos vaimosi on hoitanut papru asiat valmiiksi rekisterissä, sekä varannut ajan tuomarille vihkimistä varten. Olethan aiemminkin Filippiineillä käynyt? Liian lyhyt aikainen oleskelu ja vähät tapaamiset ennen avioliittoa voi aiheutaa oleskelulupa hakemuksissa tuolloin viivästymisiä, jopa hylkäämisiä. Eli hätäilemällä voit joutua ojasta allikkoon. Muutenkin kannattaisi oleskella pitempiä aikoja puolison kotimaassa, jo ihan kulttuuritavoille oppimisen kannalta.

        2 viikkoa ei riitä sitten avioliiton lailistamis prosessiin alkuunkaan, eli NSO, DFA kierroksiin.


      • veliV
        .................... kirjoitti:

        Niin, enhän tiennyt sinun hääpäivääsi, kuten varmaan aloituksesta huomaat? Siksi sanoinkin, että kun Filippiinien lähetystö Suomessa suljetaan, niin sen jälkeen kaikki paprut joutuu jatkossa vahvistamaan Norjassa, koska ilmeisesti myös Tukholman lähetystö sulkee ovensa. Itse menein aikoinaan naimsiin, kun Suomessa ei ollut Filippiinien lähetystöä, ja paprut piti vahvistaa Tukholmassa, joka toimi varsin hyvin tuolloin.

        2 viikkoa riittää naimisiin menemiseen Filippiineillä, jos vaimosi on hoitanut papru asiat valmiiksi rekisterissä, sekä varannut ajan tuomarille vihkimistä varten. Olethan aiemminkin Filippiineillä käynyt? Liian lyhyt aikainen oleskelu ja vähät tapaamiset ennen avioliittoa voi aiheutaa oleskelulupa hakemuksissa tuolloin viivästymisiä, jopa hylkäämisiä. Eli hätäilemällä voit joutua ojasta allikkoon. Muutenkin kannattaisi oleskella pitempiä aikoja puolison kotimaassa, jo ihan kulttuuritavoille oppimisen kannalta.

        2 viikkoa ei riitä sitten avioliiton lailistamis prosessiin alkuunkaan, eli NSO, DFA kierroksiin.

        Menin viime kesänä ormoc nimisessä kaupungissa naimisiin ja siellä ei tarvinnut käydä sitä kurssia. Oli siviilivihkiminen ja viikon kuluttua papereiden täyttämisestä oli vihkiminen. Vaimo oli 25 vuotias. Nyt on asunut suomessa reilun 3 kuukautta. Ilmeisesti vaihtelee käytäntö eri kaupungeissa.


      • cdo
        veliV kirjoitti:

        Menin viime kesänä ormoc nimisessä kaupungissa naimisiin ja siellä ei tarvinnut käydä sitä kurssia. Oli siviilivihkiminen ja viikon kuluttua papereiden täyttämisestä oli vihkiminen. Vaimo oli 25 vuotias. Nyt on asunut suomessa reilun 3 kuukautta. Ilmeisesti vaihtelee käytäntö eri kaupungeissa.

        Itse olen ollut nyt naimisissa melkein puoli vuotta. Meidän piti käydä seminaari ja sillä ei tosiaan ole merkitystä onko siviilivihkiminen vai ei. Se riippuu kyseisen kaupungin virkamiehistä mitä haluavat. Lisäksi meidän piti vielä hakea erillinen vahvistus jo kertaalleen vahvistetuille papereille Manilan suurlähetystöstä. Aikaa olin varannut 2.5 viikkoa, mutta tiukille meni. Olimme valmistelleet keiken niin hyvin kun vaan, mutta esim tuomarille emme aikaa voineet varata ennenkuin olin itse paikanpäällä käynyt näyttämässä passin, vaikka periaatteessa vaimollani oli passikopioni ja ihan kaikki vaadittavat paperit olemassa.. eli kaikki menee eri tavalla eri paikoissa.

        Hakiko veliV:n vaimo oleskelulupaa paikanpäältä vai tuliko hän viisumilla tänne Suomeen? Ja jos ol- lupaa.. kauanko meni noin suurinpiirtein hakemuksen jättämisestä päätökseen?


      • ....................
        cdo kirjoitti:

        Itse olen ollut nyt naimisissa melkein puoli vuotta. Meidän piti käydä seminaari ja sillä ei tosiaan ole merkitystä onko siviilivihkiminen vai ei. Se riippuu kyseisen kaupungin virkamiehistä mitä haluavat. Lisäksi meidän piti vielä hakea erillinen vahvistus jo kertaalleen vahvistetuille papereille Manilan suurlähetystöstä. Aikaa olin varannut 2.5 viikkoa, mutta tiukille meni. Olimme valmistelleet keiken niin hyvin kun vaan, mutta esim tuomarille emme aikaa voineet varata ennenkuin olin itse paikanpäällä käynyt näyttämässä passin, vaikka periaatteessa vaimollani oli passikopioni ja ihan kaikki vaadittavat paperit olemassa.. eli kaikki menee eri tavalla eri paikoissa.

        Hakiko veliV:n vaimo oleskelulupaa paikanpäältä vai tuliko hän viisumilla tänne Suomeen? Ja jos ol- lupaa.. kauanko meni noin suurinpiirtein hakemuksen jättämisestä päätökseen?

        Toi paperien vahvistaminen Suomen suurlähetystössä Manilassa on yleinen juttu, itse jouduin myös tuon tekeen 4 vuotta sitten myöskin, ja asiasta mainitaan Filippiinit seuran sivuillakin. No ilmeisesti seminaarin joutuu käymään, mutta pikku lahjus ne fazerin siniset paketit tässäkin välissä kummoisesti auttaa leimasimen kanssa rekisterissä, kuten niin monen muunkin asian nopeuttaminen kyseisessä maassa, jo ten siitä voi päätellä mikä painoarvo ja merkitys kyseisellä seminaarilla sitten loppujen lopuksi on. Seminaarin tarkoitus muuten on säänöstellä syntyvyyttä :D

        Sitten miinustelija surkimus voi taas laittaa miinuksensa, kyseinen heppu on joku reppahousu, jolla meni ilmeisesti kuviot vähän pieleen aikoinaan;)


      • uuno81
        .................... kirjoitti:

        Niin, enhän tiennyt sinun hääpäivääsi, kuten varmaan aloituksesta huomaat? Siksi sanoinkin, että kun Filippiinien lähetystö Suomessa suljetaan, niin sen jälkeen kaikki paprut joutuu jatkossa vahvistamaan Norjassa, koska ilmeisesti myös Tukholman lähetystö sulkee ovensa. Itse menein aikoinaan naimsiin, kun Suomessa ei ollut Filippiinien lähetystöä, ja paprut piti vahvistaa Tukholmassa, joka toimi varsin hyvin tuolloin.

        2 viikkoa riittää naimisiin menemiseen Filippiineillä, jos vaimosi on hoitanut papru asiat valmiiksi rekisterissä, sekä varannut ajan tuomarille vihkimistä varten. Olethan aiemminkin Filippiineillä käynyt? Liian lyhyt aikainen oleskelu ja vähät tapaamiset ennen avioliittoa voi aiheutaa oleskelulupa hakemuksissa tuolloin viivästymisiä, jopa hylkäämisiä. Eli hätäilemällä voit joutua ojasta allikkoon. Muutenkin kannattaisi oleskella pitempiä aikoja puolison kotimaassa, jo ihan kulttuuritavoille oppimisen kannalta.

        2 viikkoa ei riitä sitten avioliiton lailistamis prosessiin alkuunkaan, eli NSO, DFA kierroksiin.

        Olen kyllä aikaisemminkin vieraillut Filippiineillä. Tulevan vaimon kanssa on vähän kierretty eri paikoissa ja pitihän tyttöä lentokoneessakin käyttää.

        On totta, että ei kiirehtimisellä mitään voita, mutta noiden lähetystöjen sulkemiset vain mahdollisesti vaikeuttavat asioita tulevaisuudessa ja sen vuoksi ajattelin, että nyt olisi hyvä kohta naimisiinmenolle ja saa nähdä millä mallilla Suomen asiat ovat ensi vuonna Manilan päässä!

        Ja laillistamisprosessin saa vaimo ja sukulaiset hoitaa, jos siihen pystyvät.


      • veliV
        cdo kirjoitti:

        Itse olen ollut nyt naimisissa melkein puoli vuotta. Meidän piti käydä seminaari ja sillä ei tosiaan ole merkitystä onko siviilivihkiminen vai ei. Se riippuu kyseisen kaupungin virkamiehistä mitä haluavat. Lisäksi meidän piti vielä hakea erillinen vahvistus jo kertaalleen vahvistetuille papereille Manilan suurlähetystöstä. Aikaa olin varannut 2.5 viikkoa, mutta tiukille meni. Olimme valmistelleet keiken niin hyvin kun vaan, mutta esim tuomarille emme aikaa voineet varata ennenkuin olin itse paikanpäällä käynyt näyttämässä passin, vaikka periaatteessa vaimollani oli passikopioni ja ihan kaikki vaadittavat paperit olemassa.. eli kaikki menee eri tavalla eri paikoissa.

        Hakiko veliV:n vaimo oleskelulupaa paikanpäältä vai tuliko hän viisumilla tänne Suomeen? Ja jos ol- lupaa.. kauanko meni noin suurinpiirtein hakemuksen jättämisestä päätökseen?

        hääpäivä oli 26.7-11 ja sen jälkeen (3.8 ) tulin suomeen. Vaimo hoiti kaikki paperihommat sen jälkeen ja joulukuussa kun kaikki oli valmista vaimon puolelta niin hän lähetti alkuperäisen vihkitodistuksen (ei kelvannut kopio maistraatissa suomessa) minulle suomeen postissa ja rekisteröin avioliiton myös suomessa(1vk) jonka jälkeen lähetin vaimolle kutsun ja hän haki turistiviisumin ja tuli sillä suomeen. Minä halusin että vaimoni tutustuu ensin suomeen ja päättää sitten haluaako asua täällä. 7 kuukautta siitä kun menimme naimisiin niin vaimoni oli jo suomessa. Manila-Singapore-helsinki lento oli meno-paluu filippiineiltä ostettuna 1300Taalaa.


    • emppa

      Hiukan vajaa kaksi vuotta sitten menin avioon Cebun naapurikaupungissa ja olihan se paperisota siellä aika sähläämistä, mutta saimme kaiken ajallaan. Tuomari oli vihkimässä (5000 Pesos) ja 200 vierasta, oikein mukava rantapaikka vähän mereltä tuuleskelikin.
      Vaimolla oli se CFO-kurssi Cebussa ja kesti kaksi päivää ja siitä sai passiin tarran, kunhan ensin oli oleskelulupatarra saatu.

    • uuno81

      Onkohan kuinka kallista ollut järjestää häät Filippiineillä ja kuinka tärkeää on järjestää isot häät vai onko? Ajattelin vaan, että haluaako paikalliset näyttää muille, että nyt on meidän tyttö mennossa naimisiin ulkomaalaisen kanssa?

      • Jamppa Suomest

        Häät ovat iso asia filippiineillä, he ovat katolilaisia, ja siellä mennään naimisiin kerran elämässä.

        Meillä oli isommat kemut hotellissa meren rannalla, vieraita parisataa, perinteiset hääasut, hääkuvaajat, ohjelma ym ym..Sekä jatko kemut vielä vaimon kotona satakunta vierasta. Hinta 100000 pesoa eli alta 2000 euroa. Vertailun vuoksi Suomessa häät maksaa keskimäärin 10000 euroa. Voinen sanoa, että tuo 2000 euron häät mitä järjestettiin olisi varmaann ollut Suomessa siellä 15000 egen paikkeilla, liekö riittänyt.


    • emppa

      Parisataa oli rannalla ja sitten vielä jatkot vanhempien kotona saman verran ns. köyhempää väkeä vuorilta. Ruoka ja juoma maksoi 30.000 pesos ja sai vielä grillatun sian päälle.

      • fasfsf

        Olipas halvat häät. Lechon eli tuo kokonainen grillattu sika pienikin maksaa jo kaupungissa 4000 pesoa. Meillä on tapana järkätä picnik reissu silloin tällöin meren rannalle ja ostetaan tuo lechon usein ja muuta sapuskaa.


      • Ihanan kallista

        Me kans kysyttiin cateringin hintaa, 100 hengelle 20000P. Sisälsi kaikkea mahdollista. Tämä maaseudulla Cebussa. Mentiinkin sit kuitenkin Suomessa naimisiin niin en tiedä kokonaiskuluista.


    • uuno81

      Ja näin vain pääsimme naimisiin Filippiineillä! Kyseessä oli siviilivihkiminen ja seminaaria ei tarvinnut käydä.

      Talisay City, CEBU oli häiden pitopaikka, 100 hengelle oli tarpeet varattu ja hintaa tuli noin 1500 euroa kaikkineen. Vähän piti myös rahaa laittaa viraston rattaiden voiteluun, että saatiin tarvittavat paperit ajoissa ennen häitä, koska aika meinasi loppua kesken.

      • ....................

        Onneksi olkoon. Se meni sitten vähän, niin kuin olin tuolla ylempänä sinulle kirjoitellut, eli ei seminaaria ja alta 2000 euroo maksaa häät. Miinuksiahan tuonne oltiin minulle tehtailtu vastauksieni perään :D

        Jokos vaimo on Suomes?


      • uuno81
        .................... kirjoitti:

        Onneksi olkoon. Se meni sitten vähän, niin kuin olin tuolla ylempänä sinulle kirjoitellut, eli ei seminaaria ja alta 2000 euroo maksaa häät. Miinuksiahan tuonne oltiin minulle tehtailtu vastauksieni perään :D

        Jokos vaimo on Suomes?

        Kiitos onnitteluista!

        Vaimolla on vielä huhtikuuhun asti koulua jäljellä ja katsoimme viisaammaksi, että se käydään loppuun valmistumiseen asti. Sen jälkeen haen hänet vierailulle Suomeen ja katsomme, että mitä hän tykkää elämästä täällä ja jos sitten kaikki menee hyvin, niin voimme aloittaa yhteisen elämän myöhemmin täällä Suomessa.


    • Cebusta

      Onnittelut meiltäkin! Tiedän Talisay Cityn, kun olen ollut pari kertaa Simalassa. Vaimoni on kotoisin Cebusta jonkun verran pohjoiseen.
      Vaimoni suoritti sen CFO-kurssin vasta häiden jälkeen Cebussa, kun sitä vaadittiin, kun muuttaa ulkomaille asumaan, ei avioliiton takia. Vaimollasi se on vielä edessäpäin, jos mielii ulkomaille.
      Jos saatte visan, silloin voitte hakea Suomessa oleskelulupaa ja hän voi jäädä tänne sitä odottelemaan, vaikka visa loppuisikin. Tällöin CFO:ta jää tietenkin kuvioista pois.
      Vaimoni on nyt asunut Suomessa vajaan vuoden ja sopeutunut olosuhteisiin nähden ihmeen hyvin.

      • uuno81

        Kiitos!

        Hyvä tietää, että kurssi on käytävä. Täytyykin ottaa puheeksi vaimon kanssa.

        Ja olen tietoinen, että oleskelulupaa on mahdollista odottaa Suomessa, mutta todennäköisesti vaimo menee ensimmäisen vierailun jälkeen vielä takaisin kotiin. Aika näyttää miten käy.


    • ?-?

      tarviiko DFA jtn muita papereita tai todistuksia kuin sen NSO:sta tulleen virallistetun todistuksen?
      Ja onko kokemusta lähetystöön mennessä, että pitää olla jokin valtakirja suomessa asuvalta puolisolta??

      • Pinoy

        Tos muistelin et passi ja vaimo meinas et CFO:n joku vihreän värinen papru pitäs näyttää myös, mut parempi se on sinne kaikkien paprujen kanssa mennä. Tosta on sen verran aikaa et ei muista enään.

        Ei tarvitse valtakirjaa puolisolta, kun menee lähetystöön avioliitto paprujen kans, ei vaimolta ainakaan kysytty.


    • ?-?

      hei nyt tarvittis nopeaa vastausta, kun puoliso matkustaa Manilaan ja jättää oleskelulupahakemuksensa, tarviiko jo silloin maksaa se melkein 400€ maksu vai onko siinä ensin vain jotain Pesoja käsittelymaksuna? KIIRE

      • Pitää

        "Oleskelulupamaksu peritään etukäteen hakemusta jätettäessä." http://www.finland.ph/public/default.aspx?nodeid=44713&contentlan=1&culture=fi-FI


      • Uncle Sammy

        Pitää maksaa. Ei sitten tullutkaan sitä turistiviisumia, vaikka pojat mainosti et helposti tulee.


    • ?-?

      kiitos nopeista vastauksista, en vaan tahtonut itse uskoa että onko tuo lause kirjaimellisesti totta.. ei sitten muutakuin nopeeta lähetteleen fyrkat westerniin.
      kiitti pojat!!!

    • uuno81

      Taas kyselen hieman!

      Eli missä hinnoissa on lennot Suomeen olleet, kun ne on Filippiineiltä hankittu ja onko ne pakko sieltäpäin hommata?

      Ja sitten matkavakuutuksen ottaminen, olen kuullut, että voi olla kalliskin?

      • Pinoy

        KLM:llä tuli emäntä aikoinaan 700 euroa tais olla yhdensuuntainen lento, saa varmaan halvemmallakin Cathay Pacific, otin tuon koska siitä oli suora lento Eurooppaan Filippiineiltä, ei viitsinyt toiselle heti mitään 24-30 tunnin halppislentoreittejä katsoa tallustettavaksi.

        Et tarvitse matkavakuutusta, jos hänelle on jo myönetty oleskelulupa, ellet itse halua sitä väkisin tehdä, ja ei se kallis ole 30-60 euroa maksaa tuommoinen lyhyt vakuutus.


      • uuno81
        Pinoy kirjoitti:

        KLM:llä tuli emäntä aikoinaan 700 euroa tais olla yhdensuuntainen lento, saa varmaan halvemmallakin Cathay Pacific, otin tuon koska siitä oli suora lento Eurooppaan Filippiineiltä, ei viitsinyt toiselle heti mitään 24-30 tunnin halppislentoreittejä katsoa tallustettavaksi.

        Et tarvitse matkavakuutusta, jos hänelle on jo myönetty oleskelulupa, ellet itse halua sitä väkisin tehdä, ja ei se kallis ole 30-60 euroa maksaa tuommoinen lyhyt vakuutus.

        Ei irtoa lentoliput meille ihan noin halvalla, koska todennäköisesti menen itse vaimoni hakemaan Suomeen ja varmaankin on käytävä viemässä takaisinkin Filippiineille eli itselle 2 menopaluuta ja vaimolle 1, halvaksi tulee!

        Kuinkahan helposti tuon oleskeluluvan saa? Mietin vain, että se kyllä kannattaisi hakea, eikä tuhlata aikaa viisumeihin!


      • Pinoy
        uuno81 kirjoitti:

        Ei irtoa lentoliput meille ihan noin halvalla, koska todennäköisesti menen itse vaimoni hakemaan Suomeen ja varmaankin on käytävä viemässä takaisinkin Filippiineille eli itselle 2 menopaluuta ja vaimolle 1, halvaksi tulee!

        Kuinkahan helposti tuon oleskeluluvan saa? Mietin vain, että se kyllä kannattaisi hakea, eikä tuhlata aikaa viisumeihin!

        No aina lähtökohtaisesti lähetystö olettaa, että haette oleskelulupaa hakijan kotimaasta käsin, eli tapauksenne on aivan tyyppillinen, vain harvoin pääsee avioliiton jälkeen odottamaan Suomeen turistiviisumilla oleskelulupaa.

        Homma nyt ei ole niin kauheaa, kuin antaa kuvitella, nimittäin, vaimosi menee nyt täytettyjen oleskelulupa kaavakkeiden, avioliitto paprujen sekä cfo litteralla vahvistetun passin kanssa kipin kapin lähetystöön haastateltavaksi, nyt ku se vielä on mahdollista tehdä Suomen lähetystössä. Paprut lähtee Suomen suuntaan diplomaatti postissa, kestää 2 pv:stä 2 viikkoon, riippuen milloin posti lähtee.

        Alat oleen yhteydessä suoraan käsittelijään migrissä, selität tilanteenne ja jos olet jo useammin siellä käynyt ja molempien taustat on ok, niin kun virkailija saa paprut kouraan, niin 3 päivästä 2 kuukauteen tuossa menee, jos pidempään, niin tuolloin asiassa selvitetään eli syynätään vähän tarkemmin. Meille tuli lupa 3 päivässä siitä, ku virkailija sai ne kouraansa.

        Voittehan kokeilla sitä turistiviisumia, tai paremminkin soita suoraan manilan lähetystöön ja kysy saako emäntäs turistiviisumia, jos sanoo et ei onnistu, niin oleskelulupa vetään, et suotta tuhlaa rahojasi bumerangiin.


    • uuno81

      Mitenkähän menee tuon oleskelulupahakemuksen kanssa? Pitääkö olla lentoliput varattuna ja kaikki muukin valmiina, niinkuin viisumihakemusta jätettäessä? Ja entä sitten, kun oleskelulupa on saatu, pitääkö silloin olla näyttää valmiiksi maksetut lentoliput lähetystössä?

      • Pinoy

        Ei tarvitse olla, varaat liput vasta sitten, kun lupa plakkarissa. Ei tarvitse näyttää lentolippuja, vaimollasihan on vain menolippu Suomeen...;) Toi lentoliput kiinnostaa turistiviisumeissa, koska haluavat nähdä paluupäivän siitä.


    • filipina

      heipsan, me vietiin nyt elokuun lopussa täällä filippiineillä oleskelulupa paprut manilaan, haastattelua ei tarvita, vain jos suomessa päättävät, että tarvii, niin sitten erikseen he kutsuvat..kyselimme että kauanko yleensä menee näissä, niin vast oli 3-6kk ja tuonhan näkee saman kyllä migrin sivultakin!
      ....miten siihen käsittelijään saa suoraan yhteyden, jos koittaisin soittaa sinne?
      ...lisätietoja hakemukseen olen juuri eilen kirjoittanut s-postilla, joten olemassaolostamme olen jo antanut vinkin =) ..tosin meileihinhän ne eivät edes vastaa..

      • Pinoy

        Tervehdys, aikoinaan soitin migriin ja meni keskukseen, kerroin asiani ja hän yhdisti minut suoraan Filippiinien oleskelulupa asioista päättävälle. Erittäin ystävällinen palvelu kyseisellä miesvirkailijalla, kerroin kuinka asiat on, kauan on seurusteltu, asuttu yhdessä, kaikki seikat, tämän jälkeen pyydettiin valokuva häistä ja siitä pari päivää, niin lupa tuli.


        Migrin sivuillahan on tuo 3-6 kk, se yleinen vastaus, mutta se riippuu todella paljon mistä maasta haetaan lupaa, kuinka selvä tapaus jne. Eli se lupa voi tulla ihan muutamissa viikoissa.

        Tuolloin, kun vaimoni vei hakemuksen lähetystöön, niin samalla hänet haastateltiin ja se oli käytäntö kaikille, eikä sitä pyyntöä tullut Suomesta, vaan lähetystö tekee sen omasta halustaan. Itseasiassa hyvin vähän tulee lähetystölle ohjeistuksia he lähettävät paprut eteenpäin Suomeen, ja migri toimii itsenäisesti.


    • uuno81

      Onko kellään mitään tietoa siitä, että onko Filippiineillä käydyn koulun papereilla mitään merkitystä täällä? Aikaisemmin kerroin, että vaimoni valmistuu koulusta ensi vuoden huhtikuussa, mutta se olikin vaan koulussa käytävä osuus ja tuohon päälle olisi vielä oltava 1 vuosi työharjoittelussa. Onko järkeä vielä odottaa, että vaimo suorittaa harjoittelun myös vai pitäisikö puhua tänne aikaisemmin ja koulun penkillehän se on täälläkin ensimmäiseksi mentävä? 2 vuotta olisi vielä odotettava, että yhdessä asumisen voisimme suomessa aloittaa ja se vaan tuntuu pitkältä ajalta!

      • Pinoy

        "Onko kellään mitään tietoa siitä, että onko Filippiineillä käydyn koulun papereilla mitään merkitystä täällä?"

        Riippuu alasta, jos on ydinfyysikko, niin no hätä ;) Vitsi vitsinä, minkä alan ihminen hän on? Jos sairaanhoitaja, niin pääsee niillä papruilla lähihoitajan hommiin, mutta joutuu samalla suorittamaan työn ohessa sairaanhoitajan pätevyyden Suomessa. Myöskin jotkut tekniikan, opetuspuolen paprut lähinnä Englanninkielen opettaja ym, voi hakea täydennyskoulutukseen, vaimolle tarjottiin mahdollisuutta hyväksyttää oman tutkintonsa Suomessa muutaman vuoden yliopistokoulutuksella täällä. Aika monella Filipinalla on koulutus ennestään, kun tulevat tänne, mutta käsittääkseni lähes kaikki opiskelevat uuden ammatin täällä, niin myös vaimoni teki.

        Joka tapauksessa vaimosi pitää suorittaa Suomenkielen opintoja, jos mielii täällä työllistyä ellei sitten ole jonkin sortin proffa;)

        Ota emäntäs vaan tänne, ja Suomen kieltä opiskeleen ensin, ja sit suorittaa opintonsa loppuun täällä, jos pääsee opiskeleen, jos on terveydenhuoltoalalle menossa, niin homma käy leikiten, muissa joutuu tahkomaan kivisemmän polun.


      • uuno81
        Pinoy kirjoitti:

        "Onko kellään mitään tietoa siitä, että onko Filippiineillä käydyn koulun papereilla mitään merkitystä täällä?"

        Riippuu alasta, jos on ydinfyysikko, niin no hätä ;) Vitsi vitsinä, minkä alan ihminen hän on? Jos sairaanhoitaja, niin pääsee niillä papruilla lähihoitajan hommiin, mutta joutuu samalla suorittamaan työn ohessa sairaanhoitajan pätevyyden Suomessa. Myöskin jotkut tekniikan, opetuspuolen paprut lähinnä Englanninkielen opettaja ym, voi hakea täydennyskoulutukseen, vaimolle tarjottiin mahdollisuutta hyväksyttää oman tutkintonsa Suomessa muutaman vuoden yliopistokoulutuksella täällä. Aika monella Filipinalla on koulutus ennestään, kun tulevat tänne, mutta käsittääkseni lähes kaikki opiskelevat uuden ammatin täällä, niin myös vaimoni teki.

        Joka tapauksessa vaimosi pitää suorittaa Suomenkielen opintoja, jos mielii täällä työllistyä ellei sitten ole jonkin sortin proffa;)

        Ota emäntäs vaan tänne, ja Suomen kieltä opiskeleen ensin, ja sit suorittaa opintonsa loppuun täällä, jos pääsee opiskeleen, jos on terveydenhuoltoalalle menossa, niin homma käy leikiten, muissa joutuu tahkomaan kivisemmän polun.

        Vaimo opiskelee it-alaa, mutta se ei oikein kiinnosta ja itse ehdotin tuota hoitoalaa, mutta veren kanssa ei kuulemma tule oikein toimeen! Ja kyllä vaimo sanoi, että jos en enää jaksa odottaa että hän työharjoittelun suorittaa, niin kyllä hän tänne tulee kanssani asumaan, mutta itsekkin pitää miettiä onko niin itsekäs vai ei!


    • potapoffi

      Itse menossa naimisiin syyskuun alkupuolella. Kaikki paperit kunnossa täällä kotimaasa. Ja muutkin järjestelyt kunnossa fileillä.
      Siellä on meillä aika tiukka aika taulu. Saavun 26 elokuuta Manilaan ja 28 päivä olemme Dumaguetessa jossa on vihkiminen 11. syyskuuta.

      Nyt sain tietää että Dumaguetessa järjestetään ainoastaa kuukauden ensimmäinen ja viimeinen tiistai se avioliitto ja perhesuunnitelu seminaari. Joka ilmeisesi vaaditaan että voi saada avioliitto lisenssin. Jossain oli tietoa että vain 18 - 25 vuotiaat tarvitsevat käydä sen. Mutta en ole varma.

      Kysymys olisikin että voimmeko heti hakekea avioliitto lisenssiä saavuttuamme Dumagueteen. Ja kävisimme sen avioliitto seminaarin vaikka seuraavan viikon tiistai 4 syyskuuta jolloin se järjestetään.

      Jos tämä ei onnistu. sitten uhkaa aika loppua. Jos joudumme jättämään avioliitto lisensin anomisen 4. syyskuuta.. Se vie kaiketi 10 päivää että sen saa.

      Kiitos jos joku tietää ja voisi vastata

    • ...................

      Pre-Marital Counseling and Family Planning Seminar:

      If either of you are between the ages of 18 and 25, you will need to show proof to the local civil registrar that you have received marriage counseling. If you do not receive marriage counseling, your marriage license will not be issued for three months. (My wife was 28 so who knows? maybe, maybe not)

      Previous Marriages:

      If you have been previously married, you will need to provide the death certificate of your deceased spouse or the judicial decree of your absolute divorce, or the judicial decree of your annulment or declaration of nullity of your previous marriage.

      Witnesses:

      Two witnesses are required. Witnesses must be of legal age.

      Officiates:

      Members of the local judiciary; priests, rabbis, imams, ministers of registered churches or religious sects; consul-generals, consuls, vice-consuls. Military commanders in the absence of a chaplain and ship captains and airplane chiefs can solemnize marriage in article mortis.

      If you use a religious officiant, one of you must belong to the officiant's church or religious sect.

    • Anonyymi

      Pinay neito, jonka kanssa suunnitellaan yhteistä tulevaisuutta niin että talvet siellä ja kesät täällä.
      Hänen mukaansa ulkolainen sulhanen maksaa kaiken, jopa viiden morsiusneidon ja viiden bestmanin puvut, ilmeisesti myös naisen vanhempien sekä sisarustenkin.

      Vihkimisen jälkeiseen iltatilaisuuteen ruokineen kaikkineen voi odottaa noin 200 vierasta jopa kun siellä naapuritkin kutsuvat omia kavereitaan sinne. Eli odotettavissa olisi varmaan 4.000 € kustannukset 😬

      Asia ei kyllä ole ajankohtainen vielä ainakaan muutamaan vuoteen mutta onko kenelläkään päivitystä nykytilanteeseen tähän vanhaan ketjuun?

      • Anonyymi

        Pinay neitokainen taitaa tyhjentää pajatson heti kättelyssä....paas lopettaen tää pelleily ja pysy kaukana tästä kullankaivajasta...et vaikuta ihan oikeustoimi kelpoiselta häiskältä niin pysy poikamiehenä ja pidä muuten hauskaa missä lie liikutkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pinay neitokainen taitaa tyhjentää pajatson heti kättelyssä....paas lopettaen tää pelleily ja pysy kaukana tästä kullankaivajasta...et vaikuta ihan oikeustoimi kelpoiselta häiskältä niin pysy poikamiehenä ja pidä muuten hauskaa missä lie liikutkin.

        Unohdin mainita sen että häiden lopullinen summa pienenee aikalailla kun siellä on tapana että ihan jokainen juhliin tuleva napsii seteleitä hääparin vaatteisiin kiinni. Ja se summa on vähintään 5-10 €/hlö. Varakkaat antaa enemmänkin. Eli kerran se vaan riipasee 😁

        Tää nainen tulee saamaan merkittävän perinnön suomalaismieheltään ja kykenee ostamaan käteisellä oman talon meille. Auttaa myös taloudellisesti rutiköyhiä vanhempiaan ja sisaruksiaan. Näin omin silmin ja sain ottaa kuvan testamentistä. Asumiseni on sitten tasan 0 €/kk, ja ruoka on älyttömän halpaa siellä, eli minun eläkkeen +3.000 €/kk brutosta jää suurin osa säästöön. Täällä Suomessa ei juuri mitään, kun ison OK-talon, kesämökin, auton- ja ison veneen omistajana vakuutukset, sähköt, ruoka ym pakolliset menot vie leijonanosan.

        Hra 14.8.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unohdin mainita sen että häiden lopullinen summa pienenee aikalailla kun siellä on tapana että ihan jokainen juhliin tuleva napsii seteleitä hääparin vaatteisiin kiinni. Ja se summa on vähintään 5-10 €/hlö. Varakkaat antaa enemmänkin. Eli kerran se vaan riipasee 😁

        Tää nainen tulee saamaan merkittävän perinnön suomalaismieheltään ja kykenee ostamaan käteisellä oman talon meille. Auttaa myös taloudellisesti rutiköyhiä vanhempiaan ja sisaruksiaan. Näin omin silmin ja sain ottaa kuvan testamentistä. Asumiseni on sitten tasan 0 €/kk, ja ruoka on älyttömän halpaa siellä, eli minun eläkkeen 3.000 €/kk brutosta jää suurin osa säästöön. Täällä Suomessa ei juuri mitään, kun ison OK-talon, kesämökin, auton- ja ison veneen omistajana vakuutukset, sähköt, ruoka ym pakolliset menot vie leijonanosan.

        Hra 14.8.

        "ja ruoka on älyttömän halpaa siellä, "

        Mielikuvissako elät ?
        Peruna ja porkkanat on 3 - 4 kertaa kalliimpaa kun esim. prismassa. Et se siitä halpuudesta.
        1 kg. Jasmiiniriisi ~2,49 € Prismassa ja Aasia Marketissa 3,20€ Miksi jos se on Aasiassa lähes ilmaista ?

        Ihmettelen näitä suomalaisia peräkammarinpoikia miten ne kuvittelevat löytävän kielitaidottomina niitä hyviä vaimoja Aasiasta kun ei ole edes kokemusta suomalais naisistakaan ;))) Hohoijaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "ja ruoka on älyttömän halpaa siellä, "

        Mielikuvissako elät ?
        Peruna ja porkkanat on 3 - 4 kertaa kalliimpaa kun esim. prismassa. Et se siitä halpuudesta.
        1 kg. Jasmiiniriisi ~2,49 € Prismassa ja Aasia Marketissa 3,20€ Miksi jos se on Aasiassa lähes ilmaista ?

        Ihmettelen näitä suomalaisia peräkammarinpoikia miten ne kuvittelevat löytävän kielitaidottomina niitä hyviä vaimoja Aasiasta kun ei ole edes kokemusta suomalais naisistakaan ;))) Hohoijaa

        ”Mielikuvissako elät ?
        Peruna ja porkkanat on 3 - 4 kertaa kalliimpaa kun esim. prismassa. Et se siitä halpuudesta.
        1 kg. Jasmiiniriisi ~2,49 € Prismassa ja Aasia Marketissa 3,20€ Miksi jos se on Aasiassa lähes ilmaista ?”
        Ala-astettako käyt? Ei sitten tullut rahdit mieleen kun tavaraa tulee toiselta puolen maapalloa 🙄

        Ja 7,5 dl paikallista wiskiä 1,50 € siellä. Joko innostuit matkustamaan sinne? 🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Mielikuvissako elät ?
        Peruna ja porkkanat on 3 - 4 kertaa kalliimpaa kun esim. prismassa. Et se siitä halpuudesta.
        1 kg. Jasmiiniriisi ~2,49 € Prismassa ja Aasia Marketissa 3,20€ Miksi jos se on Aasiassa lähes ilmaista ?”
        Ala-astettako käyt? Ei sitten tullut rahdit mieleen kun tavaraa tulee toiselta puolen maapalloa 🙄

        Ja 7,5 dl paikallista wiskiä 1,50 € siellä. Joko innostuit matkustamaan sinne? 🤣

        " Ei sitten tullut rahdit mieleen kun tavaraa tulee toiselta puolen maapalloa "

        Mitä tuosta rahdista, Banani maksaa nyt täällä 0,79€/kg mitähän se on Ceby cityssä?

        "Ja 7,5 dl paikallista wiskiä 1,50 € siellä. Joko innostuit matkustamaan sinne? 🤣"

        Mieti ite omilla taidoilla mitä toi "wiski" maksaa kun siihen lätkäistään noin 3000 euron matka ja joku bambumaja viidakossa ? Aika kallista viskiä. Ei ku nokka kohti Latvian SM;ä oitis.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe