LISÄSALAMOISTA!

joomoii

Mitä hyötyä lisäsalamasta on? Miten se eroo kiinteästä? Ja mulla on Canonin 1100D, mikä lisäsalama siihen kannattaisi ostaa? Joku järkevän hintainen ja toimiva, ei mikään superiso ja ammattilaisten D: Niin että vastauksia!!

17

227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • J©B
      • J©B

        ps.
        Miten se eroo kiinteästä?

        Siten, että se ei ole kiinteä. Orjana se on täysin vapaasti liikuteltavissa ja suunnattavissa, tai kameraan kiinnitettynä.


      • joomoii
        J©B kirjoitti:

        ps.
        Miten se eroo kiinteästä?

        Siten, että se ei ole kiinteä. Orjana se on täysin vapaasti liikuteltavissa ja suunnattavissa, tai kameraan kiinnitettynä.

        no miks sit maksaa siitä ylimääräistä jos sillä ei oo muute eroo :D


      • lueLoppuun
        joomoii kirjoitti:

        no miks sit maksaa siitä ylimääräistä jos sillä ei oo muute eroo :D

        no jos luet tuon edellisen vastauksen loppuun asti, niin se on vapaasti liikuteltavissa ja suunnattavissa. Ja yleensä ne on tehokkaampia eikä isommatkaan objektiivit varjosta niiden valoa kuten joskus kiinteätä pikkusalamaa.


      • J©B
        joomoii kirjoitti:

        no miks sit maksaa siitä ylimääräistä jos sillä ei oo muute eroo :D

        Ei lisäsalama maksa ylimääräistä,
        vrt. objektiivi
        no miks sit maksaa siitä ylimääräistä jos sillä ei oo muute eroo ku polttoväli

        Älä hanki lisäsalamaa minkään katu-uskottavuuden tms asian takia jos et näe mitään hyötyä salaman täysin vapaasta sijoittamisesta ja suuntaamisesta.

        Etualan kova ylivalottuminen ja mustat varjot (esim nenän ja leuan alla) voivat tietysti olla sellaista mitä haluat omissa kuvissasi.


    • 36

      Kameran kiinteä salama tekee häiritsevät varjot, kaukaa kuvatessa voi tulla myös punasilmäisyyttä. Kiinteän salaman teho (ohjeluku) on myös aika pieni. Helposti saa aikaan kuvia, jossa naamat ylivalottuu ja tausta alivalottuu.
      Erillisessä salamassa pitää olla kääntyvä välähdyspää, jolla saa suunnattua valon epäsuorasti katon tai seinän kautta. Suremman tehon ansiosta voi käyttää lisäksi erilaisia salamanpehmentäjiä.
      http://www.digitalcameraworld.com/2012/08/16/6-top-flashgun-diffusers-tested-and-rated/

      • pitää olla?

        ”Erillisessä salamassa pitää olla kääntyvä välähdyspää, jolla saa suunnattua valon epäsuorasti katon tai seinän kautta.”

        Mitä hyötyä olisi kääntyvästä välähdyspäästä esim em. Metz 28:ssa?
        – lisää hintaa, helpommin särkyvä, suurempi koko?

        Onko koko salamalaitteen kääntämisestä jotain erityistä haittaa vs kääntyvä välähdyspää?


      • miksi pitäis, hä
        pitää olla? kirjoitti:

        ”Erillisessä salamassa pitää olla kääntyvä välähdyspää, jolla saa suunnattua valon epäsuorasti katon tai seinän kautta.”

        Mitä hyötyä olisi kääntyvästä välähdyspäästä esim em. Metz 28:ssa?
        – lisää hintaa, helpommin särkyvä, suurempi koko?

        Onko koko salamalaitteen kääntämisestä jotain erityistä haittaa vs kääntyvä välähdyspää?

        "Onko koko salamalaitteen kääntämisestä jotain erityistä haittaa vs kääntyvä välähdyspää?"
        Ei, vain erot tehoissa ovat useimmin merkittäviä ja kääntyvä välähdyspää tarkoittaa myös salaman asentamista salamakenkään. Tällöin ei tarvitse tietty laukaista sitä kameran omaa salamaa laisinkaan, jos salama laukeaa kengän kautta tai piuhan.
        Salaman ostaja päättää itse tarvitsemansa tehon ja muut salaman hintaa nostavien ominaisuuksien tarpeen. (Itse hankin metz36:n, jonka suurimpana ongelmana pidän sitä ettei salamapäätä suunattua katon kautta pystykuvia varten, mutta tästä on harvoin haittaa, [no minulle])


      • metzään meni
        pitää olla? kirjoitti:

        ”Erillisessä salamassa pitää olla kääntyvä välähdyspää, jolla saa suunnattua valon epäsuorasti katon tai seinän kautta.”

        Mitä hyötyä olisi kääntyvästä välähdyspäästä esim em. Metz 28:ssa?
        – lisää hintaa, helpommin särkyvä, suurempi koko?

        Onko koko salamalaitteen kääntämisestä jotain erityistä haittaa vs kääntyvä välähdyspää?

        Kyllä pittää olla Nissin Di 6122 Mark II. Tuommoinen Metz kakskasi on ihan lelu. Jos sitä orjana käyttääpi, pittää sitä kameran omaa salamaa väläyttää kumminkin, jota orjanainen ymmärtää myös väläytellä. Nissin Di 6122 Mark II, on myös ihanan miehekäs ja ammattimaisen näköinen, toisin kuin joku Metz kakskasi. Meinaan, Nissinin kanssa tuollainen lelu 1100D muuttuu myös miehekkään ja ammattimaisen näköiseksi, varsinkin kun sitä välähdyspäätä kääntää ylös ja vetää valkokortin esiin, silloin voi joku luulla ihan ammattireportaashia tekeväksi lehtikuvaajaksi.


      • Salamasanteri
        metzään meni kirjoitti:

        Kyllä pittää olla Nissin Di 6122 Mark II. Tuommoinen Metz kakskasi on ihan lelu. Jos sitä orjana käyttääpi, pittää sitä kameran omaa salamaa väläyttää kumminkin, jota orjanainen ymmärtää myös väläytellä. Nissin Di 6122 Mark II, on myös ihanan miehekäs ja ammattimaisen näköinen, toisin kuin joku Metz kakskasi. Meinaan, Nissinin kanssa tuollainen lelu 1100D muuttuu myös miehekkään ja ammattimaisen näköiseksi, varsinkin kun sitä välähdyspäätä kääntää ylös ja vetää valkokortin esiin, silloin voi joku luulla ihan ammattireportaashia tekeväksi lehtikuvaajaksi.

        Kirjoitat "Nissin Di 6122 Mark II" jopa kahteen kertaan. Onko tuollainen malli todellakin olemassa? Veikkaan, että tarkoitat mallia Di 622 Mark II.

        Itselläni on Nissin Di 866 Mark II. Ei hassumpi.


      • missasin nissinin
        Salamasanteri kirjoitti:

        Kirjoitat "Nissin Di 6122 Mark II" jopa kahteen kertaan. Onko tuollainen malli todellakin olemassa? Veikkaan, että tarkoitat mallia Di 622 Mark II.

        Itselläni on Nissin Di 866 Mark II. Ei hassumpi.

        Totta. Kiitos oikaisusta. Juuri Nissin Di 622 Mark II. Sitä tarkoitin.


      • pitää olla?
        miksi pitäis, hä kirjoitti:

        "Onko koko salamalaitteen kääntämisestä jotain erityistä haittaa vs kääntyvä välähdyspää?"
        Ei, vain erot tehoissa ovat useimmin merkittäviä ja kääntyvä välähdyspää tarkoittaa myös salaman asentamista salamakenkään. Tällöin ei tarvitse tietty laukaista sitä kameran omaa salamaa laisinkaan, jos salama laukeaa kengän kautta tai piuhan.
        Salaman ostaja päättää itse tarvitsemansa tehon ja muut salaman hintaa nostavien ominaisuuksien tarpeen. (Itse hankin metz36:n, jonka suurimpana ongelmana pidän sitä ettei salamapäätä suunattua katon kautta pystykuvia varten, mutta tästä on harvoin haittaa, [no minulle])

        ”Ei, vain erot tehoissa ovat useimmin merkittäviä”
        – selittäisitkö ymmärtämättömälle mitä tuo edelläoleva tarkoittaa. Mulla on 45 CL-4 jota ei voi kiinnittää Pentax K5:n salamakenkään vaan se pitää kiinnittä ns. jalustakierteeseen jos haluaa sen kiinni kameraan.

        Otetaan esimerkiksi vaikka Metz mecablitz 76 MZ-5 digital ja Metz mecablitz 58 AF-2 digital. Johtuuko merkittävä tehoero siitä, että ensinmainittua ei voi kinnittää saamakenkään?

        ”kääntyvä välähdyspää tarkoittaa myös salaman asentamista salamakenkään”
        – eikö ne toimikkaan orjina tai/ja tiggerillä. Onpa todella tyhmää jos lisäsalaman täytyy aina olla suoraan objektiivin yläpuolella. Tulee kohteessa rumat varjot aina suoraan alaspäin (esim nenän ja leuan alle)


      • pitää olla kääntyvä

        ”… naamat ylivalottuu ja tausta alivalottuu … pitää olla kääntyvä välähdyspää, jolla saa suunnattua valon epäsuorasti katon tai seinän kautta.”

        Joo esim kirkossa ja ulkona vastavaloon kuvatessa on ihan kivaa kun suuntaa kääntyvän salamapään seinän tai katon kautta. Ei ylivalotu naamat eikä tausta alivalotu.


    • joo mulla sama tuo 866 enkä ole katunut ostosta. ihan perus/harvoin käyttöön tuo 622 on myös hintansa väärtti.

    • joomoii

      :DDDDDDDDDD


      ootte ihania

    • Salamoitten erot

      Jos kamerasi on Canon 1100D niin mitä ihmettä tekisitkään "ammattilaisten--?
      salamavaloilla? Edes kaikki ammattilaiset eivät halua käyttää salamoita muuten
      kuin aivan pakon edessä joten suhtautuminen niihin on vaihtelevan ristiriitaista
      ja kaikki salamavalaistuslaitteet eivät todellakaan sovellu yhtähyvin kaikkiin
      käyttötarkoituksiin tai tarpeisiin.
      Ehkä suurempi "ohjeluku" on aina parempi ikäväkyllä usein myös kallimpi hankkia
      kenkäänliitettävää salamaa ostaessa.
      Suurta hyötyä on myös käännettävästä päästä joka asettuu mahdollisimman useisiin asentoihin, kaikkein halvimmissa pää ei liiku mihinkään suuntaan
      salamakuvatessa.

    • N

      Eli mitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      75
      2226
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      135
      1445
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      149
      1150
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      987
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    Aihe