Epiduraalin huonot puolet?

RV 15+4

Monesti on saanut kuulla epiduraalin hyvistä puolista ja eduista mutta eipä pahemmin mahdollisista huonoista vaikutuksista/haitoista. miten on? pyytäisin vastausta nimenomaan tähän,muut puudutukset/kivunlievitykset löysin kyllä jo muualta luettavaksi :)

56

6759

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pumpumpum

      Epiduraali on tosi hyvä puudutus, siksei varmaan kauheasti haitoista puhuta.. :)
      Ja jos isoa neulaa kammoaa, niin lohdutuksen sanaksi kerron, että mulle ainakin pistivät sen niin nopeasti etten edes ehtinyt huomata.

      Ainut sivuvaikutus, mikä mulle tuli oli tärinä. Eli siis tutisin kuin mikä, ihan kuin olisi jotain pakkoliikkeitä.
      En kuitenkaan muista, missä vaiheessa tutina alkoi.. Muttei sekään kauaa kestänyt.

      • pimpampom

        ^ tohon viel lisään, että epiduraali oli ainut kivunlievitys mitä otin. Eli varmasti tärisin sen takia.


    • lkgjoasjg

      Kutina. Epiduraaliin laitetaan puudukkeen kanssa kipulääkettä joka aiheuttaa osalle kutinaa ja siis kunnollista semmoista.

      Voimattomuus, puudutus voi mennä joskus niin alas, että vaikuttaa siihen ettei pysty kävelemään.

      Verenpaineen lasku. Saattaa aiheuttaa myös sen ettei pysy pystyssä.

      Synnytyksen pitkittyminen. Voi lopettaa supistukset ja synnytys pysähtyy ja pitkittyy.

      Eikähän ne tärkeimmät tulleet siinä.

      • ikgjoasjg

        Ja lisäys vielä edelliseen; päänsärky. Nesteen vuoto pistospaikasta joka tekee päänsäryn. Korjataan veripaikalla.


      • Korjausta
        ikgjoasjg kirjoitti:

        Ja lisäys vielä edelliseen; päänsärky. Nesteen vuoto pistospaikasta joka tekee päänsäryn. Korjataan veripaikalla.

        Epiduraalipuudutuksessa ei tehdä reikää dura-kalvoon, eli siihen ei liity nestevuotoa pistospaikasta eikä päänsärkyä. Eri asia sitten, jos neula meneekin spinaalitilaan...


      • Anonyymi

        joo siis tosiaan on kyllä äidille hyvä, helpottaa kipuja, mutta lapselle onko sittenkään niin hyvä? itellä oli ollu semmonen syntymä, kun oli äiti saanut epiduraalin, niin äiti oli nukahtanut ja synnytys oli viivästynyt niin että olin haukkassu jo lapsivettä, paskantanu siihen ja toinen vaan nukkuu? miettikää nyt herraisä ei vauva kestä mitään tommosia keskushermostoa lamaannuttavia myrkkyjä. Ihmiset nykypäivänä ihan joka vaivaan ottaa kaikennäkösiä lääkkeitä. ihme touhua. ihan naisena tämän sanon..


    • .............

      Epiduraali ei siis vie tuntoa ponnistusvaiheessa kun tätä ei kukaan maininnut? Siis että tuntee epiduraalista huolimatta ponnistustarpeen ja sen että miten ponnistaa?

    • ,jgcvfg gh

      Itse ainakin tunsin. Suoraan sanottuna tuntui siltä kun olis yht'äkkiä iskenyt armoton paskahätä, kun mitään muuta kuin ponnistustarpeen ei tuntenut.. juoksin jopa vessaan, kun luulin et lasken alleni:D

      Ja ne kätilöt kyl kattoo, et missä vaiheessa epiduraalia laittaa.
      Esim. jos ponnistamisvaihe on kovin lähellä ja edellisen epiduraalin vaikutus on hiipumassa, niin eivät laita enää lisää.

    • Hhkll

      Minun kokemukseni epiduraalista oli erittäin positiivinen! Se tunne oli jotain sanoin kuvaamatonta. :) minulla on hirvittävä piikkikammo ja jännitin koko raskausajan että mitäs jos tarvitsen epiduraalin ja pelkään sitä piilkkiä niin hirveästi, mutta turhasn pelkäsin! Pisto ei tuntunut missään ja koska laitettiin selkään, ei sitä edes tiennyt mitä tekivät. :)

      Huonoja puoliakin tietysti tuli. En tosiaan tuntenut ponnistaessani supistuksia kovinkaan hyvin, vaan ponnistelin vähän milloin sattui. Kuitenkin vauva syntyi vain noin 25min ponnistelulla, eli ihan hyvin meni.

      Toisena, vielä harmillisempana vaivana voisin mainita pistokohdan kipeytymisen. Synnytyksestä kun oli kulunut noin puoli vuotta, alkoi pistokohta olla suht okei. En pystynyt kaartamaan selkää ollenkaan ja myös jos tuohon kohtaan kohdistui painoa, särki. Sitä on hankala selittää, ei se nyt elämistä ole häirinnyt, mutta tietyt asennot sattuvat. Nyt synnytyksestä on kohta vuosi, ja edelleen kyllä tunnen pistokohdan selässä painamalla (siis kivun perusteella) ja hankalissa asennoissa. Nykyisin kipu on kuitenkin jo todella vähäistä.

      Silti voin sanoa, että ottaisin puudutteen uudelleen! :)

    • molemmat kokeillu...

      spinaali on paljon parempi puudutus kuin epiduraali!

      • :)

        Minäkin sain molemmat ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että epiduraali on parempi :) Eli siis henkilökohtainen kokemus kummasta pitää enemmän..

        Mulle ei tullut epiduraalista mitään haittoja :) En tuntenut ollenkaan kun laitettiin, sillä laitettiin supistuksen aikana ja mulla supistukset tuntu nimenomaan alaselässä..

        Spinaali taas ois ihan toinen lukunsa...


      • aloittaja 1980

        Mikä oleellinen ero on spinaalilla ja epiduraalilla? mikä spinaalissa on huonoa?


      • :)
        aloittaja 1980 kirjoitti:

        Mikä oleellinen ero on spinaalilla ja epiduraalilla? mikä spinaalissa on huonoa?

        Mulle jouduttiin nimenomaan laittamaan spinaalista tup veripaikka kun päänsärky oli ihan hirveää.. Spinaali vei tunnon jaloista kokonaan ja kesti todella kauan, että tunto palautu. Ja siitä tuli vielä kaiken lisäksi kamalan huono olo.

        Epiduraalia taas ei laiteta samaan paikkaan kun spinaalia ja ehkä sen takia sopi minulle paremmin.


    • .....

      Itse sain esikoisen synnytyksessä spinaali puudutuksen.

      Se oli kyllä hyvä. Ainut huono juttu oli, että joka paikkaa alko kutittaan ihan kauheesti.

      Käsittääkseni spinaali puudutus kestää vähemmän aikaa..

      Spinaalipuudutuksen jälkeen tavoitteena on, että vauva syntyy 2h sisällä

    • tämmöisiä

      Epiduraali kyllä puuduttaa, mutta onhan se iso toimenpide ja muuttaa synnytyksen luonnollisen kulun täysin. Epiduraalin mukana tulee yleensä aina kalvojen puhkaisu, vauvalle scalp-anturi ja äidille tippa. Epiduraali laskee äidin verenpainetta ja saattaa heikentää supistuksia, joten tipasta laitetaan nestettä tai oksitosiinia. Verenpainetta pitää seurata, ja vauvan sydänääniä seurataan jatkuvasti. Äidin liikkumistila siis supistuu huomattavasti, ja moni puudutettuna jääkin piuhojensa kanssa sänkyyn makaamaan. Äidin makuuasento ja puudutteen aiheuttama rentous lihaksissa vaikeuttavat vauvan laskeutumista ja kiertymistä lantiossa, josta saattaa seurata ettei vauva synny hyvässä asennossa. (äidin liikkuminen ja pystyasento ohjaavat vauvaa oikeaan suuntaan). Epiduraali lisää imukupin ja repeämisen riskiä. Ja sitten nuo jo mainitut kutinat, tärinät, päänsäryt ym. Puudute menee myös vauvaan ja vaikuttaa vauvan reflekseihin ja esim. imetyksen käynnistymiseen syntymän jälkeen.

      Aina joskus epiduraali on todella paikallaan, täytyyhän sille jotain tehdä jos äiti on tosi tuskainen eikä muuten pysty rentoutumaan, tai jännittää niin ettei avaudu muuten tms. Mutta näistä haittavaikutuksissa olisi kyllä syytä puhua enemmän, ei epiduraalin pitäisi olla mikään ensisijainen tapa hoitaa synnytystä...

      • Korjauksia 2

        Epiduraalipuudutus ei ole erityisen iso toimenpide. Se ei muuta synnytyksen kulkua täysin kuin korkeintaan siedettävämpään suuntaan. Tippa tulee puudutuksen yhteydessä, mutta kalvojen puhkaisu ja scalppi eivät sinänsä liity epiduraalipuudutukseen. Toisaalta puudutuksen ansiosta voidaan heikkoja supistuksia voimistaa kalvot puhkaisemalla, jonka jälkeen scalppi laitetaan. Epiduraali laskee erittäin harvoin äidin verenpainetta niin paljon, että siihen joudutaan jotenkin puuttumaan, ja puuttuminenkin on käytännössä tipan nopeuttamista. Tipan nopeuttaminen ei liity mitenkään supistuksiin, jos tipassa ei ole supistavaa lääkettä, jolloin lisätään sen antoa, ei nesteen.

        Vauvan sydänääniä seurataan yleensä jatkuvasti, kun synnytys on tosissaan käynnissä. Puudutuksen ansiosta äidit pääsevät liikkumaan paremmin kuin infernaalisen kipeänä. Toisaalta moni haluaa levätä puudutuksen laiton jälkeen, kun usein takana on jo muutaman tunnin uurastus, ehkä valvomistakin ja lepo onnistuu, kun supistuksen helpottavat. Lihasten rentoutuminen ei vaikeuta lapsen kiertymistä, päinvastoin. Yhtä usein, kuin supistukset tuntuvat heikkenevän epiduraalin laiton jälkeen, synnytys lähtee etenemään uudella vaihteella, kun lihasjännitys ei vaikeuta lapsen etenemistä synnytyskanavassa.

        Kutina on lievä vaiva verrattuna supistuskipuun ja se on tarvittaessa poistettavissa, tosin kivun lievityksen tehon kustannuksella. Päänsärkyriski liittyy spinaalipuudutukseen ja duraperforaatioon, ei onnistuneeseen epiduraalipuudutukseen. Puudutusaine on laimeaa, sen pitoisuudet ovat äidin veressä hyvin pienet ja vauvassa vielä pienemmät, eikä aiheuta vauvalle mitään ongelmia. Kohdunsuun puudutus on siinä suhteessa selvästi huonompi.


    • 34685

      Oli se taivaallinen piikki selkään=) Ainoa haitta oli kutina ja se että tartti olla niissä kaiken maailman piuhoissa kiinni. Otin sen sen takia kun kipu alkoi olemaan niin kovaa että ei kyennyt enään rentoutumaan sen aikana vaan väkisin kroppaa taisteli sitä vastaan. Spekulaatiota kaikki mutta en usko sen hidastaneen synnytystä. Kun en todellakaan pystynyt seisomaan tai edes pitämään silmiä auki supistusten aikana. Puudutteen jälkeen pomppasin heti ylös sängystä.

    • just näin

      Mulla on kaksi synnytystä takana ja kummassakin olen ottanut epiduraalin. Kun esikoinen syntyin olin sitä mieltä että tosi hyvä juttu ja että en olisi pystynyt edes muuten sietämään sitä kipua. No kun lähdin synnyttämään kuopustani olin jo valmiiksi päättänyt että samalla mennään niin kuin olin esikoisenikin synnyttänyt.. No tämäpä olikin kauhea kokemus kipu lähti vain oikealta puolelta ja tunto siinä samalla eli en voinut sen jälkeen kävellä en saanut edes itse liikutettua jalkaani. Aina kun halusin vaihtaa asentoa mieheni nosti tai siirsi jalkaani. Vasemmassa oli tunto ja se järkyttä kipu.

    • 2 äiti
    • zxdsaw

      Voi eiiiiiiii.... Taas joku kaivaa nämä bebesinfo-sivut l "hyväksi " linkiksi. Ne ehkä näyttävät hyvältä, mutta jos oikeasti tietää asiasta jotkin, niin heti huomaa, että ne ovat täysin epätieteelliset, tunteella menevät ja täynnä virheitä asiasta olevat sivut.
      Vähän pitäisi olla medianlukutaitoa eikä sellaisia sivuja kannata mainostaa.

    • lapsen äiti

      Kun mulle laitettiin synnytyksessä epiduraalilisäys, se heikensi vauvan sydänääniä ja jouduttiin ottamaan imukupilla pois. Kun näin kävi kaduin epiduraalin ottamista, ja kun synnytyskin oli aika nopea 5 tuntia säännöllisistä supistuksista. Tosin kivut oli aika kovat. Ja sitä olen miettinyt myös että miksi kätilö laittoi epiduraalilisäyksen, koska olin siinä vaiheessa jo 8 cm auki, ja siitä sitten puolen tunnin päästä vauva syntyi. Kätilö vain sanoi että koska olen ensisynnyttäjä laitan lisäyksen, muuten en laittaisi. Seuraavankerran jos tulee vielä synnytyksiä yritän mennä luomuna.

    • myös äiti

      Anteeksi, mutta mistä tiedät, että juuri tuo epiduraalinlisäys heikensi vauvan sydänääniä? Syitä siihen kun on lukemattomia muitakin?

    • äippäliini..

      otin kans epiduraalin esikoisen synnytyksessä.. se oli muuten todella hyvä, mut mun pakarasta jäi joku hermo että se epiduraali ei vaikuttanu siihen.. se oli sit toosi kipee ainaku tuli supistus.. mut pystyin rentoutuu kuitenki sen verran hyvi et 1.5 tuntia epiduraalin laitosta olin täysin auki ja sai alkaa ponnistamaan.. ja ku piikki laitettii olin 4 senttii auki..eli tosi nopiaa avauduin sen piikin ansiota :) 1 asteen repeämä tuli 2 paikkaan.. eli ei aina mitenkää pahasti repeä vaikka olis epiduraali.. niinku jotku väittää..!!

    • lapsen äiti

      Niinhän on monia syitä joo tuohon sydänäänien laskuun, mutta se vain harmittaa että jos se epiduraali olisi ollut se syy.

      • myös äiti

        Sitten kun ei asiaa varmasti tiedä, niin ehkä ei kannata tänne kirjoittaa, että epiduraali heikensi vauvan sydänääniä. Olisikohan oikea tapa kirjoittaa, että ehkä heikensi. Joku voi täällä ottaa kirjoituksesi tosissaan ja oikeasti luulla että niin käy helposti.


    • Supisija

      Lue Tiina Kaitaniemen Luonnollinen lapsuus -kirja, siellä kerrotaan kivunlievityksen haitoista. Kaikkien ei tietenkään tarvitse uskoa tähän, mutta onpa se outoa, että nykyään niin moni valitsee kivunlievitystä, kun lapsia on syntynyt tähän maailman ilman kivunlievitystä enemmän kuin sen kanssa.
      Kirjassa kerrotaan myös luomusynnytyksen hyödyistä ja paljon muusta. Omalle kohdalleni olen saanut vinkkejä lapsenhoitoon, mutta on siellä asioita, esim. perhepeti, jotka jätän muille.
      Kivunlievityksen haitoista ei paljon puhuta, niitä saa jos pyytää. Mukavaa, että joku aktiivisesti itse etsii tiedon.

      • kuusviis.....

        Mistä päättelet, että ennen ei ole käytetty kivunlievitystä synnytyskipuun? Minusta kyllä jokaisella asiallisella kivunlievitystä käsittelevällä sivulla kyllä yleensä kerrotaan myös kivunlievityksen mahdollisista ja todetuista haitoista.


      • ehkei?

        Juu ennen ei ehkä ollut epiduraaleja, spinaaleja yms uusia kivunlievityksiä vaan ennen vanhaan kun synnytettiin saunassa oli kivunlievityksenä koskenkorva! Näinkö se pitäisi nykyäänkin olla? JA koska ENNEN kärsittiin kivuista, niin nykyäänkin pitää kärsiä?

        Muista sitten, että jos saat esim rintasyövän, et ota lääkkeitä, mene sädehoitoon tms, koska ennenkään ei otettu.. Turhia kaikki nykyaikaiset keksinnöt, jotta ihmiset voisivat paremmin!


    • T

      Epiduraalin laitto lopettaa kehossa synnytyksen aikana virtaavan endorfiinin tuotannon. Se on hormoni, jonka avulla synnyttäjä sietää kipua. Endorfiini virtaa synnytyksessä myös vauvaan eli tuo endorfiini lievittää vauvan tuntemuksia, hänen työntyessään luisessa lantiossa ja syntyessä tiukasta paikasta maailmaan. Käytännössä siis epiduraalisynnyttäjä vie kivunlievityksen siltä vauvalta pois.

      • T

        Ei siis tavallaan ihmekään, että tutkimuksissa on huomattu näillä epiduraalivauvoilla ongelmia mm. syömisessä..


    • E

      Johan oli taas aika huttu juttua. Laitathan nyt jotain ihan järkeviä lähteitä tähän asiaan.

      • luonnollisesti kiito

        Et sitten ole tietoinen, että lähestulkoon kaikki äitiin vaikuttavat aineet yms. kulkeutuu napanuoran kauttaa suoraan syntyvälle vauvalle? Jos osaat käyttää maalaisjärkeä, niin ymmärtänet tämän. Itse en aio huolia epiduraalia tai muitakaan luonnottomia puudutuksia synnytyksessäni. Koen, että synnytys on luonnollinen ja hieno tapahtuma, johon ei kuulu puuttua lääketieteen keinoin. Toki jos joudutaan leikkaamaan masun kautta pieni ulos, niin puudutus on parempi kuin yleisanestesia. Naiset ovat vuosituhannet kestäneet synnytyskipua, mikä poikkeus nykynainen muka on? Vai onko suurin osa meistä naisista niin pullamössöä, ettei kestä ns. luonnollista ja tarkoituksellista kipua?
        Epiduraalilla ja muilla synnytykseen puuttuvilla keinoilla on haittavaikutuksia. Näistä ei vain puhuta tai pidetä tilastoa, kaikki on aina iso poikkeus jos jotain viitettä edes olisi. Lääketehdas maksaa epäilijät hiljaisiksi, kätilöt haluavat päästä helpolla ja ylilääkärit/vastuulääkärit eivät ole halukkaita kantamaan vastuuta haitallisista hoitokeinoista! Jotkut hoitohenkilökuntaan kuuluvat suurin piirtein manipuloivat käyttämään näitä keinoja, pakottavat ponnistamaan huonossa asennossa ilman syytä ja sitten ihmetellään kun synnytys hidastuu ja eikus oksitosiinit tippumaan (pienikin annos tekee kivuista sietämättömät, liian iso annos voi johtaa kohdun ja muiden paikkojen repeämiin kun supistukset ovat luonnottoman vahvat). Vaikemisen ilmapiiri on vahva, toista mieltä olevat ja asioista selvää ottavat leimataan mielipuolisiksi viherpiperöiksi.

        Kertokaas nyt lääketieteen puolustajat, miksi normaaliin hyvin etenevään synnytykseen pitäisi edes lähteä puuttumaan? Miksi hyökkäätte niitä vastaan, jotka eivät halua tähän touhuun mukaan? Pelkäättekö, että joku toisinajattelija voisikin olla ihan oikeassa?


      • ..,_....,
        luonnollisesti kiito kirjoitti:

        Et sitten ole tietoinen, että lähestulkoon kaikki äitiin vaikuttavat aineet yms. kulkeutuu napanuoran kauttaa suoraan syntyvälle vauvalle? Jos osaat käyttää maalaisjärkeä, niin ymmärtänet tämän. Itse en aio huolia epiduraalia tai muitakaan luonnottomia puudutuksia synnytyksessäni. Koen, että synnytys on luonnollinen ja hieno tapahtuma, johon ei kuulu puuttua lääketieteen keinoin. Toki jos joudutaan leikkaamaan masun kautta pieni ulos, niin puudutus on parempi kuin yleisanestesia. Naiset ovat vuosituhannet kestäneet synnytyskipua, mikä poikkeus nykynainen muka on? Vai onko suurin osa meistä naisista niin pullamössöä, ettei kestä ns. luonnollista ja tarkoituksellista kipua?
        Epiduraalilla ja muilla synnytykseen puuttuvilla keinoilla on haittavaikutuksia. Näistä ei vain puhuta tai pidetä tilastoa, kaikki on aina iso poikkeus jos jotain viitettä edes olisi. Lääketehdas maksaa epäilijät hiljaisiksi, kätilöt haluavat päästä helpolla ja ylilääkärit/vastuulääkärit eivät ole halukkaita kantamaan vastuuta haitallisista hoitokeinoista! Jotkut hoitohenkilökuntaan kuuluvat suurin piirtein manipuloivat käyttämään näitä keinoja, pakottavat ponnistamaan huonossa asennossa ilman syytä ja sitten ihmetellään kun synnytys hidastuu ja eikus oksitosiinit tippumaan (pienikin annos tekee kivuista sietämättömät, liian iso annos voi johtaa kohdun ja muiden paikkojen repeämiin kun supistukset ovat luonnottoman vahvat). Vaikemisen ilmapiiri on vahva, toista mieltä olevat ja asioista selvää ottavat leimataan mielipuolisiksi viherpiperöiksi.

        Kertokaas nyt lääketieteen puolustajat, miksi normaaliin hyvin etenevään synnytykseen pitäisi edes lähteä puuttumaan? Miksi hyökkäätte niitä vastaan, jotka eivät halua tähän touhuun mukaan? Pelkäättekö, että joku toisinajattelija voisikin olla ihan oikeassa?

        Korjataanpa nyt ihan ensimmäiseksi tämä virheellinen luulosi, että naiset vuosituhansia synnyttivät ilman kivunlievitystä. Aina ja kaikkialla on käytetty erilaisia aineita synnytyskivun lieventämiseen. Viimeisinä satoina vuosina se on ollut lähinnä alkoholi, mutta jo sitä ennen on käytetty erilaisia aineita kivunlievitykseen. Tarkista edes tältä osalta tiedosi, muuten näytät entistä enemmän harhaiselta salaliittoteorionesi.


      • heheeeeee
        ..,_...., kirjoitti:

        Korjataanpa nyt ihan ensimmäiseksi tämä virheellinen luulosi, että naiset vuosituhansia synnyttivät ilman kivunlievitystä. Aina ja kaikkialla on käytetty erilaisia aineita synnytyskivun lieventämiseen. Viimeisinä satoina vuosina se on ollut lähinnä alkoholi, mutta jo sitä ennen on käytetty erilaisia aineita kivunlievitykseen. Tarkista edes tältä osalta tiedosi, muuten näytät entistä enemmän harhaiselta salaliittoteorionesi.

        " Jotkut hoitohenkilökuntaan kuuluvat suurin piirtein manipuloivat käyttämään näitä keinoja, pakottavat ponnistamaan huonossa asennossa ilman syytä ja sitten ihmetellään kun synnytys hidastuu ja eikus oksitosiinit tippumaan" -lause jo kertoi ettei asianomainen kirjoittaja tiedä synnytyksistä yhtään mitään.


      • Olipas oksennusta
        luonnollisesti kiito kirjoitti:

        Et sitten ole tietoinen, että lähestulkoon kaikki äitiin vaikuttavat aineet yms. kulkeutuu napanuoran kauttaa suoraan syntyvälle vauvalle? Jos osaat käyttää maalaisjärkeä, niin ymmärtänet tämän. Itse en aio huolia epiduraalia tai muitakaan luonnottomia puudutuksia synnytyksessäni. Koen, että synnytys on luonnollinen ja hieno tapahtuma, johon ei kuulu puuttua lääketieteen keinoin. Toki jos joudutaan leikkaamaan masun kautta pieni ulos, niin puudutus on parempi kuin yleisanestesia. Naiset ovat vuosituhannet kestäneet synnytyskipua, mikä poikkeus nykynainen muka on? Vai onko suurin osa meistä naisista niin pullamössöä, ettei kestä ns. luonnollista ja tarkoituksellista kipua?
        Epiduraalilla ja muilla synnytykseen puuttuvilla keinoilla on haittavaikutuksia. Näistä ei vain puhuta tai pidetä tilastoa, kaikki on aina iso poikkeus jos jotain viitettä edes olisi. Lääketehdas maksaa epäilijät hiljaisiksi, kätilöt haluavat päästä helpolla ja ylilääkärit/vastuulääkärit eivät ole halukkaita kantamaan vastuuta haitallisista hoitokeinoista! Jotkut hoitohenkilökuntaan kuuluvat suurin piirtein manipuloivat käyttämään näitä keinoja, pakottavat ponnistamaan huonossa asennossa ilman syytä ja sitten ihmetellään kun synnytys hidastuu ja eikus oksitosiinit tippumaan (pienikin annos tekee kivuista sietämättömät, liian iso annos voi johtaa kohdun ja muiden paikkojen repeämiin kun supistukset ovat luonnottoman vahvat). Vaikemisen ilmapiiri on vahva, toista mieltä olevat ja asioista selvää ottavat leimataan mielipuolisiksi viherpiperöiksi.

        Kertokaas nyt lääketieteen puolustajat, miksi normaaliin hyvin etenevään synnytykseen pitäisi edes lähteä puuttumaan? Miksi hyökkäätte niitä vastaan, jotka eivät halua tähän touhuun mukaan? Pelkäättekö, että joku toisinajattelija voisikin olla ihan oikeassa?

        Äidin kokema voimakas kipu on paljon haitallisempi sikiölle kuin epiduraalista tulevat minimaaliset lääkapitoisuudet. Samoja lääkkeitä voidaan antaa vauvalle jos samainen vauva joutuu syntymän jälkeen johonkin leikkaukseen itse, silloin kuitenkin paljon, paljon suuremmin annoksin.

        Lääketehtaat eivät maksele ketään hiljaisiksi. Puudutusaineiden käyttö on paljon suurempi asia vaikka ensiapupolilla, jossa ommellaan haavoja, kuin synnärissä. Eivätkö ole edes kalliita lääkkeitä. Se luomusynnyttäjän kaurapussikin maksaa enemmän, puhumattakaan sen lämmitykseen vaadittavasta energiasta.

        Ei ketään puuduteta väkisin, jos ei halua. Hyvin moni "luomusynnyttäjäkin" vaihtaa mielipidettään puudutuksista, kun päästään itse asiaan. Kokemukseni perusteella yli puolet.

        Kirjoituksesi oliasiasta mitään tietämättömän ja ymmärtämättömän sairaan mielikuvituksen tuotetta. Haluat vain manipuloida herkässä mielentilassa olevien naisten tekemisiä ja mielipiteitä. Saanet siitä jotain omituista mielihyvän tunnetta?


    • pimmmm

      mulle laitettiin epiduraali ja lisäyskin..ponnistusvaihe pitkittyi reilu tunnin. Ei tullut ponnistuksen tarpeen tunteita, supistuskipuja tunsin mutta vauvaa en saanut ulos..imukupilla lopulta saatiin ulos. Otan puudutteen ensi kerrallakin, kivut ennen sitä oli ihan kauheat mulla ainakin.

      • vx

        Ilman sitä epiduraalia ei ehkä olis tarvittu imukuppia. Toivon että innostut lukemaan synnytyksestä ennen seuraavaa kertaa ja löydät luottamusta itseäsi kohtaan naisena ja toimivana olentona. Esimerkiksi melko tuore kirja Hyvä syntymä voisi olla sellainen, josta aloittaa. Ja toki netistä löytyy paljon tutkittua(-kin) tietoa eri puudutteista. Kun tietää haitat, sitä perehtyy ihan eri tavalla niihin muihin tapoihin lievittää kipua, kuten esim. TENS-laite jne.


      • Ehkä, ehkä ei
        vx kirjoitti:

        Ilman sitä epiduraalia ei ehkä olis tarvittu imukuppia. Toivon että innostut lukemaan synnytyksestä ennen seuraavaa kertaa ja löydät luottamusta itseäsi kohtaan naisena ja toimivana olentona. Esimerkiksi melko tuore kirja Hyvä syntymä voisi olla sellainen, josta aloittaa. Ja toki netistä löytyy paljon tutkittua(-kin) tietoa eri puudutteista. Kun tietää haitat, sitä perehtyy ihan eri tavalla niihin muihin tapoihin lievittää kipua, kuten esim. TENS-laite jne.

        Toisaalta, jos ei olisi ollut epiduraalia, olisi lapsen tila voinut olla huonompikin lisättynä vielä äidin vielä negatiivisemmalla kokemuksella synnytyksestä. TENS laitteen teho verrattuna epiduraaliin on kuin vertaisi pyykkilautaa nykyaikaiseen kodin pyykkikeskukseen. Mistä muuten tiedät, ettei sikiö koe TENS:n sähköiskuja epämukavina tai yleensäkin sitä, että kyse olisi vähempi haitallisesta menetelmästä verrattuna epiduraaliin? Varsinkin, jos otetaan vertailuun myös tehokkuus.

        Synnytystapahtumaa ei voi suunnitella etukäteen tapahtuvaksi tietyllä tavalla, sektiota lukuunottamatta. Ja siinäkin voi tulla yllätyksiä vastaan. On tarpeetonta, jopa haitallista ladata itsensä ja muut synnytykseen osallistuvat jonkun kaavan mukaisilla odotuksilla. Ei kannata etukäteen sulkea itseltään mielessään mitään vaihtoehtoa. Sen ehtii tehdä sitten paikan päälläkin, jos siltä näyttää. Parempi opastaja kuin ehkä muutaman synnytyksen kokenut kirjan kirjoittaja on synnytysosaston kätilö ja synnytyslääkäri, joilla voi olla käytännön kokemusta sadoista, jopa tuhansistasynnytyksistä, osa niistä ehkä omakohtaisiakin.


      • pimmmm
        Ehkä, ehkä ei kirjoitti:

        Toisaalta, jos ei olisi ollut epiduraalia, olisi lapsen tila voinut olla huonompikin lisättynä vielä äidin vielä negatiivisemmalla kokemuksella synnytyksestä. TENS laitteen teho verrattuna epiduraaliin on kuin vertaisi pyykkilautaa nykyaikaiseen kodin pyykkikeskukseen. Mistä muuten tiedät, ettei sikiö koe TENS:n sähköiskuja epämukavina tai yleensäkin sitä, että kyse olisi vähempi haitallisesta menetelmästä verrattuna epiduraaliin? Varsinkin, jos otetaan vertailuun myös tehokkuus.

        Synnytystapahtumaa ei voi suunnitella etukäteen tapahtuvaksi tietyllä tavalla, sektiota lukuunottamatta. Ja siinäkin voi tulla yllätyksiä vastaan. On tarpeetonta, jopa haitallista ladata itsensä ja muut synnytykseen osallistuvat jonkun kaavan mukaisilla odotuksilla. Ei kannata etukäteen sulkea itseltään mielessään mitään vaihtoehtoa. Sen ehtii tehdä sitten paikan päälläkin, jos siltä näyttää. Parempi opastaja kuin ehkä muutaman synnytyksen kokenut kirjan kirjoittaja on synnytysosaston kätilö ja synnytyslääkäri, joilla voi olla käytännön kokemusta sadoista, jopa tuhansistasynnytyksistä, osa niistä ehkä omakohtaisiakin.

        "Ilman sitä epiduraalia ei ehkä olis tarvittu imukuppia. "

        no voi hyvää päivää :D:D kyllä se lapsi olisi sieltä tullut aiemmin jos ei oltais imukuppia tarvittu. Lapsi oli huonossa asennossa eikä olisi sieltä tällä tavalla ilman epiduraalia tullut..

        ja luotan kyllä itseeni naisena ym. :D minä en vaan kestä niin suurta kipua ja epiduraali auttoi kyllä sen verran että uskallan synnyttää ensikerrallakin vaikka tästä kauhukokemukset jäikin.


    • Epiduraalin saanut

      En ole synnyttänyt, mutta jalkaleikkausta tehdessä minulle laitettiin epiduraalipuudutus selkään. Laittaminen ei koskenut ollenkaan, mutta ei ole kokemusta siitä miten tämä toimii synnyttäessä. Kun heräsin heräämössä leikkauksen jälkeen, oli kylmyyttä ja tärinää. Meni kyllä ohi illan aikana. Jos joku päivä aion hankkia perhettä, ottaisin varmaan sen puudutuksen. Ei pahaa sanottavaa. Monetkin olivat tässä aiemmin laittaneet hyviä kokemuksiaan! :)

      • siis mitä häh?

        Heräsit heräämössä? Siis nukutettiinko sinut sen lisäksi, että sinulla oli epiduraalipuudutus? En ihan nyt tajunnut...


      • herätys ja huomenta
        siis mitä häh? kirjoitti:

        Heräsit heräämössä? Siis nukutettiinko sinut sen lisäksi, että sinulla oli epiduraalipuudutus? En ihan nyt tajunnut...

        Mitäs erikoista tuossa on? Onhan hän voinut nukahtaa leikkauksen jälkeen Leikkausten jälkeen on tapana laittaa heräämöön tarkkailtavaksi, vaikka olisi ollut vain epiduraali.

        Heräämöön minutkin kärrättiin joksikin aikaa sen jälkeen, kun minua oli ommeltu vähän enemmänkin synnytyksen jälkeen. Ompelut tehtiin epiduraalissa, koska korjattavaa oli todella paljon.


    • toistaodotellen

      Ehhä hän nukahti leikkauksen aikana? :D No mutta niin, vielä tähän voisin lisätä oman kokemukseni, jos nyt jotakin vielä kiinnostaa tää epiduraali-asia. Mulla epi toimi hyvin, mutta tosiaan puuduin aika lailla alapäästä. En siis voinut kävellä ja kesti kauan ennekuin puudutteen vaikutus poistui....Ja luulen, että ponnistusvaiheen tuntemukset olivat heikompia, kuin olisivat ilman puudutusta olleet. Mutta eipä ollut kovin tuskaista ja synnytyksestä jäi hyvä fiilis. :)

    • ei todisteita

      Esikoisemme syntyi ilman kivun lievitystä, toisen kanssa 5min sen jälkeen, kun laitettiin synnytyksessä epiduraalin vauvan sydämen lyönnit laskivat niin, että jouduttiin tekemään hätäsektion.. Ymmärrän, että syita voi olla monta, mutta tätä kokemusta minulla on. Olen muuten perusterve, ei allergioita ja molemmat raskaudet menivät normaalisti. Lääkäri, joka teki sektion, sanoi, että tällä hetkellä ei ole riittävän paljon tutkimuksia, että epiduraali voi joskus aiheuttaa sydänäänten laskua vauvalla. Se fakta ei minusta todista, ettei kuitenkin voi olla syynä..

      • Tunnettua toimintaa

        Jos epiduraalista olisi merkittäviä, yleisiä haittavaikutuksia, olisivat ne tulleet esille. Niitä on sentään laitettu useamman kymmmenne vuoden aikana kymmenille miljoonille synnyttäjille ja epiduraalin vaikutuksia on tutkittu joka kantilta hyvin ahkerasti. PubMedkin löytää liki 5000 julkaisua hakusanoilla epidural and labour.


    • Tuulia...

      Esikoisesta sain epiduraalin. Synnytyksen eteneminen hidastui tämän jälkeen. Ponnistustarvetta en tuntenut, joten ponnistusvaihe oli kokemuksena kamala.
      Toisesta lapsesta en kerennyt saada epiduraalia tai spinaalipuudutusta. Synnytys oli todella nopea, tunsin ponnistusvaiheen ja vauva oli virkeämpi synntyksen jälkeen. Vauva alkoi heti imeä esim. rintaa. Miinuksena tässä ns. luomusynnytyksessä oli kestää avautumisvaiheen hirveät supistelut.

    • raskasentinen

      Joku kysyi spinaalin ja epiduraalin eroa, se tässä lyhykäisyydessään: spinaalipuudutus laitetaan ohuen ohuella neulalla kovakalvon läpi selkäydinnesteeseen, jossa hermosäikeet sijaitsevat - seuraa välitön puutuminen, epiduraalipuudutus laitetaan kovakalvon päälle tilaan, jossa selkäytimestä haarautuvat hermokimput ovat rasva- ja sidekudoksen ympäröimiä - seuraa hitaampi, "laimeampi" puutuminen (riippuu puuduteainemäärästä), potilas voi esim. kävellä. Molemmat puudutuksen laskevat verenpainetta, kanyyli on oltava nesteytystä varten varalla. Synnytyksen yhteydessä käytetään puudutemääriä, jotka eivät ole sikiölle haitaksi. Onnistuneessa puudutuksessa äiti pystyy tuntemaan supistukset ja synnytyksen etenemisen, vain kipu helpottaa (näin oli itsellänikin).

      Joskus epiduraalipuudutusta laittaessa tahattomasti puhkaistaan tai "nirhaistaan" kovakalvoa, joka siis ympäröi selkäydinnestetilaa. Epiduraalineula on paksu, ja tästä voi seurata ns. postspinaalipäänsärky, eli selkäydinnestettä jää valumaan epiduraalitilaan, "alipaine" selkäydinnesteessä aiheuttaa päänsäryn ylös noustessa. Tämä voidaan korjata veripaikalla, jos päänsärky on kova, mutta tila paranee myös itsestään. Spinaalipuudutukseen ei nykyisillä neulan paksuuksilla liity postspinaalipäänsärkyä.

      Huomioni kiinnitti myös eräät luomuliikeen kannattajat. Kukaan sairaalassa ei pakota äitiä ottamaan vastaan kivunlievitystä, luomuna saa synnyttää jos haluaa, tottakai. Mutta vetoaminen siihen, että aina ennenkin on synnytty luomuna - emme kai oikeasti halua verrata synnytyksiä entisaikaiseen, sillä silloin "ennenkin" myös liian paljon äitejä ja lapsia kuoli synnytyskomplikaatioihin... Luonnollisuus on hyvästä, mutta rajansa kaikella. Ei kestämätöntä kipua tarvitse kenenkään kokea, jos siihen on apukeino olemassa, vain siksi että isomummokin on vaarin saunassa synnyttänyt. Emme ole aikaisemmille sukupolville heidän kokemistaan kivuista mitään velkaa.

      • vanha äiti

        Synnytin aikoinaan kaikki kolme lastani ilman kivunlievitystä - pyysin sitä kyllä, mutta en saanut. Jälkeen päin olin ja olen tyytyväinen siihen, olihan kysymyksessä kaksi ihmistä, joista toisen mielipidettä ei kysytty. Kivut olivat kovat, mutta kestin ne, enkä tunne niistä jääneen mitään traumaa.
        Entisaikoina äidit kuolivat synnytyskomplikaatioihin, useimmiten lapsivuodekuumeeseen, mutta tuskin sentään supistuskipuun.


    • Yllätysvauva ulkom.

      Synnytin esikoisen 3 kk sitten. Oma kivunlievitystoiveeni oli alun perin epiduraali, mutta ei voitu käyttää synnytyksen epäsäännöllisen kulun vuoksi. Lapsivesi meni, omat supistukset loppuivat 20 tunnin jälkeen, sitten olin synnytyssalissa oksitosiinitipassa 2 vuorokautta (oksitosiinikäynnistys ei toiminut kunnolla eka päivänä). Lapsi syntyi lapsiveden menosta 60 tunnin kuluttua. Viimeisenä päivänä ehkä 6 tuntia oli tosissaan synnyttämistä. Kivunlievityksenä oli kohdunkaulan puudute, joka toimi puolitoista tuntia. Viimeiset 2 tuntia ilman kivunlievitystä olivat tosi rankkoja. Synnytyksestä jäi kuitenkin hyvä mieli, kun ei sektioon jouduttu ja ihana doula oli henkisenä tukena.

      Mun osalta huonoksi puoleksi jäi siis se, että epiduraalia ei voitu käyttää.

    • varovaisen optimisti

      Mulla oli ekassa raskaudessa paha raskausmyrkytys, ja synnytys käynnistettiin. Homma uhkasi pitkittyä, ja multa voimat jo loppua. Epiduraali tuli avuksi siinä mielessä, ettei kipu vienyt liikaa voimia (tokihan varmaan puudutuskin vähän pitkitti hommaa) ja laski osaltaan korkeita verenpaineita. Kipu tosiaan hävisi ihan kokonaan. Mua myös tärisytti kovin, ja jotan kutinaakin oli. Viimeisen lisäannoksen sain ihan vähän ennen lapsen syntymää, ja ponnistusvaihe meni vähän ketuille sen takia kun en osannut yhtään ponnistaa kun ei alakerrassa ollut käytännössä mitään tuntoa. Kaikki meni kuitenkin hyvin. Synnytyksestä jäi todella positiiviset muistikuvat. Siksi en pelännyt yhtään toista synnytystä.

      Se oli lyhyempi kuin ensimmäinen, 11 h. Koska epiduraali tehosi niin hyvin ekalla kerralla, pyysin ja sain sen toisellakin kerralla. Toimi samoin kuin aiemmin, vei kivut täysin. Oksitosiinitippaa ei tarvittu, ja vauva voi hyvin koko ajan. Nyt osasin paremmin ponnistaakin, kun en ollut ihan niin puuduksissa enkä myöskään ekaa kertaa pappia kyydissä =) Pistäminen ei sattunut juuri ollenkaan.

    • ei enää koskaan

      Epiduraali voi aiheuttaa lapselle mm hengitysvaikeuksia, jos se annetaan liian lähellä syntymähetkeä.
      Mulle epiduraali aiheutti tärinää, täysin sekavan olotilan, oksitosiinitipan käytön, kalvojen puhkaisun, sen että jouduin ponnistamaan kirjaimellisesti ylämäkeen, en tuntenut ponnistamisen tarvetta, 1,5tuntia kestäneen ponnistusvaiheen sekä lopulta imukuppiulosauton. Vauva syntyi velttona ja sinisenä.
      Vieläkin, melkein 6vuotta epiduraalin laitosta pistokohta kutisee välillä ja siihen ilmestyy itsestään haava.

      Toki kuka tahansa voi väittää ettei epiduraali aiheuttanut em asioita, mutta kyllä ne vähintään välillisesti olivat siitä johtuvia.

      • En usko pätkääkään

        Epiduraali ei aiheuta lapselle hengitysvaikeuksia. Tärinää kyllä, mutta sitä tulee synnytyksessä myös ilman epiduraalia. Noista muista ei voi tietää, mitä ne olisivat olleet ilman epiduraalia, samaten tuo itsestään ilmaantuva haava kuullostaa omituiselta.


    • tietoa

      Epiduraali


      Epiduraali on voimakas lääke ja se lievittääkin tehokkaasti kipua. Noin 70% ensisynnyttäjistä valitsee epiduraalipuudutuksen. Harvalla on kuitenkaan todellista tietoa epiduraalin haittavaikutuksista. Koska kyseessä on hyvin voimakas lääkeaine, johon liittyy paljon riskejä, epiduraalin ”kylkiäisinä” tulee aina myös muita lääkkeitä ja toimenpiteitä.

      Mitä kaikkea epiduraalin kanssa tarvitaan

      Epiduraalin yleisin sivuvaikutus on synnyttäjän verenpaineen lasku, joten mahdollisia ongelmia pyritään välttämään sillä, että synnyttäjälle laitetaan suolaliuostippa. Kun epiduraalin myötä kiputuntemus on poissa, keho ei enää saa signaalia siitä, että sen pitäisi tuottaa oksitosiinia ja pitää synnytys käynnissä, jolloin supistukset heikentyvät. Tässä vaiheessa viimeistään yleensä lisätään myös oksitosiinitippa, jotta supistukset jatkuisivat voimakkaina. Koska Epiduraali vie tunnon tehokkaasti, synnyttäjä ei enää tunne supistuksia samalla tavalla ja niitä täytyy seurata KTG-anturin avulla.

      Epiduraali on erittäin voimakas lääke ja silloin onkin turvallista, että vauvan sydänääniä tarkkaillaan jatkuvalla KTG-käyrällä. Äidin vatsan päälle kiinnitetään kaksi joustavaa vyötä, joissa on kiinni sydänääniä rekisteröivä mittari. Koska epiduraali vaikuttaa myös vauvan tilaan, on tässä vaiheessa tärkeää seurata vauvan vointia tarkemmin ja sen vuoksi vauvan päähän ruuvataan pieni anturi, joka rekisteröi tarkasti vauvan sydänäänet.

      Myös verenpainetta on syytä tarkkailla, joten synnyttäjän toiseen käsivarteen kiinnitetään joksikin aikaa verenpainemittari. Virtsarakon katetrointi saattaa myös olla tarpeen, sillä puudutuksesta johtuen synnyttäjä ei välttämättä tunne virtsaamisen tarvetta. Koska piuhoja ja mittareita tarvitaan paljon, on synnyttäjän vaikeampi päästä liikkumaan vapaasti. Tämä tulee monelle synnyttäjälle yllätyksenä. Epiduraali on myös saattanut viedä tunnon jaloista, jolloin käveleminen on vaikeaa tai täysin mahdotonta. Usein synnyttäjä jääkin puudutuksen saatuaan sängylle makaamaan ja pystyy usein jopa nukkumaan. Tästä saattaa kuitenkin olla seurauksena se, että vauva ei laskeudu tai käänny oikeaan asentoon ja synnytys saattaa päätyä imukuppi ulosauttoon.

      Puudutus saattaa myös aiheuttaa sen, ettei synnyttäjä tunne enää kunnolla ponnistussupistuksia ja hän tarvitsee kätilöiden ohjausta ponnistukseen. Tämä saattaa myös pitkittää synnytystä. Epiduraalista huolimatta synnyttäjän olisi kuitenkin hyvä yrittää liikkua pystyasennoissa, sillä ne auttavat vauvaa laskeutumaan ja kääntymään oikeaan asentoon. Voitkin pyytää pienemmän annoksen epiduraalia ja kertoa hoitavalle kätilölle, että haluaisit epiduraalista huolimatta yrittää liikkua pystyasennoissa.

      • lisää tietoa

        Epiduraalin turvallisuus

        Epiduraali muuttaa fyysisen synnytysprosessin luonnetta ja äidin ja vauvan turvallisuuden varmistamiseksi tarvitaankin lisätoimepiteitä, joihin liittyy useita riskejä. Tutkimukset osoittavat kiistatta, että epiduraali lisää imukuppisynnytyksen tarvetta ja pitkittää synnytystä, erityisesti ensisynnyttäjillä.

        Epiduraali myös nostaa äidin ruumiinlämpöä, ja lisää kuumeen mahdollisuutta synnytyksen aikana. Tämä saattaa johtaa äidin ja vauvan eroon heti synnytyksen jälkeen. Epiduraali saattaa myös lisätä keisarileikkauksen riskiä.

        Epiduraalin vaikutus vauvaan

        Kaikki lääkkeet läpäisevät istukan ja niillä on joku vaikutus vauvaan, riippuen siitä kuinka paljon lääkettä käytetään ja kuinka kauan se ehtii olla äidin elimistössä ennen vauvan syntymää. Puudutukset vaikuttavat myös vauvan tyytyväisyyteen ensipäivinä sekä aiheuttavat imetysongelmia mm. oikean imemisotteen kanssa.

        Harkitse tarkkaan

        Punnitse epiduraalin hyödyt ja mahdolliset haitat huolellisesti, ennen kuin päätät sen käytöstä. Jos synnytys päätyy keisarileikkaukseen, epiduraali on yleensä paras puudutuskeino, jolloin äiti voi olla tajuissaan leikkauksen ajan.

        Jos synnyttäjän verenpaine kohoaa, epiduraali saattaa laskea sitä. Joskus taas synnytys venyy äärimmäisen pitkäksi ja synnyttäjä on erityisen uupunut. Tällaisessa tilanteessa epiduraali saattaa antaa äidille mahdollisuuden levätä ja jopa estää synnytyksen päätymisen keisarileikkaukseen.

        Synnytyksen tuskaa voi lievittää monilla muilla ei lääkkeellisillä menetelmillä ja nämä keinot pitäisi aina ensin kokeilla, ennen kuin käytetään lääkkeitä. Naiskehossa on myös uskomaton sisäänrakennettu kivunlievitysjärjestelmä, joka auttaa selviytymään synnytyksestä.

        Jos sinulla on mahdollisuus liikkua vapaasti synnytyksen aikana ja saat jatkuvaa henkistä ja fyysistä tukea, tarpeesi epiduraalipuudutukseen on vähäisempi, tai tarvitset sitä myöhemmin synnytyksen aikana. Epiduraalin riskejä voidaan minimoida antamalla vähemmän lääkeainetta, myöhemmässä vaiheessa synnytystä ja antamalla puudutuksen kulua pois ennen ponnistusvaihetta.

        Miten epiduraali laitetaan

        Puudutusainetta pistetään epiduraalitilaan, selkäytimen ympärille, mikä vie tunnon kehosta epiduraalin laittokohdasta alaspäin ja samalla helpottaa supistuskipua. Puudutusta suositaan yleensä keisarileikkausten yhteydessä, jolloin lääke ruiskutetaan vähän ylemmäs. Silloin se puuduttaa hieman suuremman alan kehosta.

        Pieni määrä paikallispuudutetta, yleensä Bupivacanea tai Xylocainea ruiskutetaan alueelle, selkäytimen ympärillä selkärangan kolmannen ja neljännen nikaman väliin. Myös opiaattisia puudutteita, kuten fentanylia, sufentanylia ym. voidaan käyttää joko yksinään tai yhdistelminä. Tämä voidaan tehdä kerran ja sen jälkeen lisätä lääkettä säännöllisin väliajoin.

        Jos täysi annos anestesiaa käytetään, silloin tunto poistuu kokonaan alakehosta ja äiti ei voi liikuttaa jalkojaan. Tällöin hermot, jotka palvelevat jalkojen lihaksia ovat täysin puudutettuina.

        Ns. kävely- epiduraalissa annos on noin puolet tai neljäsosa täydestä annoksesta, ja tämä puuduttaa tunnon ja lievittää supistusten aiheuttamaa kipua, mutta ei vaikuta jalkojen hermoratoihin.

        Äiti pystyy liikuttamaan jalkojaan ja istumaan, mutta alakehossa ei ole tuntoa. Joskus kävely- epiduraali sekoitetaan pieneen määrään Fentanyliä (vastaava opiaatti), jolloin käytetään vähemmän kutakin lääkettä, samalla antaen tehokkaan kivunlievityksen. Tällöin on raportoitu enemmän liikkumiskykyä ja vähemmän sivuvaikutuksia.

        Lääke alkaa vaikuttaa 5-15 minuuttia ruiskeen jälkeen. Vaikutuksen kesto on noin 3 tuntia, jos käytetään täysi annos puudutetta, samassa suhteessa vähemmän, jos käytetään vähemmän puudutetta.

        Luotettavia tutkimuksia epiduraalin mahdollisista pitkäaikaisista haittavaikutuksista joko äidille tai vauvalle ei oikeastaan ole olemassa.


      • ja lisää
        lisää tietoa kirjoitti:

        Epiduraalin turvallisuus

        Epiduraali muuttaa fyysisen synnytysprosessin luonnetta ja äidin ja vauvan turvallisuuden varmistamiseksi tarvitaankin lisätoimepiteitä, joihin liittyy useita riskejä. Tutkimukset osoittavat kiistatta, että epiduraali lisää imukuppisynnytyksen tarvetta ja pitkittää synnytystä, erityisesti ensisynnyttäjillä.

        Epiduraali myös nostaa äidin ruumiinlämpöä, ja lisää kuumeen mahdollisuutta synnytyksen aikana. Tämä saattaa johtaa äidin ja vauvan eroon heti synnytyksen jälkeen. Epiduraali saattaa myös lisätä keisarileikkauksen riskiä.

        Epiduraalin vaikutus vauvaan

        Kaikki lääkkeet läpäisevät istukan ja niillä on joku vaikutus vauvaan, riippuen siitä kuinka paljon lääkettä käytetään ja kuinka kauan se ehtii olla äidin elimistössä ennen vauvan syntymää. Puudutukset vaikuttavat myös vauvan tyytyväisyyteen ensipäivinä sekä aiheuttavat imetysongelmia mm. oikean imemisotteen kanssa.

        Harkitse tarkkaan

        Punnitse epiduraalin hyödyt ja mahdolliset haitat huolellisesti, ennen kuin päätät sen käytöstä. Jos synnytys päätyy keisarileikkaukseen, epiduraali on yleensä paras puudutuskeino, jolloin äiti voi olla tajuissaan leikkauksen ajan.

        Jos synnyttäjän verenpaine kohoaa, epiduraali saattaa laskea sitä. Joskus taas synnytys venyy äärimmäisen pitkäksi ja synnyttäjä on erityisen uupunut. Tällaisessa tilanteessa epiduraali saattaa antaa äidille mahdollisuuden levätä ja jopa estää synnytyksen päätymisen keisarileikkaukseen.

        Synnytyksen tuskaa voi lievittää monilla muilla ei lääkkeellisillä menetelmillä ja nämä keinot pitäisi aina ensin kokeilla, ennen kuin käytetään lääkkeitä. Naiskehossa on myös uskomaton sisäänrakennettu kivunlievitysjärjestelmä, joka auttaa selviytymään synnytyksestä.

        Jos sinulla on mahdollisuus liikkua vapaasti synnytyksen aikana ja saat jatkuvaa henkistä ja fyysistä tukea, tarpeesi epiduraalipuudutukseen on vähäisempi, tai tarvitset sitä myöhemmin synnytyksen aikana. Epiduraalin riskejä voidaan minimoida antamalla vähemmän lääkeainetta, myöhemmässä vaiheessa synnytystä ja antamalla puudutuksen kulua pois ennen ponnistusvaihetta.

        Miten epiduraali laitetaan

        Puudutusainetta pistetään epiduraalitilaan, selkäytimen ympärille, mikä vie tunnon kehosta epiduraalin laittokohdasta alaspäin ja samalla helpottaa supistuskipua. Puudutusta suositaan yleensä keisarileikkausten yhteydessä, jolloin lääke ruiskutetaan vähän ylemmäs. Silloin se puuduttaa hieman suuremman alan kehosta.

        Pieni määrä paikallispuudutetta, yleensä Bupivacanea tai Xylocainea ruiskutetaan alueelle, selkäytimen ympärillä selkärangan kolmannen ja neljännen nikaman väliin. Myös opiaattisia puudutteita, kuten fentanylia, sufentanylia ym. voidaan käyttää joko yksinään tai yhdistelminä. Tämä voidaan tehdä kerran ja sen jälkeen lisätä lääkettä säännöllisin väliajoin.

        Jos täysi annos anestesiaa käytetään, silloin tunto poistuu kokonaan alakehosta ja äiti ei voi liikuttaa jalkojaan. Tällöin hermot, jotka palvelevat jalkojen lihaksia ovat täysin puudutettuina.

        Ns. kävely- epiduraalissa annos on noin puolet tai neljäsosa täydestä annoksesta, ja tämä puuduttaa tunnon ja lievittää supistusten aiheuttamaa kipua, mutta ei vaikuta jalkojen hermoratoihin.

        Äiti pystyy liikuttamaan jalkojaan ja istumaan, mutta alakehossa ei ole tuntoa. Joskus kävely- epiduraali sekoitetaan pieneen määrään Fentanyliä (vastaava opiaatti), jolloin käytetään vähemmän kutakin lääkettä, samalla antaen tehokkaan kivunlievityksen. Tällöin on raportoitu enemmän liikkumiskykyä ja vähemmän sivuvaikutuksia.

        Lääke alkaa vaikuttaa 5-15 minuuttia ruiskeen jälkeen. Vaikutuksen kesto on noin 3 tuntia, jos käytetään täysi annos puudutetta, samassa suhteessa vähemmän, jos käytetään vähemmän puudutetta.

        Luotettavia tutkimuksia epiduraalin mahdollisista pitkäaikaisista haittavaikutuksista joko äidille tai vauvalle ei oikeastaan ole olemassa.

        Epiduraalin vaikutus äitiin:

        Hyöty:


        •Yleensä luotettava kivunlievitysmenetelmä, joka vie tunnon kokonaan alaruumiista.
        •Voi auttaa laskemaan korkeaa verenpainetta.
        •Mahdollistaa äidin tajuissaan olemisen keisarileikkauksen aikana.
        •Kivun lievitys saattaa rentouttaa äitiä ja nopeuttaa kohdun suun aukeamista.
        •Kivun lievittyminen saattaa lisätä äidin positiivisia tunteita synnytystä kohtaan.

        Haittavaikutukset:

        •Häiritsee kehon luonnollista hormonitoimintaa.
        •Äidin liikkuminen rajoittuu, eikä hän pysty enää liikkumaan vapaasti. Käytännössä vain noin 15% äideistä liikkuu tai on pystyasennossa.
        •10-15% tapauksista kipu lievittyy vain osasta kehoa.
        •Epiduraali pitkittää synnytystä ja oksitosiinitippaa tarvitaan yleensä ylläpitämään supistuksia.
        •Lantionpohjan lihakset rentoutuvat puudutteen ansiosta, ja niiden kyky ohjata vauvaa kääntymään oikeaan asentoon saattaa häiriintyä. Vauva saattaa jäädä virhetarjontaan ja imukuppisynnytys saattaa olla tarpeen. (Erityisesti, jos epiduraali laitetaan avautumisvaiheen alussa)

        •Äidin verenpaine saattaa tippua huomattavasti epiduraalin laiton jälkeen ja tätä käytetäänkin joskus syynä epiduraalin käyttöön. Suolaliuostippa laitetaan aina ennen epiduraalia siltä varalta, että alhaista verenpainetta joudutaan hoitamaan.
        •Äidin ruumiinlämpö saattaa nousta, mitä kauemmin epiduraali vaikuttaa. Jos näin tapahtuu, myös vauvan ruumiinlämpö nousee, mikä lisää riskiä vauvan sydänäänten häiriöille.
        •Äidin voi olla vaikea tyhjentää virtsarakkoa ja usein tuleekin tarpeelliseksi katetroida virtsarakko.
        •Selkäytimen ”dural tap” saattaa vaurioitua. Tämä johtaa selkäydinnesteen vuotamiseen, josta aiheutuu erittäin voimakas päänsärky (ehkä jopa useiden päivien ajan), kunnes vaurio paranee ja vuoto loppuu. Vuoto on mahdollista korjatata ruiskuttamalla pieni määrä naisen omaa verta selkäydin tilaan. Kun tämä hyytyy, se muodostaa paikan reiän päälle ja eristää sen enemmältä valumiselta. Jos tämä onnistuu, päänsärky saattaa loppua jopa välittömästi.
        •Lyhyaikainen paikallinen selkäsärky
        •Vapina

        •Äiti ei välttämättä tunne ponnistamisen tarvetta ollenkaan, tai tuntee sen vain osittain (ellei odoteta, että lääke lakkaa vaikuttamasta ennen ponnistusvaihetta). Saatetaan tarvita imukuppia, jotta vauva voidaan auttaa ulos.
        •Lisää pahojen välilihan repeämien riskiä (väliliha repeää peräaukkoon asti).
        •Lihakset, jotka tukevat selkärankaa ja häntäluuta saattavat menettää jäntevyytensä varsinkin jos käytetään täyttä epiduraaliannosta. Tästä aiheutuen ligamenttien toiminta häiriintyy ja äidin siirtäminen saattaa aiheuttaa niiden paikaltaan siirtymisen, joka johtaa krooniseen selkäsärkyyn, jota saattaa kestää viikkoja tai kuukausia synnytyksen jälkeen.
        •Saattaa lisätä keisarileikkauksen riskiä.
        •Saattaa lisätä äidin verenhukan riskiä synnytyksen jälkeen.
        •Jos käytetään lisänä Fentanyliä, suuret määrät lääkeainetta saattavat lamaannuttaa äidin hengitystä.
        •Koska epiduraali vaikuttaa kehon omaan hormonitoimintaan lamaannuttavasti, niiden aiheuttamat psykologiset tuntemukset jäävät kokematta.

        Epiduraalin vaikutus vauvaan:

        Hyöty:

        •Mahdollistaa äidin ja vauvan välittömän läheisyyden heti keisarileikkauksen jälkeen ja saattaa helpottaa imetyksen sujumista.
        •Vähentää vauvan stressitilaa, jos äidin korkea verenpaine saadaan laskemaan.
        •Äiti saattaa kokea synnytyksen ja vauvan positiivisempana, jos hän ei tunne kipua.
        •Vauva saattaa hyötyä lisääntyneestä istukkaverenkierrosta.

        Haittavaikutukset:

        •Lääkkeiden vaikutus menee vauvaan riippuen niiden vaikutuksesta ennen syntymää. Yleisiä reaktioita ovat ärtyneisyys, vaikeus rauhoittua, itkuherkkyys. Nämä oireet saattavat jatkua useita viikkoja.
        •Kaikki lääkeaineet häiritsevät vastasyntyneen refleksejä, ja saattavat aiheuttaa ongelmia imetyksen kanssa.
        •Kaikki toimenpiteet ja komplikaatiot lisäävät riskiä, että äiti ja vauva joutuvat olemaan erossa heti syntymän jälkeisenä aikana.


    • oma kokemus

      Mulla epiduraali toimi todella hyvin ja supparit loppui kuin seinään. Tunsin ne kuitenkin aina supparin tullessa paineena takapuolessa, ihan kuin olisi ollut kauhea kakkahätä. Ainoa huono puoli oli, että ponnistusvaihe pitkittyi ja jouduttiin laittamaan suppareita kiihdyttävää suonensisäisesti ja epiduraalin annostusta pienennettiin. Myös virtsaaminen ei onnistunut ja tehtiin kertakatetrointi.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1017
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe