Rappauksen neliöhinnasta

Rap-artisti2012

Mikähän on yleisin käytäntö rappauksen neliöhinnoittelussa ikkunoiden osalta. Maalaisjärjellä ikkunoita ei lasketa, koska ei riitä rapatakkaan. Rappareiden joukossa tuntuu vaan jokaisella on oma laskentatapa. Toisilla ei kuulu aineet, telineet ja välillä tuntuu, että mahtaakohan härskeimmillä huijareilla rappauskaan kuulua hintaan!

33

1694

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sfsadfasf

      Eli oletko lähtökohtaisesti sitä mieltä, että ikkunan kohta pitäisi olla ilmainen? No sen verran voi valaista, että rappaus olisi paljon halvempaa jos niitä ikkunoita ja ovia _ei_ olisi.

      Siinä on aika monta kulmaa mitä pitää tehdä, kun rapataan.

      Eli ei niitä neliöhinnalla oikein voi laskea. Tai sitten lasketaan, jolloin kyllä se "aukon" koko on on aikalailla minimihinta, että ne kulmat nysvätään.

      Yleisesti ottaen rappauksen hintaa kannattaa kilpailuttaa ja myöskin kysyä referenssejä, että voit ajella katsomaan millaista jälkeä on syntynyt.

    • Tonnin stiflat

      Smyygien teko vei pari päivää kahdelta tekijältä, meikäläisellä se kuului kokonaistarjoukseen.
      Osassa tarjouksia piti tehdä tuntihinnalla, mutta silloin kokonaishinnasta tuli järjettömän kallista.

    • YSE PELIIN

      Rakennusalan yrittäjänä yritän muotoilla tarjoukset siten ettei minulle jää muuta velvollisuutta kuin laskun kirjoittaminen.
      Kaikki muu on lisätyötä !!

    • 100 m smyygejä

      Rappauksen teettäjillä tuntuu olevan vallalla käsitys, että smyygit pitäisi tehdä ilmaiseksi.

    • Tonnin stiflat

      Ei ilmaiseksi mutta ei niistä kannata maksaa laskuslisää. Esimerkiksi meille tarjottiin tuntitöinä smyygien tekoa. Laskuttaja laski että viikon homma kahdelta mieheltä, kun urakalla aikaa meni kaksi päivää.

      Muutenkin rakennusliikkeiden tarjoushomma on ihan lapsen kengissä, laitoin 30 rapparifirmalle kyselyn sähköpostitse ja muistaakseni kolme vastasi ja kahdelta sain kalliin tarjouksen. Ilmeisesti omakotitalon rappaus ei kiinnosta tai tietotekniikka ei ole yrittäjillä vielä kunnolla käytössä.

      • OY repe

        Rakennusalan yrittäjänä voin sanoa että hartiapankkirakentajien kyselyt on aivan lapsellisia.

        Nämä mailman viisaimmat rakentajat soittavat ja kysyvät että paljonko maksaa ? eivät kerro neliöitä , ei rakenteita, ei mitään muuta kuin että mitään ei saisi maksaa, takuu vähintäin 10v, heti pitäisi aliottaa ja että siskon mies on YIT:llä.

        Juoksuttavat useita urakoitsijoita parin tonin työn takia. Aikataulut mättää heti kättelyssä. Eivät osaa sovittaa muita urakoita (esim. sähkövedot) ko urakan yhteyteen.

        Luvattu teline on jokin kakkosneloshässäkkä.. Suojaukset tekemättä ja työmaa on kuin kaatopaikka.

        Lopuksi saa vielä kysellä rahojen perään. Maksuhetkellä keksitään vaikka mitä vikoja jotta hintaa saisi alemmaksi.

        Toivon mukaan ei tule sellaista lamaa että joutuisin tekemään yksityisille.

        Miksi te ette anna sen kokeneen vastaavan hoitaa urakkakyselyitä ? luuletteko säästänne jotain ?


      • Eikä ole ...
        OY repe kirjoitti:

        Rakennusalan yrittäjänä voin sanoa että hartiapankkirakentajien kyselyt on aivan lapsellisia.

        Nämä mailman viisaimmat rakentajat soittavat ja kysyvät että paljonko maksaa ? eivät kerro neliöitä , ei rakenteita, ei mitään muuta kuin että mitään ei saisi maksaa, takuu vähintäin 10v, heti pitäisi aliottaa ja että siskon mies on YIT:llä.

        Juoksuttavat useita urakoitsijoita parin tonin työn takia. Aikataulut mättää heti kättelyssä. Eivät osaa sovittaa muita urakoita (esim. sähkövedot) ko urakan yhteyteen.

        Luvattu teline on jokin kakkosneloshässäkkä.. Suojaukset tekemättä ja työmaa on kuin kaatopaikka.

        Lopuksi saa vielä kysellä rahojen perään. Maksuhetkellä keksitään vaikka mitä vikoja jotta hintaa saisi alemmaksi.

        Toivon mukaan ei tule sellaista lamaa että joutuisin tekemään yksityisille.

        Miksi te ette anna sen kokeneen vastaavan hoitaa urakkakyselyitä ? luuletteko säästänne jotain ?

        Heh heh. Sun mielestä vika on asiakkaassa mutta minusta kuullostaa enemmän siltä että et itse osaa myydä yksityisille etkä toimia heidän kanssaan..

        Tämä on juuri se tyypillinen ongelma omakotirakentajalla, että urakoitsijat kuvittelevat että kertarakentaja osaisi automaattisesti järjestää kaikki asiat urakoitsijan mielen mukaiseen kondikseen samalla tavalla kuin isoilla työmailla missä kaikki ovat ammattilaisia. Ammattitaitoinen yrittäjä kertoisi asiakkaalle heti ensi tapaamisella missä kunnossa työmaan tulee olla kun työt aloitetaan, mitä tarvikkeita työn aikana tarvitaan ja mitä panosta tarvitaan muilta urakoitsijoilta (esim sähkö ja lvi).

        Valitettavan usein homma menee kuitenkin niin, että sovittuna aloituspäivänä urakoitsija ilmestyy työmaalle raapimaan persettään ja ihmettelemään että "pitäis olla sitä ja tätä" mistä ei ole kuitenkaan itse osannut sanoa etukäteen. Työn aikana kaikki tarvikepyynnöt tulee vasta siinä vaiheessa kun tavarat on loppu ja työt seisoo jne jne. Kuitenkin ne samat kamat tarvitaan joka ikisellä työmaalla. Mikä estää esim tekemästä niistä kirjallista lappua jonka löisi asiakkaalle käteen tarjouksen yhteydessä: "nämä tarvikkeet tarvitaan työmaalle silloin kun työt aloitetaan, puolet noista laudoista tulee kantaa valmiiksi yläpohjan päälle, jos me kannamme ne niin veloitamme siitä hinnaston mukaisen tuntihinnan" jne...

        Omalla työmaalla oli muutama yrittäjä jotka tekevät pelkästään pientalotyömaita, ja heidän kanssaan kaltaiseni kertarakentajan oli helppo toimia kun osasivat sopivasti "vääntää rautalangasta" ja töniä oikeaan suuntaan.


      • pysy julkisissa
        OY repe kirjoitti:

        Rakennusalan yrittäjänä voin sanoa että hartiapankkirakentajien kyselyt on aivan lapsellisia.

        Nämä mailman viisaimmat rakentajat soittavat ja kysyvät että paljonko maksaa ? eivät kerro neliöitä , ei rakenteita, ei mitään muuta kuin että mitään ei saisi maksaa, takuu vähintäin 10v, heti pitäisi aliottaa ja että siskon mies on YIT:llä.

        Juoksuttavat useita urakoitsijoita parin tonin työn takia. Aikataulut mättää heti kättelyssä. Eivät osaa sovittaa muita urakoita (esim. sähkövedot) ko urakan yhteyteen.

        Luvattu teline on jokin kakkosneloshässäkkä.. Suojaukset tekemättä ja työmaa on kuin kaatopaikka.

        Lopuksi saa vielä kysellä rahojen perään. Maksuhetkellä keksitään vaikka mitä vikoja jotta hintaa saisi alemmaksi.

        Toivon mukaan ei tule sellaista lamaa että joutuisin tekemään yksityisille.

        Miksi te ette anna sen kokeneen vastaavan hoitaa urakkakyselyitä ? luuletteko säästänne jotain ?

        Joo, kyllä minäkin sain tuollaisia tarjouksia joissa neliöhinta oli kova ja sen lisäkisi olisi pitänyt järjestää telineet, suojaus ja sosiaalitilat.

        No onneksi löytyi firma, jolla oli pmat telineet ja suojausksen halusivat tehdä itse, eikä sosiaalitoista edes keskusteltu. Kokonaishinta oli vielä selvästi halvempi kuin noilla julkisiin kohteisiin tottuneilla yrittäjillä.


    • Tonnin stiflat

      Kummastusta on tosiaan herättynyt kuinka irrallaan rakennusbisnes on ns. normaalista yrittämisestä? Tässä muutamia mitä tuli mieleen, vaikka meni vähän offtopikiksi:
      -tarjouksiin ei tarvitse/kannata vastata, koska asiakkaat ovat ikäviä
      -sovittuna aikana ei tulla paikalle tai soittoihin ei vastata, jos tuli parempi poka eteen
      -sopimukset ei pidä, hintoja vedätetään sopimuksen vastaisesti
      -veroja ei tarvitse maksella, kun valtio on niin epäoikeudenmukainen
      -virheitä peitellään jos kukaan ei ole selän takana tarkistamassa
      -tuntitöissä lorvitaan, jos ei ole mesu potkimassa, ammattiylpeys on kadonnut

      Ei kyllä onnistu kaikilla aloilla, joten ole tyytyväinen jos saat rakennushommia tehdä, koska millään muulla alalla ei kai voi aliarvioida asiakasta yhtä paljon.

      Jos säästää tosiaan haluaa niin itse pitää tekijät ja tavarat etsiä. Ei se vastaava pysty käyttämään riittävästi aikaa etsiessään tekijää tai tavaraa, yleensä sillä on omat tai kaverin duunarit venttaamassa sitä hyvä hintaista urakkaa, jonka vastaava itse kilpailutti. Samat sävelet tavarassa, kun se soittaa sille kaverilleen siellä rautakaupassa, tai se sähkäri joka lupaa ne suuret tilialennukset tukusta. Ei kilahda säästöt artistin pussiin.

      • OY Repe

        Hieno huomata yhteiset intressit. Sinä säästät kun hommaat itse ne "edulliset" tekijät vaivaamatta sitä kossupullolla palkkattua vastavaa ja minä säästyn kertomasta että työmaalla tarvitaan esim. sähköä ja vettä ennenkuin työt voidaan aloittaa. Eikä minun tarvitse selittää mikä on alv. ja miksi laskutan sen vaikken ole toimittanut sitä työmaalle.


      • Rahikainem

        "yleensä sillä on omat tai kaverin duunarit venttaamassa sitä hyvä hintaista urakkaa, jonka vastaava itse kilpailutti. Samat sävelet tavarassa, kun se soittaa sille kaverilleen siellä rautakaupassa"

        Sama kokemus rahikaisella rakennisvuosilta 2009-2010. Alkuun käytettiin vastaavan suosittelemia tai valitsemia urakoitsijoita. Vastaava kehui nämä taivaisiin ja haukkui muut (usein halvemmat) tarjoajat suoralta kädeltä. Sittemmin huomattiin että nämä "luottomiehet" olivat siitä erikoisia otuksia että tekivät (vastaavan mukaan) aina virheetöntä työtä, myös silloin kun tekivät selkeitä virheitä tai rujoa jälkeä pintatöissä. Kaikki reklamaatioasiat jne piti tapella ilman vastaavan tukea (koska hänen "omat miehensä"hän eivät tehneet virheitä, ja itse hankkimiemme urakoitsijoidem töpeksiessä vastaavan kanta oli että "siitä saitte kun ette valinnut minun suosittelemaani urakoitsijaa".

        Myöhemmin selvisikin että vastaavalla on oma rakennusliike (ei ollut asiaa pahemmin mainostanut) ja ainakin osa näistä suositelluista urakoitsijoista on hänellä duunissa... Eli aikamoinen pukki kaalimaan vartijana...


      • OY Repe
        Rahikainem kirjoitti:

        "yleensä sillä on omat tai kaverin duunarit venttaamassa sitä hyvä hintaista urakkaa, jonka vastaava itse kilpailutti. Samat sävelet tavarassa, kun se soittaa sille kaverilleen siellä rautakaupassa"

        Sama kokemus rahikaisella rakennisvuosilta 2009-2010. Alkuun käytettiin vastaavan suosittelemia tai valitsemia urakoitsijoita. Vastaava kehui nämä taivaisiin ja haukkui muut (usein halvemmat) tarjoajat suoralta kädeltä. Sittemmin huomattiin että nämä "luottomiehet" olivat siitä erikoisia otuksia että tekivät (vastaavan mukaan) aina virheetöntä työtä, myös silloin kun tekivät selkeitä virheitä tai rujoa jälkeä pintatöissä. Kaikki reklamaatioasiat jne piti tapella ilman vastaavan tukea (koska hänen "omat miehensä"hän eivät tehneet virheitä, ja itse hankkimiemme urakoitsijoidem töpeksiessä vastaavan kanta oli että "siitä saitte kun ette valinnut minun suosittelemaani urakoitsijaa".

        Myöhemmin selvisikin että vastaavalla on oma rakennusliike (ei ollut asiaa pahemmin mainostanut) ja ainakin osa näistä suositelluista urakoitsijoista on hänellä duunissa... Eli aikamoinen pukki kaalimaan vartijana...

        Osakeyhtiölaki määrää että osakeyhtiön tarkoitus on tuottaa voittoa osakkeenomistajille. Itse ole tulkinnut lakia vähän tiukemmin: osakeyhtiöni pitää tuottaa maksimaalista voittoa .
        Ymmärtänette miksi en urakoi pientaloja


      • OY Repe
        Rahikainem kirjoitti:

        "yleensä sillä on omat tai kaverin duunarit venttaamassa sitä hyvä hintaista urakkaa, jonka vastaava itse kilpailutti. Samat sävelet tavarassa, kun se soittaa sille kaverilleen siellä rautakaupassa"

        Sama kokemus rahikaisella rakennisvuosilta 2009-2010. Alkuun käytettiin vastaavan suosittelemia tai valitsemia urakoitsijoita. Vastaava kehui nämä taivaisiin ja haukkui muut (usein halvemmat) tarjoajat suoralta kädeltä. Sittemmin huomattiin että nämä "luottomiehet" olivat siitä erikoisia otuksia että tekivät (vastaavan mukaan) aina virheetöntä työtä, myös silloin kun tekivät selkeitä virheitä tai rujoa jälkeä pintatöissä. Kaikki reklamaatioasiat jne piti tapella ilman vastaavan tukea (koska hänen "omat miehensä"hän eivät tehneet virheitä, ja itse hankkimiemme urakoitsijoidem töpeksiessä vastaavan kanta oli että "siitä saitte kun ette valinnut minun suosittelemaani urakoitsijaa".

        Myöhemmin selvisikin että vastaavalla on oma rakennusliike (ei ollut asiaa pahemmin mainostanut) ja ainakin osa näistä suositelluista urakoitsijoista on hänellä duunissa... Eli aikamoinen pukki kaalimaan vartijana...

        Osakeyhtiölaki määrää että osakeyhtiön tarkoitus on tuottaa voittoa osakkeenomistajille. Itse ole tulkinnut lakia vähän tiukemmin: osakeyhtiöni pitää tuottaa maksimaalista voittoa .
        Ymmärtänette miksi en urakoi pientaloja


      • Rahikainem
        OY Repe kirjoitti:

        Osakeyhtiölaki määrää että osakeyhtiön tarkoitus on tuottaa voittoa osakkeenomistajille. Itse ole tulkinnut lakia vähän tiukemmin: osakeyhtiöni pitää tuottaa maksimaalista voittoa .
        Ymmärtänette miksi en urakoi pientaloja

        Ei se kyllä määrää tuollaista. En jaksa tai osaa selittää tarkemmin, mutta ei tosiaankaan ole rikollista perustaa osakeyhtiötä jonka tarkoituksena olisi joku muu asia kuin taloudellisen voiton tavoittelu. Ymmärrän kyllä miksi olet ymmärtänyt asian väärin, ei tarvitse hyökätä copy-pastettamaan finlexistä sitä viidettä pykälää...

