Voi miksi nuoremmilla on niin paljon "erikoisruokavalioita" ?!

Anonyymi-ap

Koitan keksiä jotain tarjottavaa, mutta usein menee pieleen.
On hankalaa miettiä milloin maidotonta, gluteenitonta, vegaania, banaanitonta, juustotonta, soijatonta, munatonta, lihatonta, kalatonta, hiivatonta yms. ruokaa.

Mitä tulee kahvipulliin aina löytyy tuoteselosteesta joku väärä aine,
jonka takia sitä ei voi syödä, useimmiten syy ei ole edes terveydellinen.

Ollaan vaan päätetty, että "tätä en syö", koska se on vaikkapa eläinperäistä.
Leivonnaisia on vaikea valmistaa esim. ilman kananmunaa.

Olenkin jo joutunut sanomaan, että tuokaa kahvipullanne mukananne,
minä en osaa ostaa mitään mikä kelpaisi kaikille ja syökää kotonanne
ennen tuloanne.

Pienistä kekkereistä menee ilo.

128

2729

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Maailmahan on mennyt kummalliseksi, kaikesta uhriudutaan myös ja leimoja lyödään.

• Anonyymi00021

- Paras olla tarjoamatta ja antamatta mitään .
        - ovat vain tyhjänpäiväisiä nirppanokkia ja opetettu SDP:n ViherVassareiksi .

• Anonyymi00022
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Ehkei tuossa ruoka-asiassa tarvinne "vihervassukorttia" käyttää, taitaa villitys olla vallalla yli puoluerajojen.

• Anonyymi00034

Kohille kun sattuu on aika.. .

• Anonyymi00035
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Kohille kun sattuu on aika.. .

Näin on

• Anonyymi00040
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Jos keliakiaa sairastava ei syö gluteenia sisältävää ruokaa on hän uhriutuva vihervassari?

• Anonyymi00047
        Anonyymi00040 kirjoitti:

Jos keliakiaa sairastava ei syö gluteenia sisältävää ruokaa on hän uhriutuva vihervassari?

Ja sinä olet selvästi pönttö.

• Anonyymi00074
        Anonyymi00040 kirjoitti:

Ei se pierskelevä laktoosi-intoleranssista kärsiväkään niin kivaa seuraa ole. Paskatkin voi tulla housuun

• Anonyymi00114
        Anonyymi00021 kirjoitti:

...no tulihan se sieltä, jällee kerran

• Anonyymi00002

Jos ei ole ruoka-allergioista kysymys joskus tulee mieleen onko kyseessä
      pelkkä erikoisuudentavoittelu ja nirsoilu, mutta nuoremmat polvet ovat
      myös tavattoman "tiedostavia".
      Etsin kahdelle vegaanille kahvin kanssa tarjottavaa ja luulin löytäneenikin
      tutkittuani kaupassa suklaanmakuisen kuivakakun pienellä präntättyä
      pitkää tuoteselostetta.
      Laitoin sitä tarjolle, mutta sekään ei toiselle vegaanille käynyt ympäristösyistä !
      Siinä oli leivonnaisissa yleisesti käytettyä palmuöljyä. Sain kuulla,
      että palmuöljy on haitallinen sen tuotannon aiheuttamien ympäristötuhojen
      vuoksi.
      Kun itse sitten tutkin palmyöljyä se on lisäksi haitallista kovaa rasvaa,
      se kuuluu kategoriaan, joka voi aiheuttaa sydän- ja verisuonitauteja.
      Sitä kuitenkin käytetään melkein kaikissa kekseissä ja kakuissa, koska se
      antaa niille hyvän rakenteen eikä härskiinny helposti.
      Sitä on margariineissa.
      Vegaaneille tarjoan vegaanisia jäätelöitä.
      Olen semi-kasvissyöjä, syön myös kalaa, mutten olen laiska,
      vain harvoin jaksan tehdä mitään erikoisempia kasvisruokia.
      Yleensä höyryttelen kasviksia ja juureksia kypsäksi
      ja syön salaatteja. Ne on kelvanneet tähän asti nälkäisille.
      Jos ei nirsoille kelpaisi menkööt sitten muualle syömään,
      ja voisivat miettiä sitäkin, että miljoonia ihmisiä maailmassa kuolee nälkään.

• Anonyymi00059

on todella surullista, että ikääntyneet jääräpäät ei halua tiedostaa mitään 😥 ensin pilataan maailma, rääkätään tuotantoeläimet ja kaikki jätetään nuorten kontolle selvitettäväksi--- ruoka on pahin ilmaston tuhoaja, siis se eläinperäinen-- ottakaa te vanhemmatkin lopulta vastuu tästä tuhosta ja herätkää !!!!

• Anonyymi00085
        Anonyymi00059 kirjoitti:

on todella surullista, että ikääntyneet jääräpäät ei halua tiedostaa mitään 😥 ensin pilataan maailma, rääkätään tuotantoeläimet ja kaikki jätetään nuorten kontolle selvitettäväksi--- ruoka on pahin ilmaston tuhoaja, siis se eläinperäinen-- ottakaa te vanhemmatkin lopulta vastuu tästä tuhosta ja herätkää !!!!

Ja sitten vielä kehdataan haukkua nuorisoa joka yrittää elää oikein ja toimia vastuullisesti, sekä huolehtia terveydestään. Tuo tietty ikäluokka joka nyt on vanhuksina on todella törkeää väkeä, koko ikänsä ovat törsänneet ja kuluttaneet ja tuhonneet kaiken. Ja pääsevät siitä kuin pälkähästä, eivät ole vastuussa mistään tekemisistään.

• Anonyymi00106
        Anonyymi00085 kirjoitti:

Ja sitten vielä kehdataan haukkua nuorisoa joka yrittää elää oikein ja toimia vastuullisesti, sekä huolehtia terveydestään. Tuo tietty ikäluokka joka nyt on vanhuksina on todella törkeää väkeä, koko ikänsä ovat törsänneet ja kuluttaneet ja tuhonneet kaiken. Ja pääsevät siitä kuin pälkähästä, eivät ole vastuussa mistään tekemisistään.

Malttia enemmän.

• Anonyymi00107
        Anonyymi00106 kirjoitti:

Malttia enemmän.

Maltti tulee iän kanssa. Oletko jo niiin vanha, että olet unohtanut sen.

• Anonyymi00120
        Anonyymi00059 kirjoitti:

Te ette tarvitsekaan mitään valmista tässä maailmassa. Tehkää nyt paras maailma mielenne mukaan kun ensin mietitte miten halusitte vain posket lommolla kaiken ilmaiseksi. Näin siinä kävi.

• Anonyymi00003

Ne on niin aivopestyjä. Syöneet itsensä kipeiksi. On rokotettu ja seurauksena sairauksia. Ympäristö hulluus on paha
      Jos eivät syö niin olkoon syömättä. En minäkään osta mitään laktoositonta roskaa jonkun takia. Olen juonut maitoa ja käyttänyt ja käytän kermaa, juustoa, kefiiriä, voita,Smetanaa. Rypsiöljy tuotteita vältän. Se rypsi raps on haitallinen ihmiselle.

• Anonyymi00006

Laktoosi-intoleranssin ymmärtää, se on hankala, se aiheuttaa vatsakipuja ja ripulia
        jos juo tavallista maitoa. Onneksi on laktoosittomia tuotteita.
        Rypsi on öljyistä terveellsimmistä päästä.

• Anonyymi00008
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Laktoosi-intoleranssin ymmärtää, se on hankala, se aiheuttaa vatsakipuja ja ripulia
        jos juo tavallista maitoa. Onneksi on laktoosittomia tuotteita.
        Rypsi on öljyistä terveellsimmistä päästä.

Niin teille on valehdeltu Monta muutakin asiaa... Aspartaami ja fluoridi ei pidä käyttää. Useassa juuri fluorin lisäys veteen kielletty.
        Rypsi ei sovi ruuaksi. Etsikää tieto miten margariinia tehdään. Osaatteko? JOS on X, twitter käytössä löytyy useita videoita asiasta ym. Onhan teillä jotain yhteistä koneiden kanssa käytätte samoja mönjiä. Voi on luonnontuote. Kun TV sanottiin niin ja nönnnön nonnon nöööö ...

• Anonyymi00060

maito on vasikoiden eli lehmälasten lyhytaikainen juoma ja sairastuttaa ihmiset jotka kittaa sitä koko ikänsä- kaikki maitotuotteet tappaa--- aknea, astmaa, anemiaa, rinta- ja eturauhassyöpää, jopa osteoporoosia eniten juurikin maitomaissa, koska se hapattaa kehoa, huuhtoo luuston hauraaksi-- nauti, ole hyvä !

• Anonyymi00061
        Anonyymi00060 kirjoitti:

maito on vasikoiden eli lehmälasten lyhytaikainen juoma ja sairastuttaa ihmiset jotka kittaa sitä koko ikänsä- kaikki maitotuotteet tappaa--- aknea, astmaa, anemiaa, rinta- ja eturauhassyöpää, jopa osteoporoosia eniten juurikin maitomaissa, koska se hapattaa kehoa, huuhtoo luuston hauraaksi-- nauti, ole hyvä !

puhumattakaan hiljaisesta tulehduksesta !

• Anonyymi00088
        Anonyymi00060 kirjoitti:

Lisäksi skandinaviassa käytössä oleva lehmärotu tuottaa viallista maitoa joka aiheuttaa ongelmia, ulkomailla ollessaan suomalaiset eivät koe maidosta ongelmia kuten täällä, koska ulkomailla käytetään eri rotuisia lehmiä. Minä itse käytän ulkomaisia maitotuotteita ilman ongelmia. Tiedän kyllä ettei ne terveellisiä ole.... ne hormoonit mitä maito sisältää ovat erittäin epäterveellisiä ja ihmiselle sopimattomia, yllätys, ihminen on tosi kaukana siitä vasikasta mille se maito on tarkoitettu, ja sillekin vain muutamien kuukausien ajan.

• Anonyymi00121
        Anonyymi00060 kirjoitti:

Haaahhhhaaa kaadahan mukiisi valkoista kylmää hyvää maitoa ja nautiskele juomasi rauhassa. Ehkä järki pelaa paremmin.
        .

• Anonyymi00004

Nirsoilua ja ruuan kanssa leikkimistä.
      Eihän noin tökeröitä ihmisiä tarvitse palvella.

Jos ei mummon pullat ja liharuuat kelpaa, niin olkoot ilman.

• Anonyymi00005

lapset ei ole syyllisiä vaan ne aikuiset jotka on aloittaneet kasvisruokien höpinän ja lapset on sitten alkaneet uskoa niihin puheisiin.

• Anonyymi00048
        Anonyymi00005 kirjoitti:

lapset ei ole syyllisiä vaan ne aikuiset jotka on aloittaneet kasvisruokien höpinän ja lapset on sitten alkaneet uskoa niihin puheisiin.

Täh! Kasviksiahan voivat syödä aivan kaikki, ne eivät ole kellekään luetellulle allergiaryhmälle kiellettyjen listalla. Mitäpä jos höpisisit itse vähemmän ennen kuin tiedät aiheesta enemmän.

• Anonyymi00062

sulla diktatoorinen säälimätön ITSEKÄS ja julma ruokafasistinen asenne

• Anonyymi00063
        Anonyymi00062 kirjoitti:

sulla diktatoorinen säälimätön ITSEKÄS ja julma ruokafasistinen asenne

EETTINEN RUOKAVALIO EI,OLE NIRSOILUA- VAAN VÄLITTÄMISTÄ- HÄPEÄ !!!!

• Anonyymi00127
        Anonyymi00063 kirjoitti:

EETTINEN RUOKAVALIO EI,OLE NIRSOILUA- VAAN VÄLITTÄMISTÄ- HÄPEÄ !!!!

Hyvähän se on.

• Anonyymi00007

On viiskymppisiäkin, joille ei kaikki sovi.

• Anonyymi00016

Toi on tosi, toisille ei terveydelliseti sovi, toisille ei sitten muuten käy pirtaan.

• Anonyymi00032

Totta. Itse olen jo 50+ ja kuulun siihen ihmisryhmään jolla on laktoosi-intoleranssi (60-75% maapallon aikuisväestöstä). Tähän päälle keliakia, joka ilmeni pahana aivosumuna ja muistiongelmina (suolinukka hajalla ja b-vitamiinin imeytymisongelma).
        Lisäksi pidän todella paljon kevätkääryleistä, mutta vatsani ei siedä kaaliruokia :).

Hyvää kevättä kaikille!

• Anonyymi00078
        Anonyymi00032 kirjoitti:

Totta. Itse olen jo 50 ja kuulun siihen ihmisryhmään jolla on laktoosi-intoleranssi (60-75% maapallon aikuisväestöstä). Tähän päälle keliakia, joka ilmeni pahana aivosumuna ja muistiongelmina (suolinukka hajalla ja b-vitamiinin imeytymisongelma).
        Lisäksi pidän todella paljon kevätkääryleistä, mutta vatsani ei siedä kaaliruokia :).

Hyvää kevättä kaikille!

