Onko liian myöhäistä rakentaa hyvä itsetunto ja- itseluottamus?

mietin vain...

Jos koko lapsuuden ja nuoruuden on kärsinyt todella heikosta itsetunnosta ja -itseluottamuksesta, niin onko enää aikuisiällä mahdollista saavuttaa hyvää? Vai onko jo liian myöhäistä?

22

1730

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voi hyvin!

      Ei ole liian myöhäistä koskaan. Jos olet kärsinyt koko elämäsi heikosta itsetunnosta, tarvitset niiden rakentamiseen ulkopuolista apua. Suosittelen sinulle kognitiivista psykoterapiaa, jonka on todettu auttavan mm. itsetuntemuksen ja itsetunnon parantumiseen. Etsi itsellesi oikealta tuntuva terapeutti ja aloita työskentely itsesi kanssa, se kannattaa: ihmisen oma, kokonaisvaltainen hyvinvointi on erityisen riippuvainen juuri itsetunnosta ja itsetuntemuksesta.

    • 11+1
      • Kirvesmies

        Se on sitä, että uskaltaa olla ihan täysin oma itsensä. Ei sellainen joka sulattautuu joukkoon ja esittää jotain mitä ei oikeasti ole. Kun itseluottamus on hyvä, rakastat itseäsi sellaisena kuin olet ja uskallat sen myös näyttää muille. Ihmisten pitäisi oppia olla aitoja eikä sulattautua massaan. Erilaisuus on rikkautta


      • Kirvesmies
        Kirvesmies kirjoitti:

        Se on sitä, että uskaltaa olla ihan täysin oma itsensä. Ei sellainen joka sulattautuu joukkoon ja esittää jotain mitä ei oikeasti ole. Kun itseluottamus on hyvä, rakastat itseäsi sellaisena kuin olet ja uskallat sen myös näyttää muille. Ihmisten pitäisi oppia olla aitoja eikä sulattautua massaan. Erilaisuus on rikkautta

        Moni etsii itseään koko elämänsä, eikä ikinä löydä. Sen löytää helpoiten kun jättää egon taakseen ja antaa elämän viedä.


      • häääh?
        Kirvesmies kirjoitti:

        Moni etsii itseään koko elämänsä, eikä ikinä löydä. Sen löytää helpoiten kun jättää egon taakseen ja antaa elämän viedä.

        Miten jätetään "ego taakseen" ?. Minusta tuom kuulostaa siltä, kuin masentuisi ja odottaisi vaann että jotakin tapahtuu.

        Kun ei edes tunne itseään, 4 -kyppisenä etsii itseään, niin mikä ego ?


      • 19
        häääh? kirjoitti:

        Miten jätetään "ego taakseen" ?. Minusta tuom kuulostaa siltä, kuin masentuisi ja odottaisi vaann että jotakin tapahtuu.

        Kun ei edes tunne itseään, 4 -kyppisenä etsii itseään, niin mikä ego ?

        Kyllä se mullakin kesti yli 40 -vuotiaaksi, ilman ammattiterapioita. Ihanaa elää omana itsenään, ei tarvitse enää esittää mitään kenellekään.
        Miksi en tajunnut tätä jo nuorena?


    • Ljuba

      Ei ole myöhäistä. Nyt vaan hakemaan onnistumisia. Omakohtaisesta kokemuksesta johtuen voin sanoa, että on se edelleen mahdollista.

    • pohjalla oltu

      Itsekin olen kokenut paljon ikäviä asioita lähinnä nuoruudessa. Itsetunto oli nollassa ja ajattelin paljon synkkiä ajatuksia. Lähtölaukaus tilanteelleni oli se, kun tajusin, että nyt aikuisena voin itse päättää, miten minua kohdellaan ja mitä sallin. Aloin itse tehdä paljon työtä sen eteen, että opin rakastamaan itseäni ja hyväksymään itseni sellaisena kuin olen.

      On mennyt vuosia, että olen päässyt pohjalta siihen tilanteeseen, missä nyt olen. Välttelen sellaisten ihmisten seuraa, joista on minulle haittaa. Teen asioita, joista oikeasti nautin. En enää juurikaan välitä, mitä muut ajattelevat minusta. Nautin elämäni ensimmäistä kertaa elämästä.

      Tämä tie ei ole ollut helppo. Olen lukenut paljon selviytymistarinoita, itsehoito-oppaita ja muita julkaisuja, joita olen lukenut ajatuksen kanssa. Psykologiaa lukemalla olen oppinut myös sitä, että miksi minua on kiusattu ja että vanhempani ovat olleet myös yksi osa ketjussa, jollaiseksi heidät on kasvatettu jne. Kun ymmärtää asioita ja osaa nimetä tunteita, niin ei ole vaan sellainen epämääräisen ahdistunut olo, vaan pystyy sanomaan, että mikä sen pahan olon aiheuttaa. Jos ei pysty sanomaan, että ottaako päähän työ, parisuhde, kaveri, rahapula vai mikä, niin paraneminen on vaikeaa.

      • aiwan totta

        Varsinkin tytöt opetetaan nöyristelemään muita ja olemaan niin kilttejä. Haukutkin pitäisi ottaa vastaan ja muokata itsensä laihaksi barbieksi. Kovaa on naisen elämä! Jos sattuukin olemaan lahjakas, aivan varmasti saa muilta turpaansa ja yrietään osoittaa se naisen paikka!

        Nuorena olen myös inhonnut omaa ulkonäköäni ja ajatellut olevani tosi kummallinen kun jokin tuntuu aina olevan pielessä enkä koe sulautuvani joukkoon. No näin aikuisena se on ilmiselvää. Vika on lähinnä muissa, ei minussa. Harmi etten heti tajunnut muiden kusetusta ja vähäjärkisyyttä.

        Nykyään elän itseni mukaan. Sikäli surullista huomata, että aika yksin sitä saa olla. Harvassa on aidot ihmiset joilla ei ole tarvetta muiden alistamiseen. Mutta minun ei tarvitse sietää epämiellyttävää seuraa ollenkaan. Jos joku on mukava minulle, olen sitä takaisin. Jos joku on vittumainen, olen sitä takaisin ja välttelen ikävää seuraa. Sellainen joka on luottamuksen pettänyt, ei sitä ansaitse. En enää puhele kuin niitä näitä. Toivottavasti löydän vielä joskus edes yhden luottamuksen arvoisen henkilön, josta voi tulla ystävä/ elämänkumppani.


      • realismia kehiin
        aiwan totta kirjoitti:

        Varsinkin tytöt opetetaan nöyristelemään muita ja olemaan niin kilttejä. Haukutkin pitäisi ottaa vastaan ja muokata itsensä laihaksi barbieksi. Kovaa on naisen elämä! Jos sattuukin olemaan lahjakas, aivan varmasti saa muilta turpaansa ja yrietään osoittaa se naisen paikka!

        Nuorena olen myös inhonnut omaa ulkonäköäni ja ajatellut olevani tosi kummallinen kun jokin tuntuu aina olevan pielessä enkä koe sulautuvani joukkoon. No näin aikuisena se on ilmiselvää. Vika on lähinnä muissa, ei minussa. Harmi etten heti tajunnut muiden kusetusta ja vähäjärkisyyttä.

        Nykyään elän itseni mukaan. Sikäli surullista huomata, että aika yksin sitä saa olla. Harvassa on aidot ihmiset joilla ei ole tarvetta muiden alistamiseen. Mutta minun ei tarvitse sietää epämiellyttävää seuraa ollenkaan. Jos joku on mukava minulle, olen sitä takaisin. Jos joku on vittumainen, olen sitä takaisin ja välttelen ikävää seuraa. Sellainen joka on luottamuksen pettänyt, ei sitä ansaitse. En enää puhele kuin niitä näitä. Toivottavasti löydän vielä joskus edes yhden luottamuksen arvoisen henkilön, josta voi tulla ystävä/ elämänkumppani.

        No joo. Eipä ole minua noin kasvatettu, päinvastoin. Kyllä se lähtee loppujen lopulta itsestä, pitääkö olla mitäkin, naisillakin. Jokainen niin tytöt kuin pojatki inhoavat ulkonäköään nuorena, joten se on aika huono selitys huonolle itsetunnolle, ihan jokaisella tulee nuorena tuollaisia tunteita, miksei tulisi ?

        Ja joo, tuo on myös aika itsekeskeistä, kuvitella olevansa parempi kuin muut, harva ihminen alistaa toisia, tarkoituksella. Itseasiassa en haluaisi sinun kaltaisia lähipiiriini, kirjoituksesta päätellen olet kostonhimoinen ja kostat virheet. Kyllä on huono itsetunto, jos ei kolauksia kestä, eikä toisten virheitä vaan kostat. Luuletko että kaikki tekee kaiken tahallaan ? Erehdys on inhimmillistä, mutta kostaminen ei.


      • päin veetä
        aiwan totta kirjoitti:

        Varsinkin tytöt opetetaan nöyristelemään muita ja olemaan niin kilttejä. Haukutkin pitäisi ottaa vastaan ja muokata itsensä laihaksi barbieksi. Kovaa on naisen elämä! Jos sattuukin olemaan lahjakas, aivan varmasti saa muilta turpaansa ja yrietään osoittaa se naisen paikka!

        Nuorena olen myös inhonnut omaa ulkonäköäni ja ajatellut olevani tosi kummallinen kun jokin tuntuu aina olevan pielessä enkä koe sulautuvani joukkoon. No näin aikuisena se on ilmiselvää. Vika on lähinnä muissa, ei minussa. Harmi etten heti tajunnut muiden kusetusta ja vähäjärkisyyttä.

        Nykyään elän itseni mukaan. Sikäli surullista huomata, että aika yksin sitä saa olla. Harvassa on aidot ihmiset joilla ei ole tarvetta muiden alistamiseen. Mutta minun ei tarvitse sietää epämiellyttävää seuraa ollenkaan. Jos joku on mukava minulle, olen sitä takaisin. Jos joku on vittumainen, olen sitä takaisin ja välttelen ikävää seuraa. Sellainen joka on luottamuksen pettänyt, ei sitä ansaitse. En enää puhele kuin niitä näitä. Toivottavasti löydän vielä joskus edes yhden luottamuksen arvoisen henkilön, josta voi tulla ystävä/ elämänkumppani.

        Jos minun ei tarvitsisi sietää epämiellyttävää seuraa, olisin aivan ja ihan yksin. Ja suuri osa noista ihmisistä on niitä, jotka alistivat minua lapsesta lähtien ja alistavat yhä. Eli omat sisarukseni ja isäni.

        Jäisin aivan yksin tähän maailmaan, js sanoisin heille, että painukaa hiiteen. Niinkö ?
        Nyt joku ei taida olla nähnytkään yksinäisyyttä / masennusta tai on narsisti.

        Miten täältä nousen ? Miten saan voimaa, kun kaikki voima menee siihen, että "pysyn jotenkin " kirjoilla ja hoidan päivän askareeni, sillä töitäkään ei ole.
        Nyt esim ei v***** kiinnosta mennä suihkuun. Pitää kuitenkin mennä, koska huomenna tapaan isäni ja siskoni. Ne jotka ovat minua aniyen loukanneet, moittinee ja haukkuneet. Mutta jos en menisi, olisin taas viikon, kaksi yksin täällä koneella.

        Ja noiden kanssa ei pysty puhumaan. isä 85 v.

        Kun menee viikko kaksi hyvin ,tajuan taas, että siskokin soittaa vaan siksi, että tarvitsee apuani. Ja isäni on aina vaan moittinut ja arvostellut.

        Toiselle siskolleni sanoin suorat sanat. Varasti rahaani , valehteli aivan törkeästi ja yritti saada väkisin ratkeamaan juomaan, vaikka oli itse kuullut, että jos otan yhdenkin humalan, henki lähtee n 80 prosenttisesti. Suuttui kun en ratkennut. halusi vain itselleen ryyppyseuraa ja rahani.

        Että nousepa täältä ja ole oma itsesi ? Siis mikä ?


      • vaivanarvoista

        Olen itse toiminut ihan samalla tavalla : ) Ei kukaan muu voi tehdä sinua onnelliseksi, kyllä se on itse jokaisen otettava vastuu omasta elämästä. Turha on alkaa syyttelemään muita, jokaisella on oikeus olla sellainen kuin on, mutta omaan asenteeseen voi vaikuttaa ja sitä kautta siihen miten tämän elämän näkee.

        Itsellänikin on ollut monenlaista ongelmaa, jotka kasaantuivat vuosien aikana epämääräiseksi möykyksi sisälleni ja sen purkaminen näin pitkän ajan jälkeen on ollut melkoinen prosessi eikä sitä todellakaan tehdä yhdessä yössä. Voihan se olla, että näitä asioita prosessoi koko elämänsä, mutta koko ajan on kuitenkin helpompi ja mielekkäämpi elää, ja se on tärkeintä : ) Ei kannata jäädä vellomaan pahaan oloon, vaan alkaa selvittämään mistä se johtuu. Ja erityisen tärkeää onkin kohdata sekä ratkaista ongelmanaiheuttaja, eikä vain lääkitä oireita, sillä se ei poista pahaa oloa vaan pelkästään turruttaa sen hetkeksi, jonka jälkeen se palaa vahvempana.

        Kun tuntee itsensä, on helpompi arvostaa itseään sellaisena kuin on ja elää omannäköistänsä elämää, onnellisena : )


      • Sinä päätät!
        päin veetä kirjoitti:

        Jos minun ei tarvitsisi sietää epämiellyttävää seuraa, olisin aivan ja ihan yksin. Ja suuri osa noista ihmisistä on niitä, jotka alistivat minua lapsesta lähtien ja alistavat yhä. Eli omat sisarukseni ja isäni.

        Jäisin aivan yksin tähän maailmaan, js sanoisin heille, että painukaa hiiteen. Niinkö ?
        Nyt joku ei taida olla nähnytkään yksinäisyyttä / masennusta tai on narsisti.

        Miten täältä nousen ? Miten saan voimaa, kun kaikki voima menee siihen, että "pysyn jotenkin " kirjoilla ja hoidan päivän askareeni, sillä töitäkään ei ole.
        Nyt esim ei v***** kiinnosta mennä suihkuun. Pitää kuitenkin mennä, koska huomenna tapaan isäni ja siskoni. Ne jotka ovat minua aniyen loukanneet, moittinee ja haukkuneet. Mutta jos en menisi, olisin taas viikon, kaksi yksin täällä koneella.

        Ja noiden kanssa ei pysty puhumaan. isä 85 v.

        Kun menee viikko kaksi hyvin ,tajuan taas, että siskokin soittaa vaan siksi, että tarvitsee apuani. Ja isäni on aina vaan moittinut ja arvostellut.

        Toiselle siskolleni sanoin suorat sanat. Varasti rahaani , valehteli aivan törkeästi ja yritti saada väkisin ratkeamaan juomaan, vaikka oli itse kuullut, että jos otan yhdenkin humalan, henki lähtee n 80 prosenttisesti. Suuttui kun en ratkennut. halusi vain itselleen ryyppyseuraa ja rahani.

        Että nousepa täältä ja ole oma itsesi ? Siis mikä ?

        ("Päin veetä" tämä on sinulle)
        Kysyt, että mikä olet? Siihen ei voi kukaan muu antaa vastausta kuin SINÄ itse. Mutta paremminkin voisit ensin itseltäsi kysyä, millainen haluaisit olla ja millaista elämää elää? Mieti millainen olisi unelma elämäsi, millaisia ihmisiä ihannoit.

        Sen jälkeen selvitä realistinen tilanteesi ja se mitä vaaditaan, että saavuttaisit tavoitteesi.
        Sitten tee suunnitelma, jota alat sitoutuneesti noudattamaan. Kun tietää mitä haluaa, on helpompi saavuttaa se! (sillä silloin tekee valintoja, joko tietoisesti tai tiedostamatta, jotka ohjaavat unelmaasi kohti)

        Mutta jos vain syytät muita etkä siltikään vaivaudu asialle tekemään mitään, niin siinä vaiheessa voit syyttää epätyydyttävästä elämästäsi vain itseäsi. Kukaan muu ei ole vastuussa onnellisuudestasi!

        Perhe (oli se sitten biologinen tai ei) on tärkeintä elämässä, kenenkään ei ole hyvä olla yksin. Mutta jos ihmiset, joita perheeksi kutsut kohtelee sinua pyynnöistä huolimatta huonosti, niin sinun ei ole mikään pakko olla tekemisissä tuollaisten henkilöiden kanssa. Sinulla on oikeus valita ihmiset elämääsi! Voin luvata, että sinulla on huomattavasti parempi olla kun ympäröit itsesi aidosti sinusta välittävillä ihmisillä, tai eläimillä : )

        Nyt vaan nostat itsesi niskasta ylös ja alat tehdä onnelliseksi, pikku hiljaa..


      • Ainakin vapaa.
        päin veetä kirjoitti:

        Jos minun ei tarvitsisi sietää epämiellyttävää seuraa, olisin aivan ja ihan yksin. Ja suuri osa noista ihmisistä on niitä, jotka alistivat minua lapsesta lähtien ja alistavat yhä. Eli omat sisarukseni ja isäni.

        Jäisin aivan yksin tähän maailmaan, js sanoisin heille, että painukaa hiiteen. Niinkö ?
        Nyt joku ei taida olla nähnytkään yksinäisyyttä / masennusta tai on narsisti.

        Miten täältä nousen ? Miten saan voimaa, kun kaikki voima menee siihen, että "pysyn jotenkin " kirjoilla ja hoidan päivän askareeni, sillä töitäkään ei ole.
        Nyt esim ei v***** kiinnosta mennä suihkuun. Pitää kuitenkin mennä, koska huomenna tapaan isäni ja siskoni. Ne jotka ovat minua aniyen loukanneet, moittinee ja haukkuneet. Mutta jos en menisi, olisin taas viikon, kaksi yksin täällä koneella.

        Ja noiden kanssa ei pysty puhumaan. isä 85 v.

        Kun menee viikko kaksi hyvin ,tajuan taas, että siskokin soittaa vaan siksi, että tarvitsee apuani. Ja isäni on aina vaan moittinut ja arvostellut.

        Toiselle siskolleni sanoin suorat sanat. Varasti rahaani , valehteli aivan törkeästi ja yritti saada väkisin ratkeamaan juomaan, vaikka oli itse kuullut, että jos otan yhdenkin humalan, henki lähtee n 80 prosenttisesti. Suuttui kun en ratkennut. halusi vain itselleen ryyppyseuraa ja rahani.

        Että nousepa täältä ja ole oma itsesi ? Siis mikä ?

        Mielummin yksin kuin huonossa seurassa. Itse olen polttanut kaikki sillat takanani, jättänyt täysin ne harvat sukulaiset/perheenjäsenet joita on/oli. Olen todella yksin,yksinäinen ja masentunut, mutta jos en olisi tehnyt tuota ratkaisua, olisin paljon masentuneempi ellen jopa jo kuollut.


      • 19
        Sinä päätät! kirjoitti:

        ("Päin veetä" tämä on sinulle)
        Kysyt, että mikä olet? Siihen ei voi kukaan muu antaa vastausta kuin SINÄ itse. Mutta paremminkin voisit ensin itseltäsi kysyä, millainen haluaisit olla ja millaista elämää elää? Mieti millainen olisi unelma elämäsi, millaisia ihmisiä ihannoit.

        Sen jälkeen selvitä realistinen tilanteesi ja se mitä vaaditaan, että saavuttaisit tavoitteesi.
        Sitten tee suunnitelma, jota alat sitoutuneesti noudattamaan. Kun tietää mitä haluaa, on helpompi saavuttaa se! (sillä silloin tekee valintoja, joko tietoisesti tai tiedostamatta, jotka ohjaavat unelmaasi kohti)

        Mutta jos vain syytät muita etkä siltikään vaivaudu asialle tekemään mitään, niin siinä vaiheessa voit syyttää epätyydyttävästä elämästäsi vain itseäsi. Kukaan muu ei ole vastuussa onnellisuudestasi!

        Perhe (oli se sitten biologinen tai ei) on tärkeintä elämässä, kenenkään ei ole hyvä olla yksin. Mutta jos ihmiset, joita perheeksi kutsut kohtelee sinua pyynnöistä huolimatta huonosti, niin sinun ei ole mikään pakko olla tekemisissä tuollaisten henkilöiden kanssa. Sinulla on oikeus valita ihmiset elämääsi! Voin luvata, että sinulla on huomattavasti parempi olla kun ympäröit itsesi aidosti sinusta välittävillä ihmisillä, tai eläimillä : )

        Nyt vaan nostat itsesi niskasta ylös ja alat tehdä onnelliseksi, pikku hiljaa..

        Edellinen oikeassa,
        jokainen ihminen tekee itse omat valintansa. Jos on jo lapsena lytätty, vaatii työtä, aikaa, rohkeutta oppia elämään. Haasteellista, mutta mahdollista.


      • Älä lannistu
        päin veetä kirjoitti:

        Jos minun ei tarvitsisi sietää epämiellyttävää seuraa, olisin aivan ja ihan yksin. Ja suuri osa noista ihmisistä on niitä, jotka alistivat minua lapsesta lähtien ja alistavat yhä. Eli omat sisarukseni ja isäni.

        Jäisin aivan yksin tähän maailmaan, js sanoisin heille, että painukaa hiiteen. Niinkö ?
        Nyt joku ei taida olla nähnytkään yksinäisyyttä / masennusta tai on narsisti.

        Miten täältä nousen ? Miten saan voimaa, kun kaikki voima menee siihen, että "pysyn jotenkin " kirjoilla ja hoidan päivän askareeni, sillä töitäkään ei ole.
        Nyt esim ei v***** kiinnosta mennä suihkuun. Pitää kuitenkin mennä, koska huomenna tapaan isäni ja siskoni. Ne jotka ovat minua aniyen loukanneet, moittinee ja haukkuneet. Mutta jos en menisi, olisin taas viikon, kaksi yksin täällä koneella.

        Ja noiden kanssa ei pysty puhumaan. isä 85 v.

        Kun menee viikko kaksi hyvin ,tajuan taas, että siskokin soittaa vaan siksi, että tarvitsee apuani. Ja isäni on aina vaan moittinut ja arvostellut.

        Toiselle siskolleni sanoin suorat sanat. Varasti rahaani , valehteli aivan törkeästi ja yritti saada väkisin ratkeamaan juomaan, vaikka oli itse kuullut, että jos otan yhdenkin humalan, henki lähtee n 80 prosenttisesti. Suuttui kun en ratkennut. halusi vain itselleen ryyppyseuraa ja rahani.

        Että nousepa täältä ja ole oma itsesi ? Siis mikä ?

        Nousu ei tapahdu hetkessä, ensin sinun on tehtävä itsellesi selväksi onko sinun pakko alistua isäsi ja sisarustesi kohteluun, jos koet, että on, niin nousu on vaikeaa, mutta ei mahdotonta, sillä silloin teen pelisäännöt itse, just sellaiseksi joilla siedät heitä, mutta et alistu.
        Hakeudu ihmisten ilmoille, et voi tutustua muihin ihmisiin, etkä rakentaa omaa turvallista verkostoa, jollet lähde liikkeelle, aloita pienistä asioista, uskon vahvasti
        että löydät luotettavia ihmisiä ympärillesi, mutta se vaatii sinulta ponnisteluja, kukaan ei voi tehdä sitä puolestasi.
        Toivon sinulle voimia ja päättäväisyyttä ja vahvaa uskoa huomiseen, muista varjon viereen paistaa aina aurinko, löydä se.


    • nousussa

      liian myöhäistä on sitten kun kuolee, ja jos ei tiedä milloin kuolee niin.... siitä laskemaan milloin on paras aika kasvattaa itsetuntoa.

      • AAAAASI

        typerä aasi nimi. nousussa!


      • et silleen
        AAAAASI kirjoitti:

        typerä aasi nimi. nousussa!

        Miten niin ? Tottahan tuo on, ihminen oppii joka päivä uutta, itsestäänkin, ja kuolemaan se itsetunnon kehittyminenkin loppuu. Toisekseen taas, useilla menee yli tuokin, eli itsetunto ei parane, vaan ovat töykeitä muita kohtaan.


    • yhä

      no kyllä toi sun nimi on typerämpi :D

    • tyttöikh

      muuuuuuuuuuuu

    • plikkaihminen

      Kuten täällä on jo monta kertaa sanottu, niin jankutan silti, että kannattaa välttää ihmisiä, joiden seurassa saa pahan mielen.
      Psykofyysinen terapia ja juttelu psykologin kanssa auttavat myös.
      Älä anna itsesi jäädä uhrin asemaan. Ota elämäsi omiin käsiisi.

      Oma perhe on ihmiselle todella tärkeä. Sekä lapsuuden perhe että omat lapset ja puoliso.
      Aina ihmiset eivät edes huomaa moittivansa. Siksi kannattaisikin sanoa, että Eipä tuntunut kivalta, kun sanoit noin.
      Entä jos henkilö, joka menee tapaamaan isää 85v. sanoisikin isästä jotain positiivista. Että oletpas jaksanut hyvin tms. Ehkäpä isäkin kaipaa positiivista kommenttia ja kun sitä saa, voi olla itsekin valmis.

      Koskaan ei ole liian myöhäistä parantaa ihmissuhteita. tästä minulla on omakohtaista kokemusta. Erittäin vaikea ihmissuhde, joka oli kestänyt koko elämän sai onnellisen käänteen pari vuotta ennen läheiseni kuolemaa. Se että saimme välimme kuntoon, auttaa nyt minua arjessa. Vaikka ikävöinkin välillä, se on positiivista, ei negatiivista.
      Tsemppiä kaikille! Ottakaa elämä omiin käsiin vaikka pala palalta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3105
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2492
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      368
      2306
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2025
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1847
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1277
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1111
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      967
    Aihe