Mihin ankkuriköysi kiinni?

Aapo Aloittelija

Jos joutuu ankkuroitumaan, mihin kannattaa pienessä 22 jalan veneessä kiinnittää ankkuriköysi?

47

3345

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keijo kokenut

      Toinen pää kannattaa ilman muuta kiinnittää veneeseen :-)

      Jos olet esim. poukamassa parkissa, niin keulasta kiinni. Vene pysyy silloin aina keula vastatuuleen. Jos taas rantaudut laituriin tai kalliolle, niin silloin ankkuri perästä kiinni.

      Ankkuriköyttä varattava aina 1:3 syvyyden suhteen, eli 3m syvää ja vähintään 9m köyttä ulos.

      • Aapo Aloittelija

        Mihin köysi on varminta sitoa kiinni? Kestääkö kaide vain pitääkö laittaa knaapeihin, esim. molempien etu- tai takaknaapien ympäri?

        Sen olen kuullut, että jos joutuu hinaukseen, köysi on sidottava maston ympäri, sillä knaapitkaan eivät välttäättä kestä.

        Mutta riittääkö ankkuroidessa kaide tai jompikumpi tai molemmat knaapit vai pitääkö sitoa mastoon ja tuoda etu- tai peräpäästä ulos?


      • 20+8
        Aapo Aloittelija kirjoitti:

        Mihin köysi on varminta sitoa kiinni? Kestääkö kaide vain pitääkö laittaa knaapeihin, esim. molempien etu- tai takaknaapien ympäri?

        Sen olen kuullut, että jos joutuu hinaukseen, köysi on sidottava maston ympäri, sillä knaapitkaan eivät välttäättä kestä.

        Mutta riittääkö ankkuroidessa kaide tai jompikumpi tai molemmat knaapit vai pitääkö sitoa mastoon ja tuoda etu- tai peräpäästä ulos?

        Riittää kun laitat yhteen knaapiin. Ei kaiteeseen.


      • Svanhild
        Aapo Aloittelija kirjoitti:

        Mihin köysi on varminta sitoa kiinni? Kestääkö kaide vain pitääkö laittaa knaapeihin, esim. molempien etu- tai takaknaapien ympäri?

        Sen olen kuullut, että jos joutuu hinaukseen, köysi on sidottava maston ympäri, sillä knaapitkaan eivät välttäättä kestä.

        Mutta riittääkö ankkuroidessa kaide tai jompikumpi tai molemmat knaapit vai pitääkö sitoa mastoon ja tuoda etu- tai peräpäästä ulos?

        Kyllä se tässäkin tapauksessa pätee tuo mastoon kiinnittäminen. Knaappeihin kohdistuu aivan liika rasitusta kun huomioidaan tuo ankkurin painokin.
        Mastoon kiinnitettäessä on huomioitavaa että kiinnitetään mahdollisimman korkealle. Jos ankkuriköysi kiinnitetään maston juureen niin aiheutuu mahdollisesti vaurioita nykimisestä. Kun taas kiinnitetään lähelle maston huippua (tiedän, tämä voi kuullostaa työläältä) toimii vene ja veneen masto tavallaan nykimisen vaimentimena.
        Aivan liian usein näkyy nykyään satamissa veneitä jotka on kiinnitetty ainoastaan knaapeista, käyttämättä ollenkaan mastoa, mantookeja, kaiteita, uimatasoja yms. kiinnitykseen kelpaavia osia. Jakamalla kiinnityksen useammalle kohdalle saadaan rasitustakin jaettua. Etsi omalle veneellesi sopiva tapa kokeilemalla. Esimerkiksi itse käytän seuraavaa kaavaa: Masto -> knaapiSTB -> mantooki -> masto - > knaapiBB -> uimataso. Tällä tavalla saan rasituksen jaettua 5 eri kiinnityskohtaan.


      • Aapo Aloittelija
        Svanhild kirjoitti:

        Kyllä se tässäkin tapauksessa pätee tuo mastoon kiinnittäminen. Knaappeihin kohdistuu aivan liika rasitusta kun huomioidaan tuo ankkurin painokin.
        Mastoon kiinnitettäessä on huomioitavaa että kiinnitetään mahdollisimman korkealle. Jos ankkuriköysi kiinnitetään maston juureen niin aiheutuu mahdollisesti vaurioita nykimisestä. Kun taas kiinnitetään lähelle maston huippua (tiedän, tämä voi kuullostaa työläältä) toimii vene ja veneen masto tavallaan nykimisen vaimentimena.
        Aivan liian usein näkyy nykyään satamissa veneitä jotka on kiinnitetty ainoastaan knaapeista, käyttämättä ollenkaan mastoa, mantookeja, kaiteita, uimatasoja yms. kiinnitykseen kelpaavia osia. Jakamalla kiinnityksen useammalle kohdalle saadaan rasitustakin jaettua. Etsi omalle veneellesi sopiva tapa kokeilemalla. Esimerkiksi itse käytän seuraavaa kaavaa: Masto -> knaapiSTB -> mantooki -> masto - > knaapiBB -> uimataso. Tällä tavalla saan rasituksen jaettua 5 eri kiinnityskohtaan.

        Kiitos, Svanhild. Saanko vielä kysyä, millaista solmua käytät, kun sidot köyden maston ympäri. Jos ankkuriköyden laittaa ylemmäs mastoon, solmun pitäisi olla sellainen ettei köysi valahda heti aluksi kannen tasolle. Aion nimittäin opetella purjehtimaan yksin, ilman apuvoimia.


      • Svanhild
        Aapo Aloittelija kirjoitti:

        Kiitos, Svanhild. Saanko vielä kysyä, millaista solmua käytät, kun sidot köyden maston ympäri. Jos ankkuriköyden laittaa ylemmäs mastoon, solmun pitäisi olla sellainen ettei köysi valahda heti aluksi kannen tasolle. Aion nimittäin opetella purjehtimaan yksin, ilman apuvoimia.

        Noh, mitäs pienistä. Itse en käytä mitään muuta kuin paalusolmua. Paalusolmun kun tekee oikeaoppisesti maston sivuttaistuentojen yläpuolelle niin kyllä pysyy. Samalla paalusolmu on kaunis ja lisää ennenstään joustoa kiinnitykseen.
        Iste sidon solmun niin että se tulee tutkaantennin tukivarren yläpuolelle. Tukivarsi estää köyden valahtamisen kannelle. Sitten solmua irroittaessa voi kätevästi tarkista tutkaantennin kunnon ja rasvata liikkuvat osat. Mikäli käytät ankaroliina kannattaa solmun keskelle "ujuttaa" esimerkiksi wc-paperirulla. Paperirulla estää liinalle tehtyä solmua menemästä liian tiukalle. Noilla liinoilla kun on taipumus mennä julmetun piukkaan paalusolmuja tehdessä. Tuota rullan asettamista on hyvä harjoitella etukäteen että onnistuu sitten ensimmäisellä kerralla satamassa maston korkeuksissa ollessa.


      • Aapo Aloittelija
        Svanhild kirjoitti:

        Noh, mitäs pienistä. Itse en käytä mitään muuta kuin paalusolmua. Paalusolmun kun tekee oikeaoppisesti maston sivuttaistuentojen yläpuolelle niin kyllä pysyy. Samalla paalusolmu on kaunis ja lisää ennenstään joustoa kiinnitykseen.
        Iste sidon solmun niin että se tulee tutkaantennin tukivarren yläpuolelle. Tukivarsi estää köyden valahtamisen kannelle. Sitten solmua irroittaessa voi kätevästi tarkista tutkaantennin kunnon ja rasvata liikkuvat osat. Mikäli käytät ankaroliina kannattaa solmun keskelle "ujuttaa" esimerkiksi wc-paperirulla. Paperirulla estää liinalle tehtyä solmua menemästä liian tiukalle. Noilla liinoilla kun on taipumus mennä julmetun piukkaan paalusolmuja tehdessä. Tuota rullan asettamista on hyvä harjoitella etukäteen että onnistuu sitten ensimmäisellä kerralla satamassa maston korkeuksissa ollessa.

        Kiitos, Svanhild. Ankkurinköyden kuljettaminen viiden metrin korkeuteen jää kyllä minulta liikuntavammaiselta tekemättä, etenkin kun olen liikkeellä yksin, mutta köyden kiinnittämäinen maston ympärille tuntuu kyllä järkevältä.


      • ..................
        Aapo Aloittelija kirjoitti:

        Kiitos, Svanhild. Ankkurinköyden kuljettaminen viiden metrin korkeuteen jää kyllä minulta liikuntavammaiselta tekemättä, etenkin kun olen liikkeellä yksin, mutta köyden kiinnittämäinen maston ympärille tuntuu kyllä järkevältä.

        Mikäli nyt jollekin oikeasti on jäänyt asia epäselväksi, niin täällä esitettyihin neuvoihin kannattaa suhtautua varauksella.


      • medicine
        Aapo Aloittelija kirjoitti:

        Kiitos, Svanhild. Saanko vielä kysyä, millaista solmua käytät, kun sidot köyden maston ympäri. Jos ankkuriköyden laittaa ylemmäs mastoon, solmun pitäisi olla sellainen ettei köysi valahda heti aluksi kannen tasolle. Aion nimittäin opetella purjehtimaan yksin, ilman apuvoimia.

        Kiitos Svanhild, kysyisin vielä, että mitä
        käytät. Kuulostaa niin kivalta että vois kokeilla samaa ensi kesänä


      • Aapo Aloittelija
        .................. kirjoitti:

        Mikäli nyt jollekin oikeasti on jäänyt asia epäselväksi, niin täällä esitettyihin neuvoihin kannattaa suhtautua varauksella.

        No voisitko sinä kertoa, mistä saisin asiallisia neuvoja. Olen vammainen ikäihminen ja valmistaudun purjehtimaan ensimmäistä kertaa elämässäni ja aivan itsekseni.

        Yritän nyt ensiksi valmistautua hätätilanteisiin, niin että tiedän mitä tehtä, jos joudun pulaan. Ei huvittaisi aivan ensimmäiseksi soittaa 112:een.

        Haluaisin siis tietää, mihin ankkurointiköysi on varminta kiinnittää, jotten riko venettäni, kuinka pitkä ankkurointiköyden on oltava ja kuinka pitkä hinausköyden on oltava. Onko näille köysille joitakin erityisvaatimuksia vai riittääkö, jos otan Motonetista tai Biltemasta riittävän pitkän köyden.


      • jhguy8765
        Aapo Aloittelija kirjoitti:

        Kiitos, Svanhild. Ankkurinköyden kuljettaminen viiden metrin korkeuteen jää kyllä minulta liikuntavammaiselta tekemättä, etenkin kun olen liikkeellä yksin, mutta köyden kiinnittämäinen maston ympärille tuntuu kyllä järkevältä.

        Kiinnitä ankkuriköysi falliin, helppoa.


      • piippolan vaari
        Aapo Aloittelija kirjoitti:

        No voisitko sinä kertoa, mistä saisin asiallisia neuvoja. Olen vammainen ikäihminen ja valmistaudun purjehtimaan ensimmäistä kertaa elämässäni ja aivan itsekseni.

        Yritän nyt ensiksi valmistautua hätätilanteisiin, niin että tiedän mitä tehtä, jos joudun pulaan. Ei huvittaisi aivan ensimmäiseksi soittaa 112:een.

        Haluaisin siis tietää, mihin ankkurointiköysi on varminta kiinnittää, jotten riko venettäni, kuinka pitkä ankkurointiköyden on oltava ja kuinka pitkä hinausköyden on oltava. Onko näille köysille joitakin erityisvaatimuksia vai riittääkö, jos otan Motonetista tai Biltemasta riittävän pitkän köyden.

        Kyllä Piipon narut on parhaita, oranssia suosin omassa veneessäni.Koko rullan kun ostaa niin riittää joka tarpeeseen


      • chief inspector
        Aapo Aloittelija kirjoitti:

        No voisitko sinä kertoa, mistä saisin asiallisia neuvoja. Olen vammainen ikäihminen ja valmistaudun purjehtimaan ensimmäistä kertaa elämässäni ja aivan itsekseni.

        Yritän nyt ensiksi valmistautua hätätilanteisiin, niin että tiedän mitä tehtä, jos joudun pulaan. Ei huvittaisi aivan ensimmäiseksi soittaa 112:een.

        Haluaisin siis tietää, mihin ankkurointiköysi on varminta kiinnittää, jotten riko venettäni, kuinka pitkä ankkurointiköyden on oltava ja kuinka pitkä hinausköyden on oltava. Onko näille köysille joitakin erityisvaatimuksia vai riittääkö, jos otan Motonetista tai Biltemasta riittävän pitkän köyden.

        ...ne kyllä siellä Häkessäkään mitään Bilteman köysistä tiedä. Ihan turha sinne soitella...


      • I' ve been on top !
        Svanhild kirjoitti:

        Kyllä se tässäkin tapauksessa pätee tuo mastoon kiinnittäminen. Knaappeihin kohdistuu aivan liika rasitusta kun huomioidaan tuo ankkurin painokin.
        Mastoon kiinnitettäessä on huomioitavaa että kiinnitetään mahdollisimman korkealle. Jos ankkuriköysi kiinnitetään maston juureen niin aiheutuu mahdollisesti vaurioita nykimisestä. Kun taas kiinnitetään lähelle maston huippua (tiedän, tämä voi kuullostaa työläältä) toimii vene ja veneen masto tavallaan nykimisen vaimentimena.
        Aivan liian usein näkyy nykyään satamissa veneitä jotka on kiinnitetty ainoastaan knaapeista, käyttämättä ollenkaan mastoa, mantookeja, kaiteita, uimatasoja yms. kiinnitykseen kelpaavia osia. Jakamalla kiinnityksen useammalle kohdalle saadaan rasitustakin jaettua. Etsi omalle veneellesi sopiva tapa kokeilemalla. Esimerkiksi itse käytän seuraavaa kaavaa: Masto -> knaapiSTB -> mantooki -> masto - > knaapiBB -> uimataso. Tällä tavalla saan rasituksen jaettua 5 eri kiinnityskohtaan.

        Svanhild, tunnut tekevän asian kovin monimutkaisesti. Minä kinnitän ankkuriketjun aina Windeksiin. Windex seuraa reaaliajassa tuulen liikkeitä ja pitää veneen aina oikeassa kulmassa tuuleen nähden vähentäen näin ankkuriketjuun kohdistuvaa rasitusta.

        Windeksille pääsen kätevästi, kun vaimo vinssaa minut sinne puosuntuolissa. Asiaa helpottaa vaimoni kuulantyöntöharrastus ja reilusti mitoitetut vinssit.
        Veneemme (46ft.) masto on myös sen verran korkea, että sieltä on hyvät näköalat, joten topissa on ihan mukavaa.

        Kerran Nauvon lähellä vaimo myös päästi minut yöksi alas sieltä maston huipulta, se oli yksi sen kesän huippuhetkistä. Pari kertaa olen saanut myös ottaa sinne eväät mukaan, mutta toisella kerralla iso lokki vei ne.


      • Svanhild
        I' ve been on top ! kirjoitti:

        Svanhild, tunnut tekevän asian kovin monimutkaisesti. Minä kinnitän ankkuriketjun aina Windeksiin. Windex seuraa reaaliajassa tuulen liikkeitä ja pitää veneen aina oikeassa kulmassa tuuleen nähden vähentäen näin ankkuriketjuun kohdistuvaa rasitusta.

        Windeksille pääsen kätevästi, kun vaimo vinssaa minut sinne puosuntuolissa. Asiaa helpottaa vaimoni kuulantyöntöharrastus ja reilusti mitoitetut vinssit.
        Veneemme (46ft.) masto on myös sen verran korkea, että sieltä on hyvät näköalat, joten topissa on ihan mukavaa.

        Kerran Nauvon lähellä vaimo myös päästi minut yöksi alas sieltä maston huipulta, se oli yksi sen kesän huippuhetkistä. Pari kertaa olen saanut myös ottaa sinne eväät mukaan, mutta toisella kerralla iso lokki vei ne.

        Olen kyllä kokeillut samaa kiinnitystapaa. Ongelmana mainitemassasi tavassa on juurikin nuo lokit. Lokki voi olla tarjolla olevista eväistä riippuen jokseenkin väkivaltainen.

        Olisikohan loma-albumissanne kuvaa noista vaimosi reilusti mitoitetuista vinsseistä? Laittaisitko jakeluun, se voisi piristää päättymässä olevaa kesäkautta.


      • I've been on top !
        Svanhild kirjoitti:

        Olen kyllä kokeillut samaa kiinnitystapaa. Ongelmana mainitemassasi tavassa on juurikin nuo lokit. Lokki voi olla tarjolla olevista eväistä riippuen jokseenkin väkivaltainen.

        Olisikohan loma-albumissanne kuvaa noista vaimosi reilusti mitoitetuista vinsseistä? Laittaisitko jakeluun, se voisi piristää päättymässä olevaa kesäkautta.

        Hieno idea, yritän ottaa kuvia ja laittaa tulemaan heti kun pääsen täältä alas. Tällä kertaa sain ottaa iPadini mukaan tänne mastoon. Tämä voi kyllä kestää, koska olemme taas ankkurissa koska ei tuule.

        Koneella emme voi ajaa kun polttoainetankkiin meni vahingossa vettä, kuka niistä korkeista aina voi muistaa. Jos rupeaa tuulemaan niin pääsen täältä pois varmaankin viikonloppuna.

        Hieno lampi muuten purjehtia tämä Gallträsk, keskellä Kauniaista, pääsee lähelle rantaa vaikka junalla. Suosittelen !


    • Heepo Hekottelija

      Mulla on Svanhild-merkkinen kuminen lipputanko johon kiinnitän kaikki veneen köydet, itseasiassa kaikki veneen köydet on siinä kiinni valmiiksi, valitsen vain sopivan mittaisen kuhunkin tarkoitukseen kiinnitystilanteessa, ja vedän sen sopivan keula-, keski- tai peräknaapin reiän kautta rantaan. Ankkurina käytän parimetristä ketjuvartista kuokkaa, sanovat että se ketju parantaa tehoa.

      • Kelju K. Kojootti

        Onko kuokasta poistettu alkuperäinen puuvarsi joka mahdollisesti kelluu? Kuokka ajaa varmasti ihan hyvin asian alle 40-jalkaisissa veneissä.
        Onko tuo tankosi kumia juuri tuosta aiemmissa viesteissä mainitusta joustosta johtuen?


      • hunsvoti

        ... ja jos siihen lipputangon säätöön liittää hunsvotin, niin eikö sekin jaa kuormat puoliksi? Vai oliko se vaan toiseen suuntaan hienosäätö...


    • Tuula Vantaalta

      Koska tämä keskustelu on ilmeisesti alusta alkaen mennyt hupilinjalle ja pidän hupikeskusteluista, lisään vielä neuvon, joka oli jäänyt pois. Veneesi ei ilmeisesti ole pieni, 22 jalkaa. Minulla yksinpurjehtijana on veneessä vain 2 jalkaa. Siis kookkaankin veneen ankkuriköyden pitävä kiinnitys tapahtuu seuraavasti. Laske tukeva köysi lähelle potkuria, käynnistä moottori ja lisää kierroksia. Moottorin sammuttua itsestään sinulla on kiinnitys, joka pitää. Varmuuden vuoksi voit vielä vetää lopun köyden Svanhildin esittämällä tavalla.

      • Aapo Aloittelija

        Tuula, onko kysymykseni mielestäsi hupilinjalla:

        "No voisitko sinä kertoa, mistä saisin asiallisia neuvoja. Olen vammainen ikäihminen ja valmistaudun purjehtimaan ensimmäistä kertaa elämässäni ja aivan itsekseni.

        Yritän nyt ensiksi valmistautua hätätilanteisiin, niin että tiedän mitä tehtä, jos joudun pulaan. Ei huvittaisi aivan ensimmäiseksi soittaa 112:een."


      • 22
        Aapo Aloittelija kirjoitti:

        Tuula, onko kysymykseni mielestäsi hupilinjalla:

        "No voisitko sinä kertoa, mistä saisin asiallisia neuvoja. Olen vammainen ikäihminen ja valmistaudun purjehtimaan ensimmäistä kertaa elämässäni ja aivan itsekseni.

        Yritän nyt ensiksi valmistautua hätätilanteisiin, niin että tiedän mitä tehtä, jos joudun pulaan. Ei huvittaisi aivan ensimmäiseksi soittaa 112:een."

        Aapo A: totuus on, että tuntuu jotenkin vaikealta uskoa, että kukaan kyselisi noin ilmeisiä perusasioita. Siksi nuo vastauksetkin levähtivät samantien vinoilun puolelle. Ja, anteeksi vain, tuntuu myös vaikealta uskoa, että jollain tapaa invalidisoitunut ikäihminen saisi päähänsä ruveta yksinään purjehtimaan, jos ei ole sitä nuorempana tehnyt. Mutta jos nyt vastoin käsitystäni olet tosissasi ja "oikea ihminen" etkä ns. trolli, niin nostan hattua rohkeudellesi. Ja yritän vastata asiallisesti itse kysymyksiin:
        -köysi kiinnitetään veneessä aina knaapiin/pollariin. Ei IKINÄ kaiteeseen, niitä ei normaalisti ole siihen suunniteltu eivätkä kiinnitykset kestä niin kovia rasituksia.
        -Bilteman/Motonerin köydet kelpaavat kyllä. Ei mitään Piipon muovisia pyykkinaruja.


      • Aapo Aloittelija
        22 kirjoitti:

        Aapo A: totuus on, että tuntuu jotenkin vaikealta uskoa, että kukaan kyselisi noin ilmeisiä perusasioita. Siksi nuo vastauksetkin levähtivät samantien vinoilun puolelle. Ja, anteeksi vain, tuntuu myös vaikealta uskoa, että jollain tapaa invalidisoitunut ikäihminen saisi päähänsä ruveta yksinään purjehtimaan, jos ei ole sitä nuorempana tehnyt. Mutta jos nyt vastoin käsitystäni olet tosissasi ja "oikea ihminen" etkä ns. trolli, niin nostan hattua rohkeudellesi. Ja yritän vastata asiallisesti itse kysymyksiin:
        -köysi kiinnitetään veneessä aina knaapiin/pollariin. Ei IKINÄ kaiteeseen, niitä ei normaalisti ole siihen suunniteltu eivätkä kiinnitykset kestä niin kovia rasituksia.
        -Bilteman/Motonerin köydet kelpaavat kyllä. Ei mitään Piipon muovisia pyykkinaruja.

        Epäilen suuresti tuota knaapiin kiinnittämistä. Jos purjeveneeni on neljällä köydellä kiinni laiturissa, knaapeihin kiinnittäminen on OK, mutta jos se on yhden köyden varassa, yhteen knaapiin kiinnittäminen ei varmasti ole järkevää. Oltuani kerran meripelastusseuran kanssa harjoituksissa tiedän, ettei hinausköyttä edes pienessä veneessä kiinnitetä knaapeihin vaan mastoon ja sieltä tasattuna etuknaapeihin (ellei tarkoituksena ole knaapien irti repiminen).

        Kuten näet itsekin, kyse ei suinkaan ole kaikkien tietämistä perusasioista. Ainakaan sinä itse et tunnu olevan asioista kovin hyvin selvillä. Minäkin taidan jo aloittelijana tietää enemmän.

        Entäpä köysien pituudet?


      • Svanhild
        Aapo Aloittelija kirjoitti:

        Epäilen suuresti tuota knaapiin kiinnittämistä. Jos purjeveneeni on neljällä köydellä kiinni laiturissa, knaapeihin kiinnittäminen on OK, mutta jos se on yhden köyden varassa, yhteen knaapiin kiinnittäminen ei varmasti ole järkevää. Oltuani kerran meripelastusseuran kanssa harjoituksissa tiedän, ettei hinausköyttä edes pienessä veneessä kiinnitetä knaapeihin vaan mastoon ja sieltä tasattuna etuknaapeihin (ellei tarkoituksena ole knaapien irti repiminen).

        Kuten näet itsekin, kyse ei suinkaan ole kaikkien tietämistä perusasioista. Ainakaan sinä itse et tunnu olevan asioista kovin hyvin selvillä. Minäkin taidan jo aloittelijana tietää enemmän.

        Entäpä köysien pituudet?

        Köyden pituus on suoraan suhteessa maston korkeuteen, sinne ylöshän se kiinnitetään. Mutta jos mastoon kiinnittäminen ei tule kyseeseen niin sitten knaapeihin. Sopivan pituinen köysi veneeseesi on n. 22 jalkaa. Tällöinhän yletty takaknaapista etuknaapin jolloin saadaan veto molempiin päihin.


      • Turhapuron Uuno
        Aapo Aloittelija kirjoitti:

        Epäilen suuresti tuota knaapiin kiinnittämistä. Jos purjeveneeni on neljällä köydellä kiinni laiturissa, knaapeihin kiinnittäminen on OK, mutta jos se on yhden köyden varassa, yhteen knaapiin kiinnittäminen ei varmasti ole järkevää. Oltuani kerran meripelastusseuran kanssa harjoituksissa tiedän, ettei hinausköyttä edes pienessä veneessä kiinnitetä knaapeihin vaan mastoon ja sieltä tasattuna etuknaapeihin (ellei tarkoituksena ole knaapien irti repiminen).

        Kuten näet itsekin, kyse ei suinkaan ole kaikkien tietämistä perusasioista. Ainakaan sinä itse et tunnu olevan asioista kovin hyvin selvillä. Minäkin taidan jo aloittelijana tietää enemmän.

        Entäpä köysien pituudet?

        Joo, kyllä ne meripelastusseurassa tietää!


      • itse vastuussa
        Aapo Aloittelija kirjoitti:

        Epäilen suuresti tuota knaapiin kiinnittämistä. Jos purjeveneeni on neljällä köydellä kiinni laiturissa, knaapeihin kiinnittäminen on OK, mutta jos se on yhden köyden varassa, yhteen knaapiin kiinnittäminen ei varmasti ole järkevää. Oltuani kerran meripelastusseuran kanssa harjoituksissa tiedän, ettei hinausköyttä edes pienessä veneessä kiinnitetä knaapeihin vaan mastoon ja sieltä tasattuna etuknaapeihin (ellei tarkoituksena ole knaapien irti repiminen).

        Kuten näet itsekin, kyse ei suinkaan ole kaikkien tietämistä perusasioista. Ainakaan sinä itse et tunnu olevan asioista kovin hyvin selvillä. Minäkin taidan jo aloittelijana tietää enemmän.

        Entäpä köysien pituudet?

        "Oltuani kerran meripelastusseuran kanssa harjoituksissa tiedän, ettei hinausköyttä edes pienessä veneessä kiinnitetä knaapeihin vaan mastoon"

        Jos maston tulee alas ja pyytää meripelastusseuralta apua, niin tuleeko ne ja hinaa maston pois jättäen minut veneeseeni kellumaan vaikka olisi köysi potkurissa ?

        Ps, mun veneeseeni meripelastusseura ei muuten koskaan kiinnitä yhtään mitään, vaan teen sen tarvittaessa kuvatun kaltaisessa tilanteessa ihan itse.
        Niillä ei nimittäin ole mitään vastuuta auttamisyritystensä seurauksista, vaan vastuu jää minulle ja vakuutusyhtiölleni.
        Pps. kilpapurteni hiilikuitumasto ei muuten ehjänäkään kestäisi hinauksen rasituksia, lujuutta kun on mastossa korkeussuunnassa, eikä poikittain.
        Metallimastot taas voi kestääkin, mutta mitään takeita siitäkään ei muuten ole.


      • 22
        Aapo Aloittelija kirjoitti:

        Epäilen suuresti tuota knaapiin kiinnittämistä. Jos purjeveneeni on neljällä köydellä kiinni laiturissa, knaapeihin kiinnittäminen on OK, mutta jos se on yhden köyden varassa, yhteen knaapiin kiinnittäminen ei varmasti ole järkevää. Oltuani kerran meripelastusseuran kanssa harjoituksissa tiedän, ettei hinausköyttä edes pienessä veneessä kiinnitetä knaapeihin vaan mastoon ja sieltä tasattuna etuknaapeihin (ellei tarkoituksena ole knaapien irti repiminen).

        Kuten näet itsekin, kyse ei suinkaan ole kaikkien tietämistä perusasioista. Ainakaan sinä itse et tunnu olevan asioista kovin hyvin selvillä. Minäkin taidan jo aloittelijana tietää enemmän.

        Entäpä köysien pituudet?

        Ankkurointi/laiturikiinnittyminen ja hinaus ovat ihan eri tilanteita. Hinauksessa voidaan joskus käyttää tuota mastokiinnitystäkin, mutta vain kannen läpi menevien mastojen kanssa. Kannella seisovissa mastoissa se saattaa olla suorastaan vaarallinen temppu. Perusratkaisu on kuitenkin aina knaapien käyttö, myös hinauksessa. Elleivät ne nyt sitten ole aivan ilmeisen huteria.

        Jokin 30 metrinen ankkuriköysi riittää Suomen saaristossa loistavasti.


      • Mörbby Dick
        itse vastuussa kirjoitti:

        "Oltuani kerran meripelastusseuran kanssa harjoituksissa tiedän, ettei hinausköyttä edes pienessä veneessä kiinnitetä knaapeihin vaan mastoon"

        Jos maston tulee alas ja pyytää meripelastusseuralta apua, niin tuleeko ne ja hinaa maston pois jättäen minut veneeseeni kellumaan vaikka olisi köysi potkurissa ?

        Ps, mun veneeseeni meripelastusseura ei muuten koskaan kiinnitä yhtään mitään, vaan teen sen tarvittaessa kuvatun kaltaisessa tilanteessa ihan itse.
        Niillä ei nimittäin ole mitään vastuuta auttamisyritystensä seurauksista, vaan vastuu jää minulle ja vakuutusyhtiölleni.
        Pps. kilpapurteni hiilikuitumasto ei muuten ehjänäkään kestäisi hinauksen rasituksia, lujuutta kun on mastossa korkeussuunnassa, eikä poikittain.
        Metallimastot taas voi kestääkin, mutta mitään takeita siitäkään ei muuten ole.

        Tuletko alas mastosta kun Meripelastajat saapuvat?


      • Ankkurissa usein

        Aapo. Heh näitä huumorimiehiä ja naisia. Ankkuriköyteen ei sellaisia rasituksia yleensä kohdistu, etteikö knaapit kestäisi. Itse laitan omassa 35jalkaisessa keula-ankkurin ankkurivinssiltä knaapille. Ei ole ollut ongelmia kestävyyden kanssa. Yleensä ankkuri alkaa luistamaan ennen kuin knaapille tuleva veto vaurioittaa venettä. Peräankkurissa ollessani laitan samoin knaapille. Ei ole tullut mieleenkään, että veneen kiinitykseen tarkoitettu knaapi ei kestäisi ankkurin vetoa. Tai siis veneen vetoa ankkuria vasten. Laiturissa ollessa nykiminen on usein tuulisella säällä paljon rankempaa kuin ankkurissa. Ankkuriköydeksi käy Bilteman ankkuriköysi tai -ketju. Itse suosin uppoavaa köyttä, mutta muukin käy. Myös liina. Ketjua on hyvä aina olla jokunen metri, se tasaa ankkurin nykimistä ja pitää ankkurin oikeassa asennossa pohjassa. Itselläni on keulassa pelkästään ketju, mutta siis venekin on vähän isompi. Olosuhteiden mukaan lasket köyttä 3-5 kertaa vedensyvyyden verran, enempi ei haittaa varsinkaan kovemmalla tuulella. Jos käytät liinaa, niin vaikka enemmänkin. Peräankkurissa, siis jos keula on kalliossa tai laiturissa, laske reilusti enemmän köyttä. Helpottaa pois lähtemistä kun voi vetää veneen ankkurilla kauemmas rannasta. Huomioi tuuliennuste aina kun ankkuroit, kokemuksen myötä opit kyllä tietämään, miten kannattaa homma hoitaa. Hyviä ja antoisia hetkiä sinulle veneilyn parissa!


      • Aapo Aloittelija
        Ankkurissa usein kirjoitti:

        Aapo. Heh näitä huumorimiehiä ja naisia. Ankkuriköyteen ei sellaisia rasituksia yleensä kohdistu, etteikö knaapit kestäisi. Itse laitan omassa 35jalkaisessa keula-ankkurin ankkurivinssiltä knaapille. Ei ole ollut ongelmia kestävyyden kanssa. Yleensä ankkuri alkaa luistamaan ennen kuin knaapille tuleva veto vaurioittaa venettä. Peräankkurissa ollessani laitan samoin knaapille. Ei ole tullut mieleenkään, että veneen kiinitykseen tarkoitettu knaapi ei kestäisi ankkurin vetoa. Tai siis veneen vetoa ankkuria vasten. Laiturissa ollessa nykiminen on usein tuulisella säällä paljon rankempaa kuin ankkurissa. Ankkuriköydeksi käy Bilteman ankkuriköysi tai -ketju. Itse suosin uppoavaa köyttä, mutta muukin käy. Myös liina. Ketjua on hyvä aina olla jokunen metri, se tasaa ankkurin nykimistä ja pitää ankkurin oikeassa asennossa pohjassa. Itselläni on keulassa pelkästään ketju, mutta siis venekin on vähän isompi. Olosuhteiden mukaan lasket köyttä 3-5 kertaa vedensyvyyden verran, enempi ei haittaa varsinkaan kovemmalla tuulella. Jos käytät liinaa, niin vaikka enemmänkin. Peräankkurissa, siis jos keula on kalliossa tai laiturissa, laske reilusti enemmän köyttä. Helpottaa pois lähtemistä kun voi vetää veneen ankkurilla kauemmas rannasta. Huomioi tuuliennuste aina kun ankkuroit, kokemuksen myötä opit kyllä tietämään, miten kannattaa homma hoitaa. Hyviä ja antoisia hetkiä sinulle veneilyn parissa!

        Kiitos asiallisesta vastauksesta, Ankkurissa usein.

        Muussa viestiketjussa ei muuten ole kyse huumorista, vaan nettikiusaamisesta paljaimmillaan. Puhutaan paljon nuorten nettikiusaamisesta, mutta aikuiset eivät ole sen fiksumpia, kuten tästä näemme. Suunnittellessani veneen ostoa muutama vuosi sitten ja käydessäni purjehduskursseja minulle kerrottiin, että purjehtijat ovat reilua porukkaa, jonka keskuudessa vallitsee hyvä yhteishenki.

        Tässä on jälleen nähty, miten reilua porukkaa te purjehtijat olette. No totuuden nimessä on myönnettävä, että joitakin fiksujakin mahtuu joukkoon, mutta ei kovin monta näinkään suureen joukkoon.


    • ainafalli

      Jos peräankkuri niin skuuttaat storafallilla piukalle, dirkkikin käy. Jos keulasta niin genoa/spinnufalli on on ok, genaakkeriveneessä tack maltillisempaan suoritukseen.

      Jos ankkuri on sopivaa mallia solmuija ei edes tarvita.

      Samalla bonus naapureille kun ei hakkaa mastoon. ok.

      • varovastijooko

        Ja unohtu sanoa et älä kiristä fallia ihan älyttömästi ettei kiulu hörppää. ok.


    • pahoittelen

      Ihan hömppiä vastauksia.

      Knaapit on tehty kiinnittämistä varten, kestää taatusti. Ovat tukevasti pultattu kiinni.
      Olen auttanut jopa ranskalaisvalmisteita rantaan ilman että olen vetänyt knaapin irti kannesta;)

      Toi meripelastus erhe lienee hinauksessa rimpuilevan moottoriveneen jonka nykii.
      Siinä kannattaane kovemmassa kelissä käyttää hinaussilmukkaa.
      2x 50m niin ei lopu kyödet koskaan kesken.

      • Alfaaa

        En ole kyllä Suomen vesillä liikkuessani törmännyt kovinkaan moneen veneeseen jossa olisi 2 kappaletta 50 metrisiä mastoja. Kuulosta liioittelulta tuö köysimäärä.


    • Viisaat merkkarit

      Eikö moottorivenettä voi jättää ankkuriin? siinä kun ei ole mastoa mihin sitoa sitä kiinni? vai riittääkö valomasto? Mitä varten ne knaapit sitten oikein on? vainko siihen että ollaan laiturissa missä on tolpat takana että saadaan neljä narua kiinni? Pitäiskö purjeveneestä sitten jättää knaapit kokonaan pois? Olis vähemmän reikiä kannessa eikä vois loukata varpaita niihin.

    • köli pystys tuuleen

      Yleensä olen ankkurinkin kiinnittänyt köliin, hiukan työlastä mutta pysyy ja tulee peseydyttyä samalla.

    • Heepo Hekottelija

      Totuuden nimessä täytyy välillä kirjoittaa vähän vakavammin: Jos knaapit vaikuttaa heppoisilta niin ne pitää vaihtaa kestäviin. Ja kunnon aluslevyt lasikuidun alle. Olen nähnyt poijukoukkujen oikeavan, ankaroliinojen ja köysien katkeavan tai nirhautuvan poikki kun veneet "pumppaa" aallokossa laiturin ja poijun välissä niin että forshedan kumijoustimet katkeilee, mutta vain yksi rautapulteiltta kiinnitetty teräsknaapi on ruosteesta johtuen pamahtanut irti noissa olosuhteissa. Amerikkalaisiin knaapeihin ei oikein mahdu kiinnittämään pyykkinarua paksumpaa, ne pitäisi vaihtaa joka veneeseen.

      • Jenna J.

        Taas tuli nähtyä tämäkin. Viestiketju pysynyt ihan hyvin kasassa perinteitä noudattaen kunnes sitten ilmestyy yksi sekoilija joka esittää asiallisen kommentin. Onko niitä asiallisia kommentteja pakko jakaa joka välissä?


      • tosikko
        Jenna J. kirjoitti:

        Taas tuli nähtyä tämäkin. Viestiketju pysynyt ihan hyvin kasassa perinteitä noudattaen kunnes sitten ilmestyy yksi sekoilija joka esittää asiallisen kommentin. Onko niitä asiallisia kommentteja pakko jakaa joka välissä?

        Vähänkin isommassa purjeveneessä vahvin paikka köyden kiinnitykseen ovat vinssit. Kestää paljon kuormaa mihin suuntaan vain.
        Ja tääkin on sit asiallinen kommentti, pahoittelen humoristisen viestiketjun pilaamista.


      • selvää
        tosikko kirjoitti:

        Vähänkin isommassa purjeveneessä vahvin paikka köyden kiinnitykseen ovat vinssit. Kestää paljon kuormaa mihin suuntaan vain.
        Ja tääkin on sit asiallinen kommentti, pahoittelen humoristisen viestiketjun pilaamista.

        Vinssien kiinnityspiste on usein suunniteltu kuormitettavaksi veneen pituussuunnassa eikä veneen poikittaissuunnassa.


      • suunnnitteluun pereh
        selvää kirjoitti:

        Vinssien kiinnityspiste on usein suunniteltu kuormitettavaksi veneen pituussuunnassa eikä veneen poikittaissuunnassa.

        -tynyt.

        Puppua puhut.
        Oneoffin saat teettää, että noin olisi, eli ei tosiaankaan päde usein.


      • puppua tuota

    • Kölivene

      EI EI JA EI.

      Missään nimessä saa laittaa mastoonkaan, vaan oikeaoppinen ankkurointi tapahtuu aina köliin, siis aina.

    • googlaa
      • Aabo

        Noniin. Kiitos avusta. Heti ensimmäinen hakutulos oli täyttä asiaa. Kiitos toveri


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3080
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2884
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2316
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1296
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe