Miksi ihmeessä

EI!!!!! aseille

tavallisella kaduntallaajalla pitäisi edes olla ase? Kaikki aseet pois, on minun mielipide!! Jos ihan pakko, niin korkeintaan sitten metsästäjillä vois olla, ja he kaiketi kuuluvat metsästysseuraan. Samoin ammunnan harrastajat, jotka myös ovat jonkun kerhon jäseniä.

Vaikka "pimahtaa" ne metsästysmiehet ja harrastajatkin...

Mä en ole koskaan ymmärtänyt, miten ihmisestä tulee asehullu, et on ihan pakko osoitella piipulla joko taulua tai elävää luontokappaletta. Kai se alkaa jo lapsuudesta, tietyt pojat jo heiluu leikkipyssyt kourissa ja "ampuu" toisiaan...

Minä olen sitä mieltä, ettei vanhempien tulisi työntää heti sitä leikkiasetta pojan käsiin, eikä "ruokkia" tuollaista käytöstä. Ei siitä traumoja tule, jos ei lapsi saa sitä pyssyä!!

On se vaan kumma, kun toiset lapset vaalii heti pienestä pitäen luontoa ja eläimiä, samoin kuin ihmisiä ja toiset vaan tuhoaisi niitä... Lapsen ilkeys näkyy jo hyvin varhain, kuka vielä väittää, että ne on viattomia...?

46

223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mieltä ollaan

      Noh, laitoit mielipiteesi esiin, mikäs siinä saahan sitä jotain mieltä olla kaikista asioista.
      Vähän tuossa paistaa läpi, pinnallinen perehtyminen kyseisiin asioihin.

      • EI!!!!! aseille

        Jos minä määräisin täällä, olisi meillä kaikilla paljon turvallisempaa ja vältyttäisiin sivullisten kuolemilta ja loukkaantumisilta ainakin. Ei ollenkaan huono tavoite mielestäni! Kuka kärsii, jos aseita olisi vain esim. poliiseilla ja puolustusvoimilla?

        Mutta Suomessa vaan hyssytellään, ei täällä uskalleta kunnolla tiukentaa kuin huonompiosaisten toimeentuloa!!


      • h5g34f23d
        EI!!!!! aseille kirjoitti:

        Jos minä määräisin täällä, olisi meillä kaikilla paljon turvallisempaa ja vältyttäisiin sivullisten kuolemilta ja loukkaantumisilta ainakin. Ei ollenkaan huono tavoite mielestäni! Kuka kärsii, jos aseita olisi vain esim. poliiseilla ja puolustusvoimilla?

        Mutta Suomessa vaan hyssytellään, ei täällä uskalleta kunnolla tiukentaa kuin huonompiosaisten toimeentuloa!!

        Ahaa... eli mielestäsi kaikki sivullisten kuolemat ja loukkaantumiset johtuvat siitä, että osalla ihmisiä on aseita?

        Kuten "mieltä ollaan" jo sanoi. Ihan hieman paistaa pinnallinen asiaan perehtyminen läpi...


      • EI!!!!! aseille
        h5g34f23d kirjoitti:

        Ahaa... eli mielestäsi kaikki sivullisten kuolemat ja loukkaantumiset johtuvat siitä, että osalla ihmisiä on aseita?

        Kuten "mieltä ollaan" jo sanoi. Ihan hieman paistaa pinnallinen asiaan perehtyminen läpi...

        Lukeeko kirjoituksessani että KAIKKI sivullisten kuolemat ja loukkaantumiset johtuu aseista? EIPÄ TAIDA LUKEA!

        Sulla ainakin lukeminen on kovin pinnallista ja / tai erittäin huono luetun ymmärtäminen!


      • h5g34f23d
        EI!!!!! aseille kirjoitti:

        Lukeeko kirjoituksessani että KAIKKI sivullisten kuolemat ja loukkaantumiset johtuu aseista? EIPÄ TAIDA LUKEA!

        Sulla ainakin lukeminen on kovin pinnallista ja / tai erittäin huono luetun ymmärtäminen!

        "Jos minä määräisin täällä, olisi meillä kaikilla paljon turvallisempaa ja vältyttäisiin sivullisten kuolemilta ja loukkaantumisilta ainakin. Ei ollenkaan huono tavoite mielestäni! Kuka kärsii, jos aseita olisi vain esim. poliiseilla ja puolustusvoimilla?"

        Ainakaan tähän asti et ole esittänyt mitään muuta "parannus"ehdotusta kuin asekiellon. Millä muulla tavoin sitten herr Diktator aikoo kansalaisten turvallisuutta yrittää parantaa?


      • EI!!!!! aseille
        h5g34f23d kirjoitti:

        "Jos minä määräisin täällä, olisi meillä kaikilla paljon turvallisempaa ja vältyttäisiin sivullisten kuolemilta ja loukkaantumisilta ainakin. Ei ollenkaan huono tavoite mielestäni! Kuka kärsii, jos aseita olisi vain esim. poliiseilla ja puolustusvoimilla?"

        Ainakaan tähän asti et ole esittänyt mitään muuta "parannus"ehdotusta kuin asekiellon. Millä muulla tavoin sitten herr Diktator aikoo kansalaisten turvallisuutta yrittää parantaa?

        No eipä maksa vaivaa kirjoittaa tänne parannusehdotuksia. Kuulijakunta ei ole sen väärti. Säästän ehdotukseni toisaalle. Ja tämän asian käsittely täällä typerien ihmisten parissa päättyy tähän osaltani.

        P.S. Aivan asiaankuuluvasti ehdottelin tässä kohtaa taviksille asekieltoa. Aseista ja luvistahan tässä ketjussa on puhuttu. Aihe ei ollut: Millä keinoilla voitaisiin kansalaisten turvallisuutta parantaa...


    • syyt ja seuraukset

      No sinäpä yksinkertaistat asian, lieneekö olet persuilta oppinut?
      Maailma vaan ei oikeasti ole noin yksinkertainen paikka.
      Hyvä ja hieni se oli kommunismikin ajatuksena, mutta käytäntö ei vaan toiminut.

      • EI!!!!! aseille

        No kerroppa sitten kuinka asiat OIKEESTI ovat, millainen se maailma kaikessa monimutkaisuudessaan on.

        Täällä kun kaikkia asioita täytyy aina kierrellä ja kaarrella ja lieventää, niin muuttuuhan ne yksinkertaiset asiatkin äkkiä monimutkaisiksi.


      • EI!!!!! aseille
        EI!!!!! aseille kirjoitti:

        No kerroppa sitten kuinka asiat OIKEESTI ovat, millainen se maailma kaikessa monimutkaisuudessaan on.

        Täällä kun kaikkia asioita täytyy aina kierrellä ja kaarrella ja lieventää, niin muuttuuhan ne yksinkertaiset asiatkin äkkiä monimutkaisiksi.

        Ja vastaus kysymykseesi: Ei, olen ihan itseoppinut. En ole koskaan istuttanut päähäni toisten keksimiä, valmiita ajatuksia.


      • EI!!!!! aseille
        EI!!!!! aseille kirjoitti:

        Ja vastaus kysymykseesi: Ei, olen ihan itseoppinut. En ole koskaan istuttanut päähäni toisten keksimiä, valmiita ajatuksia.

        Tässä oikein nähdään teidän tyhmyytenne: Tätäkin kirjoitusta on tarvinnut miinustaa, kun se vaan on tietyn nimimerkin tekemä! Eihän tuo aihe huono ole, ihan hyvähän se on kun ajattelee omilla aivoillaan, eikä vaan mene massan mukana... haloo!

        Täällä asehullut miinustaa kuin liukuhihnalla kaikki minun kirjoitukset, vaikka kirjoittaisin yhtäkkiä aseitten puolesta. :DDDD voi vitsit, olisikin pitänyt tehdä tyhmille testi asiasta :DDDDDDDD


      • kyrpä-11
        EI!!!!! aseille kirjoitti:

        Tässä oikein nähdään teidän tyhmyytenne: Tätäkin kirjoitusta on tarvinnut miinustaa, kun se vaan on tietyn nimimerkin tekemä! Eihän tuo aihe huono ole, ihan hyvähän se on kun ajattelee omilla aivoillaan, eikä vaan mene massan mukana... haloo!

        Täällä asehullut miinustaa kuin liukuhihnalla kaikki minun kirjoitukset, vaikka kirjoittaisin yhtäkkiä aseitten puolesta. :DDDD voi vitsit, olisikin pitänyt tehdä tyhmille testi asiasta :DDDDDDDD

        Juutalaismulkku ei osaa suomea kun asuu kibutsissa ja ammuskelee aseettomia palestiinalaislapsia iltapuhteeksi. Ja asentelee ydinkärkiä sukellusveneisiin.


    • EI!!!!! aseille

      Ja sulle "mieltä ollaan" : Ei ollut kovin tyhjentävä tai pohtiva sinunkaan kommenttisi pääasiasta, joka koski aseita, eikä suinkaan minun kirjoitustani!

    • plunkki

      Jos edellisen vastaajan mielipide kommentti ei riitä, niin voin kokeilla.

      Metsästysaseita tarvitaan ihan ihmistenkin turvallisuuden vuoksi. Ei ole tavatonta törmätä petoeläimiin asutuksen lähellä. Kettuun törmäsin tänä kesänä Lappeenrannan kirkon vieressä eli aivan keskustassa. Sudet ja muut petoeläimet ovat uhka ja esimerkiksi hirvieläimet ovat uhka autoilijoille. Riistaa ei saa ruokapöytään ilman aseita (tai ainakaan itse en lähtisi puukolla tappamaan hirveä).

      Asetta tarvitsee Suomen laaja reservi. Nykyisellä Puolustusvoimien kertausmäärillä ja ammuntamäärillä ei ampumataitoa pidetä yllä. Jokainen järkevä suomalainen joka on valmis puolustamaan maata henkeen ja vereen asti harjoittelee myös omatoimisesti ampumista. Itse en ainakaan halua ensimmänen joka kuolee.

      Sitten on työnsä puolesta asetta tarvistevat henkilöt. Heillä on myös yleensä omat aseet juuri tuon harjoittelun takia. Poliisilla eikä muillakaan julkisen vallan edustajilla noi treenimäärät ole kovinkaan suuria tai saati jos katsotaan yksityisen puolen henkilöitä.

      Sitten ovat tietenkin harrastajat jotka harrastavat ampumaurheilua. Siitä voisi todeta, että kyllä taas suomalaisia lähtee Lontoon olympialaisiin ampumaan.

      Asekeräilijät on oma poppoo. Toiset kerää postimerkkejä toiset aseita. Varsinkin historialliset aseet kertovat paljon ajasta ja sen ajan sodankäynnistä.

      Näin alkuun noista kaikki tarvitsevat aseita tehdäkseen kyseistä asiaa.

      • EI!!!!! aseille

        Ihankuin olisin itse luetellut nuo ammunnan harrastajat, metsämiehet ja ammatin vuoksi aseita tarvitsevat. ET SITTEN MALTTANUT LUKEA KUIN OTSIKON!! Tulee väkisin tyhmä vaikutelma ihmisestä, joka toistaa minun omia sanomisiani minulle, niinkuin uutena asiana.

        Mitä tulee tuohon kettuihin ja muihin törmäämisiin, niin ootko ihan järjissäs??? Siis, ihmisenkö tulisi ampua heti paikalla joku petoeläin, kun vaan "törmää" siihen asutuksen lähellä????? Ei asutuksen lähellä edes saa ampua!! Ja olen minäkin kävellyt kettuja ym. vastaan, ja kyllä ovat niin äkkiä saaneet jalat alleen, ettei olisi lähelläkään ollut niitten ampuminen. Siis mistä syystä edes olisin moiseen tekoon ryhtynyt???? Täällä ei oikeasti ole mitään vaaraa esim. susista, pelkkää vauhkoomista ihmisiltä! Ollaan vaan heti hätää kärsimässä, kun vähän luontoa pilkistää metsikön reunasta. Täytyy oppia elämään sovussa luonnon kanssa, ja oppia ymmärtämään sitä mieluummin kuin että räiskitään kuoliaaksi vaan kaikki, jotka erehdyksessä sattuvat kurkistamaan meidän elämää. Jos todella joku villieläin on häiriöksi, on poliisi tai metsästysseuran metsästäjät ne tahot, jotka sitten lopettaa häiriöllisen eläimen.

        Sitten nuo työnsä puolesta asetta tarvitsevat. Eikös esim. poliiseilla ole oma harjoitusrata treenaamiseen? Ja aseet pysyvät työpaikalla. ei tarvi kotiin viedä.

        Kenenkään ei todellakaan tarvitse pitää aseita kotonaan ja treenata ampumista sen tähden, että joutuu joskus puolustamaan maata henkeen ja vereen. Tuo kuullostaa jo kaukaa haetulta!! Luulenpa, että jos sota syttyisi, ei siellä kenenkään käsiasetaidoilla sotaa voitettaisi, isommalla kalustolla on myös suurin merkitys. Tai sitten se on vaan "napin painallus" ja kaikki ohi...

        Mistäs lähtien se on ollut pakko, että riistaa on oltava pöydässä? Ei minulla ole ollut vielä koskaan, tähän ikään mennessä. Kyllä ihminen pysyy terveenä ihan muilla ruuilla, kuin riistalla, ei riista ole mikään elintärkeä ihmiselle.

        Asekeräilijöille ei pitäisi olla tarpeellista ampua niillä aseilla. Riittää se keräily. Jos heidän aseilla myös ammutaan, ollaan jo hakoteillä.

        Yhtään hyvää syytä ei ole tullut sille, miksi normi kadun tallaajalla pitäisi olla ase. Enkä ihmettele, koska järkevästi perusteltua syytä ei ole olemassakaan. Kaikki puolustuspuheet ovat pelkkiä verukkeita sille tosiasialle, että aseitten ja ampumisen (tappamisen) ihannoijat ovat kaikki vähintäänkin hiukan vinksahtaneita.

        Ainoa, jonka "hyväksyn" jollain tavalla (pitkin hampain), on tarkkuusammunta ja nimenomaan harrastusseurassa ja ehkä kilpailuissa käyden. Siinä ei vahingoiteta kuin pahvista maalitaulua ja testataan vain ampujan tarkkaa "silmää". Ja aseet ovat säilytyksessä muualla kuin kotona.


      • Järkeä päähän

        Ymmärsit avauksen tekijän kysymyksen mielestäni osin väärin tai puutteellisesti. Siinähän ei niinkään väitetty, etteikö aseitakin tarvittaisi, mutta kysymys on siitä, tarvitsevatko niitä ns. tavalliset kadun tallaajat eli tarvitaanko meillä lupa 1,6 miloonalle aseelle vai riittäisikö vähempikin?

        Metsästyksen osalta aseita varmaan tarvitaan ja riistanhoitotoimenpiteitä, mutta kyse on siitä, onko julkisen vallan suosittava tässä kohdin sitä, että tuetaan metsästystä harrastuksena. Taajamiin tulleet vaaralliset eläimet voidaan taltuttaa poliisin tai muiden ammattilaisten voimin eikä päästää metsästäjiä ammuskelemaan ihmisten ilmoille. Tässä on siis syytä tehdä keskustelussa ero mahdollisten riistanhoitotarpeiden ja metsästysharratuksen kanssa. ne eivät suinkaan ole välttämättä sama asia. Kaatolupia voitaisiin myöntää esim. paljon pienemmälle joukolle kuin nykyisin, mutta ehkä enemän kerralla, jolloin toiminta tätä kautta ammattimaistuisi. Tämä on ihan varteenotettava vaihtoehto sen sijaan, että suosittaisiin metsästystä harrastuksena, mikä tarkoittaa aseiden suurta lukuisuutta.

        Reservi ei tarvitse mitään aseita. Vapaaehtoisessa maanpuolustustyössä toimivien määrä on niin pieni, ettei sillä ole mitään suurta merkitystä maanpuolustuksen kannalta. Jos haluaa leikkiä sotaleikkejä, se voi tapahtua ihan leikkiaseilla. Heittelee vaikka tikkaa, jos haluaa harjoittaa käden vakauden taitoja.

        Poliisilla ja puolustusvoimilla on omat harjoittelumahdollisuutensa ja he eivät todellakaan tarvitse mitään aseita vapaa-ajan säilytystä varten.

        Ampumaharrastus on ihan ok., mutta aseiden pitäminen sitä varten kotioloissa ei liene tarpeellista kuin korkeintaan sellaisille, jotka tosissaan harrastavat ampumista urheiluna. Näitä ihmisiä ei tässä maassa ole kovinkaan paljon ja heidän osaltaan voidaan kyllä vaatia ja järjestää kotiin selaiset turvasysteemit, etteivät ulkopuoliset pääse aseisiin käsiksi.

        Loppujen lopuksi aseita tarvitsevien määrä voidaan supistaa hyvin pieneksi, jos katsotaan asiaan julkisten tarpeiden näkökulmasta. Ja kaikkien harrastusten tukeminen taas ei julkisen vallan perustehtäviä.


      • ggtrfw
        EI!!!!! aseille kirjoitti:

        Ihankuin olisin itse luetellut nuo ammunnan harrastajat, metsämiehet ja ammatin vuoksi aseita tarvitsevat. ET SITTEN MALTTANUT LUKEA KUIN OTSIKON!! Tulee väkisin tyhmä vaikutelma ihmisestä, joka toistaa minun omia sanomisiani minulle, niinkuin uutena asiana.

        Mitä tulee tuohon kettuihin ja muihin törmäämisiin, niin ootko ihan järjissäs??? Siis, ihmisenkö tulisi ampua heti paikalla joku petoeläin, kun vaan "törmää" siihen asutuksen lähellä????? Ei asutuksen lähellä edes saa ampua!! Ja olen minäkin kävellyt kettuja ym. vastaan, ja kyllä ovat niin äkkiä saaneet jalat alleen, ettei olisi lähelläkään ollut niitten ampuminen. Siis mistä syystä edes olisin moiseen tekoon ryhtynyt???? Täällä ei oikeasti ole mitään vaaraa esim. susista, pelkkää vauhkoomista ihmisiltä! Ollaan vaan heti hätää kärsimässä, kun vähän luontoa pilkistää metsikön reunasta. Täytyy oppia elämään sovussa luonnon kanssa, ja oppia ymmärtämään sitä mieluummin kuin että räiskitään kuoliaaksi vaan kaikki, jotka erehdyksessä sattuvat kurkistamaan meidän elämää. Jos todella joku villieläin on häiriöksi, on poliisi tai metsästysseuran metsästäjät ne tahot, jotka sitten lopettaa häiriöllisen eläimen.

        Sitten nuo työnsä puolesta asetta tarvitsevat. Eikös esim. poliiseilla ole oma harjoitusrata treenaamiseen? Ja aseet pysyvät työpaikalla. ei tarvi kotiin viedä.

        Kenenkään ei todellakaan tarvitse pitää aseita kotonaan ja treenata ampumista sen tähden, että joutuu joskus puolustamaan maata henkeen ja vereen. Tuo kuullostaa jo kaukaa haetulta!! Luulenpa, että jos sota syttyisi, ei siellä kenenkään käsiasetaidoilla sotaa voitettaisi, isommalla kalustolla on myös suurin merkitys. Tai sitten se on vaan "napin painallus" ja kaikki ohi...

        Mistäs lähtien se on ollut pakko, että riistaa on oltava pöydässä? Ei minulla ole ollut vielä koskaan, tähän ikään mennessä. Kyllä ihminen pysyy terveenä ihan muilla ruuilla, kuin riistalla, ei riista ole mikään elintärkeä ihmiselle.

        Asekeräilijöille ei pitäisi olla tarpeellista ampua niillä aseilla. Riittää se keräily. Jos heidän aseilla myös ammutaan, ollaan jo hakoteillä.

        Yhtään hyvää syytä ei ole tullut sille, miksi normi kadun tallaajalla pitäisi olla ase. Enkä ihmettele, koska järkevästi perusteltua syytä ei ole olemassakaan. Kaikki puolustuspuheet ovat pelkkiä verukkeita sille tosiasialle, että aseitten ja ampumisen (tappamisen) ihannoijat ovat kaikki vähintäänkin hiukan vinksahtaneita.

        Ainoa, jonka "hyväksyn" jollain tavalla (pitkin hampain), on tarkkuusammunta ja nimenomaan harrastusseurassa ja ehkä kilpailuissa käyden. Siinä ei vahingoiteta kuin pahvista maalitaulua ja testataan vain ampujan tarkkaa "silmää". Ja aseet ovat säilytyksessä muualla kuin kotona.

        "Luulenpa, että jos sota syttyisi, ei siellä kenenkään käsiasetaidoilla sotaa voitettaisi, isommalla kalustolla on myös suurin merkitys. Tai sitten se on vaan "napin painallus" ja kaikki ohi..."

        Niin, niinkuin käy jatkuvasti esimerkiksi Lähi-Idässä tai Venäjän raja-alueilla vai? Painellaan vain nappia ja ydinaseet tekevät selvän vastustajasta? Vai olisiko sittenkin niin, että kerta toisensa jälkeen rättipäiden AK-47:t ja olalta ammuttavat IT-ohjukset yhdessä IED-viritelmien kanssa ovat ylivoimainen vastus "nappeja paineleville" suurvalloille?

        "Sitten nuo työnsä puolesta asetta tarvitsevat. Eikös esim. poliiseilla ole oma harjoitusrata treenaamiseen? Ja aseet pysyvät työpaikalla. ei tarvi kotiin viedä."

        Kuten jo todettiin, jos poliisit harjoittelisivat ampumista vain sen minkä työvälineillä työajan puitteissa on mahdollista, vaatisin ainakin itse heiltä heti aseita pois (ja itse omistan asee, eli hoplofoobi en ole). Niin huonosti harjoitetuilla ihmisillä ei olisi mitään asiaa käyttää julkista valtaa ampuma-aseiden avulla.

        "Ainoa, jonka "hyväksyn" jollain tavalla (pitkin hampain), on tarkkuusammunta ja nimenomaan harrastusseurassa ja ehkä kilpailuissa käyden. Siinä ei vahingoiteta kuin pahvista maalitaulua ja testataan vain ampujan tarkkaa "silmää". Ja aseet ovat säilytyksessä muualla kuin kotona. "

        Öh, sitä asetta ei kylläkään saa jättää mihinkään radalle säilytykseen, vaan sen on oltava aseen omistajalla säilytyksessä lain määräämällä tavalla. Ja metsästyksen lisäksi juuri tuo kuvailemasi tapa on melkolailla ylivoimaisesti yleisin tapa käyttää asetta. Se harrastusseura tietysti monella on reserviläisyhdistys.

        Taas, kuten heti alussa, paistaa ihan hieman pintapuolinen aiheeseen tutustuminen, mutta hirveäällä paatoksella silti on silti pakko päästä kirjoittamaan.


      • yksinkertaisesti....
        Järkeä päähän kirjoitti:

        Ymmärsit avauksen tekijän kysymyksen mielestäni osin väärin tai puutteellisesti. Siinähän ei niinkään väitetty, etteikö aseitakin tarvittaisi, mutta kysymys on siitä, tarvitsevatko niitä ns. tavalliset kadun tallaajat eli tarvitaanko meillä lupa 1,6 miloonalle aseelle vai riittäisikö vähempikin?

        Metsästyksen osalta aseita varmaan tarvitaan ja riistanhoitotoimenpiteitä, mutta kyse on siitä, onko julkisen vallan suosittava tässä kohdin sitä, että tuetaan metsästystä harrastuksena. Taajamiin tulleet vaaralliset eläimet voidaan taltuttaa poliisin tai muiden ammattilaisten voimin eikä päästää metsästäjiä ammuskelemaan ihmisten ilmoille. Tässä on siis syytä tehdä keskustelussa ero mahdollisten riistanhoitotarpeiden ja metsästysharratuksen kanssa. ne eivät suinkaan ole välttämättä sama asia. Kaatolupia voitaisiin myöntää esim. paljon pienemmälle joukolle kuin nykyisin, mutta ehkä enemän kerralla, jolloin toiminta tätä kautta ammattimaistuisi. Tämä on ihan varteenotettava vaihtoehto sen sijaan, että suosittaisiin metsästystä harrastuksena, mikä tarkoittaa aseiden suurta lukuisuutta.

        Reservi ei tarvitse mitään aseita. Vapaaehtoisessa maanpuolustustyössä toimivien määrä on niin pieni, ettei sillä ole mitään suurta merkitystä maanpuolustuksen kannalta. Jos haluaa leikkiä sotaleikkejä, se voi tapahtua ihan leikkiaseilla. Heittelee vaikka tikkaa, jos haluaa harjoittaa käden vakauden taitoja.

        Poliisilla ja puolustusvoimilla on omat harjoittelumahdollisuutensa ja he eivät todellakaan tarvitse mitään aseita vapaa-ajan säilytystä varten.

        Ampumaharrastus on ihan ok., mutta aseiden pitäminen sitä varten kotioloissa ei liene tarpeellista kuin korkeintaan sellaisille, jotka tosissaan harrastavat ampumista urheiluna. Näitä ihmisiä ei tässä maassa ole kovinkaan paljon ja heidän osaltaan voidaan kyllä vaatia ja järjestää kotiin selaiset turvasysteemit, etteivät ulkopuoliset pääse aseisiin käsiksi.

        Loppujen lopuksi aseita tarvitsevien määrä voidaan supistaa hyvin pieneksi, jos katsotaan asiaan julkisten tarpeiden näkökulmasta. Ja kaikkien harrastusten tukeminen taas ei julkisen vallan perustehtäviä.

        Tuosta riistanhoito toimenpiteistä senverran että, poliisin toimesta lopetetut eläimet, ovat pääosin metsästäjien lopettamia, niissä poliisi on pyytänyt virka-apua ja toimii operaation luvan antajana. Eli poliisilla ei välttämättä ole tarpeellisia taitoja tai aseistusta eläinten oikeanlaisen loppettamisen toteuttamiseen.

        Näitä hirvieläinten kannan säätelyjä viranomaisvoimin on aika ajoin heitelty kehiin, kun aseiden rajoittamisista puhutaan. Kylmä tosiasia on vain, että sellaiseen ei ole voimavaroja, hyvä kun poliisi saa edes välttämättömät hommansa hoidettua. Hirvieläinten vuotuiseen metsästykseen osallistuu 60 000 metsästäjää vuosittain ja hekin joutuvat kärvistelemään osin koko jahtikauden saadakseen kiintiönsä kaadettua.
        Meillä on juurikin sellainen organisaatio, joka pystyy asian yhteiskunnan kannalta ilmaiseksi hoitamaan ja se on nyinen metsästys seuroihin perustuva metsästäjäkunta.


      • EI!!!!! aseille
        ggtrfw kirjoitti:

        "Luulenpa, että jos sota syttyisi, ei siellä kenenkään käsiasetaidoilla sotaa voitettaisi, isommalla kalustolla on myös suurin merkitys. Tai sitten se on vaan "napin painallus" ja kaikki ohi..."

        Niin, niinkuin käy jatkuvasti esimerkiksi Lähi-Idässä tai Venäjän raja-alueilla vai? Painellaan vain nappia ja ydinaseet tekevät selvän vastustajasta? Vai olisiko sittenkin niin, että kerta toisensa jälkeen rättipäiden AK-47:t ja olalta ammuttavat IT-ohjukset yhdessä IED-viritelmien kanssa ovat ylivoimainen vastus "nappeja paineleville" suurvalloille?

        "Sitten nuo työnsä puolesta asetta tarvitsevat. Eikös esim. poliiseilla ole oma harjoitusrata treenaamiseen? Ja aseet pysyvät työpaikalla. ei tarvi kotiin viedä."

        Kuten jo todettiin, jos poliisit harjoittelisivat ampumista vain sen minkä työvälineillä työajan puitteissa on mahdollista, vaatisin ainakin itse heiltä heti aseita pois (ja itse omistan asee, eli hoplofoobi en ole). Niin huonosti harjoitetuilla ihmisillä ei olisi mitään asiaa käyttää julkista valtaa ampuma-aseiden avulla.

        "Ainoa, jonka "hyväksyn" jollain tavalla (pitkin hampain), on tarkkuusammunta ja nimenomaan harrastusseurassa ja ehkä kilpailuissa käyden. Siinä ei vahingoiteta kuin pahvista maalitaulua ja testataan vain ampujan tarkkaa "silmää". Ja aseet ovat säilytyksessä muualla kuin kotona. "

        Öh, sitä asetta ei kylläkään saa jättää mihinkään radalle säilytykseen, vaan sen on oltava aseen omistajalla säilytyksessä lain määräämällä tavalla. Ja metsästyksen lisäksi juuri tuo kuvailemasi tapa on melkolailla ylivoimaisesti yleisin tapa käyttää asetta. Se harrastusseura tietysti monella on reserviläisyhdistys.

        Taas, kuten heti alussa, paistaa ihan hieman pintapuolinen aiheeseen tutustuminen, mutta hirveäällä paatoksella silti on silti pakko päästä kirjoittamaan.

        Samaa mieltä, olisit vaan ollut hiljaa, kun et oikein ymmärrä, mitä olen kirjoittanut :DDDDD


      • ggtrfw
        EI!!!!! aseille kirjoitti:

        Samaa mieltä, olisit vaan ollut hiljaa, kun et oikein ymmärrä, mitä olen kirjoittanut :DDDDD

        Hieno vastaus! Mahtavalla tavalla ja erittäin asiapitoisilla argumenteilla onnistuit kumoamaan jokseenkin kaiken minkä esitin.
        En voi kuin nöyristyä polvilleni moisen murskaavan asiantuntemuksen ja vahvan argumentoinnin edessä.

        Ja edellisen kommenttisi perusteella olen pakotettu lisäämään tähän loppuun selvennyksen:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Sarkasmi

        Kyllä se nyt on niin, että sinä et ymmärtänyt mitä minä kirjoitin.

        Kaksimerkkisissä hymiöissä muuten yleensä kaksoispiste tai yhdysmerkki kuvastaa kasvojen silmiä ja sen jälkeinen merkki suuta. Montako suuta tuolla hymiölläsi on tarkoitus olla vai etkö vain tiedä miten niitä tehdään?
        Ilmeisesti ikää ei vielä ole ihan hirveästi...


      • EI!!!!! aseille
        ggtrfw kirjoitti:

        Hieno vastaus! Mahtavalla tavalla ja erittäin asiapitoisilla argumenteilla onnistuit kumoamaan jokseenkin kaiken minkä esitin.
        En voi kuin nöyristyä polvilleni moisen murskaavan asiantuntemuksen ja vahvan argumentoinnin edessä.

        Ja edellisen kommenttisi perusteella olen pakotettu lisäämään tähän loppuun selvennyksen:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Sarkasmi

        Kyllä se nyt on niin, että sinä et ymmärtänyt mitä minä kirjoitin.

        Kaksimerkkisissä hymiöissä muuten yleensä kaksoispiste tai yhdysmerkki kuvastaa kasvojen silmiä ja sen jälkeinen merkki suuta. Montako suuta tuolla hymiölläsi on tarkoitus olla vai etkö vain tiedä miten niitä tehdään?
        Ilmeisesti ikää ei vielä ole ihan hirveästi...

        Aivan yleinen käytäntö kuvata "paljoa naurua" tuolla tavalla. Ei ollenkaan minun keksimäni. En osaa ohjata sinua tuon hymiön keksijän luo esittämään "parempaa tietoa" hymiöiden maailmasta, kun en tiedä kuka se on ollut :DD Oli sinulla ikää vaikka kuinka paljon, et näköjään ole "liikkunut" paljoakaan hymiöiden "parissa" :DDDD

        Ei ollut edes tarkoitus kumota kirjoitustasi, vaan panin ns. halvalla, ihan röyhkeesti!

        Ja... paatosta löytyy kyllä sieltäkin ihan liikaa. Se vaan, että KUKAAN ei ole selvittänyt, MIKSI kansalaisilla pitäisi olla aseet ja MITÄ pahaa siitä seuraisi, jos aseet olisi vain ammattinsa vuoksi sitä tarvitsevilla. Ja esim. selitys, että voi kohdata villieläimen talon nurkalla tai että valmistautuu sotaan harjoittelemalla koko ajan, ei kelpaa...

        Eiköhän se ole vaan kaikessa yksinkertaisuudessaan, että täällä väkisin koitetaan keksiä jotain verukkeita sille asialle, että on aseihin hurahtanut. Sanokaa ihan suoraan vaan: olen Matti, olen asehullu ja tykkään sotaleikeistä...


      • että näin
        EI!!!!! aseille kirjoitti:

        Ihankuin olisin itse luetellut nuo ammunnan harrastajat, metsämiehet ja ammatin vuoksi aseita tarvitsevat. ET SITTEN MALTTANUT LUKEA KUIN OTSIKON!! Tulee väkisin tyhmä vaikutelma ihmisestä, joka toistaa minun omia sanomisiani minulle, niinkuin uutena asiana.

        Mitä tulee tuohon kettuihin ja muihin törmäämisiin, niin ootko ihan järjissäs??? Siis, ihmisenkö tulisi ampua heti paikalla joku petoeläin, kun vaan "törmää" siihen asutuksen lähellä????? Ei asutuksen lähellä edes saa ampua!! Ja olen minäkin kävellyt kettuja ym. vastaan, ja kyllä ovat niin äkkiä saaneet jalat alleen, ettei olisi lähelläkään ollut niitten ampuminen. Siis mistä syystä edes olisin moiseen tekoon ryhtynyt???? Täällä ei oikeasti ole mitään vaaraa esim. susista, pelkkää vauhkoomista ihmisiltä! Ollaan vaan heti hätää kärsimässä, kun vähän luontoa pilkistää metsikön reunasta. Täytyy oppia elämään sovussa luonnon kanssa, ja oppia ymmärtämään sitä mieluummin kuin että räiskitään kuoliaaksi vaan kaikki, jotka erehdyksessä sattuvat kurkistamaan meidän elämää. Jos todella joku villieläin on häiriöksi, on poliisi tai metsästysseuran metsästäjät ne tahot, jotka sitten lopettaa häiriöllisen eläimen.

        Sitten nuo työnsä puolesta asetta tarvitsevat. Eikös esim. poliiseilla ole oma harjoitusrata treenaamiseen? Ja aseet pysyvät työpaikalla. ei tarvi kotiin viedä.

        Kenenkään ei todellakaan tarvitse pitää aseita kotonaan ja treenata ampumista sen tähden, että joutuu joskus puolustamaan maata henkeen ja vereen. Tuo kuullostaa jo kaukaa haetulta!! Luulenpa, että jos sota syttyisi, ei siellä kenenkään käsiasetaidoilla sotaa voitettaisi, isommalla kalustolla on myös suurin merkitys. Tai sitten se on vaan "napin painallus" ja kaikki ohi...

        Mistäs lähtien se on ollut pakko, että riistaa on oltava pöydässä? Ei minulla ole ollut vielä koskaan, tähän ikään mennessä. Kyllä ihminen pysyy terveenä ihan muilla ruuilla, kuin riistalla, ei riista ole mikään elintärkeä ihmiselle.

        Asekeräilijöille ei pitäisi olla tarpeellista ampua niillä aseilla. Riittää se keräily. Jos heidän aseilla myös ammutaan, ollaan jo hakoteillä.

        Yhtään hyvää syytä ei ole tullut sille, miksi normi kadun tallaajalla pitäisi olla ase. Enkä ihmettele, koska järkevästi perusteltua syytä ei ole olemassakaan. Kaikki puolustuspuheet ovat pelkkiä verukkeita sille tosiasialle, että aseitten ja ampumisen (tappamisen) ihannoijat ovat kaikki vähintäänkin hiukan vinksahtaneita.

        Ainoa, jonka "hyväksyn" jollain tavalla (pitkin hampain), on tarkkuusammunta ja nimenomaan harrastusseurassa ja ehkä kilpailuissa käyden. Siinä ei vahingoiteta kuin pahvista maalitaulua ja testataan vain ampujan tarkkaa "silmää". Ja aseet ovat säilytyksessä muualla kuin kotona.

        Noniin otappas vaikka finlex esiin.

        jotta voit saada edes hankinta luvan sinun pitää täyttää seuraavat edellytykset.

        1. Sinun pitää jättää hankkimislupa hakemus kotipaikkakuntasi poliisilaitokselle.

        2. Jotta sinulle voidaan myöntää hankkimislupa sinun pitää osoittaa hyväksyttävä käyttötarkoitus joita on seuraavat:
        - Metsästys
        - Ampuma- urheilu tai harrastus
        - Työ jossa ase on välttämätön
        - näytös, kuvaus tai muu vastaava esitys
        - museossa tai kokoelmassa pitäminen
        - muistoesineenä säilyttäminen

        3. Sinun pitää pystyä todistamaan että sinulla on todella hyväksyttävä käyttötarkoitus.

        4. Hankkimasi aseen pitää myös soveltua hyvin ilmoittamaasi käyttötarkoitukseen.

        5. jotta voit hankkia pitkän aseen sinun pitää olla yli 18-vuotias ja mikäli olet hankkimassa käsiasetta sinun pitää olla yli 20-vuotias.
        Sekä sinun pitää olla terveydentilan ja muun käyttäytymisen perusteella olla sopiva henkilö pitämään hallussa ampuma-aseita.
        Joudut suorittamaan spykologisen testin ja tarvittaessa sinut ohjataan myös jatkotutkimuksiin terveydenalan ammattilaisille.

        6. Lupaviranomainen voi myös määrittää ettet saa ampua-aseella. Koskee yleensää vain seuraavia kohtia.
        - näytös, kuvaus tai muu vastaava esitys
        - museossa tai kokoelmassa pitäminen
        - muistoesineenä säilyttäminen

        Joten näillä perusteilla jokainen joka omistaa aseen tai jatkossa saa aseenkantoluvan ei ole mikään matti meikäläinen vaan joko metsästäjä.
        harrastaja
        tai sellainen henkilö joka kantaa työkseen asetta. kaisista suomen ampuma-aseluvista muistaaksini 0,3% on myönnetty lupa työtehtäviä varten elikkä 97,7% luvista menee joko metsästäjille tai harrastajille.


    • Niin että

      "Samoin ammunnan harrastajat, jotka myös ovat jonkun kerhon jäseniä."

      Nahkaliivikerhot ilmeisesti ovat ammunnan harrastajia, kun joka kerta ratsioissa löytyy aseita, ampumatarvikkeita ja suorituskykyä parantavia piristeaineita.
      Heiltä pitäisi luvat perua ensimmäisenä.

      ... Ai niin, mitkä ihmeen luvat ?????

      • EI!!!!! aseille

        Vetäisit siis jonkun rikolliskerhon heti esiin. Itse tarkoitin, niinkuin sanoinkin, ammunnan harrastajia, joita ovat kaiketi kilpailuissa käyvät harrastajat, ja eivätkö he kuulu johonkin kerhoon tai yhdistykseen sitten? Ihan oikeastiko luulit minun tarkoittaneen rikollisia? Ja ammuntahan on kilpailulaji. Vai eikö olekaan, olenko taas väärässä? Sitten minun työkaveri puhuu omiaan, hän kun on käynyt kilpailuissa ympäri maapalloa...


      • Kai olet muistanut
        EI!!!!! aseille kirjoitti:

        Vetäisit siis jonkun rikolliskerhon heti esiin. Itse tarkoitin, niinkuin sanoinkin, ammunnan harrastajia, joita ovat kaiketi kilpailuissa käyvät harrastajat, ja eivätkö he kuulu johonkin kerhoon tai yhdistykseen sitten? Ihan oikeastiko luulit minun tarkoittaneen rikollisia? Ja ammuntahan on kilpailulaji. Vai eikö olekaan, olenko taas väärässä? Sitten minun työkaveri puhuu omiaan, hän kun on käynyt kilpailuissa ympäri maapalloa...

        haukkua työkaverisi asehulluksi kun hän kerran on aseen omistaja.


    • aseita aina tarvitaa

      Ensimmäisenä vastaajana ihmettelen hiukan asennettasi kun en heti vastannut.
      Elämää kun on koneen ulkopuolellakin, aihe ei herätä kovin kiinnostusta, riittää jos kerran vuorokaudessa käy katsastamassa.

      Mutta en viitsi sinulle sen enempää selittää, jokainen saa pitää mielipiteensä, minä ala kenellekään omiani tyrkyttämään.

      • EI!!!!! aseille

        Asiahan on niin, ettei hyviä syitä aseille tavisten käsissä edes löydy. Tavikset ei tarvitse aseita. Ei yhtään ihme, ettet pysty kumoamaan minun käsitystäni...


      • Kyllä aseille!!!!!!
        EI!!!!! aseille kirjoitti:

        Asiahan on niin, ettei hyviä syitä aseille tavisten käsissä edes löydy. Tavikset ei tarvitse aseita. Ei yhtään ihme, ettet pysty kumoamaan minun käsitystäni...

        Se nyt ainakin on tullut sinun kirjoituksiasi lukiessa, että riistaa syövät ovat henkisesti paremmin voivia kuin muut.

        PS. Minä ainakin säilytän tarkkusammunassa tarvitsemaani asettani kotona, enkä missään ampumaradalla. Lakikin velvoittaa niin toimimaan.


      • EI!!!!! aseille
        Kyllä aseille!!!!!! kirjoitti:

        Se nyt ainakin on tullut sinun kirjoituksiasi lukiessa, että riistaa syövät ovat henkisesti paremmin voivia kuin muut.

        PS. Minä ainakin säilytän tarkkusammunassa tarvitsemaani asettani kotona, enkä missään ampumaradalla. Lakikin velvoittaa niin toimimaan.

        Niin, etpä muutakaan voinut tuohon sanoa :DDDD, aina kannattaa vetää esiin eri mieltä olevan henkinen tila :DDDDD Pahaksi onneksesi kerron, että en käytä, enkä ole koskaan käyttänyt mitään mielialalääkkeitä, en heilu humalassa ikinä, en savuta keuhkojani, enkä sekoita päätäni millään muillakaan aineilla. Mutta toki oman mielenrauhasi vuoksi olet vapaa taas keksimään lisää valheita sinulle täysin tuntemattomasta henkilöstä, ihan sama minulle :DDDDD

        Mikähän siinä riistassa itseasiassa sitten siihen ihmisen henkisen tilan vointiin tekee niin hyvää? Onko asiasta tehty jo tutkimuksia? Laittaisitko vaikka linkin tänne, asia on niin kovin mielenkiintoinen :DDDDD


      • EI!!!!! aseille
        EI!!!!! aseille kirjoitti:

        Niin, etpä muutakaan voinut tuohon sanoa :DDDD, aina kannattaa vetää esiin eri mieltä olevan henkinen tila :DDDDD Pahaksi onneksesi kerron, että en käytä, enkä ole koskaan käyttänyt mitään mielialalääkkeitä, en heilu humalassa ikinä, en savuta keuhkojani, enkä sekoita päätäni millään muillakaan aineilla. Mutta toki oman mielenrauhasi vuoksi olet vapaa taas keksimään lisää valheita sinulle täysin tuntemattomasta henkilöstä, ihan sama minulle :DDDDD

        Mikähän siinä riistassa itseasiassa sitten siihen ihmisen henkisen tilan vointiin tekee niin hyvää? Onko asiasta tehty jo tutkimuksia? Laittaisitko vaikka linkin tänne, asia on niin kovin mielenkiintoinen :DDDDD

        Mikäs tässä oli niin monen miinuksen arvoista? Sekö. että olen täysin raitis ja lääkkeetön? Mikäs siinä on pahaa, ja jos on, niin se selittää kyllä kaiken. Nyt pystyin arvioimaan, minkälaisia ihmisiä täällä liikkuu. No, oliko se yllätys, kun aseille on tämänkin suuruinen puolustus jokaiselta. Ei ollut yllätys ollenkaan!

        Täällähän on ne asehullut kaljan ja muun kittaajat, joista joku saattaa olla jo seuraavassa Iltalehden ikävässä otsikossa...


      • Se on totta
        EI!!!!! aseille kirjoitti:

        Asiahan on niin, ettei hyviä syitä aseille tavisten käsissä edes löydy. Tavikset ei tarvitse aseita. Ei yhtään ihme, ettet pysty kumoamaan minun käsitystäni...

        että tavikset ei aseita tarvitse.
        Mutta metsästäjät ja urheiluampujat ja aseharrastajat kyllä.


    • aseita aina tarvitaa

      Niinkuin sanoin, minulla mitään halua kumota kenenkään käsityksiä, jokaisella saa olla omanlainen mielipide asiasta. Sinulla on tuollainen, ei se minua hetkauta, kyse ei ole siitä pystynkö jotain kumoamaan vai en. kyse on siitä, että en näe mitään syytä miksi alkaisin kirjoittaa sivutolkulla asiasta, jossa mielipiteeni eroaa sinun mielipiteestä.
      Ymmärrät kai lukemasi tekstin? Sikäli kysyin, koska asian toin jo esiin edellisessä kirjoituksessani.
      Tämä aihe onkin osaltani käsitelty.

    • Jompula

      Niin kukin haluaa kieltää, sitä mikä itselle ei ole tärkeää.

      Jos viina olis kielletty, niin tuskin olis niitä kapakoitakaan. Ja jos kapakoita ei olisi ei kadulla olis ollut siihen aikaan ketään...ehkä tapahtumaa ei koskaan olisi ollutkaan......

      mutta oikeesti


      ehkä hyviä harrastuksia pitäisi olla enemmän.....metsästys ja ampumaharrastus on hyviä harrastuksia, eikä ne liity mitenkään tähän.



      Kunnon tuomiot konnille, niin pistää miettimään erillaisia ratkaisuja, ongelmatilanteissa.

      • -

        Tätä mieltä olen itsekkin. Tuomioita koventamalla saadaan varmasti karsittua kaikennäköisten tapahtumien määrää.


      • EI!!!!! aseille

        Minulle ei lapset ole yhtään tärkeitä, en silti kieltäisi muita niitä hankkimasta... Väitteesi siis ei pitänyt paikkaansa...


    • Ase on vain esine, tavaraa.

      Tietysti se on väärin käytettynä vaarallinen, aivan kuten auto, moottoripyörä, lentokone, monet lääkkeet ja kemikaalit. Siksi sen omistamista ja käyttöä säännöstellään laeilla ja asetuksilla, kuten muidenkin tietoa ja taitoa edellyttävien tavaroiden ja aineiden käyttöä.

      Monet ihmiset osaavat ja haluavat käyttää aseitaan oikein sekä turvallisesti. Se, että joku "ei ole koskaan ymmärtänyt" että piipulla pitää osoitella maalitaulua ei tarkoita sitä, etteikö joku toinen ihminen voi saada ampumataitonsa kehittämisestä ihan oikeasti hyviä hetkiä elämäänsä.

      Ihan yhtä hyvin voi taivastella, että miksi joidenkin ihmisten pitää käyttää korkeakorkoisia kenkiä, tai juosta nurmikolla pallon perässä, tai katsoa kun toiset juoksevat pallon perässä? Hieman avarakatseisuuteen taipuva lajitoverimme tosin ymmärtää, että meitä on moneksi ja se mikä ei sovi minulle voi sopia jollekkin toiselle, eikä minun tarvitse kieltää muita tekemästä sitä mikä heitä kiinnostaa vaikkei se minulle sopisikaan tai en kykenisi sitä ymmärtämään.

      Tietenkään toisia ei saa vaarantaa (Esimerkiksi ajamalla rekkaa kaupungilla ilman siihen vaadittavaa koulutusta ja taitoa!).

      Koska ase on vain esine, on turhaa kohdistaa pelkojaan ja negaatioitaan siihen. Hirmuteot tekee aina ihminen. Ihminen joka haluaa toimia niin, tai ei voi estää väkivaltaisuuttaan. Aivan samoin kuin huumeiden täyskielto ei ole hävittänyt huumeita maastamme, ei aseidenkaan kieltäminen poista edes asein tehtyä väkivaltaa. Lisäksi hyvällä mielikuvituksella varustettu ihminen pystyy saamaan aikaiseksi satoihin nousevat uhriluvut ilman ainoatakaan asetta.

      Aivan kuten lääketieteessä pitäisi pyrkiä hoitamaan sairauden syytä eikä oireita, niin väkivallantekojen ennaltaehkäisyssä pitää keskittyä niiden syihin eikä vain käytettyihin välineisiin (etenkään sellaisiin välineisiin, joita todellisuudessa käytetään varsin harvoin, vaikka tiedotusvälineet mielellään herkuttelevat niillä).

      Kaikki maksaa.....

      Kun yhteiskunta antaa päästöluvan kemiantehtaalle, voidaan laskea että alueen väestössä syöpäkuolemat lisääntyvät tietyn verran. Samoin jos yhteiskunta vähentää mielenterveystyöhön ja nuorisotyöhön käytettyjä varoja, voidaan olettaa väkivaltaisten purkausten lisääntyvän. Myös tiedotusvälineiden mehukas uutisointi voi lisätä riskiä, mutta se toimii todennäköisesti vain jo valmiiksi ladatun pommin laukaisimena, eikä sinällään ole teon alkusyy.

    • ei vastustaja

      Ennen leikittiin paljon lelupyssyillä kun ei ollut tietokoneita, nettiä eikä muutakaan sairasta viihdettä. Meistä kenestäkään ei ole tullut normaalia kummempia ihmisiä. Paheksutaan kovasti kaikkea aseilla tehtyä väkivaltaa. Itse en ole koskaan tehnyt mitään pahaa kenellekään. Nuorena tuli harrastettua kamppailulajeja ja treeneissä ainoastaan olen lyönyt toista. Syynä tähän kuuliaisuuteen on se, että jo nuorena aloitin metsästämään ja aseen omistaminen oli nuorelle pojalle kunnia ja oli itsestäänkin selvää, että asetta pidetään niin kuin pitää pitää, eikä sen kanssa hölmöillä, eikä nykyään hölmöillä mitään muutakaan, muuten lähtee aseet.

      Asekielloilla ei tätä sairasta yhteiskuntaa pelasteta, senhän ymmärtää jo tyhmempikin. Päin vastoin, se toisi vain lisää ongelmia kun sadat tuhannet joutuisi luopumaan hyvästä harrastuksesta, eikä monella olisi tilalle mitään muuta, jos mikään muu ei kiinnosta. Se loisi lisää tyhjyyttä monien elämään kun sinne metsälle enää pääsisikään.

      Metsästysvietti on ihmisen perimässä, sieltä se tulee, eikä pikkupoikien pyssyleikeistä. Apinat eivät metsästä mitään, vaan ovat kasvissyöjiä, lieneekö asevastustajat sitten lähempänä apinaa kuin ihmistä? Vaikka ihmisen sanotaan polveutuneen apinasta, joidenkin mielestä Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen.

      "Lapsen ilkeys näkyy jo hyvin varhain, kuka vielä väittää, että ne on viattomia"

      Uskallan väittää, että perheissä, joissa ei metsästetä, ovat lapset keskimäärin villimpiä ja ilkeimpiä, ja niistä perheistä kasvaa enemmän niitä koulukiusaajia ja muun väkivallan tekijöitä, joita on paljon paljon enemmän kuin aseilla väkivaltaa tekeviä.

      • Paha maailma...

        > Apinat eivät metsästä mitään, vaan ovat kasvissyöjiä, <

        Kyllähän eräät apina-lajit myös metsästävät. Siis pyydystävät itseään pienempiä muita eläimiä ja lintuja.
        Koska en niin hirveän hyvin noita muualla eläviä eläimiä tunne, niin en ala näistä saalistavista apinalajeista mitään erityisesti nimeämään.

        > "Lapsen ilkeys näkyy jo hyvin varhain, kuka vielä väittää, että ne on viattomia" <

        Miten nyt sitten ilkeys, metsästys ja aseet liittyvät suoraan toisiinsa?

        Itse ainakin pidän myös henkistä väkivaltaa (kiusaamista) erittäin ilkeänä, ja kuten usein on todettu että tytöt osaavat paremmin juuri tuon henkisen väkivallan taidon (ja ovat silti harvemmin kiinnostuneita aseista)...
        Ja mitenköhän metsästys liittyy ilkeyteen?
        Onko kissakin vain ilkeä kun pyydystää hiiriä ja lintuja siitäkin huolimatta että sillä olisi kotona keittiössä ruokakupissa kokoajan ruokaa?
        Ja miten on "ilkeämpää" tappaa metsästyksen yhteydessä eläin saadakseen sen lihaa syötäväksi tai nahan vaatteisiin kuin se että kasvattaa eläintä jonkun aikaa (eri lajeja eri pituisia aikoja) sitä varten että se sitten tapetaan siksi että siitä saa lihan/ nahan käyttöönsä?

        Tuli nyt tässä vielä sekin meleeni että miksi on "hyväksytympää" kitkeä, myrkyttää tai muuten tappaa viljelyksiltä "rikkakasvi" kuin ampua susi tai kettu joka yrittää tulla hekemaan ruuakseen (tappaakseen) ihmisen ruuaksi kasvattaman kotieläimen?
        Tai miksi jonkun pellolta tai kasvimaalta syövän eläimen tappaminen on "ilkeämpää" kuin samaa viljeltyä kasvia haittaavan rikkakasvin tappaminen?
        Onko sitten sillekkään suurempaa oikeutusta etä repii maasta elävän kasvin ja syö sen kuin se että tapaa eläimen, ja syö sen?


    • mindyourownbusiness

      Lohdutuksen sana sinulle: Sinun ei tarvitse hankkia asetta ellet sellaista halua.

      • EI!!!!! aseille

        Eikö?!! Sehän oli helpottavaa kuulla! Luulin jo, että ei auta kuin alkaa hankkia lupaa ja asetta, täällä kun kaikki ovat suuria ampumisen ystäviä, enkä tietenkään halua erottua joukosta!!! Minulla on niin suuri tarve tulla hyväksytyksi :DDDDDDDD


    • sosialisointi NYT!

      Miksi ihmeessä tavallisella ihmisellä pitäisi olla mitään omaisuutta? Eikö olisi parempi että valtio ottaa kaiken yksityisen omaisuuden haltuunsa ennenkuin sillä tehdään kamalia. Esimerkiksi puutarhatontut on hiton vaarallisia jos sellaisella vaikkapa lyödään päähän.

      • EI!!!!! aseille

        Alappa ajaa asiaasi: puutarhatonttujen hallussapito luvan varaiseksi! Varmasti saat kannatusta, kerätkää vaikka adressi eduskuntaan.


      • Leninsetäasuivenäjäl

        Sosialismi on kiva asia. Luovuta ilolla kaikki omaisuutesi valtion pohjattomaan kaivoon. Virkamiesten etu ennen kaikkea, kansalla ei niin ole väliä. Pohjois-Koreassakin asiat ovat niin hyvin, poliitikot ja sotilaat ovat terveitä ja hyvin ravittuja (joitakin lapsia tosin saattaa kuolla nälkään).


      • kieltäminen mättää
        EI!!!!! aseille kirjoitti:

        Alappa ajaa asiaasi: puutarhatonttujen hallussapito luvan varaiseksi! Varmasti saat kannatusta, kerätkää vaikka adressi eduskuntaan.

        Miksi pysähtyä tuohon? Kaikki teräaseet, kovat ja painavat esineet, jopa narut ja muovipussit voivat olla vaaraksi.

        Saman logiikan mukaan kaikki mahdollinen pitäisi olla luvanvaraista. Ihmisen voi tappaa tavallisella muovipussilla. Ihmisen voi tappaa jääpiikillä tai pienellä neulalla. Ihmisen voi tappaa pöytälampunvarjostimella, kookospähkinällä ja Aalto-maljakolla.

        Ihmisen voi tappaa jopa paljain käsin. Pitäisikö tyhjille käsilleni siis olla aseenkantolupa?


    • kyllä aseille

      kyllä aseille. niillä on jokin funktio, myös siviilikäytössä. On ollut koko ihmiskunnan olemassaolon ajan. aseen omistaminen ei ole "asehulluuden" synonyymi. Omistan kaksi, käytän harvoin, samoin on sähkökitarankin laita, sekä vinyylilevysoittimen.


      se, omistanko aseita tai ei, ei vaikuta nuorten miesten psyykkisenhoidon tasoon suomessa, ei lisää tai vähennä koulu/kadulla ampumisia.

      Aselain kiristäminen on poliitikoille se helpoin tapa näyttää kansalle, että homma on hallussa. se on se halvin tapa.Se tosin maksaa jatkossakin ihmishenkiä.

      Jos olet asefobinen, ole. ei kiinnosta.

      kiitos mielenkiinnosta.

    • käytännön näyttöä

      En asu Helsingissä enkä lähelläkään, joten minulle sopisi että Helsinki, se ituhippien ja viherhomojen luvattu kaupunki, julistettaisiin asevapaaksi vyöhykkeeksi.

      Tämä olisi melko pieni muutos nykyiseen tilanteeseen nähden koska päivän uutinen kertoo etä Helsingissä on suhteellisen vähän aseita, asukaslukuun nähden.

      Yksityiset ampuma-aseet siis kiellettäisiin Helsingissä, tietysti myös poliisilta ja puolustusvoimilta sekä rajavartioilta.

      Muussa Suomessa voitaisiin sitten vastapainoksi noudattaa terveempää ja liberaalimpaa asepolitiikkaa. Aseet sisällytettäisiin vankasti perustuslain tarkoittamaan yksityisen omaisuuden suojaan. Sisäministeri ilmoittaisi julkisesti että (muualla kuin Helsingissä) aseilla ON arvoa. Uusien harrastajien nöyryyttämisestä ja tarpeettomasta rahastuksesta luovuttaisiin. Virkamiehet vannoisivat julkisesti että aseharrastajillekin kuuluu ihmisarvo. Poliitikot myöntäisivät että (Helsingin ulkopuolella) ampuma-aseet eivät ole todellinen yhteiskunnallinen ongelma, vaan yhteiskunnan ongelmia ovat työttömyys, köyhyys, alkoholin liikakäyttö, yleinen näköalattomuus, sosiaaliset vaikeudet, väkivaltaisuus. Erkko-media ja muut hoplofoobikot saisivat melskata Helsingissä niin paljon kuin haluavat. Katsottaisiin sitten onko se Helsingille eduksi vai haitaksi.

    • aselaki auttaa aina

      Juu kyllä se on ehdottomasti hieno ajatus että mielenterveysongelmat hoidetaan uudella aselailla. Muuta mielenterveystyötä ei tarvita, se voidaan tarpeettomana lopettaa.

      Kaikki yhteiskunnalliset ongelmat voidaan jatkossa hoitaa säätämällä yhä tiukempia aselakeja. Sosiaaliluukkua ei enää tarvita kun laaditaan uusi tiukempi aselaki. Kunnallista terveydenhoitoakaan ei enää tarvita kunhan vaan säädetään kyllin tiukka aselaki. Alkoholiongelmaisten hoitoa ei tarvita, se on vain osoitus aivan liian löysästä aselaista. Liikenneonnettomuudetkin loppuvat aselakia tiukentamalla. Työttömyys jää historiaan ja sosiaaliset ongelmat taukoavat, väkivalta loppuu koko maailmasta kunhan vaan Suomessa säädetään uusi tiukka aselaki.

      Aselaki on vastaus kaikkeen. Poliitikot myhäilevät tyytyväisinä. Tarvitsee vaan tiukennella aselakia, rahaa tulee tasaiseen tahtiin, karavaani kulkee eikä edes rakkikoirat ymmärrä räykyttää kun ovat niin aselain lumoissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 151
      4305
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3904
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2671
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1531
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe