Ensimmäisen vuos.sad. vastuunkantajat...

jaakobista

Jehovan-todistajien "hallintoelin" koostuu "voidelluista" , he toimivat vastuullisessa asemassa sillä heillä on velvollisuus pitää huolta parhaansa mukaan "lampaista", kuinka ankarasti kohtelemme heitä, asetammeko heidät "jalustalle" ja sen jälkeen odotamme heiltä täydellistä "suoritusta" ja mikäli huomaamme jotakin huomautettavaa, olemme tuomareita jotka tuomitsevat _tekojen mukaan_ ilman että yrittäisimme ymmärtää heidän inhimillistä erehtyvyyttään, ilman että soveltaisimme anteeksiantamuksen periaatetta ja ilman että kohdistaisimme heihin pitkämielistä ymmärtäväisyyttä?

Millainen toimintaympäristö oli Apostoleilla, saattoivatko he joskus erehtyä Pyhänhengen virassa ja ohjauksessa?
- kyllä Apostolitkin tekivät virheitä, voimme lukea Raamatusta näistä tapahtumista:
Gal.2:
11 Mutta kun Keefas tuli Antiokiaan, vastustin häntä* vasten kasvoja, koska hänet oli osoitettu syylliseksi. 12 Sillä ennen kuin eräät miehet saapuivat Jaakobin luota, hänellä oli tapana syödä kansakuntien ihmisten kanssa, mutta kun he saapuivat, hän ryhtyi vetäytymään pois ja erottautumaan, koska hän pelkäsi ympärileikattujen luokkaan kuuluvia.* 13 Muutkin juutalaiset liittyivät häneen tässä teeskentelyssä, niin että heidän teeskentelynsä* vei Barnabaankin mukanaan.

- Apostoli Paavali haluaa ojentaa Keefasta eli Pietaria, hän osoittaa Pietarille tämän "ihmisorjailun" ja ulkokultaisuuden sillä Pietari pelkäsi juutalaisten arvostelua hänen syömisestään pakana-kristittyjen seurassa, tiedämme Raamatun kertomuksista että Pietari oli hyvin inhimillinen ihminen, hän erehtyi, Jeesuskin moitti henkilökohtaisesti Pietaria ja joka kerta Pietari oppi lisää Jumalan tavasta oikaista.
- Tuomitsemmeko me Pietarin? , vaiko ymmärrämmekö hänen erehtyvyytensä ja arvostamme häntä Jeesuksen veljenä ja seuraajana?

Toinen esimerkki:
Apt.15:

36 Mutta muutamien päivien kuluttua Paavali sanoi Barnabaalle: ”Palataan ennen kaikkea katsomaan veljiä kaikkiin niihin kaupunkeihin, joissa me julistimme Jehovan* sanaa, nähdäksemme kuinka he voivat.” 37 Barnabas oli puolestaan päättänyt ottaa mukaan myös Johanneksen, jota kutsuttiin Markukseksi. 38 Mutta Paavali ei katsonut oikeaksi ottaa tätä mukaan, koskapa hän oli poistunut heidän luotaan Pamfyliasta eikä ollut lähtenyt heidän kanssaan työhön. 39 Tällöin sattui kiivas suuttumuksen purkaus, niin että he erosivat toisistaan, ja Barnabas otti mukaansa Markuksen ja purjehti Kyprokseen. 40 Paavali valitsi Silaksen

- Tässä esimerkissä vastuunkantajat olivat erimielisiä henkilökysymyksessä, he riitaantuvat keskenään ja jatkavat eritietä.
- Tuomitsemmeko heidät, Paavalin ja Barnabaan kelpaamattomaksi tehtäväänsä? - vaiko ymmärrämme heidän hyvän tarkoituksensa Jeesuksen lähettäminä hyvän uutisen julistajina ja vastuunkantajina osoittaen ymmärrystä ja anteeksiantamusta heidän heikkouksilleen inhimillisesti erehtyvinä ihmisinä jotka kuitenkin ovat Jeesuksen kutsumia työtovereita ja voideltuja Jeesuksen veljiä?

Vielä eräs esimerkki:
1Kor.1:
11 Sillä ne, jotka ovat Kloen huonekuntaa, toivat minulle ilmi teistä, veljeni, että keskuudessanne on erimielisyyksiä. 12 Tarkoitan sitä, että kukin teistä sanoo tällaisia: ”Minä kuulun Paavalille”, ”Mutta minä Apollokselle”, ”Mutta minä Keefaalle”, ”Mutta minä Kristukselle”. 13 Kristus on jaettuna! Ei kai Paavalia pantu paaluun* teidän puolestanne? Tai kastettiinko teidät Paavalin nimessä?

- Korinton seurakunta oli alkanut "puolueellistua", toiset kannattivat enemmän Paavalia ja toiset Pietaria tai Apollonia.
He olivat eripuraisia keskenään, oliko tämä Apostolisten vastuunkantajien aiheuttama tilanne, voimmeko syyttää heitä siitä etteivät he olleet osanneet antaa tarvittavia ohjeita etukäteen välttääkseen "puolueellistumisen" seurakunnassa?
Pidämmekö siksi vastuunkantajia kelpaamattomina tehtäväänsä, emmekö saa tarvittavaa näyttöä heidän toimimisestaan Pyhänhengen ohjauksessa tämän inhimillisen erehtyvyyden johdosta joka aiheutti kuvatun tilanteen?

- Vaiko ymmärrämme anteeksiantamuksen tärkeyden ja annamme tukemme luottamuksen ilmauksena ensimmäisen vuosisadan _vastuunkantajille_ eli paimenille joita Jehovan-todistajien keskuudessa edustaa ns. hallintoelin.

Raamattu paljastaa kyseiset tapahtumat peittelemättömästi, niillä on opetuksellinen merkitys, ne osoittavat että Jeesuksen seuraajat ovat erehtyväisiä ihmisiä, ne osoittavat että anteeksiantamus on tärkeä ja että sitä tarvitsee jokainen, tässä anteeksiantamuksen hengessä Apostolit ja ensimmäisen vuosisadan seurakunta jatkoi toimintaannsa hyvän uutisen todistajina. Myös edelläkuvatut tapahtumat saivat lopulta sovinnollisen ratkaisun.

- Voimmeko olla sovinnollisia ja hyväksyä myös tässä kerrotut Raamatun tapahtumat opetuksellisiksi niin ettei kenenkään tarvitse loukkaantua tähän keskustelun avaukseen poistattaakseen sen "sopimattomana" Jehovan-todistajuutta käsittelevälle palstalle?

18

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Selventäjä

      ((((jaakobista))))
      22.9.2012 21:55

      "- Voimmeko olla sovinnollisia ja hyväksyä "

      Joh. 14:6

      Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.

      Hallintoelin, joka on ottanut itselleen roolin ja valtuuden, mikä kuuluu ainoastaan Jeesukselle Kristukselle. Jeesus sanoi: ”Minä olen tie, totuus ja elämä”. Vartiotorniseura sanoo: Olemme samaa mieltä että hän on tie, mutta me olemme tie hänen luokseen. Heidän julkaisunsa antavat sellaisen käsityksen, että kristityt voivat olla yhteydessä Jeesukseen ainoastaan Vt-organisaation kautta. He sanovat: Hän on kyllä totuus, mutta me olemme kanava jonka kautta kaikki totuus tulee. He myös sanovat: Kyllä, hän on elämä, mutta kukaan ei voi saada elämää jos ei liity meidän organisaatioomme.

      Hyväksyä mitä?

      • DH-2012

        > Hallintoelin, joka on ottanut itselleen roolin ja valtuuden, mikä kuuluu ainoastaan Jeesukselle Kristukselle. Jeesus sanoi: ”Minä olen tie, totuus ja elämä”. Vartiotorniseura sanoo: Olemme samaa mieltä että hän on tie, mutta me olemme tie hänen luokseen. Heidän julkaisunsa antavat sellaisen käsityksen, että kristityt voivat olla yhteydessä Jeesukseen ainoastaan Vt-organisaation kautta. He sanovat: Hän on kyllä totuus, mutta me olemme kanava jonka kautta kaikki totuus tulee. He myös sanovat: Kyllä, hän on elämä, mutta kukaan ei voi saada elämää jos ei liity meidän organisaatioomme. <

        Ja höpöhöpö.
        Jeesus itse kertoi, mikä on pelastumisen ja tuomion peruste:

        "34 Sitten kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: ’Tulkaa, te Isäni siunaamat, perikää se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti. 35 Sillä minun tuli nälkä, ja te annoitte minulle syötävää; minun tuli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Olin vieras ihminen, ja te otitte minut vieraanvaraisesti vastaan, 36 alaston, ja te vaatetitte minut. Minä sairastuin, ja te huolehditte minusta. Olin vankilassa, ja te tulitte luokseni.’ 37 Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: ’Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juotavaa? 38 Milloin näimme sinut vieraana ihmisenä ja otimme sinut vieraanvaraisesti vastaan, tai alastomana ja vaatetimme sinut?39Milloin näimme sinut sairaana tai vankilassa ja tulimme luoksesi?’ 40 Ja kuningas sanoo heille vastaukseksi: ’Totisesti minä sanon teille: sen, mitä teitte yhdelle vähäisimmistä näistä minun veljistäni, sen te teitte minulle.’" Matt. 25:34-40

        Jeesus osoittaa, että lopun aikana maan päällä on ihmisiä, joita hän sanoo 'veljikseen' ja se, miten kukin suhtautuu näihin ihmisiin, ratkaisee sen, tuleeko hän pelastumaan vai ei.

        -DH-


    • Pii on 3.0

      ..." Että Jeesuksen seuraajat olivat erehtyväisiä ihmisiä , .."-
      Ei sillä voida puolustella nykyajan Profeetallisiksi laadittujen ennustelujen epäonnistumista ,
      Jeshuahan sanoi , että ,- Profeettoja kuulkaa , sillä Minusta he ovat ilmoittaneeet , " -
      Vanhan Liiton oikeat profeetat eivät erehtyneet silloin , kun saivat Korkeimman ilmoituksen . Väärät profeetat menivät harhaan , mm ,Kenaanan , joka nousi jeremiaa vastaan ,
      Tuo _paruusia on sama juttu , Jeshuahan sanoi , "Juudan huoneelle , " -" Te ette näe minua, - ennen kuin sanotte , -" kiitetty olkoon Hän , joka tulee jahven nimessä ! " -
      Lihallinen Israel ei ole sitä vielä sanonut .
      Siis juuda ja Efraim .

    • Aika käy armotta Jt-johtajia vastaan paljastaen heidät vääriksi profeetoiksi.
      Ensimmäisillä kristityillä ei ollut hallintoelintä.

    • w00 1/1 s.31

      Varhaiskristityillä ol kyllä hallintoelin.

      Yhtenäistä, maailmanlaajuista seurakuntaa tarvittiin edistämään ykseyttä. Kristityt oppivat ’puhumaan yhtäpitävästi’ (1. Korinttilaisille 1:10).

      Tämä oli todella tärkeää.
      Seurakunnan jäsenillä oli erilainen koulutus- ja yhteiskunnallinen tausta.
      He puhuivat eri kieliä, ja heillä oli ilmeisiä luonne-eroja
      (Apostolien teot 2:1–11).
      Aika ajoin heillä oli vilpittömiä mielipide-eroja.

      Seurakunnassa kristittyjä kuitenkin autettiin ratkaisemaan tällaisia erimielisyyksiä. (Apostolien teot 15:1, 2; Filippiläisille 4:2, 3.)

      Sellaisissa vakavissa kysymyksissä, joita paikalliset vanhimmat eivät onnistuneet ratkaisemaan, käännyttiin kypsien matkavalvojien,
      esimerkiksi Paavalin, puoleen.

      Tärkeät oppikysymykset ohjattiin Jerusalemissa toimivalle hallintoelimelle. Alkujaan hallintoelin muodostettiin Jeesuksen Kristuksen apostoleista,
      mutta myöhemmin sitä laajennettiin ja siihen otettiin mukaan Jerusalemin seurakunnan vanhimpia.

      Kukin seurakunta tunnusti, että hallintoelin ja sen edustajat olivat saaneet Jumalalta valtuuden organisoida palvelusta, nimittää miehiä palvelusasemiin ja tehdä päätöksiä oppikysymyksissä.

      Kun hallintoelin ratkaisi jonkin kysymyksen,
      seurakunnat hyväksyivät päätöksen ja ”iloitsivat rohkaisusta”
      . Kts Apostolien teot 15:1, 2, 28, 30, 31-.
      Jehova siis käytti järjestöä ensimmäisellä vuosisadalla
      http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/2000005?q=varhaiskristityt&p=par

      • Ei ollut mitään Jerusalemin hallintojohtoa. Seurakuntia hallittiin itsenäisesti.
        Mikään ei viittaa siihen, että Jerusalemisissa oltaisiin kokoonnuttu säännöllisesti.
        Jos keskusjohto olisi ollut olemassa Paavali olisi varmasti ollut kiinnostunut työnsä järjestämisestä sen kautta.
        Kannattaa lukea Galatalaiskirje 1:1 ja 1,16:17. sekä Gal.1:18.
        Kahden ensimmäisen vuosidan aikana seurakunnat olivat itsehallinnollisia ja riippumattomia ja vanhinten valta oli rajoitettu paikallisseurakuntiin.
        Lisäksi kirkkoisät ja historijoitsijat eivät tunne tälläisen hallintoelimen olemassaoloa Jerusalemissa.
        Ja missä on "Hallintoelimen" säilynyt kirjeenvaihto?
        Tokihan alkuseurakunnat olisivat vaalineet niitä aarteinaan.


      • itestääselevyys:
        MarkkuP kirjoitti:

        Ei ollut mitään Jerusalemin hallintojohtoa. Seurakuntia hallittiin itsenäisesti.
        Mikään ei viittaa siihen, että Jerusalemisissa oltaisiin kokoonnuttu säännöllisesti.
        Jos keskusjohto olisi ollut olemassa Paavali olisi varmasti ollut kiinnostunut työnsä järjestämisestä sen kautta.
        Kannattaa lukea Galatalaiskirje 1:1 ja 1,16:17. sekä Gal.1:18.
        Kahden ensimmäisen vuosidan aikana seurakunnat olivat itsehallinnollisia ja riippumattomia ja vanhinten valta oli rajoitettu paikallisseurakuntiin.
        Lisäksi kirkkoisät ja historijoitsijat eivät tunne tälläisen hallintoelimen olemassaoloa Jerusalemissa.
        Ja missä on "Hallintoelimen" säilynyt kirjeenvaihto?
        Tokihan alkuseurakunnat olisivat vaalineet niitä aarteinaan.

        No voe tokkiisa.
        osa kirjeenvaihostahan on säilynynnä Raamatussa,
        ettekö työ sitä tajuva? :D


      • 2143
        itestääselevyys: kirjoitti:

        No voe tokkiisa.
        osa kirjeenvaihostahan on säilynynnä Raamatussa,
        ettekö työ sitä tajuva? :D

        niinmpä :D
        Vuoden 33 helluntaina Jehova ei vuodattanut pyhää henkeään joidenkuiden toisistaan erillään olevien uskovien päälle, vaan _ryhmän_ päälle, johon kuuluvat miehet ja naiset olivat tulleet yhteen ”samaan paikkaan”, Jerusalemin kaupungissa sijaitsevaan ylähuoneeseen (Apostolien teot 2:1).

        Tuolloin muodostettiin kristillinen seurakunta
        , josta tuli _kansainvälinen järjestö._
        Tämä osoittautui todelliseksi siunaukseksi varhaisille opetuslapsille. Miksi?

        Ensinnäkin heille oli annettu tärkeä tehtävä,
        saarnata Jumalan valtakunnan hyvää uutista
        lopulta ”koko asutussa maassa” (Matteus 24:14).

        Seurakunnassa uudet käännynnäiset pystyivät oppimaan kokeneilta uskonveljiltään, miten tehdä saarnaamistyötä.

        Pian Valtakunnan sanoma levisi kauas Jerusalemin muurien ulkopuolelle. Apostoli Pietari kirjoitti vuosina 62–64 ensimmäisen kirjeensä kristityille,
        jotka olivat ”hajallaan Pontoksessa, Galatiassa,
        Kappadokiassa, Aasiassa ja Bithyniassa”,
        alueilla jotka kaikki kuuluvat nykyiseen Turkkiin (1. Pietarin kirje 1:1).

        Lisäksi uskovia oli Palestiinassa, Libanonissa, Syyriassa, Kyproksessa, Kreikassa, Kreetassa ja Italiassa.
        Kun Paavali kirjoitti kolossalaisille vuosien 60 ja 61 välisenä aikana,
        hyvää uutista oli ”saarnattu kaikessa luomakunnassa,
        joka taivaan alla on” :D
        (Kolossalaisille 1:23).


      • hmmmm...?
        MarkkuP kirjoitti:

        Ei ollut mitään Jerusalemin hallintojohtoa. Seurakuntia hallittiin itsenäisesti.
        Mikään ei viittaa siihen, että Jerusalemisissa oltaisiin kokoonnuttu säännöllisesti.
        Jos keskusjohto olisi ollut olemassa Paavali olisi varmasti ollut kiinnostunut työnsä järjestämisestä sen kautta.
        Kannattaa lukea Galatalaiskirje 1:1 ja 1,16:17. sekä Gal.1:18.
        Kahden ensimmäisen vuosidan aikana seurakunnat olivat itsehallinnollisia ja riippumattomia ja vanhinten valta oli rajoitettu paikallisseurakuntiin.
        Lisäksi kirkkoisät ja historijoitsijat eivät tunne tälläisen hallintoelimen olemassaoloa Jerusalemissa.
        Ja missä on "Hallintoelimen" säilynyt kirjeenvaihto?
        Tokihan alkuseurakunnat olisivat vaalineet niitä aarteinaan.

        Juudaan kirje
        Raamatun kreikkalaisten kirjoitusten henkeytetty kirje, jonka kirjoitti Juudas, Jaakobin veli ja näin ollen ilmeisesti myös Jeesuksen Kristuksen velipuoli (ks. JUUDAS nro 5).
        Tämä
        _yleiskirje_
        on osoitettu ”kutsutuille, jotka ovat rakastettuja Jumalan, Isän, yhteydessä ja Jeesukselle Kristukselle varjeltuja”,
        ja sitä oli ilmeisesti määrä
        _kierrättää_
        kaikkien kristittyjen keskuudessa (Ju 1).


      • itestääselevyys: kirjoitti:

        No voe tokkiisa.
        osa kirjeenvaihostahan on säilynynnä Raamatussa,
        ettekö työ sitä tajuva? :D

        Yksityishenkilöiden kuten Paavalin, Juudaan ja Johanneksen kirjoittamat kirjeet eivät ole sama asia kuin "Hallintoelin".


      • hmmmm...? kirjoitti:

        Juudaan kirje
        Raamatun kreikkalaisten kirjoitusten henkeytetty kirje, jonka kirjoitti Juudas, Jaakobin veli ja näin ollen ilmeisesti myös Jeesuksen Kristuksen velipuoli (ks. JUUDAS nro 5).
        Tämä
        _yleiskirje_
        on osoitettu ”kutsutuille, jotka ovat rakastettuja Jumalan, Isän, yhteydessä ja Jeesukselle Kristukselle varjeltuja”,
        ja sitä oli ilmeisesti määrä
        _kierrättää_
        kaikkien kristittyjen keskuudessa (Ju 1).

        Kuuluiko Juudas muka Hallintoelimeen?


      • Dh-2012
        MarkkuP kirjoitti:

        Kuuluiko Juudas muka Hallintoelimeen?

        > Kuuluiko Juudas muka Hallintoelimeen? <

        Siitä ei ole tietoa. Hänen veljensä Jaakob kuului ja hänen kirjeensä oli samoin tarkoitettu kaikille kristittyjen seurakunnille.
        Heprealaiskirje oli kirjoitettu tietyllä alueella olvien kristittyjen seurakunnille, se oli ilmeisesti Paavalin kirjoittama. Vastaa hyvin nykyisten matkavalvojien kirjeitä, siis kohderyhmältään.

        -DH-


      • Puhdas Karttaja
        itestääselevyys: kirjoitti:

        No voe tokkiisa.
        osa kirjeenvaihostahan on säilynynnä Raamatussa,
        ettekö työ sitä tajuva? :D

        Ei sitä kirjeenvaihtoa Raamatussa ole, mutta kyllä sen on oltava olemassa. Jerusalemin hallintoelimen on täytynyt lähettää täsmällisiä ohjeita koko tunnettuun maailmaan. Aivan kuten Jehova Jumalaa edustava Uskollinen ja Ymmärtäväinen Orjakin nykyisin tekee. Niitä ei vain ole löydetty vielä.


      • Dh-2012 kirjoitti:

        > Kuuluiko Juudas muka Hallintoelimeen? <

        Siitä ei ole tietoa. Hänen veljensä Jaakob kuului ja hänen kirjeensä oli samoin tarkoitettu kaikille kristittyjen seurakunnille.
        Heprealaiskirje oli kirjoitettu tietyllä alueella olvien kristittyjen seurakunnille, se oli ilmeisesti Paavalin kirjoittama. Vastaa hyvin nykyisten matkavalvojien kirjeitä, siis kohderyhmältään.

        -DH-

        Galatialaiskirjeitä tutkimalla selviää, ettei Paulus saanut mitään jatkuvaa ohjausta "keskusjohdosta".
        Se että Jerusalemissa päätettiin ympärileikkauksesta oli poikkeustapaus.
        Lisäksi päätöksen tekivät KOKO seurakunta, eivätkä harvat miehet.


      • Pii on 3.0
        2143 kirjoitti:

        niinmpä :D
        Vuoden 33 helluntaina Jehova ei vuodattanut pyhää henkeään joidenkuiden toisistaan erillään olevien uskovien päälle, vaan _ryhmän_ päälle, johon kuuluvat miehet ja naiset olivat tulleet yhteen ”samaan paikkaan”, Jerusalemin kaupungissa sijaitsevaan ylähuoneeseen (Apostolien teot 2:1).

        Tuolloin muodostettiin kristillinen seurakunta
        , josta tuli _kansainvälinen järjestö._
        Tämä osoittautui todelliseksi siunaukseksi varhaisille opetuslapsille. Miksi?

        Ensinnäkin heille oli annettu tärkeä tehtävä,
        saarnata Jumalan valtakunnan hyvää uutista
        lopulta ”koko asutussa maassa” (Matteus 24:14).

        Seurakunnassa uudet käännynnäiset pystyivät oppimaan kokeneilta uskonveljiltään, miten tehdä saarnaamistyötä.

        Pian Valtakunnan sanoma levisi kauas Jerusalemin muurien ulkopuolelle. Apostoli Pietari kirjoitti vuosina 62–64 ensimmäisen kirjeensä kristityille,
        jotka olivat ”hajallaan Pontoksessa, Galatiassa,
        Kappadokiassa, Aasiassa ja Bithyniassa”,
        alueilla jotka kaikki kuuluvat nykyiseen Turkkiin (1. Pietarin kirje 1:1).

        Lisäksi uskovia oli Palestiinassa, Libanonissa, Syyriassa, Kyproksessa, Kreikassa, Kreetassa ja Italiassa.
        Kun Paavali kirjoitti kolossalaisille vuosien 60 ja 61 välisenä aikana,
        hyvää uutista oli ”saarnattu kaikessa luomakunnassa,
        joka taivaan alla on” :D
        (Kolossalaisille 1:23).

        ...Josta tuli kansainvälinen järjestö ,, -" Tuo nyt kyllä sopii siihen Jeshuan lausumaan , että Johannekseen asti julistetaan jumalan valtakuntaa , ja kaikki tunkevat sinne väkisin , " -
        Kulttiirihistorian professori Veikko Litzen on kirjoittanut kirjan .."Tie Nikeaan , " jossa hän perinjuurin selvittää alkuseurakunnan asemaa kolmen ensimmäisen vuosisadan ajalta ,
        Litzen , joka asuu Roomassa , on ollut tilaisuudessa tutustua alueen kulttuurihistoriaan , ja arkistotietoihin , Hän kertoo , miten Rooman senaatti asetti uusien kulttien toiminnalle lait ., Se koski alussa Bacchuksen kulttia , ja sitten myös kaikkia muita , joita ei oltu Senaatin päätöksella seremoniallistettu ,
        Seurakuntien muodostaminen tapahtui Tarkan järjestyksen vallitessa , Piemimmässäkin paikassa piti olla paikallishallinto , joka sai siten raamatuntekstissä nimen seurakunta , -Se oli nimenomaan Rooman senaatin määräysten mukainen , sillä oli oltava johto , vanhimmisto tai kyläpäälliköt , joiden asettaminen oli pikkutarkkaa,
        Kyse ei ollut mistään hengellistämisestä , vaan Senaatin säätämistä laeista .
        Joita oli hengenmenon uhalla seurattava, esim ,eri riitien toimittamisessa ei saanut olla koolla enempää kuin viisi henkilöä , siihen viittaa raamatun tekstikin , ", missä teitä on koolla kaksi tai kolme , siellä minä ..." -
        sama oli ns -Herran ehtoollisessa , se perustui Rooman lakien ns, Hautausapuyhdistyksiin , joissa sai kokoontua köyhiä ja orjia , Heillä oli rahoittajanaan joku rikas , ns , Patronas , "- Ut ; ssa han kerrotaan , miten Jeshua sanoi oppilailleen , että heidän piti sanoa "
        Isännälle , " ateriasta ja salista , -
        ne eivät siis olleet mitään ns, " hengeiilisiä " asioita , vaan Rooman lakeja ja tapoja ,
        Kristittyjen vaino esim , Neron aikana perustui pitkälti Rooman lakiin joka määräsi tuhopolttajat poltettaviksi ,
        Bacchuksen kultissa naiset juoksivat pimeällä soihdut käsissään , ja siitä muutkin uudet kultit saivat vainon niskaansa . uusia kultteja oli vaikka minkä verran , oli Dianan , Isiksen , Khristoksen ja muitakin ,


    • varh. esimerkit

      Paavalihan on oikein super-matkavalvoja,
      hyvä kristillinen esimerkki.

      Ja matkusti paljon- sekä "tarkasti" seurakuntia samalla, niitä kannustaen ja rohkaisten .

    • pii on 3.0

      " tarkasti seurakuntia , " -
      niimpä kai , mutta se seurakuntien jatkuvuus on ihan toinen lukunsa ,; -
      Paulus sanoi viimeiseesä kirjeessään ,,
      " Mutta minä tiedän , että minun jälkeeni nousee miehiä , jotka puhuvat väärää puhetta , ja Julmia susia , jotka eivät laumaa säästä , -"
      ja historia osoittaa , että niin kävi . Pietarin ja Pauluksen sanotaan kuolleen Roomassa , Paulus ehkä siellä kuolikin , mutta Pietari -tarina on kyllä kehitetty Paavi . uskomuksen pöngäksi . Ensimmäinen il papa oli Damasus ,
      ja ylipäänsä , ensimmäiset apostolit olivat kalastajia , eivät he osanneet lukea ,
      leevi tullimiehenä tunsi rahat , mutta vasta Paulus oli lukutaitoinen ,
      Miten oppimattomat Simeon ja kumppanit puhuivat vanhimmiten kuin Opetetut kirjanoppineet , ?
      kantsii mennä esim , Jemeniin katsomaan , miten siellä Pauluksenajan kirjurit kirjoittavat luku-ja kirjoitustaidottomien asiakkaiden papereita mooseksen ajan kirjurikopeissaan kadulla ,
      Sitten , perinteinen raamatunluku vihjaa , että Johannes olisi ollut " se Opetuslapsi , "jota heera rakasti eniten , mutta ainakin kolmessa kohti evank , sanotaan , että hän oli Magdalan Maria ,

      • Pii on 3.0

        Siis Herra , " -


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      23
      6850
    2. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

      Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      28
      4328
    3. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      34
      3176
    4. Onko kenellekään muulle käynyt niin

      Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      179
      3047
    5. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      10
      1998
    6. Onko hän elämäsi rakkaus?

      Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1754
    7. Tietääkö kaivattusi että

      olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      150
      1634
    8. Tekisin mitä vaan että

      Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      147
      1632
    9. Näytitpä taas niin hyvältä!

      Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1568
    10. Veikeä Satu

      Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      22
      1510
    Aihe