Ahdistaa, opinnot venyneet jo 8 vuotta!!

Sulatonkynitty

Olen todella ahdistunut. En tiedä olenko masentunut vai mitä ( ei en ole menossa lääkäriin), mutta en vain saa Graduani tehtyä. Muut yliopisto-opinnot olen räpiköinyt ja sinnitellyt jo muutama vuosi sitten kasaan, mutta tämä gradu on ollut työn alla 2-3 vuotta. Ahdistaa kyselyt ja jatkuva "valehtelu", että gradu valmis jouluna/ ens keväänä jne, tätä jatkunut vuosia.

Mietin melkein huom melkein itsaria, että pääsisin tuosta taakasta. No en ehkä tosissani tietenkään, mutta ahdistus on valtava. Olen myös kateellinen niille, jotka saavat gradun tehtyä. Tämä huonontaa elämänlaatuni, laittaa minut välttelemään ihmisiä, joiden tiedän kysyvän gradusta.

Onkohan muita kohtalotovereita? Tämä vain pahenee, kun itse sanon muille tekeväni gradua, vaikken tee! En edes ole avannut tiedostoa vuoteen.

62

6746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näitä on nähty

      Opiskelijastatuksesta luopuminen ja oman aikuisen elämän aloittaminen pelottaa hyvin monia. Siksi useat käyttävät tekosyynä sitä, etteivät muka saa opinnäytettään valmiiksi. Jotkut saavat opinnäytteen tekemisen välttelystä melkein taidetta, tekosyiden kirjo on aivan uskomaton. Jos puoletkaan tuohon välttelyyn käytetystä energiasta olisi käytetty työn tekemiseen, niin työ olisi ollut valmis jo aikoja sitten.

      Jos saisit itseäsi niskasta kiinni sen verran, että kirjoittaisit tästä lähtien gradukäsikirjoitustasi kaksi sivua joka päivä, niin muutaman kuukauden päästä sinulla olisi gradu kasassa. Mutta takaan, että varmasti löydät tuhat ja yksi syytä, miksi näin ei voi menetellä, ja voit olla "opiskelija" vastaisuudessakin.

      • 10+3

        Hehee, ei se elämä mitenkään aikusemmaksi muutu sillä, että siirtyy opiskelijasta työttömäksi (en viittaa ketjun aloittajaan, vaan itseeni ja moneen muuhun). Ainakaan itselläni ei ole ollut mitään syytä vältellä valmistumista. Gradu nyt vaan on jymähtänyt paikoilleen, kun ei keksi, miten saisi sen säällisellä tavalla purkkiin. Jos suoltaa kaksi sivua päivässä turhaa p*skaa, gradu tulee kyllä valmiiksi, mutta toisaalta siihen haluaisi vähän enemmän panostaa, kun se gradun tekeminen on elämän ainoa saavutus.

        Varmaan jotkut käyttävät gradua tekosyynäkin, mutta ihan oikeaakin gradukammoa on.


      • ei pahalla mutta
        10+3 kirjoitti:

        Hehee, ei se elämä mitenkään aikusemmaksi muutu sillä, että siirtyy opiskelijasta työttömäksi (en viittaa ketjun aloittajaan, vaan itseeni ja moneen muuhun). Ainakaan itselläni ei ole ollut mitään syytä vältellä valmistumista. Gradu nyt vaan on jymähtänyt paikoilleen, kun ei keksi, miten saisi sen säällisellä tavalla purkkiin. Jos suoltaa kaksi sivua päivässä turhaa p*skaa, gradu tulee kyllä valmiiksi, mutta toisaalta siihen haluaisi vähän enemmän panostaa, kun se gradun tekeminen on elämän ainoa saavutus.

        Varmaan jotkut käyttävät gradua tekosyynäkin, mutta ihan oikeaakin gradukammoa on.

        Aika nihkee elämä jos se gradun saaminen pakettiin on se elämän kohokohta tai "ainoa saavutus".


    • Skipper2012

      Itse opiskelin melkein 10 vuotta yliopistossa ja gradun teko se pitkittyi minullakin.
      Kyllä sä saat sen gradun tehtyä, tarvitset vaan "pienen" ulkoisen painostuksen..

      Tässä yksi hyvä vinkki siihen :
      - ota työsi ohjaajaan /tutoriin yhteys ja sovi tapaaminen
      - tapaamisessa sopikaa aikataulu miten edetään
      - alussa liian tiukka aikataulu ahdistaa, mutta kiristä aikataulua gradun edetessä

      ..ja nyt seuraavaksi avaa se tiedosto ja tartu puhelimeen tai meilaa sille ohjaajallesi :)

    • zxcvxcvxcv

      Toivon tietysti että saisit motivaatiota ja gradun tehtyä, mutta vaihtoehtoisesti: Mitä olet tehnyt koko vuoden? Jos olet jo töissä eikä sua kiinnosta jatkaa gradua, älä sitten tee sitä. Maassamme on varmasti tuhansia gradua vailla valmiita maistereita hyvissä duuneissa.

    • Sorry nyt vaan

      Gradun tekeminen kestää korkeintaan neljä kuukautta ja se kannattaa tehdä heti kandityön jalkeen ja sen jatkeeksi. Nämä opinnäytteethän ovat käytännössä niitä ainoita hommia, joissa kysytään omaa osaamista. Kaikkessa muussa melkein pärjääkin lueskelemalla valmiita tekstejä. Koska näin on, niin en ota töihin yhtään henkilöä, jolla "on vain gradu tekemättä". Ei heistä ole ainakaan itsenäiseen työhön, liukuhihnalle ehkä, koska se vastaa normaaliopiskelua, jossa ei tarvitse itsenäistä osaamista. Sorry nyt vaan!

      • wrwrwrwrwrrwr

        1) Gradua ei tehdä 4 kuukaudessa joka tiedekunnassa.

        2) Melkein kaikki opiskelijat käyvät töissä, joten on niitä työnantajia, jotka palkkaavat näitä ei-valmistuneita.

        3) Omaa osaamista pitää käyttää joka ainoa päivä yo:ssa, koska on niitä luentoja, joista pitää tehdä muistiinpanoja, ja sitten niitä tenttejä...

        4) Älä ota sitten niitä ei-gradun tekijöitä. Kilpailijasi ottaa.

        5) Älä myöskään ota naisia, jotka kuitenkin heti alkavat synnyttää, ja erota naiset, jotka ovat jo synnyttäneet, koska et heistä hyödy mitenkään. Mitä muita iänkaikkisen vanhoja sääntöjä onkaan vielä palkkauksen esteeksi?


    • Sulatonkynitty

      Kiitoksia vastauksista. Jotenkin nämä vastaukset lohduttaa, vaikka tiedänkin, että pitäisi vain ottaa itseä niskasta kiinni. En vain kykene siihen ja se siinä ahdistaakin.

      Varmasti osittain on myös sitä, että opiskelija-statuksesta on vaikeaa luopua, totta varmaan sekin, että gradu on se yliopistouran ainoa koetinkivi, joka vaatii osaamista. Ehkä myös pelottaa se, että onko todella niin, että kykenen vain siihen liukuhihnatyöskentelyyn.

      Nämä kulutetut vuodet olen siis ollut työelämässä, oman alani töissä. Töitä minulla on onneksi riittänyt ja tarjottukin monista paikoista, mutta mitään vakituista en voi hakea ilman papereita. En vakituista kyllä havittelekaan. Jotenkin surullista ja säälittävää tämä saamattomuus ja olenkin mestari aikomaan. No on maailmassa suurempiakin murheita, anteeksi ruikutus, mutta tämä on ainut paikka, missä sitä viitsin tehdä arkielämässä kun pidän nämä ajatukset visusti piilossa.

    • eteenpäinkuinsotilas

      Tekemättömät työt ahdistaa eniten! Avaa se tiedosto, lue mitä oot jo tehnyt ja keksi edes yksi nurkka, jota voit ruveta rakentamaan. Jos saat tehtyä edes jotain, olo helpottuu. Älä missään nimessä mieti kaikkia ongelmia kerralla!

      Oma graduni syntyi siten, että ensiksi keksin aiheen, luin tärkeimmän teoriakirjan ja tein siitä muistiinpanot. Sitten tein lomakkeen ja teetin sen kohderyhmillä, purin vastaukset taulukoihin, kirjoitin niistä ja sitten tein vasta itselleni vaikeimman eli kirjoitin teoriakirjoista. Oli minulla joku hahmotelma koko gradun rakenteesta jo aika alussa, mutta pala kerrallaan se syntyi.
      Paljon helpotti se, että oli kirjoitettavana paljon helpoltakin tuntuvaa asiaa ja siitä toki kannatti aloittaa.

      Näytä tekele jollekin ja kysy mitä sille voisi tehdä. Kai joku voi auttaa? Gradullasi on ohjaaja ja hänellä ainakin on velvollisuus auttaa!

      Gradun tekeminen ei sen valmistumisen jälkeen tunnu enää ihmeeltä mutta kyllä se oli aika raskasta. Kaikki itsensä psyykkaamiskeinot ovat sallittuja! Myös ilkeät ajatukset tyyliin "jos tuokin sen on tehnyt, niin kyllä minäkin".

      Pitkäjänteisestä työstä on hyötyä tulevaisuudessakin. Pienikin osasuoritus vie kohti päämäärää, jos ei aina jaksa täysillä paahtaa. Ja parasta tilaneessasi on se, että tekemätön työ ahdistaa - siitä se voima lopulta tehdä valmiiksi tulee.

    • voimaton.

      Mullakin on gradu ja viimeinen kurssi venynyt vuosia ja mietin kans melkein itsaria. Tuttavapiirissä kaikki ovat opiskelleet "normaalisti" ja valmistuneet, jopa monta vuotta nuoremmat ovat saaneet sen gradun kasaan. Ahdistaa ihan hitosti. Mäkin olen alkanut vältellä ihmisiä.. ja ystäväsuhteet ovat alkaneet kärsiä. Mulla on kans tämän graduahdistuksen takia tullut jonkinlaista sosiaalista pelkoa ja en todallakaan pysty menemään graduseminaareille... en edes pysty mennä tapaamaan graduohjaajaani ja ystäviäkin välttelen. Tiedän myös, että poikaystävääni hävettää joutua selittelemään tilannettani hänen tutuilleen. Luulin, että muutama vuosi sitten ahdisti tosi paljon, mutta tämän hetkinen ahdistus on kyllä ihan eri luokkaa.

      • sisuataijotakin

        Rauhoituhan nyt. Ei maailma yhteen graduun kaadu.
        Missä vaiheessa gradusi nyt on? Oletko ottanut käyttöön automaattisen pohjan, johon voit lisätä otsikoita, lähteitä yms? Se helpottaa paljon.
        Oletko etsinyt lähdekirjallisuutta? Se on hauskaa salapoliisintyötä. Lainaa teoksista parhaita paloja ja merkitse lähdetiedot välittömästi lähdeluetteloon.
        Ilmoittaudu heti paikalla ensi syksyn graduseminaariin, ellet ole vielä sitä käynyt. Sehän on pakollinen osa opintoja.
        Tärkeintä on tietysti kirjoitella tekstiä edes muutama rivi päivässä. Tuotostasi voit esitellä pätkittäin seminaarissa tai ohjaajallesi tai vaikkapa poikaystävällesi.
        Ahdistus hälvenee, kun teet jotakin konkreettista.


      • En-Saa-apua
        sisuataijotakin kirjoitti:

        Rauhoituhan nyt. Ei maailma yhteen graduun kaadu.
        Missä vaiheessa gradusi nyt on? Oletko ottanut käyttöön automaattisen pohjan, johon voit lisätä otsikoita, lähteitä yms? Se helpottaa paljon.
        Oletko etsinyt lähdekirjallisuutta? Se on hauskaa salapoliisintyötä. Lainaa teoksista parhaita paloja ja merkitse lähdetiedot välittömästi lähdeluetteloon.
        Ilmoittaudu heti paikalla ensi syksyn graduseminaariin, ellet ole vielä sitä käynyt. Sehän on pakollinen osa opintoja.
        Tärkeintä on tietysti kirjoitella tekstiä edes muutama rivi päivässä. Tuotostasi voit esitellä pätkittäin seminaarissa tai ohjaajallesi tai vaikkapa poikaystävällesi.
        Ahdistus hälvenee, kun teet jotakin konkreettista.

        Mistä tällaisen pohjan saa Helsingin yliopistolla??!!

        Mistään ei saa apua. Farmasia.


      • Mitähhhh

    • 555ku

      Voimia ja muutama vinkki, jotka auttoivat omalla kohdallani, kunhan pääsi alkuun:

      - älä stressaa metodologisista valinnoista, päälinjat selväksi, tutustuminen teoriaan (ei liian kauan aikaa käyttäen) ja heti empirian kimppuun. Itse hieroin epätoivoisena teoriaa kuntoon kuukausia ja totesin haastattelujen jälkeen, että yli puolet meni ohi aiheesta.
      - etsi samankaltainen tutkimus (rakenteellisesti), kirjoita sitä mukaillen itsellesi aiheen väliotsikot, ja ala kirjoittaa alle asioita, jotka kuuluvat siihen kohtaan. Pikkuhiljaa aineistoa lukiessasi huomaat, että kokonaisia kappaleita alkaa valmistua. MERKITSE lähdeviittaus heti perään, kun nappaat jonkun ajatuksen jostain.
      - aseta tavoitteeksi työn valmistuminen, arvosanalla ei ole merkitystä.
      - TÄRKEIN. Mieti, miten paljon hyvää elämässäsi on ja mikä merkitys gradulla (vaikka ei edes ikinä valmistuisi) on siinä. Totea, että se on hyvin pieni nurkka elämästäsi, eikä todellakaan tärkeimpien joukossa. Hae energiaa arjesta ja ympärillä olevista ihmisistä. Älä eristäydy, vaikka luulet, että kaikki kaverisi ovat valmistuneet ok, avaa suusi ja kysy. Huomaat, että monilla ollut ihan samoja ajatuksia.

    • Sulatonkynitty

      Tulin taas lueskelemaan näitä kannustavia viestejä. Vieläkö saisi sen tiedoston avatuksi. Onneksi sain työsopimukselleni jatkoa alani töissä, niin ei tarvitse ahdistua kotona. Työ helpottaa, kun ei tunne itseään täysin saamattomaksi laiskiaiseksi. Ahdistaa kuulla, kun muut paljon myöhemmin opintonsa aloittaneet valmistuvat, ja itse ei viitsi enää edes sanoa, ettei ole valmistunut. Järkyttävää ruikutusta, kun kuitenki tämä riippuu vain itsestä, ja siksiköhän se kynnys on noussutkin liian suureksi astua. Toisinaan sanon tutuille, että olen kandi ja tyytyväinen siihen, mikä on vale, mutta lopettanut kyselyt gradusta.

    • eiaikaalaiskuudelle

      Minä sain graduni valmiiksi alle puolessa vuodessa ja sain vielä parhaan mahdollisen arvosanan siitä! Itseä pitää ottaa niskasta kiinni.. omaa laiskuutta jollei etene!!!

    • voimaton.

      Sulatonkynitty: Mäkin käyn täällä lueskelemassa viestejä välillä... mulla oli muutaman päivän spurtti gradun teoriaosuuden kanssa tällä ja viime viikolla. Sain kirjoitettua jopa muutaman sivun, eikä se tuntunut vaikealta kun pääsi vauhtiin. Ongelmana on vaan, että nuo hetket kestää muutaman päivän ja that's it... masentaa ja ahdistaa. Nyt tuntuu taas niin vaikealta päästä vauhtiin... Tuntuu tosi pahalta lukea muiden kommentteja tässä keskustelussa jossa syytetään laiskaksi. Onneksi sinulle on työpaikka, niin ei mene ihan hukkaan aika jolloin ei tee gradua.. mulla on osa-aikainen työ, aika paljon siis olen kotosalla ja päässä pyörii vaan gradu.. ja tätä on kestänyt jo niin kauan. Nyt mulla on hetkellisesti sen verran valoisa näkemys, että uskon että saan ihan kunnollisen teoria osuuden, n. 40 sivua kasaan joskus... en tiedä milloin, mutta uskon, että saan sen. Haastattelu osuus ja analyysit pelkkää mustaa ahdistusta..... :( Yritän ajatella, että on jo saavutus sekin, että saan teoria osuuden suht. kunnollisena valmiiksi (olen silti kirjallisista töistä kursseilla monesti saanut hyvän arvosanan, joten uskon, että saan tämän kohtuullisen hyväksi, kunhan saan tehtyä), sitten kun vielä saisin itseni seminaarille pitämään pakollisen esityksen siitä ja vastaamaan opponentille... jonkinlainen sosiaalinen/esiintymispelko tässä tämän keskellä kehittynyt... Multakaan ei enää kukaan kysele gradusta, mikä on ihan hyvä juttu, ei sitä jaksa selittää. Jos tapaan uuden ihmisen joka kyselee opiskeluista, niin painotan kans että oon kandi ja se riittää....

      • Hankkikaa koutsi

        Olen sitä mieltä, että jos gradu alkaa roikkua ja tiedostoa ei ole saanut auki vuoteen, pariin, kannattaa hankkia koutsi. Gradukoutsi on henkilö, joka ei tiedä gradun aiheesta, substanssista, välttämättä juuri mitään, mutta hän motivoi, lukee tekstiä ja kommentoi esim. sen luettavuutta/ ymmärrettävyyttä ja ennen kaikkea seuraa aikatauluja. Itsellän tallainen koutsi oli mieheni, joka tsemppasi, laittoi kahvia/ munakkaita, tarkisteli viitteitä ja tarkisteli, että pysyn suunnitelmassa. Ja viimeisessä vaiheessa etsi gradusta pikkuvirheitä yötä myöten. Jos sosiaalinen pelko vaivaa, gradukoutsi tulee mukaan sopimaan työn esittämisestä ja siihen liittyvistä poikkeusjärjestelyistä. Muistkaa, että yliopisto saa fyrkkaa tutkinnostanne, joten proffia kiinnostaa päästä teistä eroon loppuvaiheessa mahdollisimman kivuttomasti, joten työn voi esittää vaikka kahdenkeskisessä seminaarissa ja opponettia ei tarvitse tavata face to face.


    • nvfvf

      Sun tilanne on aivan kuin mun elämästä. Kahdeksas opintovuosi meneillään ja valmistuminen on ollut jo kolme vuotta gradusta kiinni. Samaan aikaan elämässä on ollut muitakin vaikeuksia, jotka ovat edesauttaneet loppuunpalamista. Itse sairastuin lopulta masennukseen ja tuo tekemätön gradu on jollain tavalla pahentanut masennusta. Itse en ole ollut työelämässä, joten aika paljon lähipiiri ihmettelee, että miksi en valmistu, kun olen vaan opiskelijana. Sitä joutuu sitten aina valehtelemaan, että kohta on valmista ja jollain tapaa itsekin on uskonut siihen, että kyllä tästä tulee vielä siinä aikataulussa valmista. Mutta eipä ole koskaan tullut. Tuntuu, etteivät ne joilla kaikki menee opiskeluissa smoothisti ymmärrä, että joillekin gradu aiheuttaa ihan sietämätöntä ahdistusta, joka voi lamaannuttaa niin pahasti ettei saa mitään tehdyksi. Ja samalla tämä tekemättömyys ahdistaa lisää. Ja näin oravanpyörä on valmis.

      Itse oon nyt yrittänyt ottaa itseäni niskasta kiinni. Ihan kovalla työllä olen PAKOTTANUT itseni tekemään gradua. Vaikeinta on ollut laskea vaatimustasoa siitä, millaisen gradun olisin halunnut tehdä. Kuitenkin prioriteettina nyt on itselle se, että se gradu edes valmistuu. Se on tärkeintä, ei se arvosana.

      Aloita oma työsi pikkuhiljaa. Älä ensimmäiseksi mieti aikataulua, valmistumista, tekstin erinomaisuutta tai muita tuossa tilanteessa epäoleellisia seikkoja. Tärkeintä on aluksi, että pääset graduun sisälle, joten sun pitää JOKA päivä tehdä jotain graduun liittyvää edes muutama tunti. Kun aikaa kuluu, sulle alkaa tulla jonkinlainen fiilis siitä, millaisiin osa-alueisiin gradu jakaantuu ja mitä kirjallisuutta siihen tulee. Kirjoittele näitä asioita ylös. Tässä vaiheessa sun kannattaa lähettää tällainen raakaversio ohjaajalle, joka antaa sitten palautetta ja vinkkejä siitä, mihin suuntaan kannattaa lähteä työtä työstämään. Kyllä se siitä sitten alkaa valmistumaan, pikku hiljaa. Loppujen lopuksi gradunteon yksinkertainen ja itsestään selvä totuus on, että se valmistuu työtä tekemällä. Se pitää tehdä valmiiksi, ja mitä nopeammin sä alotat sen, sitä nopeammin se valmistuu.

      Sun täytyy myös opetella kestämään sitä ahdistusta ja turhautumista, jota gradun tekoon liittyy. Yritä tunnistaa ja hyväksyä nämä tunteet itsessäsi mutta älä anna niille ylivaltaa tai ne lamaannuttaa ihan täysin.

      Tsemppiä! Oikeesti kyllä se gradu tulee valmiiksi! Näin mäkin uskon omalla kohdallani.

    • Kyllä se onnistuu!

      Minulla AMK -opinnot venyneet liian monta vuotta.
      Tänä syksynä menin nöyrin mielin hattu kourassa (kuvainnollisesti) juttelemaan opinto-ohjaajan, opintosihteerin, koulutusalajohtajan ja rehtorin kanssa opintojen suorittamisesta loppuun.

      Selitin ummet ja lammet ahdistuksesta ja painostuksesta. Mutta lopputulos oli se, että viimeinen mahdollisuus on nyt annettu.

      Ohjaajan olen tavannut nyt kolme kertaa. Opinnäytetyö on loppuanalyysejä vailla! Olin siis tehnyt ja "tehnyt" tuota projektia silloin tällöin, vähän sieltä, vähän täältä. Nyt oli hyvä lähteä ihan tosissaan tekemään sitä, koska aineistoa oli kasassa ja jonkinlainen "runko" koko työlle olemassa. Monet kappaleet sisälsivät ehkä 6 lausetta. Hyvin pintapuolisesti kirjoitettuna. Lähestulkoon suoraan kirjasta kopioituna. Mutta yllätyin, kuinka helposti sitä sai muokattua ja kirjoitettua paremmin. Ajatus oli, lanka, joka piti vain saada kakaistua kunnolliseen muotoon.

      Tällä hetkellä olen tehnyt työtä tasan kaksi kuukautta. Teoriaosuuden olen kirjoittanut täysin uusiksi neljä kertaa (sisältää noin 25 sivua tekstiä). Muuttanut lauseita, etsinyt uudempaa / parempaa /tarkempaa tietoa. Kirjoittanut sen ylipäätään paremmin. Ohjaajakin kehui tekstiä sujuvaksi ja helposti luettavaksi ja kutakuinkin hyväksi paketiksi.

      Nyt pitäisi muutamat taulukot vielä vääntää ja tehdä vertailut ja loppuanalyysit. Minulla on aikataulu, joulukuun alussa pitää olla raakileversio koko työstä alusta loppuun valmis. Sitten alkaa se viilaaminen ja korjaaminen ja paremmaksi tekeminen.

      Älkää nyt ampuko, toki ymmärrän, että opinnäytetyö ja gradu ovat laajuuksiltaan ihan eri luokkaa. Mutta henkinen ahdistus on ihan sama! Siinä se vierellä roikkuu, oli sitten opinnäytetyö, gradu tai mikä tahansa. Saamattomuus vaivaa yhtä paljon.

      Tsemppiä.
      Älä ajattele, että "näin paljon pitää tehdä". Ota yksi kappale, kirjoita se mielestäsi hyvin. Aloita toista. Kirjoita sekin vähän paremmin. Minulle kävi niin, että etsiessäni tietoa aiheesta X, löysin erittäin hyvää tietoa aiheesta Y, jolloin lisäilin pitkin matkaa tekstiä sinne tänne ja lopulta huomasin, että kyllä sitä tekstiä on sinne siunaantunut melkoisen paljon! Ja taas lähdin alusta muokkaamaan sitä paremmaksi ja helpommin luettavaksi.

    • tutkielman uhri

      Minulla on sellainen tilanne, että olen nyt vuosikymmenen ollut yliopiston kirjoilla, eikä valmistumisesta ole tietoa vieläkään, ja juuri gradun takia.

      Kaikki muut opinnot sain tehtyä kuin lennossa. Graduakin aloin tekemään innolla, oikeasti kiinnostuneena aiheesta, mutta sitten tuli mutkia matkaan. Ensin meni sukset ristiin ohjaajan kanssa hyvin henkilökohtaisella tasolla ja toiveet kunnon ohjauksen saamisesta kaatuivat siihen. Sitten ohjaaja lähtikin eläkkeelle ja minun piti viedä se tekele toiselle, onneksi sentään inhimillisemmälle professorille. Hänen kanssaan piti tavallaan aloittaa alusta se työstäminen, koska edellinen ohjaaja ei ollut antanut tolkullista palautetta ja työssä oli monia ongelmia, esim. täysin aiheettomia analyysin osia. Tässä kaikessa oli jo vierähtänyt vuosi.

      Sitten loppui opintotuki ja aloin etsimään töitä. Kuten arvata saattaa, gradun tekeminen tyssäsi siihen paikkaan. Nyt tutkielma on pyörinyt viisi vuotta "pöytälaatikossa" ja inho sen tekemiseen on noussut siihen mittaan, että rintaa alkaa puristamaan, kun vain mietinkin sitä. Jo tämän vuodatuksen kirjoittaminen nostaa pintaan niin voimakasta turhautuneisuutta ja ennen kaikkea surua kaiken sen hukkaan heitetyn ajan takia, että en pysty kertomaan.

      Annan neuvoksi kaikille, joilla korkeakouluun on tuhrautunut enemmän aikaa kuin on terveellistä, että älkää jääkö tuleen makaamaan. Jos gradu ei edisty yrittämisestä huolimatta, niin tehkää ihmeessä jotain muuta. Opiskelkaa vaikka jokin yksinkertaisempi perustutkinto jollekin alalle, tai mitä tahansa, mutta älkää muuttako takaisin kotiin ja jääkö sinne odottamaan, että inspiraatio gradun tekemiseen tulee jokin päivä.

      • Gradu tehty

        Jännä huomata, että gradu on joillakin noussut elämää suuremmaksi kysymykseksi, vaikka se sinänsä vaatii muutoin opinnoistaan selvinneeltä vain muutaman kuukauden tiukkaa rypistystä. Muutama kuukausi on vain murto-osa koko opiskeluajasta.

        Mutta kuten tuossa tuli ilmi, ei ongelma olekaan gradussa, vaan sen tekijässä. Useimmat tarvitsisivat kallonkutistusta henkisten ongelmiensa ratkaisuun. En sitten tiedä, eikö tuollaisia palveluja ole, vai eikö niitä käytetä.


      • voimaton.
        Gradu tehty kirjoitti:

        Jännä huomata, että gradu on joillakin noussut elämää suuremmaksi kysymykseksi, vaikka se sinänsä vaatii muutoin opinnoistaan selvinneeltä vain muutaman kuukauden tiukkaa rypistystä. Muutama kuukausi on vain murto-osa koko opiskeluajasta.

        Mutta kuten tuossa tuli ilmi, ei ongelma olekaan gradussa, vaan sen tekijässä. Useimmat tarvitsisivat kallonkutistusta henkisten ongelmiensa ratkaisuun. En sitten tiedä, eikö tuollaisia palveluja ole, vai eikö niitä käytetä.

        Täytyy sanoa, että mulla oikeasti nousee ihokarvat pystyyn inhosta (tai en tiedä mitä sanaa siitä vastenmielisestä tunteesta käyttäisin), kun ihmiset kommentoi "Jännä huomata, että gradu on joillakin noussut elämää suuremmaksi kysymykseksi..." En osaa selittää mikä siinä niin nostattaa inhoa.. tuntuu todella siltä, ettei ihmiset ymmärrä (no eihän ne tietty ymmärräkään!). Mutta siis ihan asiallinen kommentti oli "Gradu tehty" tyypiltä. Kiva, että mäkin voin graduvalituksillani valaista jonkun ihmisen tietämystä maailmasta... Tuntuu vaan, että elän ihan eri maailmassa tollasten tyyppien kanssa.


      • tutkielman uhri
        Gradu tehty kirjoitti:

        Jännä huomata, että gradu on joillakin noussut elämää suuremmaksi kysymykseksi, vaikka se sinänsä vaatii muutoin opinnoistaan selvinneeltä vain muutaman kuukauden tiukkaa rypistystä. Muutama kuukausi on vain murto-osa koko opiskeluajasta.

        Mutta kuten tuossa tuli ilmi, ei ongelma olekaan gradussa, vaan sen tekijässä. Useimmat tarvitsisivat kallonkutistusta henkisten ongelmiensa ratkaisuun. En sitten tiedä, eikö tuollaisia palveluja ole, vai eikö niitä käytetä.

        Se ihmettyttää varmaan, jos on tehnyt gradun jollekin järkevälle alalle, eikä graduun ole tarvinnut opiskella jotain teoreettista hepreaa. On kuitenkin sellaisia humanistisia aloja, joilla gradun tekeminen on vaikeaa jo motivaation takia, kun on niin vaikea ottaa vakavasti sitä teorialöpinää. Minulla on tällainen tilanne. Olen niin kurkkuani myöten täynnä sitä kielitieteellistä höpötystä, joka yrittää mukailla luonnontieteiden retoriikkaa, että on kidutusta lukea sitä kirjallisuutta, saati väkertää samaa mongerrusta, ja kaiken kukkuraksi vieraalla kielellä. Tällaisia graduja ei vain pusketa kasaan parissa kuussa ja käydä viskaamassa professorin lokeroon. Ärsyttää aivan mielettömästi sellaiset, joilla itsellään gradun tekeminen on ollut vain kaavamainen opinnäyte muitten joukossa ja jotka selittää toisten ihmisten graduista, että ne on vain "läpysköjä", joilla käydään "heittämässä jotain proffaa".


      • Se nyt vain on niin
        tutkielman uhri kirjoitti:

        Se ihmettyttää varmaan, jos on tehnyt gradun jollekin järkevälle alalle, eikä graduun ole tarvinnut opiskella jotain teoreettista hepreaa. On kuitenkin sellaisia humanistisia aloja, joilla gradun tekeminen on vaikeaa jo motivaation takia, kun on niin vaikea ottaa vakavasti sitä teorialöpinää. Minulla on tällainen tilanne. Olen niin kurkkuani myöten täynnä sitä kielitieteellistä höpötystä, joka yrittää mukailla luonnontieteiden retoriikkaa, että on kidutusta lukea sitä kirjallisuutta, saati väkertää samaa mongerrusta, ja kaiken kukkuraksi vieraalla kielellä. Tällaisia graduja ei vain pusketa kasaan parissa kuussa ja käydä viskaamassa professorin lokeroon. Ärsyttää aivan mielettömästi sellaiset, joilla itsellään gradun tekeminen on ollut vain kaavamainen opinnäyte muitten joukossa ja jotka selittää toisten ihmisten graduista, että ne on vain "läpysköjä", joilla käydään "heittämässä jotain proffaa".

        Tuohon voi vain sanoa, että niin makaa kuin petaa. Itse olet aikoinasi lähtenyt opiskelemaan kielitiedettä, ja nyt pitäisi vielä opiskella pikkuisen lisää, että saisit opinnot loppuun.

        Jos ei ymmärrä asiaa, niin asia ei tunnu ymmärrettävältä. Jotenkin tuntuu, että et ole sisäistänyt opiskelemaasi materiaalia, jos se vaikuttaa pelkältä teorialöpinältä. On turha vedota siihen, että aihe on teoreettinen, aiheet voivat olla teoreettisia myös matematiikassa, luonnontieteissä kuin tekniikassakin. Voin taata, että esimerkiksi matematiikan tai matemaattisten mallien ajatusrakennelmat ovat paikoin kohtalaisen abstrakteja.


      • Gradu pian tehty
        Gradu tehty kirjoitti:

        Jännä huomata, että gradu on joillakin noussut elämää suuremmaksi kysymykseksi, vaikka se sinänsä vaatii muutoin opinnoistaan selvinneeltä vain muutaman kuukauden tiukkaa rypistystä. Muutama kuukausi on vain murto-osa koko opiskeluajasta.

        Mutta kuten tuossa tuli ilmi, ei ongelma olekaan gradussa, vaan sen tekijässä. Useimmat tarvitsisivat kallonkutistusta henkisten ongelmiensa ratkaisuun. En sitten tiedä, eikö tuollaisia palveluja ole, vai eikö niitä käytetä.

        Samaa mieltä, että ongelma on tekijässä. Kannattaa pohdiskella, mikä ongelman syy on. Omallakohdallani se on täydellisyydentavoittelu. Kun tajusin ettei mun työ tule olemaan mitenkään uraauurtava, itkeskelin epäonnistumista kuukauden päivät. Sitten meni pari kuukautta, etten halunnut edes ajatella gradua. Lopulta aloin kirjoitella pikkuhiljaa, kun aloin pelätä puhelimen soidessa virka-aikaan (jos siellä vaikka ohjaaja soittelee) ja ajattelin ettei näin voi jatkua. Lopullisen vauhdin sain, kun minulle annettiin selkeä aikaraja, johon tähdätä. Apuna minulla on ollut seinään kiinnitettynä lista niistä asioista, mitä saan, kun työ valmistuu (esim. ei tarvi pelätä puhelimen soidessa, taakka nousee harteilta...). Ja lisäksi useita kertoja päivässä hoen: "Kyseessä on vain gradu, ei väitöskirja. Mun ura on vasta alussa ja silloin asiat vasta huonosti on, jos tää on mun uran huippukohta."

        Aikaraja on tulossa vastaan ensi viikolla ja ahdistaa, kun työstä tuli niin surkea. Mutta helpotuksen tunne sen valmistumisesta alkaa voittaa. Ei jaksais enää odottaa!

        Suosittelen siis miettimään, mikä omalla kohdalla sen ahdistuksen aiheuttaa, ja mikä sua voisi motivoida sen voittamiseen...


    • 12+6

      Kannataa siis hankkia tsemppari, tai liittyä tai perustaa jokin tsemppipiiri. Ehkä blogista, omasta ja toisten, voisi olla apua.
      Yksi keino on yrittää tehdä mahdollisimman huono gradu, ihan pska. Siitä se sitten lähtee.

    • Opiskelija X

      Minulla on ongelma. Nimittäin proffani ja laitoksen esimies INHOAA minua ja työtäni. Yhteistyöstä ei kerta kaikkiaan tule mitään ja opinnot venyvät.. Ukko on jäämässä kevätlukukauden jälkeen eläkkeelle, ehkä uuden ohjaajan kanssa sujuisi paremmin, vaikka samanlaisia juntteja taitaa koko laitos olla täynnä.

      Mitä tehdä siihen asti? Opintoja ei puutu, töitä ei ole, opintotukikin loppuu kohta. Olen tyhjän päällä.

      • loppg

        Kannattaa kokeilla hakea jatkoaikaa opintotuelle, vaikka ei olisikaan mitään terveydellistä tai muuta syytä opintojen pitkittymiselle. Siihen tarvitset gradun ohjaajalta todistuksen, että olet tekemässä gradua ja voit valmistua opintotuen lisäajan puitteissa.

        Jos et saa opintotuelle lisäaikaa, niin voit ilmoittautua työkkäriin työnhakijaksi, minkä jälkeen menet suoraan sosiaalitoimistoon täyttämään toimeentulohakemusta. Joissakin kunnissa toimeentulohakemuksen voi printata suoraan netistä. Mene kunnan sivuille ja etsi sieltä sosiaalitoimen sivut.

        Sosiaalitoimistosta matka jatkuu Kelaan, josta tarvitset asumistukilomakkeen. Asumistukea varten sinulla pitää olla päätös siitä toimeentulotuesta. Ilman perustuloa ei voi saada asumistukea. Asumistukihakemuksen voi muistaakseni jättää etukäteen ja todisteen toimeentulotuen saamisesta voit toimittaa sitten, kun se tulee postissa.


      • tämän kokenut.

        On kyllä totta, että yliopistolla opettajat voivat olla hyvin hankalia ja pitkittää opiskeluaikoja kohtuuttomilla vaatimuksilla. Professorit ovat laitoksillaan lähes yksinvaltiaita ja jos joku opiskelija ei miellytä, niin olet sitten omillasi niiden opintojesi kanssa.


      • Kuisaamista
        tämän kokenut. kirjoitti:

        On kyllä totta, että yliopistolla opettajat voivat olla hyvin hankalia ja pitkittää opiskeluaikoja kohtuuttomilla vaatimuksilla. Professorit ovat laitoksillaan lähes yksinvaltiaita ja jos joku opiskelija ei miellytä, niin olet sitten omillasi niiden opintojesi kanssa.

        Eikös se lue jo yliopistolaissa että opettajien pitää edistää opiskelijoiden oppimista ja valmistumista. Se menee sitten jo työpaikka kiusaamisen puolelle jos opettaja ei neuvo oppilaitaan ,sen takia että ei henkilö miellytä. Se onkin sitten jo poliisi asia ja vaatii laajempaa selvitystä.


      • sisuataijotakin

        Ai mitäkö tehdä siihen asti? Gradua tietysti. Et kai aio laiskotella ilman opintoja ja töitä koko kevätlukukautta?
        Tuskinpa professori sinua inhoaa, tuskin edes muistaa. Ja vaikka inhoaisikin, niin kysymyksessä on sinun gradusi, ei hänen. Hän on jo opintonsa ja työuransa tehnyt ja eläkkeensä ansainnut. Nyt on sinun vuorosi.
        Huomisaamuna aikaisin siis koneen ääreen ja gradutiedosto auki. Aloita vaikka lukemalla se, mitä olet tähän mennessä saanut aikaan. Sitten vain analysoimaan aineistoa, etsimään uusia lähteitä ja kirjoittamaan kaikki mielenkiintoiselta tuntuva muistiin. Ota tavoitteekseni saada kirjoitettua sivun verran päivässä. Myöhemmin voit järjestellä tekstin paremmin.
        Kai olet tehnyt graduasi varten toimivan pohjan, johon alaotsikot, lähdeluettelot ja sisällysluettelo rakentuvat sitä mukaa kuin kirjoitat?


      • Inhorealismia

        Näyttää vallitsevan kumma luulo, että professorit jollakin tavalla kiinnittäisivät huomiota yksittäiseen opiskelijaan. Tuskin he näitä tuntevat tai edes muistavat heidän nimiään. Kyseessä on vain nimetön ja kasvoton lauma, josta pitäisi päästä mahdollisimman vähällä vaivalla eroon, että pääsisi tekemään mielenkiintoista tutkimusta.

        Jos jostakin opiskelijasta tuntuu, että proffa inhoaa häntä, on luultavimmin kyse opiskelijan oman pään sisällä tapahtuvasta ilmiöstä. Todellisuudessa proffa tuskin muistaa koko opiskelijaa tai hänen graduyritelmänsä aihetta. Kumpikaan ei ole hänelle mitenkään merkittävä tai tunteita nostattava.


    • yksi tapa

      1. Sanot peilikuvallesi: nyt minä aloitan.
      2. kirjoitat säännöt ylös: neljänä päivänä viikossa istun alas ja kirjoitan
      3. asetat etapit, vaikka almanakkaan
      4. yksi kohta kerrallaan, vaikka yksi sivu per kerta, minimissään
      5. keskityt vain seuraavaan suorituskertaan
      6. palkitset itsesi viikottain
      7. asetat isomman palkkion työn loputtua ( matka, juhla, tai vain valmistuminen)
      8. kehu itseäsi, älä hauku
      eli persaus penkkiin ja tekemään, niin se syntyy.
      9. gradu ei ole elämä, vaan pieni sivujuonne

    • Tulevatoivoton

      Itsellä kirja odottaa tuossa vieressä lukemista. Kirja liittyy gradun aiheeseen. Olen ollut koko tämän päivän netissä surffailemassa. Olen toisaalta vasta onneksi aloittanut gradun tekemisen, joten vielä ei ole mikään venynyt. Toisaalta gradua ei huvita edes tehdä, koska epätietoisuus tulevaisuudesta kalvaa. Usko siihen, että tällä tutkinnolla saisi töitä alkaa loppua. Toisaalta, jos tämän tutkinnon tekisi loppuun, voisi alkaa opiskelemaan uudestaan vaikka jotain oikeasti työllistävää alaa...

    • mies 86

      Itseni kohdalla sovittiin alustavasti ohjaavan opettajan kanssa, että gradussa menisi yksi vuosi, mutta jos menee kauemmin niin menkööt. Aihe on sinänsä helppo että ikään kuin "laajennan" kandidaatin tutkielmassa käsittelemääni aihetta, mutta kyllä siinä varmasti yli vuosi menee...

    • vink u a

      Jos oikeasti ei tee gradua, vaan surffaa sen sijaan netissä, me emme voi auttaa. Eikä kukaan muukaan voi. Sinun on nyt vain itse päätettävä, että joko teet tai et tee. Lopeta vinkuminen ja ryhdy aikuiseksi.

    • Maisteriksi

      Minusta gradun tekeminen oli tosi helppo juttu. Aikaa tosin tuhraantui 1,5 vuotta, mutta olin töissä koko ajan ja kesäisin pidin pari kuukautta lomaa sen teosta. Valitsin aiheeni niin, että selviäisin siitä ilman hirveää työmäärää. Aihe on se ja sama, kunhan saa läpyskän tehtyä. Sinne se hautautuu tuhansien muiden nollatutkikmusten joukkoon ylipiston kirjastoon. Tekstä saa suollettua hyvin, kun avaa yliopiston kirjaston linkin, jolla pääsee käsiksi tieteellisten lehtien tietokantoihin. Siitä sitten etsimään hakusanoilla lähteitä kirjoittelee suoraan tekstiä lainaten, ja laittaa lähteet ylös. Analysoinnissa ei kannata alkaa kikkailemaan millään ihme analyyseillä, vaan tekee asiat mahdollisimman helpon kaavan mukaan. Sain magnan arvosanaksi, vaikka lähdin tekemään jotain, jolla pääsee läpi.

      Joten ei tosiaan ole hankalaa. Just do it!

    • huonosti menee vai

      Niin, yksi keino on yrittää tehdä mahdollisimman pska gradu. Monesti siinä epäonnistuu ja tulos onkin ihan kelvollinen.

    • Sulatonkynitty

      Otin rohkean askeleen kohti Gradun valmistumista, avasin tiedoston. Järkyttävää huomata, kuinka kauan aikaa on siitä viime kerrasta, kun tiedostoon olen jotain kirjoittanut. Haastattelutkin olen tehnyt 2011, niin varmaankaan arvosanaksi ei ole muuta mahdollisuutta kuin se huonoin. Sekin on nyt alkanut ahdistamaan. Mietin jo aiheen vaihtoakin ja elän siinä uskossa, että jos vaihdan aiheen graduni valmistuu tuosta noin vain. Uusia ahdistumisen aiheita vanhojen perään.

      Nyt kuitenkin vihdoin ja viimein laitoin ohjaajalleni viestiä, että mihin seminaariin osallistun. Lopetin myös työt eilen gradun tekemisen vuoksi, ei ole ensimmäinen kerta ja sen vuoksi kun tämä ei ole ensimmäinen kerta, tuntuu, että mikäli gradu ei nyt valmistu, haluan kuolla. En kehtaa palata takaisin alani työpaikkaan ilman gradua enkä tavata ketään muitakaan. Paineita on paljon, myös vanhempani ovat alkaneet puhumaan tuleeko sinusta ikinä mitään -tyyliin, hah aivan kuin yksi gradu tekisi minusta paremman ihmisen tähän maailmaan. No onhan se totta, että jos lähenee kolmeakymppiä olisi kai aika jo valmistua, mutta prkl kun sen pitää olla niin vaikeaa, napata itteä niskasta ja istuttaa koneen ääreen tai nimenomaan tiedoston ääreen, kyllähän se aika täällä netissä kuluu. Voimia muillekin samassa tilanteessa oleville! Kai meistä vielä joskus niitä maistereita tulee ja ellei niin kai täällä ilman niitäkin papereita pärjää.

    • valmistunut

      Loppuviimeksi ei sillä gradun arvosanallakaan ole väliä, ellet sitten halua joskus väitellä - ja se ei taida olla ihan sinun hommasi, kun gradunkin kanssa meinaa henki lähteä! Mielestäni yleensä jos haet työpaikkaa, niin SAATETAAN kysyä gradun aihetta, mutta tuskin edes sitä.

      Suosittelen lähtemään kirjastoon tekemään gradua. Ota läppäri mukaan ja istuudu sinne. Tee pieniä etappeja, esim. kun olen kirjoittanut sivun tekstiä, niin voin surffata, mutta ennen sitä en katso edes sähköpostia. Minulla ainakin auttoi kotoa lähteminen tuossa kirjoittamisessa. Kun menee kirjastolle ja on siellä sen 6-8h, niin se on kuin menisi töihin. Ei töissäkään tule pyörittyä päättömästi iltalehden sivuilla koko aikaa.

      Loppuviimeksi tuo valmistuminen on kiinni lähinnä omasta viitseliäisyydestä. Jos arvosanalla ei ole väliä vaan valmistuminen on pääasia, niin ei se vaadi kuin oikeaa asennetta ja vähän perselihaksia.

    • 6.vuosi,pian7.

      Kun opinnot venyy, niin se useimmiten laitetaan opiskelijan syyksi, kun on niin laiska. Mutta kyllä tiedekunnissakin osataan pitkittää ja mutkistaa asioita. Koettua:

      Omaohjaajani jäi kesken seminaarien sairaslomalle (ja sitten sairaseläkkeelle). Laitokselta ei tullut minkäänlaista infoa miten opiskelijoiden pitäisi toimia.. joku kanslisti vaan tokaisi, että yrittäkää nyt joku ohjaaja itsellenne löytää.

      Löysin sitten yhden oppiaineen dosentin joka lupasi auttaa. Pian tämäkin henkilö hävisi jonnekin tutkimusvapaalle, tavoittamattomiin. Marssin sitten laitoksemme johtajan luo paperipinoni kanssa. Olin omin päin kirjoittanut graduani jo varsin pitkälle, mikä ei sitten ollutkaan yhtään hyvä juttu.

      "Tutkimuksessasi on eräitä ongelmia, ehdotan lähestymistavan ja tutkimuskysymysten uudelleenarviointia (eli: pistä kaikki uusiksi)". Niin, ja jo suorittamani graduseminaaritkin pitäisi proffan mukaan istua uudelleen, en tiedä miksi, eikä tiennyt proffakaan, ilmeisesti muuten vaan.

      • Jos käy niin,

        että teiltä ilmeisen ohjauksen puutteen vuoksi aletaan vaatia hyvin paljon uudestaan tekemistä, vaatikaa yksityiskohtaiset perustelut, miksi, ja ohjeet, miten.

        Proffilla voi olla erilaisia syitä, miksi hän haluaa dissata lähes valmiin työn, ja kaikki niistä eivät välttämättä kestä päivänvaloa, esim. opiskelija on saattanut löytää jotain, joka puhuu proffan omia tuloksia vastaan. Jos saatte hyvät perustelut, niin silloin hänellä ei ole salattavaa.

        Viimeinen keino on sitten tarjota valmista työtä jollekin toiselle yliopistolle vastaavalle laitokselle. Luulisi ilmaisen rahan kelpaavan...


    • Ehkä valmis keväällä

      Gradun tekemisessä ei tarvita mitään inspiraatiota tai muuta kummempaa. Pelkkää "perspiraatiota". Eli avaat vaan sen gradu dokkarin vähintään kerran vikkossa mielummin useammin ja kirjoitat vaikka sen yhden lauseen. Jos työtä ei tee tai sitä edes avaa ollenkaan, niin siitä muodostuu ylitepääsemätön ongelma äkkiä. Oikeasti se auttaa, että kirjottaa sen pari lausetta. Kyllä siitä pikkuhiljaa pääsee taas tekemiseen makuun, kun vaan avaa sen dokkarin säännöllisesti.

    • Sulatonkynitty

      Kiitoksia kaikille ihanista tsemppauksista. Ne on kyllä auttaneet eteenpäin. Tällä hetkellä tilanne on se, että minulla on todella surkea gradu painettuna ja menossa tarkastukseen. Vielä ei ole ahdistus helpottanut, sillä tällä hetkellä tuntuu, että tehty surkea gradu ahdistaa enemmän kuin tekemätön. Mutta ehkäpä nämä kaikki unohtuu, kun saan ne paperit ja voin jatkaa elämässä eteenpäin.

      Mutta mikä sai minut tekemään sen gradun? Oikestaan tein sen muiden painostuksesta, joka alkoi siitä, että itse sanoin vuoden alussa tarkan päivän jolloin graduni palautan. Äitini oli sanonut jo sukulaisille tämän päivän, että valmistun tuolloin. Kun kuulin tämän, mietin että enhän oikeasti tuolloin valmistu. Muutaman ystävän piikikäs kommentti sai minut kuitenkin pakertamaan viime tingassa viimeisen viikon yötä päivää ja nyt minulla todiaan on kasassa kaikkien aikojen surkein gradu täynnä huolimattomuusvirheitä. Mutta kuitenkin se oli ohjaajan mukaan selvästi läpi. Ihmettelen sitä itsekin, mutta tulipahan huomattua, ettei se gradun kummoinen todellakaan tarvi olla ja ertä sen pystyy tekemään lyhyessäkin ajassa. Näin jälkikäteen en todellakaan sitä halua enää lukea, mutta eikai minun tarvikaan. Sekin auttoi eteenpäin, kun mietin, että "jos tuokin on gradun tehnyt niin kai minäkin sen saan tehtyä" kuten joku täällä opastikin jo.

    • Gradu tehty

      Onnitteluni. Näyttää, että gradu on täyttänyt tehtävänsä myös sinun osaltasi, kun tunnut havainneen, kuinka gradu olisi oikeasti pitänyt tehdä, että siitä olisi tullut merkittävästi parempi. Näin selvää oppimista on graduprosessissa tapahtunut, mikä onkin gradun yksi päätarkoituksista.

      Oliko sen gradun tekeminen loppujen lopuksi niin kauhean mahdotonta? Pelkkä tahdon asia.

    • 1+23

      Kerrotko vielä arvosanasi kun saat sen. Pistetään sitten joukolla pöytä koreaksi, kukin tahoillamme.
      Nyt ainakin juon kaffekupposen sinun kunniaksesi.

    • sulatonkynitty

      Hei ja kiitos onnitteluista! Arvosanaksi tuli non sine, johon olen siis aivan supertyytyväinen. En sen vuoksi, että pidän sitä erityisen hyvänä arvosanana yleensä, mutta tuolla minun työlläni ja nuilla lähtökohdilla en olisi, ilman todella suurta vaivannäköa, pystynyt parempaan, enkä välttämättä sittenkään!

      Joten kyllä tässä pöydän voi hyvillä mielin koreaksi laittaa. Ihanaa kesää kaikille teille ihanille tukijoille ja tsemppiä muillekin gradun tekoon! Unohdin tuossa aiemmin mainita, että lueskelin sitä Svinhufvudin gradutakuu-kirjaa. Niistä harjoitteista oli minulle ainakin apua monellakin tapaa.

      • sisuataijotakin

        Onneksi olkoon! Nyt on sulka hatussa!
        Kokemuksesta vahvistuneena uusien haasteiden kimppuun. Ihminen pystyy yhteen jos toiseenkin.


    • Toimeen

      Onkos muut gradunsa kanssa kamppailleet saanet työtänsä etenemään? Yksi hyvä esimerkki (sulatonkynitty), joka hyötyi tässä ketjussa olevasta tsemppauksesta.

    • fsvcxfdsfsd

      Kannattaa pitää niitä päivä, jolloin panostat graduun ja sitten niitä päiviä, jolloin et mieti sitä yhtään. Jos joka päivä kuluu ajatellessa, että pitäisi tehdä, mutta ei kuitenkaan tee mitään niin mielenterveyshän tuossa menee. Nämä päivät kannattaa ihan aikatauluttaa ja panostaa vaikka esimerkiksi joka toinen päivä 5 tuntia gradun tekemiseen.

      Kun teet suunnitelman niin sen noudattaminen on paljon helpompaa kuin vain spontaanisti gradun pariin meneminen. Aikomus on niin helppo sivuuttaa, mutta kun olet jotain päättänyt ja tuon ajan merkinnyt ylös niin sitä ei ole niin helppo sivuuttaa.

    • ValoaTunneliin

      Mulla ei ole siis gradusta kyse vaan väikkäristä... On ollut aika hiljaista kesän ajan ja enää maksimissaan yksi vuosi aikaa! Voikun voisikin kirjoittaa vain sen 40 sivua... mutta kun ei pitää määrällisesti 10 gradun verran saada tekstiä kasaan! Mörkö kaapissa pelottaa!

      • Tietää_

        Jos olet humanistisella ja sulla on selvät sävelet hommasta, niin sen kun vain alkaa kirjoittaan kieliposkella. Huomattavasti vaikeammaksi homma muodostuu esim. matematiikassa, jossa sun täytyy ihan aikuisten oikeasti keksiä jotain uutta matematiikkaa!

        Kiva siinä taistella deadlineja vastaan ja miettiä jotain mitä uutta, mitä muut matemaatikot eivät ole hoksanneet...


    • gusse1

      Itsellä on sama tilanne kuin monella tässä ketjussa. Gradua aloin tekemään keväällä 2010 vaihdossa olessani. Suomeen palattuani piti valmistua "pikaisesti". Sain vasta joulukuussa 2012 esitettyä ja hyväksytettyä tutkimussuunnitelmani, mutta sen jälkeen työ on mennyt taas pahaan lukkoon. Tutuksi on tullut perheelle ja ystäville luvatut loputtomat valmistumisaikataulut ja niiden ylittäminen. Nykyisin enää pari läheisintä kaveria kyselee valmistumisen perään. Helvetin ahdistavaahan tämä on kun työ viivästyy ja viivästyy. Siinä menee sellaiseen henkiseen lukkoon, että pelkkä työn ajatteleminenkin tuo kylmät väreet selkäpiihin.

      Nimimerkki Sulantokynityn esimerkin innoittamana apinalauma niskassa gradutiedsto auki ja töihin :) Tsemppiä muille saman ongelman kanssa painiville!

    • hkki

      Painin itse gradupaniikin (tai oikeastaan valmistumispaniikin) kanssa. Sain yhdeltä graduroikottajalta neuvoksi tehdä ensiksi huonoimman mahdollisen gradun: tärkeää on kirjoittaa jotakin, tuotetun tekstin laadulla ei ole niin merkitystä. Kun paska gradu on saatu aikaan, voi tekstiä korjailla. Tämä on helpottanut ainakin omaa kirjoitusprosessiani ihan huimasti. Pidän riman matalalla, vaikka toivoisinkin, että tästä jossakin vaiheessa tulisi kokonaisuus, jota ei tarvitse silmät päästään hävetä.

      • Iteraatiota

        Olet saanut hyvän neuvon. On helpompi korjata olemassa olevaa kokonaista, surkeaakin tekstiä kuin yrittää kirjoittaa kerralla laatutekstiä. Tätä lähestymistapaa on tietotekniikka merkittävästi helpottanut, sillä ennen tietotekniikkaa lähestymistapa oli kohtuuttoman työläs.


      • sisuataijotakin
        Iteraatiota kirjoitti:

        Olet saanut hyvän neuvon. On helpompi korjata olemassa olevaa kokonaista, surkeaakin tekstiä kuin yrittää kirjoittaa kerralla laatutekstiä. Tätä lähestymistapaa on tietotekniikka merkittävästi helpottanut, sillä ennen tietotekniikkaa lähestymistapa oli kohtuuttoman työläs.

        Täsmälleen noin.


    • YlpeäJaEnnakkoluuloi

      Pitää keksiä joku itseä kiinnostava aihe, jotta jaksaa urakan. Itse aloitin gradun teon syyslukukaudella 2006, valmistuin kesäkuussa 2007. Aloitin aiheen pohdinnan aika myöhään 2006 loppulukukaudesta. Aloitin muistaakseni lukemalla aiheesta jo kesällä 2006. Tiiliskivi teoriakirja englanniksi pakotti tutustuttamaan itseensä jo kesällä ajan kanssa, tein tarkat muistiinpanot. Syyskuussa oli siis aihe tai jokin ajatus jo valmiina. Syksyllä muistin, että pitääpä tarkistaa, että kaikki vaaditut kurssit suoritettu. Silloin oltiin siirtymässä uuteen tutkintojärjestelmään jo parin vuoden sisällä. Huomasinkin, että yksi tärkeä tutkimusmetodikurssi uupui. Onneksi pääsin syksyllä kurssille. Hyödylliseksi se osoittautuikin gradua ajatellen. Tuo tutkintouudistus oli varmasti yksi syy, miksi halusin valmistua ajoissa vanhalla järjestelmällä. Silloin olisi joutunut suorittamaan aika paljon korvaavia opintoja lisää. No, hyvän ohjaajan avulla työt sujui koko ryhmällä aika hyvin. Puolet ryhmästä halusi valmistua ennen kesää ja loput eivät. Mietin, että haluanko todella tehdä gradua kesällä tai vielä syksyllä 2007. Tiesin, ettei ainakaan kesällä siitä mitään tulisi. Päätin, että se on tehtävä ennen kesälomakautta. Tämän takia oli tehtävä jonkinlainen aikataulu. No, sain gradun valmiiksi viimeisenä todistuksenjakopäivänä 20. kesäkuuta. Teoriakirjat oli kahlattu aika lailla etukäteen ennen kuin aloin kirjoittamisen. Tapanani oli tehdä todella tarkat muistiinpanot (sis. kirjan nimen, kustantajan jne. ja sivun). Pakotin itseni kirjoittamaan, lukemaan tai tekemään jotain graduun liittyvää joka päivä. Palkitsin itseni päivän päätteeksi hyvällä musiikilla ja ruualla. (Söin kyllä aiemmin päivälläkin, - ei, en tullut läskiksi). Erityisen hyvän biisin valitsin tsemppibiisiksi, jossa sopivat sanat. Loppupuolella urakkaa työ oli päätoimista kirjoittamista. Ohjaaja vaati jokaista tulemaan ohjattavakseen tietyn määrän kertoja, mikä oli erittäin hyvä juttu. Itsellä oli kyllä aika epävarma olo koko ajan, osaanko tätä ollenkaan, tajuanko loppujen lopuksi mitään. Ohjaajan kannustavat kommentit auttoivat jatkamaan, "korjaat ja mietit vielä tuota, niin hyvä tästä tulee". Ryhmähenki oli myös graduryhmässä hyvä, kaikki samalla viivalla, kommentoitiin töiden pätkiä ja aiheita, annettiin parannusehdotuksia. Valmistuin 25-vuotiaana arvosanalla m. Hiukan, jos olisin perustellut jotain kohtaa työssäni paremmin, olisin saanut e:n. Mutta m on mielestäni ihan hyvä. Mieli jäi positiiviseksi, koska työni osa-alueet arvostelussa olivat niin lähellä tuota e:tä. Myös lukioaikana kirjoitin samasta aineesta melkein e:n, joten taso on pysynyt. Mieltä lämmittää myös se, että valmistuin vähän aiemmin kuin kaksi vuotta vanhempi sisareni. Hän valmistui saman vuoden syksyllä. Äitini sanoi, että innostit näköjään sisartasi jatkamaan graduaan loppuun asti. Hän oli jo aloittanut ainakin vuosi sitten. Vielä lämmitti sekin, että olin koko sukuni toinen maisteri (jos DI lasketaan maisteriksi), ensimmäinen naispuolinen, sukupolven toinen ja toisen sukuhaaran ensimmäinen maisteri. Puolituntemattomien onnitteluja yllättäen keskellä päivää. En halua kuitenkaan kerskua, mutta koin elämäni harvoja kohokohtia. Nyt olen 31v ja muistelen asiaa lämmöllä :) Tehkää ihmiset ne gradut valmiiksi, kiitos tulee myöhemmin!

      • mies 86

        Tämä on todellakin totta. Itse tein graduani arviolta vuoden verran, sain 130 sivua kasaan, 53000 sanaa ja arvosanaksi Eximian. Tämä kaikki 90% sen ansiosta että onnistuin löytämään itseäni kiinnostavan aiheen. Aiheen ei pitäisi olla niin justiinsa kunhan se jotenkin on omaa alaa sivuava ja ohjaaja hyväksyy tutkimussuunnitelman.


    • jopas jotakin

      no voi jee jollei kiinosta ni ei sitten, suosittelen reilaamista ja katselemaan maisemia ja ihmisiä ja alkaa elää elämää, ennenkuin on liian myöhästä. voit saada jotain toisarvosta työtäkin ulkomailta.

    • Aikuisopiskelija

      Suosittelisin lukemaan kirjan Gradutakuu, kirjoittaja on Kimmo Svinhufvud. Kirjoittajalla on sivusto http://www.gradutakuu.fi/ Käytännönläheisiä ohjeita ja ennen kaikkea motivointia ja kannustusta löytyy molemmista! Oppilaitokset - esim. ammattikorkeakoulut ja yliopistot - järjestävät myös maksuttomia kursseja, joissa opiskelija saa tarvitsemaansa ohjausta opinnäytetyön tai gradutyön tekemiseen. Ja periksi ei kannata antaa! Vaikka arvosanaksi tulisi 1, niin pääasia on, että se keskeneräinen opinnäytetyö tai gradu tulee valmiiksi!

    • tekemisen_vaikeus

      Valmistumisen pelko on myös yksi yleinen syy, ettei pro gradu-tutkielma etene. Ei mitenkään harvinaista. Pelko opiskelujen loppumisesta. Mitä teen, kun valmistun? Kuka minua auttaisi, kun olen eksyksissä kylmässä maailmassa. Jos on lisäksi taipumusta perfektionismiin, niin eihän hommasta oikein tule mitään. Sitä hinkkaa ja viilaa työtänsä aina vain täydellisemmäksi, kunnes aika mädättää työn. Laiskuus harvoin on perimmäinen alkusyy. Syyt ovat monasti mentaalisia, kun homma venyy ja venyy ja venyy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2092
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe