oletko saanut apua sinkkuuteen

mikä vialla

Onko kukaan vaki-ikisinkku käynyt psykologilla siitä syystä, että ei vain osaa muodostaa läheisiä ihmissuhteita tai koskaan joudu vahingossakaan sellaiseen tilanteeseen, että sellaisesta olisi toivoa/pelkoakaan? Jos on ensin esimerkiksi ajatellut, että ei aivan lapsena, sitten ajatellut elävänsä onnellista nuoruutta, sitten järjestellyt elämässään asiat hyvin ja vaikka muuten viihtyy, niin yhtäkkiä huomaa, että jossakin meni vikaan ja pahasti.

Yksi nuoruuden psyykkinen kehitystehtävä on pari-/lähisuhteen muodostaminen ja mahdollisen perheen hankinta, muiden psyykkisten kehitystehtävien lisäksi. Ne voivat mennä myös pieleen (esim. itsenäistyminen tms, mihin puututaan.) (nyt joku älähtää, että voihan sitä elää muutoinkin, mutta suurimmalla osalla näin.)
Jos noin elämässä muut asiat ovat kohdallaan, mutta tuo asia haittaa? Miten asia eteni ja millainen lopputulos oli?

8

160

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En ole vaki-ikisinkku, mutta mulla on psykkari tai enemmänkin valmentaja sekä henkilökohtaisissa että työelämän haasteissa. Enimmäkseen saan häneltä konsultaatiota mailitse, kun se sopii paremmin aikatauluihimme.

Monet häpeilevät tunnustaa, että käyvät psykkarilla, mitä en voi käsittää. Häpeällistä on, jos ei uskalla pyytää apua ongelmiinsa. Psykkarini on mm. feissarikaverini.

• tarkennatko

henkilökohtaiset trainerit tai konsultit tai mitkälie tsempistärahastajat ja vastaavat puoskarit eivät ole varsinaisesti ammattilaisia sillä tavoin, että heillä olisi esimerkiksi ammatinharjoitusoikeus, oikeus käyttää ammattinimikettä ja toimia virallisesti. Lisäksi eettisistä syistä he eivät pidä yhteyttä asiakkaisiinsa vapaa-ajalla.

• tarkennatko kirjoitti:

henkilökohtaiset trainerit tai konsultit tai mitkälie tsempistärahastajat ja vastaavat puoskarit eivät ole varsinaisesti ammattilaisia sillä tavoin, että heillä olisi esimerkiksi ammatinharjoitusoikeus, oikeus käyttää ammattinimikettä ja toimia virallisesti. Lisäksi eettisistä syistä he eivät pidä yhteyttä asiakkaisiinsa vapaa-ajalla.

No tämä on ihan oikeasti arvostettu ja ja todella tunnettu psykkari ja myös työelämän valmentaja. Kirjoittanut muutamia hyviä kirjoja. Ollaan toki ystävystyttykin vuosien varrella, mutta konsultaatiot menee aina ammatillisesti. Toki hän tuntee minut niin hyvin, että voi heittää todella ilkeitä kommentteja, mitä ei uusien asiakkaiden kanssa voi viljellä .

• kolmekymppinen mies

En ainakaan itse koe että saisin psykologilla käynnistä mitään hyötyä, enkä toisaalta ole valmis avautumaan henk.koht. asioistani kenellekään. Kyllä useimmilla varmasti ikisinkkuus ja kokemattomuus johtuu siitä, että nuorena ei geenit (ulkonäkö ja/tai sosiaaliset taidot) riittäneet vastakkaiseen sukupuoleen tutustumiseen. Useimmissa tapauksissa se on juuri noin yksinkertaista, ei sen tiedostamiseen psykologia tarvita.

Mielestäni on tärkeää yrittää tunnistaa itsessä ne omat vahvuudet ja keskittyä niiden kehittämiseen. Monilla meistä ei ole hyviä lähtökohtia parisuhteen muodostamiseen ja se on parasta vain hyväksyä. Vahvuudet löytyy sitten usein esim. työelämästä, johon voi kyllä nykyään panostaa niin paljon kuin vain haluaa ja työura antaa todella paljon sisältöä elämään. Itse voin rehellisesti sanoa, että kyllä työ on ainut syy miksi herätä aamulla.

• Ikisinkku M

Apua, psykologilla..., anteeksi kun naurattaa. Onkohan tullut katsotuksi liikaa sinkkuelämiä vai mitä näitä on. Joo siis sinkkuuden takia psykologille, mitä järkeä? Siis minkä se psykologi voi jos joku ei kovasta yrityksestä huolimatta löydä kumppania, tangoon kun tarvitaan kaksi pitäisi kai sen psykologin olla sitten myös sinkku ja sopivaa sukupuolta. No toki se psykologi ehkä voi antaa neuvoja pukeutumiseen ym. mutta niin voivat kaikki muutkin jotta flaksi kävisi paremmin, ei siihen pään rassaamista tarvita.

Psykologilla voisin ehkä käydä jos olisi ongelmia mutta kun ei ole, olen tasapainoisin, älykkäin ja fiksuiten asioitaan hoitava ihminen jonka tiedän niin mitäpä syytä minulla olisi mennä psykologille vaikka nyt taas enemmässä määrin sinkku olenkin, siksi enemmässä määärin kun silloinkin kun minulla on jonkun muun mielestä ollut "parisuhde" niin itse olen tuntenut kuitenkin itseni vielä jollain tapaa vähän sinkuksikin. Viimeisin suhde oli etäsuhde, siis ei oikein täysipainoinen parisuhde mutta kuitenkin voimakkaampi sidos kuin pelkkä tapailu, oikein hyvä kuvio niin kauan kuin sitä kesti. Vähän kyllä haittasi kun naiseni sitten olisi halunnut lujempaa sidosta, annoin hänelle sitten mahdollisuuden löytää se muualta kun itsestäni ei siihen oikein ole, olisikohan pitänyt ehdottaa mieluummin psykologilla käyntiä hänellekin?

Niinhän sitä sanotaan että hullu ei tiedä olevansa hullu, minäkään en varmaan tajua kuinka ongelmainen olenkaan tämän sinkkuuteni kanssa, pitänee vaan luottaa että ulkopuoliset väkipakolla vievät sitten hoitoon kun tositarve tulee.

• ongelmaa kerrakseen

nuoruuden psykologisiin kehitystehtäviin kuuluvat:

sukupuoli-identiteetin omaksuminen ja parisuhteiden luominen
        Koulutuksen hankkiminen ja valmistautuminen työelämään
        valmistautuminen perhe-elämään
        ideologian omaksuminen

Onhan tuossa jo ongelmaa kovastikin, jos ei ole omaksunut sellaista sukupuoli-identiteettiä, että osaisi olla miehenä suhteessa naiseen tai naisena suhteessa mieheen tai olisi psyykkisesti kykenevä luomaan parisuhteen.

• ongelmaa kerrakseen
        ongelmaa kerrakseen kirjoitti:

nuoruuden psykologisiin kehitystehtäviin kuuluvat:

sukupuoli-identiteetin omaksuminen ja parisuhteiden luominen
        Koulutuksen hankkiminen ja valmistautuminen työelämään
        valmistautuminen perhe-elämään
        ideologian omaksuminen

Onhan tuossa jo ongelmaa kovastikin, jos ei ole omaksunut sellaista sukupuoli-identiteettiä, että osaisi olla miehenä suhteessa naiseen tai naisena suhteessa mieheen tai olisi psyykkisesti kykenevä luomaan parisuhteen.

myöhäisnuoruuden ja varhaisaikuisuuden psykologisiin kehitystehtäviin kuuluvat:

Elinkumppanin tai puolison valinta
        perheen perustaminen
        työelämään siirtyminen

Kehitystehtävän onnistunut ratkaisu luo pohjaa hyvinvoinnille ja myöhemmälle myönteiselle kehitykselle.

• jännittävä ihminen

En juurikaan kärsi sinkkuudestani, joskin sen aiheuttama ulkopuolisuus monista sosiaalisen elämän kuvioista harmittaa. Toisin sanoen kuvittelen olevani klassinen "sinkkuuteni on ongelma ympäristölleni" -keissi.

Ajattelen, että psykologinen kehitykseni on mennyt jossakin mielessä pieleen, koska kaikenlaisten ihmissuhteiden solmiminen on aina ollut minulle mysteeri. Jos minun pitää jutella kasvokkain ihmisenä ihmiselle, menen usein tönköksi. Korvien välin valtaa jännitys. Silloin tällöin tapaan onneksi myös ihmisiä, joiden kanssa juttu sujuu kuin olisimme aina tunteneet, eikä sisäistä paniikkia synny. Tekemäni itsediagnoosi on sosiaalinen fobia, joka iän myötä on onneksi helllittänyt paljon. Pahimpina aikoina rohkaistuin kerran kertomaan ongelmastani terveyskeskuslääkärille, johon tämä sanoi, että höpö höpö. Että semmoista ammattiapua olen saanut oireisiin, jotka vähintäänkin ovat edesauttaneet ikisinkkuuttani. Psykologeihin olen törmännyt muutaman kerran työelämässä, kun on yritetty selvitellä työyhteisön ongelmia. Näiden kokemusten perusteella en voi käsittää, miten psykologi voisi auttaa ketään, elleivät ihmisen asiat ihan totaalisen solmussa ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      175
      2207
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      121
      1941
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      58
      1612
    4. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      179
      1492
    5. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      161
      1419
    6. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      179
      1405
    7. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1248
    8. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      76
      1203
    9. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      59
      1178
    10. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      120
      1088
    Aihe