Koirankarvat kuriin?

KarvojaKarvoja

Koiranomistajat tai siivousalan ammattilaiset: olisiko teillä antaa vinkkejä siihen, miten pitää talo suht siistinä koiran karvoista?

Olen niin kyllästynyt jatkuvaan imuroimiseen - ja sekin vain tuntuu lennättävän kaiken karvan ja pölyn ilmaan, ja huusholli on seuraavana päivänä ihan saman näköinen.

Onko mitään muuta tehokasta vaihtoehtoa? Olisiko järkevämpi esimerkiksi pyyhkiä lattiat kostealla päivittäin?

26

3676

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karvakasoja

      Hauveli pitäisi harjata vähintään viikoittain.
      Meillä on 2 shelttiä ja tuo viikonkaan väli ei riitä ainakaan silloin kun on karvanlähtökausi meneillään.
      Mattoja emme juuri kesäaikaan käytä siivouksen helpottamiseksi ja olohuoneeseen,makkareihin ja lasten huoneisiin emme koiria karvan lähtöaikana edes päästä.

    • Imuroi koira!

      Meidän piski on tottunut siihen, että turkkia imuroidaan. Ei se siitä erityisemmin pidä, kyllästyy muutamassa minuutissa ja lähtee tiehensä, mutta aina siinä jotain voittaa. Saattaapa olla, että kesäkuumalla se tuntuu jopa mukavalta, että ihossa käy ilmavirta. Imuroin ilman suulaketta ihan letkun päällä ja täydellä teholla. Nurkissa kyllä näkyy, jos on jäänyt koira imuroimatta...

      • Tiedän imuroinnin toimivan myös pitkäkarvaisen kissan kohdalla. :P Kummini kolli jopa piti siitä.


    • päivipimpsakas

      se on ikkos vika laita se sohvaperuna kävelemään niin loppuvat koiran karvatkin.

    • Enosetämies

      Vie koira eläinlääkäriin ruiskulle ja osta uusi karvaton koti.

    • neljän kissan om.

      Kyllä olen sitä mieltä, jos ei siedä karvoja niin olisi varmaan parempi luopuo eläimistä. Itselläni neljä kissaa ja karvoja kyllä piisaa.

      • koglie

        Miullakii on karvoja!


    • 2+1

      meillä 2 koiraa ja kissa ja karvoja riittää. Ennen imurointia vedän matoista lastalla vasta nukkaan karvat pois, imuroimalla pelkästään ei lähde. Joka päivä on imuroitava, mutta jos haluaa lemmikkejä pitää niin työtähän se omistajalta vaatii.

    • ÄLLITÄLLI

      Voi jysäys! Olet varmaankin ollut tietoinen, kun elukkaa hankita, että siitä LÄHTEE KARVOJA, vai oletko kuvitellut että se on kuin koriste joka istuu yhdessä nurkassa ? Voi yksinkertaisuus. Mitähän jos myisit taio antaisirt koirasi ihmiselle, joka ymmärtää niiden päälle, ennen kun iskee "äkillinen allergia lapselle". Voi voi ja vielä kerran voi voi.

      • koranputki

        Hyvä Ällitälli ja muut viisastelijat, pidän aloittajan kysymystä asiallisena. Samaa en voi sanoa vastauksistanne. Perheissä tehdään kompromisseja ja siksi esim. siististä kodista pitävä äiti voi myöntyä karvoja levittävän perheenjäsenen hankintaan. Otuksesta toisille aiheutuva ilo on luultavasti suurempi kuin aloittajalle aiheutuva karvaharmi. Jos aloittaja saa asiallisia vinkkejä harminsa pienentämiseksi, se ei ole muilta pois. Samaa logiikkaa voi soveltaa muuhunkin. Margariini, margariini ja vielä kerran margariini. SITÄPAITSI mua kiinnostaa lukea niitä asiallisia vinkkejä, kiitos niitä kirjoittaneille.


    • wantsadog

      Otan vastaan koiran jos se on sisäsiisti! Karvoja siitä saa irrota niinkuin koirista yleensä tekee!

    • Imuroi koira!

      Älä välitä noista epäasiallisista vastauksista, osa ihmisistä nyt vaan on tuollaisia. Yritä löytää tasapaino koirankarvaisuuden ja siisteysvaatimusten välille, mitäpä tuohon muutakaan voi sanoa. Kaikki, joilla itsellään on tai on ollut koira, tuntevat kyllä tämän ongelman - jos se nyt ongelma on. Ymmärrän hyvin, että alituiset koirankarvatuppurat ottavat silmään, mutta yritä opetella vaan sietämään niitä, onhan koira kuitenkin niin mukava ihminen! :-)

    • Karvat kuriin

      Elämää koirien kanssa helpottaa imuri, jossa on tarpeeksi
      imutehoa, niin ei tarvitse puoltapäivää hinkata matosta
      karvoja irti. Toiseksi koirien säännöllinen pesu vähen-
      tää myös irtokarvojen määrää lattioilla. Karvanlähtöai-
      kana voi koiraa pestä tiheämminkin, vaikka kerran
      viikossa, jolloin irtonaiset karvat ja hilse lähtevät
      kerralla.Kolmanneksi se säännöllinen harjaus
      ulkona vaikkapa karstalla jos on paksuturkkinen
      koira.

    • jlggy

      Olen siivousfriikki, siivoan talon joka ikinen päivä lattiasta kattoon. Kaks pientä westietä löytyy myös, joista karvaa irtoaa mielettömät määrät.
      Alkuun harjasin turkit päivittäin, kunnes toiselle koiralle iski hirmu ihottuma joka puolelle kehoa. Hain lekurilta lääkkeet, joka samalla neuvoi ajelemaan koiran karvat pois, jotta iho saa ilmaa. No, hankin omat trimmivehkeet ja vedin pojan nakuksi. Karvat tietysti hävisivät kämpästä heti puolella entisestä määrästä. No, vedin sitten toisenkin alasti. Ei ollut karvoja enää, ja koirilla mukavan vilponen olo. Kovin rotukoirilta eivät toki näyttäneet, mut mitä sitten, kunhan joka osapuoli kotona asiasta jotenkin hyötyi. Ovat olleet nakuina nyt kolme, ehkä neljä vuotta. Talvisin on vaan hirmu päällepuettavat, mut pienempi pahempi se on. Karva toki kasvaa nopeasti, et ihan ilkosillaan ei ukot jatkuvasti ole, mut ei sitä karvaa entiseen malliin oo löytyny tyyliin just avatusta rahkapurkista.

      Ellei koiran ulkonäöllä oo väliä ni karvat pois vaan. Helpompi se on koirallekkin.

    • 3koiranomistaja

      Mulla on kolme koiraa ja karvapalleroita on kyllä jatkuvasti lattialla vaikka kuinka imuroi. Imuroin itse noin 2x päivässä moppaan. Vähän aikaa pysyy siistinä mutta sitten taas on karvoja joka puolella. Onhan se ärsyttävää mutta tämmöstäpä se elämä näitten karvaturrien kanssa on :)

      Joka päivä myöskin harjaan koirat, joten varmana sekin vähän helpottaa. Mattoja en pidä lattialla, ainakaan nytten mutta ehkäpä takaisin vielä laitan. Mulla vaan matot on sellasia kunnon karvamagneetteja, joten en näe tarvetta pitää niitä lattialla, imevät karvat itseensä ja puhdistaminen on työlästä. Parempi siis ilman, kunnes ostan sellaiset matot jotka helpompi pitää koiran karvoista puhtaina.

      Tuskimpa on mitään keinoa, jolla sun asuntosi pysyisi täysin puhtaana karvoista. Ei varmaan oikein auta kuin vaan siivoilla mahdollisimman paljon. Ja tosiaan harjata kannattaa koiria ihan joka päivä jos on pitkäturkkinen.

    • furfani

      Furminator poistaa ison osan karvoista, suosittelen! Itselläni rotikka, josta lähtee karvoja todella paljon, furminatorin oston jälkeen karvoja ei pyöri lattioilla enää niin paljon...

    • 1nolla

      minulla ei ole kuin karvainen vittu kotona nolla

    • asdfjklö65

      Kannattaa homma imuriin pyörivällä harjalla varustettu mattosuulake, niin ei tarvitse jynssätä karvoja irti, vaan tulee puhdasta yhdellä vedolla.

    • Faktajuttu.

      On se, ettet saa asuntoasi pölyttömäksi etkä karvattomaksi niin kauan kuin taloudessasi on koira. Itselläni on kyseisestä "ongelmasta" noin 30 vuoden kokemus.

    • Lähes karvaton

      Ostakaa kaikki karvoista kärsivät topcanis TuffEnuff-sieni. Sillä saa suht helpolla karvat matoista, sohvista ym. tekstiileistä. Hinta noin 15 egee lemmikkikaupoissa, itse olen löytänyt halpakaupan poistomyynnistä alle vitosella. Sieni on jotain solukumin tapaista ainetta ja todella toimii, itselläni on suuri, pitkäkarvainen koira josta lähtee jatkuvasti karvaa harjaamisesta huolimatta. Ohessa linkki esittelyvideoon.
      http://www.topcanis.com/catalog/TuffEnuff.avi

    • chihauva

      Hohhoijaa, mitä kommentteja on tähänkin keskusteluun sadellut... Jotkut voisi vähän miettiä ja jos ei kerran ole asiallista kommentoitavaa, niin jättää sitten kokonaan ne mölyt mahaansa!

      Meillä on kolme pientä koiraa ja melko paljon lähtee karvaa niistäkin. Itse tykkään pitää kotini siistinä, joten siivoan suht usein ( koirat harjataan säännöllisesti ulkona). Imuroidaan pari kertaa viikossa ja lattiat pyyhitään kostealla noin kerran viikossa. Sen sijaan joka päivä pyyhkäisen lattiat kuivalla mikrokuituliinalla, se imaisee karvat hyvin itseensä ja se on helppo käydä välillä puistelemassa ulkona ja jatkaa sitten taas hommaa. Meillä on myös lähes kaikki matot puuvillaisia, joten niistä saa imuroitua karvat todella helposti pois (varsinkin tuollaisella mattosuulakkeella), kun eivät jumiudu kiinni maton materiaaliin. Ne on myös helppo pestä itse kesäisin, ovat siis kaikin puolin helpoimmat matot koiraperheeseen.

    • koiran karva

      Emännällä on tollasta 3 porsasta,no oikeasti fieldspanieleita joista lähtee varmaan kilo karvaa päivässä.
      Imurin kans saa reuhtoa jatkuvalla syötöllä ja se hiton pussukka on aina täynnä.
      Aina kun tulee vieraita niin pitäähän se huusholli taas perkele imuroida ja annas olla kun vieraat tulee sisään niin nuo kuonaläjät loikkii pitkin seiniä riemusta ja sitä fakin karvaa on minuutin jälkeen enemmän kuin ikinä missään kuunaan on nähty.
      Ja tottakai niitä vieraitakin ramppaa täällä vissiin enemmän kuin Tampereen torilla.
      Eikö nekään ääliöt osaa ikinä pysyä kotona!?
      Sadeajat ja keväät ovat yhtä sonnan kanssa taistelua.Pitäisi olla joku suurtehohöyrytäryjyräpesuri että saisi puhdasta jälkeä.
      Pihalla on paskaa enemmän kuin Viikin puhdistamo pystyisi ikänä edes käsittelemään.
      Nytkin nuo possukat tuossa töllistelevät tyytyväisen näköisinä rivissä.. minä taas tungen ne unelmissani ammeeseen leivänpaahtimen kera...

    • westien omistaja

      jlkky:: westiestä ei lähde normaalisti paljon karvaa irti itsekseen, se on nypittävä rotu. Jos turkin hoitaa oikein, niin saa olla aika paljon koiria, että edes huomaa jostakin koiran irtokarvoja

    • dede

      Osta Rainbow puhdistusjärjestelmä!!! Huippu!

    • sannaliuk

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      76
      1362
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1195
    3. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      934
    4. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      906
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      78
      848
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      31
      794
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      162
      793
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      776
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      774
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      675
    Aihe