Monitumaisuus ja peruuntunut siirto

owekfioqwju

Hei! Meillä oli punktio viime viikolla ja siirron piti olla siitä parin päivän päästä. Soluja saatiin 5 ja kun tuota niukkaa määrää kauhistelin, sanottiin vain että se on ihan ok ja ei aihetta huoleen. No sitten kuitenkin siirtoaamuna soittivat, että siirtoon ei päästäkään kun alkiot olivat kaikki monitumaisia ja joku oli kai raaka. Olin niin puulla päähän lyöty, etten osannut edes kysyä mitä se monitumaisuus tarkoittaa. voi olla että se kerrottiin, mutta kaikki meni ihan sumussa ohi.

Onko tässä nyt mitään toivoa enää jos kaikissa alkioissa oli vikaa? Tarkoittaako monitumaisuus sitä, että minun geeneissä on jotain vikaa tai kehitysvammaa ja tervettä lasta ei voi koskaan omilla soluilla saada? Eli onko monitumaisuus jotenkin pysyvä vika vai huonoa tuuria vai mitä? Tämä oli meidän ensimmäinen ivf-hoito. harmittaa tosi kovasti kun niin suuret odotukset oli ladattu tähän hoitoon ;...( Epäonnistumiseen oli tietysti varauduttu siinä muodossa, ettei alkio kiinnity, mutta jotenkin emme osanneet varautua että löytyisi jotain näin isoa vikaa.

Kiitos jos joku ehtisi hiukan valaista tätä asiaa. Meillä on oman lääkärin kanssa seuraava suunnittelu vasta yli kahden viikon päästä ja tuntuu loputtoman pitkältä ajalta odotella tässä epätietoisuudessa.

2

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Emilia.....

      Meillä myös oli tuota monitumaisuutta, mutta ei ihan kaikissa alkioissa. Minullekin jäi epäselväksi että mistä johtuu. Joka tapauksessa siirto onnistui ja vauva syntyi nyt huhtikuussa ainoasta alkiosta, joka oli hyvälaatuinen. Pakastin jäi kuitenkin tyhjäksi. Eli jos joskus on toinen lapsi haaveena niin silloin tämä monitumaisuus saattaa olla taas ajankohtainen asia. Voiko monitumaisuus siis olla syy ettei meillä kotikonstein raskaus ala? Meillä lapsettomuuden syy on merkitty selittämättömäksi. Paheneeko monitumaisuus jotenkin vuosien myötä? Mietin vain, että onko esim. jo parin vuoden odottaminen ennen uutta yritystä liian pitkä aika alkioiden laatua ajatellen? Olen 29v.

    • Hei,
      Kiitos kysymyksistänne. Joillakin pareilla monitumaisia alkioita on enemmän kuin toisilla, mutta tarkkaa syytä alkioiden monitumaisuuteen ei tiedetä. Se voi liittyä hormonihoitoon, munarakkuloiden kasvuun, munasolujen laatuun tai johonkin hedelmöitymisessä tapahtuvaan kromosomien jakautumishäiriöön. Tiedetään, että terveitä lapsia on syntynyt monitumaisista alkioista, vaikka periaatteessa niiden siirtoa ei suositella.

      Jokaisessa kuukautiskierrossa kehittyy uusi joukko munarakkuloita, jotka ovat erilaisia kuin edellisen kierron rakkulat ja solut. Näin myös uudessa hoidossa on uudet solut eikä monitumaisuus välttämättä toistu.

      Kerää rohkeasti voimasi ja lähde toiveikkaasti uuteen hoitoon. Kuten 'Emilia' rohkaisee, yksikin normaali alkio voi riittää.

      Anne-Maria / Väestöliitto

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      130
      1295
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1175
    3. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      24
      804
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      146
      783
    5. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      726
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      713
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      149
      705
    8. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      688
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      27
      578
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      36
      541
    Aihe