Englannin kielen,kirjallisuuden ja kääntämisen pääsykoe

Siru Amanda

Hei, onko kenelläkään kokemuksia edellisiltä vuosilta enkun pääsykokeesta Tampereen yliopistoon?
Olen päntännyt pääsykoekirjoja ja idiomeja mitä muuta pitäisi,help!!
Tiedän,että hakijoita on paljon ja koe on vaikea,huh..
kiitollisena pienistäkin tiedonmurusista :)

73

7841

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..............

      Moikka!

      En Tampereen kokeesta tiedä, mutta hain tänä vuonna Helsinkiin englantilaista filologiaa opiskelemaan :) Koe oli mielestäni kohtalainen, ei hirveän vaikea, mutta jonkin verran knoppitietoa tarvittiin siellä täällä. Tärkeintä on lähinnä se, että hallitsee englannin kielen suhteellisen hyvin.

      Tampereella on kuulemma aika kauhea tuo Introducing Translation Studies -kirja :P Onnea sen kanssa.

      Tässä sulle hieman motivaatiota!

      Oleta, että:
      - hakijoista puolet ei tule kokeeseen
      - kokeeseen tulijoista puolet ovat vain "kokeilemassa" tai ovat hakeneet muihinkin paikkoihin, näin ollen valintakoekirjallisuus ei ole yhtä hyvin hallinnassa kuin esim. sinulla :)
      - monet hakijat lähtevät pois salista heti tunnin jälkeen (minimiaika, mikä kokeessa pitää olla) -> eivät pääse läpi (hyvin epätödennäköistä), parantaa sinun mahdollisuuksiasi!

      Ja vielä, ken itseensä uskoo pääsee hän minne vain! Onnea ja menestystä, ja tietysti hyvää kesää!

    • S A

      Kiitti vaan tsempistä ja uskon valamisesta,kokeet viikon päästä ohi :)

    • emmi k

      Joo samojen asioiden kanssa olen pähkäillyt,siis mitä tuleman pitää.Harmittaa kun vanhoja pääsykokeitä ei löydy mistään,tietty kaikilta aloita ei ole,mutta miksi..sorry kun näin tyhmiä kyselen,mutta haluaisin päästä ilman välivuotta sisään
      Auttakoon ken voi,mihin kaikkeen pitää varautua?

      • ..........

      • SA
        .......... kirjoitti:

        Hei! Täältä löydät esim. Helsingin yliopiston englantilaisen filologian ja kääntämisen valintakokeita viime vuosilta:

        http://www.helsinki.fi/hum/opiskelijavalinnat/kysymykset/index.htm

        Tuhat kiitosta,ootte kyllä reiluja nice! Tampereella tuo I T S -kirja kuten edellä mainittiin on paha,mutta näillä mennään.


    • lumi lidia

      Tampere ei tosiaan julkaise valintakokeita edellisiltä vuosilta,Hesa julkaisee.
      Minten paljon koetehtävät eroavat ,osaako kukaan kommentoida,kiitos vastauksesta

    • monivalinta

      Tampereen koe on monivalintainen, ei siihen tarvii kirjoittaa yhtään mitään. Jos muistan oikein, niin kysyttiin viime vuonna tavallaan samat asiat kuin helsingissä.
      Piti esim.

      - valita oikein kirjoitetun lauseen
      - valita lauseeseen sopivan sanan/lausekkeen

      Sitten oli vielä aika paljon tekstinymmärtämiskysymyksiä.
      Eli taas monivalintainen, "valitse oikean vastauksen" jne.

      Kolmannessa osassa kysyttiin vielä tietoja kirjoista.

    • pppppa

      Helsingissä on ollut tuo Mundayn ITS pääsykoekirjana 2009-2011, joten kannattaa vilkaista niitä kysymyksiä :) Monivalintoja ollut Helsingissäkin (nim. viime keväänä Mundayn parissa päntännyt)

    • jojotiikeri

      Heip! Saattaa tulla tieto hieman myöhässä mutta kannattaa todellakin valmistautua myös vastausten varsinaiseen kirjoittamiseen pääsykokeessa! Itselle hoettiin että "ei siellä pohjoismaisissa kielissä oo ku monivalintaosuus kirjoista", niin hupsista, tänään lävähti paperit nassun eteen ja koe ei sisältänyt mitään kirjoihin liittyviä monivalintatehtäviä, kirjaosuudessa piti kirjoittaa varsin paljon. Varoituksen sana siis, jos ovat muuttaneet myös englannin koetta :) Suuntaan itsekin varpaillani huomiseen kokeeseen.. Tsemiä!

    • Jännitys

      No kuinkas sujui, mitä mieltä olitte kokeesta?

      Itsellä meni ihan ok, ei huonosti mutta ei ihan loistavastikaan. Koe ei ollut mielestäni mahdottoman vaikea, mutta tosi pitkä ja rasittava.

    • tomfoolery

      Mites meni Tampereen koe? Se M. Montgomeryn osio oli ihan whaaaaaaaaaaaat??? Mietin et olinko lukenut kirjasta väärät luvut kun oli niin paljon sellasta mitä en muista koskaan kuulleenikaan. Muutenkin homma tahtoi mennä vähän arvailuksi.

      Se monivalintasysteemikin oli tosi ärsyttävä, jos rastittaa väärin menee koko paperi päin persettä ja pitää pyytää uus. Tai sit pitää mustata koko ruutu. Kamalaa jos se kone joka lukee ne vastaukset tekee jonkun virheen ja koko paska hylätään D:

      • munday

        Paljonkohan oli osanottajia kokeessa? Ilmoittautuneita muistaakseni n.1700, mutta monikohan jätti tulematta? 10-salissa olleena ihmettelin aikaista poistumisaaltoa, itse olin tehnyt vasta 2/3 kokeesta (enkä siirtänyt yhtäkään vastausta optiselle) kun jo huomattava lössi lähti kohti kotia.
        Idiomi/verbifraasi&luetunymmärtämisen -osio tuntui puuduttavan vaikealta, kirjaosiot (varsinkin Yule) olivat ehkä jopa helpompia kuin olin olettanut.


      • qwerty
        munday kirjoitti:

        Paljonkohan oli osanottajia kokeessa? Ilmoittautuneita muistaakseni n.1700, mutta monikohan jätti tulematta? 10-salissa olleena ihmettelin aikaista poistumisaaltoa, itse olin tehnyt vasta 2/3 kokeesta (enkä siirtänyt yhtäkään vastausta optiselle) kun jo huomattava lössi lähti kohti kotia.
        Idiomi/verbifraasi&luetunymmärtämisen -osio tuntui puuduttavan vaikealta, kirjaosiot (varsinkin Yule) olivat ehkä jopa helpompia kuin olin olettanut.

        Itse tein vähän yli kahdessa tunnissa. Kielioppiosiohan oli todella helppo mutta ways of reading kysymykset tuotti mulle ongelmia


    • ekakertahaku

      Tappiin asti istuneena sanon,että oli vaikea ja osin helppo -pahempi kun osasin odottaa.Näytti tosiaan siltä että osa jengiä tuli vaan kokeileen mitä tää on.
      Nyt raastavat viikot edessä,tuleeko sisäänpäässeille paperit ennen julkistamista, kysyy ??

    • Liikaakysymyksiä

      Ärsyttävän pitkä koe. Ei ollut mikään todella vaikea, mutta noin monen kysymyksen kohdalla niitä virheitä kertyi väkisinkin. Varmoja virheitä tuli näin jälkeenpäin laskettuna vähintään 15-20. Todennäköisesti niitä on vielä enemmän.

      Yulen ja Mundayn kirjaosiot olivat yllättävän helppoja, mutta Montgomeryn osio oli itselleni täyttä hepreaa. Jouduin arvaamaan niistä suurimman osan, ja luultavasti joku kuusi kysymystä meni väärin peräkkäin.

      En ole erityisen luottavainen mahdollisuuksiini.

    • xo

      Tota. Ehkä se oli vaan minä, mutta Montgomeryn Ways of Readingista piti Utan valintakoevaatimusten mukaan lukea luvut 3-5. Yulen Study of Language piti lukea kokonaan. Jos en nyt aivan liikaa mene olettamaan, niin YULEN osion kysymykset olivat luvuista 3-5 ja Montgomeryn osion kysymykset koko kirjasta. Kuka meitä kusetti?

      • tomfoolery

        WHAT THE SHIT? Nyt kyllä narraat D: Siis voi helvetin helvetti jos näin oli, koska sen Montgomeryn osio meni mulla tosiaan päin persettä.


      • banananass
        tomfoolery kirjoitti:

        WHAT THE SHIT? Nyt kyllä narraat D: Siis voi helvetin helvetti jos näin oli, koska sen Montgomeryn osio meni mulla tosiaan päin persettä.

        Tosiaan näyttäs siltä et ways of readingin kysymykset käsitteli koko kirjaa, mutta yulen kirjasta oli muistakin kappaleista kysymyksiä kuin 3-5. Aika paskamainen temppu silti


      • oppikaajo

        Ei ollut näin, älä paskaa jauha.

        "Kirjatestiin luetaan seuraavat kirjat:

        Montgomery, Martin et al., Ways of Reading, luvut (Sections) 3–5 (London: Routledge, 2007 tai myöhempi painos

        Munday, Jeremy, Introducing Translation Studies, luvut 1 ja 3–9 (London: Routledge, 2008 painos

        Yule, George, The Study of Language (Cambridge: Cambridge University Press, 2010 painos"

        Kyllä pitää kysyä itseltään, kannattaako yliopistoon edes hakea, jos ei ymmärrä tavallisella suomen kielellä kirjoitettua tekstiä.


    • ei hele...

      Kattelin tota Montgomeryn kirjaa äsken ja tajusin, että ymmärsin ton alueen ihan väärin. Ilmeisesti toi 3-5 tarkotti Section 3-5... ja ite tietysti luin ton ekan osion kappaleet 3-5...
      Ja sit vielä ihmettelin, miten oli noin lyhyt alue vaan luettavana tosta kirjasta... ei vittu, kun tuntee ittensä taas tyhmäks..

    • aave

      Hehhe, minäkin ymmärsin väärin - joten kyllä meitä tyhmiä on täällä muitakin. Kyllä se kummalta alueelta tuntuikin. :) No, ei voi mitään! Tällä eroteltiin vissiin jyvät akanoista.

      • munday

        Voi ei, vaikka tässä kilpailutilanteessa ollaankin niin empatiat kyllä herää teitä kohtaan, jos on todella huomaamattaan jättänyt lukematta noin ison osion.. Tarkoitukseni ei ole kääntää veistä haavassa, mutta totean nyt silti että ohjeissahan oli suht selkeästi vielä tarkennettu luvut-sanan perään "sections" ja jokaisen luvun alussa on kissankokoisin kirjaimin ilmoitettu "section N". Lisäksi ainakaan omassa painoksessani ko. section 1 koostuu vain osista 1-4, eli ei ole mahdollistakaan lukea siitä "luvut 3-5"? Ottaen huomioon, että jo tähän keskusteluun osallistuneista muutama oli tehnyt yo. virheen, voisi luulla että useampikin on käsittänyt ohjeet muutoin kuin tarkoituksenmukaisesti..?

        Toisaalta osa WoS-kysymyksistä taisi olla sellaisia, joissa oli hyötyä kahden toisen valintakoekirjan lukemisesta aiheissa olleiden päällekkäisyyksien vuoksi, eli ehkä tämä auttoi sitten vähän, vaikka WoS olisikin jäänyt selailun tasolle tai täysin lukematta?


    • Siru Amanda

      Huomenna sitten ratkeaa..taidan valvoa koko yön.Nakertaa jos jää pienestä kiinni ja mitä sitten...joku välivuosi taas )):
      Onko kukaan saanut isoa kirjekuorta jo ennen julkaisua.Syster opiskelee Turun yliopistossa ja sieltä tuli tieto jo ennen varsinaista julkaisupäivää....perhosia on vatsassa

    • Nuudeli

      Pääsin!! Haluun silti enemmän turkuun niin odottelen sitä vielä :D

    • Peterar

      Tiedän, että viime vastauksista on jo vähän aikaa mutta arvostaisin jos löytyisi ihmisten kokemuksia ihan viime vuosilta 2014-2015, esim monivalinta vai kirjoitus tyyppisiä tehtäviä? Kiinnostaisi myös valmennuskurssi mutta ainakaan eximia ja valmennuskeskus ei järjestä tänä vuonna ja muutenkin vinkit kiinnostaisi. Kiitos.

      • PinjaR

        Minuakin kiinnostaisi yhä niin Turun kuin Tampereenkin valintakokeista yliopistoista (vähän hakusessa kumpaan hakisin ensimmöisenä)


      • Enkku

        Ainakin vuoden 2015 keväällä oli ainoastaan monivalintakysymyksiä. Joensuun yliopistolla siis kokeen tein, mutta sehän on sama kuin Tampereella. Kaikista kolmesta kirjasta oli omat tehtäväosiot ja lisäksi oli vielä kielioppitehtäviä yms.
        Varsinkin kirjakysymykset olivat osin melko pikkutarkkoja, joten kannattaa lukea pääsykoekirjat huolellisesti:)
        En oikein muista enää tarkalleen koetehtäviä, mutta kauan meni ainakin itsellä sitä tehdessä. Luetun ymmärtämis tehtäviä oli muistaakseni sekä lauseiden täydennystä.


      • Peterar

        Ovatko Introducing translation studies kirjan case studies osat oleellisia tai tuliko niistä kysymyksiä?


    • Epätietoinenabina

      Eikö siis ole mitään kirjoitelmaa kokeessa? :o Tampereelle olen hakemassa

    • muinainenhakija

      Tampereella on kai vuosikausia ollut enimmäkseen pikkutarkkoja monivalintoja A-D. Suurten linjojen lisäksi jäi kokeista mieleen, että piti kyllä muistaa kuka esitti minkäkin teorian ja sanoi mitäkin - kostautui hyvin se nimien skippaaminen ja muka-olennaiseen keskittyminen, kun olisi pitänyt tietää, kenen teoriasta olikin puhetta. Kysymyksiä oli erittäin paljon ja useampi tunti niitä palluroita tuli väriteltyä.

      Vieläkö pääsykoekirjat ovat pysyneet samana Tampereella ja Helsingissä? Tuli omat pääsykoekirjat vastaan ja mietin, heitänkö paperinkeräykseen, mutta kai ne voisi laittaa kiertoon jollekulle tarvitsevalle, jos yhä ovat ajankohtaisia.

    • Auttakaaepätoivoista

      Olen kyllä suoraan sanottuna melko hukassa näiden pääsykoekirjojen kanssa.. Vasta äskettäin sain Yulen The Study of Language -kirjan päätökseen ja aloitin tuon Ways of Reading -kirjan. Yulen kirja tuntui alkuhankaluuden jälkeen jopa ihan mukavalta, mutta tämä WoR on itseasiassa melko vaikeaa tekstiä. WoRista tulee lukea osiot 3-5, mutta sekin tuntuu paljolta. Printti on todella pientä ja kirjan ulkomuoto ankea. Puhumattakaan siitä, että minulla on vielä Mundayn Introducing Translation Studies jäljellä!

      Haluan todellakin englannin opettajaksi, mutta ylioppilaskirjoitusten jälkeen tämmöinen luku-urakka tuntuu rankalta. Varmaan yliopistossa tottuu tällaisten kirjojen lukemiseen ja hallitsemiseen nopeasti, mutta näin noviisina iskee aina silloin tällöin paniikki. En vain yksinkertaisesti tiedä, miten näin laajan tekstimassan kanssa pitäisi toimia.

      Miten Tampereen kokeessa nuo pääsykoekirjakysymysten määrä oikein suhteutetaan? Onko kaikista kirjoista yhtä paljon kysymyksiä vai onko esimerkiksi TSoL-kirjasta eniten, sillä se piti lukea kokonaan?

      Ja mitä tulee pääsykoekirjoihisi muinainenhakija, ovat painokset muuttununeet jo siten, ettei vanhoilla kirjoillasi valitettavasti varmaankaan ole hirveästi tekoa.

    • hko98

      Hei, vanha keskustelu mutta olisiko mitään vinkkejä tänä keväänä Tampereelle hakevalle? :) Olisi kiva kuulla kokeesta enemmän

      • Eienääniinepätoivoinen

        Haha, tulipas muistoja tuosta edellisestä kommentistani, jonka olin näköjään kirjoittanut nimimerkillä "Auttakaaepätoivoista" :D No, hyvinhän niissä pääsykokeissa lopulta kävi, kun opiskelemaan pääsin.

        Teille on nyt vaihtunut tuo Introducing Translation Studies -kirja veks, eli luulisi helpottavan urakkaa. Se oli meinaan ihan hirveä :D Kokeesta sen verran, että pelkkää monivalintaa ja paljon. Muistaakseni aika knoppijuttuja olivat osittain.


    • Uusihakija

      Hui, vähän pelottaa kun tätä ketjua lukee :D Pari kirjaa saan muista kirjastoista lainattua ja yhden jouduin ostamaan. En ole vielä siis päässyt lukemaan pääsykoekirjoja, vaan on tullut kerrattua lukion kielioppia. Onko yleisellä sanaston tuntemuksella kovinkaan suurta vaikutusta verrattuna kieliopin osaamiseen? Ajattelin ensin kerrata kieliopin ja joistain kursseista tärkeimmät sanastot ja pääsykoekirjojen jälkeen palata lukion kurssien sanastoon.

    • abi98

      Mulla oli nyt keväällä enkun kirjotukset niin ite en oo kyllä hirveesti muuta ku pääsykoekirjoja tuijottanu. Mietinkin et muistaako viime vuosina kokeen tekeneet että tuntuko kielitaito-osa kokeesta tosi vaikeelta? Stressaa että pitäs niihinkin vielä paneutua kun on noissa kirjoissa jo aika tarpeeks lukemista

      • tatit

        ^^^


    • aszxx

      Millainenhan se Turun koe on? Eniten lähinnä stressaa ne novellit, tuntuu että itsellä jää niistä kiinni jos jostain sisäänpääsy. Aion nyt niitä kuitenkin lukea useaan otteeseen että ainakin muistan ne vaikka unissani.

    • mememeeee

      Täällä on kans päntätty tammikuusta asti pääsykokeisiin! Ja silti tuntuu että opittavaa on vielä ihan tarpeeksi :D En ole lukenut tuota kaikkien kehumaa ITS-kirjaa mikä on ollut viime vuosina pääsykoekirjana, mutta olen tosi positiivisesti yllättynyt tästä tämän vuoden kääntämistä käsittelevästä kirjasta! Tosi selkeää tekstiä ja tykkään kun joka kappaleen lopussa on tiivistelmä missä lukee vielä erikseen kappaleen tärkeimmät asiat :) Mutta siis piti tulla tänne kysymään sitä, että kuinka tarkkaa se on jos kokeessa kysytään termejä, että niihin vastaa just niin kuin ne on pääsykoekirjoissa selitetty? Tuli vaan mieleen kun tuota Ways of Readingia luen just nyt ja nää jotkut käsitteet on niin hankalasti selitetty että on joutunut välillä googlaamaan että mitä ne oikeasti tarkoittaa. Eli siis lyhyesti että pitääkö termit määritellä sanasta sanaan niin kuin ne on kirjoissa määritelty?

      • abiii

        Itekkin vasta haen nyt ekaa kertaa mutta jos tajusin kysymykses oikein niin eihän siinä kokeessa periaatteessa itse tarvitse määritellä termejä kun se on monivalintakoe


      • mememeeee
        abiii kirjoitti:

        Itekkin vasta haen nyt ekaa kertaa mutta jos tajusin kysymykses oikein niin eihän siinä kokeessa periaatteessa itse tarvitse määritellä termejä kun se on monivalintakoe

        joo, mutta tuolla ylempänä tuli vähän ristiriitaista tietoa siitä että onko se monivalintakoe vai ei, niin hyvä varautua siihenkin että täytyy itse kirjoittaa jotain :D


      • hehhh
        mememeeee kirjoitti:

        joo, mutta tuolla ylempänä tuli vähän ristiriitaista tietoa siitä että onko se monivalintakoe vai ei, niin hyvä varautua siihenkin että täytyy itse kirjoittaa jotain :D

        "Valintakoe on monivalintakoe, joka muodostuu seuraavista osista:

        (1) kielitaitokoe (28 p.), jonka osiot ovat rakenne- ja sanastotesti (15 p.) ja tekstinymmärtämistesti (13 p.)

        (2) kirjatesti (28 p.)"

        Ja jotkut on vissii tääl puhunu myöa Turun tai pohjoismaisten kielten pääsykokeista :)


    • hetkilähestyy

      Mäkin oon hakemassa Tamperelle!
      Kuinka tarkasti ootte opiskellu pieniä yksityiskohtia, kuten tutkimusten vuosilukuja tai esimerkkisanoja/lauseenrakenteita joistain toisista kielistä? Saatetaanko siellä kokeessa kysyä esim. että kuinka monikko merkitään ilcanon kielellä? :D

      • iiiiiiiiiiiik

        Mä oon ainakin joittenkin tärkeimpien tutkimusten muistiluvut muistellut, esim. Labovin mutta en kyllä sen tarkemmin esimerkkejä... Monta tuntia ootte muuten yleensä lukenu päivässä tai koska ootte alottanu lukemisen? Ite alotin vasta kun kirjotukset loppu


      • ToinenkinKääk
        iiiiiiiiiiiik kirjoitti:

        Mä oon ainakin joittenkin tärkeimpien tutkimusten muistiluvut muistellut, esim. Labovin mutta en kyllä sen tarkemmin esimerkkejä... Monta tuntia ootte muuten yleensä lukenu päivässä tai koska ootte alottanu lukemisen? Ite alotin vasta kun kirjotukset loppu

        Miekään en oo esimerkkejä opetellu enkä yllä vuosilukujakaan, joitain nimiä saatan jopa muistaakin jos monivalintana kysytään.. Ja mie alotin lukemaan huhtikuun alkupuolella, yritän lukee noin 30 sivuu per päivä, ja silloin tällöin pidän välipäiviä. Tuonkin 30 sivun lukemiseen on eri kirjoilla menny eri aikoja TSoL:issa siihen saattoi mennä neljä tuntia mutta nyt FoT taittuu alle kahdessa.


      • hetkilähestyy

        Joo selvä homma! Mäkin oon vähän huonosti opetellu just noita vuosilukuja ja muita pieniä yksityiskohtia. Ehkä toivon myöskin, että jos niitä kysytään niin ne muistuis mieleen kun näkee ne vaihtoehdot :D
        Mä oon lukenu vähän vaihtelevaa tahtia, mutta alotin joskus joulun kieppeillä (?) kertailemaan jo lukiokirjoja, koska valmistuin vuosi sitten. En luottanu siihen, että muistaisin kaikki kielioppien poikkeukset jos niitä kysellään :D


    • iiiiiiiiiik

      4 päivää!!

    • gaggaa

      Katotaan nyt miten menee. Vähän oon jälkijunaan alottanu lukemisen, kun en tiennyt kuin vasta maaliskuun puolenvälin jälkeen, minne aioin hakea. Ja englannin valintakokeeseen aloin lukea vasta huhtikuun alussa. Nyt tullut taitettua tuo Study of Language viidessä päivässä (n. 12 luku-urakka kahdessa päivässä ja muistiinpanot koko kirjasta seuraavana kolmena päivänä.) En tiedä paljonkohan mahtaa olla päässä asioita. Pakko lukea, koska ei jaksaisi enää pitää uutta välivuotta. Tsemppiä kaikille ylihuomenna!

      • gaggaa

        *siis 12 tunnin luku-urakka, my bad


      • Hurprororkkr

        Itsekin luen kirjat vain kerran, keskityin enemmän Turun kokeeseen ja sen jälkeen vasta aloin lukemaan näitä. Nyt kertaan muistiinpanoja, Joensuuhun haluaisin päästä.


    • Uusihakija

      Hui, ylihuomenna! Tein muistiinpanot kaikista kirjoista ja oon ne käyny muista kirjoista paitsi siitä käännöskirjasta kahteen kertaan läpi. Lukion kirjoja tällä hetkellä kertailen, mutta pitää käydä vielä nuo muistiinpanot vähintään kerran läpi.
      En oo paljonkaan päntänny mitään nimiä tai vuosia mieleeni, koska uskon että monivalinnassa ne palautuu mieleen ja kuinka tärkeää oikeasti on kieltä opiskeltaessa jonkun teorian keksijän nimi? :D toivon vaan ettei tämä kostaudu.

      Sanastoa en oo yhtään opiskellu, pitää varmaan tehä joku tehokertaus. Teen kokeen Joensuussa mutta haen ensisijaisesti Tampereelle ja toisena vaihtoehtona on Joensuu. Tuleekos ne tulokset heinäkuun alussa?

      • hetkilähestyy

        Tsemppiä multakin kaikille! Mulla myös vielä sanaston kertausta edessä :D
        jos en ihan väärin muista niin tulokset tulee kesäkuun viimenen päivä!


      • JshVv
        hetkilähestyy kirjoitti:

        Tsemppiä multakin kaikille! Mulla myös vielä sanaston kertausta edessä :D
        jos en ihan väärin muista niin tulokset tulee kesäkuun viimenen päivä!

        Apua mitä sanastoa te oikein kertaatte, lukion sanastoa vai näiden kirjojen käsitteitä? :Oo


      • Uusihakija

        Siis lukion kirjojen sanastoa meinaan vähän kertailla. :) Oon yrittäny kans painaa mieleeni niiyä käsitteitä pääsykoekirjoista mutta saa nyt nähä onko jääny mitään mieleen xD
        Ja tsemppiä tosiaan muillekin!


    • iiiiiiik

      Salijaot tuli tampereelle!! huh tuntuu että kertaamista riittää vielä aika paljo

    • Tjaaaaa

      Heh, tosiaan eilen alotin lukemaan...noh, enköhän tän SoL kerkee taittelemaan huomiseen mennessä :Dd

    • Asjuyyyy

      Noniin ohi on, luin kirjat kerran mutta meni ihan ok. Ei jaksaisi odotella kesäkuun loppuun xD

    • Pläähhh

      OOnko ainoo jonka mielestä oli tosi haastavat ja puuduttavat luetunymmärtämiset? se eka oli kiva mutta ne loput ihan kamalan tylsiä ja puuduttavia

      • iiiiiiik

        Joo se toka oli varsinkin ihan hirvee!!


      • kauhistus23

        Oli kyllä ihan hirveät luetunymmärtämiset. Eka oli ihan kiva, mutta ne muut... Piti ihan pakottaa itsensä keskittymään oli niin puuduttavaa. Muutenkin oli vaikeampi koe kuin viime vuonna. Mielestäni piti osata soveltaa kirjojen asioita enemmän kuin viime vuonna jolloin riitti melkeinpä, että vain muisti lukeneensa. Runon metrin laskeminen itsellä meni varmaan väärin.


    • Öööööh

      No tuota menihän tuo vaikka aika kamala olikin... o.o Ei kyllä tainnut mitään hyötyä omalla kohdalla olla tuosta lukion kirjojen kertaamisesta, ja kaikkein vähiten sanastoista. Taisi puolet koko kokeesta mennä hakuammuntana..

      • kauhistus23

        Viime vuonna oli ainakin ihan tarkoituksella laitettu vaikeaa sanastoa ja vielä siten ettei asiayhteydestä käynyt ilmi mitä sana tarkoittaa. Ja jos siis tiesit sanan suomennoksen niin tiesit suoraan ettei voi olla oikea vastaus. Ei todellakaan ole lukion sanastolla mitään hyötyä.


      • Öööööh

        Kerrankin näköjään osui lottorivi kohdilleen kun nyt ekalla hakukerralla sisälle pääsin juuri sinne minne halusin :)


    • Uusihakija

      Joo se toka luetunymmärtäminen oli kauhee! Ei vaan jaksanu aivot keskittyä siihen puuduttavaan kirjoitustyyliin. Kielioppiosuuskaan ei mennyt niin hyvin kuin oletin, mutta se selviää vasta sitten myöhemmin miten kävi. Itellä tuli aika monta c-vastausta ja sitä rupes tahtomattaan vastaamaan joihinkin kysymyksiin vaikkapa a jos a-vastausta ei ollut ollut vähään aikaan.

      Kirjakysymykset oli miusta aika helppoja, mutta ärsytti kyllä kun en muistanu ihan kaikkia termejä mitä olin yrittäny opetella.
      En oo miekään yhtään luottavainen läpipääsemisen suhteen.

    • Asdfghjkllöä

      Joo meni kyllä vähäsen arvailuks ne luetunymmärtämiset 😅😅 eka oli vielä ok mut muut oli ihan kamalia! Kielioppiosuuskin oli yllättävän vaikee. Kirjaosuuksissa oli sentään sellaisia kysymyksiä että tiesi satavarmasti vastanneensa oikein, paitsi se ways of reading osuus.. Tuli tehtyä kyllä aika hätäisesti koko koe ja ylimääräistä aikaa jäi vaan puoli tuntia, että jos olis vielä tarkistanut kokeen lopuksi niin ei olisi kyllä ehtinyt! Vähä risiriitaiset fiilikset jäi, sellanen että voi olla mahdollisuus päästä sisään, mutta jos en pääse niin en yhtään ihmettele.

      • kauhistus23

        Itseäni harmittaa etten ehtinyt tarkistamaan koetta. Ei sitä tiedä jos olisi huomannut pari virhettä. WoR oli kyllä vaikea ja aikaa vievä :/ Ei todellakaan tiedä pääseekö vai ei.


    • Uusihakija

      Hei onko teille tullut jo ilmoitusta suuntaan tai toiseen? Katoin tänään opintopolusta ja oon neljännellä varasijalla Tampereelle ja Joensuuhun pääsisin. :/ Toivon vaan että tarpeeks moni peruu.

      • Kauhistus23

        Muista käydä tarkistamassa kokeesi pisteet. Viime vuonna kävi niin ettei ollut kone lukenut kaikkia tehtäviä ainakin lääketieteen kokeessa. 4. sija on vielä mahdollinen ja jos yksikin vastaus on jäänyt laskematta tai muuten pisteet väärin laskettu niin voit nousta ylöspäin varasijalla. Muuten ei kannata laskea sen mukaan kuinka monta kertaa on tullut C vaihtoehto viime vuonnakin tuli monta kertaa sama peräkkäin.


      • Uusihakija

        Kiitos vinkistä, näin teen!


    • Ineen

      Pääsin suoraan sisään tänä vuonna. Viime vuonna olin varasijalla 7. Valintakoekiintiössä ja elokuun puolessavälissä sijalla 5. En usko että kovinkaan paljon liikkuvat eteenpäin.

      • Kauhistus23

        Minäkin pääsin suoraan sisään ja hyväksyin heti. Viime vuonna varasijalla 21. Onneksi olkoon sulle!


    • englanti18

      Löytyykö täältä tän vuoden hakijoita? Miten opiskelut edistyy?

      • turkulainen97

        mä haen tänä vuonna turkuun opiskeleen kieliä, ykköstoiveena englanti. oon nyt lukenu kolme kertaa johdatus kielitieteeseen-kirjan ja tehny muistiinpanot, novelleja en oo vielä lukenut mutta nehän vasta tuli vissiin viime viikolla, eli aikaa on. ajattelin vielä ainakin kertaalleen lukaista ton kirjan läpi, kun halu päästä opiskelemaan on kahden välivuoden jälkeen niin kova. jännittää kauheesti pääsykokeet, vaikka tiedän osaavani englantia hyvin, mut meen ihan lukkoon koetilanteissa (sain viime vuonna paniikkikohtauksen yhessä kokeessa)


      • englanti18

        Itellänikin kaksi vuotta valmistumisesta ja halu päästä opiskelemaan on todella kova :D Itse haen Tampereelle, jonne hain myös viime vuonna ja kirjat on onneks samat eli lukuprosessi on vähän kevyempi tällä kertaa. Siitäkin huolimatta alotin kyllä lukemisen jo vuodenvaiheen jälkeen ja oon kirjottelut muistiinpanoja, tehnyt flashcardseja ja mindmappeja ym. "visuaalisia" juttuja :D
        Koetilannetta ei kannata jännittää yhtään, hyvin se menee! Henk.koht. kokemus Tampereen koetilanteesta oli viime vuonna tosi positiivinen. Ne valvovat opettajat oli mukavia ja tsemppaavia ja aloitettiin koe vasta kun kaikki oli saanu kysyä kysymyksensä jne. Kovasti tsemppiä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe