Tässä lukee, mihin Jehovan todistajat uskovat ja ne Raamatun kohdat, joille heidän uskonsa perustuu. Mitkä kohdat ovat sellaisia, etteivät ev.lut. ja muut uskontokunnat voi uskoa samoin?
http://www.google.fi/imgres?q=jehovan todistaja&start=136&um=1&hl=fi&sa=N&biw=1024&bih=679&tbm=isch&tbnid=wy389lRtu0zR-M:&imgrefurl=http://www.kotiposti.net/raamattu/jt/esittely/&docid=nwgYS5a5Lug-EM&itg=1&imgurl=http://www.kotiposti.net/raamattu/jt/esittely/pic/jt2001-13.jpg&w=600&h=797&ei=LM40UPLvGuXc4QT5l4F4&zoom=1&iact=hc&vpx=97&vpy=118&dur=3336&hovh=259&hovw=195&tx=79&ty=276&sig=102953201247091141277&page=9&tbnh=145&tbnw=109&ndsp=21&ved=1t:429,r:5,s:136,i:200
(Huh, tulipa pitkä linkki kuvaan...)
Jehovan todistajat
28
100
Vastaukset
Hei, valitettavasti meillä ei ole tällä palstalla mahdollisuus tutustua noin laajaan materiaaliin ja analysoida kohta kohdalta, missä kohdin kirkko ja Jehovan todistajat eroavat jossakin tulkinnassaan. Peruseroja ovat se, että me uskomme pyhään kolminaisuuteen ja juhlimme erityisesti niitä kirkkovuoden pyhiä, joissa Jeesus on avuton (seimessä ja ristillä). Jehovat eivät puolestaan pidä mahdollisena, että Jumalan poika olisi avuton vauva seimessä tai kuollut ristillä. Heidän oppinsa mukaan hän vain käväisi ristillä.
Nämä pienet esimerkit jo kertovat siitä, miksi Jehovan todistajia ei pidetä kristillisenä kirkkokuntana.
t. Maarit-pappi- Jahvetti-kehveli
Jehovan todistajien Raamatussa on Jumala sanojen paikalla sen alkuperäismuoto eli Jehova. Tosin sana on väännetty sanasta Jahve Jehovaksi.
Jehovan todistajat uskovat, että paratiisi on täällä maan päällä ja maapallo säilyy ikuisesti.
Tässä lyhyempi linkki Jehovan todistajista
http://www.watchtower.org/fi/jt/article_03.htm- Mielenkiintoista!
Aika pitkä lista tuollakin on noista heidän uskomuksistaan. Jotenkin tuntuu yllättävän selkeältä heidän tapansa ajatella - ei niin ristiriitaiselta kuin monien muiden kristillisten suuntausten uskomukset.
Tämä on minusta lohdullinen ajatus: "Jehovan todistajat uskovat, että maa pysyy ikuisesti ja että kaikki ihmiset, elävät ja kuolleet, jotka mukautuvat Jehovan tarkoitukseen maan kaunistamiseksi ja asuttamiseksi, voivat elää siinä ikuisesti."
Itse en kuitenkaan voi uskoa noin. Enkä kyllä myöskään ev.lutin mukaiseen taivaaseen. Näistä asioista on kyllä mielenkiintoista aina lukea - on aivan uskomatonta, miten paljon eri uskomuksia ihmisten keskuudesta löytyykään!
Olisiko kuitenkin aina tärkeintä se, miten elää tätä elämäänsä ja miten kohtelee muita ja luontoa ympärillään... - Balttis muistelee
LUPASIN MAKSAA AIKANAAN 30 000 euroa Jehovan todistajien sivustolla, jokaisessa Raamatun käsikirjoitusten jakeesta jossa lukee alkuperäiisessa tekstissa nimi Jehova, mukaanlukien myös kaikki kreikankieliset kirjoitukset. Aiheeseen kertyi yhteensä noin 13 000 lukukertaa mutta rahani sain pitää vaikka haastoin Tikkurilaa ja Brooklyniä myöten "veljet kisaan". Samaan syssyyn totesin että JT:eet ovat täysin UT:n käsikirjoitusten vastaisesti lisänneet 237 kertaa, Raamattua väärentäen nimen Jehova teksteihin joita he kutsuvat Uuden Maailman käännökseksi.
- pieni sivuhuomautus
Mielenkiintoista! kirjoitti:
Aika pitkä lista tuollakin on noista heidän uskomuksistaan. Jotenkin tuntuu yllättävän selkeältä heidän tapansa ajatella - ei niin ristiriitaiselta kuin monien muiden kristillisten suuntausten uskomukset.
Tämä on minusta lohdullinen ajatus: "Jehovan todistajat uskovat, että maa pysyy ikuisesti ja että kaikki ihmiset, elävät ja kuolleet, jotka mukautuvat Jehovan tarkoitukseen maan kaunistamiseksi ja asuttamiseksi, voivat elää siinä ikuisesti."
Itse en kuitenkaan voi uskoa noin. Enkä kyllä myöskään ev.lutin mukaiseen taivaaseen. Näistä asioista on kyllä mielenkiintoista aina lukea - on aivan uskomatonta, miten paljon eri uskomuksia ihmisten keskuudesta löytyykään!
Olisiko kuitenkin aina tärkeintä se, miten elää tätä elämäänsä ja miten kohtelee muita ja luontoa ympärillään...muiden kristillisten......juurihan sanottiin että heitä ei lasketa kristillisiin....
- Syväänkumarrus
Balttis muistelee kirjoitti:
LUPASIN MAKSAA AIKANAAN 30 000 euroa Jehovan todistajien sivustolla, jokaisessa Raamatun käsikirjoitusten jakeesta jossa lukee alkuperäiisessa tekstissa nimi Jehova, mukaanlukien myös kaikki kreikankieliset kirjoitukset. Aiheeseen kertyi yhteensä noin 13 000 lukukertaa mutta rahani sain pitää vaikka haastoin Tikkurilaa ja Brooklyniä myöten "veljet kisaan". Samaan syssyyn totesin että JT:eet ovat täysin UT:n käsikirjoitusten vastaisesti lisänneet 237 kertaa, Raamattua väärentäen nimen Jehova teksteihin joita he kutsuvat Uuden Maailman käännökseksi.
Voi kiitos Balttis. Nöyrästi kumarran sinua, kun jätit meidät luterilaiset ihan pieneksi sekunniksi rauhaan, kävitkin jehovia arvostelemaan.
Kumarran syvään. Kiitos helpotuksesta. Täällä ristillä on niin kamala olla.
Ihanaa, jätit ahdistelusi ihan pikku hetkeksi. Kiitän ja ylistän sinua Balttis.
Luterilainen sai olla sekunnin rauhassa oman kirkkonsa palstalla. - tästä löytyy
Syväänkumarrus kirjoitti:
Voi kiitos Balttis. Nöyrästi kumarran sinua, kun jätit meidät luterilaiset ihan pieneksi sekunniksi rauhaan, kävitkin jehovia arvostelemaan.
Kumarran syvään. Kiitos helpotuksesta. Täällä ristillä on niin kamala olla.
Ihanaa, jätit ahdistelusi ihan pikku hetkeksi. Kiitän ja ylistän sinua Balttis.
Luterilainen sai olla sekunnin rauhassa oman kirkkonsa palstalla.Balttiksen mainitsemat Raamatun kohdat löytyvät tästä:
http://www.kotiposti.net/raamattu/jt/um/virheet/
- Todellista tietoa!
Jehova on oikea muoto ja Jahve väärä. Hebreassa ei ole latinalaisia aakkosia eikä vokaaleja meidän foneettisen käsityksen mukaan, siksi hebrean kieli kuullostaakin honottamiselta aivan kuten arabia ja muu kiljukaulojen mölötys.
Raamatussa sanotaan että Jumala tulee maan päälle perustamaan valtakuntansa eli paratiisi on täällä maan päällä myös Jehovan Todistajia vihaava David Pawson on myöntänyt tämän (tuttu mies tv7 raamattu avatuu-ohjelmasta)- Balttis
satavarmasti YHWH:n vokalisointia ei tunneta, muuta JT:eet pitävät itsekin kirjituksissaan muotoa Jahve oikeampana, mutta kun aikanaan valitsivan vokalisaation Jehova, ja siitä tuli lahkon erityistuntomerkkin ja logo, - he jatkavat tällä väärellä oikealla nimellä.
- olen huomannut
Hannu Lehdeskoskellahan on aika samankaltainen ajattelu kuin Jehovan todistajilla.
- eräs huomioitsija
Ehkäpä. Ainakin sinne päin.
Mutta sitten siinä on lisänä sitä omaansa, kuten ääriliberaaliteologeilla.
Kristinuskoa se ei joka tapauksessa enää ole. Sikäli hassua, että kirkosta käsin on alettu opettamaan sellaista.
- Tässä vastaus
Café Raamattu : Jehovan todistajat Raamatun valossa
Toimittaja, TM Pasi Turunen on tutkinut Jehovan todistajia. Mikä Jehovan todistajien opissa on vinossa?
http://www.tv7.fi/vod/player/?program=10885- miten niin?
mave kirjoitti:
Mitä on lukenut Turusen juttuja, niin hän ainakin on vinossa...
Miten niin?
- lisää näitä
miten niin? kirjoitti:
Miten niin?
Pasi Turunen kirjoittaa hyvin ja on asiantutija jehovan todistajien opin kysysyksissä.
Myös Pentti Tuononen kirjoittaa hyvin.
http://jehovantodistajat.blogspot.fi/
- tässä
Nämä sivut on tarkoitettu henkilöille, jotka haluavat syvempää tietoa Vartiotorniseurasta (organisaation virallinen nimitys) ts. Jehovan todistajat -järjestöstä ja sen opetuksistahttp://raamattu.cante.net/
- tässä
Nämä sivut on tarkoitettu henkilöille, jotka haluavat syvempää tietoa Vartiotorniseurasta (organisaation virallinen nimitys) ts. Jehovan todistajat -järjestöstä ja sen opetuksista
http://raamattu.cante.net/ - C'est la vie
Mutta tämähän on aivan upeata, että ev.lut. kirkko pitää sivuja jehovantodistajien opin levittämiseen. Eikö olekin. Tästähän minä maksankin kirkollisverotuksessa varmaaan.
Hienoa. Omasta opista he eivät enää näykään tietävän, ja Balttis mitä lie lahkoo edustaakin, jankuttaa täällä omasta kristillisestä haarastaan mikä se sitten lieneekin, baptistit vai helluntailaiset.
Upeata olla maksumiehenä, vaikka en nyt ihan tätä tarkoittanut. - C'est la vie
C'est la vie kirjoitti:
Mutta tämähän on aivan upeata, että ev.lut. kirkko pitää sivuja jehovantodistajien opin levittämiseen. Eikö olekin. Tästähän minä maksankin kirkollisverotuksessa varmaaan.
Hienoa. Omasta opista he eivät enää näykään tietävän, ja Balttis mitä lie lahkoo edustaakin, jankuttaa täällä omasta kristillisestä haarastaan mikä se sitten lieneekin, baptistit vai helluntailaiset.
Upeata olla maksumiehenä, vaikka en nyt ihan tätä tarkoittanut.Luterilaisille tämä palsta ei missään tapauksessa ole, joten kaipa sitten on paras erota kirkosta ja etsiä joku muu, jolloin on vielä jotain tahtoa tässä asiassa. Kummat ottaisi, hieman on vielä ryhtiä katoliset vai ortodoksit?
- Samaa mieltä
Ja ateistitkin saavat täällä suunvuoron, mutta auta armias jos luterilainen astuu palstalle.
Voi voi voi. '
Ihanaa, kun on noin pöllö kirkko.
Kiireesti lähdettävä jonnekin.
Niin no Balttista tuntemattomat eivät nyt saa tästä käsitystä Balttiksen todellisesta luonteesta. Hän herkesi hetkeksi haukkumaan jehovantodistajia mutta pian on taas meidän luterilaisten vuoro porttokirkkoinemme. Hienoa kun saa maksaa ja kuunnella tällaisia loukkauksia täällä kaiken aikaa. No osani taivaassa on varmaan suuri teihin hirviöihin verrattuna. Heipparallaa pölvästit.- Eri mieltä
nim. Samaa mieltä:
Minusta et ihan onnistunut siinä toisen posken kääntämisessä. Varsinkin tämä lopetus oli hiukan tökerön tuntuinen: "No osani taivaassa on varmaan suuri teihin hirviöihin verrattuna. Heipparallaa pölvästit." - Samaa mieltä
Eri mieltä kirjoitti:
nim. Samaa mieltä:
Minusta et ihan onnistunut siinä toisen posken kääntämisessä. Varsinkin tämä lopetus oli hiukan tökerön tuntuinen: "No osani taivaassa on varmaan suuri teihin hirviöihin verrattuna. Heipparallaa pölvästit."Sori. Ei ole enää luterilaisella poskea käännettäväksi, molemmat posket verilihalla ja täysin mustelmilla.
Yritä nyt kuitenkin kestää, jos ei enää jaksetakaan olla poljettavina luterilaisena luterilaisten palstalla.
Mitä osaan tulee, totta kai se parempi siellä on kun ei tarvitse kiusattuna enää olla. Kadotuksesta en maininnut mitään, mutta sen sijaan tänne tulevat lahkot ja sitten nämä ei-kristilliset uskonnot kuten jehonvantodistajat, ovat sitten sitä mieltä että ovat ainoat taivaaseen pääsijät. Että tiedoksi. Jos tässä välillä sitten inhimillisesti hermot menevät, teidän sangen raadollisten tyyppien kanssa eikä jaksa kaiken aikaa pyhimyksenä olla, niin yritä nyt sentään kestää sen verran edes.
Jehovan todistajat on itseasiassa lähempänä kristinuskoa kuin luterilainen kirkko. Mikäli ajatellaan Raamatun ilmoituksen mukaisesti. Lukekaapa Todistajien ja luterilaisten oppeja. Luterilaisten oppeja ei löydy Raamatusta, mutta todistajien oppeja löytyy.
- Vain niin?
Uskallan olla eri mieltä ...
Raamattu opettaa ilmiselvästi kolminaisuusoppia ja pitää Jeesusta Jumalan poikana eikä enkelinä. Lisäksi Raamatun mukaan Jeesus ristiinnaulittiin ja hän sovitti syntimme, mutta Jehovan todistajien mukaan mitään syntien sovitusta ei ollut ja että ihmisen pitää pelastautua (armon sijasta) omilla teoillaan. Jehovan todistajat väittävät myös, että Jeesus naulittiin ristin sijasta paaluun.
Tässä jokunen ajatus kirjoitukseen Jehovan so. Jumalan nimestä. Esim:
Vuonna 1749 saksalainen raamatunoppinut Teller mainitsi joitakin erilaisia
Jumalan nimen lausumistapoja, joita hän oli nähnyt lukiessaan: Diodoros
Sisilialainen, Macrobius, Klemens Aleksandrialainen, Hieronymus ja Origenes
kirjoittivat Jao; samarialaiset, Epifanios ja Theoretos, Jahe tai Jave; Ludvic
Cappel sanoo Javoh, Drusius Jahve, Hottinger Jehva, Mercerus Jehovah, Castellio Jovah ja le Clerc Jawoh tai Javoh.
Jumalan nimen alkuperäistä lausumistapaa ei enään tiedetä.
Todellisuudessa se ei ole tärkeätäkään. Jos se olisi niin Jumala olisi varmasti huolehtinut siitä, että se olisi säilynyt meitä varten. Tärkeätä on käyttää Jumalan nimeä sellaisena kuin se omassa kielessämme tavanomaisesti
lausutaan.
Laitetaan vielä jokunen esimerkki mitenkä Jehova nimeä lausutaan eri
kielissä: tonga = Jihova, venda = Yehova, zulu= uJehova, fidzi: = Jiova.- Jahvetti-kehveli
Jehova -nimi on väärä muoto Jahvesta.
Ensimmäinen käsky sisältää esipuheen, joka kertoo, kuka Jumala on ja mitä hän on tehnyt. Käskyssä Jumala ilmoittaa myös nimensä Jahve. Tämä on suomennettu sanalla Herra. Septuagintan kääntäjät käänsivät Jahve-nimen sanalla Kyrios eli Herra.
JHVH on Herra hepreaksi, kuten se on translitteroitu Toorassa, ja on äännettynä kuulunut sanana Jahve. Jahve on lyhennetty Jumalan sanoista "Ehyeh asher ehyeh" tai "ehje a er ehje" (2 Moos.3:14). Tuossa Raamatun kohdassa Mooses kohtaa palavan pensaan eli nuotion takana puhuvan Jumalan eli hallitsijan, ja kysyy tämän nimeä.
Raamatun sanojen taustalla on heprean olla-verbi haajaa, josta eri muunnoksia ovat olen mikä olen, minä olen se mikä olen, minä olen oleva se, joka olen oleva, minä olen oleva se mikä olen oleva, tulen olemaan sellainen kuin tulen olemaan tai saan olemaan, mitä saan olemaan tai jokin edellisten yhdistelmä.
Jehova sana on otettu adonai-sanan vokaaleista. Heprean kieliopissa Y eli yod-kirjaimen perään ei voi laittaa a-vokaalia, ja sen takia muut kuin Jehovan todistajien kääntäjät ovat laittaneet nimen muotoon Jehovah tai Jehovih eli laittoivat nimen elohim vokaalien mukaan. Kun vokalisaatio lisättiin heprealaiseen konsonanttitekstiin, JHWH nimeä ei vokalisoitu alkuperäisen ääntämyksen mukaan, vaan nimen tilalla luettiin joko sana Elohim = Jumala, Adonaj = Herrani, tai ha-Shem = nimi, ja vokaalit lisättiin näitä sanoja mukaillen. Y ei ole suomen kielessä konsonantti, mutta muualla sitä käytetään konsonantin parina ja J-kirjaimena. Tetragrammissa ei ole J-kirjainta, koska sellaista kirjainta ei ollut olemassa Jahven aikaan. J, j-kirjan muodostettiin i-kirjaimesta n. v. 150 jaa. Transkriptiossa sanat siirretään kirjoitusjärjestelmästä toiseen ääntämistä mukaillen, jolloin tetragarammi olisi IHVH.
Translitteroinnissa nuo sanat siirretään siten kuin ne alkuperäisessä kielessä on kirjoitettu, jolloin oikea kirjoitusmuoto on YHWH.
Jahve-ääntämys on melko varma käännösten ja sen perusteella, että monissa nimissä käytetään jeh(o)- tai jah(u)-liitettä jumalan epiteettinä. Jesaja on Jesa'jahu = Jahven pelastus, psalmeissa kehotetaan hallelu-jah = ylistäkää Herraa. Jahve-nimi esiintyy myös Vanhan testamentin ulkopuolisissa lähteissä, ensimmäistä kertaa moabilaisessa Meshan kivessä 800-luvulta eaa.
Muutetaan tekstiin nimen etukirjain vastaamaan äännettä ja siitäkin käytetään satoja vuosia myöhemmin muodostettua kokonaan uutta kirjainta. Lisäksi jätetään kokonaan pois vokalisoidusta nimestä neljäsosa kirjaimista eli viimeinen h. Mutta ehkä sana hawah halutaankin muuttaa hauvaksi. Ainakin tuo Jehovan todistajien nimen käytön arkeistaminen viittaa siihen.
Johanneksen evankeliumin "Minä olen"-lauseiden erityinen merkitys on, että siinä muodossa kuin Jeesus ilmaisua käytti, "minä olen" (kr. ego ime) on täysin sama kuin se, jota Jumala käytti ilmoittaessaan oman nimensä Moosekselle. Tästä sanamuodosta Jeesuksen aikalaiset ymmärsivät hänen samastavan itsensä Jumalaan ja siitä johtuivat myös jumalanpilkkasyytteet niiden taholta, jotka eivät uskoneet Jeesusta. Kolminaisuusoppi on se joka "eniten" hiertää tässä kysymyksessä. Vastasin tuossa edellä kysymykseen koskien Jumalan nimeä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763372
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t311981Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681919Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian171466- 281401
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261318Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61306Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu661224Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101197Kerro nainen
Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.531025