        Onnea vain maksimaalisen voiton tavoittelullesi.


      • ala-arvoista

        En pysty olemaan yhtään erimieltä. Rakennusala on sellainen jossa roskaväki pääsee hyville tienasteille. Tavalliselle yksityiselle tilaajalle hankkeet ovat kertaluonteisia. Useimmat rakennuttaa vain yhden talon tai teettä yhden suuren remontin. Ei rakennusliikkeiden tarvi välittää siitä minkälainen vaikutelma niistä jää. Kertarakentajalta otetaan vain rahat pois, toista kauppaa ei tule.

        Kyllähän alalla on myös reiluja ja asiallisia yrittäjiä, mutta valitettavasti nämä vempulat jää mieleen ja erottuu epäedukseen.


      • typerä yhtälö
        ala-arvoista kirjoitti:

        En pysty olemaan yhtään erimieltä. Rakennusala on sellainen jossa roskaväki pääsee hyville tienasteille. Tavalliselle yksityiselle tilaajalle hankkeet ovat kertaluonteisia. Useimmat rakennuttaa vain yhden talon tai teettä yhden suuren remontin. Ei rakennusliikkeiden tarvi välittää siitä minkälainen vaikutelma niistä jää. Kertarakentajalta otetaan vain rahat pois, toista kauppaa ei tule.

        Kyllähän alalla on myös reiluja ja asiallisia yrittäjiä, mutta valitettavasti nämä vempulat jää mieleen ja erottuu epäedukseen.

        niin, koska useimmat lankeaa näihin vempuloihin rahaa säästääkseen ja sitte itketään. Ja ne jotka tekee asiallista jälkeä ja ovat reiluja ja asiallisia yrittäjiä ovat sitten niitä ryöväreitä.


      • hankalaa on
        typerä yhtälö kirjoitti:

        niin, koska useimmat lankeaa näihin vempuloihin rahaa säästääkseen ja sitte itketään. Ja ne jotka tekee asiallista jälkeä ja ovat reiluja ja asiallisia yrittäjiä ovat sitten niitä ryöväreitä.

        Kunpa olisikin näin että nämä vempulat olisivat halvempia, niin osaisi hinnan perusteella arvata mitä on luvassa, mutta kun rakennusalalla kehdataan pyytää kovaa hintaa vaikka ei osattaisi tehdä mitään.


    • Tonni stiflat

      Pari maksimaalista voiton tuottajaa olen tavannut rakennushommissa, toinen riisti itseltään hengen ja toinen on hävinnyt, sen verran villin lännen meininkiä on rakennusbisnes parhaimmillaan.

      Itse aiheeseen. Minusta on turha laskea ikkunan päälle laastia. Varsinkin kun nykyään on aika isot akkunat... Smyygeille osaa pätevä kaveri laskea hinnan kun olet laskenut ikkunalistan määrän. Samoin itse kannattaa mitata kokonaispintala-aukot ja kulmalistan määrät. Sitten on helppo katsoa menekit ja hinnat kohdilleen matskun toimittajilta vs. urakoitsijat.

    • Ei oo vaikeeta

      Onpas tässä saatu yksinkertaisesta asiasta vaikeaa. Meillä varteenotettavat rapparit pyysivät julkisivukuvat sähköpostilla, JA kävivät lisäksi paikan päällä katsomassa seinät. Siltä pohjalta tekivät tarjouksensa.

      Ammattimiehelle ei pitäisi olla mitenkään vaikeaa arvioida normaalin omakotitalon smyygien vaatimaa työmäärää ja sitä kautta hintaa. Jos rappari ei tähän pysty niin ei häntä kannata päästää muutenkaan niihin seiniin koskemaan...

      Tarjousten kirjavuus ja hankalaa vertailtavuutta voi tietenkin yrittää taklata pyytämällä tarjoukset tietyllä sisällöllä. Luulen, että yksi syy huonoihin tarjouksiin on se, että urakoitsijat saavat tarjouspyyntöjä paljon. Niimpä niihin on suuri kiusaus vastata valmiilla sabluunalla kun ei ole vielä mitään takeita siitä että tarjous johtaa kauppaan. Ja kun päivät tehdään töitä työmaalla niin tarjoslaskenta- ja sähköpostihommat pitää tehdä iltaisin ja viikonloppuisin. Suosittelen valitsemaan ensimmäisen kierroksen perusteella 2-3 urakoitsijaa "short listalle" ja käymään heidän kanssaan asiat sitten tarkemmin läpi. Todennäköisesti urakoitsijakin on siinä vaiheessa halukkaampi käyttämään enemmän aikaa tarjouksen räätälöintiin kun hän tietää että kaupan syntymiseen on ihan kohtuulliset mahdollisuudet. Ja jos urakoitsija ei tässä vaiheessakaan ole halukas tarjoamaan haluamallasi sisällöllä niin firma vaihtoon.

      Omasta kokemuksesta sanoisin, että ehdottomasti kirjallinen urakkasopimus ja jos tässä tulee mitään nikotteluja tyyliin "meihin voi luottaa, ei tästä papereita tarvi" niin miehet vaihtoon samantien. Ja missään nimessä älä palkkaa rappareita työsuhteeseen, silloin olet itse vastuussa paitsi sivukuluista niin myös työnohjauksesta ja viime kädessä laadustakin. Reklamointi on tämmöisessä tilanteessa vaikeaa. Valitse yritys jolla on paperiasiat (ennakkoperintärekisterit, vakuutukset jne) kunnossa ja sido työnlaatu sopimuksella johonkin selkeään kriteeristöön. Vaadi referenssiksi edellisen kesän asiakkaiden yhteystiedot ja soita heille. Älä hyväksy referenssiksi pelkästään yhtä tai kahta kohdetta jotka on rapattu joskus ammoisina aikoina ja joiden omistaja todennäköisesti on urakoitsijan yhteistyökumppani tai kalakaveri.

      • OY Repe

        Pienrakentajilla on pahimmat osaamispuutteet on mielestäni seuraavat:

        - urakkasopimuksien laatiminen. Valittevasti alalla on toimijoita jotka käyttävät tätä härskisti hyväksi.

        - eivät ymmäärrä mikä on normaalia laatua. Toisaalta eivät osaa ajoissa puuttua esim. vinossa oleviin seiniin.

        - eivät ymmärrä työtehojen päälle mitään. Taas vedätetään tuntitöissä.

        90% T:mi urakoitsijoista jotka tunnen on vailla minkäänlaista alan peruskoulutusta. Ovat vain ajautuneet alalle. Eräs lapsuuden ystäväni jolla on peukalo keskellä kämmentä, ei mitään koulutusta, kävi kahden (2) päivän talotehtaan pystyttäjäkurssin. Kurssin jälkeen hänen suurin ongelmansa oli että mistä löytää 5-10 rakenusmiestä joilla alkaa pystyttää taloja...

        Kun valitsette urakoitsijaa niin mielestäni seuraavat kriteerit tulisi täyttyä:
        - vetäjällä alan koulutus, vähintäin mestari
        - yritys ollut pystyssä vähintäin kolme vuotta
        - muutama referenssi joille voi soittaa. tai mielummin käykää paikalla.


      • Skkdjkxxx
        OY Repe kirjoitti:

        Pienrakentajilla on pahimmat osaamispuutteet on mielestäni seuraavat:

        - urakkasopimuksien laatiminen. Valittevasti alalla on toimijoita jotka käyttävät tätä härskisti hyväksi.

        - eivät ymmäärrä mikä on normaalia laatua. Toisaalta eivät osaa ajoissa puuttua esim. vinossa oleviin seiniin.

        - eivät ymmärrä työtehojen päälle mitään. Taas vedätetään tuntitöissä.

        90% T:mi urakoitsijoista jotka tunnen on vailla minkäänlaista alan peruskoulutusta. Ovat vain ajautuneet alalle. Eräs lapsuuden ystäväni jolla on peukalo keskellä kämmentä, ei mitään koulutusta, kävi kahden (2) päivän talotehtaan pystyttäjäkurssin. Kurssin jälkeen hänen suurin ongelmansa oli että mistä löytää 5-10 rakenusmiestä joilla alkaa pystyttää taloja...

        Kun valitsette urakoitsijaa niin mielestäni seuraavat kriteerit tulisi täyttyä:
        - vetäjällä alan koulutus, vähintäin mestari
        - yritys ollut pystyssä vähintäin kolme vuotta
        - muutama referenssi joille voi soittaa. tai mielummin käykää paikalla.

        Ihan hyviä pointteja nuo kaikki mitä listasit pientalorakentajan kompastuskiviksi. Mutta, onko vika asiakkaassa vai urakoitsijassa jos asiakkaan osaamattomuutta rakennusasioissa käytetään hyväksi, vedätetään sopimusehdoissa, tehdään vinoja seiniä ja lorvitaan ylenmäärin tuntitöissä?

        Vertaa nyt vaikka ravintola-alaan, jos menet kippolaan ja saat kylmän pihvin ja lämpimän kaljan. Ravintoloitsija väittää että pihvi on ihan hyvä vaikka se on päältä palanut ja sisältä raaka, lisäksi omistaja vielä yrittää kusettaa vaihtorahoissa. Narikassa huomaat, että uusi kevätberberisi on vaihtunut johonkin haisevaan riepuun. Ravintoloitsija kiistää virheen ja osoittaa seinällä olevaa puoliksi piilossa olevaa pientä kylttiä "Ravintola ei vastaa". Päällepäin ravintola on näyttänyt ihan samalta kuin kaikki muutkin.

        Tälläisisä kippoloita on kaikissa kaupungeissa joissa käy enemmän turisteja, ja niiden toiminta-ajatuksena on saada jokaisesta pahaa-aavistamattomasta ja paikkakuntaa tuntemattomasta asiakkaasta maksimaalinen voitto ensimmäisellä käynnillä koska toista kertaa kukaan ei näihin paikkoihin eksy.

        Onko vika tällöin moraalittomassa ja ammattiylpeyttä vailla olevassa ravintoloitsijassa, vai vieraspaikkakuntalaisessa asiakkaassa joka ei osannut ravintolaan tullessan haastatella pois lähteviä asiakkaita heidän kokemuksestaan, ei tehnyt tarkastuskäyntiä keittiöön eikä vaatinut kirjallista vastuuvakuutusta jättäessään takkinsa portsarille eikä pyytänyt kokin ammattitodistusta nähdäkseen ennen tilausta?


      • OY Repe
        Skkdjkxxx kirjoitti:

        Ihan hyviä pointteja nuo kaikki mitä listasit pientalorakentajan kompastuskiviksi. Mutta, onko vika asiakkaassa vai urakoitsijassa jos asiakkaan osaamattomuutta rakennusasioissa käytetään hyväksi, vedätetään sopimusehdoissa, tehdään vinoja seiniä ja lorvitaan ylenmäärin tuntitöissä?

        Vertaa nyt vaikka ravintola-alaan, jos menet kippolaan ja saat kylmän pihvin ja lämpimän kaljan. Ravintoloitsija väittää että pihvi on ihan hyvä vaikka se on päältä palanut ja sisältä raaka, lisäksi omistaja vielä yrittää kusettaa vaihtorahoissa. Narikassa huomaat, että uusi kevätberberisi on vaihtunut johonkin haisevaan riepuun. Ravintoloitsija kiistää virheen ja osoittaa seinällä olevaa puoliksi piilossa olevaa pientä kylttiä "Ravintola ei vastaa". Päällepäin ravintola on näyttänyt ihan samalta kuin kaikki muutkin.

        Tälläisisä kippoloita on kaikissa kaupungeissa joissa käy enemmän turisteja, ja niiden toiminta-ajatuksena on saada jokaisesta pahaa-aavistamattomasta ja paikkakuntaa tuntemattomasta asiakkaasta maksimaalinen voitto ensimmäisellä käynnillä koska toista kertaa kukaan ei näihin paikkoihin eksy.

        Onko vika tällöin moraalittomassa ja ammattiylpeyttä vailla olevassa ravintoloitsijassa, vai vieraspaikkakuntalaisessa asiakkaassa joka ei osannut ravintolaan tullessan haastatella pois lähteviä asiakkaita heidän kokemuksestaan, ei tehnyt tarkastuskäyntiä keittiöön eikä vaatinut kirjallista vastuuvakuutusta jättäessään takkinsa portsarille eikä pyytänyt kokin ammattitodistusta nähdäkseen ennen tilausta?

        Yrittäjän näkäkökulmasta pientalomarkkinat on hyvin ongelmaisia
        - ei ole jtkuvuutta. On vain kertarakentajia
        - vastapuolella maallikkoja. Kommunikointi erittäin vaikeata jos toinen osapuoli ei tunne alan terminologiaa saati säädöksiä
        - maksuhäiriöt erittäin yleisiä, luottietojen tarkistaminen ei auta kun ne ongelmat tulevat vasta työn loppuvaiheessa.
        - kuluttajasuoja on kaksiteräinen miekka. Riitoja tulee hyvin paljon vain sen takia että vastapuoli on maalliikko.

        Kuten edellä kerroin, en urakoi pienrakentajille. Yhtiöni liikevaihto on 4M€, lähinnä aliurakointia suurille rakennusliikkeille, n. 60% liikevaidosta. Loput 40% koostuu kunnista, kaupungeista sekä pienistä rakennusliikkeistä.Urakoidet koot n.10 000-300 000€ alv 0%
        75% urakoista teen ilman kirjallista sopimusta. Suulliset sopimukset perustuu antamaani kirjalliseen tarjoukseen.
        Urakkaneuvottelut on hyvin lyhyitä, max pari tuntia josta 1½h käytetään työmaakatselmukseen.
        Reklamaatioita tulee 0-2 vuodessa.
        Markkinointibudjetti 0€

        Miksi ihmeessä alkaisin urakoimaan pientaloja ?


      • OY Repe
        OY Repe kirjoitti:

        Yrittäjän näkäkökulmasta pientalomarkkinat on hyvin ongelmaisia
        - ei ole jtkuvuutta. On vain kertarakentajia
        - vastapuolella maallikkoja. Kommunikointi erittäin vaikeata jos toinen osapuoli ei tunne alan terminologiaa saati säädöksiä
        - maksuhäiriöt erittäin yleisiä, luottietojen tarkistaminen ei auta kun ne ongelmat tulevat vasta työn loppuvaiheessa.
        - kuluttajasuoja on kaksiteräinen miekka. Riitoja tulee hyvin paljon vain sen takia että vastapuoli on maalliikko.

        Kuten edellä kerroin, en urakoi pienrakentajille. Yhtiöni liikevaihto on 4M€, lähinnä aliurakointia suurille rakennusliikkeille, n. 60% liikevaidosta. Loput 40% koostuu kunnista, kaupungeista sekä pienistä rakennusliikkeistä.Urakoidet koot n.10 000-300 000€ alv 0%
        75% urakoista teen ilman kirjallista sopimusta. Suulliset sopimukset perustuu antamaani kirjalliseen tarjoukseen.
        Urakkaneuvottelut on hyvin lyhyitä, max pari tuntia josta 1½h käytetään työmaakatselmukseen.
        Reklamaatioita tulee 0-2 vuodessa.
        Markkinointibudjetti 0€

        Miksi ihmeessä alkaisin urakoimaan pientaloja ?

        PS. Em syistä pientalopuolelle on pesiytynyt hyvin paljon ongelmayrittäjiä.


      • Hfdsghh
        OY Repe kirjoitti:

        Yrittäjän näkäkökulmasta pientalomarkkinat on hyvin ongelmaisia
        - ei ole jtkuvuutta. On vain kertarakentajia
        - vastapuolella maallikkoja. Kommunikointi erittäin vaikeata jos toinen osapuoli ei tunne alan terminologiaa saati säädöksiä
        - maksuhäiriöt erittäin yleisiä, luottietojen tarkistaminen ei auta kun ne ongelmat tulevat vasta työn loppuvaiheessa.
        - kuluttajasuoja on kaksiteräinen miekka. Riitoja tulee hyvin paljon vain sen takia että vastapuoli on maalliikko.

        Kuten edellä kerroin, en urakoi pienrakentajille. Yhtiöni liikevaihto on 4M€, lähinnä aliurakointia suurille rakennusliikkeille, n. 60% liikevaidosta. Loput 40% koostuu kunnista, kaupungeista sekä pienistä rakennusliikkeistä.Urakoidet koot n.10 000-300 000€ alv 0%
        75% urakoista teen ilman kirjallista sopimusta. Suulliset sopimukset perustuu antamaani kirjalliseen tarjoukseen.
        Urakkaneuvottelut on hyvin lyhyitä, max pari tuntia josta 1½h käytetään työmaakatselmukseen.
        Reklamaatioita tulee 0-2 vuodessa.
        Markkinointibudjetti 0€

        Miksi ihmeessä alkaisin urakoimaan pientaloja ?

        "Miksi ihmeessä alkaisin urakoimaan pientaloja ?"

        Tuskin sun kannattaakaan, jos kerran yrityksesi on jo viritetty toimimaan täysin toisella sektorilla ja hommat menee siellä hyvin. Voi jopa olla, ettei tuon kokoinen firma edes pystyisi toimimaan kannattavasti pientalotyömailla? Eiköhän suurin osa omakotityömaita tekevistä firmoista ole kuitenkin kokoa 1-5 ukkoa ja pakettiauto? Näille pikkufirmoille okt-byggat voivatkin olla paljon houkuttelevampia kuin isojem rakennusyhtiöiden aliurakoinnit joissa hinnat on kilpailtu kannattavuusrajoille ja tehovaatimukset ovat todella kovat verrattuna pientalotyömaihin...


    • 0987636789

      Omakotitalon rappaus sovitaan kokonaisurakkana mihin kuuluu suojaus,telineet, smyygit jne. Ei siinä mitään neliöhintoja tuijotella. Ja tekijöitä on monen hintaisia ja monen tasoisia. Tuleeko siliconihartsipinta, tuleeko hiertopinta, tuleeko matokuvio, tuleeko sumupinta jne? Osa virolaisista tuo kamat Virosta ja tavarat ovat epäkuranttia. Ja paskantekijöitä löytyy niin kotimaisista kuin ulkolaisista. Tältä palstalta et saa tietoa kuka on hyvä. Tämä on amatöörien höpinäpalsta.

    • Rapauttaja

      MIkä on epäkurantin merkki, niin osaa varoa?

    • Vai repe Oy?

      Repen firma on selvästi pelkkä toiminimi ja työskentelee sen takia alihankkijana isommille firmoille. Tuskin edes pystyisi järjestämään koko omakotitalon rakentamista. Ja voiton maksimointikin on todennäköisesti sitä, että jätetään verot maksamatta.

    • mitäpä siitä

      Laskentatapoja on kolme.
      1) pinnat aukkoineen
      2) pinnat ilman aukkoja ja lisähinta jokaisesta aukosta
      3) pinnat ilman aukkoja ja aukot reunojen pituuden mukaan

      No okei, sitten voi olla että urakkaa halutaan jakaa neliöiden ja tuntitöinä tehtävien osuuksien mukaan.

      Vain kokonaishinta ratkaisee.

      Rappaus on kallista, kannattaa harkita kivitaloonkin puuverhousta, monelta rakentajalta se onnistuu omatoimisesti ja tulee hiton paljon halvemmaksi.

    • Rakennustarkastaja

      Rappaus on muurauksen jälkeen helpoin ja kevyin työvaihe omakotitaloa rakennettaessa. Sen vuoksi se kannattaa tehdä itse. Suurehkonkin omakotitalon rappaa muutamassa päivässä. On tuttua että pimeät "rapparit" yrittävät keksiä vaikka mitä hintoja kertarakentajille. Yleensä vielä sitten ryssivät ja korjaavatkin tilaajan piikkiin. Ja verottaja...nuolee näppejään....

      • 5HYUJ

        Etkö tuon parempaa provoa keksinyt?


      • Omatoimirappari
        5HYUJ kirjoitti:

        Etkö tuon parempaa provoa keksinyt?

        Kylläpä rakennustarkastaja vitsin murjaisi - vai että rappaus on muurauksen jälkeen "helpoin ja kevyin työvaihe" - juuri päinvastoin asia on! Omatoimirakentajana muurasin harkot itse, tein tasoitetyöt sisältä, ja rappasin itse. Rappaus oli todella rankka homma mutta itseltä se sujui kyllä (tosin oon nähnyt hommaa aika paljon kun isäni on ex-rappari). Sen huomasin että ei onnistu kaikilta (esim. sukulaisapumieheltääni). Itsellä rappaus sujui sen verran hyvin että olempa harkinnut jopa oman rappauspumpun ostamista ja voisi rapata yhden talon per kesä - hyvä lisätienisti, mutta todella rankka homma fyysisesti. Telineillä toimiminen ei ole turvallisinta hommaa, varsinkaan kun usein noilla pientalotyömailla ei näy kaiteita. Itsellänikään ei ollut kun omaistan tollaset ikivanhat hakitelineet. Loukkaantumisriski on suuri. Mielestäni rappauksesta kannattaa maksaa hyvä hinta, on se sen verran likaista ja raskasta hommaa. Smyykien teko vei itseltäni n. viikon kun yksin vetelin - alkuun tein "vanhalla" roiskimistavalla, mutta sitten löysin hyvän saksalaisen rappausaineen, joka nopeutti hommaa. Suoraa seinää tekee nopeasti mutta smyygeihin menee tuplasti aikaa. Itse teksisin tarjouksen varmaankin könttänä = seinäneliöt joka sisältää myös ikkunat. Smyygien teko on hitaampaa (= kallimpaa) hommaa kuin suoran seinän rappaus, joka on hyvinkin nopeaa - jos pohja on vain suora. Siksi ikkunatkin tulee olla laskelmassa mukana. Tokihan voi laskea smyygeille oman hinnan - kyllähän senkin tekee suht nopsasti exelillä jos vaan on julkisivukuvat. Asiakkaan näkökulmasta olisi varmaan kiva nähdä mistä se rappauksen hinta koostuu - kyllähän se ihan laskettavissa on. Telinehommat on mielestäni aika iso lisä tossa rappaushommassa ja sillekin täytyy laittaa hintaa.


      • 9+17
        Omatoimirappari kirjoitti:

        Kylläpä rakennustarkastaja vitsin murjaisi - vai että rappaus on muurauksen jälkeen "helpoin ja kevyin työvaihe" - juuri päinvastoin asia on! Omatoimirakentajana muurasin harkot itse, tein tasoitetyöt sisältä, ja rappasin itse. Rappaus oli todella rankka homma mutta itseltä se sujui kyllä (tosin oon nähnyt hommaa aika paljon kun isäni on ex-rappari). Sen huomasin että ei onnistu kaikilta (esim. sukulaisapumieheltääni). Itsellä rappaus sujui sen verran hyvin että olempa harkinnut jopa oman rappauspumpun ostamista ja voisi rapata yhden talon per kesä - hyvä lisätienisti, mutta todella rankka homma fyysisesti. Telineillä toimiminen ei ole turvallisinta hommaa, varsinkaan kun usein noilla pientalotyömailla ei näy kaiteita. Itsellänikään ei ollut kun omaistan tollaset ikivanhat hakitelineet. Loukkaantumisriski on suuri. Mielestäni rappauksesta kannattaa maksaa hyvä hinta, on se sen verran likaista ja raskasta hommaa. Smyykien teko vei itseltäni n. viikon kun yksin vetelin - alkuun tein "vanhalla" roiskimistavalla, mutta sitten löysin hyvän saksalaisen rappausaineen, joka nopeutti hommaa. Suoraa seinää tekee nopeasti mutta smyygeihin menee tuplasti aikaa. Itse teksisin tarjouksen varmaankin könttänä = seinäneliöt joka sisältää myös ikkunat. Smyygien teko on hitaampaa (= kallimpaa) hommaa kuin suoran seinän rappaus, joka on hyvinkin nopeaa - jos pohja on vain suora. Siksi ikkunatkin tulee olla laskelmassa mukana. Tokihan voi laskea smyygeille oman hinnan - kyllähän senkin tekee suht nopsasti exelillä jos vaan on julkisivukuvat. Asiakkaan näkökulmasta olisi varmaan kiva nähdä mistä se rappauksen hinta koostuu - kyllähän se ihan laskettavissa on. Telinehommat on mielestäni aika iso lisä tossa rappaushommassa ja sillekin täytyy laittaa hintaa.

        Juuri valmistuneen talon 2xkuitulaasti silcopinta verkotettuna talon neliöhinta (aukot vähennetty neliöistä, sisältyy hintaan toki) noin 68 euroa kaikkine kuluineen pkseudulla.


    • miten sovitaan

      Halvimmalla pääset jos aukot mitataan ns. yli eli mukaan neliöhin. Monikaan rappari ei siihen suostu vaan smyygeistä mitataan kulmametrit joiden hinta on joko sama kuin rappausneliön tai isompi, ei koskaan pienempi. Metri x metri aukon teossa menee aikaa yhteensä noin saman verran kuin 10 suorassa neliössä eli ylimittaus on suorastaan lahja ellei, kuten jotkut hinnoittelee, ensin yli ja päälle kulmametrit mikä sekään ei ole liikaa kuluvaan aikaan nähden.

      Toisilla kuuluu pelkkä rappaustyö ja toisilla mukana on erilaisia aputöitä sekä materiaalit. Kaikki sovitaan erikseen. Kokonaisurakka lienee kerran elämässään rakentavalle selkein. Siihen kuuluu kaikki alusta loppuun.

      Moni haluaa huojentaa hintaa tekemällä esim. suojaukset itse, ehkä tyrkyttää myös työmaallaan olevia telineen tapaisia käyttöön. Näissä mennään usein metikköön, että rytisee. Ei ole yksi eikä kaksi ok työmaata joissa olen saanut repiä kaikki isännän innovoimat suojaukset pois kelvottomina ja laittaa uudet, tuntitöinä tietenkin. Samoin on telineiden kanssa. Usein tarjotaan melko ihmeellisiä häkättimiä telineiksi, kahdesti jopa tikapuita tyrkytettiin, jotta noilta on hyvä roiskia.

      Koska rappaus on monen ok rakentajan mielestä kallista lystiä, josta olen saanut kuulla "miljoona" samaa valitusta, olen ottanut tavaksen suositella heille omatoimista rappaustyötä jolloin kustannuksesi jää ainemenekki. Tietysti sitten seuraavana kesänä omatoimirappauksen piikkaus ja varsinainen rappaus mutta sehän on vasta vuoden päästä.

      Kyllä minä toisaalta ymmärrän, että hinta kiukuttaa kuten kiukuttaa muutkin palvelut joista joutuu maksamaan kuten vaikka autonkorjaus ja koiran käyttäminen eläinlääkärissä ym ym.. Eniten rappaustyössä monia kiukuttaa se, että urakassa, onnistuessaan rappari, tuo kuramoosu tienaa kohtuullisesti ja joskus jopa enemmän kuin toimistotuolissa persettään levittelevä kynä/näppisniekka. Tähän on vain yksi lääke, tehkää itse. Ainakaan minä en ole rapannut ainoatakaan taloa väkisin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8116
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2492
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1876
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1143
    Aihe