Miten langaton netti kotiin?

huuhuubööböö

Minulla on Soneran valokuitulaajakaista. Thomson-reitittimestä tulee johto koneeseen, jota pitkin netti tulee koneeseen. Miten voisin käyttää nettiä ilman johtoa? En löydä ohjetta mistään, vaikka aikaisemmin olen käyttänyt nettiä langattomasti. Access key minulla on. Yritin katsoa verkkoasetuksista mutta en löytänyt mitään sopivan kuuloista. Kiitos

52

4839

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • villapaita ja pipo

      Jos koneessasi ei ole sisäistä wlania, niin sitten tarvitset jonkin USB-porttiin liitettävän wlanin, kuten esimerkiksi D-Link DWL-G122

      http://www.verkkokauppa.com/fi/product/10621/ftgv

      Wlanin voit asettaa NetworkManagerin tai muun verkkoyhteysohjelman avulla aivan samalla tavalla kuin kiinteän yhteyden.

      • Et voi itse asentaa

        Otat pelkän reitittimen sulkuvalikon auki nettiselaimeen ja katsot sieltä sen sarjanumeron, lähetä se sarjanumero (8 numeroa 4 kirjainta) Soneralle ja ne aukaisee sinun oman tietokoneesi wlan yhteyden.

        Et saa mitenkään tuota omin kotikonstein asennettua.


      • villapaita ja pipo
        Et voi itse asentaa kirjoitti:

        Otat pelkän reitittimen sulkuvalikon auki nettiselaimeen ja katsot sieltä sen sarjanumeron, lähetä se sarjanumero (8 numeroa 4 kirjainta) Soneralle ja ne aukaisee sinun oman tietokoneesi wlan yhteyden.

        Et saa mitenkään tuota omin kotikonstein asennettua.

        Oletko jokin Soneran kauppias kun noin paksua tuubaa selostat?


      • Olen tavallaan
        villapaita ja pipo kirjoitti:

        Oletko jokin Soneran kauppias kun noin paksua tuubaa selostat?

        Soneralla on omat tapansa tässäkin asiassa ja valitettavasti ilman tuota sarjanumeroa et voi etä aktivoida wlania, vaikka sen koti koneeltasi saatkin otettua käyttöön niin se ei auta mitään.

        Nuo reitittimet eivät ole kotonasi olevia laitteita mutta saat niiden sarjanumerot helposti palveluntarjoajien kertomista nettiosoitteista/puhelinnumeroista.

        On mahdollista että tuonkin jälkeen koneesi antaa sinulle NAT-varoituksen, se ei itsessään kuitenkaan hidasta mitään toimintoja vaan päinvastoin nopeuttaa esim verkkopelaamista.


      • villapaita ja pipo
        Olen tavallaan kirjoitti:

        Soneralla on omat tapansa tässäkin asiassa ja valitettavasti ilman tuota sarjanumeroa et voi etä aktivoida wlania, vaikka sen koti koneeltasi saatkin otettua käyttöön niin se ei auta mitään.

        Nuo reitittimet eivät ole kotonasi olevia laitteita mutta saat niiden sarjanumerot helposti palveluntarjoajien kertomista nettiosoitteista/puhelinnumeroista.

        On mahdollista että tuonkin jälkeen koneesi antaa sinulle NAT-varoituksen, se ei itsessään kuitenkaan hidasta mitään toimintoja vaan päinvastoin nopeuttaa esim verkkopelaamista.

        Jos lankanetti kerran toimii, niin kyllä silloin wlaninkin pitäisi toimia ilman mitään erillisiä sarjanumeroita. Tarkoitat ilmeisesti wlanin asetusten muuttamiseen tarkoitettua tunnusta, jolla kirjaududaan reitittimeen selaimen kautta?


      • Tarkempi selvennys
        villapaita ja pipo kirjoitti:

        Jos lankanetti kerran toimii, niin kyllä silloin wlaninkin pitäisi toimia ilman mitään erillisiä sarjanumeroita. Tarkoitat ilmeisesti wlanin asetusten muuttamiseen tarkoitettua tunnusta, jolla kirjaududaan reitittimeen selaimen kautta?

        On kolme eri keinoa saada tuo sarjanumero ja tosiaankin yksi niistä on tuo mainitsemasi nettiselaimen osoitepalkkiin kirjoitetun numerosarjan avulla aukaistava sivusto.

        Tuota sivustoa ei silti pidä sekoittaa thomson modeemin omaan asetusvalikkoon joka aukaistaan myös nettiselaimella, vaan sinun täytyy aukaista yleisreitittimen omat asetusvalikot ja mennä siellä sulkuvalikkoon.

        Toinen tapa saada reitittimen sarjanumero on käyttää soneran asiakasnumeroasi heidän verkkosivuillaan josta se lähetetään sinulle tekstiviestillä.

        Kolmas keino on soittaa heidän palvelunumeroon josta voit saada reitittimen sarjanumeron kysymällä sitä nettiasioihin perehtyneeltä asiakaspalvelijalta.

        Sen jälkeen kun olet tuon sarjanumeron saanut ei sinun tarvitse tehdä muuta kuin lähettää se tekstiviestillä heidän tavalliseen asiakaspalvelunumeroon ja he aukaisevat tietokoneesi langattoman wlan yhteyden reitittimen kautta.


      • valopääkuitu
        Olen tavallaan kirjoitti:

        Soneralla on omat tapansa tässäkin asiassa ja valitettavasti ilman tuota sarjanumeroa et voi etä aktivoida wlania, vaikka sen koti koneeltasi saatkin otettua käyttöön niin se ei auta mitään.

        Nuo reitittimet eivät ole kotonasi olevia laitteita mutta saat niiden sarjanumerot helposti palveluntarjoajien kertomista nettiosoitteista/puhelinnumeroista.

        On mahdollista että tuonkin jälkeen koneesi antaa sinulle NAT-varoituksen, se ei itsessään kuitenkaan hidasta mitään toimintoja vaan päinvastoin nopeuttaa esim verkkopelaamista.

        No tuossa yksi syy olla missään tekemisissä Soneran kanssa.
        Aivan yksinkertaisetkin asiat ovat tajuttomen monimutkaisia Soneran kanssa, eikä yksityisyydestä ole tietoakaan.
        Ja kaupittelu (lue tyrkytys / pakkomyynti) ja hinnoittelu on aivan sairasta.


    • guggelo

      Varmista että reitittimessäkin on tuo WLAN mahdollisuus. Ellei ole, tarvitset myös erillisen wlan tukiaseman jonka kytket tuohon reitittimeen. Vaihtoehtoisesti voit vaihtaa reitittimen jossa on WLAN sisäänrakennettuna.

      Veikkaan että reitittimessä tuo WLAN on jo mutta mistään ei voi varmaksi sanoa postauksen perusteella kun et mallia kertonut.

    • nalw

      Älykästä hommata NOPEA valokuitunetti kotin ja sitten hidastaa se ottamalal langattomuus käyttöön.

      • eaerg

        Ei se yhteys välttämättä hidastu. Riippuu ihan laitteista ja siitäkin, mikä yhteysnopeus aloittajalla on. Ei valokuituyhteys automaattisesti ole satamegainen.

        Aloittajalle:

        1) Varmista, onko reitittimessä wlan. Jos ei ole, tarvitset lisäksi wlan-tukiaseman tai uuden reitittimen, jossa on sisäänrakennettuna wlan-tukiasema.
        2) Varmista, että koneessasi on wlan-vastaanotin. Uudemmissa koneissa on. Jos ei ole, tarvitset erillisen vastaanottimen.

        Nämä vempaimet eivät ihan hirveästi maksa, reilusti alle 200 eurolla selviää helposti riippuen hieman siitä, mitä ostat.

        Mainitsit, että aiemmin olet käyttänyt nettiä langattomasti. Jää kuitenkin epäselväksi, millaisilla laitteilla.

        Langaton yhteys voi tosiaan olla hitaampi kuin yhteys piuhan kanssa kuten ed. kirjoittaja mainitsee. Tähän vaikuttaa mm. se, millaiset laitteet sinulla on käytössä ja sekin, onko tukiaseman ja koneen välissä seiniä tai muita esteitä. Jos valokuituyhteytesi on satamegainen ja haluat täyden hyödyn, niin piuha on paras ratkaisu. Toisaalta voi kysyä liikkeestä, millaisilla langattomilla laitteilla saat yhteydestä täydet tehot irti.

        Itselläni oli aikoinaan Soneran satamegainen valokuitu, mutta maksoin vain 10-megaisesta. Vanhan wlan-tukiaseman takia yhteysnopeus oli noin 20 megaa, piuhan kanssa sitten satamegainen. En jaksanut uusia laitteita hankkia.

        On muuten Soneran valokuitu ollut paras yhteys, mitä itselläni on ollut. Muuttokuvioiden takia jouduin luopumaan.


      • mitä sä lässytät,mulla on langaton valokuituyhteys ja nopeus 100 megaa sekuntti,ja toimii


      • Hevon helyjä

        Hai oletko kokeillut pääskysen sulkia taikka hirvaan nahkaa,taikka sitten liittoa auringon taikka kuun kanssa virvoitamaan konettas?


      • har har har har
        merja13 kirjoitti:

        mitä sä lässytät,mulla on langaton valokuituyhteys ja nopeus 100 megaa sekuntti,ja toimii

        langaton valokuituyhteys, hei blondi, mieti mitä juuri sanoit :D, vähä sama ku sanoisit että sulla on langattomat villasukat, har har har har


    • .ovorP

      Provo.

      • jkhkhjkhjk

        joka on s24 etusivulla


    • tätäkö tarkoitit?

      mikä käyttöjärjestelmä? jos windos7:
      - avaa ohjauspaneelista verkko- ja jakamiskeskus
      - avaa 'muuta sovittimen asetuksia' (vas. reuna)
      - klikkaa 'lähiverkkoyhteys' ja 'poista tämä verkkolaite käytöstä'
      - klikkaa 'langaton verkkoyhteys' ja 'ota tämä verkkolaite käyttöön'

      kone hakee automaattisesti saatavilla olevat langattomat verkot. klikkaa omaasi, ja syötä mainitsemasi access key.

      jos vista, on 'muuta sovittimen asetuksia' tilalla jokin muu, jota en muista, sori, mutta periaate sama.

      • Thomson käyttäjä

        Ihan juuri noin. Olethan huomannut laittaa Thomsoniisi antennin kiinni? Minulla on Thomson ja hyvin toimii kaksikin PC:tä langattomasti eikä mitään ongelmia nopeuden kanssa.


    • Reppe

      Niin todella miten nopee valokuitu?
      Langattomassa tippuu aina nopeus ainakin 30%.

      • Megajätkä.

        Älä viitsi.
        Tippuu tai ei tipu.
        Minulla on ollut niin langallisena kuin langattomana likiarvoisesti sama nopeus. Ei ole muuttunut. Vähän heijaa kumpikin yhteys puolen megan sisällä esim 8,7 - 9,2 Mbits


      • eaerg
        Megajätkä. kirjoitti:

        Älä viitsi.
        Tippuu tai ei tipu.
        Minulla on ollut niin langallisena kuin langattomana likiarvoisesti sama nopeus. Ei ole muuttunut. Vähän heijaa kumpikin yhteys puolen megan sisällä esim 8,7 - 9,2 Mbits

        "Vähän heijaa kumpikin yhteys puolen megan sisällä esim 8,7 - 9,2 Mbits"

        Juu, ei hitaammilla yhteyksillä välttämättä olekaan eroa langallisen tai langattoman yhteyden nopeudessa, koska ikivanhatkin laitteet selviävät noista nopeuksista. Satamegaisen kohdalla sitten ei yhteys toimi täysillä, jos on vanhat wlan-vermeet.


      • ghhddd

    • Tyytyväinen

      Mulla on ollut jo kaksi vuotta DNAn mokkula ja toimii tosi hyvin.

      • eaerg

        Itse vaihdoin Soneran valokuidun DNA:n mokkulaan. Syynä oli se, ettei uuteen asuntoon saanut Sonera valokuitua, ja kaapeliyhteyden saaminen olisi kestänyt päälle kolme viikkoa. Töiden takia oli pakko saada yhteys toimimaan heti.

        No, ei DNA:n mokkulakaan ihan kehno toki ole. Yhteysnopeus Helsingin keskustan kupeessa on keskimäärin 15 - 20 megaa. Tosin mokkula välillä reistailee (valokuituyhteydessä ei ollut ikinä ongelmia), ja toisinaan yhteysnopeus tipahtaa. Liittymä on tosin XL, jolla luvataan 50 megan nopeus. Ei kyllä toimi 50-megaisena, vaikka tökkäisi mokkulan usbilla kiinni koneeseen. Onhan tämä toki myös hitusen halvempi kuin aiempi Soneran liittymä, joten ihan ok. Soneran valokuitu kuitenkin siis vaikutti toimintavarmemmalta.


    • Lanka on parempi

      Kannattaa käyttää langallista laajakaistaa ja muutenkin langallista puhelinta. Minulla ja ainakin joillakin muillakin sattuu kännykkä eli sen säteily päähän. Samaa säteilyä on nettitikuissa ja mikroaaltouunissa. Kuuleman mukaan "mikroaaltouuni tappaa ruoan", jonka ymmärrän monin tavoin.

      • Ei se riitä

        Ei aina välttämättä pelkkä lanka eli johto siis poista sitä kaikkea säteilyä.

        Jos ei ole valmiiksi tehty sitä kiertyvää kiharajohtoa puhelin ja netti piuhaan, niin se kannattaa itse kihartaa kiertyväksi koska se vähentää säteilyä.


    • kurujenguru

      jos sinulla on valokuitu niin tarvitset myös valopään
      muutoin ei homma pelitä,,,käy kysymässä vaikka soneralta.

      • Rahastusta

        Ainoastaan sonera yhteyksissä sitä vaadittaan mutta ainakin elisalla kerrottiin suoraan ettei sitä käytännössä edes tarvita. Vaihdoinkin silloin samantien elisalle.


    • evottaja

      n00b.

    • pole position

      Voi kokeilla säätää miniruuvarilla.

    • S

      Meillä on sama nettisysteemi. Toimi ihan hyvin langattomasti kunnes about viikko sitten lakkasi toimimasta. Nyt ei toimi kun piuhan päässä... Joku veikkaili syyksi että kone on sisältä liian pölyinen tai että ajurit pitäisi "ajaa uusiksi" tjtn.

      • eaerg

        No ei kyllä pöly vaikuta : D

        Minulla wlan-tukiasema reistaili välillä, eikä langaton yhteys toiminut. Se piti välillä sammuttaa tai ottaa irti seinästä ja käynnistää uudestaan, niin sitten taas toimi.


      • valopää84

        Tarkista palaako modeemissa wlan valo


    • napa

      Meillä sama setti ja meillä langaton kulkee kuin juna, otettiin vain integroitu sim-kortti vekka koneesta

      • sama napa

        Niin meillä siis sekä lanka että läppäri yhdistelmä, ei pelkkä


    • irkku

      Tarkastapa että tietokoneessa on päällä WLAN-vastaanotto.

    • tervo

      vooooiiiiii....... berskele ku on turha kysyä tuota täältä. kysy joltaki mieheltä nii se näyttää

    • asfgdfga

      ekaks, vaihda sonera pois, paska mikä paska

    • toimiiko...

      Toimiiko nuo langattomat nettiyhteydet. Saunalahti tarjoaa edullisesti mokkulaansa.En ole ainakaan vielä innostunut. Onko kalliille Soneran lankapiuhalle toimivaa vaihtoehtoa. Mites olisi nuo sateliitti yhteydet. Onko kokemusta.

    • Ainakin minulla Saunalahden rajaton mobiilidata yhteys antaa keskimäärin 5-6 mbit/s nopeuden kaupunkiolosuhteissa. Se riittää periaatteessa korvaamaan tavan laajakaistan tosin mokkulayhteys ei ole läheskään niin vakaa kuin tavan lankayhteys. ( Yhdeydet saattavat hidastua ja katkeilla).

      Pelaamiseen mokkulayhteydestä ei oikein ole ( Ellei 4G).

    • Kotimaisiakin on

      Aloita parannuksenteko luopumalla ruåtsalaisen Telia-Soneran asiakkuudesta.

    • Sillä pelaa

      Avaa käyttöjärjestelmäm yhteydet ja syötä sinne langattomiin yhteyksiin se mukana saamasi FIRELES KEY. Ei siinä muuta tarvitse.

    • Mulla on Soneran netti ja Thomson TG789. soneran nettisivuilta (http://www5.sonera.fi/ohjeet/Thomson_TG789) löytyi ohje:
      kirjoita nettiselaimeen (mihin yleensä tulee www. jne) vain tämä: 192.168.1.254 jolloin päääset laitteesi hallintasivulle ja laittamaan omat asetuksesi kuosiin.

      etsi sivulta oman laitteesi ohjeet, jos ei sama tg789 kuin mulla

      hyvin on mulla langaton netti toiminu (: toivottavasti oli apua!

      ps. suosittelen pitämään ohjesivun auki jotta voit samalla lunttia mitä kaikkes sieltä on muutettava.

    • solsken19

      Jahka siulla pittää olla wlan boksi ja wlan yhteensopivat laitteet.

    • pettynyt ppo:hon

      ei ainakaan ppo-yhteyksiä. pätkii niin paljo ku kerkee ja asiakkaita kohdellaan epäkunnioittavasti. kun jotain haluais tietää, menevät sängyn alle piiloon, ettei tarvii vastata......

    • ei ne osaa.....

      Jotku ei osaa erottaa wlan ja mobiilimokkula yhteyksiä toisistaan, ja sitten on vielä wifi joka sekottaa ne lopullisesti.

    • kymp

      Meillä Kymp. Hyvä ja nopea.

    • Älä käytä langatonta

      se on epäterveellistä. Mikroaaltosäteilyä on jo aivan liikaa.

    • hommaat nämä niin onnistuu varmasti
      http://www.verkkokauppa.com/fi/product/7816/ddjbs/Buffalo-WBMR-HP-G300H-ADSL2-modeemi-WLAN-reititin
      ja laitat viel vaikka tämä http://www.kauppasatama.fi/info.asp?tuote=DWA-127
      ja asennus kyllä pitäis kaikki pelat sitten.

    • tyhmä kysyy

      tarkoituksena olisi nyt saada semmoinen netti kotiin, johon olisi liitettynä:
      -läppäri jota käytän kotikoneena
      -ps3
      -tarvittaessa silloin tällöin puhelin ja tabletti.

      Ja siis langattomana.

      Mitä tarvitsen??

    • Jos sinulla on kotona jo modeemi valmiina niin tarvitset vain wlan tukiaseman eli reitittimen

    • tyhmä kysyy

      Ei ole modeemia.. Pitäiskö sellanen sit ekana hommata??

    • Mutta älkää ikinä ottako DNA hitto mitä pask**

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      223
      1888
    2. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1282
    3. Kohuttu Iida Vainio mursi hiljaisuuden -Näin raskaus vaikutti Farmi-kuvauksissa: "Saattoi ruveta..."

      Ihanaa odotusta, tsemppiä ja voimia Iida! Iida Vainio ja Archie Cruz eli Arttu Kuosmanen asuvat yhdessä Helsingissä ja o
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1159
    4. Minkälainen ihminen

      kaivattusi on?
      Ikävä
      80
      1113
    5. Avoin kirje sinulle

      Rakas, Kirjoitan sinulle nyt, vaikka sanat tuntuvat niin vaatimattomilta siihen, mitä sydämeni on kantanut sisällään ni
      Ikävä
      28
      872
    6. Mitä mies teet

      näin iltasella? 👾
      Ikävä
      52
      765
    7. Nainen, jos luet kirjoituksiani

      niin sano minulle jotain?
      Ikävä
      49
      756
    8. Numerosi 3. ja 4.

      viimeinen numero. Ei uskalla muuten.
      Ikävä
      38
      716
    9. Sullahan oli ihan valtavat t...., nainen

      Aivan suunnattomat ja hyvin muodostuneet. Luulisi että olisit uskaltanut tehdä selvän aloitteen jos jotain haluat. Miksi
      Ikävä
      53
      709
    10. On ikävä häntä

      Ollut pitkän aikaa
      Ikävä
      37
      694
    Aihe