Minulla puhkesi laktoosi-intoleranssi tosi pahana jo vähän yli kakskymppisenä ja jo silloin lääkäri sanoi että tulee allergioita sen mukana. Totta puhui, pikkuhiljaa allergiat lisääntyneet ja melkoista salapoliisityötä on tarvinnut esim ruokien suhteen mitä voi syödä ja mikä aiheuttaa oireet. Siksi teen ruokani itse kun esim kaksi yleistä maustetta mitä en voi käyttää missään muodossa.
        Testeihin en kunnalliselle pääse ja yksityiseen ei varaa jos haluaisin tarkempiin testeihin että selviäisi kaikki oireita aiheuttavat. Maitotuotteita, edes niitä laktoosittomia en voi edelleenkään käyttää päivittäin muita kuin kovia juustoja ilman oireita. 50 vuotta jo ja jatkuu, saapa nähdä mikä on seuraava oireiden aiheuttaja.

• Anonyymi00089
        Anonyymi00078 kirjoitti:

Minulla puhkesi laktoosi-intoleranssi tosi pahana jo vähän yli kakskymppisenä ja jo silloin lääkäri sanoi että tulee allergioita sen mukana. Totta puhui, pikkuhiljaa allergiat lisääntyneet ja melkoista salapoliisityötä on tarvinnut esim ruokien suhteen mitä voi syödä ja mikä aiheuttaa oireet. Siksi teen ruokani itse kun esim kaksi yleistä maustetta mitä en voi käyttää missään muodossa.
        Testeihin en kunnalliselle pääse ja yksityiseen ei varaa jos haluaisin tarkempiin testeihin että selviäisi kaikki oireita aiheuttavat. Maitotuotteita, edes niitä laktoosittomia en voi edelleenkään käyttää päivittäin muita kuin kovia juustoja ilman oireita. 50 vuotta jo ja jatkuu, saapa nähdä mikä on seuraava oireiden aiheuttaja.

Just tuota ne vanhukset ei ymmärrä, että miten voi olla niin sairas jo nuoresta pitäen. Kun ei he olleet sairaita koskaan, ei heidän nuoruudessaan ollut tälläisiä sairauksia mitä nyt on. Ja mistä se johtuu? Näitä samoja vanhuksia me saamme nyt kiittää kaikista sairauksistamme, nämä vanhukset ovat tuhonneet luonnon ja koko maailman kohta, myrkyttäneet kaiken välittämättä mistään, pelkästään ajatelleet itseään ja sitä miten voivat helpoiten saada hyötyä itse kaikesta. Ja nyt meidän pitäisi "kunnioittaa" näitä vanhuksia ja syödä heidän soopaansa, vaikka olemme niin sairaita ettemme pysty.

• Anonyymi00111
        Anonyymi00089 kirjoitti:

Just tuota ne vanhukset ei ymmärrä, että miten voi olla niin sairas jo nuoresta pitäen. Kun ei he olleet sairaita koskaan, ei heidän nuoruudessaan ollut tälläisiä sairauksia mitä nyt on. Ja mistä se johtuu? Näitä samoja vanhuksia me saamme nyt kiittää kaikista sairauksistamme, nämä vanhukset ovat tuhonneet luonnon ja koko maailman kohta, myrkyttäneet kaiken välittämättä mistään, pelkästään ajatelleet itseään ja sitä miten voivat helpoiten saada hyötyä itse kaikesta. Ja nyt meidän pitäisi "kunnioittaa" näitä vanhuksia ja syödä heidän soopaansa, vaikka olemme niin sairaita ettemme pysty.

Minä sain vasta vajaa parikymmentä vuotta sitten tietää että isän puolen suvussa paljon näitä laktoosi-intolerantikoita. Myös isällä ilmeisesti oli koska joi vain piimää ja hapanmaitotuotteethan ei niin herkästi aiheuta oireita. Lapsena mullakaan ei niitä oireita ollut ja maitoa join jopa suoraan lehmästä lypsettynä, meillä kun oli lehmiä. Teininä tosin sitten siirryin kaupan maitoon muutettuamme pois maalta. Joten sukurasituksena se mullakin on ja periytynyt myös jälkeläiselle.
        Silloin kun olin lapsi ei laktoosi-intoleranssia vielä tunnettu , koska mulle se tuli yllätyksenä silloin parikymppisenä kun jouduin tutkimuksiin.

t.Anonyymi00078
        2026-03-18 10:34:05

• Anonyymi00009

Irtokarkkien syöjät ja jonkun etnisen roskan ja pikaruuan. Niin kyllä sisukset saa sekaisin.
      Muka laihdutetaan ja sitten syövät makeisia ja kaikkia korvike letkuja. Niin rokottamalla pennut teitte heistä heikkoja ja sairaita.

• Anonyymi00010

Nykyisin jo lapsille annetaan niin kovasti "vapauksia" sen suhteen, mitä heidän tulee syödä. Kyse ei ole terveellisyydestä vaan nirsouden ylisallimisesta.
      "Ennen oli kaikki toisin". No, oli sillä tavalla, että mitä äiti ruokaa laittoi, sitä oli tapana talossa syödä. Vaihtoehtona ei olleet sipsit tai murot sokeroituina. Myös lasten nykyinen makean syönti vaikuttaa yleiseen nälkään ja siihen, minkä makuinen ruoka kelpaa.

• Anonyymi00011

Kun seuraavalla kerralla kutsut heidät luoksesi niin pyydä heitä ottamaan mukaansa lääkärintodistus kopioituna kaikista ruoka-allergioistaan ja ottamaan mukaansa allergialääkkeensä jotta voivat syödä mitä vain ja nauttia seurastasi.

• Anonyymi00097

Ruoka mukaan niin talon väki voi saada tarjota siivotun kämpän.
        Jos tuotu ruoka ei miellytä voi ottaa omasta jääkaapista mieluisaa sapuskaa.

• Anonyymi00012

Pullataikina onnistuu mainiosti ilman kananmunaa ja rasvanakin voi käyttää rypsiöljyä jos voi ei käy. Maitokaan ei ole pakollinen nesteenä, itse teen veteen. Makua saa vaniljasokerilla (ei vanilliinisokerilla), vaniljajauheella ja muilla mausteilla. Itse teen suklaapullia laittamalla kaakaojauhetta.

• Anonyymi00014

1 ruokalusikallinen chiasiemeniä sekoitettuna 3 ruokalusikalliseen vettä vastaa yhtä kananmunaa. Sekoituksen tulee turvota 15 minuuttia.

• Anonyymi00051

En ole pullanleipoja, mutta sanovat viisaammat, että veteen tehty pulla kuivuu nopeammin.

• Anonyymi00013

Kerran elämässäni olen leiponut pullaa. Riitti. Ei ole "mun juttu", koska en itse
      edes välitä pullasta.
      Ostan leivonnaiset kaupasta vieraille, mutta on vaikea löytää mitään
      "haasteellisille" vieraille, siksi tarjoan heille Jymy kahden suklaan vegaanijäätelöä kahvin kanssa. Se tosi hyvää suklaajäätelöä. Muitakin vegaanijäätelöitä on.

• Anonyymi00017

Täytyy tarttua tuohon pullaan. Kun olen verrannut kotona leipomieni pullien rakennetta ja makua, ne yllättäen ovat maittavampia kuin useimmat kaupalliset. Tässä on pienen pieni riski "puolueelliseen" arviointiin, mutta se ei ole tarkoitus.
        Vallankin liki kaikkiin ns. täytepulliin on lisätty suuresti liikaa sokeria, ei maistu.

• Anonyymi00020
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Täytyy tarttua tuohon pullaan. Kun olen verrannut kotona leipomieni pullien rakennetta ja makua, ne yllättäen ovat maittavampia kuin useimmat kaupalliset. Tässä on pienen pieni riski "puolueelliseen" arviointiin, mutta se ei ole tarkoitus.
        Vallankin liki kaikkiin ns. täytepulliin on lisätty suuresti liikaa sokeria, ei maistu.

Epäilemättä hyvä kotileipuri leipoo parempaa pullaa.
        Pullia on aivan hirveä määrä erilaisia kaupassa,
        mutta ruokavaliorajoitteisille ei ole paljon,
        vaikkakin niitä on enemmän kuin aikaisemmin.
        Ennen ei ollut mitään.

Munkki kai sopii kaikille ja tuore munkki on hyvä kahvipulla.

• Anonyymi00024
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Ennen ei ollut mitään.

Gluteenittomat kaupan pullat ovat hirveitä, sokeria, ja muita makeutusaineita liikaa.
        Kahvileivät on muuttuneet sämpylöihin.

• Anonyymi00033
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Ennen ei ollut mitään.

Munkki ei sovi keliaakikoille. Eikä karppaajille. Mutta hyvää se on, eikä kaikkia voi miellyttää.

• Anonyymi00079
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Ennen ei ollut mitään.

Munkki ei todellakaan sovi kaikille.

• Anonyymi00015

Tyttölapset ovat monesti ongelmallisia ja ahdistuneita. Märehtivät mielessään joutavia.

• Anonyymi00110

Muinoin nuoret miehet kokivat maailmam tuskaa. Nyt greta ja kaltaisensa naisetnii että ptii mennä kadulle- ei tienestiin - vaan liikennettä estämään koneen säätiön tuella.

• Anonyymi00018

Ennen ei tutkittu, nyt paremmin tutkitaan keliakia. Ja maitoallergia..
      Onko nyt sitten enemmän. Mistä sen tietää, ennen eläneet vaivojensa kanssa, kuolleet pois.
      Sitten lisänä nämä omatoimiset ruokarajoitteet, jotka ei liity terveyteen.
      Ei silloin 60 vuotta sitten ollut valinnanvaraa ruuan suhteen.

• Anonyymi00064

me ei eletä enää 60-lukua !

• Anonyymi00081

Ja maitoallergiaa ja laktoosi-intoleranssia ei pidä sekoittaa, ovat kaksi eri asiaa. Laktoosi-intoleranssi ei ole allergia vaan maitosokerin eli laktoosin imeytymishäiriö.

• Anonyymi00019

Riisi ja kaura, ne on gluteeniton + vegaaninen + laktoositon. Lihaton hernekeitto myös, siinä on proteiinia.

• Anonyymi00036

Kyllä. Vaikkapa helposti valmistettavia kauralastuja. Olen valmistanut niitä myös ruoka-öljypohjalla ja hunajalla. Kerran laitoin sekaan myös minttua, ei paha.

• Anonyymi00042
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Kyllä. Vaikkapa helposti valmistettavia kauralastuja. Olen valmistanut niitä myös ruoka-öljypohjalla ja hunajalla. Kerran laitoin sekaan myös minttua, ei paha.

Myöskin peruna on hyvä ja monipuolinen. Ei käy vähähiilihydraattisesta, mutta täyttää kaiken mitä aloittaja tarkoitti. Maissijauhoista letut, hilloa päälle.

• Anonyymi00023

"Nyyttikestit" eli, tuo tullessasi itsellesi syötävää, jos olet allerginen jollekin.

• Anonyymi00025

Miten olisi vaihtoehto "pitäkää tunkkinne"? :)

• Anonyymi00026

Heikot geenit pettämistä ja luusereita vanhempia, joilla ei ole mitään osaamista.

Nyt moni uskoo , että on jokin ruokarajoite kun ei voi syödä kaikkea ruokaa.
      Osaamattomuus, ymmärtämättömyys ja kovin usea on ronekeli.

Nirppanokkia ja kotikasvatusta ei ole ja ronklataan ruoilla ja muuullakin.

Kotikasvatus, rajat ja opetetaan maistamana ja syömään ei ronkleeta eri ruokavalioilla ja maistetaan niin tiedetään ja syödään kotona yhdessä perheen kanssa, eikä mennä hampurilais liikkeeseen syömään.

Jos on oikea allergia niin tulee olla tutkittu ja lääkärintodistus asiaan, näin se menee.

• Anonyymi00043

• Anonyymi00027

Tätä minäkin yritin sanoa pojan "vaimolle", kun hän niin dramaattisesti heittäytyi lattialle sätkien syötyään maukasta maksalaatikkoani, johon olin piilottanut perinteen mukaan maapähkinöitä. Totisesti näitä vihreiden hömpötyksiä

• Anonyymi00049

Entä jos syöjä olisi oikeasti pähkinäallerginen. Heitä on aika paljon. Sinusta tulisi murhaaja, jos et etukäteen kerro, mitä ruoka sisältää.

• Anonyymi00090

Joo ja sen naamakin meni ihan vihreäksi kun ei saanut henkeä. Kaikkea se nuoriso viitsiikin tehdä saadakseen huomiota. Säälittävää porukkaa nämä nuoret nykyään.

• Anonyymi00028

Miettikää miten kivaa opettajalla on tehdä oppilaittensa ruoka-allergioista listaa luokkaretken kynnyksellä. Ja niitä on paljon. Eli mitä kukin voi syödä. Lykka till.

• Anonyymi00102

Eihän se ole ku ottaa nimet ja ruokavaliot vaan? Koulun keittiö hoitaa sitte oikeat ruuat. Muutenkin nykyään ainakin koulujen luokkaretkieväät on luokkaa leipä, hedelmä ja pillimehu. Ei vaikea mukauttaa ruokavalion mukaan.

• Anonyymi00030

Tarjoilijan painajainen, iso naisseurue ravintolaan ruokailemaan, jokaisella naisella on jotain rajoitteita ruuan suhteen. Osa näyttelee, nauttimalla vain vähäkalorista kevyttä salaattia, vasta kotona ahmii vatsantäydeltä rasvaista ruokaa.

• Anonyymi00031

Nykyinen urbaani kaupunkiympäristö ja kaiken mahdollisen desinfiointi on ihmiselle epäsuotuisa elinympäristö. Tämä ei tarkoita, että pitäsi elää saastassa vaan lähinnä minkälaisia puhdistusaineita yms. käyttää. Myös ultraprosessoidut elintarvikkeet ovat pahasta. Varmasti varhaislapsuuden olosuhteet vaikuttavat koko loppuelämän ajan. Maalla ollaan terveempiä ja kärsitään vähemmän allergioista. Sitten on vielä se suomalaisten ylistämä maito. Tosi-asia kuitenkin on, että aikuisen nisäkkään laktoosinsietokyky on poikkeuksellista. Maailman aikuisväestöstä 65-70 % saa laktoosista oireita!
      Allergiat ja sairaudet eivät ole yksilön, eivät edes nuoren oma valinta. Mutta juu, olet oikeassa, ei kannata tehdä asioita joista ei pidä.

• Anonyymi00066

laktoosi-intoleranssi ei ole sairaus, vaan luonnollinen olotila - ihminen ei ole vasikka

• Anonyymi00082
        Anonyymi00066 kirjoitti:

laktoosi-intoleranssi ei ole sairaus, vaan luonnollinen olotila - ihminen ei ole vasikka

Laktoosi-intoleranssi on maitosokerin imeytymishäiriö josta ei toki kaikki kärsi.

• Anonyymi00092
        Anonyymi00082 kirjoitti:

Laktoosi-intoleranssi on maitosokerin imeytymishäiriö josta ei toki kaikki kärsi.

Laktoosin sietokyky on poikkeuksellinen geneettinen mutaatio.

• Anonyymi00119
        Anonyymi00092 kirjoitti:

Laktoosin sietokyky on poikkeuksellinen geneettinen mutaatio.

Onhan se jo tavallista.

• Anonyymi00037

En tiedä vastausta koska en ole papukaija

• Anonyymi00038

On varmaan paljosta vaikea valita.

• Anonyymi00039

Verailijoille, joilla on tarkka ruokavalio, ei tarvitse eikä saakaan tarjoilla sellaista sekalaista, mitä kotoa löytyy. Varaudun yleensä tarjoamaan vain hedelmiä ja valitan, ettei minulla ole varattuna heidän ruokavaliotaan sopivaa ruokaa

• Anonyymi00067

aika töykeä asenne

• Anonyymi00096

Oikee meininki!

• Anonyymi00041

NÄLKÄ ON PARAS MAUSTE.

• Anonyymi00044

No eipä ole mitään nuorison ideologista nirsoilua kaikki, ei pidä yleistää. Itse olen 57 v ja helpompi on luetella mitä pystyn syömään, ibs pahimmillaan aiheuttaa melkoisia vaivoja. En tee vaivastani "numeroa" ja en pahastu jos kahvipöydässä voin ottaa vain kahvia.
      Siitä kyllä pahastun kun alkaa voivottelu, että eihän se nyt pieni pulla tai kakkupala pahaa tee...
      Toiset meistä nyt saa oireet, suoliston sekaisin ja megakrampit pienestäkin määrästä vaikka rypsiä tai soijaa ja moni muu on ihan myrkkyä.
      Mieluummin jätän kakkupalan väliin kuin sairastan monta päivää.

• Anonyymi00045

Teet semmosia tarjottavia, jonka uskot soveltuvan useimmille vieraille. Itse olen moniallergikko enkä kuvittele kaikkien tietävän niistä etukäteen. Syön niitä tarjoiluja, jotka terveyteni kestää. Olen toki otettu, jos isäntäväki allergiani huomioi, mutta en missään nimessä halua tehdä numeroa niistä. Sanoisin, että on pöyhkeää ja itsekästä olettaa että meidän jokaisen mieltymykset otetaan huomioon.

• Anonyymi00046

Mitä kumman nuoria te oikein olette tavanneet? Meillä käy paljon porukkaa, ja tiedän, että yhdellä on laktoosiallergia. Tarjoamisemme ovat siksi aina laktoosittomia, mikä järjestyy nykyään erittäin helposti.. Olen kysellyt, onko jollakulla jotain allergiaa, mutta ei ole. Joten tällä mennään ja mukava on.

• Anonyymi00052

Meillä käy nuoria aikuisia, joilla ei kenelläkään ole mitään allergiaa, mutta kaikilla on jonkinlainen rajoitettu ruokavalio.

• Anonyymi00053

Halu erottua toisista , on kivaa olla hieman erilainen . Sinuthan huomioidaan silloin

• Anonyymi00054

Ei kyse ole mistään "muoti villityksestä", nimittäin nykyään moni kärsii erilaisista suolisto- ja ruoansulatukseen liittyvistä sairauksista.
      Nämä ovat viime aikoina lisääntyneet räjähdysmäisesti.
      On keliakiaa, laktoosi intoleranssia, Crohnin tautia, yms...

• Anonyymi00055

Meillä nuoret tuo kaikki omat ruokansa. Tai antavat ostoslistan, ostan ja tekevät meillä.

En voi arvostella nuorten siis jälkeläisten ruokailua kun ovat niin aktiivisia , reippaita ja terveitä. Heidän jälkeläisensä super nuoria, tosi on niitä vieläkin fiksumpia lapsia muiden perheissä.

Itsekin olen yksin ollessani lopettanut monta ruokaa. En ole syönyt munaa, maitoa, tms 30 vuoteen, lihan lopetin n. 5 vuotta sitten. Vuoden verran rukiin, oluen, ym.
      Olen alkanut tekemään verileipää johon tulee vehnäjauhoja, proteiinia ym. Ja voin sanoa että pirteys on ollut mahtavaa.

• Anonyymi00104

Verileipä on kiellettyjen ruokien listalla.
        Kuten sianliha ja monet muut mistä voit lukea.
        Mutta hyvä että olet lihaton, maidoton, kananmunaton ja veretön.
        Kalaa, vihanneksia ja muita hedelmiä on hyvä syödä.

• Anonyymi00105

Ruoan tähden ei sovi turmella Jumalan työtä on kirjoitettu. Mutta et ehkä ole saanut opetusta asiayhteydestä.
        Eli Paavali puhui juutalaisille, antaen ymmärtää että kaikki Mooseksen lain sallima ruoka on sallittua.
        Se on kaikki puhdasta minkä Jumala on antanut sanassaan meille.
        Verta ei sovi syödä, epäjumalille uhrattua yms.

• Anonyymi00056

En ihan ymmärrä ongelmaa ja voin kertoa heti alkuun,että olen sekasyöjä ja itsellä ei ole ruokarajoitteita.Kunniotan vieraiden allergioitaKokki ja elämänkatsomuksia.Ravintolassa töissä viimeiset 40v ja toimin heidän mukaan.Samoin,kun kutsun vieraita.Älä kutsu vieraita,jos tuomitset heidät.Elämä voi olla yksinäistä,jos et ymmärrä.

• Anonyymi00057

Ei vanha jaksa kaikkien kotkotuksia ottaa huomioon.

• Anonyymi00070

sitten on parempi että jäät kiikkustuoliisi yksin loppuiäksesi- älä sitten valita jos kukaan ei enää muista tai tule käymään

• Anonyymi00076
        Anonyymi00070 kirjoitti:

sitten on parempi että jäät kiikkustuoliisi yksin loppuiäksesi- älä sitten valita jos kukaan ei enää muista tai tule käymään

Meitä taitaa tuossa tapauksessa "jäädä kiikkustuoliin", kuten sanot, aika monia.

• Anonyymi00058

Lidlin korvapuustit on vegaanisia ja hiton hyviä. Ostan aina 10 kerralla.

• Anonyymi00068

NUORILLA 😮 ?! olen 69v ja ollut vegaani yli 20 vuotta ja aion ollakin niin kauan kunnes kuolen--- miksi te muut mummot olette tuollaisia itsetuhoisia änkyröitä ?!

• Anonyymi00069

tämä ketju on kyllä aikamoista ruumis-raatoruoan ylistystä-- itse en syö raatoja, eritteitä tai munasoluja, eikä jääkaappini ole ruumishuone, eikä kehoni hautausmaa--- jos syöt väkivaltaa, tappamista ja kuolemaa niin sinusta tulee kuolema ja kuolet myös ihan itse

• Anonyymi00077

Onpas Teillä kovaa tekstiä. Kyllä nuo väkivalta, tappaminen ym. on enempi herrojen Trump ja Netaniaahu alaa. Ei ne tänne ruokapalstalle kuulu ollenkaan.

• Anonyymi00071

Pitäis riittää että on laktoositonta lihallista ja lihatonta(esim kasvista tuohon lihattomaan versioon laktoosittomasta..esim.yhtenä täytteenä) tarjottavaa..Ja varmuudeksi myös laktoositonta ja myöskin gluteeinitonta esim. lihalla ja ilman lihaa kans..(Kalaa voi uskaltaa laittaa johonki noista versioista kanssa,ehkä sellaiseen sekä gluteeinittomaan että laktoosittomaan versioon..kasvisversion lisäksi..).Ehkä joidenki hankalien "kasvis"syöjien takia joutuu noista laktoosittomista ja gluteeinittomista vääntää lisöks viel munattoman version?.Piirakoita tai jotain voileipäkakkuja tuosta tulee sitte.. jo ainakin kuutta hieman erilaista versioo ..Lapuilla sitten noiden sisältämät ainesosa sisällöt kirjattuna esiin vaan ..piirakan viereen..Kyl noi 6 eri versiot pitöis riittää!!!(tosiaan jollei noist mitään itselle löydä niin sitten nii kuin ottaa omat pöperöt mukaansa kylään mennessään?)

• Anonyymi00072

Nykyisin koetetaan hallita elämää syömisen avulla.
      Mutta elämä ei ole hallittavissa.

• Anonyymi00101

Kyllä se hyvin monilta osin on, vaikkei ehkä kaikilta.

• Anonyymi00073

tässä taas nähdään kuinka vanhat ihmiset on aikamoisia kehityksen jarruja :(

• Anonyymi00075

Ei nähdä. Nuoret kun itsenäistyy, niine kana ruvetaan omatahtoa ilmaisemaan ruuan kanssa kukkoilemalla ja nirppanokkimalla. Ja se on sitten kehitystä?

• Anonyymi00080

Eri meediat tuuppaa tuutin täydeltä, miten trendikästä on tuoda esiin omia vanhoista dieeteistä poikkeavia ruokailutapoja. Melkein kuin toisaalla sekin virtaus, miten trendikästä on julkisesti huudella kaapista ulostuloaan.
      Monet nuoremmat, jopa lapsista alkaen ajattelee, että niissä kehutuissa ruuissa täytyy olla se kauneuden ja ikuisen nuoruuden salaisuus. Siis ryhdynpä vegaaniksi, alanpa karttaa punaista lihaa ja vaikka mitä linjauksia on tarjolla. Ei ihme, että nuoriso kun muutenkin suunnittelee elämäänsä, on ihmeissään noiden eri suuntausten ristitulessa.
      Ja, ei pahaa sanaa siinä, että elää ja syö terveellisesti, se kyllä kannattaa.

• Anonyymi00083

Nuorille tuputetaan terveellisempää ruokavaliota eli kala&kasvispainotteista ja on totta kun katsoo esim aasian seutuun jossa ihmiset elää pitkäikäisimmiksi koska johtuen heidän ruokavaliosta kun syövät kalaa, hiilareita ja vihanneksia paljon mutta ruokapolitiikka on minusta puhtaasti mielipideasia eikä ruoka-asioissa saa eikä voi pakottaa ketään.

Ärsyttää minua nuo pakottajat.

• Anonyymi00091

Aasiassa syödään paljon sianlihaa.

• Anonyymi00084

Näin teihin verrattuna nuorempana voisin kommentoida.
      Minulla on paljon vaikeita allergioita joiden takia joudun tarkkaan valikoimaan sen mitä syön. Tosin en tulisi sinulle kylään enkä söisi siellä mitään, joten en ole kohdeyleisöä tässä. Ottakaa huomioon se että nykyään nuoret ihmiset ovat erittäin sairaita, monisairaita. Työkyvyttömiä monet, minäkin. Ette voi niputtaa kaikkia samaan nippuun ja valittaa näistä ihmisistä yhtenä ryhmänä.

Jos on vegaanisia nuoria niin valittakaa niistä erikseen.
      Jos on erikoisia dieettejä noudattavia nuoria niin valittakaa heistä erikseen.
      Jos on nuoria jotka haluavat syödä terveellisesti eivätkä halua tunkea suuhunsa minkäänlaista keinotekoista moskaa, niin valittakaa heistä erikseen. Mikä siinä muuten on vikana? Minusta tuo on hienoa että ottaa omasta terveydestään vastuun jo nuorena, toisin kuin vanhukset jotka eivät välitä terveydestään vaan syövät kymmeniä lääkkeitä ja joutuvat lopulta rullatuolipotilaaksi.

• Anonyymi00086

Minä en ole aloittaja vaan tuossa ylempänä en viitannutkaan sun kaltaisiin nuoriin vaan yleensäkin keskusteluun liha vs kasvis-vastakkainasettelu koska vastakkainasettelu ei ole hyvä ja syömisjutut on semmonen juttu (tietenkin) ettei ketään voi pakottaa että kukaan ei voi pakottaa syömään ketään tietynlaista ruokaa koska ihmisillä on oikeudet.

Kieltolait ei ole toimineet. En usko että jonain päivänä liha tai maito kielletään. Ei ainakaan mun elinaikana mutta se olisi vaarallista ja epäloogista jos ne molemmat kiellettäisiin koska silloin voisi tapahtua taloudessa ja syömispuolella myös katastrofeja eli huoltovarmuus voisi romahtaa ihan täysin kokonaan.

Minä oon itte sekasyöjä eli mulle maistuu melkeinpä mikä tahansa safka. =)

Ymmärrän kyllä sun kaltaisia syöjiä.

• Anonyymi00087

hetkinen käytinköhän nyt oikeaa termiä hmm kun mainitsin huoltovarmuuden? Tarkoitin varmaankin ruokaturvaa. Joo ruokaturva ja kai myös huoltovarmuus. nyt taisin sekoittaa kaksi eri asiaa?

• Anonyymi00095
        Anonyymi00086 kirjoitti:

Minä en ole aloittaja vaan tuossa ylempänä en viitannutkaan sun kaltaisiin nuoriin vaan yleensäkin keskusteluun liha vs kasvis-vastakkainasettelu koska vastakkainasettelu ei ole hyvä ja syömisjutut on semmonen juttu (tietenkin) ettei ketään voi pakottaa että kukaan ei voi pakottaa syömään ketään tietynlaista ruokaa koska ihmisillä on oikeudet.

Kieltolait ei ole toimineet. En usko että jonain päivänä liha tai maito kielletään. Ei ainakaan mun elinaikana mutta se olisi vaarallista ja epäloogista jos ne molemmat kiellettäisiin koska silloin voisi tapahtua taloudessa ja syömispuolella myös katastrofeja eli huoltovarmuus voisi romahtaa ihan täysin kokonaan.

Minä oon itte sekasyöjä eli mulle maistuu melkeinpä mikä tahansa safka. =)

Ymmärrän kyllä sun kaltaisia syöjiä.

Käsittääkseni tässä ei ollut kyse vain veganismista. Veganismi on aate, ideologia, uskonto. Se on vain ajatuksen tasolla esiintyvä rajoite ja siitä saa olla ihan mitä mieltä haluaa olla. Eikä sitä pitäisi sotkea oikeisiin ruokarajoitteisiin mitä erittäin monilla ihmisillä nykyään on.

• Anonyymi00099
        Anonyymi00095 kirjoitti:

Käsittääkseni tässä ei ollut kyse vain veganismista. Veganismi on aate, ideologia, uskonto. Se on vain ajatuksen tasolla esiintyvä rajoite ja siitä saa olla ihan mitä mieltä haluaa olla. Eikä sitä pitäisi sotkea oikeisiin ruokarajoitteisiin mitä erittäin monilla ihmisillä nykyään on.

Oikeus ja syöntirauha pitää suoda myös vanhuksille ja lihansyöjille&sekasyöjille. Lähinnä kasviksia syövät ja lihaa syövät kinastelevat sosiaalisessa mediassa miten heidän mielestä kuuluis syyä mutten tietenkään nyt yleistä eli en tarkoota sitä että kaikki lihansyöjät ja kasvissyöjät ovat tuollaisia. Se ei johda mihinkään = siitä syttyy vaan aina lihava turha riita.

Jos kasvissyöjä sannoo että pitää tapahtua kasvisvallankumous että liha ja maito pitää kieltää, he eivät vaan tajua sitä kuinka silloin astuvat lihansyöjien ja maidonkittaajien varpaille.

Sama toisinpäin jos lihansyöjä morkkaa kasvissyöjiä niin ihan sama juttu siinäkin.

Pitäs paljon paremmin ymmärtää toisia. Kaikki riidat on aina johtaneet ikääviinkin seurauksiin yhteiskunnissa(etenkin politiikka).

• Anonyymi00093

Jos nirsolle pikkuprinsessalle eivät nokan eteen laitetut sapuskat kelpaa, kuolkoon nälkään.

• Anonyymi00100

niin jos ei kerta yhtään mikään kelepaa niin vaikiahan sitä on keksiä &antaa mitään ruokaa&kahviherkkuja jos ei kerta mikään enää kelepaa hmm.

Asiasta voisi keskustella rakentavasti toki että millaisia he haluavat että josko sitä kautta löydätte ratkaisun ongelmaan??

On niitä nirsoilijoitakin joille ei kelpaa yhtään mikään. On sellaisiakin ihmisiä jotka eivät syö toisten ruokia&tarjoamia kahvipöydän antimia koska he saattavat pitää alempiarvoisena sitä ihmistä joka tarjoaa antimia.

• Anonyymi00094

Jokaisen tulisi ottaa itse vastuu syömisestään.
      Jos ei syö kaikkea, mitä on tarjolla, niin se asia täytyy itse ratkaista, miten tilanteessa toimii...!

• Anonyymi00098

eikö viina ole vegaanista?

• Anonyymi00103

Teidän nuorilla voi olla jokin syy, heillä voi olla jokin vatsavaiva, tms.

Kaikki vatsavaivat ei selviä edes 10 vuodessa.
      tiedän tapauksen kun pieni elämänmittainen ruokailu ongelma selvisi kun joutui 55 vuotiaana sairaalaan ja hätäleikkaukseen.

ennen hän ei ollut käynyt kuin kaikenlaisissa tutkimuksissa, 30 vuotta.

• Anonyymi00108

Jossakin on vikaa.

• Anonyymi00109

Kyllä. Kirveellä olisi paljon töitä. Enkä nyt tarkoita ollenkaan allergisia yms. ruokaongelmaisia.

• Anonyymi00115
        Anonyymi00109 kirjoitti:

Kyllä. Kirveellä olisi paljon töitä. Enkä nyt tarkoita ollenkaan allergisia yms. ruokaongelmaisia.

Olisipa hyvinkin, mutta onneksi nyt puhutaan ruuasta, ei politiikasta.

• Anonyymi00124
        Anonyymi00115 kirjoitti:

Olisipa hyvinkin, mutta onneksi nyt puhutaan ruuasta, ei politiikasta.

Ruokaongelmaisia(kin) tosin on paljon. Ja vielä enemmän niitä, joilta uupuu ruoka- ja ravitsemustieto.

• Anonyymi00112

Jos tekee Vegaania ja Gluteenitonta, niin maistuu pahalta.

• Anonyymi00113

Liha ja kananmunat, sekä maito -tuotteet ovat vaarallisia ja aiheuttvat tulehdusta. Jauhot on terveellisiä. jep, jep.

Ilmeisesti kuitenkin ollaan samaa mieltä, että kasvikset ja hedelmät on terveellisiä.

Muistakaa myös syödä paljon rasvaa. Monet yli nelikymppiset luulee vieläkin, että rasva lihottaa ja että leipä, sekä pasta ovat terveellisiä.

Aikanaan yläasteelä kävi lääkäri ja kertoi, että irtokarkit on hyvä vaihtoehto herkutteluun ja välipalaksi, kun ovat rasvattomia.

Silloin rasva oli saatanasta ja hiilihydraatit terveellisiä :)

Toki vieläkin lääkärit tuputtavat 2-tyypeille viljatuotteita ja varoittelevat punaisesta lihasta jne....

• Sisäfileissä rasvaa n. 2-3 %, mihin hiilihydraatteja tarvitaan kun olemassa kuitua.

• Anonyymi00123
        Pertikki kirjoitti:

Sisäfileissä rasvaa n. 2-3 %, mihin hiilihydraatteja tarvitaan kun olemassa kuitua.

Hiilihydraatit ja kuidut eivät ole vaihtoehtoja toisilleen. Aivan eri asiat.

• Anonyymi00117

Tulevia Alzheimer-tapauksia kun ei syö oikeaa voita ja läskiä.

• Anonyymi00122

Voilla ja läskillä kuolet nopeammin sydän- ja verisuonitauteihin kuin Alzheimeriin.

• Anonyymi00126
        Anonyymi00122 kirjoitti:

Voilla ja läskillä kuolet nopeammin sydän- ja verisuonitauteihin kuin Alzheimeriin.

Voi on ok, mut läski ei.

• Anonyymi00131
        Anonyymi00126 kirjoitti:

Voi on ok, mut läski ei.

Mutta voilla tulee läskiksi, jos syö sitä liikaa. Hah.

• Anonyymi00125

Joo, se onkin ihmeellinen ASIA tuo nykyajan "allergia " vissiin jo kohta joka toisella nuorella,,meidän aikana todella ei ollut tuollasia vastaavassa iässä ? esim maito maistui ns, ruoholle ,kun lehmät pääsi laitumelle keväällä ja niin vaan juotiin ,eikä mitään vaikutusta ja vatsa pelasi ,sama asia joka ruualla , olipahan luha tai kala tai oma kasvimaa ,sieltä itsekin vierestä kävellessä nyvästiin esim.porkkana vahän multaa pyyhittiin ruohaan ja syötiin ,ei ongelmia,,, se on tuo nykyajan ylitse mennyt HYGIENIA.ei kestetä mitään ,liian usein yhtä käsien pesemistä ,itse en tee näin ,muutakuin jos todella likaiset työ ym sellasesata normi asioista, vaik kättelen jotain kauåas käydessä ,en tosiaan pese käsiä ,jos leipäpalan teen ja syön ,, olen 70v. mut ei mitään pienintäkään allergiaa mistään .... on normi vastustuskykyä moneen asiaan ,,esim mitään rokotusta en ottanut syksyllä, pmaskin porukas jotain kovaa infulenssaa ikävä kyllä ja olivat meillä kuumees ja näin ,ei mitään ole ilmennyt senjälkeen eikä ennen? vai onko mjostain syystä tosihyvä vastustuskyky ? mut hyvä näin...koronapiikkejä en ole ottanut pandemian jälk,silloin kyllä,kun kukaan ei tiennyt ,mikä on homman nimi, no täytyy olla tyytyväinen asioihin ja pitää omasta kunnosta yleisesti huoli ! Kuntoilkaa kaikki .

• Anonyymi00129

Vain voi, naudan tali ja kylmä puristettu kookos oliivi öljy on luonnolista ja hyvää. Rypsiöljy tekee sairaiksi.. Margariinit vahingollisia ja siksi ne markkinoi niitä,!

• Anonyymi00130

Mitä haitallista rypsiöljyssä on?
        Rypsiöljyssä on runsaasti Omega-3 alfalinoleenihappoa.

• Anonyymi00132

On hyvä, että nykyisin osataan selvittää, jos joku saa ongelmia ruuasta. Nuorison kohdalla on useinkin nykyisessä some-vaikutteisessa maailmassa kyse siitä, että halutaan olla "muodissa mukana". Se koskee myös ruokavalintoja.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      63
      4908
    2. Puoluebarometri: Marinin hallituksella 7 parasta mittaustulosta

Orpon hallitusta pitää huonona 2/3 kansalaisista, joka on aika hyvin linjassa hallituspuolueiden yhteenlasketun kannatuk
      Maailman menoa
      31
      3725
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      22
      3340
    4. Vieläkö olet

Rakastunut minuun? Minä sinuun
      Ikävä
      79
      2315
    5. Ei siinä kauan

Menisi jos olisimme kahden
      Ikävä
      24
      1889
    6. Tekeekö hän

Tekeekö hän sinut h*lluksi ja millä tavalla? Uusi yritys, kun edellinen aloitus poistettiin.
      Ikävä
      27
      1571
    7. Laine voitti oikeudessa

Onnea Savonlinna! Laine voitti oikeudessa kuten arvelinkin ja lieköhän palaa valtaisuimelleen?
      Savonlinna
      40
      1522
    8. Grahn-laasonen taas todisti millaista porukkaa

kokoomusloiset ovat...työttömät jäävät kuulemma kotiin nukkumaan kun naapuri lähtee töihin...eikös taannoin kokoomuslois
      Maailman menoa
      330
      1460
    9. Puistotyöntekijät

Miksi ei siivoojia näy. Näin hyvät ilmat. Voisi kerätä roskat. Onko rahat loppu. 🤔🤔🤔
      Ähtäri
      14
      1433
    10. Onko kaivatullasi iso ego? Entä sinulla?

Vaikuttaako jommankumman ego jotenkin siihen, että ette voi lähentyä?
      Ikävä
      33
      1320
    Aihe