Olemme seurustelleet mieheni kanssa kolmisen vuotta, ja sittemmin on tullut puhetta häistä. Hän on ihana mies ja rakastan häntä kaikin puolin, mutta meillä on erimielisyytemme tietystä naimisiinmenoon liittyvästä asiasta. Mieheni ei kerta kaikkiaan hyväksy kirkkohäitä. Hän on erosi kirkosta heti täysi-ikäiseksi tultuaan eikä usko Jumalaan. Itse taas olen koko ikäni haaveillut kirkkohäistä – isä saattamassa alttarille, valkoinen hääpuku, tahtomisten sanomiset ja suvun sekä tietysti rakkaan perheen läsnäolo ovat sitä jotakin, jotka itse sisäistän hyvin vahvasti ihanteeseen omista häistäni ja joista en tahtoisi luopua. Haluan kuitenkin, että me molemmat saisimme mieleiset häät, enkä tahdo pakottaa miestäni mihinkään, mihin hän ei usko ja minkä pohjalle hän ei tahdo avioliittoa rakentaa. Hän on tehnyt selväksi, että tahtoo maistraattivihkimisen, tai ei vihkimistä ollenkaan...
Tunnen olevani umpikujassa asian kanssa, jonka pitäisi olla elämän yksi onnellisimmista tapahtumista.
Kirkkohääajatusteni takia en ole koskaan tutustunut mitenkään maistraattivihkimiseen. Sellaisia ei ole suvussammekaan (ainakaan minun aikanani) ollut. Miten se siis hoituu?
Jos tuleva mieheni saa maistraattivihkimisensä, onko minulla yhä mahdollisuutta pukeutua hääpukuihini ja kutsua paikalle sekä miehen että omaa sukua? Missä vihkiminen tapahtuu, voiko olla musiikkia, yms. Miehelläni ei ole mitään muuta vastustamista, kuin ajatus Jumalasta ja ”kirkkohömpötyksestä” ovat ehdoton ei, enkä syytä häntä siitä mitenkään. Ensimmäinen avioituminen siis molemmille kyseessä, ja tahtoisin vain, että me molemmat saamme liitolta haluamamme eikä riitaa tulisi heti alkuun. :) Kaikki on mennyt koko suhteemme ajan niin hyvin, mutta tämä aihe on jotenkin vaivalloinen ja arka, sillä mieheni tietää kyllä, miten paljon arvostaisin kirkkohäitä, muttei pysty niitä itse hyväksymään. Olen avoin maistraattihäille. Kertokaa kokemuksesta tai tiedon pohjalta :)
Anteeksi jos kategoriavalintani aiheelle oli väärä, mutta
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Mutkia matkassa! Maistraatti vai kirkkohäät?
141
6212
Vastaukset
- siunattu ev.lut.
Oletko ajatellut, jos teidät vihittäisiin maisraatissa ja sen jälkeen siunattaisiin kirkossa?
- Uskomatonta mutta...
Älä kuuntele siunattu ev lutin vastausta.
Minä luulen olevani juurikin se henkilö joka pystyy antamaan parhaimman vastauksen sinulle.
Tekstisi oli kuin suoraa puhetta juuri ja vain ja ainoastaan minulle, joten koen velvollisuudekseni antaa nyt vastaukseni tähän kysymykseesi.
Niin sekin vielä täytyy kertoa että en ymmärrä kuinka tämä aihe voi koskettaa sieluni syvimpiä sielukoita, (vai mitä ne nyt olikaan) koska tämä on kuin pelkästään minulle osoitettu kysymys.
Tässä tulee vastaus: kirkossa vaikka tai jossain? En lukenut kysymystä loppuun? - hallava_hevonen
Suosittelen vuokraamaan jonkun idyllisen ja luonnoläheisen paikan, jossa olisi jonkunlainen paviljonki jossa voi järjestää aterioinnin ja iltatanssit. Ja näin kesällä olisi vihkimistilaisuus puutarhassa, tai järven rannalla. Ja kun näin teet niin uskon että miehesi hyväksyy kun tilaat paikalle aidon Papin, joka suorittaa vihkimisen.
- Singlet rulaa
Oletko ajatellut olla menemättä naimisiin? Säästyt monelta surulta.
- Mies 36
Singlet rulaa kirjoitti:
Oletko ajatellut olla menemättä naimisiin? Säästyt monelta surulta.
Niin, taitaa olla niin useampi avioliitto päätyy eroon kuin pysyy eli siinä mielessä vois olla fiksukin ratkaisu (muistan jostain kuulleeni, ei faktatietoja -se joka tietää numeroita korjatkoon).
Itse en usko että avioliittoa tarvitaan sitoumusta lujittamaan. Tosin laki voi sen ohjata että avioliitto kannattaa solmia. (taas joku fiksumpi voi kommentoida).
Oma näkemys: mieluite hissukseen tahdon kirkossa kun se päivä koittaa. Ilman hää vouhotuksia...
Aika moni morsian tuntuu tykkäävän päivä prinsessana teemasta- sen päivän voi varmasti tehdä muutenkin kuin "yliampuvilla" hääjuhlilla.
Kohtuus kaikessa ;) - Suoraan asiaan
Mies 36 kirjoitti:
Niin, taitaa olla niin useampi avioliitto päätyy eroon kuin pysyy eli siinä mielessä vois olla fiksukin ratkaisu (muistan jostain kuulleeni, ei faktatietoja -se joka tietää numeroita korjatkoon).
Itse en usko että avioliittoa tarvitaan sitoumusta lujittamaan. Tosin laki voi sen ohjata että avioliitto kannattaa solmia. (taas joku fiksumpi voi kommentoida).
Oma näkemys: mieluite hissukseen tahdon kirkossa kun se päivä koittaa. Ilman hää vouhotuksia...
Aika moni morsian tuntuu tykkäävän päivä prinsessana teemasta- sen päivän voi varmasti tehdä muutenkin kuin "yliampuvilla" hääjuhlilla.
Kohtuus kaikessa ;)KAIKKI liitot päättyy eroon, viimeistään toisen kuolessa.
Tarvitaanko oikeasti pappi ja jumala hyväksymään liitto? Kuinka moni kirkkoon kuuluva tosiasiassa edes uskoo jumalaan?
Hoidatti liiton virallistamisen maistraatissa ja vietätte upeta uskonnottomat hääjuhlat. Se kirkko-osuus on muutenkin tylsää ja useimmille pelkkää pakkopullaa. - Kannattaa erota
Suoraan asiaan kirjoitti:
KAIKKI liitot päättyy eroon, viimeistään toisen kuolessa.
Tarvitaanko oikeasti pappi ja jumala hyväksymään liitto? Kuinka moni kirkkoon kuuluva tosiasiassa edes uskoo jumalaan?
Hoidatti liiton virallistamisen maistraatissa ja vietätte upeta uskonnottomat hääjuhlat. Se kirkko-osuus on muutenkin tylsää ja useimmille pelkkää pakkopullaa.No nyt tuli asiaa kerrankin, ole täysin samaa mieltä. Kirkko instituutiona on perseestä, ei ihme että monet eroavat kirkosta nykyään. Ja harvat kirkkoon kuuluvat edes uskovat jumalaan, hyvä jos kukaan.
- Jos rahaa on
Suoraan asiaan kirjoitti:
KAIKKI liitot päättyy eroon, viimeistään toisen kuolessa.
Hoidatti liiton virallistamisen maistraatissa ja vietätte upeta uskonnottomat hääjuhlat. Se kirkko-osuus on muutenkin tylsää ja useimmille pelkkää pakkopullaa.Eihän se ole este että joka avioliitto aina loppuu, ei mitkään suhteet saa olla niin vakavia.
Naimisiin vaan jos rahaa riittää, vaikka joka kesä uuden kanssa.
Eihän elämän ole tarkoitus olla mikään kiitettävän suoritus, jonka pitää mennä juuri niinkuin kirkon ja muiden "normilaitosten" säännöissä on neuvottu tekemään.
Todella harvoissa asioissa on sitä järkeä, jos se järki on ainoa elämän tarkoitus, niin loogisempi vaihtoehto henkilölle olisi ettei olisi olemassa, kuin että hän olisi olemassa, se on looginen ratkaisu, jos haluaa karsia kaiken turhan ja keskittyä vain optimaaliseen kokonaiskuvaan.
- nainen8866
Siviilivihkiminen esim, juhlapaikassa, tyyliin kartanossa? Sinne voit kutsua vaikka 200 henkeä. Omiin häihin voit pukeutua miten haluat. Juhlapaikan voi sisustaa niin, että "alttarille" menee käytävä yms, ja isäsi voi saattaa sinut. Voi olla muutes romanttisempaa kuin kirkossa :)
- juuri näin
Juuri näin olisin vastannut, ja näin siinä sinä saat hääsi kaikkien hörpäkkeiden kanssa ja miehesi ei tarvitse sanoa papille tahdon vaan maistraatin henkilölle.
- Nainen 23v
Kuulostaa hyvältä molemmat vaihtoehdot minun korviini, mutta miehen kannalta nainen8866 ehdotus upea. Olen aina mallintanut termin 'maistraatti' ja siihen liittyvät asiat todella yksipuolisesksi ja tylsäksi, omaa syytäni kun en asiaan ole perehtynyt! Mutta jos siis on siviilivihkiminen noinkin vapaa tapahtuma jonka saa suunnitella itse (paikat, asut, järjestelyt), on siis mahdollisuus alkaa toteuttamaan haavettani unelmahäistä ilman kirkkovihkimisiäkin :)
Kiitos paljon vastauksista, saa kertoilla lisääkin kyllä mielelläni lueskelen vaikka kokemuksiakin siviilivihkimisestä! :)Nainen23v. Asia on ongelmaton, jos haluat sen ns. prameuden ja juhlan. Sen saa millä vihkimisellä tahansa. Sen kun vain järjestää. Kirkollisen vihkimisen voi myös suorittaa kotona tai kirkkoherran virastossa ruokatunnilla tai klassisesti kirkossa. Puitteet saa itse luoda kummassakin vihkimistavassa.
Tässä asiassa ihmiset ovat hyvin erilaisia ja kukin hakee oman tiensä. Minulle oli olennaisinta mennä kirkollisesti naimisiin, tapahtui se sitten vaikka valintamyymälän takahuoneessa, kunhan oli kirkollinen eli pappi vihki. Toinen taas haluaa juhlaa kirkollisen vihkimisen. Joku haluaa juhlaa, eikä kirkollisuudella ole niin väliä. Joku haluaa ehdottomasti siviilijuhlan tavalla tai toisella. Pääasia, että molemmat voivat asian kanssa hyvin.
(Lopulta minut vihittiin yhdessä Suomen Tuomiokirkosta)- Mies 36
boxi kirjoitti:
Nainen23v. Asia on ongelmaton, jos haluat sen ns. prameuden ja juhlan. Sen saa millä vihkimisellä tahansa. Sen kun vain järjestää. Kirkollisen vihkimisen voi myös suorittaa kotona tai kirkkoherran virastossa ruokatunnilla tai klassisesti kirkossa. Puitteet saa itse luoda kummassakin vihkimistavassa.
Tässä asiassa ihmiset ovat hyvin erilaisia ja kukin hakee oman tiensä. Minulle oli olennaisinta mennä kirkollisesti naimisiin, tapahtui se sitten vaikka valintamyymälän takahuoneessa, kunhan oli kirkollinen eli pappi vihki. Toinen taas haluaa juhlaa kirkollisen vihkimisen. Joku haluaa juhlaa, eikä kirkollisuudella ole niin väliä. Joku haluaa ehdottomasti siviilijuhlan tavalla tai toisella. Pääasia, että molemmat voivat asian kanssa hyvin.
(Lopulta minut vihittiin yhdessä Suomen Tuomiokirkosta)Asian ytimeen! Olisin voinut ehkä jättää aiemman kommenttini laittamatta jos olisin lukenut tämän ennen kirjoittamista.
- Kett.
Ite mentiin miehen kanssa naimisiin maistraatissa, läsnä oli mun äiti ja miehen molemmat vanhemmat. Se oli siis toinen ääripää.:)
Toinen esimerkki "maistraatti"- eli siviilivihkimisestä on viime lauantailta, kun oltiin mun kaverin häissä. Kesähäät, niin vihkiminen tapahtui ulkona. Vihkiminen kun heillä oli lyhyt, niin vieraat seisoi sen aikaa. Siinäkin oli ns. käytävä, vieraiden muodostama ja maahan oli pienelle matkaa levitetty mattoa. Toisessa päässä sitten odotti vihkijä, sulhanen, kaaso ja bestman, ketä siellä nyt kuuluukin.:D Oli pieni katos, jos oikeen muistan. Isot kajarit joista tuli häämarssi. Siinäkin isä saattoi morsiamen "alttarille" ja suku ystävät oli läsnä.:)
Joten ei hätää, jos se kirkko itsessään ei sulle ole SE pakollinen juttu, niin nuo saattamiset ja suku onnistuu muutenkin. - monta puolta
Aiemmissa viesteissä tuli hyvin esiin tuo, että siviilivihkiminen voi tapahtua myös muualla kuin maistraatissa. Eli kotona, juhlapaikassa, järvenrannassa tms. Ihan missä haluatte. Vihkijän eteen voitte saapua musiikin säestykellä kirkkohäiden tapaamaan keskuskäytävää tai vaikka polkupörillä tai soutamalla rantaan.
Avioliitto siis onnistuu kompromissina aivan varmasti ja upeissa puitteisssa, joten ole sen suhteen huoletta.
Elämä ei kuitenkaan lopu vihkimiseen, mitä haluat sen jälkeen? Onko mahdollista, että jossain vaiheessa perustatte perheen ja haluatte lapsia? Tässä vaiheessa voisi myös keskustella esim. siitä, että jos saatte lapsia, niin kastetaanko heidät vsi ei? Sopiiko miehellesi vauvavaiheen kastejuhla? Entä sukunimi, ontatteko yhteisen? Kumman nykyisen nimen vai uuden?Kummallekin jää nykyinen nimi? Entä mahdollisten lasten sukunimi?
Onnea joka tapauksessa. - -c-
Menkää molemmissa. Eräissä häissä olen ollut, joissa morsian ei kuulunut kirkkoon, mutta sulhanen kyllä. He olivat ensin menneet naimisiin maistraatissa, ja sitten liitto siunattiin kirkossa... Hienot häät olivat :)
- -c-
Ja saahan sen papinkin johonkin muualle vihkimään kuin kirkkoon.
- totuus
Maisraatissa voit käyttää hääpukua ja kutsua vieraita samoin kun kirkossakin se missä vihitään on samantekevää lopuksi kaikki on samaa .Ainoastaan jos miehesi ei kuulu kirkkoon on silloin maisraatti vihkiminen on varmaan hänelle ja hänen suvulleen mieluisampi paikka koska eivät kirkkouskontoa muutenkaan kannata.Minut on vihitty maisraatissa ja olen aivan tyytyväinen ollut.Ei siihen pappia ja kirkkoa tarvita.
- Sulhanen-05
Itsekin olin aina haaveillut kirkkohäistä.. Loppujen lopuksi tajusin ettei minulle ollut kirkko tärkeä vaan jotenkin olin aina yhdistänyt hienot häät kirkkoon ja maistraattiin ne salaiset vihkimiset.
Me menimme limusiinilla maistraattiin jossa oli paikalla perhepiiri. Sen jälkeen limusiinilla juhlapaikalle kesäiseen ulkoilmajuhlaan jossa vieraat odottivat. Siellä vietimme ihanan juhlan, hienot tarjoilut, hyvä artisti yms..
Pieniä ideoita jos satut tykkäämään:
Juhlapaikalle kulhollinen kertakäyttökameroita ja teksti esim, kuvatkaa toisianne ja jättäkää täydet kamerat tänne(selkeästi merkattu paikka). Me saimme loistavia otoksia vieraista ja niissä on nykyään ihmeen hieno kuvanlaatu.
Kiitoskortteihin tai kutsuihin omakuvapostimerkit joita saa teettää itellan nettisivuilla omasta kuvasta.(yhteiskuva) Ei maksa paljon jos ei ole kovinb suuri vierasmäärä. - Jepulisjee...
Koska miehesi ei kuulu kirkkon, niin kirkkovihkiminen ei ole edes mahdollinen. (Eli phdintasi kirkko- vai siviilivihkimisestä on lähinnä akateemista.) Avioliittonne voidaan kyllä siunata kirkossa, mutta virallinen osuus on mahdollista vain siviilivihkimisenä.
Kuten jotkut totesivatkin, niin siviilivihkimiset voivat olla varsin persoonallisia ja juuri hääparin näköisiä. Siviilivihkimisessä saat tehtyä todennäköisesti prameammat ja täysin sinuun keskittyvät häät kuin kirkkovihkimisessä.
Kannattaa sen vähän googlettaa, niin saat paljon tietoa siviilivihkimisestä. Meillä kuitenkin oli tuomari vihkimässä juhlapaikalla, otti jotain 200 15matkakuluja vaimon isä saatto tuomarin eteen ja vieraat kutsuttiin paikapäälle kuulemaan kun sanottiin tahdon.
- menneidenvuosienmors
Itse vihitty maistraatissa. Juuri olin yhdessä siunaustilaisuudessa, jossa maistraattivihkimisen pitänyt piti avioliiton siunaustilaisuuden, ja ne oli kuin kirkkohäät.
Maistraatin vihkijän saa varmasti muualla, kun kirkon papin saa vaikka sillalle vihkimään. Juhlat voi olla ihan näköiset.
Ja jos lapsia tulee, eikä heitä kasteta, niin voi pitää nimenantojuhlat. - olennaista...?
Ei tule toimimaan avioliittonne, jos ette nyt tästä asiasta yksimielisyyteen pääse. Jommalle kummalle jää jotain hampaan koloon teitte sitten niin tai näin. Mies haluaa joko maistraattihäät tai ei häitä ollenkaan - sinun unelmistasi piittaamatta. Sinä olet unelmoinut elämäsi häistä - ilmeisesti vähemmän avioliitosta ja kumppanista, jonka kanssa siinä eläisit. Häät kestävät päivän (yleensä); avioliiton pitäisi kestää elinikä. Jos tämä yksi päivä on jo näin ongelmallinen ja "arka aihe" (!), niin ennuste liitollenne on kyllä valitettavasti aika heikko, vaikka olisitte kuinka rakastuneita juuri nyt.
En tajua ylipäätään koko häähössötystä. Eikö se avioliitto, kumppani ja sitoumus ole siinä tärkeämpää kuin päivän yksityiskohdat? Onko mitään niin puuduttavan tylsää kuin perinteiseen valkoiseen hääpukuun pukeutunut kermakakkumorsian? Valkoinen väri sopiikin yleensä tosi huonosti kalpeille suomalaisille. Ja näiden kermakakkujen valkkaamisessa jotkut jaksavat menettää hermonsakin! Näyttävät kaikki ihan samanlaisilta. - tilastot
Ihan sama kummassa menet naimisiin, varmasti ero tulee:)
Onhan tuo nähty.- hyih
Niin, näin se menee nyky maalimassa.
Ero tulee ennemmin tai myöhemmin.
-Kehtaatkin tuhlata aikaa naimisiin menossa.?
Kyll sie sitä persettä saat, vaikket naimisiin mene?
=tyhmäkö oot? - jjsjsjsj
hyih kirjoitti:
Niin, näin se menee nyky maalimassa.
Ero tulee ennemmin tai myöhemmin.
-Kehtaatkin tuhlata aikaa naimisiin menossa.?
Kyll sie sitä persettä saat, vaikket naimisiin mene?
=tyhmäkö oot?Jaa, onko joskus ennen ollut ikuisia liittoja? Tietääkseni kaikki liitot ovat päättyneet viimeistään toisen kuolemaan.
- Kuolkaa.
Jossain kalliolla niin voitte molemmat häiden päätteeksi hypätä kalliolta alas yhdessä käsi kädessä kuolemaan sillä ette ansaitse elää ilman Jumalaa.
- hömppä;;;
Enteet ovat huonot, jos mies on suvaitsematon ateisti eikä hyväksy toisen vakaumusta, joka ilmenee ainakin siten, että haluaa kristillisen siunauksen avioliitolle.
Ongelmia tulee jatkossakin ja miehesi ei tule hyväksymään mitään kristillistä kastetta, krist.kasvatusta mahdollisesti tuleville lapsille, seurakuntien päiväkerhot, rippijuhlat jne. Kaikki joulut, pääsiäiset, ym juhlat tulevat olemaan kiistanalaisia perheessänne.
Toivon hyvää, mutta itse en uskaltaisi... - ei ymmärrä
Älä sitten masennu häiden jälkeiseen masennukseen.
http://www.iltasanomat.fi/muoti-kauneus/art-1288485857165.html
Miksi ihmeessä joku haluaa naimisiin 23-vuotiaana??? - hölyn pölyy..
Ei kannata mennä naimisiin, ei siitä kuitenkaan mitään tule!
Te vaan yritätte tuolla naimisiin menolla saada huomiota ja totta kai, saahan niitä
lahjoja vaikkei ole joulukaan!
-Voi teijän kanssa, kuin te kehtaatte läträtä naimisiin menon kanssa.
Pärjäähän sitä ilman pappiraisen aamentakin. Kuhan on vaan yhdessä ja lähtee
lätkimään, sitt kun siltä tuntuu..
Ku olevinaan naimisiin, se on vaan että toiset huomaisi ja varmaan huomaakin.
-Heh,heh, ihan turhaa touhua koko homma?
-Tiät sen varmaan itsekin? - onni08
Olen ollut todistajana maistraatissa, siellä toimitus kestää muutaman minuutin, virantoimittaja kysyy lyhytmuotoisesti molemmilta normaalin kysymyksen tahtooko ottaa toisen puolisoksi... ja sepä on siinä. Ympäristö oli tavallinen toimistohuone, vihkiminen tapahtuin normaalin toimistopöydän ääressä, jossa oli papereita ja mappeja, ei lainkaan romanttista. Ja siellä pitää olla vain pari todistajaa. Itse järjestimme mieheni kanssa häät kotiimme, laitoimme pihalle ison juhlateltan, pappi tuli kotiin ja vihkiminen tapahtui ulkona kauniissa elokuun iltapäivässä. Näin voi laittaa mieluisensa ympäristön, koristelun, ohjelman, musiikin ym. Kotivihkimiseenkin voi pukeutua kauniiksi prinsessaksi ja isä voi saatella morsiamen sulhasen luo aivan samalla tavalla kuin kirkossakin. Häissämme oli liki 100 vierasta ja saimme kyllä kuulla pitkän aikaa kuinka ihanat tällaiset häät ovat. Kukaan vieraistamme ei ollut aikaisemmin ollut tällaisissa häissä joissa pappi tulee kotiin. Tässä yksi vaihtoehto pulmaasi.
- no jooo
Maistraatistakin tulevat kotiin vihkimään. Eli ei siihen aina pappia tarvitse, varsinkaan kun aloittajan mies ei kuulu kirkkoon.
- kaikkea sitä
Maistraatin vihkisali ei todellakaan ole mikään toimistohuone, jossa vihitään toimistopöydän ääressä!
- hyih sun kanss
Että kehtaatkin ktysellä, ootahan ku löydät komeamman, kauniimman???
Miten sit käy myötä ja vastamäes???
-Oot sika, ku naimisiin meinaat. haluat prinsessa olla, vaikka et ole ollenkaan sen tyylinen? - pimali
Hei,
Molempien toive täyttyy, vihitaan maistraatissa ja liitto siunataan kirkossa. - just just
No jos ei maistraatti kelpaa, hommaa uusi mies niihin prinsessa häihin. Kuulostaa todellakin, sinun haaveilusi, juuri prinsessa häiltä. Jos oikeasti haluaa toiseen sitoutua, siihen ei tarvita kuin maistraatti ja kaksi todistajaa. Mutta sinä haluat vain häät, et muuta.
ps. Ja tämä on naisen mielipide. - Varatuomari K.
Järjestä ne sun hääs v i t u s s a ! Sitä se vaan on vailla se sun jätkäs, siis sun
v i t t u a s !
Niin että asiat tärkeysjärjestykseen! - Tapansa kullakin
Miksi miehesi ei halua kirkkohäitä? Haluaako hän jonkin persoonallisemman vihkimistavan vai jotain muuta? MIllaiset häät hän ylipäätään haluaa, onko hän muutenkin jotenkin erikoinen?
- piste
Ei kai tässä ongelma olekaan mies, vaan tämä aloittaja. Aloittaja haluaa isot häät kirkossa ja mies etsii vain puolisoa, jota taas aloittaja ei etsi. Jos luit aloituksen, niin hoksaisit sen, että toinen osapuoli hakee itselleen puolisoa ja toinen hääjuhlaansa miestä. Eli aloittaja haluaa vain häänsä ei muuta, häiden jälkeen alkavasta arjesta selviää erolla, kunhan vain saa häänsä.
- koska emme usko
Kaikkia ei kiinnosta kristityt taikamenot, ne ovat naurettavia.
- Tapansa kullakin
piste kirjoitti:
Ei kai tässä ongelma olekaan mies, vaan tämä aloittaja. Aloittaja haluaa isot häät kirkossa ja mies etsii vain puolisoa, jota taas aloittaja ei etsi. Jos luit aloituksen, niin hoksaisit sen, että toinen osapuoli hakee itselleen puolisoa ja toinen hääjuhlaansa miestä. Eli aloittaja haluaa vain häänsä ei muuta, häiden jälkeen alkavasta arjesta selviää erolla, kunhan vain saa häänsä.
Luin tuo aloitusviestin liian nopeasti, hätäilin. No sitten se muuttaa kaiken! AP:n on ihan turha suunnitella häitä jos mies ei halua enää olla edes yhdessä. Häiden järjestäminen olisi noloa ja ajanhukkaa.
- Säälittävää
Naimisiin 23 vuotiaana? Naurettavaa... kuinkakohan kauan teidänkin liitto kestää, kun ette edes hääpaikasta pääse yksimielisyyteen vaan pitää tulla ruikuttamaan suoli24:een. Veikkaan, että eroatte alle kuukaudessa.
- aika myöhään
No tuohan alkaa olla viimeinen hetki jos ei halua tyytyä muiden jämiin ja kierrätyspuolisoihin.
- JK
KIRKOHÄÄT
- muiskis
Saamasi pitää.
- Eteinen
Kuulkaahan, kyllä se on aika normikäytäntö, että kun kirkkoonkuulumaton ja kirkkoon kuuluva menevät naimisiin, ensin vihitään maistraatissa ja sitten otetaan vastaan papin siunaus ja jälkeen päin pidettiin isot juhlat valmiiksi vuokratussa juhlatilassa. Näin toimittiin, kun isäni meni uusiin naimisiin, ja kun veljeni meni naimisiin. Jostain syystä veljeni ja hänen vaimonsa halusivat leikkiä, että he ovat vasta naimisiin menossa, kun vaimon isä talutti jo edellisenä päivänä maistraatissa valmiiksi vihityn vaimon ottamaan vastaan papin siunausta..
- 123-123
Hankkiudu eroon miehestä.
- Eteinen
Lisäys vielä.. Aloittaja on selvästi nuori aikuinen ihminen joka tekee itse omat päätöksensä ja elää itse oman elämänsä. Te kyselyyn vastaajat, Te ette elä hänen elämäänsä. Antakaa hyviä neuvoja omista kokemuksistanne viisastuneina. Älkää vängätkö vastaan, että pilaat elämäsi ja yrittäkää olla loukkaamatta ketään. :)
- Eteinen
Ettekö osaa olla puolueettomia?
- juhlija
Maistraatista riippuen vihkitilaisuuden juhlavuus vaihtelee. Helsingissä se on lyhyt ja koruton mutta joissakin maistraateissa on vähän enemmän variaatiota. Oman musiikin tms. voi järjestää paikalle. Virallisen vihkimisen jälkeen voi järjestää millaiset juhlat haluaa ja esimerkiksi Pro-Seremoniat ry välittää puhujia juhlatilaisuuksiin. Puhuja voi sisällyttää seremoniaan haluttaessa osia virallisesta kaavasta ja esimerkiksi sormusseremonian ja paljon muuta. Näin tilaisuudesta saa niin juhlavan ja arvokkaan kuin haluaa. Kirkot ja siunaukset ovat siltä kannalta katsottuna vallan turhia.
- merja-kristiina
kun edes saisi vahvistettua liiton avioehtoineen maistraatissa!
- ei omaisuuseroa
Kannattaa naida omasta sosioekonomisessa asemassa oleva, niin ei tarvi miettiä avioehtoja.
- Jaana
Meidät vihittiin viralliseen avioliittoon maistraatissa.
Viikko siitö,kauniina keväisenä päiväni,avioliitto siunattiin kirkossa.
Mukana olivat ystävät ja suku.
Tilaisuusoli lämmin ja kaunis.
Kirkollisen siunauksen jälkeen,päivä jatkui perinteisin menoin.
Olimme molemmat,(ateisti mieheni ja suku), tyytyväisiä järjestelyihin.
Suosittelen.....
Näin kummankin toive toteutu, liitto kukoistaa,menossa kuudestoista vuosi - juyrvgk
Me saimme kaikki härpäkkeet ja muun rekvisiitan, vaikka kirkkoon emme kuulukaan. Varatuomari tuli valitulle vihkimispaikalle (puiston kupeessa), vihkaisi meidät (hyvä puoli tässä maistraattitouhussa --> vain 3 min) ja sitten häämarssin soidessa (äänentoistosysteemi) poistuttiin takavasemmalle ja uudestaan sitten esiintulo ulos riisisateeseen. Sieltä kuljetuksella varsinaiselle hääpaikalle. Kunnon häät, valkea kermakakkumekko, vieraita 120.
Pappia/kirkkoa ei tarvitse paikalle saadakseen "kunnon" häät. Tunnelma tulee ihan jostain muusta kuin vihkijästä tai paikasta.- Alusta asti oikein
Miksi ette suorittaneet vihkirituaalia siellä hääpaikassa?!?
Minusta siviilivihkimisessä kätevintä on juuri se että ei tarvi mennä kirkkoon ja sitten tehdä sitä turhaa siirtymistä oikeaan juhlapaikkaan.
- N
Voisimpa sanoa.
Ei suhde ole kunnossa! Ilman riitoja ei parisuhteessa selviä vuosien myötäkään ja niistä on selvittävä jotta liitto jatkuisi. Uskot että suhde on kunnossa ja rakastatte toisianne, hyvä niin. Kyllä minusta sinulla morsiamena on oikeus vaatia kirkkohäät ja hänen tulisi joustaa jos tunne on sellainen että hän haluaa sitoutua sinuun avioliitossa. Tiedän pareja joissa mies on kääntynyt katolilaisuuteen tai muihin uskonkuntiin saadakseen elämänsä naisen. Miehesi asenne viittaa siihen ettei hän välitä tunteistasi ja ongelmia tulee ajan kanssa. Ei ihme että vieraannutaan toisistaan muutaman aviovuoden jälkeen ja uskon että jos annat periksi unelmastasi niin huomaat pian joutuneesi "antavaan" suhteeseen eli kaikessa mennään hänen ehdoillaan. Kuinka kauan jaksaisit sellaista? Mieti erinäiset kerrat ennen ratkaisua ja voittehan asua avoparina niinkauan kuin menee hyvin. Vastaa parisuhdetta ilman kirkon siunausta ja sopii hyvin kumppanillesi. Ero on kivuttomampi ilman juridiikkaa sitten kun se tulee ajankohtaiseksi ja teidän kohdalla se tulee niin erilaiset ovat odotukset nykyisestä ihastuneisuudestasi huolimatta!
- Nainen vaietkoon...
Minusta tuo on uskon halveksimista, että kuuluu kirkkoon häiden vuoksi. Jos kuuluu kirkkoon, niin sitten avioliitto pitää lähestyä sen mukaan mitä siitä kerrotaan Raamatussa ja mitä Jeesus on opettanut.
- Mies päättää
Sulhasella ei sitten ole oikeutta kieltäytyä lutkulahkon taikamenoista?
Jos ei ole valmis joustamaan kulttuurisidonnaisista asioista, niin sitten ei pidä naida eri kulttuuriympäristöstä.
Raamatun mukaan nainen vaikenee sekä kotona että seurakunnassa, joten tämä on miehen päätettävä asia. - Kirkoton
"Miehesi asenne viittaa siihen ettei hän välitä tunteistasi ja ongelmia tulee ajan kanssa. Ei ihme että vieraannutaan toisistaan muutaman aviovuoden jälkeen ja uskon että jos annat periksi unelmastasi niin huomaat pian joutuneesi "antavaan" suhteeseen eli kaikessa mennään hänen ehdoillaan. "
Entä se mies sitten?
Miksi juuri hänen pitäisi joustaa tässä(kin) asiassa ja näytellä uskovaisempaa kun onkaan? Liittyä lahkoon, jonka sisältöä pitää itselleen vastenmielisenä taikauskona - ja kaikki tämä pelleily vain siksi, että morsian saa "kirkkohäänsä"?
Itse en kuulu kirkkoon, vaimo kuuluu. Menimme naimisiin maistraatissa, sitten seuraavana päivänä oli kirkossa "siunaustilaisuus", eli käytännössä kirkkohäät. Tämä oli puoleltani lähestyminen sitä "kompromissia", jossa minún ei sentään tarvinnut liittyä kirkkoon yhden juhlapäivän viettämisen takia.
- Katinka^*
Helppo vastaus: Eli teitä ei edes voida vihkiä kirkossa jos miehesi ei kuulu kirkkoon vaan ainoastaa siunata avioliittonne siviilivihkimisen jälkeen.
- panee sinkkuna
Avioliitto ja häät on arseholesta ja syvältä sieltä-
- Provokaatio
On sellainen tunne että tämä on kierrätetty provo..
- maistraattihäät
Minä menin naimisiin kaksi kertaa. Ensin maistraatissa arkipäivänä (sai töistä palkallisen vapaan! ! ! ) ja sitten seuraavana lauantaina papin ja suvun/ystävien/vieraiden läsnäollessa "oikeissa" häissä.
Tämä siksi, että toinen vihityistä ei kuulu kirkkoon. - 47+43
tietenkin kirkkohäät.jos vielä saan mahdollisuuden kosia s..r..:ää se tietää kirkkohäitä,ei ole mitään kauniimpaa kun luvata toiselle toisensa alttarilla.ne on aina niin onnellisia hetkiä ja soisin hänelle sen päivän minun prinsessani.
- Taikuus on ihquu
Siinä alttarilla voisi samalla uhrata vaikka vuohen, tulisi oikein verivala. Jumala olisi kovasti mielissään ja jelppisi tarpeen tullen.
- kaikki vaan periksi
Vai niin, sinä avoin mies ei. Uskotko sinä Sitten tulee vaikeaa...
- naisellinen 852
upeeta,noin sen täytyy tapahtua.kyllä meistä moni nainen haluaa ne kirkkohäät,kosi vaan jos saat tilaisuuden.ap:lle,vaadi vain ne kirkkohäät
- Pakkouskonto
Mitenkäs se sulhanen pakotetaan kirkon jäseneksi... No onhan tuohon keinoija, täytyy vain palata keskiajan menetelmiin.
- Keskiajan?
Pakkouskonto kirjoitti:
Mitenkäs se sulhanen pakotetaan kirkon jäseneksi... No onhan tuohon keinoija, täytyy vain palata keskiajan menetelmiin.
Keskiajan? Ehei, pakkouskonto on edelleen nykypäivää Suomessakin. Lapsikasteet eli kirkon jäseneksi vasten ihmisen omaa tahtoa pakottaminen ovat sitä itseään.
- eikirkkoaeiikinä
Mikä ihme hinku kaikilla tuntemillani naisilla on saada olla päivä kaikkien huomion keskipisteenä? Kirkkohäät ja satoja vieraita, hui kauhistus, ei kiitos mulle. Ap ei voi mennä vihille kirkossa, koska puoliso ei kuulu kirkkoon. Jotenka ensin maistraattiin ja sitten kirkossa siunaus, mutta vain jos puoliso siihen suostuu.
Jotenkin tuntuu, että ap haluaa vain suuret häät ja kirkossa vihkimisen. Onkohan hänellä hukassa avioliiton perimmäinen tarkoitus? Häissä on sitäpaitsi aivan kamalaa. Etenkin kirkkohäissä. Saman kaavan mukaan mennään, kukaan ei niistä jaksa enää nauttia. Monet häät kun käyt vieraana, et enää muista, millaista kenenkin häissä oli. - Katoavaa perinnettä
eikirkkoaeiikinä kirjoitti:
Mikä ihme hinku kaikilla tuntemillani naisilla on saada olla päivä kaikkien huomion keskipisteenä? Kirkkohäät ja satoja vieraita, hui kauhistus, ei kiitos mulle. Ap ei voi mennä vihille kirkossa, koska puoliso ei kuulu kirkkoon. Jotenka ensin maistraattiin ja sitten kirkossa siunaus, mutta vain jos puoliso siihen suostuu.
Jotenkin tuntuu, että ap haluaa vain suuret häät ja kirkossa vihkimisen. Onkohan hänellä hukassa avioliiton perimmäinen tarkoitus? Häissä on sitäpaitsi aivan kamalaa. Etenkin kirkkohäissä. Saman kaavan mukaan mennään, kukaan ei niistä jaksa enää nauttia. Monet häät kun käyt vieraana, et enää muista, millaista kenenkin häissä oli.En ymmärrä koko kirkko-osuutta. Pappi on parille vieras ihminen ja höpisee omiaan yhden tapaamisen perusteella. Ei niitä juttuja kukaan kuuntele. Kirkko-osuus tuottaa muutenkin suurta vaikeutta. On kaksi paikkaa varattavaksi, ensin kirkko ja sitten se OIKEA juhlapaikka. Porukka pitää saada ensin kirkkoon ja varsinkin kaupunkiseurakunnissa tulee ongelmia pysäköinnin ja kulkemisen kanssa.
Kirkkohäissä ainoat asiat mitä muistetaan ovat ne kun joku pyörtyy tai oksentaa, hukkaa somuksen tai kompastuu laahukseen. Jos kaikki menee kuten pitää, niin niitä ei muista kukaan.
Häät musitetaan jatkoista ja sen ohjelmasta sekä tarjoilusta.
Parasta skipata kirkko pois ja siirtyä suoraan OIKEAAN juhlaan. Ja näinhän yhä useampi tekee, taisi olla niin että enää 60% vihitään kirkossa ja prosentti pienenee joka vuosi.
Seuraavan sukupulven aikana varmasti jo joutuu selittelemään uskonnollista taustaansa jos haluaa vihkimisen kirkossa.
Kyrkligt naturligtvis! Men där är jag inte ännu. Jag ser vigseln som någonting heligt & bindande. Ja, om man kan lita på varandra. Men ser man bla på hur många annonser som finns hos SUOMI24 så är jag tveksam.
- EjaSärje
Puhuisitko suomea, Suomessa kun ollaan että kaikki ymmärtää.
- EI BÖRJE
EjaSärje kirjoitti:
Puhuisitko suomea, Suomessa kun ollaan että kaikki ymmärtää.
MINÄKIN YMMÄRRÄN VAIKKA PUHUN SUOMEA
TULI KOULUT KÄYTYÄ
- hurskas_hulda
Jos miehesi on ateisti, eikä hän halua perinteisiä kirkkohäitä, niin hän luulee vielä itsestään ja tietämisestään liikoja. Hän ei siis ole vielä kypsä parisuhteeseen, joten suhteenne ei tule kestämään arkielämän mukanaan tuomia vastoinkäymisiä.
Sinun kannattaa katsella itsellesi sellainen mies, joka haluaa mennä naimisiin perinteisin menoin. Sellaiset miehet ovat kaikkein luotettavimpia ja parhaita arkielämässä.- akka vaihtoon
Mies on miettinyt suhdettaan uskontoon ja eronnut kirkosta. Morsian ei ole, vaan tekee kuten on ollut ennenkin tapana. Mietippä siitä että kumpi on kypsempi.
- Kysy_kuukkelilta
Google haistaa jo tulevan eron.
Ei kannata edes ajatella naimisiinmenoa.
Google-mainokset
Avioero - omaisuuden jako
Asianajajamme päivystävät ja ovat tukenasi. Ajanvaraus 03-2110 666.
www.tammer-juristit.fi - ONNELA
VOIT KATSOA MAISTRATTTIEN SIVUILTA MITÄ ON VIHKIMINEN MAISTRAATISSA
- sulho98
jos haluatte olla loppuelämänne yhdessä niin ELEKEE HERRAJUMALA MENKÖ NAIMISIIN!!!!!! se on eron alku nykyään,ja kokemusta on siitä ittellänikin 13v naimisissa mutta en koskaan ihan varmasti enää mene.nyt minulla on nainen jonka kanssa olen vuoden ollut ja yhtään kertaa ei olla vielä riidelty.se sormus tekee toisesta liian itsestäänselvyyden ja lopputulos on ero.usko minua ja jos et usko niin muista sitten tää kirjoitus kun näin käy.sori vaan.toivon teille kuiteskin vain ja ainoastaan pelkkää hyvää.
- miten välttää ero
Niinnojoo, kieltämättä ei tule ainakaan AVIOoeroa, jos ei solmi AVIOliittoa.
Tulee sitten vain avosuhteen lopetus kun on tullakseen.
- Bygälä
Häät kun häät. Tärkeintä kuitenkin on, että olette avioliitossa. Sellaiseen on Suomen lait varautuneet. Perinnönjako ja avioerotapaukset hoituvat lakipykälien mukaa helposti.
- AimoJormakka
Kuulostaa lapselliselle jätkälle. Itse ateistina kuvittelisin mainitussa tilanteessa, etten välitä itse hittoakaan missä vihitään. Jos se olisi morsiamelle tärkeätä vihiä kirkossa, niin sitten vihitään koska itselle olisi se ja sama. Se on vain toisen kunnioittamista, mitä avioliitossa pitäisi olla. Eikä kirkkohäissä olekaan välttämättä kyse uskosta, vaan enemmänkin traditioista.
Ateisteilla valitettavasti tuntuu olevan monesti kova tarve näyttää ateisminsa hurmoksellisesti, mikä ei tietenkään poikkea ääriuskovaisista millään tavalla. Samanlainen vihakampanja tuntuu olevan jotain vastaan.- Miten?
Miten kirkkoon kuulumaton ateisti vihitään kirkossa? Sehän on Luterilaisen kirkon sääntöjen vastaista. Ei kai papisto vielä ihan niin rappiolla ole että alkaisivat vihkiä kirkkoon kuulumattomia?
- c-c-c-c-c-c
Miten? kirjoitti:
Miten kirkkoon kuulumaton ateisti vihitään kirkossa? Sehän on Luterilaisen kirkon sääntöjen vastaista. Ei kai papisto vielä ihan niin rappiolla ole että alkaisivat vihkiä kirkkoon kuulumattomia?
Oikeastaan kirkko ei ole kiinnostunut siitä onko sulhanen, morsian tai vaikka molemmat pata-ateisteja tai vaikkapa saatananpalvojia.
Merkitystä on vain sillä, onko edes toinen heistä edelleen kirkollisveron maksaja.
Rautalangasta väännettynä:
Kirkollisveron maksaja kirkollisveron maksaja = kirkkohäät
Kirkollisveron maksaja kirkollisveroa maksamaton = avioliiton siunaus
Kirkollisveroa maksamaton kirkollisveroa maksamaton = ei kumpaakaan - pilkunviilausta
c-c-c-c-c-c kirjoitti:
Oikeastaan kirkko ei ole kiinnostunut siitä onko sulhanen, morsian tai vaikka molemmat pata-ateisteja tai vaikkapa saatananpalvojia.
Merkitystä on vain sillä, onko edes toinen heistä edelleen kirkollisveron maksaja.
Rautalangasta väännettynä:
Kirkollisveron maksaja kirkollisveron maksaja = kirkkohäät
Kirkollisveron maksaja kirkollisveroa maksamaton = avioliiton siunaus
Kirkollisveroa maksamaton kirkollisveroa maksamaton = ei kumpaakaanNiin no naimisiin mennossa ei uskoa enää varmisteta, sillä sehän on tehty jo etukäteen kun on saatu rippikoulun kautta naimalupa.
Kirkkohäät voi saada myös jos toinen on kirkollisveron maksaja ja toinen kuuluu johonkin muuhun kristilliseen seurakuntaa, eli mahdollista on vihkiä veroa maksamaton johonkin kirkkoon kuuluva", mutta ei siis eri uskontoon (esim. muslimi tai hindu) tai täysin uskonnottonta. - sokeita pölvästejä
No ei se kyllä ole ateistin hurmoksellisuudesta kiinni. Luterilainen kirkko vaan vihi ateistia ja sillä sipuli.
Siinäkö sitten ei ole mielestäsi mitään hurmosta, että haluaa väkisin uskonnottoman puolisonsa liittyvän omaan uskoonsa jotta saisi yhdet hiton hääjuhlat kirkkoon?
- Mies-Henkilö
En kuulu itsekään kirkkoon enkä kaipaa kirkkohäitä, mutta jos naiseni ihan kamalasti haluaisi leikkiä prinsessaa sen yhden päivän ajan, niin olisin kyllä valmis leikkimään hänen kanssaan, koska minähän rakastan häntä yli kaiken. Papin aamen ei minulle merkitse yhtään mitään, joten samapa tuo olisi, vaikka pappi meidät siunaisikin.
En halua pilkata naisia millään tavalla, mutta aika monen miehen on todella vaikeata ymmärtää, miksi naisille hääpäivä tuntuu olevan tärkeämpi kuin se, miten loppuelämä sujuu sen hääpäivän jälkeen. Ehkäpä me miehet vain ajattelemme niin käytännöllisesti ja vähän tylsästikin asioita. No, oli miten oli, niin onhan se silti hyvä, että sukupuolilla on vielä eroja, eivätkä naiset ja miehet käyttäydy ja ajattele kaikista jutuista samoin. Te naiset haluatte olla prinsessoja ja jos totta puhun, niin kyllä me miehetkin välillä haluaisimme olla prinssejä. Prinssinakkihan meillä jo onkin omasta takaa.
PS. Minua on haukuttu kielipoliisiksi, koska muistuttelen ihmisiä pilkku- ja kielioppisäännöistä, mutta en voi sille mitään, että taas pitää ketjun aloittajalta kysyä, että kuinka monta naista sinun miehesi kanssa oikein seurustelee? "Olemme seurustelleet mieheni kanssa kolmisen vuotta..."
Hyvää jatkoa kuitenkin! Jos poikaystäväsi suostuu kirkkohäihin, muista, että olet hänelle palveluksen velkaa...
:)- x-x-x-x-x-x-x-x
"Hyvää jatkoa kuitenkin! Jos poikaystäväsi suostuu kirkkohäihin, muista, että olet hänelle palveluksen velkaa..."
Niin.
Kuten maistraatin avioliittoon vihkimisen kaavakin alkaa sanoilla "Avioliiton tarkoitus on perheen perustaminen"...
Ajankohtaiseksi "vastapalvelus" voi tulla sitten kun/jos lapsia tulee: kastaako nämä kirkon jäseniksi kuten äitinsä vai jättää kastamatta, kuten kirkkoon kuulumaton isä voisi haluta?
Voisi tietenkin ajatella, että jos vaimo sai haluamansa "kirkkohäät" tai siunauksen kirkossa, nyt olisi miehen vuoro päättää, eli lapsia ei kastettaisi.
Fifty-sixty -peli voi kyllä kariutua siihen, että lain mukaan ristiriitatilanteessa alaikäisten lasten uskontokuntaan kuulumisesta päättää ÄITI, ei isä. Vielä 1950-luvulla käytäntö oli toisin päin.
Eli oikein korttinsa pelaava morsian saa sekä kristilliset häät että lapsensa kastetuksi.
Tässä suhteessa voin antaa miehelle vain sen neuvon, että pitää kiinni edes siitä, mikä hänen määräysvallassaan on, eli kuuluako itse kirkkoon vai ei. Liittyä kirkkoon vain kirkkohäitä halajavan vaimon mieliksi on typerää ja lyhytnäköistä.
Sitä vaativa morsian ei puolisoaan edes alustavasti arvosta, vaan alistaisi tämän omien oikkujensa keppihevoseksi. - köh köh
"En kuulu itsekään kirkkoon enkä kaipaa kirkkohäitä, mutta jos naiseni ihan kamalasti haluaisi leikkiä prinsessaa sen yhden päivän ajan, niin olisin kyllä valmis leikkimään hänen kanssaan, koska minähän rakastan häntä yli kaiken."
Ei hän ole naisesi, jos ette ole naimisissa. Pieni korjaus tähän väliin:)
- ellinoora33
Itse menin sinun ikäisenäsi naimisiin. Koska en kuulu kirkkoon, niin siviilivihkiminen oli järjestettävä. En kuitenkaan halunnut "ankeaa" maistraattissa vihkimistä, koska sovittu päivä oli lauantai, siis virka-ajan ulkopuolella, ostin hääpuvunkin ja tahdoin että kaikki, reilu 100 vierasta olisivat todistamassa tapahtumaa. Jouduin soittamaan useaan maistraattin, ennenkuin vihdoin löysin vihkijän, joka suostui tulemaan virka-ajan ulkopuolella juhla-paikalle vihkimään meidät. Maksoimme hänelle matkakulukorvausta, muistaakseni 100€.
Orkesteri soitti valitsemaamme musiikkia, kun astelin puvussani tulevan mieheni luokse. Vieraiden sekä varsinaisten todistajin, (bestmanin vaimonsa) edessä meidät vihittiin kauniina talvipäivänä aivan mahtavalla juhlapaikalla Ruissalossa. Se oli aivan ihana ja unohtumaton päivä, juuri sellainen, mistä olin aina unelmoinut.
Onnea teille. Kuten täällä kerrotut esimerkit todistavat, voi siviilivihkiminenkin olla yhtä upea ja romanttinen, ellei upeampi ja romanttisempi kuin kirkossa suoritettu vihkiminen.
Suosittelen hankkimaan elävää musiikkia hääpaikalle. Ellei orkesteria, niin vaikka soitto- ja laulutaitoisen esim. ystävän, tuttavan tai sitten ihan ulkopuolisen henkilön. Toivottavasti tästä ja muista kokemuksista on sinulle apua.
Vielä kerran, paljon onnea. - asdgasgsd
Sano ateistipellemiehellesi, että ei hän yksinkertaisesti tiedä onko jumalaa olemassa ja hän perustaa näkemyksensä PUHTAASEEN USKOON ja siihen LUULOON, että hän on oikeassa.
Todisteita ei ole, menkää siis kirkkoon. Ateistit ovat pseudotieteellisiäpellejä muutenkin. Otetaan kunniaa tieteensaavutuksista, jopa sellaisista joita ei ole edes saavutettu ja sitten ollaan muka niin tieteellisiä, vaikka EI SAATANA EDES TIEDETÄ MITEN TIEDETTÄ TEHDÄÄN!
Kiitos.- ......
Ei sitä kukaan ole pystynyt todistaan, että jumala on olemassa. Joten siihen uskominen perustuu pelkästään uskoon ja luuloon, että joku satuolento on olemassa. Todisteita tämän satuolennon olemassa olosta ei ole, joten voitte hyvin mennä maistraarissa naimisiin.
- Kypsy siihen uskis
Suomessa jokaisella on vapaus uskoa tai olla uskomatta. Paitsi ei tietenkään puhekyvyttömillä vauvoilla, jotka liitetään lutkulahkoon mitään kyselemättä.
- Atte Ateisti
"Todisteita ei ole, menkää siis kirkkoon"
Tai samalla logiikalla: menkää synagogaan. Tai moskeijaan. Tai metsään, jossa shamaani vihkii teidät kautta kiven ja kannon.
Koska eihän todisteita ole, etteikö joku uskomuksista olisi oikea.
- nåniiii
Maistraatti. Osaat sinne sitten eroa hakiessa.
- 24v aviossa
Mitä hulppeammat häät ja sen päälle häämatka Havaijille niin arkeen pudotus on niin suuri että moni tuore pari on vaikeuksissa kun arki ei olekkaan pelkkää ruusuilla tanssimista,monet joutuvat vielä ottamaan paljonkin lainaa häitänsä varten.
Tuntuu että muille näyttäminen on nyky nuorten ongelma,kaikki pitää saada heti,300000€ lainaa uusi talo, uudet autot, loma matkoja velaksi sitten rahahuolet kaatavat avioliiton. - Häähullu?
Vaihda ukko, jos ei edes tuon vertaa voi sinun toiveitasi kuunnella ja toteuttaa. Valkoinen hääpuku kuuluu neitsyille (puhtaille), jota osaa naisista tuskin enää edustat.
- Ennustan lyhyttä
avioliittoa jos kerran ongelmat alkavat jo tällaisista asioista. Entäs sitten kun oikeat ongelmat ilmestyvät elämään? Varmaan kysyt silloinkin neuvoa täältä. Meidät vihittiin maistraatissa 29 vuotta sitten eli ei se avioliiton toimiminen ole vihkipaikasta kiinni.
- Jee sukset löyty
Mitenkä ratkotaan perhettä kohtaavat haasteet, jos arvopohja on noin erilainen?!?
Jos tekee tiukkaa maksaa laskuja, niin ateistimies haluaisi joko vähentää menoja tai lisätä tuloja, kun taas taikamenoihin uskova vaimo rukoilee apua Jumalalta. Mitähän siitäkin tulee?
- avioliittolainen a.
Ämmä on tyhjäpäinen vitttumallu! Kyllä on jätkä haksahtanut pahemman kerran, jos tommosen kanssa meinaa naimisiin mennä. Toivottavasti jätkällä on jo kakkosvaimo varattuna, eihän tommosta akkaa voi kukaan mies katsella.
Toivottavasti se olis edes kohtalainen panopuu. - Vanharouva
Olen ollut häissä, jossa kumpikaan puolisoista ei kuulunut kirkkoon, mutta vihkiminen pidettiin juhlavasti tilaisuutta varten vuokratussa pitokartanossa. Vieraita oli koko joukko ja morsiamellakin pitkä hääpuku. Vihkimisen suoritti maistraatista saapunut tuomari tai joku notaari (en muista tarkkaan virka-asemaa). Kaikissa paikoissa virkamiestä ei paikalle saa varsinkaan lauantaina, mutta asiaa kannattaa tiedustella oman ja lähipaikkakuntien maistraatista tai vastaavasta virastosta. Ja jumalista ei tietenkään halaistua sanaa. Itseni vihittiin maistraatissa lähimpien sukulaisten läsnäollessa ja hieno mekko minullakin oli, ja tilaisuus oli intiimi ja lämminhenkinen. Juhlavasti pääsee naimisiin ilman kirkkoakin, onnea vaan teille.
- Ihme mies on
Mies jolla ei ole minkäänlaisia henkisiä arvoja,ei tarvitsisi naista ollenkaan.
- taikausko henkisyytt
Nainenhan tuossa on vailla henkisiä arvoja. Haluaa vain kirkkohäät ja kuuluu siksi kirkkoon.
Mies on asioita pohtinut ja eronnut kirkosta. Pointsist hänelle. - Suomi kohta
taikausko henkisyytt kirjoitti:
Nainenhan tuossa on vailla henkisiä arvoja. Haluaa vain kirkkohäät ja kuuluu siksi kirkkoon.
Mies on asioita pohtinut ja eronnut kirkosta. Pointsist hänelle.Täynnä pummeja ja vapaamatkustajia,lisää ei tarvita.
- Ahmedahmed
Suomi kohta kirjoitti:
Täynnä pummeja ja vapaamatkustajia,lisää ei tarvita.
Siinä yksi vapaamatkustaja
- En ole.
Ahmedahmed kirjoitti:
Siinä yksi vapaamatkustaja
Maksan kirkollis ym. verot tunnollisesti.
- Uskontoneutraali
Suomessa on uskon vapaus ja kyllä sinä teet väärin jos painostat miestä kirkkohäihin. Jos hän ei kuulu kirkkoon, eikä ole käynyt rippikoulua, niin hänen pitäisi hoitaa ne vakaumuksensa vastaisesti.
Pelkkä liiton siunaaminen kirkossa onnistuu ilman suurempia järjestelyitä, mutta ei siihenkään pitä miestä painostaa. Keveimmillään siunaaminen tarkoitta sitä että se mainitaan jumalanpalveluksen lopussa, eikä siihen liity mitään seremoniaa.
Jos uskonnoissa on eroa, niin eikö silloin ole viisainta hoitaa avioituminen uskontoneutraalisti maistraatissa? - Maistraatti
Kuten olet huomannut, Nainen 23v, juhlavan häätilaisuuden voi pitää monessa muussakin paikassa kuin kirkossa. Yleinen mielikuva häistä on kapea, jos siihen aina liittyy kirkkovihkiminen. Syytän tästä mediaa, koska lähes kaikki lehtijutut ja tv-ohjelmat häistä käsittelevät kirkkohäitä. Todellisuudessa Suomessa jo lähes puolet avioliitoista solmitaan maistraatissa, Uudellamaalla suurin osa. Läheskään kaikki näistä eivät ole sellaisia "ruokatunnilla arkivaatteissa" -seremonioita, joka taas lienee yleinen mielikuva siviilivihkimisestä.
Kun kirkkovihkimiseen ei sinulla liity mitään uskonnollista vakaumusta, tekisit minusta oikein miestäsi kohtaan, jos et vaatisi kirkollista vihkimistä. Siviiliseremoniasta voi tehdä aivan yhtä juhlavan mm. paikan valinnalla. - ÄLLITÄLLI
Mitähän tuostakin liitosta tulee, kun ei päästä edes vihkimisestä yhteisymmärrykseen? Kasvakaa kumpikin muutama vuosi ikää lisää, ja elekää sitä arkea muutama vuosi lisää. Epäilen, että teidän liittoone ei tule kestämään.
- Vittu teidänkaa..
Tämä ON provo, Tämä ON provo ja edelleenkin tämä ON provo. Tämä on kierrätetty provo. Vastaavanlainen tarina on sepitetty tänne aikaisemminkin.
- Tietysti on ..
No tottakai tämä on provo. Jos joku on menossa naimisiin, niin kyllä hän tietäisi jo että kirkkossa vihkiminen ei tule kyseeseen kun toinen ei kuulu mihinkään kristeilliseen uskontoon.
- <<>>
Siviilivihkimisen toimitus on ohi muutamassa minuutissa, koska se on tyyliin: "tahdotko sinä tämän ja tämän, entäs sitten sinä". Sen vuoksi tuntuisi vähän hassulta järjestää isot häät, jos se itse päätapahtuma, vihkiminen, kestäisi vain pari minuuttia.
Käykää siellä maistratissa esim. perjantaina vain kaason ja bestmanin seurassa (tai omien vanhempiensa kanssa) ja sitten se häätilaisuus lauantaille olisi sellainen, jossa urut soivat, lauletaan pari virttä ja pappi puhuu muutaman sanan. Tilaisuutta ei erota vihkimisestä, jollei tarkkaan kuuntele papin puhetta. Pappi puhuu avioliittoon siunaamisesta eikä vihkimisestä.
Avioliittoon siunaamisen jälkeen sitten häävastaanotolle esim. johonkin juhlatilaan vaikkapa nuorisoseuratalolle tai vastaavaan.
Kiva, että nuoret edelleen menevät naimisiin ja haluavat juhlistaa sitä. - :)
Serkkuni meni viime syksynä naimisiin, olivat vuokranneet tilan jossa oli ruokasali, ja toinen sali, jossa tilaisuuden aluksi kaikki vieraat kerääntyivät odottamaan morsianta, perinteisesti morsiammen ja sulhasen sukulaiset eri puolilla huonetta. Tuomari piti lyhyehkön puheen, vihki parin, ja sen jälkeen siirryttiin ruokasalin puolelle syömään, ja sillä aikaa vihkimissali oli siivottu tanssisaliksi. Illan aikana oli monenlaista ohjelmaa - hääkimpun heittoa, jutustelua, morsiamen isä piti puheen... Illan päätteeksi halukkaat jäivät vielä saunomaan porukalla!
Häät olivat mielestäni erittäin onnistuneet, vaikka eivät millään tavalla liittyneet uskontoon (kummatkin kirkosta eronneita), pari lupautui toisilleen toistensa vuoksi, ei uskonnon. Eli ns. maistraattivihkiminen ei todellakaan tarkoita, ettet voisi saada haluamiasi häitä, joissa voit pukeutua kuin morsian, ja kutsua teidän kummankin läheisiänne todistamaan vihkimistä. Tehkää omanlaisenne Juhlat!- Saatana
Jeesus ja JUMALA ei hyväksy ei uskovisia,luopiot ,joutaa helvettiin.palakaa helvetin tulessa
- kirkko paitsioon
Saatana kirjoitti:
Jeesus ja JUMALA ei hyväksy ei uskovisia,luopiot ,joutaa helvettiin.palakaa helvetin tulessa
aahhh.... sinä sitä on taas kristillistä armoa ja anteeksiantoa sekä rakkautta aidoimmillaan.
Eiköhän jätetä taikamenot väliin näistä naimapuuhista.
www.eroakirkosta.fi - tarkkuutta lukuun
kirkko paitsioon kirjoitti:
aahhh.... sinä sitä on taas kristillistä armoa ja anteeksiantoa sekä rakkautta aidoimmillaan.
Eiköhän jätetä taikamenot väliin näistä naimapuuhista.
www.eroakirkosta.fiSiis miten tuo liittyy kristillisyyteen (paitsi termistö puolesta)?
Kirjoittajahan käyttää nimimerkkiä "Saatana" ja sanoo että Jeesus ja Jumala eivät hyväksy uskovaisia? - lintsasit kinkereilt
tarkkuutta lukuun kirjoitti:
Siis miten tuo liittyy kristillisyyteen (paitsi termistö puolesta)?
Kirjoittajahan käyttää nimimerkkiä "Saatana" ja sanoo että Jeesus ja Jumala eivät hyväksy uskovaisia?Hän sanoo että Jeesus ja Jumala EI hyväksy EI uskovaisia, eli he hyväksyvät vain uskovaiset.
Saatanantuliin toivottaminen on kristillinen uhkaus.
No, ei kai uskovaisilta voi paljoa odottaa...
- Aikuinen mies
Häät on vain yksi päivä elämässä. Haihattelut siitä, että hääpäivän pitäisi olla jotenkin IKIMUISTOINEN, ovat kuin suoraan jonkin lapsellisen teinilehden sivuilta. Todellinen elämä alkaa häiden jälkeen.
Yksi asia on varma: mitä hölmömmin nainen hössöttää häidensä kanssa, sen vaikeampaa yhdessä elämisestä tulee. - : )
perinteikästä ei ole valkoinen puku, koska harva avioon astuja on neitsyt. jos oikeasti perinteikästä haluaa, hääpuku on musta.
itsellä se tulee olemaan viininpunainen, pieni tiara myös päässä ja kädessä yksi suuri kallankukka. avioon astumme rannalla, sinne tulee maistraatista henkilkö meidät vihkimään lyhyesti. iso juhlatila missä sitten hääjuhlan vietämme, vain molempien tärkeimmät ystävät ja sukulaiset paikalla. lapset poistuvat klo 20 jollon jatkuu aikuisten osuus.
eli siis, itse en kuulu kirkkoon, mies kuuluu mutta emme kumpikaan halua kirkkohäitä, emmekä myöskään tylsää maistraattia joten näin kauniilla tavalla sen järjestämme. : ) - KKKK00
MAISTRAATISSA VIHKIMINEN JA JUHLAPAIKALLA SIUNAUS.
AAMEN- Miksi?
Miksi pitäisi siunata? Minä en ainakaan kaipaa jumalaa tai jeesusta saati pappia kanssani naimaan.
- Hagu
Kaikella kunnioituksella mehesi mahdollista uskonnottomuutta kohtaan vastaan: kirkkohäät! :)
- Älä viitsi
Haluaisitko sinä häät muslimitraditioiden mukaan? Tulisiko niistä sinulle sellainen olo, että sinua ja vakaumustasi kunnioitetaan? Samalta nimittäin aloittajan miehestä varmasti tuntuu, jos joutuu vasten tahtoaan osallistumaan kristinuskon rituaaleihin.
- Hagu
Älä viitsi kirjoitti:
Haluaisitko sinä häät muslimitraditioiden mukaan? Tulisiko niistä sinulle sellainen olo, että sinua ja vakaumustasi kunnioitetaan? Samalta nimittäin aloittajan miehestä varmasti tuntuu, jos joutuu vasten tahtoaan osallistumaan kristinuskon rituaaleihin.
Häät ihan perinteisen suomalaisin luterilaisin menoin riittäisivät mullen ihan hyvin, kiitos vain.
- .....
Hagu kirjoitti:
Häät ihan perinteisen suomalaisin luterilaisin menoin riittäisivät mullen ihan hyvin, kiitos vain.
Itsekkin ilmeisesti haluat oman uskontosi mukaiset häät, mutta et ymmärrä että myös muut haluavat oman maailmankatsomuksensa mukaiset häät.
Ateisti joituu kirkkohäissä toisen maailmankatsomuksen uskonnolliseen tilaisuuteen. Ja kaikki ei sitä omissa häissään halua, vaikkei oliskaan mikään kiihko ateisti. Mutta siittä huolimatta kirkkohäät ei tunnu omille. - joko tai, kompromiss
..... kirjoitti:
Itsekkin ilmeisesti haluat oman uskontosi mukaiset häät, mutta et ymmärrä että myös muut haluavat oman maailmankatsomuksensa mukaiset häät.
Ateisti joituu kirkkohäissä toisen maailmankatsomuksen uskonnolliseen tilaisuuteen. Ja kaikki ei sitä omissa häissään halua, vaikkei oliskaan mikään kiihko ateisti. Mutta siittä huolimatta kirkkohäät ei tunnu omille.Maistraattihan on uskontoneutraali ratkaisu. Ei se ole mikään Ateistinen valinta.
Suoraan sanottuna en voi käsittää miten toinen voi painostaa toisen johonkin uskontoon häiden vuoksi?!?
Jos vakaumukset eroaa, niin sitten mennään maistraattiin eikä valita toisen uskoa.
Tuttavani on luterilainen ja puolisonsa budhalainen. Eivät he heittäneet arpaa siitä että kumman on hylättävä vakaumuksensa, vaan kumpikin piti omansa ja liitto virallistettiin maistraatissa. Hääjuhla oli pienimuotoinen ja siinä esiteltiin vähän kummankin uskonnon tapoja kivasti yhdistellen.
- Maistraatissa!
Aika surullista, että joku uskoo vieläkin Jeesus-satuihin ja haluaa väkisin raahata rakkaansa kirkkohäihin. Vai oletko joku pinnallinen prinsessa, joka on lukenut vähän liikaa satukirjoja ja naistenlehtiä?
Menkää suosiolla maistraatissa naimisiin, hyvät kemut niistäkin saa aikaan! Samalla säästät uskonnottoman miehesi pakkouskonnolta.- hurskas-hulda
" Aika surullista, että joku uskoo vieläkin Jeesus-satuihin ja haluaa väkisin raahata rakkaansa kirkkohäihin. "
Sulullista tai ei, mutta olen elämäni aikana havainnut, että näihin Jeesus-satuihin uskovat ihmiset ovat niitä kaikkein iloisimpia ihmisiä maailmassa. Monesti he löytävät oikean ilon ilman viinaakin. - hurskas-hulda
hurskas-hulda kirjoitti:
" Aika surullista, että joku uskoo vieläkin Jeesus-satuihin ja haluaa väkisin raahata rakkaansa kirkkohäihin. "
Sulullista tai ei, mutta olen elämäni aikana havainnut, että näihin Jeesus-satuihin uskovat ihmiset ovat niitä kaikkein iloisimpia ihmisiä maailmassa. Monesti he löytävät oikean ilon ilman viinaakin.Tekstiini tuli painovirhe. Oikea teksti kuuluu:
Surullista tai ei, mutta olen elämäni aikana havainnut, että näihin Jeesus-satuihin uskovat ihmiset ovat niitä kaikkein iloisimpia ihmisiä maailmassa. Monesti he löytävät oikean ilon ilman viinaakin. - pehmokonservatiivi
Kuinkahan moni kirkkohäitä haluava tosiaan uskoon kristinuskon (luterilaisen) tunnustuksen mukaisesti?
Raamatun ja kirkon tunnustuskirjojen tekstit löytyvät vaikka netistä. Ne voi aluksi lukea ja tuumata sitten onko samaa mieltä.
http://www.evl.fi/raamattu/
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ - Pitäkää hauskanne
hurskas-hulda kirjoitti:
Tekstiini tuli painovirhe. Oikea teksti kuuluu:
Surullista tai ei, mutta olen elämäni aikana havainnut, että näihin Jeesus-satuihin uskovat ihmiset ovat niitä kaikkein iloisimpia ihmisiä maailmassa. Monesti he löytävät oikean ilon ilman viinaakin.Olin tässä hiljattain rippijuhlissa kirkossa (harvemmin tulee käytyä) ja minusta se papin saarna oli kertakaikkisen masentavaa. Joka käänteessä pappi muistutti että me olemme vain surkeita ja vähäisiä ihmisiä, eikä miestä kukaan ole mitään, eikä meistä tule mitään.
Puhe oli kyllä todella latistavaa ja suuri osa kirkkoväestä vielä poikkeuksellisesti nuoria, joilla on elämä edessä. - tuli mieleen
hurskas-hulda kirjoitti:
Tekstiini tuli painovirhe. Oikea teksti kuuluu:
Surullista tai ei, mutta olen elämäni aikana havainnut, että näihin Jeesus-satuihin uskovat ihmiset ovat niitä kaikkein iloisimpia ihmisiä maailmassa. Monesti he löytävät oikean ilon ilman viinaakin.Hullulla on halvat huvit ja idiootilla täysin ilmaiset.
Heippa!
Miksi suostut miehesi haluun mennä naimisiin ei-kirkollisesti? Avopuolisoillakin on nykyään paljon oikeuksia, ja velvollisuuksia, toisiaan kohtaan lain silmissäkin! Sukunimeä ette tietysti avoparina yhteistä saa.
Avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto, jonka Jumala siunaa. Maistraatin tähän ovat sekoittaneet ne ihmiset, joiden mielestä kaikki ihmiset tulisi vihkiä, vaikka eivät kirkkoon tai muuhun uskontokuntaan kuuluisi. Omien ajatusteni mukaan on hämmentävää, että ihmiset jotka eivät usko Jumalaan tai ole edes etsimässä tätä uskoa haluavat silti naimisiin.- Sekoitat asioita
Avioliitto on kahden ihmisen liitto. Ei se ole liitto Jumalan kanssa.
Uskontoa ei pidä sotkea asioihin joihin se ei kuulu ja naimiseen se ei kuulu. - Virallisuus pois
Kirkolta pitäisi ottaa kokonaan vihkimisoikeus pois. Kaikki liitot pitäisi virallistaa maistraatissa. Sen jälkeen saa järjestää bileet missä haluaa, vaikka sitten kirkossa.
- x-x-x-x-x-x-x-x
Virallisuus pois kirjoitti:
Kirkolta pitäisi ottaa kokonaan vihkimisoikeus pois. Kaikki liitot pitäisi virallistaa maistraatissa. Sen jälkeen saa järjestää bileet missä haluaa, vaikka sitten kirkossa.
Näinhän asia esim. Saksassa, Ranskassa, ja muissa sivistysmaissa onkin: siellä avioliitto on laillinen vain virkamiehen vahvistamana. Mieleisensä poppamiehen tai -papittaren saa sitten tilata itse, mutta vihkimisoikeutta juridisine seuraamuksineen näillä ei ole.
- Tuollainen sika
jolla ei ole mitään hengellistä ja henkistä pääomaa joutaa mennä.
Tuollaise miehet on niin nähty,mitään muuta ei ole olemassakaan kuin oma napa. - 82
Ihanaa meillä on ensi tiistaina häät :))) Ei olla ystäville puhuttu mitään,vaan yllätetään ne omalla yllätyksellä,tietysti pidämme heille yhteiset juhlat sitten häämatkan jälkeen :) kun nyt meni aika tiukille aika :/ Pari todistajaa tulee ja sitten olen ikuisesti ihanan mieheni aviovaimo
- mek
Kirkossakin voi mennä naimissiin muutman todistajan kanssa eikä sitä koko sukua sinne tarvitse kutsua ja on paljon juhlavampaa kirkossa vihkiä koska itse olen ollut yhden pariskunnan vihkitilaisuudessa maisraatissa ja oli naurussa pitelemistä kun vihkiminen meni hirveän kaavamasesti.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006374
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303813törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283190Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701726- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46969Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11956Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42869