Kokematon (matkailijana) reissuun mielivä äiti haluaisi tietää:

MerDee

Olen suunnittelemassa perheeni kanssa etelänmatkaa ensi kesäksi, joko kesäkuun lopussa/heinäkuussa tai syyskuun alussa. Tyttäremme ovat silloin 11 ja 9 v. Ottaisin mielelläni vastaan hyviä ehdotuksia kohteesta. Kaipaamme lämpöä, ihania rantoja ja kauniita maisemia, rauhallista ja perheystävällistä paikkaa. Vesipuisto voisi olla lähistöllä, hintataso aika edullinen, puhdasta ja siistiä jne. Mitä matkatoimistoja, hotelleja jne. suosittelisitte, mitä muuta kannattaisi ottaa huomioon...?Kiitos etukäteen vastauksista!

80

2785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reissu12345

      no tuohan vaikuttaa kreikalta.

      kreetalla ja rhodoksella on vesipuistot. varmaan muuallakin, mutta ei ole tullu käytyä.

      suosi sellasia "huoneistoja". on isompia, pari kylppäriä. hinta ei välttämättä ole kovinkaan suurempi jos ollenkaan.

      lasten kans mentäessä "all inclusive" on hyvä ja helppo. lämpöä voi olla mukavat 35 astetta niin sillon ruoka ei maita (varsinkaan mukuloilla) ja ilkeää mennä istumaan johonkin ravintolaan ku pakko vaan saada jotaki syötyä. muutenkin joskus mukava syödä nopeasti eikä tartte odotella laskua. sitten joku ilta käy syömässä muualla jos lapset malttaa lähteä istumaan...

      • Niinpä.

        Kalskahti heti tuo "syyskuun alussa" että surutta pois koulusta viikko vaikka koulut ovat juuri alkaneet. Mutta niinhän ne tekevät itsekkäät vanhemmat.
        Samoin kun suomalainen on erittäin erittäin antelias. Ensin heidän vero varojaan hallitus lahjoittaa Kreikkaan ja heti perään 150 000 - 200 000 mulkeroa suomalaista matkustaa sinne viemään lisää rahaa. Ja kuitteja ei tule mistään puljusta.
        Ja suomalaisetko muka moraalisia.


      • hallava_hevonen

        Esittäisin teidän perheelle ensinnäkin saarimatkailua, ja sellainen olisi Kreikan Rhodos, sillä lomamatkan tärkeä tunnelma tekijä on alkuperäinen ja historiallinen kulttuuri joka olisi rantaloman lisäksi oivallinen tutustumiskohde vanhoine Temppeliritareiden linnoituksineen. Ja vieläkin voidaan todeta että Rhodos on säilyttänyt aika hyvin alkuperäisen tunnelman, jonka voi aistia kävellessään vanhan kaupungin rauhallisilla kujilla, ja istuskella mukavissa kreikkalais tyylissä tavernoissa aterioimassa aitoja kreikkalaisia tunnelmia myös lautaselta, paikallisen viinin kera. Joop. Kyllä se vaan on mielestäni ainoa hyvä kohdevalinta, nimittäin kulttuuripitoinen Rhodos. Joka tarjoaa myös viehättäviä maaseutu retkiä turvallisin mielin lasten kanssa.


      • Itsenäinen reissaaja

        all inclusivessa on vain se paha puoli, että on oltava hotellilla aina "ruoka-aikaan.SE on syy miksi meillä ei sitä ole otettu JOS tahtoo kulkea vapaalla aikataululla. Noissa turistipaikoissakin on ns. pikaruokaloita joissa ei kestä tuntia saada syötävää.
        Mun mielestä tuo all... on turhan hintava ,koska sillon on syötävä "koko rahan edestä" maistui tai ei.Kyllä yksi loma menee noilla ei niin terveellisilä pikaruuilla, pääasia että on hauskaa ilman aikataulua. Luulen esim. että juuri noissa vesi/huvipuistoissa ym. eläintarhoissa ym.ym. tulee otettua jotain , sillon ei varmaann tule hotellille tultaessa heti mieleen kiirehtiä syömään ja tuo "päivällinenhän" on usein vasta 20.00 -21.00. pienimmät ei edes jaksa lähteä enää syömään. me on koettu kaikkein parhaaksi, kun ottaa huoneistohotellin, siellä voi laittaa ruoat ihan itse jos ei jaksa etsiä "valmista" ruokaa.Ja kaupoista löytyy oikein hyvin valmisruokia, joita voi turvallisesti käyttää.Minun mielestäni HELPOMPAA kuin kytätä kelloa että ehtii hotellille valmiiksi maksetulle ruoalle.


      • matkaaja.....
        Itsenäinen reissaaja kirjoitti:

        all inclusivessa on vain se paha puoli, että on oltava hotellilla aina "ruoka-aikaan.SE on syy miksi meillä ei sitä ole otettu JOS tahtoo kulkea vapaalla aikataululla. Noissa turistipaikoissakin on ns. pikaruokaloita joissa ei kestä tuntia saada syötävää.
        Mun mielestä tuo all... on turhan hintava ,koska sillon on syötävä "koko rahan edestä" maistui tai ei.Kyllä yksi loma menee noilla ei niin terveellisilä pikaruuilla, pääasia että on hauskaa ilman aikataulua. Luulen esim. että juuri noissa vesi/huvipuistoissa ym. eläintarhoissa ym.ym. tulee otettua jotain , sillon ei varmaann tule hotellille tultaessa heti mieleen kiirehtiä syömään ja tuo "päivällinenhän" on usein vasta 20.00 -21.00. pienimmät ei edes jaksa lähteä enää syömään. me on koettu kaikkein parhaaksi, kun ottaa huoneistohotellin, siellä voi laittaa ruoat ihan itse jos ei jaksa etsiä "valmista" ruokaa.Ja kaupoista löytyy oikein hyvin valmisruokia, joita voi turvallisesti käyttää.Minun mielestäni HELPOMPAA kuin kytätä kelloa että ehtii hotellille valmiiksi maksetulle ruoalle.

        Toisaalta...aamupala kannattaa ottaa( tarkistakaa vain että se on seisovasta pöydästä :) muuten se sisältää lähhinnä kahvi/ tee, voileipää ja muroja...oudon makuisella maidolla :( Me on otettu huoneisto hotelli aamupalalla aina ja on onnistunu hyvin tarjoittavat vaihtuu osittain joka aamu.urot kahvit leivät yms. on joka aamu, sit vo olla lettuja ihan pottumuusia ja nakkeja kananmunia keit/paist. hedelmäsalaatteja, hdelmiä ym.ym. kyllä aina löytyy ronkelimmallekin jotain.


    • Jeppestht

      Mee Alanyaan, 20-30 % halvempaa kuin Kreikassa, muista mennä tyhjillä matkalaukuilla, lasten vaatteet maksaa n. 20 % Suomen hinnoista niin saat osan matkakuluistakin katettua. Ihan kaikeka ei löydy, mutta kaikkia sisävaatteita kyllä (alkkarit, T-paidat,paidat,farkut jne.) ja itse asiassa yhdestä kaupasta jopa ihan ok Talvitakkeja. Muukin paikallinen hyötytavara on edullista, paikallisten tavarataloissa (itse käymme 82 nimisessä), eli fiksuilla ostoksilla vielä 200-300 euron "ale" hintaan, nahkatavara ei ole enää erityisen edullista, kuten 10 vuotta sitten, mutta toki halvempaa kuin Kreikassa tai Suomessa.

      Paikkana turvallinen, kaikki toimii, rannat ok, kivoja retkikohteita, paikallisia asukkaista sen verran että niiden kaupoissa voi käydä (ja sinulta ei nyhdetä turistihintoja välttämäti). Parturit ja kampaajat on osaavia ja erinomaisen edullisia, naisten 15 € (ptkä tukka), miesten 4-7 €. Kävellen haltuun otettavan kokoinen paikka.

      • alanya alanya

        Jep mene Alanyaan, niin lapset saa seksiä. Ainakin monia on raiskattu tuolla uimarannoilla. Ja kaupoissa myyvät väkisin ja on tingittävä tosi paljon. Kun hinnat on 70 prosenttia liikaa. Ainakin yksi Alanyassa asuva sanoi, että aina saavat 70 prosenttia voittoa. Myyjille tuotteet maksaa euron.

        Jotkut antaa hyviä vinkkejä.


      • alanya alanya kirjoitti:

        Jep mene Alanyaan, niin lapset saa seksiä. Ainakin monia on raiskattu tuolla uimarannoilla. Ja kaupoissa myyvät väkisin ja on tingittävä tosi paljon. Kun hinnat on 70 prosenttia liikaa. Ainakin yksi Alanyassa asuva sanoi, että aina saavat 70 prosenttia voittoa. Myyjille tuotteet maksaa euron.

        Jotkut antaa hyviä vinkkejä.

        mene hoitoon herranjestas oot kyl täysin pimee


    • L.....

      Kävin lapsena perheeni kanssa usein kanariansaarilla. Suosittelen! Lapsiystävällistä ja vesipuistokin löytyi ainakin joltain saarelta :)

    • HAH HAH

      Ehdottomasti Kreikka, Rodos, Samos jne..

    • c52007

      Kesällä löytyy kotimaastakin kyseisiä asioita. Turhaa lähteä etelään,talvella etelänmatka on eriasia.

      • L Ämpöä

        Lämpöä ja ihania rantoja.... Hmmm. Suomesta ei löydy kumpaakaan, lämpimästä merivedestä puhumattakaan.

        Ai niin, 25 C ei ole helle eikä edes erityisen lämmin.


    • mieti..

      alanya ei ole oikea paikka,lapsia ajatellen.paikalliset miehet turhan "tuttavallisia" 11v tytölle voi olla traumattinen kokemus jos huoltajat eivät osaa vaatia asiallista käytöstä.Kaunis paikka muuten.

    • tristana

      Niin, Kreetalle varmaan.. Hanian kentältä lyhyt matka lomakyliin. Mukava esim. Platanias, Kato Stalos ja Agia Marina. Plataniaksessa esim. kiva, siisti huoneistohotelli Omega Platanias (aurinkomatkat). Vehreä puistomainen ympäristö,
      huoneistot luhtitalotyyppisiä omalla sisäänkäynnillä. Hyvä allasalue. Uimaranta pienen kävelymatkan päässä. Ja niin hotellissahan saat Petralta vastaanotossa ihan suomenkielistä palvelua, jos tarvitsee.
      Kato Staloksessa myös ok. hotelli Creta Palm josta vain kadun ylitys ja olet rannalla.
      Ja Staloksen kohdalla rannat myös rauhallisempia.

      • 3xOmegassa

        Olen täysin samaa mieltä. Hotellissa on myöskin taverna josta saa syötävää ja juotavaa. Todella rauhallinen ja kumminkin palvelut lähellä


    • lämpöa olla pitää

      Ehdottomasti lasten kanssa Turkkiin.itse olen käynyt Turkin ja Kreikan kohteissa
      20 vuoden ainana 20-30 kertaa lasten kanssa ja ilman.Kreikassa hintataso lähes suomen luokkaa,Turkissa jonkunverran halvempaa,mutta sielläkin noussut muutamassa vuodessa selvästi.
      Turkin kohteista suosikkini on Marmaris,sopivan kokoinen ja helppo liikkua.
      ja siellä ei kauppiaat ole sellainen riesa kuin esim.Alanyassa.
      Marmariksen kaupunki on kieltänyt esim. basaareilla tämän "sisäänheittämisen"
      ja sitä valvotaan kameravalvonnalla tosi tarkasti.
      vesipuistoja siellä on 2-3 kpl,itse olen käynyt vain tässä rannalla olevassa.
      on varmasti passeli 9 ja 11 vuotiaille.
      hotellissa kantsii olla ilmastointi,on mukavampi nukkua.
      meillä on monella reissulla ollut lasten kanssa puolihoito, on kätevä ei tartte lähteä
      "etsimään" ruokapaikkaa.
      ja illallisella on kuitenkin paljon paikallisia esim.alkupaloja joita on mukava maistella.
      ja lämmintäkin ruokaa aina useampia vaihtoehtoja.
      muutenhan se ruokailu menis pitkälti pihvi/pizza linjalle.

      lauantaina 18.8 taas mennään Marmarikseen ja 17 ja 19 vuotiaat tytöt halusi myös lähteä mukaan "koska siellä on aina ollut niin kivaa"

    • 6+6

      Kreikka. Ei ikinä Turkkiin, ei lasten kanssa eikä ilman, ellei sitten tarkoitus ole vain ostaa rihkamaa, törpötellä ja istua Suomi-baareissa sen sijaan että viettäisi perheen yhteistä laatuaikaa.

    • Riippumaton matkaaja

      Kreeta. Lyhyesti ja ytimekkäästi. Kannattaa ottaa auto vuokralle (lue ekaksi vuokraehdot ainakin tankkauksen osalta, sillä halvalla saa kallista) Auto siksi, että pääsee etsimään vaihtelua siihen jokapäiväiseen saman rannan katseluun. Itse olin Ag Nikolaoksessa, josta päiväreissuja Palm Paechille asti ja välillä etsimme eri rantoja ja vesipuistoja päiväreissuilla. Auto maksaa n. 20-40 €pv koosta ja sesongista riippuen, mutta on hinnan väärti, jos ei halua pelkkää paikallaoloa.

      Itse räätälöin paketin netissä EBOOKERS:n tai BOOKING:n kautta
      http://www.ebookers.fi/hotellit/
      http://www.booking.com/i

      Pari muuta ihan hyvää vertailuun:

      http://www.trivago.fi/
      http://fi.otel.com/

      ja auton saa

      http://www.autoeurope.fi/car.cfm
      http://www.eautovuokraamo.fi/
      http://www.halpaautovuokraamo.fi/

      kannattaa katsella myös sivua:

      http://www.rantapallo.fi/

      Aurinkomatkat joppaa matkoja ainakin tuonne Kreetalle. Harmi että AirFinlandille kävi niin kuin kävi....;(

    • aerägkjoaeg

      Suosittelen esim Rodos.Ihana paikka, lapset tervetulleita mihin tahansa.Ixia on lähellä lentokenttää, siis noin 20 minuutin bussimatka vain. Ranta on kivikkoa, mutta se ei haitanne? Veteen mentäessä kuitenkin pohja vaihtuu nopeesti hiekaksi.Falirakissa taisi olla vesipuisto, rodoksen vanha kaupunki on aivan ihana, nähtävää lapsille ja aikuisille.
      Lentomatkalle taas kannattaa lapsille ainakin hommata korvatulpat joilla tasataan paine, ei tule ikäviä yllätyksiä korvien takia.12 e apteekista.
      Jos ruokahalu katoaa lapsilta, iltaisin vasta syömään varsinainen pääruoka, ja senkin voi puolittaa. Huivi päähän, riittävän usein aurinkosuojaa, paljon nestettä ja pikku lepo päivällä...jos siis todella ekaa kertaan menossa :)

    • Moi, mee Egyptin Hurgadaan, 5h lento, ota all incl. 5x hotellista, suosittelen Steigenberger hotellia, on huippu. Turvallinen alue, kirkkaat , aina lämpimät vedet, upeat snorklata. Oon ollut 11 krt siellä ja meen uudestaan aina...juha

      • Kova pökö.

        Joo ja ripulit saa kaupan päälle aivan ilmatteeksi. Menee varmaan reisillekin :DDDD


      • junzugi

        Ai jaha..Minusta 11-kertaa samaan paikkaan"meen uudestaan aina" hamaan tappiin.no huh huu kohdallasi matkailu ei avarra.Mutta onnea valitsemallasi tiellä


    • Sapa

      Turkki ja Side aivan huikea kokemus vanhana Turkin kävijänä muutaman välivuoden jälkeen, kolme lasta 9, 11 ja 13 ekaa kertaa. All ekluciv ehdoton, lomamatkojen matka, huikea opa, turkkilainen sauna lapsillekin hieno kokemus, rannat ihanat, suht rauhallinen, kaunis vanha Side, tykkäävät lapsista, hinta laatu suhde toimii. Hyvät uima-altaat ja toimintaa hotellilla, hyvä ruoka;);) Suosittelen. Side Mare oli meidän hotelli.

      Nauttikaa;)

      • Sidee

        Olen täysin samaa mieltä Sidestä!


    • Grillattu feta

      Kreetaa suosittelen minäkin. Olimme kesällä viikon Plataniaksessa ja koko perhe nautti lomastaan kovasti (sekä aikuiset että lapset, tyttö 12v. ja poika 14v.). Olimme Finnmatkojen kautta huoneistohotellissa nimeltään Castle Suites. Hotelli oli todella upea ja keskeisellä paikalla. Hotellilla oli kolme eri allasaluetta ja oma minimarket, josta pystyi ostamaan vedet yms. Henkilökunta ystävällistä - niin kuin kreikkalaiset yleensä ovatkin. Lisäksi kreikkalaiset ovat kovin lapsirakkaita. Plataniaksen lähellä on ainakin vesipuisto Limnoupolis, jossa kävimme. Oli ihan kiva paikka. Lisäksi Elafonisin kahluusaari on kuulemma näkemisen arvoinen paikka. Itse emme kuitenkaan sinne ehtineet. Tässä pari esimerkkiä siitä mitä kivaa tekemistä lapsiperheille Kreetalta löytyy. Joka tapauksessa, hyvää matkaa teille minne ikinä päätättekin matkustaa :-)

    • k2lk4

      Suosittelen Kreetaa Kreikassa. Lyhyt lentomatka (vrt. Kanaria) ja paljon nähtävää aikuisillekin. Voi vaikka vuokrata auton ja kierrellä saarta tai vuokrata mopoa pienempiä matkoja varten.

      Ottakaa huoneistohotelli meren rannalta, jossa on myös uima-allas. Silloin voi pitää aamu- ja iltapalatarvikkeita huoneiston jääkaapissa ja keitellä aamukahvit. Kahvi kannattaa tuoda Suomesta, jollei tykkää murukahvista. Kun otatte kaksion, niin tytöt voivat yöpyä toisessa huoneessa ja te toisessa. On tärkeää, että hotelli on rannalla, jotta ei tarvitse ylittää katua uimaan mennessä. Uima-altaassa voi polskia silloinkin, jos uiminen on kiellettyä uimarannalla kovan tuulen takia.

      Hotellin ruokailusta ei kannata maksaa, koska osa iloa on nimenomaan se, että käydään joka ilta eri paikassa syömässä.

      Ainakin Haniassa on lyhyt matka lentokentälle (ei tarvitse istua lentomatkan jälkeen enää kauan bussissa) ja lyhyt matka kaupunkiin, vaikka itse hotelli olisikin keskustan ulkopuolella. Ranta on myös matala ja loivasti viettävä, joten se on turvallinen.

    • jps77w

      Mallorca, aivan ihana paikka lastenkin kanssa. Oltiin heinäkuussa ja mennään
      varmasti uudelleen. Olimme siis Alcudiassa (pohjoisrannikko), jossa etenkin
      Muro Beachin lähellä on noita hyviä lapsiystävällisiä hotelleja. Plus upeat rannat!

    • Matkailija

      Kreeta, Roodos tai Kos, siinä olisi minun valintani. Kreetan Hania ja sen ympäristö hyviä kohteita lasten kanssa. Olimme kaikissa kolmessa paikassa kun tyttömme oli 7-13 vuotias ja kaikista vain hyvää kerrottavaa. Turkkia en suosittele, ei ole lapsiystävällinen paikka. Itse en pidä All ekluciv systeemistä, kyllä yksi loman kohokohta on kokeilla eri ruokapaikkoja. Lapset kyllä tottuvat erilaisiin ruokiin, voin sanoa tuon yli 15 matkan kokemuksella. Jos mahdollista niin menkää syyskuun alussa, merivesi lämmintä eikä päivät niin tulisen kuumia.

    • reissuunmars

      Ja nimenomaan all inclusive, jotta saan itsekin äitinä lomailla. Ei tarvitse olla koko ajan miettimässä, mistä haetaan juomaa ja ruokaa, aamupaloja ja välipaloja ja jäätelöä. Vaan kukin tyylillään tietty. Itse pidän tätä vaihtoehtoa lasten kanssa parhaimpana. Aikuiseen makuuni on sitten ruokapaikkojen etsintä!

      • matkailija12345

        all inclusive ei tosiaankaan tarkoita että aina syötävä. niitä ruokailuja voi jättää väliin. siitä ei saa sakkoa. sitähän ois ihan kakkana ku viinaa vetäis kaikki päivät kun se hintaan kuuluu. toki oli mukava ottaa drinksut tai oluet ohikulkiessa eikä se maksanu mitään. lapset veti jäätelöä naama punasena. siltikin käytiin muuallakin jätskillä/drinksuilla.

        meillä oli yks päivä. ranta päivä. sillon syötiin kaikki ruuat. tärkeintä on aamupala ja sitten se illallinen (iltapala). yleensä se on 19.00-21.00.

        päivät meni jaetulla pizzalla. ei kukaan meistä jaksanu syödä päivällä juuri mitään. juomaa meni senkin edestä.

        mukava oli syödä hotellilla väsyneenä iltapala ilman mitään menun lukemisia, laskujen odottamisia tai muuta. lapset ei väsyneenä sellaista jaksa. isukki kävi sitten vähän myöhemmin eri reissulla menut lukemassa...


    • kotimaan reisaaja

      morjes:) niitä ihania asioita ja hyviä kokemuskia saatte myös ihan täälllä kotimassa nimeltä Suiomi,samalla voitte nauttia myös kok jyrki kataisen kaikille tasa-arvoisesti suunnittelemista veroista vain 23% alv eihän ole oaljoa siitä että saa nauttia? paljon kalliimmaksi se tulee lähteä viemään vähiä rahojaan etelän saastuneisiin turistirysiin joissa on ties mitä rosvoja!

    • Kokeiltu on ja

      Kreeta ja Platanias olivat suosikkeja. Vuorkasimme auton, jolla kiertelimme saarta. Mm. Elafonissan (vai Elafonisin?) ranta oli mahtava.

      Kannattaa valita hotelli, jossa on oma uima-allas tai allas käytettävissä lähellä.

      Meille sattui tuo Gregorys Pool siihen heti hotellin tai pikemminkin apartementoksen viereen ja tuulisella kelillä oli mukuloille hyvä paikka. Itse saattoi lojua aurinkotuolissa ja nauttia auringoista ja juomistakin kohtuullisesti. Ruuatkin olivat hyviä.

      Nyt viimeksi Lanzarotella oli oma villa, jossa oli oma uima-allas. Aika luksusta, mutta tosi mukavaa. Hetken piti säästää enemmän, mutta hauskaa oli sielläkin.

    • kokemusmatkailija

      Eka kerta kun on, niin tarvitaan vähän a) jännitystä,b) lämpöä ja c) eksoottisia ruokia.
      Siksi suosittelen esim Afganistania, Irania, Irakia tai edes Palestiinaa. Siinä missä esim Turkissa on vain lämpöä(ja tavallista kebabbia ja pizzaa mitä saa suomestakin), niin noissa mainitsemissani lomakohteissa saa tavallaan kolme matkaa kerralla, kunnon kokemusta jota et hevilläkään unohda.

      • :o

        Voi sitä turkissakin syödä muuta kuin pizzaa. Lomasta voi tehdä ihan sellaisen kuin haluaa: jopa turkissa voit itse päättää mitä ruokaa syöt, mitä teet, missä aikasi vietät...


      • hauskaa matkaa!!!

        Israelissa oltiin, kun jonkun tunnetun palestiinalaisen "vapaustaistelijan" kuolemasta oli 40 päivää, siis suruaika ohi. Alkoi kähinät. Jerusalemissa ja Betlehemissä ei päässyt joka paikkaan, huippuhyvä opas Timo Paulamäki (onkohan vielä kehissä?) kulki hanskat ja raamattu kädessä. Eilatissa meitä kivitettiin paikallisella lasten leikkikentällä (tahdomme aina tutustua alkuasukkaiden kulttuuriin). Mutta muuten hauska reissu.
        Punainen meri on uskomattoman ihana, Egyptissä halvempaa, mutta tosiaan "faaraon kirous" vaarana, yhdellä reissulla sen sain. Valitse hyvä hotelli ja muista matkavakuutus!
        Kreikan saaria suosittelisin ensikertalaisille, mutta varokaa; monien ravintoloiden ruoka-annokset ovat todella suuria, kannattaa ottaa kimppaan.
        Ja etelän maissa hintataso on liukuva, tippiä odotetaan joka paikassa. Kysy oppaalta oikea hinnat.
        Matka-ajankohtana kevät tai syyskuu parhaita, Egypti, Israel, Kanaria vielä talvellakin (joskus). Meillä alakouluikäisinä lapset saivat koulusta tehtäviä mukaan; piti esim. tutkia paikallisia kasveja, kirjoittaa matkapäiväkirjaa, tehdä laskuja yms.


    • mallorcafani

      Sanoisin Mallorca ! Olin juuri heinäkuussa, IHANA ranta ja siistit paikat. Myös vesipuisto mainoksia oli katujen varsilla eli sellainenkin löytyy jostain sieltä.. :) Itse olin playa de palmassa (eteläpuolella), mutta alcudiastakin (pohjoispuolella) tullut kuultua paljon positiivista, se on enemmänkin se suomalaisten suosima kohde ilmeisesti! :)

    • SaimaanHelemi

      Menkää ihmeessä Kreikkaan!!! Viikko sitten palattiin Kreetalta, mukana 12 vee poika. Olimme Kato Daratso nimisessä paikassa aivan Hanian vieressä. Lentokentältä vain n. 1/2 tunnin bussimatka.Siellä aivan mahtavat rannat

    • 357ghdgh

      Laskeppa joskus paljon maksaa esmes 2 aikuista 3 tenavaa viikko lapissa?? Ylläs, ruka tai vast.
      Katso sitten minne pääsee samalla rahalla etelään.....
      Kyl mä meen ainakin etelään. Saa maksaakkin vaikka enemmän niin silti etelään.
      Eläminen on paljon halvenpaa ns etelän maassa. Riippuen minne menette.
      Kolmanneks suomi on hiton kylmä maa......
      Madeira olisi yks teille ehdotuksena mutta Koska jos kesällä reissaatte niin etelä eurooppakin käy. Tosin aavistuksen kalliimpaa.....

      • Katson kauas aina.

        Tämä on totta. Suomi on kallis matkailumaa omilleen eli suomalaisille. Ulkomaalainen ei osaa verrata asiaa. Mutta yleisesti ottaen ulkomaalaisetkin tiedostavat, että suomi on kallius. Siksipä täällä ei käy kuin enimmäkseen rikkaita eläkeläisiä ja risteilymatkustajia.

        Samoin tuollaiset Tallinan tai päivä -Tukholmassa risteilyt ovat sika kalliita, jos ja pitäisi varata hieman laadukkaampi hyttiluokka kuten Lux tai Commodore. Ellet ole Club jäsen, on hyttien hinnat niin sairaita, että sillä rahalla matkustaa viikoksi lämpimään.

        Mutta suomalaisen matkailun ja laivayhtiöiden ahneus onkin sitä luokkaa, että kannatan matkustelua kauemmaksi, oli sää mikä tahansa.


    • Pitäkää kaikki rahat ja kortit taskuissa, myös matkan aikana. Joskus bussikuski lentokenttä - hotelli "unohtaa yhden tai kahden laukut autoon ja penkoo ne läpikotaisin.

      Muutama tuttu on tehnyt siten, että pitää jokaisessa taskussa pieniä rahasummia. jos yhdestä varastetaan jää muut taskut kääntämättä ja kortti piiloon.

      • hauskaa matkaa!!!

        Miksi miinuksia, koska tämäkin on tärkeä asia?
        Tosin taskuvarkaita (ystävällisiä eu-kansalaisia) on jo kaikissa suuremmissa suomalaisissa kaupungeissakin.
        Hyvä tuo edellisen keino: monta taskua, pikkurahat "helpoimmassa". Älä levittele rahojasi missään, opettele, missä taskussa mitäkin on.
        Pariisissa minut yrittivät ryöstää sievät, pienet romanitytöt, täysin ammattilaisia. Lontoon metrossa joukko tummaihoisia miehiä piiritti minut. Istanbulissa juokseva taskuvaras kävi taskulla, Marrakeshissä pankkivirkailija veti välistä. Siis näitä riittää...
        Rahanvaihtoa kannattaa seurata tarkkaan, jopa pankeissa voidaan antaa "väärin" takaisin. Ainakin Egyptissä pikkurahat ovat melkein samannäköisiä seteleitä. Suureen maailmaan en ole vielä ehtinyt, kun näissä lähiseuduissakin riittää ihmettelemistä....


    • Rahat Kotimaahan!!

      Meidän perhe ei enää itse vapaaehtoisesti vie rahaa ulkomaille(valtio lapioi jo ihan tarpeeksi).
      Nykyään työllistämme ja jätämmekin rahamme omaan maahamme. Kotimaastamme Suomesta löytyy mitä mahtavampia ja upeitä (kesä) lomapaikkoja viettää lomaa/laatuaikaa/vapaata tai muuten vaan rentoutua kaikesta arjesta.
      Täsä ihan pieni osa missä itse olemme lomailleet ja joista meillä kaikilla positiiviset lomamuistot: Porin Yyteri upeat 4 km leveät hiekkaranta, 100 metriä pitkää matalaa, Kalajoen Hiekkadyynit lasten vesipuisto kylpylät,Hailuoto erikoisine hiekkarantoineen tuulivoimalat Marjaniemi, Vaasa seikkailu huvipuistoineen, Porvoo satama vanhakaupunki saaristolaisristeilyt, Helsinki Suomenlinna korkeasaari talvipuutarha,Lappi upeat nykyaikaiset kylpylät.
      Kotimaan kohteissa puhdasta, rehellistä ja auttavaa kanssamatkaajaa.
      Miksi vko loma-ajastaan käyttää 2 vrk matkustamiseen 1 vrk lomakohteeseen ja toinen takaisin kotiin.lomakohteesta.

      • dfsfdsdfdf

        No onhan ne varmaan upeita, mutta jos sää on 10 lämmintä, pilvistä ja sadetta niin ehkä lähden mieluummin sinne 30 asteen auringon lämpöön.


    • d

      Kypros: Protatas, rauhallinen pikkukylä ja hyvät rannat. Hintataso Suomen tasoa. Hyvä paikka lapsiperheille. Esim. Finnamatkat lentää

    • Liberty-island

      .Sanoisin new-york.Lapset tykkää ja taatusti jää mieleen/Esim metro.. aivan eri juttu kun joku aurinkoranta missä "kaikki ovat käyneet" tai jos vältämätti haluaa aurinkoa ja kuuumaa kokemusta..Menkää dubaihin takuu varma paikka auringon hakijoille..ei juopuneita,ei örmyyjiä..Tietty nuo mainitsemani kohteet ovat kaukana ja hinnat tietty jonkin varran kalliimpia,mutta taatusti mieleen jääviä..Hyvää matkaa)

    • laura

      Ehdottomasti TURKIN SIDE. Siellä olin itse kolmen lapsen (11, 5, 4) kanssa viime syksynä, elo-syyskuun vaihteessa. Lämmintä reilut 30 astetta, ihana ranta ja hyvä pieni hotelli. Ei yökerhoja, eikäs iis juoppoja örveltämässä, joten rauhallinen paikka lasten kanssa lomailla. Mahtavia raunioita lasten, ja aikuisten, ihmetellä ja kiipeillä. Ja vaatteet ovat halpoja ja hyvälaatuisia. Merkkivaatteita (lisenssillä valmistettuja) kolmasosalla Suomen hinnoista. Ruoka ravintoloissa halpaa, me neljä ruokailimme noin 20 eurolla. Lasten suosikkeja olivat (tietysti) pizzat.

      • Turkki<3

        Samaa mieltä, tosi kiva paikka perheen kanssa.


    • ja piste

      Mene Alcudiaan Mallorcalle. Lasten kanssa paras paikka.

    • mummo

      Kreikan Parga mantereella Valtos Beach -hotelli, meri ihan rannassa ja uima-allas myös. Sieltä pääsee minne tahansa saarireissulle Korfulle, uintireissulle Paxokselle jne. Aurinkomatkat taitaa tällä hetkellä tehdä.

    • totuudenpuhuja1

      Tärkeintä on että otatte mukaan ruisleipää ja voita sekä salmiakkia

      etelässä ei niitä ole PARAS etelänkohde on tuohonaikaan viro.

    • tässä ratkaisu

      Menkää oman kotinne saunaan.

      Halusitte edullisen hintatason: No siellä saunassahan se on. Lisäksi kun majoitus on omassa kodissa, niin edulliseksi tulee.
      Puhdasta: Kyllä on, jos on itse siivonnut
      Siistiä: Kyllä on, jos on itse siivonnut.
      Varmasti on myös perheystävällinen paikka
      Vesipuisto on lähistöllä, kun on kylpyamme ja suihku. Halutessaan voi ottaa mukaan vesilelujakin.

      Jos isompaa rantaa ja vesipuistoa haluatte, niin Suomestahan järven rantoja löytyy vaikka millä mitalla. Uimahalleista löytyy jopa vesiliukumäkejä. Lisäksi Suomen maisemia ovat ainakin ulkomaalaiset kehuneet kauniiksi. Järvien rannatkin ovat ainakin aamulla ja illalla rauhallisia.

      Kaikki vaatimuksesi pystyy siis täyttämään aivan helposti täällä Suomessakin.

      • hauskaa matkaa!!!

        Totuuden siemen tässäkin,
        mutta jos lapset haluavat vieraille maille (kun kaikki kaveritkin on jossain käyneet!).
        Paikka ei ole tärkeintä, vaan se, että vanhemmat jaksavat viettää "laatuaikaa" lasten ehdoilla, tuloksena unohtumaton matka, jota muistellaan pitkään...
        Liikaa ei tosin yhteen matkaan kannata ladata odotuksia, elämää on kotonakin, toivottavasti.


    • Espanjan saaret. Mallorca voisi olla hyvä kohdepaikka. Sen takia,koska Mallorca soveltuu hyvin lapsiperheille.

    • Nykyään Kanaria

      Muutama ohje isonkin lapsikatraan kanssa matkustaneelta.
      Turkissa vaaleahiuksiset lapsemme ovat kärsineet paikallisetn miesten jatkuvista pään, hartioiden ja muutaman muunkin paikan koskettelusta ja silittelystä. 6-vuotias alkoi pelätä niin paljon, että hän halusi kävellä vain äidin ja isän välissä käsistä kiinni pitäen. En tiedä onko miesten osalta tahallista seksuaalista lähentelyä, mutta kuitenkin lapset kokivat epämiellyttäviksi.
      Kreikan saaret ja Kypros on käyty,. Siellä oli vaan jotenkin tunklkaisen kuuma ja Välimeri ei ole vielä oikea meri.

      Suosittelen koululaisten (ja oman syyslomaviikon) aikana Kanarien saaria. Grania, Tenerifeä tai muita. Silloin Kanarialla 25-32 asteen lämpö, jossa Atlantin tuuli sopivasti viilentää. Monenlaisia menopaikkoja myös lapsille. Lyhyelläkin retkellä pääsee tutustumaan monenlaisen ilmasto-ja kasvivyöhykkeen alueisiin saarien korkeuserojen ansiosta. Tämä ei onnistu esim. Kreikan pienillä Välimeren saarilla.

      Lokakuun lopussa Kanarialle, kiva ilmasto, edullinen, mukavat kohteet ja turvallinen myös lapsille.

    • persikkajabanaani

      Ikävä sanoa Turkin fanittajat, mutta varsinkaan tyttölapsia en nyt ihan ensimmäisenä sinne veisi..miehet liimautuvat jopa teinityttöihin , tämän sai kokea ystäväni 14v. Kuinka iljettävää.
      Itse olen käynyt kerran Marmariksessa, jossa ei paikkana kai mitään ikävää.Eräs gigolo ahdisteli koko viikon ajan, ja sanoi suoraan miehelleni, ettei välitä hänen läsnäolosta ollenkaan vaan aikoo yrittää koko viikon. Eipä ollut kovin mairittelevaa,pikemminkin ahdistavaa. Lisäksi sain sieltä niin kovan vatsapöpön, että olin kotimaassa 2 vkoa karanteenissa, kun sitä selvitettiin.
      No makunsa siis kullakin. Itse maksan hiukkasen enemmän että lomasta voi
      NAUTTIA, eikä tarvitse varoa kokoajan jotain.
      Eli Kreikkaa ehdotan minäkin (Lefkas, Nidri esim. hotelli Lefko) sekä jo aiemmin kehuttuja Hanian pikkukyliä Kreetalla. Siellä on useita perheystävällisiä hotelleja.
      Kato Staloksessa esim. rannallakin ihan mm. aurinkomatkojen käyttämiä hotelleja.Ja joku jo kehuikin Plataniaksessa olevaa Omega Platanias hotellia.
      Siellä on vain suomalaisia, joka aluksi ihmetytti, mutta loman lopussa totesimme sen olleen vain positiivista. Lapsista oli seuraa toisilleen ja itsellekin riitti juttukavereita, mutta toisaalata suomalaisen mentaliteetin tuntien sai myös olla omissa oloissaan.

      • (o:

        Olen ollut kolme kertaa Turkissa ja olen saanut olla ihan rauhassa näiltä liimautujilta (ensimmäisen kerran 14v, viimeksi 17v). Pari työntekijää kyllä olivat ehkä vähän yliystävällisiä.. :p Mutta joo oon myös kuullut tätä et turkkilaiset tulee silittelemään vaaleita hiuksia.


      • Tpö
        (o: kirjoitti:

        Olen ollut kolme kertaa Turkissa ja olen saanut olla ihan rauhassa näiltä liimautujilta (ensimmäisen kerran 14v, viimeksi 17v). Pari työntekijää kyllä olivat ehkä vähän yliystävällisiä.. :p Mutta joo oon myös kuullut tätä et turkkilaiset tulee silittelemään vaaleita hiuksia.

        niin tulee kaukomaillakin, eksoottisissa kohteissa. Onks se niin paha?


    • ok

      Fuengirola. 8 kilometriä hiekkarantaa ja kaikki palvelut löytyvät suomeksi. Kaupungissa myös loistava eläintarha ja vesipuisto.

    • 32

      Oma muistoni meidän ainoasta perhe-rantalomasta on Gran Kanarian Maspalomasiin. Ainakin silloin oli toiminnassa Duna Golf-hotelli. Emme golfanneet mutta siisti skandinaavien käyttämä hotelli. Huoneistot olivat rivitalotyylisiä omalla terassilla, sisäänkäynnillä ja rauhalla. Autoja ei liiku hotellialueella lainkaan, niin että iloinen lapsikatras saattoi iltamyöhällä kirmailla piha-alueella leikkien. Silloin 6 - 7 vuotiaille oli kiva Delfinklubben joka päivä (suomenkieliset ohjaajat). Tjäreborgilla saattaa perhehotelli alueella olla vaihtunut, mutta suosittelen systeemejään. Vähän vanhemmille lapsille on kait yleensä kaikilla matkatoimistoilla omaa kerhotoimintaa, niin että vanhemmat voivat pari tuntia päivässä viettää omaa laatuaikaa yksin tai kaksin : )
      Maspalomasista voi biitsiä pitkin patikoida Playa del Inglesiin, joka on enempi menomesta, ravintoloita ja kaikkea löytyy.

    • da mob__

      Las vegas, nevada. Uhkapelejä, alkoholia , huumeita, casinoita, rikollisuutta.sekä tietenkin huoria.

    • häjyysti ulukomailla

      Alahärmä. Puukkoja ja moottorirata. Ja huvipuisto.

    • Optimistipolla

      Muistakaa katsoa, että siellä on Lidl. Varokaa myös niitä afrikkalaisia, jotka kidnappaavat lapsenne orjiksi kotimaahansa. Jos vältytte elinikäisiltä tartunnoilta, teillä on varmasti oikein mukavaa.

    • wh4hw4hg

      No otatte vaan pakettimatkan esim. finnmatkat, tjäreborg, aurinkomatkat jne välimerelle esim. kreikan saaret tai espanja esim. mallorca

      Turha sitä matkaa on suunnitella sen kummemmin.

      Itse en menisi kesäkuu-elokuu aikana, kun siellä on niin pirun kuuma. Ennemmin toukokuussa tai syyskuussa tai jopa lokakuussa.

      Hotelleista voit lukea arvosteluja esim. tripadvisor.com sivustolta.

    • todmatkustaja

      Todella pösilöitä suosituksia. Kreikka ja Turkki ovat velaksi matkustavan tuulipukukansan mestoja. Matkustakaa Italiaan ja saatte kaiken, mitä kaipaatte. Esimerkiksi Binione on erittäin lapsiystävällinen ja hieno paikka. Siellä ei ole juoppoturisteja, jotka täyttävät Kreikan ja Turkin. Jos tuulipukumeininkiä kaipaa, halvemmalla pääsee Tuurin kyläkauppaan.

      • YK-sotilas

        Palvelin Kyproksella YK-upseerina 1970-71, jolloin tutustuin sekä kreikkalaiseen että turkkilaiseen puoleen saaresta. Vaikka Kypros on nykyään hintatasoltaan Suomen luokkaa, suosittelen kreikkalaista puolta. Olenhan lomaillut siellä perheeni kanssa yli 50 kertaa ja aina Limassolissa.
        Katutarvernoissa on kalliit hinnat, joten suosittelen tutustumista paikalliseen taksimieheen. Kyyti pois turistialueelta johonkin läheiseen vuoristokylän ravintolaan tulee halvemmaksi kuin illastaminen turistialueella. Vuoristokylän ravintolassa on runsaammat annokset, ruoka hyvää ja hinta edullinen. Turisti saa omistajalta lisäpisteitä, kun osaa pyytää ruokajuomaksi joko talon tai kylän omaa viiniä.
        Limassolin vanhassa kaupungissa on kapeita kujia, joiden varreltta löytyy hyviä jalkinekauppoja ym. Paikalliset ihmiset ovat ystävällisiä ja lapsirakkaita. Lähes kaikki puhuvat englantia.
        Kyproslaiset ovat myös rehellisiä, mutta silti suosittelen arvoesineiden jättämistä kotiin ja paikan päällä sellaista hotellia/apartamentosta, jossa on tallelokero passeille, luottokorteille sekä rahalle.

        En puhu kakkia.


      • :))))))))))))))))

        no höpöhöpö, ystäväiseni. Taidat olla omasta mielestäsi sitä bättre folkea vai?


      • ihmettelijä12345
        :)))))))))))))))) kirjoitti:

        no höpöhöpö, ystäväiseni. Taidat olla omasta mielestäsi sitä bättre folkea vai?

        hyss... hyss..

        bättre folket pitää antaa olla rauhassa. anna mennä minne haluaa.

        mulla oli muutama bättre folke eksyny samalla kreikan reissulle. ei hyvä. meinas mennä loma pilalle. ihme sitä kitinän määrää niistä pääsi.

        miksi muuten bättre folke naiset on aina vanhoja piikoja, tukevia ja niillä on poikamainen tukka?


    • AloittajaMerDee

      Kiitos monenkirjavista kommenteista :) Poimin sieltä kyllä hyödyllisiä vinkkejä. Täytyy tutkia tuota Kreikka-vaihtoehtoa lisää, kun se nousi niin monessa viestissä esille. Ja hintatason takia olen tuota Turkkia myös jo miettinyt - tosin olen kuullutkin siitä, että etenkin Alanyassa meinaavat tulla tyttäriä vähän turhan iholle - jos sinnepäin tulisi lähdettyä niin ehkä sitten se Side tai joku muu. Mitenkähän matkatoimistot tekevät kesäaikoihin reissuja Kanarialle vai ovatko monilla talvikohde? - näyttäisi siltä että emme varmaan pysty matkustamaan muuna ajankohtana kuin juhannuksen jälkeen - elokuun alku - akselilla. Oli myös mielenkiintoista lukea noista ruokailuhommista, kun olen niitäkin jo miettinyt. Minusta myös all inclusive, vaikka helppoa onkin, sitoo ehkä sitten niihin hotellin ruokailuaikoihin. Joko pelkkä aamupala tai puolihoito voisi olla hyvä systeemi, koska se päivällinen on sitten kai niin myöhään, että sitten jo melkein tämän ikäisten lasten kanssa voi jo palailla hotellille asettumaan ja keräämään voimia seuraavaan päivään. Mutta onko kukaan koskaan laskenut minkä verran se ruokailu tekee all inclusive - systeemissä, eli minkä verran maksaisi samassa hotellissa pelkkä asuminen versus all inclusive? Ihan tavallisia palkansaajia olemme, että mm. matkan varausajankohtaa kannattaa miettiä tms. asioita, mutta kyllä se nyt ulkomaille tekee mieli, tytöt ovat siitä jo kauan puhuneet ja Suomea on tullut aika paljon kierrettyä ja kannatettua omia kohteita, ja tullaan vastakin tekemään. Onko muuten tuosta kokemuksia kenelläkään, että milloin kannattaa toimia: Heti kun matkat tulevat myyntiin, "viime tingassa" ajatuksella että jos neljä henkeä johonkin pääsee, vai onko matkatoimistoilla mitään omia "hulluja päiviä"

      • hauskaa matkaa!!!

        En suosittele all-inclusiveä, en ole koskaan ottanut, sitouttaisi liikaa, mutta buffet-aamiainen/ puolihoito on ihan ok, riippuu, miten paljon liikutte. AI on tietysti halpa ja helppo vaihtoehto, jos ei ala laskea syömättä jääneitä aterioita.
        Mutta miksi roikkua hotellialueella kaiket päivät?
        Itse olemme ottaneet lähes aina viimehetken äkkilähtöjä; saa halvalla, mutta usein huonompiin hotelleihin. (mutta hotellissahan vain nukutaan, elämää on muuallakin). Meillä on toiminut hyvin, jopa huippuhyviä peruutuspaikkoja on löytynyt. Ja paljon halvemmalla, kuin työkaverilla, joka varaa matkansa about vuosi etukäteen....


      • 3xOmega

        Aurinkomatkoilla(toki muillakin) on hyvät lapsi alennukset. Kun matkaan lähtee lapsia kannattaa varata Tammikuussa, matkamessujen aikaan, matkatoimistoilla on hyvät alennukset silloin myös netistä varatessa. Halvimmat lähdöt on koulujen loppumis ja alkamis aikana. Kannattaa suosia paikallisia ruokia jos mahdollista, ne on halvimpia.3x


      • reissu12345

        no meillä on mukuloita ja matkat on varattu aina noin 6-4 viikkoa ennen lähtöä.

        suuntana on joku "maa" josta pidetään kiinni.

        matkaa varatessa katotaan mihin siellä mennään. positiivisella asenteella homma toimii. hinnat on aina ollu enemmän kuin kohillaan vaikka sitä perinteistä hintavertailua en siellä paikanpäällä teekkään (osallistu keskusteluun). hintoja olen vertaillu: mitä olis maksanu vuosi ennen matkaa ja viikko ennen matkaa samaan kohteeseen. eli tuo varaus kuukausi ennen reissua on ollu kohrallaan.

        viimesin reissu jossa all inclusive ei tullu yhtään normia kalliimmaksi. kun vertaa huoneen tasoon (2kerrosta, 2 kylppäriä). hotelli oli jo tasoltaan semmonen että miten sitä enään kehtaa normaali hotelliin mennä. kaikkiin huoneistoihin käsittääkseni kuulu kaikki ruoka ja juoma. yhtään suomalaista siellä ei ollu. mikä oli tavallaan mukavaa.

        4 henkeä yksi 1v vauva, 2223euroa, 1 viikko. kreetalla, 20 km haniasta.

        perhana että ne minijuna oli mukavaa viihettä. samalla sai maistella mythosta ja katella appelsiineja puissa roikkumassa. 4 ajelua tuli tehtyä...

        ja se turkki. kiertäkää kaukaa...


    • persikkajabanaani

      No Binione nimistä paikkaa aika vaikea maailmankartalta löytää mutta tosiaan; Bibione kyllä löytyy Italiasta. Että se näistä pösilöistä suosituksista.
      Kyllähän sitä voisi suositella muitakin paikkoja, mutta aloittaja kysyi nimenomaan perhekohdetta kesäksi. Ja niillä kriteereillä suosittelen kyllä enemmän Kreikkaa kuin Italiaa, joka hieno maa myöskin on.
      Tuulipukukansaa en ole kyllä tavannut kesäaikaan Kreikassa, Ranskassa, Italiassa,
      Kroatiassa, Prahassa, Portugalissa enkä edes Irlanissa joissa ollaan lähivuosina matkusteltu. Sitä en tullut kysyneeksi, oliko kanssamatkustajat paljon ottaneet velkaa matkaan päästäkseen. Huh, mitä juttuja täällä...

    • käyty on

      Rodoksen Faliraki on yksi hyvä paikka aloittaa etelänmatkailut. Falirakissa on hyvä vesipuisto, jossa kannattaa ehdottomasti käydä. Kreetan Hanian lähellä oleva vesipuisto ei pärjää tasossa Falirakin vesipuistolle.

      Lähtekää mieluummin heinäkuussa kuin kesäkuussa, jos haluatte meriveden olevan mukavan lämpöistä.

      Mielenkiintoisia muitakin paikkoja ja nähtävyyksiä löytyy sekä Kreetalta että Rodokselta.

      Itse arvostan Kreetan kuitenkin korkeammalle.

    • Turkki :)

      Side on tosi kiva paikka. Hintataso halpa. Meillä oli all iclusive Sunlight Garden-hotellissa, tosi helppo ja ruokaa oli paljon ja todella hyvää. Ruokailut oli hyvään aikaan, eikä tarvinnut "sitoutua" liikaa hotelliin vaan kävimme retkillä, nähtävyyksillä, shoppailemassa, rannalla ym ym.. Aurinkomatkat hyvä matkatoimisto, kaikki toimii aina hyvin ja tekevät kivoja retkiä.

    • Kreeta on paras

      Kreeta ja Paleohora ja siellä Villa Marise jos on ens kesänä listoilla. Rauhallinen turvallinen paikka lapsien kanssa. Kaunis pieni "kauppala", jossa ei tarvitse pelätä mitään. Unohtakaa allinclusive, jossa ruoan laatua ei voi taata. Paleohorassa on paljon kivoja pikkuravintoloita, esim Wawes, jossa voi vitriinistä käydä valitsemassa ruoan ja kaikki on hyvää, hyvät pitseriat, jäätelöbaari keskellä kylää, samalla kadulla hyvä suvlakipaikka, crepes-lättypaikka. Sataman yläpuolella ihana piirakkaleipomo. Jos hiekkarannalla tuulee liikaa, voi mennä kiviselle rannalle. Jo bussimatka Paleohoraan on elämys - upeat maisemat! Retkikohdekin on lähellä: Elafonisii, jollaista ei muualta löydy. Sanalla sanoen turvallinen ja lapsiystävällinen paikka, jota voi huoletta suositella.

    • Kreikkaan joka vuosi

      Kreetaa suosittelen itsekin, lapset olleet mukana miltei vauvaiästä. Hanian ympäristössä on hyvät ja turvalliset hiekkarannat, samoin Paleohorassa etelärannalla. Koko saari on niin suuri että riittää näkemistä kuukausiksi. On tuota saarta tullut melko monta kuukautta tosiasiassa kolutuksikin, usein täysin omatoimisesti.

      Oikeastaan miltei mikä Kreikan saari tahansa on mielestäni käynnin arvoinen, useimmilta löytyy hyvät rannat. Rodoksen Falirakissa kuten myös Lindoksessa on mahtava ranta, mutta Faliraki on täysin turisteille rakennettu. No vesipuisto siellä on plussaa. Länsipuolen rannoille (esim. Ixian tienoilla) en anna hääviä arvosanaa, omilla reissuilla olen päräyttänyt unitireissuilla mopolla saaren poikki Falirakiin uimaan ;-)

      Jos Kreikkaa ja Turkkia vertaa, niin vatsavaivoja ei Kreikasta saa edes turistialueiden ulkopuolelta. Majoneesit ja muut herkät ainekset säilytetään aina kylmässä ja vesijohtovesi on tavallisesti täysin juomiskelpoista ja jopa pullotettua parempaa, se kun johdetaan usein vuoristosta,

      Edullisin hintataso löytyisi Kreikassa Cykladeilta, vaikkapa Naxokselta. Kreeta ja Rodos on hintatasoltaan jo lähes Suomen hinnoissa,

    • ()

      Älä pakkaa liikaa mukaan.

    • hyvä vinkki

      Mahtavan ja edullisen yhdistelmämatkan saa kun menee omalla autolla alppien kautta vaikkapa Toscanaan josta vuokraatte huvilan. Sieltä on lyhyt matka vaikka mihin nähtävyyksiin, rannoille ja idyllisiin pikkukyliin.
      Ruotsin kautta kun menee niin kolmantena päivänä on jo alpeilla jotka ovat huippuvaikuttavat. Esim St Moritzin seudun ja Zermattin kautta niin löytyy upeat mestat.
      Aikaa tarvii ko matkaan sen pari viikkoa josta noin kymmeneksi päiväksi vuokraa sen huvilan.

      Itse olemme tehneet tuollaisia matkoja puolentusinaa ja viime kesänä olimme juuri tuolla alueella. Kustannukset parissa viikossa meidän kuuden hengen poppoolla oli noin 6000e vuokrineen hotelleineen päivineen.

    • Juustina

      Lähtisin syyskuun alussa, jolloin ei ehkä enää (=toivottavasti) ole niin tukahduttavan kuumaa kuin varsinkin heinä-elokuussa. Ja kannattaa valita hotelli, jossa ilmastointi.

      Kreikka on vielä suht turvallinen, vaikka ei valitettavasti enää ihan yhtä turvallinen kuin parikymmentä vuotta sitten. Siistiä Kreikassa on mielestäni aina ollut.

      Ehdottaisin Rhodosta. Joko Rhodoksen kaupunkia tai voin suositella Tjäreborgin Kallitheassa sijaitsevaa Sunwingiä ja kohteen uudempia huoneistoja.

      Rhodoksella on ihana vanha kaupunki ja saarella on mukavasti muutakin nähtävää, kuten esim. Lindos. Vesipuisto sijaitsee Falirakissa, mutta se on mielestäni todella "turistikylä", joka voi olla täynnä räyhääviä brittiläisiä futisfaneja.

    • syrt16

      miksi kukaan ei edottanut espanjaa,malaganympäristöstä kaupunkeja.siellä on edullisesti hotelleja joissa on oma vesipuisto ja näin ollen vapaa käyttö,benal-beacs,hotel,benalmadelmassa.kattokee.meillä oli oma keittiö tien yli oli meri ja rantakatu avatui tienylimänmällä,lapsiystävällistä,ja kohtuu hintasta,eikä kalliit ole edes lennotkaan saati ruoka.poikani ovat 10 ja12.ne tuumi muutavansa espanjaan isona,niin paljon tykkäsivät.jos rahaa menkää minne ite haluatte mennä.matkailumesuloilta tammikuussa saa hyviä matkoja ja tietoa,sinne ensin ja sieltä varaatte sitten.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1796
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1714
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      1564
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1531
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1508
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1395
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1387
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1135
    Aihe