APUA! Olenko tehnyt oikein, menetänkö luottotietoni?

Idioottiidiootti idi

ELi olen jättänyt vahingossa maksamatta heinäkuun visalaskuni. Elämässä myllersi kaikenlaiset asiat silloin (läheisen kuolemat yms) ja se vain jotenkin unohtui. tiedän oma on vikani.
Nyt on tullut muistutuslasku ja myös toinenkin. Ne oli livahtaneet kenkäkaappini alle suoraan postiluukusta jotenkan niitä en ole huomannut. Voi ittu sanon minä!

Erämaksuni on olut aina 30 euroa ja kokonais velka on vain n. 300 e. Toisessa muistutusmaksussa lukee että jossen viikonsisään maksa 46 euroa he irtisanovat visakorttisopimukseni ja luotto eräännytetään kerralla maksettavaksi. Huomasin nuo laput vasta syyssiivouksen aikana kun siirsin kenkähyllyni eli vasta nyt lauantaina! Maksoin summan tietenkin heti, mutta maanantaina on se viikko kulunut, se ei varmaankaan näy heidän tileillään vielä maanantaina?:(

Soitan tietenkin heti maanantaina sinne ja selitän tilanteen! Onko minulla jo nyt luottotiedot menneet? Apua! olen koko viikonlopun stressannut tätä ja vain oksentelen kun pelottaa niin paljon..

14

369

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 16+9
      • abcZZee

Joo, on hyvä tietää, että omat luottotiedot voi tarkastaa käyttämällä lakisääteistä tarkastusoikeutta täysin ilmaiseksi! Lakisääteinen tarkastusoikeus on veloitukseton kerran 12 kuukaudessa. Sen voi tehdä käymällä Asiakastiedon kuluttajaneuvonnassa osoitteessa Työpajankatu 10 A, 00581 Helsinki, 5. kerros.
        Tietoja tarkastavan on todistettava henkilöllisyytensä henkilöllisyystodistuksella, ajokortilla tai passilla.
        Lakisääteistä tarkastusoikeuttasi voit käyttää myös lähettämällä postitse vapaamuotoisen kirjallisen pyynnön Asiakastietoon. Pyyntöön mukaan tulee liittää henkilötunnus, kotiosoite, omakätinen allekirjoitus ja nimenselvennys sekä selkeä kopio henkilöllisyystodistuksesta, jossa on allekirjoitus.

• Idioottiidiootti idi

Mutta luin netistä että luottokunta laittaa menemään heti maksuhäiriö merkinnän kun maksu viivästyy 60 päivää alkuperäisestä eräpäivästä ja niin minun laskuni on tehnyt :( eli minulla on jo siellä merkintä vaikka nyt maksoinkin sen erän josta viimeiseksi olen muistutuksen saanut?

• 18+3=21

Katso [ https//omatieto.fi ] sivustolta oletko saanut merkinnän .

• korjaus,
        18+3=21 kirjoitti:

Katso [ https//omatieto.fi ] sivustolta oletko saanut merkinnän .

korjaus [ https:/www.omatieto.fi/luottotiedot/aloitus.jpf?raportti=1 ]

• jos nyt toimisi

• faktat kuntoon

Maksuhäiriömerkintä tulee vasta käräjäoikeuden vahvistettua velan: muutenhan kuka vaan voisi päästä keksiä maksueriä, ja väittää niistä muistuttaneensa ja näin aiheuttaa toiselle luottotietojen menetyksen. Eli ennen kuin on tullut käräjäoikeudesta haaste ja on haastemies soittanut perään, ja ennen kuin olet vahvistanut, ettet kiistä saatavan olemassaoloa ei merkintää tule. Käräjäoikeuden päätökseen asti on aikaa maksaa velkansa. eli vaikka olisi ollut jo haastemies ovella kolkuttelemassa, ei kaikki ole vielä menetetty.

• Entä kaksi muuta?

"olen jättänyt vahingossa maksamatta heinäkuun visalaskuni"

Ja mitä on tapahtunut elokuun ja syyskuun visalaskuille? Niissähän näkyy tuo heinäkuun laiminlyöty maksu.

Ovatko nämäkin "livahtaneet" mystisesti kenkäkaapin alle? (Olen kyllä kaikenlaisia perseselityksiä kuullut mutta tuo vie voiton).

• faktaaa

Nettipankistasi saat maksusta kuitin, jolla voit todistaa maksaneesi laskun ennenkuin 60 päivää eräpäivästä on kulunut. Eiköhän se heille riitä, kunhan olet heihin nopeasti yhteydessä.

• Kyllä voi tulla luottosuhteita (LKP) koskeva merkintä (2v) ilman käräjäoikeuttakin.
      Itse sain sellaisen, itse asiakka kolme kpl. Tosin tuossa syyskuussa lähti viimeinenkin pois.

Kyllä aloittajan tapaus todellista piittaamattomuutta raha-asioistaan.

• kerro toki

Mutta... Miten? Noinhan kuka tahansa voisi luottotietofirmalle keksiä ihan päästä saatavia ja viedä toisen luottotiedot mennessään? Siksihän KäO vahvistaa velan olemassaolon ennen merkinnän antamista.

• LKP on eri juttu
        kerro toki kirjoitti:

Mutta... Miten? Noinhan kuka tahansa voisi luottotietofirmalle keksiä ihan päästä saatavia ja viedä toisen luottotiedot mennessään? Siksihän KäO vahvistaa velan olemassaolon ennen merkinnän antamista.

LKP-merkintä ei vaadi käräjäoikeuden päätöstä; ainoastaan sen että tililuoton, luottokortin tms. takaisinamaksuerä on myöhässä yli 60 päivää. Käytännössä noita merkintöjä voivat laittaa pankit, rahoitusyhtiöt ja ja pikavippiyhtiöt

• ex_vippaaja

Jos en ihan väärin muista niin A-tieto lähettää aina tiedoksiannon ensimmäisestä luotto/maksuhäiriömerkinnästä ihan kirjeen muodossa. Onkohan tuokin hukkunut johonkin?

• kaapinallekirjeetvaa

luultavasti kaapin alle sekin.. niinkuin kaikki muutkin kirjeet livahtaneet sinne. Joko aloittaja on ihan helv tyhmä että kehtaa ees tuollei kirjoittaa tai sitte ihan saatn tyhmä että laskut livahtaa jonnekkin alle eikä huomaa ettei laskua ole tullut. Kas ku iines ankka ei vieny kirjeitä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      233
      2162
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1808
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      60
      1426
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1215
    5. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1058
    6. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      60
      1054
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      990
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      984
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      834
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      832
    Aihe