Ajat keskellä yötä autolla ja kohdallesi osuu punaisena palavat liikennevalot. Sinun lisäksesi missään ei näy ristinsielua. Odotatko kiltisti valojen vaihtumista vihreäksi, vai jatkatko matkaasi? Miksi?
Sinun valintasi
58
457
Vastaukset
Enköhän jaksa ne punaiset odottaa. Kun punaisia päin ei saa ajaa, ja jos sieltä jostain hämäristä sittenkin joku juoksee eteen juuri kun päätän rikkoa liikennesääntöjä. Jos ei kukaan muu, niin sitten juuri kun lähden liikkeelle, ilmestyy kulman takaa poliisiauto.
- Vihreää
Joo, odotan tavallisesti. Törkeetähän se on kävellä autoonkaan punaisella, kun ei omista. Sitten kun menee vihreällä, jepari vie ajoluvan ja auton. Yk ja turvaneuvosto, jopa hyvää mainosta Suomelle päin punaisia kävely ja autoilu.
Riippuu millä ajan! Jos olen liikenteessä autolla niin odotan kiltisti, en halua vaarantaa ketään muuta! Jos taas liikun fillarilla niin todennäköiseti menen päin punaisia, koska vaarannan korkeintaan itseni!
Italiaan muinoin omalla autolla mennessäni pysähdyin eka kylän eka punaisiin. Takaa tullut paikallinen ajoi rinnalle, vilkaisi molempiin suuntiin ja eikun päin punaisia. En soisi tavan yleistyvän Suomessa.- expimot
Tässä kuvitellussa tilanteessa kukaan ei voi loukkaantua tai kuolla, joten puhutaan vain puhtaasti lain noudattamisesta.
Odotat vai ajat?Jos tuo kysymys oli minulle, niin autolla ajaessa noudatan aina lakia punaisten valojen suhteen! Pätee myös käytännössä, tahallani en ole koskaan autolla päin punaisia ajanut! Fillarilla kyllä tunnustan ajaneeni tilanteissa, missä muita ajoneuvoja ei ole!
- expimot
norMix kirjoitti:
Jos tuo kysymys oli minulle, niin autolla ajaessa noudatan aina lakia punaisten valojen suhteen! Pätee myös käytännössä, tahallani en ole koskaan autolla päin punaisia ajanut! Fillarilla kyllä tunnustan ajaneeni tilanteissa, missä muita ajoneuvoja ei ole!
Kysymys ei ollut vain sinulle vaikka kommenttisi saikin minut täsmentämään sitä.
- syrjäkylältä
Punaisista hiljaisessa yössä ei muistissa kokemusta, joten en varmaankaan ole koskaan ajanut päin, sen kyllä muistaisin. Täällä meidän kylällä ei liikennevaloja ole, mutta muutama stop merkki löytyy, ja AINA ohdalla pysähdyn.
Ei ole ollut autoa vuosiin, mutta silloin kun oli, odotin aina vihreää. Jotenkin sen koki kuin vilkun käytön että kun aina käyttää ja noudattaa niin ei tule vahinkojakaan.
Kävellen olen mennyt punaista päin sen tunnustan ja kerran näin lapsen huomioivan rikkeeni ja se on sakkoa pahempi rangaistus, pisti tosissaan miettimään että onko nyt tosiaan niin kiire vaikka ei autoja siinä olisikaan, tuo lapsi voi tehdä saman ja ei huomaakaan autoa, huh!Niin, miksi et itse osallistu keskustelunavukseesi, se on ihan hyvä, niin hyvä, että voisit itsekin avautua :)
- expimot
En halunut provosoida tai ohjata keskustelua mihinkään suuntaan. En myöskään viitsinyt aloittaa tyyliin "näin MINÄ, entäs TE?". Asia kuitenkin kiinnostaa minua ja esimerkissäni öiset liikennevalot olivat vain esimerkkinä. Niiden tilalle voi kuvitella myös jonkun toisen, vastaavan tyylisen arjen tilanteen.
expimot kirjoitti:
En halunut provosoida tai ohjata keskustelua mihinkään suuntaan. En myöskään viitsinyt aloittaa tyyliin "näin MINÄ, entäs TE?". Asia kuitenkin kiinnostaa minua ja esimerkissäni öiset liikennevalot olivat vain esimerkkinä. Niiden tilalle voi kuvitella myös jonkun toisen, vastaavan tyylisen arjen tilanteen.
Ei ollut oma valinta, aikaan, on kulunut jo vuosia.. katu vähän kaupungin laidalla, hiljaisempi.
Mitä mahdoin siinä vieruskaverin kans höpötellä, kun hän hetken päästä sanoi rauhallisella äänellä, ajoit muuten punaisia päin. Mitään ei siis onneksi käynyt.
Sitte on nää tapaukset, kun tulee mentyä keltaisilla.. äkkijarrutus vois saada sekin ikävää jälkeä, jos perässä tulija ei huomais.
Jossain paikoin en ymmärrä STOP -merkkejä, varmaan ovat kohdillaan, vaan itestä tuntuu näkyvyys niin hyvältä, että pysähtyminen merkin vuoks on turha hidaste.. Niitä myös noudatan, parhaani mukaan kuitenkin.. :)expimot kirjoitti:
En halunut provosoida tai ohjata keskustelua mihinkään suuntaan. En myöskään viitsinyt aloittaa tyyliin "näin MINÄ, entäs TE?". Asia kuitenkin kiinnostaa minua ja esimerkissäni öiset liikennevalot olivat vain esimerkkinä. Niiden tilalle voi kuvitella myös jonkun toisen, vastaavan tyylisen arjen tilanteen.
No nyt kun asiasta on jo MONET kirjoitelleet ilman SINUN mielipidevaikutustasi niin miten itselläsi on ajeletko päin ja miten tuumaan :)
Anteeksi, nyt hieman kiusaan tivailutavallani, heh!- expimot
vantaannainen kirjoitti:
No nyt kun asiasta on jo MONET kirjoitelleet ilman SINUN mielipidevaikutustasi niin miten itselläsi on ajeletko päin ja miten tuumaan :)
Anteeksi, nyt hieman kiusaan tivailutavallani, heh!Saat anteeksi vantaannainen : )
Itse istuin joskus yöllä valojen vaihtumista odottamassa ja funtsasin että olenpa tyhmä kun istun tässä nöyränä noudattamassa lakia keskellä yötä ypöyksin. En istu tässä väsyneenä antaakseni tietä muille tai väistääkseni heitä. En edes saa näytettyä kenellekään, kun ketään ei ole, että "näin tässä vaan lakia noudatellaan". Eipä ei, istun tässä vain siksi että jotkut ovat kabineteissaan pullakahvien ääressä niin päättäneet.
Sittemmin on kunnioitukseni lakeja kohtaan muutenkin vähentynyt. Kaikki eivät ole lain edessä tasa-arvoisia, laaditaan aivan järjettömiä lakeja, laaditaan lakeja joita ei valvota tai ainakaan sanktioida(esim. pyöräilykypärä) jne. jne. expimot kirjoitti:
Saat anteeksi vantaannainen : )
Itse istuin joskus yöllä valojen vaihtumista odottamassa ja funtsasin että olenpa tyhmä kun istun tässä nöyränä noudattamassa lakia keskellä yötä ypöyksin. En istu tässä väsyneenä antaakseni tietä muille tai väistääkseni heitä. En edes saa näytettyä kenellekään, kun ketään ei ole, että "näin tässä vaan lakia noudatellaan". Eipä ei, istun tässä vain siksi että jotkut ovat kabineteissaan pullakahvien ääressä niin päättäneet.
Sittemmin on kunnioitukseni lakeja kohtaan muutenkin vähentynyt. Kaikki eivät ole lain edessä tasa-arvoisia, laaditaan aivan järjettömiä lakeja, laaditaan lakeja joita ei valvota tai ainakaan sanktioida(esim. pyöräilykypärä) jne. jne.Juu, onneksi en yleensä aja yöllä. Ei tarvitse laillasi funtsailla, tyhmiä.
Saattaisihan se poliisikin hieman sormien välistä katsoa, jos kiinni jäisi. Tai sitten ei.
Lakeja on monenlaisia ja varsinkin liikennettä koskevat lait on määrätty paljolti turvallisuutemme maksimoimiseksi. Jossain se raja on kuitenkin oltava. Liikennevaloissa se on joko tai.
Sama se on nopeusrajoitusten kanssa. Kun liikennettä on, turvallisuuden takia on tärkeää, että ajonopeudet olisivat mahdollisimman samoja, siihenkin nopeusrajoituksilla pyritään. Mutta tyhjä, hyvä tie, hyvä keli, ei pimeitä risteyksiä, ihan sama, onko vauhtia 80 vai 100.
Itse asiassa nopeusrajoitusmerkkejä ei tarvittaisi ollenkaan, jos autoilijat osaisisvat ajatella ja tiedostaa/tunnustaa riskit. Valtaosa kyllä osaakin mutta toisaalta, sitten on niitä, joiden menoa rajoitukset ei kuitenkaan hillitse.Sibone kirjoitti:
Ei ollut oma valinta, aikaan, on kulunut jo vuosia.. katu vähän kaupungin laidalla, hiljaisempi.
Mitä mahdoin siinä vieruskaverin kans höpötellä, kun hän hetken päästä sanoi rauhallisella äänellä, ajoit muuten punaisia päin. Mitään ei siis onneksi käynyt.
Sitte on nää tapaukset, kun tulee mentyä keltaisilla.. äkkijarrutus vois saada sekin ikävää jälkeä, jos perässä tulija ei huomais.
Jossain paikoin en ymmärrä STOP -merkkejä, varmaan ovat kohdillaan, vaan itestä tuntuu näkyvyys niin hyvältä, että pysähtyminen merkin vuoks on turha hidaste.. Niitä myös noudatan, parhaani mukaan kuitenkin.. :)STOP-merkeistä samaa mieltä. Voisi käyttää vähän tarkempaa harkintaa, mihin niitä laitetaan. Turhiin paikkoihin ripoteltuina STOP-merkin merkitys vaan kärsii inflaation. Monissa paikoissa talviliukkailla pysähtymisestä on enempi haittaa kuin hyötyä, kun liikkeellelähtö on hidasta.
expimot kirjoitti:
Saat anteeksi vantaannainen : )
Itse istuin joskus yöllä valojen vaihtumista odottamassa ja funtsasin että olenpa tyhmä kun istun tässä nöyränä noudattamassa lakia keskellä yötä ypöyksin. En istu tässä väsyneenä antaakseni tietä muille tai väistääkseni heitä. En edes saa näytettyä kenellekään, kun ketään ei ole, että "näin tässä vaan lakia noudatellaan". Eipä ei, istun tässä vain siksi että jotkut ovat kabineteissaan pullakahvien ääressä niin päättäneet.
Sittemmin on kunnioitukseni lakeja kohtaan muutenkin vähentynyt. Kaikki eivät ole lain edessä tasa-arvoisia, laaditaan aivan järjettömiä lakeja, laaditaan lakeja joita ei valvota tai ainakaan sanktioida(esim. pyöräilykypärä) jne. jne.kiitos, olen huojentunut,minä pikku pirulainen välillä,hyih.
Pahimmalta laeista kun tuli puhe,oli tuo 45 min ohjelma jossa talon ostaneet kävivät oikeutta kun talo oli väärin rakennettu ja eivät sitä saneet. Minua karmaisi se ohjelma oikein tosissaan, siinä puhuttiin kuitenkin lakisuojasta....- expimot
mies-vm56 kirjoitti:
STOP-merkeistä samaa mieltä. Voisi käyttää vähän tarkempaa harkintaa, mihin niitä laitetaan. Turhiin paikkoihin ripoteltuina STOP-merkin merkitys vaan kärsii inflaation. Monissa paikoissa talviliukkailla pysähtymisestä on enempi haittaa kuin hyötyä, kun liikkeellelähtö on hidasta.
STOP-merkkien kanssa sama juttu. Kirkas päivä, hyvä näkyvyys, ketään ei näy...
Siinä ei hiljentäminen tai ryömimisvauhdilla eteneminen riitä, se on pysähdyttävä täysin.
Samoin kännykkä, siihen ei vastata edes pikaisesti vaikka olisi kuinka leveä tie, ei liikennettä jne. jne.
Nyt kun ajattelee niin aiemmasta käsityksestäni poiketen taidankin olla melkoinen rötöstelijä. expimot kirjoitti:
STOP-merkkien kanssa sama juttu. Kirkas päivä, hyvä näkyvyys, ketään ei näy...
Siinä ei hiljentäminen tai ryömimisvauhdilla eteneminen riitä, se on pysähdyttävä täysin.
Samoin kännykkä, siihen ei vastata edes pikaisesti vaikka olisi kuinka leveä tie, ei liikennettä jne. jne.
Nyt kun ajattelee niin aiemmasta käsityksestäni poiketen taidankin olla melkoinen rötöstelijä.Myönnettäköön, samaa vikaa, "rikosten" suhteen. Järjen käyttö voisi olla ihan paikallaan liikenteessäkin. Voisi ainakin olla lieventävä asianhaara kiinni jäädessä.
Mutta, lain säätäjä on se ainoa, jolla tuntuu olevan järki.
Täällä meillä päin on niin että hiljaiset risteykset vilkuttavat keltaista tai ovat pimeinä yön tunteina. Jos risteyksessä palavat valot, niihin on syytä pysähtyä koska liikennettä on. Tosin niiden herätetoiminto on usein tarkoituksellisesti ärsyttävän hidas, ja ideana tuntuu olevan vain pysäyttää jokainen paikalle tuleva auto siihen asti kunnes tulee toinen pysäytettävä...
Täällä meillä päin taas ei ole liikennevaloja ollenkaan. Mutta töihin, tuonne ihmisten ilmoille, sivistyksen pariin ajellessa tulee vastaan muutamat tunnistevalot, jotka toimivat ihan kohtuunopeasti. Kun on oppinut ne tuntemaan, ei tarvitse edes kaasua nostaa.
Kaikki autoilijat vain eivät tunnu oikein oppineen valojen toimintaa. Kun jätetään liian suuri väli edellä ajavaan, punainen pysäyttää koko jonon, kun sivutieltä sattuu joku tulemaan.
- Hei kun keikuskelen
Joo ja juu, jos punaiset palaa, niin meikäläinen pysähtyy oitis.
Odottelen siinä sitten valojen vaihtumista ja puhisen ittekseni, puristelen rattia hampaat irvessä ja pursutan huulten ja hampaitten välistä muminaa, joka suomennettuna tarkoittaisi, että "pirhana viete, ku keskellä yötä pitää pitää liikennevaloja toiminnas."
Kun valot vaihtuvat vihreäksi, niin BRRRRAAAUUUUuuuuuuuuuuuuu, Prun-Prun.........Wiuuuuuuuh........ ampaisen etiäpäin, musiikin raikuessa kaiuttimista.
Jokseenkin noin se taitais mennä.
Jos nyt hivenen verran, himpun himpun verran liioittelin hampaitten kiristelyistä, niin se minulle nyt suotakoot, kun hetki sitten oon töistä tullut ja pienoinen väsymysaalto leijuu ympärilläni. Kohta se häipyy veks ja voin aloittaa viikonlopun vieton.- expimot
Jos 'hammastenkiristely' olikin liioiteltua, niin kai tuo vaikuttava lähtökiihdytys kuitenkin oli aito?
- Hei kun keikuskelen
expimot kirjoitti:
Jos 'hammastenkiristely' olikin liioiteltua, niin kai tuo vaikuttava lähtökiihdytys kuitenkin oli aito?
Oli oli, oli, lähtökiihdytys oli aito selostus.
Se on kato sillä tavalla, että siinä punasen eessä ootellessa, jalka väpättää kaasulla Pruuuun-Pruuun...... ja kun keltanen astuu valottamaan ittiään, niin kaasua vaan lissssäää ja heti, kun vihreä vaihtuu, niin ampasen suorastaan urheiluautomaisesti eteenpäin. Niin voimallisesti, että selkänojani valahtaa taakse-asentoon, käväsee takapenkin etuosassa, josta se sitten ponnahtaa takaisin oikeaan asentoon ja voin jatkaa istuma-asennossa ajamista.
Tarttee varmaan korjauttaa toi penkin selusta, ku tolleen on löystynyt.:)
- Hah !
Jos missään ei näy ristin sielua, niin en odota. Miksi pitäisi ?
- kysyy hän?
Varastako kun kukaan ei näe?
- Lait on hitaammille
kysyy hän? kirjoitti:
Varastako kun kukaan ei näe?
No en tietenkään, se on sitäpaitsi iiihan eri asia. Jos joku liikeneesuunnittelija on niin - sori - tyhmä, että liikennevalot palavat öiseen aikaan hiljaisesti liikennöidyissä paikoissa, niin ei kai mun tartte olla yhtä tyhmä ja odotella tyhjässä risteyksessä, että valo antaa luvan. Mulla on silmät päässä eikä mitkään puunapit ja omat aivotkin toimii.
- sinisellä mennänn
Ajoin sitten yöllä tai päivällä, niin muistan autokoulu ajoiltani, että punaista päin ei ajeta.
ps. ihan tyhmä kysymys Tämä ei tapahdu meillä, jos ei oo ristinsielua, niin valot on vihreät kun tulen risteykseen, valot on ohjelmoitu niin.
- Rattus sp.
Sen verran kuuliainen eli autolla ajaessa odotan punaisen vaihtumista. Jos taas kävelen tai olen pyörällä, en taatusti odotan valojen vaihtumista.
Odotan että valot vaihtuvat vihreäksi. Minun tuurillani poliisi kyttää juuri nurkan takana ja saan sakot jos punaisia päin ajan. Talous on siinä jamassa etten kaipaa sakkoja tai muita yllättäviä menoja ;) Noudatan siis nopeusrajoituksia myös! Toisaalta minulla ei ole kiire minnekään enää joten varaan aina aikaa eli liikennevalot kuuluvat matkan tekoon :) Töihin ehtii kun ajoissa lähtee ja töistä kotiin ei ole kiire kun kukaan ei ole odottamassa kotona enää.
- ...
Not
Kyllähän sitä ihminen saattaa tietämättömyyttään tai ajattelemattomuuttaan rikkoa lakeja, sitä nyt voi sattu kenelle tahansa. Mutta tahallinen lain rikkominen menee sitten rikollisuuden puolelle. Eniten ihmettelen jalankulkijoita, jotka kävelee punaisiin, niillä ei edes itsesuojeluvaistoa.
Jotenkin just tollaset pikkujutut kertoo ihmisestä aika paljon. Punaisiin ajeleminenhan nyt ei itessään ole mitenkään suuri rikos, mutta aina voi miettiä, mitä muita lakeja sama tyyppi jättää noudattamatta. Olemassa muuten kiintoisa uskislahko, joka suoraan ilmoittaa, että ei noudata mitään maallisia lakeja, jos net on heitin uskonnollista vakaumusta vastaan. Jehovat kieltäytyy mm. maanpuolustuksesta, ei menneet inttiin. Piti säätää se paljon puhuttu jehovapoikkeus lakiin. Kiinnostas tietää, mitä muita maan lakeja ne jättää noudattamatta. Kun jotenkin sitä mieltää, että lakien pitäisi olla sama kaikille. Muuttakoot muualle, jos ei kelpaa.
=DW= Meikäläisen tuurilla sieltä jostain pompsahtaisi eteen kuitenkin se "ristin sielu" tai poliisi. Olisi siinä sitten selittämistä, miksi tulikaan ajettua punaisia päin.
- Hei kun keikuskelen
Naurettava vastaus :D Suoritin naurusession lukiessani kirjoituksesi.
"......pompsahtaisi eteen kuitenkin se "ristin sielu" tai poliisi...." Mulla kävis kans samoin, luulen, ja kenties juuri siksi pysähdyn valoihin, enkä suinkaan siksi, että olisin niin lainkuuliainen tyyppi :)
Jostakin taas pulpahti mieleen yks asia, jonka napsuttelen tähän samaan syssyyn, vaikkei liitykään sinun vastaukseesi.
Tukholmassa asuva hyvä ystäväni saapuu tänne aika monta kertaa vuodessa, katsomaan vanhaa äitiään ja samoilla reissuillaan sitten tulee minun luokse yökylään yhdeksi tai kahdeksi yöksi. Kuskailen häntä myös aika paljon paikasta toiseen, koska hänellä ei ole autoa täällä käytössä.
Noh, tarttee varmaan mennä asiaani:)
Meillä on erityisen kummallisia tapoja toistemme kanssa. Suollamme suustamme määrättyjä lauseita, jotka toinen tietää jo valmiiksi, mutta lauseet ovat kuitenkin must-juttuja.
Kun kuljetan hänet luotani hänen äitinsä asunnolle, joudun ajamaan rautatien yli. Kun ajan samaisen rautatien yli yksikseni, pyörii pääni molempiin suuntiin monta kertaa, vahtaan ja varmistan, ettei sieltä nyt Varmasti tule junaa, joka pätkäyttäisi minut ja autoni littanaksi.
Noh ja mutta, mutta kun vieressäni istuu tämä minun hyvä ystäväni, niin katson hyvissä ajoin "salaa" kumpaankin suuntaan, ettei junaa tule, mutta näyttävästi sitten käännän pääni vain toiselle puolelle (esim. oikealle) ja tokaisen tutuksi tulleen lauseen kuuluvalla äänellä ystävälleni: " Ei tuu junaa oikealta, ei voi tulla vasemmaltakaan, koska muutenhan ne ajais kolarin".
Tuota lausetta ystäväni inhoaa. Minua se naurattaa. Ystäväni kiäntelee päätään molempiin suuntiin ja on vihainen minulle, kun katson "muka" vain toiseen suuntaan.
Vastaavanlaisia lauseita lausumme toisillemme esim. pelikorttia pelatessamme. Vuodesta toiseen samoja höperöisyyksiä ja joka kerta naurattaa hirveesti. Ulkopuolinen ei välttämättä ymmärrä omituista huumoriamme.
- Elina19999
Odotan vihreää valoa. Se vaan on johdonmukaista toimia samoin päivin öin.
- expimot
Johdonmukaisuus on mielestäni hyvä pointti liikenteessä. Minä käytän vilkkua todella ahkerasti, jotta sen käyttäminen pysyisi automaationa. Ei sitten unohdu silloinkaan kun se voi estää vaikkapa kolarin.
- ...
Jep.
Joittenkin asioitten pitää niinkuin olla refleksi, vilkut just sellanen asia. Noin muutenkin autoillessa pitää olla tietty perstuntuma siihen, mitä tekee. itteä aina tympinyt ajella oudoilla autoilla. juujuu, onhan niissä kaikissa ratti ja polkimet jne, mutta kun niihin ei ole tottunut, tuntuu hankalammalta. Sellanenkin pikkuseikka, itellä takavetoinen ja nelivaihteinen arjalainen muskeliauto. Tiedä mitä tapahtuu, jos talviliukkaalla sattuuu jotain yllättävää, hirvi tai jotain ja alla etuvetoinen kuusvaihteinen auot, tai pahimmillaan automaatti. Sellasessa tilanteessa mennään refleksien varassa.
=DW= Normaalivilkkujen lisäksi kannattaa pitää mielessä hätävilkut poikkeustilanteiden kuten kolarien varalta. Saksassa, kun liikenne moottoritiellä jostain syystä pysähtyy, käytetään hätävilkkuja varottamaan perässätulevia ja ne sammutetaan kun takaatuleva on pysähtynyt.
Liikenteessä kannattaa myös ennakoida ja seurata peileistä takaa tulevia. Muistan kerran tilanteen Ranskassa, kun liikenne mäennyppylän takana oli pysähtynyt. Hiljentäessäni näin takaa tulevalla olevan vaikeuksia pysähtyä. Ohjasin pientareelle ja takaatuleva tuli jarrut lukossa rinnalle!norMix kirjoitti:
Normaalivilkkujen lisäksi kannattaa pitää mielessä hätävilkut poikkeustilanteiden kuten kolarien varalta. Saksassa, kun liikenne moottoritiellä jostain syystä pysähtyy, käytetään hätävilkkuja varottamaan perässätulevia ja ne sammutetaan kun takaatuleva on pysähtynyt.
Liikenteessä kannattaa myös ennakoida ja seurata peileistä takaa tulevia. Muistan kerran tilanteen Ranskassa, kun liikenne mäennyppylän takana oli pysähtynyt. Hiljentäessäni näin takaa tulevalla olevan vaikeuksia pysähtyä. Ohjasin pientareelle ja takaatuleva tuli jarrut lukossa rinnalle!Jos tää kuski alkais kovin seurailla takana tulevia, rysäyttäisi sen edellä ajavan perään melko varmasti.. !
- Phoca5
Pysähtyisin sättimään sinua ;-)
- expimot
Heh siinähän sättisit itseksesi, minähän jatkan matkaa...
- N
Voisimpa.
- Cloetta...
Odotan kiltisti vihreitä koska en osaa tehdä väärin vaikkei kukaan näkisikään. Ja toisaalta ei pidä 100 % luottaa näköhavaintoihinsa keskellä yötä pimeässä.
Kai minulla on omatunto joka toimii... - rikkeetön ajaja
En ajaisi päin punaisia; en ikinä ole autolla ajanut päin punaisia, en ainaskaan muista näin tehneeni. Odottaisin vihreiden valojen vaihtumista.
Kävelijänä olen kylläkin talsinut päin punaisiakin joskus, ja etenkin suurkaupungeissa niin täällä kuin ulkomaillakin ei näytetä kunnioittavan punaisia valoja kävelijän näkökulmasta - siellä vaan ylitetään punaisilla, jos ei autoja satu tulemaan juuri sillä hetkellä.- Hah !
No mitä hemmetin eroa sillä on, käveletkö vai ajatko päin punaista?
- HÖH!
Hah ! kirjoitti:
No mitä hemmetin eroa sillä on, käveletkö vai ajatko päin punaista?
Heh! Onhan siinä eroa, että ajatko autollasi päin punaisia valoja vaiko kävelet päin punaisia, sillä kävellessä ei voi kuitenkaan ajaa kenenkään päälle kuten autolla, jos vaikka pimeydestä sattuisikin joku talsimaan suojatiellä eteesi. Mutta kävellessäsi päin punaisia saattaapi ritariässä autollaan kaahata ylitsesi, jos et ole tarkkana.:)))
- expimot
HÖH! kirjoitti:
Heh! Onhan siinä eroa, että ajatko autollasi päin punaisia valoja vaiko kävelet päin punaisia, sillä kävellessä ei voi kuitenkaan ajaa kenenkään päälle kuten autolla, jos vaikka pimeydestä sattuisikin joku talsimaan suojatiellä eteesi. Mutta kävellessäsi päin punaisia saattaapi ritariässä autollaan kaahata ylitsesi, jos et ole tarkkana.:)))
Ketjun pointti on ollut lain pilkulleen noudattaminen tai noudattamatta jättäminen, ei se kenen kunnassa valot vilkkuvat öisin keltaisena tai miten suuri uhka on muille tai itselleen. Siitä vinkkelistä on mielestäni sama ajaako vai käveleekö punaisia päin, ajaako "normaalia" alle 10% ylinopeutta tai vaikkapa jättääkö käyttämättä pyöräilykypärää.
- L - L
Olen ajanut.
Asuin 60-luvulla Södertäljessä ja viikonloppuisin oli asioita Tukholmaan.
Heinäkuuksi Tukholma tyhjeni ja varsinkin aamuyöt olivat täysin kuolleita.
Pysäytin punaisiin ja usein, havaittuani risteävän kadun täysin tyhjäksi, ajoin läpi.
Katuvalaistus oli hyvä joten pimeästä hyppäävä jalankulkijakin oli mahdottomuus.
Olen muutaman kerran ajanut myös punaisesta rautatien tasoristeyksestä läpi.
Kun seisoin aikani punaisissa eikä suoran radan kummassakaan päässä näkynyt merkkiäkään junasta niin painelin yli.- expimot
Eikä kuitenkaan ole kovin rikollinen olo?
- L - L
expimot kirjoitti:
Eikä kuitenkaan ole kovin rikollinen olo?
Ei tippaakaan!
Odotettuani punaisissa muutaman minuutin junaa josta ei ollut kaukaistakaan havaintoa olisin tuntenut itseni idiootiksi jos olisin jäänyt siihen töröttämään ties miten pitkäksi ajaksi.
Perusteltu päätelmäni tuomitsi valot epäkuntoisiksi.
Hieman sama juttu Tukholman täysin autioilla kaduilla.
Elän aina sääntöjen mukaan jos niissä on mitään järkeä.
Tietöiden 50km/h, 60km/h jne. lienevät tarkoitetut työntekijöiden suojaksi.
Ajellessani aamuöisin puutteen torjuntaan en halunnut matelullani häiritä muita
vaan ajelin harvan liikennevirran mukana päivärajoituksiin nähden törkeällä ylinopeudella.
Eikä omatunto kolkutellut. - Ei järjen häivääkään
expimot kirjoitti:
Eikä kuitenkaan ole kovin rikollinen olo?
Tästä juolahti mieloseen, kun poliisiviranomainen otti meikän kortin hyllylleen lepäämään kuukaudeksi. Ei ollut rikollinen olo eikä edes hävettänyt, vaikka siippa kriminaalitapaukseksi tovin nimittelikin. Ainut tunne aiheesta oli raivo typerien päättäjien vieläkin typerämmistä laeista (kolme kertaa vuoden sisällä 40 alueella noin 50:ä, asun maalla, ei julkisia, kolmivuorotyö).
Mutta se tuotti todellista ihmetystä, että joku ulkopuolinen oli oikein tosissaan sitä mieltä, että tapausta olisi pitänyt vähintäinkin hävetä.
- reppuriika
Kannattaa muuten odottaa, koska iän myötä hämäräsokeus yleistyy ja myös voilla olla että näkökenttä kapenee, hetkellisesti. vasta kuuntelin radio-ohjelmaa lääkärin selostavan. Jos joku eteen törmää niin vastuu ei ole niin painava, kun itse on noudattanut sääntöjä.
Äsekettäin iäkäs nainen kuoli taluttaessaan pyörää suojatien yli risteyksen läheisyydessä. Ilta-aurinko häikäisi ja autoilija ei huomannut tietä ylittävää naista ajoissa vaikka paikalla on näkyvyys hyvä. Ei kyllä ollut liikevaloristeys.
Itselläni on kyllä huono tapa ylittää tie punaisten palaessa, jos linja on suora ja ketään ei näy. Jos paikalla on lapsia ja nuoria niin yritän olla heidän vuoksi tunnollisempi ja esimerkkinä. - Expimot
Deja vu:ta pukkaa...
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013061517154789_uu.shtml- aikansa kutakin
Mitäs tähän enää mitään, sanottavat sanottiin jo viime syksynä. Vanhojen nosto on syvältä.
- Expimot
aikansa kutakin kirjoitti:
Mitäs tähän enää mitään, sanottavat sanottiin jo viime syksynä. Vanhojen nosto on syvältä.
Totta puhut, vanhojen ketjujen nosto on tylsää.
Toisaalta ehkä tämä positiivinen, uusien aloitusten runsaudensarvi kestää tällaiset satunnaiset nostot menettämättä tenhoaan.
En omista ajokorttia, mutta jalankulkuvalojen näyttäessä punaista - odotan.
Lähinnä siksi, että kontrolli säilyy. Jos alan säätämään tämän kanssa, saatan ponkaista punaisia päin muussakin tilantessa.
Toki vihreilläkin voi jäädä auton alle, jos kuski ei kunnioita punaisia valoja...
Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2412508Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101868Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse741816Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki821318- 651238
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171198TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161068Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901060Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42914- 71913