Opettajan oikeus tuhota oppilaan omaisuus?

Takavarikoitu ED

Aamulehti kertoi että tamperelaisissa kouluissa takavarikoidaan oppilaiden ENERGIA-juomat jotka kaadetaan viemäriin ja opettajat pitävät tyhjät pullot (ja pantit).

"""Etelä-Hervannassa oppilaalta kaadetaan tölkin sisällön viemäriin ja panttipullo jää opettajalle"""

Onko tämä laillista?

Saako joku päättää että joku tavara on muka laitonta jonka jälkeen sen saa omia?

Onko opettajalla oikeus PAKOTTAA oppilas itse kaatamaan energiajuoman sisältö viemäriin?

""millä mandaatilla koulu tuonkin kiellon toteuttaa. Jos jutussa esitetty "takavarikko" riitautetaan, opettaja saa melko varmasti tuomion ja taas saa mukulat hienon esimerkin siitä, että kieltoja ei tarvitse noudattaa - eläköön koulun auktoriteetti!""

""Minkä lain turvin koulussa kajotaan ihmisten omaisuuteen? Poliisit kaatelee kaljoja mäkeen, mutta heillä on laki takanansa. Opettajalla ei ole mitään lakia takanansa ja kyse on vielä limsasta, ei alkoholista.""

""Käsittääkseni koulu on velvollinen korvaamaan juoman ja pantin hinnan oppilaalle tällaisessa tapauksessa. Oikeampi tapa olisi takavarikoida ja sen saa sitten noutaa koulun jälkeen tms.""

""Laitonta kieltää laillinen materiaali. Energiajuomahysteria alkaa mennä överiksi. Vinkki taaperoille: Tehkää rikosilmoitus jos tavaroita tongitaan luvatta.""

""Eikö tässä rikota lakia aivan selvästi. Ymmärrän jos virvoitusjuomat ja karkit on kaikki kielletty kouluaikana niin silloin asia on ok. Mutta ei ole todellista lääketieteellistä näyttöä energiajuomien haitoista, on vain mutu-arvailuja.

On parempi kieltää sitten kaikki virvoitusjuomat, koska opettajan on mahdotonta tarkistaa mitä juomaa oppilaat koulussa juovat. Ei ole kovin vaikeaa kaataa energiajuomaa vaikkapa jaffapulloon tai mehupulloon.

Omat eväät kieltoon. Kukaan fiksu opettaja ei lähde kyttäämään mitä oppilaiden juomat sisältää. Eikä laki tätä mahdollista. ""

Mitä lakiasiantuntijat tähän sanovat? Riikkovatko koulut ja opettajat lakia?

115

5452

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NNNN9999

      Näinä ilmastonmuutoksen aikoina ei voi olla oikein, että hyviä juomia, joiden hiilijalanjälki on ties kuinka iso, kaadetaan viemäriin. Tarvittaisiin lakimuutos, jonka mukaan opettajat saisivat juoda oppilailta takavarikoidut juomat.

    • ie

      Se on oikein, että kaadetaan, antasivat vielä jälki-istuntoa. Säälittävää katsoa sitä villitystä, kun täytyy aina olla energiajuoma kourassa, mutta onhan siinä se hyvä puoli, että jaksaa yön istua tietokoneen ääressä.

    • Energiajuoma pilaa hampaista kiilteen joten on aika järkevää kaataa se viemäristä ales vaikkei sen vaikutuksesta mitään ymmärtäisikään.

    • chrysssler

      aivan oikein kaataa juomat pois. makeiset kuuluu myös koulun ulkopuolelle. jos kannatatte 100% vapaakasvatusta ja haluatte antaa lastenne ryystää energiajuomia aamusta iltaan niin kouluttakaa ne penskat kotona.

    • Battery

      Samaa mieltä että kaikki viemäriin vaan alaikäisiltä! Jos juot koko lapsuutes näitä energiajuomia niin ei siitä varmasti oo mitää hyötyä..päinvastoin!

      • 3:n lapsen vanhempi

        Eiköhän se ole sen lapsen ja sen vanhempien asia hoitaa nämä jutut, ei opettajalla ole oikeutta kajota lapsen tavaroihin! Sama asiahan se on sit kokiksen kanssa, eihän sekään terveellistä ole, hampaat siinäkin menee! Tykkäisitkö itse jos olet juomassa jotain limpparia, sit joku tulee ja ottaa sen sulta pois!


      • sahsakhkjfhdsjkh
        3:n lapsen vanhempi kirjoitti:

        Eiköhän se ole sen lapsen ja sen vanhempien asia hoitaa nämä jutut, ei opettajalla ole oikeutta kajota lapsen tavaroihin! Sama asiahan se on sit kokiksen kanssa, eihän sekään terveellistä ole, hampaat siinäkin menee! Tykkäisitkö itse jos olet juomassa jotain limpparia, sit joku tulee ja ottaa sen sulta pois!

        Koulut voivat omissa säännöissään asettaa ihan millaisia rajoituksia huvittaa. Jos energiajuomat ovat kiellettyjä, pitää oppilaan noudattaa sääntöä. Opettajalla on täysi oikeus takavarikoida oppilaalta mitä tahansa, mikä haittaa esim. opetusta. Arvokkaammat tavarat palautetaan viimeistään lukuvuoden lopussa, jollei huoltaja esim. niiden perään aiemmin kysele. Voit varmaan käydä koulusta hakemassa lapsesi limut. :P


      • Vesipullo
        3:n lapsen vanhempi kirjoitti:

        Eiköhän se ole sen lapsen ja sen vanhempien asia hoitaa nämä jutut, ei opettajalla ole oikeutta kajota lapsen tavaroihin! Sama asiahan se on sit kokiksen kanssa, eihän sekään terveellistä ole, hampaat siinäkin menee! Tykkäisitkö itse jos olet juomassa jotain limpparia, sit joku tulee ja ottaa sen sulta pois!

        Pelkkää sokerilientä sisältävät limsapullot pitäisi olla yhtä kiellettyjä kuin energiajuomat (ja tupakka.)
        Ihmisten lihoaminen alkaa jo pikkulapsesta ja kestosairaudet, kuten ylipaino ja sokeritauti, jatkuvat hautaan asti.


      • 8Fffgrr
        sahsakhkjfhdsjkh kirjoitti:

        Koulut voivat omissa säännöissään asettaa ihan millaisia rajoituksia huvittaa. Jos energiajuomat ovat kiellettyjä, pitää oppilaan noudattaa sääntöä. Opettajalla on täysi oikeus takavarikoida oppilaalta mitä tahansa, mikä haittaa esim. opetusta. Arvokkaammat tavarat palautetaan viimeistään lukuvuoden lopussa, jollei huoltaja esim. niiden perään aiemmin kysele. Voit varmaan käydä koulusta hakemassa lapsesi limut. :P

        Mutta huomaathan että tavaran voi takavarikoida vain koulupäivän ajaksi, eli esim. sinun potkulautaa ei voida takavarikoida koko lukukaudeksi sillä tavalla että sitä ei saa takaisin päivän päätyttyä.


      • kieltäjääää
        Vesipullo kirjoitti:

        Pelkkää sokerilientä sisältävät limsapullot pitäisi olla yhtä kiellettyjä kuin energiajuomat (ja tupakka.)
        Ihmisten lihoaminen alkaa jo pikkulapsesta ja kestosairaudet, kuten ylipaino ja sokeritauti, jatkuvat hautaan asti.

        Ja alkoholi pitäisi kieltää myös. Samoin rasvainen ruoka. Samoin karkit. Samoin sokeri. Samoin suola. Samoin liha. jne.


      • huolissaan...
        3:n lapsen vanhempi kirjoitti:

        Eiköhän se ole sen lapsen ja sen vanhempien asia hoitaa nämä jutut, ei opettajalla ole oikeutta kajota lapsen tavaroihin! Sama asiahan se on sit kokiksen kanssa, eihän sekään terveellistä ole, hampaat siinäkin menee! Tykkäisitkö itse jos olet juomassa jotain limpparia, sit joku tulee ja ottaa sen sulta pois!

        Jos vanhemmat eivät ole kykeneviä hoitamaan "näitä juttuja", jonku tahon on tehtävä se heidän puolesta. Pitääkö se väen vängällä odottaa sinne asti, että käytös on jotenkin häiritsevää tai jopa vaarallista? Kutsutaan sitten poliisit ja sosiaalitoimi paikalle. Eikö se, että käytös on lapselle itselleen haitallista, ole jo itsessään hyvä syy puuttua?

        Jospa EDin, Batteryn ja kaiken muun p*skan sijasta tarjottaisi lapsille ihan aitoa unta siihen energian saantiin?

        Rajat ja säännöt eivät ole lasten kiusaksi vaan turvaksi. Ne ovat tapa osoittaa, että välittää. Kiva aikuinen ei todellakaan ole se paras aikuinen! Opettajat voivat joskus olla v-mäisiä ja niuhoja mutta se on ikävä kyllä heidän tehtävänsä. Ja suurin osa heistäkin nimenomaan välittää! Lasten on opittava hyväksymään se, että koko maailma ei ole vain ja ainoastaan heille. Jokaikisen ihmisen elämä on täynnä pettymyksiä ja epämiellyttäviä asioita ja tehtäviä, jotka vain on kohdattava ja hoidettava. Vanhemmuuden tärkein tekijä on opettaa lapsi kohtaamaan nuo haasteet.

        Kyllä meinasi itku päästä, kun ilta-aikaan kymmeneltä pimeässä about 10-12v. LAPSET kittasivat energiajuomaa, leikkitappelivat ja vielä, kun ohimennen kysäisin, että onko kaikilla kaikki ok (aivan ystävällisesti), sain samat ylivilkkaat ja huonosti käyttäytyvät nulikat konepellille lällättelemään, kun yritin startata auton. Eikä ollut vaatteet p*skaset tai kirpparilta kannetut kamat - ihan ne kermap*rseitten penikatkin siellä seassa oli.

        Kyllä yhteiskunnalla pitää myös olla mahdollisuus puuttua! Koulu on vain yksi keino ja osa sitä.


      • huolissaan...
        huolissaan... kirjoitti:

        Jos vanhemmat eivät ole kykeneviä hoitamaan "näitä juttuja", jonku tahon on tehtävä se heidän puolesta. Pitääkö se väen vängällä odottaa sinne asti, että käytös on jotenkin häiritsevää tai jopa vaarallista? Kutsutaan sitten poliisit ja sosiaalitoimi paikalle. Eikö se, että käytös on lapselle itselleen haitallista, ole jo itsessään hyvä syy puuttua?

        Jospa EDin, Batteryn ja kaiken muun p*skan sijasta tarjottaisi lapsille ihan aitoa unta siihen energian saantiin?

        Rajat ja säännöt eivät ole lasten kiusaksi vaan turvaksi. Ne ovat tapa osoittaa, että välittää. Kiva aikuinen ei todellakaan ole se paras aikuinen! Opettajat voivat joskus olla v-mäisiä ja niuhoja mutta se on ikävä kyllä heidän tehtävänsä. Ja suurin osa heistäkin nimenomaan välittää! Lasten on opittava hyväksymään se, että koko maailma ei ole vain ja ainoastaan heille. Jokaikisen ihmisen elämä on täynnä pettymyksiä ja epämiellyttäviä asioita ja tehtäviä, jotka vain on kohdattava ja hoidettava. Vanhemmuuden tärkein tekijä on opettaa lapsi kohtaamaan nuo haasteet.

        Kyllä meinasi itku päästä, kun ilta-aikaan kymmeneltä pimeässä about 10-12v. LAPSET kittasivat energiajuomaa, leikkitappelivat ja vielä, kun ohimennen kysäisin, että onko kaikilla kaikki ok (aivan ystävällisesti), sain samat ylivilkkaat ja huonosti käyttäytyvät nulikat konepellille lällättelemään, kun yritin startata auton. Eikä ollut vaatteet p*skaset tai kirpparilta kannetut kamat - ihan ne kermap*rseitten penikatkin siellä seassa oli.

        Kyllä yhteiskunnalla pitää myös olla mahdollisuus puuttua! Koulu on vain yksi keino ja osa sitä.

        Lisähuomautus tekstiini: HAITALLISTA toimintaa on kaikki, mikä voi häiritä lapsen oppimista ja opetustuokioita. Jos ei pysty ED-pullo kädessä keskittymään opetukseen tai se saa ravaamaan vessassa tms. on se jo siinä hetkessä häiritsevää ja haitallista lapselle itselleen. Puhumattakaan pitkäaikaisista haittavaikutuksista...

        Ja lopuksi: myös opettajalla on oikeus työrauhaan! Jos sitä taukoamatta häiritään, on hänellä oltava mahdollisuus puuttua siihen.


    • älytöntä vouhotusta

      Energiajuomat EIVÄT ole lasten juomaa. Itsekkään en niitä juo. Jos tarvitsen energiaa, otan kofeiinitabletin...hieman terveellisempää.

      Sitten ihmetellään, kun nykynuoriso on niin pulskaa väkeä...niissä energiajuomissa on ihan hillitön määrä kaloreita. Ja enpä ole koskaan nähnyt nuoren kädessä light versiota.

      Itse olen joutunut todistamaan jopa 6-vuotiaiden energiajuoman ostamista...onko tässä mitään järkeä ja eikö se pitäisi jo oikeastikkin lailla kieltää alle 15- tai jopa alle 18-vuotiailta??

      • jep jpe

        Kupissa kahvia on huomattavasti enemmän kofeiinia kuin energiajuomissa.

        Ainakin meidän koulussa on kahviautomaatti joten jos haluaa kofeiini voi ostaa kahvia.


    • vanhempi

      Jos koulussa on sääntö että sinne ei tuoda Energiajuomia eikä niitä saa siellä juoda, niin silloin opettajalla on oikeus kaataa juomat viemäriin. Jos rikot koulun sääntöjä, turhaan itket lain perään.

    • ollut opettajana 6 v

      Hei
      Tuosta laillisuudesta en ole varma, mutta kouluissa on säännöt ja tietysti rehtori on ne hyväksynyt ja tarkistanut, että ne noudattavat lakia. Epäilenpä tätä kirjoitusta ( siis lkuperäistä) hieman "provoksi", mutta se nyt on ainakin selvää, että valitettavasti monet aikuiset eivät oikein ajattele, mitä vaikutuksia on 1) sääntöjen noudattamisella 2) energiajuomilla nuoriin ihmisiin. Tuo ensimmäinen kohta on sellainen, että todella taitaa olla vanhemmuus hukassa tai sitten on peruselämänperiaate se, että säännöt koskee muita. tai sitten ei vain osata mieltää opetustilanteita koulussa. 2) olen sitä mieltä että yleensäkin sekä vanhemmille että varsinkin päättäjille tekisi erittäin hyvää tulla edes kerran elämässään seuraamaan, minkä laista se opettajan työ on todellisuudessa. Tietysti se myös asettaisi opettajan työn alttiiksi sille, että todella joku muu kuin hän itse arvioi tunnin etenemistä ja mahdollisesti riippuen vanhemmasta /päättäjästä ja hänen tiedoistaan myös oppimistapahtumaa.

      Kun nuorille mainostaminen vapautui, niin siitä seurasi se, että koko yhteiskunta vauvoista vaariin on mainosmyllytyksen keskellä, jolloin se oman elämän löytäminen nuorella voi olla vaikeaa.
      T: ollut opettajana 6 vuotta

    • Kekkostyypin aikuisiän diabeetes sen kun lisääntyy vaan koko aika noita juomia jo nuorena nauttimalla. Hyvä jottei lähde hiukset aivoista.

      • Kysykää omalta hammaslääkäriltä taikka tohtori Kiminkiseltä ellette minua usko?


      • urhopaviaani kirjoitti:

        Kysykää omalta hammaslääkäriltä taikka tohtori Kiminkiseltä ellette minua usko?

        Minulla on kyllä lähes omat pysyvät hampaat yhä suussa vaikka en pelaa jääkiekkoa
        eikä viisaudenhampaitakaan ole havaittu edes suuremmassa röngenkuvassa.


    • liibalaabaa

      Höpön löpön

      Oppilas ottaa tietoisen riskin mennessään tunille energia juoman kanssa! Oikea vaihto ehto olisi mielestäni antaa oppilaalle mahdollisuus jättää tulematta tunnille juoman kanssa tai viedä se pois ja palata tunnille!

      Niinhän esim busseissakin on käytäntönä! Ei ruokia tai juomia kyytiin. Kerran olin menossa bussiin energia juoman kanssa ja kuljetta ilmoitti minulle etten saa tulla sen kanssa bussiin. Oli oma valintani jäisinkö juomaan sen ja odottamaan seuraavaa, heitin kyseisen tölkin kuitenkin pois.

      • sori vaan

        En kyllä nähnyt kertakaan, että bussikuski kaataisi jonkun energiajuomat.

        Korkki kiinni, pullo reppuun ja bussiin. Ei edes siideriä tarvinnut koskaan kaataa viemääriin päästäkseen bussiin, riitti, että laittoi pullon kassiin.


    • Hattu pois

      En tiedä onko laillista, mutta meidän ylä asteella opettajat ottvat samalailla juomat pois. Känykätkin otetaan samoin hatut ne saa päivän,lopuksi opettajien huoneesta .

      • hsadjkhdj

        On täysin laillista.


    • rikoskaataa

      Soita poliisit seuraavalla keralla kun opettaja kaataa energiajuoman pois tai pyydä opettajaa korvaamaan juoma. TAKAVARIKOIDA SAA MUTTA EI TUHOTA

      • Opettajaahan voi pelotella aina ennen kunnallisvaaleja puhumalla jotta tuntee päättäjiä
        ja omaa vaikutusvaltaa välikäsien kautta.


      • Taitaa Laiskijainen

        kuulua urhopavijaanien rotuun. Ei uskoisi että sekin juo energiajuomaa pitkin päivää. Taitaa laiskijainen olla immuuni koko juomalle.


      • Latkikaa vettä

        Miksi energiajuomia juodaan koulussa? Mihin tarvitaan ylimääräistä energiaa? Kyllä sitä tuntuu olevan ilman apujakin, kun on joka asiassa vastustettava koulun sääntöjä ja yritettävä luistaa läksyistä ja tehtävistä.

        Vanhemmat ovat käyneet - toivottavasti - itsekin koulua. Onko heillä muisti mennyt?
        Koiruutta on tehty ennenkin, mutta nyt on opettajilta viety järjestyksen valvomisoikeus. Edes tappeleviin kersoihin ei voi koskea, ettei saa poliisia niskaansa.
        Sitten vielä energiajuomilla lisätään puhtia.


      • Bites the dust
        Latkikaa vettä kirjoitti:

        Miksi energiajuomia juodaan koulussa? Mihin tarvitaan ylimääräistä energiaa? Kyllä sitä tuntuu olevan ilman apujakin, kun on joka asiassa vastustettava koulun sääntöjä ja yritettävä luistaa läksyistä ja tehtävistä.

        Vanhemmat ovat käyneet - toivottavasti - itsekin koulua. Onko heillä muisti mennyt?
        Koiruutta on tehty ennenkin, mutta nyt on opettajilta viety järjestyksen valvomisoikeus. Edes tappeleviin kersoihin ei voi koskea, ettei saa poliisia niskaansa.
        Sitten vielä energiajuomilla lisätään puhtia.

        Ja energiajuoma pitäisi päin vastoin kieltää kaikissa kouluissa rangaistuksen uhalla koska se voi aiheuttaa äärimmäisiä keskittymisvaikeuksia, ja sitten nuoret luulevat että kun ei millään jaksa keskittyä että tarvitsevat lisää energiajuomaa.

        Olen aika huolissani siitä kulutuksesta ja siitä että yhä nuoremmat ostavat näitä sokeripommeja jotka voivat olla kehityksellekin vaarallisia.


      • jep jpe
        Latkikaa vettä kirjoitti:

        Miksi energiajuomia juodaan koulussa? Mihin tarvitaan ylimääräistä energiaa? Kyllä sitä tuntuu olevan ilman apujakin, kun on joka asiassa vastustettava koulun sääntöjä ja yritettävä luistaa läksyistä ja tehtävistä.

        Vanhemmat ovat käyneet - toivottavasti - itsekin koulua. Onko heillä muisti mennyt?
        Koiruutta on tehty ennenkin, mutta nyt on opettajilta viety järjestyksen valvomisoikeus. Edes tappeleviin kersoihin ei voi koskea, ettei saa poliisia niskaansa.
        Sitten vielä energiajuomilla lisätään puhtia.

        Jos itse söisit 0,68€ aterian 6 tunnin koulupäivän aikana, niin et kyselisi mihin tarvitsee energiaa.


      • jpe jep
        jep jpe kirjoitti:

        Jos itse söisit 0,68€ aterian 6 tunnin koulupäivän aikana, niin et kyselisi mihin tarvitsee energiaa.

        Niin, että mitään muutahan ei voi energiansaantiin käyttää kuin sokerilitkuja?

        Jospa vaikka nukuttais yöt ja saatais siitä unesta sitä energiaa :) Banaani kotoa välipalaks ja takaan, että jaksat!

        Minäkin jaksoin.

        t. aikuinen, joka myös kävi koulua 9 3 vuotta! ja pääsi vielä sen jälkeen lihomaankin... ;)


      • jep jpe
        jpe jep kirjoitti:

        Niin, että mitään muutahan ei voi energiansaantiin käyttää kuin sokerilitkuja?

        Jospa vaikka nukuttais yöt ja saatais siitä unesta sitä energiaa :) Banaani kotoa välipalaks ja takaan, että jaksat!

        Minäkin jaksoin.

        t. aikuinen, joka myös kävi koulua 9 3 vuotta! ja pääsi vielä sen jälkeen lihomaankin... ;)

        No jos jaksat yhdellä banaanilla kokonaisen päivän, niin olen kateellinen sinulle.

        Itse olen työtön, nukun 12h tuntia, mutten kuitenkaan jaksa kokonaista päivää yhdellä banaanilla.

        T: Myös aikuinen


    • Vain poliisilla

      ja tietyillä vrkamiehillä, kuten ulosottomies on takavarikko-oikeus.

      Vain poliisilla on oikeus tutkia mm. laukun ja taskujen sisältö.

      Opettajilla ei ole mitään oikeutta tutkia oppilaan taskujen ja laukkujen sisältöä, eikä pakottaa oppilasta paljastamaan näiden sisältöjä, eikä täten myös takavarikoida oppilaan omaisuutta.

      Ei muuta kuin rikosilmoitus poliisille moisesta toiminnasta.

    • vitsaa ei pitsaa

      Energiajuomat pois ja tillilihaa lapsille enemmän. Janipettereille myös normaalikokoiset housut sekä syljeskely kiellettävä.

    • Minun puolestani saisivat tupakasta kiinni jääneiltä ottaa tupakat pois, laittaa tekemään siitä aiheesta esitelmän, 3 tuntia jälki-istuntoa joka suoritetaan siivoamalla koulun tupakkapaikkaa, energiajuomista sama juttu ja opettajille enemmän kurinpitomahdollisuuksia, eihän noista nykynulikoista tule muuten mitään.

      • jep jpe

        Minusta voisi kaikilta ottaa alkoholijuomat pois ja laittaa kuukaudeksi siivoaman kadut.


      • jep jpe kirjoitti:

        Minusta voisi kaikilta ottaa alkoholijuomat pois ja laittaa kuukaudeksi siivoaman kadut.

        Ottakoon vaan, minä kun en itse alkoholia käytä niin ei liikuta pätkääkään :D


      • What the ****!!!!
        mis.sy kirjoitti:

        Ottakoon vaan, minä kun en itse alkoholia käytä niin ei liikuta pätkääkään :D

        Ja sitten perkele ihmetellään kun eletään holhousyhteiskunnassa.

        Itsekeskeistä sakkia on prkle maa täynnä, se että joku asia ei koske sinua ole yhtään mikään peruste muiden vapauksien rajaamiselle.



        Suomi ei perustuslakinsa mukaan prkle ole demokratia vaan tasavalta jossa laki määrää ja sitä käytetään tasapuolisesti kaikkiin.

        Käytäntöhän onkin sit ihan jotain muuta, mielivaltaisia säännöksiä joka paikassa jotka rikkovat perustuslakia.


        Opettajalla on todellakin oikeus takavarikoida opiskelua haittaava esine pois oppilaalta PÄIVÄN loppuun asti, jos opettaja tuhoaa omaisuutta millään tavalla vaikka kyseessä olisi laiton hallussapito niin rikosilmoitus.


        Opettajille: Tutkikaa oikeutenne jos kukaan idiootti ei niitä teille ole kertonut, soveltakaa niitä tasapuolisesti ja ilman erityis poikkeuksia. Suon ja toivon että oman lapseni opettaja takavarikoisi juoman, puhelimen yms jos sitä tunnilla käytettäisiin opiskelua haittaavasti. Jos hän tuhoaisi mitään omaisuutta vaatisin korvauksia ja veisin koulun oikeuteen laittomasta järjestyssäännöstä.


    • Patric48

      On se hiton hyvä että edes jollakin opettajalla on vielä rohkeutta ja auktoritettiä tehdä viisaita asioita.
      Tuntuu että tämän päivän vellihousu sukupolvi vanhemmilla ei ole enää lastensa kasvatus taitoja joten kukapa sen tekisi jos ei opettajat.
      Opettajille lisää valtaa, kouluihin selkeät säännöt ja riittävän kovat rangaistukset käytäntöön

    • ÄLLITÄLLI

      Ei riko ja energiajuomille pitäisi ehdottomasti laittaa ikäraja, ettei sitä myydä alle 16 vuotiaille mieluummin ei alle 18 v. Sekopäiseksi kakarat näyttävät niistä tulevan, pörräävät levottomina ja mikä pahinta, hampaat onkin sitten finiitto. Miksi yleensä pitää sitä energiajuomaa juoda, haiseekin niin saatanan pahalle että meinaa yrjö lentää. Eikä ne opettajat mitään rikosta tee, jos vievät pantit, hyvä vain. Arvoltaan vähäinen. Tehkää kakarat rikosilmoitusta niin näette ja ymmärrätte (muutamien vuosien päästä), kuinka tyhmiä te oikeasti olette. Mutta saattepahan sitten makeat naurut toilailuistanne kuinka tyhmiä olitte. Pyytäkää kukkahattutädit apuun, se varmaan auttaa, kyllä ne ämmät tekee kaikkensa teidän lapsosten eteen, ettei teitä vaan kaltoin kohdella.

    • ihan oikein

      Kyllä opettajat saavat kaataa energiajuomat viemäriin, jos koulu on kieltänyt energiajuomat. Energiajuomia ei suositella alle 15-vuotiaille, näin ollen opettajat tekevät oikein. Ja penskoilla ei ole mitään asiaa kauppaan kouluajalle.


      ps. meidän ala-asteen opettaja pesetytti naaman luokan edessä jos oli meikannut.

      • just jo

        Meidän koulussa opettaja löi viivoittimella sormille, jos korvien takana oli liikaa..


    • Aatu53

      Tokihan laki on vahvempi kuin koulun säännöt. Sama koskee jääkiekkoa; myös kaukalossa on Suomen laki voimassa.

      Teille, jotka puolustatte energiajuomien ottamista omavaltaisesti pois koululaisilta, Teiltä pitäisi ottaa alkoholit kotoa myös pois. Enemmän alkoholi aiheuttaa pahaa kuin energiajuomat.

      • kopsahtiko ?

        Voi aatu rukka, kyllä penskoilta saa ottaa energiajuomat pois ja minulta alkoholit, mutta kun en rahojani pistä alkoholiin, niin ei ole mistä ottaa.


      • Hyvänen aika!!

        Juovatko sinun lapsesi alkoholia kotona? Todella olisi poliisilla asiaa teillekin.
        Lakii on kodin kulttuuria vahvempi, kuten jääkiekkokaukalossa ja kouluissakin.


      • KysynVaan-76

        "Teille, jotka puolustatte energiajuomien ottamista omavaltaisesti pois koululaisilta, Teiltä pitäisi ottaa alkoholit kotoa myös pois"

        Miksi kotona? Oikea vertaushan on työpaikka, koulu kun on koululaisten työpaikka. Ja kyllä minulta saa ihan vapaasti ottaa työnantaja viinat pois jos niitä nautin työaikana...


      • ;)

        Minulta voi tulla hakemaan alkoholijuomat, jos se jotakuta lohduttaa. On pullo juhannukseksi ostettua siideriä ja puoli pulloa joskus viisi vuotta sitten ostettua kahvilikööriä. Ja minun mielestäni penskoilta voi ottaa energiajuomat pois koulussa. Niin, olen viiden äiti ja kuuden mummo.


      • pikseli11111
        KysynVaan-76 kirjoitti:

        "Teille, jotka puolustatte energiajuomien ottamista omavaltaisesti pois koululaisilta, Teiltä pitäisi ottaa alkoholit kotoa myös pois"

        Miksi kotona? Oikea vertaushan on työpaikka, koulu kun on koululaisten työpaikka. Ja kyllä minulta saa ihan vapaasti ottaa työnantaja viinat pois jos niitä nautin työaikana...

        koulu ei ole lasten työpäikka. koulu on mahdollisuus oppia asioita, jotka ovat hyödyllisiä työelämässä.

        kyllä se vaan on oppilaan oma asia jos haluaa juoda energiajuomia koulussa/luokassa, kunhan se ei häiritse opetusta.

        saman tien voisi ruveta kieltämään oppilailta seitsemän tunnin koulupäivät, koska ne rasittavat lapsia.


      • pikku tietoisku.
        pikseli11111 kirjoitti:

        koulu ei ole lasten työpäikka. koulu on mahdollisuus oppia asioita, jotka ovat hyödyllisiä työelämässä.

        kyllä se vaan on oppilaan oma asia jos haluaa juoda energiajuomia koulussa/luokassa, kunhan se ei häiritse opetusta.

        saman tien voisi ruveta kieltämään oppilailta seitsemän tunnin koulupäivät, koska ne rasittavat lapsia.

        Ei se kuule työkään mitään huppaluuraa ole ja rasittaakin mukavasti. Koulu on paljon muutakin kuin paikka oppia hyödyllisiä asioita työelämää varten. Ne asiat, joita siellä opetetaan on pääasiassa yleissivistystä, joita ei todellakaan jokapäiväisessä TYÖelämässä tarvita. Eli ikävä tuottaa pettymys, mutta EI - koulu ei ole paikka oppia työelämästä vaan paikka oppia yhteiskunnan pelisääntöjä. Siinä sivussa on tarkoitus, että opitaan perustat, joille voi jonkinlaisen ammattitaidon hankkia.

        Minulle maksetaan työstäni palkkaa, josta maksan verot, jolla maksetaan sinun koulu, jotta sinusta tulisi joskus palkollinen joka rahoittaisi minun eläkkeen tai sairastumisen. Tarkoitus on, että kaikki antaa oman panoksensa, jotta ne, jotka eivät itse voi tienata (koululaiset, eläkeläiset, sairastuneet), voisivat kuitenkin elää. Eihän tää idea täydellisesti toteudu mutta jokainen antaa siihen oman panoksensa.

        Kyllä lapsen tehtävä on olla lapsi. Ja siihen tehtävään kuuluu kasvaa terveeksi osaksi tätä yhteiskuntaa. Tää homma ei pyöri, jos jokainen sooloilee ja sluibailee vain päivät kotona.

        Ja jotta lapsesta kasvaa terve osa tätä yhteiskuntaa, tarvii hän koulutusta, lepoa ja terveet elämäntavat sekä kunnioitus muita ihmisiä kohtaan. Ja kun vanhemmat ei tätä enää tajua lapsilleen opettaa, pitää yhteiskunnan opettaa se muksuille. Koulu on yhteiskunnan yksi laitoksista ja sille pitää antaa mahdollisuudet ja valtuudet puuttua siihen, mihin suuntaan yhteiskunnan tulevaisuus kasvatetaan.


    • opettajilla

      Ei ome minkäänlaisia oineuksia sattua oppilaiden omaisuuteen. Pomiisille ilmoitus niin kyllä aina yksi opettaja kerrallaan oppii.

    • Piristää

      Mihin tarpeeseen mukulat tarvitsevat (tai kukaan muukaan) piristäviä aineita?
      Annetaanko tuolla energiajuoman litkimisellä jo pikkurilli sille yhdelle sarvipäälle?

      En minäkään kyllä tykkäisi jos minun laukkua pengotaan tai omaisuuttani tuhotaan.
      Eikö sitten tavallinen takavarikointi koulupäivän ajaksi olisi riittävä toimenpide energiajuoman suhteen, jos katsotaan että jokin juoma on kielletympää kuin joku toinen kampe.

      • Pirpiri

        Mitä sitten energiajuomalle tehdään, jos se takavarikoidaan?
        Säilötään johonkin komeroon?
        Seuraus olisi, että komero ryöstettäisiin ja ryöstäneet oppilaat joisivat kerralla kaikki energiajuomat kauhein seurauksin. Kuka ja ken joutuisi siitä vastuuseen.
        Alaikäisillä kun ei ole nykyaikoina vastuuta mistään tekemisestään. Aina on löydettävä täysi-ikäinen syyllistettävä.


      • kusyn vaan

        Koulun aterian hinta on alle euron per oppilas, muistaakseni 0,89€. Jopa vangeilla on 2€ ateriat!

        Jaksaisitko itse koko päivän jos söisit 0,89€ aterian?


      • kysyn vaan
        kusyn vaan kirjoitti:

        Koulun aterian hinta on alle euron per oppilas, muistaakseni 0,89€. Jopa vangeilla on 2€ ateriat!

        Jaksaisitko itse koko päivän jos söisit 0,89€ aterian?

        Ja laitanko linkin lehtijuttuun, missä kouluun kutsuttiin poliisit paikalle, kun oppilas otti 3 kalapuikkoja, kun vain 2 oli sallittua? Tai jos ottaa toisen mandariinin niin saa jälki-istuntoa?

        Pitäisikö nähdä nälkää sitten, jos koulussa ei saa ruokaa? Vai mitä?


    • MIHIN niitä energiajuomia tarvitaan? Eikö se pikku lökäpöksy muka pysy ilman niitä hereillä?
      Jos taapero pelaa illat netissä läksyjen tekemisen sijhaan, niin jääköön kokonaan kotiin luuserivanhempiensa iloksi.
      Silloin voi tietysti jäädä se kakaran ainoa mahdollisuus lämpimään ateriaan käyttämättä ja pitää juoda enemmän energiajuomaa että jaksaa pelata.
      Suomessa ei ole koulupakkoa (vain oppivelvollisuus), joten jos energiajuoma on tärkeysjärjestyksessä ykkönen, niin miksi yleensä mennä kouluun?
      Säästyy siinä sitten koulurepunkin ostamiselta ja jää enemmän rahaa energiajuomiin.
      Kun nämä ipanat sitten jää kotiin, säästää yhteiskuntakin turhia koulumenoja ja pienempien luokkien myötä oikeasti oppihaluisten nuorten koulutus tehostuu.

      Toisaalta......jos koulukäytäviltä löytyy nykyään terä- ja tuliaseitakin,niin isoko synti nuo energiajuomat niiden rinnalla on.
      Kouluihin pakollisiksi läpivalaisulaitteet, joiden läpi pennut kulkevat ja kaikki ylimääräinen takavarikkoon. Tosin sittenkin heräisi joku kukkahattutäti huolestuneena kullannuppunsa saamasta päivittäisestä säteilyannoksesta!

    • paula31

      Joku oppilas menee katsomaan opettajien laukun ja taskut. Katotaan mita tapahtuu sitten ja mennaan rehtorille valittamaan etta yksi mun oppilaista kaivoi mun laukkuani ja taskujani. Rehtori sanoo oma vikasi pakotti teidan oppilaitaan katamaan viemarista alas. Mina tykkaan etta opettaja ei ole oikeus pakottaa ketaan oppilasta tekemaan tuomoista. tulee paha olo tuon luin.

      P.S.Mina tykkaan etta ei ole laillista ollenkaan.Jos mina olisin opettaja ja mina annan kylla oppilaiten pitaa eneegianjuomansa. HERATKAA TAMPEREEN KOULU JA OPPETAJIEN PITAA ALKAAN AJATELMAAN UUDESTAAN OLI TAMA JARKEE VAI EI!!

      • Äidinkielentunnille

        mars. Mitä teit silloin kun muut opiskelivat kielen perusteita. Joit takapulpetissa energiajuomaa, vai.


    • ylöjärvellä asuva

      Mietitääs ihan yhdessä kaikki omalle kohdalle.

      Ylöjärvellä ja tampereella on koulussa automaatti koulun sisätiloissa josta saa energiajuomia ja virvoitusjuomia.

      Koululaisilla ei ole ruokailua tiistaisin ja torstaisin kun koulupäivä on 9.30-12.30.
      Niinä päivinä pitää olla omat eväät.

      Kuinka moni koululaiset ootte nähneet mussuttavan käytävällä leipiä ja maitoa?

      Ihan ensiksi pitää tehdä uudet säännökset että koulupäivään on myös sisällyttyvä ruokailu 9.30-12.30 päivinä.

      Koululaiset lähtee usein yksin kotoa ja ei varmasti moni silloin syö. Koulussa ei ole ruokailua niin helppo se on ostaa energiajuoma koulun koneesta joka maksaa 1€.

      Ihan ensiksi tähän pitäis tulla jostain muualta muutos kuin oppilailta.

      • täällä kitistään

        Mitä itse olet tehnyt tämän asian eteen? Kirjoitat täällä s24 sivulla ja kitiset asiasta.


    • ymmärrys hoi,,,

      Ehdottomasti energiajuomat pois koulusta ja yleensä lasten ulottuvilta. Ei niitä tarvi kukaan muukaan. Riittävä yöuni ja ulkoilu pitää pirteänä. Energiajuoma sukupolvi on tulevaa dialyysisukupolvea ja se vasta yhteiskunnalle kalliiksi tuleekin.
      Opettajan pitäis saada opettaa tätä ilman rajoja kasvavaa sukupolvea. Vanhemmille kuuluis tällaisten rajojen asettaminen. Tässä näemme taas kerran tuloksen,kun eletään ilman vastuuta mistään tekemisistään. Ainahan on helppoa syyttää esim. opettajaa.Toki lapsissa/nuorissa poikkeuksiakin on ja he erottuvat joukosta positiivisesti.
      Hienoa, että joku opettaja pitää rajoja. Nostan hänelle kyllä hattua. En suostuis opettamaan tätä v- sukupolvea (tulee useimmin heidän käyttämästään sanasta).
      Voimia kaikille opeille ja rekseille, tette arvokasta ja erittäin raskasta työtä.

    • Lehrerin

      Kouluilla on omat järjestyssääntönsä, jotka eivät ole ristiriidassa lain kanssa. Koulun alueella ja koulun tilaisuuksissa, retkillä yms. ovat nämä järjestyssäännöt voimassa. Jos niissä kielletään energiajuomien nauttiminen oppilailta, niin opettajilla on oikeus takavarikoida ko. juomat. Takavarikoitu tavara tulee kuitenkin palauttaa alaikäisen lapsen holhoojalle viimeistään lukuvuoden lopussa, tai jos oppilas sitä ennen vaihtaa koulua.

      • Uppmas

        Kyseessä onkin se, että juomaa ei palauteta eikä aiota palauttaa.


      • Lehrerin

        Energiajuomien vahingollisuus on osoitettu tutkimuksissa useampaan kertaan. Vanhempien pitäisi ymmärtää kieltää ne jälkikasvultaan ja valvoa sitä kieltoa yhdessä koulun kanssa. Urheilupiireissä energiajuomat alkavat jo olla pannassa kautta linjan, eikä niitä suositella aikuisillekaan.


      • Lehrerin
        Uppmas kirjoitti:

        Kyseessä onkin se, että juomaa ei palauteta eikä aiota palauttaa.

        Jos takavarikoitua tavaraa ei palauteta lukuvuoden lopussa, tekee koulu virheen. Takavarikoista on myös ilmoitettava lasten huoltajille. Käytännössä usein tosin lasten huoltajat eivät vaadi palauttamista, jolloin koulu voi säällisen ajan kuluttua hävittää takavarikoidun materiaalin. Jos kyseessä on laiton tavara, tulee koulun ottaa yhteyttä poliisiin.


      • sori vaan
        Lehrerin kirjoitti:

        Energiajuomien vahingollisuus on osoitettu tutkimuksissa useampaan kertaan. Vanhempien pitäisi ymmärtää kieltää ne jälkikasvultaan ja valvoa sitä kieltoa yhdessä koulun kanssa. Urheilupiireissä energiajuomat alkavat jo olla pannassa kautta linjan, eikä niitä suositella aikuisillekaan.

        Samoin kuin alkoholin, tupakan, rasvaisen ruoan, sokerin, suolan, jne..

        Mutta jokaisen on oma asia mitä syö ja mitä juo!


    • hmm..

      Ei oikeen kaataa pois.. pitäis soittaa alaikäisen vanhemmille ja kysyä haluaako he energiajuoman.. tai tehdä jo etukäteen vanhempien ja koulun kanssa suunnitelma miten toimitaan kyseisessä tilanteessa.. yleensä tälläset asiat olisi hyvä ottaa esille vanhempien kanssa.. koulun ja vanhempien yhteistyötä ajatellen..

      • Lehrerin

        Ilman muuta koulun edustajien tulee ottaa energiajuomat puheeksi vanhempien kanssa ja yhteistuumin laatia strategia niiden poiskitkemiseksi lapsilta. Koulun säännöt on muutenkin tehtävä tiettäviksi lasten huoltajille. Yhteistyöstä tässä lopulta on kyse.


    • _-ES-_

      Skidithän litkii energiajuomia päästäkseen "pärisemään" Mitä vitun järkeä? Mielestäni koulussa olisi tarkoitus oppia eikä litkiä lisäainekusta ja täten heittää keskittymiskyky helvettiin.
      Jos jonain kamalana päivänä saan lapsia, niin annan remmiä jos jäävät kiinni energiajuomasta. Mihin terveellinen kahvi katosi? Kofeiinia siinäkin on, jumalauta. Ja luonnon tuotetta vieläpä(tosin ei nykypäivänä varmaan täysin sekään).

      Opettajalla on täysi oikeus poistaa häirikkö luokastakin, joten miksi ei myös se häiriköintä aiheuttava juomakin?
      Lisää viivoitinta sormille ja kuria koteihin.
      En ihmettele nykypäivän syrjäytymisiä. Syytetään päättäjiä, ongelmat ovat kuitenkin siellä ydinpisteessä; kotona.

    • jk

      koulut ja opettajat rikkovat lakia

    • fftrtrtt

      Opettajien pitäisi vain takavarikoida tuotteet koulupäiväksi ja palauttaa päivän päätyttyä opppilaalle.

    • Ö aapisen reunassa!

      KAIKKI ON OIKEIN MITÄ OPETTAJA TEKEE OLIPA TÄMÄ OPETTAJA MILLAINEN TAHANSA.POLIISIT JA VARTIJAT TALTUTTAMAAN ENIRGIAJUOMAN JUOJIA.LÄPIVALAISU ALKOLUKKOINEEN KAIKILLE KOULULAISILLE KOULUN OVELLE.SUOMI ON IHANA MAA JOSKIN ALKAA OLLA JOKA SUHTESSA HIEMAN JO GLOBAALI.1. LAKI OPETTAJA ON AINA OIKEASSA. 2. LAKI JOS OPETTAJA EI OLE OIKEASSA ASTUU LAKI 1 VÄLITTÖMÄSTI VOIMAAN!

    • ei mikään mutu vaan

      mutuarvailut.jokainen järjellä varustettu ihminen tietää että juuri kehittymässä oleville aivoille ei energiajuoma sovi.juo itse ja riehu senjälkeen mene peilineteen miten mutun kävi sopiiko tunneille?joissa pitäisi aika rauhassa olla.juo kuppi kahvia joillekkin aikuisille sekään ei edes sovi kun alkaa käymään ylikierroksilla.

    • Se on tässä sama asia kuin kotonakin. Paikalla oleva aikuinen joka on vastuussa lapsista määrittelee säänöt sekä omille että muiden lapsille, ja niitä on sitten myös noudatettava. Eli jos koulun säännöissä lukee ei energia juomia niin se myös tarkoittaa sitä. samaan tapaan jokainen aikuinen voi päättää kotonaan että meillä ei lapset ryyppää viinaa eikä energia juomia. Silloin se tarkoittaa myös muiden lapsia.

    • järkihoejaälyäläjätä

      vuarallinen esine,tupakki,alkoholi k18 ja eikö noissa energiajuomissa oo joku ikäraja myös? koskaan en oo yhtään energiapurkkia penikoelle ostana enkä osta. tarpeeks sitä hullua virtoo tulloo jos karkkia syö liikoo... siäntö on siäntö, jos koolu kieltää tietyt asiat niin onko se vaekee ymmärtee jos opettaja sitten takavarikoe tavarat. huoltajalle voe soettoo ja kertoo miks on ottana tavarat ja koolun jäläkeen opettaja antaa tavarat huoltajalle (isi tae äeti) joka on tullut pilttiään hakemaan.

    • enemmän tietoisuutta

      Energiajuoma on terveydeelle vaarallista ,se käyttää kehon omat energiavarastot. Opettajat toimivat ihan oikein.Omat vanhemmat luultavasti ei huoli jkälkikasvun terveydestä.Sama juttu meikit.Allergiat lisäntyy, mitä nuorempi lapsi on .IKÄVÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • Dr Good

      ""Eikö tässä rikota lakia aivan selvästi. Ymmärrän jos virvoitusjuomat ja karkit on kaikki kielletty kouluaikana niin silloin asia on ok. Mutta ei ole todellista lääketieteellistä näyttöä energiajuomien haitoista, on vain mutu-arvailuja.

      Tässä olisi sinulle sitä tietoa, ettei tarvi ihan hurjaa soopaa täällä kirjoitella.

      http://pediatrics.aappublications.org/content/early/2011/02/14/peds.2009-3592.abstract
      Lääketiteellinen tutkimus.

    • kimi

      Älkää viittikö valittaa joka helvetin asiasta. Aina ollaan ruikuttamassa ja huutamassa omien oikeuksien perään. Minä en saa opettaja ottaa oppilaalta esim. puukkoakaan lain mukaan pois, mutta todellakin otan sen pois. Teenkö siinä väärin. Jättäkää lillukanvarret sikseen ja keskittykää töihin perk...

    • petunia61

      Ei voi kuin ihmetellä, miten paljon nykyvanhemmilla on ylimääräistä rahaa, kun sitä on varaa lykätä lasten energiajuomiin ja muuhun turhanaikaiseen ja jopa haitalliseen. Ei sen puoleen, kyllähän monet vanhemmat antavat lapsille tupakkaakin. Minusta pitäisi laatia sellainen laki, että näiltä vanhemmilta otetaan lapsilisät pois. On niitäkin vanhempia, jotka ihan oikeasti tarvitsevat niitä rahoja eivätkä heitä taivaan tuuliin.
      Ja mitä opettajan valtuuksiin tulee, niin jo on kumma, ellei heillä ole oikeutta minkäänlaista kuria laittaa lapsille. Vaikka omat lapset saisivatkin kasvaa myös pellossa, on myös perheitä, joissa opetetaan kunnioittamaan sääntöjä. Joskus vain tuntuu, että he alkavat olla vähemmistö.

    • Sinä siis haluat, että oppilaat voivat viedä kouluihin ihan mitä tahansa, eikä kellään ole oikeutta ottaa sitä pois?

      Koululla on kai jonkinlaiset järjestyssäännöt. Kouluun mennessään oppilaan oletetaan lukeneen ne ja mukautuvan niihin. Pulinat pois. Ja pelikortit takavarikkoon.

    • irsku

      Miksi sä oot vihainen opettajalle?Sun kakara juo energiajuoma oppitunnilla tai ennen ja tulee hurjaksi energiahäiriköksi koko luokalle ja ei anna opettajalle opettaa eli tehdä omia töitä ja lapsille opiskella eli saada tärkeitä tietöjä.Sinulla on velvollisuus opetella omia lapsia oikeaa käytöstä koulussa ja muissa paikoissa kodin ulkopuolella,Ole hyvä vanhempi, tee omasta sapsesta hyvä ihminen.

    • nykyajan äiti

      JOs opiskelija juo tunnilla ja se on jo koulun järjestyssäännöissä kielletty, sen mielestäni saa kaataa alas viemäristä. Jokaisena vuotena minkä olen koulussa istunut ollaan syksyllä luettu luokan kanssa ÄÄNEEN järjestyssäännöt ja käyttäydytty suurin osa niiden mukaan. Jos tekee rikkeen siitä saa kärsiä.

      Ilman muuta opettajat saavat ottaa takavarikkoon tavaroita ja oppilaat saavat hakea ne sitten kansliasta koulunpäivänsä jälkeen. Eikä heti tunnin jälkeen (kuten jotkut tekevät.) Nimi tavaran päälle ja aika koska sen saa antaa takaisin. Ihan idioottimaista toimintaa ettei lasta saisi opettaa tavoille koulussa.

      Tottakai saa ja kotona myös pitää vanhempien ottaa enemmän vastuuta lapsestaan. Ei tule viikkorahoja jos töppäilee koulussa tai lähtee karkuun kotoa. Kummallisia nämä nykyajan vanhemmat!?!?!?!!!

      • nykyajan äiti

        Lisäksi energiajuomien ostaminen kielletyksi alle 18 vuotiailta. JA ilman muuta mielestäni tupakka-askit (vaikka olisivat täynnä) saa heittää roskiin koulussa jos opettaja huomaa alaikäisen hallussa tupakkatuotteita!!


    • oopsista

      Ihan oikein toimivat.

      Miksi lasten tai aikuistenkaan pitäisi juoda energiajuomia? Niillä on yhtä vähän hyviä vaikutuksia kuin tupakalla.

      Lapset lähinnä matkii aikuisten alkoholikulttuuria. Jos on tölkki kädessä, joku voi luulla että se on kaljaa = kapinallinen, kovis. Ei siinä juonnissa muuta syytä ole.

      Koska vanhemmat paskat välittää lapsistansa, on hyvä, että edes koulu rajoittaa teinien itsetuhoista käytöstä. Niinkuin sanottu, kahvi ajaa saman asian, on terveellisempi, halvempi eikä pilaa hampaiden kiillettä niin ärhäkästi.

    • äitioikeuteenhalasi

      taas yks provo voi mikä teitä vaivaa. kerro miten opettajat voi opettaa jos nykyään eivät he saa tehdä myyta kun istua luokan edessä ja puhua. oppilaat tekee mitä tahtoo eikä siihen saa puuttua. ja jos koittaa puuttua haastaa ylisuojelevat vanhemmat oikeuteen. herätkää jo kun nuorison käytös menee kokoajan huonommaksi ja opettajien sekä vanhempien oikeuksia puuttua pienennetään ja pistetään pykälien taakse niin olisiko asiassa ns syy seuraus suhdetta

    • 45559666666666666666

      Ilman muuta se on hyvä että opettajilla on oikeuksia. Minusta opettajilla tulisi olla myös oikeus lyödä lapsia. Niitä on kuitenkin sellaisia paskiaisia joista ei ainakaan lyömättä tule mitään muuta kuin entistä pahempia paskiaisia.
      Eduskunta säätä lait minkä mukaan opettajilla on oikeuksia. Ja näissä koulutusasioissa eduskunta ihan oikeasti päättääkin, toisin kuin mitä talouspuolen jutuissa missä se on taloutta hallitsevien tahojen lobbarien liekanarussa.

      • tyhmät stadilaiset

        Oppitunneilla opiskellaan, ei juoda eikä syödä. Syödä voi oppitunnin ulkopuolella


      • 114

        Käytäntö olisi selkeä kun laadittais laki aivan niin kuin esim.keskioluesta et alle18v.kielletty ja piste


    • hienoa huomata

      että vihdoinkin opettajilla on valtuudet pistää pullapersekakarat
      ruotuun vaikka väkisin.
      Jos kotona lusikalla annetaan, niin ei kai sitä muuallakaan
      osata olla. Aina parempi, jos opettajat saisivat vetää turpaan
      pikkuäpäriä oikein kunnolla.

    • Kurinpitoa

      Ei, opettajalla ei ole oikeutta kerätä oppilaiden omaisuutta, eikä edes tarkstaa mitä laukussa on.

      Mutta se ei tule näille pullopersekakaroille myöskään yllätyksenä että energiajuomien vieminen kouluun on kielletty koulun säännöissä, vaan uhmaavat niitä tahallaan.

      Kai se oikea rangaistus olisi ensin istuttaa jälki-istunnossa ja jos se ei auta niin ensin määräaikenen erottaminen koulusta ja sitten kokonaan erottaminen.

      Itse olen sitä mieltä että noille tottelemattomille kersoille tekisi hyvää saada selkäänsä, mutta sehän ei ole nykyisin sallittua.

    • Myös äiti :)

      Hmm... Voiskohan tuossa toimia paremmin kompromissi?

      Jos kokeilisi sellaista, että opettaja takavarikoisi energiajuomat loppupäiväksi? Koulun jälkeen saisi juomansa takaisin, sekä helmi.reissuvihkoon sitten opettaja kirjoittaisi, että Energiajuoma on takavarikoitu lapselta päivän ajaksi ja luovutettu takaisin koulupäivän päätteeksi. Näin tietämättömät vanhemmat saisivat tietää, että oma lapsi niitä energiajuomia on ostellut ja näinollen osaisi puuttua asiaan tavalla jonka katsoo parhaaksi.

      En henk. koht. usko, että todellisuudessa kovinkaan moni lapsen vanhempi on hoksannut, että oma lapsi on niitä juomia ostellut. Ja onhan se kamalan vaikea tuollaista kontrolloida kun nämähän eivät ole lapselle laittomia ostaa.

      Ehkä eduskunnassa pitäisi hieman tätä lakia säätää jos kerta tämä asia näin paljon Suomessa puhututtaa? Etenkin jos ne juomat ovat lapsille todellisuudessa haitaksi/vaaraksi.

      • että näin...

        Kyllä vanhempien PITÄÄ tietää, mitä lapset tekevät. Silloinkin, kun eivät ole silmä kovana seuraamassa. Tiedätkö, miten se onnistuu? Kun on pienestä asti rajat, joita ei ole mahdollisuus olla noudattamatta, osaa käyttäytyä isompanakin ja myös "selän takana". Samalla kun saa rajojen rinnalla rakkautta, oppii myös itse sitä antamaan ja haluaakin tuottaa vanhemmilleen hyvää mieltä. Siitä tulee itsekin iloisemmaksi kuin huomion hakemisesta. Kun raa hyväksyntää ilmankin.

        Sitä on kunnioittaminen. Ja sen on oltava molemminpuolsita, kuitenkin niin, että vanhemmat ovat tahtipuikoissa eikä toisin päin. Omat vanhempani sanoivat aina, että heillä on silmät selässäkin. Jossain kohtaahan sen tajusi, että ei siellä mitään ole mutta kyllä niiden kuvainnollisen katseen tunsi polttavan, jos kolttosia teki. Ja hävetti.


    • Toisin ajatteleva

      Kahvilat kouluista pois. karkkipuodit ja virvoitus juomat jos niin ajatellaan niin säästyy taas vanhemmila raha perjantai pulloon. energia juoma = kahvi ja kahvissakin on haitallisemmat vaikutukset. Silti ainakin minun aikanani (5 vuotta sitten) oli kahvila koulussa jota piti silloin tällöin ranskan ryhmä tai muu leiriä/retkeä varten rahaa tarviva. eikä kahvista tommosta älämölöä pidetä ja lisäksi kun ihmiset kutsuvat muita kylään tarjotaan kahvia eli onko ajatus että tuopas kuolee nuorempana kun juotan sille kahvia. Itse en usko noihin vaikutuksiin!

    • no voi moro

      Meidän ala-asteella aikanaan koulun rehtori joka myös opetti ensimmäistä luokkaa, löi puukässäluokasta hakemallaan nuijalla mäsäksi kauko-ohjattavan auton, jonka kaksi poikaa (veljekset) olivat tuoneet kouluun ja leikkivät sillä kielloista huolimatta.

      Tällainen rangaistus tuskin oli ihan sääntöjen mukaista, kyseessä oli kuitenkin arvokasta omaisuutta. Mutta että joku itkee jostain energiajuoman menettämisestä? No voi byhyy!

      Hyvä vaan että opettajat takavarikoivat energiajuomia tai kaatavat pois. Naperoiden ei kuuluisi mitään energiajuomia lipitellä. Energiajuomien liikakäyttö tekee lapsista varmasti aivan keskittymiskykyvyttömiä, mikä haittaa opetusta, ja se on jo yksistään hyvä syy kieltää energiajuomat koulussa. Mistä lähtien karkkiakaan on saanut napostella koulussa? Käsittääkseni ne ovat vapaa-ajan juttuja.

      Ongelman ydin on se, että monilla energiajuoman kulutus lähtee käsistä, eikä kukaan pysty säännöstelemään sitä, kuinka monta tölkkiä naapurin Pekka kiskoo energiajuomaa päivässä. Ja kun kyseessä on vielä ala-asteikäiset lapset tai teini-ikäiset, ei heillä vielä ole välttämättä niin hyvää harkintakykyä ja ymmärrystä siitä, miten he tuohoavat tuolla terveyttään ja tuhlaavat rahansa.

      Tämän takia energiajuomiin pitäisi laittaa ikäraja kaikkialla, ei vaan yksittäisissä kaupoissa joissa kauppias näin päättää. Kun alaikäiset eivät kerta osaa käyttää tuotetta kohtuudella ja liikakulutusta on vaikea valvoa, ei jää paljoa vaihtoehtoja.

    • Maalais tollo

      Tuskin ainakaan täällä maaseudulla opettajat välittävät siitä, vaikka laki kieltäisi takavarikoimasta oppilaalta tavaroita. Eikä oppilas uskalla kotonaan edes kertoa, että opettaja on ottanut juoman pois, koska sitten vanhemmat suuttuisivat oppilaalle, eivät opettajalle.

    • mukava tietää

      ettei yksikään näistä velttopaskoista tule koskaan
      pääsemään töihin, vaan joutuvat kortistoon
      loppuiäkseen.

    • Mölöt kuriin

      On aivan oikein takavarikoida älämölöjen limut. Takavarikoidut saa sitten noutaa posesta puolituntia koulunpäättymisen jälkeen ja noutamattomista tavaroista peritään säilytysmaksu 12e per tunti. Jos näitä säilytysmaksuja kertyy yli 50e on koululla oikeus ja velvollisuus erottaa oppilas ja siirtää tapaus sossuhorojen käsittelyyn.

    • kapteeni kaihi

      Jos energiajuomat on kielletty tunneilla ja koulussa niin sitten onpi hyvä mietiskellä, miksi edes tuo ES kouluun...

    • joku

      opettajilla ei ole oikeutta tommoiseen vaikka energia juomat eivät olekkaan terveellisiä.

    • KAHVIT POIS OPEILTA!

      Energiajuomassa on VÄHEMMÄN kofeiinia kuin kupillisessa KAHVIA.

      KAHVIT POIS OPETTAJILTA!!!

      Jos oppilaat eivät saa juoda kofeiinia kun se on muka niin vaarallista,
      niin miksi opettajien pitää litkiä kahvia joka välitunti?

      Näyttäkää opet esimerkkiä luopumalla itsekin kahvin juonnista!

      P.S. Saako lapset juoda kahvia vaikkeivät saa energiajuomaa?
      Mikäs logiikka tässä on?

      • Etkö osaa ?

        VÄÄRIN meni. Energiajuomissa on ENEMMÄN kofeiinia kuin kahvissa ja lisäksi tauriinia ! Opettele lukemaan tuoteselosteita. Jos et osaa, opettaja voi auttaa!


    • TimppaTT

      Juu moon nähny monta kertaa kun opettaja katkaisee täysin aiheetta liidun. Törkeää huolimattomuutta!

      • lilac<3

        NO VITTU MIKS,TE ETTE PUHU!!!


    • es

      ei viddu maget. es on hyvää ja aina viljamin kaa juodaa es salaa opelt. jos näkee nii rupee kuumottaa

    • Siitä se pahenee

      Meiltä otetaan kaikki kynät, kumit, paperit ja vaatteetkin pois. Yliopistossa tosin, mutta on se silti varmasti laitonta vaikka täysikäisiä kaikki onkin. Luulisin ainakin?

    • Juo lapsi, juo!

      Ei saa mitään kieltää, ei koulussa eikä missään.. Mukulat saa räkiä ja potkia henkilökuntaa ja, jos yrität käsilläsi estää saat syytteen. Onneksi ne yleensä saavat syyttämättäjättämispäätöksen, mutta pitkään joutuu odottelemaan ja lisäsyytöksiä kuuntelemaan. Puolustautua ei voi, koska vaitiolovelvollisuus tarkoittaa, ettei saa kertoa miksi silmä on musta tai vaatteet rikki alituiseen. Toki työterveyshuoltoon ilmoitetaan ja lastensuojeluun, muttei se ketään kuriin saa. Alkavat vain syyttää esimiestä, koulutoimistoa tai jotain muuta kuin sitä turpaan vetänyttä pentua..

    • KAHVIKIELTO KAIKILLE

      KIELLETÄÄN KAHVIN JUONTI KAIKILTA!!

      Siinä on niin paljon vaarallista kofeiinia ettei kenenkään tulisi juoda sitä!

      Jos todellisuudessa haluatte suojella lapsia energiajuomilta, niin lopettakaa itsekin kahvin juonti, älkääkä antako sitä myrkkyä lapsillekaan.

      Kofeiinin määrä eri kahvijuomissa:
      Suodatinkahvi (1.25 dl) 90 – 110 mg
      Pannukahvi (1.25 dl) 70 – 90 mg
      Espresso (0.3 dl) 80 – 90 mg
      Cappuccino (sis. 0,3 dl espressoa) 80 – 90 mg
      Latte (sis 0,3 dl espressoa) 80 – 90 mg
      Pikakahvi (1.25 dl) 30 – 90 mg

      Energiajuomassa on 32mg/100ml.

      KAHVI ON MYRKKYÄ!

    • Muistakaa nyt kummiskin jot se energiajuoma on eräille kannattava bisnes jopa suuvettäkin parempi.

    • kokenutkin

      kuka valvoo sitten viranomaisia ja opettajia.hekinhän voivat olla millaisia tahansa kuten urheilijat.yhdessä tyhmyys tivistyy.ei kannettu vesi kaivossa pysy.niin monta mieltä kuin miestäkii ...................

    • 16v

      ite en antais mitään opettajille esim: nuuskaan vasta silloin annan/joudun antamaan omaisuutta kuin poliisit käskee:D:D kokemusta on...(JA AINOASTAAN POLIISEILLA ON OIKEUS TAKAVARIKOIDA OMAISUUTTA)

      • ja nuuska on suomessa laitonta, urpo.


    • hyxrjnxryj

      Jos oppilaalla on juomapullo repussa tai muussa paikassa kuin näkyvillä pulpetin päällä tai kädessä, takavarikointi on väärin.

      Opettajat saavat kieltää eväät, karkit ja juomat oppilaalta tunnilla, koska ne usein häiritsevät oppilaiden keskittymistä tehtäviin.

      Opettajan täytyy kuitenkin varoittaa oppilaille mahdollisesta takavarikointitoimenpiteestä ennen kuin näin on päässyt tapahtumaan.

      • 23566

        Meinaatko et niitä ihan oppilaiden repuista tongitaan? Ei kai nyt sentään, vaan jos juo tunnilla, niin mennyt viemäriin.


    • Energyking

      Ja paskan vitut,vittu energijuoat maksaa eurosta kolmeen euroon,tuojan on ihan silkka ryöstyä kaataa ne viemäriin

    • OoiooioO

      Öö... koulussa ei mun aikana ollut edes Cokis automaatteja
      , mut mut... miksi pitäisi juoda ?

      Eiks sen ehdi tehdä siin samalla kun menee piiloon tupakalle? x)

    • N

      Voisimpa tuohonkin.

    • EI saa TUTKIA

      Opetusministeri Jukka Gustafssonin (sd) mielestä koulut ja opettajat tarvitsevat lisää keinoja

      Opetusministeriössä valmistellaan parhaillaan esitystä perusopetuslain muuttamisesta

      Nykylain mukaan opettaja EI saa tutkia oppilaiden laukkuja tai taskuja!

    Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5604
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2486
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1977
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      57
      1718
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      10
      1281
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe