RUNO HUKASSA!

MuistiPettää

Sisareni, 72-vuotta, on yrittänyt löytää lapsena lahjaksi saatua runoaan, josta muistaa vain muutaman alkurivin:

Hyttynen kerran kesällä
lepikossa lentäissänsä
löysi mättähältä pienen pillin

Muistaako kukaan tästä mitään enempää?

24

237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aputarjollaiteltä

      Sepitä itse jatko jos mummo ei kerran muista. :D

      esim. "soitti sillä villin trillin"

    • Ettei ole jonkun omakeksimä runo, kun kuukkelikaan tiedä tuosta mitään.

      • jonkun omakeksimiä

        eikö ne kaikki ole?


      • jonkun omakeksimiä kirjoitti:

        eikö ne kaikki ole?

        Ei kai mun pidä ruveta rautalangasta asiaa sulle vääntää!


    • henrjii

      Veitsi välätää
      verkko repeää
      etsii verkkoa
      hakee verkkoa
      verkkoa ei löydy
      se pentele pohjarisuihin jäi
      oi miksi minulle kävi taas näin.

      • henrjii

        Veitsi välähti
        yläpaula katkesi
        kalat karkasi
        valheet paljastui
        ravut pakoon ui
        tyhjät käteen jäi
        oi miksi taas kävi näin


    • ole hyvä,,

      veitsi välähtää

      kurkku katkeaa

      voileipä valmis on

    • O - O

      Ehdotuksia ja kysymyksiä:
      Kannattaisikohan aloittajan esittää sama kysymys vielä 70 ja 80 -palstoilla?
      (Googlettamalla löytyi vain omat aloituksesi.)

      Oletko kysynyt asiaa omasta kirjastostasi?

      Onko runo julkaistu runo- vai lasten kirjassa? Kannattaisiko ottaa yhteyttä kustannusyhtiöön? Jos asia on tärkeä, saattaisin soittaa ainakin WSOY:lle ja Otavalle.

      Jos muistatte, miltä kirja näytti, sitä voisi ehkä kysellä hyvin varustetuista divareista.

      Toivotan aloittajalle metsästysonnea.

    • * *

      Lähetä kysymyksesi Helsingin kaupunginkirjaston, "Kysy mitä vain" - tiedusteluun.

      Googleta IGS.

      Itse kyllä kallistun jo esitettyyn ajatukseen, että on jonkun "omatekemän" runoilijan säe.

      http://igs.kirjastot.fi/

      • En Ri Co

        Tämä linkki on tietysti ihan hyvä, mutta huonosti ne tietää - on kokemusta.
        Kovin omatekemältä tosiaan kuulosti tuo pätkä, liekö missään "kirjoissa"?


    • O - O

      Kiitos linkistä! Tallensin sen tulevaa tarvetta varten suosikkeihini.

      Nykyisin voi kotisoffalla hankkia hetkessä tietoja, joiden etsimiseksi joutui aikaisemmin tekemään paljon töitä.

    • MuistiPettää

      Sisareni on saanut sen aikoinaan omalta opettajaltaan... se oli kirjoitettu jonkun palkintokirjan etusivulle. Saattaa olla, että oli opettajan omatekemä.
      Kitios kuitenkin.

    • sortavalan poika

      Inisi hiljaa hyttynen pieni
      oli allansa tumma sieni
      Ajatuksensa pilliin enti
      Jalat pienet soittimella lenti
      Soitto taivainen ilmoille kiiri
      soitompa kuuli pienoinen Siiri
      Sieneen hiljaa tarttui
      ylös nosti, aatoksensa varttui
      Kotiin vien tään pelimannin
      Siellä soittaa hän katrillin

      • MuistiPettää

        Yritän tätä, kiitos.


      • sotavalan poika
        MuistiPettää kirjoitti:

        Yritän tätä, kiitos.

        Kiva jos kelpaa.


    • suoraan runosuolesta

      Hyttynen kerran kesällä
      lepikossa lentäissänsä
      löysi mättähältä pienen pillin

      Hyttynen rantakosteikossa
      laumaansa paimentaissa
      pillillänsä lurautti soman katrillin

      Hyttynen kerran kesällä
      korkeassa kuusikossa
      pisti kärsällään sienestäjää

      Hyttynen kerran syksyllä
      ihmislaumaa karkottaissa
      imi energiaa lapsen tekoon

      Hyttynen silloin syksyllä
      suvun säilymistä varmistaissa
      viskas pillin niemen sarveen

      Hyttynen kuolee mietiskellen
      jospa oma poika löytäisi pillin sen
      sillä soittaisi herkän sävelen

    • heh........:))

      Meni runo hukkaan,
      nousi suru tukkaan,
      runo löytyi kukasta,
      täytyy ulos pukasta.
      -

      Pienen pienen piilipuun,
      pienemmän kuin minkään muun,
      pihalleni istutan, linnuilleni kasvatan,
      siellä linnut laulaa,
      venytellen kaulaa.
      .

      Runosuoni pulpahti,
      runo ulos ulvahti.
      Haitanneeko tuo,
      mulle anteex suo.
      .

      • Ken lie tää tuntematon ? Leinon siskoko kenties?


      • heh........:))
        piikkiö kirjoitti:

        Ken lie tää tuntematon ? Leinon siskoko kenties?

        Sinä se olet tarkka poika.

        Yksin täällä olen illan yskiskellyt. Ukko lähti poikien kanssa rimpsalle.
        Varmaan lähti pakoon, kun tykkään katsella kisoja.

        Muakin päivällä nauratti, piilipuu voisi olla pillipuu.
        Tuuli vain pilleihin puhaltelisi, lintujen laulua säestäisi.

        Joku hihkas,
        kuului ääni nihkas. :))


    • Cleenex sixty

      Mikset istuttaisi pillipuuta
      pillille voisin antaa suuta
      ja sinullekin kukaties
      kun oon jo ihan pihkas
      entinen aika mies hihkas

    • sadekesä*

      Harakoita aidan päällä
      sateisella kesäsäällä
      pyrtöänsä keikutteli
      naureskellen hahatteli.

      Vaakunpojat harmaatakit
      päässä tummat höyhenlakit
      emon perään oppiin astuu
      höyhenpuku vaikka kastuu

      Pottipääkin kelon päässä
      mietiskelee sadesäässä
      kaatamalla vaikka sataa
      hiiret piilossansa makaa

      Lysti olla sammakoilla
      kosteisilla nurmikoilla
      pikkukonnat siitä tykkää
      esiin itseänsä lykkää.

      Sadetta vaan päiviin riittää
      luontokapaleetkin kiittää.
      Ihmisille sateet riittäs
      poutasäätä moni kiittäs

      • :)

        Vähän vaikkuu,
        kaiku kaikkuu,
        taidat sä myös itse olla,
        lintu kaunis kartanolla.


      • sadekesä*
        :) kirjoitti:

        Vähän vaikkuu,
        kaiku kaikkuu,
        taidat sä myös itse olla,
        lintu kaunis kartanolla.

        Korvat pesty on
        kuulo moitteeton
        aistit vielä pelaa
        luonnonkirjaa selaa


        Sateen ääni ropisee
        peltikatto kopisee
        eikä näy kuuta
        eikä paljon muuta
        äänetön on käki
        nukkumassa väki


      • :))
        sadekesä* kirjoitti:

        Korvat pesty on
        kuulo moitteeton
        aistit vielä pelaa
        luonnonkirjaa selaa


        Sateen ääni ropisee
        peltikatto kopisee
        eikä näy kuuta
        eikä paljon muuta
        äänetön on käki
        nukkumassa väki

        Yö on ihme aikaa,
        täynnä tunteen taikaa.
        Ollaan hiljaa ja huudetaan,
        ihan pian nukahdetaan.

        Nähdään unikuvia,
        elon, ilon huvia.
        Laitan puhepoxini lukkoon,
        pian kai saan nähdä tähysteeni ukkoon. :))

        Ilo on hän mulle,
        ihan varmaan omasikin on sulle.
        Siis puolisosi,
        oma kultasi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1469
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      155
      471
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      37
      453
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe