Lapsena ja nuorena asettaa itselleen odotuksia siihen, mitä toivoo elämältä. Paljon tulee omasta perheestä, mutta koulutus, työ, kumppani ja lapset on useimpien odotusarvoissa. Elämä kuitenkin yllättää, vai mitä? Mikä yllätti ja miten elämä on mennyt? Ollaanko plussan puolella, ehkä lasten ansiosta. Viiskymppisenä toiset turhautuu työhönsä, toiset taas innostuu, koska parhaat vuodet ovat juuri nyt. Erojakin on moni kokenut, ainakin tällä palstalla. Meidän elinaikanamme yhteiskunta ainakin on muuttunut enemmän kuin koskaan minkään sukupolven aikana.
Mitenkäs elämä on mennyt, onko se sellaista kuin odotit?
53
1776
Vastaukset
- ...
Joopa
Aika perinteisestä maatalousyhteiskunnasta tietoyhteiskuntaan.
Ei erityisemmin ollut ennakkosuunnitelmia, värikästä ja veetumaista, mutta mielenkiintoista ja vaihtelevaa. Jonkin aikaa ollut tylsän puolella, mutta kun ei ole tota kristallipalloa, saapi nyt näkee.
=DW= - Hei kun keikuskelen
Kovasti mukavaa olisi ollut, jos tuumailut vanhuuden köpöttelyistä käsi kädessä aviomiehen kanssa, olisi toteutunut. Kaksi ryppyystä rusinaa rintarinnan.:)
Tietenkään en voinut kuvitella, että jäisin niin nuorena leskeksi.
Niin kuitenkin kävi ja toki siinä mielessä loppuelämäni meni pikkusen plörinäksi.
Mutta onneksi päätin jo nuorena, että tahdon perustaa perheen heti-oitis, kun kynnelle kykenen ja niinpä menin hyvin nuorena naimisiin ja ehdin olla kaaaaauan yhdessä mieheni kanssa. Siitä olen kiitollinen.
Jos tuota leskeyttä ei lasketa, niin elämäni on mennyt paremmin, kuin hyvin.
Rinta rottingilla katselen elämääni taaksepäin ja totean sen olleen minunlaiseni, sopiva.
Eteenpäin täs taaperrellaan, silmät kirkkaina ja tunne siitä, että olen tasapainossa.- Tuo on vaarallista
Se että elää vain ilman ketään ja ilman mitään, tekee ihmisestä pidemmän päälle itsetuhoisen.
- Turha miinustaa
Tuo on vaarallista kirjoitti:
Se että elää vain ilman ketään ja ilman mitään, tekee ihmisestä pidemmän päälle itsetuhoisen.
Miksi tähän täytyy lisäillä miinuksia?
Se on fakta kun elämässä ei ole mitään tarkoitusta muuta kuin itsensä elossa pitäminen, niin se viimeinenkin elämäntarkoitus alkaa lipsumaan. - pikkuruinen
Turha miinustaa kirjoitti:
Miksi tähän täytyy lisäillä miinuksia?
Se on fakta kun elämässä ei ole mitään tarkoitusta muuta kuin itsensä elossa pitäminen, niin se viimeinenkin elämäntarkoitus alkaa lipsumaan.Tietääkö aikuinen mistä lapsi unelmoi,
vai onko se jo päässyt unohtumaan,
ja lapsen ymmärtäminen sen mukana? - Se on helppoa
pikkuruinen kirjoitti:
Tietääkö aikuinen mistä lapsi unelmoi,
vai onko se jo päässyt unohtumaan,
ja lapsen ymmärtäminen sen mukana?Ei vanhempi ja lapsi ole sama asia, tottakai se aikuinen tietää jo kaiken paremmin mutta täytyy antaa myös lapsen olla lapsi ja antaa sen uskoa hölmöihin juttuihin.
Ei aikuinen saa alentaa itseään saman arvoiseksi lapsen kanssa, vaan täytyy valehdella niin ettei se tajua, ja pysyä sillä tavoin aina pari askelta edellä, ei siis saa olla liian avoin, eikä lapsensa kanssa myöskään saa olla kaveri. - Käsittämätöntä potas
Se on helppoa kirjoitti:
Ei vanhempi ja lapsi ole sama asia, tottakai se aikuinen tietää jo kaiken paremmin mutta täytyy antaa myös lapsen olla lapsi ja antaa sen uskoa hölmöihin juttuihin.
Ei aikuinen saa alentaa itseään saman arvoiseksi lapsen kanssa, vaan täytyy valehdella niin ettei se tajua, ja pysyä sillä tavoin aina pari askelta edellä, ei siis saa olla liian avoin, eikä lapsensa kanssa myöskään saa olla kaveri.Sinä tässä todistat, että olet väärässä: lasten jutut ovat vain harvoin "hölmöjä", aikusten hyvin usein (vrt. oma kommenttisi). Ootko ikinä kuullut: "se, joka itsensä ylentää, alennetaan"? Lapsi, 'koulimaton taimi, on paljon arvokkaampi kuin aikuinen, joka on kasvattanut itsensä noinkin kieroon.
Pikkuihmisiä viisaampia saa aikuisista hakemalla hakea ja kommenttisi on siitä loistoesimerkki. Pikkuihmisten avoimuudesta ja vastaanottavaisuudesta olisi hyvä ottaa esimerkkiä, niin voisi ehkä tietääkin jostain edes jotain. Asenteesi on yöäköttävä. - Ei se vaikeaa ole
Käsittämätöntä potas kirjoitti:
Sinä tässä todistat, että olet väärässä: lasten jutut ovat vain harvoin "hölmöjä", aikusten hyvin usein (vrt. oma kommenttisi). Ootko ikinä kuullut: "se, joka itsensä ylentää, alennetaan"? Lapsi, 'koulimaton taimi, on paljon arvokkaampi kuin aikuinen, joka on kasvattanut itsensä noinkin kieroon.
Pikkuihmisiä viisaampia saa aikuisista hakemalla hakea ja kommenttisi on siitä loistoesimerkki. Pikkuihmisten avoimuudesta ja vastaanottavaisuudesta olisi hyvä ottaa esimerkkiä, niin voisi ehkä tietääkin jostain edes jotain. Asenteesi on yöäköttävä.Tekstisi otsikko paljastikin jo millaista sisältöä oli odotettavissa.
Olet juuri näitä joille mikään ei ole helppoa, eikä mikään ole sitä miltä näyttää, kaikki on epävarmaa, kukaan ei ole täydellinen, mikään ei ole totta.
Varmasti lapsi on paljon arvokkaampi kuin sen lapsen vanhemmat, mutta ei todellakaan se lapsi ole (ei ainakaan saa olla) viisaampi kuin vanhempi.
Juuri sellaiset vanhemmat on idootteja jotka antaa lapsen pompotella itseään ja pitävät sitä lasta jonain maailman ihmeellisimpänä asiana, sitten se lapsi itsekin uskoo sen ja siitä tulee ihan vääristynyt.
Niistä tulee aikuisena todella herkkiä, koska muut ihmiset ei kohtele sitä "ihmelasta" millään tavoin erikoisena. - ÄLLITÄLLI
Se on helppoa kirjoitti:
Ei vanhempi ja lapsi ole sama asia, tottakai se aikuinen tietää jo kaiken paremmin mutta täytyy antaa myös lapsen olla lapsi ja antaa sen uskoa hölmöihin juttuihin.
Ei aikuinen saa alentaa itseään saman arvoiseksi lapsen kanssa, vaan täytyy valehdella niin ettei se tajua, ja pysyä sillä tavoin aina pari askelta edellä, ei siis saa olla liian avoin, eikä lapsensa kanssa myöskään saa olla kaveri.Hyvä "Se on helppoa". Sinunhan se pitäisi tietää ja muistaa, koska olet itsekin lapsi. Muista sitten se kun sinulla on lapsia, että kuuntelet lapsiasi. Ne lasten "jutut" ovat todella tärkeitä niille lapsille, eikä laisinkaan hölmöjä. Siis ihan oikeita asioita. Miltä sinusta tuntuisi, jos sinun tärkeänä pitämääsi asiaa ei kukaan kuuntelisi eikä vastaisi, vähättelisi että onpa typerää? Mietipä tuota.
- Jorma otsa
Tuo on vaarallista kirjoitti:
Palkka on suhteessa sama,kuin 90-luvulla työelämän alkaessa ja puolet nuorempi serkkupoika saa työharjottelusta enemmän palkkaa,kuin mitä itse ansaitsen.
Toimistotyötä tehneen äitini eläke on parempi,kuin oma kk-palkka tällä hetkellä kaupanalalla.
Kouluja käymättömän,johtavassa asemassa olevan isäni ansioista puhumattakaan.
Vähemmästäkin masentuu ja kun tosiasioita on punninnut,niin eipä koskaan odotukset elämältä ole olleet kovin kummoiset.
Katkeruus "eliittiä" kohtaan kasvaa päivä päivältä..
Jos ei mietitä taloudellisia seikkoja ja niiden aiheuttamia rajoituksia,niin kyllä tämä pimeät keskiajat voittaa ja kun realistisesti on aina ajatellut,niin ei kovin suuria odotuksiakaan ole ollut. - Toimivin keino
ÄLLITÄLLI kirjoitti:
Hyvä "Se on helppoa". Sinunhan se pitäisi tietää ja muistaa, koska olet itsekin lapsi. Muista sitten se kun sinulla on lapsia, että kuuntelet lapsiasi. Ne lasten "jutut" ovat todella tärkeitä niille lapsille, eikä laisinkaan hölmöjä. Siis ihan oikeita asioita. Miltä sinusta tuntuisi, jos sinun tärkeänä pitämääsi asiaa ei kukaan kuuntelisi eikä vastaisi, vähättelisi että onpa typerää? Mietipä tuota.
Siksi lapsilleen täytyykin valehdella luontevasti se että ne heidän jutut muka ei ole hölmöjä, koska jos itsekin aidosti alkaa taivastelemaan niitä samoja alkeisjuttuja kuin oma lapsi, niin sitten on pulassa ja lapsen tasolle alentunut.
Eihän tuo käytös sitä poista ettei välittäisi lapsestaan, parempi keino tuo minusta on kuin aidosti lapsen kaveriksi alkaminen, silloin mennään lapsen ehdoilla ja siitä ei varmasti seuraa mitään hyvää. - Täydellinen mutsi
Ei se vaikeaa ole kirjoitti:
Tekstisi otsikko paljastikin jo millaista sisältöä oli odotettavissa.
Olet juuri näitä joille mikään ei ole helppoa, eikä mikään ole sitä miltä näyttää, kaikki on epävarmaa, kukaan ei ole täydellinen, mikään ei ole totta.
Varmasti lapsi on paljon arvokkaampi kuin sen lapsen vanhemmat, mutta ei todellakaan se lapsi ole (ei ainakaan saa olla) viisaampi kuin vanhempi.
Juuri sellaiset vanhemmat on idootteja jotka antaa lapsen pompotella itseään ja pitävät sitä lasta jonain maailman ihmeellisimpänä asiana, sitten se lapsi itsekin uskoo sen ja siitä tulee ihan vääristynyt.
Niistä tulee aikuisena todella herkkiä, koska muut ihmiset ei kohtele sitä "ihmelasta" millään tavoin erikoisena.Mistä h-stä sinä tiedät, millainen minä olen? Ja kaikki arviosi menivät päin mäntyä. Mitä jos huolehtisit vain ja ainoastaan omista ongelmistasi, niitä näyttää riittävän tekstistäsi päätellen.
Tyhmän aikuisen lapset pompottavat, meillä niin ei tapahtunut koskaan. Lapseni olivat / ovat ihmeellisiä, lahjakkaita, ahkeria ja herkkiä persoonia, mutta eivät kasvatettu sellaisiksi. - Yöäk !
Toimivin keino kirjoitti:
Siksi lapsilleen täytyykin valehdella luontevasti se että ne heidän jutut muka ei ole hölmöjä, koska jos itsekin aidosti alkaa taivastelemaan niitä samoja alkeisjuttuja kuin oma lapsi, niin sitten on pulassa ja lapsen tasolle alentunut.
Eihän tuo käytös sitä poista ettei välittäisi lapsestaan, parempi keino tuo minusta on kuin aidosti lapsen kaveriksi alkaminen, silloin mennään lapsen ehdoilla ja siitä ei varmasti seuraa mitään hyvää.Hae sinä apua ongelmiisi.
- elämävie
Oli tämä vähän rankempaa henkisesti kuin odotin. Viimein olen myös ymmärtänyt että miehiltä on turha odottaa samanlaista tunne-elämää kuin itsellä onb, siis olettaa että miehiä kiinnostaisi naisen pään sisältö vaan lähinnä ne "palvelukset" ja ulkomuoto.
Nyt ymmärrän monta asiaa paremmin. Senkin että on miesten etu jakaa naiset ns. madonna/huo_ra ryhmiin. Molempia tarvitsee mies. Minä en ole paikkaani löytänyt tässä suhteessa, uskoin perhe-elämän antavan enemmän, se muuttuikin raskaaksi yksinhuoltajuudeksi koska en silloin vielä ymmärtänyt että miehelle pitäisi ilmeisesti uskottomuus sallia.
Työstäni olen pitänyt, se on ollut voimavarani. lasten kasvettua on toki elämä helpottunut. Tulen elämään loppuelämäni yksin omasta halustani. Näin voin kunnioittaa miehiä kun en anna heidän sekaantua elämääni enempää.- herraasiallinen
Sinunlaiset ihmiset ovat juuri näitä nykysuomen ongelmia, yleistäviä valittajia.
Viestistäsi voi arvata miesmakusi, mulkut miellyttää.
Nyt kun se niin mielenkiintoinen mulkkumies ei parantunutkaan sinun kanssa eläessä niin kaikki miehet ovat semmoisia. Olet kyllä todennäköisesti yksinäisyytesi ansainnut jos miehiin noin asennoidut ja todennäköisesti olet todella vittumainen persoona joka kaveeraa samanlaisten idioottien kanssa, ns. "nais-/ihmisperse".
Itse olen niin nuorta sukupolvea että olen ikäni jokapuolella joutunut kohtaamaan "miehet ovat blaa blaa sikoja jne", mutta ei se ole vaikuttanut minun suhteeseeni naisia kohtaa kuin että en ole koskaan ihastunut täysin suomalaiseen naiseen, alitajuntaista käytöstä. Onneksi olen kaupunki-ihminen ja ulkomaalaisia naisia on, ja voihan sitä tulla Eloveenatyttökin vastaan joka vie jalat alta.
Monet nuoret (varsinkin naiset) ajattelee että tulee elämään aina sinkkuna, mutta itse en ole onnellista keski-ikäistä sinkkuihmistä tavannut. Kait sitä joku voi sinkkunakin elämänsä läpi viihtyä, harvinaista se kuitenkin on.
Voi kuullostaa kovalta tekstiltä, mutta inhoan tuollaista asennetta. Ennakkoluuloja on kaikilla, mutta älä anna niiden pilata elämää.
Onhan yhteiskunta muuttunut.
En tiedä onko tämän sukupolven aikana eniten.
Kun äiti kuoli muutama vuosi sitten, siinä ynnättiin hänen elinkaarta, niin aikamoisia muutoksia oli hänen elinaikanaankin. Hänen syntymästä liki sata vuotta.
Pärevalosta öljylampun kautta sähkövaloon.
Kait ne kirjeet sata vuotta sitten jo kulki. puhelimet yleistyi tänne aika myöhään, kuuskymmenluvun lopulla. siitä kännykkään, ja hänkin ehti nähdä nettiyhteyden.
Luetteloa vois jatkaa.
Sitä vaan olen joskus ajatellut, kun jatkuvasti kehitetään entistä tehokkaampia laitteita.
Kyllä ne hyvinvointia tuo, mutta samaanaikaan lisääntyy yhteiskunnan pahoinvointi.
Minä en ole kokenut tuon työn suhteen turhautumista, enkä innostumista, Enemmänkin on kyse tarrautumisesta.En koskaan ajtellut minkälaista sen pitäisi olla.
Ei ollut lapsena toiveammattia.
En haaveillut koskaan että menisin naimisiin.
Luin kirjoja, aina paljon kirjoja.
Istuin vanhan paksun koivun alla luin.
Mutta en pohtinut tulevaisuutta.
Mulla on tunne etten vieläkään tiedä mikä tai kuka musta tulee isona.
Myrskyn silmässä sanotaan olevan paikka jossa kaikki on hiljaa.
Tunnen olevani sellaisessa suuri nyt.
Plussan puolella olen.
Olen usein ajatellut että meidän sukupolvi elää todella mielenkiintoisia aikoja koska lapsuudessa oli kaikki niiin toisin.
Nyt on kaikki mahdollista, paljon itsestä riippuu miten kaikkeen suhtautuu ja mitä saa.
Sanoo yks oikea muutosvastarinnan expertti.- sitroen.
Hyvin sanottu!
- ...
Tutun kuuloista, tosin en ole muutosvastarintainen, päinvastoin. Ajoitus jotenkin heittää, joskus olen jossain asiassa pahasti jäljessäni, joskus aivan liikaa edellä. Kaikkeen ei kerkiä.
=DW=
- Cloetta...
Nuorena oli oikea bilehirmu ja huoleton taivaanrannan maalari. Talous oli vanhempien ansiosta aina kunnossa vaikken juuri töitä tehnyt saatikka opiskellut.
Ja kuinkas sitten kävikään? Rakastuin tavalliseen perusäijään, jonka kanssa mentiin naimisiin ja perustettiin perhe lapsineen kaikkineen. Ostettiin talo ja eleltiin todella keskiluokkaisesti ja tuikitavallisesti. Ja siitä elämästä löytyi onni. Kotiäitivuosien jälkeen innostuin opiskelemaan ja nyt yliopistotutkinto suoritettuna teen aikuisen naisen uraa kun lapset ovat jo maailmalle.
En siis odottanut elämältä mitään sen kummempaa mutta sain enemmän - hyvän parisuhteen ja helmenharmaan arjen, josta nautin yhä edelleen.- 511kate
MIEHENÄ .. "yhdyn " edelliseen puhujaan, jos hän on nainen. .. Olen ollut vaimoni kanssa naimisissa yli.. 40. vuotta .. ja en kadu hetkeäkään hänen kanssaan. Meillä on 4. IHANAA .. poikaa, joita rakastamme. Tosin kerran elämässäni "Sakasin " korttini väärin. .. ?? Olisi nykyisin .. , ehkä .. helpompaa. .. EI HAITTAA. .. Osaan vieläkin lukea korteista, jos jotain kiinnostaa. Kirjoittelen nykyisin minulle eläinten kertomia tarinoita. .. Tosi oudolta se kuullostaa. .. NO .. Omasta, Viikate, kissastani olen jo kirjoittanut 4. tarinaa.. , jos jotain kiinnostaa ? Hevoset , koirat , jopa linnutkin ovat "jutelleet" kanssani. JA .. NYT .. Tulee .. mainos. ..... Olen kirjoittanut myös jo julkaistun kirjankin. KIEHTOVA TERVASTULI. .. En kuitenkaan halua että siitä koituisi ylimääräistä " Roskaa " maailmaan... Vain sitä mukaa kun joku ihminen siitä kiinnostuu. Terv: s.p. ni. [email protected]. ... KUUlOSTELLAAN.
- V**uttaa aina vain
Vituiks on menny, en paremmin sano.
Tarkoitin joo muutosta sodan jälkeisestä maatalousyhteiskunnasta maaltamuuton kautta tietoyhteiskuntaan, maailman järjestyksen muutosta, luonnon tuhoa ja lajien häviämistä sekä globaalisaatiota.
Suuri yllätys itselle on ehkä ollut ihmisten monimuotoisuus ( sitä luulee että kaikki on kuin itse) ja toisaalta naisten ja miesten tunnemaailman erot. Elämänhän pitäisi olla yksinkertaista: Perustarpeet ja niiden tultua tyydytetyksi niin jokin mielenkiinnon aihe(et) elämässä. Ei siihen tarvitsisi rakentaa monimutkaista tunnekuvioverkkoa vaikutussuhteineen niin kuin vastakkainen sukupuoli tekee, näin yksinkertaistettuna miehen mielestä.
Kaikkein suurin yllätys itselle oli se muutos, kun tuli lapsia. Elämä todella muuttui. Avioeroa ja joitakin pienempiä asioita lukuunottamatta elämä kohdellut toistaiseksi minua ihan hyvin. Vaan mihin ihminen on tyytyväinen.- Rimmir tänään
Mikäs tässä eläessä. Lapsena sitä piirteli hienoja haavekuvia kartanosta hevosineen ym. :) Ikäpäivänä en olisi uskonut jos joku sille pikkuneidille olisi tullut kertomaan mitä tulevaisuus toisi tullessaan.
Kaikki ne murrosiän vaikeudet ja oikein hakemiset hankaliin tilanteisiin, yhtäkkinen kasvaminen teiniäidiksi. Koskaan ikinä lapsena en edes ajatellut muuttavani toiseen valtioon, meneväni vieraaseen maahan lukemaan ammattia itselleni, työskentelevän kaikenmaailman hommissa, näkevän niin monen erikansallisuuden ihmisiä, käyvän kaukomailla, ottavani seinästä rahaa aivan eri mantereella pankkikortillani...
Istuvani näppäilemässä tuikituntemattomien ihmisten kanssa ja saavan vastauksia aivan muutamassa sekunnissa henkilöiltä jostakin aivan muusta valtiosta. Ei ole ollut sellaista mitä lapsena luulin elämän olevan sitten aikuisena :)
En ole sellaisia luulemiani aikuisia tavannutkaan.Ei tullut minusta lentoemäntää. :))
Elämä on soljunut suht tasaisesti. Muutama kolhu on mahtunut matkan varrelle, mutta niistäkin muutamasta on selvitty ilman lääkäriä. ;) Elämä on siis kohdellut minua aika lempeästi.
Muutaman valinnan tekisin nyt kypsällä iällä toisin. En siltikään sano, että olisin tehnyt aikoinani vääriä valintoja. Ne olivat oikeita silloin siinä elämäntilanteessa.
Yksi suuri ja hiukan pelottavakin "mullistus" on tapahtunut sitten nuoruusvuosien. Virtuaalitodellisuus. Se on imenyt monta ihmistä sisäänsä niin perusteellisesti, että joku jopa jää sinne pysyvästi elämään ns. arkitodellisuutta eli tekee siitä myös fyysisen todellisuuden tajuamatta ehkä itse sen seurauksia.Mun elämä on mennyt kaikkien odotuksia paremmin. Huonoista lähtökohdista ponnistin ja olen saanut sen mitä olen halunnutkin.
- lintumies.
Sukulaisista olen huomannut, kuinka moni
kertoo elämänsä olevan lähes täydellistä.
Avio-onni kukoistaa. Pari vuotta myöhem-
min kaikki on loppu. Onko se valehtelua,
vai pelkkää toivossa elämistä.- olen hieman vajaa
Ihminen tykkää haaveilla asioista. Jos elämä lykästää ja tulee eteen mukava ihminen, on ihminen onnensa kukkuloilla ja kuvittelee tämän onnen jatkuvan tulevaisuudessakin. Sitten myöhemmin huomataan pikkuvikoja toisesta ihmisestä ja tätä kautta huomataan ettei toinen ollutkaan täydellinen eikä hän kykene tarjoamaan täydellistä tulevaisuutta itselle. Tästä luonnollisesti syttyy sota koska toinen ihminen on huijannut ja valehdellut niistä ominaisuuksista mistä itse ei pidä.
Eipä ole ollut haaveita ja unelmia valmiiksi luotuna. Ammattiin sujahdin luontevasti, nuoruuden kotiapulais putkesta. Monta risteystä on ollut, joissa elämän suuntaa on valittu yksityis elämänpuolella. Moni asia on ollut sellainen johon ei itse pysty vaikuttamaan.
Toisaalta ihan tyytyväinen täytyy olla. Huonomminkin vois moni asia olla. Kerran mustalais eukko väkisin nuorena povas, paljon surua ja murhetta lupas:( ja vanhakaks elät. Saa nähdä miten niiden elon päivien määrä lie:))- syyssade
Aloittajan viestiin vastaavat luultavimmin ne, joiden elämä on aika hyvin mallillaan, jotka ovat tyytyväisiä, jotka ovat saaneet sen mitä alitajuisesti olivat toivoneet, tai jopa enemmän. Hyvä, tavallinen perhe-elämä on varmaan tärkein tekijä.
- teemuumipappa
heiheeihei onko nyt provo! mee muualle noitte sun viisauksien kans
- kohta 60
Eihän se ihan niin mennyt kuin lapsena luulin, surkeeta elämää odottelin mutta kaikki on mennyt 19 ensimmäisten huonojen vuosien jälkeen hyvin, mitä nyt avioero hetkeksi heikensi elämän laadun.
Nyt on Omakotitaloa, venettä, kesämökkiä, rakastajattaria, rautainen kunto, terveet lapset jo aikuisia, ihanat lapsenlapset . . . mitä sitä enää elämältä enenpää voisi vaatia.
Ehkä vielä kerran joku joka vie jalat alta ja jonka kanssa viettää loppuelämä . . . että voisi jo rauhoittua.
Ehkä ei ihan kaikkea voi saada vaikkakin sain paljon enemmän kuin lapsena osasi toivoa. - a
Elämä ei minulla ole helppoa ollut,kaksi väkivaltaista avioliittoa takana.Mutta olen saanut 4 ihanaa lasta ja lastenlapsia.Kohta pian eläkkeelle ja lastenlapsia hemmottelemaan,joten valoa tunnelin päässä.Kivaa syksyä lukijoille
- yuup
eipä tuo ole elämän meno muuttunut miksikään minun elinaikanani.samat jorinat kuin 50 luvulla.samanlailla pitää polttopuut rahdata nyt on hevosen tilalla vain 1961 isobritanniassa valmistettu fordson super majori.autot ei ole siitä ajasta muuttuneet miksikään ruisku oli jo 60 luvulla papan mersussa,mummon autossa aumerikan kaara v8 oli silloin jo ilmastointi.nyt soutelen veneellä kalalle niinkuin 50 luvulla,pimpuliverkot vain vaihtunu nyloniin.sukkahousut on tullut sen jälkeen,ja nailonipaidat,siinä se suurin muutos.samanlailla puukolla siivotaan kalat ja possu joulupöytään.metsästys ase on mallia 1934 izevsk,ja sillä se tipu pöytään tuli viimeviikolla.että mikä se on sitten muuttunut,tekohampaat on suussa ei silloin viiskyt luvulla se on varmaan sitä nykyaikaa.
- tonzare
Nuorena teki mitä halusi. Ei huolen häivää ollut.
Nykyään pitää tehdä sitä sun tätä muttei saa/pysty tekemään sitä mitä haluaisi.
Suorittaminen ja ei kestävä kehitys loppuu varmasti lyhyeen! - Elämä on...
Lapsena olin sellainen haahuileva haaveilija. Nuoruudessa menin kavereiden mukana, en tajunnut, että valinnolla pitäisi vaikuttaa tulevaisuuteen.
Meiltä puuttui kotoa sellainen järjen ääni joka olisi ymmärtänyt yksilöä ja kannustanut kasvamaan omaksi itsekseen.
Nyt jo aikuisuuden saavuttaneena kipuilen lapsuuden kodin ongelmia, pyrin tosin pois. Olen mukana oravanpyörässä täysillä. Parisuhteesta ja lapsista ei ole tietoakaan. Ei sen näin pitänyt mennä.
Yritän kuitenkin löytää sen onneni täsät hetkestä. On minulla vielä onneksi aikaa saada se elämä minkä halusin. Puoliso jonka kanssa jakaa hetket elämän loppuun asti puuttuu. Haaveilen siitä ja toivon rakkauden vielä löytyvän.
Ken tietää löytyykö sitä... sen pelon koitan karistaa kannoiltani. Helpommin sanottu kuin tehty.
Elmämän on - sanoisin tällä hetkellä. Toivttavasti voin lisätä siihen vaikkapa ihanaa sanan loppuun vielä joku päivä.- Elämä on...
Näin kirjoitteli 15 vuoden päästä 50 vuotias.
- Niin se on
Ei nuorena oikein osaa ajatella oikeita asioita. tosin elämäni on mennyt kyllä melko hyvien aikojen saatossa.
koulu-aika hieman kangerteli, johtuen monista syistä ja yksi oli se että vanhemmillani oli kovasti ristiriitoja, pahojakin. Silloin en vielä ymmärätnyt kaikkia samoin kuin nyt, mutta se pelko ahdisti ja vei ajatukset koulunkäynnistä, jouduin myös kantamaan vastuuta pienimmistä sisaruksistani sekä koulupäivän jälkeen pesemään pyykkejä, tekemään ruokaa, siivoamaan.
Kuitenkin olen kokenut kasvaneeni kodissani, jossa oli arvoja elämämään.
Työpaikat onnistuivat hyvin, lapset saatiin koulutetua, nyt on vain hieman sairauksia ilmennyt, joiden kanssa vielä pärjätään, mutta kaikkein tuskallisin asia elämässä on oman lapsen epäonnistuminen, ero on hirveä paikka, johtuen tietenkin, miten se ero tulee ja mitä siihen liittyy, onko lapsia.
Meillä se on sitten sen vaikeimman kautta tullut esiin, joka päivä mielessäni kertaan, miksi. Lapsemme on ollut meille hyvin rakas, hän on kaikin puolin yritteliäs. Olemme yrittäneet kaikin tavoin olla aina tukena, ja yhdessäolomme onkin aina ollut hyvää ja hän piti aina yhteyttä, nyt sitten uuden kumppanin myötä emme enää tiedä, minne lapsemme on joutunut, tämä kumppani aivopesee kaikin tavoin.
Elämämme olisi ollut ihan hyvää ilman tätä valtavan raskasta asiaa, jossa mukana on tietenkin pienet lapset ja uusi ihminen, jolta löytyy raakuutta, lalsten syyllistämistä. Elämme melkoisessa pelossa joka ikinen päivä.
Toivon että kaikki lukijat rukoilette kanssamme lapselle onnellistä elämää, pois tuosta suhteesta. Se rikkoo ihan kaikki. - ELÄMÄaa
Ei oo kyllä mennyt kun tähän! http://www.youtube.com/watch?v=jlgZZKOYxSk
- raha on turhaa
Kyllä ihminen jotenkin turtuu vanhetessaan, vaikkei tahtoisi. innostukset ei nouse enää samalle tasolle kuin nuorena ja kolhutkin ottaa jo tyynesti vastaan.
Olen juuri perinyt isältäni parin vuoden palkan verran rahaa. voi kun nuorena olisi sen osannutkin tuhlata mutta nyt se ei kosketa mitenkään. Isäni ottaisin ennemmin takaisin.
Minulla on mieleinen työ ja palkka jolla tulen toimeen. Tavaraa en tarvitse ja muutaman pitemmänkin matkan jälkeen olen alkanut viihtyä kotonani vaikkei minulla kumppania olekaan. Hassu juttu. Ei edes osaa omaisuudesta nauttia. Elää vaan ja nauttii kun saa vapaapäivänä joskus laiskotella. Ei maksa mitään. - 10+10
Elämä on ollut vaihtelevaa..On mennyt kuin pörssi yhtiöt,,Ylös ja alas.Nyt taas menossa ylös..Mutta en päivääkään antais pois!!!
- prkl...
tammikuussa minulla oli kaikki, koti, hyvä suhde poikaan, hyvä naisystää, toteutettu lapsuuden haave yrityksestä, mahdollisuu atkustaa ja itsenäisyys. Nyt minulla ei ole mitään edellisistä.
Että vituiks meni.- Jos sait sen kerran
Niin saat sen uudestaan.
Kokoat itsesi, hyväksyt tappiot, keräät voimia, aloitat uudestaan, ei siihen muuta lääkettä ole. - prkl..
Jos sait sen kerran kirjoitti:
Niin saat sen uudestaan.
Kokoat itsesi, hyväksyt tappiot, keräät voimia, aloitat uudestaan, ei siihen muuta lääkettä ole.luulen,että motivaatio tuollaiseen kadonnut jo aikaa sitten ... tiedän ratkaisun, mutta yritykseni ovat epäonnistuneet kerta kerran jälkeen
- Prkl !
prkl.. kirjoitti:
luulen,että motivaatio tuollaiseen kadonnut jo aikaa sitten ... tiedän ratkaisun, mutta yritykseni ovat epäonnistuneet kerta kerran jälkeen
Ootko ikinä miettinyt, miksi immeisille annetaan vastoinkäymisiä?
- omantienkulkijaaaa
Voi kuuuuulkaa immeeeset on tämä elämä ollu joskus kauhiaa mutta niin perkeleen hyvää ette i sanat riitä kuuvaamaan tunnetiloja.minun elämässä tapahtunut paljon..minä pohdin usein elämää tuonpuoleisuudessa,mikä useita meitä varmasti pelottaa.itse en ainakaan tule elämään kuin muut.olen omantienkulkija.se on joskus kyllä vaikeaa
- N
Voisimpa sanoa.
- Dr. Evil
Kaikki on menny just niin ku odotin (ja suunnittelin).
http://www.youtube.com/watch?v=42aUCl_YPso Mulla ei oo ollut odotuksia, silti tunnen että kaikki on kuten pitääkin, on tarkoitus.. kohtalo? En ala plussailla tai miinustella, mutta tällä hetkellä kaikki hyvin.
Oletan, että vaatimattomat lähtökohdat muuten kuin henkisesti, siis välittävä, ehjä koti on ollut. Ne on auttaneet monessa asiassa elämän varrella. Osaa suhteuttaa asioita.- pörssinamnam
Ihme kuinka paljon on rahaa näin vähällä vaivalla.
- K..!
Ei ollut oikeastaan mitään suunnitelmia eikä haaveita nuorena mitä elämässä haluaisin, ei esimerkiksi haaveammattia. Kaikki muu on ihan hyvin, on mies ja lapsi ym. Mutta enpä olisi uskonut, etten olisi tähän ikään mennessä päässyt vielä kunnolla työelämään kiinni. Olen kohta kolmekymppinen, joten onhan tässä aikaa vielä, mutta toivo alkaa jo olla mennyt. Yrittänyt kyllä olen, olen ylioppilas ja opiskellut kaksi ammattia. Molemmat ammatit vain sellaisia että suht vaikeaa työllistyä, jos sen olisin tiennyt olisin valinnut toisin. Lähes kaikki työkokemus on 16-23 vuotiaana hankittua, silloinkin yhtä työtä lukuunottamatta kaikki muutamien kuukausien kesä/määräaikaisia työsuhteita. Pari vuotta olin lapsen kanssa kotona ja sen jälkeen opiskelin uuden ammatin, nyt ollut työttömänä nelisen kuukautta.
Että jos/kun sinne työelämään pääsisi niin olisin enemmän kuin tyytyväinen. - Oulukuumapuuma
Haluan sinua nuori kiimainen poika T.Kiihkeä puuma nainen 59v oulusta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!
Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t3812350V*ttuu että mä haluan sua
Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!914221Nolointa ikinä miehelle
On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai1093982- 513638
Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä
Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳533321- 1163294
Sattuma ja muutama väärinkäsitys
vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul352146- 382112
Keskusta hajoaa Palojärvi lähtee
Suomen Keskustan ryhmä hajoaa Kemijärvellä. Kalastaja Palojärvi sai tarpeekseen ja loikkasi Sitoutumattomat Aati Virkkul261945On sillä rääpyä
Tuo ex kuntajohtaja Lea Tolonen kehtaakin tulla Ähtäriin. Ajoi laivan Karille. Kari Heikkilä oikaisi taloutta, sai laiva111623