Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Ihmettelempä vaan luovutusikiä

Kummastelijainen

Kauheen pitkiä nykyään nää luovutusiät. Jotkut pitää neljääkin kuukautta. Kivahan se on kissanpentuja pitää mahdollisimman pitkään. Toiset taas ottaa niitä pentuja ja jättää heitteille kun kasvaa isoksi. Pennuista tykkää kasvattajat sekä ottajat. Mutta alkaako kasvattajien itsekkyys menemään jo liian pitkälle pennuista nauttimisen suhteen?

Omilla kissoilla on ollut aikoinaan useammatkin pennut. Pennut tottui ihmisiin ja ne makoili millon peiton alla sängyssä ja millon missäkin sylissä. Omat lapset räpläs ja paijas emon ja vanhempien lisäks koko ajan. Pennut oppi emolta ja muilta kissoilta kaiken tarvittavan SEKÄ oppivat äärimmäisen ihmisläheisiksi. Eivät isoina koskaan karttaneet syliä ja alkoivat kehrään samantien kun nosti syliin, pentujen uusista kodeista tuli paljon kiitosta että ovat ainutlaatuisen ihmisläheisiä.

Olen nähnyt useilla kaupunkilaisystävättärilläni jotka ovat ottaneet pennun julkisen kautta että kissat ovat kuin toisesta maailmasta. Hyvä kun rapsuttaa antaa. Tätä onkin pohdittu että vian täytyy olla pentukodissa opituissa tavoissa sekä liian myöhäisessä luovutusiässä.

Nyt pitäisi ottaa jotain pentuja joita halutaan pitää mahdollisimman pitkään omistajalla eikä mitään tietoa tykkääkö kissa tulla edes syliin koko elämänsä aikana. Aikamoista sitoutumista sikasäkissä vaaditaan kissanpennun hankkijalta. Jokainen tietää että kyllä kissanpentu käytäessä katsomassa hetken siinä sylissä viihtyy mutta jos se ei ole tavanomainen paikka ei siinä ole takeita viihtyykö katti vähän kasvettuaan enään ihmisen lähellä.

Ymmärrän kyllä että luovutusikärajasuositukset on kissanpennun parhaaksi varsinkin jos tulevassa kodissa ei ole muita kissoja. Mutta aika vähän jätetään tulevalle omistajalle enää mahdollisuuksia korjata pennun leimaantumisasioissa jos kasvattaja on ollut kylmä pentutehtailija tms. Nyt kun alkaa oma kissakatras oleen enään yhden kokoinen taidampa hakea pennun tai pari ensi keväänä. Kymmenviikkoisena saa pentuja onneksi vielä täällä maaseudulla kun hakee naapurista. Ja ei ole pelkoa etteikö olisi lähtöisin hyvästä kodista ja myös päätyisi hyvään kotiin. HRRR

16

618

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • max833

      Joka ilmotuksessa lukee että hyvästä kodista, oppinu sisäsiistiks ja ihmisläheinen. Ja kukaan tuskin valehtelee? Siitä huolimatta jokainen pitää pentuja itellään sen maksimiajan. Pentutehtailijoita ei ole ees olemassa, ne on pelkkiä huhuja.

      Ja päälle vielä mikrosiru! Kuka haluaa kissansa kärsivän moisesta sirusta koko elmänsä? Haluaisitko sinä mikrosirun itseesi? Miksei näistä kissanrääkkäysperheistä tehdä eläinsuojelurikosta?

      Näköjään aika harvassa ne jotka ymmärtää näin internetaikana onnellisten kissojen perään kun tiedot on kissakokemusten sijaan hankittu tietokoneelta.

      • kokemusta on

        Millä tavalla kissa kärsii mikrosirusta? Mistä sinä tiedät että ne siitä kärsii, onko sinulla itselläsi ollut siru jossakin? Mikrosiru laitetaan ihon alle, eikä se kissaa häiritse mitenkään. Laitetaanhan sitä ihmisillekin vaikka mitä mm. lävistyksiä jotka sentään on ihon pinnalla ja voivat aiheuttaa tulehduksia, ihon repeämisiä jne. Kissalle laitettava mikrosiru on hyvin pienikokoinen (riisinjyvä) ja on vain eduksi jos löytökissa saadaan omistajalleen palautettua sirun tietojen perusteella.

        Eläinsuojeluyhdistykset nimenomaan siruttaa kaikki löytökissansa, eivät he niin tekisi jos siitä kissalla jotakin haittaa olisi.

        Omat kokemukset on kerätty sekä nettiajalla, että ajalla jolloin netistä ei vielä ollut hajuakaan. Tiesitkö sinä, että joskus naisille laitettiin ehkäisykapseleita ihon alle (käsivarteen) ja 5 kpl. Ne oli isompia kuin tuo mikrosiru kissan nahan alla. Nykyään laitetaan hormoni-implantteja korille ja kissoilla samalla tavalla juin naisille aikoinaan, mutta vain yksi kerrallaan. Sama ajatus, eli ehkäisy ilman leikkausta ja alituista pillereiden syöttämistä.


      • aåhji
        kokemusta on kirjoitti:

        Millä tavalla kissa kärsii mikrosirusta? Mistä sinä tiedät että ne siitä kärsii, onko sinulla itselläsi ollut siru jossakin? Mikrosiru laitetaan ihon alle, eikä se kissaa häiritse mitenkään. Laitetaanhan sitä ihmisillekin vaikka mitä mm. lävistyksiä jotka sentään on ihon pinnalla ja voivat aiheuttaa tulehduksia, ihon repeämisiä jne. Kissalle laitettava mikrosiru on hyvin pienikokoinen (riisinjyvä) ja on vain eduksi jos löytökissa saadaan omistajalleen palautettua sirun tietojen perusteella.

        Eläinsuojeluyhdistykset nimenomaan siruttaa kaikki löytökissansa, eivät he niin tekisi jos siitä kissalla jotakin haittaa olisi.

        Omat kokemukset on kerätty sekä nettiajalla, että ajalla jolloin netistä ei vielä ollut hajuakaan. Tiesitkö sinä, että joskus naisille laitettiin ehkäisykapseleita ihon alle (käsivarteen) ja 5 kpl. Ne oli isompia kuin tuo mikrosiru kissan nahan alla. Nykyään laitetaan hormoni-implantteja korille ja kissoilla samalla tavalla juin naisille aikoinaan, mutta vain yksi kerrallaan. Sama ajatus, eli ehkäisy ilman leikkausta ja alituista pillereiden syöttämistä.

        Eihän sikafluenssa rokotettakaan olisi annettu ihmisille jos siitä jotain haittaa olisi? Mitä nyt jotain narkolepsiaa aiheutti. Jos joku instanssi tekee jotain voi sen jokainen omalla järjellä kyseenalaistaa eikä tehdä kuin karja perässä. Minä ainakin kyseenalaistin sikainfluenssa rokotteen eikä sitä kenellekkään perheessä sen vuoksi otettu. Onneksi käytin maalaisjärkeä enkä mennyt muiden mukana.

        Sama pätee mikrosiruihin. Kyllä moinen mikrosiru mua ainakin haittaisi. Samoin lävistykset. Kissat kun ei koristeista välitä, eikä se mikrosiru sieltä mitenkään ihon alta sädehdi. Haluaisit siis itseesi mikrosirun koska siitä ei haittaakaan ole omasta mielestäsi? Pistetäänkö samalla Pandemrixiä ja vaikka jotain muita metalleja sulle ihon alle joita sun kehosi saattaa alkaa hylkimään ja tulehtuun huonolla onnella? Puhumattakaan että ne kiristelee siellä koko elämän. Kas kummaa kun esim pienten lasten lävistyksiä kauhistellaan, ja ne on kuitenkin paljon isompia kuin kissat.

        Muut voi laitella implantteja tai vaikka nyrkinkokoisia kiviä ihonsa alle jos huvittaa. Mutta se ei tarkoita että minulle, minun lapsilleni tai eläimilleni yksikään idiootti saa niitä laittaa vain ja ainoastaan sillä perusteella että niitä on laitettu muillekkin.

        Kissa on onnellisimmillaan ilman kaulapantaa, mikrosiruja, lävistyksiä tai mitään muitakaan asioita joita kissa ei varmasti itselleen haluaisi laitettavan, vaan ne laitetaan omistajan itsekkyyden vuoksi. Voitte itsekkäistä syistä tietysti omia kissojanne rääkätä niin paljon kuin haluatte. Mutta älkää kutsuko itseänne kissojen edunvalvojiksi.


      • piikit ja sirut
        aåhji kirjoitti:

        Eihän sikafluenssa rokotettakaan olisi annettu ihmisille jos siitä jotain haittaa olisi? Mitä nyt jotain narkolepsiaa aiheutti. Jos joku instanssi tekee jotain voi sen jokainen omalla järjellä kyseenalaistaa eikä tehdä kuin karja perässä. Minä ainakin kyseenalaistin sikainfluenssa rokotteen eikä sitä kenellekkään perheessä sen vuoksi otettu. Onneksi käytin maalaisjärkeä enkä mennyt muiden mukana.

        Sama pätee mikrosiruihin. Kyllä moinen mikrosiru mua ainakin haittaisi. Samoin lävistykset. Kissat kun ei koristeista välitä, eikä se mikrosiru sieltä mitenkään ihon alta sädehdi. Haluaisit siis itseesi mikrosirun koska siitä ei haittaakaan ole omasta mielestäsi? Pistetäänkö samalla Pandemrixiä ja vaikka jotain muita metalleja sulle ihon alle joita sun kehosi saattaa alkaa hylkimään ja tulehtuun huonolla onnella? Puhumattakaan että ne kiristelee siellä koko elämän. Kas kummaa kun esim pienten lasten lävistyksiä kauhistellaan, ja ne on kuitenkin paljon isompia kuin kissat.

        Muut voi laitella implantteja tai vaikka nyrkinkokoisia kiviä ihonsa alle jos huvittaa. Mutta se ei tarkoita että minulle, minun lapsilleni tai eläimilleni yksikään idiootti saa niitä laittaa vain ja ainoastaan sillä perusteella että niitä on laitettu muillekkin.

        Kissa on onnellisimmillaan ilman kaulapantaa, mikrosiruja, lävistyksiä tai mitään muitakaan asioita joita kissa ei varmasti itselleen haluaisi laitettavan, vaan ne laitetaan omistajan itsekkyyden vuoksi. Voitte itsekkäistä syistä tietysti omia kissojanne rääkätä niin paljon kuin haluatte. Mutta älkää kutsuko itseänne kissojen edunvalvojiksi.

        Aika kaukaa haettu vertailu sikainfluessapiikin ja mikrosirun välillä. Eikö sinua ole koskaan rokotettu? Uskallan väittää, että kyllä on lapsena ilman, että olet siihen itse voinut vaikuttaa. Tuliko sivuvaikutuksia, eipä tainnut tulla? Ilman rokotuksia maailmassa, myös Suomessa, olisi aika monta vaarallista tautia, jotka tappaisi lapsia ja aikuisiakin melkoisesti. Muualla maailmassa niitä on, koska rokotteita ei siellä ole varaa hankkia. Suomessa ne on pitkälti kadonneet koska rokotteita on ollut ja on edelleen ilmaisena jaettu.

        Ei sitä sirua kissalle tai koirallekaan silmäniloksi laiteta tai koristeeksi, vaan turvaamaan kotiinpaluu jos lemmikki katoaa. Eikä se kissaa haittaa mitenkään, jos haittaisi se rapsuttelisi sirukohtaa päästäkseen siitä eroon. Jos kissoja tunnet, tiedät miten ne toimii, nyt et näytä tietävän.

        Minulla sattuu olemaan metallia ihon alla, ilman sitä en kävelisi tällä hetkellä. Joten pysähdyhän vetäisemään henkeä ja miettimään sanojasi hetken kauemmin. Nuorena mielipiteet on usein varsin kärkkäitä, kun tietoa ei asioista riittävästi ole. Mutta elämä opettaa, jos ei muuta niin hiljaa kävelemään.

        Pienille lapsille laitetut lävistykset ja kissan mikrosiru on taas hyvin kaukana toisistaan. Lapsi ei tarvitse sitä lävistystä mihinkään, se on lapsella koriste ja usein vanhemman mieltymyksen kautta tehty. Lävistys on muutenkin ihan eri juttu, siru on ihon alla suojassa, lävistys on alttiina bakteereille ja tulehduksille sekä repeämisille.


    • Minä ja kissani

      Ei kissoja yleensä 4 kuukautta(16 vk) pidetä kasvattajalla muuta kuin pakosta (kissa ei ole mennyt kaupaksi, on sairastellut yms.).

      Itsekin olen monta pentuetta kasvattanut ja 8-viikkoisina antanut eteenpäin mutta hyvästä kodista eivät olleet. Meidän leikkaamattomat nartut pyöräyttivät pentuja tuon tuosta ja isänihän ne salaa sitten saunan taakse vei. Toki välillä pentue jätettiin lasten iloksi. Kissoja ei madotettu tai rokotettu, juoksivat irti ympäri kyliä kun sairastuivat niin eläinlääkäriin ei viety.
      Annettiin pentuja koteihin ja ei liiemmin kyselty minne menivät, pääasia oli etteivät kotiin jääneet.
      Olimme normaali perhe ja kissoja hoidettiin muuten hyvin, ruokittiin ja syliteltiin, sylittely oli tosin vain lasten osalta koska vanhempani eivät kissoista välittäneet.
      Toki joku voi vedota että ei kukaan enää 2000-luvulla noin tee mutta kyllä aivan samaa tapahtuu vieläkin.

      8-viikkoa oli liian aikainen useimmille kissoille jotka omistimme/kasvatimme.
      Nyt olen jo aikuinen ja kannatan 12-viikon rajaa, sen on havaittu olevan hyvä luovutusraja kaikille kissoille ja itsekin olen kokenut 12-viikkoisena luovutetut tasapainoisemmiksi ja sosiaalisemmiksi myös aikuisena kuin 5-8-viikkoisena.(10-viikon vanhoina kissoja luovutettuja en ole juuri tavannut)

      Kissan tärkein vaihe ihmiseen tottumisessa on 3-8 viikkoa, sinä aikana pentua pitäisi käsitellä juuri eniten jotta se tottuisi pitämään ihmiskosketusta ja -hahmoa normaalina ja jopa miellyttävänä.
      Lisäksi leimautumisvaihe jatkuu 12-viikon jälkeenkin :)

    • KattiaKanssa1

      Yleinen suositus on ainakin rotukissoilla 12 viikkoa ja jollei luovutusikää noudata, on kissayhdistys niskassa. Tätä pidempään pentuja pitävät jotkut kissankasvattajat esim. sairastelun takia, tai erinäisten ongelmien takia ylipäätään. Jos kissa on "erityinen", kuten vaikka ihmisellä jokiun vamma, ne tarvitsevat emoaan pidempään, tai ihmisen seurantaa selvitäkseen. Kissankasvattajat valvovat tarkasti eri pentujen käyttäytymistä, ja päättävät tällain mihin kotiin mikäkin kissa sopii. Kissakasvattajat eivät ole itsekkäitä, vaan juurikin välittävät eläimistä ja paljon.
      Ei ole edes olemassa asiaa kuten "liian myöhäinen luovutusikä" joten olet aivan hakoteillä. Itse suosin rotua joka on huomiotaherättävän ihmisrakas, joten ei ole huolta etteikö se tulisi aina syliin kehrään sen halutessa. Ostan omat kissani kissayhdistyksen jäseniltä, en muilta. Näin vältän pentutehtailua.

    • huono provo

      Kasvattajat eivät pidä pentuja pidempään kotona siksi, että he voisivat nauttia pennuista mahdollisimman pitkään. Se, että niitä pentuja pidetään pidempään johtuu ensin siitä, että liiton säännöt (virallisilla kasvattajilla) määrää sen 12 viikkoa alarajaksi. Osa pitää kauemmin, koska säännöt määrää myös, ettei pentua saa luovuttaa ennen kuin se on 2 x rokotettu. Jos kasvattaja noudattaa Eviran ohjeistusta, ei pentua rokoteta ennen 12 viikkoa ja kun tehoste voidaan antaa 2-4 viikon kuluttua tuosta, se tekee 14-16 viikkoa. Sitten kasvattajat vielä sen lisäksi haluavat nähdä, ettei rokotuksesta aiheudu reaktioita, vaan pentu on täysin kunnossa kun se uuteen kotiin lähtee.

      Toiseksi kasvattajat haluavat varmistaa, että pennut on täyspäisiä kun ne uuteen kotiin lähtevät. Jos pentu myydään näyttelykissaksi, moni kasvattaja haluaa katsoa pennun kehitystä vähän pidemmälle. Samoin jos pentu myydään käyttökissaksi eli jalostukseen sopivana. Osa leikkauttaa pennut ennen luovutusta ja silloin niitä ei anneta ennen kuin leikkaushaavat on parantuneet täysin.

      On aika omituista, että kasvattajia arvostellaan siitä, että he luovuttaa pennut "yli-ikäisinä". Samalla kuitenkin valitetaan, että pennut on liian kalliita ja kasvattaja ottaa niistä voittoa. Mitä kauemmin ne pennut siellä kasvukodissaan on, sitä enemmän niiden hoitoon menee rahaa. Eli kasvattajanhan kannattaisi myydä pennut mahdollisimman aikaisin, silloin voittoa voisi ehkä saada. Pentujen hinta kun ei nouse myöhemmän luovutusajan vuoksi, vaan on se minkä kasvattaja on hinnaksi määritellyt. Edes niiden pentujen hinnat jotka eivät kaupaksi heti mene, hinta ei nouse vaan päinvastoin saattaa laskea.

      Kyllä ne kasvattajatkin sylittelee pentuja ja ne siihen tottuu jos ovat tottuakseen. Ei se uusi omistaja ole suinkaan ainut joka pentuja pitelee ja käsittelee. Ajatuksesi on ristiriidassa sen kanssa, että kasvattaja haluaa nauttia pennuista pidempään. Kuitenkin esität, ettei hän sitten käsittelisi pentuja ollenkaan. Monilla kasvattaijlla on myös lapsia joihin pennut tottuvat jo kasvukodissaan. Kissa ei tarvitse leimautumista koiran tavoin, se leimautuu jos se haluaa ja tekee sen jo kasvukodissa. Myös aikuiset kodinvaihtajakissat leimautuvat jos niin haluavat.

      Kylmä pentutehtailija on sellainen jolta pentuja ei pidä ottaa, joka antaa ne mahdollisimman nuorina, joka ei niitä todellakaan käsittele, jonka pennut ovat vielä usein sairaita. Pentutehtailija myös ottaa pennuista isot rahat, mutta ei pistä omia rahojaan pentujen hoitoon tai ruokintaan. Pentutehtailija myy pennut rotukissoina tai sekoituksina joissa on jotakin rotua. Myyntikikka joka saa ostajat ostamaan "rotukissan" halvalla. Todellisuudessa pennuissa ei ole useinkaan mitään rotua mukana. Oikeat kasvattajat eivät ole pentutehtailijoita ja siksi pennut luovutetaankin vasta kun ne on riittävän vanhoja lähtemään sisarusten ja emon luota. Yksi pentutehtailija on menossa oikeuteen ensi kuussa, toivottavasti saa kunnon tuomion tekosistaan.

      Tämä aloitus on taas niin selvä trollaus, mutta kai se tämän palstan vakiotrollilta oli odotettavissakin;)

      • oygoyg

        Niin yksikään kasvattaja ei pidä pentujaan pidempään siksi että haluaa nauttia niistä pidempään. Aika hyvin vastattu kaikkien kasvattajien puolesta. Sanotaanko näin että olen yhden pentueen itse luovuttanut, ja jos olisin kasvattaja niin minä ainakin tykkäisin seurata pentujen elämää pidempäänkin. Mutta onneksi minä olen Suomen ainoa joka näin ajattelee. Mielenkiintoista olisi tietää moniko maatiaiskissojen kasvattajista kuuluu joihinkin liittoihin?

        Minä en ainakaan valittanut pentujen hinnoista. Mun mielestä minimi maatiaiskissanpennusta olis 200€ jotta se pääsee kotiin jossa siihen ollaan oikeasti valmiita panostaan. Minä en ajattele että säästän rahaa mitä myöhemmin kissanpennun otan. Aika kummallinen ajattelumaailma, veikkaan että olet ainoa joka ajattelee noin.

        Oletkohan nyt aivan varma jälleen kerran että kaikki kasvattajat sylittelee niitä pentuja? Aikamoinen tietotaito yleistäminen tuli taas sieltä. Tai miten paljon niitä sylitellään. Ehkä siinä perheessä on jotain kieroja lapsia jotka kiusaa pentuja koko ajan. Tällä en tarkoita että pennut pitäisi luovuttaa 2 viikon ikäisenä jotta voidaan kasvattajaperheen riskit minimoida. Vaan sitä että jos pennun ottaja sitoutuu kissaan 15-20 vuodeksi niin ehkä olisi kohtuullista että hänellä on vaikutusmahdollisuuksia kissanpennun kehitykseen ottamalla kissanpennun vähän aiemmin kuin mitä noita yleensä on tarjolla. Ja mitä kissan leimautumiseen tulee niin sun tiedoille nauraa metsän variksetkin. Otappa erittäin ihmisläheisestä pentueesta 10 viikkoinen pentu ja samanlainen 10 viikkoinen pentu villikissa pentueesta. Katso kumpi on ihmisläheisempi otettaessa ja vaikkapa puolen vuoden kuluttua ;)

        Vielä kun kerrot mistä erotan oikean kasvattajan huonosta kasvattajasta 100% varmuudella niin otan hyvin mielin seuraavan kissanpentuni 12 viikkoisena. Anna vielä osoitetietosi niin lähetän kissan sinulle jos se sattuukin olemaan selkeästi huonosta kasvatusympäristöstä enkä kykene enää kykene korjaamaan kasvattajaperheen tekemiä virheitä koska otin sen vasta 12 viikkoisena.

        Trolli olet sinä kun et juuri mitään tunnu tietävän kunhan yleistät kaiken, minä olen tällä palstalla pyörinyt perjantaista asti kun aloin miettimään alkuviikosta kissanpennun hankkimista.


      • huti meni
        oygoyg kirjoitti:

        Niin yksikään kasvattaja ei pidä pentujaan pidempään siksi että haluaa nauttia niistä pidempään. Aika hyvin vastattu kaikkien kasvattajien puolesta. Sanotaanko näin että olen yhden pentueen itse luovuttanut, ja jos olisin kasvattaja niin minä ainakin tykkäisin seurata pentujen elämää pidempäänkin. Mutta onneksi minä olen Suomen ainoa joka näin ajattelee. Mielenkiintoista olisi tietää moniko maatiaiskissojen kasvattajista kuuluu joihinkin liittoihin?

        Minä en ainakaan valittanut pentujen hinnoista. Mun mielestä minimi maatiaiskissanpennusta olis 200€ jotta se pääsee kotiin jossa siihen ollaan oikeasti valmiita panostaan. Minä en ajattele että säästän rahaa mitä myöhemmin kissanpennun otan. Aika kummallinen ajattelumaailma, veikkaan että olet ainoa joka ajattelee noin.

        Oletkohan nyt aivan varma jälleen kerran että kaikki kasvattajat sylittelee niitä pentuja? Aikamoinen tietotaito yleistäminen tuli taas sieltä. Tai miten paljon niitä sylitellään. Ehkä siinä perheessä on jotain kieroja lapsia jotka kiusaa pentuja koko ajan. Tällä en tarkoita että pennut pitäisi luovuttaa 2 viikon ikäisenä jotta voidaan kasvattajaperheen riskit minimoida. Vaan sitä että jos pennun ottaja sitoutuu kissaan 15-20 vuodeksi niin ehkä olisi kohtuullista että hänellä on vaikutusmahdollisuuksia kissanpennun kehitykseen ottamalla kissanpennun vähän aiemmin kuin mitä noita yleensä on tarjolla. Ja mitä kissan leimautumiseen tulee niin sun tiedoille nauraa metsän variksetkin. Otappa erittäin ihmisläheisestä pentueesta 10 viikkoinen pentu ja samanlainen 10 viikkoinen pentu villikissa pentueesta. Katso kumpi on ihmisläheisempi otettaessa ja vaikkapa puolen vuoden kuluttua ;)

        Vielä kun kerrot mistä erotan oikean kasvattajan huonosta kasvattajasta 100% varmuudella niin otan hyvin mielin seuraavan kissanpentuni 12 viikkoisena. Anna vielä osoitetietosi niin lähetän kissan sinulle jos se sattuukin olemaan selkeästi huonosta kasvatusympäristöstä enkä kykene enää kykene korjaamaan kasvattajaperheen tekemiä virheitä koska otin sen vasta 12 viikkoisena.

        Trolli olet sinä kun et juuri mitään tunnu tietävän kunhan yleistät kaiken, minä olen tällä palstalla pyörinyt perjantaista asti kun aloin miettimään alkuviikosta kissanpennun hankkimista.

        Jos olet vasta perjantaista saakka palstalla ollut, miten tiedät että "Aikamoinen tietotaito yleistäminen tuli taas sieltä". Taisit haksahtaa kaseikkoon jälleen kerran ;)

        Ehkäpä minulla on kokemusta aiheesta, kun olen niitä rotukissoja kasvattanut parisenkymmentä vuotta. Tunnen aika liudan eri rotujen kasvattajia ja sen miten he pentuja hoitaa ja käsittelee. Maatiaisten pennuttajista ei puhuta kasvattajina, vaan virallisen kasvattajanimen omaavista joita ohjaa säännöt. Tämä ihan vain siksi, ettei sekoitettaisi kahta asiaa.

        Toki kasvattajat nauttii pennuista, koska he eivät niitä rahan takia kasvata vaan rakkaudesta rotuun. Mutta he eivät pidä niitä pidempään VAIN koska haluavat nauttia niistä pidempään, vaan koska he tietävät pentujen sosiaalistamisen tarpeellisuuden. Sekä koska säännöt heitä niin määrää tekemään.
        On monia maatiaiskissojen omistajia jotka kuuluu myös mm. kissaliittoon. He eivät kasvata liiton piirissä välttämättä, koska sitä ei liitossa noteerata virallisesti. Jos he käyvät kissoineen esim. FIFe-näyttelyissä (sallittua myös kotikissoille eli maatiaisillekin) heidän on kuuluttava kissayhdistykseen ja sitä kautta liittoon.

        Missä kohdin sanoin, että KAIKKI kasvattajat sylittelee pentuja? Tai varsinkaan KAIKKI ne maatiaisten pennuttajat. Sellaista en voi sanoa koska en ihan kaikkia Suomen kasvattajia ja ulkomaisiakaan tunne. Mutta et sinäkään voi olla varma, että kaikki ostajat/ottajat niin tekee kun pennun kotiinsa saa. Aika monta pentua on lasten leikkikaluksi otettu ja kun se kasvaa tai lapset kyllästyy, voi kissan pistää pihalle viihtymään itsekseen. Olet varmasti kuullut myös kesäkissoista, jotka jätetään ulos pärjäämään itsekseen syksyn tullen. Uutena ilmiönä on nyt sitten kesäkoirat, eli otetaan koira kesäksi ja lomien loputtua jätetään se heitteille. Tämäkin vain koska koiranpentuja saa halvalla jobbareilta.

        Luet mitä haluat, minä en väittänyt että sinä haluat säästää rahaa ottamalla pennun myöhemmin. Minä kirjoitin, että kasvattaja pistää enemmän rahaa pentuihin mitä kauemmin ne kasvukodissaan on. Eli kasvattaja menettää rahaa, vaikka arvostelijat muuta väittää. Miksi ottajan pitää saada pentu paria viikkoa aiemmin kun se todellakin voi elää 15-20 vuotta? Mikä kiire ottamisella on, koska se leimautuminen todellakin tapahtuu myös myöhemmin ja varsinkin myöhemmin kun kissa on täyspäinen eli tietää olevansa kissa eikä pikkuihminen. Läheisriippuvainen ei ole yhtäkuin ihmisläheinen tai leimautunut ja niitä riippuvaisia liian nuorista pennuista helposti kasvaa.

        Minulla on ollut villiintyneen emon jälkeläinen, aivan yhtä ihmisläheinen se oli kuin nämä rotukissanikin. Mitään eroa käytöksessä en havainnut ja se aikoinaan tuli minulle 3 kk iässä. Mutta se sai kasvaa esyn tiloissa sisarustensa ja emonsa kanssa yhdessä luovutukseen saakka ja elikin 22 vuotiaaksi. On myös kokemusta liian nuorina luovutetuista joiden kanssa ongelmia on riittänyt.

        Oikean kasvattajan tunnistat ensin siitä, että hänellä on virallinen kasvattajanimi. Jos puhutaan kotikissojen tai maatiaisten pennuttajista, niin hyvä sellainen on jos luovuttaa pennut kunnolla sosiaalistettuina, rokotettuina, vanhempien terveystodistuksilla ja pentujen tarkastustodistuksilla varustettuina kuten viralliset kasvattajat tekee. Kun hän antaa sinulle kirjalliset hoito- ja ruokintaohjeet, jotta tietäisit miten pentu on hoidettu ja ruokittu. Kun hän antaa sinulle mahdollisuuden palauttaa pennun mikäli siinä on jotakin vikaa. Kun hän on kiinnostunut pennun tulevaisuudesta ja kyselee sinulta asioista sekä kertoo pennun ja vanhempien aiemmasta elämästä. Päästää sinut kotiinsa tutustumaan oloihin, pentuihin ja vanhempiin. Tekee kirjallisen myynti-/luovutussopimuksen jossa on myyjän/antajan tiedot ja kaikki mikä kuuluukin olla.

        Huono on sellainen joka ei noista edellä mainituista mitään tee, antaa pennun matkaan ilman neuvoja ja ohjeita, eikä ole tippaakaan kiinnostunut mihin pentu on menossa. Erityisen huono on sellainen joka tahallisesti ja tarkoituksella myy sairaita pentuja, valehtelee ostajalle/ottajalle kaiken ja haluaa pennuista eroon mahdollisimman aikaisin jottei itselle koituisi kuluja. Ei päästä ostajaa/ottajaa kotiinsa tutustumaan pentuihin ja kasvuoloihin, vaan luovuttaa pennun jossakin muualla. Ei anna kirjallista sopimusta eikä varsinkaan oikeita nimi- ja yhteystietojaan.

        Mitä sellaista sinä pystyt opettamaan, mitä kissanpennun emo ja sisarukset ei pysty? Kissa kun et liene, etkä siten kissan taitoja omaa, etkä pennusta ihmistä voi tehdä. Kasvattajan velvollisuus on antaa pennulle mahdollisuus oppia kissamaiset taidot emolta ja sisaruksilta, sekä opettaa pentu sosiaaliseksi ihmisten kanssa. Näin ottajan/ostajan tehtävä on jatkossa paljon helpompi, eikö se olisi myös ottajan/ostajan edun mukaista?


      • 8+7
        huti meni kirjoitti:

        Jos olet vasta perjantaista saakka palstalla ollut, miten tiedät että "Aikamoinen tietotaito yleistäminen tuli taas sieltä". Taisit haksahtaa kaseikkoon jälleen kerran ;)

        Ehkäpä minulla on kokemusta aiheesta, kun olen niitä rotukissoja kasvattanut parisenkymmentä vuotta. Tunnen aika liudan eri rotujen kasvattajia ja sen miten he pentuja hoitaa ja käsittelee. Maatiaisten pennuttajista ei puhuta kasvattajina, vaan virallisen kasvattajanimen omaavista joita ohjaa säännöt. Tämä ihan vain siksi, ettei sekoitettaisi kahta asiaa.

        Toki kasvattajat nauttii pennuista, koska he eivät niitä rahan takia kasvata vaan rakkaudesta rotuun. Mutta he eivät pidä niitä pidempään VAIN koska haluavat nauttia niistä pidempään, vaan koska he tietävät pentujen sosiaalistamisen tarpeellisuuden. Sekä koska säännöt heitä niin määrää tekemään.
        On monia maatiaiskissojen omistajia jotka kuuluu myös mm. kissaliittoon. He eivät kasvata liiton piirissä välttämättä, koska sitä ei liitossa noteerata virallisesti. Jos he käyvät kissoineen esim. FIFe-näyttelyissä (sallittua myös kotikissoille eli maatiaisillekin) heidän on kuuluttava kissayhdistykseen ja sitä kautta liittoon.

        Missä kohdin sanoin, että KAIKKI kasvattajat sylittelee pentuja? Tai varsinkaan KAIKKI ne maatiaisten pennuttajat. Sellaista en voi sanoa koska en ihan kaikkia Suomen kasvattajia ja ulkomaisiakaan tunne. Mutta et sinäkään voi olla varma, että kaikki ostajat/ottajat niin tekee kun pennun kotiinsa saa. Aika monta pentua on lasten leikkikaluksi otettu ja kun se kasvaa tai lapset kyllästyy, voi kissan pistää pihalle viihtymään itsekseen. Olet varmasti kuullut myös kesäkissoista, jotka jätetään ulos pärjäämään itsekseen syksyn tullen. Uutena ilmiönä on nyt sitten kesäkoirat, eli otetaan koira kesäksi ja lomien loputtua jätetään se heitteille. Tämäkin vain koska koiranpentuja saa halvalla jobbareilta.

        Luet mitä haluat, minä en väittänyt että sinä haluat säästää rahaa ottamalla pennun myöhemmin. Minä kirjoitin, että kasvattaja pistää enemmän rahaa pentuihin mitä kauemmin ne kasvukodissaan on. Eli kasvattaja menettää rahaa, vaikka arvostelijat muuta väittää. Miksi ottajan pitää saada pentu paria viikkoa aiemmin kun se todellakin voi elää 15-20 vuotta? Mikä kiire ottamisella on, koska se leimautuminen todellakin tapahtuu myös myöhemmin ja varsinkin myöhemmin kun kissa on täyspäinen eli tietää olevansa kissa eikä pikkuihminen. Läheisriippuvainen ei ole yhtäkuin ihmisläheinen tai leimautunut ja niitä riippuvaisia liian nuorista pennuista helposti kasvaa.

        Minulla on ollut villiintyneen emon jälkeläinen, aivan yhtä ihmisläheinen se oli kuin nämä rotukissanikin. Mitään eroa käytöksessä en havainnut ja se aikoinaan tuli minulle 3 kk iässä. Mutta se sai kasvaa esyn tiloissa sisarustensa ja emonsa kanssa yhdessä luovutukseen saakka ja elikin 22 vuotiaaksi. On myös kokemusta liian nuorina luovutetuista joiden kanssa ongelmia on riittänyt.

        Oikean kasvattajan tunnistat ensin siitä, että hänellä on virallinen kasvattajanimi. Jos puhutaan kotikissojen tai maatiaisten pennuttajista, niin hyvä sellainen on jos luovuttaa pennut kunnolla sosiaalistettuina, rokotettuina, vanhempien terveystodistuksilla ja pentujen tarkastustodistuksilla varustettuina kuten viralliset kasvattajat tekee. Kun hän antaa sinulle kirjalliset hoito- ja ruokintaohjeet, jotta tietäisit miten pentu on hoidettu ja ruokittu. Kun hän antaa sinulle mahdollisuuden palauttaa pennun mikäli siinä on jotakin vikaa. Kun hän on kiinnostunut pennun tulevaisuudesta ja kyselee sinulta asioista sekä kertoo pennun ja vanhempien aiemmasta elämästä. Päästää sinut kotiinsa tutustumaan oloihin, pentuihin ja vanhempiin. Tekee kirjallisen myynti-/luovutussopimuksen jossa on myyjän/antajan tiedot ja kaikki mikä kuuluukin olla.

        Huono on sellainen joka ei noista edellä mainituista mitään tee, antaa pennun matkaan ilman neuvoja ja ohjeita, eikä ole tippaakaan kiinnostunut mihin pentu on menossa. Erityisen huono on sellainen joka tahallisesti ja tarkoituksella myy sairaita pentuja, valehtelee ostajalle/ottajalle kaiken ja haluaa pennuista eroon mahdollisimman aikaisin jottei itselle koituisi kuluja. Ei päästä ostajaa/ottajaa kotiinsa tutustumaan pentuihin ja kasvuoloihin, vaan luovuttaa pennun jossakin muualla. Ei anna kirjallista sopimusta eikä varsinkaan oikeita nimi- ja yhteystietojaan.

        Mitä sellaista sinä pystyt opettamaan, mitä kissanpennun emo ja sisarukset ei pysty? Kissa kun et liene, etkä siten kissan taitoja omaa, etkä pennusta ihmistä voi tehdä. Kasvattajan velvollisuus on antaa pennulle mahdollisuus oppia kissamaiset taidot emolta ja sisaruksilta, sekä opettaa pentu sosiaaliseksi ihmisten kanssa. Näin ottajan/ostajan tehtävä on jatkossa paljon helpompi, eikö se olisi myös ottajan/ostajan edun mukaista?

        Sinun trollauksesi ja paskanjauhamisesi ovat niin typeriä, että ei kauan kellään kestä niiden tunnistamiseen trolleiksi ja/tai lapselliseksi yleistämiseksi. Asiaa laitat hämäykseksi sekaan, että propagandasi uppoaisi hölmöihin.

        Sinä et ole se taho, joka määrää kuka on kasvattaja ja kuka ei ole. Kissaliittokaan ( joka on vain ja ainoastaan yhdistys) ei sitä määrää.

        ps. Kissoilla ei ole mitään yleistä luovutusikää.

        ps2. Marketeissa myydään ihan yhtä hyviä kissanruokia kuin eläinkaupassa.

        ps3. Päästä kissasi nauttimaan vapaudesta ja mene joskus itsekin ulos.


    • (820erRRjkfPPKI

      Omistan kaksi Eurooppalais kissaa,
      molemmat poikia. Toinen kohta 8v ja toinen vasta 3vuotta.
      Sain pojat 8viikkoisina.

    • 12viikoo

      Joku tossa sanoi että rotukissojen luovutusikä on 12viikkoo.Jep.Mutta kuules kyllä se on myös maatiaiskissoilla.Siis kissa on kissa oli se rotukissa tai ei.Niinkuin koirilla.Rotukoira tai seropi se on 7viikkoa ja sitä nuorempana ei saa antaa eikä kannata ostaa.Mulla itelläni oli useampi persialainen 90-luvulla ja olisin mielelläni luovuttanut syntyneet pennut jo ennen 12viikkoa mut en halunnut joutua syyniin.Kyllä se sellasta vipinää oli.Säälittää joskus oon lehdessä nähnyt ilmoituksen myydään luovutusikäisii kissanpentuja ikä 7viikkoo.Kissa tarvii emoaan pidempään kuin koira.

    • Maukumouku

      Jos meijän katti ois ollu yhtään pidempään kasvattajallaan .. En ees halua ajatella :/
      Kulki seiniä pitkin, ei antanut koskea, pelkäsi kenkiä (mutta vain jalassa)... Nyt tulee syliin puskemaan, osallistuu - turhankin aktiivisesti - askareisiin eikä pelkää juuri mitään. Luovutettiin 10 vko ikäisenä. Ei mennyt viikkoakaan kun suuri muutos oli jo tapahtunut.
      Yleisesti siis kannatan tuota 12 vkoa, mutta jos se olisi selkeästi haitallista kissan kehityksen kannalta niin silloin voisi kyllä jo pari viikkoa aikaisemmin

    • taivaspentu

      Luin sekavan viestisi.
      Siis sinun logiikka sanoo, että jos pentu luovutetaan aikaisin, se olisi ihana pikku pentu. Ja jos myöhään se on sylia karttava arkaliini. Ja kuitenkin ajattelet, että myöhäinen luovutus on sen vuoksi että kasvattaja voisi "nauttia" pennusta mahdollisimman kauan.

      Asiallinen ikä on 12 viikkoa. Nuoremmat voi kaivata vielä emoa ja kehittyä käytöshäiriötä. Olen saanut liian nuoren maatiaispennun kokemattomana, ja pentu ei koskaan toipunut siitä. Yli-ikäisinä luulisin myytävän sellaisia, jotka ei ole menneet kaupaksi, tai ovat syntyneet esimerkiksi pieninä ja kypsyneet hitaammin.
      Jos kasvattaja haluaisi pitää pennut mahdollisimman kauan niitä sylitettäisiin myös, nauttiaisiin pienistä riiviöistä. Miksi ihmeessä ei sylitettäisi?

      Maalta navetasta tulleet on arkoja. Suurien kasvattajien, joilla on miltei tehdasmainen tuotanto pentuja voi olla myös ihmisarkoja, koska syliä riittää niin vähän. Ja sitten joukossa voi olla niitä tehdaspentuja sieltä häkistä, sijoitettuna Suomeen "kivaan asuntoon" näytille.
      Ilman muuta otat luotettavan naapurin kissalta pennun, saat hyvän.

      • kissoja..

        80-luvulla meille tuli kissanpentu joka juuri ja juuri osasi kävellä. Oikein ihmisystävällinen ja kiva kissanaaras siitä tuli. Maalaistalosta se otettiin, ei ollut luovutuksen kanssa tarkkaa.


      • näin kävi
        kissoja.. kirjoitti:

        80-luvulla meille tuli kissanpentu joka juuri ja juuri osasi kävellä. Oikein ihmisystävällinen ja kiva kissanaaras siitä tuli. Maalaistalosta se otettiin, ei ollut luovutuksen kanssa tarkkaa.

        Minäkin ostin kissan kasvattajalta. Huonosti antaa silittää, liekö silitelty pienenä...Jos kasvattajalla ei ole lapsia ja hän on itse päivät töissä ja illalla luonnollisesti muut kotityöt, niin kuka kissoja sosiaalistaa? Joillakin vielä kahdet pentueet päällekäin.
        Itse olen pettynyt kun kisu ei tykkää rapsuttelusta. Saattahan se tietysti olla joillekin kissoille ominaista etteivät tykkää, mutta silti.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe