Kahvipirtti 68 / 2012

Vaihdan nyt pirtin uusiksi, tiedä miten innostutte kirjoittamaan poissa ollessani, ikävä ketjua kovin pitkäksi venyttää.
Pesasin ikkunat ja samat ruskan sävyt laitan takaisin ikkunaan kuin pöytiinkin.
Ruskan aikahan nyt alkaa, luonto kohta värikkäämmillään.
Muistui tuosta ikkunan pesusta mieleen Maalaismies, hän ikkunat ainakin kerran pesi.
Kirjahyllykin hommattiin ja siihen jokainen toi mieleistään luettavaa, niistä jutusteltiin.
Olemmeko järkevöityneet, kun nykyään ei leikki enää kovinkaan suuresti mukana kulje.

Ehkä tässä syksyn kuluessa vielä vaikka juhlittaisiin, kuten ennen tehtiin.
Pitäisi keksiä jotakin repäisevää, että hauskanpito maistuisi.
Voihan olla että vuosien taakka painolastina kulkee ja suurimmat leikkihalut poistaa.
Mutta, kirjoitellaan nyt kuitenkin, kertoillaan päivän tapahtumista, johan se paljon sekin, niin tutuiksi olemme käyneet, että mieluusti jokaisen voinnista ja elämästä kuulee.

Taiteesta ja sen arvostamisesta puhuttiin vanhassa pirtissä, kuka voikaan sanoa mikä on taidetta.
Jostakin kumminkin jokaisella joku näkemys, olkoon se sitten hyvä toisten mielestä, onneksi oman näkemän mukaan hyvän mielen saamme.
Eipä tästä aiheesta voi kehuja itselleen antaa, silti katselen mielelläni kaikenlaisia teoksia.

Kiitän nyt vielä hyvän matkan toivotuksista, viikon päästä olen taas kiusananne;)
Pitäkää huolta pirtistä ja tiedän että pidätte;)D

220

821

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oi miten ihanaa kun Skillan touhusi meille vielä lomalle lähtiessä uuden syysruska pirtin. Lupaamme pitää pirtin pystyssä.Late nurkkiskaapin, kaulin toimii järjestys miehenä. Minä voin kastella kukat ja pyyhkäistä pölyjä. Itse kukin keräilee lattialta roskat ja onhan pirtissäkin imuri.
      Kaapista löytyy kahvin kanssa mutusteltavaa. Mirreille annetaan kalaa ja kerm..eikun maitoa etteivät pullistu liikaa.

      Aikaisin jo hämärtää, joten tuikut ovat valmiina takan reunalla. Sytytetään tuonempana kun aurinko on mennyt mailleen.
      Vielä tuosta taiteesta . Itsehän en osaa tehdä mitään , olen täysi nolla.
      Vaikka koulussa piirustus oli 9 ja monesti piirustukset näytillä.
      En vain ole kiinostunut siitä. kaikki mitä ei tee, tunnetusti näivettyy lopullisesti. Kaikenlaista käsityötä suorastaan rakastan, mutten mitään piirtämistä tai maalaamista.
      Mieluumin katselen ja nautin luonon muovaamasta kauniista maisemasta- sitä voi ihastella ihan ilmaiseksi.
      Arvostan kyllä suuresti, kuka osaa taiteilla kaunista näkyä kankaalle-kenellä on se taito.Joillakin on.

      Toin pöydälle uuniomenoita- vielä lämpimiä. Nyt on jo sitä vaniljakastiketta, jota ei aamulla ollut.
      Maistelkaa. Moi.

    • Hintriika*

      Mikäpä tässä uudessa pirtissä sadetta pidellä. Voi nyt huutamatta uusia ne hyvän matkan toivotuksetkin, kai ne Savonmualle kuuluu vähemmälläkin äänellä.

      Oltiinpa uimakaverin kanssa tänään niin hienossa harrastuksessa kuin AquaZumbassa. Kun emme keskiviikkona pääse normaaliin vesijumppaan, niin aateltiin kokeilla tuommoista. Olihan se aika jännää, mutta vedessä ei meinannut jalat millään totella kaikkia askelkuvioita. Olen minä niitä rumboja ja samboja kuivalla maalla osannut, mutta vesi on ovela vastus.

      Aamulla rupesi sopivasti iskiaskin kenkkuilemaan. En vielä tiedä, mitä se tykkäsi zumbaamisesta vai tykkäsikö mitään. Ei ainakaan kovin pahaksi ole vielä äitynyt, jos ei aamuisesta paremmaksikaan tullut. Ehkä huominen näyttää.

      Tässä pitää vielä jännät kaikkien olpintojen kanssa. Molemmat aikomani kurssit ovat kiinni parista opiskelijasta. Ellei kumpaankaan niitä löydy, niin kyllä ottaa pattiin. Olisinhan minä sitä vähän rikkaampi, mutta olen ehtinyt korvamerkitä ne rahat, enkä tiedä mitään tilalle! Ei teitä pirttiläisiäkään voi mukaan houkutella, että asutte siellä syrjässä... Eikä ole ph:stakaan selkäni takana kuulunut aikoihin.

      Nyd om lämmin uudiomeha suusha, ei voi jadgaa... kiidhosh!

    • hevat

      Ihanaa kun meidän emäntä hengähdys tauon sai,unohda meidät,kivaa jotain sieeä uusia-aatoksia löydät.

      TerveTuoa taas takaisin terveenä ja pirteänä,sekä elämämyöntestä täynnä...

    • wiiwidear*

      Iltaa kaikille.

      Unohti tää mummo toivottaa SkillaNille, onnekasta, ihanaa lomamatkaa. Nautithan siitä koko siemauksilla, nuuhkipa sie lämpimän ilman ja meren? tuoksua. Onhan se toisenlaista, kuin oman maamme vaihtelevat tuoksumme. En ole koskaan vieraillut ulkomailla, mut ei haittaa.

      Otan vielä iltapalaa, uuniomenaa vanilijasoosilla..aahh niin hyvää..namm nam.

      Piskille soitan huomenna lääkäriajan, viskoo niin hiivatisti päätään, ku korvaa kutittaa. Pittää hoidattaa lemmikki kuntoon, hoidossa kun on, aina jotain vikaa ilmenee. Eivät vieneet pojan perhe piskiä lääkäriin, itse koittivat puhdistaa ja nyt ei koira anna korvaan koskeakaan.

      Mie en oikein tykkää, pittää luontokappale hoidattaa, vaik olis äiteen koirasta kyse. Mut ku maksaa, kallista tulee, eikä oo höijen omakaan....

      No mut meni vähä susiksi.
      Leikitään toki, kun emäntämme palajaa kotikamaralle, pistetään pystyy syyskarkelot ruskan väreillä sambaten, vaahteranlehti hamonen vaan ylle ja silleen, kyllä löytyy menoo ja meininkiä.

      Mut öitä ja unimatin kutsua oottelen, sulho jo pisti pörinän käyntiin, kohta vissiin minnuuki viedään...
      Hei hei

    • Johan meinas olla tiukassa pirtin ovi.
      Ajattelin jo että emäntä on vahingossa vienyt avaimen mennessään;)

      On tämä kone semmonen rakkine,välillä uhkaan heittää partsulta alas.Siitä vaan tulis itselle lisä työtä,kun pitäs piha siivota,vois nimittäin tulla aikamoista silppua,kun kuudennesta kerroksesta heittäs;)

      Kyllä on meillä nyt ainakin UPEAT värit noissa vaahteroissa.
      Eilenkin yhden ihan tuntemattoman mamman kanssa katselimme tuota väriloistoa.
      ,ja juttusimme siitä.

      Kurkkasin tuonne Darlan pesälle,siellä kolme karvatassua veti sikeitä.Varmaan koko yön melskanneet pihalla.

      Nappikahveet nautiskelin tässä.
      näkyillään...

      • viehko1

        Onko tää aivan järkevien palsta - hohhoijaa. Minkä ikäisiä olette ?


    • Nea*

      Hyvää puoltapäivää !

      Tuuli on vähän jo laantunut,eikä mitään vahinkojakaan ole
      tittävästi tehnyt,oli reipas tuuli!

      SkillaN*ille vielä ihanaa lomaa , uintia ja kaikkea hauskaa!

      Pirtin kisulit meinaa aivan unohtua! Niin kovasti ne vastaan tulivat
      ja menivät odottamaan tyhjän kuppinsa viereen, maukuen kovasti!
      Kermamaitoa otin jääkaapista ja nythän ne lerkkivät sitä tyytyväisenä!

      Pihlajanmarjoja on nyt runsaasti.
      Tietäisikö se ,että lunta tulee nyt tänä talvena vähän ?
      Pidetään peukkuja !

      • Katleija

        Joko se Skillan lähti, virtuaalinen onnenpotku menköön perään, kun en aiemmin ehtinyt hyvää matkaa toivottelemaan.
        Kumpi selitys pitää paikkansa, katsotaan miten käy ensi talvena. Toiset sanoo, että pihlaja ei jaksa kantaa kahta taakkaa, joten tulossa on vähäluminen talvi.
        Toiset taas sanoo että runsasluminen talvi on tulossa ja pihlajissa lintuja sitä varten paljon marjoja.


      • liisa.sal ek

        Hauska ilmaisu tuo että kissat lerkkivät kermamaitoa tyytyväisinä. Voin hyvin kuvitella sen.
        Lapsenahan noita kissoja hoidettiin ja kermamaitoa niille tarjottiin, mutta eivät ne kyllä liikaa lihoneet, olikohan se huolto silti hiukan sattumanvaraista, liikuntaahan saivat enemmän siellä pihamaalla.


    • sama kuin ed.

      Voi herran pieksut, sanat väärinpäin.
      po. pihlajissa paljon marjoja lintuja varten.

      • Minulla aamuhämärissä tapahtui iso vahinko, menin vanhaan pirttiin, paistoin omenapiirakkaa ja odottelin jonkun tulevan, eipä ole vieläkään kukaan käynyt.
        Tuon nyt sen piirakan tänne "uuteen" pirttiin, tuossa se on kokonaisena, mitä nyt itse vähän lohkasin.
        Ihmettelin kyllä aamulla missä se pirttivahti oikein on, ei näkynyt kaulinta missään.
        Ei pitäisi näin vanhan enää mennä ensimäiseksi, mutta ehkä taas osun oikeaan, kun reitti on tuttu.
        Nyt olen taas täällä Eteläisessä Hämeessä. Ter: Late


    • Voi sentään,...minäpä tulenkin iltateelle ja maistan omenapiirakkaa Late Vaan:) Onhan hyvä saada syödä ilman huonoa omaatuntoa mmmnn,..miten hyvän olet leiponut, varsinainen aarrehan olet !
      Tiedän mieskokkien olevan kärjessä taidoillaan kokkikilpailuissa, mutta ei kaikki miehetkään sitä hallitse.

      Oli minullakin aamupäivällä vaikeuksia nettiyhteyden kanssa, huh. Ties kuinka monet kerrat raportoin syömiseni ja lopulta annoin periksi! Pitää vilkaista menikö viimeinen perille, jos ei kerron huomenna molemmat päivät,...loppui jo veto ja aika yrittämiseen!
      Olihan hyvää Late,..kiitos!
      Hauskaa loppuiltaa sateessa! moikka

    • Rva Ylikypsä

      Ehtoota kaikille!

      Ihan täällä elossa ollaan, vaikka olenkin "syysleskenä" jo neljättä päivää. Urisevat Ukot lähtivät lauantaiaamuna jo viideltä Muonion Särkijärvelle, takaisin tulevat ensi lauantaina myöhään illalla. Taidanpa viettää oikein laiskan viikon, no ainakin melkein.

      Sunnuntaina kävin sauvojen kanssa tuolla Sääksmäen tiellä, sää oli aivan mahtava, lämmintäkin melkein 19 astetta. Lähipellolla oli puimuri vehnäpellon kimpussa, ja tuuli toi sieltä päin tuoreen viljan tuoksun, ai että tuli lapsuus mieleen. Ei niinkään siitä puimurista vaan vehnän tuoksusta. Viivyin tahallani kauan siinä, melkein nirvanassa, hyvä etten mennyt sinne pellon laitaan.

      Omenapiirakkaa minäkin toin tänne pirttiin ja kottikärryillä monta pussillista omenia, olokeepa hyviä ja viekee kottiinno. Ja lissee niitä tulloo toesena päevänä.

      Tämä minun aparaattini on temppuillut edelleen, ovat luvanneet hakea korjattavaksi, vaan eipä ole vielä ketään kuulunut. En voi olla lainkaan varma, saanko edes tämän pätkän lähtemään, kohtahan sen näkee.

      Kauniita syyspäiviä, satoi tai paistoi! Täällä syysleski paulamaria

    • Huomenta!

      Nostallin Pirttiä valmiiksi teitä varten samalla kun vilkaisin säätutkaa. En nyt keittele mitään, koska on ne "pillerikahvivehkeet." Täytyy lähteä ajelemaan Jorviin. Ei mitään vakavaa. Jospa palaan tänne illalla. Hei!

      • Ynnämuu ei oikein tiedä näistä kahvinkeittimistä mitään, puhuu pilleri kahvista, kaikihan tietää, että nykyään painetaan vain nappia. Sitten sitä tulee vain kuppi kerrallaan, ei vanhene, Tuo piirakka meni aika vähiin, toin lisukkeeksi korvapuusteja, illalla leivottuja.
        Sadetta lupaavat, no onhan täällä satanut koko yö, joten jatkukoot, kaikki poudat ovat tilapäisiä.
        Menoja mullakin kohta, eläkeläisryhmät aloitti jo aiemmin, minä vasta tänään menen.
        Kyllä te näillä eväillä pärjäätte, minä kokoan kamppeita ja häivyn.
        Luulen, että se olen minä, Late Vaan.


      • joutavoinen
        LateVaan kirjoitti:

        Ynnämuu ei oikein tiedä näistä kahvinkeittimistä mitään, puhuu pilleri kahvista, kaikihan tietää, että nykyään painetaan vain nappia. Sitten sitä tulee vain kuppi kerrallaan, ei vanhene, Tuo piirakka meni aika vähiin, toin lisukkeeksi korvapuusteja, illalla leivottuja.
        Sadetta lupaavat, no onhan täällä satanut koko yö, joten jatkukoot, kaikki poudat ovat tilapäisiä.
        Menoja mullakin kohta, eläkeläisryhmät aloitti jo aiemmin, minä vasta tänään menen.
        Kyllä te näillä eväillä pärjäätte, minä kokoan kamppeita ja häivyn.
        Luulen, että se olen minä, Late Vaan.

        Kahvihan keitetään siten, että vesi kuumennetaan ja lasketaan sen kahvijauhopussin läpi. Miten voidaankin etääntyä varsinaisesta kahvinkeitosta pillereihin ja nappuloihin. Omapahan on asiansa tehkööt miten haluavat.

        Korvapuustit ovat hyviä, niin hyviä ne on kuin kaikki muutkin hyvät leivonnaiset kuten omenapiirakka. Korian asemalla oli kioski missä myytiin kotivalmistettuja omenapiirakoita, kasarmilta käveltiin sinne niiden piirakoiden takia. Minäkin söin niitä varmaan tuhat, jollei enempikin.


      • joutavoinen kirjoitti:

        Kahvihan keitetään siten, että vesi kuumennetaan ja lasketaan sen kahvijauhopussin läpi. Miten voidaankin etääntyä varsinaisesta kahvinkeitosta pillereihin ja nappuloihin. Omapahan on asiansa tehkööt miten haluavat.

        Korvapuustit ovat hyviä, niin hyviä ne on kuin kaikki muutkin hyvät leivonnaiset kuten omenapiirakka. Korian asemalla oli kioski missä myytiin kotivalmistettuja omenapiirakoita, kasarmilta käveltiin sinne niiden piirakoiden takia. Minäkin söin niitä varmaan tuhat, jollei enempikin.

        Sateenvarjon kanssa täytyi aamulla lähteä liikkeelle. Kauppareissun sivutuotteena pistäydyn pirtissä.
        Onkohan pirtti "uranuurtaja", kun nyt tuntuu olevan jo pillerikahviakin.
        Pilleri rasian ja - hatun kyllä tiedän. Tuo kahvijuttu on ihan uutta.
        No. nappikahvit otan minäkin- en nääs voi vastustaa korvapuusteja...
        Onneksi kukaan ei ole näkemässä jos otan toisenkin.... hm... ja vielä yksi. Korvarit ovat kahvileipää parhaasta päästä, sellaiset kotikutoiset.
        Hyväähän se omenapiirakkakin on ja moni muu .. hoh hoijaa. kaikki maistuu. Kiitos leipojille ja tuojille.

        Eräät vaan kääntävät kylkeä biitsillä. Tosin oikein hyvin ansaitusti.
        Lämmintä taisi sillä ilmansuunnalla olla, Hyvä niin.
        Kerran olen käynyt Madeiralla. Silloin siellä oli vielä se vanha pieni lentokenttä. Melkein arpoa piti osuuko kentälle vai poksahtaako mereen. .
        Koska tässä istun ,siitä päätellen osui lentokentälle

        Ensi maanantaina alkaa viimeisetkin talviharrastukset. Sitten on rientoa monena päivänä viikossa.

        Ai niin, pyyhkäisen vähän pölyjä kun lupasin
        Pirtissä on niin siistiä väkeä että täällä ei siivooja hankisi hyvin, nälkä nääntyminen tulisi jos pirtin siivouksella pitäisi elää.
        Se käy hyvin näin ohikulkiessa. Juu ja kisuille ruokaa.
        Siksi ne kissat eivät ennen kermalla lihoneen, kun juoksivat ympäri kyliä, maita ja mantuja.
        Pirtin kisulit taas makaavat pankolla lämpimässä. Suurin työ heillä taitaa olla naukasta joskus ja siirtyä ruokakupille.
        No nyt voivat tulla litkimään maitoa..........
        Se on sitten Moi !


      • aatu rentukkaoja
        LateVaan kirjoitti:

        Ynnämuu ei oikein tiedä näistä kahvinkeittimistä mitään, puhuu pilleri kahvista, kaikihan tietää, että nykyään painetaan vain nappia. Sitten sitä tulee vain kuppi kerrallaan, ei vanhene, Tuo piirakka meni aika vähiin, toin lisukkeeksi korvapuusteja, illalla leivottuja.
        Sadetta lupaavat, no onhan täällä satanut koko yö, joten jatkukoot, kaikki poudat ovat tilapäisiä.
        Menoja mullakin kohta, eläkeläisryhmät aloitti jo aiemmin, minä vasta tänään menen.
        Kyllä te näillä eväillä pärjäätte, minä kokoan kamppeita ja häivyn.
        Luulen, että se olen minä, Late Vaan.

        Engelsmannit juovat paljon teetä, kahvia vähemmän. Onkohan tuostamyös terveydellistä hyötyä? Ai niin vihreä tee sitä terveysjuomaa.
        Joillekin sydänoireisille kahvi lisää rytmihäiriöisyyttä, näin minullakin. Miedonnan täysmaidolla. Vahva musta kahvi paljon litkittynä on monille paha juttu


    • Täällä olisi hyvät piirakat ja pullat tarjolla. Minäpä heräsin jo viideltä lehteä lukemaan ja minttuteen kera karjalanpiirakan söin. Sitten vielä nukahdin pariksi tunniksi ja kahimukillinen sylttyvoileivän kera. petyin siihen maalaissylttyyn, joka oli Pirkan. Merkillisen jyväisen tuntuista eikä muutenkaan yhtä hyvää kuin muitten firmojen. Lankesin siihen hinnan vuoksi.

      Eilen lunasti seniorikortin kuntosalista, jolla taas on vapaa pääsy puoleksi vuodeksi uimahalleihin ja kuntosaleihin. Lisäksi on jotai kulttuuritarjontaakin.
      Tänään on käyntisynagoogassa. Turussa on pieni juutalainen seurakunta. Kiinnostava paikka.
      Puolipilvistä täällä ja mittari näyttää 15.

    • Aamupäivää.

      Sekasin on minun unet menneet ihan tyystin.

      Sateinen sää tuntuu olevan.
      Iha katteeks kääp Skillanin olo.
      No on Hän todella sen loman ansainnut.Nauttisi nyt vain,vaan ei polttaisi nahkaansa;)

      Tänään on minulla "en tee mitään"päivä ;)

      Alakertaan menen iltapäivällä kortille.

      Onneksi nuo pirtin syötävät ei kasvata noita "jenkka kahvoja"
      muuten kohta mahtuisi tähän tuoliini;)On ne niin makkeita. ja suussa sulavia.Suur kiitokset leipojille.

      näkyillään...

    • Lonkan veto aamu on tuolla Leobardien pesälläkin.
      Käykäähän kurkkaamassa.

    • Minäkin käväisin lenkillä heti aamukahvin jälkeen, ja kaupassa pistäydyin takaisintulo matkalla.
      Sainkin niin tuoreita silakoita, että alan valmistamaan silakkarullia nyt kun hörppäsen kahvit tässä :D
      Ihmettelin ajoissa kun olin sitä laatikkomäärää käytävillä, mistä tytöt latoivat hyllyille tavaraa kiireellä!

      Piti ihan huhuilla, *tulehan nyt hinnoittelemaan nämä perunat*, kun ei ne ilmaiseksikaan kassan läpi mene!

      On niillä tohinaa, ja hyvää jumppaa näkyivät saavan :D
      Nyt hommiin, ettei silakat suutu!

      Moikka ja kiitos!

      • Venlastiina #¤%&@

        !6,9 celsiusta ja pilvipoutaa, joskin aurinko yrittää kaikkensa päästäkseen pilviröykkiön läpi. Sitähän ei näy, mutta valon muuttumisesta huomaa, ettei aurinko(kaan) laiskana makaile,

        Pihakoivujen väliin rusehtavaan ruohikkoon on kertynyt parikymmentä houkuttelevan ruskeaa, suurta sientä. Uskokaa tai älkää, mutta vielä vajaa viikko sitten ne olivat kauniin punaisia, valkopilkullisia kärpässieniä.

        Pihan pyhät pihlajat ovat edelleenkin marjoista punaisina.
        Olen joka syksy ajatellut kirjoittaa, miten paljon tai vähän pihlajissa on marjoja, ja sitten talvella seurata, onko lunta paljon vai vähän.
        Isäni nimittäin opetti, että pihlajassa on paljon marjoja, koska tulossa on kova ja runsasluminen talvi, ja linnuilla pitää olla riittävästi syötävää.
        Toinen "tieto" on, ettei puu kahta taakkaa kanna, joten talvesta tulee leuto ja vähäluminen.
        Toisaalta voihan tämän marja-/lumiasian jättää tänälleenkin. Onpahan sitten valmis ongelma, jos joskus sattuisi niin, ettei olisi mitään ongelmia.
        Ja heti tuli ongelma! Olen unohtanut kirjautua. Täytynee koristella nikki jotenkin.
        Terveiset ja mukavia syyspäiviä toivottaen Venlastiina.


    • Oikeasahan Late on, en tiedä kahvinkeiton uutuuksista mitään. Sinänsä lienevät hyvinkin tärkeitä, jos haluaa pysyä mukana edistyksellisessä kehityksessä ja siten nostaa elämisen laadun trendien mukaiselle korkeammalle ja samalla mukavammalle tasolle.

      Päinvastoin, jos haluan todella hyvää kahvia, keitän sen nokisella, vanhalla pannulla, joka saapi roikkua ketinselässä avotulella. Siinä tulee kaupan päälle nostalgisia muistojakin vanhasta. Näin teen usein kahvin valmistamisen mökilläni. Valitettavasti se ei käy kerrostalossa.

      Jorvissa kävin ja homma hoitui. Kirurgi pienensi korvalehteäni. Ei sentään kauneussyistä, vaan leikkasi pois bacilioman(tyvisolusyöpä).
      Onneksi on isot korvani, joten jäi sitä vielä kuuntelemistanikin helpottamaan. Ko. tautihan tulee kuulemma liiallisesta auringon
      paahteesta ja sitähän kyllä olen ottanut. Lisäksi se tietysti vaatii herkkähipiäisyyttä auringolle ja niitäkin ongelmia minulla sattuu olemaan. Niinpä en kesäisin juuri paitaani pois heitä, koska nahkan "vaihtokin" on kivuliasta.

      Sataa rynkyttää aika tavalla. Sienestääkin olen vielä aikonut, mutta pitäänee muutama päivä odotella etten revi korvalistani kuusikossa rymytessä.

      Hyvää illan jatketta kaikille!

    • Nea*

      Hyvää iltaa pirttiläiset !

      Iltarusko, hyvä rusko, sanottiin ennen ja nytpä ruskottaa oikein kauniisti,
      sen mukaan huomenna poutaa!

      Olipa hyvä , ynnämuu, että sait hoidatetuksi kohta vaivasi !
      Ihosyöpä on yleitymässä koska niin paljon otetaan aurinkoa ja
      olisiko ultraviolettisäteily voimakkaampaa nykyään.

      Rva Ylikypsä on tuonut pirttiin niin puna-keltaposkisia omenoita,
      että näihin käyn kohta käsiksi ja maistelen, tosihyviä,kun puraisee
      niin raikasta mehua tulee suu melkein täyteen!
      Näitä sai ottaa mukaankin,onpa hyvä,että otin pussin !!
      Nyt hilloa keittämään !

    • Nea*

      Kiitos omenoista !

    • Mä taidan rakentaa pirtin pihalle sellaisen nuotiopaikan jossa voi keittää pannukahvia nokisessa pannussa, siihen vaan sellainen kääntyvä koukku johon pannu pannaan roikkumaan. Saa nähdä mitä emäntä sanoo. Tää olisi sellainen itsepalvelu paikka, puita piisaa liiteristä. Nyt kuitenkin nappikahvit valmiina Tänään pullapitkoo rusinoilla tai ilman.
      Aurinko taas paistaa yön sateet väistyneet. Oma ohjelma, vesijumppaan mennään, ehkä kaupassa käydään takaisin tullessa.
      Lähiaikoina tiedossa eläkeläisten Tallinnanmatka linja-auto lähtee ihan tosta nurkalta ja vie satamaan ja tuo sitten takaisinkin. Yö laivalla, käynti kaupunkilla illaksi kotiin Ruokailut laivalla kuuluvat samaan hintaan, matka maksaa100 € per nuppi, meiltä lähtee kaksi nuppia.
      Kahville toivoo Late.

    • Ramoona*

      Nuotiopaikan rakennus onkin hyvä idea, varmaan Skillan yllättyy iloisesti saadessaan kunnon pannukahvia etelän vahvoja espressoja juotuaan. Minäkin tulen mielelläni talkoisiin, jos vaikka laavu saataisiin aikaan, kuusenhavukatos, jos hirsinen tuntuu liian järeältä. . Ynnämuu voi tuoda oman nokipannunsa, minä tuon trangiakeittimen laakean ohuen pannun, jossa kahvivesi kiehahtaa nopeasti. Varmasti kaikilla on omat kikkansa nuotiokahvin keittoon, siinähän voisi makuja ja tyylejä vertailla. Kahvipannun pitää olla sisältä puhdas, vaikka kylki miten noesta mustana olisi. Veden pitää olla raikasta, ja karkeaa jauhatusta lisää jokainen oman pannunsa vetoisuuden tuntien kouramitalla. Lappilaiset kiehuttavat ainakin legendan mukaan tuntikausia, mutta kerran kiehautus on tapana meillä, pannun nokasta pulpahtaa esiin juomanäyte. Sitten nokka selvitetään ja maltetaan levähdyttää niin kauan että porot jäävät pohjalle. Eipä ole kovin vaarallista saada niitä vähän suuhunsa, äitikin aina sanoi, että niistähän se raha maksetaan. Anoppini muistutti aina, että kahvia kaataessa pannua ei saa veuruuttaa eli käden piti olla vakaa.

      Mukavia virkistyskeitaita nuo Tallinnan matkat, perheenemäntien on niin mukava päästä valmiiseen pöytään. Kaikilla kun ei ole tuollaisia leipureita ja ruokaa laittavia miehiä omasta takaa...ehkä on oma vika kun olen ne askareet ominut. En ole tuollaisella eläkeläisten rymämatkalla vielä ollut, mutta kun tyttöporukalla käymme, saamme hyviä tanssittajia eläkeläisherroista.

      • Hu, huu, herätyyss... kahvit odottaa napin painajia. Pullat ja paakkelsit on pöydällä. Vain juojat puuttuu.

        Ennenkuin laavu tai nuotiokahville siirrytään, on vielä vanhoja vaihtoehtoja.
        Itse en ole onnistunut saamaan koskaan oikein hyvää porokahvia.
        Miun maun mukkaa sitä on keitetty liian kauan . silloin se on sekasta ja sumpin näköistä ja makuista.Mutta makuja on monia. Jaa kun muistelen kerran sain aika hyvää porokahvia. Se oli kiehautettu ja seisotettu kunnolla jolloin se oli kirkasta kuulasta.
        Tapahtui eläkeläismatkalla Kuusamon karhunkierroksella. Kun käveltiin koskelle jossa oli nuotioporokahvit ja makkaran paistoa.
        Siis nämä perinteiset isänmaan tapahtumat.
        Savonlinnan juhanustapahtumassa oli myös nuotio kahvia.
        Sanonpa suoraan että hyi kun oli pahaa ja kitkerän makuista.
        Minkä mallin mukaan lie tehty, sitäpä ei tarina kerro.
        Vuosia on aikaa kummastakin.
        Minusta kahvittelu on niin merkittävä juttu, pitää olla aikaa, rauha, Hyvänmakuista nautittavaa, ja tietenkin hyvää kahvileipää mutusteltana.
        Kyllä nuotiokahvit retkellä ja samoillessa luonnossa on ihan ok.
        Kuten Ramoona sanoi, jokainen voi tehdä sen oman mielensä mukaan, hyväksi.
        Hiihtoretkeltä tullessa voi hyvinkin nauttia pirtinPihaKahvit. Hyvän porokahvin tekeminen vaatiikin taitoa paljon enemmän. kuin tuo automaatin lataaminen ja napin painallus.
        Loppupeleissä ; tärkeintä kun kahvia saa, jonkin mallisena.
        Joten täällä sitä olisi nyt!


      • Jaahas! Täälä siyämollaan kirjoittamassa ja annetaan tuon varsinaisen palstan ikäänkin lahota.

        Tänne taidankin tulla kun on noita tuttujakin

        Hyvää perjantaita jokaiselle! Tänään on korttipelipäivä ja sunnuntaina tanssit Turussa
        klo 13. Tulkaa mukaan!


    • Onhan M-K kuitenkin saanut tuntumaa nuotioporokahviin turistipyydyksillä. Olen minäkin samaisia turistikahveja jonkun kerran hörppinyt. En kuitenkaan ole saanut maiskutellessani noin huonoja vaikutelmia. Ehkä vanhat tapani vaikuttavat makuelämyksiini. Makukysymyksiä, niin.

      Tottahan on, että erilaista plaatua saattaapi keittäjillä tullakin. Jos esimerkiksi hyvän kahvinmenekin vuoksi jatkaa keittelyä samojen perskojen päälle lisäämällä vain vettä ja säästösyistä tupsauttaa päälle vähän kahvinporoja värin säilyttämiseksi, saattaapihan siitä tulla kitsmerää lientäkin.

      Voipi olla, ettei kannata kehityksessä väkisin vängetä takaperin. Sitä vartenhan keksintöjä tehdään, että tulee parempaa, steriilimpää ja vaivattomammin. Nämä nyt on näitä mielikuvakysymyksiä. Laten aikomus rakentaa nuotiopaikka...enpä tiedä. Eipä taida saada tulta aikaan.

      Eilen katselin kunnallisvaalikeskustelun. Eipä mitään järisyttävää, uutta tullut esille. Puhettahan tuli, myös ihan hyviäkin asioita, mutta...pitäisikö sanoa, että kalasteluhommissa käytetään myös taianomaisia keinojakin.

      Taitaapa ainakin aluksi tulla aurinkoinen päivä. Siihen pitää tutustua arkemmin.

      • Huomenta vaan, tuo porokahvi vaatii kyllä ammattitaitoa jos nuotiolla keittää, pannu tosiaan koukkun roikkumaan porokahvi sekaan vasta kun vesi kiehuu, ei keitetä kauaan, vähän sivuun ja sitten nokasta kaadetaan porot kuppiin, kaadetaan takaisin pannuun, ehkä hetki tulen päälle ja sitten sivuun selkenemään. Nykyään tarjotaan kaikenlaisia kahviseoksia, mutta pirtissä aina parasta. Eihän tässä olla siirtymässä mihinkään nappikahvista, vain halukkaat voivat keittää nuotiolla.
        Mehän voisimme ynnämuun kanssa yhdessä rakentaa tuon keittopaikan ja laavunkin.
        Olemmehan me olleet ennekin samoissa talkoissa, ja juoneet harjakais kahvit ja ties vaikka mitä. Korpimaisemiakin olemme tallanneet, vaikka vähän eri paikoisa, joskus oli pannu mukana ja kiven kolossa tuli kahvit keitettyä, hyvältä maistui ehkä juuri sitä parasta mitä kahvista saa.
        Nyt ne nappikahvit pirtin pannusta, se on moikka Late Vaan.


      • LateVaan kirjoitti:

        Huomenta vaan, tuo porokahvi vaatii kyllä ammattitaitoa jos nuotiolla keittää, pannu tosiaan koukkun roikkumaan porokahvi sekaan vasta kun vesi kiehuu, ei keitetä kauaan, vähän sivuun ja sitten nokasta kaadetaan porot kuppiin, kaadetaan takaisin pannuun, ehkä hetki tulen päälle ja sitten sivuun selkenemään. Nykyään tarjotaan kaikenlaisia kahviseoksia, mutta pirtissä aina parasta. Eihän tässä olla siirtymässä mihinkään nappikahvista, vain halukkaat voivat keittää nuotiolla.
        Mehän voisimme ynnämuun kanssa yhdessä rakentaa tuon keittopaikan ja laavunkin.
        Olemmehan me olleet ennekin samoissa talkoissa, ja juoneet harjakais kahvit ja ties vaikka mitä. Korpimaisemiakin olemme tallanneet, vaikka vähän eri paikoisa, joskus oli pannu mukana ja kiven kolossa tuli kahvit keitettyä, hyvältä maistui ehkä juuri sitä parasta mitä kahvista saa.
        Nyt ne nappikahvit pirtin pannusta, se on moikka Late Vaan.

        Jees.
        Kyllä se nuotiokahvi oli aikoinaan hyvää. On minullakin semmonen kuparinen kahvipannu,jossa vieläkin näkyy nokiläiskiä.

        Anopin kanssa aina Päijänteen rannalla kivien kolosa keitimme,marja reissun koho kohta oli.
        Nythän ei saa noita tulia sytytellä ilman maan omistajan lupaa.

        Kelventeellä monet kahveet keitimme.Se on saari siellä Päijänteellä.

        Vois olla ihan kiva juttu tuo kota homma.

        Nyt nautin nappikahvit ja on tuota hyvää purtavaakin, KIITOOOS.

        näkyillään...


      • muori67 kirjoitti:

        Jees.
        Kyllä se nuotiokahvi oli aikoinaan hyvää. On minullakin semmonen kuparinen kahvipannu,jossa vieläkin näkyy nokiläiskiä.

        Anopin kanssa aina Päijänteen rannalla kivien kolosa keitimme,marja reissun koho kohta oli.
        Nythän ei saa noita tulia sytytellä ilman maan omistajan lupaa.

        Kelventeellä monet kahveet keitimme.Se on saari siellä Päijänteellä.

        Vois olla ihan kiva juttu tuo kota homma.

        Nyt nautin nappikahvit ja on tuota hyvää purtavaakin, KIITOOOS.

        näkyillään...

        Oi,joi, miten pirtin polku oli päässyt häipymaan vielä vihreän ruohon sekaan- melkein nurkan taakse.
        Ei nyt kuulkaas hävitetä pirttiä. Muuten emäntämme sanoo palattuaan:
        No pitihän se arvata, niinhän siinä käy.
        Huiskin ihan vanhan aikaisella viikatteella pisimmät heinät. Omistan vielä sellaisen- tosin se seisoo toimettomana liiterin seinustalla.
        Kun on nuo muut vempaimet ruohon pään menoksi.
        Palkaksi otan tietenkin nappikahvia, ei näy nuotiokahviakaan olevan.
        Onneksi huomasin että olin kirjoittanut nuppikahvia.. toisaalta sitä ei ole vielä pirtissä tarjoiltu !
        Aurinkoista ehtoota, paistaa, paistaa, 12


    • Paistaa nyt,mutta päivällä satoi rakeita.
      tietysti he kun partsun lasit oli pesty.
      En itse niitä pessyt,vaan minulla käy apua.

      Kohta saunaan,mihkä se viikko on taas hurahtanut.??

      näkyillään...

    • Mikäpäs siinä, Late, tehdään selainen nuotiopaikka, jossa voi kunnon kahvit keitellä. Kyllä sinulla näyttää olevan porokahvin keittokikat myös hallinnassa. Eipä niissä valmisteluhommissa kauan nokka tuhise kun toimeksi pistetään. Muistanhan minä nekin Pirtin siirtotalkoot, olin pari kertaa mukanakin. Sutjakkaasti sujuivat, mutta emäntämme oli kehityksessä mukana ja ryhtyi yksin siirtelemään ja koristelemaan Pirtin. Ja mainiosti kaikki on sujunut. Mikä ettei yksi laavu rakennu samalla tekniikalla.

      Jospa Late, vanhana puuhamiehenä harkitset, koska pidämme avajaiset ja kutsutaan joukkoa kunnon kahveille. Meri-Kukka voi hyvin huiskia heinätöitä Pirtin pihalla. Oletko, M-K, oikeaoppisesti liipannut viikatetta teräväksi? Harvat harrastajat sen taitaa, lip, lap... viikate hioutuu molemmin puolin ja liippa vaihtaa puolta sekunnin kymmenesosassa. Jos ei ole aiemmin tehnyt, kannattaa olla varovainen. Voi tulla lääkärille ompelutöitä.

      Päiväni on mennyt pienissä puuhissani ja olipa aurinkoistakin tehdä marketti reissu ja kävellä lotkutella hiljalleen vähän ylimääräistäkin. En olisi pysynyt poissa metsästä, ellei lääkäri olisi kehoittanut olemaan muutaman päivän rehkimättä ja urheilematta. Ehkä se on hätävarjelun liioittelua, mutta eipä ole varaa olla tottelematta. Ei kannata pilata ammattilaisen arvokasta työtä ja apua.

      Hyvää jatkoa tällekin loppupäivälle!

    • Kuulostaa hyvältä idealta voida juoda nokipannukahvit ulkona vielä:D Kuinka se maistuukin aina silloin tällöin,...

      Kesäpaikan naapurit järjesti muutaman kerran kesässä nokipannukahvit parkkialueen kentällä, siinä jätkänkynttilä paloi, ja penkeillä istuttiin ja turistiin. Savu tuoksui ja piti hyttyset loitolla, ja aina tuotiin jotakin tarjolle me emännät.

      SkillaN'ille olis kiva yllätys tulla kotiin, jos saatte laavun valmiiksi pojat!
      Intoa vaan Pirttiläisille!

      Mukavan illan merkeissä,
      terveisin tex

      • Kiirettähän se pitää jos laavu ja keittopaikka viikonloppuna tehdään, näin syksyllä laavu onkin tärkeä, silloin voidaan pitää avajaiset heti Skillanin tulon jälkeen, ehkä emäntä päättää ajan, kun ensin toipuu matkan rasituksista.
        Eiköhän panna hösseliksi!
        Mennään jo huomenna kello kymmeneksi pirtin takametsästä havuja hakemaan, kiviä varmaan löytyy sieltä järven rannasta.sielä on varmaan sopivia puita laavun tekoon.
        Luulen sieltä löytyvän myös tarvittavat työkalutkin.
        Jos epäilet jotakin tärkeää tarvitsevan ota mukaan.
        Jos jotain kiinnostaa tulkaa minun ja ynnämuun kaveriksi talkoisiin.
        Kutsuja Late Vaan.


    • Ramoona*

      Hyvää syyspäiväntasaushuomenta !

      Tästä alkaa yön pituus voittaa päivän pituuden, mukava onkin alkaa tulistella vaikka vain tuikkukynttilöin. Jos sen verran saan laavun tekoon osallistua, että tuon kaksi lasten pulkassa palvellutta lampaantaljaa sinne istuimille pehmikkeiksi, jos sinne penkit tulee, tai sitten levitetään "lattialle". Hirven- tai porontaljat olisivat komeat, mutta ei löydy meidän huushollista. Tulee mieleen mummolan pystykorvan Virkun nahka, jonka vaari oli laittanut pieneen keinutuoliin, jonka saimme eräänä jouluna lahjaksi. Nykyisin se tuntuisi aika kamalalta, mutta oli silloin tapana nylkeä joskus koiralta nahka maaseudulla. Vaarilla oli komeat koirankarvarukkasetkin. Tuttuni on kerännyt koiransa villaa ja kehruuttanut siitä lampaan villan seassa lankaa ja neuloi siitä villatakin. Paljon meidänkin koira karvaa pudottaa, on kaksi kertaa vuodessa sellainen aika. Meillä on pihassa ja metsän puolella kymmeniä linnunpönttöjä, niihin ovat linnut karvoja vieneet. Lopuista laavahavuista voisi porukalla askarrella kanervien, käpyjen ja ja sammalen kanssa asetelmia pirtin pihamaalle.

      Muori67 kertoo Päijänteen marjareissuistaan, varmasti maistui ihanalta ne kuparipannukahvit. Siellä onkin jylhät maisemat, siskoni perheen mökki on Muuramessa. Avotulen teko ei joka miehenoikeuksiin tosiaan kuulu, vaikka ne pohjoismaissa hyvin laajat ovatkin. Me kuljetettiin joskus retkikeitintä mukana, mutta yleensä nykyisin termarista metsäkahvit hörpätään.
      Saaristossa liikkuessa tulee paha mieli, kun näkee silokallioissa pysyviä arpia, jotka ovat syntyneet avotulen teosta suoraan kalliolle. Nykyisin retkeilysaarissa on paljon tulisijoja ja grillikatoksia, tuohon ei pitäisi kenekään enää syyllistyä.

      Jätän tähän suolaiseksi maisteltavaksi sienipiirakan, kun suppilovahveroita on jo täällä runsaasti. Nappia painamalla kahvia saa, ihan tuoretta ja tuoksuvaista.

      • Ihmettelin , mikä huiske se käy tuolla havumetsässä.. niin ,niitä laavuhavuja hamuillaan.
        Juonessa mukana ollaan. Oikeaoppisesti tehdyt nuotiokahvit- oikein hyvä. Pirtin miehet kyllä hallitsevat homman.
        Tuli mieleen silloin savolinnassa, kävijöitä oli satoja , pannu tuntui porisevan koko ajan. Tuli jopa mieleen, että viskaavat aina välillä uusia poroja entisten sekaan. Siellähän ratkaisee runsas tuotto eikä kahvin maun hyvyys tai selkeys.
        Eikun vaan laavun pystytykseen. Vielä ehtii kun kiireetä pitää !
        Toin jo ison kattilallisen hernekeittoa talkooväelle. Se on nopeasti nautittavaa työn lomassa. Ai jaa, voikos ym. syödä hernekeittoa sen kihdin takia. Jospa pirtin keitto olisikin oireeton- sovitaanko vaikka niin.
        Tuosta "viikatemiehen" hommasta. Heinää, kaisloja ,tienvarsia olen sillä katkonut. Teroittanut en, sitä hommaa, ei ole annettu tehdä. Minä vaan katson vierestä. Totta tuo että se pitää osata ettei satu tapaturmia.
        Harvinaistahan se nykyisin on- vain elokuvissa viikatemies vierailee milloin kenenkin luona, ikävin seurauksin.

        Skillanille kiva yllätys.Tiistaina varmaan palailee, ja mitä onkaan pirtin pihalla........................


    • Heippa taas tännekin! Syksy jo on ,ja sade-säät jatkuvat.. Mistähän tuota vettä riittääkin jokapäivälle. Vai laavua olette tekemässä.. Mukavaa se olisikin..En ole koskaan vielä ollut.. Olisihan sekin koettava. Savusaunakin jäänyt kokematta.
      Kummasti elämä menee. Minä olen vain lukenut kirjoja,sopivaa harrastusta, sateisillä säillä.Eläkekerhokin taas alkoi ja on menemistä ,joka viikolle.. Ihan kivaa.Olisi Palvelutalolla kovasti toimintaa..Vanhat ihmiset turhaa valittaa yksinäisyyttä,pitää vaan mennä,eikä jäädä kotiin,TV:n ääreen..Olen tätä tietokonettakin suositellut monelle,mutta ei monetkaan uskalla tähän innostua. Harmi.. Te olette tietenkin marjastaneet ja sienestäneet ym.. Tässä lähellä ,en tiedä oikein mitään hyvää sienimetsää.. Ihmiset kertoilevat,että on hyvä omanasato tänä vuonna..Harmittaa,kun kaupassa pyytävät,kotimaisista omenoista, yli 3€ kilo..Jossain kuskaavat kaatopaikoille niitä..
      Minä lähden matkalle ,ensi lauantaina ja olen poissa viikon.. Toivottavasti,kaikki menee hyvin.. On alkanut olla ongelmia lonkasta.. vanhuus ei tule yksin..ikälisiä saa. No,olen ainakin elossa,kun kipu tuntuu vielä.
      Oli hyvä kesä,kun ei ollut kuuma.. Olenkohan ainoa,joka siitä nautti :)
      Nyt on ihanaa ,kun on syksy..Kohta on luonto kauneimmillaan.. Lapissa varmaan jo ruska.. Luin tuosta,että on tulisijoja.. niitä on..täälläkin lähisaarissa ja Nuuksiossa.. Ihan hienoa,että on laitettu niitä. Jori-poikakin täytti 25v. viime pyhänä.. Terveiset,mitä sain,,meni perille..Niin ne vuodet vierii..ei meinaa perässä pysyä..Toivottavasti tytär tuo minulle sieniä,niin voin myös tehdä piirakkaa.. Hyvälle maistuu :Kiitos Ramoona! Minä tästä lähden kauppaan,joten toivottelen Iloista mieltä kaikille! Näemme taas! t.Irkku

    • hevat

      Tervehdys kaikille pirttiläisille,lukenut olen pitkästä aikaa juttujanne. Parhaiten
      jäi korviini soimaan pannukahvi nuotiolla. Olin avustamassa meidän
      metsä työläisille siinä puuhassa -voi juku ,kun maistuikin hyvälle.
      Kerran joku juttusieppo kronikkaankin oli minusta kirjoittanut.
      Helvi tyttö se Oskolasta muistuttaa pientä tyttölasta,kahvinkeiton se aina muistaa ja kielikin sillä liukkaasti luistaa. Sellaisia metsä muistoja v 1950..

      Latelle suunnittelu ideasta,tosi hyvä Tuon oikeat karjalanpiirakat kaikille avajaisiin
      Hyvää viikonloppua --lähden kattoo miten perunalaatikko uunissa jaksaa,oikein kunnon läskilaatikko.

    • joutavoinen

      Laavun teon kyllä varmaan hallitten minäkin ainakin luulen niin, kerran oon pohojosesta kotosin. No, en kyllä niin pohojosesta, että olisin öitä laavusa ollu. Ryöstäänty nyt tää kahavinkeitto ouvoille nuotioille, mutta "Menköön tämä elämä näin." sano Matti Pellonpää ja hän oli sentään viisas mies.

      Pitemmittä puhheitta laavun tekkoon, mitäpä sen kanssa aikailee. Bittitaivaaseen oli joku lähettänyt kaikki lomakuvansa, Sinne sitä on paljon kuvia sun muuta asiaa lähetetty. Jotenki on nykysin onnistunu välttämään ne katoamiset olenko oppinut varomaan hipasemasta vääriä näppämiä.

    • ynnämuu ?+?=0

      Taidanpa olla jo myöhässä, niin ripeästi on homma pistetty käyntiin. Joo...hyvähän se on, että soveltuvaa kamaakin on luvassa. Ramoona ehdotteli aiemmin, josko tosin nokipannuni käyttöön. Valitettavasti se on mökilläni - olisi tuhannen kilsan reissu hakea. Muori67 kertoi, että hänellä on
      kuparipannu, jossa tulessa olon jäljet vieläkin näkyvät. Josko toisit? Pianhan se noettaisiin oikein kunnolla.)) Löytyyhän pannu jostakin. Paljon näyttää olevan heitä, joilla on kokemustakin nuotiokahveista.

      Eihän hernekeiton pitäisi kihtiäni ärsytellä. Ne on pienkalojen ja olut - lekurin mukaan. Joten keitto kelpaa.

      Nyt töihin, sanoi lapatossu. Rekkauskin unohtui kiireessä.

    • ÄÄäh puuuh ja lääh......

      Tulin kaupalta ja siellähän pistää läähättämään.
      On ne nuo isot kaupat semmosia hollitallia.
      Pakko oli kauppaan lähteä,jääkaapissa kun ei ollut paljon muuta kuin valo.

      Kyllä minä sen kahveepannun tuon,se onkin ihan reilun kokonen parilitraa muistaakseni vetää.Tuolla se on partsulla muka koristeena;)

      Kerrotte vain koska nuotio palaa;)Löytyy myös AITOA costricalaista kahveeta,mistä keitetään.

      Nyt menen vähäksi aikaa alakertaan,korttijengi kokoon tuu.

      näkyillään...

      • Kiitos kaikille talkoolaisille kyllä tuli hyvä laavu ja nuotiopaikka, kiitos myös hernesopasta, hyvin maittoi. Ei tainu paljon jäädä, kyllähän sakki syö jos tekeekin.
        Kokeiltiinhan me porokahviakin päivän päätteeksi, uhrattiin pirtin vanha nokkapannu, siellä kun sitä kahvia saa nyt nappia painamalla. Kakku ja korvapuustit olivat hyviä, kukahan ne toi, siellä kävi niin paljon väkeä ei niitä kaikkia siinä työntouhussa ehtinyt tunnistamaan.
        Nyt jäämme vain odottamaan emäntää, jotta voidaan ne varsinaiset avajaiset pitää.
        Saahan noita kokeilla kahvinkeittoa kuka uskaltaa panna valkean ja pannun koukkuun, vettä on parasta ottaa pirtin raanasta ja kahvit kaapista. Kuksat roikkuu pirtin keittiössä. Huom, nurkkakaappi on eri kaappi.

        Eipä muuta, tavataan varsinaisissa avajaisissa alkuviikosta. Late Vaan.


      • LateVaan kirjoitti:

        Kiitos kaikille talkoolaisille kyllä tuli hyvä laavu ja nuotiopaikka, kiitos myös hernesopasta, hyvin maittoi. Ei tainu paljon jäädä, kyllähän sakki syö jos tekeekin.
        Kokeiltiinhan me porokahviakin päivän päätteeksi, uhrattiin pirtin vanha nokkapannu, siellä kun sitä kahvia saa nyt nappia painamalla. Kakku ja korvapuustit olivat hyviä, kukahan ne toi, siellä kävi niin paljon väkeä ei niitä kaikkia siinä työntouhussa ehtinyt tunnistamaan.
        Nyt jäämme vain odottamaan emäntää, jotta voidaan ne varsinaiset avajaiset pitää.
        Saahan noita kokeilla kahvinkeittoa kuka uskaltaa panna valkean ja pannun koukkuun, vettä on parasta ottaa pirtin raanasta ja kahvit kaapista. Kuksat roikkuu pirtin keittiössä. Huom, nurkkakaappi on eri kaappi.

        Eipä muuta, tavataan varsinaisissa avajaisissa alkuviikosta. Late Vaan.

        Komia on laavu ilmestynyt yks,kaks. On olleet tekijät paikalla.
        Tyhjä soppakattila lähtee nyt oitis mukaani. Ostin kevätkesästä uuden 10 l teräskattilan. Uskokaa tai älkää sitä on tarvittu jo monesti menneenä kesänä. Suku vaan paisuu ja suurenee............
        Saahan siellä laavun "vihkimistilaisuudessa" esittää kuka mitä tahtoo ja keksii.
        Tuntemillani miehillä on tapa ettei mitään uutta voi ottaa käyttöön ennenkuin tuo avaus "vihkiminen" käyttöönsä on suoritettu.
        Olkoon vaikka sauna, uusi kuisti, terassi. Jopa aitta on pitänyt vihkiä. Silloin on paikalla ystäviä, jotka pyydetään.

        Onkohan tämä karjalainen tapa. Nuoriso puhuu tupareista, mutta se on vähän eri asia.
        Tapoja ja perinteitä on monenlaisia.
        Olihan yksi neitonen saanut aikaiseksi isot juhlat- olikohan se Hollannissa. Ei me niin suuria pidetä. Ja rauhan immeisiä ollaan. Poliisejakin piti olla 600.
        Kukahan nekin viulut maksaa.

        Joten se siitä ja rauhallista iltaa kaikille !


    • Hyvää huomenta!

      Silti, vaikkaa sataa losottaa yhtenään. Olipa oikea aikainen ajoitus laavun tekoon. Kurja olisi ollut sateessa rämpiä. Latehan pisti vauhdikkaasti homman käyntiin. Minähän jo aloin epäillä Olin väärässä, en ottanut sitä huomioon, että meillähän olikin kysymyksessä "vanhan ajan ihmiset."

      Rivakasti kävi ja M-K:n hernerokka maistui, kiitos keittäjälle. Eipä siitä tietenkään piilevä kihtini ärtynyt. Yritinhän eilen kiireessäni selittää, mutta lauseestani tuli sotku. En kummemmin korjaa nytkään, onhan Pirtin lukijat arvauskykyisiä. Kunhan on sinne päin, asia selviää.

      Tänään näyttää sisätyöpäivältä, niissä pitää yrittää pärjätä huonoimmillakin opinnoilla. Eilen kiputtelin marketissa ja jäin suustani kiinni eläke- vertaisryhmän kanssa. Ehdin silti vähän myöhästyneenä talkoisiin. Katsellaanpa jatkoa ...minä "nuorena" Pirtin asiakkaana olen kyllä mukana, mutta mieluummin kainosti vedäytyn enemmän takariviin.

      Eipä masennuta, hyvä kun on edes ilmoja. Kaikkea ei voi tilata.

    • Päivää.

      Vettä lotkottaa tääläkin.

      Katsoin äsken tuolta IS;n Talent juttua.Mainio pikkupoika;)
      Varmaan kuullaan vielä kaverista.

      Hyvää oli hernrokka,söin minäkin,vaikken varsinaisiin talkoisiin pystynyt osallistumaan,olin muuten kannustus joukoissa mukana.
      Hyvä laavu(kota) tulikin.
      Oli osaavat miehet asialla.

      Pidetään sitten kunnon avajaiset,kunhan emäntä kotiutuu.

      näkyillään...

      • Sataa ja taas sataa, eihän se muuta ole koko päivänä tehnytkään. Tänne pirttiin ei ole sateen lomassa voinut tulla, täytyy olla kunnon sateensuoja, sitten onnistuu.
        Onpahan ollut päivä, ei ole tarvinnut tehdä mitään. No ainahan jotain kotihommia on,mutta ulos ei ole tarvinnut mennä, roskapussikin saa kyytiä vasta huomenna. Huominen on erikoisesti varattu vesijumpalle, satoi taikka paistoi.
        Eilen oli meillä eläkeläisten myyjäiset, minä kävin vain ostamassa, tosi kauniit lapaset löysin, oli kauniisti tehty monia värejä ja juuri sopivat omalle emännälle. Sitten ostin kymmenen arpaa, sanottiin että joka toinen arpa voittaa, Minä otin ringistä joka toisen, niinhän siinä kävi jokainen arpa voitti. Oli mulla mahdoton tuuri.

        Emäntä palaa alkuviikolla ei nyt mennä vastaan, mutta toivotaan tervetulleeksi kotiin ja hoitamaan pirtin ovien avaamisesta.
        Puhutellaan sitten emäntää, mitä se ajattelee niistä porokahveista siellä laavulla.
        Eiköhän anneta sataa, kun kerran on alkuun päässyt.
        Huomenna uusi päivä ter: Late


    • Ehtoota tupaan!

      Huh huh, mikä jatkuva sade, vedin sadeviitan ylleni ja saappaat jalkaan ja läksin oikein fikkarin kanssa ihailemaan miesten tekemää laavua:D Kyllä siinä pauke kävi ja sahan surina kun toimeksi panivat.
      Kukaan ei nähnyt kun havuja taittelin minäkin aika nivaskan ja peitin havut pressulla,..kävin vielä katsomassa, että se on pysynyt paikoillaan.
      Nyt kyllä sytytän takkaan tulen, jätin märän sadeviitan ja saappaat tuonne verannalle, ja vilu melkein on. Ah, ihanaa sehän roihahti nätisti,...ja taidanpa käydä nurkkakaapilla ja laittaa kuuman rommitotin. Hm,..on Late hommannut rommiakin, sokeria sekaan ja kuumaa vettä, no voihan kisulit,..
      teitäkö ei olla muistettu, oottakaas,..on tuolla jääkaapissa teillekin,..tulkaa tänne takan lähelle lämpimään latkimaan kiposta kermamaitoa, pienet,..noin!

      Voi miten hyvää tekee lämmetä tässä,..kotona ei ollut minkäänlaista lämmikettä, tavallisesti on sentään punaviiniä, mutta ei ole tullut hankittua, kun usein saan tuliaistuomisia!
      Mukavan rauhallinen sunnuntaikin on jo illassa, päivällä oli tapaaminen kaupungilla, mutta illansuussa kaipasin lenkkeilyä, vaikka olisi tullut pieniä porsaita taivaalta. Hyvää se jäsenille teki, sain jätkänkynttilän tuttavaltani, ja tuon sen maanantain aikana laavun eteen, tai verannalle, ettei kastu jos satelee. Herranen aika, nuo kissat halua lisää ruokaa, no on täällä Wiskaspusseja,..onhan se vähän vahvempaa murkinaa!

      Hyvä kun söin iltapalan ennen ulkoilua, aika vahvaa on tää rommitoti, mutta ihanan lämmittävää. Kaipa se on sitten lähdettävä kotiinpäin talsimaan,..hyvä hetki oli Pirtissä, niinkuin aina ja tulihan vähän liikuntaa ulkona tänäänkin.

      Hiilloksen punahehkuun jää Kahvipirtti hämärään! moikka ja kiitos:D

    • Täytyy tuo lupaus täyttää, sanoin Skillanille käyväni täällä päivittäin en aina aamulla, mutta kuitenkin. Tänään olen jo tehnyt mustikkapiirakkaa, tuossa koko pellillinen. Kahvikone toimii otin itsekkin kupillisen ja palan piirakkaa. En itse kehu,mutta, nammi nammi.
      Voiko sade kestää toista vuorokautta, täällä ainakin kohta kaksi.
      Ei minulla paljon asiaa olekkaan sadepäivän hommat ovat vähäisiä suunnitelmissa on ikkunan pesua, mutta jos aina sataa ei voi pestä kuin sisäpuolelta, onhan sekin parempi kuin ei ollenkaan.
      Tuo ruskakaan ei täällä oikein edisty sataa ja liian lämmintä.
      Koskahan tämä kesäaika loppuu, jospa sitten tuo ruskakin paranisi, kun siirrytään talviaikaan.
      Muori sanoo aina näkyillään, niin minäkin, LKate Vaan.

      • Kurkistan pirttiin minäkin. Samat on sävelet täällä, sateenvarjoa ja kumisaapasta tarvitaan jos aikoo kotoa pois.
        Vai taas on herkut Late pöytään latonut, (huomaatteko, melkein runomittaan lähti liikkeelle)).
        Nautin pirtin aamukahvit, kun on hyvää mustikkapiirakkaa. Hyvää on.
        Toivottelen sateesta huolimatta mukavaa päivää kaikille !


    • Syyspäivän tasauskin jo ohitettiin, aika kuluu liian nopeasti.
      Nyt mennään sitten jouluun päin, kynttilöitä aletaan sytytellä ja lahjoja suunnitella. Se onkin vuosi vuodelta yhä vaikeampi tehtävä, sillä lastenlasten ikähaitari alkaa jo murrosikääkin sisällään pitää. Mutta joulun tunnelma saadaan kyllä pienilläkin ja itsetehdyillä lahjoilla syntymään.
      Ja onhan tässä nyt vielä nämä syyskuun lopun päivät,
      jotka voivat olla lämpimiä ja kauniitakin.
      Jonain syksynä muistan vielä lokakuussakin tosi paljon kauniita päiviä kokeneeni.

    • hevat

      Taitaa koko Suomessa sataa,mut on koiran päästävä ulos ja mies vetäsi sadepuvun päälle ja kertoi että on hyvä hengittää kosteassa.
      Kerrompa kun sellaista sanaa en ollut ennen kuullut,kun mieheni sanoo.
      no niin taas tuli lavitsa päivä sateella. . Kyllä on mukavia murre sanoja ja nyt kuhakeittoa
      keittämään..

    • Nea*

      Heippa vaan pirttiläiset !
      Aurinko paistelee kauniisti,mutta aamulenkillä ollessani
      pohjoistuulipuhuri vei lakin päästäni!
      Pitenihän siinä lenkki hieman oikein juoksuaskelin !

      Kohta kuulemme SkillaN*in matkakuulumiset,kuinka matka on sujunut,
      luulen,että hyvin ja Pirttiinkin tuo tuliaisia !!

      Kisumirrit huomaa kohta tuloni ja kiehnaa jalkojani vasten,että paremmin heidät huomaisin!
      Ei hätää, täältä jo kermamaitoa kuppiinne laitan, hyvää ruokahalua!

      Täällähän on monenlaista kahviakin tarjolla,voisi olla kiva maistaa tuota pannukahvia ja näkkärijuustoleipää,onpa hyvää!

    • Hintriika*

      Ei sada koko Suomessa! Suomi jatkuu neidon uuman yläpuolellekin. Eilinen ja tämä päivä pelkkää auringonpaistetta kuulakkaassa syyssäässä.

      Tloisen kurssin alku on varmistunut, se avoin yliopisto. Alkaa torstaina. Toivottavasti kukaan ei keskeytä, muuten on uhkana koko kurssin keskeytyminen syyslukukauden jälkeen.

      Toista kurssia vielä jännitän. Tänään varmaan täytyisi ratkaisu löytyä. Ellei yksi aikaisemmin alustavasti lupautunut ilmoittaudukaan, niin tulee itku pitkästä ilosta. Ja minä kun olen niin jäänyt koukkuun siihen laululyriikkaan!

      Siinäpä ne tärkeimmät asiat minun näkövinkkelistä olivat. Ei tänne muuta sen kummempaa kuulu, ellei joku sitten oikein kovaa huuda. Toisaalta korvat pitävät omaa konserttiaan, vaikka kukaan ei huutaisi, mutta sitä ei voi varsinaisiin kuulumisiin laskea.

      Vaivojaan voisi tietenkin valitella vaikka miten, mutta vaarana on, että joutuu vaivojensa vangiksi. Jos olen ihan hiljaa ja toivon, että uudet haasteet opinnoissa saavat unohtamaan kropan vastalauseet.

      Eiku reppu pykälään ja opintielle. Oppien perillemenosta ei ole varmuutta, mutta ei kai se enää tärkeintä ole tässä elämänvaiheessa. Tärkeintä on, että edes yrittää rassata aivojaan. Aivohome ei ole hyväksi minkään ikäiselle.

      Ilmoittauduttu on nyt tännekin. Tavataan taas!

      • Huomenta pirtin väki, saa nähdä onko emäntä tyytyväinen, minusta tuntuu, että väki on hiukan vähentynyt, ovi on käynyt laiskasti, saranat kuitenkin rasvattu.
        Ehkä jo illalla saamme kuulla kuinka hyvin pirtistä on huolta pidetty.
        Nappikahviin saatte tänään tyytyä, porokahvit sitten siellä laavulla jos emäntä sallii.
        Nyt ei ole kuin eilisiä korvapuusteja.
        Kyllähän se talo ilman emäntää on kuin pilvinen päivä.
        Viikko ilman, no ollaanhan se nähty, satanut melkein joka päivä, tänäänkin pilvessä.
        Enpä turise enempää, pääsette katsomaan miltä näyttää.
        Kissoilla lokosat olot nukkuvat tyytyväisinä uuninpankolla. Wiskas pussit tehneet hyvin kauppansa.
        Kahvillee Late


    • Huomenta.

      Kiitos Late Vaan,kun olet pitänyt huolta meitin kahvittelusta.
      Sain nyt yöni nukuttua,toissa yö kun meni ihan mönkään.Mikähän paikka sekin on ;)

      Tänään meinasin mennä Taka taskuun jumpalle,mutta onkin kuulema peruttu.
      Märkä on meillä sää edelleen.
      Kiva kuulla kuinka emäntämme reissu on mennyt.

      näkyillään...

    • Huomenta vaan:D

      Naurumerkki piti laittaa kun sain tuolla muualla lukea niin huvittavia juttuja, että vieläkin hihityttää *ellun kanat* sun muut omituisuudet! Kaikenlaisia purkauksia ja fundeerauksia siellä löytyy:D ylösnostetuista ketjuista.

      Niin toin sen jätkänkynttilän tuonne verannalle , kun voi unohtua muuten, lähdössä olen vähin erin vesijuoksuun nyt aamupäivällä. Saishan tuolla ulkonakin sitä lätäkkörämpimistä harrastaa näin syksyllä, mutta on se sauna ja tutut taas koettava. Ihan hauskaa kun Skillan palaa taas muonavahvuuteen täällä lomalla virkistyneenä :) Late Vaan on kyllä kiitettävästi hoidellut virkaatekevän osuutta, leipomisineen ja kaikki:D Osaa ne miehetkin! Nappaan yhden korvapuustin mukaani, iltapäiväkahvin kanssa,...nyt olen juuri kylläinen hyvän aamiaisen jälkeen!

      Kiitos ja moikka!

      • AAmujen Aamua.
        Tuulista ja kosteaakin lupailivat.
        Pirtti näyttää siistiltä. Imuroin nyt kuitenkin vielä ja pyyhin pölyt tärkeimistä paikoista..eikun rätti heilumaan,,,noin.
        Takan reunalle laittelen tuikut riviin valmiiksi. Siinä ovat kun milloin sysytetään. Puut ovatkin jo valmiina takassa.
        Kauppareissulla ostin leipomosta vadelmakermakakun. Se on nyt odottamassa
        jääkaapissa tuliaiskahvin kanssa nautittavaksi.
        Olen ennenkin tilannut sen leipomosta ja voin vakuuttaa että hyvä on.
        Olipa ne kahvit nappi- nuppi- tai laavunuotiokahvit. Kakku käy kaiken kanssa.
        Mirreille lisäruoka-annos. Niin ettei niitä nälässä ole pidetty.. ei,ei.

        En tiedä mikä aikataulu tallinnan matkaajilla on, luulen kuitenkin että saattaa suomenlahdella hieman keikutella. Jopa enemmänkin.

        Toivottelen Emäntämme tervetulleeksi pirtiin. Varmaan taas "Uutta tuulta purjeissa" jatkamaan tätä emännyyttä ja alkavaa syksyä !


    • hevat

      TÄNÄÄNKIN ON joku jaksanut ketoilla,onhan se mukavaa. Kävin kattselemassa ,
      nyt tämä mummo on väsynyt,toivon ohimeneväksi. ahayvää sienen keruu ilmoja..

    • ynnämuu ?+?=0

      Päevee!
      ,
      Onhan kuitenkin sen verran Pirtin ovea longoteltu, ettei rasvatut saranat ruostu. Siitä aasinsilta Hintriikan mainitsemaan aivohomeeseen. Onhan tärkeätä hoitaa sitäkin riesaa. Ei ole home ja ruoste hyvä rakennuksessa, eikä päässä. Ehkäisevia konstejahan sitä pitäisi huoltohommana hakea, jos aikoo käyttökelpoista ikää jatkaa. Opiskelu, oppipa tai ei, on varmaan hyvää lääkettä. Toivotaan H* onnistuu pääsemään "sisään."

      Olen muutaman vuoden aikonut mennä Kansalaisopistollé. Saamattomuuteen ja verukkeisiin se on kaatunut ja taitaapa tulla myönnettäväseni unohtaa ne opiskeluaikeeni. Kuitenkin hyvään korvaavaan keinoon on rajattomasti mahdollisuuksia - ellei nyt home ja ruostevauriot päässä ole lopullisesti päässeet tuhontöihin Erilaisia "valmennuskeinoja" kyllä käyttelen. Eräs oli sekin, kun jo päätin, että en hanki tiekkaria, en tarvitse sitä. Tottahan olisin pärjännyt ilman tätäkin vehjettä, mutta täytyihän koettaa. Eihän tiekkarikaan kaikkea korvaa, on vain pieni osa ja siitäkin liian suuresta riippuvuudesta koetan pysyä erossa. On paljon muutakin puuhattavaa.

      Sää, sairaudet, muistelut huonoista tai hyvistä elämänvaiheen kamppailuista ne helpot pääaiheet tuntuu tuppaavan olemaan. Eihän näissäkään pahaa ole ja näitähän minäkin väliin jorisen. Tuntuu vain siltä, että nämä aiheet eivät riitä, jotakin muuta lisää tarvitsee elämässä kiinni pysymisessä.

      Texin minitsema "ellun kanat" on minulle ihan vanhastaakin tuttu terärä ilmaisu. En ole katsonut, mihin sitä on täällä käytetty.

      Hyvää jatkoa! Pilvipoutana taitaa pysyä.(taas unohtui rekkaus - johtunee homevaurioistani)

    • Väkkärä pyöri taas loputtomasti kun yritin lähettää edellisen. Pysäytin Ece näppäimellä ja yritin kirjautua. Ei voinut näyttää sivua. Palasin Pirttiin, kirjoitus oli tallessa, uusi yritys ja tuli kuin ammuttuna palstalle!

    • Ramoona*

      Eikös meidän emäntä ollut Atlannin valtameren rannalla eikä vain Suomenlahden toisella puolen ? Kisut ovat tyytyväisiä, ainakin meidän Nea on niitä muistanut lerkityttää, silittelen niitä , saahan puun juurella odottava hauvani nuuhkittavaa. Me kaksijalkaiset tulemme kahvin ja miellyttävän seuran houkuttelemana eri puoililta maata, eipähän säätiedotuksekaan ole samanlaisia. Suurin osa kirjoittajista taitaa lähetellä tervehdyksiään kylläkin täältä Suomi-Neidon helmuksista, joillain hameenhelma merivettä viistää. Perämeri huuhtoo sitten vyötäröä...kapea uuma onkin, pitäisi ihan mallia ottaa.

      Täällä on mukava pilvipoutainen sää, tasan kymmentä ulkomittari näyttää. Syyssateissa ja -myrskyissä on oma romantiikkansa, mutta sopivina annoksina. Aurinko Armasta tervehdin aina vain innokkaammin, mitä pitemmälle vuosi kuluu.
      Olen siivonnut perennapenkkiä, lakastuminen on ihanimpienkin kukkien kohtalo...jos toki meidänkin. Asettelin ulkoruukkuihin syklaamia ja kiiltävälehtistä skimmiaa, se on uusi ihastukseni, myöhemmin on callunan ja havujen vuoro. Tuon Skillanin tervetuliaiksi pirtin portaille tällaisen syklaami-skimmia -asetelman, muutama hopelahti reunustanaan.

      • Siellähän emäntä oli Alkarvessa, Atlantin rannalla.


      • LateVaan kirjoitti:

        Siellähän emäntä oli Alkarvessa, Atlantin rannalla.

        No, voi hyvät hyssykät ! Niimpä tietenkin, tiesin kyllä mutta sekoilua kaikki tyyni. Sielähän hän "biitsillä" oli.
        Nyt se aivohome on jo iskenyt, vaikka miten yrittäis varjeltua siltä.
        Eräät tuttavat olivat virossa viikon, meni niinku siihen "samaan piikkiin".
        Portugalissa onkin ollut tosi lämmin tiedoitusten mukaan.

        Ellun kanat- tuttu ilmaisu. En ole lukenut mitä ne täällä ovat touhunneet. Mutta ennen, jos oli kova ääninen porukka jotka touhusivat sopivaisuuden rajamailla, saatettiin sanoe että siellä ne riekkuu kuin
        "Ellun kanat" !
        Nappikahvit mukiin ja kiikkuun nauttimaan.
        No jokatapauksessa Skillanille tervetuloa, tulkoonkin mistä maasta vaan !


    • Nea*

      Onpa kaunis tuo Ramoonan* laittama syklaami-skimmiaruukku
      hopealehtineen!
      Syklaami on ollut aina mielikukkani, siinä on niin voimakas,iloinen väri!
      Tuo skimmia on myös kaunis,mutta vähän oudompi kukka,
      sopii yhteen tuon syklaamin kanssa!

      Leivoin tänään kierrepullia ja pari kääretorttua mansikkahillolla.
      Kierrepullia,joihin laitoin omenasosetta väliin,täytyi heti maistaa
      kun uunista tulivat ja olipa namia!

      Tuon Pirttiinkin niitä ja yhden mansikkakääretortun,
      nyt herkutellaan SkillaN*in tulon kunniaksi!

      En ole vielä ehtinyt lenkillekään,että se täytyy tehdä nyt illemmalla,
      onpa kuutamo,lähes täysikuu.
      Hyviä iltalenkkejä,on vielä niin kaunis ilma ja lämminkin.

    • wiiwidear*

      Ehtoota

      Kiitoksia makoisista tortuista, mikä lie on nappikahvee, mut otin miekin sitä. Runsaan väristä ja makuista, joten kahvia lienee.
      Maku ei liene mennyt, vaikka näkö on huonontunut, toisaalta taas ulkonäkö on parantunut !!!

      Sulhon kans käytiin marketissa, hän löysi hyllyltä peilin, jossa kaksi näyttöä ja valo. Tuumasi minulle, jotta tällane siun pittäis saada. Mie vilkasin siihen suurentavaan puoleen ja tokaisin; mikä lie vanha muija sieltä minnuu vilkuilee. Peili jäi ostamatta.

      Piskin korva on hirmusen kippee, käytiin toisen kerran lääkärissä, nukutuksissa koira ja lääkär puhdisti vähän ja laittoi kortisonipiikin niskaan ja antibiottikuurin. Ihan oli ruvella korvakäytävä. voi koira ressua. Meil on ny korva - ja silmävammaisia otuksia.

      Hui nyt pittää lähtee piskin kans ulos, ennekuin tulee pimmee.
      Hei hei

    • Hyvää huomenta! Pimeää on vielä,mutta kai kirkastuu pian.. Tänään menen sellaiseen keskustelukerhoon.. Siellä on ihan mukavaa.. Juttua luistaa.. Vetäjä on kerännyt uutisia,mitä tapahtuu ja sen pohjalta sitten juttelemme.. Vähän on osaanottajia..Varmaan epäilevät ,että on tylsää.mutta ehei..:)
      Lauantaina menen matkalle ja viivyn viikon.. Vähän vaihtelua elämään,kun kesä meni poutaa odotellessa.. Syksy taitaa mennä samoissa merkeissä.
      Mukavaa päivää kaikille. Ehkäpä pian alkaa kirkastua.. Ei minulle oikein mitään tapahdu..tätä samaa vaan.. Ilonpisaroita polullenne! t.Irkku

      • Huomenia!

        Joku taivaanrannan maalari oli kaatanut maalipyttynsä, ja taivaanranta hehkui keltaisena. En muista sellaista väriä taivaalla aiemmin nähneeni.
        Piti ihan herättää mieskin ihmettelemään. Outo oli väri-ilmiö hänellekin.

        Kiitos Irkulle ilonpisaroista. Ovat mukavaa vaihtelua ainaisille sadepisaroille.

        Kahvia on saatavissa, ihan tavallista suodatinkahvia vain. En osaa noita latteita nappikahveja keitellä. Suosikkikahvini on capuccino, ja toisen sijan saa nokisessa pannussa kepin nokassa kiehautettu porokahvi.

        Mielettömän kirkas aurinko paistaa suoraan silmiini, enkä näe kirjoittaa.
        Yritin aurinkolaseilla, mutta eihän se onnistunut, kun piti olla normaalit lasit alla.
        Jos nyt tekstini vilisee virheitä, on aurinko siihen syypää. Kiva kuitenkin, että se silloin tällöin näyttäytyy: ei pääse unohtumaan, että sellainenkin valoilmiö on.

        Oikein valoisaa päivää kaikille ja silitykset kissoille.


    • Huomenet ja terveiset etelästä.
      Matka oli onnistunut,lämmintä 25-29 astetta, ruokaa valtavasti, joskus tuntui, että ei muuta tehty kuin ruokapöydässä istuttiin.
      Ikävä asia kumminkin matkalla tapahtui ja yksi henkilö jäi paikalliseen sairaalaan.
      Meren rannalle meni huuhtomaan jalkojaan ja aalto iski nurin niin ikävin seurauksin, että kalloon tuli halkeama.
      Sukelsin minäkin, mutta kastumisen lisäksi kello joi vettä ja lakkasi kävelemästä.
      Mahtava voima noilla aalloilla on ja seuraukset voivat hyvin vakavia olla.
      Varoen on merta lähestyttävä.

      Mutta mitä ihmettä olettekaan tehneet, niin komea laavu pihalla, havuineen päivineen ja kuparipannu odottaa nuotion kivien vieressä, juhlimisesta juttelitte, no sehän sopii.
      Nopsaan olen läpi käynyt nuo kirjoitukset ja yhtä herkuttelua on ollut teilläkin, kiitos Latelle kahvin keitosta ja kaikki olette kortenne kekoon laittaneet, niin siistiäkin että, kiitos meri-kukka;D
      Hienoa huomata että talkoot pirtin väeltä onnistuu.
      Eri makuiselta se kahvi siellä matkalla maistui vaikka laatuja kyllä löytyi ja puuroa kaipasivat, sitä ei sieltä ollut..

      Matkasta vielä, paikalliset ihmiset ystävällisiä, vaikkakin nyt jäi vähän ikävä kuva sen suhteen, että suomalaiset poikotissa näiden eurohommien johdosta, mutta en kohdannut yhtään töykeää ihmistä.
      Ikävä oli huomata, että suomen lippu puutui hotelin tankoista, mikä lie syy ollut siihen, ei kysytty.
      Toinen kielteinen huomio oli se, että kaupoissa ei palveltu, siellä sai itse etsiä kenenkään apuun tulematta.
      Algarvessa suomalaisia matkaajia käy kuitenkin noin 60.000 vuodessa, ei kannattaisi mieltä näyttää, no tämä aivan epävirallinen tieto oppaan kertomana, voihan olla, että unohtui lippu ja myyjillä huonoja päiviä;)
      Kukkaloisto oli silmiä hivelevää vieläkin, vaikka sielläkin syksy alkaa tehdä tuloaan.
      Hotelissa palvelu pelasi, siivoojamme oli auringon paiste, aina iloinen, mukava oli hänelle myös mielihyvää tehdä, muistimme pienillä lahjoilla.
      Rappusia riitti, hyvä niin, painoa kuitenkin tuli lisää, vaikka kipuamaan jouduimmekin, upeat maisemat siellä oli.

      Näitä juttuja varmaan saatte taas kuulla vaikka kuinka, tässä vähän aluksi;)
      Ihana oli tulla kotiin, huomaa miten hyvä meillä onkaan täällä vuoden aikojen vaihtelussa, kyllästyisin ainaiseen kesään.
      Hyvässä maassa elämme, ahkeria ja palvelevia olemme, verrattuna nyt vaikka noihin kauppiaisiin siellä.

      Milloin se nuotio sytyteään, toin tuliaisiksi mantelilikööriä, sillä voisimme suun makeaksi saada, suklaata tietenkin, oliivia, viikunoita ja mantelia siellä kasvaa runsaasti.
      Aikaero kaksi tuntia, ei suuresti vaikuta elämän rytmiin.

      Jatketaan nyt taas tätä arkea ja suomalaista elämää, kiitos vielä pirtin hyvästä yllä pitämisestä.

    • wiiwidear*

      Tervetuloa takaisin kotimaahan, SkillaN.

      Lomamuistoja on mukava hellitellä, kun taas syksyn pimeät kelit alkavat.

      Kuulemisiin.

    • hevat

      Kivaa taas yhdessä täällä taas keksitään mukavia syksymme ratoksi.

      Minä olen niitä karjalan tyttöjä ,Huomenna,kun heräätte pirtissä on oikeita karjalanpiirakoita ja munavoita,keksikää juotavat.Muistelen Laten puhuneen avajaisista ,alkupalat siis siellä odotta,olen aamunvirkku...RAKKAUDELLA
      heta.

      • Täytyy vähän hillitä noita avajaisia, nyt on jo ilta ja tieto ei taida levitä tarpeeksi. Sovitaan niistä Porokahvin keittämisestä siten, että perjantaina avajaiset, laavu on käytössä koko päivän ja nuotio palaa laavun lähellä, nokipannu on valmiina, kaikki tarvittavat on tuotu pirttiin ja nurkkakaapissa on jalompia juomia, muita virvotusjuomia on montaa lajia kylmiössä.
        hevat tuo karjalanpiirakoita ja munavoita, kaikki kahvin kanssa sopiva syöminen riippuu siitä mitä tuotte tullessanne.
        Skillan saa sanoa alkamisajan huomenna, vai onko joku muu päivä parempi kuin perjantai.
        Tässä Laten ehdotus,


    • Tulihan ne etelän, Algarven terveiset. Hyvä että hyvin on matka sujunut ja hyvin oli kertomustakin. "Pilvinen päivä on poistunut", josta Late aiemmin mainitsi, kun emännän tuloa odoteltiin. Onhan se ikävä tapaus, että seurueesta jollekin tapahtuu onnettomuus. Minkäs sille voi, mutta varmasti harmittaa toisiakin ja hieman iloakin pilaa.

      Ehkäpä Late kertoo enemmän laavun avauksesta ja kuparipannun kuumentamisesta. Lienee aikataulukysymys, johon en rohkene ottaa kantaa.

      Muutoin normaali päiväni on kallistumassa iltaan, mutta päivä se on huomennakin. Jatkoja teillekin!

    • SkillaN*

      Huomenta sateisesta savosta, punaiset kauppojen valot antavat eloa pimeään aamuun.
      Syksy se on, lämmintä vajaa yhdeksän astetta, en huomannut kovinkaan kylmäksi, kun sää vaihtui 25- 8: saan.
      Kai se kotiin tulo niin hyvältä tuntui, että ei lämpötilan vaihtumista huomannut;)
      Elämä on vaihtunut helposti normaaliin, tuliaiset jaettu, ainoastaan nuha ja yskä tallella muistona lämpimästä.
      Jokunen kilo painoa lisää entisiin, siinäpä sitä haastetta riittää.

      Tuo perjantai sopii hyvin siihen laavun avais juttuun, iltapäivällä silloin kun itsekullekin sopii, voisihan seitsemän maissa olla hyvä, kun jo hämärä hiipii.
      Jätkän kynttilät olisi kiva vielä saada valoa antamaan.
      Miehetkös kahvin keittävät, minulta nuo erätaidot puuttuu, vai meri- kukkako?
      No kyllä luulen sen verran osaavani, jos ei muita keittäjiä löydy.

      Portugalin tuliaisena toin savikukon, se on heidän maansa tunnus ja tarinakin siihen liittyy
      Nuori munkki meni majataloon yöksi ja talon tytär rakastui nuorukaiseen ensi silmäyksellä, no eihän munkki vastannut tunteisiin.
      Kostoksi tyttö piilotti talon hopeat munkin nyytiin, no munkki otettiin kiinni ja tuomittiin hirtettäväksi, tuomari halusi vielä uudestaan kuulla munkkia ja ruokailemassa oleva tuomari kuulusteli munkkia.
      Munkki sanoi, jos tuo kukko lautasella kiekaisee, olen syytön ja ihme tapahtui, kukko kiekui, munkki pääsi vapaaksi ja tyttö tunnuti tekonsa.
      Näitä värikkäitä kukkoja on kaikessa mahdollisessa myytävässä tuotteessa.
      Laitan kukon tuohon takan reunalle, tiedä vaikka kiekumaan rupeaisi;)

      Alan tätä oloani lääkitsemään, jos rohdot apua antaisi, niin se on, että reissussa rähjääntyy.
      Syksyistä, mutta ei masentavaa päivää teille kaikille, katsellaan luonossa tapahtuvaa värien loistoa ikkunan takaa, kauniilta se niinkin katsellen näyttää, vaahterasta vaan puuttuu punavärit.

      Joko piskin vointi on parempi wiiwidear?
      Karjalanpiiraat ja munavoi, onpa herkullinen yhdistelmä, kai makkaraa pitää tikun nenään myös laittaa.
      Jospa ynnämuu toisi pari jätkän kynttilää, juomapuoli onkin sitten Laten järjestämää, eiköhän laavu tule kastettua näillä toimilla;)
      Illan teemana voisi olla vaikka havukranssien teko, Ramoonan taidoilla opastettuina?

    • Ramoona*

      Matkan mukavia puolia on ehdottomasti myös kotiinpaluu. Matkan iloihin kuuluvat matkakilot, kukapa niin kauas viitsisi laihduttamaan lähteä, kun kerrankin me naisetkin pääsemme valmiiden kattausten ääreen. Matkoilla tulee myös paljon käveltyä ja varsinkin epätasainen maasto vie energiaa, ei tarvitse harmitella kiloa paria, pian tasaantuu. Madeiran kukkaissaarelle tekisi mieli lähteä pitkästä aikaa, siellähän jyrkkiä rinteitä saisi kavuta. Ikävä se matkakumppanin tapaturma, vaikka tietysti kotonakin voi kaatua ja satuttaa itsensä. Meren mainingit ovat lumoavat, mutta aaltojen voima on yllättävä, kun ne vetäytyvät takaisin merelle , olen kerran tempautunut loittonevan mainingin mukaan ja hädin tuskin jaksoin uida takaisin rantaan.Nuha ja yskä on minullakin usien lento- ja laivamatkan tuliaisena. Arvelen lentokoneen ja laivojen tehokasta ilmastointia omalla kohdallani syyksi.

      Laavu onkin pihan komistus , lampaantaljoja voisi perjantai-illaksi tuoda lisääkin, tai mitä retkialustoja kunkin kotoa löytyy. Terasseilla ja ulkokahviloissa on huopia varattu asiakkaille, saa istuskella viltit niskassa kuin inkkaripäälliköt ikään. Kiitos luottamuksesta kranssimestarina, varmasti käden taitoa siihen riittää monilla muillakin, minä olen vain itseäni mainostanut ;-). Eiköhän nuo hyvät syömiset, ja mukava tunnelma ihan teemaksi käy, mutta varaan joitain tarvikkeita mukaan, jos sellainen askartelu jotain kiinnostaisi. Lauantaiaamuna varhain lähdemme ajelemaan kohti Kuopiota kuusikymppistä onnittelemaan, hyvin onkin valaistu viitostie siellä Skillanin kotikonnuilla päin, taitaa olla Iisalmeen asti. Ennen saunaa on tarkoitus piipahtaa laavulla, varmasti on tunnelmallisen näköistä pimenevässä syysillassa savun tuoksussa ja tulien loimotuksessa.
      Savo onkin ihan kansainvälisessä seurassa kalakukkoineen, kun Portugalilla on kukkonsa ja Ranskalla Gallian kukko. Pirtin takan reunalla seisoo nyt kai se kuuluisa kunnian kukko, toivotaan sen puhkeavan edes joskus lauluun.

      • Suunnitemat ovat lähes valmiit, Skillanin esittämä perjsntai ilta sopii kaikille varmaan parhaiten, Aloitetaan kuitenkin jo kuuden aikoihin, tuo ilta hämärtyy aika nopeasti.
        Jätkänkynttilät sopii hienosti valaistukseksi, texsanell lupasi tuoda yhden ja olen varma, että ynnämuu valmistaa ainakin pari lisää. Laavuhan on riittävän iso, sinne mahtuu kaikki jotka haluavat tulla tähän ainutlaatuiseen tapaamiseen. Kahvinkeiton lisäksi siinä tulilla voi hyvin käristellä makkaraa, tuon niitä sinne kylmiöön ja veistelen niitä makkaratikkuja. 0ikeastaan puuttuu vain kahvi pullat, eiköhän ne joku taitava pirttimme naisväestä valmista. Tänään on aikaa suunnitella.
        Tansseja ei järjestetä, mutta sopivaa ohjelmaa voi itse kukin esittää.ja yhteislaulua siinä ilonpidon lomassa.
        Kirjoittakaa toivomuksia Skillanille tai minulle ter: Late


    • hevat

      OK kiitos tiedoista mukava ,kun katsoin meidän sivua. heta tulee piirakoiden
      ja munavoin kanssa ,ryhmä ei taida iso-olla noin 50kpl tuon syöp uuseemman
      aina yks. sateista torstaita.huomisiin.

    • Huh, huh ja päivää!
      Minä se olenkin varsinainen Ronskilan Hilma. Juuri ja juuri laavulle asti jaksoin työntää käsirattaat, joilla on toistakymmentä vedenpitävää pressua siltä varalta, että illalla sataa.
      Onhan se tietysti vähän epäromanttista peittää laavu pressuilla, mutta tehdään se vasta, jos yliskamarissa kaatuu vesisaavi.

      Kyllä kai tässä on ruvettava harkitsemaan majan vaihtoa. Sänkykaveri heittäytyy liian tuttavalliseksi ja käskee viedä pressut takaisin sinne, mistä ne hainkin.
      Seisoo selkäni takana luennoimassa aiheesta "hyvä laavu".
      Sehän oli kuin juhlapuhe, josta mieleeni jäi vain, että hyvä laavu pitää vettä.

      MInä nyt poistun tulojälkiäni pitkin. Taitaa olla vielä sen verran voimia jäljellä, että pystyn palauttamaan pressukuorman ja käsirattaat.
      Sitten otan pienet voimienkeruunokoset että jaksan illemmalla tulla SkillaNin paluuta juhlimaan. (Täytyy vetää vekkari soimaan. Jos en herää, valtuuttaa Puskasuleima itsensä sijaisekseni, ja sitten ovatkin oksat pois ranskanpullista.)

      Hymyillään, kun tavataan!

    • joutavoinen

      Nyt kyllä ollaan niin innoissaan siitä nuotiokahvista. Minäkin herätessäni jo eilen aamulla luulin olevan perjantai, mutta kyllä asia selvisi sitten päivän mittaan. Eihän se ole ihmekään kun vaihtelu kahvi sydeemilssä tuntuu olevan tervatullutta. Terva? ei nuotiokahvi tervalta maistu, korkeintaan nurkkakaapilta.

      • En nyt ryhdy mitään esityksiä ja puheita pitämään Enkä laulamaan tervetuliais laulua. Naapurit vois hälyyttää vaikka virkavallan moisesta metakasta

        Sanon yksinkertaisesti
        Skillan, tervetuloa lomalta Pirtin piiriin !
        Siinä rajoilla, etten rientänyt jo nyt laavulle. Onneksi muistin että huomenna se perjantai vasta on..
        Joten ilmaannun korillinen vasta paistettuja pikkupullia sitten huomenna.
        Voidaan ottaa myös se vadelmakakku sieltä kaapista jonka toin.
        Onneksi pirtti on niin "taianomainen" paikka, että kakutkin säilyy muutaman päivän.

        Kun makkarat ja piirakat pistetään poskeen, voi pulla ja kakku kahvin kanssa maistua, ja se ottaa kenelle maistuu.

        Siispä odotellaan laavu- iltaa.


    • Jätkän kynttilät ovat valmiina laavussa, mukana ärhäkkää tervaslastua sytykkeeksi. Kuivia ovat, kyllä hyvin palaa. Monta vuotta ovat keltsussa maanneet muiden aarteitteni joukossa, siellä on kymmeiä vuosia kuivaneita katajapöllejä, tuohtakin muutama kerä ja monenlaista erikoista oksanväkkärää, joista en tiedä vielä, mitä niistä tulisi. Olen siinäkin sellainen turhan keräilijä silloin kun on tilaisuus. Mökkini lähellä tekivät ison aukkohakkauksen ja oikein kyttäsin pomoa, jotta saisin luvan ottaa hakkujätteistä jotain pientä askarteltavaa. Lupasihan hän ja sieltä lähti tukkipuiden tyveyksiä, lahon takia pätkittyjä. Sieltähän ne kynttilät ja tein muutaman lintupöntönkin, jotka vieläkin roikkuvat hyvässä käytössä mökkini lähellä.

      Taisipa levähtää asiastani vähän karkuteille, mutta haittanneeko tuo...
      Koetan tulla tähän hyvinkin merkittävään tilaisuuteen, ellei mahdottomia esteitä tule.Huomenna sitten!

    • Huomenta yön jälkeisen sateen kostuttamaan aamuun.
      Vettä tuli aika reippaasti, lämpöä on nyt melkein yksitoista astetta, siis ihan kivasti.
      Perjantai päivää aloitellaan ja illalla sitten kuuden maissa kokoonnutaan laavulle.
      Valmistelut on tehty ja kaikki hyvin, harmi että Venlastiina joutui tyhjän vuoksi pressuja hilailemaan, olisi ne varalla voinut olla siellä laavun takana, eikös sitä sanota, vara ei venettä kaada;)

      Ynnämuun jätkän kynttilät kuivilta näyttävät, mitähän kaikkea hän onkaan noista metsän tuotteista värkännyt kotiinsa?
      Taitaa olla melkoisia taitajia koko pirtin väki, Ramoona onkin kertonut mitä hän askartelee ja pihaansa komistaa.
      Hyvin kerrottuna voi näin koneenkin kautta nähdä upeita laitoksia, vähän vaan mielikuvitus pelaamaan.
      Tuo ohjelma homma olisikin sitten jokaisen varassa, nyt vaan ajatus toimimaan, runoja ehkä, vitsejä myös ja laulunsanoja laitan taljoille, ainakin sitä yhteislaulua sydämen pohjasta, kuten Latekin esitti.

      Kahvin tuoksu jo nenään tulee, vaikkei vielä vettäkään pannussa puhumattakaan nuotiosta, eihän nyt tervaa kahviin joutavoinen, vaikka eikös sellainenkin sanonta ole, että jos ei viina ja terva auta, se on kuolemaks;)
      Nurkkakaapista pieni lämmike kuuluu asiaan, jätetään terva kevääksi veneen kunnon kohentamiseen.

      Ruokatarjoilu on hoidossa, hevat piirakat tuo, meri-kukka makeampaa,Late makkarat tikkuineen, minä ihan vaan laiskottelen.
      Tervetuloa vaan tänne savon maisemiin Ramoona, hyvin on valaistu tiesi.
      Nyt odottelemaan iltaa ja kukon laulua, olisi pitänyt se kalakukko vielä tehdä sinne laavulle, mutta eipä ole kaloja joten nyt ei kalakukkoa voi kiekausuttaa;)
      Tavataan illan hämärtyessä, siinä kuuden kieppeillä, heippa!

    • Hyvää huomenta!
      Minäkin tulen sitten laavulle..Näin ei sadekaan haittaisi.. Nyt juon kahvit ja korvapuusteja tuon tähän kahvin kanssa. Näemme illalla! Mukavaa päivää!
      Tulkaahan kahville! Herätys! t.Irkku

      • ylikypsa***

        Syksyistä Päivää Pirttiläiset!!!

        Teillä kuuluu olevan tänään "nuotiotunnelmaa" siksi tululin tuyomaan kunnon tervaksia, että saatte nuotionn hyvin syttymään. Näistä kyllä riittää vielä pirtin takkaankin. Vaihteeksi Viskiä nurkkakaappiin, onhan se vielä pystyssä?

        Toin myös makkaraa krillatatvaksi ja muurinpohjapannun ja lettutaikinaa . Ei kun lettuja paistamaan.

        Hauskaa iltaa kaikille ja hyvääpäivänjatkoa.


      • ylikypsa*** kirjoitti:

        Syksyistä Päivää Pirttiläiset!!!

        Teillä kuuluu olevan tänään "nuotiotunnelmaa" siksi tululin tuyomaan kunnon tervaksia, että saatte nuotionn hyvin syttymään. Näistä kyllä riittää vielä pirtin takkaankin. Vaihteeksi Viskiä nurkkakaappiin, onhan se vielä pystyssä?

        Toin myös makkaraa krillatatvaksi ja muurinpohjapannun ja lettutaikinaa . Ei kun lettuja paistamaan.

        Hauskaa iltaa kaikille ja hyvääpäivänjatkoa.

        Huomenta !
        Ainakin syötävää tuntuu olevan illaksi- se on hyvä. Alan paaston nyt heti enkä huomenna, kuten paastot yleensä aloitetaan : aina huomenna.
        Pitää säästää vatsaa kaikille niille herkuille mitä on illalla tiedossa.............
        Säästä ei tiedä mutta sovitaanhan me laavun katokseen tarvittaessa,
        aina yksi virtin väki ja satunnaiset vieraat sopii sinne.
        Nyt lähden kauppa-asioille,kun ei sada vettä.


    • Heippa.

      Käväisen miekin ehkä laavulla piskin ja sulhon kanssa. Katsotaan ny saako kumpastakaan mukaan. Piski on hieman paremmassa kunnossa, tippoja ei anna enää laittaa korvaa,mutta antibiootti on vielä menossa, jos se sitten hyvinkin tehoaa.
      Äsken vähän säikähdin, ku olin kuulevinaan piskin huohottavan. Aiemmin, kun sillä oli pissatauti, niin alkoi yht'äkkiä pitämään sellaista nikottelua ¨ja nieleskelyä, pelästyin pahan kerran. lääkär meinas silloin, jotta olis ollu kipukohtaus.

      Sataa ihan maahan asti, sadevarusteet pittää laittaa ylle, muuten housunlahkeet kastuu ja piskillekin sadejakku, lämmittäkin koiran 9v lonkkia, kun eivät kastu.

      Kuullaan myöhemmin lisää , olis tosi kiva osallistua juhliin ja ripustaa pienet öljylamppu rivit laavun kattoparruihin? Vaan en tiiä onko siellä sellaisia, voisin iskeä muutaman pienen naulan, johon ripustaa lamput, jollei se ole kiellettyä.
      Mut katsellaan.
      Hei hei

    • Nea*

      Kaunis päivä ,lämmin ja aurinkoinen ja sehän sopii hyvin,kun sinne Savoon matkataan.
      Otan varmuuden vuoksi öljylyhdyn mukaani,klo.18 on jo hämärää melkein,
      mutta jospa sää on kirkas,niin täysikuu loistaa ja luo tunnelmaa!

      Pullaa ja kakkua on jo monenlaista,siksi otan mustaviinimarjamehupullon
      kellarista. Siitä sitten tehdään hyvää,vitamiinipitoista lämmintä juomaa
      SkillaN*in yskäkin paranee tuossa tuokiossa.

      Kaikki mukaan nuotiolla tavataan!
      Tulkaa joka taholta,pohjoisesta,tai etelästä,idästä tai lännestä ja
      vieläpä joka väli-ilmansuunnasta myös!
      Kaikki on tervetulleita!!

      • Heh!
        Meitille kävi vähä samansorttisesti ku Joutavoiselle: elettiin eilem perjantakii.
        Tai em miä tiärä, mitä Vs eli, ku se kotiutu silt laavureissultans. Pualkualleelta se pikemminki vaikutti. Se heitti saappaat eteisen nukkaaj ja ittensä soffalle.

        Miä päättelin, ettei se helepolla herää ja ruvin kirjottamaa juhlarunoo.
        Siit tuli niim pitkä, et miä nukahrin kesken kirjottamisen enkä päässy lähtemää sihen SkillaNin tulojuhulaan.
        Ku miä aamulla heräin surin enste, et perjantaki oli ohitte, mut sit miä vasta harmittelinki, ku huamain, et tänäpän on perjantaki.
        Vs pomppi virkeenä pystys ja lauleskeli. Onneks kukaa ei olluk kuulemas paitti miä.
        Nii et kyl se nyv varmaaj jaksaa itte kunnioittaa tilaisuutta läsnäolollaa.
        Tai eihän sitä pitele pois siält villit hevosetka. Älkäk kumminka antako sem pilataj juhlaa laulullaan.


    • Puskasuleima

      Hellurei ja hellät tunteet!
      Arvakka, kuka kirjotti pitkäl litaniaj, jolle kävi juur ni ku siin laulus, jossa pikkupukki kakki kalliolle. Huh hei! Kummankoha se tuuli vei: pikkupukin vai sen kakin?

      Mut haikeensulosii terveisii kummiski ja SkilaNille tervetuloo kotii!

      • Rva Ylikypsä

        Iltapäevee ihan kaekille!

        Vettä on ryökäles sattool lottuuttanna koko tään perjantaepäevän. Pikasesti kyllä torilla piipahettii het uamusta, muutamata tuttua siellä huastatettii. Nurmikkoo ee pystyv vieläkää ajamaa, melekee vesj lilluu nurmella. Tämmöstä tiällä meellä.

        Mullapa oes iha ikioma ohjelmanumero illaks. Ku ollaan siellä luonnoh helemassa, nii aattelinpa ottoom mukkaa Kalevalaj joka on kiännetty savom murteelle, oon jo muutamia pätkiä siitä harjotellukkii, lupsakkoo tekstiä se on, uskokee poes. Ja nuita laalun sanoja tuuvaam mukanammo. Iänj on melekosem mörree, vuan kyllä kae se jotennii toestem matkassa kuuluu.

        Arvootteko mitä, siellähär ruppee paestelemmaa, hyvältä näättää!

        Voe hyvänen päevä, ku iha meenas unohtua toevottee pirti emäntä tervetulleeks reessultaasa. Suat varmaa olla iha juhlakaluna tää iltoo!!!!! Kohtahan
        sitä nähhäännii. Kiva kiva!!!! tappoomissii paulamaria


    • joutavoinen

      Tuohan se onnii hyvä ajatus ohojelmaksi, Kalevalaa. Nyt kun kuitenki ollaan ihan ehta laavussa. On niitä kai teräsputki hökötyksiä, missä on kangasta päällä, mutta toistaseksi ollaan semmosessa kunnosa, että aito laavu saatiin aikaseksi. Havuja on riittävästi ja tunnelma on varmaan niinko ennenvanahaan. Varalta näkkyy olevan pressuja jos vaikka sataa niinkuin viime yönä, aivan mahoton. Neuvokkuus ei kesken lopu tällä porukalla.

    • Heipparallaa vaan kaikki palstalaiset, minä tässä tarkastelen onko kaikki valmiina sitten kun hoo hetki joutuu.
      Hienolta näyttää, tarjoiltavaa näkyy olevan jääkaapissa valmiina, vielä kun hevat tuo piirakat ja munavoin, kyllä kelpaa.
      Tännehän on ilmestynyt muurinpohjapannu ja lettutaikinakin turpoamassa.

      Wiiwidear uhkaili tuoda lyhtyjä, ei vielä näy, mutta taljoja on penkeillä, nuotio sytys valmiina, samoin jätkänkynttilät, pitää maltaa mieli ja odottaa sytytäjiksi miespuolisia, taidamme saada miesten keittämän kahvinkin, pannu odottaa sitä hetkeä.
      Ihan mahtavalta tämä tuntuu ja kun vielä minun kotiin paluuni kunniaksi on tälläinen vaiva nähty, kiitoksillani ei ole määrää.

      Runoa yritin, mikä lie loru, tässä se kuitenkin on.

      Syksy on tullut sateinen,
      illat tummiksi muuttuneet.
      Mieli ei kuitenkaan tummua saa,
      yhteinen pirtti ilahduttaa.

      Talkoilla laavun tänne puuhasitte
      yllätyksen hienon aikaan saitte
      Jokainen parhaansa teki,
      siitä todisteena on tämä koti.

      Laavulle kaikki rientäkää,
      yhteistä iltaa viettämään,
      laulu ja nauru täällä raikaa,
      kutsuna iloisena kaikille kaikaa.

      Täällä on jätkän kynttilää,
      lyhtyjä pieniä, valoa monta.
      Taljoille lämmin on istahtaa,
      makkarat paistaa, maiskuttaa;).

      Kuparipannu odottaa,
      porokahvin keittäjää,
      kera herkkujen sitä nauttia saamme.
      vielä lettusen kaiken päälle.

      Kukapa täällä ei viihtyä vois,
      tänne päin vaan ystävät, tutut,
      laulamaan, kuulemaan hauskat jutut
      Yhteinen laavu odottaa..

      Nyt istahdan tuone penkille odottelen tulevia, ihastelen kaikkea kaunista, tunnelmaan virittäydyn.
      Jospa kuukin taivaalle ilmestyisi, täydellistä, tälläistä saa aikaan pirtin väki.
      Tälläisiä tempauksia tarvitaan, uutta intoa ja iloa kirjoitteöluun, kiitos;)

    • Ramoona*

      Skillan ehdotteli kranssien tekoa, kun on laavun teosta havuja lähellä saatavilla .Tässä olisi pirtin kuistin pöydällä metsästä löytyneitä tarvikkeita : havuja, riidenliekoa ja puolukanvarpua, hiukan katajaakin, norjia koivun ja pajun oksia löytyi pohjatarpeiksi. Kotoa toin tuijan ja marjakuusen oksia, tuuhettuvat vain nipsimisestä. Perinteinen ihanalle tuoksuva kranssi syntyy haarakkaista pienistä kuusenoksista joko pelkiltään tai muita vihreitä yhdistämällä. Ensin sidotaan ohuella sindontarautalangalla pienet niput, jotka sitten kiinnitetään pohjaan tiheään. Pienet leikkaussakset ja katkaisupihdit toin työkaluiksi. Riidenlieko on pehmeämpää kuin havu, ja sitä voi kieputtaa kuin nauhaa ikään tai tehdä siitäkin ensin nippuja. Koristeluun löytyi vaikka mitä ihanaa luonnosta : käpyjä, pihlajanmarjoa, ruusunkiulukoita, jäkälää. Männykävystä saa litistämällä nätin kukkasen, tuijassa ja lehtikuusessa on pienet sievät kävyt, marjakuusessa punaiset marjat.

      Minulla on kanaverkkoakin mukana, voi muotoilla vaikka kartion, pallon tai sydämen. Pallon voi männynoksillakin täyttää tuuheksi, mutta sammalta ajattelin näihin verkkopohjiin. Matalina ja mattomaisina kasvavat lajit käyvät, rahkasammal ei. Jos on isompi työ, alle voi laittaa vaikka olkea tai mytättyä paperia, sammalta ei luvallakaan raaski paljoa ottaa . Ihan hyvin se pysyy verkossa ja peittää sen, mutta toin näkymättömiin uppoavia pieniä sinkilöitä kiinnityksen avuksi. Pienen sydämen tai pallon voi laittaa tikun nenään ja kukkaruukkuun. Sammal on niin kaunista, etten haluaisi sitä peittää runsaisiin koristeisiin, joskus olen ohutta kultarihmaa kiertänyt ristiin rastiin.

      Näitä olen tässä vähän aikaa jo väsäillytkin, sammalsydän on valmis Skillanille annettavaksi. Käykää kokeilemassa, viekää kotiin vaikka tarvikkeina, jos ette nyt ehdi saada valmiiksi.

      Nyt vain odottelemaan muita, mitä kaikkea ilta tarjoakaan ! Hauskaa, tunnelmallista iltaa kaikille !

      • Täältä tullaan, en taida oll ensimmäinen joka myöhästyy näistä avajaisista, tuo kone vähän reistailee, voi tehdä saman tempun muillekkin.
        Kuitenkin täällä kaikki kunnossa, tulet sytytetty ja pannu roikkuu koukussa, onpa iso pannu kyllä porokahvi riittää, ja kahvinporot ei lopu vaikka kuinka paljon tulisi porukkaa. Jahka kaikki kokoontuu laavuun, otetaan tervetuliais malja emäntämme lomalta paluun kunniaksi. Siitä se sitten lähtee käyntiin, illanmittaan sytytetään jätkänkynttilät. Ohjelmaa on omasta takaa, Tervetuloa Laavulle Late!


    • Hyvää iltaa, paikalla olijat. Eipä viela tungosta, mutta kunhan aika ehtii

      Nuotiokahvitelu on
      kokonaisuus, rosessi.

      Tulen rikirys
      puiden haaliminen
      liekkien yllä roikkuva pannu
      tulen tanssien seurailu
      täydellinen rauha, lepohetki

      Kahvin valmistuessa
      hyvät tuoksut herahtavat kielelle
      hieman savulla maustettuna.

      Hörppäys mukista
      hyvä tunne valtaa kehon, mielen
      se on lataus ajatuksille, puheen porinalle
      ja potkua jatkolle, toimintaan.

      Ehkäpä Late ehtii keittomestariksi. Hänellä on homma hallinnassa.

    • hevat

      SUOKAA anteeksi olen hiukan myöhässä ,pitkä ja kivinen tie .Piirakat höyryää
      tässä tyrox laukussa munavoi on tääsä tinapaperi vuossa ja otin mukaan näitä kertakäyttö astioita,jotka hävitämme nuotiossa..HYVÄÄ RUOKAHALUA KAIKILLE!
      Savuntuoksu tuli jo pitkän matkan päähän.,.Kiva kun kerkesin näkemään teidät ja tulevaisuudessa muistelen minkä kokoisia ja näköisiä olette.Oikein
      mukava tunnutte niin tuttavallisilta, tekin mietitte tommonen pieni mummon
      olio 145cm 40kg painan,tunnun olevani porukan pienin. Mukava tehdä näitä virtuaallisia retkiä tänne metsän siimekseen. kitos seurasta,lähden ennen pimeetä ,kun polku on kivikkoinen,vaikka kevyt jalka mulla on nyt ainakin on.
      Tuli virkistystä keholle ja mielelle..

      • Voi mikä näky ! Tuo laavu hämärtyvässä illassa. Kivasti räikyvä nuotiotuli luo valoa. Vielä kun ne jätkänkynttilät sytytetään. Sitä ei minkäänlaiselle kameralle saa mitä silmä näkee. pöytä täynnä herkkuja. Joku on tuonut nipun laulunsanoja valmiiksi
        Kauniita ovat nuo Ramoonan askartelemat sammalsydämet..... Kyllä luonnossa on tarpeita moneen tarkoitukseen.
        Mitä, taitaa jo kahvin tuoksu tulla onhan monta juojaa pitää useampi pannullinen keittää.
        Väkeä virtaa lisää koko ajan- kukapa laavulta pois jäisi ja nuotiokafeilta.
        Taidan ottaa yhdet "neuvoa antavat" tässä odotellessa, kaikkea
        on tarjolla.
        Ja Skillanin tulojuhlakin tämä on: Onnea ja pitkää ikää..........


    • Ka Late, terve! Juuri pistäydyin, mutta kuten tavallista, no aikani kuluksi pistäydyin tuonne lähimetsikköön. Siellä mennä vilahteli vikkelästi joku naisihminen. Taisi olla juuri "hevat", mikähän kiire hänellä, kun noin pikaisesti vieraili? Istutaan nyt tulille ja katsellaan, mikäs kiire tässä..., toisetkin, otetaan lunkisti.

      • No niin ensimmäinen pannulinen valmista, unohtui noi Kuksat tuonne pirtin keittiöön, Tässä nyt niitä on, nokkaporot kaadettu, nyt kahvia saa pannusta ei nappia painamalla.
        Siitä onkin vierähtänyt monta vuotta kun viimeksi tavattiin ynnämuu. oikein käsipäivää.


    • joutavoinen

      nojjoo, unehun tuossa tulehen tuijottelemaan, en kerinny valamiiksi ajatella mitään kun jo havahun.Täällähän on väkeä vaikka kuin.
      Ja nyt kahahvetta kuksaan, Tää mun kuksa näkyy olevan vanha Muumimuki, väliäkö tällä, hyvät on tarijoukset kyllä tässä jaksaa porista.

    • Hei! Ehdin tässä laaulle kahville..Kone vähän reistasi..Luulin ,että nyt hajosi..
      Luen teille nyt yhden runon,minkä löysin tähän tilantaaseen sopivan:

      Ympärillä pimeys tihenee jo yöksi, vain nuotion loiste lähipiirin valaisee.

      Laavun havuilla istun, katson loisteeseen,nuotiosta lämpö kauas laavuun säteilee.

      Vieressä vain puro hiljaa solisee, lähistössä yksinäinen lintu ääntelee.

      Maailman melskeet kauas unhoittuu, maailma vain valopiiriin rajoittuu.

      Nousen, lisään puita nuotioon, sitten palaan taas laavuun suojaiseen.

      Syvä rauha ympärillä vallitsee, silmät painuu kiinni uneen rauhaiseen.

      Yö nuotiolla mieleen jäänyt on, sen kokea ma tahdon uudelleen.

      Kerran vielä palaan luokse puron sen, laavussani vietän yön rauhaisen.



      Vilho Kemoff

    • Hirmusen kiiruun pisti, piskille sadevehkeet päälle ja sulho se kommentoi lähtökäskyyni: emmie.!
      Olokoon pois, löydän hänet sitte kotonta.
      Voihan tokkiisa, hilpeet pippalot käynnissä ja konjakki tujun otin heti lämpimiks, ettei paha yllätä.
      Kaunista on, kaunista on, kipinät sinkoilee katajan oksista hämärtyvää taivasta kohti ja jätkänkynnttilät on tosi kommeita. On hyö nähny ison vaivan laittaa kaikkee hyvvää ja maistuvaa tarjolle. Piskille maistuu myös karjalanpiirakka, kuinkas muuten, karjalaisveri mummon koira ku o.
      Ripustan lyhtylangan vaikka noille laavun kuusenoksille, ku jouluvalot voi taas voi ottaa käyttöön, pimeetä ku on.
      Ihanaa ku on askartelu tarvikkeita, mie en nyt taho mennä metsään rämpimään, ku näkö reistaa. Teen tässä söpöset koristukset parvekkeelle kiitti ja sit laulaa lurautan: Meil on metsässä nuotiopiiri jne.
      Konjakkia vaan lissää, nyt jo alakaa laulu raikaa ja metsä kaikaa.
      Lenkkikenkä tarras jo kiinni johonkin ja mie oon jo pötköllään, polveen vähä koskee, tais nahka männä kasaaan, huh heijaa.
      katellaan kui mummon käy...

      • Kuka tulis kaveriksi, niin nostetaan tuo jalkoihinsa kompastunut Wividear
        pystyyn . pääsee jatkamaan tuota laulamista. onneksi ei koskenut pahemin kippeeseen polveen. tuuhan niin annetaan virvoketta, että pysyt tolpillas.........


    • ynnämuu(rek.katkes)

      Ihan itteään, oikein helkutin hyvää! Kyllä, sulla Late on homma hallinnassa, vaikka en joka liikettä seurannutkaan. Maun kyllä tunnistan. Ennen lyhkäsellä savottaurallani ehdin harjoitella. Joka jätkällähän oli nokipannu mukana kun hajaannuttiin erämaakorpiin pöllin tekoon. Tätä tämä hyvä kahvi tekee, muistelut alkaa....top tykkänään, ennenkuin joku huomauttaa. Hei mummot, nyt kahville, se on parhaimmillan juuri nyt!

    • Ehtoota vuan.

      Skillanille tervetulloo kot muaha.
      SUURET KIITOKSET noille pojille;)
      Touhun poikia ovat.
      Tulin just saunasta,kun on se perjantai TAAS.
      Nyt maistuukin eräkahveet.
      Makkaraa laitoin tikun nenään.Nammm....

      Täällä onkin kiva istua kuu paistaa,linnut ei kyllä laula;)

      Laalasin minnäe jottaen,vuan ku on tuo ammuvainaa nuotti,nii ee sitä kukkaa kuuntele;)
      Mutta sujuvasti kuuntelen kun toiset laulaa.

      Nyt käväsen nurkkakaapin kautta,silllä on niitä ylijäämä varastoja;)
      Tulukeeha laalamaa.

      näkyillään...

    • Vihdoin lähti vieraani, ihan odotin että huomaa, kun olin jo lähtövalmiina kun tuli piipahtamaan.
      Ihanan näköstä täällä ja mitkä tuoksut, savut ja kuusenhavut ja kaikki pojatkin suu messingillä:D Pannukahvia ihan nokipannusta, onpas se painava,..ja oikea kuksakin, jestas kuinka tunnelmallista.
      Istun tänne laavun reunalle,...piskikin tuli nuuhkimaan, voi kulta kun olet söpö,..ja häntä heiluu:D

      • Oi joi, kiitosta vaan,..sain konjakkia ihan lasiin, no onnea vaan täällä ulkoilmassa, kyllähän se maistuu, haen tuolta hetan karjalanpiirakan munavoilla kyytipojaksi!
        Mikäs on ollessa:D


    • Ihan totta, mie tässä meinasin ihan kahveet unohtaa, ku jonkun maahisen käsi vissiin tempas mummon nurin jotta; stop stop, ei enää konjamiinia, nääs,
      sit ku tulloo tuju,
      männöö taju, sain ohjeen köntiäiseltä, sammal-ukolta. Uskottava on.

      Vaan pirtin väil näitä kummajaisia riittää, millon on noita-akan sampat, ja kyöpelin lennot, ohjelmaa lumiukosta , sammakkorinssistä, järven rannalla kaislikossa joskus naisväki uiskenteli, ja mutakylpyjä tais tääkin mummo siellä kokkeilla, ku putos jorpakkoon....Oi sitä kesäistä aikaa, kiva on miettiä nuotion loimussa, kohveemuki hyppysissä.

      Kiitti ihanat kahveet, nuotio kahveet maistuu tosi hyvältä, pitkästä aikaa.

      Tavataan taas, ku kunto sallii...
      Hei hei

    • kuokkavieras

      Misäs se makkara onkaa, laitan justiinsa tikun nokkaan ja kykin tässä muijen mukana käristässä tirisevää makkaraa!
      Oon määk palstalaine vaikka en nikkiä uskalla käyttääkää.
      Ku on näin hyvät pileet täällä nii oon mukana minäkin!

    • mukana olija

      http://www.youtube.com/watch?v=6rKFXGp5i3I

      Nuotiolaulu

    • Juu, loppu kaneetti, mitä lie tarkottaa, mutta kiitti meri- kukkaa miun hoivaamisesta, kuka lie ollut nosto puuhissa mukana.
      Olisko ollut joku miäspuolinen, rivakasti vaan heivasi mummon olkapäällensä ja kiikutti ripeästi kotinurkkaan. Resepti käski olla sopuisasti omassa punkassa. Sulho riemastui ikihyväksi, kun sai morsmaikkunsa melkein ehjänä hellään hoivaansa.
      Taputti pyllylle ja silitti poskee ja piskin partakarvoja.
      Ps. Piski on hyvillään uusista tuttavuuksista, texsanell' in kanssa.

      Nyt punkkasta loppuu ääni, män laulaa luikerruksessa......

      • Wiividear.. eihän kaveria jätetä, tok pystyyn heivataan kaikki kumollaan olevat. Oltiin niin keskitytty tärkeään hommaan, etten huomioinut kuka oli kaverina. voimaa kuitenkin tuntu olevan kuin pienessä kylässä.

        Kuokkavieras taitaa olla huono näkönen, kun nenänsä edessä on mahoton pino makkaroita. Tai nuotio ja jätkänkynttilät häikäsee, ettei nää- Siitä vaan ottamaan ja makkarat tulta päin...
        Hyvää oli nuotiokahvi. Nyt ryhdynkin paistelemaan plättyjä taikina tuossa oottaa..hyvä kun joku keksi tuoda tuon muurinpohjan . Siinä saa ohuita ja rapeita plättyjä. Maistuvat kahvin kanssa nekin..
        Sitä mukaan paistan, kun joku ilmestyy lautasen kanssa, on sitten just tehty.
        Lettujaa, lettujaa, maistelemaan lettujaaa...
        Niin ei tää mikään huutokauppa ole, vaikka äkkiä luulisi.
        Laulu raikaa ja tuli räiskyy nuotiossa..savu hiljaa leilailee...


    • Moro moro!

      Onpas kommeeta, ku pilivet mänj johonnii kaavas kaavas, ja kirkas tähtitaevas ja melekeen tääskuu. Kelepoopa tiällä naattia tästä huippuhienosta illasta. Minä ku niin tykkeen kermalikkööristä, on tässä jo kolomaas lasilline nenä alla. Ja iännii on kummasti kirkastunna, kuorossa oon matkanna iha niinku toesettii. Hieno ilta kerrassaa, tuota tulta sitä tuijottasj vaekka kuinka kaavan. Jottii tiältä on jo lähtennä poes, ite meenoon viipyvä vielä , melekone kuuhullu ku oon. Vua eepä se oo haetanna ennenkää, eekä nytkää. Aletaanpas tuas laalella! mukana paulamaria

    • SkillaN*

      Jopas on juhlat ylimmillään ja kaikilla mukavaa.
      Olen yrittänyt jutustaa kaikkia, mutta voi olla, että juutuin suustani jonkun kuokkavieraan kanssa vähän pidempiin juttuhin.
      Kertoi makkaran ja muunkin tarjoilun maistuneen ja kehui pirtin puuhakkaita naisia ja miehiä, helppo oli yhtyä.
      Nyt paistan vielä makkaran, piirakoita katosi suuhuni jo useampi, kahvia niin paljon, että ensi yönä ei nukuta.

      Onko muurikka kuumana paistan vielä yhden letun, haluaako joku muukin?
      Missäs sitä mustaviinimarja mehua on, tuo yskintä vaan jatkuu.

      Ramoona kiitos, sain monta kivaa ideaa, kun tekemisistäsi kerroit, kauniita saa metsän tuotteista.
      Nuuka kun olen, olen kranssin pohjan tehnyt sanomalehdestä, hyvin ne oksat sen peittää.
      Sain kivan tontun ohjeen, pilttipurkki täyteen jotakin värikästä, iso massapallo pääksi, sille kasvot, tonttuhattu neuloen ja parrankin voi laittaa, pysyy tanakasti pöydällä.

      Wiiwidearillakin kaikki hyvin, sulhon kainalossa turvallisesti, näin pirtissä huolehditaan.
      Kiva että olitte runsaasti liikkeellä, irkkukin, hyvää matkaa sinulle, minä olen näin ymmärtänyt.

      Rekkaamattomat rohkeasti vaan nikki käyttöön, ei palstalla voida meitä nielaista.
      Joskus joku sattuu, mutta onkos sillä väliä;),


      Kiitoksia hauskasta illasta, minulla alkaa nukkumatti pyöriä ympärillä, mutta pitäkää toiset hauskaa, laulakaa ja iloitkaa, hyvää yötä.
      (voi olla että koiranuneksi menee, tuo kahvi oli niin hyvää,,,,,,)

    • joutvonen

      Ei tässä mitään psykiarria tarvita, tää porukka on tämmöstä. Tuli mieleen kun Tove Jansson oli yhen kerran menny psykiatrille. Sitte kysyvät Tovelta, mitä se pskiatri sano? - Oli kauhean hämmästyny.

      Anteeksi nyt kun eksyin aiheesta, taisin torkahtaa, tuonne laavun taa, Nyt ei kun Havuille nuotion lämpöön nukkumaan. Hyvät natiyöt kaikille, vai miten se kuuluu sanoa.

    • ruudun takaa.

      Saan kai minäki sen sammalsydämmen, kuulostaa niin pehmoselta.

    • Kyllähän minäkin lauluja ja laulamista kuuntelen ja hyvältä tuntuu. Laulaminen ei kyllä käy. Jos yrittäisin, kävisi kuin entiselle mummulle ja vieläkin hassummin. Hän kertoi, että oli ainakin säkeistöä nopeampi, vaikka koneen kanssa veisasivat. Minä ehkä tapailisin sanoja usemamman säkeistön jäjessä.

      Mutta nuotion ääressä istumiseen kyllä olen sopiva ja siinä viihdyn. Otan konjakin ja pistän tupakiksi. Enhän korsteenina vetele, toinen tänään, mutta kun on hyvä hetki....hyvä ilta on ollut.

    • Nati nati joutavoinen, ihan en vielä malta lähteä kun aloin kiertää ovikranssia jätkänkynttilän valossa, on niin mainiot tarvikkeet Ramoona* tuonut.
      Jos on mennyt jokin vikaan korjaan päivänvalossa, kun menihän tuo konjamiini vähän nuppiin :DDDDD Naurattaa niin mahdottomasti kun Wiividear oli niin peppu pystyssä risukossa tuossa, eikä päässyt ylös. Mutta oli siellä miehet apuna monet kädet nostamassa pystyyn. Hamekin oli ihan korvissa, mutta taisi olla ynnämuu, joka sen hienotunteisesti veti alas.
      Eihän sitä voi olla nauramatta, olispa se sulho nähnyt, ihastunut olisi entistä enemmän:D

      Nyt meen vielä lettujonoon, kun tuoksuu niin peevelin houkuttavasti!

      • Minä menen texsanelin perään lettujonoon, on tässä jo nautittu ainakin miestäväkevämpää, oli muuten konjamiini hyvää porokahvin kera.
        Kyllä kannatti järjestää nämä kemut, väkeä on käynyt ja luulen, että vieläkin joku poikkeaa. Täällähän voi olla vaikka aamuun, evästä riittää, eikä juomisetkaan lopu, karjalanpiirakat ja makkarat tehneethyvin "kauppansa". Lämmintä on.

        Tuli räiskyy nuotiossa ja metsä meille kuiskailee!

        Rattoisaa illanjatkoa minä menen tuohon texsanelin viereen lettuja maistelemaan. se on moro Late Vaan.


      • Puskasuleima
        LateVaan kirjoitti:

        Minä menen texsanelin perään lettujonoon, on tässä jo nautittu ainakin miestäväkevämpää, oli muuten konjamiini hyvää porokahvin kera.
        Kyllä kannatti järjestää nämä kemut, väkeä on käynyt ja luulen, että vieläkin joku poikkeaa. Täällähän voi olla vaikka aamuun, evästä riittää, eikä juomisetkaan lopu, karjalanpiirakat ja makkarat tehneethyvin "kauppansa". Lämmintä on.

        Tuli räiskyy nuotiossa ja metsä meille kuiskailee!

        Rattoisaa illanjatkoa minä menen tuohon texsanelin viereen lettuja maistelemaan. se on moro Late Vaan.

        Ehtoota!
        Joku peijakkaan sottapytty sotki päivällä kirjoitelmani. Enste häipy se ensimmäinen ja sitte se toinenkin. Sit yhtäkkii neet olivattenki tulleet mankelil läpi. Ensimmäinen meni Vs:n kontolle, vaikka miä sen kirjotin.
        Mut ei se mun elämäni ensimmäinen moka ollu eikä varmaav viimmenenkä.

        Mut surut pois ja muruu rinnan alle! Sitähän tääl ov vaikka mitä sorttii.


    • Mitäpä pienistä kommelluksista, kaikkihan on mennyt hyvin. Jospa vielä yhden letun ottaisin, SkillaNin tekemänä ja paistamana on varmasti laadun tae. Kiitos ja nyt matkaan, popsin lätyn mennessäni. Hyvää yötä!

      • Puskasuleima

        Top tykkänää!
        Minkäs siä olet menevänäs? Et sunkas siä kesken pippaloitten minkäm me!
        Miä toin juur tuarei mansikoiki. Panes, kuule, mansikkaa lettus päälle ja mansikoitten päälle kermavahtoo. On sev verran hyvää, et meina viärä kiälenki mennessäns.


    • Olihan rapea lättynen, Laten kanssa herkuteltiin suu rasvassa, ihania lättyjä, ja muuten Laten keittämä kahvi oli justiinsa sitä täyteläistä nokipannukahvia, jota niin harvoin saa:D

      Nyt on suu pyyhitty ja KIITOS ihanasta illanvietosta, lampsin kotiin hyvässä tunnelmassa tuttua polkua.

      Muistakaa herättää joutavoinen sieltä laavulta, yö on liian viileä nukkua koko yötä siellä:)
      moikka kaikki nuotioväki,..

      ja Hyviä öitä!

    • Tulinpa syömään lettujakin..Nam..Hyviä ovat..Ulkona kaikki maistuu paremmalta,,eikö vaan.. Hyvää oli kahvikin.. Nyt olen poissa viikon..
      Näemme taas ensiviikon lauantaina.. Mukavaa viikkoa ja iloista mieltä! t.Irkku

    • joutavoine

      Ihan hyvät letut oli vielä täällä, Irkun kanssa syödään ne loput. Hyvää viikkoa kaikille, ja Irkulle missä poissa oletkin.

    • Vieläks työ tähän aikaan syöttä ja uskallatta kohviiki juuva, miult mänis unet tipo tiehe.
      Muuten miepä katsoin sen Mannerheimi-elokuvan. Voi hyvänen aika kaikenlaisii tekeleitä hyö tekkeekin, mutt pääasiaha sanovatki olevan siin jälkipyykis mikä alkaa sarjana kuuves lokakuutam televiisios.
      Mut jos se oliki taitetta, sehä voipki olla vaikk tuollasta. Sen otsikon all voip panna mitä vaa vaikk kasan tyhjii maitopurkkii.

      tervetulloo skillani takas sielt maailmalt.

    • Hintriika*

      Ihanaa huomata, että pirtissä löytyy vielä leikkimielisyyttä kuin sillloin ennen, kun kekkereitä oli melkein joka viikko. Oli valitettavaa, etten päässyt mukaan rientoihin, oli noita muita menoja. Mutta aika monissa pirtin pirkeissä olen vuosien mittaan ollut!

      Varmaan SkillaNin pitäisi tulla meidän laululyriikkaryhmään, kun rustaillee värssyjä tuosta vain. Minä onneton olen kolme päivää paininut yhden tekstin kimpussa, enkä vieläkään ole saanut sitä mielestäni valmiiksi. Eikä ole edes noin pitkä kuin emännän lyriikka. Onneksi on aikaa vielä ensi viikon loppupuolelle, ennen kuin tarvitsee opettajalle laittaa. Jos nyt siihenkään mennessä valmiiksi saan...

      Minä näitten opintojeni kanssa olen niin tohkeissani, että ei oikein muuta päähän mahdu. Mutta älkää välittäkö, kyllä minä pohjimmiltani olen vielä sen sama Hintriika kuin ennenkin. Yritän ehtiä joskus jotakin raapustaa pirtin vieraskirjaan. Joka päivä käyn kurkkaamassa pirttiin, mutta aina ei ehdi puumerkkiään jättää.

      Joku on käristänyt makkaraa eikä olekaan sitten jaksanut syödä! Kelpaa se minulle kylmiltäänkin näin hiukopalaksi. Vaikka ei tähän aikaan enää pitäisi mitään syödä. Älkää kertoko kenellekään!

      • hevat

        Kosteaa launtaita,kaikki varmaan olemme yhteisistä ideoista ja mahtavasta seurasta,kiva nyt aatella minkä näköisille piiperrän juttujani.
        Nyt minulla on asiaa ,kuka ensin kerkee jelppaamaan,kantapään kautta olen
        nettiä opetellut käyyttämään,joten ehkä rekistöreötimeni ei ol onnistunut,kun en kuvaani siihen saa "kuka pystyy tyhmää mummoa opettaa.terv heta.


    • SkillaN*

      Huomenet ja kiitoksia niiiiin mukavasta laavu illasta, uusitaan taas jonkun muun asian yhteydessä.
      Lupaan sen sammalsydämen sinne "ruudunkin taakse" varmasri Ramoona niitä runsaasti teki ja antaisi itse, jos ei tänne savon suuntaan matkaisi, hyvää matkaa vaan huutelen perään.

      Eikö olekin ihan mukava väliin leikkimieltä käyttää, väriä syksyn värien sekaan;)
      Yön nukuin vähän levottomasti, mutta kyllä tässä päivälle vaan ruvetaan ja arkiset toiminnat hyvin sujuvat.

      Älähän nyt ylistele Hintriika*, taitaa sinun runosi vähän korkeampaa tasoa yrlittää, minullla kun ei tuo itsekritiikki pelaa, kaiken vaan näkyville tuon.
      Kiireiseksi olet elämäsi laittanut, kun et ehdi pirttiä useammin viesteilläsi ilahduttamaan, mutta pääasia että edes joskus.
      Hassuttelu se sujui sinultakin hyvin;)

      Pitääpä kurkistaa vieläkö joutavoinen laavun takana unia vetää, ei näy, oma sänky on vetänyt puoleensa.
      Ajattelinkin jo, että' ei oikein Venlastiinan taitohin tuo teksti sopinut, mitä eilen oli, no selvisihän Puskasuleima oli asialla, hyvä yritys Venlastiinalta kumminkin;)
      Molemmat kumminkin kivaa tekstiä aikaan saa.


      Hyvin on ruuat kauppansa tehneet, yksi meri-kukan pulla tähteellä, sen suuhuni pistän ja lähden leipomosta hakemaan lisää, kun sinne maalle tästä matkaan.
      Pitää käydä vielä viimeiset tavarat hakemassa ja muutenkin katsomassa onko talo talvikuntoon valmis.

      Vielä kerran kiitos kaikille, olette niin mukavia ja osaatte leikkimielisesti hettäytyä, kun väliin sellaiseen tarve tulee.
      Elämä meillä ikäihmisillä vähän liian vakavaksi menee, väliin tekee hyvää irrotella.
      Mukavaa laavulla olon jälkeistä päivää, tästä jatketaan.

      • Kiitoksia eilisestä! Kyllä oli mukavaa, makeaa ja muutenkin maukasta.
        Kyllä Kahvipirtin porukka osaa pitää lystiä silloin, kun on lystin aika.
        Eivät siinä iät tai arvokkuudet paina, kun oikein innostutaan.
        Olisi se surkeaa, jos kaiken aikaa arvostelisi toisia, kaikki olisi ikävää ja vastenmielistä. Sellaisella elämänasenteella ei voi tulla muuksi kuin katkeraksi ja kateelliseksi. En oikein usko, että sillä pystyy omanarvontuntoaan pönkittämään.
        Vaan niinhän se on, että kukin taaplaa tylillään.
        Mielestäni meidän tyylimme on paras __ ainakin meille!


      • Puskasuleima
        Venlastiina kirjoitti:

        Kiitoksia eilisestä! Kyllä oli mukavaa, makeaa ja muutenkin maukasta.
        Kyllä Kahvipirtin porukka osaa pitää lystiä silloin, kun on lystin aika.
        Eivät siinä iät tai arvokkuudet paina, kun oikein innostutaan.
        Olisi se surkeaa, jos kaiken aikaa arvostelisi toisia, kaikki olisi ikävää ja vastenmielistä. Sellaisella elämänasenteella ei voi tulla muuksi kuin katkeraksi ja kateelliseksi. En oikein usko, että sillä pystyy omanarvontuntoaan pönkittämään.
        Vaan niinhän se on, että kukin taaplaa tylillään.
        Mielestäni meidän tyylimme on paras __ ainakin meille!

        Juu!
        Ja miä olen juur samaa miältä!
        Tämmöstä porukkaa ei okkaan ku meitin Kaffepirtissä.


      • Puskasuleima kirjoitti:

        Juu!
        Ja miä olen juur samaa miältä!
        Tämmöstä porukkaa ei okkaan ku meitin Kaffepirtissä.

        Voin vaan yhtyä taas edellisiin puhujiin:
        Siis kiitos kaikille, hauskaa ja
        Tunnelmallista oli laavu illassa. Niin sitä pitää heittäytyä välillä rennoksi ja unohtaa omat ja naapurin murheet. Aitojahan pirtin ihmiset ovat jo luonnostaan. Sehän tiedetään. Ei noin "yhteen hiileen puhaltaminen" muuten onnistuisikaan.
        Jouduin lähtemään pois vähän kesken kemujen, juuri kun olin letunpaiston saanut hyvään alkuun.
        Onneksi oli semmoinen trafiikki ja häslinki ettei kukaan huomannutkaan. Ei ainakaan huudeltu perään että mihin se paistaja katosi......
        Pirtin väki on hyvin omatoimista.
        Nyt voi hyvillä mielin jatkaa arkea ja odotella tulevaa.
        Vielä kiitos ja "nähdään! !


    • Nea*

      SkillaN* terhakka emäntä, tervetuloa takaisin tänne armaan Suomen
      kamaralle, Tätä koetin illalla hänelle huutaa,mutta musiikki soi aika
      lujaa, näin kyllä ,että SkillaN* nyökytti päätään,että kaipa hän kuuli!

      WiiWidear kellahti maahan ja olin aikeissa mennä nostamaan,mutta
      samassa ynnämuu tarttui käteeni ja sanoi,
      että Late aloittaa juuri letkajenkkaa,että jonoon kaikki.

      Letkis täällä tunnetaan,letkis meillä osataan,
      letkis suomalaisien on saanut aikaan
      villityksen hirmuisen.......
      poikien, tyttöjen,jono on jo kilometrinen!

      Nuotion ympäri tansittiin,kuin intiaanit ikään,tunelma oli unohtumaton!!

      • Kiitoksia vain kaikille laavussa vietetystä ajasta, oli oikeim mukava ilta.
        Meitä oli iso liuta, on verraton asia, että meillä vanhoillakin huumori kukkii, Olen seurannut muutaman vuoden näitä kirjoitus sivuja, enkä ole nähnyt näin hullunmukavaa joukkoa kuin täällä pirtin suojissa. Ollaanhan me järjestetty kaikenlaisia kekkereitä ennenkin, oltu Kyöpelinvuorella useasti, lavatansseissa laiturilla, sisällä pirtissä, ties vaikka missä. Ollut pari oikeata tapaamista, ja kaikki siellä olleet edelleen pirin hilupilttuissa.
        Tämä nyt uusi aluevaltaus, eipä olisi uskonut, että pienen hiljaiselon jälkeen porokahvit ja kaikki herkut maistuivat raikkaassa ulkoilmassa.
        Unohtamati tunnelmavalaistusta Jätkänkynttilöineen

        No otan nurkkakaapista pienet hömpsyt onnistuneiden pileiden kúnniaksi. Kippis!
        No minä Late Vaan.


    • Aivan unohtumaton iltahan se oli, hyvän kahvin maku konjakilla maustettuna vieläkin häivähtelee makuhermoillani. Tapojeni mukaan vahdin aherasti nuotiota, vaikka se ei olisi ollut välttämätöntä. Ehtihän siinä hiukan seuranpitoonkin. Kiitos teille kaikille!

      Tänään palasin aamusta arkeen. Syöksyin sienimetsään, poutapäiväthän ovat kortilla. Nyt oli poutaa, tällä hetkellä jo vettä losottaa.
      Kävin vain lähistön metsässä, onhan se muutaman kymmen hehtaarin läntti. Alkuun näytti tyhjältä, mutta jalkatyöllä sentään alkoi löytymään haaparouskuja. Ei paljoa, mutta ei paluu aivan tyhjin käsin. Nyt eivät sienet ole matosia, näyttää niiden toiminnallinen elinkaari päättyneen.
      Sienet on keitetytty ja suolattu, sekä päivänokoset vedetty.

      Tästäpä loppuiltaa kuluttamaan. Teille hyvää juhlien jälkeistä jatkoa!

    • arvaas kuka

      "Sven! Miksi sinun korvasi ovat palaneet?
      - No, kun vastasin vahingossa silitysrautaan, kun piti vastata puhelimeen.
      - Mutta molemmat korvat?
      - Täytyihan minun soittaa ambulanssi."

    • Syyskuun viimeinen päivä alullaan, huomenen toivotuksella se aina vaan alkaa.
      Lokakuu nimensä veroinen, sitä sadetta sitä vaan tulevalta kuulta on odotettavissa, räntää ja lokaa nimensä mukaisesti kuukausi lupaa.
      Jotakin kivaa voi kuitenkin sattua ja onhan jo kiva sekin, että katto on pään päällä ja lämmintä sisällä, satakoon.

      Lokakuussa muistini mukaan tulee yhdeksän vuotta kahvipirtin alusta, miten se aika onkaan mennyt, pirtin osalta aika hyvin, kirjoittajia on aina uusia ilmaantunut, kun joku on poistunut ja aina vaan jatketaan.
      Enhän aamua alkuun saisi, jos ei tätä kirjoitus rupeamaa olisi;)

      Laavu pihalla seisoo, kutsuu levähtämään, jos jostakin syystä ei jaksa pirttiin suoraan astella, hieno oli idea ja mukavat oli juhlat.
      Pitääkin keksiä aina jotakin hassua väliin, jos tuntuu että kirjoitushalut meinaa loppua. (kohdallani ei pelkoa)

      Arvaas kuka, enpä arvaa, olen huono salapoliisina, rivien välistäkään en osaa lukea, joten kerro sinä meille.
      Vitsi oli hyvä, vähän blodi vitsien tapaan;)

      Samaa mieltä Venlastiinan kanssa, ei nuo toisten mollaamiset mieltä ylennä, mutta eipä ole pakko siihen kelkkaan mukaan mennä, olenkin aika hyvin ohittanut moiset.
      Kieltämättä joskus suuri kiusaus osallistua, mutta kun tuloksen tietää on saanut jäädä.
      En ymmärrä myöskään sitä, miksi eräs nikki jatkuvasti ketjuillaan täyttää palstan, eikö vähempi riitä.
      Kaiketi hän on jäänyt jotenkin huomiota vaille jossakin elämänsä vaiheessa ja nyt sitten näin toimii.

      Huomasin kyllä toivotuksesi Nea* kiitos niistä, en vaan päässyt juttusille, oli niin kova meno kaikilla.
      Letkajenkka jää minulta nyt väliin, sain sellaisen ahdistus vaivan, kun pienenkin matkan kuljen henki meinaa loppua.
      Syytä en tiedä, kai sitä on tohtorilta mentävä kyselemään, itse vähän mietin, että astma se puhkesi, suvussani sitä on monessa polvessa ollut.
      Harmittaa, rajoittaa kovasti menoa, voihan se ohikin mennä, ja syyksi voisi ajatella myös tätä yskää, tai rasitusta, olihan se matka aika uuvuttava.
      Lisäkilotkin mietityttää.

      Sienimetsään olisi mieli tehnyt, mutta aika ei riittänyt tällä maalla käynillä, pihalla oli muutama komea karvalaukku, olisi voinut lisää löytyä, kaikkea ei voi saada, pitää tyytyä siihen pieneen määrään, mikä pakkasessa on.

      Jospa tässä aloittaisi päivän touhut, kotiinkin matkaan päivän aikana ja maanantai alkaa harrastukset toden teolla.
      Kirkkopäiviä mahtuu kolme tulevalle kuulle, menemme Maaningalle piirin kirkkopyhään ja sitten on vanhusten kirkkopyhä omassa kirkossa, siellä laulamme ja sitten vielä seurakunnan kahvit tänä vuotta pyöreitä täyttäville.
      Kiintiö täyttyy tälle vuodelle;)

      Kävin leipomolla eilen ja ostin kroisantteja, maistuu varmaan makeiden jälkeen teillekin, olkaa hyvät, kahvilla se päivä käyntiin lähtee;)

      • paula,,

        ketä mahdoit tarkoittaa yhdellä nikillä? Ketjuja on aloittaneet monetkin, hajupoika, Ruuneperi ja monica ainakin useita. Ketä heistä sinä syytät? eli et pidä hänestä.


      • SkillaN*
        paula,, kirjoitti:

        ketä mahdoit tarkoittaa yhdellä nikillä? Ketjuja on aloittaneet monetkin, hajupoika, Ruuneperi ja monica ainakin useita. Ketä heistä sinä syytät? eli et pidä hänestä.

        En syytä ketään,,, ihmettelen.
        Kai olet sinäkin huomannut tämän moninikkisen, jolla aloituksi pilvin pimein.

        Ihmetellä kai saa, kyllä pirtti tänne sopii vaikka kuinka paljon aloituksia samalta henkilöltä tuleekin.
        Ei minun tarvitse pitää, olemme jo ajat sitten sopineet tämän asian kyseisen henkilön kanssa, silti ihmettelen.
        Ei kai aihetta enempään?


    • wiiwidear*

      Heipparalaa juhlien jälkeenkin.

      Upeet pippalot laavulla, kyl oli mukavaa. Jokainen osaa pistää oman huumor kortensa mukaan ja siinä on hyvä soppa valmis.

      Mie varsin unohin juhlissa, et lupasin panna vaahteranlehti mekon päälle. Onneksi toiset huomioi ja veti mekon helman alas, ku mie pyllähdin. Hiivatti, se on näköjään minun vakio numero juhliin, aina nurin ja nöyränä kontallaan. Heh heh, arvatkaa hävettääkö. Kaikkea se teettää tää vilkas luonne, mut toisaalta näin voi järjestää ylimääräisen ohjelma numeron: Näyttävä sisään tulo!

      No joo, sattuhan näitä ja tottuuhan niihin. Kohelo mikä kohelo...

      Ei tässä muuta ,ku uusia kujeita ootellessa. Mielyttävää sunnuntaki päivää kaikille.
      Hei hei

      ps. Kroisantit ja kahveet, pistän vielä suun maistuvaksi. Piskille palanen, vaik laihdutuskuurilla onkin. Kiitti SkillaN

      • Voi Wiiwidear!

        Olet sinä varsinainen persoonallisuus! Yleensähän konttaaminen ajoitetaan lähtöön, mutta sinä järjestit näyttävän sisääntulon!
        Eihän omaperäisyydessä mitään häpeämistä ole!
        Ei se yhtään vahingossa koheltamiselta näyttänyt. Minä ainakin luulin, että olit oikein suunnitellut sisääntulosi, ja kyllä minua nauratti! Hyvä, etten tikahtunut nauruun.

        Tilaisuuden alku oli siis railakas, ja reippaissa tunnelmissa lysti jatkui.
        Kiitokset vielä kerran kaikille ja mahdollisimman hauskaa jatkoa!


    • hauskaa kun on

      hauskaa ihan tikahun nauruun

      • merikukka...

        Sehän meni ihan täydestä..tälleen tyhmempi tötterö ymmärsi vasta jälkijunassa, että tarkoin suuniteltu ja harkittu teko... tais olla tuo pyllähys. Hauska kylläkin. Samalla tuli testattua nuo miespuoliset- rientävätkö apuun .ja riensihän ne. Helmoja suoristelemaan ja seisaalleen pönkittämään.
        Ja taispa ihan kotiin kanto olla kyseessä.
        Paras se on esittää ohjelmat heti niin ei pääse unohtumaan.
        Kyllä pirtissä on herrasmiehiä , Kyllä varmaan palstalaisilla käy katteex,
        Kun pirtissä on hauskaa.
        Ei kuitenkaan kannata nauruun läkähtyä.

        Kohta alkaa tanssii t.k.(=lyhennys)sitä pitää seurata silmä kovana , Nyt alkaa jo pudotus pelistä.
        Oma arvio on kuka lentää pois...............


    • Huomenta lokakuun eka päivään ja uuteen viikkoon, sataa niin voi odottaakin, onhan vuoden ikävin kuukausi alkanut.
      Lämpö on pudonnut kuuteen asteeseen, aikaista talvea on povattu, saadaanpa nähdä, myös sellainen arvio on esitetty, jos lokakuussa lumen sataa, se pysyy.
      Onhan näitä ennustuksia, sanontoja, kukapa oikeassa lienee, aika näyttää.

      Lokakuu alkaa kohdallani todella näiden kerhojen merkeissä, sieltä siunaantuu tekemistä alkuviikosta joka päivälle, loppuviikon enimmäkseen itselleen voi järjestää.
      Hyvä näin, olen niin levoton ihminen, että jos vain kotona joutuisin olemaan, jotakin päässäni napsahtaisi;)
      Suunnitelmia, tekemistä pitää olla, aika ei muuten kulu.
      Miksihän sen pitää kulua, samallahan vanhenen koko ajan ja loppu lähestyy, on tämä niin monimutkaista;)

      Tähtien kanssa tansien meni eilinen ilta, minusta ei oikein tasokasta ole vielä yhtään, Ratia kaikkein jäykin ja naiset eivät jalkojaan saaneet kauniisti kohdalleen, koikkelehtimistä oli usean tanssi.
      Kaskilahti ihan hyvä, mutta tuntui että ei oikein vakavasti voinut ottaa, aina on huumori puolella hänet nähnyt.
      Alussa vielä ollaan ja koko ajan kehitystä tapahtuu, kuka sitten viimeiseksi jääkään voittajana.
      Paljon on aina loppua kohti petranneet ennenkin.

      Wiiwidear, sinulla on tuo komiikka puoli hallussa, täällä koneen edessä ihan kikattelin noille sinun jutullesi, onkin hieno taito osata nauraa ja leikkiä laskea itsestään.
      Teillä varmaan hauskaa sulhosi kanssa, pienien mokien sattuessa.
      Vai on piski joutunut laihdutuskuurille, samoja taisteluja pitäisi minunkin, mikä siinä onkin, että jääkaappi vaan kutsuu;)
      Olen kuitenkin saanut painoni siihen millä matkalle lähdin, päätinkin, että en lähde reissuun, jos nyt lähdenkään, missä on koko päivän ruokailu.
      Aamupala riittää, sitten jotakin lisää oman halun ja tarpeen mukaan.
      Eihän sitä pakko olisi ollut aina mutustaa nytkään, mutta kun heikko luonne on ja valmiille pääsee, ei osaa kieltäytyä.

      Nyt on yritettävä tehdä joku joulukortti malliksi kerhoon, ajoissa on saatava myyntiin,
      niissä riittääkin näpertämistä useammalle ja toinen toistaan hienompia kortteja aikaan saadaan.
      Oma tekoiset kortit tekevät kauppansa, niin ne vaan jouluiset askartelut alkaa, vaikka vasta lokakuu.

      Tulkaa kahville ja rupattelemaan, aina sitä puhetta riittää tuutujen kesken ja tutustutaan uusiinkin kirjoittajiin, kivaa lokakuun eka päivää.

    • Oli sitten upea kuu pihakoivun latvassa! Ajattelin laittaa pannun päälle ja lähteä herättelemään teitä aamukahville. Onneksi tulin katsoneeksi kelloa, ja sehän oli vasta muutaman minuutin yli kolme. Kuinkahan lämpimästi te olisittekaan vastanneet hyvän huomenen toivotuksiini, vaikka "tarjolla" olisi ollut kahvin lisäksi ihana kuu?

      Kyllä ovat pihakoivut harvenneet. On pakko myöntää, että syksyhän nyt on.
      Mutta ei se haittaa. Kohta on joulukin takanapäin, ja kevät sulattelee menneen talven lumia uuden kesän tieltä.

      Tavataan taas viimeistään lähiaikoina ja joka tapauksessa ennen ensi kesää.

    • Totta, wiivid. osaa ottaa ilon irti oikeasti ja rempseällä tavalla. Ajan kulutustakin joskus tarvitsee, kuten Skillan mietiskeli, mutta siinähän mukana "kuluu" kaikki, myös itsekin. Enpä juuri mietiskele, kuluuko aika hukkaan. Taitaa olla tehokkuuden aikani ohi ja hyvää tekee välillä lotkotella joutilaanakin. Kuten tänään sateen ropistessa.

      Niinpä, pianhan se kevät tulee, jotain loskakeliä välissä ja eipä aikaakaan kun koivut ovat jo silmuilla. Kyllä tämän muistaa, kun on näinkin monta kertaa katsellut.

      Eipä ole tärkeitä mielessäni, kunhan tein ilmoitusluontoisen matkan Pirttiin. Jatketaan kun keretään!

      • ventovieras m

        Tällä palstalla ei näemmä harrasteta riitoja jostain kumman syystä. Tarkoitan tietysti tässä ketjussa, palstalla enemmänkin.
        Samat näkyvät kirjoittelevan. Harvinaista 70 palstalla


    • Huomenta sateisesta savosta, lokakuu alkoi merkkiensä mukaan.
      Lämmintä kylläkin, kaksitoista astetta, kukat parvekkeella tarkenevat.

      Melkoisen turhaa nämä minunkin ajan kulutukseni on, mutta ihan istuen tai maaten en jaksa vanheta, pieni liikkuminen vielä jotenkin sujuu, joten mentävä on:)
      Äläpä puhu tehokkuuden katoamisesta ynnämuu, riennäthän kovastikin, metsästä kaiken mahdollisen keräät, parasta kunnon hoitoa ja tehokkuutta samalla.
      Kovasti tärkeää on ilmottautua pirtissä, ainahan ei asiaa löydy, kuulumiset kumminkin.

      Harventunut on puiden lehvistöt, vielä kuitenkin kellansävyinen väri on voitolla, ruskan punaistakin hiukan vaahteroissa ja villiviini hehkuu eri punaisen väreinä naapuri talon seinällä.
      Vähän liian pitkäksi tuota käyntiä Venlastiina siirtelet, no leikilläsi tietysti;)

      Katselen kadun toisella puolen työskentelevää kaivinkonetta, kyllä näppärästi kivet ja hiekat siirtyy paikasta toiseen, laittaisipa lapiolla miehet tuota tekemään, ehkä nojailemaankin,,,;)
      Miten monta työpaikkaa onkaan noiden koneiden myötä mennyt, taloudellisesti en tiedä, onhan konetyö kovin kallista.
      Aikaa kumminkin säästyy, ei monta päivää mennyt kun kadun avasivat ja ilmeisesti sähkökaapelin vetivät tuolle tyhjälle tontille.
      Nyt paikat on siistitty ja ilmeisesti rakentaminen voisi alkaa, saapa nähdä joko senioritalot saavat alkunsa.
      Sinne olisikin kiva muuttaa, vähän pienenpään toivon pääseväni, taitaa vaan olla paljon pyrkijöitä ja kun on katto pään päällä eivät katso tarvitsevani.
      Voihan sitä yrittää, kun nyt näkee tuleeko rakentamisesta mitään, toista vuotta on tontti tyhjänä seisonut

      Hiljainen oli pirtin oven käynti eilen, katsotaan miten tänään.
      Minä lähden laulamaan, jos siitä mitään tulee, kun tuo yskä ja nuha vielä vaan vaivaa.
      Näyttäisi päivä valetessaan sateita vievän tuonne idän suuntaan, saisikohan meri-kukka nyt sitten sadetta maisemiinsa.
      Iloinen mieli sateenkin voittaa, joten hymyillään;)

    • Hyvää aamupäivää.

      Helpotusta tuntien, lausun suuret kiitokset armeliaisuudesta ja myötätunnosta., taannoista esitystäni kohtaan....!

      Juu, monasti pääsee helpommalla, ku pistää huumorilla asiat etenemään. Oliskohan sitä kaikissa elämän vaiheissa jaksanutkaan, helpompi on nauraa kuin itkeä. On kuitenkin tilanteita, joissa ei nauru sovi, niissä pitää olla pokkana, mut itkemäänkään en ala. Siihenkin tilaan olen kouliintunut, itku helpottaa hetkeksi, mutta liika menee ylitse ja tekee olon hirveen tukalaksi ja raskaaksi. " Itkupillistä, ilakaksi" .

      Toisin sanoen, pieni höperyys on ihan paikallaan, se suotakoon jo tämän ikäiselle. ( oikeesti mie oon ollu höperö koko elämäni ajan!!!) En häppee, mihikäs sitä mummo tavoitaan pääsis.

      Lisään vielä etten missään nimessä ole suivaantunut tai pahoillani, kun autoitte naista mäessä ja mäen allakin...

      Hyvää päivänjatkoa
      Hei hei

      • Huomenta.
        Aamulla Anssi Vähämäki kertoi että hyvin sateinen syyskuu loppuu....
        Itäsuomessa oli aika kauniita syyspäiviä paljonkin -ihan lämpimiäkin noin syyskuun lopulle.
        Usein on niin että kun ruuhkasuomessa sataa /paistaa,lukevat kuin koko suomessa olisi niin-. No hyvillään olemme kauniista päivistä ja ainahan ne sade ennustukset eivät satu kohdalleenkaan.

        Juu, tuo positiivinen elämänasenne. Sillä pääsee pitemmälle, kuin uskommekaan.
        Nyt tuo vasta-alkanut ohjelma: elämä pelissä tähtää siihen samaan.
        Pitäisi jaksaa nähdä kaikesta jotain positiivistakin. Vaikka todella vaikeaa on jos esim.hoitaa kotona halvaantunutta puolisoa.
        Miten siinä voi nähdä mitään hyvää ?? Paitsi että saa/voi hoitaa omaa puolisoaan. Mutta jos vaihtoehtona olisi terveys ?

        Elämä kohtelee meitä niin eri tavoin. Missään tilanteessa ei masentuminen ja "pimeän puolen" katsominen auta.Kaiken kanssa vaan pitäisi eää ja tulla toimeen. Itselle helpompaa jos jaksaa hymyillen ja huumorilla ottaa vastaan, mitä annetaan.
        En usko olevan yhtään ihmistä jolla ei olisi ollut vastusta elämän aikana. Välillä itkettää, onneksi se menee ohi aikanaan sitten taas jaksaa ajatella positiivisesti elämää.
        tein tuon elin iän ennuste testin. Enpäs kerrokaan, milloin ennusteen mukaan päiväni päätyvät. Sen verran sanon ettei tuo 98 pidä paikkaansa.
        Ehän sitä toisaalta tiedä jos ryhdyn entistä positiivisemmaksi ja nauravaisemmaksi,
        onhan ne tilastot ja tutkimukset ennenkin erehtyneet......

        Nyt selviydyn kauppareissulle. Sumuista ja lämintä säätä ei sada ei paista. heippa !


    • Hintriika*

      Nyt meri-kukka osui naulankantaan, että ruuhka-Suomesta puhutaan koko Suomena. Aivan kuin Suomi loppuisi neidon polvitaipeisiin ja siihenkin saakka pohkeet jätetään ottamatta lukuun.

      Meillä on märän ja harmaan näköistä. En ole varma, sataako siellä. Lämmintä on toistakymmentä astetta ja pelagonia mummon ikku... eiku parvekkeella kukoistaa aina vaan. Odotan joka päivä, milloin se katulaulaja ilmestyy. Tosin tämä on pihan puoli, niin että täytyi ehkä käydä laittamassa portille opaste "Mummo ja pelargonia pihan puolella".

      Ihminen voi lukea ennusteen, että elää 120-vuotiaaksi ja siitä tohkeissaan kävelee ulos ovesta ensimmäisen auton alle! Ehkä sittenkin parempi kuolla positiivisin mielin kuin masennuksen riivaamaana. Kuolee sitä kumminkin. Mutta niin kauan kuin täällä keikkuu, on lystikkäämpää, jos säilyttää elämänmyönteisen asenteen ja humoristisen mielen.

      Olen muuten miettinyt, onko Suomi-neidon fyysinen napa Piippolassa, kun maantieteellinen napa on Rovaniemellä. Pitäisi varmaan kysyä Piippolan vaarilta. Napa, napa siellä ja napa, napa tuolla, hiijala, hiijala, hei!

      • Onhan tämä mukavaa kun tämä pirtin väki asustaa erpuolilla tätä armasta Suomineitoa. Meillä on paljon parempi tieto säätiloistakin, nyt kun sanon, on pilvipoutaa, tuuli vähän tuulee, lämmintä 14, 4 astetta.
        Kaikkihan tiedätte, että asun täällä A Kiven maisemissa, eli Suomineidon helmoissa.
        Kerran kun kirjoitin johonkin muuhun ketjuun ja sanoin oman mielipiteeni, käskivät mennä sinne pirttiin mummujen hameen helmoihin. No hyvin minä täällä' pirtissä olen viihtynyt.
        Minulla on jokunen ystävä täällä omassakin pitäjässä, mutta nyt niitä on ympäri Suomea kiitos pirttiläisten.

        Minulla on ollut paljon onnea elämässä, minä tutustuin kumppaniini jo ihan nuorena ja siitä asti on tuo kumppanuus on säilynyt, nyt vanhenemme yhdessä, minä vähän edellä "pirttihirmu" tulee askeleen jäljessä.
        Tuskin monikaan haluaa elää 120 vuotiaaksi, pääasia, että yhdessä mennään niinkauan kun se on mahdollista.
        Näin Late täältä Eteläisestä Hämeestä.


    • Piipahdan päiväkahvilla minäkin Pirtissä, onkin niin mukavaa kun voi vapaasti jutella, eikä kukaan protestoi epäystävällisesti:D Nauroin tuolla lukiessani, kun on pianonpudotusta ja vaikka mitä huvittavaa. Lutikkaketjussa ihan purskahdin nauramaan! Hyvä se on kun huumori kukkii, parempi kuin äreät vinoilut:D
      Ihan kaipasin painonhallintaketjuakin, kun tuli raportoitua keitokset päivittäin!
      Keskustelin lääkärini kanssa tuosta laihduttamisesta, mutta hän ei suosittele enempää, kun on ikään nähden vain lievä ylipaino. Olo on kyllä mukavan pirteä, ulkoiluakin kun tulee enemmän nyt harrastettua,...niin ihanan lämmin sää tänäänkin, että haravoimisen jälkeen piti mennä suihkuun ja keventää vaatteissa. Kerrassaan hieno ilma!

      Kiitos kahvihetkestä!

    • hevat

      Meillä täällä on pilvipoutaa totta on syksy tuli minä raukka unenlahjat sain,
      jopa tartten kahdet päivänokoset.. Aamulla kylläkin 6 aamukahvilla ollaan,kun lemmikit herättelee,saatte uskoa lempeä on herätys mies kahvit on keittäny ,
      heti koira tulee nuolemaan yhteiselle kahville. Aika muuttunut mies ennen helli aamuisin,siitä tunnen vanhaksi on tultu,mutta pääasia kun hellyyttä saa.

      Höpötellään näin lokakuun alkajaisiksi,kun edessä on pitkät pimeät. Kaikille
      pirteyyttä harmauteen..

      • No moro moro!

        Kylläpä ossookii ollaj jo hämäree, vaekka kello on vasta puolen seehtemän paekkeella. Ja vettähäs siellä sattoot tuhnuttaa, taespa olla keskemmällä päevee satamata.

        Olin klo 10-13 tuolla seorakunna kohtoomispaekalla vuorostanj emäntänä, nuapurjtonti emännän kansa, öölössö iltana väkersin tehä isom marjapiiraka, hyvin tekj kaappasa, usseempi otti lisseekii. Joku on joskus kysynnä resettiä, vuan ku ee mulla oo, iha omasta piästänj laettelen aeneet astijaa: oeketa voeta ja sokuria, siihen sitte kanammunnoo. Nyt sattu olemaa niin suurj köllykkä, että riitti yksj ku olj sisällä kaks keltuaesta. Taekina vuokaaj ja piälle millom mitäkii, nyt levittelin mansikan paloja , alle vaniljammakusta vanukasta, ostettu Sokos-marketista, mustaherukkata, hyytelönäkii ja piälle vatkasin kermoo ja munnoo sokerin kansa, paestelin tunnin verra kahessasaassa. tummu vähäl liikoo, No jäe sitä vajjoo puolet vielä kottiinni tuotavaks.

        Apuristikot tulj tännää ja sen parissa se ilta suattaakii hurahtoo mukavasti, aenae enne on käännä nii.

        Mukavalla alulla on tää viikko jo, oesj vuan tuo ilima vähäm parempj, saetta on suatu viime aekona jo liikookii, viljat meenoo jiähä pelloelle, mitel lienöö perunat siellä pohjammualla. Ee ne varmaa oo halapoja kaapassa.

        Salakkaria tässä ootellaa ja sanotaa hyviä öetä ja kaaniita unia!!! apulamaria


      • RouvaYlikypsä kirjoitti:

        No moro moro!

        Kylläpä ossookii ollaj jo hämäree, vaekka kello on vasta puolen seehtemän paekkeella. Ja vettähäs siellä sattoot tuhnuttaa, taespa olla keskemmällä päevee satamata.

        Olin klo 10-13 tuolla seorakunna kohtoomispaekalla vuorostanj emäntänä, nuapurjtonti emännän kansa, öölössö iltana väkersin tehä isom marjapiiraka, hyvin tekj kaappasa, usseempi otti lisseekii. Joku on joskus kysynnä resettiä, vuan ku ee mulla oo, iha omasta piästänj laettelen aeneet astijaa: oeketa voeta ja sokuria, siihen sitte kanammunnoo. Nyt sattu olemaa niin suurj köllykkä, että riitti yksj ku olj sisällä kaks keltuaesta. Taekina vuokaaj ja piälle millom mitäkii, nyt levittelin mansikan paloja , alle vaniljammakusta vanukasta, ostettu Sokos-marketista, mustaherukkata, hyytelönäkii ja piälle vatkasin kermoo ja munnoo sokerin kansa, paestelin tunnin verra kahessasaassa. tummu vähäl liikoo, No jäe sitä vajjoo puolet vielä kottiinni tuotavaks.

        Apuristikot tulj tännää ja sen parissa se ilta suattaakii hurahtoo mukavasti, aenae enne on käännä nii.

        Mukavalla alulla on tää viikko jo, oesj vuan tuo ilima vähäm parempj, saetta on suatu viime aekona jo liikookii, viljat meenoo jiähä pelloelle, mitel lienöö perunat siellä pohjammualla. Ee ne varmaa oo halapoja kaapassa.

        Salakkaria tässä ootellaa ja sanotaa hyviä öetä ja kaaniita unia!!! apulamaria

        Kyllä oon edelleenniii paulamaria, kirjotusvirhe piäsj lipsahtammaa. Sorry!


      • RouvaYlikypsä kirjoitti:

        Kyllä oon edelleenniii paulamaria, kirjotusvirhe piäsj lipsahtammaa. Sorry!

        Mitäpä tuota suret! Ainakin minua ilahdutti kovasti tuo apulamaria.
        Taas yksi uutuussana siihen sarjaan, jossa jo ennestään ovat mm. pianovihreet.
        Ei sitä jokainen pystykään muokkamaan nimestään lystikkäitä lipsahduksia.

        Ötyä vain kaikille ja kauniita unia.


    • Huomenta pimeästä, mutta melko lämmintä huokuvasta savosta, yli yhdentoista asteen on lämpöä.
      Tälläisenä jos jatkuu, säästetään lämmityksessä ja vettä on tullut reilusti, sähköstäkin pitäisi säästöä tulla.
      Niin pitäisi, ei sitä laskuissa kyllä huomaa, ei muuten sähkölaskusta mitään selvää saakkaan.
      On sitten sekava lasku, on sähkön kulutusta, siirtoa, alvia ja mitä kaikkea, pitkäksi ovat laskun saaneet.
      Luin juri lehdestä, että tämä kahvi kultakin on nousu paineessa, aika kallista jo nyt.
      Lehti kertoi siitäkin, että kymmenes osa viljoista on vielä korjaamatta surullista, katselin junasta peltoja aika märkiä olivat, pitkää poutaa tarvittaisiin.
      Luonto koettelee.

      Mitäpäs me mummot enää tarvitaan hävetä, tälläisiä olemme, eikun porskutellaan vaan wiiwidear;)
      Minä yritn tehdä myös sen testin, mutta ei onnistunut, oliskos viisi vuotta se lisä meri-kukka.
      Muuten tuosta itkusta, kyllä joskus itku helpottaa, kun oikein sydän on täysi itkemällä se vajenee, koettu on.

      Vahvasti uskomalla se katulaulaja tulee Hintriika* ja onhan se hyvä, että jotakin odotettavaa elämältä on ;)
      Harmittaa, kun se tapaaminen jäi, ystäviksi ihan tultiin parin tapaamisen jälkeen, mutta eipä tiedä jos ensi kesänä yritettäisiin taas, vai mitä Late ja kumppanit?

      Oliskos niin, että koira luotettavampi helliä, kuin aviomies, no ei vainenkaan, kyllä tänne asti päästynä on jo varmaan niin toisissaan kiinni, että ei enää hellitä, muuten vaan tykätään.
      Hellyyttä se on kahvinkeittokin hevat.
      Olisi se niin kiva haravan kanssa heilua, mutta kun kaikki on valmista, niin yritä sitten laihtua työn avulla, mutta enpä nyt näistä kiloistani rupea huolta kantamaan, kuollaan kuitenkin, hoikempana tai liian kanssa;)
      Tuollaisia herkkuja mistä Paulamaria kerroit olisi pysyttävä irti, no en makeasta niin välitäkkään, mutta kaikki muu, nam,nam.
      Eipä tarvinnut sodan aikana ja jälkeen herkutella, hyvä kun jotakin suuhunsa sai, eipä nyky ihmiset todeksi uskokkaan, miten tiukkaa se oli.
      Siksiköhän tuo kunnon ruoka maistuukin.

      Pirtissä osataan sujuvasti lukea kaikenlaiset kirjoitukset, pienistä ei huomauteta, ja joskus hauskojakin kömmähdyksiä sattuu.
      On muuten minuakin käsketty pirtissä pysymään, ei suurta tarvetta muualle olekkaan, ollaan vaan ukot mummojen ja mummot ukkojen turvassa, mikäs on ollessa.

      Nyt lähden leipomishommiin, parisataa pullaa pyöräytetään, toista sataa kupillista kahvia keitetään ja tarjoillaan, siinäpä päivä hupenee ja ehkä aika kypsä illan suussa olen, mutta mieluista on lähteä;)
      Puhallellaan pilviä muualle, että puimamiehet saisi viljat ja mahdolliset perunatkin maasta talteen.

    • Ramoona*

      Lämmin päivä oli eilen täällä Suomi-neidon alushameen helmoissakin, joita vielä 14-asteinen merivesi huuhtoo.Varmasti on ärsyttävää median pääkaupunkiseutukeskeisyys, varsinkin asumme täällä ihan maan laidalla. Viikonvaihteessa meitä sisaruksia ja jälkeläisiä kokoontui Savon sydämeen synttäreille, lapsuuden ystäviäkin tavattiin. Yksi sisaruksistani asuu siellä Kallaveden äärellä, yksi Päijänteen, muut olemme opiskelun ja työn perässä tänne eteläiseen Suomeen kotiutuneet, samoin lastemme perheet.

      Ruska on siellä keskellä Suomea pitemmällä, pellot näyttivät veden vaivaamilta ja sadekuurot saattelivat välillä matkaamme. Sukuloimme Jyväskylässäkin, kovasti on sekin kaupunki muuttunut. Lokakuun alkua täällä värittää varsinkin vaahteroiden ruskaloisto, niitä kasvaa metsissäkin ilahduttavan paljon. Jumppa on keskiviikon ohjelmassa , alan olla jo vanhimmasta päästä kuntojumpassa, mutta sinnittelen mukana, uimahalli on tosin mieluisamopi paikka. Monen päivän herkuttelujen jälkeen onkin pidettävä hiukan kuuria ja onneksi koira vie lenkille , jos aina ei itseä niin huvittaisi sateeseen sukeltaa.

      • Sumuista aamua 13 ja lämpenee lisää-kuulema.
        Enempi hauskalta kuulostaa tuo pääkaupunkikeskeisyys- eikä haittaa mitään. Itsehän täällä "syrjäseudulla" koetaan sateet ja paisteet.
        On vaan kiinittänyt huomiota että noin se menee. Varmaan poudempi syksy mitä ennustivat.

        Kyllä se elinikäennuste lupasi toistakymentä vuotta vielä nähtäväksi.
        Eihän siinä tosiaankaan huomioida tapaturmia, äkillisiä sairastumisia, kuten syöpään tai muuhun vakavaan.
        Enustetaan vaan sen hetken elintapojen ja perintötekijöiden nojalla,
        Ja mitä sitten jos Tressaantunut, ylipainoinen vähän liikkuva ja ruokailututumuksia muuttava ihminen; lisääkö se elinikää.
        No tärkeintä tietenkin että saisi tässä järjenjuoksussa ja seisovilta jaloitaan lähteä. sellaisena kuin itse kukin on.

        Niitä ei vaan saa päättää itse.

        Nyt meni vakavaksi juttu. Kaunista ja mukavaa päivää kaikille tasapuolisesti. Juu kyllä on minullekin tullut käsky pysytellä pirtin hämäräperäisissä nurkissa ((taas oli tulla virhe, pirtistä tuli pertti-onneksi huomasin korjata ))) Olishan siellä Pertin nurkissa mielenkiintoista varmaan, tiedä häntä !
        Se on Heippa !


      • meri-kukka98 kirjoitti:

        Sumuista aamua 13 ja lämpenee lisää-kuulema.
        Enempi hauskalta kuulostaa tuo pääkaupunkikeskeisyys- eikä haittaa mitään. Itsehän täällä "syrjäseudulla" koetaan sateet ja paisteet.
        On vaan kiinittänyt huomiota että noin se menee. Varmaan poudempi syksy mitä ennustivat.

        Kyllä se elinikäennuste lupasi toistakymentä vuotta vielä nähtäväksi.
        Eihän siinä tosiaankaan huomioida tapaturmia, äkillisiä sairastumisia, kuten syöpään tai muuhun vakavaan.
        Enustetaan vaan sen hetken elintapojen ja perintötekijöiden nojalla,
        Ja mitä sitten jos Tressaantunut, ylipainoinen vähän liikkuva ja ruokailututumuksia muuttava ihminen; lisääkö se elinikää.
        No tärkeintä tietenkin että saisi tässä järjenjuoksussa ja seisovilta jaloitaan lähteä. sellaisena kuin itse kukin on.

        Niitä ei vaan saa päättää itse.

        Nyt meni vakavaksi juttu. Kaunista ja mukavaa päivää kaikille tasapuolisesti. Juu kyllä on minullekin tullut käsky pysytellä pirtin hämäräperäisissä nurkissa ((taas oli tulla virhe, pirtistä tuli pertti-onneksi huomasin korjata ))) Olishan siellä Pertin nurkissa mielenkiintoista varmaan, tiedä häntä !
        Se on Heippa !

        Aloittaisikohan paikallissäätiedotuksella: pihalla kolmetoista ja risat ynnä maa keltaisenruskeiden lehtien peitossa.
        Ihan tuli mieleen pätkä alakoulussa oppimastani runosta "on keltalehtiä täynnä maa,
        kuin hangessa siinä kaalella saa".

        Osaan minä pari muutakin runoa eka- ja tokaluokalta, jolloin vielä ei oppi ojahan kaatanut vaan nuppiinkin tarttui jotakin.
        Olkoot nyt kuitenkin esittämättä, kun porukassa on lahjakkuuksia, jotka voisi vaikkapa nimittää Kahvipirtin Kunniarunoltajiksi.
        Ja vieläpä monilahjakkuuksia: Kun muuan melkein juuri on julkistanut satu-, loru- ja runokokoelman, niin nyt hän runoilee laulunsanoja. Olisikohan laulukokoelma odotettavissa? Vai haaveilleneeko taiteilija katulaulajattaren urasta?
        Meidän vaarin akkunan alle passaa sitten tulla laulamaan. Vaarin akkunalla on se pelargooniakin...

        Ihan näyttää siltä kuin tulisi valoisampaa. Ei täällä sentään mikään leimahtele,
        ja minulla henk.koht. alkaa vintti olla pimeenä. Järki tosin juoksee kovaa ja kauas.

        Moikka vaan!


    • Päivää.

      Terveiset markkinoilta ja tuossa on pöydällä ISO rinkeli.
      Pistäkää poskeen;)

      Voi herttinen sentään ,kun kuun telin tuossa tuota eduskunnan "juttu tupaa"

      Kyllä oli torillakin vaikka minkälaista puhujaa.
      Taas lupasivat yheksän hyvvee ja kymmenen kaanista.
      Laalaja kyllä olj iha mukava poika.

      Meillä oli aamupäivä semmonen suhnunen ja pilvessä on vieläkin.Mittarissa 12,7c.
      Vaahterat on TODELLA upeita.
      Kuinka luonto osaakin värjätä noita puita.

      Kääkeehä kahveella:)
      näkyillään...

      • Unohtu mikä ihmeen testi josta juttuatte,oun puonna pulukasta:)näkyillään...


    • Usein olen tullut kertoneeksi marjastus- ja sienestysreissuistani. Pidän kyllä siitä touhusta, mutta eihän useinkaan tärkeintä ole saalis. Siinähän tulee mukana liikkeellä olo miellyttävässä muodossa. Minusta se on toista kuin asfaltin taputtelu, myös paljon vaihtelevampaa.

      Sama se on jos polkee kuntopyörää tai vetelee soutulaitetta. Teenhän väliin sitäkin, mutta se tuntuu idioottimaiselta ja ikävystyttävältä. Eihän siinä edes maisemat vaihdu, ei näe aurinkoa. On se toista soudella veneellä ja tuulenpuuskat antava vastuketta tai myötäilevät. Se vain ei ole minulle juuri mahdollista muulloin kukin mökkireissuillani.

      Sen kyllä olen huomannut, että "tehoja" on kadonnut muutamassa vuodessa. Nyt on takaraja metsässä koikkelehtimiseen kolmisen tuntia. Silloin jo alkaa väsy yllättää. Eikä tarvitse mennä edes nuoruusvuosiin, kun jaksoi pitkänkin päivän mennä tohottaa. Kaikella on kuitenkin tarkoituksenani, että jospa mahdollisimman pitkään yrittäisi pärjätä "omillaan."

      Tapojahan ja versioita on loputtoman paljon, joista kukin voipi räärälöidä itselleen, kunnolleen tarpeeliseksi katsomansa. Tuskinpa kannattaa turhan aikaisin heittäytyä ihan toimettomaksi.

      Aiheen sain tähän jorinaani SkillaNin hyvää tarkoittavasta lausahduksesta, jossa mainitsi metsään rientämisestäni ja keräilystäni.


      Eilen kävin sieniä katselemassa. Enpä paljonkaan saanut, ei näytä kunnolla tulevan. Enkäpä tämän sulan satoni on korjattu. Hyvää loppuiltaa teille!

    • SkillaN*

      Huomenta, rupeaa hymyilyttämään miten saatan ärsyttää tällä "huomenella" joitakin, mutta en osaa muuta, kun aina sisään tullessa tervehditään näillä tutuilla sanoilla.
      Päivä valkenemassa, harmaalta näyttää, eipä ole veljeksiä päivätkään, eilen niin ihana aurinkon paiste.
      Lämmintä on kuitenkin kaksitoista astetta, nyt on vihreys hävinnyt lehtipuista, keltainen puiden, tai ainakin koivujen värinä on.
      Nautin näistä aamujen hiljaisuuksista, muutaman tovin päästä alkaa huiske, ei sekään häiritse, mutta näin aamuisin kuulee omat ajatukset paremmin,
      Kai ihminen kaipaa myös hiljaisuutta, vaikka tästä koneen äärestä noustuani radion auki laitan ja se koko päivän taustaäänenä kuuluu.
      Joskus jonkun tiedon sieltä korvaansa nappaa, noin vain ohimennen.

      On se kumma miten tuo kotipaikka rakkaus vaan säilyy, joskus piipahdan Jyväskylässä, mutta muuttoa sinne tai muuallekaan en voisi ajatella.
      Suurella osalla ihmisiä se muutto pois juuriltaan on ollut pakko tehdä ja ovat kotiutuneet, minä vaan asun syntymä kaupungissani ja olen tyytyväinen.
      Voi olla, että vähemmälle on jostakin jäänyt, mutta kun ei ole vertailua, ei tiedä;)
      Saman havainnon tein minäkin junan ikkunasta, kuin Ramoona, pelloilla on vettä, pitäisikö ottaa vanhat menetelmät käyttöön viikatteella viljat pois niittää.
      Vai sirppikös se oli se työkalu viljoilla?

      Elama peissa kai oli tuo ohjelma mistä puhutaan, testin voisi tehdä, minä vaan en onnistunut, yritin sinne mennä googlen kautta, en osannut toimia oikein, kaiketi.
      Eipä näissä elämän tavoissa kovin paljon muutoksia pysty tekemään, no ehkä tuo painon hallinta voisi se joku olla.
      Hyvähän se on, että ihmisiä herätellään korjaamaan elämänsä laatua.

      Onhan se niin, että näissä kirjallisissa hommissa ne tekee jopa runoja, joilla siihen taito on, mutta voihan sitä yrittää sellainenkin joka vain tahtoisi osata.
      Annetaan kunnia nimike hänelle, joka osaa, mutta ollaan vaan ainakin runon lukijoita ja kuuntelijoita me osaamattomat, vaikka en usko, etteikö Venlastiinalta runojakin syntyisi.
      Lahjoja on annettu vain harvoille, onneksemme saamme nauttia niistä mekin.

      Tuo metsissä, jopa kadulla kävelykin on paljon mukavampaa, kuin istuminen jonkun vempaimen päällä, polje siinä mihinkään pääsemättä, tylsää;)
      Tuonne metsiin meno on vaan niin hankalaa, kun ei autoa omista ja matka venyisi jalkaisin niin pitkäksi, että takaisin ei pääsisi.
      Ei tuo katujen mittailukaan kovin mielekkäältä tunnu, mutta ainut ulkoilu muoto meikäläisellä, ainakin näin syksyn ja talven tullen.

      Eilen leivoimme liki kolmesataa pulla, vajaa parisataa meni paikan päällä tarjoilussa, loput pussissa kuka halusi, kotiin viemisinä.
      Ihme kyllä en väsynyt ollut, vaikka koko päivä jalkojen päällä, olisiko se loman vaikutusta;)

      Nyt tallustelen taas kampaajalle, vasta siellä olin, ainakin niin tuntuu, mutta kuontaloa on siistittävä.
      Värikästä syksyn ihailua kaikille.

    • Ramoona*

      Armasta aamua toivotan, vaikka luonnikkaammalta hyvää huomenta tuntuu, ei sitä kuulemaan koskaan kyllästy. Erikoista, että huominen on huomenna ja huomen tänä aamuna...Kolmesataa pullaa olette leiponeet siellä Kansallisen korvapuustipäivän aattona, aatostahan on tullut itse juhlaa suurempi jouluna ja juhannuksenakin.

      Huomasin Hesaria selatessani, että tänään on Kansallinen korvapuustipäivä, joka oli ensimmäisen kerran vuonna 2006. Korvapuusti on Ruotsista tullut leivonnainen, ehkä 1800-luvun lopulla, kun vehnäjauhoja alkoi saada. Siellä nimi on örfila, ja eikös jossain päin Suomena ole käytössä örkky-nimitys ? Korvareistakin puhutaan, mutta kyllä puusti on puusti, saahan korvapuustista aina hauskaa sanailtavaakin, vaikka kahden kauppa ja kolmannen korvapuusti.

      Hesarin täydellisen korvapuustin ohjeessa kehotetaan käyttämään kylmää maitoa, koska lämmin neste haihduttaa kosteutta ja pullasta voi tulla kuiva, sekä oikeaa palahiivaa . Voi lisätään alustuksen puolivälissä pehmeänä. Ainekset pitäisi punnita vaa´alla, mutta siihen en usko, jauhoissa on eroja, ja vain jauhopeukalo sen sanoo. Hyvin ovat kauppansa tehneet minun korvapuustini, vaikka ne olen kuivahiivalla nostattanut ja käden lämpöä lämpimämpään nesteeseen jauhojen kanssa lisännyt, kuten jauhemaisen hiivan käyttö neuvotaan. Aika usein leivon kierrepullat paperivuokiin käyttämällä erilaisia täytteitä, mutta oikeassa korvapuustissa on herkullista paistopintaa enemmän ja se oikea muoto ja aidot maut, kanelia runsaasti ja kardemummaa.

      Kampaajalla kävin viime viikolla ennen juhlia, kesätukka repsottikin pois mallistaan, kun viimeksi toukokuun alussa kävin. Luottokampaajani jäi eläkkeelle, mutta nuori tyttö leikkasi hiukan uuteen malliin ja sävytti lämpimänvärisillä ruskaraidoilla...kehuja tuli kotonakin. ;)

      Nyt on kansainvälinen eläinten päiväkin, ollaan lähdössä hauvan kanssa metsälenkille , syyssää näyttää hyviä puoliaan, näin aamustakin 11 astetta eikä sada. Aroniasta otin eilen ruskakuvia, kun aurinko pilkisti, pensas valitaankin monasti ihan ruskavärityksen takia, mustat kiiltävät marjatertut ovat vielä mustarastailta syömättä. Myös pensasmainen mongolianvaahtera näyttää tähän aikaan komeammalta kuin koskaan. Nurmikko on kirjavanaan lehdistä, haravan varsi alkaa kutsua, saa luontaista liikuntaa hartioihin.

    • Uamupäevee;)

      Olin tuolla "arvauskeskuksessa"kokeissa,verta otettiin monta putkea ja sydänfilminkin otti.Lääkäri soittaa 10pv,sua nähä mittee löyty,tai eikö mittää.

      Onhan mulla ne kovat tauvit,lorvikatarri,luulotauti,laiskamato ja
      Mikä peijooni se neljäs olj.Ainaki muistihäirikkö kiusoo;)

      Eilinen päivä män siellä markkinoilla kuunnellessa niitä ehokkaita.

      En kyllä tiijä vielä kettee iänestän.
      joko ootte päätäneet oman ehdokkaanne?
      Näkkyy olevan aika monta uusia tulokkaita.

      Kääkeehä kahvulla.
      näkyillään...

    • Tulenlieskatt***

      Toivottelen mukavaa syksyä pirttiin. Kahvi ja kastettavat oli hyvää ja seurasta tuli iloinen mieli. On tää mukava virkistys pirtti , kiva poikkeilla. Toin tullessani ison pussillisen just tehtyjä kaurasämpylöitä.
      Hyviä kahvihetkiä ja oikein reipasta päivän jatkoa kaikille.

    • lasse liitte

      Kyllä nyt syömistä riittää, tulin juuri vesijumpasta, kahvi ja sämpylä maittaa, ei kannata kovin syöneenä lähteä jumppahommiin voi vaikka läkähtyä. Leipureita pirtissä riittää, aina on tuoretta syötävää, jonkunverran kun liikkuu ja syö näitä pirtin tuotteita ei pääse lihoamaankaan.
      Pilvipoutainen päivä, syksy kyllä näkyy pihassakin, koivut pian lehdettömiä, ruska on jossain muualla. Pihlajanmarjoja on valtavasti talon toisella puolella, kymmenen pihlajaa täynnä marjoja. Ehkä joskus tilhet saapuvat ja putsavat puut.
      Skillan menee kampaajalle, minä sain parturiin ajan 16,30, se on sellainen vakipaikka jossa useimmiten käyn.
      Eiköhän tämä tässä Latelta terveisiä.

      • Naiset ovat kampaamotuulella. niin minäkin olin. Jo aiemin syksyllä kun neitsyt viettää juhliaan.
        Vuosien tuttu kampaaja. Sanoin että nyt pitäisi saada itsensä kauniiksi.
        Hän arveli ettei vanhasta ryppyisestä mummosta saa vääntämälläkään mitää aikaiseksi- mahdoton tehtävä.
        Ai, ette usko kuitenkaan ?
        Vaikka puupölkyn veisi sinne ja sanoisi että kauniiksi pitäisi saada...
        Kampaajan tehtävä on sanoa; ilman muuta, eiköhän me tehdä siitä todella hyvän näköinen ja tyylikäs..
        Muuten nääs loppuu leipä heiltä jos heitäytyvät liian rehellisiksi...
        Semoiseen tulokseen tulin.

        Se oli sellainen pakina. Kuuluukohan tämä samaan sarjaan; miten paljon ihmiset puhuvat muuta kuin mitä ajattelevat.
        Siinä ohjelmassa sitä nimitettiin valehtelemiseksi.

        Olen kyllä itsekin syyllistynyt sellaiseen. Monestikin. Jos hyvä ystävä kysyy ,miltä näyttää (jokin vaate -kampaus, verhot, tms) voiko sitä sanoa ,että minusta on karmea jos se hänen mielestään on hyvä . EI voi sanoa.
        Ihan hyvä , taas voi sanoa. Sitähän vastausta kysyjä odottaa.

        Skillan, jos laitat yläpalkiin WWW.yle.fi/elamapelissa ,siinä etusivulla on: Tee testi. Siinä kun muutaman sivun täyttelee tulee tulos.
        Aika laajasti kaikki perintötekijät, ruuat, liikkumiset, sairaudet ym. kyselevät.
        Ihan vaan huvikseni ja joutessani minäkin kiinnostuin, miten niiden perusteella on. Niin ja tuo kuuluisa V, siitäkin kysellään.
        Kuten siinäkin ohjelmassa.
        Nyt on kuulema iltapäivä kahvin aika. EI nuotio, mutta nappikahvia kyllä. Tuoreita kaurasämpylöitä nam, nam, nam, kiitos olipas hyvvee !
        Hauskaa iltaa, vai lutuistako se olisi..


    • Enpä viitsi paljon puhuttua ennustetta hakea. Sehän vain rasittaa, kun tiedossa on lähtöpäivä tai vaikka vuosi. Parempi on tallata tietämättömänä, samoin myös maailmanlopun ennusteet. Mitäpä turhaan ja tahallaan tressaa itseään.

      Pistäydyin Jorvissa näyttämässä leikkelyni tuloksia. Tyytyväinen olen, että ongelma on nyt poissa, leikkaus onnistui ja hengissä olen - ainakin toistaiseksi.

      Hyvää illan jatketta!

    • Nea*

      Myöhäistä iltaa !
      Sateista on ollut koko päivän ,pieni tauko oli illansuussa,
      että voin pienen kävelylenkin tehdä.

      Ajattelin Pirttiin vielä tulla tervehtimään,olisiko vielä muita kävijöitä ,
      eipä näkynyt,mirritkin tyytyväisenä kehrää.

      Elämä pelissä ohjelma on erikoinen.
      Luulin kuulevani väärin, heidän sanojaan, en ole ennemmin TV:stä
      kuullutkaan tällaista kielen käyttöä!
      Olisi varmaan ollut paikallaan käyttää muita synonyymejä,
      esim. ärsyttää !

      Iltatee höyryää kupissani, hieman hunajaa mukaan ja puustin
      otan myös, varmaan Ramoonan tuomia,hyviä on,kiitos!

      • Jaahas, täällä sinäkin lymyät. Olet joskus ystäväällisin sanoin tervehtinyt tuolla varsinaisen palstan haukkujen seassa. Kiitos!

        Enemmän voisitte tulla tuonne "meidän puolelle"

        Parasta perjantaita!


    • Illan iltaa.

      Piipahdin miekin käymään ja herkkukahveille, napilla kuppiin ja ääntä kohti.

      Reissu Porriin tul tehtyy ja silmälääkär sano uudelleen, jottei näkö palaudu, menny mikä menny. Tiijätte tunteen, ko paatte käden toisen simmun päälle ja tihruatte vaa sillä yhellä silimällä. Semmonen o tämän "ykssilmämummon" näkökenttä. Ei kuitenkaan ajokorttia ottaneet, " ku o toinen silimä hyvännäköne...."ja terve, mitä ny luomi siellä kellottaa, jota sit vuosittain valokuvataan. tää luomi on kuitenkin jossain silmän sisällä.

      Piski ol mukana.
      Kottiin tullessa joku vastaantuleva, hiivatin torvelo, lähti tulemaan kohti meitä, viistosti omalta kaistaltaan, mie kiljuin että se kääntyy. Sulho painatti jarrupolkimelle ja piski putos takapenkiltä lattialle ja mie roikuin turvavöissä, naama melkein tuulilasissa. Siitä se vastaan tuleva punainen kottero suhahti meijän edestä ja mie raakkusin ja kiroilin hädissäni. Tilanne oli ohi, ehkä ehtinyt ees näkemään, pysyikö se biili tiellä vai painattiko ojaan. Liekö ihan tolkuissaan ollu kuski,ei ees hiljentäny, kuten vastaantuleva, kääntymään aikova autoilija. Sen perässä tuli tumma auto, mahtoi senkin kuljettaja kauhistua tilannetta. Kysyin sulholta pelästyitkö; eeii, ei tehny sydänkään ylimääräisiä lyöntejä. haa, en ihan uskonu. Sen verran täpärä oli tilanne.

      Muutoksia elämään on vissiin edessä, ehkä jätän autonkin pois. Kirvelee. Olen sentään vakituisesti autoillu 40v, kaikilla keleillä, nauttinut siitä, kun olen osannut autoa ohjastaa....

      Hei hei
      Mut katellaan kuinka mummon käy.

    • Hintriika*

      Vikansa kullakin, vaivansa kelläkin. Kuuluu elämänmenoon. Voin minäkin leuhkia, että vähintään kerran vuodessa pääsee filmiin . Kuten muorin ja minun lisäksi moni muukin.

      Tänään olin opintiellä kuuntelemassa luentoa. Sitten opastin pari tuntia yhtä kurssilaista verkko-opiskelun saloihin. Hän (monta vuotta minua vanhempi nainen) uskaltautui perin vähäisillä atk-taidoilla opiskeluun, jossa tietokone on keskeinen apuväline. Tosin hän tuumasi, että olisi harkinnut mukaantuloa, jos olisi arvannut... Mutta niinhän se on, että harjoitus tekee mestarin.

      Joku Herra Murphy minun kannoillani varmaan kulkee. Viikko ja risat sitten telkkari sanoi työsopimuksensa irti. Hyvin tässä on pärjännyt ilmankin. Uutisia ja jotakin muuta olen katsonut YLE Areenasta. Tästä 23 tuuman näytöltä niitä katsoo melkein kuin telkkarista, mutta ei makuuhuoneen nurkassa ole kiva istua tuijottamassa. Sohvalla löhöen tuntuu ihan eriltä.

      Sattui niin pahaan aikaan, kun on kaikki kurssimaksut ja muitakin maksuja kasaantunut juuri tähän jaksoon. Ja kun kesällä joutui hankkimaan tietokoneen keskusyksikön. Siitäkin vielä talous nilkuttaa. Oikeastaan muuta kiirettä ei koko vekottimella olisi ollut, mutta kyllä minä vaalivalvojaiset haluan katsoa telkkarista.

      Nyt olen muutaman päivän kytännyt hintoja ja sattui kauppareissulla silmään yksi energiapihi led-tv. Näytti olevan melkein "viimeistä viedään" -paketti kasassa ja tuli kiire. En minä sitä kainalossa pystynyt raahaamaan, mutta sain tehdyksi varauksen, että haen huomenna. Toivottavasti varaus pitää, kun olen sopinut yhden autollisen ihmisen apuun.

      Että nyt sitten taas kirskutellaan hampaita tyhjentyneen varapörssin äärellä! Hartaasti toivon, ettei mitään uutta yllättävää rahanreikää satu aivan pian. Alan olla kohta suurempi talousihme kuin se aikanaan kuuluisa Saksan talousihme.

      Johan tuli valitusvirsi! Parasta lopettaa...

    • Pimeää ja aikaista huomenta.
      Mikähän on tullut, kun uni kaikkoaa ennen viittä, kai se vähempi uni nyt sitten riittää, pirteä olen kuin peipponen.(minusta punarinta pirteämpi)
      Melkein kaksitoista astetta lämmintä, tuuli on kai valvonut koko yön.
      Minä sain eilen sellaisen tarmon puuskan, että pesin parvikkeen lasit, nyt olen läpi saanut ikkunanpesu urakan.
      Nyt tuonne tuuleen on saatava huushollin vuodevaatteet ennen kuin alkaa sataa.

      Kiitos meri-kukka linkistä, testi tuli tehtyä ja 83 ikä määritelty elämäni lopuksi.
      Viisi vuotta tulee lisää, jos liikuntaa lisään ja vyötäröä yritän kaventaa.
      Muuten ylistäviä oli testin tulokset.
      Se nähdään aikanaan, reilut kymmenen vuotta, mutta kauankos siinä menee tälläisellä tahdilla;)

      Luotto kampaaja minullakin ja nyt sovimme joulukuulle seuraavan tapaamisen, olenkin kertonut millainen piristysruiske kampaajalla käynti on, eläväinen on tämä ihminen.
      Ruiske olikin melkoinen, kun vielä iltapäivällä ikkunan pesuun ryhdyin.

      Katselin minä myös pihlajia, marjoja vielä paljon, hyvä niin, kohtahan tilhiparvet ne puhdistaa.
      Ruokaa kai niille metsästä löytyy, marjat sitten viimeiseksi, pahan päivän varalle.

      Pojan tytär pistäytyi illalla ja puhe kääntyi juuri tuohon kielen käyttöön.
      Hän opiskelee sosiaali alalla ja viikonloppuisin ja koko kesän oli tukilasten hoitolassa, kielenkäyttö ja väkivalta kukoistaa pienien lastenkin kanssa.
      Voimattomia ovat, samoin kuin koulujen opettajat, mihinkään ei voi puuttua, ainoastaan rauhoitella.
      Kodit eivät usko, että heidän kullanmurunsa aiheuttaa vaikeuksia, no mitäpä siinä voi, kuin levitellä käsiään, onneksi ei vielä voi yleistää, mutta hälyyttäviä on merkit.
      Johonkin pitäisi voida tälläkin saralla puuttua.

      Ikävää tuo silmäsi kohtalo wiiwidear, voin kuvitella sen hankaluuden ja pelonkin, kun yksi silmä enää toimii, tyttäreni on pärjännyt hyvin, työssä käy ja autoa ajaa,
      pienikin poikkeama on huollettava.
      Ison, aivan liian ison loven teki tuo lomamatkani minullekin, nyt sitten menee aikaa tasoitukseen ja aina näitä yllättäviä menoja tulee.
      Tietokone ja silmälasit, minullakin ylimääräisenä, kyllä taiteilua raha asioiden kanssa on.
      Syödään kaurapuuroa Hintriika* mistäs muusta voi tinkiä, kuin ruuasta, pakolliset laskut on maksettava.
      Kesällä sähkölaskuni myöhästyi päivän, viisi euroa sakkoa, no nyt siirsin tililtä suoraan maksettavien joukkoon, sielltä vakilaskuni kaikki meneekin.

      Ihan uteliaisuudesta minä tuon testin tein, kun kaikki siitä puhuivat ja satuin katsomaan sen ohjelman, eipä se tainut vakuutta tuo iän ennuste.
      Eipä taida mikään testi lähtöpäivää tietää, en sellaiseen usko, samaa mieltä, porskutellaan vaan ynnämuu, eikä suuria paineita kerätä.

      Vieläkös niitä kaurasämpylöitä löytyy, onhan täällä, kiitos tulenlieskat, näin aamusta kiva otta tukevampaa.
      Nyt siivoamaan, heippa!

    • hevat

      Olen myös ihmeissäni seurannut ,muuten tosi-ihanan ohjelman pilalle yhdellä sanalla pilanneet.. Lapset tuolla ulkona huutelevat, sekä tommoista kielen käyttöä,
      kun sanavarasto on vielä niin pieni....Jos joutuisin sanomaan telkkariin sitä sanaa
      uskon olisin silloin sekasin ,kun omaa tavaraa jankutetaan.Otetaan vaihteeksi miehestä sama ruhon-osa 'uskoisin se loppuis siihen ,ei he niin tyhmiä ole ,että antaisivat käyttää.....

      Katsotaan kenen sana on nimisana tulevaisuudessa.

      • Se on sitä nykykieltä. Ilmaisu suuttumukselle- vihastumiselle. ärtymiselle. Sanalla lienee ihan muu merkitys kuin mitä me vanhan ajattelemme. Tuskin sanojatkaan ajattelee muuta kuin sen hetkistä vihastumista. En puolustele yhtään, omituinen ilmaisu, eikä kuulu omaan sanavarastoon.
        Kaikki kuitenkin tietävät mitä sillä ilmaistaan.
        Kun nuoret vanhemmat puhuvat noin, miksi ei lapsikin perässä tekisi niin.
        Hyvä kun puhua osaavat se sana luonnistuu kyllä
        Tietenkin siinä ohjelmassa olisi voinut V jutut korvata muulla- meidän mielestä. Vaan eipä sitä kässärin tekijät kysele keneltäkään..
        Hupi mielessä itsekin tuon testin tein. Mutta jos se jossain herättää uusia ajatuksia niin hyvä on.
        Vaikka kaikkea terveyttä tulee tuutin täydeltä joka päivä, osataan sulkea silmät, ettei se koske minua itseäni. V.M Loiri hyvä esimerkki.
        Onneksi "heräsi" ajoissa huomaamaan, että on asioita, joissa voi vain itse vaikuttaa omaan terveyteensä.


      • Lasse Liitte
        meri-kukka98 kirjoitti:

        Se on sitä nykykieltä. Ilmaisu suuttumukselle- vihastumiselle. ärtymiselle. Sanalla lienee ihan muu merkitys kuin mitä me vanhan ajattelemme. Tuskin sanojatkaan ajattelee muuta kuin sen hetkistä vihastumista. En puolustele yhtään, omituinen ilmaisu, eikä kuulu omaan sanavarastoon.
        Kaikki kuitenkin tietävät mitä sillä ilmaistaan.
        Kun nuoret vanhemmat puhuvat noin, miksi ei lapsikin perässä tekisi niin.
        Hyvä kun puhua osaavat se sana luonnistuu kyllä
        Tietenkin siinä ohjelmassa olisi voinut V jutut korvata muulla- meidän mielestä. Vaan eipä sitä kässärin tekijät kysele keneltäkään..
        Hupi mielessä itsekin tuon testin tein. Mutta jos se jossain herättää uusia ajatuksia niin hyvä on.
        Vaikka kaikkea terveyttä tulee tuutin täydeltä joka päivä, osataan sulkea silmät, ettei se koske minua itseäni. V.M Loiri hyvä esimerkki.
        Onneksi "heräsi" ajoissa huomaamaan, että on asioita, joissa voi vain itse vaikuttaa omaan terveyteensä.

        Voihan vee. Kyllä nuoriso ja moni muukin sitä sanaa käyttää, hyvästä asiasta tehdään pilkkaa, kuitenkin asia on mitä luonnollisin ja varmaan nuoretkin joskus huomaavat, kuinka tärkeä asia tuo kirottu sana on. Mitä vanhemmaksi tullaan huomaa, että on tärkeämpiäkin asioita kuin tuo ruma sana.
        Asiasta kolmanteen tänään on satanut kunnolla, muuta se ei ole tehnytkään, Minulla kaikki viljat ja juurikkaat tallessa, samoin marjat ja sienet.
        Kaikki muutkin asiat ihan kohdallaan. Kraavasin illalla lohenpuolikkaan, jäi vähän konjakkia tähteeksi ,olen sitä nyt naukkaillut. Jos ette tiedä, minä olen Late Vaan, Olen unohtanut salasanani siksi tämä ilman rekkausta, Mutta Latelta terveisiä.


    • Ehtoota tuas ;)

      Se on perjantai,saunaterveiset tulin TAAS kertomaan.
      Joku tietysti hermostuu tuostakin.

      Kyllä on tänään taas vettä lotkottanut ihan koko päivän.
      Mistä sitä riittäkin.

      Tämä viikko on mennyt taas kerran ihan huomaamatta:)

      En ymmärrä miten olen viime yön nukkunut,kun heräsin olin ihan toisinpäin sängyssäni kuin miten kävin nukkumaan.

      Siinäs näätte miten tämä muori horajaa;)))))))

      Nyt otan pirtissä vähän iltapalaa ja meen sitten sitä nukkumattia houkuttelemaan.

      näkyillään...

    • sanoja

      Hevat sanoi aivan oikein,että jos tälle tielle puheissa mennään,
      niin voisihan se sana olla miehinenkin,joku k. käyrä!

      En anna mitään arvoa tuon tyylisille puhujille,katukieltähän se on,
      enkä usko, että fiksut ihmiset opettavat lapsilleen tällaista puhetapaa!

      • Hyvä että naiset

        yhdessä ovat kunnollisen puhekielen kannalla
        ja nousevat yhdessä vastustamaan meidän
        kaikkien naistenkin vetämistä yhtä alas, lokaan!
        Emme halua kuulua sellaiseen porukkaan!


      • ei haluta ei
        Hyvä että naiset kirjoitti:

        yhdessä ovat kunnollisen puhekielen kannalla
        ja nousevat yhdessä vastustamaan meidän
        kaikkien naistenkin vetämistä yhtä alas, lokaan!
        Emme halua kuulua sellaiseen porukkaan!

        mutta miksei kahvipirtin kellokkaat voi tulla juttelemaan yleiselle puolelle, siellä tästäkin aiheesta nyt ketju ?????


      • yks vain 0
        ei haluta ei kirjoitti:

        mutta miksei kahvipirtin kellokkaat voi tulla juttelemaan yleiselle puolelle, siellä tästäkin aiheesta nyt ketju ?????

        Sentakia ei "pirttiläiset2 tule muille palstoille,kum meille on motakertaa käskettä painua pos.
        Menkää pirttiinne;(


    • wiiwidear*

      Onpas myähänen iltaaaaa...

      Kellot kaulassa ja pallot jaloissa, eihän silloin pääse muille ruohoille, aidan taakse. Maittavat ruohot täällä on, mitäpä sitä muualle. Etenkin jos annetaan kehoitus painua omaan mörskään: pois pois, ilma pilaantuu....

      Pirtin lämpö tuntuu oikein hyvältä, tehoaa kipeisiin paikkoihin, helpottaa kolotuksia ja rauhoittaa sykettä, siispä on lääke monensorttiseen vaivaan.

      Huomisiin kuulumisiin.

      Hei hei

    • SkillaN*

      Huomenta, kirjoitin tavanomaisen pitkän viestin, väkkärä pyöri ja pyöri, kokeilen nyt lähteekö, jaksanko uusiksi laittaa.

      • SkillaN*

        Huomenta vaan viikonloppuun, yksi viikko lokakuusta historiaa.
        Ilma on viilenemässä, vain kahdeksan astetta on mittarissa, taivas harmaa, koivu tuossa ikkunan takana alistuneen näköisenä viimeisiä lehtiään yrittää kiinni pitää.

        Oikeassa ole "yks vain 0", miksi muuten nolla?
        Kyllä tuo kielenkäyttö nykyään on ikävää ja aivan kuin se kuuluisi asiaan, naiset itsekin niitä viljelee, nuoret naiset hyvinkin.
        Ihme että siitä ei suurempaa hälyä pidetä, kun kaikkeen muuhun puututaan, luulisi jonkun naisjärjestön, tai vaikkapa kirkon äänensä korottavan.
        Mukavaa, että tulitte pirttiin kertomaan mielipiteenne ja siihen miksi ei "kellokkaat" tule tuonne palstan ketjuihin, voin omalta kohdaltani sanoa, että vältän kinan aikaan saamista, kokemuksia sellaisesta on.
        Aikakin tahtoo olla kortilla, tämä joka aamuinen turinointi jo vie tarpeeksi, varsinkin, kun uusiksi joutuu ottamaan;)

        Minulla eka saunavuoro tänään kesän jälkeen, en viitsi maksaa kesästä, pienestä se on säästettävä, kun tulot mitättömiä.

        Niin, tuosta kunnon hoitamisesta, joskus ihan kyllästyttää, kun aina vaan puhutaan siitä miten pitää kuntoilla, laiska kun on, ei sitä tule tehtyä, vaikka tietoa onkin.
        Toisaalta en ole kuullut kenenkään tänne pesämunaksi jääneen, aikanaan poistutaan jokainen.
        Kerran hymysuin kiloistani ystävättäreni kanssa puhuttiin, hän sanoi, ethän sinä olisikaan sinä, jos et tuolta näyttäisi, minusta se oli ihan kohteliaisuus.
        Kai hän näki toisin silmin minut ja niin se on, mä oon mikä oon,,,, ja minulla on ihan hyvä olla.
        Ulkoiseen olemukseeni en koskaan niin suurta arvoa ole lattanut, kunhan kulkemaan pääsisin loppuun saakka.
        Voishan siinä liikunta hyväksi olla ja olisikin, sen tiedän.

        Eikö olekin hyvä olla, kun kaikki on säilötty talven varalle Late, siinä sitä lunta vaan odotetaan;)

        Eilen meni melkein tuherrukseksi päivä, no siivous kyllä tuli asiallisesti hoidettua, mutta sitten jäi muutaman joulukortin aikaan saamisen.
        Piti kokeilla mistä ne kortit saa värkättyä, minusta kohtuullisia tulivat, saa nähdä mitä mieltä toiset ovat, kun mallksi kerhoon tarjoan.
        Hitaita ovat tehdä, hyvä aika aloittaa, että myyntiin joutuvat.

        Nyt aloittelen tätä "oikeaa elämää" ja löysin taulun pohjan komerosta, ajattelin ottaa rukkaset naulasta ja pensselit tärpättiin, kokeilen josko jotakin osaisin sotata.
        Aikaa on kulunut edellisestä hommasta, voi olla turhaa edes yrittää, mutta kun ajatus päähän tuli, ei se sieltä ilman yritystä lähde.
        Mukavaa viikonloppun alkua, ei anneta sään lannistaa menemistä ja tekemistä.


    • Huomenta.

      Meillä outo valoilmiö taivaalla paistaa.
      Ei ole moneen päivään näkynyt.
      Ihme ja kumma kun ei vettä sada.

      Vielä siitä v-sanasta.aikoinaan kuljin ammattikoululaisten kanssa samalla linja-autolla aamuisin.Kyllästyin kuulemaa
      n sitä jatkuvasti.kerran sitten sanoin kovalla äänellä"pojat tiedättekö mikä se on.Olivat vähän hölmön näköisiä,sanoin Heille;sehän on riemurasia.
      Sen jälkeen ei kuulunut minun kyydissä ollessa sitä sanaa;)
      Edes muinakaan aamuina.

      Kait se on tästä pikkuhiljaa lenkille lähdettävä.Siellä saa taas kylän koiria pitää hyvänä heh...

      näkyillään...

    • "ph"

      Sateiden välillä juuri nyt pieni tauko, luottaa ei voi kovin pitkään taukoon, siis mattoja ja vuodevaatteita ei saa ulos.
      Tänään taitaa olla piirakan leipomisen aika, omenat ovat halvimmillaan ja parhaimmillaan.
      En käynyt markkinoilta muikkuropposta ostamassa, happovatsa ei ole kanssani samaa mieltä sen hyvyydestä.

      Olin varannut eilen töiden jälkeen kulmien siistimiseen ajan, mutta ihanainen Delkas jaksoi iltatyöna hoitaa jalkanikin. Hän on malliesimerkki myönteisistä maahanmuuttajista, opiskeli kielen, perusti yrityksen ja elättää perhettä. Osaa ja jaksaa pelvella rajan molemmilta puolin tulijoita hyvin.

      Kävin kateellisena lukaisemassa, kuinka olitte laavullakin olleet!

      Toivotan pirttiläisille pimeään aikaan iloisia ilmeitä, pieniä hymyjä ja lämpimiä halauksia!

      • Täällä kuuluu vasaran pauke, sahaaminen ja kaikenlaista repimisen ääntä. Jotain purettavaa tuntu tässäkin mökkirähjässä olevan.
        Välillä komennetaan pitämään kiinni jostain ja "käskassarana" joutuu alvariinsa olemaan. Jos tiedätte mitä tarkoitan ??
        Äitini aikoinaan käytti tuota sanaa, se oli kuin apulainen, pienten asioiden toimittaja, juoksutyttö. Joka teki mitä käskettiin.
        Onko tuttu sana tuo: käskassara ?

        vielä tuosta "riemurasiasta", eräs mummeli n.85v puhui aina huvilootasta.(huvilaatikko).
        Kuten näemme; rakkaalla asialla on monta nimeä
        ja ihan siistiä nimiä.

        Aurinko paistaa ja linnut laulaa, ai juu ei ne nyt laulakkaan. Ikkunan alla on suuri pihlaja. Kuten juku muukin kertoi, pian käy kuhaus ja tilhiä- tuntuu että niitä on ainakin sata kun täyttävät tuon puun, ja hokus pokkus ,marjat on menneet parempiin suihin.

        Ruskakin vaan kaunistuu entisestään.
        On lauantai jolloin "kunnon äiti/mummo" leipoo pullaa ja mustikkapiirakka on uunissa parhaillaan. Tietenkin tuon pirttiin siitä osan syötäväksi kahvin kanssa tai ilman, miten vaan.
        Nyt lähdenkin tutkimaan, joko se olisi paistunut. Varmaan tuoksukin tulee sinne saakka. Moikka !


    • ynnämuu(rek.unoht.)

      Tutultahan "käsikassara" tuntuu ja hyvin M-K toimen sisällön kertoi. Jos jotain lisäisin, niin käytettiin sitä hieman toisessakin merkityksessä. Jos joku pyysi apua visaiseksi osoittautuneessa työssä, sen tekemisen näyttämisen jälkeenkin tuli yhä kysymyksiä ja niihin saattoi kyllästyä. Tuli sanottua, että en jouda sun käskassarana olemaan, koeta vain paneutua tarkemmin hommaan, kyllä se siitä. Harjoittelu se mestarin tekee!

      Eilinen oli rönttäpäivä, tänään jo ulkokävelyn harjoittelu kävi suotuisissa merkeissä. Markkinatkin ovat täällä, läpi kävelyksi meni. Sen ehdin nähdä, että paljon oli maakunnista myyjiä, tosin hyvin paljon samanlaista tavaraa, myös marjoja ja niistä tehtyjä tuotteita. Mitäs niistä, olenhan omavarainen.

      Kyllähän "kellokkaista", kirjoittelusta pölistään. Kuka kirjoittaa liikaa, kuka liian vähän, kelle vastataan, kelle ei, joku loukkaantuu, toinen vaatii lisää räväkkyyttä, eräät vaativat asiaa, jotkut hupia, on muka "sisäpiiriä"ja toisaalta "ulkoistettuja". Ei hyvä mitenkään. Voisinhan minäkin jurnuttaa, jos haluaisin. Kyllähän sitä jotain keksisi ja enhän ihan kaikesta pidäkään. Annan olla, mitä sitä turhaa. Kukin taaplaa tyylillään.

      Enpä juuri ole sisä, enkä ulkopiirissä. Täällähän enimmäkseen kirjoittelua harjoittelen silloin kun huvittaa ja on aikaa. Enkä välttämättä odota päänsilitystä ja hyvinhän täällä Pirtissä on mennyt. Ja saa lukea hyviä juttuja.

      Hyvää jatkoa kaikille!

      • marja-liisa...

        Hei!

        Kirjoitin pitkästä aikaa pitkän jutun kahvipirttiin, ja kun sain sen valmiiksi, niin yksi läpsäys vaan, ja eteen tuli taas tyhjä tila. Nyt en kuitenkaan ennätä uutta kirjoittamaan, täytyy huomenna yrittää uudelleen!


    • joutavoinen

      Näistä piireistä ajattelin kirjoittaa kun ynnämuu jotakin mainitti. Kotipuolessa jos jostakin sanottiin hänen olevan tai joutuneen 'piirille' siitä kyllä jokainen tajusi, että piirimielisairaalasta oli kyse. Tuostako kokemuksesta johtuu, että en erikoisemmin piireihin halua kuulua. Ties vaikka hyvinkin kuuluisin piirille, en kuitenkaan leikinvarjollakaan kenellekään toivo että piirille joutuisi.

      Kieltämättä se hivelisi jos mainittaisi kirjoituksen olevan hyvä. Siitä johtuen yritän kirjoittaa hyvin joskin kehu varmaankin nousis hattuun josta syystä en kehuja odotakaan vaan normaalit mopitteet riittävät minulle hyvin.

      • halloota halloo

        Ennen kun puhelimet olivat vielä lankakoneita, puhujien tekniikkakin oli joskus erilaista.
        Etninen mies puhelimeen: "Onko se piirillä vai läänillä".

        Nyt kun kännykät on kaikilla, kuulovikaisuus tekee puheluista sketsinaiheita. Kun en kuule tavallista puhetta, puhelimeen tulee huudettua.

        Soitin sitten veljelle Saksaan. Velimies joka oli jo nukkumassa tuli huomattamaan; et sinä sitä kännykkää tarvi, tuo posmitus kuuluu saksaan jo ulkorapuilta.


    • Nea*

      Hei, pirttiläiset! Se on totta,mitä SkillaN* sanoit, että kyllä se kunnon hoitaminenkin on totista työtä!
      Täällä sade senkun vain jatkuu, mutta pistin sadevaatteita päälle ja
      sujuihan se lenkki vaikka vähän kahisikin.
      Sitten tulee se hyvä olo, kun veri virtaa ympäri kehoa !

      Tänään olin erään ystävättäreni kanssa vaatekaupoissa kiertelemässä.
      Kyllä jotain ostinkin,ettei käynyt kuin sen naisen,joka kävi kerran vuodessa
      koettelemassa liikkeessä kaikki leningit,ja sanoi,että" tämä riittääkin"!
      Eikä ostanut mitään!

      Iltateen aika,onpa kauniita nämä mukit,johon kaadan vihreää teetä.
      Nyt en laita hunajaa,taidan olla dietillä,mutta kuinka kauan!

      • Minä taas muistan lapsuudesta, jos joku joutui "piirille", se tarkoitti että poliisin kanssa tekemisiin.
        paras pysytellä ulkopuolella, ettei joudu mielisairaalaan, poliisilaitokselle .eikä muunkaanlaiseen piiritykseen. Pysytään vaan pirtin nurkissa,enintään nurkkakaapilla pistäydytään. Ja muualla tietenkin tarpeen ja mielialan mukaan !
        Niinhän se on ettei voi olla ja kirjoittaa kaikien mieliksi.
        Siis paras olla vaan ihan oma itsensä.
        Nyt sitten poistun pirtistä ihan omana itsenäni ihanan aurinkoisen päivän päätteeksi..


    • Ehtoota ;)

      Päivä alkaa oola "pulkassa" ;)

      Katselin tuossa ykkösen luonto ohjelmaa.
      Oli aika mielenkiintoinen.

      Olen jäänyt vähän niin kuin koukkuun noihin luonto ohjelmiin.
      Usein tulee Travelillakin.
      Vaikka ne näyttää joskus julmiltakin,mutta se on sitä eloon jäämis kamppailua.

      Nuo pennut tuolla Darlan pesällä on ihania ja emo pitää todella niistä huolta,välillä siellä on vallan mahdoton "tiskaus" käynnissä.

      Tuosta piirille joutumisesta minäkin muistan,että oli kyseessä poliisi juttuja.

      No piiritellään me täällä pirtissä.Tulkoon joukkoon kuka haluaa.

      näkyillään...

    • Sunnuntaiaamun rauhaa, pimeää vielä on, mutta kaunista päivää luvassa, lämpöä seitsemän astetta.
      Tämä hiljaisuus mistä saan nauttia, antaa mielihyvää ja levollista oloa.
      Tänään on vanhusten kirkkopyhä, sinne päivän valetessa lähden, laulamme siellä.
      Laulamme lehteriltä Pyhäaamu Herran temppelissä, se jos mikä virittää tunnelmaan, on todella kaunis laulu.

      Kyllähän nuo" piirit ja läänit " tutuilta kuulostaa, käskassara myös tuttu.
      Ehkä enemmän karjalaisten keskuudessa käytetty.
      Näinköhän olisi velimies kuullut pelkän huudon, " halloota halloo", minun korvani on ruvennut kutiamaan kännykän käytöstäkö, en tiedä, vielä ei ole kuuloon vaikuttanut.

      Minä en tykkää vaatekaupoissa käydä, väsyn valtavasti siihen sovitus rumpaan.
      Kokoni on hankala, sopivaa ei meinaa löytyä, nyt olenkin tilannut Saksan maalta,kun sopivan koon löysin.
      Vähän tyyriitä ovat, mutta harvoin ja hartaasti tilailen.
      Suosi kotimaista, ei kohdallani aina käy.

      Mukava kuulla sinustakin "pelkkää hyvää" aikaa on mennyt viimeisestä käynnistäsi, yritäppä lyhentää käyntien väliä, sieltä pohjoisesta viestejä enää harvemmin tulee.
      Tiliä on Marja- Liisankin tehtävä, missäs olet piileskellyt;)

      Päänsilitystä, sanot ynnämuu, no ei sitä kaipaa, mutta jos aina tulisi lunta tupaan tuskin sitä jaksaisi kirjoitella, onneksi pirtissä ei niin käy ja kyllä ne joutavoisen viestit kiitoksen ansaitsee, ei kai nyt päähän noussut;)

      Pojan tytär, vanhempi heistä kävi eilen, puhuimme noista kirosanoista, myönsi syyllistyvän itsekin silloin tällöin, nuhteet sai, tuleva opettaja, eipä sovi.
      Puolusteli, että ei hän sopimattomissa paikoissa, varoitin että herkästi tarttuu huomaamatta tavaksi.
      Lupasi pestä suunsa ja varoa moisia.
      Uutisvuodossa keksivät uusia kirosanoja, toivat julki sen paheksunnan, mitä yleisöltä on tullut.
      Ehkä asiasta pitäisi enemmän puhua, paheksunta suureksi, ehkä joku huomaisi lopettaa.
      Tytär kertoili koulutusjaksossaan opettajaksi joutuneensa ja eka päivä meni hyvin, mutta toinen päivä hulinaksi, saapa nähdä loppuiko into opettajan ammatista ja jatkaako lukujaan.
      Levoton luokka oli ollut, toivottavasti muutoksia tulee noihin järjestyksen pitoihin, nythän ei saa tehdä mitään, mikä järjestystä voisi aikaan saada.

      Nyt taitaa taas riittää tälle aamulle, mustikkapiirakalla suuni mustaan, kiitos meri-kukka, hyvää on.
      Minä herkkuani kaalilaatikkoa taas eilen tein, tulihan sitä syötyä, uuniomenoita jälkkäriksi, voi,voi, ei taida laihuttajan ruokia olla;)
      Rauhaisaa sunnuntaipäivää.

      • marja-liisa....

        Jaa, että tilin teon aika! Kun on ollut olevinaan vaan näitä syksyn töitä koko ajan senverran, kun näillä vaivaisilla jaloilla on saanut aikaiseksi. Ja kun on luppa-aikaa jäänyt, niin olen vetänyt lonkkaa.
        Mutta nyt on yli 200 piharuukkua, ja laatikkoa tyhjennetty, ja pesty varastoon. 72 kovaa kottikärrylastia ajettu valmista kompostia pellolle. Kaikki kukkapenkit siivottu, ja käännetty.Pelto, ja kasvimaa kynnetty. Kasvihuone pesty, ja lavat tehty valmiiksi ensi kevään taimia varten. Turpeet ja mullat ostettu, ja kärrätty kasvihuoneen lavojen alle valmiiksi, ettei tartte lumessa niitä vedellä.
        Dhalian, pegonian, karjalanneitojen, fladioluksien, kannojen ym sipulit puhdistettu ja kuivattu varastoon.Suuret verenpisarat, jälokärhöt, runkoruusut, ym rahdattu isoon kellariin. Kukkamukulat kevään iloksi istutettu, samoin kanervat , haudat laitettu. Kesämökki on siivottu, ja laitettu talvikuntoon. Siellä vielä kunnostettiin ja maalattiin krillikatos.

        Ja ne omenat, ne työllisti kovasti tänä vuonna, vaikka yhden autokuorman vein tuoremehuasemallekkin. Silti keitin sosetta, hilloketta, mehumaijamehua, ja paistoin piirakoita pakasteeseen joka päivä.

        Mutta jos elän, niin ensi vuonna olen viisaampi, ja vien kaikki mehuasemalle, ja teetän tuoremehuksi. Tuli tosi hyvää mehua. Ja vaikka sitä tuli 73 litraa, niin hyvä kun jouluun riittää. Kun nyt sitä on aina pöydässä. Ei epäilystäkään, ettei tule käytettyä, soseet paremminkin tahtoo pyöriä.

        Niin ja vesomassakin jo vähän käyty, ja polttopuita kasattu. Otettu pajuja suuri kasa talveksi, Täytyy tehdä uusia kukkatötteröitä, ja koreja talven aikana, entisiä jo särkyy.

        Tyhjennetty, ja pesty piha-altaat, vesitynnörit, kaikki puutarhakalusteet, myyrät, leikkurit, ja lipputankokin.
        Kerätty havuja kukkapenkkien peitteeksi, haettu hiekoitus soraa, ohuttahiekkaa kylvömultiin, ja pieniä kiviä minun kiviaskarteluihin.

        Ja siivottu, ja siivottui, ja taas siivottu.

        Mutta nyt kun on kaikki jotenkuten kunnossa, ja kaikki sato korjuussa, niin lähdenkin tästä vähän lomalle, tuonne etelän lämpöön. Vähän niinkuin palkinnoksi siitä, että, niin vaan olen taas elävänä tästäkin kesästä selvinnyt, vaikka ne vähän rankkoja ovatkin näin vanhalle, ja vaivaiselle!

        Ja vaikka en ole pitkään aikaan kirjoitellut, niin lukenut olen puuhanne joka aamu. Se on minun aamunavaus. Katson sään, lehdet, ja kahvipirtin. Ja kyllä minä kirjoittelenkin, kun jää kuitenkin jo enemmän aikaa.

        Nyt voikaa hyvin kaikki, huomenna on lento, palataan asiaan kun tulen.


      • marja-liisa....
        marja-liisa.... kirjoitti:

        Jaa, että tilin teon aika! Kun on ollut olevinaan vaan näitä syksyn töitä koko ajan senverran, kun näillä vaivaisilla jaloilla on saanut aikaiseksi. Ja kun on luppa-aikaa jäänyt, niin olen vetänyt lonkkaa.
        Mutta nyt on yli 200 piharuukkua, ja laatikkoa tyhjennetty, ja pesty varastoon. 72 kovaa kottikärrylastia ajettu valmista kompostia pellolle. Kaikki kukkapenkit siivottu, ja käännetty.Pelto, ja kasvimaa kynnetty. Kasvihuone pesty, ja lavat tehty valmiiksi ensi kevään taimia varten. Turpeet ja mullat ostettu, ja kärrätty kasvihuoneen lavojen alle valmiiksi, ettei tartte lumessa niitä vedellä.
        Dhalian, pegonian, karjalanneitojen, fladioluksien, kannojen ym sipulit puhdistettu ja kuivattu varastoon.Suuret verenpisarat, jälokärhöt, runkoruusut, ym rahdattu isoon kellariin. Kukkamukulat kevään iloksi istutettu, samoin kanervat , haudat laitettu. Kesämökki on siivottu, ja laitettu talvikuntoon. Siellä vielä kunnostettiin ja maalattiin krillikatos.

        Ja ne omenat, ne työllisti kovasti tänä vuonna, vaikka yhden autokuorman vein tuoremehuasemallekkin. Silti keitin sosetta, hilloketta, mehumaijamehua, ja paistoin piirakoita pakasteeseen joka päivä.

        Mutta jos elän, niin ensi vuonna olen viisaampi, ja vien kaikki mehuasemalle, ja teetän tuoremehuksi. Tuli tosi hyvää mehua. Ja vaikka sitä tuli 73 litraa, niin hyvä kun jouluun riittää. Kun nyt sitä on aina pöydässä. Ei epäilystäkään, ettei tule käytettyä, soseet paremminkin tahtoo pyöriä.

        Niin ja vesomassakin jo vähän käyty, ja polttopuita kasattu. Otettu pajuja suuri kasa talveksi, Täytyy tehdä uusia kukkatötteröitä, ja koreja talven aikana, entisiä jo särkyy.

        Tyhjennetty, ja pesty piha-altaat, vesitynnörit, kaikki puutarhakalusteet, myyrät, leikkurit, ja lipputankokin.
        Kerätty havuja kukkapenkkien peitteeksi, haettu hiekoitus soraa, ohuttahiekkaa kylvömultiin, ja pieniä kiviä minun kiviaskarteluihin.

        Ja siivottu, ja siivottui, ja taas siivottu.

        Mutta nyt kun on kaikki jotenkuten kunnossa, ja kaikki sato korjuussa, niin lähdenkin tästä vähän lomalle, tuonne etelän lämpöön. Vähän niinkuin palkinnoksi siitä, että, niin vaan olen taas elävänä tästäkin kesästä selvinnyt, vaikka ne vähän rankkoja ovatkin näin vanhalle, ja vaivaiselle!

        Ja vaikka en ole pitkään aikaan kirjoitellut, niin lukenut olen puuhanne joka aamu. Se on minun aamunavaus. Katson sään, lehdet, ja kahvipirtin. Ja kyllä minä kirjoittelenkin, kun jää kuitenkin jo enemmän aikaa.

        Nyt voikaa hyvin kaikki, huomenna on lento, palataan asiaan kun tulen.

        Pakkasin sen Skillanin tekemän hienon lierihatun mukaani, kuvittele minut siellä altaalla hienossa hatussani!


    • SkillaN*

      Olipas hyvä Marja-Liisa, kun piipahdit pirtissä, yksin olisin jäänyt, oliko pitänyt toimia sanontojeni mukaisesti;)
      Huomenta viikon alkuun, pimeää ja sateista on ja niin oli eilenkin, vaikka kaunista ilmaa povailin.

      Kirkossa käytiin, kahvit juotiin, laulut meni hyvin kuuleman mukaan, väkeä oli vähän.
      Ei taida kirkot täyttyä muulloin kun jouluna.

      Onpa taas melkoinen urakka sinulla selvitetty M-L, pääset talvisiin hommiin.
      Täytyy sanoa, että loman olet ansainnut.
      Olehan varovainen meren aaltojen kanssa, yllättävän voimakkaita ovat.
      Tästä painostani sen verran hyötyä, että ei aalto viskannut kauemmaksi merella ja pystyin sukelluksen jälkeen pystyyn nousemaan.
      Toivon kauniita ilmoja, lämpöä ja lepoa matkallesi, otatko käsityön mukaan;)
      Täytyy sanoa, ett hyvin ennakoit tulevan kesän, on mukava aloittaa taas keväällä, kun kaikki on ennakoitu kuntoon.
      Jotakin minäkin, mutta eipä kannata juuri mainita.

      Katsoin tansit illalla ja pitää kummastella miksi Ratia vaan mukana pysyy, eihän siinä tanssista voi puhua hänen kohdallaan, muidenkin koko juttu oli mielestäni erikoinen, yksin tanssiksi meni, mutta enpä tämän enempää arvostele, minuun ei purrut.
      Onhan se hienoa löytää tarina tanssista ja taiteelliseksi voisi kai myös esityksiä luonnehtia, minä kaipaan tanssissa pari työskentelyä ja kunnon otetta;)
      Jotakin tekisi mieli vielä sanoa, mutta olkoon.

      Aloitellaan viikkoa, kuka mitenkin minä kerhoon menen, taas virkistävää tavata porukkaa, viikkoa vanhempana ja viisaampana.
      Sain muuten ohjeet Elämäpelissä palautteena, eipä mitään uutta minulle tullut, taitaa olla niin, että melkoinen psykiatri olen itselleni.
      En muista edes paineneeni palaute kohtaa, mutta kivahan on ohjeita saada, varmistamaan omia mielipiteitään asioista.

      Kivaa viikonalkua jokaiselle ja hyvää matkaa Marja-Liisalle.

    • Ramoona*

      Viikonlopun aurinkoa ja luonnon värejä sai voimaksi tuleviin sateisiin. Syystöitä riittää vielä puutarhassa, loput talviomenat pitää kerätä ja kääriä yksitellen laatikoihin. Nurmikon leikkaan vielä, samalla silppuuntuvat viimeiset varisseet lehdet. Kasvihuoneen tomaatteja on tuotu sisään kypsymään, mutta osa on vielä loisteputkien turvin kasvupaikallaan. Valaistu pieni lasihuone loistaa kuin lyhty pimeydessä, laitankin sinne pian valokranssin, havuasetelman ja joulukuussa pienen valaistun kuusen. Kellaria ei ole, joten en ihailemiani "joriineja" , runkoruusuja tai gladioluksia voi kasvattaa, köynnösruusut ja kärhöt saavat talvehtia suojattuina paikoillaan. Jos tulee paksulti lunta, se suojaa, ja yleensä täällä on leudot talvet.

      Parityöskentelynä minäkin olen tanssin ymmärtänyt ja ihanaa läheisyyttä kokenut, ei siinä aina niin kummallisia kuvioita tarvita, tunne ratkaisee. On tietysti hurmaavaa liidellä taitavan kavaljeerin käsivarsilla ja vauhdikkaastikin pyörähdellä. Tanssi taiteena voi kertoa tarinoita ja tulkita upeasti musiikkia, mutta noin amatöörien esittämänä se ohjelmassa näyttäytyi enemmänkin hymyilyttävänä. Kevyitä olivat daamit, kun heitä yläilmoissa pyöriteltiin. Yleisöäänestyksessä voi tapahtua mitä vain, joskus nämä varhaisessa vaiheessa suotta pudotetut ottavat hyvin raskaasti.

      Katselin taitoluistelua ihan toisin silmin ihaillen, kovin nuoriakin oli mukana ja lajilla näyttää olevan suomalaisttain hyvä tulevaisuus, jääprinsessat ovat mainio esikuva nuorille tytöille. Jäätanssissa tarinaan ja musiikkiin eläytyi katsojakin, ei pelkkä tekninen taito siinä riitäkään.

      Jos Marja-Liisa on vielä kuulolla, toivottelen hyvää matkaa ja täydellistä laiskottelua. Se lierihattu minuakin kiinnostaa, jos vaikka löytäisi ohjeen käsityöblogista. Olen tainnut ennenkin ehdotella Skillanille blogin pitoa, kun sanallistakin lahjakkuutta on kaiken muun luovuuden ja taitavuuden lisäksi.

      Teemapäiviä riittää : eilen oli kunnon työn päivä, huomenna postipäivä, sitten suomalaisen kirjallisuuden, sitten kaapista astumisen päivä ja samalla ihan uusi tyttöjen päivä.
      Hyvää maantaipäivää !

    • Korea on päivä, ja valoa ja iloa ovat tuoneet pitkästä aikaa sekä ph että Marja-liisa.
      Nyt, kun vielä Uzma ja Lokari poikkeaisivat torpassa, ei tarvitsisi miettiä mitä heille kuuluu. Lokarihan voisi lentää tänne sillä turboluudallaan muulloinkin kuin vain pääsiäislennolla sitä söpöä noitatyttöä lennättämään.
      M-L on lähdössä etelän lämpöön hyvin ansaitsemalleen lomalle. Onnea matkalle!
      Olen tässä keräillyt rohkeutta udella ph:lta hänen kielitaitoaan. Epäilen, että hän hallisee asuinseutunsa paikalliskielen, ja yksi ujo murrehullu haluaisi lukea edes pätkän sitä...
      Olen varmaan kertonutkin, että mukulani kehuivat, että meidän äiti osaa kieliä.
      Aina, kun äitiä ei totella, hän uhkaa kieliä isälle.
      Totuuden nimessä on sanottava, että kyllä oli tosi harvinaista, että minä olisin kannellut mukuloittemme isälle. Pojatkin tiesivät sen, että isällä oli kiire kokoukseen tai aviisia lukemaan, joten siltä taholta ei vaara uhannut.
      Luulenkin, että veljeksille äidin "kielitaito" oli omakohtainen noita-akkatarina. Pitihän lastenkin elämässä jotakin jännittävää olla.

      Ai niin, käsikassarastahan minun piti kirjoittaa: tuttu olento!
      Huviloota oli varsin lystikäs ja outoudellaan tuppasi ihan naurattamaan.

      Ja nyt testaan, meneekö tämä läpi vai taivaan tuuliin.
      Pärjäilkääpä!

      • lokari-x)Kyl mää ole

        Hyvää huomenta vaan pirttiin, olen sulatellu itteeni suoamen reissun jäjiltä.

        Kyllä osaski olla viilee kesä , jos sitä nyh voi miksikään kesäks eres sanoo.

        Täällä onki ollu sitten oikeet kuumatilmat, tos tänkuun 1 päivä oli 46 astetta celssiusta, tota melkeen liikaa oli minullekin. seh hyvä asia oli et olut maistu tosi hyvältä.

        Muuten on ollu van tollasta32-36, nytten tuntuu et hiljakseen viilenee.

        Tota en mää tule suomeen nyt pitkään aikaan , kuh siellä menee vettä kenkää, taikka semmosen käsityksen ainaskih sain uutisija kun lueskelin suomalaisesta sää tierotuksesta menaan nääs.

        Kaiketi nyt kaikki osaa arvata et mää olen ihan mielissäni kuh pääsin pois palentumasta suomesta.

        Tota en määä voi sillä muh turpopölynimurilla lentää näin kosteilla ilmolla.
        Tota sanon vaan Welmastiinalle niinku pikku uutisena nääs, toisillekin samalla niikuh tieroks nääs.

        Niih tota mää kiahautin oikeen kahveen kuh mun mieälestäni se nappi kahvi oli liika laihaa.

        Tulkaas nyh sit aamukahveelle.

        Yerv: lokari-x


    • hevat

      Erikoisia sanoja muori67 kertoilee,mistähän päin suomea olet ,kun murre
      kotiseutuani muistuttaa, Vettä sataa,mut onneksi maa täälä imee ei tartte kumikengissä asvaltilla kulkea. Meillä on pitkähameista porukkaa kun
      muuttajia on taitanut jäädä asumaan.Kivahan tuo kun värikkyyttä kadulla on
      vaikkei kauupugissa ollakaan.-

    • Päevee vuan.

      Aijai ku minä viisastuin tuas,iha hirveesti;)

      Meillä oli yks kunnallisvaali ehdokas esitelmöimässä ja jututtamassa meitä vanahoja;)

      Hevat kyselit mistäpäin oun;)
      Alkujaan lähtösin savon piä kaapunnista.(Kuopiosta)
      Mutta kun olen asunt siellä sun tiällä ympär suomee,nii on tarttuna kaenlaisia murteita.
      Työpaikoilla niitä murteita on tarttunut.

      Kyllä on tänääkin jaksanut vettä lotkottoo.

      Marja-Liisalle hyvää lomaa,ota oikein rennosti;)
      Sinä jos kuka olet lomasi ansainnut.

      Männä porskutettaa jokkainen tavallamme etteenpäin.

      näkyillään...

    • Tuuli vei

      Taivaan tuuliin meni menköön, me menemme huomenna Tallinnaan.
      Saas nähdä viekö tuuli sinne.
      Latehan minä.

    • Hyvää iltaa!

      Näin tämäkin päivä illassa ilman suurempia ongelmia, sadekin pysyi ihan pitämättä. Elämää haittaavista sade- ennätyksistäkin puhutaan. Onkohan rakennusmääräyksiä tarkistettu? En tiedä, mutta ehkä kannattaisi ottaa oppia käytännöstä ja hakea talolleen kunnollinen kumpare, joko luonnosta tai tehtynä. Onhan se valinta pohjanmaalaisittain vaikea, mutta eipä ole helppoa näinkään. No eihän tämä kuulu "toimenkuvaani". Tuli vain mieleeni kun se on usein toistuva tulva keväisin ja nyt jo syksylläkin.

      Ei kuulu toimenkuvaani myöskään tähtitassien seuraaminen. Joskus vähän vilkaisen. Huvittaa kyllä pudotusäänestykset. Tuomarit antaa yksimielisesti ihan pohjapisteen. Kansa tietää ja äänestää silti jatkoon. Kummat ovat väärässä? IS:n nettipalstalla eräs pari kertoi, että äitee äänesti 15 kertaa, mutta se ei riittänyt. Jospa Ratialla oli varakkaamat fanit. Näinhän äänestykset menevät. Voittihan Loordit Euroviisutkin. No en nyt näitä kovin vakavasti ota, sama miten menee.

      Venlastiina kertoi kielistä. Minulla on hallinnassani vain suuermpi kotimainen kieli. Ei tietenkään täydellisenä. Muutamia muunnoksia tunnen. Kieliä ei kyllä kannata, ellei siihen ole todellinen tarve. Väärin käytettynä voi saada ikäviä kolhuja.

      Pärjäilläänhän sitä!






      .

    • Nea*

      Hyvää myöhäistä iltaa jälleen!
      Sateet ovat häipyneet,jopa aurinko kurkisti pilven lomasta,
      kuin ilmoittaen olemassa olostaan!

      Ilta oli niin kaunis,että pienen kävelylenkin vielä tein miettien,
      kuinka monta kaloria mahtaakaan palaa!
      Sanotaan,että paino on hyvä olla sama, kuin on ihmisen pituudessa
      senttiä metrin yläpuolella.
      Mannekiineillahan se on vielä alempi, mutta minulle kyllä riittää tuo.
      Ei ole pudottamista,kunhan tuossa pysyisi 62 kg.

      Tein myös sen elinikä testin ja tulisihan niitä vuosia sen mukaan
      vielä toistakymmentä!
      Testi on vain nykyhetken testi,eipä se osaa kertoa varmaan kaikkea.

      Late kuului menevän Tallinnaan, sinnehän mekin pian lähdemme.

      Kuumaa vihreää teetä kaadoin kohta mukiini,kun tulin,
      ja nyt maistelemaan.

    • Lokari-x

      Minä ihmetelen .
      Miksi tämä suomi24 toimii näin huonosti varsinkin kirjaantuminen on vaikeempaa joka kerta.

      Minusta olis syytä korjata kirjaantuminen vaikka hiukankin joustavammas.
      Onko kukaan toinen huomannu samaa vikaa?
      Terv: Lokari-x

      • unimikko

        Kun tiekkarin sain viimein omaan käyttöön, keskustelusivuilla tuli notkuttua joskus pikkutunneille asti. Kyrsimäänhän sellanen orjuus käy.
        Nykyään laitan koneen puhuksiin viimistään kymppi-uutisilta. Enemmän tulee luettua toisten kirjoituksia kuin otan kantaa omalla viestillä.


    • SkillaN*

      Uusittu pirtti, 69/ 2012, tervetuloa sinne.

    • Lokarille!
      Huomattu on! Parhaiten onnistuu, jos kirjautuu heti tuolta ylhäältä.
      Kun joskus innostuu kirjautumaan sisään kirjoituksen yhteydessä,
      saattaa kirjoituskin lentää huitsin nevadaan.

      • tee näin

        Jos tulee mieleen kirjautua sen jälkeen kun viesti on jo kirjoitettu valmiiksi, tallenna viesti painamalla CTRL C namikoista yht'aikaa. Nyt voit kirjautua ja palauttaa kirjoittamasi viestin koneen muistista painamalla CTRL V.
        Huomaa kohdistin, nimittäin kopiointi tapahtuu siihen paikkaan.


    • hevat

      Toin iltapalaksi pirtiimme koko pellisen mustikka piirakkaa,tunnen teidän olevan ystävällisiä ja poikkeatte kahville ,mukanani myös predentti paketin hyysäsin.
      Nautitaan ja serustellaan,vilkasen nurkkakaappiin oisko tippa konjakkia,kun vatsa ei kahvia siedä.Voiveikkonen Lateko oli huolehtinut senkin asian kuntoon ,.Kaikille
      mukavaa viikkoa,kohta taas on väli launtai,kun huomenna on saunapäivä..

      Olenpa miettinyt tuota Skillan vaativaa tehtävää,kannatteisko hänelle hetki lepoa ja
      äänestäisimme Latea tehtävään.tämä vain hetan mielipide.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      266
      6420
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      148
      3723
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2649
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2506
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2072
    6. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      121
      1661
    7. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      83
      1655
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1493
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1310
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      108
      1174
    Aihe