Perheen vaimonko business?

money x 2

Jos sijaisperheeseen sijoitetaan poliisin ja sosiaaliviranomaisten toimesta lapsia onko siitä vastuussa pelkästään perheen äiti eli vaimo tai kuuluuko vastuu molemmille sekä miehelle että vaimolle?

Eräs tuttu väittää, että nuo kriisi- ja sijaislapset ovat hänen vaimonsa business´ta eikä häntä lainkaan kiinnosta nuo jutut siellä kotona. Häntä jopa nuo vieraat lapset nurkissa häiritsevät sen verran, että hänen välillä tekisi mieliä nuo lapset kuristaa hengiltään.

47

302

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hohhoijaa

      voisiko olla mahdolliseti kansan edustajan apulaisen sukulaesii... että sil tappaa

    • amaliasijari

      Aika kovaa tekstiä sij.isältä. Todellisesti se niin menee tavallisissa sij.perheissä, et toinen, yleensä siis se äiti on pääasiallinen sijari, jolle maksetaan korvaukset.
      Miehet vetävät isän roolia ihan ilmatteeks. Yleensä sij.lasten ottaminen on yhteinen päätös mihin molemmat osallistuvat, kuten omien lastenkin kanssa. Onhan noita bioisiäkin, jotka ei välitä omistaankaan, vaan jättävät mieluusti lapset täysin vaimon vastuulle.

      • MaryPoppins heliuu

        Lapset, joita otetaan pois omilta vanhemmilta ja sijoitetaan samanlaisiin tai huonompiin kriisipesäkkeisiin, niistä loppujen lopuksi kärsivät. Nykyään tuo homma alkaa olla älytön.


    • Järki puuttuu täysin

      Niin bisnestä sijaislapsitoiminta on sijsisvanhemmille, kunnat maksavat valtavia summia lapista perheelle, perhe elää hyvin tuolla toiminnalla, lisäksi he voivat palkata hoitjat ja itse vain nautivat näistä rahoista ja mahdolliista ulkomaan matkoista, joita sitten silmän lumeeksi tekevät lasten kanssa, on muka kasvatusta.
      Kuinkahan moni sijoituslapsia jatkossa elämässään saa saman mitä nyt kunnan varoilla, eikä olisi parempi elää tavanomaista elämää, jossa joudutaan miettimään mitä ostetaan ja esim. merkkivaatteet pitäisi poistaa kokonaan. Lapsen on paljon parempi jatkaa yksin, kun ei ole tottunut saamaan kaikkea.

      Eräs sijaisperhe rakensi tämän ison ok-talon ja harrastustilojen lisäksi omalle perheelleen hienon kesäpaikan, jossa voivat olla lapsista erossa, kun hoitaja hoitaa lapsia, sijaislapsista tulevat maksut lasta kohden voivat olla jopa 10.000 euroa kuukaudessa, jos lapsia on useampia, kuten yleensä, missä parempi bisness. kun aikansa jaksaa tätä, onkin jo melkoinen omaisuus kun lopettaa muutaman vuoden päästä.

      • Uskotko itse tuon?

        "...sijaislapsista tulevat maksut lasta kohden voivat olla jopa 10.000 euroa kuukaudessa..."


      • sijari

        Mikä kaupunki maksaa sijoitetusta lapsesta jopa 10.000 euroa kuukaudessa? Jos tällaisia summia tavallinen sijaisperhe saa niin pistän nuo entiset sijoitetut pihalle ja otan tuolta uudet. Näistä nykyisistä ei saa kuin n. 1200 euroa kuukaudessa.


      • kyllä saat!
        sijari kirjoitti:

        Mikä kaupunki maksaa sijoitetusta lapsesta jopa 10.000 euroa kuukaudessa? Jos tällaisia summia tavallinen sijaisperhe saa niin pistän nuo entiset sijoitetut pihalle ja otan tuolta uudet. Näistä nykyisistä ei saa kuin n. 1200 euroa kuukaudessa.

        Ryhdy kunnallispolitiikoksi, ota ylivalta sossureppanopihin ja puhu diili tällaisesta ammatillisesta sijaisperheestä. Kerro, että oot hyvä tyyppi ja että sinulle pitää maksaa kaksinkertaista palkkaa, vaikkei sulla nyt ihan juuri mitään koulutustakaan ole. Ukolla ei lainkaan. Kulje nokka pystyssä ja esitä todella osaavaa ja hyvää kasvattajaa. Vie omia ja sijoitettuja tanssiesityksiin. istu itse siinä etupenkillä (tai toisella) ja hymyile maireasti, kun nappailet valokuvia. valjasta omat lapsesi esiintymään puolestasi ja valitsemaan sinun haluamiasia ammatteja.

        kato, kun osaa esittää, se riittää. Ja sitten voit viettää kaiken aikasi luottamustoimissa, kun onneton (ihmisiä pelkäävä) ukkosi ahoitaa ne kaikki sijoitetut, omat kriisi- ja tukilapset. Teet tietty diilin, että kunta voi laittaa kartanoosi, jota ukko remppaa ja laajentaa koko ajan (lapset koko ajan remontin keskellä) ylipaikoille lapsia.

        Olen muuten nähnyt, että akka on ollut¨luottamustoimissa ja ukko on rakentanut välikattoa ja 2 vuotias (3 vuotiaana muuten menehtynyt tuossa kamalassa paikassa) oli 5 vuotiaan isosiskonsa hoidossa. Isosisko pyysi minulta apua, koska pientä paleli. Ketäään kyseisen kunnan virkamiestä ei kiinostanut näkemäni, mutta mninun mahdollisuuksiani tavata lastani kyllä vähennettiin.

        Kato se on suhteista kiinni tuo 10.000 ekeä. Täällä Jyväskylässä kouluttamaton sijaisperhe vetää ammatillisena sijaisperheenä ja yksityisesti siinä sivussa todella suuria rahoja. Ja lapset ovat sivuseikka.


      • amaliasijari
        sijari kirjoitti:

        Mikä kaupunki maksaa sijoitetusta lapsesta jopa 10.000 euroa kuukaudessa? Jos tällaisia summia tavallinen sijaisperhe saa niin pistän nuo entiset sijoitetut pihalle ja otan tuolta uudet. Näistä nykyisistä ei saa kuin n. 1200 euroa kuukaudessa.

        Toi 1200 e/kk on vielä niitä korkeimpia palkkioita, mitä tavis sijareille maksetaan.
        10.000 e/lapsi ei takuulla saa edes ammatillinen. Jos niitä lapsia on tosi monta ja saa esim. kaksinkertaisia korvauksia ja sit viel tukilapset, niin ehkä yhteensä kuukaudessa vois päästä lähelle tota 10.000, mut ei per lapsi.


      • Niin ja tuossakin
        amaliasijari kirjoitti:

        Toi 1200 e/kk on vielä niitä korkeimpia palkkioita, mitä tavis sijareille maksetaan.
        10.000 e/lapsi ei takuulla saa edes ammatillinen. Jos niitä lapsia on tosi monta ja saa esim. kaksinkertaisia korvauksia ja sit viel tukilapset, niin ehkä yhteensä kuukaudessa vois päästä lähelle tota 10.000, mut ei per lapsi.

        tapauksessa saa lapsia jo ollakin ainakin 7...
        Jos ajattelee, että hoitopalkkio olisi 700€ ja sen saisi tuplana lapsen vaikeahoitoisuuden vuoksi. Tosin itse en ole kuullutkaan, että joku saisi hoitopalkkion tuplana vaikka lapsi olisikin vaikeahoitoinen!
        Väittäisinpä, ettei meistä monestakaan olisi hoitamaan 7 vaikeahoitoista lasta...

        700€ tuplana= 1400€
        1400€ x 7 lasta = 9800€

        Maksaako joku kunta oikeasti yli 1000€ palkkioita?


      • amaliasijari
        Niin ja tuossakin kirjoitti:

        tapauksessa saa lapsia jo ollakin ainakin 7...
        Jos ajattelee, että hoitopalkkio olisi 700€ ja sen saisi tuplana lapsen vaikeahoitoisuuden vuoksi. Tosin itse en ole kuullutkaan, että joku saisi hoitopalkkion tuplana vaikka lapsi olisikin vaikeahoitoinen!
        Väittäisinpä, ettei meistä monestakaan olisi hoitamaan 7 vaikeahoitoista lasta...

        700€ tuplana= 1400€
        1400€ x 7 lasta = 9800€

        Maksaako joku kunta oikeasti yli 1000€ palkkioita?

        Toi 1.200 e, mistä puhuin tarkoitti palkkion ja kulukorvauksen yhteensä. Käteen saa vähän päälle 1200 e.


      • armaskainen
        amaliasijari kirjoitti:

        Toi 1.200 e, mistä puhuin tarkoitti palkkion ja kulukorvauksen yhteensä. Käteen saa vähän päälle 1200 e.

        Amalia armas, kyllä se 10.000 ekeä on aika paljon, jos ei oo muuta kun isovihan aikana suoritettu kouluasteen tutkinto ja ukolla ei mitään. Huoh!


      • amaliasijari
        armaskainen kirjoitti:

        Amalia armas, kyllä se 10.000 ekeä on aika paljon, jos ei oo muuta kun isovihan aikana suoritettu kouluasteen tutkinto ja ukolla ei mitään. Huoh!

        Totta 10.000 e on epätodellisen paljon, enkä sitä oikein voi uskoa.
        Mistä olet tiedon saanut? Ihmettelen vaan, et kuka tulojaan kuuluttelee maailmalla.
        Etenkin, jos ne poikkeavat noinkin paljon yleisestä käytännöstä ja on maksettu väärin perustein.


      • joopas joo
        amaliasijari kirjoitti:

        Totta 10.000 e on epätodellisen paljon, enkä sitä oikein voi uskoa.
        Mistä olet tiedon saanut? Ihmettelen vaan, et kuka tulojaan kuuluttelee maailmalla.
        Etenkin, jos ne poikkeavat noinkin paljon yleisestä käytännöstä ja on maksettu väärin perustein.

        Se olikin arvio. Samaisen henkilön verotettavat tulot olivat paikallislehdessä vuonna 2007, koska oli kunnanvaltuutettu. Tuolot olivat tuolloin 59 000 ekeä. Nyt ottaa yksityisesti lapsia "ammatillisen sijaisvanhemmuuden päälle". Ko. talossa on aina ollut lapsia yli lakisääteisten rajojen.

        Jos tuohon 59 000 ekeen lisätään ne kulukorvaukset, nyt tulon yleinen nousu yksityisesti otetuista lapsista saatavat rahat, tulee tio 10.000 helposti täyteen.

        Jotta silleen kuulutellaan.


      • amaliasijari
        joopas joo kirjoitti:

        Se olikin arvio. Samaisen henkilön verotettavat tulot olivat paikallislehdessä vuonna 2007, koska oli kunnanvaltuutettu. Tuolot olivat tuolloin 59 000 ekeä. Nyt ottaa yksityisesti lapsia "ammatillisen sijaisvanhemmuuden päälle". Ko. talossa on aina ollut lapsia yli lakisääteisten rajojen.

        Jos tuohon 59 000 ekeen lisätään ne kulukorvaukset, nyt tulon yleinen nousu yksityisesti otetuista lapsista saatavat rahat, tulee tio 10.000 helposti täyteen.

        Jotta silleen kuulutellaan.

        Puhuitko siis 10.000 e/lapsi/vuosi. Sitten ollaan lähempänä totuutta. Tajuat kai, et vuodessa on 12 kk, joten kuukausitasolla puhutaan ihan eri summista. Ne yksityiset hoitolapset saattavat olla niitä tukilapsia, jotka ovat kerran kuussa vkonlopun, eikä niilläkään rikastumaan pääse. Noita verotietoja voi näköjään jokainen tulkita ihan miten sattuu. Et silleen, johan toi ihan uskomattomalta tuntuikin.


      • KIRNUA RAHAA
        amaliasijari kirjoitti:

        Puhuitko siis 10.000 e/lapsi/vuosi. Sitten ollaan lähempänä totuutta. Tajuat kai, et vuodessa on 12 kk, joten kuukausitasolla puhutaan ihan eri summista. Ne yksityiset hoitolapset saattavat olla niitä tukilapsia, jotka ovat kerran kuussa vkonlopun, eikä niilläkään rikastumaan pääse. Noita verotietoja voi näköjään jokainen tulkita ihan miten sattuu. Et silleen, johan toi ihan uskomattomalta tuntuikin.

        Nykyisin tuohon paikkaan sijoitetaan lapsia sellaisesta firmasta, joka maksaa paljon enemmän - siis näiden ammatillinen sijaisperhe - lasten lisäksi.

        Joo lakin yhteen verotettavat tulot ja kulukorvaukset. On kuulemma kovin ahne muija - kirnuaa rahaa lapsista kaikin mahdollisin tavoin, kierrättää firmansa kautta yms. kirnuamista. Kirnu, kirnu. Raha RATKAISEEEEEE.


      • Enpä usko,
        sijari kirjoitti:

        Mikä kaupunki maksaa sijoitetusta lapsesta jopa 10.000 euroa kuukaudessa? Jos tällaisia summia tavallinen sijaisperhe saa niin pistän nuo entiset sijoitetut pihalle ja otan tuolta uudet. Näistä nykyisistä ei saa kuin n. 1200 euroa kuukaudessa.

        että mikään kunta maksaa tuollaisia summia!
        Ei tarvisi sijaisperheitä etsiä koirien ja kissojen kanssa jos tuollaisia summia maksettaisiin. Itsekin palkkaisin meille siivooja-kokin välittömästi ja keskittyisin olemaan vain lasten kanssa.


      • amaliasijari
        Enpä usko, kirjoitti:

        että mikään kunta maksaa tuollaisia summia!
        Ei tarvisi sijaisperheitä etsiä koirien ja kissojen kanssa jos tuollaisia summia maksettaisiin. Itsekin palkkaisin meille siivooja-kokin välittömästi ja keskittyisin olemaan vain lasten kanssa.

        Toi kirjoittaja, joka puhui 10.000 e/lapsi puhuikin lopulta vuositulosta, eli ei kuukausitasolla paljon mitään. Itse asiassa paljon vähemmän, kuin esim. Helsinki nykyään maksaa.


      • raha ratkaiseeeeeeee
        amaliasijari kirjoitti:

        Toi kirjoittaja, joka puhui 10.000 e/lapsi puhuikin lopulta vuositulosta, eli ei kuukausitasolla paljon mitään. Itse asiassa paljon vähemmän, kuin esim. Helsinki nykyään maksaa.

        Minä tarkoitin, että tuo lähes kouluttamaton pariskunta saa noin 10 000 euroa käteen kuussa - siis kaikista lapsista palkkiot ja kulukorvaukset ovat noin 10 000 ekeä kuussa.


      • Jos kirjoittaa
        raha ratkaiseeeeeeee kirjoitti:

        Minä tarkoitin, että tuo lähes kouluttamaton pariskunta saa noin 10 000 euroa käteen kuussa - siis kaikista lapsista palkkiot ja kulukorvaukset ovat noin 10 000 ekeä kuussa.

        jotain muuta kuin tarkoittaa niin ne ovat 2 eri asiaa.
        Emme voi tietää, että mitä kukakin tarkoittaa jos kirjoittaa väärin.

        Kulukorvaukset ovat kuitenkin lasten kuluihin ja jos talossa on kymmenkunta lasta, sekä monen sadan neliön talo, niin kulujakin on hirmuisesti.


      • niinniinnnnn
        Jos kirjoittaa kirjoitti:

        jotain muuta kuin tarkoittaa niin ne ovat 2 eri asiaa.
        Emme voi tietää, että mitä kukakin tarkoittaa jos kirjoittaa väärin.

        Kulukorvaukset ovat kuitenkin lasten kuluihin ja jos talossa on kymmenkunta lasta, sekä monen sadan neliön talo, niin kulujakin on hirmuisesti.

        Arvelen, että täällä on monta kirjoittajaa. Eikös kymmenkunta lasta ole perhehoitajalain vastaista??????


      • amaliasijari
        niinniinnnnn kirjoitti:

        Arvelen, että täällä on monta kirjoittajaa. Eikös kymmenkunta lasta ole perhehoitajalain vastaista??????

        Onhan se, jos lapset ovat pysyvästi. Ilmeisesti tilapäisesti voi olla enemmänkin, kuten esim. jotain kriisilapsia, tai tukilapsia. Kukaan ei luultavasti valvo kuinka väliaikaista
        suuri lapsimäärä on, jos sijoittaijia on useampia ja lyhytaikaisessa sijoituksessa on jatkuvasti lapsia. Kaikki on mahdollista, kun ei sossut ehdi/viitsi valvoa. Menis liian vaikeeks jos pitäis ruveta viel lakeja noudattamaan ja valvomaan niiden noudattamista.
        Kun on onnistunu saamaan lapseille edes jonkun katon pään päälle, niin mitä sitä nyt pikku muodollisuusksien takia muuttamaan menis. tulis vaan lisää hommaa.


    • hohhoijaa

      eräs sijari. toimii näin ei osta lapselle vaatteita.perustarpeita.tai huolehdi mistään ylipäätään. kuljettaa lasta kaikkiin mahdollisiin urheilu tapahtumiin tai muihin. ja lapsi on niinsanotusti vähällä vaatetuksella.kotonaan heillä käy siivoja kun eivät tee mitään ja samassa talossa.asuu myös muita henkilöitä kuin sijais vanhhtai lapsi aivan uskomatonta miltä näyttää kun tietää lapsen minkälainen oli ennen ja on nyt siitä näkee että lapsen paikka kotona

    • yökköötttttäää

      Joo tuo kansaqnedustajan tuttu seurue on todella kamala. Ei vissiin ole enää kansanedustajan apulainen tämä "kahdelle kissaneidille ja itselleen ja miehelleen (veljelleen), joka palailee toiselta paikkakunnalta asuantoa etsinyt hienostotytär, jonka gradu oli noin 3 vuotta sitten viimeisteltävänä (asuntoilmoituksen mukaan). Gradu ei tietääkseni ole vieläkään valmis enkä tiedä, onko noita kissaneitejäkään enää....

      Kammottava on sekä' muija että ukko. Muija on kammottavampi - harrastaa erityisesti henkistä väkivaltaa lapsia ja näiden sukuja kohtaan. Perhehoitoliitto ja siellä erityisesti Hakkarainen esittävät lehdessään, että "hyvä on muija ja hyvä on sijaisperhe" vaikka on todella kammottava. YÄK: Ja kaikki varmasti tietävät, mikä on kaupunki. Sitä ei tarvitse toistaa.

    • U.E.J.

      sieltä tulee asia puhetta KIITOS SINULLE KIRJOITTAJA.

      • yök yök yök

        Mies ajaa koulutaxia. ja rouva ei tee mitään ja veli asuu kotona ja ovat sijaisvanhempia ja tyttö päästää suustaan mitä sattuu..


    • nenäkäs porukka

      Tämä ukko ajaa korkeintaan hevosille heiniä, joita niitäkin sytyttelee palamaan. Ovat fiksoituneet tulipaloihin ja palokuntaan - autotkin pitää hankkia palokunnan malliin mersut (pakolliset) tietenkin.

      Ukolla on paniikkihäiriö - ei näyttäydy ihmisten ilmoilla - joku rasvaletti sillä aiemmin päässä roikkui - nyt lie alkaa jo olla kaljuuntuva. Akka esillä sitäkin enemmän ja nenäkkäät hienostotyttäret. Kuulemma todella ylimielisiä. Siltä ne näyttävätkin. Suuri nokka pystyssä kulkevat ja kahdella on jo ollut mahakin pystyssä.

    • mieliongelmia,

      Onko joku sijaisperhe tunnistanut itsensä tästä aloituksesta ja kirjoittaa näitä älyttömyyksiä jotta saisi itseltään huomion pois?

      Nuo sijaisperheen kommentkin sanoo jotkain kyseisestä perheestä.

    • narsissit ja roosat

      Ainakin tämän kammottavan sijaispereheen muija ja tyttäret mustamaalaavat usein tällä palstalla sijoitettuja lapsia ja näiden sukulaisia. Kyseenalaistavat mielenterveyttä yms. Talon rouvalla vaan itsellään kasvelee paljon narsisseja ja RUUSUJANKIN kuulemma. Oikein kukkaihminen. Vaikkei päällepäin uskoisi.

    • Varbudja

      Palatakseni alkuperäisen kirjoittajan kertomukseen ja kysymyksiin (on meinaa hiukka ajautunut sivuraiteille tämä keskustelu?!?!), niin:

      Meillä mieheni on "isä" lapsille. "Isä" siksi, että jokainen lapsista on ollut hyvin pieni meille tullessaan, ja oppinut tuon isommilta biologisilta lapsiltamme. Muutoin miestä olisi varmaankin kutsuttu omalla nimellään. Osa lapsista on palannut takaisin biologisille vanhemmilleen tilanteen sen salliessa, mutta tällä hetkellä meillä on pitkäaikaisesti sijoitettuna kaksi lasta, joiden on ennustettu jäävän meille aikuisikäänsä asti, ja yksi, jonka tilanne on vielä avoin.

      Minä olin kotiäiti jo ennen sijaisperheeksi ryhtymistämme joten se vaikutti meidän kannaltamme hyvältä ratkaisulta. Minä siis "hoidan" lapsia ympäri vuorokauden.
      Mieheni osallistuu lasten hoitoon siinä määrin kuin kuka tahansa isä rankan työpäivän jälkeen (hän siis työskentelee kodin ulkopuolella). Eli viikolla hieman vähemmän, viikonloppuisin enemmän. Eli siinä mielessä minä kotiäitinä olen kyllä vetovastuussa lasten osalta, tämä on paitsi minun perheeni, myös minun työni (ja näin ajattelin jo biologisten lastenikin kanssa. Kotiäitinä oleminen on työtä, jota arvostetaan aivan liian vähän.

      Kyllä miehellänikin tässä vastuuta on, mutta rahat maksetaan minun tililleni, minä hoidan yhteydenpidon sijoittajakuntaan ja tosiaan pääosin hoidan lapsia yksin, miehen ollessa palkkatyössä muualla. Mieheni ei vaan ikinä kutsuisi tätä bisnekseksi - hänen palkallaan me pääsääntöisesti elämme. Mieheni on myös todella kiintynyt kaikkiin lapsiimme, niin biologisiin kuin sijoitettuihin, etten usko, että hän ainakaan ajattelisi koskaan lapsistakaan noin, kuin ap, kertoo jonkun sanoneen.

      Tämä on siis vain oma kokemukseni. Sijaisperheitä on monenlaisia, hyviä, huonoja ja sitten ihan tavallisia. Niin kuin me.

      • amaliasijari

        Noin meilläkin. Mieheni on hoitanut isän virkaa sen, mitä omilta töiltään on ehtinyt.
        Hän on ollut isänä niin mun edellisestä avioliitosta syntyneelle pojalleni, kuin omalle tyttärelleen ja yhteensä viidelle sijoitetulle. Yhdessä ollaan lapsista huolehdittu ja heitä kasvatettu, ihan kuin missä tahansa perheessä, eikä olla eroa tehty siitä kenen lapsia kukakin on, muutoin kuin silloin, kun on ollut "pakollista", eli biovanhempien tapaamisissa ja muissa yhteydenpidoissa. Normaalisti oltiin kaikki yhtä perhettä. Omat lapset ottivat sijoitetut pikku sisaruksikseen ja sijoitetut vielä aikuiisinakin puhuvat mun lapsista siskonaan ja veljenään ja pitävät yhteyksiä, kuten saman perheen jäsenet yleensäkin. Jouluna ovat kaikki tulleet meille ja lahjat hommattu kaikille, ihan kuin ennenkin. Meillä on toistaiseksi ollut riittävästi tilaa yhteisten joulujen viettoon. Nyt kun ollaan muuttamassa pienempiin tiloihin, ei taida enää onnistua. Lapsilla on kaikilla jo oma elämänsä muualla. Pelkkänä kotiäidin työnä minäkin olen tätä hommaa pyörittänyt, paitsi silloin, kun on ollut sossukäynnit tai muut viranomais tapaamiset, mitä normaalisti omien lasten kanssa ei ole. Toisaalta siis äitinä olemista, mutta osittain ammatillista asioiden hoitamista.
        Onhan toisten tekemistä lapsista myös vastuu erilainen, kuin ihan itse tehdyistä. Pitää vastata kaikesta niin sossuille, kuin biovanhemmillekin. Kyllä siitä sopii jotain maksaakin, koska homma ei ole helpommasta päästä, ainakin itse koin niin.


      • Mitä mieltä
        amaliasijari kirjoitti:

        Noin meilläkin. Mieheni on hoitanut isän virkaa sen, mitä omilta töiltään on ehtinyt.
        Hän on ollut isänä niin mun edellisestä avioliitosta syntyneelle pojalleni, kuin omalle tyttärelleen ja yhteensä viidelle sijoitetulle. Yhdessä ollaan lapsista huolehdittu ja heitä kasvatettu, ihan kuin missä tahansa perheessä, eikä olla eroa tehty siitä kenen lapsia kukakin on, muutoin kuin silloin, kun on ollut "pakollista", eli biovanhempien tapaamisissa ja muissa yhteydenpidoissa. Normaalisti oltiin kaikki yhtä perhettä. Omat lapset ottivat sijoitetut pikku sisaruksikseen ja sijoitetut vielä aikuiisinakin puhuvat mun lapsista siskonaan ja veljenään ja pitävät yhteyksiä, kuten saman perheen jäsenet yleensäkin. Jouluna ovat kaikki tulleet meille ja lahjat hommattu kaikille, ihan kuin ennenkin. Meillä on toistaiseksi ollut riittävästi tilaa yhteisten joulujen viettoon. Nyt kun ollaan muuttamassa pienempiin tiloihin, ei taida enää onnistua. Lapsilla on kaikilla jo oma elämänsä muualla. Pelkkänä kotiäidin työnä minäkin olen tätä hommaa pyörittänyt, paitsi silloin, kun on ollut sossukäynnit tai muut viranomais tapaamiset, mitä normaalisti omien lasten kanssa ei ole. Toisaalta siis äitinä olemista, mutta osittain ammatillista asioiden hoitamista.
        Onhan toisten tekemistä lapsista myös vastuu erilainen, kuin ihan itse tehdyistä. Pitää vastata kaikesta niin sossuille, kuin biovanhemmillekin. Kyllä siitä sopii jotain maksaakin, koska homma ei ole helpommasta päästä, ainakin itse koin niin.

        Miten vastuupuoli. Sinä saat palkan mutta sijaislasten hoitoon osallistuu myös miehesi. Miten sopimuksessa on miehesi osallisuus määriteltynä vai onko mitenkään. Oletus että miehesi käyttäisi lapsia hyväksi niin onko vastuu yksin sinun vai kenen katsot olevan sellaisessa tilanteessa vastuullinen.
        Otatko vastuun itse vai yritätkö siirtää sen jollekulle toiselle.

        Kaikki sijarit ja sossut kuin Perhehoitoliitto ja muut "lastensuojelijat" saa vastata.


      • Palkkatöissä-karkuun

        Onko miehesi "palkkatyössä", mitä korostat koko ajan, mutta itse asiassa miehesi on jo 12 vuotta ainakin jo ennen ensimmäisen poikasi syntymää pyörittäynyt muita suhteita ja aina hän lähtee karkuun kotoa ja luotasi kun ainakin pääsee ja pystyy?

        Se mitä väität lehtipalstoilla omilla kirjoituksilla itsestäsi "hyvänä sijaisäidinä" on ihan lummetta!


      • Varbudja
        Palkkatöissä-karkuun kirjoitti:

        Onko miehesi "palkkatyössä", mitä korostat koko ajan, mutta itse asiassa miehesi on jo 12 vuotta ainakin jo ennen ensimmäisen poikasi syntymää pyörittäynyt muita suhteita ja aina hän lähtee karkuun kotoa ja luotasi kun ainakin pääsee ja pystyy?

        Se mitä väität lehtipalstoilla omilla kirjoituksilla itsestäsi "hyvänä sijaisäidinä" on ihan lummetta!

        Jos minulle vastasit, niin sellainen pikku seikka, että emme ole tuo perhe, jota niin kovasti täällä haukut. Isommat lapsemme ovat nimittäin tyttöjä. Mieheni todella käy työssä kodin ulkopuolella, mutta tulee kyllä aina työpäivän (8 tuntia) jälkeen suoraan kotiin, jotta minäkin saan hetken (n. puolen tunnin juoksulenkki koiran kanssa) omaa aikaa. Tämän jälkeen katsomme yhdessä lasten perään ja hoidamme kotiaskareita.

        Mieheni on ollut tuossa samassa työpaikassa, samoissa työtehtävissä samanpituisella työajalla jo kauan ennen kuin me edes aikoinaan tapasimmekaan, joten aika hassulta kuulostaa, että mieheni jonnekin "pakenisi".

        Eli ei, mieheni ei petä minua, ja ei, emme ole tuo mainitsemasi perhe, koska biologista poikaa meillä ei ole.

        Ps. Lumme on kasvi. Tarkoitit varmaankin lumetta.


      • Varbudja
        Mitä mieltä kirjoitti:

        Miten vastuupuoli. Sinä saat palkan mutta sijaislasten hoitoon osallistuu myös miehesi. Miten sopimuksessa on miehesi osallisuus määriteltynä vai onko mitenkään. Oletus että miehesi käyttäisi lapsia hyväksi niin onko vastuu yksin sinun vai kenen katsot olevan sellaisessa tilanteessa vastuullinen.
        Otatko vastuun itse vai yritätkö siirtää sen jollekulle toiselle.

        Kaikki sijarit ja sossut kuin Perhehoitoliitto ja muut "lastensuojelijat" saa vastata.

        Vastuupuoli. Niin. Kukaanhan ei voi olla "vastuussa" toisen tekemästä rikoksesta, ainoastaan sen ilmoittamisesta tarvittaville tahoille ja riittävien toimenpiteiden suorittamisesta.

        Minä olen vastuussa siitä, että hoidan lapsia parhaan taitoni mukaan ja pyydän apua, jos tarvetta avulle on. Olen vastuussa siitä, että JOS jotakin noin kamalaa pääsisi tapahtumaan, niin ilmoittaisin siitä välittömästi lastensuojeluun, sosiaalityöntekijälle ja poliisille, ja pistäisin miehen vastuuseen teoistaan.

        Aikuinen ihminen on vastuussa OMISTA teoistaan, joten en koe, että minun tulisi ottaa vastuuta toisen aikuisen teoista, ainoastaan siitä, miten tilanteessa toimin. Meidän molempien nimet kuitenkin löytyvät sopimuksesta.

        Ottaisiko biologinen äiti vastuun, jos lapsen isä hyväksikäyttäisi biologista lastaan? Tuskin. Kuten sanoin, aikuinen ihminen vastaa teoistaan itse.


      • amaliasijari
        Mitä mieltä kirjoitti:

        Miten vastuupuoli. Sinä saat palkan mutta sijaislasten hoitoon osallistuu myös miehesi. Miten sopimuksessa on miehesi osallisuus määriteltynä vai onko mitenkään. Oletus että miehesi käyttäisi lapsia hyväksi niin onko vastuu yksin sinun vai kenen katsot olevan sellaisessa tilanteessa vastuullinen.
        Otatko vastuun itse vai yritätkö siirtää sen jollekulle toiselle.

        Kaikki sijarit ja sossut kuin Perhehoitoliitto ja muut "lastensuojelijat" saa vastata.

        No, onneks mun ei enää tarvita vastata mistään, mutta silloin, kun vielä toimin sijarina, niin kyllä kannoin vastuun lapsista. Tarkoittaa sitä, että pidin huolen, että lapsia kohdellaan hyvin ja tasavertaisina perheenjäseninä, kaikkien muidenkin perheenjäsenten toimesta. Siinä suhteessa ei kuitenkaan ongelmia ollut, vaan se oli perheessämme itsestäänselvyys, mutta jos ei olisi ollut, olisin puuttunut asiaan. Kyllä koin hyvin voimakkaasti vastuuni ja kannoin sen myös.


      • Varbudja
        amaliasijari kirjoitti:

        No, onneks mun ei enää tarvita vastata mistään, mutta silloin, kun vielä toimin sijarina, niin kyllä kannoin vastuun lapsista. Tarkoittaa sitä, että pidin huolen, että lapsia kohdellaan hyvin ja tasavertaisina perheenjäseninä, kaikkien muidenkin perheenjäsenten toimesta. Siinä suhteessa ei kuitenkaan ongelmia ollut, vaan se oli perheessämme itsestäänselvyys, mutta jos ei olisi ollut, olisin puuttunut asiaan. Kyllä koin hyvin voimakkaasti vastuuni ja kannoin sen myös.

        Amalian kanssa samoilla linjoilla. Näin menee siis meilläkin, omassa tekstissäni otin lähinnä kantaa tuohon hyväksikäyttö-esimerkkiin. Arjen asioissa otan tottakai vastuun, mutta rikosoikeudellisesti en koe olevani vastuussa muiden aikuisten teoista.


      • Pitkää nenää
        Varbudja kirjoitti:

        Vastuupuoli. Niin. Kukaanhan ei voi olla "vastuussa" toisen tekemästä rikoksesta, ainoastaan sen ilmoittamisesta tarvittaville tahoille ja riittävien toimenpiteiden suorittamisesta.

        Minä olen vastuussa siitä, että hoidan lapsia parhaan taitoni mukaan ja pyydän apua, jos tarvetta avulle on. Olen vastuussa siitä, että JOS jotakin noin kamalaa pääsisi tapahtumaan, niin ilmoittaisin siitä välittömästi lastensuojeluun, sosiaalityöntekijälle ja poliisille, ja pistäisin miehen vastuuseen teoistaan.

        Aikuinen ihminen on vastuussa OMISTA teoistaan, joten en koe, että minun tulisi ottaa vastuuta toisen aikuisen teoista, ainoastaan siitä, miten tilanteessa toimin. Meidän molempien nimet kuitenkin löytyvät sopimuksesta.

        Ottaisiko biologinen äiti vastuun, jos lapsen isä hyväksikäyttäisi biologista lastaan? Tuskin. Kuten sanoin, aikuinen ihminen vastaa teoistaan itse.

        Et sitten kuitenkaan näe itse olevasi vastuussa teoistasi.

        Kun olet tehnyt sopimuksen sinulla on kokonaisvastuu. Miehelläsi olisi toki vastuu teoistaan mutta ei se sinun vastuutasi mihinkään poista.

        Miehesi ei tarvitse tilittää sinulle parisuhteenne ulkopuolisia naissuhteitaan koska niihin hänellä toki on oikeus. Ja on toivottavaakin oma elämä että jaksaa sinua.

        Vertaus biologiseen äitiin on tyhjää puhettasi. Sinulla on toimeksi-anto taloudellista vastiketta vastaan. Myöskin omaksumasi linja -hoidan lapsia parhaan taitoni mukaan, todistaa vastuuttomuuttasi. Palkkapäivinä varmaan olet kuitenkin nohevana paikalla.


      • amaliasijari
        Varbudja kirjoitti:

        Amalian kanssa samoilla linjoilla. Näin menee siis meilläkin, omassa tekstissäni otin lähinnä kantaa tuohon hyväksikäyttö-esimerkkiin. Arjen asioissa otan tottakai vastuun, mutta rikosoikeudellisesti en koe olevani vastuussa muiden aikuisten teoista.

        Et tietenkään ole vastuussa miehesi tekemisistä, mutta siitä ollaan vastuussa, ettei lapsille kukaan mitään pahaa pääse tekemään, ei missään, eikä kukaan, eikö? Kuten tuossa jo sanoitkin, et ilmottaisit välittömästi eri viranomaisille, jos sellaista ilmenisi. Tuskin kuitenkaan sellaista miestä lastesi kanssa samassa taloudessa pitäisit, josta ei vois olla aivan satavarma, ettei lapsiin kajoa.
        Minusta ei riitä, et katsois ensin mitä tapahtuu ja sitten hoitais ilmottamisen ja pistäis ukon pihalle, jos vahinko on jo tapahtunut, sitä ei saa tapahtumattomaksi eikä pois pyyhittyä, vaikka mitä seuraamuksia miehelle tulis. Yleensäkin kaikissa asioissa pitää noita lapsia yrittää varjella jo etukäteen mahd. vaaroilta. Uskon, että ajattelet samoin, vaikka puhuitkin vastuustasi rikosoikeudellisesta näkökulmasta. Ihan ahdistaa pelkkä ajatuskin, et esim. mun hoidossa olleille lapsille olis joku päässyt tekemään jotain pahaa. Siksikin minua vastuu painoi aika kovin, koska tiedostin sen suuren taakan, mistä kaikesta olenkaan vastuussa ja kelle kaikille.
        Nyt olen helpottunut, kun se aika on ohi ja selvittiin ehjin nahoin, ettei mitään pahempaa päässyt tapahtumaan ja saatiin lapset kasvatettua aikuisiksi. Nyt vasta tajuaa, miten tärkeää työtä sitä tekikään. Lapsilla menee ihan hyvin ja se kiitos ja palaute mikä heiltä on tullut on saanut minut ihan ällikälle. Ainakin lapset osaavat arvostaa sitä, mitä meiltä saivat. Sehän koko homman tarkoitus olikin ja nyt se suurin kiitos on saavutettu. Ehkä jotenkin epäselvästi sanottu, mut toivottavasti ymmärrät, mitä tarkoitan. Välillä vanhalla jo ajatus pätkii, sorry.


      • Varbudja
        amaliasijari kirjoitti:

        Et tietenkään ole vastuussa miehesi tekemisistä, mutta siitä ollaan vastuussa, ettei lapsille kukaan mitään pahaa pääse tekemään, ei missään, eikä kukaan, eikö? Kuten tuossa jo sanoitkin, et ilmottaisit välittömästi eri viranomaisille, jos sellaista ilmenisi. Tuskin kuitenkaan sellaista miestä lastesi kanssa samassa taloudessa pitäisit, josta ei vois olla aivan satavarma, ettei lapsiin kajoa.
        Minusta ei riitä, et katsois ensin mitä tapahtuu ja sitten hoitais ilmottamisen ja pistäis ukon pihalle, jos vahinko on jo tapahtunut, sitä ei saa tapahtumattomaksi eikä pois pyyhittyä, vaikka mitä seuraamuksia miehelle tulis. Yleensäkin kaikissa asioissa pitää noita lapsia yrittää varjella jo etukäteen mahd. vaaroilta. Uskon, että ajattelet samoin, vaikka puhuitkin vastuustasi rikosoikeudellisesta näkökulmasta. Ihan ahdistaa pelkkä ajatuskin, et esim. mun hoidossa olleille lapsille olis joku päässyt tekemään jotain pahaa. Siksikin minua vastuu painoi aika kovin, koska tiedostin sen suuren taakan, mistä kaikesta olenkaan vastuussa ja kelle kaikille.
        Nyt olen helpottunut, kun se aika on ohi ja selvittiin ehjin nahoin, ettei mitään pahempaa päässyt tapahtumaan ja saatiin lapset kasvatettua aikuisiksi. Nyt vasta tajuaa, miten tärkeää työtä sitä tekikään. Lapsilla menee ihan hyvin ja se kiitos ja palaute mikä heiltä on tullut on saanut minut ihan ällikälle. Ainakin lapset osaavat arvostaa sitä, mitä meiltä saivat. Sehän koko homman tarkoitus olikin ja nyt se suurin kiitos on saavutettu. Ehkä jotenkin epäselvästi sanottu, mut toivottavasti ymmärrät, mitä tarkoitan. Välillä vanhalla jo ajatus pätkii, sorry.

        No tietysti ukko lentäisi påihalle, jos sellaisesta mitään pelkoa olisi. Vaan ei ole. Vastasinkin nyt täysin hypoteettiseen kysymykseen, että mitä tekisin, jos KUKAAN tekisi lapsille pahaa.

        Tietenkin pidän huolen, ettei kukaan pääse lapsille mitään pahaa tekemään, mutta se, että ottaisin itse rikosoikeudellisen vastuun kenenkään muun tekemisistä - joo, ei tule tapahtumaan.

        Mieheni on kuitenkin oikeudenmukainen ja hyvä isä, eikä yksikään meille sijoitetuista lapsista sen enempää kuin omatkaan, ole valittaneet. Todellakin vastasin vain, mitä tekisin, JOS näin olisi päässyt käymään kaikista varotoimista sun muusta huolimatta.

        Harvapa näistä perhesurmienkaan äideistä on etukäteen tiennyt, että isä aikoo ampua koko perheen. Ikinä ei voi olla sataprosenttisen varma kenestäkään (esim. psykoosi voi syntyä hyvinkin yhtäkkisesti, ilman että kukaan huomaa mitään), mutta en voisi todellakaan edes kuvitellakaan, että mieheni tekisi pahaa kenellekään. En kai hänen kanssaan olisi, jos hänellä mitään tuollaisia taipumuksia olisi. Lapset menevät tässä työssä AINA muiden ihmissuhteiden edelle.


      • amaliasijari
        Varbudja kirjoitti:

        No tietysti ukko lentäisi påihalle, jos sellaisesta mitään pelkoa olisi. Vaan ei ole. Vastasinkin nyt täysin hypoteettiseen kysymykseen, että mitä tekisin, jos KUKAAN tekisi lapsille pahaa.

        Tietenkin pidän huolen, ettei kukaan pääse lapsille mitään pahaa tekemään, mutta se, että ottaisin itse rikosoikeudellisen vastuun kenenkään muun tekemisistä - joo, ei tule tapahtumaan.

        Mieheni on kuitenkin oikeudenmukainen ja hyvä isä, eikä yksikään meille sijoitetuista lapsista sen enempää kuin omatkaan, ole valittaneet. Todellakin vastasin vain, mitä tekisin, JOS näin olisi päässyt käymään kaikista varotoimista sun muusta huolimatta.

        Harvapa näistä perhesurmienkaan äideistä on etukäteen tiennyt, että isä aikoo ampua koko perheen. Ikinä ei voi olla sataprosenttisen varma kenestäkään (esim. psykoosi voi syntyä hyvinkin yhtäkkisesti, ilman että kukaan huomaa mitään), mutta en voisi todellakaan edes kuvitellakaan, että mieheni tekisi pahaa kenellekään. En kai hänen kanssaan olisi, jos hänellä mitään tuollaisia taipumuksia olisi. Lapset menevät tässä työssä AINA muiden ihmissuhteiden edelle.

        Joo, näin ymmärsinkin. Halusin vain tarkentaa siksi, et välttämättä kaikki täällä ei tajunneet sitä täysin, kuten minä. Helppo ymmärtää mitä toinen tarkottaa, kun ajatellaan samalla tavoin ja ollaan tehty samaa hommaa ja varmasti myös samoilla periaatteilla ja motiiveilla.
        Hyvää jatkoa vaan sinulle tärkeässä työssäsi.
        Toivois niin kovin, että meidän lailla ajattelevia olisi kaikki, mut ihan niin ei taida olla.
        Meillä on nyt lasten tarpeisiin laajennettu talo myynnissä ja toivoisin kovin, et tähän tulis uusi sij.perhe tavallaan jatkamaan meidän työtä, vaikka eri lasten kanssa.
        Täällä luonnon keskellä on ollut lasten hyvä kasvaa ja täällä olis ihanat puitteet, kun vaan joku kiva perhe tän ostais.


      • pilkku
        amaliasijari kirjoitti:

        Et tietenkään ole vastuussa miehesi tekemisistä, mutta siitä ollaan vastuussa, ettei lapsille kukaan mitään pahaa pääse tekemään, ei missään, eikä kukaan, eikö? Kuten tuossa jo sanoitkin, et ilmottaisit välittömästi eri viranomaisille, jos sellaista ilmenisi. Tuskin kuitenkaan sellaista miestä lastesi kanssa samassa taloudessa pitäisit, josta ei vois olla aivan satavarma, ettei lapsiin kajoa.
        Minusta ei riitä, et katsois ensin mitä tapahtuu ja sitten hoitais ilmottamisen ja pistäis ukon pihalle, jos vahinko on jo tapahtunut, sitä ei saa tapahtumattomaksi eikä pois pyyhittyä, vaikka mitä seuraamuksia miehelle tulis. Yleensäkin kaikissa asioissa pitää noita lapsia yrittää varjella jo etukäteen mahd. vaaroilta. Uskon, että ajattelet samoin, vaikka puhuitkin vastuustasi rikosoikeudellisesta näkökulmasta. Ihan ahdistaa pelkkä ajatuskin, et esim. mun hoidossa olleille lapsille olis joku päässyt tekemään jotain pahaa. Siksikin minua vastuu painoi aika kovin, koska tiedostin sen suuren taakan, mistä kaikesta olenkaan vastuussa ja kelle kaikille.
        Nyt olen helpottunut, kun se aika on ohi ja selvittiin ehjin nahoin, ettei mitään pahempaa päässyt tapahtumaan ja saatiin lapset kasvatettua aikuisiksi. Nyt vasta tajuaa, miten tärkeää työtä sitä tekikään. Lapsilla menee ihan hyvin ja se kiitos ja palaute mikä heiltä on tullut on saanut minut ihan ällikälle. Ainakin lapset osaavat arvostaa sitä, mitä meiltä saivat. Sehän koko homman tarkoitus olikin ja nyt se suurin kiitos on saavutettu. Ehkä jotenkin epäselvästi sanottu, mut toivottavasti ymmärrät, mitä tarkoitan. Välillä vanhalla jo ajatus pätkii, sorry.

        Ei kukaan pysty 24/7 huolehtimaan lapsista. "...ettei lapsille kukaan mitään pahaa pääse tekemään, ei missään, eikä kukaan..."
        Onpa noita esimerkkejä, että harrastustenkin parista voi löytyä huonoja ohjaajia. Valitettavasti.

        Uskoisin, että useimmat ymmärsivät tuon isä-jutun, josta Varbudja puhui.


      • amaliasijari
        pilkku kirjoitti:

        Ei kukaan pysty 24/7 huolehtimaan lapsista. "...ettei lapsille kukaan mitään pahaa pääse tekemään, ei missään, eikä kukaan..."
        Onpa noita esimerkkejä, että harrastustenkin parista voi löytyä huonoja ohjaajia. Valitettavasti.

        Uskoisin, että useimmat ymmärsivät tuon isä-jutun, josta Varbudja puhui.

        Ei pystykään, ainakaan isommista ja siitä se huoli tuleekin, kun haluaisi lapsia kaikelta pahalta varjella ja tietää kuitenkin, ettei siihen täysin pysty, mut pitää kuitenkin yrittää ja tehdä sen minkä pystyy.
        Ihmettelen noita hyväksikäyttö tapauksia, mitä perheiden sisällä on tapahtunut, että miten ei muka perheen äiti/vaimo ole ollut tietoinen, mitä jossain makkarissa lasten kans on touhuttu. Väitän, ettei niin isoja linnoja kellään olekaan, etteikö muu perhe tietäis, jos haluis.


      • hiiriä ja ihmisiä
        pilkku kirjoitti:

        Ei kukaan pysty 24/7 huolehtimaan lapsista. "...ettei lapsille kukaan mitään pahaa pääse tekemään, ei missään, eikä kukaan..."
        Onpa noita esimerkkejä, että harrastustenkin parista voi löytyä huonoja ohjaajia. Valitettavasti.

        Uskoisin, että useimmat ymmärsivät tuon isä-jutun, josta Varbudja puhui.

        Ymmärsin ainakin sen, että te ootte hiton hyviä ihmisiä. Onnea siitä.


      • Varbudja
        hiiriä ja ihmisiä kirjoitti:

        Ymmärsin ainakin sen, että te ootte hiton hyviä ihmisiä. Onnea siitä.

        En koe olevani "hiton hyvä ihminen", vaan aivan tavallinen perheenäiti, onnellinen siitä, että saan tehdä työtä, johon tunnen kutsumusta.


      • amaliasijari
        hiiriä ja ihmisiä kirjoitti:

        Ymmärsin ainakin sen, että te ootte hiton hyviä ihmisiä. Onnea siitä.

        Ei varmasti olla, mut pyritään olemaan niin hyviä sijareita, kuin se meille on mahdollista. Kun parhaansa yrittää, niin ei voi kukaan enempää vaatia, Ei edes itse itseltään. Kukaan ei ole täydellinen, vaikka niin toivoiski.


      • Mimminkäinen
        Pitkää nenää kirjoitti:

        Et sitten kuitenkaan näe itse olevasi vastuussa teoistasi.

        Kun olet tehnyt sopimuksen sinulla on kokonaisvastuu. Miehelläsi olisi toki vastuu teoistaan mutta ei se sinun vastuutasi mihinkään poista.

        Miehesi ei tarvitse tilittää sinulle parisuhteenne ulkopuolisia naissuhteitaan koska niihin hänellä toki on oikeus. Ja on toivottavaakin oma elämä että jaksaa sinua.

        Vertaus biologiseen äitiin on tyhjää puhettasi. Sinulla on toimeksi-anto taloudellista vastiketta vastaan. Myöskin omaksumasi linja -hoidan lapsia parhaan taitoni mukaan, todistaa vastuuttomuuttasi. Palkkapäivinä varmaan olet kuitenkin nohevana paikalla.

        Täh? Selität jotain ihme höpöhöpöä ihmisestä, jota et edes tunne? Oletko hiukka lapsellinen ja naurettava? Juurihan tuo ihminen sanoi olevansa vastuussa siitä, ettei lapsille kukaan tee mitään, mutta ettei ota rikosoikeudellista vastuuta, mikä siis olisi väärä vala, jos ottaisi, ja sinällään käsittääkseni rikos? Ihme puputtaja sinäkin. Ja mistäpä sinä minkään perheen suhteista tiedät - oma puoliskosi pettää sinua minkä kerkeää! Voinhan minäkin sanoa näin ja se on silloin aivan yhtä totta kuin nuo sinun päättömät höpinäsi... Ihme urpoja täälläkin liikkuu :D


    • harhaanjohdattelua,

      yksi ja sama kirjoittaja ,joku sijaisperheen pyörittäja kirjoittaja tänne koko ajan eri nimillä älyttömyyksiä, oikeuttaen itseään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4895
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3096
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1797
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1187
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe