PUTKIREMONTTI KYSYMYS!!!!

hanaa2012

Eli putkiremppa on pian tulossa, ja ensimmäinen kartoituskäynti on ollut. Sen yhteydessä urakoitsijan edustaja totesi, ettei keittiössä saa säilyttää vanhaa vesihanaa. Kysymykseni kuuluukin, miksi ei saa? Olen ostanut uuden kalliin design-hanan vajaa kaksi vuotta sitten, ja tuntuu todella oudolta että se pitäisi nyt heittää roskiin. Ymmärrän että heidän kannaltaan on kyse siitä, että he eivät voi taata "vanhan" hanan toimivuutta ja haluavat laittaa uuden, jotta voisivat taata ettei se varmasti vuoda tms, mutta entä jos kyseessä todella on laadukas lähes uusi hana? Voivatko he todella vaatia minua heittämään sen pois? Onko kellään kokemusta/tietoa miten tämän asian kanssa on? Kiitos jo etukäteen avusta!!! :)

9

508

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

Voi olla ettei design-hanasi ei ole tyyppihyväksytty. Googlaa lisää tietoa aiheesta

• Ei ule sinun hana se

Se on taloyhtiön hana ja näin ollen sopimuksen kautta urakoitsijan hana. Eli ottaa nyt vaan kiltisti sen perusoraksen, eikä ala rettelöimään.

• hanaa2012

Ei ole aikeena alkaa rettelöimään ;) halusin vain tietää, onko se jossain laissa kirjoitettu, että ei saa laittaa omaa vanhaa hanaa takaisin vaikka haluaisi ja hana olisi lähes uusi? Kun tuntuu että tästä asiasta on kahdenlaista käsitystä liikkeellä. Toiset ovat sitä mieltä, että toki saa laittaa vanhan hanan, kun taas toiset sanovat ettei saa, koska urakoitsija ei voi taata sen toimivuutta... siis meneekö hana huonoksi vain vuoden käytön jälkeen, jos ei toimivuutta voi taata, en ymmärrä tuota kohtaa. Jos hana näyttää olevan kaikin puolin kunnossa, eikö siis saa pyytämällä sitä takaisin keittiöön?

Tuntuu aika naurettavalta, jos minun pitää heti rempan jälkeen pyytää erikseen putkimies asentamaan vanhan hanan takaisin (näin meinaan aion tehdä jos en saa sitä laitetuksi rempan yhteydessä. Hana on kuin uusi ja pidän siitä, enkä halua toisentyyppistä hanaa). Olisin halunnut kommentteja ihmisiltä jotka tietävät oikeasti jotain tästä asiasta, eli että voiko urakoitsija vedota johonkin pykälään tämä asian tiimoilta, ja erityisesti onko joku saanut pitää vanhan hanansa? Tai onko joku, joka on pyytänyt tätä, ja jolta se on kielletty?

Mutta kiitos ensimmäiselle kommentoijalle, pitääpä googlettaa tuosta asiasta!

• keppihevonen

Ja sitten, kun se sinun hanasi hajoaa ja aiheuttaa alakerran asuntoon / asuntoihin VESIVAHINGON, OLET VALMIS KORVAAMAAN VAHINGOT?
        (esim 20 000euroa?

-VAI OTAT SEN UUDEN HANAN TAKUUAJAKSI KÄYTTÖÖN?

_Vaihdat takuuajan jälkeen oman hanasi sitten, jos v ielä tuntuu sille?

• Kysypä asiantuntijalta, esim. Kiinteistöliiton lakimieheltä. Mitä isännöitsijä sanoi asiasta?

Jos olet itse ostanut hanasi, se on sinun omasi. Jos se poikkeaa as-oyn normaaleista hanamalleista, vastaat luultavasti itse sen toiminnasta ja tiivisteiden vaihtamisesta yms. Jos kyseessä on hyväksytty laatumerkki, en näe mitään estettä, mikset saisi pitää sitä edelleen.

Minulle väitettiin samoin, että vain putkiremontin yhteydessä määritellyt hanat tai vain urakoitsijan erikseen tarjoamat vaihtoehdot hyväksytään asennettavaksi remontin yhteydessä.

Putkimiehet totesivat kuitenkin töitä tehdessään, että on ahtaat tilat ja hanan vaihto on työläs tehtävä. He kysyivät minulta, haluanko tosiaan vaihtaa aikaisemmin itse oman keittiöremontin yhteydessä asennuttamani, vaihdettavaa monitoimisemman Grohen hanan uuteen. Totesin, että voisin mielelläni pitää vanhan hanan, josta voin sisään rakennetun letkun avulla laskea vettä vaikka lieden päällä olevaan astian yms. Vanha keittiöhana palvelee edelleen ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Jos hana rikkoutuu, joudun varmaan itse kustantamaan uuden ja sen asentamisen. Standihanasta ja sen toiminnasta vastaisi as-oy, ja sen vaihto tai huoltotoimet kuuluisivat vastikkeen hintaan.

• takuullako

Ja sitten kun hanasi aiheuttaa vesivahingon alakertaan, loppuu viisastelu...

• O - O
        takuullako kirjoitti:

Ja sitten kun hanasi aiheuttaa vesivahingon alakertaan, loppuu viisastelu...

Ole huoleti, niin minäkin olen. Päätöksen tekivät putkimiehet, en minä, enkä edes ehdottanut heille mitään. Säästivät ilmeisesti työaikaa ja vaivaa. Hana on virallisesti hyväksytty ja se toiminut jo muutamia vuosia ongelmitta. Sen voi tietysti vaihtaakin tarvittaessa.

• vastuukysymykset

Kuka maksaa, jos urakoitsija irrottaa hanan ja asentaa sen remontin jälkeen takaisin, mutta hana tiivisteet ovatkin kulahtaneet tällävälin ja se vuotaa? Syyttävä sormi osoittaa luonnollisesti urakoitsijaa, joka "pääsee" ostamaan tilalle uuden design -himmelin.

Tämän takia urakoitsijat siis hyljeksivät asukkaiden omien hanojen takaisinasennuksia....

• O - O

Ja tiivisteitäkö ei muka voisi enää nykyaikana vaihtaa? Heitetäänkö hanat menemään, kun tiiviisteet ovat kuluneet?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      94
      934
    2. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      54
      888
    3. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      61
      798
    4. Miehen ja naisen ystävyys

Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa
      Ikävä
      141
      718
    5. Pidätkö itseäsi varattuna

Kaivatullesi?
      Ikävä
      65
      675
    6. 78
      531
    7. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      39
      498
    8. Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta

ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto
      Pyhäjärvi
      86
      487
    9. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      40
      486
    10. Olit kyllä niin

Tunnekylmä lopussa että ei ole paluuta enää niihin rakkaudentunteisiin joita joskus koki
      Ikävä
      44
      467
    Aihe