Turvotusta ja urtikariaa

Tanja76

Oireeni alkoivat ns.kuin tyhjästä n.vuosi sitten huulien turvotuksella. Sen jälkeen ovat alkaneet turvota myös silmäluomet. Joskus myös jalkapohjat, kerran otsa. Joinakin kertoina oireisiin liittyy myös kutiseva ihottuma leuassa, niskassa, viimeaikoina käsivarsissa, mahassa ja reisien sisäpinnoilla. Minkäänlaista aiheuttavaa tekijää ei ole löydetty, joskaan testejäkään ei tehty kuin ihan ne "perusallergiatestit". Ihokokeet katsottu tarpeettomiksi normaaleiden verikoevastausten vuoksi. HAE testattu, negatiivinen. Oireet siis tulevat edelleen milloin vaan, missä vaan. Lääkityksenä Histec 10mg 2x2, tarv.Prednisolon 20mg 1x1-3, Atarax 25mg, Epipen, Hydrocortison-voide. Kysynkin nyt, että pitääkö minun tyytyä saamaani vastaukseen, että "se voi olla mikä vaan, joka tuon aiheuttaa, maailmassa on liian monia asioita testattavaksi..." Onko siis niin, että elän loppuelämäni niin, että koskaan en voi tietää, miltä aamulla näytän...?? Olen 36-vuotias nainen.

2

136

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohtalo tämäkin

Kirjoitat aivan kun oireesi olisi minun. Olen kärsinyt tästä jo 7 kk. Miten sinun kieli on tähän reagoinut? Minulla tuleee kuivaksi ja kielen alle tulee rakkuloita. Huuli on turvonnut ja vesirakkuloilla. Kerron minulle minkälaista olosi on?
      Kuunnellaan mitä lääkäri vastaa.

• teija.dunder

Ilmeisesti C1-estäjän puutos sekä perinnöllinen (HAE) että hankinnainen (AAE) on poissuljettu verikokein eli tutkittu verikokein oireettomassa ja oireisessa vaiheessa. Oireiden taustalta on myös poissuljettu lääkeainereaktiot (ACE-estäjät, beetasalpaajat, tulehduskipulääkkeet)? Siitepölyallergioita ja niihin liittyviä ristiallergioita ruoka-aineille on ilmeisesti tutkittu spesifisilla -IgE-vasta-aineilla ja niiden perusteella katsottu, että ihopistokokeet eivät tuo lisäinformaatiota. Jos ihomuutokset joita ajoittain esiintyy kestävät samoilla paikoilla yli vuorokauden on joskus syytä ottaa iholta koepala ns vaskuliittien selvittämiseksi.

Lääkityksesi perusteella ilmeisesti oireiden taustalla ajatellaan olevan ns tuntemattomasta syystä kroonistunut angioödeema, joka saattaa loppua yhtä pikaisesti kuin alkoikin ilman uusimisia. Jos kuitenkin oireesi hankaloituvat/muuttuvat tai lääkkeet tehoavat huonosti on syytä miettiä ja selvittää uudelleen oireittesi syitä ja mahdollisesti hoitoakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      64
      6257
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      63
      5639
    3. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      128
      4635
    4. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      57
      3919
    5. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3825
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      32
      3239
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      69
      3021
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      59