Koulutöitä kesän aikana ilman ohjelmia???

tyhmäkoulusysteemi

Elikkä saimme koulusta kesäksi töitä/tehtäviä ja ajattelin tehdä ne jo hyvissä ajoin ettei jää viimeiselle viikolle MUTTA eteeni tuli ongelmia

ohjeet olivat siis:

-Ota n.10 kuvan sarja (ei tarvitse muokata, aihe vapaa)
okei onnistuu kamera löytyy eli voin tehdä
-Ota 5 kuvaa aiheena kesä (perus muokkaus eli valotus, rajaus yms.) ja hauskan pito
onnistuu jälleen
-Muokkaa muutamasta kuvasta painoon kelpaaviksi ja muutama nettiin kelpaava
eli pitää muuttaa resoluutiota, kokoa, värejä yms. mitä nyt kuuluu perus muokkaukseen. ongelman 1???
-Tee kuvamanipulaatio. Suuri Ongelma 2???

koulu on kesän kiinni eli sinne ei pääse ohjelmia käyttämään (käytämme adoben cs5.5:sia) ja en todellakaan ala maksamaan parin hassun tehtävän takia photoshopista. olen joskus ajemmin asentanut sen kokeilujutun niin en voi käyttää sitä ellen sotke koneen asetuksia ihan kokonaan. ja käytössä on pari vuotta vanha hp:n läppäri jota ei ole tarkoitettu raskaille ohjelmille : /

miten mun koulu voi antaa tälläsii tehtävii olettaako ne että kaikilla oppilailla todellakin on kotona super koneet ja miljoona ohjelmat :OOO

minulla on kyllä lightroom 3.5 (sain isältäni en tiedä sitten mistä han sit sai sen) mutta sen kanssa pitää olla todella kärsivällinen sillä se toimii kuin etana.

lähinnä mietityttää tuo manipulaatio olisiko mitään ilmais ohjelmaa jolla saisi helposi tehtyä?
gimppiä (tai mikä lie kettu ohjelma onkaan) en osaa käyttää.

ja sitten oli pari muuta typografian juttua ja html hommaa mutta niihin minulla on ohjelmat.

Tulokohan kaikki tarpeeliset...... eiköhän.

16

127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei niin vaikeaa

      >>gimppiä (tai mikä lie kettu ohjelma onkaan) en osaa käyttää.

      Ei se niin vaikea ohjelma ole, varsinkaan peruskuvankäsittelyssä. On niitä ilmaisia muitakin. Noihin tehtäviin riittäisi jopa IrfanView.

      Normaali oikein valottunut voi kelvata painoon sinälläänkin, kunhan on tarpeeksi resoluutiota.

      "Nettiin kelpaava" kuva taas voisi olla sellainen joka mahtuu ruudulle 100% koossaan...

    • HaKe

      Kouluilla ja kouluilla on eroa....kaikki eivät vastaa sitä mitä lupaavat.

    • jhjewg

      Koulusysteemi on todella tyhmä.
      Oppimisen kannalta on hyvä kuitenkin osata muutakin, kuin Microsoft ja Adobe!

      Koulut ja opettajathan on firmojen kätyreitä. Itse ne ei osaa mitään, vaan kaikki oppimateriaali tulee ohjelmien tuottajilta.
      Tehokas ja halpa tapa myydä ohjelmia.

      • HaKe

        Meidän koulussa 90-luvulla oli Apple ja Adobe, itse käytän Microsoftia ja Adobea ja joitain muun merkkisiä apuohjelmia.

        Ainakin meidän koulussa (jossa taas tällä hetkelläkin olen) on osaavat opettajat. Kannattaako huonoihin kouluihin aikaansa mennäkään tappamaan, kun valokuvausallalle koulutetaan muutenkin liikaa väkeä.

        Kaikienmaailman surkeita kouluja millä työelämän kanssa ei ole todellista tekemistä.


      • ei niin vaikeaa
        HaKe kirjoitti:

        Meidän koulussa 90-luvulla oli Apple ja Adobe, itse käytän Microsoftia ja Adobea ja joitain muun merkkisiä apuohjelmia.

        Ainakin meidän koulussa (jossa taas tällä hetkelläkin olen) on osaavat opettajat. Kannattaako huonoihin kouluihin aikaansa mennäkään tappamaan, kun valokuvausallalle koulutetaan muutenkin liikaa väkeä.

        Kaikienmaailman surkeita kouluja millä työelämän kanssa ei ole todellista tekemistä.

        No nuo aloittajan mainitsevat tehtävät kyllä haisee enemmänkin peruskoululta, ei miltään valokuvausalalta.

        Ja silloin kun minä kävin peruskoulun elettiin n. kivikautta.


    • J©B

      vähän alkua

      -Muokkaa muutamasta kuvasta painoon kelpaaviksi ja muutama nettiin kelpaava
      eli pitää muuttaa resoluutiota, kokoa, värejä yms. mitä nyt kuuluu perus muokkaukseen. ongelman 1???

      Painoon kelpaava esim:
      – väritila pitää yleensä olla 8 bit/ RGB tai CMYK painomenetelmästä riippuen.
      – tulostusresoluutio 300 dpi huippulaatuisiin, 180 riittää hyvin sanomalehteen
      – kannattaa tehdä pienikokoinen (esim 4x5 cm) niin kone toimii nopeammin.

      Nettiin kelpaava esim:
      – väritila 8 bit/ sRGB
      – tulostusresoluutioksi riittää esim 180dpi
      – sopiva koko voisi olla vaikkapa n. 600 pix leveä kuva

      -Tee kuvamanipulaatio. Suuri Ongelma 2???
      Eihän tässä mitään suurta ongelmaa

      Manipulointiesim:
      – kuvansäätöohjelmaksi käy mikä tahansa sellainen jossa on tasot
      – laitat esim kaksi erilaista kuvaa päällekkäin, pyyhit päällimmäisestä osan pois, siirrät sopivaan kohtaan ja yhdistät tasot. Se on siinä

      ”minulla on kyllä lightroom 3.5 (sain isältäni en tiedä sitten mistä han sit sai sen) mutta sen kanssa pitää olla todella kärsivällinen sillä se toimii kuin etana.”
      – mihinkäe tässä on niin hirveä kiire, pitääkö työt palauttaa jo huomenna?

      • J©B

        ps.
        Ainoaksi ongelmaksi jää offset-painoon tarkoitettu CMYK.
        Siinä pitäisi olla painon vaatima profiili (esim Fogra) sekä kuvan tumma pää pitäisi asettaan. arvoon 96% ja vaalea pää n. 4%.
        Profiileja löydät esim. kirjapainojen nettisivuilta.
        – tässä hommassa PhotoShop olisi ”poikaa”, eiköhän joltakin tuttavaltasi löytyne.


      • tulResTio

        Ei nettikuvassa ole mitään merkitystä tulostusresoluutiolla.


      • merkitystä?
        tulResTio kirjoitti:

        Ei nettikuvassa ole mitään merkitystä tulostusresoluutiolla.

        Oletko koskaan koettanut tulostaa nettisivua paperille?


      • _____________
        merkitystä? kirjoitti:

        Oletko koskaan koettanut tulostaa nettisivua paperille?

        kyllä kyllä, mutta nettisivuille kuvat laitetaan pikselimitoilla ja asemoinnit yms. hoidetaan html:llä tai css:llä. Silloin on ihan sama, mikä tulostusresoluutio on kuvaan itseensä määritelty, siinä voi olla merkitty vaikka 2 dpi tai 1200 dpi. Ja nettisivut tehdään ensisijaisesti ruudulta katseltaviksi.


      • merkitystä?
        _____________ kirjoitti:

        kyllä kyllä, mutta nettisivuille kuvat laitetaan pikselimitoilla ja asemoinnit yms. hoidetaan html:llä tai css:llä. Silloin on ihan sama, mikä tulostusresoluutio on kuvaan itseensä määritelty, siinä voi olla merkitty vaikka 2 dpi tai 1200 dpi. Ja nettisivut tehdään ensisijaisesti ruudulta katseltaviksi.

        ”mutta nettisivuille kuvat laitetaan pikselimitoilla”

        Et siis ymmärtänyt mitä tarkoittaa ”esim” ja mitä tuo tarkoittaa:
        – sopiva koko voisi olla vaikkapa n. 600 pix leveä kuva

        Mun softassa tuo 180dpi on oletusarvona ja siksi se on hyvä esimerkki. Miksi se kannattaisi muuttaa ”vaikka 2 dpi tai 1200 dpi … ruudulta katseltaviksi”(”ruutu”kin on tulostin).


      • J©B
        J©B kirjoitti:

        ps.
        Ainoaksi ongelmaksi jää offset-painoon tarkoitettu CMYK.
        Siinä pitäisi olla painon vaatima profiili (esim Fogra) sekä kuvan tumma pää pitäisi asettaan. arvoon 96% ja vaalea pää n. 4%.
        Profiileja löydät esim. kirjapainojen nettisivuilta.
        – tässä hommassa PhotoShop olisi ”poikaa”, eiköhän joltakin tuttavaltasi löytyne.

        pps.
        – mitä jos lataisit Elementsin 30 pv kokeilun koneellesi kun PhS on sinulle jo ennestään tuttu


      • kmkmp
        merkitystä? kirjoitti:

        ”mutta nettisivuille kuvat laitetaan pikselimitoilla”

        Et siis ymmärtänyt mitä tarkoittaa ”esim” ja mitä tuo tarkoittaa:
        – sopiva koko voisi olla vaikkapa n. 600 pix leveä kuva

        Mun softassa tuo 180dpi on oletusarvona ja siksi se on hyvä esimerkki. Miksi se kannattaisi muuttaa ”vaikka 2 dpi tai 1200 dpi … ruudulta katseltaviksi”(”ruutu”kin on tulostin).

        kyllä mä sen 600 pix ymmärsin. Mutta en sitä, että miksi se dpi pitäisi muuttaa esim 180 dpi:tä kun sillä ei nettisivuilla ole merkitystä. Yleensä kuvat laitetaan nettisivuille niin, että ne näytetään sivulla 100%:n koossa. Silloin on ihan sama, että mitkä cm-mitat kuvaan määritellään tai tulostusresoluutio. Nyt et taida itse ymmärtää, että kun kuvaan määritellään jokin tulostuskoko, se ei vaikuta siihen, minkä kokoisena se nettisivuilla näkyy.


      • merkitystä?
        kmkmp kirjoitti:

        kyllä mä sen 600 pix ymmärsin. Mutta en sitä, että miksi se dpi pitäisi muuttaa esim 180 dpi:tä kun sillä ei nettisivuilla ole merkitystä. Yleensä kuvat laitetaan nettisivuille niin, että ne näytetään sivulla 100%:n koossa. Silloin on ihan sama, että mitkä cm-mitat kuvaan määritellään tai tulostusresoluutio. Nyt et taida itse ymmärtää, että kun kuvaan määritellään jokin tulostuskoko, se ei vaikuta siihen, minkä kokoisena se nettisivuilla näkyy.

        ” Mutta en sitä, että miksi se dpi pitäisi muuttaa esim 180 dpi:tä kun sillä ei nettisivuilla ole merkitystä”

        No et siis ymmärtänyt vieläkään.
        Juuri siksi tuo on ESIMERKKI.
        Kuvan tulostusresoluutiota ei tarvitse muuttaa ”vaikka 2 dpi tai 1200 dpi … ruudulta katseltaviksi” jos se sattuu olemaan 180 dpi tai mikä muu tahansa joka sattuu olemaan softan oletusarvo.

        ”Yleensä kuvat laitetaan nettisivuille niin, että ne näytetään sivulla 100%:n koossa.”

        Tuo johtunee tyhmyydestä, kuvitelet kai tietäväsi kaikkien netinkäyttäjien näytön (kännykkä, televisio, tietokoneen näyttö tms) resoluution.
        Miltähän sinun nettikuvasi näyttävät esim kännykän näytöllä ”100%:n koossa”?


      • merkitystä?
        merkitystä? kirjoitti:

        ” Mutta en sitä, että miksi se dpi pitäisi muuttaa esim 180 dpi:tä kun sillä ei nettisivuilla ole merkitystä”

        No et siis ymmärtänyt vieläkään.
        Juuri siksi tuo on ESIMERKKI.
        Kuvan tulostusresoluutiota ei tarvitse muuttaa ”vaikka 2 dpi tai 1200 dpi … ruudulta katseltaviksi” jos se sattuu olemaan 180 dpi tai mikä muu tahansa joka sattuu olemaan softan oletusarvo.

        ”Yleensä kuvat laitetaan nettisivuille niin, että ne näytetään sivulla 100%:n koossa.”

        Tuo johtunee tyhmyydestä, kuvitelet kai tietäväsi kaikkien netinkäyttäjien näytön (kännykkä, televisio, tietokoneen näyttö tms) resoluution.
        Miltähän sinun nettikuvasi näyttävät esim kännykän näytöllä ”100%:n koossa”?

        ps.
        Mä katselen tätä nyt iPadin näytöllä


    • Gimp on vastaus ongelmiin. Jos osaa cs käyttää niin osaa gimpiäkin.
      Eli jos tietää mitä pitäisi tehdä niin ei tuo gimp ole mikään vaikea käyttää. Eri asia sitten onkin jos ekaa kertaa istahtaa kuvankäsittelyohjelman eteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1260
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      648
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe