En tule toimeen koiranpennun kanssa, apua!

pulasspennunkanssa

Valitettavasti tuntuu, etteivät meidän temperamentit sovi yhtään yhteen. Lapsuuden perheeni koirien kanssa tulen mainiosti toimeen eikä ole mitään vastaavaa. Tästä hyvästä kokemuksesta rohkaistuneena hankimme koiranpennun (nyt on puolivuotias).

Heti ensimmäisestä päivästä lähtien tuntui siltä, että nyt joku mättää meidän välisissä kemioissa. Pentu on todella itkuinen ja näyttää koko ajan siltä kuin joku viiltäisi siltä kurkkua poikki, vaikka olemme olleet sille erittäin lempeitä ja asettaneet rajoja. Onkohan tällainen edes mahdollista, ettei omistaja pidä koirastaan? Tuntuu ettei kellään muulla ole samaa ongelmaa, vaan oma koira on aina rakas hauveli...

Mitä minun pitäisi tehdä, että asiat eivät menisi enää pahemmaksi? Olisin todella kiitollinen rakentavista kommenteista!

21

486

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikä ongelma

      Siis mikä ongelmana ?

    • pulassapennunkanssa

      Ongelma on se, että pennun itkuisuus ja temperamentti työntävät minua pois sen luota. En tunne lämpöä koiraani kohtaan, vaikka haluaisin. Olen kuitenkin tullut ja tulen edelleen todella hyvin toimeen vanhempieni koirien kanssa (asuin kotona koiran ensimmäisinä vuosina).

      Olin todella optimistinen ja rakastunut pentuun, kun sen ostimme. Kun pentu saapui kotiin ja sen pelokkuus, itkuisuus ja omahyväisyys tuli ilmi, rakkauteni sitä kohtaan katosi. Onkohan olemassa jotakin keinoja, miten parantaa välejä koiraan?Haluaisin todella tuntea hellyyttä pentua kohtaan. Sen itku ja hysteerisyys kaikissa innostavissa tilanteissa saa minut kuitenkin tolaltani!

      • paha sanoo

        Onko vieroitettu emästään liian nuorena ?

        Tai sitten sillä on ihan oikeesti jotain kipuja.

        Jos pentu on arka, niin sehän on joillain rotuominaisuus, vaikka ei mikään hyvä sellainen.


    • Punanuttu

      Minulla pentuhurman jälkeen kaikonnut innostus löytyi uudelleen kun aloin kouluttamaan koiraa mieleisekseni. Tätä ennen kirosin koiranottopäätöksen syvään ja hartaasti. Käytiin yhdessä kurssi ja treenattiin kotona. Yhteinen tekeminen ja tietysti edistyminen teki hyvää meidän "suhteelle", vaivannäkö palkittiin ja tuli halu tehdä lisää ja keksiä uutta harrastettavaa ja virikettä.

      Kyseessä ei toki ollut itkuinen tai arka koira, vaan toDELLA itsepäinen, energinen, huomiohakuinen ärhäkkä alkukantainen pystykorvapoika. Ikää koiralla oli suurin piirtein saman verrain kuin omallasi, joten voi olla että alkava murrosikä sotkee koirasi luonnetta ja temperamenttia vielä. Omani on kohta 3 v. ja vasta kuluneen vuoden aikana se on näyttänyt "mikä on koiriaan".

    • paineita28

      Linkitän tähän sinulle yhden vahemman keskustelun jossa puhutaan ihan samoista asioista, toivottavasti saat uutta puhtia kun olet lukenut muutaman vastaavan tarinan. Löydät sieltä myös minun tarinani jota en tähän enää ala uudestaan kirjoittamaan koska se tuolta linkin takaa löytyy. Eli minun kommenttini on nimimerkillä paineita28 (löytyy aika lopusta) --> http://keskustelu.suomi24.fi/node/10447670

      Et todellakaan ole yksin! Yritä jaksaa, kyllä se siitä paranee!

    • Credit33

      Itkuisuus? Omahyväisyys? Käytät tosi kummia termejä kuvatessasi koiran käytöstä. Ihan kuin se olisi ihminen. Mitäs sitten kun saat oman lapsen, eikä se käyttäydykään odotustesi mukaan? Toteatko silloinkin että ei kemiat kohtaa?
      Varmaankin on kysymys siitä, että et osaa kouluttaa arkaa pentua. Turhaudut, kun et saa tulosta, et pysty vaikuttamaan koiran käytökseen.
      Korjaa tilanne hakeutumalla itse kouluttajalle, joka kädestä pitäen neuvoo, miten koiraasi pitää käsitellä.

      • realiteetit

        Ihan samaa ajattelen. Koira ei ole "itkuinen" eikä ainakaan "OMAHYVÄINEN". Se ei tunne ihmisen tunteita. Olet pettynyt itseesi, kun teit hätiköidyn päätöksen ottaa koiran "lapsuuskodin hyvien kokemusten" seurauksena. Koira on työläs ja vaatii aikaa, etkä jaksakaan.

        Jos koira valittaa, se on sairas. Sairas koira viedään lääkäriin. Hyvä lääkäri on monesti kallis. Sellaista se elämä koiran kanssa on. Usein raskasta.

        Et tule pärjäämään koirasi kanssa. Koira taivaaseen tai TODELLA varmistettuun hyvään uuteen kotiin. On ihan ok huomata tehneensä väärän ratkaisun.


    • Joobax

      Kun pentu osottautuukin sitä ideaalia hankalammaksi, kestää suhteen kehittyminen kauemmin. Eli sanoisin, että tekemällä kivoja asioita koiran kanssa vahvistaa suhdetta molemminpuolin jolloinka koiran itkuisuuskin vähenee, kun se oppii luottamaan sinuun. Nyt sun tarttis lähinnä hyväksyä että pentu on erilainen kuin muut kokemasi pennut, ja elää sen asian kanssa. Aina ei saa mitä tilaa, joskus huonosta voi syntyä jotain parempaa kuin ikinä ;)

    • pulassapennunkanssa

      Kiitos teille kaikille avusta ja kannustavista sanoista! :) Ne ovat minulle todella tärkeitä. Viestiketjulinkki oli todella tarpeen! Kyllä se tästä menee paremmaksi, kun vaan tekee parhaansa ja yrittää harrastaa yhdessä asioita :)

      Credit33, Sehän on suurin pelkoni, että lapsen kanssa olisi paljon samoja tuntemuksia. Onhan useampia äitejä, joiden temperamentti ei ole optimaalisin vauvan temperamenttiin nähden ja sitten äidille iskee väsymys, epäonnistumisen tunne ja uupumus. Sitten ei auta kuin yrittää, yrittää ja yrittää! En ole heittämässä kirvestä kaivoon, pyysin vain apua kemioiden rakentamiseen :)

      • realiteetit

        Kirjoitin ylemmäs ketjuun nimimerkillä realiteetit. Mieti nyt tosiaan, onko tässä kyse "kemioista" vai jostain muusta.


      • Joobax
        realiteetit kirjoitti:

        Kirjoitin ylemmäs ketjuun nimimerkillä realiteetit. Mieti nyt tosiaan, onko tässä kyse "kemioista" vai jostain muusta.

        Kyllä se on ihan normaalia tuntea, ettei tiedä pärjääkö uuden tulokkaan kanssa vai ei. Niin käy koiranpennun kanssa yhtä hyvin kuin ihmisvauvankin kanssa. Yhtäkkiä on vastuussa toisesta otuksesta, joka riippuu vain ja ainoastaan sinusta. Kyllä siinä käy läpi jos jonkinlaisia tuntemuksia. Vielä lisäksi, jos pentu onkin vaikeampi kuin muut...

        Mullakin oli epävarmoja fiiliksiä ekan pennun kanssa, kun se oli niin mielettömän vilkas ja itsenäinen, ja välillä hyvin hyvin ärsyttävä. Lisäks vielä emmin, että osaanko nyt ja pärjäänkö varmasti, mitä jos mokaan kasvatuksessa, onkohan tää pentu mulle nyt hyvä vai ei jne jne. Vaan hyvin me selvittiin :)


    • Oudoksutti

      Realiteetit, sanotko tosiaan että koira pitäisi lopettaa ? Kun sanoit että taivaaseen. Kuka tuollasen takia koiran lopettaa ? Että ei tule sen kanssa toimeen vaikka se onkin terve, niin lopetetaan. Varmasti on paljon muitakin kertoja ja miljoona kertaa parempia kun lopettaminen, senhän pitäisi olla aina viimeinen vaihtoehto.

      • Oudoksutti

        Keinoja *


      • Realiteetit

        Tjaa, "kiertoon" on kyllä musta lähes aina pahempi vaihtoehto kuin piikille. Arvelen "kiertoon"-ajatuksen tulevan ap:llä ennemmin tai myöhemmin eteen.


      • Realiteetit
        Realiteetit kirjoitti:

        Tjaa, "kiertoon" on kyllä musta lähes aina pahempi vaihtoehto kuin piikille. Arvelen "kiertoon"-ajatuksen tulevan ap:llä ennemmin tai myöhemmin eteen.

        Niin ja kyllä tässä olisi nyt todella kiinnostavaa kuulla, mitä tuo koiran ikuisuus ja hysteerisyys oikein tarkoittaa!!


      • äskeinen
        Realiteetit kirjoitti:

        Niin ja kyllä tässä olisi nyt todella kiinnostavaa kuulla, mitä tuo koiran ikuisuus ja hysteerisyys oikein tarkoittaa!!

        Itkuisuus*


    • Tässä ketjussa onkin jo todella hyviä vastauksia, kuten esimerkiksi joobaksella ja credit kolmosella.

      Itsellenikin on tuottanut ongelmia tämän 'Murren erikoinen luonne'.
      Olinhan omistanut aiemmin 'vain' niin sanottuja buudeleita.

      Ja joskus tätä miettiikin, että kuinkahan tätä on oikein jaksanut. Mutta vasta nyt, kun Murre lähentelee jo puolentoista vuoden ikää, olen oppinut, että Murre tarvitsee tyystin erilaista käsittelyä kuin se ns. buudeli. Puoleltani tiukkaa ja itsevarmaa, eikä missään nimessä pidä mennä mukaan koiran spekulaatioon. Ainakin Murrella kun on tuokin ihan ihmetykseen asti hallinnassaan.

      Ja mikä tärkeintä, vasta ajan kuluessa tätä oppii mikä sille koiran ja omistajan väliselle suhteelle on ihan oikeasti hyväksi. Ja tämä puolestaan edellyttää mielestäni ennen kaikkea tarkkailemaan koiran luonnetta. Se mikä koulutuksessa toimii toiselle, niin se ei sitten taas toimikaan toiselle.

      Ja pitää muistaa, ettei koira kuitenkaan ole ihminen eikä se joka määräilee miten eletään ja missä mennään. Voi tuntua raa'alta mutta sitä se ei kuitenkaan ole. Näin ainakin itse on tässä pikkuhiljaa kyennyt luomaan niin sanotun jokapäiväisen ja 'normaalin' elon. Murre osana elämistä.

      Ps. Vaaditaan aikaa ja kärsivällisyyttä, Murrekin oppi kulkemaan hihnassa nätisti vasta noin 7 kuukauden 'rimpuilun' jälkeen. Ja tiettyjä juttuja, kuten sen 'puolustushalua' korjaillaan vielä ties kuinka kauan.

    • MinnaQuu

      Tuo koirasi meille, niin minä paapon ja pusin sen :)) vitsi vitsi..

      Koira ei osaa olla omahyväinen. Se vain aistii epävarmuutesi ja kokee sen heikkoutena. Koira ei osaa luottaa heikkouksia omaavaan laumanjohtajaan!

      Mulla tosi arka pentu oli, adoptoin rassun orvon. Nyt ihana ja läheinen, älykkäin koira ikinä ja ihana halinalle, tosi rakastettava. Aluksi olin epätoivoinen. Nyt vain ylpeä, tosi ylpeä meidän tytöstä. Se on itsevarma ja ystis kaveri.

      Ole johdonmukainen, anna hellyyttä palkintona ja tee kunnon lenkkejä sen kanssa, mielellään vapaana, että oppii seuraamaan sua.

    • MinnaQuu

      Tuo koirasi meille, niin minä paapon ja pusin sen :)) vitsi vitsi..

      Koira ei osaa olla omahyväinen. Se vain aistii epävarmuutesi ja kokee sen heikkoutena. Koira ei osaa luottaa heikkouksia omaavaan laumanjohtajaan!

      Mulla tosi arka pentu oli, adoptoin rassun orvon. Nyt ihana ja läheinen, älykkäin koira ikinä ja ihana halinalle, tosi rakastettava. Aluksi olin epätoivoinen. Nyt vain ylpeä, tosi ylpeä meidän tytöstä. Se on itsevarma ja ystis kaveri.

      Ole johdonmukainen, anna hellyyttä palkintona ja tee kunnon lenkkejä sen kanssa, mielellään vapaana, että oppii seuraamaan sua.

    • tarkennusta..

      Mitenkä koira on "itkuinen"? Uliseeko jotenkin? Silloin voisi kuvitella, että oikeasti kipuja.

    • JatkaVaanTreeniä

      On täysin normaalia että kemiat eivät kohtaa, mielestäni sekä ihmisten että eläinten välillä voi olla kemiaa tai sitten sitä ei ole. oman koirani kohdalla ei ole ja sanonkin aina että tykkään koirastani, mutta se ei ole SE "elämäni koira". itsekin inhoan kaikkea turhan kitisemistä, ulisemista ja haukkumista ja olen muutenkin ääniherkkä, joten jos koirasi on ainainen piipittäjä tai palosireeni, ymmärrän ärsytyksesi. minun koirani on russeli ja on kyllä omahyväinen ja itsepäinen. ymmärrän tasan mitä tarkoitat. se on kuin kissa, tulee kun haluaa tai saa namin, vaatii paljon huomiota mutta jos siltä pyytää jotain on kiinnostus aika vähäistä. rajoja on aina asetettu ja säännölisesti pari kertaa vuodessa on niitä aina (nyt 8v) koeteltu. ne täytyy vaan rauhallisesti aina uudestaan näyttää. terrierit ovat tuommoisia. näen työssäni koiria ja suurin osa terriereistä kokee selkeästi omistavansa omistajansa ja omistaja pöljät eivät tajua asiaa vaan luulevat huomionhakuisuutta ja dominointia rakkaudeksi. naureskelevat vaan kun koira komentaa ja nylkyttää jne. olen samaa mieltä muiden asiallisten kommenttien kanssa, älä luovuta! tehkää asioita yhdessä, se luo yhteenkuuluvuutta. leikkikää, lenkkeilkää, harjoiteltaa tottelevaisuutta, yhdessä tekeminen luo sen yhteenkuuluvuuden tunteen. ja jos se on kovin itkuinen ja jotenkin epävarma, ehdottomasti koriakouluun jossa näkee muitakin koiria ja voi ottaa mallia ettei tää maailma nyt niin kauhea paikka ole. ja siellä saa ammattimaisilta kouluttajilta vinkkejä, muilta kadun tallaajilta en niitä pahemmin ottaisi vastaan. ja tosiaan eläinlääkärikäynnin yhteydessä rokotuksilla voi mainita missä yhteydessä koira kitisee, miten jne., voihan jtn fyysistä vikaakin löytyä. tsemppiä! jos ihmiset (!) eivät olisi niin omahyväisiä ja kuvittelisi kaikkien tapausten olevan samanlaisia ja koiran rakastavan heitä (vaikka ulkopuolinen näkee ihan muuta), vaan olisivat realistisempia ja rehellisempiä, saisit enemmän tukea. tsemppiä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5559
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3425
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1346
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1337
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe