Kokemäenjoen kanavointi

....

Pitäisikö mielestäsi Kokemäenjoki kanavoida?

Ainakin tulisi Vammalaankin lisää säpinää, kun menisi laivoja ja veneitä Tampereelta merelle ja toisinpäin.

Oma näkemykseni tietenkin on että, ilman muuta pitäisi.

87

4888

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rautavesi hiljennyt

      Ei taida oikeen onnistua ja olla järkevää kanavointi vesistöön jossa on noin monia voimalaitoksia matkalla.

      Sisämaan laivaliikennöinti on talviaikaan aika heikkoa. Kesäajan muutamien huviveneiden varaan ei voi paljon laskea.

      Sen olen huomannut että Rautavedellä on kaikenlainen veneliikenne likimain kuollutta, jos vertaa aikaan vaikka 20 tai 30 vuotta sitten. Silloin aina joku pikkuvene papatti selällä, tai uistimenvetäjän silhuetti näkyi.

      Isojakin moottoriveneitä ja pikkuisia mäkäräveneitä oli paljon, ne ajoivat Ellivuorelta ja Nokialta Vammalaan ja takaisin, ihan vaan kesän huviajoa. Onko kova bensan hinta lopettanut veneilyn, vai mistä mahtanee olla kyse?

      Jos oikein pitkälle 60-luvun lopulle saakka kurkottaa, niin silloin oli vielä tukkilauttojen uittoa Rautavedellä. Ne oli juhlallisen näköisiä ja tosi verkkaisia etenijöitä.

      • 19+20

      • JS2017

        Pessimisti.
        Kyrösjärvellä ja Kirkkojärvellä operoi laivoja.
        Siuro on kynnyksenä, jotta pääsisi Sastamalaan asti.
        Siuroon pitäisi rakentaa nostosilta (pori-tampere rautatie) ja sulkukanava. Järvien korkeusero on n. metri. Liian iso, että voi kapeassa suppilossa osommatkin paatit kulkea läpi.


    • ....................

      Käypä katsomassa harjavallan voimalaitoksella. Tule sitten kertomaan että minkälaisen kanavan suunnittelit. Eipä olisi ihan pikkurakennelma.

    • Pahat esteen on

      Jos tosiaan Tampereen alapuoliselta Pyhäjärveltä haluaisi päästä laivakyydillä Kokemäenjokea alas merelle saakka Poriin, olisi edessä tällaiset esteet:

      1. Melon voimalaitos, Nokia, Putouskorkeus 19,5 m
      2. Haartolankoski, Sastamala, Putouskorkeus 6,5 m
      3. Äetsän voimalaitos, Putouskorkeus 6,0 m
      4. Kolsin voimalaitos, Kokemäki, Putouskorkeus 12,3 m
      5. Harjavallan voimalaitos, Putouskorkeus 26,4 m

      Ihan muutaman sadan vuosittaisen kontin rahtiliikenteelle kanavaa ei kannata alkaa noiden esteiden ohitse rakentaa.

      Jos olisi pienveneille joku kevytkanavajärjestely, tai joku maalla kumipyörillä veneiden ohikuljetus noiden esteiden ohi, niin sekin tulee aika kalliiksi ja mittavaksi. Noin monen esteen ohitteleminen maateitse olisi aika epämukavaa jo veneen matkustajillekin, ja karsii käyttäjiä.

      • Jebulis..

        ". Melon voimalaitos, Nokia, Putouskorkeus 19,5 m
        2. Haartolankoski, Sastamala, Putouskorkeus 6,5 m
        3. Äetsän voimalaitos, Putouskorkeus 6,0 m
        4. Kolsin voimalaitos, Kokemäki, Putouskorkeus 12,3 m
        5. Harjavallan voimalaitos, Putouskorkeus 26,4 m"


        Saimaan kanavan kokonaisputous Saimaalta Suomenlahdelle on keskimäärin 75,7 metriä. Ainakin siellä kanavointi toimii hyvin.


      • JS2

        Joo, Muistissani oli 4 Melon jälkeen, mutta en tiennyt mitä.
        Harjavalta muka 26?
        Olikos vapaana isompi kuin kyröskoski?


      • JS2017
        JS2 kirjoitti:

        Joo, Muistissani oli 4 Melon jälkeen, mutta en tiennyt mitä.
        Harjavalta muka 26?
        Olikos vapaana isompi kuin kyröskoski?

        Kyröskoski on ainakin 22 metriä.


    • Uusi Pohjanmaantie?

      > Varmaan kanava lisäisi veneilyä paljonkin. Pääsisihän Hämeenlinnasta asti
      > Merelle ja takaisin.

      Kevyttä 3 kk ajalle rajoittuvaa huviveneilyä varaan ei rakenneta Valtion varoin 8 km mittaista kanavaa. Mittavine 26 m nousukorkeuden mahdollistavine sulkujärjestelyineen.

      > Monet sisävesilaivatkin varmasti tekisivät risteilyjä jokea pitkin.

      Enpä usko. Sellaisessa käy vähän niinkuin kymmenkunta vuotta sitten kestouutisena olleen "Elinkeinoelämälle tärkeän Pohjanmaantien " kunnostamisen ja avaamisen kanssa. Paljon oli kuntatason pönötystä ja paljon puheita asian puolesta.

      Se kaivattu Pohjanmaantie, eli tie nro 44 on kyllä nyt olemassa.
      http://goo.gl/maps/UYGD

      Mutta ei sitä pitkin juuri kukaan aja. Raskas liikenne karttaa koko reittiä, sillä se on niin mutkainen ja kapea.

      Valtaosa Turun ja Rauman satamista tulevasta, ja Vammalan kautta kulkevasta liikenteestä Pohjanmaan suuntaan kulkee edelleenkin vanhan 249 tien kautta. Siellä on moninkertainen määrä sekä raskasta että kevyttä liikennettä, verrattuna hyvin hiljaiseen Pohjanmaantiehen.

      Minusta tuo 8 km mittainen suurkanavointi ja sulutus Kokemäenjokeen on vielä heikompi hanke kaiken kaikkiaan, kuin kovasti kohkattu Pohjanmaantien maakunnallinen tieprojekti.

      • Niin..

        Vaikea sanoa kuinka kannattavaa kanavointi olisi. Kyseinen hanke olisi ainutlaatuinen verrattuna johonkin tiehen. Merelle sisävesiltä taitaa päästä nyt vain Saimaan kanavasta. Luulisi Suomen suurimmasta sisävesisatamakaupungista Tampereesta löytyisi liikennettä myös merelle ja mereltä myös tännepäin.

        http://www.tredea.fi/?x18885=245019

        Ilman muuta pitäisi asiasta tehdä perusteellinen selvitys.


      • JS2017

        Tehdäämpä Kimolastakin veneilykanava.


    • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

      Kun ei ole saatu kanavaa Näsi- ja Pyhäjärven väliin, niin on aika utopiaa Kokemäen joelle.

      • Tarpeton tukkikanava

        Siellähän on se vm. 1968 oleva valmis Tukinuittotunneli Näsi- ja Pyhäjärven välissä. Ei ole koskaan käytetty, koska tukit tuollakin vajaan 2 km matkalla siirtyivät kumipyörille.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Pispalan_uittotunneli

        Aivan hullua edes haaveilla että 100x pidempää Kokemäenjokea pitkin kannattaisi kuljettaa bulkkitavaraa kuten puuta tai sellua tai malmirikasteita tms.. Junilla ja kumipyörillä ne kulkevat. Ilman jääongelmia läpi vuoden. Ei ole sisävesistöistä kuljetusreiteiksi näillä leveysasteilla.


      • 17
        Tarpeton tukkikanava kirjoitti:

        Siellähän on se vm. 1968 oleva valmis Tukinuittotunneli Näsi- ja Pyhäjärven välissä. Ei ole koskaan käytetty, koska tukit tuollakin vajaan 2 km matkalla siirtyivät kumipyörille.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Pispalan_uittotunneli

        Aivan hullua edes haaveilla että 100x pidempää Kokemäenjokea pitkin kannattaisi kuljettaa bulkkitavaraa kuten puuta tai sellua tai malmirikasteita tms.. Junilla ja kumipyörillä ne kulkevat. Ilman jääongelmia läpi vuoden. Ei ole sisävesistöistä kuljetusreiteiksi näillä leveysasteilla.

        Ainakin Saimaan kanavassa rahdin kuljetus näyttää olevan kannattavaa.

        Onhan Suomessa ollut suunnitteilla laivakin juuri jokia varten.

        http://www.tekniikkatalous.fi/innovaatiot/suomessa kehitetaan ultrakevytta biojokilaivaa/a218746


      • Jepjep..
        Tarpeton tukkikanava kirjoitti:

        Siellähän on se vm. 1968 oleva valmis Tukinuittotunneli Näsi- ja Pyhäjärven välissä. Ei ole koskaan käytetty, koska tukit tuollakin vajaan 2 km matkalla siirtyivät kumipyörille.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Pispalan_uittotunneli

        Aivan hullua edes haaveilla että 100x pidempää Kokemäenjokea pitkin kannattaisi kuljettaa bulkkitavaraa kuten puuta tai sellua tai malmirikasteita tms.. Junilla ja kumipyörillä ne kulkevat. Ilman jääongelmia läpi vuoden. Ei ole sisävesistöistä kuljetusreiteiksi näillä leveysasteilla.

        "Ei ole koskaan käytetty, koska tukit tuollakin vajaan 2 km matkalla siirtyivät kumipyörille."

        No nyt pääsee veneitä uittotunnelista.


    • olis tehty

      Kyä jämti on ni, että jos suami olis joutunu stalinin komentoon olis kanavayhteys rakennettu vankityävoimalla. Rakennutti se piru äänisen ja laatokan välisen yhteyrenkin.

    • Venetunneli

      > No nyt pääsee veneitä uittotunnelista.

      Onkohan tamperelaisilla jo heittää numeroita, mitenkä monta venettä traktorilla ehdittiin 3 kk kesäaikana vetää tuon tukkitunnelin läpi?
      http://www.tampere.fi/tampereinfo/viestinta/tiedotteet/2013/6H7hc1HLI.html

      Vammala/Sastamalasta tuonne tunnelille saakka ei pääse veneillä, sillä välissä opn Nokian Melon voimalaitos.

    • kantosiipi

      Kiva tuo kanava olisi mutta kustannukset olisi valtavat. Lisäksi pitäisi ruopata ja perata koska joki monin paikoin matala ja kivikkoinen. Hirveä työmäärä.

    • Kanava pystyyn heti.

      Ehdottomasti kanavoitava purjehtijoita ja veneilijöitä varten kokemäenjoki, saadaan vihreä keidas sastamalaan mikä vetää liikkeitä puoleensa ja kaikenlaista muutakin toimintaa tulee kanavoinnin ympärille.

      • Oikeassa olet

        Näin on.

        Kerrannaisvaikutukset ovat laajat.


    • Jepsistä...
      • Utopian aiheita

        Sastamalan kannalta vesistöjen kautta tapahtuva matkailu voisi jonkin verran lisääntuä jos laivakyydillä pystyisi ohittamaan Nokian Melon voimalaitoksen. Silloin laiva voisi liikennöidä Sastamalasta Pyhäjärvelle saakka, Tampereen keskustaaan.

        Kuitenkin yksistään Melon 19 m pudotuskorkeuden ohittaminen vaikka max. 20 m mittaisilla laivoilla, sulkuja ja kanavajärjestelyä käyttäen. Sellainen maksaisi helposti 40..70 miljoonan euron verran.

        Laivamatkailun lisääntyminen lyhyenä 2 kk kesäaikana ei korvaisi tuota rahamäärää ainakaan seuraavaan 30...50 vuoden aikana.

        Siksi on aika utopiaa suunnitella että Sastamalasta Porin suuntaankin koko joen kanavointia pitäisi lisätä. Sillä on vielä heikommat matkailulliset edellytykset kannattaa, edes optimistisillakaan laskelmilla.


      • Jepsistä...
        Utopian aiheita kirjoitti:

        Sastamalan kannalta vesistöjen kautta tapahtuva matkailu voisi jonkin verran lisääntuä jos laivakyydillä pystyisi ohittamaan Nokian Melon voimalaitoksen. Silloin laiva voisi liikennöidä Sastamalasta Pyhäjärvelle saakka, Tampereen keskustaaan.

        Kuitenkin yksistään Melon 19 m pudotuskorkeuden ohittaminen vaikka max. 20 m mittaisilla laivoilla, sulkuja ja kanavajärjestelyä käyttäen. Sellainen maksaisi helposti 40..70 miljoonan euron verran.

        Laivamatkailun lisääntyminen lyhyenä 2 kk kesäaikana ei korvaisi tuota rahamäärää ainakaan seuraavaan 30...50 vuoden aikana.

        Siksi on aika utopiaa suunnitella että Sastamalasta Porin suuntaankin koko joen kanavointia pitäisi lisätä. Sillä on vielä heikommat matkailulliset edellytykset kannattaa, edes optimistisillakaan laskelmilla.

        "Sellainen maksaisi helposti 40..70 miljoonan euron verran."

        Miten päädyit näihin lukuihin? Päijänne-Saimaa kanava maksaisi vain 35-40 miljoonaa.

        http://www.lvm.fi/fileserver/upl789-P%C3%A4ij%C3%A4nne-Saimaa-kanava.pdf

        "Siksi on aika utopiaa suunnitella että Sastamalasta Porin suuntaankin koko joen kanavointia pitäisi lisätä. Sillä on vielä heikommat matkailulliset edellytykset kannattaa, edes optimistisillakaan laskelmilla."

        EU:n tavoitteena on että yli 300 kilometrin etäisyydelle ulottuvan tavaraliikenteen
        osalta kuljetusmuotojen keskinäisen työnjaon
        muuttamista siten, että vuoteen 2030 mennessä
        yli 30 % ja vuoteen 2050 mennessä yli
        50 % näistä kuljetuksista hoidetaan rauta- tai
        vesiteitse.

        Miten tämä toteutetaan ilman lisäkanavia?

        Merenkulkulaitoksen julkaisussa Veneilyn määrä ja taloudelliset vaikutukset Suomessa vuodelta 2005 kerrotaan Yhteiskunnan saavan venealalta ja veneilystä vähintään 100 milj. euron verotuotot vuodessa. Tänäpäivänä summa on varmasti suurempi. Jos tuo 100 milliä laitettaisiin vuosittain uusiin kanaviin, niin ei montaa vuotta menisi, että kaikki tärkeät kanavat olisi rakennettu.


        Itä-Suomessa on suunnitteilla ainakin Kimolan kanava ja Anttolan kanava. Länsi-Suomessa saatiin auki uittotunneli veneiden vetoon traktorilla. Siihenkin saatiin aikaa kulumaan 40 vuotta. Onneksi olkoon.

        http://www.lansi-savo.fi/uutiset/l%C3%A4hell%C3%A4/anttolan-venekanava-maksaisi-kymmenen-miljoonaa-77474

        http://yle.fi/uutiset/kimolan_kanava_alkaa_hahmottua/6591713


        Eli ei mitään utopiaa. Lähinnä tahdon puutetta.


      • Näin ompi.
        Jepsistä... kirjoitti:

        "Sellainen maksaisi helposti 40..70 miljoonan euron verran."

        Miten päädyit näihin lukuihin? Päijänne-Saimaa kanava maksaisi vain 35-40 miljoonaa.

        http://www.lvm.fi/fileserver/upl789-P%C3%A4ij%C3%A4nne-Saimaa-kanava.pdf

        "Siksi on aika utopiaa suunnitella että Sastamalasta Porin suuntaankin koko joen kanavointia pitäisi lisätä. Sillä on vielä heikommat matkailulliset edellytykset kannattaa, edes optimistisillakaan laskelmilla."

        EU:n tavoitteena on että yli 300 kilometrin etäisyydelle ulottuvan tavaraliikenteen
        osalta kuljetusmuotojen keskinäisen työnjaon
        muuttamista siten, että vuoteen 2030 mennessä
        yli 30 % ja vuoteen 2050 mennessä yli
        50 % näistä kuljetuksista hoidetaan rauta- tai
        vesiteitse.

        Miten tämä toteutetaan ilman lisäkanavia?

        Merenkulkulaitoksen julkaisussa Veneilyn määrä ja taloudelliset vaikutukset Suomessa vuodelta 2005 kerrotaan Yhteiskunnan saavan venealalta ja veneilystä vähintään 100 milj. euron verotuotot vuodessa. Tänäpäivänä summa on varmasti suurempi. Jos tuo 100 milliä laitettaisiin vuosittain uusiin kanaviin, niin ei montaa vuotta menisi, että kaikki tärkeät kanavat olisi rakennettu.


        Itä-Suomessa on suunnitteilla ainakin Kimolan kanava ja Anttolan kanava. Länsi-Suomessa saatiin auki uittotunneli veneiden vetoon traktorilla. Siihenkin saatiin aikaa kulumaan 40 vuotta. Onneksi olkoon.

        http://www.lansi-savo.fi/uutiset/l%C3%A4hell%C3%A4/anttolan-venekanava-maksaisi-kymmenen-miljoonaa-77474

        http://yle.fi/uutiset/kimolan_kanava_alkaa_hahmottua/6591713


        Eli ei mitään utopiaa. Lähinnä tahdon puutetta.

        "Miten tämä toteutetaan ilman lisäkanavia?"

        Ei millään.

        Vielä kun politikotkit tajuaisivat tämän.


      • JS2017
        Utopian aiheita kirjoitti:

        Sastamalan kannalta vesistöjen kautta tapahtuva matkailu voisi jonkin verran lisääntuä jos laivakyydillä pystyisi ohittamaan Nokian Melon voimalaitoksen. Silloin laiva voisi liikennöidä Sastamalasta Pyhäjärvelle saakka, Tampereen keskustaaan.

        Kuitenkin yksistään Melon 19 m pudotuskorkeuden ohittaminen vaikka max. 20 m mittaisilla laivoilla, sulkuja ja kanavajärjestelyä käyttäen. Sellainen maksaisi helposti 40..70 miljoonan euron verran.

        Laivamatkailun lisääntyminen lyhyenä 2 kk kesäaikana ei korvaisi tuota rahamäärää ainakaan seuraavaan 30...50 vuoden aikana.

        Siksi on aika utopiaa suunnitella että Sastamalasta Porin suuntaankin koko joen kanavointia pitäisi lisätä. Sillä on vielä heikommat matkailulliset edellytykset kannattaa, edes optimistisillakaan laskelmilla.

        Kyllä pitemmällä aikavälillä korvaisi.
        Silverline, joka nyt liikennöi Tampereen ja Hämeenlinnan väliä voisi ottaa cruising kohtteekseen myös Sastamalan. Kolme mahtavaa kirkkoa ja paljon suomalaista historiaa Tyrväästä olisi tarjolla.


      • kysyväinen
        Utopian aiheita kirjoitti:

        Sastamalan kannalta vesistöjen kautta tapahtuva matkailu voisi jonkin verran lisääntuä jos laivakyydillä pystyisi ohittamaan Nokian Melon voimalaitoksen. Silloin laiva voisi liikennöidä Sastamalasta Pyhäjärvelle saakka, Tampereen keskustaaan.

        Kuitenkin yksistään Melon 19 m pudotuskorkeuden ohittaminen vaikka max. 20 m mittaisilla laivoilla, sulkuja ja kanavajärjestelyä käyttäen. Sellainen maksaisi helposti 40..70 miljoonan euron verran.

        Laivamatkailun lisääntyminen lyhyenä 2 kk kesäaikana ei korvaisi tuota rahamäärää ainakaan seuraavaan 30...50 vuoden aikana.

        Siksi on aika utopiaa suunnitella että Sastamalasta Porin suuntaankin koko joen kanavointia pitäisi lisätä. Sillä on vielä heikommat matkailulliset edellytykset kannattaa, edes optimistisillakaan laskelmilla.

        "Laivamatkailun lisääntyminen lyhyenä 2 kk kesäaikana "

        Miksi noin? Vedet ovat nytkin ilman jäätä.


    • paatisti

      Kun melon voimalaitos kanavoidaan pääsemme hämeenlinnaan asti sastamalasta moottoripaatilla, hieno homma jos tämmönen tulee muutaman vuoden aikana.

    • Bulkki vaan loppuu

      " Miten päädyit näihin lukuihin? Päijänne-Saimaa kanava maksaisi vain 35-40 miljoonaa. "

      Mainittu 9 km mittainen kaivu-rakka ja kanava ei millään synny 35-40 miljoonalla eurolla. Kun työt on aloitettu tulee summa kasvamaan vähintään 2-kertaiseksi. Louhinta- ja maansiirtofirmat jos ketkä osaavat tämän puolen "tuli vastaan erittäin hankalaa savi/moreeniruhjetta, ja kulut tulee nyt nousemaan."


      " EU:n tavoitteena on että yli 300 kilometrin etäisyydelle ulottuvan tavaraliikenteen osalta kuljetusmuotojen keskinäisen työnjaon muuttamista siten, että vuoteen 2030 mennessä yli 30 % ja vuoteen 2050 mennessä yli 50 % näistä kuljetuksista hoidetaan rauta- tai vesiteitse. "

      Ja koska se tavaraliikenne pitää Suomessa kulkea läpi talven, niin kuljetustapana on silloin tietenkin kiskoliikenne. Kanaville sopivaa bulkkikuljetustavaraa ovat perinteisesti sellu- ja tukkipuut. Mutta todennäköisesti 2050 Suomessa ei ole yhden ainokaistakaan paperitehdasta enää.

      Ne alkaa olla robottiväen murheita kaikki tuollaiset 2060 tuolle puolelle tehtävät kaavailut. Automaatio ja tietokoneet ja robot sillon palaveeraavat neukkareissa keskenään, ja suunnittelevat mahdollisia uusia tavarankuljetusreittejä.

      • Juu ei

        Juu ei meille tänne kanavia. Rakennelkoot sinne itään ja ajelkoot siellä vesistöstä toiseen. Me mielummin pyörimme täällä lätäköissämme ympyrää.

        Merelle? Kuka nyt merelle haluaisi, no ei kukaan.


        Vastustan.


    • kanava

      Nyt nokkaa soukemmalle sillä joki on kanavoitava ja sillä siisti!!!

      • Mennyt maailma

        No eipä voisi olla typerämpää hommaa kuin alkaa kanavoimaan tuon tyyppisiä jokia nykyaikana. Pohjoisen 60 - 70 leveysasteiden välissä.

        -Rahtikäyttötarve Tre - Pori välillä jokiteitse on aivan olematon. Rautatiet toimivat läpi vuoden, ja koko maa on valmiiksi kiskotettuna.

        -Vesistön turismikautta on maksimissaan 1..2 kk ajan koko vuodessa. Turismikäytön sisävesilaivat ovat jo vuosia olleet hätää kärsimässä koko maassa. Lisää samanlaisia ei halua kukaan omilla rahoillaan kustantaa.


      • Tulevaisuus.
        Mennyt maailma kirjoitti:

        No eipä voisi olla typerämpää hommaa kuin alkaa kanavoimaan tuon tyyppisiä jokia nykyaikana. Pohjoisen 60 - 70 leveysasteiden välissä.

        -Rahtikäyttötarve Tre - Pori välillä jokiteitse on aivan olematon. Rautatiet toimivat läpi vuoden, ja koko maa on valmiiksi kiskotettuna.

        -Vesistön turismikautta on maksimissaan 1..2 kk ajan koko vuodessa. Turismikäytön sisävesilaivat ovat jo vuosia olleet hätää kärsimässä koko maassa. Lisää samanlaisia ei halua kukaan omilla rahoillaan kustantaa.

        "-Rahtikäyttötarve Tre - Pori välillä jokiteitse on aivan olematon. Rautatiet toimivat läpi vuoden, ja koko maa on valmiiksi kiskotettuna."

        Varmaan lähinnä Tre-maailma-Tre.

        Jos kerran koko maa on kiskotettuna, niin kannattaa varmaan sitten lopettaa liikennöinti Saimaan ja koko Suomen kanavista.

        "-Vesistön turismikautta on maksimissaan 1..2 kk ajan koko vuodessa."

        Sanotaanko että Toukokuulta syyskuun loppuun helposti.

        "Turismikäytön sisävesilaivat ovat jo vuosia olleet hätää kärsimässä koko maassa. Lisää samanlaisia ei halua kukaan omilla rahoillaan kustantaa."

        Vai niin. Hopealinjalle tulee täysin uusi alus ensi kesäksi.

        http://www.hopealinja.fi/sivut/alukset.htm

        Tosin eihän nämä Vammalaa koske millään tavalla. Se kun on eristetty voimaloitten ja koskien väliin.


    • Mennyt maailma

      >> Varmaan lähinnä Tre-maailma-Tre.

      Tässä on Saimaan Kanavan tavara- ja ihmiskuljetukset 2012.
      SAIMAAN KANAVA
      "-Tavarankuljetuksia vuonna 2012 oli 1,7 milj. tonnia, josta raakapuun ja hakkeen osuus oli noin 47 prosenttia.
      -Matkustajaliikenteessä kanavan läpi kulki 24.257 matkustajaa.
      -Huviveneitä kanavan läpi kulki 692 kappaletta ja ne kuljettivat 2.290 henkilöä."

      Koko Pirkanmaata ja sen matkailua ajatellen 24.257 matkailijaa on peanuts, mitätön lukema. Pelkästään Särkänniemen huvipuistossa käy 1.5 miljoonaa kävijää vuosittain, tai Sastamalan Pyhän Olavin Kirkossa 32.000 kävijää.

      Voisitko luetella jotakin bulkkiartikkeleita, vaikka 1 miljoonan tonnin edestä, joita laivakyydillä kannattaisi kuljettaa Treelta Porin satamaan, tai päinvastaiseen suuntaan?

      >> turistikausi, Sanotaanko että Toukokuulta syyskuun loppuun helposti.

      Oikeasti Suomen kesän turistikausi loppuu silloin kun koulut alkavat, se tapahtuu elokuun alkupäivinä. Sen ulkopuolella useat turistipaikat sulkevat ovensa, koska kävijöitä ei ole. Järvissä ja meren selällä näkyy kesäkuu... heinäkuu ulkopuolella vain joitakin yksittäisiä purjehtijoita.

      >> Tosin eihän nämä Vammalaa koske millään tavalla. Se kun on eristetty voimaloitten ja koskien väliin.

      No niinhän se tieysti on, että ikivanha lohijoki Kokemäenjoki suljettiin voimalaitoksien verkoilla jo yli 60 vuotta sitten. Samanlaista "eristyksissä" oloa se on kaikkialla, jokaisen isomman joen varrella. Voimalaitosten ohitse ei pääse kalat, eikä varsinkaan veneet.

      Aika hyvin tähän siaan on kuitenkin sopeuduttu, kukaan ei edes huomaa mokomaa asiaa. Liekovesi Rautavesi Kulovesi tarjoaa sentään 30 km pituudelta liikennöitävää vesireittiä. Ei tule ahtaan paikan kammoa kellekään.

      Tuo koko höpinä "Kokemäenjoen kanavoinnista" on kotoisin jostakin ihan muualta kuin Sastamalasta. Sastamala itse ei tarvitse raskasta tukkipuun kuljetusta vesireittejä pitkin. Ja tienestimielessä niiden muutaman tuhannen veneellä liikkuvan matkaisijan varaan ei kannata paljoa laskeskella.

      • Parempi näin

        Niin, voihan olla parempi että kokemäenjoen meriyhteys toteutetaan päijänteen kautta.


      • Onnea vaan

        Eihän sitä ole pakko kanavoida, jos kerran asiat on niin hyvin. En vain ymmärrä mitä haittaa kanavoinnista kenellekkään olisi.

        Voittehan kehittää kauppalaanne muutenkin. Nythän on saavutettu vain muuttotappiota. Mikä on harvinaislaatuinen saavutus Tampereen lähikunnissa.


    • p.a.kasa

      Kyllä se joki nyt vaan kanavoidaan ja sastamala ottaa osaa omalla osuudellaan kaksi kohdetta kanavoitava ja toivottavasti päästään ensi kesänä aloittamaan työt.

    • Jos on aikaa ootella...

      > Niin, voihan olla parempi että kokemäenjoen meriyhteys toteutetaan päijänteen kautta.

      Sopii ihan hyvin, periaatteessahan se on ihan sama minne sen unelmointinsa siirtää. Yhtä hyvin voi unelmoida että Tampereen kanavareitti vedetään ja kaivetaan Oulujärven vesistön kautta.

      Tilanne vaan on se että Suomen valtiolla ei ole varaa pitää edes nykyistä tieverkkoansa kunnossa. Kuka tahansa joka teillä liikkuu näkee että tiet luhistuvat sivulla oleviin ojiin. Monin paikoin yli 10 cm raoille halkeillut pintapäällyste olisi pitänyt uusia jo 4..5 vuotta sitten.

      Nykyinen liikenneministeri Kyllönen lappaa suuria määriä rahaa rataverkon kunnostukseen. Silti edes Helsingin ja Turun välillä ei ole koko matkaa 2 parista raideyhteyttä. Rataverkkoon ja liikenneväylien kunnostuksiin uppoaa kaikki irti saatava raha ainakin seuraavat 20 vuotta.

      Sitkeimmät unelmoijat voivat tietenkin jatkaa unelmointiaan, että rakennetaan se Nokian Melon ensimmäinen 30...70 miljoonaa euroa maksava sulkusysteemi sitten 20 vuoden kuluttua, niin pääsevät alueen huviveneilijät ohittamaan tuon paikan. Onhan tässä aikaa odotella, valmiissa maailmassa.

      Minkäänlaisia isompia, nopeita kanavointihankkeita Suomessa on aika turhaa odotella vuosikymmeniin.

    • kukusha

      On se kumma kun venäjän vallan aikana tehtiin rautatiet suomeen ja suomi ei itsenäisenä pysty mihinkään ei edes muutamaa kanavaa tekemään.

      • Hei mä osaan

        Suomi pystyy vaikka mihin.

        Tänäkin vuonna pystymme velkaantumaan noin 10 miljardia.


      • Luotan Venäjän voimaan

        Jos pian kohta Venäjän valta palaa takaisin Suomenkin ylle, niin silloin alan kyllä uskoa tuohon kanavahankkeeseenkin.

        Vanhat Stalinin ajan opit ovat siellä edelleen hyvässä muistissa. Toveri Stalin rakennutti useita kanavia, muun muassa Stalinin Kanavaksi nimetyn oman jättimäisen vesireitrinsä.

        Kun Venäjän valta palaa, niin uskon että Kokemäenjoki kanavoidaan silloin hyvin nopeasti. Muutamia kokiksen sivujokia, Loimijoki ja Punkalaitumenjoki voidaan kanavoida siinä samassa rytäkässä. Pystyy niissäkin pienillä rahtipaateilla kulkemaan, ainakin kevään sulavesien aikaan.


    • kukusha

      Kyllä tässä kanavasiassa olisi kysyttävä neuvoa vanäjältä, sieltä löytyy tietoa ja osaamista joka alalle, ydinvoima kaupan kylkiäisinä kanavat kokemäenjokeen.

      • Venäläisiltä neuvoja nyt

        Ihan oikein sanoit, venäläisiltä pitäisi kysyä nyt neuvoa. Mitenkä muuten Vaneritehtaan kanssa nykyään on, ostiko sen lopulta jotkut venäläiset puunjalostusalan ihmiset?

        Noilta voisi ainakin alkajaisiksi tiedustella, että millaisena hommana he näkevät tuon Kokemäenjoen kanavointihomman. Siellähän ne uittamalla tuodaan tukkilautat nykyäänkin Vaneritehtaan rantaan, ja siitä sorvaamolle. Luulen että noilla venäläisillä on aika hyvää ja tuoretta tietoa siitä kanavahommastakin. Ties vaikka olisi Sastamalan venäläisväestö suunnitellutkin betonointeja, sulkuportteja ym. nyt jo.


      • ganawa
        Venäläisiltä neuvoja nyt kirjoitti:

        Ihan oikein sanoit, venäläisiltä pitäisi kysyä nyt neuvoa. Mitenkä muuten Vaneritehtaan kanssa nykyään on, ostiko sen lopulta jotkut venäläiset puunjalostusalan ihmiset?

        Noilta voisi ainakin alkajaisiksi tiedustella, että millaisena hommana he näkevät tuon Kokemäenjoen kanavointihomman. Siellähän ne uittamalla tuodaan tukkilautat nykyäänkin Vaneritehtaan rantaan, ja siitä sorvaamolle. Luulen että noilla venäläisillä on aika hyvää ja tuoretta tietoa siitä kanavahommastakin. Ties vaikka olisi Sastamalan venäläisväestö suunnitellutkin betonointeja, sulkuportteja ym. nyt jo.

        Voi olla että kanavointi on jo alkanut mutta pidetään suurelta yleisöltä vielä salassa,
        nykyäänhän hallitus pyrkii salaamaan kaiken ja pieni raha se on mitä kanavointiin menee jos vertaa mitä Kreikan valehtelijoille ja väärentäjille annettiin.


      • Artoltakin on kysttävä
        ganawa kirjoitti:

        Voi olla että kanavointi on jo alkanut mutta pidetään suurelta yleisöltä vielä salassa,
        nykyäänhän hallitus pyrkii salaamaan kaiken ja pieni raha se on mitä kanavointiin menee jos vertaa mitä Kreikan valehtelijoille ja väärentäjille annettiin.

        Minä olen nähnyt monena päivänä muutamia tummiin asuihin pukeutuneita miehiä menossa Jaatsinkatua pitkin kohti rantaa. Jotakin ulkomaan kieltä ne keskenään puhuivat, lapiot molemmilla ja toisella lisäksi ja teodoliitti mukana. Samoin Hartolan voimalaitoksella, padon yläpuolella, siellä on näkynyt samanlaisia tummapukuisia, idän arojen näköisiä lapiomiehiä, jotakin rannassa kaivelemassa ja linjaamassa.

        Voisiko se olla että ne on ne venäläiset on jo salaa tuolla? Siellä kaivaa jo niitä kanavauomia ja alkaa kohta räjäytellä sulkuporttien paikkoja.

        Sitä vaan, että onko niillä luvat kunnossa myös Satosen Arton puolelta? Tietääkseni Satosellakin on tontteja tuolla Voimalaitoksen suunnalla, ja se ei hyvällä katso jos venäläiset ei ole siltä pyytäneet tarjouksia saada ostaa Artolta maapohjaa kanavan tekemistä varten. Tontti-Satonen riitauttaa kunnallisvalituksella vielä koko jutun, ja jää kanavat tekemäti.


    • Kalastava insinööri

      Se olisikin maailmanluokan projekti, kun Kokemäenjoen kanavoisi. Maamassojakin olisi siirrettävänä muutama kuutiokilometri. Vesijättömaata syntyisi mukavasti, mutta miinuspuolella olisi voimalaitoksista luopuminen.

      Jostakin vähemmän vaativasta ja hyödyllisemmästä puuhasta kannattaa aloittaa seutukunnan kehittäminen. Kalastuspaikkojen kehittäminen Ellivuoden läheisyyteen olisi sopivan haastava ja erityisen hyödyllinen hanke.

      • Näin...

        "mutta miinuspuolella olisi voimalaitoksista luopuminen."

        Voimalaitos kierretään ja tehdään sulku. Ei sulkua mihinkään voimalaitoksen tilalle laitettaisi.


      • Mitkä jutut on totta
        Näin... kirjoitti:

        "mutta miinuspuolella olisi voimalaitoksista luopuminen."

        Voimalaitos kierretään ja tehdään sulku. Ei sulkua mihinkään voimalaitoksen tilalle laitettaisi.

        Onko siellä oikeesti jo niitä venäläisiä räjäyttelemässä, vai oliko tuo jotakin läppää?


    • warma

      Kyllä siellä on tummiin pukeutuneita miehiä ollut ja ulkomaankieltä on kuuluneet puhuvan jotain maaperätutkimuksia tehty ja tömähdyksiä kuulunut mutta kovin salaista touhu kuuluu olevan. Nou komment tulee kysyy mistä vaan asiaan liittyvää.

      • Voiko tehdä tunneliin?

        Tietääkö joku, että voiko tämän mittaluokan jokikanavaa rakentaa maan alle tunneliin? Jos jotakin vaimeita räjähdyksiä kuitenkin kuuluu alueella, eikä mitään näy päällepäin, niin ne kanaalin kaivuutyöt voikin olla tekeillä tunneleissa maan alla. Kyllä siellä nyt jotakin varmaan on tekeillä tuolla suunnalla, jos niitä kulkijoitakin on alueella nähty.


    • warma kylmälehto

      Käänsiväthän venäläiset jokien virtaamiakin niin että aral järvikin kuivui niin miksei ne nyt jokikanavan tunneliinkin tee tuota pikaa.

    • Kalastava insinööri

      "Voimalaitos kierretään ja tehdään sulku. Ei sulkua mihinkään voimalaitoksen tilalle laitettaisi. "

      Vaan kun joen virtaama ei riitä, ja turbiinit pyörisivät vain hetkittäin kun sulkua tyhjennettäisiin. Kuinka monta sulkuporttia olette muuten ajatelleet kokemäenjoen tarvitsevan?

      • Helppo nakki

        Jokaisen voimalaitospadon yläpuolella on järvi. Sen vesi riittää ihan varmasti pyörittämään sekä turbiineja että täyttämään kanavassa olevaa sulkuallasta. Joessa on 5 voimalaitosta, joten vain 5 sulkukanavaakin tarvitaan. Helppoa ja halpaa, ja kannattavaa.


      • Näin.

        "Vaan kun joen virtaama ei riitä, ja turbiinit pyörisivät vain hetkittäin kun sulkua tyhjennettäisiin. Kuinka monta sulkuporttia olette muuten ajatelleet kokemäenjoen tarvitsevan?"

        Tarkoitat varmaan kun sulkua täytettäisiin. Sulkuun tulee vettä sen verran hissukseen että tuskin se turbiineja pysäyttäisi.

        7-8 sulkua tarvittaisiin.

        Linkki aiheesta:

        http://kanaler.arnholm.nu/suomi/finland/kokemaenjokialvf.html


    • Kalastava insinööri

      Minkäs kokoluokan paateille se kanava olisi tarkoitettu?

      • Näin.

        "Minkäs kokoluokan paateille se kanava olisi tarkoitettu?"

        Vaikea sanoa. Kannattaisi kuitenkin rakentaa kunnollisen kokoiset sulut samantien, jos kerran rakennettaisiin.


    • warma kylmälehto

      Mitä tossa rautavedellä liikkuuu, että semmosta kokoluokkaa!

      Tuskin sitä millekkään laivoille kannattaisi aatella tai miksei tonne ylöspäin vähän isommille paateille.

    • kukusha

      Yhdeksi tulvasuojelun keinoksi valittiin kanavointi. Kokemäenjoen vesistössä rakennettiin 1850–
      1854 Muroleen kanava, 1866–1868 Valkeakosken kanava Iso-Längelmäveden ja Vanajaveden
      välille sekä 1873 Vanajaveden ja Pyhäjärven välinen Lempäälän kanava.42


      Seuraavana vuorossa 5 kanavaa välille Nokia-Pori

    • Panamax perustana

      > Vaikea sanoa. Kannattaisi kuitenkin rakentaa kunnollisen
      > kokoiset sulut samantien, jos kerran rakennettaisiin.

      Justiinsa noin! Tyrvääläisenä olen täsmälleen samaa mieltä, että kun kerta tekee niin tekee sitten kunnollisen kokoista saman tien.

      Panaman kanavan kautta kulkevien laivojen maksimimitat ovat tällaiset:
      - Laivan kokonaispituus max 294,1 m.
      - Leveys max 32,3 m.
      - Syväys 12,0 m
      - Korkeus max 57,91 m mitattuna vesiviivasta aluksen korkeinpaan kohtaan.
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Panamax#Mitat

      En tosiaan näe mitään syytä miksi tulevan kanavan kannattaisi poiketa Panamax-luokituksen mukaisista mitoista, ainakaan yhtään alaspäin noista mitoista. Saadaan samalla Vammaskosken siltaakin nostettua, kun varmistetaan alikulku 57,91 m korkuisille konttialuksille.

    • 1809,7

      Terve,Hej,Ey

      Itseäni kiinnostaa, mitä historiassa suunniteltiin kokemäenjokeen, oliko se ruotsinvallan aikana milloin ajateltiin kanavointia? Onko netissä mitään juttua vai teillä tietoa historiasta.. tietysti maat ja vedet eivät ole enään varmaan samalla tasoilla voimalaitosten ja teiden osalta???

    • warma kylmälehto

      Mitenkähän ne laivat menisi kilpikoskesta ?

      • Ei vaikeaa.

        Kanava kiertäisi kosken.


    • huopaaja

      Uusi koko kansan vene-tapahtuma pirkanmaan/satakunnan kansansoutu olisi mahdollinen jos joki kanavoidaan.

    • Hullujen hommat

      >>Uusi koko kansan vene-tapahtuma pirkanmaan/satakunnan kansansoutu olisi mahdollinen jos joki kanavoidaan.>>

      Mukaan saadaan kenties 100 venekuntaa, joilta kultakin peritään 500 € osallistumismaksu, yhteensä 50.000 €. Osallistumismaksulla saa matkan varrelta tankkauspisteiltä ruoat ja juomat.

      Järjestäjien palkkiot ja ruokakulut vähennettynä, nettoa jää pirkan soutkisasta 5.000 ... 7.000 € verran.

      Koko vesireitin pituus 180 km, 7 koskea ja voimalaitosta välissä, kulut 500 milj €. Kovin montaa metriä valmista kanavaa ei saada 7.000 eurolla. Mutta yksistään näillä pirkansoutujen tuotoilla kanava kuitenkin saadaan valmiiksi 71.428 vuodessa.

      Eipä muuta kuin kaikki pirkanmaan soutujen soutuharjoittelemaan vaan.

    • warma kylmälehto

      Joo hinnasta viis kun vaan pääsee soutaan!

    • Voi kun helppoa..

      > Ei vaikeaa.
      >
      > Kanava kiertäisi kosken.

      Mikään ei ole vaikeaa silla jonka ei tarvitse itse sitä tehdä.

      Eikä itse maksaa. Homma on helppouden lisäksi vielä edullistakin.

    • Nimetön123456789

      Tämä viestiketju oli viihdyttävää lukemista. Kiitos näistä nauruista, päiväni piristyi.

    • kanavaaan

      Kanavoidaan

    • hienohomma
      • Anonyymi

        "Uudesta ainutlaatuisesta veneilyreitistä suuret odotukset – saksalaisturisteja, satoja huviveneitä, risteilyalus"

        https://yle.fi/uutiset/3-10804499

        Hyvä pöhinä päällä. Niin ei tietenkään täällä, vaan Itä-Suomessa.


    • Anonyymi

      Loistava idea toisi töitä rakentamisen myötä ja myöhemmin matkailun parissa, hankkeeseen saisi varmasti tukea myöskin eu sta kunhan jokin/joku alkaisi tosissaan ajamaan asiaa.

    • Anonyymi

      Suomessa on noin 250 000 työtöntä. Eiku lapio heilumaan, nyt ovat tyhjän panttina.

    • Anonyymi

      Ihan noin niin kuin teknisessä mielessä, mihin rakentaisit tarvittavat sulut?

      • Anonyymi

        Voimalaitosten kohdalle. Teknisesti kanavointi on mahdollista, mutta rahoitus puuttuu ja tulee puuttumaan. Ko vesiväylän käyttäjät olisivat huviveneilijöitä, kaikki muu liikenne hoidetaan maata pitkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voimalaitosten kohdalle. Teknisesti kanavointi on mahdollista, mutta rahoitus puuttuu ja tulee puuttumaan. Ko vesiväylän käyttäjät olisivat huviveneilijöitä, kaikki muu liikenne hoidetaan maata pitkin.

        Miksi olisi vain huviveneilyä? Vesitse rahti kulkee halvimmalla ja ympäristöystävällisimmin.

        Lisäksi esim. Keski-Euroopassa ovat suosittuja suuret laadukkaat jokilaivat, jotka vetävät hyvin turisteja. Miksei näin voisi olla Suomessakin?

        Suomi voitaisiin helposti kanavoida niin, että Suomen läpi pääsisi vesitse. Kokemäenjoen kanavasta sisään ja Kymijoenkanavasta takaisin merelle tai toisinpäin. Ainutlaatuinen sisävesireitti, joka toisi varmasti paljon matkailutuloja ja rahti liikkuisi.

        Mutta tuskin omaan maahan panostetaan. Maailmalle lähetetään kaikenmaailman tukipaketteja yms. Esim. Korona elpymispakettiin Suomi maksoi kuutisen miljardia ja sai parisen miljardia. Tuolla menetetyllä 4 miljardilla olisi Suomen kaikki vähänkään järkevät kanavahankkeet toteutettu. Italiassa kuulemma teetätetään ilmaisia remontteja tukipakettirahoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi olisi vain huviveneilyä? Vesitse rahti kulkee halvimmalla ja ympäristöystävällisimmin.

        Lisäksi esim. Keski-Euroopassa ovat suosittuja suuret laadukkaat jokilaivat, jotka vetävät hyvin turisteja. Miksei näin voisi olla Suomessakin?

        Suomi voitaisiin helposti kanavoida niin, että Suomen läpi pääsisi vesitse. Kokemäenjoen kanavasta sisään ja Kymijoenkanavasta takaisin merelle tai toisinpäin. Ainutlaatuinen sisävesireitti, joka toisi varmasti paljon matkailutuloja ja rahti liikkuisi.

        Mutta tuskin omaan maahan panostetaan. Maailmalle lähetetään kaikenmaailman tukipaketteja yms. Esim. Korona elpymispakettiin Suomi maksoi kuutisen miljardia ja sai parisen miljardia. Tuolla menetetyllä 4 miljardilla olisi Suomen kaikki vähänkään järkevät kanavahankkeet toteutettu. Italiassa kuulemma teetätetään ilmaisia remontteja tukipakettirahoilla.

        Mietipä kauanko kestäisi matka veneellä vesistöjä pitkin Hämeenlinnasta Poriin ja kauanko se kestää jo nyt olemassa olevia teitä pitkin autolla. Eroa tulisi vuorokausikaupalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mietipä kauanko kestäisi matka veneellä vesistöjä pitkin Hämeenlinnasta Poriin ja kauanko se kestää jo nyt olemassa olevia teitä pitkin autolla. Eroa tulisi vuorokausikaupalla.

        Tietenkin vesitse kuskataan tavaraa jolla ei ole kiire mihinkään.

        Mieti kuinka monta rekkakuormallista laivaan mahtuu. Tuskin saimaan kanavaakaan kukaan olisi käyttänyt, jos rekoilla olisi homma käynyt taloudellisemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkin vesitse kuskataan tavaraa jolla ei ole kiire mihinkään.

        Mieti kuinka monta rekkakuormallista laivaan mahtuu. Tuskin saimaan kanavaakaan kukaan olisi käyttänyt, jos rekoilla olisi homma käynyt taloudellisemmin.

        Saimaan kanava on avattu liikenteelle ensimmäisen kerran vuonna 1856. Siihen aikaan ei rekkoja paljon näkynyt. Hevosvetoisesti mentiin niitä vähiä teitä pitkin mitä oli erämaahan raivattu.

        Jos ihan pakko on veneellä edetä pitkin kokemäenjokea, niin auton ja trailerin avulla kun selvittää voimalaitokset, saa itselleen ja avutajilleen ihan kivan kokemuksen. Mitään taloudellista hyötyä ei kokemäenjoen vesiliikenteestä ole saavutettavissa. Puutavaraa joessa uitettiin 60-luvulle asti. Sekin loppui kun tukit alettiin kuljettamaan kumipyörien päällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saimaan kanava on avattu liikenteelle ensimmäisen kerran vuonna 1856. Siihen aikaan ei rekkoja paljon näkynyt. Hevosvetoisesti mentiin niitä vähiä teitä pitkin mitä oli erämaahan raivattu.

        Jos ihan pakko on veneellä edetä pitkin kokemäenjokea, niin auton ja trailerin avulla kun selvittää voimalaitokset, saa itselleen ja avutajilleen ihan kivan kokemuksen. Mitään taloudellista hyötyä ei kokemäenjoen vesiliikenteestä ole saavutettavissa. Puutavaraa joessa uitettiin 60-luvulle asti. Sekin loppui kun tukit alettiin kuljettamaan kumipyörien päällä.

        Ei näkynyt rekkoja vuonna 1856, mutta nyt näkyy. Siitä huolimatta rahti liikkuu laivoilla kanavassa, vaikka rekkavaihtoehto on tarjolla. Kanavan sulkujen pidentäminenkin oli alkamassa, jotta vielä pidemmät laivat mahtuisivat kanavasta.

        Sodan takia nyt vain on remontti ja koko kanavan käyttö jäissä.


    • Anonyymi

      Nyt kun Saimaan kanava on pois käytöstä sodan vuoksi on otettu esille jälleen kymijoen kanavointi.

      Pirkanmaalaiset päättäjät voisivat nyt tehdä edes sen verran, että Kokemäenjoen kanavoinnista tehtäisiin edes jokin selvitys.

      Jotta Länsi-Suomen vesistöjäkin joskus kehitettäisiin.

    • Anonyymi

      Saimaan kanava on rahtikuljetusten kannalta Suomen ylivoimaisesti eniten liikennöity kanava. Vielä vuonna 2007 kanavassa kulki 2 miljoonaa tonnia rahtia. Viime vuonna jäätiinkin jo 1,3 miljoonaan tonniin.

      Jos tuon 1,3 miljoonaa tonnia rahtia kuljettaisi junalla, se tarkoittaisi vuoden joka päivälle 2 täyteen lastattua junaa. Tämä ei ole mitenkään kovin ylivoimainen urakka VR:lle.

      Kokemäenjoen alueelle rakennettava kanava ei voisi mitenkään toimia kannattavasti nimenomaan rahdinkuljetuksella. Huviveneilykäyttö on rahavirroiltaan vieläkin pienempää, eikä myöskään se kykene kattamaan arviolta 10...20 miljoonan euron vuosikustannusta.

    • Anonyymi

      "Puutavaraa joessa uitettiin 60-luvulle asti. Sekin loppui kun
      tukit alettiin kuljettamaan kumipyörien päällä."

      Noita hienoja tukkilauttoja kyllä järvimaisemaamme kaipaan. Uimareissulla oli mukavaa seurailla, kun toista tuntia kesti hitaan tukkilautan eteneminen järvellä näkökentän poikki.

      Joskus lautat hajosivat, ja silloin oli mukavia irtotukkeja polskiville lapsille tarjolla pitkin rantoja. Alle viikossa ne kerättiin kuitenkin jo pois.

      Tuolloin oli vielä veneilijöitäkin järvellä, verkoille menossa, onkimassa tai mökkireissulla. Nyt on Rautavesi melkoisen tyhjää erämaata, ei ole ketään liikkeellä tuntikausiin.

      • Anonyymi

        Varmaan olisi vähän eri lailla liikennettä, jos Sastamalasta pääsisi vesitse Tampereelle ja Poriin ja vaikka Helsinkiin.


      • Anonyymi

        Jokunen vuosi sitten Rautavedellä kokeiltiin reittiliikennettä lähinnä keskustan ja Ellivuoren välillä. Ei ilmeisesti ollut taloudellisesti kannattavaa. Jos Ellivuoressa olisi nykyistä laajemmat palvelut, niin ehkä ko reittiliikenteelle olisi riittävästi kysyntää. Ellivuoren palveluiden kehittäminen ei kuitenkaan liene tämän ketjun aihe.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2122
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1674
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1501
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      32
      1486
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      6
      1229
    Aihe