puutarhatyöt

Oma tupa, oma lupa

Kuuluuko naapurille ollenkaan se, miten pihatyösi teet?
Saimme täksi kesäksi uudet naapurit omakotitaloomme ja hankaluudet alkoivat.
Naapurin rouva vihjailee jatkuvasti kukkapenkeissämme olevista rikkaruohoista.
Emme ole viherpeukaloita, pidämme kumminkin pihamme suht saistinä, edellinen
naapuri ei ikinä huomautellut mistään.

47

4665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rakkahin naapuri

      No en kyllä ottaisi paineita naapurin sanomisista. Ja voithan hälle ehdottaa, että käy ne kitkemässä, jos niin häiritsee. :D

      • herraasiallinen

        Sanot kukkahattunaapurillesi että se on kannabista (ei varmasti tiedä miltä hamppu näyttää). Kyllä alkaa naapurillasi juoruhammasta kolottamaan!
        Lisäät vielä että et voi käyttää lyhythihaista paitaa kun neulan jäljet näkyisi käsivarsista!


    • Jihad Jane

      Ainoa oikea menettelytapa tässä tapauksessa on polttaa läjä koraaneja, tehdä siitä youtube video ja laittaa nimeksi ja osoitteeksi naapurin tiedot.

      • jeeesusss

        Raamattuhan onki järkikirja!


      • 999
        jeeesusss kirjoitti:

        Raamattuhan onki järkikirja!

        Niin, voisihan naapurin rouvalle ehdotta yhteistä hartaushetkeä lapion ja haravan kanssa, toisaalta taas voisi vastata, että: juu, niitä ruohoja kasvaa näin kesäisin.

        Minä hävisin taisteluni voikukkaa vastaan ja nykyään nautin siitä keltaisesta pihasta aina keäkuun alussa. Nyt, juhannuksena, ei näy voikukkia, kas kummaa.


      • ateistit

        voipi olla että jihuu miehet laittaa malaks koko kylän/kaupungin!

        vääräuskoisia kun ovat...


    • not my problem

      mä taas kitkisin ne kaikki kukkaset penkistä ja jättäisin rikkaruohot rehottamaan, naukukoon sitten mitä lystää :D

    • rikkaruohovastuu?

      Kannattaa kysäistä naapurilta onko kukkapenkissäsi jokin sellainen rikkaruoho, mikä voi levitessään aiheuttaa tuhoa muille kasveille. Suomessa on vieraslajeja, jotka on oikeastikin viisas hävittää tai ainakin vahtia niiden leviämistä mm. jättipalsami ja jättiputket. Ne leviävät siementämällä ja niiden aiheuttama vaiva on suurempi kuin niiden kauneusarvo. Ne myös tuhoavat alkuperäiskasvillisuutta, mitä ei kai kukaan halua :)

      Muussa tapauksessa viittaa naapurillesi kintaalla.

      • että tälleen

        Meille kävi just noin jättibalsamin kanssa.
        Naapurista levisi mokoma rehu meille. Ja nyt naapurin pinko rouva valittaa, että meidän puolella kavava rehu häiritsee häntä !!! Helkutti, en voi sietää kyseistä rehua enkä valittavaa naapuria. Pidämme pihan normikondiksessa. Muuhun ei aika riitä. Ehkä sitten eläkkeellä....


    • mk

      Sanoppa ihan suoraan naapurin naiselle että me hoidamme pihaa niinkuin haluaamme ja se ei teille kuulu ja käsket pysymään omalla tontillaan ja keskittyä siihen. Yksi tapa on että ei minua tuollaiset rikkaruohot haittaa että sillee ja jos naapurin rouvaa haittaa niin sano että siitä vaan kitkemään koska minulla on muuta tekemistä.

    • että silleen

      Jos tätä naapurin rouvaa häiritsee rikkaruohot kukkapenkissä, sano sille että tulee kitkemään. Minullakin kasvaa kaikenlaisia rikkaruohoja kukkapenkeissä, vaikka joka päivä niitä sieltä revin pois, ei auta ei.

      Eikös ole niin, että se tekee ketä häiritsee ?

    • kesän nautiskelija

      Mull ainakin niin fiksu naapuri että ei valittele vaan hoitaa asian mun puolesta.
      Joskus jopa nurmikkokin leikattu jos oikeen pellon näköseks kasvanu.

      Tietenkin joskus häiritsee ku se pörrää sie mun pihas mutt surempi apu ku haitta mun näkökulmasta katsottuna.
      eiku sano napurille että ihan vpaasti saa tulla hoitaa jos siltä tuntuu.

    • Yualle

      Roundappia, niin ei tartte kitkeksiä =)

    • EläkeläisWaari

      Sattuu ja tapahtuu yhtä sun toisenlaista. Meillä kävi viime kesänä silleensä, että kun olimme vajaan viikon verran puolen kesän jälkeen sukulaisissa reissulla, niin sillä aikaa omakotitalomme pensasaita oli käyty leikkaamassa naapurimme toimesta. Kimmokkeena semmoiseen ahkerointiin taisi olla naapurimme pyrkimys menestyä "Kaunein paikallinen piha"-kilpailussa, jonka tulokseen toki saattaa ehkä kenties vaikutta myös pensasaita naapurin, siis meidän, puolella. Ei tullut siinä kisassa naapurillemme viime kesänä minkäänlaista arvomainintaa.

    • pikku härninkiä

      on aina hauskaa tehdä.

      Kysy siltä naapurin rouvalta, että miten on hänen "ruohonsa" laita?
      Tehoaa, kokeiltu on. Ai niin, laita ukkosi kysymään ettei tule "väärinymmärryksiä".

      Heh heh, kyllä naapurit on sitten kivoja.

    • hehheh

      Mitä jos sanot naapurillesi, että harrastatte uhanalaisten rikkaruohojen suojelua.

    • kukkamaan maire

      Naapurisopu on taitolaji, puolin ja toisin. Ei kannata kiiruhtaa ylimmäksi ystäväksi ennenkuin tuntee ja tietää minkalainen arvomaailma aidan takana vallitsee. Omaa pihaa on kuitenkin ihana hoitaa, verrattuna vaikka rivitaloasumiseen, jossa osa väestä ei viitsi tehdä yhtikäs mitään. No taloyhtiössä voidaan siivottoman naapurin pihakin hoitaa koska yhtiö omistaa pihan, mutta omakotipihaan ei naapurilla ole oikeutta tulla touhuamaan.
      Hyvä keino on asettua toiseen rooliin ja katsella omaa pihaansa ikäänkuin naapuruston silmin, ajatella mikä voisi olla häiritsevää ja helpostikin siistittävää.
      Meidän kadulla vuorottelevat kauniisti hoidetut ja sotkuiset säläiset pihat, joidenkin kohdalla ihmetyttää ettei joku julkisivulautakunta jo huomauta, kun röhnää ja roskaa on kadun varrelle asti.
      Haitalliset ja leviävät vieraslajit ovat harmillisia, käsittääkseni jättiläisukonputken hävitykseen velvoitetaan sen kyrkyllisyyden vuoksi.
      Ihmiset ovat nykyään kovin itsekeskeisiä eikä asioita osata hoidella sopuisasti. Juttele naapurisi kanssa, voit oppia jotakin:) kuten myös hän!

    • Just!

      Bah mitä moskaa! Jos tilanne olisi minun, niin naapuri olisi hyvä ja voisi itse tulla hoitamaan pihaani jos niin häiritsee.

    • puutarhurinaapuri

      Jos kukkapenkissäsi on jotain kauheasti leviävää kasvia/rikkaruohoa, niin sehän leviää naapurinkin puolelle. Neuvoisin että kaivat rajalle (kuitenkin ihan juuri siihen omalle puolelle) syvän railon, johon laitat juurimaton rikkaruohojen leviämistä ehkäisemään. Niin minä olen tehnyt kun naapurin puolelta leviää rikkaruohot minun puolelleni. En toki ole mitään siit äsanonut, olen vain hoitanut asian itsekseni, etteivät leviä meille. Jos kukkapenkit tai pensaat kasvavat rajalla, niin kyllä niitä on vaikea hoitaa jos heinää pukkaa naapurin puolelta.

    • MATTAILIJA

      JOO MEIJÄN NAAPURISSA 4ISOA KOIRAA.EIVÄT ULKOILUTA MUUTOIN KUN LASKEMALLA TAKAPIHALLE TARPEILLEEN.VOITKO KUVITELLA MIKÄ HAJU SIELTÄ TULEE.VIERAANI KYSIKIN ETTÄ OOTKO LAITTANUT KANANLANTAA KUN HAISEE.SANOIN ETTÄ KATO VAAN TUONNE NAAPURIN PUOLELLE.TALVELLA MIKÄ NÄKY KUN ISOJA KASOJA PIHA TÄYNNÄ.EIVÄT KORJAA PÄIVITTÄIN.NYTKIN EI ITSE KOTONA KOIRAT JÄTETTY ULOS AITAUKSEEN HAUKKUMAAN.KOHTA ALKAA HILJASUUS JÄRJESTYS SÄÄNTÖJEN MUKAAN.EN TIEDÄ MITÄ PITÄS TEHDÄ

      • sä taidat olla tosi vihainen, tuo on huutamista, jos teksti on isoilla kirjaimilla kirjoi-
        tettu....mut onks se mikää ihmekään....kyllä se sama laki ja järjestyssäännöt koskee
        kaikkia sillä alueella asuvia, niin lapsia kuin aikuisiakin. Sun pitää vaan ilmoittaa
        isännöitsijälle asiasta. Jos sekään kuuntelee....et tulis vahtimaan naapurin pihaa ja
        miten niiden koirat käyttäytyy ulkona ollessaan. Ja olen nähnyt ja todennut, että lä-
        hes kaikki koiranulkoiluttajat menevät väärällä puolella tietä sitä ulkoiluttaessaan ja
        vieläpä jättävät sen jätökset keskelle tietä, et jos joku kävelee tai pyöräilee siitä yli,
        ei sitä helpolla huomaa, kun juttua riittää.....jokainen normaali ihminen nostaa sen
        koiransa jätöksen pois, ja viskaa sen lähimpään roskikseen, vaikka niitä ei täällä suomessa enää pahemmin ole, ne vähenee koko ajan..... ota siis vaikka kuva, ja
        käske se isännöitsijä paikalle, sulla on todisteita !


      • viihtyisää

        karmeeta, onneks meillä on kivat naapurit.


    • jupieinari

      Jokaisessa kaupungissa ja kunnassa on viranomainen, joka valvoo myös yksityisiä pihoja. Jos pihat on retuperällä ja ihan täysin kelvottomassa kunnossa, niille voi valittaa. Kannattaa kysästä kuka se teidän kunnassa/kaupungissa on, usein terveysviranomainen, kaupunkisuunnittelu, tekninen osasto, tms joka noista vastaa. Voit soittaa sinne ja kysyä, et mikä on rajaus rikkaruohoista kukkapenkissä yksityisellä maalla, paljon saa/voi olla.

      Jos et halua soitella, niin sano naapurille että valittaa sinne. Joko se jättää asian siihen tai sitten valittaa ja kaupunki käy toteamassa... Ja asia on sitte siinä.

    • rikkarokka

      Sano sille, että muutaman vuoden kuluttua kasvaa hänen haudallaan
      rikkaruohoa, vahtiiko niitä kukaan?

    • Huomannut2

      Mitäs sitten? Anna huomautella.

    • Helppoa kuin mikä

      Täydellinen välinpitämättömyys on paras ase kaikentyyppisille sanomisille.
      Toimii varmasti. Sitä käytän itse.

    • No sehän ei naapurille kuulu. Jos kyseessä on naapurin rouva niin vihjaile että viiksikarvoistakin pääsee helposti eroon vahaliuskoilla. :DD

    • töksis..

      toi nyt ei oo vielä mitään. meidän naapuri vittuilee ja arvostelee ihan kaikki. siis ihan kaikki. kai sillä on päässä vikaa..

      • juhannus

        Pari päivää sitten lähinaapurit olivat kokoontuneet meidän pensasaidan taakse "ihastelemaan" sitä ja hoitamatonta pihaamme. Joskus joku naapuri leikkaa kadun puoleisen nurmikon; on kuulemma niin epäsiistin näköistä. Alueen arvo ja maine laskee meidän takia.
        Asun kuitenkin omassa kodissani niinkuin haluan. Annan kaikkien kukkien kukkia. Nurmikkokin on kaunis, kun heinät kukkivat.


      • ilkivallan kohde

        Ei todellankaan ole mitään tuo räksytys vielä, minun naapurini on tehnyt minulle vuosikymmeniä ilkivaltaa ja kylvänyt nurmikoilleni ja kukka ryhmiini rikkaruohaja ja tuohonnut kasveja ja puita.

        Valvontakamerat ovat pelotus ja auttavat hiukan, mutta olen joutunut aitaamaan tonttini juuri tämän yhden naapurin takia. Iltojen pimetessä aamuyön tunteina tämä naapuri aina aktivoituu ja varmaan hän saa "kiksejä" tälläisesta käyttäytymisestä,

        Meitä on moneen junaan!


      • viihtyisää
        juhannus kirjoitti:

        Pari päivää sitten lähinaapurit olivat kokoontuneet meidän pensasaidan taakse "ihastelemaan" sitä ja hoitamatonta pihaamme. Joskus joku naapuri leikkaa kadun puoleisen nurmikon; on kuulemma niin epäsiistin näköistä. Alueen arvo ja maine laskee meidän takia.
        Asun kuitenkin omassa kodissani niinkuin haluan. Annan kaikkien kukkien kukkia. Nurmikkokin on kaunis, kun heinät kukkivat.

        se on totta kyllä jotta alueen arvo rapistuu jos pihat näyttävät viidakoilta. kannattaa siivota etenkin sisääntulo jos piilopaikoissa rehottaakin.


      • huhhuh
        viihtyisää kirjoitti:

        se on totta kyllä jotta alueen arvo rapistuu jos pihat näyttävät viidakoilta. kannattaa siivota etenkin sisääntulo jos piilopaikoissa rehottaakin.

        No kyllä on naurettavaa tuollainen pinnallisuus ja ulkokultaisuus, paljon se kenellekään kuuluu miltä toisen tontti näyttää! Entä jos pitää rikkaruohoja, esim. koiranputkia ja voikukkia kauniina, kai jokaisella on oikeus omaa esteettiseen makuun ja yksilölliseen pihaan???


    • tämä juttu on TOSI, mutta ei tapahtunut mun naapureille eikä mulle........... eli siis, satuin näkeen kerran kesällä pari vuotta sitten, kun yks UKKO oli juuri lopettanut sen pihan edustalla olevan pienen kukkapenkin mikä lie uudelleen multaamise-
      n, ja sitten sen vaimoa tai muuta akkaa ei ole sen jlkeen näkynyt.......se tappoi ak
      -kansa........eikä ole jäänyt kiinni.......mut jää vielä, kun se viimeiten sitä odottaa....
      ...tekis mieli joskus yöllä pimeellä mennä kaiveleen sen mikä lie paikkaa. Mutku
      ei ole sitä lapiota, eikä rohkeutta.....
      Eli, ei taida kuulua, jos kukaan teillä EI OIKEASTI ole tehnyt mitään laitonta......
      ...mä asun alueella, jossa sentään kesäisin leikataan koko sen alueen asukkai-
      den takapihat....ja joskus tietysti myös etupihat........ne siistitään.......ja sen tekee yleensä joku alaikäinen kesätyöläinen, joka tuskin oikeesti on oikeutettu edes koskemaan koko siihen ajolaitteeseen.......eikö siihenkin tarvota joku ajokortti JA
      18-v ikää ? mut ei se oo tuolla skitsojen alueella (en mä) mitään uutta, se ukko,
      joka on olevinaan joku talonmies, ei tee kuitenkaan MITÄÄN, vaan laittaa käsky-
      läisensä tekeen työt......koska en oo nähnyt koskaan sitä pääukkoa tuolla alueel-
      la kukkumassa tai mitään muutakaan tekemässä........mut vahtalaisia kyllä löytyy
      sieltäkin............

      • pstri

        Ota yhteyttä lääkäriisi ja keskustele hänen kanssaan. Hän tietää kyllä miten tuollaiset ukot hoidetaan.


    • 66666666666666666666

      ei ymmärrä

    • hyviä vinkkejä

      Sano ettei ne ole kukkapenkkejä vaan kasvatat rikkaruohoja ja ne kukat vaan kasvaa vaikka kuinka kitket niitä.
      Tai sano, ettei ne normaaliälyisiä ole ennenkään haitanneet.
      Tai sano, että lainaa partakonetta niin ajat sillä rikkaruohot pois, täytyy olla tehokas partakone jos tuohon naamakarvoitukseen tehoaa.
      Tai sano, että paikallinen viherpiipertäjäfeministi kielsi tappamasta rikkaruohoja, niillä on oikeus elää.
      Tai sano, että anoppi on tulossa kylään pian ja tarvitset salaattiaineksia.

    • TUTA ON SAATU

      Kylväpäs naapurin tontillle ja vallankin kukkapenkkiin rikkaruohosiemeniä ja joka sorttia, niin kuin minun "hyvä naapuri" Espoossa on minulle tehnyt ja vuosikausia.

      ANNAN NEUVON

      ELI ÄLÄ LUOTA MISSÄÄN TAPAUKSESSA NAAPURIISI JA KUUNTELE HEIDÄN RÄTKYTTTÄMISTÄ. KATEUS JA KÖYHYYS PISTÅÅ TEKEMÄÄN VAIKKA MITÄ.

    • PULTERI

      KERRO KOHTELIAASTI ETTÄ HARRASTATTE LUONNONMUKAISTA VILJELYÄ....

    • Sodi naapurisi kans

    • ulapalooma laama

      mä antasin luuvitosen soida ja lujaa,jos meikälle tultaisiin turpaa soittaan

    • nässel

      Naapurin kanssa ei pitäisi seurustella yhtään, siitä saa vaan sanomista joka asiasta.

    • tämä on tosi

      Missään tapauksessa ei pidä päästää naapuria liian lähelle elämää ja paljastaa yksityisyydestään mitään. Naapurin ei tarvitse tietää asuuko vieressä herra, insinööritai työmies. Missään nimessä ei pidä pyytää naapurilta kukkien kasteluapua, tai muutakaan apua, tästä seuraa vain raskas kiitollisuusvelkataakka.

    • että silleen

      Tämä on aika yleistä nykyisin. Sanomisen kynnys on madaltunut ja toiselle sanotaan jo liiankin pienistä asioista.

      Vähän analyysiä millaisia ihmisiä sanojat ovat. Toisten asioihin sotkeutuvalla on motivinaan usein kateus. Kateus aiheutuu mm. siitä, että hän huomaa sinun olevan kätevä käsistään, sanoja on nykyajan "kädetön", joka ei itse osaa mitää eikä voi kutsua ketään tonttiaan laittamaankaan, kun se käy ylpeyden päälle.

      Paras lääke on tuollaiselle huomauttajalle on ettet alistu huomauttamiseen, vaan voit alkaa kertoa mikä naapurin tontilla risoo sinua.
      Aloita vaikkapa sanoilla. olipä hyvä kuin aloitit puheen, en olisi viitsinyt mieltäsi pahoittaa, mutta teidän tontin ........ on mielestäni korjaamisen tarpeessa, se näkyy meidän ikkunaan maisemaa rumentavasti jne.
      Tästä entinen koulukiusaaja vetää herneen nenäänsä ja ei sitten puhu ollenkaan, kun huomaa ettet ole peloteltavissa.

    • urkkitiestö

      Itse sanoin naapurille kun huomautti pihallani yli vuoden seisoneesta halkomista odottavasta puukasasta, että siinähän on halkomapölkky ja kirves, voin koittaa olla apuna liiteriin kärräämisessä...
      Ei ole toista kertaa sanonut:)

    • inios

      Naapuri itse on rikkaruoho Herran yrttitarhassa.

    • peilistä löytyy pöll

      Hengitä vain syvään ja anna mennä höpötysten toisesta korvasta ulos. Naapurisi käytös on sellaista melko normaalia käytöstä monillakin tietyssä iässä. Koitetaan liikaa määrätä muiden tekemisiä, eikä ymmärretä sitä, että muut tekee niinkuin tekee.

      Olen itsekin pari kertaa erehtynyt naapurille sanomaan jotain heidän istutuksestaan. Terijoensalava on istutettu metrin etäisyydelle rajasta, joten jos en leikkaa oksia niin puolet kaupunkipihastamme peittyy heidän puunsa alle. Muut puut on ihan ok mutta terijoensalava levittäytyy niin hemmetisti. Leikkaan omalta puolelta sen mitä yllän.

      Kannattaa istuttaa omalle puolelle jotain pensasta, jolla saat yksityisyyttä. Helppo ja hyvä kasvi on esim puistosyreeni. Istutat metrin puolentoista välein niin parin vuoden päästä ei naapuri kurki pihallesi. Parina eka vuoten kastelet kuivana kautena kerran viikkoon edes niin johan kasvaa.

      Toisen naapurin kanssa seukkailtiin aidan yli mutta sekin alkoi olla aika rasittavaa. Lopulta koitti kyseinen rouva liikaakin ohjata lasten kasvatusta ja ties mitä niin olihan se pakko sitten laittaa välit viileeksi.

    • kamalaa

      No huhhuh, miten sairasta touhua, kyllä pienet on naapurilla murheet! Todellakaan kellekään ei kuulu mitä toisen tontilla on, ellei se aiheuta vaaraa tai haittaa muille ihmisille. Eiköhän se ole ihan jokaisen oma asia, millä lailla tonttiaan hoitaa, tai mistä oma silmä sattuu pitämään??

      Mielestäni sairasta on myös se, jos kuntien viranomaiset kehtaavat puuttua joihinkin ulkonäöllisiin asioihin jonkun yksityisellä tontilla, ihan niinkuin ei olisi tärkeämpiäkin asioita joihin verorahat käyttää!!

      Alan kyllä jo epäillä, josko avausviesti on pelkkä provo, eikai kukaan voi noin hullu olla oikeasti :O

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      434
      3133
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      108
      2522
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      376
      2394
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2045
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1867
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1287
    7. 167
      1273
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1186
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1121
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      977
    Aihe