Hei ! minulla on n. 8-vuotias marsu , jolla on golfpallon kokoinen patti vasemmassa kyljessä. Patilla on ns "pää" joka on rupinen. Se ikäänkuin roikkuu marsussani mutta patti ei näytä haittaavan sitä muutakuin jos se yrittää mennä jonkun tunnelin läpi :/ tuon ison patin yläpuolelle on kasvamassa peukalon pään kokoinen patti. Onko mitään ideoita , mitä nuo patit ovat ? Ja kannattaako noin iäkästä marsua viedä eläinlääkäriin ? :/
Marsun patti.
18
2091
Vastaukset
- Marsumamma84
Oli marsu minkä ikäinen tahansa ja sillä on jokin lääkäriä vaativa vamma/tila, niin se on myös vietävä eläinlääkärille. Tuo voi olla kasvain/paise, kasvaimesta voidaan ainakin tsekata onko se hyvän- vai pahanlaatuinen (leikkausta ei varmaankaan enää tuon ikäiselle suositella), ja paise voidaan luultavasti tyhjentää. Mutta on omistajan vastuu viedä eläin lääkärille, jos se sitä vaatii.
Epäile nyös kasvainta, niitä tulee jyrsijöille helposti. Itse olen joutunut lopettamaan 2 kesyhiirtä kasvaimien takia.
- Tämän ketjun aloitta
Mutta entä ,jos se onkin kasvain ja eläinlääkäri lopettaa marsun ? :( Kasvavatko paiseet yleensä ? nimittäin tämä patti oli alussa ihan pieni , ja alkoi siintä sitten kasvamaan. Nyt kuitenkin tuntuu että se olisi pienentymässä (toiveajattelua :DD?). Koska tämä on yhden tuttuni marsu , jolla ei ollut enää aikaa hoitaa ja on ollut ennenkin meillä hoidossa mutta on nyt ollut 3kk pysyvästi ja meillä se on saanut olla enemmän vapaana sekä olen ostanut c-vitamiini jauhetta ja annan sitä säännöllisesti , jota se ei ole ennen saanut muuta kuin tuoreruuasta ja siintäkin aivan liian vähän. (tämä tuttuni sai tämän marsun entisiltä naapureilta , heidän allergiansa takia , ja ei sen takia tiennyt paljoa marsujen hoidosta) Kyllä hän oli hyvin hoitanut , paljon virikkeitä mutta marsu ei päässyt joka päivä välttämättä juoksentelemaan häkin ulkopuolelle , ja juuri tämä c-vitamiini puuttui. Voisiko se vaikuttaa tähän patin pienenemiseen ? (jos se siis on pienentynyt :D) Toivottavasti saitte jotain selvää sekavasta tekstistäni ! :D ja kiitos paljon jos joku vaivaantuu vastaamaan , siitä olisi paljon apua !
- KokemusGerbiili
EI OLE KASVAIN!!!!!!! Se on paise !! Omalla gerbiililläni oli paise juuri. Älä ota yhteyttä eläinlääkäriin vaan kysy joltakin marsu kasvattajalta ohjeita siihen paiseen puhkaisemiseen. Paise pitää puhkaista gerbuilla näin :
Puhdista nuppineulan pää tai polta sitä niin että bakteerit irtoavat, anna jäähtyä. Ota gerbusi jos siinä on jo rupi niin puhkaise ihan ruven vierestä paina suht syvälle mutta ei ihoon. ota neula pois ja purista mädät ja nesteet pois ja ota sellainen lääkeruisku (jossa ei neulaa) ja täytä paise laimennetula betadinella. Pyyhi paiseen ympärys laimennetulla betadinella.
Marsuista en ole varma, vaan kysy kasvattajalta he yleensä osaavat auttaa :) Tuo kuulostaa ällöltä, mutta se on eläimen parhaaksi itse sain ohjeet kasvattajalta. - Aloittajaaa
En viitsi itse alkaa sitä tyhjentämään, jos se ei olekkaan paise. :o Ehkä kuitenkin varaan ajan sinne eläinlääkärille :D mutta kiitos paljon vastauksestasi !! (:
- KokemusGerbiili
Kyllä se on paise, mutta mene vain. Koska jos siinä on vähääkään rupea tai sellaista se on paise :D
- Aloittajaaaa
Huh ! Tämä helpotti koska ajattelin että jos se on joku kasvain ...... kiitos paljon ! :D ajattelin vielä ottaa tämän marsun kaveriksi ihan pikkuisen marsun mutta marsuni on kuitenkin jo niin vanha , joten en tiedä kannattaako koska sitten se uusi marsu jäisi taas yksin jonkun ajan kuluttua ? Entä kaksi pientä marsua tämän vanhan kaveriksi ? (: vai tuleeko niille riitoja ? kaikki olisivat siis naaraita (: kiitos taaas tositosi paljon kun jotkut ihanat ihmiset vaivaantuu vastailemaan ! :DD
- guineapig
Hyvä idea ottaa kaksi pientä marsua vanhan kaveriksi. :) toisilleen sitten on seuraa, enkä usko että tulee tappeluita jos kerta naaraista on kyse.
- guineapig
ohoh, ompas iäkäs marsukaveri sulla, hyvin oot pitänyt kun noin korkea ikä jo :) mutta vie toki ell. voi olla juurikin vain tuo paise. siellä se sitten selviää!
- Minä taaas :D
Mistä muuten nuo paiseet johtuvat ? Ja äiti sanoi että en saa ostaa kuin yhden marsun , ja sitten joskus kun tämä pikkuinen jää yksin niin sitten sille kaverin .... Ostan marsun paikkakuntani eläinkaupasta, siellä ne ovat saaneet hyvää hoitoa ja kaupan omistajallakin on monta marsua kotonaan joten tietää hoidosta paljon :) Sitte mulla on vielä sellainen kysymys ,että meneekö marsun vatsa sekaisin jos vaihtaa yhtäkkiä pellettiä ? :D kun se kohta ostamani marsu ja tämä nykyinen eivät varmaankaan syö samoja pellettejä eli voinko syöttää sille uudelle marsulle näitä kotonani olevia pellettejä ? =D Ja käyn ensin siellä eläinlääkärissä ja sitten ajattelin ostaa sen pikku kuikuttajan. :)
- guineapig
voi mennä sekaisin, eli vaihda aina pikku hiljaa, sekoitat vähitellen uutta pellettiä vanhaan. mitä pellettiä syötät? kannattaa tarkkaan katsoa kaikki ainesosat, että on terveellistä :) ei liikaa rasvaa, sopivasti proteiinia yms.
- :(:(
Joo eli se kävi sielä leikkauksessa , kasvain poistettiin ja heräsi nukutuksesta. Ei sitten kotona syönyt eikä juonut mitään joten syötin ruiskulla. Se ei myöskään liikkunut ja jos yritti niin tärisi... no tänään otin sen syliin niin ei enää hengittänyt....:( aamulla oli vielä elossa mutta parin tunnin päästä ei...
- marsuhullu
:(:( kirjoitti:
Joo eli se kävi sielä leikkauksessa , kasvain poistettiin ja heräsi nukutuksesta. Ei sitten kotona syönyt eikä juonut mitään joten syötin ruiskulla. Se ei myöskään liikkunut ja jos yritti niin tärisi... no tänään otin sen syliin niin ei enää hengittänyt....:( aamulla oli vielä elossa mutta parin tunnin päästä ei...
otan osaa! Mutta osaatko neuvoa mua yhessä jutussa nimittäin mun uros marsulla on patti keskellä mahaa en tiedä mikä se on
- aloittaja!
marsuhullu kirjoitti:
otan osaa! Mutta osaatko neuvoa mua yhessä jutussa nimittäin mun uros marsulla on patti keskellä mahaa en tiedä mikä se on
Vie se heti eläinlääkäriin jottei sun marsulle käy samalla tavalla kuin meille .... :(
Se voi toki olla joku rasvapatti mutta käyppäs silti eläinlääkärillä !
- fdffs
eihän.. :( osanotot.. tosi ikävä juttu :'(
- kuikkeliskuikui
osanottoni sinulle aloittaja.meidän wanha marsurouva 5v on nukutettu kahdesti ja onneksi molemmilla kerroilla herännyt.enää ei kyllä sitä nukuteta.
- marsutrokkaa
SYÖPÄLÄINEN
- Huolestunko?
Mun puolitoista vuotiaalla naaras marsulla on ihossa pieni kohouma, siinä tosi alaselässä. Se on aika pieni, mutta ollut pitkän aikaa. Oon tosi huolissani, koska en tiedä onko se kasvain.. :(
Marsuunse ei ole vaikuttanut, mutta kannattaisiko sitä silti näyttää eläinlääkärille?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1709817Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde513199Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja452965- 622718
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2012115- 1132053
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251943Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä601526Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121306- 281261