3kk vauva kiinteät

kiinteääiti

Hei
Minulla on reilu 3kk vauva ja olen antanut jo 3 viikkoa kiinteitä ruokia. Perunaa aamusta ja illasta sitten velliä ja muuten rintaruokinnalla. Haluaisin tietää kokeneimmilta ,että onko imetys kärsinyt kiinteiden alettua? Iltosin annan vellin ja tissi ei enään maistu. päivisin ja yösyötöllä tissi kumminki maistuu. onko kellään tosiaan kokemuksia? :)

86

11404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiinteääiti

      Kiinteät aloitin näin aikasten vauvan nälän vuoksi. Maito ei enään tyydyttänyt vauvan tarpeita, vaikka maitoa tulee vieläkin ruutaamallla. :)

      • bebebe

        Ahaa, olitkin lisännyt selityksen. Olet tainnut nyt tehdä vähän hassusti. Mistä päättelet, ettei maito tyydyttänyt vauvan tarpeita? Kyllä se vaan tuon ikäisen tarpeet tyydyttää, jos kerran täysimetyksellä mennään ja annat rintaa vauvalle aina, kun hän haluaa. Rintamaito on myös paljon kaloririkkaampaa kuin soseet ja vellit, joten se on harhaluulo, että vauva saisi niistä paremmin energiaa. Varsinkaan noin pieni, joka ei voi isoja määriä kiinteitä ruokia vielä syödä. Vauva saattaa toki syödä harvemmin tai olla tyytyväisempi pidempään, mutta se johtuu vain siitä, että äidinmaito sulaa huiman nopeasti verrattuna kiinteisiin ruokiin.


    • bebebe

      Hei, kertoisitko, miksi olet aloittanut kiinteät noin hurjan aikaisin? Neuvolan suosituksesta? Vai onko lapsi keskonen? Tietenkin imetys kärsii kiinteiden aloituksesta noin hirmuisen aikaisin. Rinnat tuottavat maitoa vauvan "tilauksen" mukaan ja jos kiinteiden takia vauva viihtyy rinnalla vähemmän, tuottavat rinnat myös vähemmän maitoa, niin yksinkertaista se on. Mutta varmasti sinulla on ollut hyvä syy ja lääkärin suositus noihin kiinteisiin, kun kerran noin huiman aikaisin olet ne aloittanut. Lapsen suolistohan on vielä tuon ikäisellä hyvin epäkypsä, joten ilman painavaa syytä ei ole järkevää antaa muuta, kuin maitoa.

    • kiinteääiti

      Neuvolasta minua kehotettiin aloittamaan, koska tosiaan nälkä ei pitänyt. Itse löysin myös hyviä "syitä" aloittaa kiinteät kun epäilin itse refluksiaa välillä vauva henkäisi niinkui jotakin henkeen kun puklu tuli yms. ja näin ei ole enää käynyt kiinteiden aloitettua, luulen että kiinteät on auttanut.

    • kiinteääiti

      Minä luotan siihen, että ei tarvitse mennä oppikirjojen mukaan ja tietää itse milloin lapsi on valmis kiinteisiin. Meidän vauva syö melkein puolipurkkia perunaa aamuisin, joten kyllä masuun mahtuu. Haluaisin vain tietää teidän kokemuksia imettämisestä kiinteiden rinnalla, enkä sinun päättelyistä.

      • bebebe

        Nämä eivät ole mitään minun päättelyjäni, vaan ihan tutkittua tietoa. Kertoisitko silti, mistä päättelit, ettei maito riitä vauvalle? Lasten suolisto kehittyy kyllä aika lailla samalla tavalla, joten sinun lapsesi ei ole valmis kiinteisiin sen aikaisemmin kuin muidenkaan. Oppikirjojen mukaan ei tarvitse mennä, mutta kun suositus kiinteistä on 4-6 kk iässä, on hurjaa aloittaa ne alle 3 kk iässä ilman pätevää lääketieteellistä syytä.

        Minulla on refluksitautia sairastava vauva ja kaikella ystävyydellä, tuollainen oire ei tosiaankaan riitä refluksitaudin diagnosointiin. Diagnoosin tekee lääkäri ja tautiin on lääkkeitä. Sitä paitsi edes refluksilapsille ei yleensä suositella kiinteitä ainakaan ennen kolmen kuukauden ikää.


      • Anonyymi
        bebebe kirjoitti:

        Nämä eivät ole mitään minun päättelyjäni, vaan ihan tutkittua tietoa. Kertoisitko silti, mistä päättelit, ettei maito riitä vauvalle? Lasten suolisto kehittyy kyllä aika lailla samalla tavalla, joten sinun lapsesi ei ole valmis kiinteisiin sen aikaisemmin kuin muidenkaan. Oppikirjojen mukaan ei tarvitse mennä, mutta kun suositus kiinteistä on 4-6 kk iässä, on hurjaa aloittaa ne alle 3 kk iässä ilman pätevää lääketieteellistä syytä.

        Minulla on refluksitautia sairastava vauva ja kaikella ystävyydellä, tuollainen oire ei tosiaankaan riitä refluksitaudin diagnosointiin. Diagnoosin tekee lääkäri ja tautiin on lääkkeitä. Sitä paitsi edes refluksilapsille ei yleensä suositella kiinteitä ainakaan ennen kolmen kuukauden ikää.

        Oletko tosiaan noin lääkärikunnan ja THL:n propagandan takana! Olet näemmä BESSERVISSER! Lue myös Brittien ja USA:n tutkimuksia kiinteän ravinnon aloittamisesta!


    • kiinteääiti

      Minä en nyt yhtää tykkää sunlaisesta naisesta. jätämpä keskustelun tähän. Olet varmasti itsesi mielestä kaikista paras äiti.. Lakkaa kiusaamasta muita täällä :(

      • bebebe

        Kuule, minä en ole mielestäni yhtään sen parempi äiti kuin muutkaan, etkä sinä ole ensimmäinen äiti, joka on aloittanut kiinteät liian aikaisin tehtyään vääriä päätelmiä maidon riittävyydestä. Se on ihan tavallista. Mutta juuri sen takia kirjoitin nämä asiat, ettei joku toinen palstan lukija tee samaa virhettä. Tai jos sinulla on joskus toinen lapsi, niin voit toimia ehkä toisin. Koska nyt kuitenkin olet ne kiinteät aloittanut, niin toivottavasti joku toinen sinulle vastailee täällä. Maidon riittävyyden takaamiseksi tilanteessasi voit hakea tietoa ja apua esim. osoitteesta www.imetystukilista.net. Hyvää jatkoa sinulle ja koeta muistaa, että tuon ikäisen pääasiallinen ravinto on vielä pitkään maito. Rinnalla siis mahdollisimman tiuhaan ja niitä kiinteitä ei kannata alkaa lisäämään kovin paljoa.


      • Anonyymi
        bebebe kirjoitti:

        Kuule, minä en ole mielestäni yhtään sen parempi äiti kuin muutkaan, etkä sinä ole ensimmäinen äiti, joka on aloittanut kiinteät liian aikaisin tehtyään vääriä päätelmiä maidon riittävyydestä. Se on ihan tavallista. Mutta juuri sen takia kirjoitin nämä asiat, ettei joku toinen palstan lukija tee samaa virhettä. Tai jos sinulla on joskus toinen lapsi, niin voit toimia ehkä toisin. Koska nyt kuitenkin olet ne kiinteät aloittanut, niin toivottavasti joku toinen sinulle vastailee täällä. Maidon riittävyyden takaamiseksi tilanteessasi voit hakea tietoa ja apua esim. osoitteesta www.imetystukilista.net. Hyvää jatkoa sinulle ja koeta muistaa, että tuon ikäisen pääasiallinen ravinto on vielä pitkään maito. Rinnalla siis mahdollisimman tiuhaan ja niitä kiinteitä ei kannata alkaa lisäämään kovin paljoa.

        Hyvä bebebe (BESSERVISSER) muista myös, että kaikki äidin syömät lääkkeet ja mausteet erittyvät myös äidinmaitoon, lisäksi äidinmaidon ravintopitoisuuksissa on yksilöllisiä eroja!


    • kiinteääiti

      Jos neuvola täti sanoi että maito ei riitä kertomuksieni perusteella nii luotan siihen että ammattitaitoinen tietää paremmin kuin sinä netin välityksellä. kiitos linkistä.

      • bebebe

        No, parhaiten asian voi päätellä siitä, jos vauvan paino on laskenut rajusti. Jos näin ei ole, maito kyllä riittää. :) Valitettavasti neuvolan terveydenhoitajat harvoin ovat mitään imetysasiantuntijoita, joten sieltäkään ei aina sitä parasta tietoa saa. Mutta laittamastani linkistä löytyy kyllä ajantasaista tietoa. Lisäksi sieltä löytyy imetystukipuhelimen numero, sinne voi myös pirauttaa! Tsemppiä jatkoon sinulle. :)


    • kiinteääiti

      en tarvi imetysasiantuntijoita imettämiseen :) osaan sen homman jo valmiiksi luonnostaan. Neuvolanterveyden hoitajat ei ainakaan saa olla meidän pitäjässä töissä jos ei ole asiantuntevia :) en tiedä sinun paikkakunnastasi... jos itse et ole aloittanut kiinteitä näin aikasten pyydän sinua poistumaan ja haluaisin nyt tänne sellasia keskustelijoita joilla on kokemusta aikaisista kiinteistä ja imetyksestä. :)

      • bebebe

        Hei, imetysasiantuntijoita ei ole tarkoitettu vain neuvomaan miten imetät. :) Heiltä saa myös tietoa tuollaisissa epävarmuustilanteissa, kun mietityttää, riittääkö maito. Tosiasia on, että kun maidontuotanto on kerran lähtenyt käyntiin (joskus harvoin hormonihäiriö tai rakenteellinen epämuodostuma estää imettämisen, mutta siitä ei sinun kohdallasi ole kyse, koska kuitenkin olet saanut imetyksen käyntiin alunperin ja täysimettänyt vauvaa aluksi), se ei itsestään lopu, vaan pysyy vauvan tarpeita vastaavana, jos vauvaa imetetään silloin, kun hän rintaa haluaa. Mutta ei nyt turhaan kiistellä tästä. Minä en kysy neuvolasta imetysohjeita sen takia, että heillä siihen tosiaan ei ole mitään erityistä koulutusta, tuskin myöskään sinun paikkakunnallasi. Imetystukihenkilöt ja -asiantuntijat ovat erikseen. Ei neuvolan mikään imetystuki ole tarkoitus ollakaan, siellä keskitytään enemmän lapsen yleiseen terveyteen ja kehitykseen.

        Tämä on muuten yleinen keskustelupalsta, eikä muilla keskustelijoilla ole mitään aihetta pyytää ketään poistumaan. Ymmärrän, että sinua harmittaa, kun kirjoitan näitä asioita ja sanon suoraan, että olet mahdollisesti tulkinnut väärin maidon riittämisen, mutta kuten sanoin, niin käy aika monelle äidille. Minusta on tärkeää, että mahdollisimman moni hankkii itsenäisesti mahdollisimman ajantasaista tietoa imetyksestä, eikä jää neuvolan ohjeiden varaan.


      • Vähäinen maito
        bebebe kirjoitti:

        Hei, imetysasiantuntijoita ei ole tarkoitettu vain neuvomaan miten imetät. :) Heiltä saa myös tietoa tuollaisissa epävarmuustilanteissa, kun mietityttää, riittääkö maito. Tosiasia on, että kun maidontuotanto on kerran lähtenyt käyntiin (joskus harvoin hormonihäiriö tai rakenteellinen epämuodostuma estää imettämisen, mutta siitä ei sinun kohdallasi ole kyse, koska kuitenkin olet saanut imetyksen käyntiin alunperin ja täysimettänyt vauvaa aluksi), se ei itsestään lopu, vaan pysyy vauvan tarpeita vastaavana, jos vauvaa imetetään silloin, kun hän rintaa haluaa. Mutta ei nyt turhaan kiistellä tästä. Minä en kysy neuvolasta imetysohjeita sen takia, että heillä siihen tosiaan ei ole mitään erityistä koulutusta, tuskin myöskään sinun paikkakunnallasi. Imetystukihenkilöt ja -asiantuntijat ovat erikseen. Ei neuvolan mikään imetystuki ole tarkoitus ollakaan, siellä keskitytään enemmän lapsen yleiseen terveyteen ja kehitykseen.

        Tämä on muuten yleinen keskustelupalsta, eikä muilla keskustelijoilla ole mitään aihetta pyytää ketään poistumaan. Ymmärrän, että sinua harmittaa, kun kirjoitan näitä asioita ja sanon suoraan, että olet mahdollisesti tulkinnut väärin maidon riittämisen, mutta kuten sanoin, niin käy aika monelle äidille. Minusta on tärkeää, että mahdollisimman moni hankkii itsenäisesti mahdollisimman ajantasaista tietoa imetyksestä, eikä jää neuvolan ohjeiden varaan.

        Pieni sivukummentti kaikella ystävyydellä. Olen aina ollut eri mieltä tuosta maidon riittävyydestä periaatteella "kysynnän ja tarjonnan laki". Olen kolmen lapsen äiti, nuorin 6 vkoa ja maitoa ei ole koskaan tullut kenenkään kohdalla riittävästi siten, että vauva olisi ollut tyytyväinen. Olen myös oppinut, että tästä kannattaa pitää suunsa kiinni, koska yleensä saa tuontyyppisiä vastauksia kuin sinä vastaat. Korvikkeet ovat ihan turvallinen ja hyvä vaihtoehto kuin turha punnertaminen ja itsensä syyllistäminen.


      • bebebe
        Vähäinen maito kirjoitti:

        Pieni sivukummentti kaikella ystävyydellä. Olen aina ollut eri mieltä tuosta maidon riittävyydestä periaatteella "kysynnän ja tarjonnan laki". Olen kolmen lapsen äiti, nuorin 6 vkoa ja maitoa ei ole koskaan tullut kenenkään kohdalla riittävästi siten, että vauva olisi ollut tyytyväinen. Olen myös oppinut, että tästä kannattaa pitää suunsa kiinni, koska yleensä saa tuontyyppisiä vastauksia kuin sinä vastaat. Korvikkeet ovat ihan turvallinen ja hyvä vaihtoehto kuin turha punnertaminen ja itsensä syyllistäminen.

        No sinullahan voikin olla sitten oikeasti jotain häiriötä maidontuotannon kanssa. Ja korvikkeet ovat tosiaan asia erikseen, sitä minun mielestäni ap:nkin olisi pitänyt ennemmin vauvalle antaa äidinmaidon lisäksi, eikä kiinteitä noin hirmuisen pienelle.


    • omenapallo

      Mä en yhtää ihmettele jos 3 kuukauden ikäinen lapsi tarvitsee kiinteitä. Vieläpä jos on isokokoinen?

    • kiinteääiti

      Isokokoinen vauva on. Pitääpäs vaihtaa keskustelu paikkaa sitten :)

    • kiinteääiti

      hei Vähäinen maito :)

      Annoin korviketta lisäksi mutta se ei jostain syystä maistunut? yöllä aloimme nukkumaan ja lapsi alkoi jo muutaman tunnin päästä "vaikeroimaaan" nälkäänsä ja taas syötiin. :D nyt olen antanu tosiaan velliä ja uni maistuu aivan erilailla. Päivisinkin saan enemmän omaa aikaa kun nälkä pysyy paremmin.

      • bebebe

        Ei tuon ikäisen täysimetetyn kuulukaan vielä nukkua öitään putkeen. Muutaman tunnin imetysvälit ovat aivan normaaleja, itse asiassa jopa pitkähköjä. Osa vauvoista haluaa rinnalle paljon tiheämmin tuon ikäisenä. Se on tietysti asia erikseen, jos äiti väsyy tiheään imettämiseen. Äidin jaksaminen on tosi tärkeää ja jos imetys vie liikaa voimia, niin täytyy sitten ilman muuta harkita muita vaihtoehtoja. Luulin vain alkuperäisen viestisi perusteella, että kuvittelet maidon loppuvan ja sen takia olet tarjonnut kiinteitä.


      • seleevä

        Ahaa... Mä syötin tuon ikäistä öin ja päivin n. kahden tunnin välein. Päivisin välillä tunnin-puolentoista välein. Ei silti tullut mieleenkään aloittaa parikuisella kiinteitä... 5-kuisena aloitettiin ja hyvin on maistunut. Ja vauva kasvanut. Jotenkin hullua kyllä tieten tahtoen aloittaa kiinteät noin aikaisin, kun nykytutkimuksen valossa se altistaa diabetekselle ym. Ihan siis omaa laiskuuttaan, kun ei viitsi imettää niin usein että saa omaa aikaa... Hmm. Vauva-aikana sitä omaa aikaa ei juurikaan ole, se olisi pitänyt ymmärtää jo ennen vauvan syntymää.


    • hhahah

      voi tsiisus tuota bebebeä, luulee olevansa joku kaikki tietävä eikä älyä lopettaa.
      joka välissä on kertomassa omia mielipiteitään ja sanomassa miten pitäisi tehdä...päässä vissiin jotain täydellisyys vikaa...

      • bebebe

        Ei ne ole mun mielipiteitä, ne on imetykseen liittyvää TIETOA. :)


    • pikku neiti..

      ihan oikeassa muut ovat.. ei noin pienelle voi vielä kiinteitä alottaa, sillä ei ole suoli vielä sen vertaa kypsä että voi alottaa.. imetät vaan tiuhempaan nii vauva pysyy kylläisenä.. etkai sä halua että sun lapses suoli menee pilalle sun oman laiskuuden takia..!!?? ei ne sielä neuvolassa voi tietää riittääkö sun maito.. jos vauvan paino ei laske niin se maito on riittävää, imetät vaan tiuhempaan..

      ja jos sua nuin paljon ärsyttää et muut ovat erimieltä ku sä,nii miks tuut tänne kirjottelee ja kyselee asioita..jos et halua totuutta kuulla ihmisiltä.. koita ny tajuta että sä laitat pilalle sun lapsen suoliston jos alotat kiinteät näin aikaisin.. ja se on fakta!!

      teeppä sillai et pumppaat maitoas pulloon ja lisää siihen velliä sekaan.. hyvä ois sun pumpata nii näät paljonko sulta sitä maitoa irtoaa.. jos oot huolissas riittävyydestä..

      • minä

        pumppaamalla ei vaan todellakaan saa mitään käsitystä siitä paljonko maitoa vauva saa. Olen täysimettänyt kaksi lasta menestyksekkäästi puolivuotiaiksi, mutta maidon lypsämisestä ei alun ylituotannon tasaannuttua tullut mitään.
        Mä en ymmärrä miten osa vetää herneet nenään bebeben kirjoituksista. Täyttä asiaa ystävällisesti esitettynä, miksi siitä pitää hermostua? Kukin tekee tietenkin omat valintansa, mutta usein niitä mielipiteitä ja tässä tapauksessa faktoja tuppaa saamaan jos keskustelupalstoille kirjoittaa. Eikös se ole tarkoituskin?


      • sippadippaduu
        minä kirjoitti:

        pumppaamalla ei vaan todellakaan saa mitään käsitystä siitä paljonko maitoa vauva saa. Olen täysimettänyt kaksi lasta menestyksekkäästi puolivuotiaiksi, mutta maidon lypsämisestä ei alun ylituotannon tasaannuttua tullut mitään.
        Mä en ymmärrä miten osa vetää herneet nenään bebeben kirjoituksista. Täyttä asiaa ystävällisesti esitettynä, miksi siitä pitää hermostua? Kukin tekee tietenkin omat valintansa, mutta usein niitä mielipiteitä ja tässä tapauksessa faktoja tuppaa saamaan jos keskustelupalstoille kirjoittaa. Eikös se ole tarkoituskin?

        Jos ap on neuvolanterkkarin kanssa tämän kiinteiden syömisen keskustellut, niin turha täällä on tavisten yrittää päteä. Kyllä se terkkari on nähnyt niin paljon erilaisia äitejä ja lapsia, että hän osaa kyllä neuvoa. Ja koulutustakin on hänellä asiaan aikalailla enemmän kuin meillä täällä keskustelijoilla. Tämä imetystukikin on vähän fanaattinen yhdistys ja ei aina näe muita vaihte-ehtoja.


      • terveydenhuollon ammatti
        sippadippaduu kirjoitti:

        Jos ap on neuvolanterkkarin kanssa tämän kiinteiden syömisen keskustellut, niin turha täällä on tavisten yrittää päteä. Kyllä se terkkari on nähnyt niin paljon erilaisia äitejä ja lapsia, että hän osaa kyllä neuvoa. Ja koulutustakin on hänellä asiaan aikalailla enemmän kuin meillä täällä keskustelijoilla. Tämä imetystukikin on vähän fanaattinen yhdistys ja ei aina näe muita vaihte-ehtoja.

        ikävä kyllä nla terkkarit ei välttämättä ole aivan ajantasalla ja koulutettuja näissä asioissa. Aika monella on joku tietty "oma juttu" jota soveltavat kaikkiin. Jotkut ovat niin imetyksen puolesta etteivät tajua neuvoa muita vaihtoehtoja vaikka pulloruokinta voisi olla parempi jonkun perheen kohdalla, toiset taas käskevät heti aloittaa pulloruokinnan tai kiinteät kun painokäyrä vähän värähtää.. Ilman mitään järkeviä perusteita.


      • terkka tämäkin
        sippadippaduu kirjoitti:

        Jos ap on neuvolanterkkarin kanssa tämän kiinteiden syömisen keskustellut, niin turha täällä on tavisten yrittää päteä. Kyllä se terkkari on nähnyt niin paljon erilaisia äitejä ja lapsia, että hän osaa kyllä neuvoa. Ja koulutustakin on hänellä asiaan aikalailla enemmän kuin meillä täällä keskustelijoilla. Tämä imetystukikin on vähän fanaattinen yhdistys ja ei aina näe muita vaihte-ehtoja.

        Neuvolaterkkarien pitäisi noudattaa ihan niitä samoja kriteerejä kuin tässä ketjussa on tuotu esille, täysimetyssuositus on KUUSI kuukautta ja vajaa kolme kuukautta on aika kaukana siitä. Alaikäraja kiinteiden aloitukselle on 4kk, paitsi jos lääkäri esim. keskosen kohdalla katsoo tarpeelliseksi aloittaa aiemmin, jolloin kahdesta pahasta pitää valita vähemmän paha.

        Neuvolaterkkarien koulutusta täydennetään aika vaihtelevasti ja osa on vielä juuttunut vanhoihin kaavoihin, vaikka tuoreempaakin tutkimustietoa ja sen mukaisia suosituksia olisi saatavilla. 3kk ikäiselle terveelle täysiaikaiselle vauvalle EI kuulu ruokavalioon muuta kuin maito.

        Niin, ja terveydenhoitajan koulutus minullakin, ja muutamia erilaisia äitäjä ja perheitä olen tavannut. Toki lapsen kehitys on aina yksilöllistä, mutta ei se tarkoita että toisen suoli olisi valmis potulle puolet aiemmin kuin toisen, ja terkkari sen pärstäkertoimesta tietäisi kenen suoli kestää :)


      • Anonyymi

        Mikä on totuus ja kuka sanoo että suolisto menee pilalle. Mulle on vauvana alettu antaa kiinteitä 2kk ja ikinä ei ole suolistossa vikaa ollut eikä ole edelleenkään yli 30 vuotiaana. Että missä vaiheessa se tulee sitten ilmi?
        Totuus on jokaisella oma riippuen mitä "asiantuntijaa" päättää uskoa.


    • myös ammattilainen

      jos sinä terveydenhuollon ammattilainen olet noin epäpätevä työssäsi, niin ei silti pidä yrittää yleistää sitä muihin

      • terveydenhuollon ammat..

        mihin viittaat tuolla " noin epäpätevä"-kommentilla? Minähän en puhunut itsestäni enkä myöskään yleistänyt, ainakaan tarkoituksella. Jotkut th:t antavat pienten vauvojen vanhemmille päättömiä ohjeita, ei kaikki eikä varmaan edes iso osa. Tarkoitin vaan, että se, että nla-henkilökunta kehottaa antamaan parikuiselle kiinteitä ei tarkoita sitä että se välttämättä on järkevää, perusteltua ja hyödyllistä.


      • myös ammattilainen
        terveydenhuollon ammat.. kirjoitti:

        mihin viittaat tuolla " noin epäpätevä"-kommentilla? Minähän en puhunut itsestäni enkä myöskään yleistänyt, ainakaan tarkoituksella. Jotkut th:t antavat pienten vauvojen vanhemmille päättömiä ohjeita, ei kaikki eikä varmaan edes iso osa. Tarkoitin vaan, että se, että nla-henkilökunta kehottaa antamaan parikuiselle kiinteitä ei tarkoita sitä että se välttämättä on järkevää, perusteltua ja hyödyllistä.

        Jos et ymmärtänyt mitä tarkoitin, niin et todennäköisesti ole terveydenhuollon ammat.


      • terveydenhuollon ammat..
        myös ammattilainen kirjoitti:

        Jos et ymmärtänyt mitä tarkoitin, niin et todennäköisesti ole terveydenhuollon ammat.

        jaa... No mä luulen että tiedän mitä teen työkseni paremmin kuin sinä :D enkä edelleenkään ymmärrä mitä tarkoitit. Mut ihan sama, ei mua kiinnosta jatkaa keskustelua sinun tasoisen keskustelukumppanin kanssa.


      • ihan oikea ammattila
        terveydenhuollon ammat.. kirjoitti:

        jaa... No mä luulen että tiedän mitä teen työkseni paremmin kuin sinä :D enkä edelleenkään ymmärrä mitä tarkoitit. Mut ihan sama, ei mua kiinnosta jatkaa keskustelua sinun tasoisen keskustelukumppanin kanssa.

        No onhan se nyt täysin ammattietiikan vastasista käydä täällä nimettömänä, mutta kuitenkin julkituoden oman ammattilaisuutensa, että toiset ammattilaiset neuvovat väärin. Kyllä nyt tuon verran täytyy aikuisen ihmsen ymmärtää, että asiaa ei hoideta näin. Siksi minäkin arvelen ettet oikeasti ole mikään ammattilainen, kun et näin perusasiaa tiedä.


      • terveydenhuollon a..
        ihan oikea ammattila kirjoitti:

        No onhan se nyt täysin ammattietiikan vastasista käydä täällä nimettömänä, mutta kuitenkin julkituoden oman ammattilaisuutensa, että toiset ammattilaiset neuvovat väärin. Kyllä nyt tuon verran täytyy aikuisen ihmsen ymmärtää, että asiaa ei hoideta näin. Siksi minäkin arvelen ettet oikeasti ole mikään ammattilainen, kun et näin perusasiaa tiedä.

        No, minulle se ei ole ammattietiikan vastaista, että yritän kumota sen monilla olevan käsityksen, että terveydenhuollon ammattilaiset ovat kaikkitietäviä. En minä ketään hauku, mutta kuten "terkka tämäkin" yllä kirjoitti, osa terveydenhoitajista (ja ihan sama koskee ihan kaikkia terveydenhuollon ammattilaisia) kaipaisi pientä päivitystä osaamiseensa ainakin jollain osa-alueilla. Eikä se oli mikään ihme. Ainakin itse koen, että työnantaja ei juuri mahdollista koulutusta riittävässä määrin. Eikä ainakaan minulla pienten lasten äitinä ole aikaa ja jaksamista jatkuvaan omalla ajalla tapahtuvaan tietojen päivittämiseen, mitä ammattitaidon paras mahdollinen ylläpito vaatisi.
        Halusin vain sanoa, että ihan aina ei ammattilaisenkaan sanomiseen voi luottaa. Yleensä tietenkin kyse on tiedon puutteesta tai vanhasta tiedosta, joka ei minusta kyllä ole merkki ammattitaidotomuudesta, vaan koulutuksen puutteesta. Ihmisiä mekin vain olemme, eikä aina eds voi tietää ettei tiedä, vaan luulee tietävänsä (kun joskus ammoin on jonkun asian kuullut). Kaikki alaa yhtään seuraavat tietävät että tietoa tulee valtavasti lisää koko ajan. Se mitä nyt tehdään on luultavasti aivan väärin 10 vuoden kuluttua. Ja ehkä 20v kuluttua taas ollaan sitä mieltä että nyt ollaankin oltu jo oikeilla jäljillä... Tätä vaan ei muulla alalla olevat ihmiset ehkä ymmärrä. Eivätkä sitä, että yksittäinen terveydenhoitaja, lääkäri tai muu ei VOI tietää ja osata kaikkea.


    • boboboboo

      Vauva tarvitsee ravintoa paljon muuhunkin kuin painon kerryttämiseen. Painon nousu ei kerro kaikkea. Täällä taas yksi äiti joka imetti täysi-imetyksellä vain kuukauden. Jatkoin 2-3 viikkoa sen jälkeen korvikkeella ja äidinmaidolla ja sitten lopetin imettämisen omasta syystä. Itsellä oli vaikeuksia rintojen kanssa ja koko imetys meni aivan puihin. Poikani on kasvanut silti hyvin ja ensi viikolla hän täyttää 3kk. Ja sinä päivänä kun hän täyttää 3 kk, teen keitän yhden perunan ja sekoitan sen tutteliin. Muussaan oikein kunnolla ja poikani saa ensimmäisen lusikallisen kiinteää ruokaa.. Ekana päivänä se 1 lusikallinen riittänee.

      • nii mutta...

        Mutta mikä kiire? Jos vauva kasvaa ja on tyytyväinen, miksi on niin kiire aloittaa niitä kiinteitä? Niiden kanssa ehtii pelaamaan myöhemminkin ihan riittävästi... Ei alle puolivuotias tarvitse muuta kuin maitoa mihinkään. Tutkittu juttu.


    • terveisiä nykyajasta

      Tämä asia erottaa nykyään selvästi alaluokkaisia, kouluttamattomia, usein maalaisia äitejä ja meitä koulutettuja, keskiluokkaisia kaupunkilaisäitejä. Kukaan tuttavani ei yksinkertaisesti kehtaisi tunnustaa tunkevansa pottua alle 5-6 -kuisen vauvan suuhun...

      • korrekti

        Ei taida olla poliittisesti korrektia sanoa sitä ääneen, mutta näinhän tämä pääpiirteissään tuntuisi menevän :D Ne joilla on tiedonhakutaitoja ja kykyä kriittiseen ajatteluun eivät ihan herkästi kolmikuiselle maitoa kummempaa evästä tunge naamariin... ja vellit skippaavat mielellään kokonaan.


      • maalaismamma

        Mä nyt en vetäis tätä täysmaitoruokintakeskustelua asuinpaikka tai yhteiskuntaluokkaasiaksi. Että maalla tungettas pottuvellit heti naamariin, ja että maalla ei oltas opiskeltu ja että opiskelemattomat ei osais hoitaa lastaan.. Voisin veikata että myös kaupungeista löytyy runsaasti äitejä jotka ei täysimetä tai anna korvikemaitoa sitä 6kk... En ihan hiveästi pidä stereotypioista.

        Sitä jaksan ihmetellä että kun ihminen on kuitenkin nisäkäslajin edustaja, ja tutkimukset (ja tämä minun maalaisjärkikin) puhuvat sen puolesta että tissimaito on helpoin ja paras ruoka, niin miksi halutaan antaa niitä kiinteitä ylipäätään ennen puolta vuotta????. Etenkin kun jo ihan kalori ja ravinnemäärällisesti äidinmaito on ns. ravinteikkaampaa kuin ne potut ja viljat ja porkkanat. Siitä jää rasvat ja proteiinit pois, kasvavalta lapselta...???? Niin siks en maalaisena tosiaan ymmärrä tota kiinteää logiikkaa. Ja sit kun tää kädellinen nisäkäs oppii laittaan jotain suuhunsa, ois loogista antaa muutakin kuin maitoa..

        Mutta luulen että ap on provo.


      • joopasjoop
        maalaismamma kirjoitti:

        Mä nyt en vetäis tätä täysmaitoruokintakeskustelua asuinpaikka tai yhteiskuntaluokkaasiaksi. Että maalla tungettas pottuvellit heti naamariin, ja että maalla ei oltas opiskeltu ja että opiskelemattomat ei osais hoitaa lastaan.. Voisin veikata että myös kaupungeista löytyy runsaasti äitejä jotka ei täysimetä tai anna korvikemaitoa sitä 6kk... En ihan hiveästi pidä stereotypioista.

        Sitä jaksan ihmetellä että kun ihminen on kuitenkin nisäkäslajin edustaja, ja tutkimukset (ja tämä minun maalaisjärkikin) puhuvat sen puolesta että tissimaito on helpoin ja paras ruoka, niin miksi halutaan antaa niitä kiinteitä ylipäätään ennen puolta vuotta????. Etenkin kun jo ihan kalori ja ravinnemäärällisesti äidinmaito on ns. ravinteikkaampaa kuin ne potut ja viljat ja porkkanat. Siitä jää rasvat ja proteiinit pois, kasvavalta lapselta...???? Niin siks en maalaisena tosiaan ymmärrä tota kiinteää logiikkaa. Ja sit kun tää kädellinen nisäkäs oppii laittaan jotain suuhunsa, ois loogista antaa muutakin kuin maitoa..

        Mutta luulen että ap on provo.

        Tästä on ihan tutkimuskin tehty:

        http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=12022/type=1

        Että ei ole ihan mutu-juttu tuo, vaan koulutuserot näkyvät imetyksen kestossa. Kiinteiden aloittamisesta tässä ei kyllä sanota mitään.


      • tammimamma

    • akateeminen äiti

      16 vuotta sitten suositus oli, että kiinteä ruoka alotetaan 4 kk ikäiselle vauvalle. Lapseni oli 2 ja puoli kuukautta kun aloitin perunan ja siihen lypsetyn rintamaitoruokinnan. Lapseni oli yksinkertaisesti nälkäinen. Jatkuva itkeminen loppui. Imetin lastani yksi vuotiaaksi asti. 4 kk ikäisenä aloitin mustikan , lakan ja vadelman antamisen ( enkä ottanut siemmeniä pois ), 5 kk ikäisenä aloitin lihan, kalan ja puurot. Itse olen tehnyt aina ruoat lapsilleni ja tyytyväisiä ovat olleet, eivät syö vieläkään kaupan eineksiä....niin ja olen akateemisesti koulutettu ja voin tunnustaa kenelle vaan tämän.

      • asdfghjklöä

        Voi kuule, 16v sitten oli ihan samat suositukset kuin nykyäänkin. Tyttö 17v, ja poika 15v. Olisi se kumma, jos juuri sinä "välivuotena" suositukset olisivat vahtuneet edestakaisin. 4kk saa antaa maistella jos haluaa, mutta 6kk asti suositusten mukaan pitäisi täysimettää.
        Oletpa kuinka akateeminen luomuäiti tahansa, fakta on se, että 2½kk on ihan liian aikaista aloittaa kiinteät.


    • daenerystargaryen

      mä oon mennyt vauvan syntymästä lähtien osittaisimetyksellä enkä saanut nostettua rintamaidon määrää vastaamaan vauvan tarvetta yrityksistä huolimatta, vaan aina vaadittiin korviketta, että nälkä pysyi poissa. aloitimme iltavellin (velli sotkettuna korvikkeeseen) n. 2,5kk iässä ja kiinteät päivää ennen 3kk ikää. paino oli laskenut 2kk- ja 3kk-neuvoloiden välissä -8% ja vauva ruokaili päivisin alle tunnin välein, riippumatta siitä, annoinko rintamaitoa vai korviketta. puhuin asiasta neuvolassa ja sain sieltä terkkarilta luvan aloittaa kiinteät pikkuhiljaa maistelemalla, koska ilmaisin huoleni vauvan painonnoususta. nyt vauva on 4kk ikäinen ja saa soseita ja rintamaitoa. keskustelin asiasta neuvolassa ja kerroin aloittaneeni jo soseet. lääkäri oli jopa sitä mieltä, että kiinteiden aloitus oli meidän vauvan kohdalla paikallaan, koska vauva pysyy nyt kylläisenä pitempään kuin tunnin ja painokin oli noussut 800g.

      mullekin selitettiin jollain vauva-palstalla, että vauvalla on "tiheän imun kausi" meneillään, kun syö niin tiiviisti. no, tätä "kautta" jatkui sen kaksi kuukautta, joten ei jotenkin mennyt enää mulle läpi sellaisena, vaan vauvalla oli yksinkertaisesti nälkä! mä en edes usko, että a) kaikki vauvat voi jotenkin tasapäisesti yleistää samalla tavalla, että rintamaito riittää tai rintamaito korvike riittää tai korvike riittää pitämään nälän poissa ja b) kaikki äidit pystyy edes tuottamaan sen määrän maitoa, mitä vauva tarvitsee tai nostamaan vauvan "tilauksen" mukaan maidontuotantoa.

      mutta aloittajan kysymykseen imetyksen kärsimisestä kommentoin sen verran, että meillä vauvan tissittely on vähentynyt huomattavasti. toki hän haluaa vähemmän rintamaitoa, koska saa osan ravinnostaan soseiden muodossa. meillä tissiä halutaan n. 4-5 tunnin välein ja sosetta 2-3 tunnin välein.

      niin ja akateemisesti koulutettu olen minäkin, joskin käytän kirjaviisauden lisäksi ihan maalaisjärkeäkin :)

      • Ei jymmarra

        Musta on aika erikoinen ajatus, jos evoluutio on kehittänyt ihmisestä sellaisen, että se ei pärjää pelkällä maidolla siinä vaiheessa kun ei vielä ole kykenevä käsittelemään kiinteää ruokaa... omituista. Mun on vaan ihan hirveän vaikea uskoa sitä että vastoin kaikkia biologian ja lääketieteen tietoja normaalilla kaksi-kolmikuisella olisi ihan hillitön perunantarve. "Epänormaalit" sitten lääkärin hoiviinl


    • boboboboo

      Pahoittelen kirjoitusvirheitäni aijemmassa kirjoituksessani.. En koe olevani "alaluokkainen" äiti, vaan hiukan väsynyt. Tähän elämäntilanteeseen se varmasti kuuluukin enkä häpeä sitä ollenkaan. Mistä johtunee huolimattomuuteni kirjoituksen suhteen.
      Itse aijon aloittaa perunavellin 3kk iässä pojalleni ihan turvallisin mielin. Voin sanoa että vaikka olenkin 20-vuotias opiskelija (ei vielä akateemisesti loppuun koulutettu), olen ottanut asioista selvää. Vauvat ovat kuitenkin yksilöitä, enkä epäile yhtään etteikö poikani kestäisi kiinteiden aloittamista 3kk:n iässä. Olen keskustellut tästä neuvolassa ja heiltä saa oikein hyviä neuvoja tähän. On totta että imetys olisi ihanteellista. Itselläni se vain meni puihin. Poikani tarvitsee enemmän ravintoa ja monet suosittelevat (myös akateemisesti koulutetut henkilöt) ovat suositelleet että aloittaisin jo nyt.
      Ja sitäpaitsi tutkimustuloksia on yhtä monta kuin on tutkijoitakin. Mielestäni olen varsin tiedonhaluinen mutta luotan myös omaan vaistoon ja tuntemukseen. Tunnen oman poikani ja toimin juuri niinkuin parhaaksi näen. So far so good.

      Btw imetys vaatii kaiken muun lisäksi resursseja joita itselläni ei ollut. Vauva oli rinnallani jatkuvasti ja olinkin sidottuna koko imetyksen ajan sänkyyn. Olen hyvin rintava ja se näkyi myös imetyksessäni. En ole ylipainoinen (vaikka raskaus toi pyöreyttä mukavasti lisää), enkä oppinut imetyspolilla kuin yhden asennon imettää ja se tapahtui aina sängyssä. Olin siis sidottuna sänkyyn ensimmäisen kuukauden lähes kokonaan. Kotityöt oli lähes mahdottomia. Puoli-imetys- ja korvike valiolla pystyin hoitamaan myös kotityöt ja käymään kunnon lenkillä. Tämä kaikki näkyi voinnissani positiivisena asiana. Pojastani tuli siis korvike vauva 1,5kk:n iässä ja nyt alkaa tuntumaan että se ei riitä. Ensi viikolla olen päättänyt aloittaa perunan ja uskon poikani selviävän siitä varsin hyvin.

      Poikani on terve ja voi hyvin, se on tärkeintä. Poikani ei ole edes 3kk ja 6kg meni rikki tässä hetki sitten. Nälkä on aina ja toivon perunan auttavan vähän asiaa.

      • pieniä kysymyksiä

        Nyt ihan mielenkiinnosta kysyn, että mistä päättelet, että lapsesi suolisto on valmis kiinteille ruoille kolmen kuukauden ikäisenä, kun ihan tutkimuksissa on todettu, että vauvoille parasta on aloittaa kiinteät lähempänä puolen vuoden ikää? Siis ihan oikeasti vain haluaisin tietää, että mihin tämä päättelysi perustuu? Mihin tutkimukseen esimerkiksi, jos kerran sanot, että tutkimuksia on monenlaisia? Ja mistä tulee tämä käsityksesi perunan ylivoimaisuudesta vauvan ensimmäisenä ruokana? Perunahan on erittäin tärkkelyspitoinen ja kohtuullisen ravinneköyhä ruoka, joten en oikein ymmärrä millä perusteella se olisi vauvalle ravitsemuksellisesti parempi kuin korvike. Tokihan se saattaa pitää nälkää hyvin, kun on niin huonosti sulavaa, mutta korviketta parempaa ravintoa se ei taatusti ole.


    • pikku neiti..

      kyllähän sitä velliä voi antaa..kyllä mäki oon meidän neitille velliä antanu korvikkeen sekaan ennenku alettii 4kk iässä antaa kiinteitä... mut mä en siltikää antais vielä 3kk ikäselle ihan niinku kiinteää soseruokaa..

      meillä on kans iso neiti ja söi tosi paljon 3kk iässä paino yli 7kg.. nyt 6kk neuvolassa meni rikki yli 10kg jo.. ja edelleen syö tosi hyvin..

    • jotainsoseita

      Niin tai näin, meillä terveydenhoitajaopiskelija minulle tokaisi(terkkarin valvonnan alaisena tietenkin) 3-kuukautisneuvolassa, jolloin tyttö oli hieman yli 3-kuukautta, että voimme alkaa pikkuhiljaa maistelemaan kiinteitä. En tiedä, miksi näin minulle neuvottiin,mutta nyt tyttö on 4 kuukautta ja olen antanut hänelle soseita maistella jo pari viikkoa. Emme ole antaneet joka päivä, mutta hyvin hänelle silti aina maistuu. Jokainen hoitakoon oman lapsensa niin kuin parhaaksi näkee. Ei mielestäni ole pakko noudattaa tässä asiassa neuvolan ohjeita. Toinen asia on sitten ohjeet, jotka koskevat hygieniakäytäntöjä tms.

      • ei oo totta...

        Tätä minä juuri en ymmärrä... "Jokainen hoitakoon lapsensa niin kuin parhaaksi näkee". Ollaan tosi tarkkoja monissa asioissa, mutta mitä tulee näiden kiinteiden ruokien aloittamiseen, niin yhtäkkiä äidit ovat jotain asiantuntijoita tässä. Ja lapset yksilöitä... Kyllä, lapset ovat yksilöitä, mitä tulee esimerkiksi motoriseen ja kielelliseen kehitykseen, mutta esimerkiksi suoliston kehitys ei todellakaan ole kovin voimallisesti yksilöllistä. Se on aivan selvää, että kenenkään vauvan suolisto ei alle kolmen kuukauden iässä ole kypsä kiinteiden ruokien aloittamiselle. Valmiudesta ei kerro yhtikäs mitään se, maistuuko lapselle se kiinteä ruoka tai tuleeko siitä vatsavaivoja. Kiinteiden ruokien syöttäminen niillä perustein kertoo ainoastaan siitä, että äidillä ei ole hajuakaan, miksi suositusikä ruokien aloittamiselle on se, mikä se nykyään on. Vauvan suoliston altistamisella muulle kuin maidolle voi olla kauaskantoisia seurauksia, sitä ei monikaan tunnu tajuavan. Aivan erityisesti ihmettelen sitä, että kun kerran nykyään on vahvoja epäilyjä mm. siitä, että liian aikainen kiinteiden aloittaminen voi altistaa myöhemmin elämässä monille kroonisille sairauksille, niin MIKSI pitää ottaa se riski, kun ei ole mikään pakko? Siis miksi on aloitettava ne kiinteät ruoat ihan vain siksi, kun "äiti tietää parhaiten", vaikka vauva pärjäisi sillä maidolla vielä pitkään. No, kaikkea ei tarvitse ymmärtää, mutta yhtään hyvää perustelua varhaiselle kiinteiden aloittamiselle en ole näiltä palstoilta vielä lukenut. Tosiaankin esim. keskosuus tai muut poikkeustilanteet ovat sellaisia syitä, mutta niistä ei täällä ole juuri ollut puhetta.


      • Anonyymi
        ei oo totta... kirjoitti:

        Tätä minä juuri en ymmärrä... "Jokainen hoitakoon lapsensa niin kuin parhaaksi näkee". Ollaan tosi tarkkoja monissa asioissa, mutta mitä tulee näiden kiinteiden ruokien aloittamiseen, niin yhtäkkiä äidit ovat jotain asiantuntijoita tässä. Ja lapset yksilöitä... Kyllä, lapset ovat yksilöitä, mitä tulee esimerkiksi motoriseen ja kielelliseen kehitykseen, mutta esimerkiksi suoliston kehitys ei todellakaan ole kovin voimallisesti yksilöllistä. Se on aivan selvää, että kenenkään vauvan suolisto ei alle kolmen kuukauden iässä ole kypsä kiinteiden ruokien aloittamiselle. Valmiudesta ei kerro yhtikäs mitään se, maistuuko lapselle se kiinteä ruoka tai tuleeko siitä vatsavaivoja. Kiinteiden ruokien syöttäminen niillä perustein kertoo ainoastaan siitä, että äidillä ei ole hajuakaan, miksi suositusikä ruokien aloittamiselle on se, mikä se nykyään on. Vauvan suoliston altistamisella muulle kuin maidolle voi olla kauaskantoisia seurauksia, sitä ei monikaan tunnu tajuavan. Aivan erityisesti ihmettelen sitä, että kun kerran nykyään on vahvoja epäilyjä mm. siitä, että liian aikainen kiinteiden aloittaminen voi altistaa myöhemmin elämässä monille kroonisille sairauksille, niin MIKSI pitää ottaa se riski, kun ei ole mikään pakko? Siis miksi on aloitettava ne kiinteät ruoat ihan vain siksi, kun "äiti tietää parhaiten", vaikka vauva pärjäisi sillä maidolla vielä pitkään. No, kaikkea ei tarvitse ymmärtää, mutta yhtään hyvää perustelua varhaiselle kiinteiden aloittamiselle en ole näiltä palstoilta vielä lukenut. Tosiaankin esim. keskosuus tai muut poikkeustilanteet ovat sellaisia syitä, mutta niistä ei täällä ole juuri ollut puhetta.

        Suurin osa tämän palstan kommentoijista on näköjään uusavuttomia, jotka esiintyvät nimimerkin terveysalan ammattilainen, eivätkä kuitenkaan voi hyväksyä tosiasiaa ihmisten erilaisuudesta ja vapaudesta valita miten toimii! Näitä kukkahattutätejä näyttää löytyvän jokaiselta avoimelta keskustelupalstalta! Kannatatte ilmeisesti orwelilaista valvontayhteiskuntaa!


    • m,m.,m,.m

      Olisikohan tämä aloitus ihan provoilumielessä laitettu.

      Onhan ketjuun saatu taas hyvää vääntöä siitä kuka on hyvä äiti ja kuka vielä parempi...niin kuin tarkoitus on varmaan ollutkin.
      Varsinkin tämä ap: kommentti kalskahtaa korvaan:
      "Minä en nyt yhtää tykkää sunlaisesta naisesta. jätämpä keskustelun tähän. Olet varmasti itsesi mielestä kaikista paras äiti.. Lakkaa kiusaamasta muita täällä :( "

      Ai niin, keskusteluun sai osallistua vain jos ei kyseenalaista aloittajaa mitenkään?
      Mutta kuka ihan oikeasti aloittaisi 2kk ja risat ikäiselle perunan antamisen? Tai edes vellin?
      Jos vauva kasvaa ja kehittyy, miksi kiinteillä ja vellillä on kiire? Onhan pienen vauvan kanssa rankkaa kun saa olla jatkuvasti tissittelemässä, mutta se 3-4kk on loppujen lopuksi lyhyt aika elämässä. Se jos ei imetys onnistu tai rintamaito riitä on asia erikseen. Kukaan ei voi maidoksi muuttua jos sitä ei tule ja sitten on korvikkeet. Poikkeustilanteissa joudutaan miettimään lisäravintoa maidon/korvikkeen lisäksi, mutta eiköhän niihinkin tule ohjaus synnäriltä ja neuvolasta, eikä omien diagnoosien pohjalta.

    • boboboboo

      Itse aloitin eilen pojalleni perunavellin, aivan niinkuin olin suunntiellut. Poikani täyttää siis 7. päivä 3kk. Ensimmäistä kertaa hän ei syönyt reilu neljään tuntiin tämän vellin jälkeen. Leikkimatolla jaksoi suht rauhallisesti leikkiä (ilman nälkäkitinöitä), eikä kakkakaan vaikuttanut kovinkaan erilaiselta. Jätti yhden yöheräämisen väliin. Yleensä herää klo 23, 01:30, 3:00, 5:00 ja 6:30. Nyt jätti tuon 5 heräämisen väliin. Hassu rytmi, että nuo heräämiset toistuvat joka yö max 30 min heitolla. Mutta nyt nukkui 3:00 - 6:30 putkeen.
      Ja itse olen aikoinani lueskellut ja ymmärtänyt että lapsen kehitys on KAIKILTA osin yksilöllistä, ei vain motorisen ja verbaalisen kehityksen osa-alueilta. Jo pelkästään raskausaikanani poika kasvoi aluksi hyvin vähän. Pitkään oli käyrien ihan alarajoilla ja 25 rv:llä ajateltiin muuttaa la:ta kun kasvu oli varsin hidasta ja pientä. Rv 27 ja sitten kasvu olikin aika suurta. Käyrät pomppasi yli 2 käyrän mukaiseksi. Ja poikani syntyi muutamaa päivää ennen la:ta ja painoi 4220g ja pituutta 51cm. On aivan normaalia että toiset syntyvät esim 2800g, vaikka olisi ns. täysiaikainen. Lähtökohdat tällaisilla vauvoilla ovat erilaiset. Varsinkin ensi kuukausien aikana.
      Päättelin tämän kiinteiden tarpeen oman poikani kohdalla ihan käyttäytymisen ja kasvun mukaan. Neuvolassa puhuimme asiasta, myös neuvola lääkärin kanssa ja he tukevat päätöstäni. Pysyttelen tässä velleisttä muutaman kuukauden pelkissä velleissä ja esittelen yksi ruoka-aine 2vk. Nyt on menossa velliä toinen päivä ja so far so good.
      Enkä osta valmiita vaan kokkailen ne itse. Itse tykkään siitä puuhasta..

      • jos noitten

        yöheräilyjen takia alat velliä antamaan niin musta noi heräilyt kuulostaa kyllä ihan normaaleilta.on ihan utopiaa kuvitella että vauvojan ja pienten lasten tulisi nukkua yöt putkeen ilman heräilyjä.Mutta toisilla on vain kiire tuputtaa "kunnon" ruokaa hetimmiten.


      • maitoa pienille

        Vauvojen kokoerot yms. on ihan eri asia, kuin suoliston kehitys. Todellakaan toisten suolisto ei kehity puolet nopeammin, kuin toisten. Ja vaikka pieniä eroja olisikin, ei KUKAAN, ei lääkäri, ei neuvolan terkka, etkä varsinkaan sinä pysty tietämään, onko juuri sinun vauvallasi erityisen kehittynyt suolisto. Se nyt on selvää, ettei se kolmen kuukauden ikäisellä nykytietämyksen mukaan ole missään nimessä niin kehittynyt, että ilman pätevää syytä kannattaisi mitään muuta tarjota, kuin maitoa. Yöheräilyt on toki rankkoja, mutta ihan normaaleja tuon ikäisellä. Tottakai se lapsi nukkuu pidempään, kun kiinteät ruoat sulavat niin huonosti tuon ikäisen mahassa. Maito sulaa nopeasti, joten siitä seuraa useampia herätyksiä. Mutta itsepähän päätät, saathan sinä syöttää sille lapsellesi vaikka lenkkimakkaraa, jos niikseen tulee... Sitä paitsi, lisäruokaa voi harkita, jos vauvan kasvu tyystin pysähtyy, mutta ei niin päin, että "minulla on iso vauva, joka kasvaa kovasti, tarvitseehan se jo muutakin, kuin maitoa". Jos lapsi kasvaa maidolla hyvin, se on nimenomaan merkki siitä, ettei kiinteitä ruokia tarvitse vielä aloittaa. Ja kuten täällä on toisteltu useassakin viestissä: perunavelli on äärimmäisen ravinneköyhää verrattuna äidinmaitoon (käytännössä pula-ajan ruokaa) tai korvikkeeseen, joten on typerää antaa sitä maidon sijaan pienelle vauvalle, kun nykyään kuitenkin on korvikkeita tarjolla jos imetys ei onnistu.


    • malttia...

      Minä olen sitä mieltä että vauvat pärjäävät pääasiassa ja useimmiten rintamaidolla sinne 4-6kk saakka, ja että se on parasta ravintoa vauvalle. Oma poikani söi ekat 6kk 1,5h välein lähes jatkuvasti, mutta hyvin tuo kasvoi. Olihan se välillä vähän rankkaa mutta ei mulle tullut mieleeni, että maito ei olisi riittänyt. Sitä piti vaan antaa usein ;-) Pullorumbaa tai kiinteiden syöttämistä en todellakaan olisi jaksanut, eikä lapsi kiinteitä kovin paljon syönyt sittenkään kun ne aloitettiin 5kk iässä.
      MUTTA en mä ihan ymmärrä sitä, että kovasti syyllistetään siitä, että joku aloittaa kiinteät "etuajassa". Tietenkin on olemassa tutkittua tietoa siitä, että se ei ole paras mahdollinen tapa ruokkia vauvaa. Olen kuitenkin itse syntynyt aikaan, jolloin vauvoille annettiin suunnilleen pariviikkoisesta appelsiinimehua ja parin-kolmen kuukauden iässä lähes kaikki saivat kiinteitä (ja luultavasti myös ihan tavallista maitoa). En mä koe menneeni siitä pilalle, eikä kukaan samanikäisistä ystävistänikään nyt mitenkään erityisesti näytä siitä kärsineen. Ihan ollaan terveitä 35-vuotiaita kaikki ;-) Tämä ei siis ole kannanotto kiinteiden varhaisen aloituksen puolesta. En vaan ymmärrä miksi pitää kärjistää ja syyllistää niin totaalisesti ja maalata piruja seinille. Enkä myöskään ymmärrä, miksi bebeben täysin asiallisia ja ystävällisiä ja erittäin asiantuntevasti kirjoitettuja juttuja jotkut niin kovasti kritisoivat.
      Imetys on parasta ja helpointa, mutta jos joku valitsee toisin, niin on ihan täysin mahdollista että lapsi ei siitä erityisemmin kärsi.

      • Ja on

        ihan mahdollista että vauva siitä kärsii.Itse tiedän tapauksen missä äiti alkoi tuputtaa kiinteitä reilu kahden kuukauden ikäiselle ihan vaan huvin vuoksi,vuoden iässä lapsi oli niin allerginen että söi vain muutamaa ruokalajia.Ehkä asioilla on yhteys,ehkä ei mutta turhaa oli moinen "kokeilu" vauvalla.


    • boboboboo

      En tietenkään korvaa perunavellillä korviketta. Tällähetkellä annan 2 lusikallista per päivä perunavelliä ja loput ruokailut normaalisti tuttelilla. Vitamiinitipat normaalisti ja jos vatsa sekaisin (mitä ei ole ollut) niin relatippoja. Poikani ei ole oireillut mistään huonovointisuudesta tai mistään muustakaan. Ainoa on että rytmit ovat pidempiä. Jaksaa valvoa pidempiä pätkiä ja sitä myöten nukkuakkin. Meidän perhe-elämä on helpottunut sitä myöten todella paljon. En suosittele kaikille tätä vaan ihan vauvan mukaan. Meidän poika näyttää kestävän ihan hyvin. Ei vielä nosteta annosta vaan mennään näillä taas jonkun aikaa. Sitten nostetaan tarpeen mukaan pikkuhiljaa lisää.

      • Maitoa pienille

        Et ilmeisesti vieläkään ymmärrä, että se, että pojallesi ei ole tullut perunasta mitään vaivoja, ei tosiaankaan tarkoita, että hänen suolistonsa olisi kiinteisiin ruokiin valmis? No, se on täällä jo moneen kertaan sanottu, että seuraukset voivat olla paljon kauaskantoisemmat.


    • kiinteääiti

      hellou. Nyt ollaa jo kasvettu kovasti ja tähän mennessä perunasta, hedelmäsoseista ja vellistä ei oo ollu mitää haittaa kakka luistaa tosi hyvin ja tulee jo tosi kiinteitä ja isoja. :) minun äidin syvällä rintaäänellä pottu on lapselle rintamaidonjälkeen parasta. sanotte te pilkunkyylääjät mitä sanotte mutta mun lapselle näin on parempi. eipähän tarvi raukan olla nälissään. :) ja nukkuu ja kasvaa paremmin. :>

    • kiinteääiti

      niin ja oma äitini on aloittanut kaikkilla potunsyötön näin aikasten ja sisarruksistani 6kpl (minua vanhempia). on suolisto normaali ok. :D

      • no mutta

        kyllähän nyt tutkimukset on väärässä koska sinulla ja sisaruksilla on suolisto kunnossa..


      • voi elämän kevät

        Ilmeisesti et ole lukenut näitä kaikkia vastauksia, mitä sinulle on kirjoitettu? Tai sitten et vain ymmärrä lukemaasi? YKSITTÄISTAPAUKSISTA ei voi päätellä yhtään mitään. Ei edes kokonaisen perheen lapsista. Ymmärrätkö sinä, että tutkimuksissa, joiden perusteella suosituksiin päädytään, on todella laaja otanta? Ja mahdolliset tuloksiin vaikuttavat muut tekijät pyritään mahdollisimman hyvin sulkemaan pois, jotta tulokset olisivat luotettavia. Se on HIEMAN parempi peruste, kuin "meidän perheessä ei ole ollut ongelmia". Äitisi ei sitä paitsi näytä tietävän ravitsemuksesta kovin paljoa tuon perunakommentin perusteella. Peruna on melkoisen köydä ravintoaineiltaan ja sisältää paljon tärkkelystä. Mutta antaa olla, selvästi et ymmärrä, mistä tässä puhutaan.


    • hretgde

      Se on kumma tämä nykymaailma näiden imetys ja ruoka-asioiden kanssa. Jos jotain on tutkittu nii mitä sitte. Tutkimusten tulokset ohitetaan ja vedotaan johonkin aivan muuhun ts. vauvalla nyt vain on nälkä ja nyt on hiljaa ja tyytyväinen. Voihan tuota antaa tupakankin sitten jo vaikka kouluunmenolahjaksi käteen. Eihän se kuitenkaan tuo naapurin Kallekaan ole vielä kuollut, vaikka on jo kuutisenkymmentä vuotta tupakkaa vetänyt :D

      Ja tuosta terkkareiden ammattitaidosta... On siitä talosta tullu niin kummallisia neuvoja, että en menisi yhtään vannomaan, että etenkään nämä imetys-ruoka-asiat handlaavat. Ja taas niistä 16 vuotta sitten saaduista opeista.... Muistelihan tuo työkaverikin, että tytärtään odottaessa neuvolassa puhuttiin ihan normaalina asiana, ettei se haittaa jos vähän alkoholia ottaa..... Vai olikohan lie sekin joku ammattitaidoton terveydenhoitaja.

    • On aika huvittavaa, että suurin osa tähän ketjuun kommentoineista on sitä mieltä, että äiti ei ole mikään asiantuntija vauvan ravinnon suhteen. Pitää luottaa tutkijoihin ja tuloksiin. Samaan hengenvetoon todetaan, että neuvolan terveydenhoitajat ovat ammattitaidottomia.

      Miten nämä äidit katsovat olevansa päteviä arvioimaan kuka on ammattitaitoinen ja kuka ei.... neuvolassa eivät ole mutta ehkäpä jonkun lehtiartikkelin tms kirjoittaja on ... mielenkiinnolla odotan vastauksia tähän kysymykseen :DDD

      • hohhoijakkaataas

        "Lehtiartikkelin kirjoittaminen" ei ole ihan sama asia kuin nykyisen tieteellisen paradigman mukainen tutkimus, johon sovelletaan tiettyjä tulosten laatuun tähtääviä kriteerejä (tutkimuksen toistettavuus jne.). Tutkijankoulutuksen läpikäyneiden henkilöiden suureen aineistoon perustuvat johtopäätökset aiheesta nyt vain kerta kaikkiaan ovat luotettavampia kuin terkkarin näppituntuma tai jonkun äidin rakkaus pottuun :) Jos näitä asioita ei osaa erottaa toisistaan, niin on aika alhaisella tasolla lähdekriittisyydessä.


    • Terkkarin näppituntuma... hohhoijaa todellakin :DD Suomessa on osaava ja ammattitaitoinen terveydenhoitohenkilöstö, jonka koulutus luullakseni pohjautuu uusimpiin tutkimuksiin. Ammattitaitoa osoittaa myös se, että tutkimuksia osataan soveltaa käytäntöön. Maallikkoäidit tuskin ovat päteviä arvioimaan tai tulkitsemaan tieteellisiä tutkimuksia :DD

      En tässä nyt ota mitään kantaa alkuperäiseen kiistaan kiinteiden varhaisen aloituksen mahdollisesti aiheuttamista seurauksista. Haluan kommentoida väitteitä, joiden mukaan neuvoloissamme on epäpätevä henkilöstö.

    • nfgjnjfnboboboboo

      Mä taas olen sillä kannalla että tuo ylenpalttinen kritisointi toisten äitien tavoista on väärin. Osittain myöskin säälittävää. Toiset äidit kritisoivat toista äitiä ns. pönkittääkseen omaa itsetuntoaan. Toiset taas kärsivät ns. täydellinen äiti- syndroomasta, ja mikäs parepi tapa tuoda se näkyviin kuin osoittaa muiden "epäkohtia". Minusta jos lapsellanne on rakastava perhe ja turvallinen paikka kasvaa, on asiat aika hyvin. Jos lapsi pysyy terveenä 3kk:n iässä aloitetun kiinteän jälkeen samoin, niin mikä ihme ongelma tuossa on? Jos väitätte tutkittuun tietoon, mikä varmasti pitää paikkaansa niin linkittäisittekö näitä tutkimustuloksia? Stm:n ja ietystuki ry:n linkkejä ei tarvitse linkittää, niissä nyt ei pahemmin mainittu tarkkaan näistä tutkimuksista. Ainakin mitä itse selailin.

      • jokainen on

        tietysti itselle sopivalla kannalla.Jos aloittaa kiinteät aikasin niin tietenkin sitä omaa ratkaisuaan yrittää puolustella.Se taas että noudattaa suosituksia ei tarkoita että pitäisi itseään täydellisenä(eihän sellaista ihmistä olekkaan).


      • tutkimuksista

        Tuota, eiköhän se nyt ole ihan selvää, että kyse ei ole mistään hömppätutkimuksista tässä asiassa? Vai epäiletkö tosiaan, että tutkimuksia ei ole olemassakaan, tai ne ovat epäluotettavia ja se on vaan mennyt kaikilta johtavilta terveydenhuoltoalan ammattilaisilta ohi ja nykyiset suositukset perustuvat "ei mihinkään". Vähän mielenkiintoista leimata eri mieltä olevat "täydellinen äiti" -syndroomasta kärsiviksi... Kyllä näistä asioista pitää keskustella.

        Ja ei, siinä ei ole mitään ongelmaa jos lapsi pysyy terveenä aikaisin aloitettujen kiinteiden ruokien jälkeen. Tässä on vain moni yrittänyt tuoda esiin sitä näkökantaa, että kun nykytietämyksen mukaan aikaisiin kiinteisiin liittyy RISKEJÄ esim. myöhemmän elämän suolistosairauksiin, niin miksi joku haluaa ottaa sen riskin ilman pätevää syytä? Elämässähän on aina riskejä, pienempiä ja isompia ja tuo tuskin on suurimpia riskeistä, mutta miksi ottaa pientäkään riskiä, jos ei ole pakko? Niin paljon on kuitenkin vieläkin vääriä käsityksiä lapsen ruokinnasta, mm. että jos lapsi on iso, se tarvitsee aikaisemmin kiinteää ruokaa. No ei, melkein päinvastoin, jos lapsi kerran kasvaa hienosti maidolla, niin sillä voi sitten jatkaa. Keskosille kiinteitä ruokia joudutaan aloittamaan monesti aiemmin, mutta siihen onkin lääketieteellinen syy.


    • teräsvatta

      Äitini antoi minulle banaania rintamaidon lisäksi kun olin hiukan yli 3kk. Kuulemma nälkä kiukutti eikä rintamaito yksinkertaisesti riittänyt pitämään kylläisenä. Olin isokokoinen jo silloin. :) Olen siis jo yli 30v.

      Alkuperäiselle vaan haluan kertoa ettei suolistoni ole pilalla. Ei ole tarvetta ostaa laktoosittomia tuotteita yms. Ei ole ruoka-allergioita, ei sairauksia. Rautainen vatsa, ei edes mahataudit iske. :D

      Itselläni nyt 3kk vanha tyttö ja yritän mahdollisimman pitkään mennä ilman kiinteitä. Isokokoinen on myöskin oma tyttöni ja maitoa tahtoo usein. illalla annan rintamaidon lisäksi viel Nannia että jakais yön nukkua paremmin. Kaksi kertaa imetän yöllä. Päivä kerrallaan mennään ja yritän olla stressaamatta asialla.

      • imetyksestä

        Tämä EI ole nyt tarkoitettu miksikään ilkkumiseksi, vaan ihan tiedoksi. :) Jos olet jo yli 30-vuotias, niin tuolloin kun sinä olit vauva, ei mistään lapsentahtisesta imetyksestä tiedetty mitään, eikä siitä, että vauva tietää itse, milloin haluaa lisää ruokaa. Imetysvälit pidettiin tarkoituksella tietyn pituisena, joten kyllähän ne lapset sitä nälkää kiukkusivat, kun olisi kellon mukaan pitänyt syödä. Rintamaito on niin helposti sulavaa, että täysimetetyllä vauvalla nälkä tulee nopeasti. Lisäksi vauvat ovat vielä yksilöitä ja toiset syövät useammin, toiset harvemmin. Ihan samalla tavallahan aikuiset toimivat, osalle riittää kolme ateriaa päivässä, joku toinen tarvitsee kuusi. :)


    • teräsvatta

      Jep, niin varmaan oli. Mun pointti siis olikin että vaikka äiti antoi jo 3kk vanhana minulle banaania, ei se aiheuttanut mitään sairauksia. Tietysti jollekkin toiselle olisi voinutkin aiheuttaa, who knows..

      Kysyin äidiltä tätä imetysasiaa ja sanoi että antoi aina tissiä kun sitä huusin mutta se ei vaan riittänyt. Eli onneksi äitini osasi käyttää maalaisjärkeä eikä tehnyt niinkuin neuvottiin neuvolassa. :)

      Voihan se olla että tämän hetkiset ohjeet neuvolassa taas parin vuoden päästä uusien tutkimuksien valossa muuttuvat..

      • imetyksestä

        Ahaa, eli kasvusi oli sitten hidastunut selvästi? Siitähän sen tietää, että maito ei vauvalle riitä ravinnoksi.


    • fdsufu

      Älkää ihmiset aina alkako vänkäämään vastaan joka asiassa. Joo, tutkimuksissa on todettu sitä ja tätä, mutta älkää puuttuko toisten asioihin jos he eivät itse sitä halua... Ap kysyi olisiko kokemuksia, ei pyytänyt haukkumaan ja pätemään. Tehköön kaikki tavallaan. Mitä vaan ihmiset kirjoittaakin tänne, aina löytyy joku joka tyrmää heti kättelyssä ap-paran kirjoitukset. Mielipiteensä voi toki ilmaista, mutta rajansa kaikella. Eikä tämä mielestäni ollut edes mielipidekysely...? Jos ette osaa muuta kuin jankuttaa kaikki samaa asiaa, älkää kirjoittako. Jos ap on jo aloittanut kiinteät, turha jossitella. Eiköhän hän itsekin tiedä mahdolliset riskit. Olisi kiva lukea kaikkia erilaisia viestiketjuja, mutta kaikki ovat täynnä pätemistä, kettuilua, haukkumista, syyllistämistä jne.......... :(

      • älä jaksa valittaa

        No mene sitten jonnekin muulle keskustelupalstalle. Ei täällä ole sinunkaan asiasi määräillä, mitä muut saavat kirjoittaa. Jos jokin viesti on mielestäsi asiaton, niin sen kuin ilmoitat ylläpidolle. Jos se on tämän palstan sääntöjen vastainen, niin se kyllä poistetaan, jos ei, niin sitten se saa täällä ollakin. Jos kirjoittaa tällaiselle palstalle, niin kyllä siinä ottaa sitten sen riskin, että muut "puuttuvat" kirjoittajan asioihin.


    • fdsufu

      Yritin vain pitää ap:n puolia, inhottavaa varmasti kun vihjaillaan että olisi huonompi äiti kuin muut. Tuskin näihin ylläpito puuttuu, mutta nämä saattavat loukata aloittajaa... Arvasin että joku vetää herneen nokkaan tuostakin. :(

      • älä jaksa valittaa

        En vetänyt hernettä nokkaan, kunhan sanoin, miten asia on. Tosiaan, vielä kerran: tämä on yleinen keskustelupalsta, jonne ihmiset voivat kirjoittaa nimettöminä. Silloin keskustelussa saatetaan käyttää kovempiakin sanakäänteitä ja ei tarvitse olla järjen jättiläinen tietääkseen sen. Jos on kovin herkkänahkainen, ei kannata tällaisille palstoille kirjoittaa. Jos ylläpito ei poista viestejä, jotka mielestäsi loukkaavat aloittajaa, silloin viestit ovat tämän palstan sääntöjen mukaisia. Jos ei sitä kestä, niin sitten pitää tosiaan mennä jollekin muulle palstalle. Tässä keskustelussa ei nyt ole kukaan sanonut, että ap on huonompi äiti, tässä on keskusteltu kiinteiden ruokien aloittamisesta ja siitä, miksi niitä ei pitäisi liian aikaisin aloittaa. Mukavaa, että tunnet empatiaa, mutta kovin henkilökohtaisesti ei kannata näiden palstojen kirjoituksia ottaa, ei silloin, kun ne sotivat omia mielipiteitä vastaan, eikä silloin, kun ne sotivat jonkun muun mielipiteitä vastaan. Mielensäpahoittajien kerhossa on riittävästi jäseniä, siihen ei kannata liittyä vain nettikirjoitusten takia. Hyvää kesää itse kullekin.


    • mummu2

      Olen onnellinen ettei 20 vuotta sitten ollut tälläisiä keskustelupalstoja.. eihän täältä äiti raukat saa kun huonon omatunnon, kun asiantuntijoita on noin paljon. Luottakaa äidit itseenne ja uskon kyllä että neuvolasta saa asiantuntevaa apua ja ohjeita tarvittaessa. Kyllä äiti oman lapsensa tarpeet tuntee. mielipiteitä on hyvä vaihtaa mutta syylistäminen rintaruokinnan lopettamisen, ja kiinteän aloituksen ym vauva maailman asioista on tarpeetonta. toiset imettää vuoden toiset muutaman kuukauden ja ihan yhtä lailla lapset kasvaa.. aikoinaan kolme lasta synnyttäneenä ja kasvattaneena kiinteään ruokaan totuttelu aloitettiin 3 kk iässä ja lapsiani olen imettänyt jokaista eri pituisen ajan, mutta kaikki ovat olleet yhtä terveitä ja kasvaneet normaalisti:) nauttikaa ihanasta vaikkakin välillä raskaastakin vauva ajasta ja luottakaa itseenne! jokainen teistä toimii oman lapsenne tarpeen mukaan ja parhaaksi!

    • mummu2

      puhuu asiaa!

      Itselläni on 2kk:den ikäinen vauva ja monesti on tullut lueskeltua vauva-jutuista mistä vaan paikoista jos jokin asia kiinnostaa yms. ja olen kyllä huomannut että nykyään ei saa tehdä oikeastaan yhtään mitään ettei joku hyppää suoraan silmille haukkumaan ja arvostelemaan.
      Itseäni rupesi ärsyttämään tuo bebebe:n kirjoittelu siksi koska ap kysyi minun mielestäni ihan asiallisen kysymyksen, mutta sitten ruvettiin jauhamaan näitä täysimetys-juttuja ja kritisoimaan(jopa puhumaan kuinka akateemisesti koulutetut ovat fiksumpia täysimetyksen suhteen). Ööh niin että anteeksi mitä?
      Kyllähän varmasti kaikki tietävät että toki äidinmaito/korvikkeet ovat parempaa ruokaa vauvoille, mutta kun kaikki ei ole aina niin musta-valkoista.
      Miksi jankata samaa asiaa kun selväksi kummiskin tuli nyt, että ap teki jo valinnan ja aloitti kiinteät?

      Muutenkin mun mielestä tää täysimetys on mennyt niin yli. Kuka imettää niin kauan kun haluaa/pystyy, se on jokaisella eri juttu. Voisinhan minäkin jankata teille että miksi helvetissä että ostaneet hyundaita kun se on kummiskin TUTKIMUSTEN mukaan maailman turvallisin auto, vaan menitte ostamaan paskan Toyotan kun joku kysyisi Toyotasta jotain.(ja nyt joku varmasti vetää herneet nenään ja kirjoittaa että auto ja vauva on eri asia, no niin on mutta pointti tuli selväksi?!?)

      Kyllä mä meidän neuvolantätiin sen verran luotan että jos tulee tilanne että maito jostain kumman syystä ei riitä ja neuvotaan antamaan kiinteitä/velliä niin minä annan. Niinkuin mummu2 ylhäällä kirjoitti niin ei ne lapset ihan pienestä(onneksi!) rikki mene.

      Haluisin niin nähdä että jos jollakin näistä imetysfriikeistä maito ei riitäkään sinne 5:teenkään kuukauteen asti niin millanenkohan on ilme?
      Tai jos joskus tulee kysyttyä omalta äidiltänne että saitteko maitoa 6:kkteen asti ja vastaus onkin vaikka se 3 niin mitenköhän suu pannaan.

      Eläkää ja antakaa muitten elää,kiitos.

    • kun kerran

      itse tuosta vaan aina päättelette ettei suosituksia kannata todesta ottaa niin mikä ikä on teistä liian aikaisin aloittaa kiinnteät? Jokuhan vois ajatella jo 3 viikon ikäiselle vellejä sun muita niin vastaatteko että viis suosituksista napa vaan paukkumaan kiinteistä..

      • .............

        Joopajoo...


    • minä vain

      Olispa ihanaa, jos täällä ihan oikeasti vois vaihtaa sivistyneesti kokemuksia asiasta ilman kaiken maailman trolleja. Jos joutuisitte omalla nimellä huutelemaan, olisi tämäkin keskustelu jäänyt ehkäpä käymättä. Päätin aiemmin, että en osallistu näihin, mutta nyt kyllä tuohduttaa tämä keskustelu sen verran, että tässä sitä naputellaan.

      Kaikki varmasti tietää, että äidinmaito on parasta vauvalle. Mutta, kiinteiden aloitusikä oli Suomessa 3kk ennen kuin Suomi liittyi EU:hun. Jännittävää, että tätä suolistomantraa hoetaan tässä kohtaa kuin sokeat almua. Vauvat ovat yksilöitä ja kehittyyvät eri tahtiin, myös suolestaan.

      Oma tiivistys asiasta:
      - äidin jaksaminen on kaikkein tärkeintä
      - allergia-altistusten kanssa synnytään (muuten, ilmansaasteita epäillään tällä hetkellä suurimmaksi altistajaksi ja siinä ei kuukauden pari lisäimetys muuta asiaa mihinkään suuntaan)
      - jos ei voi imettää tai maitoa ei tule, korvike on aivan loistava keksintö
      - äiti tuntee vauvansa parhaiten, kokeilemalla eri asioita selviää mikä sopii omalle lapselle. Kannattaa myös tarkistaa, onko neuvolantädillä omia lapsia. Mitä enemmän, sen parempi, kokemus tuo syvyyttä ja perspektiiviä direktiiveihin ja ohjesääntöihin.

      Ihanaa kevättä aidoille ihmisille ja myöskin trolleille!

    • linda1

      Äh.. ihme säätöä..
      Kerron oman kokemukseni:
      Poikani oli 3kk kun aloitimme iltavellin ja perunan kokeilut.. poika eli korvikkeella tässä vaiheessa litki sitä maximimimäärän vuorokaudessa (1,5l).. aiemmin oli syömisväli 3tuntia, mutta poika aloitti jo nälkä kitinät 1.5h ruokailusta. . Korviketta ei saanut lisätä koska liika korvike ylikuormittaa munuaisia.. kaikki sujunut hyvin.. :) poika terve, normaalin pituinen ja painoinen koululainen nyt.. :) vauvana söi tyytyväisenä ja reippaasti isojakin määriä, kunhan ensin rauhallisesti aloitettiin :)

    • mammammaa

      huoh. en jaksa lukea kaikkia tappeluita, mutta kerrompa oman juttuni :) Meillä tyttö oli kiikunkaakun keskonen.

      Velli aloitettiin jo 1Kk iässä. korviketta sai alusta asti, koska pienuuden vuoksi oli niin heikko ensalkuun ettei jaksanut imeä. Tämä tietysti on vähän eri asia, koska pieni oli. Kolikki oli 2 ja puoleen kuukauteen. Varmasti varhainen vellin aloitus oli sekä pelastus, että haitta kolikkia ajatellen.

      En kuitenkaan pode syyllisyyttä vaikka aloitin niin aikaisin neuvolasta kysymättä. 2Kk neuvolassa mainitsin ja täti vaan sanoi että ihmekkös tuo tällä kasvutahilla.

      Minusta jokainen äiti on juuri paras ja oikeassa oman lapsensa kanssa. Minä en tutkintoa tarvitse oman lapseni hoidon päätöksiin.
      Nyt tyttö vähä ripiät 3kk ja aateltii kohta ruveta maistelee paksumpaa ihan oikein neuvolan luvalla ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1535
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1107
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1006
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      674
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe