Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Eläin- vai itserakkautta?

lopetus liikaa

Poliisia saa varrota maaseudulla ainakin tunnin ajan, ennen kuin se tulee lopettamaan vahingoittuneen eläimen. Siinä ajassa eläin ehtii valtavasti kärsiä kivuista ja pelosta. Eläinrakas ihminen, joka ei itse pysty lopettamaan kärsivää eläintä, ei rakasta eläimiä vaan itseään.

Kai ymmärsitte pointtini? Eli kyse ei ole kuinkaan maaseudsta tai poliisista, vaan kärsivien eläinten lopetusten laiminlyönneistä. Olen havainnut tällaista pelkuruutta erityisesti niistä naisista/tytöistä, jotka juuri ovat pitävinään/välittävinään eläimistä erityisen paljon. Mitä eläinrakkautta se on, ettei suostu itse ottamaan kärsivältä eläimeltä henkeä pois, vaikka siihen olisi mahdollisuus, vaan täytyy jättää eläin kärsimään kunnes lopettaja saapuu paikalle?

209

5470

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikä rengasrauta?

      Niin, kaikilla naisilla/tytöillä on esim. terveyssiteitä autossaan, joilla voi hyvin lopettaa kärsivän eläimen.

      Pointtini on se, kuinka monella on aina mukanaan välineet joilla saa lopetettua eläimen, sekä taito tappaa ilman lisäkärsimystä?
      Lyödäänkö renkaanpaikkausmassapurkilla päähän?

      • ...........

        Minä en saa lopetettua eläintä. Ei ihmistäkään saa lopetettua, vaikka olisi millaiset kivut ja tuskat (ja sellaisiakin sairaalassa on). Oikein on päästä mahdollisimman pian tuskasta, mutta ei se että pystyy tappamaan kärsivän eläimen, kerro eläinrakkaudesta. Esim. sairaanhoitajana minulla on aika pitkälle viety oikeudentunto ja halu edistää ja kunnioittaa ihmis/eläinarvoista elämää, mutta tappamaan en tietenkään pystyisi. Siinäkin on eri asia painaa liipaisimesta kun hakata tylpällä esineellä päähän. Eläimissäkin on eroja, on eri asia tappaa kituva jänis kuin karhu. Lemmieläintä ei mielestäni edes saa itse lopettaa ellei ole kyse onnettomuudesta, lopetuspiikki on aina armeliain. Itse kärsisin mieluumminsuhteellisista kivuista kaksi tuntia kuin että kuolisin siihen, että joku hakkaa päätäni tiilellä. Lopuksi; kuka määrittelee kovan ja sietämättömän kivun rajan ja mihin raja vedetään, kun kyseessä on kommukoimaton eläin joka ei pysty puhumaan.. ja olisiko eläin kuitenkin voitu pelastaa, vaikka olisi esim. rampautunut. Jos kunnioittaa elämää, niin rammankin elämä on elämä ja siihen kannattaa pyrkiä jos vaihtoehtona on tappaminen.


      • Noinhan se on
        ........... kirjoitti:

        Minä en saa lopetettua eläintä. Ei ihmistäkään saa lopetettua, vaikka olisi millaiset kivut ja tuskat (ja sellaisiakin sairaalassa on). Oikein on päästä mahdollisimman pian tuskasta, mutta ei se että pystyy tappamaan kärsivän eläimen, kerro eläinrakkaudesta. Esim. sairaanhoitajana minulla on aika pitkälle viety oikeudentunto ja halu edistää ja kunnioittaa ihmis/eläinarvoista elämää, mutta tappamaan en tietenkään pystyisi. Siinäkin on eri asia painaa liipaisimesta kun hakata tylpällä esineellä päähän. Eläimissäkin on eroja, on eri asia tappaa kituva jänis kuin karhu. Lemmieläintä ei mielestäni edes saa itse lopettaa ellei ole kyse onnettomuudesta, lopetuspiikki on aina armeliain. Itse kärsisin mieluumminsuhteellisista kivuista kaksi tuntia kuin että kuolisin siihen, että joku hakkaa päätäni tiilellä. Lopuksi; kuka määrittelee kovan ja sietämättömän kivun rajan ja mihin raja vedetään, kun kyseessä on kommukoimaton eläin joka ei pysty puhumaan.. ja olisiko eläin kuitenkin voitu pelastaa, vaikka olisi esim. rampautunut. Jos kunnioittaa elämää, niin rammankin elämä on elämä ja siihen kannattaa pyrkiä jos vaihtoehtona on tappaminen.

        Jos henkilö kokee surua, niin kyllä toisen henkilön velvollisuus on tehdä se valinta toisen puolesta, että haulikolla päähän, ei kukaan sitä voi alkaa pyytämään, vaan se päätös täytyy tehdä toisen kielloista huolimatta.

        Näin minä tämän empatian olen ymmärtänyt.


      • se rengasrauta

        Mutta jokaiselta naiseltakin löytyy autosta peruutusvaihde, ei muutakun sahailee edestakaisin tarpeeksi niin loppuu kituminen. Kerranhan siitä on jo yli ajettu, samaan morkkikseen menee helposti muutama kerta lisää. Ei tarvi hakata eikä nähdä verta ja suolenpätkiä. En suosittele kuitenkaan isoihin eläimiin.


      • jassoo
        Noinhan se on kirjoitti:

        Jos henkilö kokee surua, niin kyllä toisen henkilön velvollisuus on tehdä se valinta toisen puolesta, että haulikolla päähän, ei kukaan sitä voi alkaa pyytämään, vaan se päätös täytyy tehdä toisen kielloista huolimatta.

        Näin minä tämän empatian olen ymmärtänyt.

        Juu. Mä tuun pöllimään sun auton, sua vituttaa, mä ammun sut. Asia sillä selvä.


      • Juurikin noin
        jassoo kirjoitti:

        Juu. Mä tuun pöllimään sun auton, sua vituttaa, mä ammun sut. Asia sillä selvä.

        No vaikka noin, ei se niin tarkkaa ole, kunhan tarkoituksesi on kuitenkin aito välittäminen toisesta henkilöstä.


      • Hra.Peura
        Noinhan se on kirjoitti:

        Jos henkilö kokee surua, niin kyllä toisen henkilön velvollisuus on tehdä se valinta toisen puolesta, että haulikolla päähän, ei kukaan sitä voi alkaa pyytämään, vaan se päätös täytyy tehdä toisen kielloista huolimatta.

        Näin minä tämän empatian olen ymmärtänyt.

        Miksi te ihmiset ajatte niin kauhean kovaa.Ja sitten kun ei ole peuroille omia ylitys paikkoja niin mistäs me peurat sitten menemme.Kyllä sitä vaan hirville on omat kyltit mutta ei meille.Olen jo pitkään toivonut että meillekin tulisi omia suojateitä.Olisi teillekin paljon mukavampaa etette rikkoisi uusia autojanne turhaan meikäläisiin.

        Mutta koska vahinko sattuu aina,niin,miksi te ettte soita meille peuroille koskaaan ambulanssia.Kerrankin satuin katselemaan metsästä kun ihminen ajoi kolarin niin samantien tuli auto vilkuilla varustettuna auttamaan.Mutta miksi ei meille peuroille?Kertokaa.Onko tämä sitä ihmisen itsekkyyttä.Kyllä sitä peurankin pitää päästä teholle jos niin tilanne vaatii.Minä ryhdyn kohta persuksi jolleii tämä tilanne muutu.


      • kimmo saari

        lyö ruuvimeisselillä silmään,ainakin ihmisellä lähti.


      • yuuu
        ........... kirjoitti:

        Minä en saa lopetettua eläintä. Ei ihmistäkään saa lopetettua, vaikka olisi millaiset kivut ja tuskat (ja sellaisiakin sairaalassa on). Oikein on päästä mahdollisimman pian tuskasta, mutta ei se että pystyy tappamaan kärsivän eläimen, kerro eläinrakkaudesta. Esim. sairaanhoitajana minulla on aika pitkälle viety oikeudentunto ja halu edistää ja kunnioittaa ihmis/eläinarvoista elämää, mutta tappamaan en tietenkään pystyisi. Siinäkin on eri asia painaa liipaisimesta kun hakata tylpällä esineellä päähän. Eläimissäkin on eroja, on eri asia tappaa kituva jänis kuin karhu. Lemmieläintä ei mielestäni edes saa itse lopettaa ellei ole kyse onnettomuudesta, lopetuspiikki on aina armeliain. Itse kärsisin mieluumminsuhteellisista kivuista kaksi tuntia kuin että kuolisin siihen, että joku hakkaa päätäni tiilellä. Lopuksi; kuka määrittelee kovan ja sietämättömän kivun rajan ja mihin raja vedetään, kun kyseessä on kommukoimaton eläin joka ei pysty puhumaan.. ja olisiko eläin kuitenkin voitu pelastaa, vaikka olisi esim. rampautunut. Jos kunnioittaa elämää, niin rammankin elämä on elämä ja siihen kannattaa pyrkiä jos vaihtoehtona on tappaminen.

        Kyllä meillä Lapissa vaa vanhat huonokuntoiset (yli12v) hirvi/karhukoirat on ite ampumalla lopetettu...

        Turha etelän vetelien tulla mussuttamaan asiasta. Näin met oomme aina toiminu. Parempi, että tuttu isäntä päästää rakkaan apulaisensa päiviltä kotioloissa, kuin vieraassa, steriililtä haisevassa ja kaikenlisäksi kauhean valoisassa/kirkkaassa paikassa sen tekevä tuntematon ihminen!

        Tämä ei ole trotti, vaan totista totta. T. 21 vuotias lappilainen.


      • Tärkeät asiat esiin

        Kaikki eivät ole viellä sentään vanhusten hoidon ammattilaisia. Siellä onnistuu hengen poisto. Nyt kun on siirrytty piikkien aikakauteen, luonnollista poistumaa. Tehostetaan ja siihen oikein pyritään. Toisin sanoen asiakkaan terveyden romahduttamiseen hämärissä olosuhteissa "ei todistajia paikalla" Raha saa ahneissa suoranaisen verenhimon esille. Kamottavaa. Missä vaiheessa tähän on jouduttu ja mitkä ovat tavoitellut voitot ja voittajat. Ketkä ovat kärsijöitä ja maksajia. Ihmisten olisi korkea aika alkaa ajatella omilla aivoillaan. Aivot on tarkoitettu ajattelua ja harkintaa varten myös.
        Pelottaako ap:ta ihmiset joilla on viellä järki tallella ja kykenevät tuntemaan ja aistimaan.
        Eivät suostu sopulilauman lailla hyväksymään murhia jonain normaalina joukko teurastuksena mikä kuuluisi tiettyjen ihmisten elämän kuvaan alistumiseen ns.kohtalolle.

        Olisi julmaa teurastaa eläin ilman oikeita välineitä ja tarvittavia tietotaitoja. Teurastajat on oma ammattikuntansa.
        Pitäisikö ryhtyä lääkäriksi, kun joku ihminen on vakavasti loukkaantunut ja makaa kivuista ulisevana möykkynä tien laidassa. En varmasti myöskään hyökkää takapoksiin penkomaan asetta, lopettaakseni pikaisesti kärsimykset.
        Se että olen nähnyt julmuuden mihin omaisiamme, ikäihmisiä, pakolla johdatetaan laitos oloihin. Suunnitelmallisen välinpitämättömyyden uhreiksi on karmeaa todellisuutta. Ihminen näköjään pystyy olemaan toista ihmistä kohtaan todella julma ihan laiskuuttaan kuulemma ammattitutkinto oli taskussa. Tosin epäilen että kyseistä pyövelöintiä harrastavat eivät ole täysin terveitä. Inhimillisyys osasto on aivoissa näillä pahasti vaurioitunut. Vääräntodistuksen antaminen lähimmäisestään lääkärille minun läsnä ollessani onnistui yhdeltä sairaalta yksilöltä. Tämän henkilön ilmeestä kävi kyllä ilmi, että hän täysin tietoisesti puhui vastoin totuutta. Potilaan kanssa kyläillessäni sukulaisissa kerroin tapauksesta vielä monta kuukautta jälkeenpäin ihmisille. Ketään ei ollut uskoa korviaan. Miten arvauskeskuksessa voi olla näin pihalla olevaa joukkoa junailemassa toisten vielä normaalien ihmisten elämää. Suoranaista kieroilua iäkkäiden ihmisten selän takana. Paperille yritetään kerätä valmiiksi todistusaineistoa mahdollista tulevaa lopetuspäätöstä silmälläpitäen. Apua, mihin tämä maailma on menossa.
        Tässä valossa, eläinten meidän jokapäiväisen leipämme, kohtalo ja kärsimykset ovat mielestäni todella pieni pisara meressä.


      • :/ että silleen
        Hra.Peura kirjoitti:

        Miksi te ihmiset ajatte niin kauhean kovaa.Ja sitten kun ei ole peuroille omia ylitys paikkoja niin mistäs me peurat sitten menemme.Kyllä sitä vaan hirville on omat kyltit mutta ei meille.Olen jo pitkään toivonut että meillekin tulisi omia suojateitä.Olisi teillekin paljon mukavampaa etette rikkoisi uusia autojanne turhaan meikäläisiin.

        Mutta koska vahinko sattuu aina,niin,miksi te ettte soita meille peuroille koskaaan ambulanssia.Kerrankin satuin katselemaan metsästä kun ihminen ajoi kolarin niin samantien tuli auto vilkuilla varustettuna auttamaan.Mutta miksi ei meille peuroille?Kertokaa.Onko tämä sitä ihmisen itsekkyyttä.Kyllä sitä peurankin pitää päästä teholle jos niin tilanne vaatii.Minä ryhdyn kohta persuksi jolleii tämä tilanne muutu.

        Ei pahalla, mutta hirvimerkki on kylläkin hirvieläin merkki.
        Hirvieläin merkki varoittaa siis hirvestä, valkohäntäkauriista ja metsäkauriista.
        Poroille on oma merkkinsä, johtuen porojen erillaisista elinalueista ja käyttäytymisestä.

        Ylityspaikkojen laittaminen on turhaa, koska hirvieläinten älykkyys ei riitä siihen, että ne käyttäisivät niitä.

        Valitettavaa on että jos hirvieläin osuu autoa päin, nopeus on yleensä niin kova ettei eläintä voi enää yleensä auttaa.

        Sori nyt kun halusin vaan päteä.


      • Herra Eutanasia
        ........... kirjoitti:

        Minä en saa lopetettua eläintä. Ei ihmistäkään saa lopetettua, vaikka olisi millaiset kivut ja tuskat (ja sellaisiakin sairaalassa on). Oikein on päästä mahdollisimman pian tuskasta, mutta ei se että pystyy tappamaan kärsivän eläimen, kerro eläinrakkaudesta. Esim. sairaanhoitajana minulla on aika pitkälle viety oikeudentunto ja halu edistää ja kunnioittaa ihmis/eläinarvoista elämää, mutta tappamaan en tietenkään pystyisi. Siinäkin on eri asia painaa liipaisimesta kun hakata tylpällä esineellä päähän. Eläimissäkin on eroja, on eri asia tappaa kituva jänis kuin karhu. Lemmieläintä ei mielestäni edes saa itse lopettaa ellei ole kyse onnettomuudesta, lopetuspiikki on aina armeliain. Itse kärsisin mieluumminsuhteellisista kivuista kaksi tuntia kuin että kuolisin siihen, että joku hakkaa päätäni tiilellä. Lopuksi; kuka määrittelee kovan ja sietämättömän kivun rajan ja mihin raja vedetään, kun kyseessä on kommukoimaton eläin joka ei pysty puhumaan.. ja olisiko eläin kuitenkin voitu pelastaa, vaikka olisi esim. rampautunut. Jos kunnioittaa elämää, niin rammankin elämä on elämä ja siihen kannattaa pyrkiä jos vaihtoehtona on tappaminen.

        Suhteelliset kivut ja suhteelliset kivut. Entä jos on kitumassa hengiltä joissakin tunneissa vailla minkäänlaista liikuntakykyä tai mitään? On niin sanotusti aivan paskana. Kyllä minä mieluummin ottaisin muutaman kunnon iskun päähän kuin sitä kestäisin sinne kuolemaan saakka. Ja kyllä tämä pätee kuolemansairaisiin ihmisiinkin, jotka pakotetaan kitumaan jopa kuukausia. Onko se humaania? No ei. Eutanasia pitäisi saada käyttöön.

        Jos Suomessa otetaan käyttöön se eutanasia, niin kyllä minä voin ruveta toimeenpanijaksi ilman mitään ongelmia. Armomurha on kovin eri juttu kuin muunlainen murha, eikä minulla ole mitään eettisiä ongelmia sitä vastaan. Jos se on kuolemansairaan tuskissa elävän itse tekemä päätös, niin mikä ettei? Ja jos ongelmaksi muodostuu toimeenpanijan löytäminen, niin minä olen tosiaan vapaaehtoinen. Kyllä minä voin. Ihan mikä se tapa sitten olisikin. Uskoisin humaaneimman tavan olevan naamari, jonka avulla hengitysilmaksi annetaan hapetonta kaasua, jota elimistö ei kuitenkaan tunnista miksikään myrkyksi. Typpi olisi vallan mainio. Aika nopea systeemi olisi tosin niskalaukauskin.

        Itsehän rauhallisena ja turhista panikoimattomana ihmisenä voisin kyllä toteuttaa sen eutanasian ihan periaatteessa millä tahansa olosuhteiden mahdollistamalla ja asiakkaan tahtomalla tavalla. Pikaeutanasia lumilapiolla ei olisi mikään ongelma. Tai kylpyammeeseen hukuttaminen. Ja äkkiäkös sitä hengiltä kuristaisikin. Eikä ole muuten mikään tuskallinen tai hirveän pelottavakaan tapa lähteä, jos oikealla tekniikalla nopeasti ensin kuristaa tajuttomaksi ja sitten pitää otetta ihan loppuun saakka. Sitten jos eutanasiahoidon tilannut potilas sattuisi olemaan enemmän showmiehiä, niin tokihan jollain käsikranaatilla voisi homman hoitaa. Tai giljotiinilla. Jos taas eutanasiahoitoa kaipaava suosisi luomua, niin voisihan sitä ihan nyrkilläkin hakata hengiltä toki. Siinä pitäisi vain teipata kädet oikeaoppisesti, etteivät rystyset murtuisi. Työtapaturmiahan pitää välttää toki myös eutanasijoitsijan hommissa.

        Eläimiäkin voin lopettaa sivutoimena. Ei se ole mikään ongelma. Siinä kyllä olisin vähän nirsompi noista keinoista. Viattomat luontokappaleet ansaitsevat nopean pääsyn pois kärsimyksistään. Kärsivät eläimet pitääkin lopettaa mahdollisimman nopealla ja kivuttomalla tavalla. Ei siis nyrkillä hakkaamista niille, vaikka kuinka vaikuttaisivat luomueläimiltä. Niin ja olisihan se parempi ihan taas työturvallisuudenkin kannalta, että karhun lopettamiseen ottaisi pyssyn.


      • c öCklv
        ........... kirjoitti:

        Minä en saa lopetettua eläintä. Ei ihmistäkään saa lopetettua, vaikka olisi millaiset kivut ja tuskat (ja sellaisiakin sairaalassa on). Oikein on päästä mahdollisimman pian tuskasta, mutta ei se että pystyy tappamaan kärsivän eläimen, kerro eläinrakkaudesta. Esim. sairaanhoitajana minulla on aika pitkälle viety oikeudentunto ja halu edistää ja kunnioittaa ihmis/eläinarvoista elämää, mutta tappamaan en tietenkään pystyisi. Siinäkin on eri asia painaa liipaisimesta kun hakata tylpällä esineellä päähän. Eläimissäkin on eroja, on eri asia tappaa kituva jänis kuin karhu. Lemmieläintä ei mielestäni edes saa itse lopettaa ellei ole kyse onnettomuudesta, lopetuspiikki on aina armeliain. Itse kärsisin mieluumminsuhteellisista kivuista kaksi tuntia kuin että kuolisin siihen, että joku hakkaa päätäni tiilellä. Lopuksi; kuka määrittelee kovan ja sietämättömän kivun rajan ja mihin raja vedetään, kun kyseessä on kommukoimaton eläin joka ei pysty puhumaan.. ja olisiko eläin kuitenkin voitu pelastaa, vaikka olisi esim. rampautunut. Jos kunnioittaa elämää, niin rammankin elämä on elämä ja siihen kannattaa pyrkiä jos vaihtoehtona on tappaminen.

        Heh, heh. Jos kalastaa aikomuksena syödä se saatu kala niin se pitää "lopettaa"
        heti eikä vasta peratessa tai paistinpannulla. Ihmistä tai kotieläintä en yrittäisi edes lähteä tappamaan enkä haluaisikaan. Kuitenkin jos näen yliajetun linnun, jäniksen tai siilin niin ihan varmasti vaikka itkien sen lopettaisin. Mainitsemani villieläimet eivät selviä vammaisina luonnossa eli olisi itsekästä ja moraalisestikin väärin jättää ne virumaan/rammaksi kun tietää ettei niitä voi parantaa. Hirven yms. saa ampua käsittääkseni vain poliisi. Hoitoalan ihmisenä minulla on myös halu toimia eettisesti oikein.


      • juupa juu
        yuuu kirjoitti:

        Kyllä meillä Lapissa vaa vanhat huonokuntoiset (yli12v) hirvi/karhukoirat on ite ampumalla lopetettu...

        Turha etelän vetelien tulla mussuttamaan asiasta. Näin met oomme aina toiminu. Parempi, että tuttu isäntä päästää rakkaan apulaisensa päiviltä kotioloissa, kuin vieraassa, steriililtä haisevassa ja kaikenlisäksi kauhean valoisassa/kirkkaassa paikassa sen tekevä tuntematon ihminen!

        Tämä ei ole trotti, vaan totista totta. T. 21 vuotias lappilainen.

        Joo ja suomessa me kumpikin asutaan vaikka itte oon eteläsuomesta niin kyllä täälläkin lakkoja kasvaa ja on huonokuntosia teitä että on turha tulla poronpallien purioiden lässyttämään. Tosin ihmettelen ittekin näitä tyyppejä jotka kantaa loukaantuneita lokin poikasia hoitoon vaikka ne ois parempi vaan lopetaa. esim puristamalla kämmenten välissä niin et ne tukehtuu..


    • sanasta tekoihin

      No tunkki kai on jokaisessa autossa mukana!

      • mikä rengasrauta?

        Kun ei ole!!


      • Sillä kipu loppuu
        mikä rengasrauta? kirjoitti:

        Kun ei ole!!

        Laita sitten vasara penkin alle


      • Ei onnaaa

        Jos rupee tunkilla hakkaa esim. peuran päätä niin tuskat vain pahenee, ennenkuin henki lähtee. Ja esim. peura on valtion omaisuutta, eli pitää päästää myös veret ulos, ettei lihat mee piloille. Olis vaan kiva nähdä kun nainen tuon tekee.


      • 5kg tunkki v 500g as
        Ei onnaaa kirjoitti:

        Jos rupee tunkilla hakkaa esim. peuran päätä niin tuskat vain pahenee, ennenkuin henki lähtee. Ja esim. peura on valtion omaisuutta, eli pitää päästää myös veret ulos, ettei lihat mee piloille. Olis vaan kiva nähdä kun nainen tuon tekee.

        Yksi isku riittää. Aseella en lähtisi yrittämään, nekun ei ole tarkoitettu muuhun, kuin että saadaan eläin pysäytettyä ja sitten lopetetaan se jollain muulla konstilla.


    • Cat1982

      No minä esimerkiksi en pysty lopettamaan eläintä, vaikka kuinka haluaisin. Kun näen kärsivän eläimen, niin tottakai sen haluaisin päästää kärsimyksistä. Mutta pitää varmaan se eläin osata lopettaakin ilman että se kärsii siitä lopettamisen yrityksestä pitkäänkin?

      Esimerkiksi linnun/lokin lopettaminen ei kai ole hirveän helppoa jos sitä ei ole kukaan opettanut miten se tehdään korrektisti? Monet ihmiset eivät vaan pysty tappamaan eläintä helposti. Ja pitää siinä olla varma ettei vaan lisää sen kärsimyksiä siinä yrittäessä.

      Tunkilla tai vasarallakaan ei varmasti ekalla lyönnillä saa eläintä tapettua varsinkin kun ei tiedä miten se tapahtuu heti ja ilman lisäkärsimyksia. Varsinkin jos kyseessä on isompi eläin kuin vaikka päästäinen.

      • kunnolla kalloon

        Kalloon voimakas isku aivojen kohdalle vaikkapa kirveellä tai vasaralla, niin taju lähtee heti. Siinä onnistuu, kunhan on vain tarpeeksi rohkea. Aluksi voi toki harjoitella tähtäämistä iskemällä pari kertaa vaikkapa maata kohden tiettyyn pisteeseen. Jos ei tappoasetta mukana, ole niin sille ei enää mahda mitään, mutta minulla ainakin on aina autossa kirves mukana. Sopivan jäykkä/paksu keppikin riittää tainnuttamaan eläimen yhdestä iskusta, kunhan tekniikka on hjallussa, mutta sellaista puupötikköö ei kaikkialta helposti löydy, sillä tervettä ja tarpeeksi paksua puuta sen samalla täytyy olla.


      • ... jäi välistä
        kunnolla kalloon kirjoitti:

        Kalloon voimakas isku aivojen kohdalle vaikkapa kirveellä tai vasaralla, niin taju lähtee heti. Siinä onnistuu, kunhan on vain tarpeeksi rohkea. Aluksi voi toki harjoitella tähtäämistä iskemällä pari kertaa vaikkapa maata kohden tiettyyn pisteeseen. Jos ei tappoasetta mukana, ole niin sille ei enää mahda mitään, mutta minulla ainakin on aina autossa kirves mukana. Sopivan jäykkä/paksu keppikin riittää tainnuttamaan eläimen yhdestä iskusta, kunhan tekniikka on hjallussa, mutta sellaista puupötikköö ei kaikkialta helposti löydy, sillä tervettä ja tarpeeksi paksua puuta sen samalla täytyy olla.

        Kun on taju saatu pois yhdellä iskulla silmänräpäytyksessä, on aika antaa useampi isku lopulliseen hengen lähtöön. Kokemusta on itselläni mm. tämän vuoden keväältä, kun ajoin liukkaalla tiellä supikoiran ylitse autolla, jolta takaraajat murskaantuivat täysin.


      • Lokki Lenni

        Ei ollut kovin vaikeaa soittaa päivystävälle eläinlääkärille sunnuntai-iltana kun rannalta löytyi raajarikko lokinpoikanen. Kymmenten ihmisten vain tuijottaessa mitään tekemättä,poloinen lintuparka lähti mukaamme rantapyyhkeseen käärittynä ja nukahti kivuttomasti eläinlääkärin piikkiin. Ei olisi todellakan tullut mieleen iskeä sitä tunkilla päähän! On eläinsuojelurikos olla auttamatta hätää kärsivää tai loukkaantunutta eläintä.


      • ...
        ... jäi välistä kirjoitti:

        Kun on taju saatu pois yhdellä iskulla silmänräpäytyksessä, on aika antaa useampi isku lopulliseen hengen lähtöön. Kokemusta on itselläni mm. tämän vuoden keväältä, kun ajoin liukkaalla tiellä supikoiran ylitse autolla, jolta takaraajat murskaantuivat täysin.

        Aivojen murskaaminen rengasraudalla/tunkilla mahdollisimman huolellisesti ja hyvin nopeasti tehoaa. Eläin kituu joka sekunnin minkä se makaa haavoittuneena.


      • Lokinpoikanen
        Lokki Lenni kirjoitti:

        Ei ollut kovin vaikeaa soittaa päivystävälle eläinlääkärille sunnuntai-iltana kun rannalta löytyi raajarikko lokinpoikanen. Kymmenten ihmisten vain tuijottaessa mitään tekemättä,poloinen lintuparka lähti mukaamme rantapyyhkeseen käärittynä ja nukahti kivuttomasti eläinlääkärin piikkiin. Ei olisi todellakan tullut mieleen iskeä sitä tunkilla päähän! On eläinsuojelurikos olla auttamatta hätää kärsivää tai loukkaantunutta eläintä.

        eläinlääkärille - ei helevetti miten avuttomia ihmiset ovat. Vähemmällä kärsimyksellä linnunpoika pääsee kun siltä vetäisee tai kiertää niskan poikki. Sellaista se elämä on, täynnä vaaroja. Hirven lopettaminen onkin sitten jo eri juttu, karhusta puhumattakaan.


      • stillgottheblues
        ... kirjoitti:

        Aivojen murskaaminen rengasraudalla/tunkilla mahdollisimman huolellisesti ja hyvin nopeasti tehoaa. Eläin kituu joka sekunnin minkä se makaa haavoittuneena.

        Ajettiin vuosia siten supikoiran päälle. Pysähdyttiin ja kituva eläin makasi tien pientareella. Surkea uikutus ja pelokas, kärsivä katse eläimen silmissä, sitä katsetta en unohda koskaan!!! Minä, herkkä, yliempaattinen ja eläinrakas nainen pamautin eläintä rengasraudalla päähän ja eläin pääsi kärsimyksistään heti. Autossa oli remonttihanskat ja nostin eläimen enemmän ojaan, veltto oli ja tunnustelin sykettä, ei tuntunut. Parempi vaihtoehto oli tappaa eläin kuin jättää se kärsimään. Jos ei olisi ollut rengasrautaa, niin ajattelin jo, että ajan uudestaan yli. Toinen esimerkki on se, että vanha kissani löytyi limaa oksentaneena surkeasti mouruten, silmät seisoivat päässä ja eläimen kipu ja kärsimys oli varmasti kova. Oli sunnuntai ja eläinlääkäripäivystys parin sadan kilsan päässä. Joten soitto metsämiehelle, joka lupasi ampua kissani. Jos minulla olisi ollut ase, olisin ampunut kissan itse! En olisi koskaan uskonut, että kykenen tappamaan eläimen tai ylipäätään ajattelemaan noin, mutta eläinten kärsimksen lopettaminen menee omien, itsekkkäiden tunteiden yli.


      • N

        Mikäs homma tää on.?


      • ... jäi välistä kirjoitti:

        Kun on taju saatu pois yhdellä iskulla silmänräpäytyksessä, on aika antaa useampi isku lopulliseen hengen lähtöön. Kokemusta on itselläni mm. tämän vuoden keväältä, kun ajoin liukkaalla tiellä supikoiran ylitse autolla, jolta takaraajat murskaantuivat täysin.

        "autolla, jolta takaraajat murskaantuivat täysin."

        Ihmeellinen auto.


      • Jii..
        N kirjoitti:

        Mikäs homma tää on.?

        arvostelua kun ei ihmisillä näköjään muutakaan tekemistä ole. On varmaan itsellä jotain ongelmia.?


      • kehä3sisältäselvästi
        Lokki Lenni kirjoitti:

        Ei ollut kovin vaikeaa soittaa päivystävälle eläinlääkärille sunnuntai-iltana kun rannalta löytyi raajarikko lokinpoikanen. Kymmenten ihmisten vain tuijottaessa mitään tekemättä,poloinen lintuparka lähti mukaamme rantapyyhkeseen käärittynä ja nukahti kivuttomasti eläinlääkärin piikkiin. Ei olisi todellakan tullut mieleen iskeä sitä tunkilla päähän! On eläinsuojelurikos olla auttamatta hätää kärsivää tai loukkaantunutta eläintä.

        Onnea ituhippi sinulle joka esim. peuran kuskaan eläinlääkärille piikille :D


      • kusipääkaupunkilaise
        Lokki Lenni kirjoitti:

        Ei ollut kovin vaikeaa soittaa päivystävälle eläinlääkärille sunnuntai-iltana kun rannalta löytyi raajarikko lokinpoikanen. Kymmenten ihmisten vain tuijottaessa mitään tekemättä,poloinen lintuparka lähti mukaamme rantapyyhkeseen käärittynä ja nukahti kivuttomasti eläinlääkärin piikkiin. Ei olisi todellakan tullut mieleen iskeä sitä tunkilla päähän! On eläinsuojelurikos olla auttamatta hätää kärsivää tai loukkaantunutta eläintä.

        Uskomattoman munatonta touhua, itse olisin pyöräyttänyt niskat sekunnissa, ilman kipuja. Ja noita paskojahan on ihan liikaa, samoin kuin, naakkoja, harakoita ja varpusia. Lopputulos on sama, luin lehdestä että palomiehet olivat pelastaneet lokinpoikasen, mitä vittua ? Näitä saatanan tuholaisia palvotaan kun kymmenen vuotta sitten olisi haulikolla läiskäisty.. huhhuh.


      • totuus
        kusipääkaupunkilaise kirjoitti:

        Uskomattoman munatonta touhua, itse olisin pyöräyttänyt niskat sekunnissa, ilman kipuja. Ja noita paskojahan on ihan liikaa, samoin kuin, naakkoja, harakoita ja varpusia. Lopputulos on sama, luin lehdestä että palomiehet olivat pelastaneet lokinpoikasen, mitä vittua ? Näitä saatanan tuholaisia palvotaan kun kymmenen vuotta sitten olisi haulikolla läiskäisty.. huhhuh.

        Luuletkos olevasi macho. Häh? Olet hintelä räkänokka, joka täällä uhoat.
        Toivottavasti itse joudut virumaan tuntikausia, kun joku on ajanut ylitsesi. Sellaista tapahtuu Suomessa.


    • kikkelitonttu

      En tiedä vastausta

      • navettapiika

        Silloin kun minä olin autokoulussa, dinosaurusten aikaan, tätä lopetus asiaakin seliteltiin kovasti. Jos siihen hirveen rysäyttää, niin ei kovin järkevältä tunnu mennä vasaran kanssa husimaan, vaan puhelimella kylän metsästysseuran jäseniä etsiskelemään, he kun saapuvat nopeammin paikalle kuin poliisit. Nykään myös melkein jokaisella maatilalla on pulttipyssy ja ammattitaitoista väkeä lopettamaan eläimiä. Ettei se nyt niin tolkuttoman vaikeaa ole, eläin päästää kärsimästä. Tilannehan voi tulla vastaan oman lemmikinkin kohdalla, mitenkäs sitten suu pannaan? Eläinlääkäri voi olla saavuttamattomissa ja homma pitäisi hoitaa. Tämäkin asia kuuluu siihen vastuulliseen lemmikkien hoitamiseen, valitettavasti.


      • kikkelitonttu
        navettapiika kirjoitti:

        Silloin kun minä olin autokoulussa, dinosaurusten aikaan, tätä lopetus asiaakin seliteltiin kovasti. Jos siihen hirveen rysäyttää, niin ei kovin järkevältä tunnu mennä vasaran kanssa husimaan, vaan puhelimella kylän metsästysseuran jäseniä etsiskelemään, he kun saapuvat nopeammin paikalle kuin poliisit. Nykään myös melkein jokaisella maatilalla on pulttipyssy ja ammattitaitoista väkeä lopettamaan eläimiä. Ettei se nyt niin tolkuttoman vaikeaa ole, eläin päästää kärsimästä. Tilannehan voi tulla vastaan oman lemmikinkin kohdalla, mitenkäs sitten suu pannaan? Eläinlääkäri voi olla saavuttamattomissa ja homma pitäisi hoitaa. Tämäkin asia kuuluu siihen vastuulliseen lemmikkien hoitamiseen, valitettavasti.

        Sinä sen sanoit!


      • raukkiksia löytyy
        navettapiika kirjoitti:

        Silloin kun minä olin autokoulussa, dinosaurusten aikaan, tätä lopetus asiaakin seliteltiin kovasti. Jos siihen hirveen rysäyttää, niin ei kovin järkevältä tunnu mennä vasaran kanssa husimaan, vaan puhelimella kylän metsästysseuran jäseniä etsiskelemään, he kun saapuvat nopeammin paikalle kuin poliisit. Nykään myös melkein jokaisella maatilalla on pulttipyssy ja ammattitaitoista väkeä lopettamaan eläimiä. Ettei se nyt niin tolkuttoman vaikeaa ole, eläin päästää kärsimästä. Tilannehan voi tulla vastaan oman lemmikinkin kohdalla, mitenkäs sitten suu pannaan? Eläinlääkäri voi olla saavuttamattomissa ja homma pitäisi hoitaa. Tämäkin asia kuuluu siihen vastuulliseen lemmikkien hoitamiseen, valitettavasti.

        Minun oli pakko matkata 55 km isoäitini luokse, kun hän ei saanut eläinlääkäriaikaa koiralleen, joka oli kuoleman partaalla vanhuuden aiheuttamista terveyssyistä. Sanoin hänelle puhelimessa, että pistäisi nyt jumalauta lopun oman koiransa kärsimykselle, mutta hän ei suostunut, koska se on kuulemma liian kauheaa. Minun oli pakko matkata montakymmentä kilometriä ja iskeä kirves koiran kalloon, josta se kuoli heti. Maassa se oli ehtinyt maata hengittämässä jo monta tuntia, mutta haisi aika mädäntyneelle. Kukaan muu ei suostunut tulemaan lopettamaan sitä, vaan kaikkien mielestä se oli isoäitini oma tehtävä. Minustakin se on vain itserakkautta, ettei suostu lopettamaan omaa lemmikkiään, vaikka se kärsisi. Hänellä oli kirves kotona ja omat kädet toimintakunnossa, mutta vittumaisen raukkamainen asenne!

        On todella yksinkertaista iskeä koiraa kirveellä tai vastaavalla kalloon aivojen kohdalle riittävällä voimalla!


      • järkyttävää...
        raukkiksia löytyy kirjoitti:

        Minun oli pakko matkata 55 km isoäitini luokse, kun hän ei saanut eläinlääkäriaikaa koiralleen, joka oli kuoleman partaalla vanhuuden aiheuttamista terveyssyistä. Sanoin hänelle puhelimessa, että pistäisi nyt jumalauta lopun oman koiransa kärsimykselle, mutta hän ei suostunut, koska se on kuulemma liian kauheaa. Minun oli pakko matkata montakymmentä kilometriä ja iskeä kirves koiran kalloon, josta se kuoli heti. Maassa se oli ehtinyt maata hengittämässä jo monta tuntia, mutta haisi aika mädäntyneelle. Kukaan muu ei suostunut tulemaan lopettamaan sitä, vaan kaikkien mielestä se oli isoäitini oma tehtävä. Minustakin se on vain itserakkautta, ettei suostu lopettamaan omaa lemmikkiään, vaikka se kärsisi. Hänellä oli kirves kotona ja omat kädet toimintakunnossa, mutta vittumaisen raukkamainen asenne!

        On todella yksinkertaista iskeä koiraa kirveellä tai vastaavalla kalloon aivojen kohdalle riittävällä voimalla!

        Missään tapauksessa eläinten päähän ei pidä iskea kirveellä. Se on eläinrääkkäystä. On mahdollista että eläin on hengissä jonkin aikaa. Se ei ole kivuton tapa lopettaa eikä asianmukainen. Lisäksi eläinlääkärille saa ajan ja jos ei saa, toiselle saa...takuulla.

        Kirves voi myös livetä. Minusta sinun täytyy lopettaa tuo asenne että kirveellä voisi sohia miten vain. Kunnioita eläimiä sen verran ja arvosta kivuttomuutta... Jos haluat leikkiä kovaa miestä tai "kovista", esitä jollain muulla elämän osa-alueella osaamistasi -missä se ei ole haitaksi elollisille olennoille.


      • raukkiksia löytyy
        järkyttävää... kirjoitti:

        Missään tapauksessa eläinten päähän ei pidä iskea kirveellä. Se on eläinrääkkäystä. On mahdollista että eläin on hengissä jonkin aikaa. Se ei ole kivuton tapa lopettaa eikä asianmukainen. Lisäksi eläinlääkärille saa ajan ja jos ei saa, toiselle saa...takuulla.

        Kirves voi myös livetä. Minusta sinun täytyy lopettaa tuo asenne että kirveellä voisi sohia miten vain. Kunnioita eläimiä sen verran ja arvosta kivuttomuutta... Jos haluat leikkiä kovaa miestä tai "kovista", esitä jollain muulla elämän osa-alueella osaamistasi -missä se ei ole haitaksi elollisille olennoille.

        Kuinka piikki on kivuttomampi tapa lopettaa koira? Mieti jos sinua lyötäisiin kirveellä täysiä kalloon, kokisitko kipua sekunttia kauempaa? Piikkikö olisi tuskattomampi tapa loppettaa sinutkin tarpeen vaatiessa? Ihminenkään ei tarvitse kuin pienen iskun kalloonsa, niin saattaa tulla jo aivotärähdys, joten mitähän voimakas isku kirveellä tai vasaralla saisi aikaiseksi? Ja kerrohan, että miksi minun olisi pitänyt viedä koira eläikääkärille, jolle en suoraan aikaa saanut varatuksi mistään lähettyviltä? Eläinlääkäriaikaa varrotessa koira olisi kärsinyt paljon kauemman aikaa.


    • raakako olet

      Sellainen on laitonta ja muutenkin ala-arvoisen raakaa. Sinut täytyisi pistää syytteeseen törkeästä eläinrääkkäyksestä, jos noin teet.

      • Eipä vaan

        sinut, jos annat eläimen vaan kitua tuskissaan.


      • η
        Eipä vaan kirjoitti:

        sinut, jos annat eläimen vaan kitua tuskissaan.

        Ampuminen on eläimillä leikkimistä. Mieluummin käyttäkää vaikka pesismailaa, jolla kallon kuin kallon murskaa suht kevyellä lyönnillä.


    • oman lemmikin vien lopetettavaksi eläinlääkärille.. jos ei ole kiireellinen tapaus.. esim jäänny auton alle pahasti.. mutta lopten kyllä esim ketun itse heti jos jää alle.. koska tuolla metässä olevat eläimet eivät ole lemmikkejä... ei ole päätä eikä aivoja itse lopeettaa aseella ampumalla eikä jolain vitun kirveellä koiraa....!!! ihan sairasta hakata lemmikki hengiltä...

      • Ampuma-asehan

        alkaa olla laiton Zuomessa, ei siis onnistu.


      • Rajalan Luukas
        Ampuma-asehan kirjoitti:

        alkaa olla laiton Zuomessa, ei siis onnistu.

        Raksamies ja naulapyssy.Ei lipeä,ei lovea eikä lusikoi päätä tavattomasti vaan kerralla hartaan naaman lemmikeillesi saa.


      • niin jooo
        Rajalan Luukas kirjoitti:

        Raksamies ja naulapyssy.Ei lipeä,ei lovea eikä lusikoi päätä tavattomasti vaan kerralla hartaan naaman lemmikeillesi saa.

        Ampumaase ei pärjää koskaan lyönnille. Vasaralla saat aseen rikki yhdellä iskulla, mutta aseella vasaran rikkominen onkin jo isompi operaatio.


    • Kylmät kädet

      Tämä on niin totta ja todella kiusallinen kysymys. Asiasta tulee silti keskustella, mahdollisimman paljon.

      • Kylmät kädet

        Ystäväni perheellä oli kaikkien rakastama Labradorinnoutaja, joka kärsi pitkään, ennen kuin perhe suostui lopettamaan sen eläinlääkärillä. Se oli todella vanha koira, joka ei lopulta osannut enää muuta, kuin kiertää ympyrää, kun hän yritti vesi/ruokakupille, sekä työntämään päätänsä sohvan alle pimeään, ikään kuin pyytääkseen kuolemaa.

        Se oli todella surullista katsottavaa. Ilmeisesti oli kovissa tuskissaan. onneksi piikki lopulta lopetti hänen tuskansa. Ihmisten tapauksessa asia on vielä pahempi.


    • Uppmas

      Pystyisin.
      Jos olisi pakko, ei muuten.

    • Kysyy

      Mihin kohtaa koiraa olisi sitten hyvä lyödä sillä tunkilla? Päähän korvien väliin? Vai takaraivon kohdalta, vai otsa. Sialla taitaa olla otsassa se kohta silmien yläpuolella, johon lyödään kuolinisku.

      • mummon vävypoika

        mummolla oli koira koira varasti lasten ruuat,mummo kimpaantui kun oli pula aika eikä ruokaa ollut,mummo otti köyden ja hirtti koiran paloportaisiin jotka johti mökin katolle.kyllä nallesta henki lähti.on muuten edesmennyt vaimoni mummo.toisen kuolema on toisen leipä.


      • teloitus

        Pari kertaa olen joutunut koiran lopettamaan, yhden oman ja toisen ystäväni koiran. On mielestäni armollisempaa lopettaa eläin itse kuin lähteä retuuttamaan sairasta eläintä lääkärille, varmaan eläin silloin tajuaa tilanteen ja pelkää ja kärsii. Kummatkin lopetin haulikolla niskalaukauksella lähi etäisyydeltä, ja varmaan eivät ehtineet kärsiä sen jälkeen, eivätkä edes tajunneet mitä tapahtuu. Tehtävä on ikävä, mutta joskus vaan on paras toimia näin.


    • Kysyn vain?

      Mitä ihmettä ja miten eläintä voisi lopettaa käyttämällä naisten terveyssiteitä???

      • 3252

        Tukehduttamallla?


      • Tivoli terveysside

        Terveyssideviihdettä siinä määrin, että eläin kuolee nauruun


    • 16+11

      En ole mikään äärimmäisen eläinrakas ihminen, en kanna mukanani kivääriä, enkä vartavasten eläimien tappamiseen vaalittua rautaa. En voi väittää tietäväni, miten saan eläimeltä varmasti hengen pois, joten en lähde eläintä lopettamaan ihan vain todistaakseni jollekkin satunnaiselle ihmiselle olevani eläinrakas.

      Koska jos lähden eläintä lopettamaan ihan amatöörinä jollain rengasraudalla, niin todennäköisesti eläin kärsii paljon enemmän kuin siitä, että virallinen pyöveli saapuu paikalle....En sitten tiedä, jos jollain esinahka räjähtää irti, kun pääsee nuijimaan kuolemaa tekevää eläintä...Minua ei niinkään kiinnosta ja toivon, että jos eläin pitää tappaa niin se lähtee maailmasta edes siististi. Ei niin, että pää hakattu tohjoksi ja todettu eläin kuolleeksi kun kouristelee viellä.

    • surulllinen

      Minä rakastan eläimiä koirani sai kiinni linnun sain sen pois koiralta mutta lintu kärsi...minä sitten lopetin sen kun ei voinut kävellä eikä lentää...

    • asphiux

      Täällä taas fiksua porukkaa liikenteessä. Kaikki ihan hyvin ymmärtää pointin, ja tajuaa että se kärsivä eläin pitäisi lopettaa. Kaikilta luulisi myös löytyvän edes jonkin verran maalaisjärkeä, sen avulla kun saa kyhättyä vaikka minkälaisesta tikkukasasta tappovälineen.

      Älkää jeesustelko, se on oikeasti säälittävää, noloa ja aiheuttaa myötähäpeää.

      • Koko nykyihmisen

        avuttomuus joka asiassa aiheuttaa myötähäpeää. Kuinka tilanteeseen on ylipäätään päästy ajautumaan.


    • hmm.

      Minusta tavalliset ihmiset eivät voi lopettaa eläintä, koska eivät osaa ja ei ole voimaa. Eläimelle tuottaisivat vaan lisää kärsimystä (kidutusta) väärällä tekniikalla ja luulolla että osaavat lopettaa. On siis keksittävä muita ratkaisuja, että avun tulo nopeutuisi tai autoilijoille jokin muu systeemi.

      • viikatemies .

        Voimasta ei ole kiinni jos pääsee liikkumaan, saahan jotkut aseillakin eläimen hengiltä. Niin heikko henkilö jonka ase päihittää voimassa, ei sitten saa edes kättään nostettua, liikkumisesta puhumattakaan.


    • Ei asetta mukana

      Pystyn koska plen jo joutunut lopettamaan itse. Tai toinen vaitoehto on että kysyn jonkun jolla ase ja osaa ampua (Jostain syytä haaveilen aseenkanluvasta itsekin 2 lemmikin omistajana. Ne lopetettan ampumalla päähän kun aika koittaa noin 20 v päästä, jos sairastuvat parantumattomasti tai loukkantuvat niin ennnenminkin).Suurempi ogelma on se etten yleensä kanna mitään kirvestä tai edes terävää veitseä (isonkin vakavati vahigoittuneen riistaeläimen saa oikeoppisesti puukottamalla lopettua nopeasti ) mukana hätätilannetta varten. Ja hätäteuratus on likasta hommaa .Sen takia aseenkanto lupa kiitos mulle,että sais tarvittaessa vetää vain liipaisimesta, sotkematta käsiä vereen.
      ja olen 26 nainen.

      • vuari 55

        kirves on hyvä hankinta lopetukseen ja 15 cm puukko pisto rintaan ja se on siirrtoon valmis


    • pappa 57

      jokaisella on autossa pelastus välineet,kirves kuuluu jokaisen oikean autoilijan , ja naisen autoon.kirveellä hamarapuolella napakka isku päähän,ja puukolla rintaan kahvaa myöten pisto että veri tulee ulos.näin pelastetaan kallis arvoinen liha myyntiin.ja jokaisella on autossa henkilökohtainen hirvi ym kolari vakutus.valtio ei korvaa hirvi peura kauris ym kolareita.jokainen huolehtii vakuuttamisen itse.

      • nasti88

        mul on ainaski noi välineet varattu ihan idiootteja ihmisiä varten. toivon joskus näkeväni jonkun urpon bemaristin tai vastaavan ökyiliän/eläinten vihaajan rusentuneena ratin ja penkin väliin että pääsis oikein ilkkumaan sille!


    • minä olen pitänyt vuosikaudet mukanani sellaisia välineitä,jolla voin lopettaa kärsivän eläimen.joskus lähellä tamperetta poliisi sanoi mulle,viitsisitkö lopettaa tuon peuran,et tälläistä

    • 1kyytipoika

      Kyllä kituva eläin pitää lopettaa armollisesti ja nopeasti. Jos autosta löytyy kirves tai vasara niin ollaan varsin hyvin varustautuneita esim. kaikkiin hirveä pienempiin elukoihin... Ja näinhän laki jopa joka vaatii meitä jokaista toimimaan... poroista pitää tehdä ilmoitus ko. poronhoitoalueen ihmiselle.... ja hirvestä ilmoitus aina poliisille.. ja metsien miehet sen hoitaa...

    • Varovaisuus+Maltti

      Loukkaantunutta Hiveä, Karhua, Sutta,, ymm.. lähestyttäessä on syytä olla varovainen, Hirvi esim.. voi potkasta veitsenterävällä sorkansyrjällä, niin että 'lopettaja' on 'lopetettu' ennenkuin se ehtii edes sitä tajuamaankaan.

      Puhumattakaan muista isommista petoeläimista, Supi esim.. voi kantaa vesikauhutautia, joten en paljainkäsin siihen koskis..

      Hirveltä kannattaa vetää kaulavaltimo puukolla auki ja näin päästää veret pois, ( ettei lihat pilaannu),, kyllä se siihen kuolee kun veri kuivuu..on vaan lähestyttävä selkäpuolelta, ettei pääse potkimaan, eläin kun käy kovan kuolinkamppailun potkimalla ja muutenkin rimpuilemalla.

      Pystyyn ammuttu Hirvi saattaa vielä juosta kymmeniä jopa satakin metriä vaikka siihen on ammuttu kiväärillä kuolettava laukaus..

      Karhu ja Susi ovatkin, tapauksesta riippuen, vielä vaarallisempia lopetettavia, puukonkanssa ei kannata yrittää, olisi oltava järeekaliiperinen ase, sillä kun lataa ottikkohon niin jovain'..

      Porot ja peurat kyllä puukolla hoitelee kivutta mutta sellasen jota veren näkeminen alkaa heikottaa kanattaa pysyä erossa näistä lopetushommista ja tilata alan miehet/naiset paikalle..

      Puukko kanattaa pitää aina mukana ja sellanen Leuku tai Kauhavalaanen veriuralla.. Myös sellaanen järee n. 9mm pistooli on ihan hyvä 'lopetusase', helppo kuljettaa mukana, itselläni on edellisenkaltainen varustus autossani..

    • Katariina-Poison

      Ei lopettamiseen tarvitse muuta kuin insuliinikynän. Kun pistää lihakseen ja laittaa kerralla 300 yksikköä, niin eläin kuolee tuskattoman nopeasti. Paljon inhimillisempi tapa lopettaa kuin kirveellä tai pyssyllä.

      • EI Diabeetikko

        Se kynähän meiltä kaikilta löytyy. Ja aina päiväyksen omaavaa insuliinia 300 yksikköä...


    • Kuollut Peura

      Tuo kuvan peura on selvä tapaus see on jo 'delannu',, ei sitä ennä tarvi lopetella.?

    • 03g039whgj30rejwb

      Olen nähnyt koiran lopetuspiikillä, se ei ole niin "kaunis" loppu kuin yritetään väittää, koira toki ensin nukutetaan mutta sitten kun annetaan se lopetuspiikki mikä ilmeisesti lamauttaa hengityksen, on karmaisevaa katsottavaa kun koiran elimistö yrittää haukkoa henkeään elämänsä hädässä!
      Tämä näky ei ikinä haihdu mielestäni, tällaista loppua en itse haluaisi kokea :(

      • .

        Koira nukutetaan ennenkuin sille annetaan lopetusaine. Keho kyllä sätkii, mutta eläimen tajunta on täysin pois. Lopetettavat hevosetkin "laukkaavat" kyljellään lopetuksen yhteydessä, vaikka tietoisuus on poissa nukutusaineilla.


      • ty557

        Älä nyt jauha p*skaa.
        Koira on tajuttomana ensimmäisestä piikistä eikä hauko yhtään mitään. Joko pitkä neula vedetään sydämeen tai sitten ainetta suoneen.
        Jos sille tulisikin joku hermostollinen reaktio, se olisi reaktio eikä mikään "haukkominen hengen hädässä".

        Taidat olla joku vouhottaja ja ties mikä hihhuli, kyllä mä olen nähnyt useammankin eläimen lopetuksen eikä ne hauko yhtään mitään. Ne nukahtaa ja on kanttu vei. Se siitä.

        Sitäpaitsi, sillä piikillä ei "lamauteta hengitystä". Mitä sä saat tommosten juttejen levittämisestä?
        Haluat lietsoa pahaa mieltä tai jotain? Onpas todella lapsellista.


      • Rauhalliseen uneen

        Jos koirasi haukkoo henkeä lopetuksessa, Ei eläinlääkärisi ole osannut asiaa. Meidän koirat jotka on jouduttu lopettamaan, ovat kirjaimellisesti nukahtaneeet ikilepoon rauhallisesti. Olemme aina olleet vieressä siihen saakka kun eläinlääkäri toteaa sydämmen pysähtyneen.


      • pitkät jäähyväiset

        Ihan samaa mieltä olen tuosta lopetuspiikistä, siinä vasta eläintä kidutetaan,
        muistan ikäni, kun uskolliselle rotikallemme tilattiin eläinlääkäri piikittään,
        jumankaut, ettei ollut asetta lähettyvillä, olisin helpottanut sen (ei hänen) lähtöä, eikä olisi tarvinnut puolta tuntia katsella sitä toimitusta, ei tule toistumaan meillä.


      • kivuton lopetus...

        Mitä? Jos koira on haukkonut henkeään tms. lopetuksen yhteydessä, niin jotain on mennyt vikaan (liian vähän nukutus ainetta? tai jotain..)
        Meillä on aina, jokaisen tähän astisen koiran lopettanut eläinlääkäri, joka on ollut ammatissaan jo kymmeniä vuosia..jos oikein arvioin,niin n.35vuotta. Ikinä ei ole koira haukkonut henkeään, nukkunut vain ihan normaalisti, ja sitten lopetus piikillä nukahtanut ikiuneen siististi, ilman mitään sen kummempia haukkomisia tms.

        Ystäväni koiran oli lopettanut joku "nuori" n.10vuotta eläinlääkärinä toiminut.
        Koira oli päästänyt pari, kolme ulina ääntä kun lopetusaine oli laitettu..ikinä ei ole meidän kohdalla niin käynyt. Kaverille jäi siitä todella pahat muistot..ei se todellakaan muutenkaan helppoa ollut, niin vielä sitten noin.
        Eläinlääkäri oli vain tokaissut, että "no kuinkas se nyt noin"..mikä oli törkeää siinä paikassa.


    • googel

      Pidän itseäni eläinrakkaana ihmisenä, mutta en saa tapettua elävää eläintä vaikka näkisin kärsimyksen. Olkoon se oma heikkouteni. Jos ampumalla voisin tappaa, luulisin että onnistuisi, mutta millään takomisella en saisi hommaa hoidettua. En myöskään puukolla, ei voi mitään.

      Luultavasti soittaisin paikalle poliisin tai jonkun miespuolisen tuttavani, tai yrittäisin pysäyttää ohi ajavia autoja etsien tähän kykenevän henkilön.

      En silti pidä itseäni yhään vähemmän eläinrakkaana ihmisenä. Voisin jopa tulevaisuudessa teurastuttaa oman hevoseni omaksi ruuaksi, mutta omatoimimen tappaminen ilman kokemusta on eri asia. Sitä ei mielestäni voi vaatia kaikilta pystyttävän, eikä sen perusteella määritellä eläinrakkautta.

    • j

      Olen 03g039whgj30rejwb:n kanssa täsmälleen samaa mieltä. Olen myös pari kertaa ollut mukana kun koiralle on annettu "nukutus"piikki, eikä se todellakaan ole kaunista katseltavaa. Toisella kerralla kun seeferiä oltiin nukuttelemassa meni homma vielä lääkärillä arpomiseksi ja ainetta piti lisäillä kun ei ensimmäinen piikki tuottanutkaan odotettua vaikutusta.

      Kaiken kaikkiaan pitäisin esim. päähän ampumista tai kirveellä kolautusta armeliaampana tapana. Ja kirveellähän yleensä lyödään hamara ei teräpuolella jolloin kallo murtuu ja eläin on vähintään tajuton, usein jo kuollut heti ensimmäisen iskun jälkeen.

    • Kerro ihmeessä miten

      "Eli kyse ei ole kuinkaan maaseudsta tai poliisista, vaan kärsivien eläinten lopetusten laiminlyönneistä"

      Alappas ehdottelemaan millä esim. hirven lopetat, varsinkin ns. "kunniakkaasti"? Hakkaamalla, potkimalla kenties? Ainut kivuton tapa lopettaa eläin lienee ampua kuula kalloon, mutta harvempi käy ampumassa ja vielä harvempi pitää asetta mukanaan. Tietty voi viiltää eläimen kurkun auki, mutta tuskin se helpolla sujuu jollei ole tehnyt sitä ennen. Joten, miten me "eläinrakkaat" sitten lopetamme kärsivän eläimen???

      • Pohjoisesta...

        Metsästyslakikinhan jo sanoo että haavoittunut eläin tulee lopettaa keinolla millä hyvänsä jottei eläin kärsi enempää.. Haavoittuneen eläinen lopettamiseen ei tarvitse erillistä lupaa keltään.


      • sielläpäin jauhetaan
        Pohjoisesta... kirjoitti:

        Metsästyslakikinhan jo sanoo että haavoittunut eläin tulee lopettaa keinolla millä hyvänsä jottei eläin kärsi enempää.. Haavoittuneen eläinen lopettamiseen ei tarvitse erillistä lupaa keltään.

        Keinolla millä hyvänsä? Potkimallakin kenties? NO EI VARMASTI SANO.
        SUOMEN laki sanoo, ettei eläimelle saa aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä, ja se koskee myös lopetusta.

        MISSÄÄN EI SANOTA ETTÄ ELÄINTÄ SAA KOSKAAN LOPETTAA KEINOLLA MILLÄ HYVÄNSÄ!!!

        Haavoittunut eläin pitää lopettaa asianmukaisesti ja kerralla ja mikäli sitä ei osaa, on pakko sitten vaan soittaa välittömästi apua.

        Pohjosessa luetaan vissiin lakia kun piru raamattua vai?


      • Etelästä päin
        Pohjoisesta... kirjoitti:

        Metsästyslakikinhan jo sanoo että haavoittunut eläin tulee lopettaa keinolla millä hyvänsä jottei eläin kärsi enempää.. Haavoittuneen eläinen lopettamiseen ei tarvitse erillistä lupaa keltään.

        Eläinsuojelulaki ajaa sun metsästyslain ohi ja kieltää lopettamasta eläintä "keinolla millä hyvänsä", mitä ei metsästyslakikaan kehoita. Katsot liikaa televisiota.


    • 78486916856581965651

      Nou rolemaa. POX! vaan kalloon ja sisso.

    • Entäs hyttyset

      koppakuoriaiset ja muut pienemmät ei niin söpöt ja kivat elukat jotka jää auton töytäisemäksi,miten ne lopetetaan..Vai onko niin että jos poissa silmistä niin poissa mielestä?

    • isiiloP
    • piikki-paras

      mitä ihmeen itsekkyyttä siinä on jolei pysty lopettamaan eläintä?

      Jos ei pysty, niin ei pysty. En tiedä pystyisinkö tilanteen tullen, on se sitten hyvä tai huono asia, mutta silti olen eläinrakas.

      Sitä paitsi, lopettaja on koulutettu lopettamaan eläin niin, ettei sille koidu lisää kipua ja kauhun hetkiä elämän jättäessään.

      Hyvin voi kuule käydä niin, ettet yrityksestäsi huolimatta edes onnistu yrityksessäsi vaan saat vaan kauhun skenarion aikaseksi.

      Ihme keskustelun aihe taas tääkin...mihinköhän asiaan aloittaja hakee synninpäästöä itselleen....

      • niinpä niin

        Nimenomaan, sitä on joku syyttänyt nyt, ja ilmeisesti se syyttäjä on ollut joku tyttö. Nyt aloittajalla sitten ei ehkä olekaan puhtaat jauhot pussissaan (muutenhan sen ei tarttis puolustautua) vaan se yrittää siirtää syyllisyyttään toisten niskaan.
        Varmaan on sen asiantunteva lopetus muuttunut osaamattomaksi temmellyksesi eläimen kärsimyksellä kun ei muka voinut odottaa...
        Nyt se ei voi myöntää virhettään ja sitten perustelee tällä itteensä.


      • Ihmis- ja eläirakas

        Sitäpäitsi kun mennään asiassa toiseen suuntaan --> Onko ihminen ihmisvihaaja, jos ei pysty ulkopuolisena auttamaan onnettomuuden uria, vaan menee itse shokkiin, tai rupeaa tekemään sijaistoimintoja? Laki vaatii auttamaan, mutta jos olet itse shokissa, et pysty.


      • lennilokinpoika

        Juuripa niin! Olisin ollut hirviö jos olisin yleisön katsellessa alkanut hakata lintua esim. kivellä päähän ja vienyt sitten verisen raadon roskiin. Paljain käsinkö olisi pitänyt niskat taittaa.Ties kauanko se oli jo tuskissaan virunut joten ei pieni matka eläinlääkärin vastaanotolle kovinkaan paljoa sen kärsimystä lisännyt. Näin kuului tehdä, sanoi kuka mitä tahansa!


    • rem 870

      Joitakin vuosia sitten tulin ensimmäisten joukossa hirvikolari paikalle ja mulla oli haulikko mukana kun oli tulossa radalta. Hirvi kiemurteli tuskissaan ojassa ja meikäläinen sitten ottamaan haulikkoa esiin ja lopetus puuhiin ajattelin mennä. Joku ukko alko huutaan kun hinaaja, että ei hirveä saa halikolla ampua. Mä sit viis veisasin ukon jorinoista ja täjäytin hirveä niskaan ja siihen loppui kerrasta kärsimykset (ammuin toisenkin laukauksen). Jäätiin odottelemaan virkavaltaa ja todettiin sitten poliisin kanssa asia asiallisesti hoidetuksi. Paperit aseesta ja henkkarit tietty tarkastettiin.

      • Pohjoisesta...

        Aivan oikein toimittu! Kerran olen kans lopettanut hirven kun satuin ensimmäisten joukossa paikalle. Kun luvat on kunnossa niin asetta saa käyttää vaikkei se olisikaan juuri oikean kaliiberin ase..


    • alan asiantuntija

      Rengastunkilla ja vasaralla voi myös lopettaa haavoittuneen karhun joka on törmännyt autoon.

    • susanna

      jos eläin loukkaantuu minusta on oikeus poliisin se lopettaa eikä jättää sitä kitumaan

      • Jokujosta

        Lueppa metsästyslakia! Kaikilla on velvollisuus lopettaa raanakko eläin.


    • pasaku!!

      Mie en lopeta eläintä ku se ei mulle kuulu eikä mulle siitä makseta.

    • pupu neiti

      Avomieheni oli eräällä kentällä harjoittelemassa viimeviikolla, kentällä oli myös pieni jänis joka loikki epävarman näköisesti, hän seurasi sitä siinä aikansa ja jänis meni vaan huonompaan kuntoon eikä kyllä pelännytkään ihmistä vaan antoi tulla ihan lähelle. Lopulta se tuupertuu sitten tienposkeen. Avomieheni soitti minulle ja kyseli ideoita mitä tehdä, samalla paikalle ajoi sattumalta kaupungintyöntekijä ruohonleikkuu tarkoituksessa.

      Miehet tulivat siihen tulokseen että jänis ei siitä tokene ja päättivät että se pitäisi lopettaa. Ruohonleikkaajalla olisi kuulemma ollut puukko autossa mutta hän ei halunnut sitä sillä kuulemma tappaa. Lopulta poikaystäväni päätti etsiä tarpeeksi ison kiven. Kun hän saapui kiven kanssa takaisin, ruohonleikkaaja kertoi kanin päästäneen kuolonkouristukset. Kani kuoli itsestään siis. Sitten ruohonleikkaaja heitti kanin puskaan.

      Avomieheni oli todella helpottunut kun hänen ei tarvinnut kania lopettaa. Koska kani muistutti todella paljon väriltään ja kooltaan meidän edesmennyttä lemmikkipupua. Itsestäni taas tuntuu ihmeelliseltä että kaupungintyöntekijä ei heti tarttunut toimeen vaikka olikin ruohonleikkuutehtävissä.

      • Älä anna kitua

        Taka jaloista kiinni ja rivakka lyönti maahan/kiveen yms. kovaan.
        Toistetaan tarvittaessa tarpeeksi monta kertaa.
        TAI
        Ote niskasta ja taka jaloista ja reipas veto. Snap.


      • Just joo, hyvä hei!
        Älä anna kitua kirjoitti:

        Taka jaloista kiinni ja rivakka lyönti maahan/kiveen yms. kovaan.
        Toistetaan tarvittaessa tarpeeksi monta kertaa.
        TAI
        Ote niskasta ja taka jaloista ja reipas veto. Snap.

        Toistetaan??? Eli hakataan se kuoliaaksi ja sitä sinä kutsut armolliseksi? Noinko sinä haluaisit kuolla? Että ei sen väliä, potku päähän ja toistetaan riittävän monta kertaa? Tajuatko sä edes miten typerä sä olet?
        (Et)

        Jos OSAA lopettaa EI tarvitse YHTÄÄN toistoa! Idiootti! Kivuton lopetus on KERRASTA POIKKI!
        Ei yhden yhtä toistoa, ei mitään, kerralla pitää mennä ja sen pitää olla varma, siis ei sinun varma vaan oikeasti VARMA. Älä koskaan tee mitään tuollaista, vaan soita ne poliisit, sinä et takuuvarmasti osaa. Kuka tahansa kärsii ennemmin tunnin kuin kuolee tuollaisen käsissä.

        Ja nimimerkkinä "älä anna kitua"???
        Et ihan taida se terävin veitsi laatikossa olla?


      • No just

        Tuskinpa kaikilta kaupungintyöntekijöiltä vaaditaan teurastustaitoja, edes ruohonleikkaajilta.


      • pupu neiti
        No just kirjoitti:

        Tuskinpa kaikilta kaupungintyöntekijöiltä vaaditaan teurastustaitoja, edes ruohonleikkaajilta.

        No jos ruohonleikkaaja ei sitä halunnut tappaa hänen kaupungintyöntekijänä olisi pitänyt tehdä päätös soittaako kenet se jänis lopettamaan. Eikä odottaa että urheija sen tekee kivellä hänen katsoessa vierestä hanskat kädessä, puukko mukana ja myös auto jolla myös voinut ajaa kanin kuoliaaksi. Onneksi jänis siis kuoli itsestään vaikka kärsikin miesten jahkailujen ajan.


    • Lopetus tarvittaessa ja nopeaan
      Miten lopeta esim kookaan vasikan jos on tarvis tehdäsellaine,maaseudulla hyvä syteemi kieves hamaralla,napa eläintä siihen kohtaa päätä jossa on pien kohoutuma,vain napakka iskus on samatien polvillaan.
      Jos ei ole amumaasetta.

    • Eura ruletti silloin

      Väärässä olette, näin se kuuluu tehdä ja oikein poliisin toimesta.Lemmikkieläin, eläinlääkärin hoidossa oleva.
      www.justiceforall.suntuubi.com.
      Siitä "muuan lopetustoimet".
      Näin meillä Satakunnassa eläinsuojeluvalvojan toimesta.Onneksi saatiinneiti entiseksi eläinsuojeluvalvojaksi kera adressin.

    • Pystyn tappamaan

      Vaikkei edes kituisi.

    • Peter Schwanz

      Vain lemmikeille eutanasia on sallittu, jopa vaadittu.. Niin metsän eläimet, käytännössä myös maatalous-eläimet, samoin kun ihmiset saavat kuolla kärsien hitaasti.

      No, on se hyvä että korkean moraalin armokuolema on edes joidenkin etuoikeus.

    • en nyt jaa näkemystä

      Muita onkin aina helppo neuvoa, tuomita ja syyllistää, sitä kun itse on aina niin oikeuden mukainen ja vastuullinen. Missä ne kaikki oikeudenmukaiset ja oikein toimivat ihmiset vaan oikein on? Kun jokainen tietää mitä tehdään ja mitä SINUN olisi milloinkin pitänyt tehdä, kuinka opettaa kärsivä eläin kertaiskusta, kuika toimia hätätilanteessa, kuinka sitä ja tätä ja blaa, blaa ja tätä olen havainnut etenkin niistä pojista ja miehistä, joilla on turhan suuret luulot itsestään.

      Käsitin kyllä pointin, että kärsivä eläin pitää lopettaa, mutta tosiasia on se, että jos ei ole aivan 100% varma että osaa, on parempi vaan soittaa ne ketkä osaa. Se on ihan fakta että se eläin saattaa kärsiä kaikenmaailman ammattilopettajien amatööripieksennästä vielä enemmän, kallon murtuman ja olla puolitajuissaan ja kun se superammattilainen sitten jättää sen kuolleeksi luulemanaan sinne penkalle, se saattaa edelleen olla elossa: ja kuka vittu sen kuolleeksi toteaakaan?
      Ei kai tosimies mitään oikeita ammattilaisia paikalle soita, nehän saattaa osoittaa ettei tosimies osannutkaan.

      Itse soitin eläinlääkärille yhdestä jäniksestä, mukaan en voinut ottaa, oli itselläkin koira (olisi varmaan pitänyt antaa sen koiran repiä se siihen) ja lääkärin vastaus oli: no, kyllä sen joku kettu sieltä vie, jos poliisi ei paikalle ehdi. Ehti ne ja ampui sen. Se oli kertalaaki ja varmasti kuollut.
      Toisen kerran joku ku**pää idiootti oli jättänyt kissansa syksyyn näätymään. Sen sain kotiin, mutta eläinlääkäriä ei ollut mailla halmeilla, puhelimitse se sanoi, että katso että se voi mukavasti ja toimita huomenna hoitoon, jos se kuolee, niin se kuolee. Jos se taas kituu, niin voit soittaa poliisit ampumaan sen, se on niiden velvollisuus tulla paikalle.
      En soittanut poliisia ampumaan, tein kissalle hyvän pedin, annoin ruokaa ja vettä pienissä annoksissa ja hoidin sen kuntoon. Aamulla se oli kuin eri kissa, ei kuollut, vaikka olin varma, että yöllä käy noutaja. Se sai uuden kodin ja voi hyvin: olipas harmi, etten heti mätkinyt tiiliskivellä päähän.

      Ei antanut eläinlääkäri ohjeita hakata kumpaakaan tunkilla päähän tai ruveta vääntelemään niiden niskoja. Olipas kumpikin niistä varmaan tosi eläinten vihaajia.

      Nastolassakin se yksi mies oli hieman osannut lopettamisen ja hakannut koiria kirveellä päähän lopettaakseen ne, kun omistaja ei ollut viitsinyt viedä eläinlääkärille, kun "ei ollut rahaa".
      Tuomio tuli eläinrääkkäyksestä, koska se ei ollut kivuton ja aiheuttamatta tarpeetonta tuskaa. Melkoinen asiantuntija mielestäsi siis, toiminnan mies, auttoi kaveria, heti osasi homman.

      Kai sinä ymmärrät pointtini?
      Jos ei ole asetta, siis ilmakivääri tai -pistooli ei kelpaa, vaan oikeaa asetta, mitä osaa käyttää, tai ole oikeasti (aikuisten oikeasti!) asiantuntija asiassa, on parempi sitten soittaa ne poliisit, metsästysseurasta saa maaseudulta yleensä myös jonkun kiinni ja nopeasti. Ne tulee kyllä.

      Olipa ymmärtämätön aloitus. Sitäpaitsi, suosittelisin ettei mikään yleensä melko heikko tyttö käy hakkaamaankaan: puolet ei osaa edes lyödä ja puolella ei riitä voima riittävän napakkaan iskuunkaan. Lisäksi jos vielä pelkää ja on epävarma, todennäköisesti tekee enemmän vahinkoa, kun mitään hyvää.

    • eurnu

      Juu kyllähän sitä on valitettavasti joutunut pari jänistä lopettamaan kun auton alle ovat jääneet ja haulikolla muutama kissa kotipihalta kun tulleet perkuleet pesivän kirjosiepon poikasia jahtaamaan.

    • Nainen23w

      Olen aina sanonut että silloin rakastaa lemmikkiään/muita elukoita
      kun niistä pystyy myös sen paikan tullen luopumaan. Lopettaminen itse tai jonkun muun tekemänä, niin että eläin kärsii mahdollisimman vähän.
      TÄmä on minun näkökulmani ja voin sanoa pystyväni lopettamaan oman koirani esim ampumalla jos sellainen tilanne vastaan tulee.

    • Nuorena poikana näin naapurin pojan ampuvan ilmakiväärillä lintuja. Aluksi se oli hauskaa ja kiehtovaa, mutta sitten kun ilmakiväärin luoti osui varikseen ja se jäi kitumaan, sain raivokohtauksen. Nappasin ilmakiväärin naapurin pojalta ja sanoin "anna olla viimeinen kerta, kun ammut eläintä ihan piloillasi". Tämän sanottuani latasin aseen ja ammuin varista päähän ja se pääsi kärsimyksistään. Vielä tänäkin päivänä tunnen inhoa ja vastenmielisyyttä ihmisiä kohtaan, joille tappaminen on pelkkä ajakulu tai hauska leikki. Eläimen osa on joskus kuolla, mutta, turhasta tappaminen on todella väärin. Jos tappaa, niin käyttää hengenpitimikseen tai hyödykseen, mutta pelkästä tappamisen ilosta, hyi hitto.

    • Toinen Eläinrakas

      Oletko itse tietoinen siitä, että 10/10 "eläinrakkaasta ihmisestä", josta tunnut niin paljon tietävän, tuottaisi kookkaalle eläimelle enemmän tuskaa yrittäessä lopettaa sen tuskat kyseisin menetelmin ja välinein. Eläinrääkkäykseksi (eläinsuojelurikokseksi) katsotaan myös eläimen lopetus tai lopetusyritys tarkoituksettomalla tavalla tai välineellä, ilman asiaankuuluvaa tietoa ja taitoa. Itse en ryhtyisi auton kolhasemaa hirvieläintä tienvarresta löytyneellä kivellä lopettamaan.

    • Johan eläinsuojelulaissakin mainitaan, että loukkaantunut eläin on päästettävä kärsimyksistä mahdollisimman nopeasti ja kivuttomasti. Loukkaantuneet pieneläimet saa lopetettua parhaiten haulikolla, missä on susihaulit. Ampumaetäisyys sellainen, että haulikuvio ehtii hieman levitä. Hirvet tarvitsevat yleensä jo metsästyskivääri tason aseen. Jos kuolonkamppailua käyvää hirveä menee eläinlääkäri sohimaan piikkeineen niin voi olla, että seuraavalla viikolla on kunnaneläinlääkärin virka auki paikkakunnalla.

    • minä vaan

      itelläni on metsästyskortti ja len 17v tyttö, olen ampunu hirviä, ja jos pakko olis lopettaa kituva hirvi tai karhu se onnistuu kyllä multa. vaikka olen eläin rakas, niin tunteille ei saa antaa valtaa. Vaan pitää toimia sen eläimen parhaaksi. Ny ei puhuta ihmisistä.

    • eräjorma

      toikin nyt on vähän kakspuolinen juttu..vaikeeta se on isompia eläimiä lopettaa jos ei satu olemaan mukana pyssyä tai vaikka impullssinaulainta.Itse olen lopettanut peuran impulssinaulaimella kun jäi tien varteen sätkimään,kun tuli eteen.Sillä kertaa sattui olemaan mukana..Jänikset ja muut pienemmät saa kyllä lopetettua,kun ajaa pään yli.Pahaltahan se tuntuu,mut vielä pahempaa on katella vierestä kun eläin yrittää jatkaa matkaansa yhdellä toimivalla raajalla.Voi olla tosiaan parempi,et sitä sätkivää hirveä ei kannata mennä sohimaan minkään rengasraudan kanssa..on äkkiä toinenkin raato maassa.

    • 34 (nainen)

      Tilanteestahan se riippuu, hyvänen aika sentään. Jos ajaisin supikoiran yli, iskisin sumeilematta rengasraudalla tai vaikka isolla kivellä päähän. Jos osuisin hirveen, käyttäisin kännykkää ja soittaisin poliisille tai numerotiedustelun kautta metsästysseuran jäsenille.

      Meidän sukumme perheissä lemmikit viedään eläinlääkärille jos niillä näyttää olevan kipuja, ei niitä yritetä kotikonstein viimeiseen saakka hengissä pitää.

    • tytylinen

      Joo muistakaa ettei lemmikki eläintä saa lopettaa vaan sille tulee tarjota hoitoa. Villi eläimen voi lopettaa jos pystyy ja jos ei pysty voi pysäyttää apua lopetukseen. Onneksi en ole viellä kokenut näitä..

    • Naismetsästäjä

      Eräs eläinlääkäri sanoi minulle joskus viisaat sanat, jotka totisesti pitävät paikkansa.Jos eläin ei enää pysty toteuttamaan luontaista käyttäytymistä tai jos sairaus/vamma on niin vakava, ettei toiveita parantumisesta ole, on kaikki kipu ja tuska turhaa..Itse olen naisihminen ja työskentelen päivittäin eläinten parissa.Olen lopetanut useita eläimiä, joilla ei ole enää muuta kuin tuska, eikä toiveita paranemiseta.Eläintä ei saa pitää väkisin hengissä, se on antanut meille paljon ja eläimen elämä on myös arvokas ja sitä kunnioittaen en anna eläimen kärsiä, vaan lopetan sen nopeasti ja kivuttomasti.Kyseiset eläimet ovat yleensä nautoja, joten lopetan ne ampumalla.
      Koiraa en tosin pystyisi ehkä ampumaan, tai sitten olisi tosi hätä kyseessä.Itse vein koirani eläinlääkäriin piikille, kun vanha koirani oli liian väsynyt elämäänsä
      .
      En kuitenkaan suosittele kenellekkään kokemattomalle eläimen lopetusta.Se kuuluu sellaiselle henkilölle, joka sen osaa tehdä oikein.Se ei saa tuottaa eläimelle kärsimystä.Eniten raivostuttaa ihmiset, jotka jättää tarkastamatta, kuoliko eläin, joka jäi auton alle.Jos ei pysty / osaa lopettaa eläintä tien päällä, soitetaan poliisille.Poliisi monesti ottaa yhteyttä paikalliseen metsästysseuraan, joka hoitaa asian.

    • kops'krats

      Karjatiloilla, tuotantoeläinpuolella aseettomat ovatten hankkineet pulttipistooleita. Päähän lyöminen direktiivien mukaan katsotaan eläinrääkkäykseksi ja rangaistavaksi. Riista- tai villieläimiä ei kyseinen käytäntö VIELÄ koskene, vaan hengen saa kolauttaa tarkoitukseen sopivalla välineellä. Hirvenkin kallossa ohimo on hyvin ohkainen, korvan ja sarventyven välisestä alueesta valo helposti hohkaa läpi. Olen näitä katsellut trofeiden teon yhteydessä.

    • kunnia eläimille

      En ole ollut tilanteessa jossa joutuisin lopettamaan kituvan eläimen.Rakastan kaikkia eläimiä mutta kyllä jos tarve vaatisi olisin valmis lopettamaan edellyttäen että minulla olisi ratvittavat välineet siihen. Se on oikeeta eläinrakkautta jos pystyy lopettaan eläimen tuskat!!

    • henkipois

      Jos ei muuten, niin kuvittelee j, kataisen pään elikolle, niin johan laskee mielellään ilmat pihalle.

      • Tässä

        päivän paras ;D


    • ....................

      Itselläni ainoa pelko eläimen tappamisessa olisi se, jollen onnistuisikaan heti, vaan saisin eläimelle vain enemmän paniikin ja kipuja. Usein eläin on hyvin kipeänä shokkitilassa, jossa se ei onneksi tunne kipuja kuten tuntisi täysin "selvinpäin". Olen käynyt suureläintenpelastuskurssin, mutta edes siellä en saanut tietoa, miten se eläin pitäisi sitten lopettaa hätätilassa?

    • kimir

      "lopetus liikaal".
      Kukahan näitä tämän tyylisiä viestejä oikein kirjoittaa aina ensin kysytään vastaajan mielipidettä.

    • jäegermeister

      Olen useasti ollut jäljittämässä ja lopettamassa kolareissa loukkaantuneita hirvieläimiä. Poliisi pyytää virka-apua meiltä paikallisen metsästysseuran ko. asiaan lupautuneilta metsästäjiltä.
      Paras on tosiaan ensiksi soittaa poliisille, ja poliisi yleensä kutsuu meidät paikalle. Pyrimme tulemaan paikalle niin nopeasti kuin suinkin, on sitten yö tai päivä.
      Eläimen kärsimykset pitää pyrkiä lopettamaan mahdollisimman nopeasti ja kivuttomasti, aiheuttamatta vaaraa itselle tai sivullisille. Monasti elaimet, jotka eivät ole pystyneet pakenemaan loukkaantuneina metsään, ovat shokissa, eivätkä välttämättä tunne kovia tuskiakaan.
      Suosittelen harkitsemaan kyvyt ja astalot tarkkaan, ennenkuin rupeaa lopettamaan itse loukkaantunutta hirvieläintä.

      • näipä...............

        Asiaa!!!!


    • mökillä

      Eihän ihmistäkään lopeteta kun se vammautuu ,vaan sitä autetaan parantumaan

    • Kyllä onnistuu

      Kyllä onnistuu kärsivän eläimen lopetus. Olen maalta kotoisin oleva nainen, joka on metsästänyt koko ikäni. Ja kyllä metsälläkin pitää pystyä lopettamaan kärsivä eläin kun on sattunu harhalaukaus. (vaikkakin aina pitäisi osua kuolettavasti ensimäisellä paukull). Samoin ajan paljon autolla ja olen useamman kerran törmännyt supikoiriin, jäniksiin jne. Minusta se on inhimillisyyttä että pysäyttää auton, etsii eläimen ja varmistaa että eläin ei kärsi ELI KUOLI törmäykseen. Ei sitä kukaan soita poliisia tms. lopettamaan esim jänistä keskellä yötä jossain korvessa!!! Itselläni auton varustuksiin kuuluu aina kertakäyttökäsineet, rengasrauta, puukko.

      • Vai pupu /supi...

        Miten se rengasrauta ja puukko tepsii peuraan tai hirveen, puput on eri asia. Kyllä hirvi kaipaa kivääriä.


      • Metsän siimeksessä..

        Sehän on metsästäjän velvollisuus, lopetta jo alkanut hutilointi.


    • Kullervo Trudilutzky

      Arvoisa ´lopetus liikaa´

      On kova väite, että ihminen, joka ei pysty ottamaan hengiltä kärsivää otusta, ei rakasta eläimiä vaan itseään.

      Koti, kirkko ja koulu kasvattavat lapsia elämän kunnioittamiseen kaikissa tilanteissa. Se tarttuu lapsen aivoihin hyvin.

      Tunnen henkilön, joka tykkäsi kärsivän eläimen tappamisesta, vaikka eläin ei niin suuresti olisi kärsinytkään. Tapettuaan pari ihmistä, on hän nyt vankimielisairaalassa. Jos ymmärrät pointtini. Toivottavasti et löydä itseäsi vielä joskus sälehoidosta.

    • MSM83

      Punkalaitumensanomissa oli parivuotta sitten juttu että nuori naismetsästäjä oli ampunut ison hirven.

      • Malt....

        Ja maltilla hoitanut homman kotiin.


    • kaitsu

      moi yleensä noi tehtävät ovat SRVA n miesten hommia jotka ovat koulutettuja ko. työhön

    • Hyvässä terässä oleva kääntöveitsi tai puukko hanskalokerossa ei paljo paina, Itse jouduin tien päällä poron lopettamaan kun jalkansa katkaisi autooni sivusta syöksyttyä.
      Sievästi otin eläimen pään vasemmalla kädellä lujaan oteeseen, ja kohotin sen itseäni vasten siinä maassa eläimen rintaa vasten itse köllöttäen ja sitä siinä samalla maahan painollani painaen ja puheellani rauhoittaen. Kaksi nopeaa ja määrätietoista viiltoa molemmin puolin kaulaa, leukaperien alapuolilta, niin että valtimot auki.
      Nätimpää ja rauhallisempaa teurastusta ja eläimen kuolemaa en ole nähnyt. Ei kipua, väkivaltaa, eikä sätkyttelyjä. Vain kaulasta suihkuava lämmin veri käsillä ja hangella.. ja raukeasti tajuttomuuteen sulkeutuvat silmät, rauhallisesti toiseen olevaisuuteen hiipuva henki..
      Kotiteurastuksia päähän/niskaan ampumalla ja eläinlääkärin piikkilopetuksen nähneenä, vakuutuin tuon verenlaskun paremmuudesta kaikkiin muihin tapoihin nähden eläimelle vähiten kärsimystä tuottavana.
      Teräväksi hiottu veitsi tien päälle mukaan ja rohkeutta tehdä se, mikä tehdä täytyy, silloin kun eläin kärsii.

      • shektaus

        Ja sitten hirvittävästi jotkut vastustaa juutalais/islamilaista teurastustapaa, ehkäpä perusteetta.


    • Dorkako?

      Juu ja tulitikulla voi tappaa vaikka legioonan, oikeesti mistä te nykyajan ihmiset oikein
      tuutte perseestä varmaan, helvetin urpot, ei lopettamiseen mitään työkaluja tarvita
      pelkkää lihasvoimaa ja tekniikkaa ei sen kummempaa.Onneks asun sen verran sivussa kaupungista ettei tartte typeriä neuvojanne lukea.Aatelkaa nyt omalle kohdalle jos kituisit jossain tien laidassa ja joku alkais hakkaamaan kuin mieletön
      jollain tunkilla tai vastaavalla hei haloo, miettikää nyt vähän edes!!!!!!!!!!!!!!

    • Peura tiellä

      Viime syksynä huomasin auton valoissa tiellä jotain kummallista. Peura sätki kaistallani pimeydessä, oli loukannut itsensä ohi ajaneeseen rekkaan. Pysäytin auton, nappasin puhelimen mukaan ja juoksin peuran luo. Mieletrtömän kaunis ja iso ruskea silmä katsoi minua ja anoi apua. Ymmärsin, etten saa sitä hengiltä kovinkaan helposti ilman mitään työkalua. Yliajo sorkkien sätkiessä ei välttämättä tuo nopeaa kuolemaa. Hätäkeskus lupasi nopeaa apua paikalle. Onneksi peura pääsi paremmille laitumille melkein heti itsestään. Puhuin sille ja pyysin anteeksi, ettei autossani ollut edes lapiota, jolla olisin voinut yrittää armollista iskua. Pimeys oli syvä, ei katuvaloja etsiä kiviä reunustavilta pelloilta. Rekka tuli myös paikalle, olivat huomanneet jonkin osuvan siihen kovassa vauhdissa ja kuljettajat varmistivat eläimen kuolleen.

    • Matso K.

      Ihmetyttää tuo rengasraudoista kirjoittelu. Rengasrautoja ei ole tarvittu enää 50:neen vuoteen eikä sellaista ole kenelläkään autossa. Rengasrauta on sellainen suorahko lituskapäinen rauta jolla vivutaan rengas vanteelta irti jotta saadaan sisäkumi paikattua. Nykyiset renkaat korjataan rengasliikkeissä, niihin ei ko. raudoilla mahda mitään.
      Minulla on aina rerilunkokoinen kirves autossa mukana. Koskaan en ole sillä tarvinnut mitään lopettaa.
      Vuosia sitten satuin kolaripaikalle ja jouduin lopettamaan peuran. Paikalla oli kaksi nuorta poliisia jotka epäröivät ampumista enkä ihmettele sitä yhtään. Ei se ihan helppo homma ole äkkinäiselle kaupunkilaispojalle/poliisille.
      Minulla oli onneksi haulikko mukana kun olin menossa ampumaradalle ja sillä poksautin elukan hengiltä ja laskin veret. Ei ollut helppoa minullekkaan kun ei ole kokemusta teurastushommista mutta mieleni karaisten se onnistui jotenkin.
      Lopetushommat jäänevät useammalta tekemättä vaikka olisi joku lyömäastalokin. Eikä joku sätkivä jänis tai kettu kuole käsilaukulla huitaisemalla vaikka laukussa olisi miten paljon rompaa hyvänsä painona.

      • Tuota joo

        kävisitkö kattoo, kuinka paljon rengasrautaa siellä liikkeessä käytetäänkään.


      • Aika harvassa
        Tuota joo kirjoitti:

        kävisitkö kattoo, kuinka paljon rengasrautaa siellä liikkeessä käytetäänkään.

        autossa rengasrauta on siitä huolimatta mukana. Keskustelua lukeneena alkoi jo ärsyttää kun ihmiset eivät tiedä mitään.


    • Sharpshooter

      Olen joutunut lopettamaan lemmikkieläimiä. Olen erittäin eläinrakas, mutta parempi on eläimen päästä kärsimyksistään, kun antaa sen kitua. Se ei todellakaan ole mukavaa hommaa, mutta laukaus aivoihin on paljon parempi keino kun hakata eläintä esim. kirveellä.

    • Peura hyppäsi eteen vasemmalta elokuun iltana ja sinkosi ojaan tulosuuntaan. Ei muuta vaihtoehtoa, kuin puukko ja suonet auki sekä soitto poliisille. Elukalla oli jalat poikki ja maha revennyt.

    • Ei kannata pahentaa

      Ensinnäkin eläimillä on luonnollinen kova kipukynnys, ja toisekseen tuollaisen onnettomuuden mukana tulee kaikki euforiat sun muut adrenaliini reaktiot kehossa, joten paljon tyytyväisempi se eläin on itsekseen jos se kerta ihan varmasti kuolee muutenkin, jos ei kuole, niin sitten hoitoon, vaikka se hoito taitaa kyllä olla yleensä se kivääri.

      Vastaus tähän on siis: älä enää pahenna asiaa tekemällä lisää hölmöyksiä. Ei virheitä korjata uusilla virheillä.

      Ajat ABC:lle, ostat vähän drinkkejä, pelaat pelejä, syöt jotain ja jatkat matkaa.

    • Verilöyly

      Olen itse kuvannut videon jossa näkyy POLISIN tapa toimia!
      Jouduin osalliseksi moottoripyörällä hirvikolariin, jossa rekka tuuppasi hirveä ja se lensi eteeni.(kerkesin väistää)
      Tie oli vilkas ja Poliisi oli heti paikalla (2min) ja rekkakuski oli metsämiehiä ja oli jo tullut rekastaan ison leukun kanssa päästääkseen hirven tuskistaan.
      Vaan poliisi sanoi hoitavansa homman ja siitä alkoi hirven todellinen kituminen!!!!
      Säälitti katsoa (ja kuvata) hirven tuskaa, kun poliisi aloitti ammunnan.
      1. virhe oli poliisilla ,että ase oli haulikko???
      2. virhe oli laitaa kokematon ampuja ampumaan aseella
      3. virhe oli torjua metsästäjän neuvot ja avun tarjous
      4.virhe ampumaetäisyys kun pelättiin otusta
      Poliisi ammuskeli hirveä ympäri kehoa pitäen jokaisen laukauksen välissä taukoa!
      Elukka huusi ja veri lensi, että ei se polisi eläimiä lopettaa osaa!!!!!!
      Jos epäilyksiä on niin sp osoiteeseen saa pätkän

      • Itse kuvannut?

        Onko siinä videossasi poliisina jim carrey?

        Tuohan on suoraan siitä, me, myself & irene.


      • hirveäääääääää

        Kuulostaa kammottavalta.


      • Why?

        Tais olla pollari niitä tyyppejä että kyllä minä osaan koska minulla on uniformu päällä. Minä kaikista suurin ja kaunein mitäs te pikku metsästäjät tiedätte.

        Olis pitänyt antaa vaan metsästäjien hoitaa homma niin ei olisi tarvinnut elukan turhaan kärsiä.


    • thjrh

      Täällä taas moraalinvartijat (kukka-hattu tädit sun muut idiootit) kertoo miten pitää toimia, ja mikä on oikein ja väärin. Voi helvetti jos ei oo kiviä tappaa valmiiksi KÄRSIVÄ eläin niin sitten ei ole, Isompi paha se on et eläin kituaa sen tunnin kunnes se joku tulee joka osaa oikein lopettaa ilman kärsimyksiä. Mitä vitun väliä sil on kun eläin on jo valmiiksi kärsinny sen tunnin?

    • Saatana666

      thjrh voi suksia vittuun, mitä väliä sillä olis sinäkin saisit kärsiä oikein olan takaa minun puolesta

    • susko54

      Kyllä on ihmisellä järki vähissä jos vertaa eläintä ihmiseen. Onhan tutkimuksissa todettu ettei eläin ajattele samanlailla kuin ihminen ja eläimetkin tappaa toisiaan siten luonto hoitaa heikommat yksilöt ja sairaat pois.

    • Mullikat

      Luulisi, että ainakin maaseutupoliisien koulutukseen jo kuuluisi maantiellä loukkaantuneiden eläinten oikeaoppinen lopetus ja pistäminen. Poliisihan se ensimmäisenä yleensä kutsutaan hirvieläin onnettomuuspaikoille. Metsästäjien jälkikoirat ovat sitten paikallaan, kun pahemminkin loukkaantuneet hirvieläimet ovat poistuneet maastoon.

    • veitsi mukana

      Eikö olisi luonnollista, että maassa jossa aina voi törmätä autolla hirvieläimeen, autossa on mukana terävä veitsi? Veren laskeminen ei kai ole hirveän vaikeaa.

      • Landen kundi

        Jep. Ymmärrän, etteivät kaupunkilaiset ole juuri nähneet isoja eläimiä, mutta koska eihän eläintä voi jättää kitumaan jalka poikki jonnekin pientareelle, ainakin sitä pistoa on yritettävä. Itse olen ollut kesätöissä teurastamolla, ja muutaman kerran teurastajat antoivat kokeilla pistämistä, joten itseltäni se sujuu. Tietenkin on vähän eri asia pistää maassa makaava kuin linjassa riippuva elukka, mutta kun siittä etujalkojen etupuolelta vähän keskiviivan sivuun survaisee puukon kahvaa myöten, niin kyllä sieltä hyvällä onnella saa suuren suonen poikki. Valtimothan ovat vähän syvemmällä ja laskimo on se lötkö leveä suoni siinä kaulan uurteessa nahan alla.

        Jos eläin korisee tuskissaan maassa, niin ei sitä kyllä pidä lähteä kirveellä hakkaamaan, se on ihan selvä juttu. Olen nähnyt eläinlääkärin vastaanotolla sellaisia isoja koiria, mitä omistaja on yrittänyt itse tainnuttaa iskemällä hamarapuolella päähän, mutta ei ole saanut aikaan kuin ilkeän verenvuodon ja vielä sekavamman elukan. Jos esim. nauta makaa maassa ja yrittää ylös, niin pitää mennä istumaan sen kaulan päälle, jolloin se ei pääse nousemaan, ja sitten pistää. Auton alle jäänyttä hevosta en suosittele kenenkään itse lopettavan, sillä kyseessä voi olla jumalattoman kallis ravuri ja siitä voi seurata oikeusjuttu ja sadantonnin korvausvaatimus. Silloin pitää vain odottaa poliisia tai eläinlääkäriä/omistajaa, jos sattuvat olemaan lähiseudulla.


    • fgrthyjukilkjh

      Jaa, pitääpä vissiin lähteä ostamaan mustalaisilta asetta, kun kerran ensimmäisen paikallaolijan pyhä velvollisuus on lopettaa eläin. Jos iso hirvisonni tai vaikkapa suurisarvinen hirvasporo teutaroi ja heiluttelee päätä tuskissaan, niin siihen ei paljon huvita mennä tunkilla huitomaan. Katkaistu haulikko penkin alle kaikille!

    • Eutanasia on jees =)

      Itse muistan kun tapoin kituvan sammakon... Siltä oli jalka poikki ja se vuoti pahasti verta... Liiskasin sammakon kivellä ja tunsin tehneeni hyvän työn =)

      Armokuolema pitäisi olla sallittua myös ihmisille. Ei kenenkään pitäisi tarvita kitua täällä. Parempi päästää pois tuskista! Ihmettelen, miten niin monessa "sivistysmaassa" eutanasia on edelleen niin suuri tabu...

      • puolimaratoonari.,

        Huh, onneksi et ollut näkemässä kun katkaisin jalkani...


    • Kaikista ei vaan ole

      Asiat eivät ole niin mustavalkoisia, eikä ihmisiä pidä tuomita suinpäin. Olen itse raavas mies ja olen joutunut tilanteeseen jossa vahingoittunut eläin on pitänyt päästää kärsimyksistään. Toinen oli todennäköisesti auton renkaan alle jäänyt orava ja toinen siipeensä pahasti saanut varis. Voin sanoa ettei se ollut helppoa ja tilanteesta oli paha mieli vielä seuraavana päivänä. Tietysti vielä kurjempaa olisi ollut katsoa eläimen kärsimystä, joten päätin toimia. Minusta on aika epämiehekästä sättiä naisia tai nuoria tyttöjä siitä jos he eivät pysty tappamaan eläintä vaikka tämä olisi eläimelle parhaaksi. Naiset ovat usein herkempiä ja hellämielisempiä kuin miehet. Turha nyt kyllä väittää että naisten kiintymys ja rakkaus eläimiä kohtaan olisi jotenkin epäaitoa, ristiriitaista tai kaksnaamaista vain koska luonto ei riitä eläimen tappamiseen. Ei siinä ole mitään pahaa jos ei halua/pysty vahingoittamaan tai tappamaan. Niitä toisen ääripään edustajia on tässäkin maassa ihan liikaa.

    • pyssy kaikille

      Kyllä tällaisessa maassa (paljon hirviä) kaikilla pitäisi olla Magnum .45 auton hansikaslokerossa.

      • foobar

        Ehkä onnistuu vasta sitten kun joku jossain päin maailmaa alkaa valmistaa kyseistä kaliiberia.


    • eeeeeeeeeehhhhh

      Entä jos on vaikka koira, jolla on paljon kipuja ja eläinlääkäri lopettaa sen niin onko koiran sureminen sitten itserakkautta, koska koiralla on nyt parempi olla ilman kipuja?

    • lisää vauhtia

      Ainaku joku pienempi eläin (esim: jänis) meinaa jäädä alle jossain 60km/h alueela nii vähä lisää nopeutta nii se kuolee ja jos ei nii peruuttaa päälle ja jatkaa matkaa., mutta isompaan eläimeen ( esim: hirvi ) ei kannata tätä temppua kokeilla.

    • -

      Varmaan jo mainittu, mutta jos on niin pahasti loukkaantunut, ettei tule enää eläintä, niin eiköhän olento ole myös jo sellaisessa shokissakin, ettei se tunne kipua tai tuskaa.

      Itse en osaisi diagnisoida milloin eläin on niin pahasti loukkaantunut, että parasta on vapauttaa maallisesta kärsimyksestänsä. Ainoastaan esim, jos selkeästi raaja irti, niin silloin melko varma voisi olla, että parasta olisi varmaan tappaa.

      Monesti eläin voi olla vain pökerryksissä, tai saanut tilapäisen ruhjeen. Esim, linnut lentää ikkunaan, voivat maata tunninkin ulkona, kunnes pystyvätkin jatkamaan matkaansa. Silloin olisi hätiköityä tappaa.

    • Miten?

      Miten sä jonku hirven tapat? Kuristat sen?

      Itse ajoin joskus hirvikolarin ja paikalle tuli poliisipartio, jotka olivat vähän vastahakoisia lopettamaan hirveä, kun eivät oleet oikein metsämiehiä. Olisivat halunneet odottaa paikallisen hirviseurueen miehet paikalle, jotka olivat jo matkalla hakemaan ruhoa. Tarjouduin itse ampumpaan hirven poliisin aseella, koska olen metsämiehiä, mutta se ei kuulema tullut kysymykseen. No suostuivat lopulta ampumaan, mutta eihän se hirvi siitä kuollu, mutta ei ampunut uudestaan vaan eläin hiljalleen sätkytteli vielä pitkän aikaa.

      • lopetus liikaa

        Hirvi on ehkä jo asia erikseen, mutta sellaiseen kettuun, supikoiraan, ilvekseen ja isoon koiraankin asti nyt pystyy vielä yksinkertaisesti eläimen tappamaan yhdellä iskulla. Toki jos taitoa löytyy, niin ehdottomasti hirvikin saman tien hengiltä kärsimästä, mutta suteen asti eri kokoiset eläimet on vallan yksinkertaista lopettaa.


    • 23

      Tätä viestiketjua en halua/en pysty lukemaan aloittajaa enempää.
      Ymmärrän enemmän kuin sinä, koska olen nainen.
      Kerran ajoin moottoritiellä kissan yli, joka vammautui pahasti.
      Yritin pysäyttää kaikki ohiajavat, onneksi pian tuli joku kaupungin työmiesten auto, miehiä, jotka lopettivat kissan ja hautasivat sen tienpenkkaan. Omistajille olisi pitänyt ilmoittaa, mutta miten?
      Tiedätkö, mitä kissa tekee tietäessään kuolevansa?

      • 120km/h

        hullu akka p3rkele moottoritiellä yrittää pysäyttää autoja! Kiitä onneasi ettet tullut lopetetuksi itse tai jäänyt kitumaan auton alle jääneenä.


      • yhteystiedot,.

        Jos ajaa kissan yli, niin sopii vain toivoa että pannassa on omstajan tiedot, jotta voi lähettää laskun auton vaurioista. Omistaja on AINA vastuussa lemmikkinsä aiheuttamista vahingoista.


    • susko54

      No kuinkamoni on saanut syytteen kun ei ole lopettanut kituvaa eläintä??? Onko siitä määrätty sakko vai vankilarangaistus??

    • Ittel teki jo pahaa ku jouduin lopettaa linnun poikasen :(

      • hyvä suoritus

        Mutta teit silti oikein. Et ainakaan toiminut itsekkäästi. Pahinta olisi ollut jättää se kärsimään.


      • Kaupunkilainen, jopa

        Ihmeen herkkähermoisia ihmiset nykyisin ovat. Meillä aikanaan kissa toi kerran jos toisenkin henkitoreissaan olevia hiiriä ja pikkulintuja, ei muuta kuin pikkuotus sanomalehden väliin ja 80 kilon painoinen astuu kantapäällä päälle. Siihen loppuu hiiren ja varpusen kokoisten elämä.


      • Väärin teit
        Kaupunkilainen, jopa kirjoitti:

        Ihmeen herkkähermoisia ihmiset nykyisin ovat. Meillä aikanaan kissa toi kerran jos toisenkin henkitoreissaan olevia hiiriä ja pikkulintuja, ei muuta kuin pikkuotus sanomalehden väliin ja 80 kilon painoinen astuu kantapäällä päälle. Siihen loppuu hiiren ja varpusen kokoisten elämä.

        Se kissahan sun olisi pitänyt tappaa kun saalistaa rauhoitettuja pikkulintuja.


      • Ei se kissa
        Väärin teit kirjoitti:

        Se kissahan sun olisi pitänyt tappaa kun saalistaa rauhoitettuja pikkulintuja.

        tiedä, mitkä linnut on rauhoitettuja. Tyhmä kissa.


    • lapintyärja aslak

      No niin,sielä miehet meuhkaa taas siteidensä kans.

      Normaali-ihmisenä joka Lapissa asuu ja kulkee välillä muuallaki kuin merkityillä teillä...nii onhan sillä tavaraperässä aina kirves,vasara,saha,puukko,tulitikut ja kahvipannu... Mulla ainaki on...terveyssitteitä ei ole ollu koskaan.

      Muutamia olen joutunu lopettaan huutamasta. Ei aina tietoa miten, mutta akuuttitilanteessa vaisto hoitaa asian....joskus eläinlääkärin kautta, ku ei ole ollu pahasti .

      Varmasti monella samoin.

      Mutta on myöskin joitain lakipykäliä olemassa vissiin, että kuka saa lopettaa elukan...
      Vaan ei kiinnosta tietää,käytän normaalijärkeä jos tilanteita tullee.
      Saattaapi jopa saaha sakot, jos väärin tekkee. Mietipä sitä !

      • vai sakot...

        Minä lopetin kerran siipensä pahasti vahingoittaneen laulujoutsenen. Se oli sotkeentunut johonkin ihmiseltä rannalle jääneeseen köyteen ja kainalosta tuli kauheasti verta. Siipi oli pahasti vinossa. Lain mukaan en olisi saanut tappaa sitä, mutta tapoin, koska se vaikutti kärsivän, eikä lain noudattamisesta ollut siinä tilanteessa mitään hyötyä, päinvastoin. Olisin joutunut siellä vartoamaan poliisia tai pelastuskuntaa kauan aikaa ja laulujoutsenkaan ei olisi vielä pitkään aikaan päässyt tuskistaan. Kun laulujoutsenen henki oli poissa, hautasin sen ja jatkoin matkaani.


    • Joskus on pakko

      Pienarilla nukahtaa eläin siisti ja kivuttomasti..
      Meidän iäkkäät/sairaat koirat lopetettu pienarilla,ase ei paukahda ja eläin kuolee nätisti.
      Tietysti pitää olla ammattitaitoinen ampuja. Ei verijälkiä tai mitään.
      Ei kannata alkaa rengasraudoilla mätkimään kituvaa eläintä,ainakaan amatöörin..
      Siinä alkaa voimaan pahoin sivullisetkin.
      Mutta että lokinpoikanen kiikutetaan eläinlääkärille on jo ... no tapansa kullakin ja jos sillä saa hyvän omantunnon niin mikäs siinä...

      • harrastelija.-

        Vai että oikein ammattina ampujaa... Oletko sotilas?

        Itse olen ihan vain harrastelija metsästäjä, vasta 31 vuoden kokemus. Ammuntaa olen toki harrastanut pari vuotta pidempään.

        Eläimiä on tullut otettu hengiltä aika paljon, mutta vain riisteläimä, eikä koskaan liikennevahingon vuoksi. Yhden ainoan kerran olen törmnnyt eläimeen ja silloin poliisi hoiti hirven lopettamisen.


      • joskus on pakko
        harrastelija.- kirjoitti:

        Vai että oikein ammattina ampujaa... Oletko sotilas?

        Itse olen ihan vain harrastelija metsästäjä, vasta 31 vuoden kokemus. Ammuntaa olen toki harrastanut pari vuotta pidempään.

        Eläimiä on tullut otettu hengiltä aika paljon, mutta vain riisteläimä, eikä koskaan liikennevahingon vuoksi. Yhden ainoan kerran olen törmnnyt eläimeen ja silloin poliisi hoiti hirven lopettamisen.

        Siis en ole sotilas,mutta meidän eläimet on lopettanut metsästäjä niin ikään, joka on myös paljon teurastanut eläimiä..
        Tuskin kellään taviksella on pienaria kaapissa..
        Ja haulikolla ei aleta meillä mäiskimään eläimiä,sillä tulee rumaa jälkeä!
        Paljon jää metsään kitumaan myös metsästäjien jäljiltä lintuja ym riistaa.


    • Paljon pyydetty...

      En nyt tiedä miten kävisi jos oikeasti joutuisi kituvan peuran lopettamaan, mutta kyllähän sitä tässä elellessä on joutunut lopettamaan kaiken näköistä kituvaa pikkuelukkaa, usein jonkun kissan raatelemia. En usko että peuran tappaminen niin erilaista olisi tunnetasolla, tosin mietityttää vähän että milläs sitä sitten lähtisi lopettamaan kun ei ole kokemusta noin isoista elukoista eikä yleensä ole terä- tai ampuma-aseita mukana -- ei ole autoakaan.

      Tappamista ei ainakaan pidä tehdä tukehduttamalla, sillä se tuottaa enemmän ahdistusta eläimelle kuin miltä sen olisi tarkoitus pelastaa. Tukehtumisen pelko on kaikista peloista ehkä alkukantaisin ja tuottaa valtavan määrän pakokauhua.

    • Tottakai eläimen pystyisin lopettamaan,kitumaan jättöhän olisi eläinrääkkäystä,aina pitää olla terävä puukko autossa mukana varmuudenvuoksi.

      • kirveskaveri+

        Supikoiran, kissan, ketun, koiran, jäniksen, ilveksen ym. tappoon tarvitaan jo kirves, vasara tai vastaava, jolla mojautetaan kalloon kunnon tälli.


      • ÄLLITÄLLI

        Mitäs laki sanoo puukon pitämisestä autossa? Ainakaan takataskussa ei liene suotava


      • mikä ettei
        ÄLLITÄLLI kirjoitti:

        Mitäs laki sanoo puukon pitämisestä autossa? Ainakaan takataskussa ei liene suotava

        Miksi takakopsassa ei saisi kuljettaa puukkoa?

        Tai vaikka autossa sisällä? Ei liene mitenkään kiellettyä, eikä taskusskaan, niin kauon kuin pydyy autossa.

        En minä kyllä menisi puukolla sohimaan mitään koiraa tai kettua, sehän saattaa napata ranteesta kiini, kyllä siinä pitää olla pidempi lyömäase.


    • Näin meillä maalla

      Jos on haulikko niin pystyn lopettamaan, olen vieläpä nainen mutta voin sanoa että oma olo on jälkikäteen ylipaska, toki pikkuruisia otuksia kuten lintuja ja rottia voi helpollakin lopettaa (lemmikkirotalla syöpä --> kertanapautus lapiolla ja rotta taivaassa) mutta isompiin tarttee vähän välineitä ettei synny enempää turhaa kipua.

    • MissVegaani

      Olen vegaani ja olen tappanut kun on tämä tilanne. Oma kyky tappaa, tappamisen välineistö ja eläimen koko ovat tietysti välillä arvelluttaneet. Muutaman kerran olen pysäyttänyt toisen autoilijan ja pyytänyt apua tappohommiin. Muutaman kerran apua pyytäessäin on ollut kyse a-luokan lihansyöjä miehestä jolla on tullut tosi hetkellä puput pöksyyn.. Ainoa vastaus kituvan ( suolet ulkona) eläimen vierellä oli yhelläkin miehellä " ehkäpä odotamme eläinlääkäriä, jos se tulisi vielä kuntoon". Sitten äijä kattoi monttu auki kun kuitenkin vetasin itte niskat ympäri elukalta... että eipä yleistetä taasen. Lisäksi olen tappanut useita ikkunaan lentäneitä lintuja joiden ohi uljaat uroot kaupungilla tallustelevat "tulee vielä tauteja jos koskee IIIK"... En toki pidä eläin rakkaana ihmisenä tilanteista mutta kun on pakko on pakko.

    • Super Psycho Love

      Ja minkä takia tämä on yleistä koirista osiossa?

    • kärsivä lopetetaan

      Itselläni on auton takakontissa aina mukana keskikokoinen retkikirves,jolla saapi halkoja pilkottua ja varttakin on sen verran,jotta ne puut saan pilkottua,kerran sitten näin kauniin ,todella söötin peuran jääneen henkilöauton alle ja sillä oli avomurtumat kaikissa eljässä jalassaan,luut törröttivät irtonaisina ja jalkoja se yritti siinä sätkiä,menin autoni perään ja otin kirveen ja sillä yhdellä voimakkaalla
      iskulla keskellä peuran pätä iaskin sillä kirveella,pahaahan se teki ,kun se kaunis eläin katsoi avuttomana silmiin,mutta yhdellä kovallla terän terävällä päällä sen lopetin,niin sen katse jäi mieleeni lopun elämääni,sillä see oli niin levollisen ja onnellisen näköinen,kun kovista tuskista pääsi,poliisilta meni yli tunti saapua paikalle ja metsästys-seuran jäsen,jolle joku ilmoituksen oli tehnyt tuli heti poliisien tulon jälkeen paikalle,niin kehui minua,kun olin eläinparan lopettanut hyvin kauniisti,yhdellä iskulla ja elämä ja kärsimykset loppuivat siihen,eikä tuntie kärsimiseen jäänyt aikaa,lopulta eläin vietiin metsästäjän pikapilla paikalta pois,siitä en tiedä minne poliisit eläimen pyysivät häntä toimittamaan,mutta uskon itseni toimineen oikein,sillä sen katse jo kertoi sen,koska 4 raajaa poikki pahasti aiheuttaa suurta kärsimystä ja kun ihmiset tajuisivat,että ei tarvitsisi suotta enään pysähtyä siihen peloittelemaan avuttomaan tilaan jäänyttä metsän eläintä,kun monet jäävät siihen tuijottelemaan,niin eläinparka pelkää ihmisiä muutenkin,niin se riittää,kun paikalla on muutama ihminen,joista joku voi sen lopettaa kivuttomasti,Ampuminen on kiellettyä,siksi kirves on hyvä vaihtoehto pistoolille.

      • metsä mees

        Korjaus: Eli ampuminen tässä tapauksessa on sallittua jos eläin makaa tien varrella pahasti loukkaantuneena ja paikalle sattuu esimerkiksi metsästäjä jolla sattuu olemaan haulikko tai kivääri matkassa on velvollisuus lopettaa pahasti tuskissaan oleva eläin. Tässä tapauksessa ampumalla. Lakia ei rikota vaikka eläin olisi rauhoitettu sillä hetkellä tai vieraalla maalla tai valtion maalla yms. Aseen käsittelijän pitää vain huomioida turvallinen ampumakulma ja kimmoke vaara mutta suoraan maahan ammuttu laukaus ei aiheuta vaaraa sivullisille.


    • 23

      Haloo hei

    • ÄLLITÄLLI

      Mitähän sinä "lopetus liikaa" yrität oikein sanoa?? Varsinkin naispuoliset?? Entä miespuoliset?? Kenelläköhän on normaalisti tappovälineet aina mukana autossa. Kyllä sieltä löytyy tunkki ja mutterinirrotusvälineet, mutta aika sottasta on elukan lopetus niillä, ja lisää elukka kärsii, no tietenkin hinausköydellä saisi hirtettyä eläinparan, mutta ei sekään hyvältä tunnu. Eihän tässä nyt auta muuta kun pistää räsäsen ämmälle eduskuntaan anomus/lakialoitus ja ties mikä, että jo iikka sais pyssyarsenaalin takaluukkuunsa, jos sattuu vaikka norsua pienempi elukka jäämään auton alle.

    • ei kaikilta onnistu

      Itse uskallan väittää olevani eläinrakas, mutta ei minusta olisi lopettamiseen. Hyvä esimerkki, löydettiin joku vuosi taaksepäin tikka joka oli siipirikko. En voinut tehdä sille mitään vaikka kuinka sääliksi kävi. Onneksi siihen paikalle saapui tuttavani joka on myös metsästäjä ja hän ystävällisesti otti tikan ja meni vähän syrjempään katkaisemaan niskat siltä.
      Myös kissani koki kovia, jolta meni molemmat etujalat poikki tiputtuaan parvekkeelta alas (3. kerros) suoraan asfaltille. Tuntui tosi pahalta kun löysin kissan, lähdin kuskaamaan sitä suoraan ell. lääkäriin pieni toive siitä, että jalat voitaisi vielä korjata. Mutta kun ell.lääkäri kertoi, ettei tulisi koskaan enään kävelemään normaalisti päädyin siihen että he lopettivat tämän. Suru oli kova ja vielä tänäkin päivänä muistelen tätä kissaa, se oli jotenkin niin ainutlaatuinen käytökseltään ja olemukseltaan.
      Ei minusta olisi riistämään henkeä toiselta elolliselta, koska aina olisi se pieni toivo että sen voi vielä pelastaa. Autoturmiin en voi edes kommentoida, koska en omista autoa.

    • +/-

      En pysty lopettamaan eläintä. Toisinkuin muutaman ilkeän ihmisen kohdalla on käynyt mielessä.

      • +/-

        ai se välineistö piti mainita: takapenkilläni on aika pitkä sateenvarjo ja hanskalokerossa kynä ja paperia. Niillä ei tehdä mitään pikaista helpotusta kenellekkään kärsimyksistään. Pyssyt ja muut tainnuttimet eivät kuulu jokpäiväiseen varustukseen.

        En vääntele niskoja ja turpaanveto ei ole ratkaisu (vaikka sen ehkä osaisin).


    • AKrri.

      Tiukkaa vois tehdä: mut jos kyseessä olisi eläin joka tunnetaan myös nimellä ihminen, niin en epäröisi yhtään.

      • Kannattasko

        käydä juttelemassa valkotakkisten kanssa? Ihan vaan varmuuden vuoksi. Parempi muutama kuukausi vastentahtoisessakin hoidossa kuin kymmenen vuotta linnassa.

        Kuullostaa ihan siltä kuin jollakin nyt nuppi tutisisi vähän liikaa(ja se en ole minä).


    • metsä mees

      Vähän niin kuin sekin että metsästäjiä yleensä pidetään säälimättöminä tappajina jotka tappaa kaiken eteensä tulevan. No tämä lause meneekin sitten kaikilta vastustajilta ohi mutta sen eläimen/eläimien eteen tehtyä vapaaehtoistyötä ei sitten kukaan näekään saati ole kehumassa (riistanhoitotyö).
      Jokaisen velvollisuuteen myös kuuluu lopettaa kärsivä eläin ja tuo on täysin totta että se joka ei näin toimi ja kääntää kylmästi päätään tai poistuu paikalta ei välitä eläimistä saati hänellä ei ole eläin rakkautta ollenkaan.
      Itse lopetan myös metsästyskoirani ja syystä että koiran tien ollessa ehtoo puolella ja sairauksien tuomat kivut aiheuttavat jo liikaa tuskaa on silloin pitkäaikaisen metsästys kaverin parempi päättää päivänsä viimeisellä kävelylenkillä koska se jos mikä aiheuttaa koiralle ylimääräistä stressiä ja pelkoa jos se viedään eläinlääkärille myrkkypiikille. Koirakin vaistoaa että silloin ei kaikki ole hyvin ja se pelkää.

    • tjuu.

      No kuten varmaan 100 kertaa tullutkin tässä ketjussa, niin lopettaminen on helppo osuus, mutta se onko siihen soveltuvia välineitä kovin monella tilanteeseen osuvalla mukanaan, onkin sitten jo eri juttu. Kummiskin esim. jonkun sorkkaeläimen lopettaminen tunkilla hakkaamalla ei välttämättä olisi se humaanein kontsi...

      Mutta itse kun aikanaan harrastin metsästystä, joskin sorsastusta ja pieneläintä, enkä sorkkaeläinjahtia, niin ihan luonnollinen osa nuoruudessa maatilalla asumista oli eläimen lopetuskin. Vuosien aikana tien päällä olen kolaripaikalle osuessani yhden kituvat rusakon ja yhden valhohäntäpeuran veitsellä lopettanutkin kun autossa sattunut olemaan. Ei se kummoista toimenpidettä vaadi kun tietää mitä tekee ja mihin kohtaan... mutta jos ET tiedä, niin mieluummin sitten hakkaa raskaalla vaikka päähän. Yhtäkaikki jos eläimellä on tuntien tai vuorokausien kituminen edessä pahimmillaan, jos mitään et tee ja vielä jätät sen siihen ja karkaa vielä takaisin metsään, niin lopettaminen on AINA paras ratkaisu kunhan sen tekee sopivilla tavoilla eikä nyt pariakymmentä toinen toistaan epäonnistuneempaa iskua vaadi..

      Mutta esim. kotieläimet ovat itselleni kyllä sitten taas sellainen paikka, että esim. kissoja tai koiria en ole ikinä itse halunnut lopettaa, aina eläinlääkärille ja asiallinen nukutuspiikki. Jotenkin metsäriista on metsäriistaa ja villieläimiä, mutta kotieläin on aina jotenkin enemmän läheisemmältä tuntuva, vaikkei olisi edes omakaan. Puuta koputtaen,että ei osuisi paikalle jossa olisi jokin kituva lemmikki. Ne ovat jotenkin aina yhtä surullisia nähdäkään auton alle jääneenä..

      • Tjuu.

        Tjaa niin, vielä tietty maalaisjärkijuttu, jonka varmaan jokainen nyt kummiskin tietääkin.. Joku kauris tai peura vielä sorkkaeläimistä kokonsa puoleen on aika "vaaraton" ja helppo lähestyttävä, vaikka ponkaisisi ylöskin vielä niin luultavasti ehdit varautua. Mutta se joka kituvaa hirveä ilman ampuma-asetta lopettamaan menee, jolla henkiä selvästi vielä on... tai vaikka ei näyttäisi olevankaa enää juuri, mutta silti ei ole vielä kuollut, niin saa olla jo tekijämies tai nainen. Siinä kun sorkka vähän heilahtaa kun olet kyykyssä saati otus pomppaakin vielä ylös, niin voi olla että on lopettaja lopetuskunnossa mutta eläin olikin vain taintunut...


    • kukkahattutätikkä

      Luin noita aiempia kommentteja ja aika omituisia oli jotkut, mutta jokainen tietysti tyylillään. Asun itse poronhoito alueella ja silloin tällöin sattuu että poro on yrittänyt jonkun turistin nokkapellille koristeeksi. Yliajajista ei oo koskaan ollu lopettamaan kärsivää eläintä joten avuksi siihen on toisinaan joutunut. Olen jo vuosia sitten laittanut autooni varustelaatikon penkin alle jossa on kaikkea tarpeellista siltä varalta jos käy niin että auto jää taipaleelle, mm. tulitikut ja puukko. Kun täällä pohjan perillä ei ole huoltamoa joka nurkan takana saati asutusta niin pakkasella varsinkin on hyvä kun saa edes tulet tehtyä ettei palellu. Eikähän se kännykkäkään kuulu kaikissa paikoissa... niin että on ollut pakko oppia selviämään hiukan toisella lailla kuin kaupunkioloissa. Siispä se eläimen lopettaminenkaan ei tuota vaikeuksia, jos kituu niin puukko laatikosta ja valtimo poikki. Thats it. Shokki rauhoittaa teutaroivankin eläimen pian eikä se tunne enää kipua ja henki on pois. Jos oma koirani loukkaantuisi niin vakavasti että lopettaminen olisi inhimillisintä, en tiedä silti pystyisinkö. Ehkä, jos olisi pakko kun ei eläinlääkäiäkään välttämättä paikalle saa ja minun koiraani ei ammuta. Lintuja saattaa joskus isompiakin kopsahtaa metsässä auton nokkaan, mutta ne lopettaa helpoiten kiertämmällä niskat poikki.

    • mustamurha

      Kyllä pystyn tappamaan eläimen jos se kituu tien vieressä. Ei ole pitkä aikakaan kun kävin lapissa ja näin auton alle jääneen eläimen ja veistelin kurkun auki puukolla ja illmoitin poliisille jaa se oli oikein toimittu.kumpiko parempi jättää eläin kitumaan vai antaa rauhasa kuolema?

    • mustamurha

      Kyllä pystyn tappamaan eläimen jos se kituu tien vieressä. Ei ole pitkä aikakaan kun kävin lapissa ja näin auton alle jääneen eläimen ja veistelin kurkun auki puukolla ja illmoitin poliisille jaa se oli oikein toimittu.kumpiko parempi jättää eläin kitumaan vai antaa rauhasa kuolema?

    • hjgfhgfhgfhfh

      Never :/

    • Absurdiko

      Tokihan aina on kirves peräkontissa ja oisin tyynynalla . Aina on hyvä olla varuillaan tulevien suhteen , joten nirri pois

    • Ei jaksa

      Kröhöm, vaikka ei itse lopettaisi eläintä, ei se myöskään tarkoita sitä että on itserakas, kuten ERÄÄT väittävät. Kaikki eivät vain pysty lopettamaan eläintä.
      Itse en pystyisi tekemään näin mitenkään, vaikka pidän todella eläimistä. Joillekin pelkän kärsivän eläimen näkeminenkin on liikaa, saati sitten että voisi tappaa tämän.

      • olet itsekäs

        Vai että sellaista täytyisi pitää eläinrakkaana, joka ei tee eläimelle sitä maailman suurinta karhunpalvelusta, eli pistä taivaaseen äärimmäisestä kivusta mahdollisimman nopeasti. Puolustelet sellaisia vellihusuja, koska olet itse moinen raukkis, joka ajattelee vain itseään. Oma henkinen kärsimyksesi on mielestäsi eläimen fyysistä kärsimystä tärkeämpää huomioitavaa.


    • Aivan yksinkertaista

      Minussa on sen verran mäkkaiverin vikaa, että vaihdan renkaat kirveellä ja pumppaan haulikolla ilmaa renkaisiin.

      Jos hirvi makaa tienlaidassa, niin nostan kyytiin, koska voin tehdä moisella otuksella lukemattomia eri asioita.

      Olenpa usein jopa saanut kuolleista eläimistä tehtyä bensiiniä sen verran, että olen päässyt asemalle asti tankkaamaan lisää.

    • lallaaa

      sairas ketju ihmiset lämpimikseen peukuttaa plussia. hemmetin tyhmii mielipiteitä esinnitään eläiminä jne...

      • todellakin tosiaan

        Aina halki vuosituhannet maalla ollaan tajuttu, että eläin kärsii jos vaurioituu niin pahasti, ettei pysty enää selviytymään hengissä. Samalla kunnioitus eläintä kohtaan on ollut sellaista, että eläin lopetetaan mahdollisimman nopeasti millä hyvänsä suoraan tappavalla konstilla. Ja silloin myös ollaan aina tiedetty, mikä on tappava ase ja kuinka sitä käytetään. Nykyajan ihmiset ovat sitten uusavuttomia, kuten nämä kommentit ja niiden tai - merkit kertovat. Häpeällistä nykysuomalaisten asenne kärsiviä eläimiä kohtaan.


      • armokuolemalla

        Jos minä jään auton alle, eikä henkeäni voida enää pelastaa, haluan varmasti mieluummin nopean tappavan iskun kallooni kuin jäädä kivuliaasti vartoamaan ambulanssia.


      • ollas rehellisiä!
        todellakin tosiaan kirjoitti:

        Aina halki vuosituhannet maalla ollaan tajuttu, että eläin kärsii jos vaurioituu niin pahasti, ettei pysty enää selviytymään hengissä. Samalla kunnioitus eläintä kohtaan on ollut sellaista, että eläin lopetetaan mahdollisimman nopeasti millä hyvänsä suoraan tappavalla konstilla. Ja silloin myös ollaan aina tiedetty, mikä on tappava ase ja kuinka sitä käytetään. Nykyajan ihmiset ovat sitten uusavuttomia, kuten nämä kommentit ja niiden tai - merkit kertovat. Häpeällistä nykysuomalaisten asenne kärsiviä eläimiä kohtaan.

        Nykyään ihmisillä ei ole "mahdollisimman nopeasti millä hyvänsä suoraan tappavalla konstilla" välineitä mukanaan jo pelkästään lain vaatimusten vuoksi, saati sitten että heillä olisi taitoa käyttää niitä "konsteja". Ihminenkin on muuttunut vuosituhansien saatossa, mihin suuntaan, se onkin jo toinen juttu.

        Vaan missä luuraavat ne tappovälineiden ja teurastustaidon omaavat ihmiset silloin kuin heille olisi tarvis?
        Vai tekevätkö he samoin kuin kaikki muutkin, "ei kuulu mulle" ja jatkavat matkaansa?
        Olen itsekkin syyllistynyt siihen, ja häpeän edelleenkin.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2287
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2093
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1708
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1526
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1417
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1389
    8. 52
      1278
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      63
      1221
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe