Päivämies 35?

Päivämiehen sivulla 10 kerrotaan komeasti; Tie taivaaseen avautuu uskomalla synnit anteeksi?
Voiskoko joku kertoa, miten se on Raamatussa vahvistettu.
Jeesuksen sanoman mukaan vain usko Häneen on tie iankaikkisuuteen, kuten Ristin ryövärillä. Jeesus vastasi: "Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa."( Luuk 23;43 ) Kaikki avautui Hänelle, kun Hän tunnusti ihmisten edessä Jeesuksen Herraksi.
Synnistä Hän totesi Ja hän sanoi naiselle: "Kaikki sinun syntisi on annettu anteeksi." ( Luuk. 7;48).
Josko joku kertoisi tartuntapintaa Raamattuun.
Kes.

78

858

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En ymmärrä

Miten tuollaista Päivämies-PAS.KAA saa yleensä kirjoittaa lehdessä?

• sini soininen

""Tie taivaaseen avautuu uskomalla synnit anteeksi?""

Koko maailman synnit on jo maksettu! Jeesus Kristus on meidän syntiemme Sovittaja, eikä ainoastaan meidän, vaan koko maailman syntien. Sen jälkeen, kun Jeesus kuoli Golkatan ristillä, ei yksikään ihminen mene kadotukseen siksi, hän tekee syntiä ja että hän on syntinen. Kaikki synnit, koko syntikysymys, hoidettiin ristillä niin täydellisesti, että Jeesus saattoi huutaa: "SE ON TÄYTETTY!"

Ainoa, mikä voi ihmisen kadottaa, on se, että hän kääntää selkänsä Jeesukselle Kristukselle ja menee pois eikä huoli JEESUKSEN ANSAITSEMAA ANTEEKSIANTAMUSTA.

Tämä on se sovintoviran virallinen saarna: Saarnata sovituksesta, jonka Herramme Jeesus Kristus on meille ansainnut, jotta olisimme Jumalan edessä kelvolliset ja vanhurskaat.

• Voihan Vitalis.
        Sanoiko Jeesus – synnit anteeksi, pääset taivaaseen?
        Ei, vaan Hän täytti LAIN.
        Vain laki täytettiin ja Hän sanoi – se on täytetty.
        Jotain järkeä ja pois höpinät, mutta ihminen vieressä tunnusti Hänet Herraksi, sai luvan päästä Taivaaseen.
        >>Ainoa, mikä voi ihmisen kadottaa, on se, että hän kääntää selkänsä Jeesukselle Kristukselle ja menee pois eikä huoli JEESUKSEN ANSAITSEMAA ANTEEKSIANTAMUSTA.** Sekin vielä, mutta vaikea on tunnustaa, että HÄN ON HERRA. Siihen et pysty? Ei pystynyt toinenkaan ryöväri.
        Kun uskoo, että Jeesus on kaikkivaltias kuningas, Herra on myös Hänen sovitustyö silloin päällä, eli voimassa sitä erikseen mainitsematta.
        Missä on Raamatussa ”sovintovirka”. Panetko kohdan?
        Kes.

• tassa on
        Kesitas kirjoitti:

Voihan Vitalis.
        Sanoiko Jeesus – synnit anteeksi, pääset taivaaseen?
        Ei, vaan Hän täytti LAIN.
        Vain laki täytettiin ja Hän sanoi – se on täytetty.
        Jotain järkeä ja pois höpinät, mutta ihminen vieressä tunnusti Hänet Herraksi, sai luvan päästä Taivaaseen.
        >>Ainoa, mikä voi ihmisen kadottaa, on se, että hän kääntää selkänsä Jeesukselle Kristukselle ja menee pois eikä huoli JEESUKSEN ANSAITSEMAA ANTEEKSIANTAMUSTA.** Sekin vielä, mutta vaikea on tunnustaa, että HÄN ON HERRA. Siihen et pysty? Ei pystynyt toinenkaan ryöväri.
        Kun uskoo, että Jeesus on kaikkivaltias kuningas, Herra on myös Hänen sovitustyö silloin päällä, eli voimassa sitä erikseen mainitsematta.
        Missä on Raamatussa ”sovintovirka”. Panetko kohdan?
        Kes.

Raamattu tuo selvästi esille, että Hän on "meissä sovintosaarnan säätänyt".
        Lisäksi Pyhä Henki tekee "soveliaaksi Uuden Testamentin virkaa pitämään" eli ilman Pyhää Henkeä ei ole Evankeliumiakaan.

2. Kor. 5:19
        "Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt."

2. Kor. 3:6
        "Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi."

• tassa on kirjoitti:

Raamattu tuo selvästi esille, että Hän on "meissä sovintosaarnan säätänyt".
        Lisäksi Pyhä Henki tekee "soveliaaksi Uuden Testamentin virkaa pitämään" eli ilman Pyhää Henkeä ei ole Evankeliumiakaan.

2. Kor. 5:19
        "Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt."

2. Kor. 3:6
        "Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi."

Mutta Hän kirjoittaa ne Korinnttilaisille, ei lestadiolaisille?

On aivan eri asia.

Kes.

• ja..
        Kesitas kirjoitti:

On aivan eri asia.

Kes.

Kyllä, mutta Usko on sama ja sieltä asti siirtynyt uskosta uskoon.
        Vai missä muualla kuulet opetettavan noin?

• etsivä-xx
        Kesitas kirjoitti:

On aivan eri asia.

Kes.

Tällä linjauksella Kes
        "Mutta Hän kirjoittaa ne Korinnttilaisille, ei lestadiolaisille?"

Rajaat Raamatun ulso totaalisesti myö itseltäsi tai väitätkö että Ramatun tekstit ja lupaukset koskevat Juutaliskristittyjä? Tuntuu että sellaista oppia täällä opetat että vain messiaaniset Juutalaiset ovat niitä joita Jumalan sana koskee.

Olen kummissani Kes.En nyt ymmärrä.
        Eihän vanhan testamentin tekstit jotka on kirjoitettu esim. jesajan ajan juutalaisille sanotuista sanoista ole mitätäitäjy kun Jeesus sanoo:
        Luuk. 16:29
        Abraham vastasi: 'Heillä on Mooses ja profeetat. Kuulkoot heitä.' [Jes. 8:20]

Sinun tulinnallasi, että vanha testemntti takoittaa vain juutalaisille suunnattua sanaa, katoaa merkitys myöskin tältä kohdalta Raamattua

Ap. t. 8:34
        Hoviherra sanoi Filippokselle: "Voisitko sanoa, kenestä profeetta puhuu, itsestäänkö vai jostakin toisesta?"

hoviehrra luki Vanhan testemnti profetiaa:
        28 ja oli nyt palaamassa kotiin, istui vaunuissaan ja luki profeetta Jesajan kirjaa.
        29 Henki sanoi Filippokselle: "Mene lähemmäs ja pysyttele vaunujen vieressä."
        30 Filippos juoksi vaunujen luo, ja kuullessaan miehen lukevan profeetta Jesajaa hän sanoi: "Sinä kyllä luet, mutta mahdatko ymmärtää?"
        31 Mies vastasi: "Kuinka ymmärtäisin, kun kukaan ei minua neuvo." Hän pyysi Filipposta nousemaan vaunuihin ja istumaan vierellään.
        32 Kohta, jota hän kirjasta luki, oli tämä: -- Niin kuin lammas hänet vietiin teuraaksi, niin kuin karitsa, joka on ääneti keritsijänsä edessä, ei hänkään suutansa avannut. [Jes. 53:7,8]
        33 Kun hänet alennettiin, hänen tuomionsa otettiin pois. Kuka voi laskea hänen jälkeläistensä määrän? Hänen elämänsä otetaan pois maan päältä.
        34 Hoviherra sanoi Filippokselle: "Voisitko sanoa, kenestä profeetta puhuu, itsestäänkö vai jostakin toisesta?"
        35 Filippos rupesi puhumaan, aloitti tuosta kirjoitusten kohdasta ja julisti miehelle evankeliumia Jeesuksesta.

• ja.. kirjoitti:

Kyllä, mutta Usko on sama ja sieltä asti siirtynyt uskosta uskoon.
        Vai missä muualla kuulet opetettavan noin?

Usko on aivan eri, mitä SRK;ssa, siellä ei saarnattu syntejä anteeksi, ainoastaan vietiin katuva Jeesusken eteen.

Vai onko Sinun bibliassasi jotain muuta?

Pitää ottaa kuitenkin huomioon, miksi Paavali Korinttiin näin kertoi.
        Hän paheksui niitä temppelihuoria, joita oli 5000 ja elämä sekoittunut hellenismiin liikaa.

Osa taas oli lain alla ja siksi Paavali kertoi, mikä selviää edellisistä jakeesta.

Kysymys on Herran pelasta. Herra ei ole Jumala, vaan Jeesus. Tämä tehdään Jumalan lähden.
        Jae 17. Jokainen, joka on Kristuksessa, on siis uusi luomus. Vanha on kadonnut, uusi on tullut tilalle!
        Hän jatkaa; Kaiken on saanut aikaan Jumala, joka Kristuksen välityksellä on tehnyt meidän kanssamme sovinnon ja uskonut meille tämän sovituksen viran.

Kysymys ei ole syntien anteeksi saamisesta, vaan SOVITUKSESTA IHMISEN JA JUMALAN VÄLILLÄ, ja sekin vain uudestisyntyneellä, jae 17 , joka on Kristuksessa, on AINA UUSI LUOMUS (uudestisyntynyt ).

Tämä on sovitus ja SITÄ PITÄÄ SAARNATTAVAN, yhteyttä Kristukseen.

Kannattaa kirjoittaa oikein JAE 19; Jumala itse teki Kristuksessa sovinnon maailman kanssa eikä lukenut ihmisille viaksi heidän rikkomuksiaan; meille HÄN USKOI SOVITUKSEN SANAN.
        Sama on 3;6: Ei se mitenkään tue omaa näkemystäsi, jossa synnin sovituksella pelastutaan.- ja hän on myös tehnyt meidät kykeneviksi palvelemaan uutta liittoa, jota ei hallitse kirjain vaan Henki. Kirjain näet tuo kuoleman, mutta Henki tekee eläväksi.

Mikään ei tue sitä, että synnin uskominen anteeksi pelastaa, vaan USKO KRISTUYKSEEN.
        Kysyt, missä opetetaan, vastaan minä opetan näin, Raamatun Sanan mukaan.

Kes.

• etsivä-xx kirjoitti:

Tällä linjauksella Kes
        "Mutta Hän kirjoittaa ne Korinnttilaisille, ei lestadiolaisille?"

Rajaat Raamatun ulso totaalisesti myö itseltäsi tai väitätkö että Ramatun tekstit ja lupaukset koskevat Juutaliskristittyjä? Tuntuu että sellaista oppia täällä opetat että vain messiaaniset Juutalaiset ovat niitä joita Jumalan sana koskee.

Olen kummissani Kes.En nyt ymmärrä.
        Eihän vanhan testamentin tekstit jotka on kirjoitettu esim. jesajan ajan juutalaisille sanotuista sanoista ole mitätäitäjy kun Jeesus sanoo:
        Luuk. 16:29
        Abraham vastasi: 'Heillä on Mooses ja profeetat. Kuulkoot heitä.' [Jes. 8:20]

Sinun tulinnallasi, että vanha testemntti takoittaa vain juutalaisille suunnattua sanaa, katoaa merkitys myöskin tältä kohdalta Raamattua

Ap. t. 8:34
        Hoviherra sanoi Filippokselle: "Voisitko sanoa, kenestä profeetta puhuu, itsestäänkö vai jostakin toisesta?"

hoviehrra luki Vanhan testemnti profetiaa:
        28 ja oli nyt palaamassa kotiin, istui vaunuissaan ja luki profeetta Jesajan kirjaa.
        29 Henki sanoi Filippokselle: "Mene lähemmäs ja pysyttele vaunujen vieressä."
        30 Filippos juoksi vaunujen luo, ja kuullessaan miehen lukevan profeetta Jesajaa hän sanoi: "Sinä kyllä luet, mutta mahdatko ymmärtää?"
        31 Mies vastasi: "Kuinka ymmärtäisin, kun kukaan ei minua neuvo." Hän pyysi Filipposta nousemaan vaunuihin ja istumaan vierellään.
        32 Kohta, jota hän kirjasta luki, oli tämä: -- Niin kuin lammas hänet vietiin teuraaksi, niin kuin karitsa, joka on ääneti keritsijänsä edessä, ei hänkään suutansa avannut. [Jes. 53:7,8]
        33 Kun hänet alennettiin, hänen tuomionsa otettiin pois. Kuka voi laskea hänen jälkeläistensä määrän? Hänen elämänsä otetaan pois maan päältä.
        34 Hoviherra sanoi Filippokselle: "Voisitko sanoa, kenestä profeetta puhuu, itsestäänkö vai jostakin toisesta?"
        35 Filippos rupesi puhumaan, aloitti tuosta kirjoitusten kohdasta ja julisti miehelle evankeliumia Jeesuksesta.

Vastasin hyvin tyhmään, selvän vastauksen omaavaan kysymykseen juuri niin kuin se on. Paavali ei kirjoittanut lestadiolaisille, kuten He sitä usein mainostavat, - samaan uskoon?
        En raajaa Raamattua, vaan vastaan fundamentalistille kuten kuuluu. Jeesuskin vastasi aivan eri lailla pakanoille, mitä juutalaisille, täyin eri laoilla.
        Olen vain oppinut Hänestä, Herrastani.
        Vaikuttaa etsivä, että itse syyllistyt nyt samaan, mitä minä. Koen kuitenkin, että pakana on nyt, ja olen sen kirjoittanut, viimeksi eilen, juuri samalla viivalla Jumalan edessä, mutta Israel kansana on kaiken Jumalallisuuden keskipiste, se tulee olemaan myös aikoinaan iankaikkisuus.
        Juutalaisten päällä on Paavalin mukaan ( Room ) peite, jota ei ole pakanain päällä, ei edes VL;ien. Se poistuu viimeisessä kahinassa, jolloin koko Israel pelastuu ( viimeiset Raamatut tässä kohti R 11;26 on huonosti käännetty ja pelkän yksittäisen luvun luku vie harhaan). Kaiken on tapahduttava uskolla Herraan, Jeesus pelastaa vain omansa, ei muiden omia.
        Ei tietenkään ole VT;tä mitätöity. Olet ymmärtänyt minut väärin. Jeesus sanoo, -laista ei poistu piiruakaan ja useat asiat on UL;ssa vahvistettu, mutta ei mm ehkäisyä eikä moniavioisuutta.
        Puhut Luukkaan näkemyksestä Jeesuksen vertauksessa Lasaruksesta.
        Tämä on selvä esimerkki siitä, miten Hän sanoi juuri juutalaisille. Heillä on kirjoitukset, pakanoilla ei.
        Pankoille Hän sanoo, joita oli lehtimaja- juhlissa; Joka uskoo minuun, 'hänen sisimmästään kumpuavat elävän veden virrat', niin kuin kirjoituksissa sanotaan."
        Käsittääkseni se sopii meille molemmille.
        En ole vastaan millään muotoa Raamatun tunkemisesta. Tunnen sen, tunsin njo alle kymmenvuotiaana paremmin kun moni VL nyt.
        Palaan taas omiin kirjoituksiini. Olen ainakin sata kertaa sanonut; - Jeesus mainitsi viimeisen kolmen kuukauden aikana joka tapahtumassa, - ettekö te tunne kirjoituksia.
        Tuo ”kuohitun” kertomus on hyvä esimerkki. Hän tunsi kirjoitukset, MUTTA EI JEESUSTA. Sen Filillpos Hänelle sitten kertoi, se on nasaretilainen ja kuollut ristillä.
        Mieshän uskoi, oli uskossa Jumalaan, mutta ei Jeesukseen, odotti vain PROFETION TEOTUMISTA, tajuamatta, että se on jo tapahtunut ja OTTI KASTEEN.
        Siinä on kaikille kastamattomille hyvää oppia. Ilman Tätä tietoa Hänen ei olisi PELASTANUT.
        Merkittävää, pelastumiseen Hän TARVITSI VAIN USKON JEESUSKEEN, SEKÄ KASTEEN, ei syntien anteeksi saamista ja sen uskomista, se tuli ilmaiseksi mukana.
        Näin se menee, kunhan muistaa Kristuksen Herruuden.
        Kes.

• mietippä rauhassa
        Kesitas kirjoitti:

Usko on aivan eri, mitä SRK;ssa, siellä ei saarnattu syntejä anteeksi, ainoastaan vietiin katuva Jeesusken eteen.

Vai onko Sinun bibliassasi jotain muuta?

Pitää ottaa kuitenkin huomioon, miksi Paavali Korinttiin näin kertoi.
        Hän paheksui niitä temppelihuoria, joita oli 5000 ja elämä sekoittunut hellenismiin liikaa.

Osa taas oli lain alla ja siksi Paavali kertoi, mikä selviää edellisistä jakeesta.

Kysymys on Herran pelasta. Herra ei ole Jumala, vaan Jeesus. Tämä tehdään Jumalan lähden.
        Jae 17. Jokainen, joka on Kristuksessa, on siis uusi luomus. Vanha on kadonnut, uusi on tullut tilalle!
        Hän jatkaa; Kaiken on saanut aikaan Jumala, joka Kristuksen välityksellä on tehnyt meidän kanssamme sovinnon ja uskonut meille tämän sovituksen viran.

Kysymys ei ole syntien anteeksi saamisesta, vaan SOVITUKSESTA IHMISEN JA JUMALAN VÄLILLÄ, ja sekin vain uudestisyntyneellä, jae 17 , joka on Kristuksessa, on AINA UUSI LUOMUS (uudestisyntynyt ).

Tämä on sovitus ja SITÄ PITÄÄ SAARNATTAVAN, yhteyttä Kristukseen.

Kannattaa kirjoittaa oikein JAE 19; Jumala itse teki Kristuksessa sovinnon maailman kanssa eikä lukenut ihmisille viaksi heidän rikkomuksiaan; meille HÄN USKOI SOVITUKSEN SANAN.
        Sama on 3;6: Ei se mitenkään tue omaa näkemystäsi, jossa synnin sovituksella pelastutaan.- ja hän on myös tehnyt meidät kykeneviksi palvelemaan uutta liittoa, jota ei hallitse kirjain vaan Henki. Kirjain näet tuo kuoleman, mutta Henki tekee eläväksi.

Mikään ei tue sitä, että synnin uskominen anteeksi pelastaa, vaan USKO KRISTUYKSEEN.
        Kysyt, missä opetetaan, vastaan minä opetan näin, Raamatun Sanan mukaan.

Kes.

Kesitas, etkö oikeasti huomaa että pyörität tyhjää?
        Mietippä nyt rauhassa, mistä ihmeestä meidän ihmisten pitäisi päästä sovintoon Jumalan kanssa?
        Puhut vain, että Kristuksessa on pelastus, mutta et sen todellisesta syystä, että mistä tämä pelastuksen tarve kumpuaa.
        Eikö näin, että synti eroittaa meidät Jumalasta? (Jes. 59:2)
        Ilman syntiähän ei tarvittaisi sovitustakaan, eikä parannusta.
        Siksi kyseessä on yksi ja sama asia, uskon kautta Kristukseen ja Hänen ansioonsa meillä on synnit anteeksi.
        Hänessä meillä on sovitus.

• mietippä rauhassa kirjoitti:

Kesitas, etkö oikeasti huomaa että pyörität tyhjää?
        Mietippä nyt rauhassa, mistä ihmeestä meidän ihmisten pitäisi päästä sovintoon Jumalan kanssa?
        Puhut vain, että Kristuksessa on pelastus, mutta et sen todellisesta syystä, että mistä tämä pelastuksen tarve kumpuaa.
        Eikö näin, että synti eroittaa meidät Jumalasta? (Jes. 59:2)
        Ilman syntiähän ei tarvittaisi sovitustakaan, eikä parannusta.
        Siksi kyseessä on yksi ja sama asia, uskon kautta Kristukseen ja Hänen ansioonsa meillä on synnit anteeksi.
        Hänessä meillä on sovitus.

Minä olen tiennyt sen nelivuotiaana, juutalaisen kasvatuksen saaneena.
        Turha sitä on nyt niin rauhassa miettiä?
        Juuri synti meidät erottaa Jumalasta ja Jeesus on se joka meidän osalta sovinnoin sai aikaan Jumalan vaatimalla veriuhrilla.
        Hän vain ”viimeisenä karitsana” täytti myös lain, synnittömänä ja Hänessä on sovitus laista sekä sen rikkomisesta synnistä, uskomalla Hänet Herraksi.
        Jesajalle Herra oli Jahwe.
        Tuo - Ilman syntiähän ei tarvittaisi sovitustakaan, eikä parannusta?
        Eihän Jeesus tehnyt parannusta, koska et tehnyt syntiä, mutta juuri LESTADIOLAISET TOITOTTAVAT PERISYNNISTÄ? Miksi se ei nyt tule esille.
        Minulla ei ole sitä, minä vastaan Herrani edessä vain omista synneistäni, joka opettajana.
        Tuo Jesajan juttu on vaivan eriä synnistä, mitä nyt. Silloin piti uhrata viatonta verta Jumalan lepyttämiseen, tarvitseeko nyt?
        Mieti rauhassa, onkohan eri liittoja olemassa.
        Synnit on anteeksi, mutta se ei pelasta vaan usko Häneen Messiaana.

Kes

• entas tama
        Kesitas kirjoitti:

Juuri synti meidät erottaa Jumalasta ja Jeesus on se joka meidän osalta sovinnoin sai aikaan Jumalan vaatimalla veriuhrilla.
        Hän vain ”viimeisenä karitsana” täytti myös lain, synnittömänä ja Hänessä on sovitus laista sekä sen rikkomisesta synnistä, uskomalla Hänet Herraksi.
        Eihän Jeesus tehnyt parannusta, koska et tehnyt syntiä, mutta juuri LESTADIOLAISET TOITOTTAVAT PERISYNNISTÄ? Miksi se ei nyt tule esille.
        Minulla ei ole sitä, minä vastaan Herrani edessä vain omista synneistäni, joka opettajana.
        Tuo Jesajan juttu on vaivan eriä synnistä, mitä nyt. Silloin piti uhrata viatonta verta Jumalan lepyttämiseen, tarvitseeko nyt?

Kes

Raamattu ainakin puhuu perisynnistä.
        Ps. 51:5
        "Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja minun äitini on synnissä minun siittänyt."

Jeesus ei siinnyt synnissä, koska hän sikisi Pyhästä Hengestä. Kyllä, Jeesuksen ei tarvinut koskaan tehdä parannusta synneistään, koska hän eli synnittömästi koko elämänsä.

Jos alat väittämään, että tuo edellä oleva kohta on vain Daavidin ajatus, niin väheksyt Raamatun sanaa. Raamattuun on kirjoitettu:

2. Tim. 3:16
        "Sillä kaikkinainen kirjoitus on Jumalalta annettu, ja tarpeellinen opiksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kuritukseksi, joka on vanhurskaudessa:"

Ihmettelet varmaan, että miksi me Vanhoillislestadiolaiset pyydämme syntejä anteeksi, vaikka Jeesus on sovittanut ne kaikki?
        Se johtuu kaksiosaisuudesta eli uskovainen on samalla vanhurskas ja syntinen. Jotta usko säilyy sydämellä, niin on laitettava "syntejä ja taakkoja" pois.
        Sitä ei todellakaan voi ymmärtää, jos ei ole synnin tuntoa.

Paavalikin kehoittaa tähän:
        Hepr. 12:1
        "Sentähden myös me, että meillä on näin suuri todistusten joukko meidän ympärillämme, niin pankaamme pois kaikki kuorma ja synti, joka aina meihin tarttuu ja hitaaksi tekee, ja juoskaamme kärsivällisyyden kautta siinä kilvoituksessa, joka meidän eteemme pantu on,"

Myös Jeesus kehoitti tähän:
        Joh. 13:14
        "Sentähden, jos minä, joka olen Herra ja Mestari, olen teidän jalkanne pessyt, niin pitää myös teidänkin toinen toisenne jalat pesemän."

• korjataan hieman!
        Kesitas kirjoitti:

Kes

Kesitakselle:
        Lestadiolaiset eivät toitota perisynnistä vaan he uskovat vastoin Raamatun ilmoitusta,
        että vauvat syntyvät USKOVINA!!! Eihän uskova ole syntinen.
        He ovat kehittäneet opin "syntymäuskosta"!

Erikoista, että he sanovat olevansa Lutherin opin kannalla, vaikka Luther
        kiivaili sen puolesta, että vauvat ovat syntisiä:
        Luther:
        "Kasterukousten sanoista kuulet, kuinka monin valituksin ja kuinka vakavin mielin kristillinen kirkko kantaa lapsen esiin; vakain, varmoin sanoin se tunnustaa Jumalalle, että lapsi on joutunut Perkeleen valtaan, synnin ja vihan lapseksi, palavasti se rukoilee apua ja kasteen armoa, että hänestä tulisi Jumalan lapsi.

Niinpä sinun olisi syytä ottaa huomioon, ettei ole leikin asia käydä Perkeleen kimppuun. Kasteessa ei vain karkoteta Perkelettä lapsen luota, vaan toisaalta tuo mahtava vihollinen ärsytetään ahdistamaan kastettua koko elämän ajan. Sen vuoksi on todella tarpeen, että koko sydämestä ja lujassa uskossa autamme lapsiparkaa ja pyydämme niin hartaasti kuin osaamme, että Jumala ei vain rukouksemme sanojen mukaisesti vapauttaisi lasta Perkeleen vallasta, vaan että hän myös vahvistaisi lasta, niin että tämä jaksaisi ritarin tavoin taistella Perkelettä vastaan koko elämän ajan"

• Vai niin...
        korjataan hieman! kirjoitti:

Kesitakselle:
        Lestadiolaiset eivät toitota perisynnistä vaan he uskovat vastoin Raamatun ilmoitusta,
        että vauvat syntyvät USKOVINA!!! Eihän uskova ole syntinen.
        He ovat kehittäneet opin "syntymäuskosta"!

Erikoista, että he sanovat olevansa Lutherin opin kannalla, vaikka Luther
        kiivaili sen puolesta, että vauvat ovat syntisiä:
        Luther:
        "Kasterukousten sanoista kuulet, kuinka monin valituksin ja kuinka vakavin mielin kristillinen kirkko kantaa lapsen esiin; vakain, varmoin sanoin se tunnustaa Jumalalle, että lapsi on joutunut Perkeleen valtaan, synnin ja vihan lapseksi, palavasti se rukoilee apua ja kasteen armoa, että hänestä tulisi Jumalan lapsi.

Niinpä sinun olisi syytä ottaa huomioon, ettei ole leikin asia käydä Perkeleen kimppuun. Kasteessa ei vain karkoteta Perkelettä lapsen luota, vaan toisaalta tuo mahtava vihollinen ärsytetään ahdistamaan kastettua koko elämän ajan. Sen vuoksi on todella tarpeen, että koko sydämestä ja lujassa uskossa autamme lapsiparkaa ja pyydämme niin hartaasti kuin osaamme, että Jumala ei vain rukouksemme sanojen mukaisesti vapauttaisi lasta Perkeleen vallasta, vaan että hän myös vahvistaisi lasta, niin että tämä jaksaisi ritarin tavoin taistella Perkelettä vastaan koko elämän ajan"

Martti Luther kirjoittaa lapsikasteesta Kirkkopostillassaan 3. loppiaisen jälkeisen sunnuntain evankeliumisaarnassa:

"Siis kysymme, kuinka on pienten lasten laita, heillä kun ei vielä ole mitään ymmärrystä ja kun he eivät omakohtaisesti voi uskoa, koskapa on kirjoitettu: usko tulee kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta (Room. 10:17).
        Eiväthän pienet lapset ymmärrä Jumalan sanaa; heillä ei siis myöskään voi olla omaa uskoa. Yliopistojen sofistit ja paavin joukkio ovat näihin kysymyksiin sepitelleet seuraavan vastauksen....
        ----
        Tätä valhetta ovat he käyttäneet lähtökohtana ja joutuneet niin pitkälle, että ovat opettaneet, ollen jatkuvastikin siinä käsityksessä, että sakramenteilla on sellainen voima, että nauttiessasi sen, vaikka sinulla ei ole lainkaan uskoa, kunhan et vain ole synnin tekemisen aikomuksessa, kuitenkin saat armon ja syntien anteeksiantamuksen ilman mitään uskoa.....
        ----
        Sanohan minulle vielä, kuinka paljon ymmärrystä oli niillä lapsukaisilla, jotka Kristus otti syliinsä, joita hän siunasi ja joille hän taivaan omaksi antoi? Eivätkö hekin olleet vielä vailla ymmärrystä? Mutta minkä tähden hän sitten käskee tuoda heidät luoksensa ja siunaa heidät? Mistä heillä on seillainen usko, joka tekee heistä taivasten valtakunnan lapsia? Totisesti juuri sen tähden, että he ovat vailla ymmärrystä ja houkan tapaisia, he ovat sopivampia uskoon kuin aikuiset ja ymmärtäväiset, joita järki alituisesti estelee, kun ei saa tungetuksi suurta päätään ahtaasta ovesta. Kun puhutaan uskosta ja Jumalan sanasta, ei sovi ottaa huomioon järkeä eikä sen tekoja.
        ----
        Niiden uskon sitä vastoin, jotka eivät omasta aloitteestaan tule, vaan jotka tuodaan kasteelle, niin kuin Kristus käskee tuoda lapset tykönsä, saat jättää sen haltuun, joka käskee heidät tykönsä tuomaan; kastaos heidät hänen käskynsä nojalla ja sano: Herra, sinä saatat ne tänne ja käsket kastamaan heidät, niinpä vastaa myöskin itse heistä; siihen minä luotan. Minä en uskalla työntää heitä luotani enkä estää; elleivät olekaan kuulleet sitä sanaa, josta usko tulee, aikuisten lailla, kuulevat he sen kuitenkin pienten lapsukaisten lailla: aikuiset käsittävät sen normien ja ymmärryksen avulla, usein uskotta, mutta nämä kuulevat sen korvillansa, ilman ymmärrystä, uskossa; usko on sitä lähempänä kuta vähemmän on ymmärrystä, ja se joka heidät tuo, on väkevämpi kuin omasta aloitteestaan tulevien aikuisten tahto."

• korjataan hieman!
        entas tama kirjoitti:

Raamattu ainakin puhuu perisynnistä.
        Ps. 51:5
        "Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja minun äitini on synnissä minun siittänyt."

Jeesus ei siinnyt synnissä, koska hän sikisi Pyhästä Hengestä. Kyllä, Jeesuksen ei tarvinut koskaan tehdä parannusta synneistään, koska hän eli synnittömästi koko elämänsä.

Jos alat väittämään, että tuo edellä oleva kohta on vain Daavidin ajatus, niin väheksyt Raamatun sanaa. Raamattuun on kirjoitettu:

2. Tim. 3:16
        "Sillä kaikkinainen kirjoitus on Jumalalta annettu, ja tarpeellinen opiksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kuritukseksi, joka on vanhurskaudessa:"

Ihmettelet varmaan, että miksi me Vanhoillislestadiolaiset pyydämme syntejä anteeksi, vaikka Jeesus on sovittanut ne kaikki?
        Se johtuu kaksiosaisuudesta eli uskovainen on samalla vanhurskas ja syntinen. Jotta usko säilyy sydämellä, niin on laitettava "syntejä ja taakkoja" pois.
        Sitä ei todellakaan voi ymmärtää, jos ei ole synnin tuntoa.

Paavalikin kehoittaa tähän:
        Hepr. 12:1
        "Sentähden myös me, että meillä on näin suuri todistusten joukko meidän ympärillämme, niin pankaamme pois kaikki kuorma ja synti, joka aina meihin tarttuu ja hitaaksi tekee, ja juoskaamme kärsivällisyyden kautta siinä kilvoituksessa, joka meidän eteemme pantu on,"

Myös Jeesus kehoitti tähän:
        Joh. 13:14
        "Sentähden, jos minä, joka olen Herra ja Mestari, olen teidän jalkanne pessyt, niin pitää myös teidänkin toinen toisenne jalat pesemän."

Missä tuossa puhutaan perisynnistä?

"Ps. 51:5

Tuossahan omantunnontuskissaan kamppaileva Daavid yrittää puo-
        lustella tekoaan ja lankeemustaan. Ei se ole Jumalan ilmoitusta meille.
        Eihän syntyminen ole synti!!! Sehän on Jumalan säätämys.

Eikä siittäminen ole synti, koska Jumala on käskenyt lisääntyä ja
        täyttää maa.
        Ainoastaan avioliiton ulkopuolinen "siittäminen" on aviorikos ja synti!

Raamattu ei tunne perisyntiä, vaikkakin syntiinlankeemuksessa ihmiseen
        tuli taipumus tehdä syntiä.

VL:llät sekoilevat pahasti väittäessään, että vauva on syntinen ja kuitenkin
        he uskovat, että vauva uskoo!!
        Eikö se usko poistakkaan vauvan syntejä, vaikka Raamattu vakuuttaa:
        "Joka uskoo Häneen, saa synnit anteeksi" Ap 10:43

Luther huopaa ja soutaa tuossa kastettavan usko-asiassa.
        Välillä uskolla ei ole väliä, kaste sinällään riittää.
        välillä taas hän opettaa, että vauvalle lahjoitetaan kasteessa usko seura-
        kunnan ja kummien esirukousten kautta. Tämä on täysin Raamatun vastaista oppia!
        Mutta ei Lutherkaan puhu mitään vauvan "syntymäuskosta.
        Se on lestadiolaisten keksimä harha-oppi.

• korjataan hieman!
        Vai niin... kirjoitti:

Martti Luther kirjoittaa lapsikasteesta Kirkkopostillassaan 3. loppiaisen jälkeisen sunnuntain evankeliumisaarnassa:

"Siis kysymme, kuinka on pienten lasten laita, heillä kun ei vielä ole mitään ymmärrystä ja kun he eivät omakohtaisesti voi uskoa, koskapa on kirjoitettu: usko tulee kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta (Room. 10:17).
        Eiväthän pienet lapset ymmärrä Jumalan sanaa; heillä ei siis myöskään voi olla omaa uskoa. Yliopistojen sofistit ja paavin joukkio ovat näihin kysymyksiin sepitelleet seuraavan vastauksen....
        ----
        Tätä valhetta ovat he käyttäneet lähtökohtana ja joutuneet niin pitkälle, että ovat opettaneet, ollen jatkuvastikin siinä käsityksessä, että sakramenteilla on sellainen voima, että nauttiessasi sen, vaikka sinulla ei ole lainkaan uskoa, kunhan et vain ole synnin tekemisen aikomuksessa, kuitenkin saat armon ja syntien anteeksiantamuksen ilman mitään uskoa.....
        ----
        Sanohan minulle vielä, kuinka paljon ymmärrystä oli niillä lapsukaisilla, jotka Kristus otti syliinsä, joita hän siunasi ja joille hän taivaan omaksi antoi? Eivätkö hekin olleet vielä vailla ymmärrystä? Mutta minkä tähden hän sitten käskee tuoda heidät luoksensa ja siunaa heidät? Mistä heillä on seillainen usko, joka tekee heistä taivasten valtakunnan lapsia? Totisesti juuri sen tähden, että he ovat vailla ymmärrystä ja houkan tapaisia, he ovat sopivampia uskoon kuin aikuiset ja ymmärtäväiset, joita järki alituisesti estelee, kun ei saa tungetuksi suurta päätään ahtaasta ovesta. Kun puhutaan uskosta ja Jumalan sanasta, ei sovi ottaa huomioon järkeä eikä sen tekoja.
        ----
        Niiden uskon sitä vastoin, jotka eivät omasta aloitteestaan tule, vaan jotka tuodaan kasteelle, niin kuin Kristus käskee tuoda lapset tykönsä, saat jättää sen haltuun, joka käskee heidät tykönsä tuomaan; kastaos heidät hänen käskynsä nojalla ja sano: Herra, sinä saatat ne tänne ja käsket kastamaan heidät, niinpä vastaa myöskin itse heistä; siihen minä luotan. Minä en uskalla työntää heitä luotani enkä estää; elleivät olekaan kuulleet sitä sanaa, josta usko tulee, aikuisten lailla, kuulevat he sen kuitenkin pienten lapsukaisten lailla: aikuiset käsittävät sen normien ja ymmärryksen avulla, usein uskotta, mutta nämä kuulevat sen korvillansa, ilman ymmärrystä, uskossa; usko on sitä lähempänä kuta vähemmän on ymmärrystä, ja se joka heidät tuo, on väkevämpi kuin omasta aloitteestaan tulevien aikuisten tahto."

Eihän Luther tuossa väitä, että vauvoilla olisi usko!!!

Päinvastoin, hän antaa ymmärtää, että heidät saa jättää Jumalan haltuun!!!

Lutherkin tajuaa, että vauvoilla ei voi olla uskoa, sillä:
        "Usko tulee kuulemisesta."

Luther:
        Eiväthän pienet lapset ymmärrä Jumalan sanaa; heillä ei siis myöskään voi olla omaa uskoa."

Miten vauva voi olla perkeleen lapsi ja samanaikaisesti uskova???
        Todella sekavaa opetusta!

• Näin...

Eihän Luther tuossa väitä, että vauvoilla olisi usko!!!

Päinvastoin, hän antaa ymmärtää, että heidät saa jättää Jumalan haltuun!!!

Lutherkin tajuaa, että vauvoilla ei voi olla uskoa, sillä:
        "Usko tulee kuulemisesta."

Luther:
        Eiväthän pienet lapset ymmärrä Jumalan sanaa; heillä ei siis myöskään voi olla omaa uskoa."

Miten vauva voi olla perkeleen lapsi ja samanaikaisesti uskova???
        Todella sekavaa opetusta!

Tahalleenko ymmärrät väärin?
        Lutherhan kirjoittaa aluksi vain loogisen päätelmän, joka tulee helposti ensimmäisen mieleen. Lopuksi kuitenkin selvästi sanoo:

"kuulevat he sen kuitenkin pienten lapsukaisten lailla: aikuiset käsittävät sen normien ja ymmärryksen avulla, usein uskotta, mutta nämä kuulevat sen korvillansa, ilman ymmärrystä, uskossa; usko on sitä lähempänä kuta vähemmän on ymmärrystä"

Kysyt: "Miten vauva voi olla perkeleen lapsi ja samanaikaisesti uskova???
        Todella sekavaa opetusta! "

Juuri näin on uskovaisen ihmisen laita. Ihminen on omalta puoleltaan eli lihan puolelta täysin turmeltunut ja sielunvihollisen vanki, mutta uskon kautta Hengen puolelta autuas.
        Uskovainen on siis yhtäaikaa syntinen ja vanhurskas. Ja sitä ei todellakaan voi ymmärtää järjellä. Kyseessä on siis paradoksi.

Ihmisen kuoltua tämä ruumis jää tänne maahan mätänemään, joka on synnin turmelema, mutta sielu siirretään odottamaan viimeistä tuomiota.

• Jatkoa..

täyttää maa.

Ymmärrän tuon kohdan, niin kuin se on kirjoitettu, eli ihminen sikiää aina synnissä.

Etkö huomaa, että puhut itsesi pussiin tuossa:

"Raamattu ei tunne perisyntiä, vaikkakin syntiinlankeemuksessa ihmiseen tuli taipumus tehdä syntiä."

Mikä tämä "taipumus" on, jos se ei olisi perisynnin seurausta?
        Jos ihmisessä ei olisi perisyntiä, niin eihän hänellä olisi myöskään taipumusta tehdä syntiä?
        Tuntuu, että yrität väittää, että ihminen on samassa tilassa kuin Aadam ja Eeva, ennen syntiinlankeamusta?

Raamattu kuitenkin selvästi sanoo myöskin näin:

Room. 5:18
        "Niinkuin siis yhden synnin kautta on kadotus tullut kaikkein ihmisten päälle, niin on myös yhden vanhurskauden kautta elämän vanhurskaus tullut kaikkein ihmisten päälle."

• korjataan hieman!
        Näin... kirjoitti:

Tahalleenko ymmärrät väärin?
        Lutherhan kirjoittaa aluksi vain loogisen päätelmän, joka tulee helposti ensimmäisen mieleen. Lopuksi kuitenkin selvästi sanoo:

"kuulevat he sen kuitenkin pienten lapsukaisten lailla: aikuiset käsittävät sen normien ja ymmärryksen avulla, usein uskotta, mutta nämä kuulevat sen korvillansa, ilman ymmärrystä, uskossa; usko on sitä lähempänä kuta vähemmän on ymmärrystä"

Kysyt: "Miten vauva voi olla perkeleen lapsi ja samanaikaisesti uskova???
        Todella sekavaa opetusta! "

Juuri näin on uskovaisen ihmisen laita. Ihminen on omalta puoleltaan eli lihan puolelta täysin turmeltunut ja sielunvihollisen vanki, mutta uskon kautta Hengen puolelta autuas.
        Uskovainen on siis yhtäaikaa syntinen ja vanhurskas. Ja sitä ei todellakaan voi ymmärtää järjellä. Kyseessä on siis paradoksi.

Ihmisen kuoltua tämä ruumis jää tänne maahan mätänemään, joka on synnin turmelema, mutta sielu siirretään odottamaan viimeistä tuomiota.

Luther sekoili kasteopetuksessaan pahasti, joten hänen puheilleen ei pitäisi perustaa oppiaan.
        Isokatekismuksessa hän vahvistaa sen, että uskon puute ei mitätöi kastetta:

"Tähdennämme vielä sitä, että emme pane suurinta painoa kastettavan uskoon tai sen mahdolliseen PUUTTUMISEEN, sillä ei epäusko tee kastetta vääräksi. Kaikki on näet Jumalan sanan ja käskyn varassa. Edellä sanottu vaikuttaa ehkä jossain määrin kärjistetyltä, mutta se nojaa täysin siihen, mitä olen opettanut. Kaste ei ole muuta kuin vettä ja Jumalan sanaa toisiinsa yhdistettynä. Toisin sanoen, kun veden kanssa on sana, kaste on oikea, vaikka siihen ei usko liittyisikään, sillä minun uskoni ei luo kastetta, vaan ottaa kasteen vastaan. Vaikka siis kastetta ei otettaisi vastaan eikä käytettäisi oikealla tavalla, ei se siitä vääräksi muuttuisi, kastehan ei ole sidottu meidän uskoomme, vaan sanaan"

Luther siis kumoaa Raamatun todistuksen kasteesta:
        "Jos koko sydämestäsi uskot, niin se sinulle tapahtukoon." Ap 8:37

Lutherin mukaan voidaan siis kastaa vaikka epäuskoinen!!!!

Se on törkeää Jumalan sanan halveksimista!

Luther jatkaa vielä :
        "Olemme siis päätyneet siihen, että kaste on aina oikea ja sen olemus pysyy täysin muuttumattomana, vaikka vain yksi ihminen kastettaisiin eikä hänkään edes uskoisi oikein. "

Tuollaiselle harha-opilleko te perustatte uskonne???

• jatkoa..

täyttää maa.

Ja tietenkin voimme käyttää sanaa "synnin taipumus", jos et pidä sanasta "perisynti", mutta samaa asiaa niillä tarkoitetaan.
        Ihminen on siis luonnostaan ainoastaan taipuvainen tekemään syntiä ja pahaa.
        Ihminen ei siis tee Jumalan silmissä mitään hyvää ilman uskoa, muutenhan ihmisellä olisi jotakin hyviä asioita esitettävänä Jumalalle tuomiopäivänä.

Kuitenkin Raamattu sanoo, että ihmisellä ei ole mitään hyvää työtä esitettävänä Jumalalle omalta puoleltaan, vaan ainoastaan Jeesuksen lunastukseen uskominen pelastaa.

• tarkennus
        jatkoa.. kirjoitti:

Ja tietenkin voimme käyttää sanaa "synnin taipumus", jos et pidä sanasta "perisynti", mutta samaa asiaa niillä tarkoitetaan.
        Ihminen on siis luonnostaan ainoastaan taipuvainen tekemään syntiä ja pahaa.
        Ihminen ei siis tee Jumalan silmissä mitään hyvää ilman uskoa, muutenhan ihmisellä olisi jotakin hyviä asioita esitettävänä Jumalalle tuomiopäivänä.

Kuitenkin Raamattu sanoo, että ihmisellä ei ole mitään hyvää työtä esitettävänä Jumalalle omalta puoleltaan, vaan ainoastaan Jeesuksen lunastukseen uskominen pelastaa.

Tarkennetaan nyt vielä hiukan, eli uskosta vuotavat nämä kaikki "hyvät hedelmä", mutta koska ne vuotavat uskosta, ne eivät ole ihmisen omia tekoja.
        Totta, monimutkaista, mutta Raamatun mukaista.

• ristiriitoja on..

Luther sekoili kasteopetuksessaan pahasti, joten hänen puheilleen ei pitäisi perustaa oppiaan.
        Isokatekismuksessa hän vahvistaa sen, että uskon puute ei mitätöi kastetta:

"Tähdennämme vielä sitä, että emme pane suurinta painoa kastettavan uskoon tai sen mahdolliseen PUUTTUMISEEN, sillä ei epäusko tee kastetta vääräksi. Kaikki on näet Jumalan sanan ja käskyn varassa. Edellä sanottu vaikuttaa ehkä jossain määrin kärjistetyltä, mutta se nojaa täysin siihen, mitä olen opettanut. Kaste ei ole muuta kuin vettä ja Jumalan sanaa toisiinsa yhdistettynä. Toisin sanoen, kun veden kanssa on sana, kaste on oikea, vaikka siihen ei usko liittyisikään, sillä minun uskoni ei luo kastetta, vaan ottaa kasteen vastaan. Vaikka siis kastetta ei otettaisi vastaan eikä käytettäisi oikealla tavalla, ei se siitä vääräksi muuttuisi, kastehan ei ole sidottu meidän uskoomme, vaan sanaan"

Luther siis kumoaa Raamatun todistuksen kasteesta:
        "Jos koko sydämestäsi uskot, niin se sinulle tapahtukoon." Ap 8:37

Lutherin mukaan voidaan siis kastaa vaikka epäuskoinen!!!!

Se on törkeää Jumalan sanan halveksimista!

Luther jatkaa vielä :
        "Olemme siis päätyneet siihen, että kaste on aina oikea ja sen olemus pysyy täysin muuttumattomana, vaikka vain yksi ihminen kastettaisiin eikä hänkään edes uskoisi oikein. "

Tuollaiselle harha-opilleko te perustatte uskonne???

Olen hyvin tietoinen Lutherin kirjoituksista ja niissä on ristiriitaisuuksia.
        Lutherille on saattanut avautua jotkut asiat myöhemmin ja osa kirjoituksista ei välttämättä ole täysin hänen omaansa, sekä osan vanhemmista kirjoituksista hän on saattanut kirjoittaa vielä epäuskoisena.
        Sen tähden Raamattu on aina ylin auktoriteetti ja siksi voidaan käyttää uskon tukena vain niitä Lutherin kirjoituksia, jotka ovat sopusoinnussa Raamatun kanssa.

• korjataan hieman!
        Jatkoa.. kirjoitti:

Ymmärrän tuon kohdan, niin kuin se on kirjoitettu, eli ihminen sikiää aina synnissä.

Etkö huomaa, että puhut itsesi pussiin tuossa:

"Raamattu ei tunne perisyntiä, vaikkakin syntiinlankeemuksessa ihmiseen tuli taipumus tehdä syntiä."

Mikä tämä "taipumus" on, jos se ei olisi perisynnin seurausta?
        Jos ihmisessä ei olisi perisyntiä, niin eihän hänellä olisi myöskään taipumusta tehdä syntiä?
        Tuntuu, että yrität väittää, että ihminen on samassa tilassa kuin Aadam ja Eeva, ennen syntiinlankeamusta?

Raamattu kuitenkin selvästi sanoo myöskin näin:

Room. 5:18
        "Niinkuin siis yhden synnin kautta on kadotus tullut kaikkein ihmisten päälle, niin on myös yhden vanhurskauden kautta elämän vanhurskaus tullut kaikkein ihmisten päälle."

Taidat sekoittaa asioita!

Sanot:
        "Ymmärrän tuon kohdan, niin kuin se on kirjoitettu, eli ihminen sikiää aina synnissä."
        Sitten olet ymmärtänyt väärin.

Kehoittiko Jumala ihmisiä tekemään syntiä, kun Hän kehoitti lisääntymään???
        Sittenhän eläimetkin tekevät syntiä.

Aadam ja Eeva lankesivat syntiin, VAIKKA EIHÄN HEILLÄ OLLUT MITÄÄN PERISYNTIÄ. Keneltä he olisivat sen perinneet???

Taipumus tehdä syntiä EI OLE VIELÄ SYNTI!!!

Vasta sitten, kun ihminen lankeaa ja alkaa tehdä syntiä, hänestä tulee syntinen.

Etkö todella ymmärrä, mitä tuossa sanotaan:
        "niin on myös yhden vanhurskauden kautta elämän vanhurskaus tullut kaikkein ihmisten päälle"?

Voiko vanhurskas olla syntinen??

Oppisi on kovin ristiriitaista ja sekavaa.

• korjataan hiukan!
        ristiriitoja on.. kirjoitti:

Olen hyvin tietoinen Lutherin kirjoituksista ja niissä on ristiriitaisuuksia.
        Lutherille on saattanut avautua jotkut asiat myöhemmin ja osa kirjoituksista ei välttämättä ole täysin hänen omaansa, sekä osan vanhemmista kirjoituksista hän on saattanut kirjoittaa vielä epäuskoisena.
        Sen tähden Raamattu on aina ylin auktoriteetti ja siksi voidaan käyttää uskon tukena vain niitä Lutherin kirjoituksia, jotka ovat sopusoinnussa Raamatun kanssa.

Olet siis samaa mieltä kansani, että Raamatun mukaan vauvoilla ei voi olla uskoa, eikä tarvitsekkaan, sillä he ovat lunastettuja Jeesuksen sovintotyön ansiosta.
        "Sen kaltaisten on taivasten valtakunta."

Joten LUTHER ON EREHTYNYT!.

Uskohan tulee vain kuulemisesta, eikä syntymästä!

Room 10:14
        "KUINKA KUKAAN VOI USKOA, ELLEI ole kuullut..."

Pidetään Raamattu ylimpänä auktoriteettina ja hylätään ihmisten keksimät
        olettamukset vauvojen uskosta!

• lapset ovat uskovaisia
        korjataan hiukan! kirjoitti:

Olet siis samaa mieltä kansani, että Raamatun mukaan vauvoilla ei voi olla uskoa, eikä tarvitsekkaan, sillä he ovat lunastettuja Jeesuksen sovintotyön ansiosta.

Raamattu sanoo, "ilman uskoa on mahdotoin kelvata Jumalalle".
        Lapset ovat suurimpia Taivaan valtakunnassa, kuten Jeesus sanoi.
        Lapset ovat siis uskossa eli uskovaisia. Voidaan sanoa myös uskon tilassa, koska usko ei jää kiinni ymmärryksen puutteesta.

Järki sitävastoin vain sotii uskoa vastaan, kuten sinäkin näytät tekevän järkeilylläsi.

• usko pois!
        lapset ovat uskovaisia kirjoitti:

Raamattu sanoo, "ilman uskoa on mahdotoin kelvata Jumalalle".
        Lapset ovat suurimpia Taivaan valtakunnassa, kuten Jeesus sanoi.
        Lapset ovat siis uskossa eli uskovaisia. Voidaan sanoa myös uskon tilassa, koska usko ei jää kiinni ymmärryksen puutteesta.

Järki sitävastoin vain sotii uskoa vastaan, kuten sinäkin näytät tekevän järkeilylläsi.

Miksi runoilet omiasi?

Raamattu todistaa, että vauvat EIVÄT VOI USKOA:

"Kuinka kukaan voi uskoa, ellei hänelle julisteta?"
        Vauvoillehan kukaan ei julista.

Lapset ovat suurimpia taivasten valtakunnassa, koska Jeesus
        on ostanut heidät omakseen!
        Ei ostetun tarvitse uskoa!

Jotenkin ristiriitaista teidän oppinne. Väitätte että vauvat ovat uskovia ja
        heti perään, että he ovat perkeleen omia!!

Sekavaa oppia.

• hyviä kysymyksiä

Taidat sekoittaa asioita!

Sanot:
        "Ymmärrän tuon kohdan, niin kuin se on kirjoitettu, eli ihminen sikiää aina synnissä."
        Sitten olet ymmärtänyt väärin.

Kehoittiko Jumala ihmisiä tekemään syntiä, kun Hän kehoitti lisääntymään???
        Sittenhän eläimetkin tekevät syntiä.

Aadam ja Eeva lankesivat syntiin, VAIKKA EIHÄN HEILLÄ OLLUT MITÄÄN PERISYNTIÄ. Keneltä he olisivat sen perinneet???

Taipumus tehdä syntiä EI OLE VIELÄ SYNTI!!!

Vasta sitten, kun ihminen lankeaa ja alkaa tehdä syntiä, hänestä tulee syntinen.

Etkö todella ymmärrä, mitä tuossa sanotaan:
        "niin on myös yhden vanhurskauden kautta elämän vanhurskaus tullut kaikkein ihmisten päälle"?

Voiko vanhurskas olla syntinen??

Oppisi on kovin ristiriitaista ja sekavaa.

Ymmärrätkö, että ihmisen kaikki teot ovat pahoja? Yksikään ihmisen teko ei kelpaa syntiinlankeamisen jälkeen Jumalalle.
        Miksi Jumala sitten kehottaa ihmistä elämään tai tekemään ylipäänsä mitään, kun ihminen tekee vain syntiä?
        Uskon kautta ihmine on vanhurskas, ei omien töiden kautta.
        Kyllä se noin juuri on, eli uskovainen on syntine ja vanhurskas.

Aavistelin oikein, kun epäilin, että väität ihmisen syntyvän samaan tilaan kuin Aadam ja Eeva ennen lankeamusta.
        Jos pystyt selittämään minulle, miten enkelit tai Lucifer eli sielunvihollinen itse on voinut joskus langeta syntiin, niin selitän miksi Aadam ja Eeva lankesivat, vaikka heissä ei ollut perisynnin vaikutusta.
        Siinäpä tosiaa ihmisjärjen ylittävä salaisuus, joka on ihmisiltä salattu.

• hohhoijaa...
        usko pois! kirjoitti:

Miksi runoilet omiasi?

Raamattu todistaa, että vauvat EIVÄT VOI USKOA:

"Kuinka kukaan voi uskoa, ellei hänelle julisteta?"
        Vauvoillehan kukaan ei julista.

Lapset ovat suurimpia taivasten valtakunnassa, koska Jeesus
        on ostanut heidät omakseen!
        Ei ostetun tarvitse uskoa!

Jotenkin ristiriitaista teidän oppinne. Väitätte että vauvat ovat uskovia ja
        heti perään, että he ovat perkeleen omia!!

Sekavaa oppia.

Laitappa tähän joku kohta Raamatusta todistaaksesi nuo väitteesi, "ostetun ei tarvitse uskoa".
        Väität tuolla, että ihmisellä on muitakin vaihtoehtoja pelastua, kuin usko. Ihminenhän voisi tuudittautua siihen, että "minutkin on ostettu, vaikka eläisin epäjumalan palvelijana", "ei ostetun tarvitse uskoa".

• usko pois!
        hohhoijaa... kirjoitti:

Laitappa tähän joku kohta Raamatusta todistaaksesi nuo väitteesi, "ostetun ei tarvitse uskoa".
        Väität tuolla, että ihmisellä on muitakin vaihtoehtoja pelastua, kuin usko. Ihminenhän voisi tuudittautua siihen, että "minutkin on ostettu, vaikka eläisin epäjumalan palvelijana", "ei ostetun tarvitse uskoa".

Raamattu ei missään sano, että vauvat uskovat.
        Miksi et luota Jumalan sanaa vaan oletat ja keksit omiasi. Oppisi perustuu
        olettamukseen.

Mistä vauvojen pitäisi pelastua? Vain sellainen tarvitsee pelastusta joka on
        hukkumassa.
        Hehän ovat pyhitettyjä ja tukevasti Jumalan kädessä
        Jer 1:5
        "ennenkuin sinä äidistä synnyit, minä sinut pyhitin..."

Tämä lupaus KOSKEE KAIKKIA IHMISIÄ!!!

Ap 10:15
        "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi."

Teillä on kovin ristiriitainen oppi.
        Väitätte, että vauvat ovat uskovia ja kuitenkin he olisivat syntisiä!!

Ei tuollainen ristiriita korjaannu sillä, että keksitte siihenkin uuden har-
        ha-opin, jonka mukaan vauvat ovat kaksiosaisia.
        Harha-oppia paikataan toisella harha-opilla, jolla näennäisesti paikataan
        harhaanmenoa.

Puuttuukohan sinulta kyky loogiseen ajatteluun:
        " Ihminenhän voisi tuudittautua siihen, että "minutkin on ostettu, vaikka eläisin epäjumalan palvelijana",

Eiköhän epäjumalan palvelija ole jo tehnyt valintansa synnin palvele-
        miseen.
        Vauva ei ole vielä tehnyt mitään, ei hyvää eikä pahaa, joten vertauksesi ontuu pahasti.
        Vasta kun hän alkaa tekemään syntiä, hänestä tulee syntinen:
        "JOKA SYNTIÄ TEKEE, on synnin orja."

• Jer. 26:18
        korjataan hiukan! kirjoitti:

No hyvä. Pidetäänpä todellakin RAAMATTU ylinpänä auktoriteettina. Armo on lahja Jumalalta, joka mahdollistaa elämän Kristuksessa; ei elämöintiä Kristuksesta. Nämä ketjut toinen toisensa jälkeen todistavat, miten ohueksi ja surkeaksi koko homma on valahtanut, kun aina jaanataan samoista asioista, tapellaan samoista jakeista ja julistetaan anateemaa jos joku ei tulkitse näitä jakeita juuri niinkuin jonkun toisen oppimestarit käskevät. Gal.5.22-23: "Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki." Tit. 3:9 "Vältä typeriä väittelyitä, sukuluetteloita sekä lakia koskevia riitoja ja kiistoja, sillä ne ovat hyödttömiä ja turhia." 1Joh 4:21 "Tämän käskyn me olemmekin häneltä saaneet; joka rakastaa Jumalaa, rakastakoon myös veljeään." 1Joh 5:1-3 "Jokainen joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on syntynyt Jumalasta, ja jokainen, joka rakastaa isää, rakastaa myös hänen lastaan. Siitä me tiedämme rakastavamme Jumalan lapsia, että me rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen KÄSKYJÄÄN. Sitähän Jumalan rakastaminen on, että pidämme hänen KÄSKYNSÄ, eivätkä ne ole raskaita noudattaa." Ryöväri ristillä sai armon koskapa hänellä ei ollut aikaisemmin ollut tilaisuutta ottaa tätä armoa vastaan, mutta minkälaiset karuselliaivot kuvittelevat että jos ryöväri olisi saanut armon kolmea vuotta aiemmin ja koko sen ajan hän olisi käyttänyt ryöstämiseen, raiskaamiseen ja murhaamiseen niin hän edelleenkin olisi ollut tervetullut Jumalan valtakuntaan. Armo on lahja, niin suunnaton lahja ettei meidän polo ihmisjärkemme sitä riitä setvaamaan. Ja tämän armon kautta, me olemme valmiit aloittamaan elämämme Herran edessä uudelta pohjalta. Mitä on uusi elämä? Kääntymystä, parannusta, pyrkimystä yhä enenevässä määrin Herran tahdon mukaiseen elämään, pyhien kirjoitusten tutkimista siinä hengessä josta Paavali kirjoittaa 2Tim. 3:16 "Jokainen pyhä, Jumalan Hengestä syntynyt kirjoitus on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään." Jos tässä ollaan kristittyjä, Herran lunastamia ihmisiä, kuka minkäkin kasteen kautta, niin mitäpä arvelette onko kunniaksi meidän Mestarillemme kun täällä rähistään kuin pahaiset kakarat ja haalataan jakeita torailun tuoksi sieltä ja täältä ollenkaan ymmärtämättä että tässä käytetään Jumalan sanaa kuin nyrkkirautaa, pelkästään siitä ilosta että saa tässä rähinässä tuntea olevansa niskanpäällä. Room 10:14 "...Kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Kuinka he voivat kuulla ellei kukaan julista?" Täällä julistetaan kyllä, mutta ei se julistus mitä nämä rähinät edustavat edusta pätkääkään sitä henkeä josta Jeesus puhuu: nöyryyden henkeä. Saatana lukee raamattua, hän on sen ahkerimpia lukijoita ja hän nauraa kaikuvalla äänellä kun huomaa kuinka me täällä revimme omien matalamielisten kiistojemme kanssa lokaan koko Jumalan seurakunnan.

• hyvä alku!
        Jer. 26:18 kirjoitti:

No hyvä. Pidetäänpä todellakin RAAMATTU ylinpänä auktoriteettina. Armo on lahja Jumalalta, joka mahdollistaa elämän Kristuksessa; ei elämöintiä Kristuksesta. Nämä ketjut toinen toisensa jälkeen todistavat, miten ohueksi ja surkeaksi koko homma on valahtanut, kun aina jaanataan samoista asioista, tapellaan samoista jakeista ja julistetaan anateemaa jos joku ei tulkitse näitä jakeita juuri niinkuin jonkun toisen oppimestarit käskevät. Gal.5.22-23: "Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki." Tit. 3:9 "Vältä typeriä väittelyitä, sukuluetteloita sekä lakia koskevia riitoja ja kiistoja, sillä ne ovat hyödttömiä ja turhia." 1Joh 4:21 "Tämän käskyn me olemmekin häneltä saaneet; joka rakastaa Jumalaa, rakastakoon myös veljeään." 1Joh 5:1-3 "Jokainen joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on syntynyt Jumalasta, ja jokainen, joka rakastaa isää, rakastaa myös hänen lastaan. Siitä me tiedämme rakastavamme Jumalan lapsia, että me rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen KÄSKYJÄÄN. Sitähän Jumalan rakastaminen on, että pidämme hänen KÄSKYNSÄ, eivätkä ne ole raskaita noudattaa." Ryöväri ristillä sai armon koskapa hänellä ei ollut aikaisemmin ollut tilaisuutta ottaa tätä armoa vastaan, mutta minkälaiset karuselliaivot kuvittelevat että jos ryöväri olisi saanut armon kolmea vuotta aiemmin ja koko sen ajan hän olisi käyttänyt ryöstämiseen, raiskaamiseen ja murhaamiseen niin hän edelleenkin olisi ollut tervetullut Jumalan valtakuntaan. Armo on lahja, niin suunnaton lahja ettei meidän polo ihmisjärkemme sitä riitä setvaamaan. Ja tämän armon kautta, me olemme valmiit aloittamaan elämämme Herran edessä uudelta pohjalta. Mitä on uusi elämä? Kääntymystä, parannusta, pyrkimystä yhä enenevässä määrin Herran tahdon mukaiseen elämään, pyhien kirjoitusten tutkimista siinä hengessä josta Paavali kirjoittaa 2Tim. 3:16 "Jokainen pyhä, Jumalan Hengestä syntynyt kirjoitus on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään." Jos tässä ollaan kristittyjä, Herran lunastamia ihmisiä, kuka minkäkin kasteen kautta, niin mitäpä arvelette onko kunniaksi meidän Mestarillemme kun täällä rähistään kuin pahaiset kakarat ja haalataan jakeita torailun tuoksi sieltä ja täältä ollenkaan ymmärtämättä että tässä käytetään Jumalan sanaa kuin nyrkkirautaa, pelkästään siitä ilosta että saa tässä rähinässä tuntea olevansa niskanpäällä. Room 10:14 "...Kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Kuinka he voivat kuulla ellei kukaan julista?" Täällä julistetaan kyllä, mutta ei se julistus mitä nämä rähinät edustavat edusta pätkääkään sitä henkeä josta Jeesus puhuu: nöyryyden henkeä. Saatana lukee raamattua, hän on sen ahkerimpia lukijoita ja hän nauraa kaikuvalla äänellä kun huomaa kuinka me täällä revimme omien matalamielisten kiistojemme kanssa lokaan koko Jumalan seurakunnan.

Voi kumpa muillakin vl-uskovilla olisi tuo sama asenne ja mielenlaatu.
        Silloin loppuisi toisten uskovien tuomitseminen epäuskoisiksi ja oman
        oikeassaolemisen korostaminen.

PS. Olikohan tarkoituksesi käyttää nimimerkkinä Jer 26:13,
        sillä ei tuo Jer 26:18 oikein istu tähän keskusteluun?
        Sattuuhan sitä.

"Siitä teidät tunnetaan minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus" Joh 13:35.

• 1+1
        hyvä alku! kirjoitti:

Voi kumpa muillakin vl-uskovilla olisi tuo sama asenne ja mielenlaatu.
        Silloin loppuisi toisten uskovien tuomitseminen epäuskoisiksi ja oman
        oikeassaolemisen korostaminen.

PS. Olikohan tarkoituksesi käyttää nimimerkkinä Jer 26:13,
        sillä ei tuo Jer 26:18 oikein istu tähän keskusteluun?
        Sattuuhan sitä.

"Siitä teidät tunnetaan minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus" Joh 13:35.

""Mitä on uusi elämä? Kääntymystä, parannusta, pyrkimystä yhä enenevässä määrin Herran tahdon mukaiseen elämään, pyhien kirjoitusten tutkimista siinä hengessä josta Paavali kirjoittaa 2Tim. 3:16 "Jokainen pyhä, Jumalan Hengestä syntynyt kirjoitus on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään."""

Uusi elämä on Kristuksessa. Pyhien kirjoitusten tutkimista eli Raamatun tutkimista, jota pidettiin aikaisemmin SRK:n taholta vähän vaarallisena, mutta tuokin antamasi jae osoittaa sen, että Raamatun sanassa, siis kirjoitetussa on Pyhä Henki ja on Jumalan Hengestä syntynyt ja siksi Raamatun tutkiminen ja lukeminen on hyödyllistä uskovaiselle ja sitä paitsi Raamatun kirjoituksista voimme löytää Jeesuksen Kristuksen, jota ei välttämättä seuroista löydy.

• perämela

Silloin ei uskota syntejä anteeksi noin vain tosta vaan, vaan silloin uskotaan Jeesukseen Kristukseen, ja myöskin seurataan Häntä opissa ja elämässä.

Ei Hän tullut heittelemään anteeksiantoja sikakaukaloille, vaan vetämään puoleensa ihmiset pois kaukaloista, eli pelastamalla heidät jo tässä ajassa p...leen palveluksesta puhdistamalla heidät kaikesta synnistä ja vääryydestä, antamalla uuden elämän alun, vaelluksen ja ikuisen ikuisuuden.

• näin se on!

Eiköhän se ole yksi vl-harha-opin peruspilareista, että ihminen voi
      uskoa syntinsä anteeksi, kun vl-saarnaaja julistaa ne hänelle anteeksia!!!

Ei tähän pidä sotkea Jeesusta!

SRK:n oppi on tärkeämpää kuin Jumalan sana.

• etsivä-xx

Jeesuksen nimessä ja veressä.

1. Kor. 6:11
        Tällaisia jotkut teistä olivat ennen, mutta nyt teidät on pesty puhtaiksi ja tehty pyhiksi ja vanhurskaiksi Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä ja Jumalamme Hengen voimasta. [Ap. t. 22:16; 1. Kor. 1:2; Tit. 3:5]
        Ef. 1:
        Kristuksen veressä meillä on lunastus, rikkomustemme anteeksianto. Näin Jumala on antanut armonsa rikkauden [Ap. t. 20:28; Kol. 1:14; Hepr. 9:12; 1. Piet. 1:18,19]

• etsivä-xx
        etsivä-xx kirjoitti:

Tällaisia jotkut teistä olivat ennen, mutta nyt teidät on pesty puhtaiksi ja tehty pyhiksi ja vanhurskaiksi Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä ja Jumalamme Hengen voimasta. [Ap. t. 22:16; 1. Kor. 1:2; Tit. 3:5]
        Ef. 1:
        Kristuksen veressä meillä on lunastus, rikkomustemme anteeksianto. Näin Jumala on antanut armonsa rikkauden [Ap. t. 20:28; Kol. 1:14; Hepr. 9:12; 1. Piet. 1:18,19]

Jumalan Hengen voimasta

Matt. 12:28
        Mutta jos minä karkotan pahoja henkiä Jumalan Hengen voimalla, silloinhan Jumalan valtakunta on jo tullut teidän luoksenne.

Ap. t. 1:2
        aina siihen päivään saakka, jona hän Pyhän Hengen voimalla antoi valitsemilleen apostoleille käskynsä, ennen kuin hänet otettiin taivaaseen. [Luuk. 6:13, Luuk. 9:51, Luuk. 24:46-51]

Ap. t. 6:3
        Valitkaa siis, veljet, keskuudestanne seitsemän hyvämaineista miestä, jotka ovat Hengen ja viisauden täyttämiä, niin me asetamme heidät tähän tehtävään. [1. Tim. 3:7]

Pyhää Henkeä ei saanut sellaisen ihmisen puheesta, joka oli kuin Simon.
        Ap. t. 8:15

Perille tultuaan nämä rukoilivat Samarian uskovien puolesta, että he saisivat Pyhän Hengen.

Ap. t. 8:17
        Pietari ja Johannes panivat kätensä heidän päälleen, ja he saivat Pyhän Hengen. [Ap. t. 19:6]

Ap. t. 8:18
        Kun Simon näki, että ne, joiden päälle apostolit panivat kätensä, saivat Hengen, hän tarjosi heille rahaa

Ap. t. 8:19
        ja sanoi: "Antakaa minullekin tuollainen valta, että kenen päälle panen käteni, se saa Pyhän Hengen."

hänelle vastattiin
        20 Mutta Pietari sanoi hänelle: "Kadotukseen joudut rahoinesi, kun luulet, että Jumalan lahja on rahalla ostettavissa! [Matt. 10:8]
        21 Sinulla ei ole tässä osaa eikä arpaa, sillä sinä et ole vilpitön Jumalan edessä. [Ef. 5:5]
        22 Käänny siis tästä pahuudestasi ja rukoile Herraa! Kenties hän antaa ajatuksesi anteeksi. [2. Tim. 2:25]

Voidaan kiistellä siitä kenellä Pyhä Henki, mutta vain Pyhän Hengen voimlla syntyy usko, Raamatussa siis niiden henkilöiden puheen ja siunauksen kautta, joilla oli Henki.

• etsivä-xx kirjoitti:

Jumalan Hengen voimasta

Mutta jos minä karkotan pahoja henkiä Jumalan Hengen voimalla, silloinhan Jumalan valtakunta on jo tullut teidän luoksenne.

aina siihen päivään saakka, jona hän Pyhän Hengen voimalla antoi valitsemilleen apostoleille käskynsä, ennen kuin hänet otettiin taivaaseen. [Luuk. 6:13, Luuk. 9:51, Luuk. 24:46-51]

Valitkaa siis, veljet, keskuudestanne seitsemän hyvämaineista miestä, jotka ovat Hengen ja viisauden täyttämiä, niin me asetamme heidät tähän tehtävään. [1. Tim. 3:7]

Perille tultuaan nämä rukoilivat Samarian uskovien puolesta, että he saisivat Pyhän Hengen.

Pietari ja Johannes panivat kätensä heidän päälleen, ja he saivat Pyhän Hengen. [Ap. t. 19:6]

Kun Simon näki, että ne, joiden päälle apostolit panivat kätensä, saivat Hengen, hän tarjosi heille rahaa

ja sanoi: "Antakaa minullekin tuollainen valta, että kenen päälle panen käteni, se saa Pyhän Hengen."

hänelle vastattiin
        20 Mutta Pietari sanoi hänelle: "Kadotukseen joudut rahoinesi, kun luulet, että Jumalan lahja on rahalla ostettavissa! [Matt. 10:8]
        21 Sinulla ei ole tässä osaa eikä arpaa, sillä sinä et ole vilpitön Jumalan edessä. [Ef. 5:5]
        22 Käänny siis tästä pahuudestasi ja rukoile Herraa! Kenties hän antaa ajatuksesi anteeksi. [2. Tim. 2:25]

Voidaan kiistellä siitä kenellä Pyhä Henki, mutta vain Pyhän Hengen voimlla syntyy usko, Raamatussa siis niiden henkilöiden puheen ja siunauksen kautta, joilla oli Henki.

Missä noista selviää, että se on Tavastie?

• etsivä-xx
        etsivä-xx kirjoitti:

Ef. 1:

Taivastiestä Kes. Et voi olla tosissasi siinä että edellä olevasa ei olisi taivastietä. Sitähän syntein anteeksiantamukseen uskominen tarkoittaa että saamme Kristuksen vanhurksudesta osallisuuden ja iankaikkisen elämän.

Room. 6:23

Synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme. [1. Moos. 2:17; Jaak. 1:15 | Room. 5:18; 1. Kor. 15:22]

Jumalan palvelijoiksi vapautetut
        15 Miten siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme elä lain vaan armon alaisina? Emme toki! [1. Kor. 9:21; Gal. 2:17,18]
        16 Tehän tiedätte, että jos antaudutte orjina tottelemaan jotakuta, olette juuri sen orjia, jota tottelette. Te joko palvelette syntiä, mikä johtaa kuolemantuomioon, tai olette kuuliaisia Jumalalle, mikä johtaa vapauttavaan tuomioon. [Joh. 8:34; 2. Piet. 2:19]
        17 Jumalalle kiitos, te jotka olitte synnin orjia, olette nyt tulleet koko sydämestänne kuuliaisiksi sille opetukselle, jonka ohjattavaksi teidät on uskottu. [2. Tim. 1:13]
        18 Olette päässeet vapaiksi synnin orjuudesta ja palvelette nyt vanhurskautta -- [1. Piet. 2:16]
        19 käytän yksinkertaista kieltä, jotta voisitte ymmärtää minua. Ennen te annoitte itsenne saastaisuuden ja pahuuden palvelukseen ja saitte aikaan pahuutta. Antautukaa nyt palvelemaan Jumalan tahtoa, niin hän pyhittää teidät. [Room. 7:5, Room. 12:1]
        20 Kun olitte synnin orjia, ette voineet palvella vanhurskautta.
        21 Minkä sadon te siitä korjasitte? Kaikkea sellaista mitä nyt häpeätte, sillä sen loppuna on kuolema. [Sananl. 14:12; Room. 8:13; Ef. 5:12; Fil. 3:19]
        22 Mutta kun nyt olette päässeet vapaiksi synnistä ja tulleet Jumalan palvelijoiksi, te korjaatte satona pyhityksen ja saatte lopuksi ikuisen elämän. [1. Piet. 1:9]
        23 Synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme. [1. Moos. 2:17;

• kiitossinulle
        etsivä-xx kirjoitti:

Jumalan Hengen voimasta

hänelle vastattiin

Kirjoitat oikein. Niin se on.

Autuas on se, jonka synnit ovat anteeksi Jeesuksen veressä. Kun Pyhä Henki tämän uskon synnyttää ja ihminen ottaa lahjauskon vastaan, silloin päästään taivastielle.

Monet ihmiset ovat kasaamassa kiviä, risuja, ehtoja, kiristyksiä ja kaikennäköistä haittaa lähimmäisen tielle. Mutta sinä sanoit mielestäni asian oikein.

Se on Jumalan armoteko, että ihminen uskoo syntinsä anteeksi, Jeesuksen verellä maksetuiksi. Kiitos Jumalalle, ja kiitos sinulle.

• etsivä-xx kirjoitti:

Taivastiestä Kes. Et voi olla tosissasi siinä että edellä olevasa ei olisi taivastietä. Sitähän syntein anteeksiantamukseen uskominen tarkoittaa että saamme Kristuksen vanhurksudesta osallisuuden ja iankaikkisen elämän.

Room. 6:23

Synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme. [1. Moos. 2:17; Jaak. 1:15 | Room. 5:18; 1. Kor. 15:22]

Jumalan palvelijoiksi vapautetut
        15 Miten siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme elä lain vaan armon alaisina? Emme toki! [1. Kor. 9:21; Gal. 2:17,18]
        16 Tehän tiedätte, että jos antaudutte orjina tottelemaan jotakuta, olette juuri sen orjia, jota tottelette. Te joko palvelette syntiä, mikä johtaa kuolemantuomioon, tai olette kuuliaisia Jumalalle, mikä johtaa vapauttavaan tuomioon. [Joh. 8:34; 2. Piet. 2:19]
        17 Jumalalle kiitos, te jotka olitte synnin orjia, olette nyt tulleet koko sydämestänne kuuliaisiksi sille opetukselle, jonka ohjattavaksi teidät on uskottu. [2. Tim. 1:13]
        18 Olette päässeet vapaiksi synnin orjuudesta ja palvelette nyt vanhurskautta -- [1. Piet. 2:16]
        19 käytän yksinkertaista kieltä, jotta voisitte ymmärtää minua. Ennen te annoitte itsenne saastaisuuden ja pahuuden palvelukseen ja saitte aikaan pahuutta. Antautukaa nyt palvelemaan Jumalan tahtoa, niin hän pyhittää teidät. [Room. 7:5, Room. 12:1]
        20 Kun olitte synnin orjia, ette voineet palvella vanhurskautta.
        21 Minkä sadon te siitä korjasitte? Kaikkea sellaista mitä nyt häpeätte, sillä sen loppuna on kuolema. [Sananl. 14:12; Room. 8:13; Ef. 5:12; Fil. 3:19]
        22 Mutta kun nyt olette päässeet vapaiksi synnistä ja tulleet Jumalan palvelijoiksi, te korjaatte satona pyhityksen ja saatte lopuksi ikuisen elämän. [1. Piet. 1:9]
        23 Synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme. [1. Moos. 2:17;

Synnin saaminen anteeksi Jeesuksessa on totta, mutta miten huomen aamulla, on sekin jo selvää?
        Harmi vain jos kuolet yöllä.
        Ennen, -50 luvulla eräs saarnaaja sanoi, - ei synnin poispaneminen tai anteeksi anto pelasta, vaan tekee tien kulkemisien helpommaksi.
        Näin se on.
        Hän jatkoi usein, vain usko Jeesukseen pelastaa ja vie Taivaaseen.
        Silloin VL näkemys oli hyvä, nyt kyseenalainen.
        Se ei vanhurskauta jos uskoo synnit anteeksi, kun siihen asti, mitä uutta tekee. Parempi on uskoa Jeesus Herraksi, se pätee nyt ja aina.
        Kes.

• sini soininen

"kun vl-saarnaaja julistaa ne hänelle anteeksia"

Mutta hänhän vain julistaa sitä, että ne on jo anteeksiannetut, koska Jeesus Kristus on ne jo sovittanut, ja siksi sanotaan: Jeesuksen nimessä ja veressä. Ei vl-saarnaaja ratkaise sitä, saako synnit anteeksi vai ei, koska ne on jo täydellisesti kannettu ja sovitettu ristinpuulla Golkatalla. Lunastus ja anteeksiantamus ei ole vl-saarnaajassa, eikä hänen julistuksessa, vaan niinkuin Raamattu sanoo: Hänessä (Jeesuksessa Kristuksessa) meillä on lunastus ja syntien anteeksiantamus.

• teijo huusela

Kiitos sini kun kirjoitat asiaa, etkä hauku, vaan kiinnität huomiotasi vain uskonasioihin ei ihmisiin. Olet poikkeus näissä kirjoittelijoista ja on kiva havaita, että täällä on myös uskovaisia kirjoittelemassa. Itse pidin tuosta kirjoittelussasi:

""Lunastus ja anteeksiantamus ei ole vl-saarnaajassa, eikä hänen julistuksessa, vaan niinkuin Raamattu sanoo: Hänessä (Jeesuksessa Kristuksessa) meillä on lunastus ja syntien anteeksiantamus. ""

• yksi sinulta puuttuu

Tämä menee oikein JUmaölan sanan mukaisesti tällä tavalla.

Mutta miksi vanhoillislestadiolaiset valehtelevat, hehän eivät usko tällä tavalla.

Jumalan sanan (= Isä Poika ja Pyhä Henki) lupauksiin uskominen ei vanhoillislestadiolaisuudessa riitä.
        (Ei muuten muissakaan lestadiolaistyhmissä, tiedoksi vain)

Synneistä päästävällä henkilöllä on oltava vanhoillislestadiolaisten sertifikaatti, jota kutsutaan harhaanjohtavasti Jumalan nimellä Pyhäksi Hengeksi.

Muilla Jeesuksen opetuslapsilla ei ole vl-teologian mukaan syntien anteeksiantamisen valtaa ja virkaa koska vanhoillislestadiolainen sertifikaatti puuttuu (tätä humpuukia kutsutaan juhlallisilla sanoilla "muualla ei ole asuvaista Pyhää Henkeä". Ja tämä on juuri harhaopin ydin vanhoillislestadiolaisuudessa, väärä seurakuntaoppi,
        eikä yksin heillä, - valitettavasti.

• etsivä-xx

Älähän kes nyt sotke niitäa tilanetita missä jeesu itse oli maanpäällä ja kyse oli hänen omista sanoistaan siihen tilenteeseen mikä on nyt.

Ryövärikin uskoi lupauksen päälle samoin kuin vanhan liiton pyhät kuten abraham. Jeesus ei vielä ollut kuollut eikä syntien sovitus vielä ollut taphatunut.

Meneppä nyt sitten vähän pidemmälle ajassa. Jeesuksen kuoleman jälkeiseen aikaan.

jatkan tästä toiseen osioon

• etsivä-xx

uskomalla synnit anteeksi.

Tämähän on Raamantu perusasia että synnit uskotaan anteeksi. Otetaanpa tähän nyt vaikka vähän SLY:n tekstiä:

Psalmi 32

Nyt siis laulaja haluaa asettaa onniteltavaksi juuri sellaisen ihmisen, joka on saanut syntinsä anteeksi. Juuri tähän Paavali tarttuu Roomalaiskirjeen 4. luvussa: Vanhan liiton pyhät - Aabraham ja Daavid - eivät kelvanneet Jumalalle siksi, että he olivat eläneet tarkoin Mooseksen lain mukaan tai yleensäkään niin, että he olisivat noudattaneet Jumalan käskyjä. Heidän turvanaan oli syntien anteeksiantamus. Siksi jokaisen - juutalaisenkin - , joka tahtoo uskoa kuten Vanhan liiton pyhät, tulee turvata syntien anteeksiantamukseen Jeesuksen verssä. Molemmat testamentit todistavat siis samaa. Juuri tässä on luterilaisen uskon sydänäänet kuultavissa

• etsivä-xx kirjoitti:

uskomalla synnit anteeksi.

Tämähän on Raamantu perusasia että synnit uskotaan anteeksi. Otetaanpa tähän nyt vaikka vähän SLY:n tekstiä:

Psalmi 32

Nyt siis laulaja haluaa asettaa onniteltavaksi juuri sellaisen ihmisen, joka on saanut syntinsä anteeksi. Juuri tähän Paavali tarttuu Roomalaiskirjeen 4. luvussa: Vanhan liiton pyhät - Aabraham ja Daavid - eivät kelvanneet Jumalalle siksi, että he olivat eläneet tarkoin Mooseksen lain mukaan tai yleensäkään niin, että he olisivat noudattaneet Jumalan käskyjä. Heidän turvanaan oli syntien anteeksiantamus. Siksi jokaisen - juutalaisenkin - , joka tahtoo uskoa kuten Vanhan liiton pyhät, tulee turvata syntien anteeksiantamukseen Jeesuksen verssä. Molemmat testamentit todistavat siis samaa. Juuri tässä on luterilaisen uskon sydänäänet kuultavissa

Vaikuttaa, ettet ole oma itsesi?
        Mutta nyt; eikö Jeesuksen elämä ja kuolema ole meidänkin tie, Raamatun mukaan.
        Kuka on parempi esimerkki?
        Ryöväri uskoi Jumalan lupukseen, profetioon ja tiesi, että Jeesus on Messias, Herra. Se riitti, ja se RIITTÄÄ NYTKIN:
        Tuosta Psalmista, se koski VAIN Meitä Juutalaisia, ei pakanoita ja silloin oli Vanha Liitto, nyt kristityt elävät Uutta Liittoa, jossa PAKANAT OVAT SAMAN ARVOISIA.
        Kaukaa on hakeminen, mutta ei onnistu!
        Muuten, Jeesus on hyvä kirjoittaa Isolla J- kirjaimella.
        Kes.

• kaikki anteeks jussi
        Kesitas kirjoitti:

Ryöväri uskoi Jumalan lupukseen, profetioon ja tiesi, että Jeesus on Messias, Herra. Se riitti, ja se RIITTÄÄ NYTKIN:
        Tuosta Psalmista, se koski VAIN Meitä Juutalaisia, ei pakanoita ja silloin oli Vanha Liitto, nyt kristityt elävät Uutta Liittoa, jossa PAKANAT OVAT SAMAN ARVOISIA.
        Kes.

Uskohan Jussi syntisi anteeksi niin saat rauhan tunnollesi. Eikö olekin huono olla kun ei ole rauhaa sydämessä.

• etsivä-xx
        Kesitas kirjoitti:

Kes.

Juutalaiseksi syntynyt Paavali olis siis väärässä kaikessa opetuksessaan, niinkö.
        Abrahamin lapsia eivät ole vain Juutalaiset.
        Muisteleppa mitä Abrahamille luvattiin:
        "Tällainen on liitto, johon minä sinut otan. Sinusta on tuleva monien kansojen kantaisä. [Jes. 51:2; Room. 4:17]

Room. 4:3

Mitä sanovat kirjoitukset? "Abraham uskoi Jumalan lupaukseen, ja Jumala katsoi hänet vanhurskaaksi." [1. Moos. 15:6; Gal. 3:6; Jaak. 2:23]

Room. 4:10

Oliko Abraham silloin ympärileikattu? Ei ollut, hän oli vielä ympärileikkaamaton.

Room. 4:12

Samoin hän on ympärileikattujen isä, jos nämä myös seuraavat sitä uskon tietä, jota isämme Abraham kulki ollessaan vielä ympärileikkaamaton. [Matt. 3:9; Luuk. 19:9]

Room. 4:13

Ei Jumala sen vuoksi luvannut Abrahamille ja hänen jälkeläisilleen koko maailmaa perinnöksi, että Abraham noudatti lakia, vaan siksi, että Abraham katsottiin vanhurskaaksi, kun hän uskoi. [1. Moos. 15:5,6; Room. 9:8; Gal. 3:18]

Room. 4:17

niin kuin on kirjoitettu: "Minä olen tehnyt sinut monien kansojen isäksi." Tähän Jumalaan Abraham uskoi, häneen, joka tekee kuolleet eläviksi ja kutsuu olemattomat olemaan. [1. Moos. 17:4 | Joh. 5:21]

Room. 4:18

Abraham toivoi, vaikka toivoa ei ollut, ja niin hän uskoi tulevansa monien kansojen kantaisäksi näiden sanojen mukaisesti: "Näin suuri

olemme vapaan vaimon jälkeläisiä raamatun mukaan. Lupaus koskee meitä.

Gal. 4:23

Orjattaren poika syntyi luonnonjärjestyksen mukaisesti, vapaan naisen poika sen sijaan lupauksen voimasta. [1. Moos. 16:4, 1. Moos. 17:16]

Gal. 4:30

Mutta mitä pyhät kirjoitukset sanovatkaan? "Aja pois orjatar ja hänen poikansa, sillä orjattaren poika ei saa jakaa perintöä vapaan naisen pojan kanssa." [1. Moos. 21:10]

Gal. 4:31

Me emme siis, veljet, ole orjattaren vaan vapaan naisen lapsia. [Gal. 3:29]

• Varo tätä!
        kaikki anteeks jussi kirjoitti:

Uskohan Jussi syntisi anteeksi niin saat rauhan tunnollesi. Eikö olekin huono olla kun ei ole rauhaa sydämessä.

Jos ihminen uskoo syntinsä anteeksi vl-tapaan, niin hän tarttuu valheen isän saatanan syöttiin.

• etsivä-xx kirjoitti:

Juutalaiseksi syntynyt Paavali olis siis väärässä kaikessa opetuksessaan, niinkö.
        Abrahamin lapsia eivät ole vain Juutalaiset.
        Muisteleppa mitä Abrahamille luvattiin:
        "Tällainen on liitto, johon minä sinut otan. Sinusta on tuleva monien kansojen kantaisä. [Jes. 51:2; Room. 4:17]

Mitä sanovat kirjoitukset? "Abraham uskoi Jumalan lupaukseen, ja Jumala katsoi hänet vanhurskaaksi." [1. Moos. 15:6; Gal. 3:6; Jaak. 2:23]

Oliko Abraham silloin ympärileikattu? Ei ollut, hän oli vielä ympärileikkaamaton.

Samoin hän on ympärileikattujen isä, jos nämä myös seuraavat sitä uskon tietä, jota isämme Abraham kulki ollessaan vielä ympärileikkaamaton. [Matt. 3:9; Luuk. 19:9]

Ei Jumala sen vuoksi luvannut Abrahamille ja hänen jälkeläisilleen koko maailmaa perinnöksi, että Abraham noudatti lakia, vaan siksi, että Abraham katsottiin vanhurskaaksi, kun hän uskoi. [1. Moos. 15:5,6; Room. 9:8; Gal. 3:18]

niin kuin on kirjoitettu: "Minä olen tehnyt sinut monien kansojen isäksi." Tähän Jumalaan Abraham uskoi, häneen, joka tekee kuolleet eläviksi ja kutsuu olemattomat olemaan. [1. Moos. 17:4 | Joh. 5:21]

Room. 4:18

Abraham toivoi, vaikka toivoa ei ollut, ja niin hän uskoi tulevansa monien kansojen kantaisäksi näiden sanojen mukaisesti: "Näin suuri

olemme vapaan vaimon jälkeläisiä raamatun mukaan. Lupaus koskee meitä.

Gal. 4:23

Orjattaren poika syntyi luonnonjärjestyksen mukaisesti, vapaan naisen poika sen sijaan lupauksen voimasta. [1. Moos. 16:4, 1. Moos. 17:16]

Gal. 4:30

Mutta mitä pyhät kirjoitukset sanovatkaan? "Aja pois orjatar ja hänen poikansa, sillä orjattaren poika ei saa jakaa perintöä vapaan naisen pojan kanssa." [1. Moos. 21:10]

Gal. 4:31

Me emme siis, veljet, ole orjattaren vaan vapaan naisen lapsia. [Gal. 3:29]

>>Juutalaiseksi syntynyt Paavali olis siis väärässä kaikessa opetuksessaan, niinkö.** Ei minun mielestä, ollenkaan.
        Hänhän oli ensimmäisiä joka vei evankeliumia Pakanoille.

Abrahamin lapset ovat nimenomaan juutalaisia, ei pakanoita.
        Gen 12;1-3;
        1 Herra sanoi Abramille: "Lähde maastasi, asuinsijoiltasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan.
        2 Minä teen sinusta suuren kansan ja siunaan sinua, ja sinun nimesi on oleva suuri ja siinä on oleva siunaus.
        3 Minä siunaan niitä, jotka siunaavat sinua, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinun saamasi siunaus tulee siunaukseksi kaikille maailman kansoille."
        Juuri Abrahamia siunaamalla siunaat Israelia ja se tulee siunaukseksi, jopa Sinullekin.

Monet kansat tarkoittavat myös heimoja, juutalainen on aina juutalainen kansa.

Ihmeellisiä kohtia, jotka eivät liity synninanteeksi saamisen uskon kautta pelastumiseen.

Mitä sanovat kirjoitukset? "Abraham uskoi Jumalan lupaukseen, ja Jumala katsoi hänet vanhurskaaksi." [1. Moos. 15:6; Gal. 3:6; Jaak. 2:23]** Juuri näin, usko Hänellä oli JUMALAAN ja Hänen LUPUKSEEN; siksi Hän oli vanhurskas, mutta synnistä Hänen ei saanut armahdusta, lestadioliseltakaan.

>>>Oliko Abraham silloin ympärileikattu? Ei ollut, hän oli vielä ympärileikkaamaton.** Tiedätkö miksi? Siksi kun ympärileikkaus oli LIITTO, joka johtui omasta maasta. Omaa maata Hänellä ei silloin ollut.

Samoin hän on ympärileikattujen isä, jos nämä myös seuraavat sitä uskon tietä, jota isämme Abraham kulki ollessaan vielä ympärileikkaamaton. ** ???? Miten se liittyy, - usko synnit anteeksi, niin pelastut?

Ei Jumala sen vuoksi luvannut Abrahamille ja hänen jälkeläisilleen koko maailmaa perinnöksi, että Abraham noudatti lakia, vaan siksi, että Abraham katsottiin vanhurskaaksi, kun hän uskoi. ** Amen. Näin me juutalaiset teemme, uskomme oikein Raamatun mukaan.

niin kuin on kirjoitettu: "Minä olen tehnyt sinut monien kansojen isäksi." Tähän Jumalaan Abraham uskoi, häneen, joka tekee kuolleet eläviksi ja kutsuu olemattomat olemaan. ** Tunnen erään Rahikaisen, Hänelle tuli turkkilainen Alyah paksuksi Turkissa ja Hän elää siellä turkkilaisena.
        En enää jaksa sillä näissä ei ole mitään logiikkaa, avaukseen.
        Kes.

• all too human

Tie omaan taivaaseen johtaa oman helvetin hekuman kautta. Himomaailma on jo helvettiä maanpäällä. "Ylösnousemuskesta osallisislla" ei toisella kuolemalla ole valtaa.(Luuk.20:34-9(Ilm.20:6).

"Tie taivaaseen avautuu uskomalla synnit anteeksi": "inhimmillistä, liian inhimmillistä", mikä erottaa Jumalasta.

• SRK vain rahastaa

rahastaa, äärettömän riitainen lahko ( yli 20 eri lahkoa), useat psykopaatit,
      aikuiset miehet yrittävät keinoin jos toisinkin päästä auktoriteetiksi,
      uhkailulla saa uskonnon , syntejä ei saa kuin vaan meillä.
      Siis syntejä vain ME, monet vl on uskonut moiseen uhkailuun, jäsenmaksut maksuksi jotta "kukkopojat pääsevät lomalle" ja lammaslauma maksaa.

Jeesus pelastaa, ei lapinpappi LLL.

• ot huomioon

Huomioi ettei vanhoillislestadiolaisuus edusta lestadiolaista traditiota. Tarkoitan sitä, ettei Lars Leeviä sotketa tähän.

Lestadiolaisuudessa (siis es.lest.) ei ole yhtäkään palkattua henkilöä, vaan kaikki tehdään talkoilla ja lahjoitukset ovat täysin vapaaehtoisia jäsenmaksua myöten.

Rahastus ei siis kuulu lestadiolaiseen traditioon.

• ot huomioon:lle
        ot huomioon kirjoitti:

Huomioi ettei vanhoillislestadiolaisuus edusta lestadiolaista traditiota. Tarkoitan sitä, ettei Lars Leeviä sotketa tähän.

Lestadiolaisuudessa (siis es.lest.) ei ole yhtäkään palkattua henkilöä, vaan kaikki tehdään talkoilla ja lahjoitukset ovat täysin vapaaehtoisia jäsenmaksua myöten.

Rahastus ei siis kuulu lestadiolaiseen traditioon.

Huomioi ettei SRKlestadiolaisuus edusta vanhoillislestadiolaista traditiota. Tarkoitan sitä, ettei vanhoillislestadiolaisuutta sotketa tähän.

• kuin on assia
        ot huomioon:lle kirjoitti:

Huomioi ettei SRKlestadiolaisuus edusta vanhoillislestadiolaista traditiota. Tarkoitan sitä, ettei vanhoillislestadiolaisuutta sotketa tähän.

SRK on tietääkseni vanhoillislestadiolisen kattojärjestö.
        Kuinka sinä voit väittää, että SRK olisi jokin eri herätysliike?
        Kaikki te olette käsitykseni mukaan samaa "vain me pelastumme" ryhmää.

Vai kuinka?

On täällä tosin ainakin kaksi nimimerkkiä ollut ilahduttavana poikkeuksena massasta.

• kuin on assia:lle
        kuin on assia kirjoitti:

SRK on tietääkseni vanhoillislestadiolisen kattojärjestö.
        Kuinka sinä voit väittää, että SRK olisi jokin eri herätysliike?
        Kaikki te olette käsitykseni mukaan samaa "vain me pelastumme" ryhmää.

Vai kuinka?

On täällä tosin ainakin kaksi nimimerkkiä ollut ilahduttavana poikkeuksena massasta.

Lähes oikein, mutta

SRK on SRKlaisen vanhoilkislestadiolaisuuden päämaja. Vanhoillisuus on aikojen kuluessa jakautunut kymmenisen kertaa. Tasaisen vauhdin taulukon mukaan uuden jakautumisen tapahtua näillä hetkillä. Ollaan jo myöhässä.

Toki SRKlaisuus usein mielletään koko vanhoillisuudeksi, johtunee siitä että SRKlaisuus on suurin eriseura.
        Alla listaa, kovin paljon on sakkeja. Osa noista on jo kuihtunut pois kokonaan:

Vanhoillislestadiolaisuus (itälestadiolaisuus)

-SRKlainen

-Rauhansanalaisuus (l. pikkuesikoisuus)

-Sillanpääläisyys

-Elämänsanalaisuus (vanhoillisuuden pappishajaannus)

-Lyngenin suunta;

-liberaalit Lyngenit

-Valkoiset enkelit

-Leskisläisyys

-Svenska kristna frisförbund

-Korpelalaisuus

• 12+1
        kuin on assia:lle kirjoitti:

Lähes oikein, mutta

SRK on SRKlaisen vanhoilkislestadiolaisuuden päämaja. Vanhoillisuus on aikojen kuluessa jakautunut kymmenisen kertaa. Tasaisen vauhdin taulukon mukaan uuden jakautumisen tapahtua näillä hetkillä. Ollaan jo myöhässä.

Toki SRKlaisuus usein mielletään koko vanhoillisuudeksi, johtunee siitä että SRKlaisuus on suurin eriseura.
        Alla listaa, kovin paljon on sakkeja. Osa noista on jo kuihtunut pois kokonaan:

Vanhoillislestadiolaisuus (itälestadiolaisuus)

-SRKlainen

-Rauhansanalaisuus (l. pikkuesikoisuus)

-Sillanpääläisyys

-Elämänsanalaisuus (vanhoillisuuden pappishajaannus)

-Lyngenin suunta;

-liberaalit Lyngenit

-Valkoiset enkelit

-Leskisläisyys

-Svenska kristna frisförbund

-Korpelalaisuus

lisää vielä

- pietismiläisyys,
        - pellikkalaisuus
        yms.

• synnit anteeksi

tee Jussi parannus ja usko syntisi anteeksi niin ei ole paha olo.

• ?????

Onko sulla paha olo?

Eihän täällä kukaan ole kertonut että hänellä olisi paha olo.

• Hyvä olo

Ei ne synnit poistu Raamatun mukaan, vaikka kuinka uskoo ne anteeksi.
        Sehän on eräänlaista itsesuggestiota.

Synnit saa anteeksi VAIN USKOMALLA HERRAAN JEESUKSEEN!
        Ap 10:43

"Jokainen, joka uskoo Häneen, saa synnit anteeksi!"

Ei siihen tarvita mitään vl-rituaaleja synninpäästöineen ja äänen värisyttämisi-
        neen!

• */*/

Tehtyä ei saa tekemättömäksi. Asiat voi vain sopia itsensä tai toisen osapuolen kanssa mielenrauhan saavuttamiseksi. Siis olo "kevenee" kummasti,vai mitä "sielunveljet" ts. suorayhteys tuonpuoleiseen.

• Tarkoittaako Päivämies, että kun ihminen uskoo Päivämiehen juttuja, niin samalla hän saa syntinsä anteeksi uskomalla niihin?

• 55-5

Syntikysymykseen on ainoastaan yksi ratkaisu: Ei vanhoillislestadiolaisuus, vaan Jeesus Kristus, Jumalan Poika, joka tuli ihmiseksi. Voimme päästä Jumalan yhteyteen ainoastaan Hänen välityksellään. Myös meidän vl:ien tunnustettava tämä asia ja toimittava ja elettävä sen mukaan. Jeesus otti vapaaehtoisesti kärsittäväkseen meidän syntiemme rangaistuksen. Kuolemalla ristillä puolestamme Hän rakensi sillan Jumalaa ja meitä erottavan kuilun yli. Näin Hän avasi meille tien takaisin Jumalan yhteyteen. Hän sanoi:

Joh. 14;6

""Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.

• näin se on

Tuohon ei voi sanoa muuta kuin AAMEN!

Jeesus on ainoa välimies ihmisen ja Jumalan välillä ja on hienoa, että
        eräät teistä vl:llistäkin tunnustatte sen.
        Hän on meidän syntiemme sovitus ja uskomalla Häneen saamme
        syntimme anteeksi.

Siihen ei tarvita vl-saarnamiestä eikä muitakaan ihmistekoisia seremonioita.

• 6-4

Hienoa, että on vl:iä, jotka ymmärtävät syntien anteeksiannon oikein. Kun Jeesus antoi syntejä anteeksi, niin Hän antoi syntejä anteeksi uskosta Häneen anteeksi, ei uskosta synninpäästöön. Näin hän antoi myös vallan opetuslapsilleen antaa synnit anteeksi, ei uskosta SYNNINPÄÄSTÖÖN, vaan uskosta HÄNEEN, JEESUKSEEN KRISTUKSEEN.

• eki K.

Nuinhan myö vl:ät uskotaan Jeesukseen Kristukseen eikä synninpäästöön.

• Näin se menee

Ja SRKletadiolaiset uskovat SRK:hon?

• Armoon uskova

"Armosta olemme pelastetut, emme tekojemme kautta", minusta näissä Armolaulun sanoissa on kaikki mitä me tarvitsemme.
      Minä en usko ollenkaan siihen että joku toinen ihminen voi antaa sinun syntisi anteeksi. Vain Jumala voi armosta antaa ne anteeksi.

Minä uskon tähän ja turvaudun myös siihen:
      "Kun sinä rukoilet, mene sisälle huoneeseesi, sulje ovi ja rukoile sitten Isääsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut."
      Matt. 6:6.

• seuratkaas

Juu, pääsehän sitä mut pitää ainaskin kuulua facebookkiin :) kas se on lesdatiolaisten kirja. Ellet kuulu sinne ...voi ..voi

• potkupuku

Minä en ole siellä ja mua katotaan pitkään. Olen kyllä kuullut et siellä he iskee uusia miehiä ja naisia, tekee treffejä sun muuta pimeää...huh , huh.

• Minun toivoni

Minunkin mielestäni Jumalan armo on ainoa oikea tie, ei itseensä eikä naapurin syntien anteeksianton voi tuudittautua. takaa mitään.
      Ihminen pelastuu armosta, uskon kautta, ei tekojen kautta (Ef.2)

• näin se on

Totta!

Ihminen pelastuu armosta, uskon kautta, ei tekojen kautta (Ef.2)

Eikä edes synninpäästön kautta! Eikä seuroissa hyppäämisen kautta!

• TOTTAAAA

hän antoi omillensa voiman sovinnosta saarnata. joiden synnit te anteeksi annATTE niille ne on anteeksi annettu joilta te ne pidätätte niiltä ne on pidätetty, lukee selvästi raamatussa

• Lue Raamattua!

Tuo valta annettiin VAIN OPETUSLAPSILLE, joiden päälle Jeesus puhalsi!

Joh 20:22
        "Ja tämän sanottuaan Hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille:
        Ottakaa Pyhä Henki.
        Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksiannetut."

Jeesus ei ole puhaltanut vl-saarnamiesten päälle!

• Lue Raamattua! kirjoitti:

Tuo valta annettiin VAIN OPETUSLAPSILLE, joiden päälle Jeesus puhalsi!

Joh 20:22
        "Ja tämän sanottuaan Hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille:
        Ottakaa Pyhä Henki.
        Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksiannetut."

Jeesus ei ole puhaltanut vl-saarnamiesten päälle!

"Lue Raamattua". Oikein, Jeesus antoi vallan vain opetuslapsilleen antaa syntejä anteeksi, ei muille. Mutta jos saarnamiehet kahmivat valtaa tuosta jakeesta itselleen, niin otetaan toinenkin siitä vallasta, jonka Jeesus antoi opetuslapsilleen:

Luuk.10

17 Niin ne SEITSEMÄNKYMMENTÄ palasivat iloiten ja sanoivat: "Herra, riivaajatkin ovat meille alamaiset sinun nimesi tähden".
        18 Silloin hän sanoi heille: "Minä näin saatanan lankeavan taivaasta niinkuin salaman.
        19 Katso, minä olen ANTANUT TEILLE VALLAN tallata käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea vihollisen voimaa, eikä mikään ole teitä vahingoittava..

Haluavatko VL-papit ja saarnamiehet kokeilla tallata käärmeitä ja skorpioneja ilman että ne vahingoittavat heitä ???? Kyllä niitä saadaan jostakin hommattua seuraaviin seuroihin.

• 2+2

Nyt sekoitat kaksi eri asiaa. Hän antoi omillensa sovintoviran, siis sovinnosta saarnata, siitä että Jeesus Kristus on sovittanut syntimme ja saamme uskosta Häneen ottaa vastaan syntien anteeksisaamisen.

Ja toinen asia on sitten se, että kun joku lähimmäinen on rikkonut meitä vastaan, niin voimme antaa hänelle anteeksi, niin Taivaallinen Isäkin antaa sitten hänelle ne rikkomukset anteeksi Jeesuksen Kristuksen tähden.

Matt. 6:14
      "Jos te annatte toisille ihmisille anteeksi heidän rikkomuksensa, antaa myös taivaallinen Isänne teille anteeksi. [Mark. 11:25]
      Matt. 6:15
      Mutta jos te ette anna anteeksi toisille, ei Isännekään anna anteeksi teidän rikkomuksianne.

• H.Kannisto

Niinkuin minä annan anteeksi lähimmäiselleni heidän rikkomuksensa minua kohtaan, niin samalla tavalla Taivaallinen Isä antaa anteeksi minun rikkomukseni Häntä kohtaan.

Se on yksinkertainen vertaus Jumalan rakkaudesta.

• Johan Keckonius

Älkää riitelkö.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      7063
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      47
      4836
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      56
      2711
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      5
      2208
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1168
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      182
      1147
    7. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      92
      1043
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      246
      872
    9. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      866
    10. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      179
      803
    Aihe