Kuinka kohtaan näkövammaisen?

Näkijä

Olen lähipäivinä ensimmäistä kertaa tekemisissä näkövammaisen henkilön kanssa. Emme tunne toisiamme entuudestaan. Mietin sellaista simppeliä asiaa, että miten lähestyn ja kohtaan sokean henkilön? Tulisiko häntä koskettaa, tavoitella kättä kättelyyn vai vain sanallisesti tervehtiä ja esittäytyä? Onko mitään yleisiä "virheitä", joita näkevä voi ajattelemattomasti tehdä näkövammaisen seurassa?

35

2943

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puhumalla...

      Ei millään pahalla mutta käytä maalaisjärkeä ja ole luonnollinen. Onhan sulla suu jota voit käyttää? Kysyt kohteliaasti miten hän itse haluaa että käyttäydyt niin sitten tiedät, kaikki ihmiset on erilaisia niin myös näkövammaiset.
      Et tietenkään saa koskea kenenkään jos et ensin kysy lupaa.

    • I see, sanoin

      Minä olen kohdannut montakin sokeaa ja yleensä onnistun kamppaamaan aika hyvin. Ei se kovin vaikeaa ole, mutta pitää yllättää.

    • amputoitu

      Itse olen kohdannut useamman invalidi-ihmisen, sekä näkövammaisen,että muuten vammautuneen henkilön. Ensi vähän anteeksi pyydellen kysyn että voinko kysyä hänen sairaudestaan, ja samalla esittelen itseni. Ehkä itselläni on helpompi tutustua toiseen henkilöön, kun olen itsekkin jalka-amputoitu. Toimin myös amputoitujen tukihenkilönä. Monesti huomaa vastapuolen henkilön, onko hänellä huumori mukana. Ei tietysti kaikkien kohdalla, etenkään jos on äskettäin vammautunut. Mutta sitä sairautta ei juurikaan sen ensitutustumisen jälkeen tarvitse enää mainita. Asiat kulkee sen jälkeen hyvin helposti. Siihen vastakkaiseen henkilöön täytyy saada luottamus. Nopeasti itse huomaa jos ei ole luotettava ihminen vastassa.

    • voi taivas näitä

      Voi hyvän tähde, tervehdit niin kuin kaikkia muitakin ihmisiä. Ei se tee tyhmäksi ettei näe, kyllä sokeat osaa kääntää päätään äänen suuntaan niin kuin me muutkin.

      • Muista puhua

        kuuluvasti, tiedä vaikka olisi kuurokin tai vähä-älyinen. Aina kannattaa korottaa ääntään vaikka mikä vamma olisi kyseessä ja myös henkilön ohi puhuminen on suotavaa eli kysyt joltain muulta ottaako tämä elämän ruhjoma kadotettusielukin sumppia tmv.


      • just noin ,ihmisen kohtaamisesta kyse ,jees


      • huhhuh
        Muista puhua kirjoitti:

        kuuluvasti, tiedä vaikka olisi kuurokin tai vähä-älyinen. Aina kannattaa korottaa ääntään vaikka mikä vamma olisi kyseessä ja myös henkilön ohi puhuminen on suotavaa eli kysyt joltain muulta ottaako tämä elämän ruhjoma kadotettusielukin sumppia tmv.

        Hei " Muista puhua"! Ei taida sulla olla kaikki muumit laaksossa.


      • Olisikohan ollut
        huhhuh kirjoitti:

        Hei " Muista puhua"! Ei taida sulla olla kaikki muumit laaksossa.

        ironiaa ilmassa?


    • Niisk.

      Näin meillä Heinolassa : Älä kohtaa mitenkään, yritin auttaa erästä naista joka kulki sokeankepin kanssa, tarjouduin auttamaan.
      Hirveä huuto että kyllä hän osaa ja pidätkö sinä minua jotenkin ääliönä.
      Selitin että ajattelin auttaa.
      Niin hirveä vastahuuto että yritit vaan ryöstää minun lompakon yms. Että sellaista.

    • 11+4

      Miten olisi, että kun tapaat, niin sanot että "Hyvää päivää, olen Matti. Hauska tavata, haluatko että kätellään?"

      • Ihan liian helppoa.

        Kannattaa ennemmin heitellä vaikka pikku kivillä ja matkia silkkiuikun ääntelyä, ainahan sitä voi myös seistä selän takana huohottamassa ja välillä korista matalalla kurkkuäänellä silleen härkäsammakon tapaan.

        Kyllä luulisi kiinnostuvan sokeakin.


    • Meitä_moneksi_on

      Näkövammaisista osa käyttää valkoista keppiä, vaikka näköä vielä olisi jäljellä. Esimerkiksi putkinäköisen ihmisen on helpompi liikkua itsenäisesti, kun keppi on apuna. Harva sokea on ihan täysin sokea.

      Kannattaa kyllä toimia ihan kuten ns. normaalinäköistenkin kanssa, mutta tosiaan ottaa huomioon se, että näkövammainen ei luultavasti näe hänelle ojennettua kättä yms.

    • Annan-silmät

      Jos vaikka sokea opaskoiransa kanssa kysyy johonkin tietä(juu opaskoiratkin joskus eksyy), niin älä vaan rupee neuvoon sitä sille koiralle(sitäkin näkee paljon ja huvittavan typerän näköstä). Se on vaan tavallinen koira, joka osaa tiettyjä reittejä, jotka sille on opetettu.
      Noin muuten sokean kohtaamisessa toimitaan samoin, kun näkevienkin...siis kohteliaisuus ennenkaikkea, kunnioittaen toisen tilaa.

    • Mummeli

      Jos et tunne entuudestaan häntä, niin voit koskea hiukan vaikka käsivartta tai olkapäätä ja tervehtiä, sekä esitellä itsesi. Näin toimisin itse.

    • näpitirtimummeli

      Höpö höpö... koskemaan ei mennä kehenkään ilman lupaa..
      Homma toimii siten, että sanot henkilön etunimen, josta tämä tietää että puhut hänelle... Ja sitten esittelet ittes.. :)

      Muista puhuessasi, että toinen ei näe ilmeitäsi, eikä eleitäsi. Joten sanoilla ja äänen painolla jne. on merkitystä. :)

      • Mummeli

        Mitenköhän sitten, jos et sattumoisin tiedä hänen nimeään? Jos et tunne häntä, mutta haluat vaikka tutustua.


      • Hei sokea poika!
        Mummeli kirjoitti:

        Mitenköhän sitten, jos et sattumoisin tiedä hänen nimeään? Jos et tunne häntä, mutta haluat vaikka tutustua.

        Mummu haluaa hieroa uutta tuttavuutta.


      • Mummeli
        Hei sokea poika! kirjoitti:

        Mummu haluaa hieroa uutta tuttavuutta.

        Voi hyvänen aika, että voi ihmisellä olla sairaat kuvitelmat.


      • voi ei tälläistä
        Mummeli kirjoitti:

        Mitenköhän sitten, jos et sattumoisin tiedä hänen nimeään? Jos et tunne häntä, mutta haluat vaikka tutustua.

        Kuulepa mummo kun sokealla voi olla kuulo tallella, eikä vieraita ihmisiä mennä lääppimään, ei sokeaa eikä kuuroakaan. Normaali ihmiset osaavat kyllä kaikenlaisten kanssa tulla toimeen, ilman että lääppii. Nythän on kyseessä vain sokea, joilla on myös on tallella itsemääräämisoikeus, eli ilman lupaa ei kosketa. Kuurosokeat ovat ainoita jotka eivät kuule eivätkä näe, silloin on hyvä avustajan kautta tutustua, eikä itsekseen mennä ketään lääppiin.

        MENETKÖ MUMMELI JOKAISTA LÄÄPPIIN JOIDEN NIMEÄ ET TUNNE ? Tuuppas kokeileen, niin turpiin tulee.


      • Kommunikointia
        voi ei tälläistä kirjoitti:

        Kuulepa mummo kun sokealla voi olla kuulo tallella, eikä vieraita ihmisiä mennä lääppimään, ei sokeaa eikä kuuroakaan. Normaali ihmiset osaavat kyllä kaikenlaisten kanssa tulla toimeen, ilman että lääppii. Nythän on kyseessä vain sokea, joilla on myös on tallella itsemääräämisoikeus, eli ilman lupaa ei kosketa. Kuurosokeat ovat ainoita jotka eivät kuule eivätkä näe, silloin on hyvä avustajan kautta tutustua, eikä itsekseen mennä ketään lääppiin.

        MENETKÖ MUMMELI JOKAISTA LÄÄPPIIN JOIDEN NIMEÄ ET TUNNE ? Tuuppas kokeileen, niin turpiin tulee.

        No voi hyvänen aika! Henkilön koskettaminen ja "lääppiminen" ovat kaksi aivan eri asiaa! Voi tulla tilanne, että tarvitset kommunikoida sinulle entuudestaan tuntemattoman (sokean) henkilön kanssa ja ehkä vielä suuressa väkijoukossa. Tällöin ainoa keino saada vastapuoli tietoiseksi siitä, että hänelle puhutaan on se, että kosketat häntä vaikkapa käsivarteen tai olkapäähän. Vain sinunlaisesi ihminen siitä suuttuu!


      • voi ei tälläistä
        Kommunikointia kirjoitti:

        No voi hyvänen aika! Henkilön koskettaminen ja "lääppiminen" ovat kaksi aivan eri asiaa! Voi tulla tilanne, että tarvitset kommunikoida sinulle entuudestaan tuntemattoman (sokean) henkilön kanssa ja ehkä vielä suuressa väkijoukossa. Tällöin ainoa keino saada vastapuoli tietoiseksi siitä, että hänelle puhutaan on se, että kosketat häntä vaikkapa käsivarteen tai olkapäähän. Vain sinunlaisesi ihminen siitä suuttuu!

        Olen kuule sokeiden että kuurojen kanssa väkijoukoissa jutellut, enkä osaa viittomakieltäkään. Hyvin on pärjätty ilman koskettamisia. Minusta tuo on ihmisten aliarvoimista, muut aistit pelaavat paremmin kun yksi ei pelaa.


      • improbatur
        voi ei tälläistä kirjoitti:

        Olen kuule sokeiden että kuurojen kanssa väkijoukoissa jutellut, enkä osaa viittomakieltäkään. Hyvin on pärjätty ilman koskettamisia. Minusta tuo on ihmisten aliarvoimista, muut aistit pelaavat paremmin kun yksi ei pelaa.

        Se että onko joku kuuro vai sokea on kaksi aivan täysin eri asiaa :D
        Kuurolle on tärkeää se visuaalinen viestintä ja kommunikointi, kosketus ei ole tarpeellista koska näköaisti on niin vahva. Kun taas sokea/näkövammainen ei näe (kunnolla), jolloin he käyttävät muita aisteja (kuulo & kosketus) viestintään ja kommunikointiin, olen usein kuullut että sokeat mielellään koskettavat henkilöä jolle puhuvat ja toivovat että heille puhuttaessa henkilö koskettaisi heitä esim. olkavarresta (joka on aika neutraali paikka kosketukselle).


    • Hmmmmmm

      Itselläni on sokea poika joten pieni kosketus olkapäähän ja esittele itsesi :)

      Ja sulle "Muista puhua" meneppäs sinne peilin eteen ja katso itseäsi.. ja mieti kuinka ylpeä olet itsestäsi tuon tekstin jälkeen :(

      • Ai niin, sokeilla

        ja kuuroilla ei ole huumorintajua, eiku siis niiden mutseilla ei oo.


    • Olen tavannut vain sokeita vanhuksia. Olettaisin, että paras tapa olisi ensin sanoa "Hei" ja sitten kevyesti koskettaa. Seuraavaksi kai esittelisin itseni ja sitten sanoisin sen, mitä aioin sanoa.

    • J J.

      ihan vaan kun hiljakseen hiipii ohi, niin ei se mitään huomaa

    • r0lli

      Katso silmiin ja hymyile.

    • nananana111

      yleensä itse tervehdin vastaavassa tilanteessa näkövammaista sanomalla oman nimeni ja mikäli tunnen jo näkövammaisen, myös hänen nimensä. "moi Matti, tässä Maija." Jos kyseessä on tuntematon jolle haluan tehdä itseni tutuksi, kosketan käsivarteen, että hän tietää minun puhuttelevan juuri häntä ja esittelen itseni " Moi, Maija tässä"

    • ihan silleen

      hienosti. Huudat lujaan ääneen, että varo vähän vitun puusilmä miten kävelet.
      Sokeako olet, kun noin haahuilet?!

      • haitta-aste 85 %

        Ajattelin, että näkövammaisten ketjussa olisi asiallista tekstiä, mutta ei - sama S24:n kaatopaikkakeskustelu riehuu täälläkin. Eikö suomalaisilta onnistu enää mikään kanssakäyminen fiksusti ?! Mikä tätä kansaa vaivaa ?? Joka paikkaan pitää tulla aukomaan päätään, vaikka ei tiedä asioista mitään ! Pienenä vihjeenä : kun kohtaatte tuntemattoman näkövammaisen, ette voi tietää mikä hänen näkökykynsä haitta-aste on, joten käyttäytykää sen mukaisesti. Kaikki valkoisen kepin kanssa liikkuvat eivät ole läheskään sokeita. Käyttäkää tervettä järkeänne - jos teillä sitä on !


      • hämmästynyt
        haitta-aste 85 % kirjoitti:

        Ajattelin, että näkövammaisten ketjussa olisi asiallista tekstiä, mutta ei - sama S24:n kaatopaikkakeskustelu riehuu täälläkin. Eikö suomalaisilta onnistu enää mikään kanssakäyminen fiksusti ?! Mikä tätä kansaa vaivaa ?? Joka paikkaan pitää tulla aukomaan päätään, vaikka ei tiedä asioista mitään ! Pienenä vihjeenä : kun kohtaatte tuntemattoman näkövammaisen, ette voi tietää mikä hänen näkökykynsä haitta-aste on, joten käyttäytykää sen mukaisesti. Kaikki valkoisen kepin kanssa liikkuvat eivät ole läheskään sokeita. Käyttäkää tervettä järkeänne - jos teillä sitä on !

        Vihdoinkin , joku joka osaa kohdata asian asiallisesti Olen tänä iltana menossa ensimmäisen kerran yöhoitajaksi sokean miehen kotiin. Olisin kaivannut vahvistusta omille ajatuksilleni. Surullista, miten suomalaiset "puhuvat". Sokeus ei ole vitasilun aihe. Onneksi Haitta - aste 85% oli avuksi.


    • Ketjun aloittaja

      Aggressiivisille kirjoittelijoille: Mielestäni suurinta kohtaliaisuutta on se, että pohtii näitä juttuja etukäteen ja ottaa asioista selvää. Mikään ei ole itsestäänselvää, varsinkaan jos ei ole koskaan ollut missään tekemisissä aistivammaisen henkilön kanssa.

      Tietenkään en menisi "lääppimään" vierasta ihmisitä, oli sokea tai ei. mutta uskon että joissain tilanteissa vaikkapa kevyt kosketus olkapäähän olisi okei, mutta tietenkin sokeallekin jutellaan kohteliaasti aivan kuten muillekin ihmisille.

      Oma tilanteeni meni lopulta niin, että menin vain henkilön ovelle, rimpautin ovikelloa, ja avaamaan tullessaan esittelin itseni ja asiani ja kättelimme ihan luontevasti.

    • Hurraaa

      Puhuin vähän aikaa sitten polisiin kanssa ja hän kertoi mulle erään kokemuksensa; Hän näki kun auto pysähtyi antamaan sokean miehen jolla oli opaskoira menemään tien yli ja kun tämä sokea mies ei ruvennut ylittämään niin hän autossaan antoi merkkejä kovasti että mene nyt yli. Tämä poliisi kysyi tältä ajaja naiselta että minkä takia hän viittoilee sokealle miehelle koska tietenkään hän ei näe mitä tämä nainen tekee niin vastaus tuli että: en minä hänelle viittoile vaan Koiralle! Tosi tarina!

    • Höhhöh

      Puhu näkövammaiselle h-i-t-a-a-s-t-i j-a s-e-l-k-e-ä-s-t-i a-r-t-i-k-u-l-o-i-d-e-n.

      No et tietenkään käyttäydy yhtään erilaisemmin kuin muidenkaan seurassa. Käyttäydy näkövammaisen kanssa aivan samoin kuin kenen tahansa kanssa

    • Itse "Normaali".

      Paras ystäväni on vakavasti näkövammainen, mutta näkee kuitenkin HIEMAN.

      On mm. kertonut, että eniten v*tuttaa ihmiset, jotka ensin sanovat tyyliin: "Mennään KATTOO telkkuu!", "kattellaa", "nähdää myöhemmin!", tai jotain vastaavaa, ja pahoittelevat tätä jälkikäteen.

      Ystäväni itse käyttää paljon "nähdä" ja "katsoa" sanoja omista toimistaan. Surkean vitsin kohdalla (koskee myös liikuntarajoitteista tyttökaveriani) vastaus on yleensä "Ihan VAMMANE vitsi", joko hänen tai minun sanomanani.

      KOHDELKAA INVAIHMISIÄ IHMISINÄ.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2052
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      55
      1924
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1388
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe