Miksi muutuin onnettomuuden jälkeen?

Mietityttää '83

Olin viime syksynä autokolarissa, josta selvisin kuin ihmeen kaupalla hengissä. Onnettomuuden jälkeen psyykeeni muuttui ja itseasiassa koko luonteeni ja periaatteeni koko muutoksen.

Aluksi tietenkin masennuin ja menetin sekä keskittymiskykyni että mielenkiintoni kouluun, joka oli vasta juuri alkanut. Alkoholin käyttö lisääntyi ja lisäksi aloin tapailla poikaa, joka oli entinen linnakundi ja suoraan sanoen narkkari, todella itsetuhoinen tapaus. Kummallisinta tässä oli, että ennen kolaria inhosin tuota poikaa, olin silloin jo tavannut hänet. Sitten yhtäkkiä hänen elämäntapansa tuntui täydelliseltä minulle!

Kuvioihin tietty tuli sitten itsellekin huumeet, vaikka aiemmin olin ollut niitä vastaan. Lisäksi aioin autolla todella vaarallisesti joko kännissä tai aineissa, kaupungissa ja maanteillä, todella pitkiä matkoja aivan pimeässä, kuin yrittäen saada uudelleen kolarin aikaan.

Uutta onnettomuutta ei onneksi tullut, mutta elämäni muuten aivan ylösalaisin. Suhteet kavereihin ja perheeseen riitautivat, koulu meni aivan sekaisin, lopulta oli jäljellä auto, väkivaltainen narkkari ja kuolemanhalu.

Nyt olen onneksi päässyt elämään käsiksi ja katkaissut välini tähän mieheen, enkä halua kuolla. Olen vain alkanut puolestaan pelkäämään liikenteessä ja on ihan arkipäiväistä, että saan sydämentykytyksiä autonratissa huolimattomista ajajista.

Haluaisin tietää, mikä on kokemieni tunteiden psykologinen tulkinta ja onko sillä termiä. Oletan ainakin, että kokemani on aika yleistä onnettomuuksien uhreille...?

Niin ja p.s. Tällä palstalla on keskusteltu terapiasta uhreille, mutta minulle ei ainakaan tarjottu minkäänlaista tukea. Olisi pitänyt itse taistella tiensä mielenterveystoimistoon tai maksaa opintotuella yksityinen terapeutti, mukavat vaihoehdot, jäi sitten terapiat väliin...

3

2215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "psykologi"

      tutustu ilmiöön nimeltä traumaperäinen stressihäriö tai traumaperäinen stressireaktio. ne kuvaavat tuota ilmiötä. Kyseessä on (epätoivoinenkin) yritys paeta traumamuistoja monin tavoin. Suomeksi valitettavasti ei ole juuri kirjallisuutta, mutta esim. kirjassa Kognitiivinen psykoterapia on luku aiheesta. Samoin Salli Saaren kirja- Salama kirkkaalta taivaalta kuvaa asiaa.
      Jos ongelmasi tuntuvat jatkuvan ja asiat pyörivät mielessäsi tahtomattasi, hae itsellesi psykoterapeuttista apua. Ongelmina voi olla jatkuvat onnettomuudmuistot ja fyysiset ja psyyykkiset reaktiot kun ne tulevat meileen, tapahtuman välttäminen kaikin tavoin ja fysiologinen kiihtyneisyys, joka näkyy univaikeuksina, keskittymisvaikeuksina tai esim. matkustuspelokkuutena.
      Tosin kysy terapeutilta onko hänellä kokemusta ko. ongelmien hoidossa, jos ei niín pyydä selvittämään alueesi palveluista henkilö joka osaa hoitaa ko. ongelmia. Nimittäin hoito on spesifi tähän ongelmaan. Traumaperäinen stressihäiriö selittää reaktiosi. Olen niitä hoitanut lukuisia viime vuosien aikana

    • psykologi

      tutustupa hoitomuotoon nimeltä EFT pelot ja jännitys-osiossa. olen siellä kuvannut vastauksessani hoitomuodon ja ohjeet sen tekemiseksi. Se on itsehoitomuoto jolla olen hoitanut monta liikenneonnettomuuden uhria oireettomiksi vastoin omaa odotustanikin....
      Tosin en lupaa mitään, mutta voit kokeilla onko mitään vaikutusta kun ajattelet onnettomuuttasi jA käyt protokollan läpi. Useimmat kokevat helpotusta välittömästi.

    • Elämä on laiffii sittenkin

      Hei,
      minun onnettom uuteni oli joukkoraiskaus.Vasta 25v.jälkeen joku ehdotti minulle terapiaa.Kävin ja tein harjoituksia siellä huutamalla ja potkimalla nyrkkeilysäkille mitä halusin sanoa niille tekijöille. 25 vuotta olen lihonut,laihtunut,ryypännyt,ollut levoton,käynyt useita kouluja,valmistunut, seurustullut vain hyvännäkösten hakkaaja miesten kanssa,mennyt naimisiin, eronnut,synnyttänyt, mutta terapian jälkeen olen alkanut miettiä itseäni ja huomannut, että mä elän ja voin nauttia elämästäni ihan niikuin haluan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2663
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2440
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2081
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe