Karjalan tasavallan päämies, inkerinsuomalainen Aleksander Hudilainen teki ensimmäisen virallisen ulkomaanmatkansa esi-isiensä juurille Parikkalaan, jossa hän lupasi vauhdittaa Parikkala - Syväoron rajanylityspaikan avaamista ensin rajoitetulle ja sitten kansainväliselle henkilöliikenteelle.
Karjalainen tänään
39
603
Vastaukset
- moneskohan
Aika mones, joka vauhdittaa ko hanketta...
Pian voi tankkarit alkaa viisumeja hankkimaan, vai koittaako viisumivapaus ennen avautumista. - humelios
Aivan turha projekti... Herää kysymys miksi? Niiralaan ei ole pitkä matka ja Imatra on aivan vieressä, aivan turha hanke. Turistit tulevat Niiralan ja Imatran kautta tänne Parikkalan seudulle oikein sujuvasti. Mitä/ketä varten Parikkala tulisi 24/7, en ymmärrä. Valtion rahojen haaskausta molemmin puolin rajaa.
- Karjalan kunnailta
Turha hanke ? No ei todellakaan ole.
Niiralan rajanylityspaikka on yhtään etelämpää eli käytännössä Etelä-Suomesta katsoen sivussa: ensin joudutaan ajamaan pohjoiseen ja sieltä valumaan takaisin etelään päin, jos menee esimerkiksi Sortavalaan tai muuallekin pohjoisen Laatokan seudulle. Käytännössä tämä teettää per siivu 100 km:n ylimääräisen lenkin eli esimerkiksi Petroskoihin ja takaisin yht. 200 km.
Parikkala-Syväoro rajanylityspaikka avaisi aivan uudenlaiset mahdollisuudet pohjoisen Laatokan Karjalan matkailun kehittämisen suhteen, kun Parikkala-Syväoro rajanylityspaikalta ei ole Laatokalle kuin luikaus eli vain 35 km, ts. käytännössä miltei puolet lyhyempi kuin Niiralasta Sortavalaan. Lisäksi, kuten mainittua se parantaisi huomattavasti yhteyksiä Petroskoin suuntaan, kun Parikkalan rajanylityspaikan kautta päästäisiin tulevaisuudessa suoraan uudelle Pietari-Käkisalmi-Sortavala-Petroskoi valtatielle ja vältyttäisiin tältä 200 km:n ylimääräiseltä lenkiltä edestakaisella matkalla.
Ja mitä tulee Niiralan rajanylityspaikkaan, niin se on vähän sivussa päävaltatieltä (Vt6), mitä siihen nähden Parikkalan rajanylityspaikka ei ole, kun se sijaitsee vain 5 km:n päässä Vt6:lta.
Imatra-Svetogorsk rajanylityspaikalta taas on tunnetusti huonot tieyhteydet pohjoiseen (eli Karjalan tasavallan) suuntaan eli sieltä mennään pääasiassa Viipurin ja edelleen Pietarin suuntaan. - Asiallista asiaa
Karjalan kunnailta kirjoitti:
Turha hanke ? No ei todellakaan ole.
Niiralan rajanylityspaikka on yhtään etelämpää eli käytännössä Etelä-Suomesta katsoen sivussa: ensin joudutaan ajamaan pohjoiseen ja sieltä valumaan takaisin etelään päin, jos menee esimerkiksi Sortavalaan tai muuallekin pohjoisen Laatokan seudulle. Käytännössä tämä teettää per siivu 100 km:n ylimääräisen lenkin eli esimerkiksi Petroskoihin ja takaisin yht. 200 km.
Parikkala-Syväoro rajanylityspaikka avaisi aivan uudenlaiset mahdollisuudet pohjoisen Laatokan Karjalan matkailun kehittämisen suhteen, kun Parikkala-Syväoro rajanylityspaikalta ei ole Laatokalle kuin luikaus eli vain 35 km, ts. käytännössä miltei puolet lyhyempi kuin Niiralasta Sortavalaan. Lisäksi, kuten mainittua se parantaisi huomattavasti yhteyksiä Petroskoin suuntaan, kun Parikkalan rajanylityspaikan kautta päästäisiin tulevaisuudessa suoraan uudelle Pietari-Käkisalmi-Sortavala-Petroskoi valtatielle ja vältyttäisiin tältä 200 km:n ylimääräiseltä lenkiltä edestakaisella matkalla.
Ja mitä tulee Niiralan rajanylityspaikkaan, niin se on vähän sivussa päävaltatieltä (Vt6), mitä siihen nähden Parikkalan rajanylityspaikka ei ole, kun se sijaitsee vain 5 km:n päässä Vt6:lta.
Imatra-Svetogorsk rajanylityspaikalta taas on tunnetusti huonot tieyhteydet pohjoiseen (eli Karjalan tasavallan) suuntaan eli sieltä mennään pääasiassa Viipurin ja edelleen Pietarin suuntaan.Hyvä kirjoitus, pelkkää asiaa!
Pointsit siitä ja kiitos! - humelios
Karjalan kunnailta kirjoitti:
Turha hanke ? No ei todellakaan ole.
Niiralan rajanylityspaikka on yhtään etelämpää eli käytännössä Etelä-Suomesta katsoen sivussa: ensin joudutaan ajamaan pohjoiseen ja sieltä valumaan takaisin etelään päin, jos menee esimerkiksi Sortavalaan tai muuallekin pohjoisen Laatokan seudulle. Käytännössä tämä teettää per siivu 100 km:n ylimääräisen lenkin eli esimerkiksi Petroskoihin ja takaisin yht. 200 km.
Parikkala-Syväoro rajanylityspaikka avaisi aivan uudenlaiset mahdollisuudet pohjoisen Laatokan Karjalan matkailun kehittämisen suhteen, kun Parikkala-Syväoro rajanylityspaikalta ei ole Laatokalle kuin luikaus eli vain 35 km, ts. käytännössä miltei puolet lyhyempi kuin Niiralasta Sortavalaan. Lisäksi, kuten mainittua se parantaisi huomattavasti yhteyksiä Petroskoin suuntaan, kun Parikkalan rajanylityspaikan kautta päästäisiin tulevaisuudessa suoraan uudelle Pietari-Käkisalmi-Sortavala-Petroskoi valtatielle ja vältyttäisiin tältä 200 km:n ylimääräiseltä lenkiltä edestakaisella matkalla.
Ja mitä tulee Niiralan rajanylityspaikkaan, niin se on vähän sivussa päävaltatieltä (Vt6), mitä siihen nähden Parikkalan rajanylityspaikka ei ole, kun se sijaitsee vain 5 km:n päässä Vt6:lta.
Imatra-Svetogorsk rajanylityspaikalta taas on tunnetusti huonot tieyhteydet pohjoiseen (eli Karjalan tasavallan) suuntaan eli sieltä mennään pääasiassa Viipurin ja edelleen Pietarin suuntaan.Edelleen kysyn mitä/ketä varten? Suurin osa Venäjältä Suomeen tulevista turisteista tulee Pietarin alueelta ja käyttävät Vaalimaa-Nuijamaa-Imatra rajanylityspaikkoja. Onko Petroskoin alueella pontentiaalista, maksu kykyistä ja ennen kaikkea halukasta kuluttajaa jotka haluaisivat tulla suomeen nimenomaan Parikkalan kautta? Vastaan itselleni EI. Petroskoissa on vajaat 300 000 asukasta, ei siis mitään verrattuna suur-Pietarin ja Viipurin alueella asustavaan noin 6 miljoonaan Venäläiseen. Ennemminkin kannattaisi keskittyä sinne missä sitä liikennettä ja asiakasvirtoja on eli juuri em. kolmeen rajanylityspaikkaan. Pietarilaiset tuskin ajaisivat laatokan itä puolelta suomeen, hirveä kierto. He tulevat karjalankannasta pitkin josta Parikkala on auttamattomasti sivussa. Kannataako tehdä miljoona satsauksia muutaman suomalaisen turistin takia jotka haluavat "pohjoisen Laatokan" alueelle? Sinne pääsee kyllä vaikka kiertämällä tuon 200km.... Tämä hanke kuulostaa aivan samalta kuin Kiteen lentokentän hanke, ei mitään järkeä. Niin ja noin käytännön esimerkkinä; JOS Parikkala avautuu ja asema rupea toimimaan, minne me sijoitetaan 2 km autojonot ja 30km rekkajonot? 6-tien levennys... ei enää miljoonat riitä. Hanke vaatii kymmeniä miljoonia euroja rahaa. Valtiollahan sitä näinä päivinä tunnetusti on.
- robertina
humelios kirjoitti:
Edelleen kysyn mitä/ketä varten? Suurin osa Venäjältä Suomeen tulevista turisteista tulee Pietarin alueelta ja käyttävät Vaalimaa-Nuijamaa-Imatra rajanylityspaikkoja. Onko Petroskoin alueella pontentiaalista, maksu kykyistä ja ennen kaikkea halukasta kuluttajaa jotka haluaisivat tulla suomeen nimenomaan Parikkalan kautta? Vastaan itselleni EI. Petroskoissa on vajaat 300 000 asukasta, ei siis mitään verrattuna suur-Pietarin ja Viipurin alueella asustavaan noin 6 miljoonaan Venäläiseen. Ennemminkin kannattaisi keskittyä sinne missä sitä liikennettä ja asiakasvirtoja on eli juuri em. kolmeen rajanylityspaikkaan. Pietarilaiset tuskin ajaisivat laatokan itä puolelta suomeen, hirveä kierto. He tulevat karjalankannasta pitkin josta Parikkala on auttamattomasti sivussa. Kannataako tehdä miljoona satsauksia muutaman suomalaisen turistin takia jotka haluavat "pohjoisen Laatokan" alueelle? Sinne pääsee kyllä vaikka kiertämällä tuon 200km.... Tämä hanke kuulostaa aivan samalta kuin Kiteen lentokentän hanke, ei mitään järkeä. Niin ja noin käytännön esimerkkinä; JOS Parikkala avautuu ja asema rupea toimimaan, minne me sijoitetaan 2 km autojonot ja 30km rekkajonot? 6-tien levennys... ei enää miljoonat riitä. Hanke vaatii kymmeniä miljoonia euroja rahaa. Valtiollahan sitä näinä päivinä tunnetusti on.
joopa, mutta lienevätkö kaikki venäläiset Suomeen tulijat Niiralassa Pietarista, ei ainakaan rekkarin perusteella, pitkiä tulojonoja päivittäin Niiralassakin..
- Laatokka
humelios kirjoitti:
Edelleen kysyn mitä/ketä varten? Suurin osa Venäjältä Suomeen tulevista turisteista tulee Pietarin alueelta ja käyttävät Vaalimaa-Nuijamaa-Imatra rajanylityspaikkoja. Onko Petroskoin alueella pontentiaalista, maksu kykyistä ja ennen kaikkea halukasta kuluttajaa jotka haluaisivat tulla suomeen nimenomaan Parikkalan kautta? Vastaan itselleni EI. Petroskoissa on vajaat 300 000 asukasta, ei siis mitään verrattuna suur-Pietarin ja Viipurin alueella asustavaan noin 6 miljoonaan Venäläiseen. Ennemminkin kannattaisi keskittyä sinne missä sitä liikennettä ja asiakasvirtoja on eli juuri em. kolmeen rajanylityspaikkaan. Pietarilaiset tuskin ajaisivat laatokan itä puolelta suomeen, hirveä kierto. He tulevat karjalankannasta pitkin josta Parikkala on auttamattomasti sivussa. Kannataako tehdä miljoona satsauksia muutaman suomalaisen turistin takia jotka haluavat "pohjoisen Laatokan" alueelle? Sinne pääsee kyllä vaikka kiertämällä tuon 200km.... Tämä hanke kuulostaa aivan samalta kuin Kiteen lentokentän hanke, ei mitään järkeä. Niin ja noin käytännön esimerkkinä; JOS Parikkala avautuu ja asema rupea toimimaan, minne me sijoitetaan 2 km autojonot ja 30km rekkajonot? 6-tien levennys... ei enää miljoonat riitä. Hanke vaatii kymmeniä miljoonia euroja rahaa. Valtiollahan sitä näinä päivinä tunnetusti on.
Ei Syväoro palvelisi pelkästää venäläisiä matkaajia tai pelkästään henkilöliikennettä.
Venäjälle rakennetaan koko ajan uusia matkailukohteita, joihin suomalaisiakin houkutellaan. Erityisesti Laatokan luonto- ja kalastusmatkailu on nousussa.
Rekkaliikenne on tukkinut kohtalaisen hyvin eteläisemmät raja-asemat, joten siihen tarvitaan lisää kapasiteettia rajalle. Liikennettä on molempiin suuntiin. - humelios
robertina kirjoitti:
joopa, mutta lienevätkö kaikki venäläiset Suomeen tulijat Niiralassa Pietarista, ei ainakaan rekkarin perusteella, pitkiä tulojonoja päivittäin Niiralassakin..
Faktaa rajan ylittäjistä vuonna 2010:
Vaalimaa: 2 730 696
Nuijamaa: 2 315 601
Imatra: 1 320 164
Niirala: 1 022 496
Parikkala: 16 636
Aivan selkeää mistä ihmiset kulkee venäjälle tai mistä ne turistit tulee... Nuijamaan ja vaalimaan kautta tulee suomeen 5 miljoonaa turistia, suuri osa Pietarista. Miettikääpä sellainen skenario että Parikkalasta tulisikin jostain kumman syystä 24/7 raja-asema. Liikenne kasvaisi vaikka Imatran koko luokkaan. Imatralla on tämän tästäkin rekkajonoja jotka ulottuva 6-tielle asti. Mihin ne jonot mahtuisivat Parikkalassa? Onko kenelläkään käynyt edes ajatuksena tämä? Niiralan jonot johtuvat pitkälti työkulttuurista venäjän puolella... liikenne on aika hiljaista muuten. Niiralassa jonotat AINA vaikka autoja ei olisi kuin 3. - anti-humelios
humelios kirjoitti:
Faktaa rajan ylittäjistä vuonna 2010:
Vaalimaa: 2 730 696
Nuijamaa: 2 315 601
Imatra: 1 320 164
Niirala: 1 022 496
Parikkala: 16 636
Aivan selkeää mistä ihmiset kulkee venäjälle tai mistä ne turistit tulee... Nuijamaan ja vaalimaan kautta tulee suomeen 5 miljoonaa turistia, suuri osa Pietarista. Miettikääpä sellainen skenario että Parikkalasta tulisikin jostain kumman syystä 24/7 raja-asema. Liikenne kasvaisi vaikka Imatran koko luokkaan. Imatralla on tämän tästäkin rekkajonoja jotka ulottuva 6-tielle asti. Mihin ne jonot mahtuisivat Parikkalassa? Onko kenelläkään käynyt edes ajatuksena tämä? Niiralan jonot johtuvat pitkälti työkulttuurista venäjän puolella... liikenne on aika hiljaista muuten. Niiralassa jonotat AINA vaikka autoja ei olisi kuin 3.Tuo tilasto on vanhentunut, eikä vastaa nykypäivän tilannetta.
Voit huoletta lisätä 30 prosenttia jokaiseen lukuun.
Edelleen, Parikkalan luku ei ole vertailukelpoinen, koska ylityspaikka ei ole vielä auki (tilapäinen ylimeno, lähinnä puutavaran kuljetusta, mutta silti jo hyvä lukema).
Jospa "humelios" ottaisit kartan esille, niin ymmärtäisit, että Pietarista ja Pietarin eteläpuolelta Savonlinnaan, Keski-Suomeen, Kuopioon. Ouluun ja Lappiin (ja päinvastoin) lyhin ja muutenkin kätevin ura kulkee Parikkalan kautta.
Tie A129 Pietari-Käkisalmi-Lahdenpohja-Sortavala on siirtynyt Venäjän federaation hallinnoimaksi tieksi tänä keväänä, ja venäläiset ovat jo aloittaneet tien uudelleen perustamisen siellä, missä on tarvetta. Tiehän on hyvä jo Käkisalmelle asti. Kun tietä rakennetaan nyt keskushallinnon (öljy)rahoilla, se syntyy ajoissa ja varmasti.
Rajanylityspaikkaa varten välille Käkisalmi-Lahdenpohja-Sortavala tulee kaksi haaraa Parikkala-Syväoron rajanylityspaikalle, toinen reitille Kurkijoki-Elisenvaara- Parikkala, toinen Lahdenpohja-Tyrjä-Parikkala.
On täysin selvää, että henkilöliikenteestä melkoinen määrä siirtyy mennen-tullen Kaakkois-Suomen ja Niiralan rajanylityspaikoilta kulkevaksi Parikkalan kautta, soveltuvin osin tietenkin. Esimerkiksi, jos lähtee Etelä-Suomesta, ja aikoo Sortavalaan, Parikkala-Syväoro on päivänselvä valinta.
Katso karttaa. - anti-asenne
humelios kirjoitti:
Faktaa rajan ylittäjistä vuonna 2010:
Vaalimaa: 2 730 696
Nuijamaa: 2 315 601
Imatra: 1 320 164
Niirala: 1 022 496
Parikkala: 16 636
Aivan selkeää mistä ihmiset kulkee venäjälle tai mistä ne turistit tulee... Nuijamaan ja vaalimaan kautta tulee suomeen 5 miljoonaa turistia, suuri osa Pietarista. Miettikääpä sellainen skenario että Parikkalasta tulisikin jostain kumman syystä 24/7 raja-asema. Liikenne kasvaisi vaikka Imatran koko luokkaan. Imatralla on tämän tästäkin rekkajonoja jotka ulottuva 6-tielle asti. Mihin ne jonot mahtuisivat Parikkalassa? Onko kenelläkään käynyt edes ajatuksena tämä? Niiralan jonot johtuvat pitkälti työkulttuurista venäjän puolella... liikenne on aika hiljaista muuten. Niiralassa jonotat AINA vaikka autoja ei olisi kuin 3.Kertauksena vielä kerran:
* Pietari-Käkisalmi-Lahdenpohja-Sortavala –valtatie (A129) kunnostetaan vuoden 2015 loppuun mennessä.
* Tieyhteys lähtee Pietarin Kehätieltä ja on moottoritietasoinen suurin piirtein Lempaalaan asti. Käkisalmen ja Sortavalan välille tulee paikka paikoin uutta tielinjausta, mutkat oiotaan, matka lyhenee.
* Tämä tieyhteys A129 rakennetaan Venäjän keskushallinnon rahoituksella. putin on allekirjoittanut asiaa koskevan ukaasin, eli rakennustyöt on käynnistetty.
* Tieltä lähtee kaksi haaraa Parikkala-Syväoron rajanylityspaikalle:
1) Toinen kulkee reittiä Kurkijoki-Elisenvaara-Syväoro (uusi tiepohja).
2) Toinen reittiä Lahdenpohja-Tyrjä-Syväoro (pääpiirtein vanha tieura).
* Lahdenpohjan ja Syväoron välinen tie kunnostetaan Karjalan tasavallan budjetin varoin vuonna 2014. Tiehankkeeseen käytetään myös EU-rahoitusta kansainvälisen rajayhteistyöohjelman puitteissa.
* Samanaikaisesti tietöiden kanssa Parikkalan-Syväoron rajanylityspaikan rakennukset ja muu infrastruktuuri rakennetaan Venäjän valtion budjettivaroilla rajan tuolla puolen. Ei ole uusi eikä ihmellinen asia hoitaa, onhan näitä rajanylityspaikkoja osattu tehdä ennenkin.
* Rajan tällä puolella Suomen valtio rakentaa tarvittavan infrastruktuurin, josta suuri osa on jo valmiina. Tiestö on myös pääpiirtein valmiina.
* Myöhemmin, ehkä joskus vuotta 2025, avataan rautatieyhteys Suomen ja Venäjän välillä Parikkala-Syväoron kautta. Samaa uraa on kulkenut rata ennenkin.
* Kun rata on saatu käyttöön esimerkiksi Oulusta, Kuopiosta, Jyväskylästä ja Savonlinnasta ihmiset ja tavarat pääsevät Pietariin (Moskovaan, jne.) aivan eri tavalla kuin ennen, mikä vapauttaa raidekapasiteettia Vainikkalan suunnalla. - humelios
anti-humelios kirjoitti:
Tuo tilasto on vanhentunut, eikä vastaa nykypäivän tilannetta.
Voit huoletta lisätä 30 prosenttia jokaiseen lukuun.
Edelleen, Parikkalan luku ei ole vertailukelpoinen, koska ylityspaikka ei ole vielä auki (tilapäinen ylimeno, lähinnä puutavaran kuljetusta, mutta silti jo hyvä lukema).
Jospa "humelios" ottaisit kartan esille, niin ymmärtäisit, että Pietarista ja Pietarin eteläpuolelta Savonlinnaan, Keski-Suomeen, Kuopioon. Ouluun ja Lappiin (ja päinvastoin) lyhin ja muutenkin kätevin ura kulkee Parikkalan kautta.
Tie A129 Pietari-Käkisalmi-Lahdenpohja-Sortavala on siirtynyt Venäjän federaation hallinnoimaksi tieksi tänä keväänä, ja venäläiset ovat jo aloittaneet tien uudelleen perustamisen siellä, missä on tarvetta. Tiehän on hyvä jo Käkisalmelle asti. Kun tietä rakennetaan nyt keskushallinnon (öljy)rahoilla, se syntyy ajoissa ja varmasti.
Rajanylityspaikkaa varten välille Käkisalmi-Lahdenpohja-Sortavala tulee kaksi haaraa Parikkala-Syväoron rajanylityspaikalle, toinen reitille Kurkijoki-Elisenvaara- Parikkala, toinen Lahdenpohja-Tyrjä-Parikkala.
On täysin selvää, että henkilöliikenteestä melkoinen määrä siirtyy mennen-tullen Kaakkois-Suomen ja Niiralan rajanylityspaikoilta kulkevaksi Parikkalan kautta, soveltuvin osin tietenkin. Esimerkiksi, jos lähtee Etelä-Suomesta, ja aikoo Sortavalaan, Parikkala-Syväoro on päivänselvä valinta.
Katso karttaa.Katson karttaa ja osaan myös katsoa missä tiet menee... Pietarilaiset ajavat mielellään mahdollisimman lyhyttä reittiä suomen puolelle, koska suomessa on paremmat tiet kuin venäjällä. Lappiin venäläisiä matkustaa sankoin joukoin talvella, tarkemmin vuoden vaihteen tietämissä. Mihin venäläiset menee keväällä, kesällä ja syksyllä parikkalan kautta? Kaikki palvelut ( kaupat yms )ovat etelässä. Shoppailu on venäläisille se nro 1. Mihin ihmeeseen he menevät Parikkalan kautta? Joensuuhun pääsee jo niiralan kautta. Niin ja vastaa kysymykseeni. Minkälaisia mammutti hankeita aiheuttavat rekkajonot/henkilöautojonot suomen puolella, oletteko te sitä miettineet. Paljonko maksaa uusi asema parikkalaan. Paljonko maksaa uudet työntekijät asemalle. Aivan giganttinen hanke ja hyöty on olematon ja aina JOS sanan takana. Miksi nykyiset jo olemassa olevat raja-asemat ei riitä? Nuijamaan ja Vaalimaan kautta tulee kyllä tarpeeksi potenttiaalista turistia. Parikkalan alueella ei ole oikeastaan mitään miksi venäläiset sinne haluaisivat. 24/7 raja-asema ei tätä faktaa poista. Venäläiset osaavat kyllä jo nyt turistirysiin ilman parikkalan raja-asemaakin (kylpylät hiihtokeskukset ostoskeskukset). Kuulostaa aivan kyläkäräjien puuhastelulta, ei tuossa hankkeessa ole mitään järkeä. Hirveä kiima saada kansainvälinen raja-asema Parikkalaan hinnalla millä hyvänsä. En ymmärrä. Ennemminkin kannattaisi nuokin eurot ja energia keskittää palvelujen kehittämiseen parikkalan alueella, palvelut ensin kuntoon turisteille puhutaan sitten niistä ylityspaikoista.
- humelios
anti-asenne kirjoitti:
Kertauksena vielä kerran:
* Pietari-Käkisalmi-Lahdenpohja-Sortavala –valtatie (A129) kunnostetaan vuoden 2015 loppuun mennessä.
* Tieyhteys lähtee Pietarin Kehätieltä ja on moottoritietasoinen suurin piirtein Lempaalaan asti. Käkisalmen ja Sortavalan välille tulee paikka paikoin uutta tielinjausta, mutkat oiotaan, matka lyhenee.
* Tämä tieyhteys A129 rakennetaan Venäjän keskushallinnon rahoituksella. putin on allekirjoittanut asiaa koskevan ukaasin, eli rakennustyöt on käynnistetty.
* Tieltä lähtee kaksi haaraa Parikkala-Syväoron rajanylityspaikalle:
1) Toinen kulkee reittiä Kurkijoki-Elisenvaara-Syväoro (uusi tiepohja).
2) Toinen reittiä Lahdenpohja-Tyrjä-Syväoro (pääpiirtein vanha tieura).
* Lahdenpohjan ja Syväoron välinen tie kunnostetaan Karjalan tasavallan budjetin varoin vuonna 2014. Tiehankkeeseen käytetään myös EU-rahoitusta kansainvälisen rajayhteistyöohjelman puitteissa.
* Samanaikaisesti tietöiden kanssa Parikkalan-Syväoron rajanylityspaikan rakennukset ja muu infrastruktuuri rakennetaan Venäjän valtion budjettivaroilla rajan tuolla puolen. Ei ole uusi eikä ihmellinen asia hoitaa, onhan näitä rajanylityspaikkoja osattu tehdä ennenkin.
* Rajan tällä puolella Suomen valtio rakentaa tarvittavan infrastruktuurin, josta suuri osa on jo valmiina. Tiestö on myös pääpiirtein valmiina.
* Myöhemmin, ehkä joskus vuotta 2025, avataan rautatieyhteys Suomen ja Venäjän välillä Parikkala-Syväoron kautta. Samaa uraa on kulkenut rata ennenkin.
* Kun rata on saatu käyttöön esimerkiksi Oulusta, Kuopiosta, Jyväskylästä ja Savonlinnasta ihmiset ja tavarat pääsevät Pietariin (Moskovaan, jne.) aivan eri tavalla kuin ennen, mikä vapauttaa raidekapasiteettia Vainikkalan suunnalla.Tiestö valmiina suomen puolella, SALLI MUN NAURAA! Oletko ikinä käynyt katsomassa reka/hlö-auto jonoja Vaalimaalla, Nuijamaalla tai vaikkapa Imatralla... sen jonon pää olisi 6-tiellä jos se laitettaisiin parikkalan ylityspaikalle... OHHOH, ei todellakaan ole valmiina.
Homma menee niin että tuo tie on tehty ruokkimaan NIiralan asemaa.
Mistä luulet löytyvän 10 miljoonaa rahaa uuteen raja-asemaan...
Noh turhaan tässä kinataan valtiovalta (onneksi) on ottanut realistisen ja järkevän kannan asiaan. - Parikkala auki vaan
humelios kirjoitti:
Katson karttaa ja osaan myös katsoa missä tiet menee... Pietarilaiset ajavat mielellään mahdollisimman lyhyttä reittiä suomen puolelle, koska suomessa on paremmat tiet kuin venäjällä. Lappiin venäläisiä matkustaa sankoin joukoin talvella, tarkemmin vuoden vaihteen tietämissä. Mihin venäläiset menee keväällä, kesällä ja syksyllä parikkalan kautta? Kaikki palvelut ( kaupat yms )ovat etelässä. Shoppailu on venäläisille se nro 1. Mihin ihmeeseen he menevät Parikkalan kautta? Joensuuhun pääsee jo niiralan kautta. Niin ja vastaa kysymykseeni. Minkälaisia mammutti hankeita aiheuttavat rekkajonot/henkilöautojonot suomen puolella, oletteko te sitä miettineet. Paljonko maksaa uusi asema parikkalaan. Paljonko maksaa uudet työntekijät asemalle. Aivan giganttinen hanke ja hyöty on olematon ja aina JOS sanan takana. Miksi nykyiset jo olemassa olevat raja-asemat ei riitä? Nuijamaan ja Vaalimaan kautta tulee kyllä tarpeeksi potenttiaalista turistia. Parikkalan alueella ei ole oikeastaan mitään miksi venäläiset sinne haluaisivat. 24/7 raja-asema ei tätä faktaa poista. Venäläiset osaavat kyllä jo nyt turistirysiin ilman parikkalan raja-asemaakin (kylpylät hiihtokeskukset ostoskeskukset). Kuulostaa aivan kyläkäräjien puuhastelulta, ei tuossa hankkeessa ole mitään järkeä. Hirveä kiima saada kansainvälinen raja-asema Parikkalaan hinnalla millä hyvänsä. En ymmärrä. Ennemminkin kannattaisi nuokin eurot ja energia keskittää palvelujen kehittämiseen parikkalan alueella, palvelut ensin kuntoon turisteille puhutaan sitten niistä ylityspaikoista.
Pikakommentit:
1) Reitti Pietarin suunnasta Parikkalan kautta Suomeen on hyvin lyhyt, ja tie erinomaisen hyvässä kunnossa. Ajo ruuhkautuneiden Kaakkois-Suomen raja-asemien kautta jää pois, aikaa säästyy. Ja vinkkinä vaan, että kannattaisi ajaa edestakaisin jo nyt väli Käkisalmi-Pietarin Kehätie, niin päivittyisi käsitykset teistä.
2) Kaikkina vuodenaikoina venäläisiä ja suomalaisia liikkuu rajanylityspisteiden kautta ihan mukavan tasaisena virtana. Sama koskee tavaraliikennettä, joka helpottuneena ottaa vastaan tiedon uudesta Parikkalan ylityspaikasta.
3) Shoppailu ei ole venäläisille se nro 1. Rauhallinen maa, kaunis, hoidettu maisema, läheisyys, toimivat palvelut ja järjestelmät ovat venäläisille ihan perusjuttuja, ykkösasioita. Kaupoilla käydään siinä ohessa, ostosmatkailua yhtään väheksymättä.
4) Palvelut ja rajanylityspaikan järjestelyt toteutetaan kysynnän mukaan ja liiketaloudellisin periaattein. Kyllä ne siitä sitten järjestyvät, mitäs sitä turhia murehtimaan. Asiantuntijat ja ammattilaiset ovat hoitamassa hommaa, kokemusta ja osaamista heillä riittää. Mammuttijutuilla ja giganttisuudella sorrut ylidramatisointiin. Parikkalan rajanylityspaikka rakentuu ruohonjuuritasolta etiäpäin, luonnollisella tavalla.
5) Kyse on hieman isommasta asian laajuudesta kuin mitä on Parikkalan kunta tai turismi siellä. Parikkalan yrittäjät järjestävät kyllä tarpeen mukaan palvelut ja tuotteet tarvitsijoille, mutta Parikkalan ylityspaikan vaikutus ulottuu kauas pohjoiseen. Ja päinvastoin.
6) Taloudesta ja rahasta pari sanaa.
Kansainvälinen matkailutulo on yhtä tärkeä asia kuin mitä on Suomen vientitulo.
Erona on vain se, että vientituloa saadakseen täytyy tehdä ja viedä jotakin rajojen ulkopuolelle. Matkailutulon saamisessa ulkomaalaiset tuovat rahan rajan ylitse itse ja kuluttavat sen Suomessa.
Raha siis tuodaan Suomeen, ja raha jää Suomeen.
Ulkomaalaisten harjoittama kuluttaminen on ostosten tekoa, hotelliyöpymisiä, ruokailua, jne. Näin syntyy suomalaisten yritysten liikevaihto. Tämä on meille kaikille selvää tekstiä, kansantalouden peruskauraa.
Edelleen, välilliset tulo- ja työllisyysvaikutukset syntyvät, kun välitöntä matkailutuloa saavat yrityksemme tekevät ostoja alueen muilta yrityksiltä ja muodostavat työpaikkoja kyetäkseen tuottamaan matkailijoiden kysymiä palveluja ja tavaroita. Ja niin edelleen. Siitä lähti euro kiertämään.
Matkailutulolla on siis merkityksellisiä heijastusvaikutuksia aluetaloudessa:
a) Raha tulee alueen taloussysteemiin ulkopuolelta.
b) Se alkaa kiertää systeemissä ja vilkastuttaa monin tavoin toimintaa alueella.
c) Ja jos matkailutulo on suurta, on tällä myös kansantaloudellista merkitystä.
Venäläiset matkailijat ovat kaupan ja matkailun kannalta erittäin merkittävä asiakasryhmä. Näin on Suomen puolella erityisesti yhden tunnin ajomatkan säteellä jokaisesta rajanylityspisteestä mitattuna sekä Helsingin seudulla.
Venäläiset ovat Suomen suurin ulkomainen matkailijaryhmä.
Heidän osuutensa Suomen kokonaismatkustajamäärästä on yli 40 prosenttia.
Venäläiset kuluttavat kaikista matkustajista eniten päivää kohti, noin 110 euroa.
Kaikkien ulkomaalaisten kulutuksen päiväkeskiarvo on noin 65 euroa.
Vuonna 2011 venäläiset kantoivat Suomeen 1000 miljoonaa euroa (miljardin), tänä vuonna potti on 20 prosenttia suurempi.
Kun tuosta summasta lohkaisee 3 miljoonaa rajanylityspaikan pyörittämiseen vuosittain, ja samalla sujuvoituu rajaliikenne kokonaisuudessaan, syntyy uusia logistisia vaihtoehtoja, syntyy työpaikkoja ja verotuloja, säästyy aikaa ja kustannuksia monilta kulkijoilta, jne., niin onhan se vähäinen pikkusumma laittaa tähän rulettiin.
Rajainfran rakentamiseen tarvitaan Suomen puolella 10 miljoonaa, eikä sekään ole valtiolle investointina kovinkaan iso. Vertaa sitä esim. kunnan uuden koulun, terveyskeskuksen tai urheiluareenan rakentamiseen, jotka paljon kapeammilla harteilla pystytään toteuttamaan.
Summa summarum:
Parikkala-Syväoron kansainvälinen rajanylityspaikka auki vaan mitä pikimmiten! - harakanvarvas
humelios kirjoitti:
Tiestö valmiina suomen puolella, SALLI MUN NAURAA! Oletko ikinä käynyt katsomassa reka/hlö-auto jonoja Vaalimaalla, Nuijamaalla tai vaikkapa Imatralla... sen jonon pää olisi 6-tiellä jos se laitettaisiin parikkalan ylityspaikalle... OHHOH, ei todellakaan ole valmiina.
Homma menee niin että tuo tie on tehty ruokkimaan NIiralan asemaa.
Mistä luulet löytyvän 10 miljoonaa rahaa uuteen raja-asemaan...
Noh turhaan tässä kinataan valtiovalta (onneksi) on ottanut realistisen ja järkevän kannan asiaan.Hyvä, hyvä, hyvät herrat! Eteviä argumentoijia molemmat, toivoisin tällaisia kykyjä esimerkiksi jonkin sellaisen asian edistämiseen, joka on minulle tärkeä. Ja mikä sisukkuus, ja mielenmalttiakin kohtuullisessa määrin!
Mikä harmi, ettei tätä asiaa täällä ratkaista, vaikkakin näin ansiokas keskustelu ansaitsisi kyllä tulla huomioiduksi. - pölliparkki
humelios kirjoitti:
Tiestö valmiina suomen puolella, SALLI MUN NAURAA! Oletko ikinä käynyt katsomassa reka/hlö-auto jonoja Vaalimaalla, Nuijamaalla tai vaikkapa Imatralla... sen jonon pää olisi 6-tiellä jos se laitettaisiin parikkalan ylityspaikalle... OHHOH, ei todellakaan ole valmiina.
Homma menee niin että tuo tie on tehty ruokkimaan NIiralan asemaa.
Mistä luulet löytyvän 10 miljoonaa rahaa uuteen raja-asemaan...
Noh turhaan tässä kinataan valtiovalta (onneksi) on ottanut realistisen ja järkevän kannan asiaan.http://yle.fi/uutiset/kolmikannan_valivarastointikentta_on_saamassa_luvan/6258648
Huonoa tuosssa on se, että paikka on liian lähellä ylityspaikkaa, vielä huonompaa kuntalaisten rahojen käyttö tähän. No, mitä muutakaan voi odottaa kunnan päättäjiltä, joiden ajatukset ovat sumentuneet tuossa asiassa ajat sitten. - humelios
Parikkala auki vaan kirjoitti:
Pikakommentit:
1) Reitti Pietarin suunnasta Parikkalan kautta Suomeen on hyvin lyhyt, ja tie erinomaisen hyvässä kunnossa. Ajo ruuhkautuneiden Kaakkois-Suomen raja-asemien kautta jää pois, aikaa säästyy. Ja vinkkinä vaan, että kannattaisi ajaa edestakaisin jo nyt väli Käkisalmi-Pietarin Kehätie, niin päivittyisi käsitykset teistä.
2) Kaikkina vuodenaikoina venäläisiä ja suomalaisia liikkuu rajanylityspisteiden kautta ihan mukavan tasaisena virtana. Sama koskee tavaraliikennettä, joka helpottuneena ottaa vastaan tiedon uudesta Parikkalan ylityspaikasta.
3) Shoppailu ei ole venäläisille se nro 1. Rauhallinen maa, kaunis, hoidettu maisema, läheisyys, toimivat palvelut ja järjestelmät ovat venäläisille ihan perusjuttuja, ykkösasioita. Kaupoilla käydään siinä ohessa, ostosmatkailua yhtään väheksymättä.
4) Palvelut ja rajanylityspaikan järjestelyt toteutetaan kysynnän mukaan ja liiketaloudellisin periaattein. Kyllä ne siitä sitten järjestyvät, mitäs sitä turhia murehtimaan. Asiantuntijat ja ammattilaiset ovat hoitamassa hommaa, kokemusta ja osaamista heillä riittää. Mammuttijutuilla ja giganttisuudella sorrut ylidramatisointiin. Parikkalan rajanylityspaikka rakentuu ruohonjuuritasolta etiäpäin, luonnollisella tavalla.
5) Kyse on hieman isommasta asian laajuudesta kuin mitä on Parikkalan kunta tai turismi siellä. Parikkalan yrittäjät järjestävät kyllä tarpeen mukaan palvelut ja tuotteet tarvitsijoille, mutta Parikkalan ylityspaikan vaikutus ulottuu kauas pohjoiseen. Ja päinvastoin.
6) Taloudesta ja rahasta pari sanaa.
Kansainvälinen matkailutulo on yhtä tärkeä asia kuin mitä on Suomen vientitulo.
Erona on vain se, että vientituloa saadakseen täytyy tehdä ja viedä jotakin rajojen ulkopuolelle. Matkailutulon saamisessa ulkomaalaiset tuovat rahan rajan ylitse itse ja kuluttavat sen Suomessa.
Raha siis tuodaan Suomeen, ja raha jää Suomeen.
Ulkomaalaisten harjoittama kuluttaminen on ostosten tekoa, hotelliyöpymisiä, ruokailua, jne. Näin syntyy suomalaisten yritysten liikevaihto. Tämä on meille kaikille selvää tekstiä, kansantalouden peruskauraa.
Edelleen, välilliset tulo- ja työllisyysvaikutukset syntyvät, kun välitöntä matkailutuloa saavat yrityksemme tekevät ostoja alueen muilta yrityksiltä ja muodostavat työpaikkoja kyetäkseen tuottamaan matkailijoiden kysymiä palveluja ja tavaroita. Ja niin edelleen. Siitä lähti euro kiertämään.
Matkailutulolla on siis merkityksellisiä heijastusvaikutuksia aluetaloudessa:
a) Raha tulee alueen taloussysteemiin ulkopuolelta.
b) Se alkaa kiertää systeemissä ja vilkastuttaa monin tavoin toimintaa alueella.
c) Ja jos matkailutulo on suurta, on tällä myös kansantaloudellista merkitystä.
Venäläiset matkailijat ovat kaupan ja matkailun kannalta erittäin merkittävä asiakasryhmä. Näin on Suomen puolella erityisesti yhden tunnin ajomatkan säteellä jokaisesta rajanylityspisteestä mitattuna sekä Helsingin seudulla.
Venäläiset ovat Suomen suurin ulkomainen matkailijaryhmä.
Heidän osuutensa Suomen kokonaismatkustajamäärästä on yli 40 prosenttia.
Venäläiset kuluttavat kaikista matkustajista eniten päivää kohti, noin 110 euroa.
Kaikkien ulkomaalaisten kulutuksen päiväkeskiarvo on noin 65 euroa.
Vuonna 2011 venäläiset kantoivat Suomeen 1000 miljoonaa euroa (miljardin), tänä vuonna potti on 20 prosenttia suurempi.
Kun tuosta summasta lohkaisee 3 miljoonaa rajanylityspaikan pyörittämiseen vuosittain, ja samalla sujuvoituu rajaliikenne kokonaisuudessaan, syntyy uusia logistisia vaihtoehtoja, syntyy työpaikkoja ja verotuloja, säästyy aikaa ja kustannuksia monilta kulkijoilta, jne., niin onhan se vähäinen pikkusumma laittaa tähän rulettiin.
Rajainfran rakentamiseen tarvitaan Suomen puolella 10 miljoonaa, eikä sekään ole valtiolle investointina kovinkaan iso. Vertaa sitä esim. kunnan uuden koulun, terveyskeskuksen tai urheiluareenan rakentamiseen, jotka paljon kapeammilla harteilla pystytään toteuttamaan.
Summa summarum:
Parikkala-Syväoron kansainvälinen rajanylityspaikka auki vaan mitä pikimmiten!Tuo kaikki on jo olemassa! Taitaa kunnanisät vastailla mun kirjotuksiin tulee sellaista tuubaa... Miettikäähän myös sitä että useana viikkona saa lukea lehdistä että tullilla ja rvl:llä ei ole tarpeeksi työntekijöitä miehittämään nykyisiä asemia... Siihen vielä uusi asema. Esim Nuijamaalla työntekijöitä ei riitä pitämään kaikkia kaistoja auki/kaikkia luukkuja rekkakuskeille auki. Kannataisiko laittaa tuo asia ensin kuntoon ja sitten ruveta haaveilemaan jostain muusta. Eli kapasiteetti on jo olemassa mutta työntekijät puuttuu...
10 miljoonaa maksaa jo pelkkä asema, mites ne tie järjestelyt. Kukaan ei ole vielä vastannut minulle siihen mihin tungetaan esim 20km rekkajono? - pro humelios
humelios kirjoitti:
Tuo kaikki on jo olemassa! Taitaa kunnanisät vastailla mun kirjotuksiin tulee sellaista tuubaa... Miettikäähän myös sitä että useana viikkona saa lukea lehdistä että tullilla ja rvl:llä ei ole tarpeeksi työntekijöitä miehittämään nykyisiä asemia... Siihen vielä uusi asema. Esim Nuijamaalla työntekijöitä ei riitä pitämään kaikkia kaistoja auki/kaikkia luukkuja rekkakuskeille auki. Kannataisiko laittaa tuo asia ensin kuntoon ja sitten ruveta haaveilemaan jostain muusta. Eli kapasiteetti on jo olemassa mutta työntekijät puuttuu...
10 miljoonaa maksaa jo pelkkä asema, mites ne tie järjestelyt. Kukaan ei ole vielä vastannut minulle siihen mihin tungetaan esim 20km rekkajono?Eikä näköjään sinulle vastatakkaan! Itse odottelin vastausta myös mielenkiinnolla. Tässäkö on koko projektin ammattitaitoisuus? Hirveä höyry saada se asema 24/7, mutta oikeastaan mitään muuta ei olla mietitty kuin sitä että venäläiset rakentavat VENÄJÄLLÄ uusia teitä?
- puomit auki
Ja melko helppo arvata, kumman valtion rahoja käytetään enemmän, eu rahojen lisäksi.... Venäläiset ovat erinomaisen hyviä lupaamaan vaikka mitä, jos tiedossa on rahaa. Tällä puolella kunnanisille tuosta kai tullut päähänpinttymä. Kaikki muu kunnassa saa olla rempallaan, mutta ylityspaikkaa täytyy kehittää. Mutta venäläiset ja konsultit kiittää.
- Marmeladova
Hudilainen on aito patriootti ja osaa laskuoppinsa. The more the merrier. Vihdoin joku sillä puolen on osannut laskea eurot rupliksi ja turistien tuoman hyödyn; sitä sisään joka luukusta. Tiet kuntoon, paikallista energiaa, työtä, tuloja! Jos Moskova viekin leijonanosan, kyllä se alkaa myös tukea kunhan tarkastelee "prospekteja". Paljon on vielä tehtävää Hudilaisella bezprospektivni-kylien auttamiseksi, eikä siinä vähät riitä.
Me jotka täältä käsin )muka) myötätuntoisina tarkastelemme Karjalaa ja Kannasta, voisimme nyt osoittaa hieman sympatiaa Karjalaisministerin ponnisteluille. Ainakin joku yrittää menetellä kuin viisas isäntä. Vihdoin. Voihan se olla että se pistää pahasti Putinin silmään, mutta poikahan ainakin koettaa parhaansa.Just niin!
Kerrrankin joku ajattelee rajan toiselta puolelta. Pitää ajatella sitä, miltä asiat näyttävät vaikkapa Karjalan Tasavallasta katsoen.
Matkailu kasvaa Venäjältä Suomeen päin koko ajan, mutta jotkut Suomessa vastustavat asiaa paljon. Pitää kysyä, miksi sitä vastustetaan?
Minusta viisumivapaus aluksi vaikkapa Norjan malliin olisi lähialueille aivan hyvä. Imatra, Lappeenranta ja muut niiden lähialueet, myös Kitee ja vaikkapa Tohmajärvi piristyisivät kovasti asiasta.
Venäjän ulkoministeri Lavrov on tulossa ensi viikolla Suomeen tapaamaan meidän ulkoministeriämme Tuomiojaa hänen kutsustaan ja pääministeriämme Kataista.
Ennakkotietojen mukaan asialistalla ovat mm. kahden väliset suhteet.
Uusia raja-asemia tarvitaan, entiset ovat jo tukossa liikenteeltä. Syväoron rajanylityspaikka palvelee matkailua, myös venäläisiä. Suomalaisille Kaakkoisen Suomen matkailijoille se tuo uuden reitin esimerkiksi Valamoon tai Konevitsaan, sekä Pietariin. Me itäsuomalaiset menemme edelleen rajan yli Niiralasta, mutta uuden rajanylityspaikan avaaminen helpottaa Niiralan jonoja.
Pian avataan myös rautateiden uusi rajaliikenne Imatralta Svetogorskiin. Rakenteilla on rautatie Venäjän puolella Kamennogorskista Losevoon, onkohan se suomalaiselta nimeltään Kiviniemi? Lähes kaikki tavaraliikenne siirtyy sille rataosuudelle. Viipurin kautta menevä rataosuus jää pelkästään henkilöliikenteelle. Sinne rakennetaan kaksiraiteinen rautatieyhteys henkilöliikenteelle Suomesta Pietariin ja edelleen Moskovaan. Nythän Pietarista Moskovaan on jo kaksiraiteinen yhteys. Siellä sitten viuhkoo Allegrot!
Huomasitteko muuten viikolla aamutellarissa TV-2 Taneli Dobrowolskin haastattelun? Aivan hieno juttu se oli.
Hudilainen ei ole ministeri, vaan Karjalan Tasavallan puhemies tai presidentti. En osaa sitä sen kummemmin kuvailla, mutta hän on kaikkei korkein virkamies Karjalan Tasavallassa. Kai siellä jotkut vaalit ovat paikallisessa parlamentissa, mutta kai se määräys tulee Venäjän presidenntiltä. Entinen Tasavallan presidentti Sergei Katanandov sai kenkää, koska siitä Tasavallan talouden pidosta ei tullut oikeastaan mitään. Ei edistynyt se, kaipa Putin tai Medvedev olivat sitä mieltä. Tasavallan päämiestä voisi verrata vaikkapa historialliseen suomalaiseen O.V. Kuusiseen.
Tietojen mukaan Hudilainen on talousmies, joka sai inkeriläisen "kaupungin", talouden reippaasti nousuun.- humelios
Volna kirjoitti:
Just niin!
Kerrrankin joku ajattelee rajan toiselta puolelta. Pitää ajatella sitä, miltä asiat näyttävät vaikkapa Karjalan Tasavallasta katsoen.
Matkailu kasvaa Venäjältä Suomeen päin koko ajan, mutta jotkut Suomessa vastustavat asiaa paljon. Pitää kysyä, miksi sitä vastustetaan?
Minusta viisumivapaus aluksi vaikkapa Norjan malliin olisi lähialueille aivan hyvä. Imatra, Lappeenranta ja muut niiden lähialueet, myös Kitee ja vaikkapa Tohmajärvi piristyisivät kovasti asiasta.
Venäjän ulkoministeri Lavrov on tulossa ensi viikolla Suomeen tapaamaan meidän ulkoministeriämme Tuomiojaa hänen kutsustaan ja pääministeriämme Kataista.
Ennakkotietojen mukaan asialistalla ovat mm. kahden väliset suhteet.
Uusia raja-asemia tarvitaan, entiset ovat jo tukossa liikenteeltä. Syväoron rajanylityspaikka palvelee matkailua, myös venäläisiä. Suomalaisille Kaakkoisen Suomen matkailijoille se tuo uuden reitin esimerkiksi Valamoon tai Konevitsaan, sekä Pietariin. Me itäsuomalaiset menemme edelleen rajan yli Niiralasta, mutta uuden rajanylityspaikan avaaminen helpottaa Niiralan jonoja.
Pian avataan myös rautateiden uusi rajaliikenne Imatralta Svetogorskiin. Rakenteilla on rautatie Venäjän puolella Kamennogorskista Losevoon, onkohan se suomalaiselta nimeltään Kiviniemi? Lähes kaikki tavaraliikenne siirtyy sille rataosuudelle. Viipurin kautta menevä rataosuus jää pelkästään henkilöliikenteelle. Sinne rakennetaan kaksiraiteinen rautatieyhteys henkilöliikenteelle Suomesta Pietariin ja edelleen Moskovaan. Nythän Pietarista Moskovaan on jo kaksiraiteinen yhteys. Siellä sitten viuhkoo Allegrot!
Huomasitteko muuten viikolla aamutellarissa TV-2 Taneli Dobrowolskin haastattelun? Aivan hieno juttu se oli.
Hudilainen ei ole ministeri, vaan Karjalan Tasavallan puhemies tai presidentti. En osaa sitä sen kummemmin kuvailla, mutta hän on kaikkei korkein virkamies Karjalan Tasavallassa. Kai siellä jotkut vaalit ovat paikallisessa parlamentissa, mutta kai se määräys tulee Venäjän presidenntiltä. Entinen Tasavallan presidentti Sergei Katanandov sai kenkää, koska siitä Tasavallan talouden pidosta ei tullut oikeastaan mitään. Ei edistynyt se, kaipa Putin tai Medvedev olivat sitä mieltä. Tasavallan päämiestä voisi verrata vaikkapa historialliseen suomalaiseen O.V. Kuusiseen.
Tietojen mukaan Hudilainen on talousmies, joka sai inkeriläisen "kaupungin", talouden reippaasti nousuun.Nyt oikeesti herätys! Luuletko tosiaan että Venäläiset tulisivat Tohmajärvelle vain sen takia että Parikkalassa on kansainvälinen rajanylitysopaikka!?!?!?!? Kyllä Venäläiset osaavat aina tahkolle ja jopa lappiin asti näiltä nykyisiltäkin ylityspaikoilta. Ei se pelkkä rajanylityspaikka tuo venäläisiä turisteja paikkakunnalle, täytyy olla jotain mitä tarjota heille, kuten Lappeenrannnassa ja Imatralla on. Venäläinen on todella vaativa kuluttaja, he vaativat paljon ja maksavat siitä paljon. Jos Venäjä kustantaa kaiken, eli uuden rajanylityspaikan, tiejärjestelyt yms niin en pistä vastaan. Suomessa on kyllä muutama muu PALJON tärkeämpi rahanreikä kuin Parikkalan rajanylityspaikka.
- Matkailua....
humelios kirjoitti:
Nyt oikeesti herätys! Luuletko tosiaan että Venäläiset tulisivat Tohmajärvelle vain sen takia että Parikkalassa on kansainvälinen rajanylitysopaikka!?!?!?!? Kyllä Venäläiset osaavat aina tahkolle ja jopa lappiin asti näiltä nykyisiltäkin ylityspaikoilta. Ei se pelkkä rajanylityspaikka tuo venäläisiä turisteja paikkakunnalle, täytyy olla jotain mitä tarjota heille, kuten Lappeenrannnassa ja Imatralla on. Venäläinen on todella vaativa kuluttaja, he vaativat paljon ja maksavat siitä paljon. Jos Venäjä kustantaa kaiken, eli uuden rajanylityspaikan, tiejärjestelyt yms niin en pistä vastaan. Suomessa on kyllä muutama muu PALJON tärkeämpi rahanreikä kuin Parikkalan rajanylityspaikka.
Venäläiset Tohmajärvelle?
Pietarista lyhin yhteys autolla Itä-Suomeen ja Lappiin tulevaisuudessa menee juuri Syväoron rajanylityspaikan kautta. Pietarista uutta tietä pohjoiseen Sortavalan suuntaan, rajan yli Parikkalaan, siitä pohjoiseen Joensuun suuntaan, edelleen Kajaaniin, Kuusamoon ja Lappiin.
Tai vaikka Tahkolle. - Kuka????
humelios kirjoitti:
Nyt oikeesti herätys! Luuletko tosiaan että Venäläiset tulisivat Tohmajärvelle vain sen takia että Parikkalassa on kansainvälinen rajanylitysopaikka!?!?!?!? Kyllä Venäläiset osaavat aina tahkolle ja jopa lappiin asti näiltä nykyisiltäkin ylityspaikoilta. Ei se pelkkä rajanylityspaikka tuo venäläisiä turisteja paikkakunnalle, täytyy olla jotain mitä tarjota heille, kuten Lappeenrannnassa ja Imatralla on. Venäläinen on todella vaativa kuluttaja, he vaativat paljon ja maksavat siitä paljon. Jos Venäjä kustantaa kaiken, eli uuden rajanylityspaikan, tiejärjestelyt yms niin en pistä vastaan. Suomessa on kyllä muutama muu PALJON tärkeämpi rahanreikä kuin Parikkalan rajanylityspaikka.
Kukas sellaista on puhunut, että Syväorosta Tohmajärvelle tultaisiin?
- humelios
Matkailua.... kirjoitti:
Venäläiset Tohmajärvelle?
Pietarista lyhin yhteys autolla Itä-Suomeen ja Lappiin tulevaisuudessa menee juuri Syväoron rajanylityspaikan kautta. Pietarista uutta tietä pohjoiseen Sortavalan suuntaan, rajan yli Parikkalaan, siitä pohjoiseen Joensuun suuntaan, edelleen Kajaaniin, Kuusamoon ja Lappiin.
Tai vaikka Tahkolle.Toiveajattelua... Noin se ei ainakaan mene. Teillä ei ole kyllä minkäänlaista käsitystä venäläisten turistien käyttäytymisestä. Noh turhaan tästä kinataan ratkaisku on jo tehty asema ei tule kansainväliseksi.
- näkemystä
Toinen näkemys asiasta:
http://yle.fi/uutiset/ministeri_tyrmaa_haaveet_uudesta_rajanylityspaikasta/6256544- humelios
Hyvä järjen ääni!
- robertina
Tämän ministerin painoarvo ei taida riittää tässä asiassa.
- anti-humelios
robertina kirjoitti:
Tämän ministerin painoarvo ei taida riittää tässä asiassa.
Presidentit Niinistö ja Putinsopivat asian seuraavassa tapaamisessaan samalla tavalla kuin presidentti Halonen ja Putin sopivat viime vuosikymmenellä Allegro-yhteyden rakentamiseen liittyvän raamin.
Niinistö sitten neuvottelee Kataisen ja Urpilaisen kanssa, ja Räsänen sopeuttaa oman toimintansa ja sanomisensa sitten siihen. Näin se vaan menee, jokin roti asoissa täytyy olla.
Allegro on osoittautunut varsin menestykselliseksi tuotteeksi ja palveluksi, junat ovat täynnä molempiin suuntiin. - Rautatie
anti-humelios kirjoitti:
Presidentit Niinistö ja Putinsopivat asian seuraavassa tapaamisessaan samalla tavalla kuin presidentti Halonen ja Putin sopivat viime vuosikymmenellä Allegro-yhteyden rakentamiseen liittyvän raamin.
Niinistö sitten neuvottelee Kataisen ja Urpilaisen kanssa, ja Räsänen sopeuttaa oman toimintansa ja sanomisensa sitten siihen. Näin se vaan menee, jokin roti asoissa täytyy olla.
Allegro on osoittautunut varsin menestykselliseksi tuotteeksi ja palveluksi, junat ovat täynnä molempiin suuntiin.Niin ne ministerit päättävät. Aluksi päätöksissä ovat esillä jo sovitut Imatra-Svetogorsk-Kamennogors-Losevo-St.Peterburg ratayhteyden lopullinen rakentaminen. Omalta osaltaan Suomi joutuu kustantamaan Suomen puolisen radan. Rata on tarkoitettu tavaraliikenteelle Suomesta Venäjälle ja päinvastoin.
Syväoron rajaliikenneyhteys tasoittaa myös eteläisimpiä raja-asemia. Joku vaan palstalla ei sitä ymmärrä. Miljoonista rajanylittävistä osa siirtyy myös myös Syväorolle. - gorgi
anti-humelios kirjoitti:
Presidentit Niinistö ja Putinsopivat asian seuraavassa tapaamisessaan samalla tavalla kuin presidentti Halonen ja Putin sopivat viime vuosikymmenellä Allegro-yhteyden rakentamiseen liittyvän raamin.
Niinistö sitten neuvottelee Kataisen ja Urpilaisen kanssa, ja Räsänen sopeuttaa oman toimintansa ja sanomisensa sitten siihen. Näin se vaan menee, jokin roti asoissa täytyy olla.
Allegro on osoittautunut varsin menestykselliseksi tuotteeksi ja palveluksi, junat ovat täynnä molempiin suuntiin.Hieno uni, sitt mie heräsin!
- Rakennetaan
Rautatie kirjoitti:
Niin ne ministerit päättävät. Aluksi päätöksissä ovat esillä jo sovitut Imatra-Svetogorsk-Kamennogors-Losevo-St.Peterburg ratayhteyden lopullinen rakentaminen. Omalta osaltaan Suomi joutuu kustantamaan Suomen puolisen radan. Rata on tarkoitettu tavaraliikenteelle Suomesta Venäjälle ja päinvastoin.
Syväoron rajaliikenneyhteys tasoittaa myös eteläisimpiä raja-asemia. Joku vaan palstalla ei sitä ymmärrä. Miljoonista rajanylittävistä osa siirtyy myös myös Syväorolle.Sitä rautatietä rakennetaan jo Losevon suunnalla. Raivaustyöt ovat meneillään ja tälle radalle siirtyy tavaraliikenne pääasiallisesti.
Viipurin rata rakennetaan kaksiraiteiseksi henkilöliikennettä varten.
- unelma
Kyllä uni toteutuu, joskus.
Pietarista Syväoroon johtava tie on venäläisillä suunnitelmissa vielä 2017. 2019 tie on melkein valmis, vain päällyste puuttuu 50 km matkalta. 2020 päällyste saadaan, mutta aluksi rakennettua osuutta täytyy alkaa korjata. Suomen puolella 2020 ei ole enää Parikkalan kuntaa, joka kynsin hampain ajaisi tätä suunnitelmaa.
Yksi asia ei ole unta, joka käänteessä lypsetään rahaa Suomelta ja EU:lta. - Не плохая идея
Nyt oli sen verran mielenkiintoinen keskustelu, että oli aivan pakko ottaa osaa.
Parikkalan ylityspaikan puolesta puhuu maantieteellinen sijainti ja moni muu seikka. Ensinnäkin se, että venäläistä turistivirtaa saataisiin myös ohjattua enemmän Savonlinnaan päin kuin Imatralle ja Etelä-Karjalaan. Esimerkiksi etenkin Punkaharjulle ja vastaaviin vetonauloihin pääsisi tätä kautta idästä luontevasti, reitti lisäisi elinkeinomatkailua varmasti. Kauppa kävisi kuin kuumille kiville.
Mutta sitten tullaan myös siihen, että onko ylityspaikkoja järkevää pitää niin paljoa? Ilmeisesti niitä kannattaisi yhdistellä sillä vaikkapa Nuijamaa ja Imatra-Enso sijaitsee aika lähellä toisiaan. Ehkä siellä etelämmässä kannattaisi yhdistellä asemia ja pystyttää Simpeleen seudulle omansa? Uusi rajapaikka olisi keino luoda matkailua ja rahanvaihtotaloutta nimenomaan Savonlinnan seudun ja Sortavalan välille.- Erkki IV
Eikö Punkaharjulle pääse Niiralan, Nuijamaan, Imatran tai Vaalimaan kautta?
- Erkki VI
Erkki IV kirjoitti:
Eikö Punkaharjulle pääse Niiralan, Nuijamaan, Imatran tai Vaalimaan kautta?
Pääsee. Punkaharjulle pääsee myös Raja Joosepin tai Haaparannan kautta. Myös monen muunkin paikan kautta.
- ploha idea
""Mutta sitten tullaan myös siihen, että onko ylityspaikkoja järkevää pitää niin paljoa? Ilmeisesti niitä kannattaisi yhdistellä sillä vaikkapa Nuijamaa ja Imatra-Enso sijaitsee aika lähellä toisiaan. Ehkä siellä etelämmässä kannattaisi yhdistellä asemia ja pystyttää Simpeleen seudulle omansa? Uusi rajapaikka olisi keino luoda matkailua ja rahanvaihtotaloutta nimenomaan Savonlinnan seudun ja Sortavalan välille. ""
Melko uusi idea, kannattaa käydä markkinoimassa poliitikoille...
Kyllä nuo venäläiset osaavat näköjään tulla Punkaharjulle nykyisinkin. Taitaa useampaa vain kiinnostaa oman auton tankkaus Venäjällä, siksi tuskin kannattaa mitään rakentaa.- Humelios
Juurikin näin..
- Ylityspaikka auki!
Parikkala-Syväoron avaaminen ei ole tankkausjuttu.
Kyse on talouselämän ja matkailun hankkeesta, niiden edistämisestä.
Esimerkiksi: Savon, Pohjois-Karjalan ja Keski-Suomen elintarvikeyrityksille avautuvat logistisesti suoremmat ja paremmat yhteydet liki 5-miljoonaisen Pietarin markkinoille, tuotteiden saamiseksi kauppojen hyllyille ostajien ulottuville.
Kun levittää kartan ja katsoo siitä, tämän pitäisi olla selvää tekstiä. - Jorkki III
Ylityspaikka auki! kirjoitti:
Parikkala-Syväoron avaaminen ei ole tankkausjuttu.
Kyse on talouselämän ja matkailun hankkeesta, niiden edistämisestä.
Esimerkiksi: Savon, Pohjois-Karjalan ja Keski-Suomen elintarvikeyrityksille avautuvat logistisesti suoremmat ja paremmat yhteydet liki 5-miljoonaisen Pietarin markkinoille, tuotteiden saamiseksi kauppojen hyllyille ostajien ulottuville.
Kun levittää kartan ja katsoo siitä, tämän pitäisi olla selvää tekstiä.Niin joo tosiaan... Näitä tuotteitahan ei millään saa keski-suomesta pietariin kuin parikkalan kautta, ontuva on tuo selostus. Kerroppa minulle miten venäläiset turistit osaavat nykyisten raja-asemien kautta esim. tahkolle ja vaikkapa leville, vaikka esim vaalimaa ei ole suorin reitti? Puuhastelua!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077793
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1136064- 835197
- 1394556
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113230- 623024
- 582948
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102454- 612437
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562066