60+:n Joutilaisuus on pahuuden alku ja juuri

Pahuuden alku&juuri

Enemmistö tämän palstan ihmisistä on havaintojeni mukaan eläkkeellä.

Onko eläkeläisen elämä?
Joutavaa ajan tappoa - vai merkityksellistä toimintaa?
Miten sinulla itselläsi?

Minä en ole vielä eläkkeellä mutta pian se aika koittaa.
Haluaisin tehdä, niin kauan kuin terveys sallii jotain, jonka koen arvokkaaksi: auttaa jollain tavoin apua tarvitsevia.
En tahtoisi vain pahuuttani jakaen odottaa kuolemaa.

37

215

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Määrittele "joutava ajantappo" !?

• Pahuuden alku&juuri

@minttupuu: "joutava ajantappo" !?"

Esmes:
        - kaikkitietävänä ja ylpeänä nuorempien tarkkailu ja moittiminen
        - ei välitä muiden hädästä, kun itsellä on asiat hyvin

• Pahuuden alku&juuri kirjoitti:

@minttupuu: "joutava ajantappo" !?"

Esmes:
        - kaikkitietävänä ja ylpeänä nuorempien tarkkailu ja moittiminen
        - ei välitä muiden hädästä, kun itsellä on asiat hyvin

Sä ainakin oot hyvin sitten tarkkaillu.

"Enemmistö tämän palstan ihmisistä on havaintojeni mukaan eläkkeellä"

Mun mielestä kaikkitietäviä on tyypit, jotka tekee alotuksen käyttämällä sanoja:

tämän palstan ihmiset.

• p.

Moni on työssään joutavampi, kuin eläkeläinen elämässään.
      Millä mittaat ihmisen elämän sisältöä? Palkan vai eläkkeen määrällä?
      Tähän ikään ehtineen luulisi jo sisimmässään osaavat elää hyvin elämäänsä.
      Tietäen ja tuntien elonsa tärkeyden ja ainutkertaisuuden.

Outo näkemys ihmisyyteen sinulla:
      "En tahtoisi vain pahuuttani jakaen odottaa kuolemaa."

Sanotaanhan: 'Kyllä maailma opettaa, jos ei muuta niin hiljaa kulkemaan.'

Mikä on merkityksellistä toimintaa?
      Olla palkkaorjana jossain lafkassa?
      Vaiko saada tehdä elämällään mitä haluaa,
      omien rajojensa ja rajoitteidensa sisällä?
      Rakastaen elämää ja ihmisiä parhaansa mukaan.

• Pahuuden alku&juuri

@p:

Et lukenut aloitusta.
        Kirjoitin: Haluaisin tehdä, niin kauan kuin terveys sallii jotain, jonka koen arvokkaaksi: auttaa jollain tavoin apua tarvitsevia.

• p.
        Pahuuden alku&juuri kirjoitti:

@p:

Et lukenut aloitusta.
        Kirjoitin: Haluaisin tehdä, niin kauan kuin terveys sallii jotain, jonka koen arvokkaaksi: auttaa jollain tavoin apua tarvitsevia.

Vapaaehtoistyöhän on jokaiselle kykyiselle avoinna.

• Oujee, sädekehäsi loistaa tänne asti!

• tiedän sen

onhan useimmilla omia läheisiä ja lapsenlapsia, voi olla kiireisempää kuin töissä..

• kääntää kylkeä!!

Eläkeläis tyyppejä on ONNELLISIA ja niitä jotka ei. Onnelliset on ns "terveitä", ei särjä selkä saati jalat ja voi liikkua miten tahtoo, sen eläkkeen turvin. Sitten ne jotka on työssä raiskattu rikki, eli selkä paskana, jalat sökönä ja pääkin lahjonnut. Sellanen 120% palvellut kehäraakki EI PYSTY kunnolla käymään edes kaupassa saati apteekissa, kun se ns. elä ei vaan riitä lääkkeisiin.

Pahimmat kaset on laitoskamaa heti eläkkeelle päästyään. MIKSI, työnantaja raiskaa duunaria vuosia ja imee sen mehut kuiiviim. Samaa tapahtuu ihan kontterissa pukupelle laitoksessa. 8 h palkka 8 h ilmas ylityö kypsyttää skraga jannun pollaa kivas.

TERVEENÄ ELÄKKEELLE on vain tarua, kuten moni "fantasia kirja".

Paras vikkin PIDÄ saikkua aina, jos oot kipee, se on sallituua (vielä). Älä tee PALKATONTA DUUNIA koskaan, siitä ei oma asema mitenkään parane. Ole siis töissä vain SOVITTU aika, pomon nualasu ei toimi tässä maassa. Ahkeruus??? Teet vain sen mikä kulee, et TOISTEN kenkää saaneiden hommia, kun siitä ei makseta. Kesken päivää voit poistua, jos vaikka pää tulee kipeeksi, kipaset vaan terveydenhoitajalla valittamassa tai sitten siellä mihin palvelu on ulkoistettu.

Eläkkeellä on ihan mukavaa, kun on ees jonkinlaisessa kunnossa. Silti kannattaa pitää RYTPI ja herätä arkisin vaikka 8 tai 9 aikaa.

• Pahuuden alku&juuri

Kiros tähän astisista kommenteista!

Joista osa valitettavasti osoittaa selvästi, ettei kirjoittajan päivä ole mennyt ihan putkeen.

• Mun päivä on ainakin ollut ihan jees.

Ei oo tarvinnu edes tarkkailla ketään.

• ?

Haetko vain myötäilijöitä?
        Ajatus on vapaa.

• Pahuuden alku&juuri

Oho :)
        Piti kirjoittaa KIITOS !

Alitajunta ärrän pisti :DDD
        Kun sisimmässäni kirosin sitä he...tin kireyttä ja ärtyisyyttä joka osassa kommentteja näkyy.

• k/k

Ei toi hyvän tekeminen muut vaari kun olemaan ihminen ittelleen ja muille tapaamilles ihmisille.
        Siin on alku matkas kun voit ehtoolla hampaita pestes katella häpeemättä peiliin.
        Jos viel voit sanoo ittelles et parempaan en kertakaikkiaan pystyny niin kaikkes oot tehny.
        Monikaan ei usko et voi elää tolla tavalla mut mä ainakin voin .

• Pahuuden alku&juuri kirjoitti:

Oho :)
        Piti kirjoittaa KIITOS !

Alitajunta ärrän pisti :DDD
        Kun sisimmässäni kirosin sitä he...tin kireyttä ja ärtyisyyttä joka osassa kommentteja näkyy.

No jos oisin Hunksz, sanoisin että alotus on lässytystä.

Mut mee toki vapaaehtoistyöhön, niinku joku tässä ketjussa jo sano.

Mä en mee, sit kun kokonaan eläköidyn.

Enkä kuunaan enää tarkkaile ketään, poltan tuoksukynttilöitä ja elän itselleni.

:D

• Pahuuden alku&juur
        k/k kirjoitti:

Ei toi hyvän tekeminen muut vaari kun olemaan ihminen ittelleen ja muille tapaamilles ihmisille.
        Siin on alku matkas kun voit ehtoolla hampaita pestes katella häpeemättä peiliin.
        Jos viel voit sanoo ittelles et parempaan en kertakaikkiaan pystyny niin kaikkes oot tehny.
        Monikaan ei usko et voi elää tolla tavalla mut mä ainakin voin .

@k/k:

Oikeassa olet.

Eläkkeellä ollessa vaan on se ongelma, että tapaa ihmisiä vähemmän kuin työelämän aikana, ellei ihan vartavasten lähde ihmisten ilmoille. Pakko kun ei ole enää joka arkiaamu suunnistaa kotoa pois.

• Pahuuden alku&juuri
        minttupuu kirjoitti:

No jos oisin Hunksz, sanoisin että alotus on lässytystä.

Mut mee toki vapaaehtoistyöhön, niinku joku tässä ketjussa jo sano.

Mä en mee, sit kun kokonaan eläköidyn.

Enkä kuunaan enää tarkkaile ketään, poltan tuoksukynttilöitä ja elän itselleni.

:D

@minttupuu:

Hih :D
        Just sytytin partsille kynttilöitä valaisemaan pimenevää syysiltaa. Jospa ilahduttaisivat kadun ohikulkijoitakin. Hope so.
        Tuossa takanani palaa myös kodikkuutta luova kynttilä. Ei ole tuoksukynttilä, koska olen hiukka astmaatinen.

• k/k
        Pahuuden alku&juur kirjoitti:

@k/k:

Oikeassa olet.

Eläkkeellä ollessa vaan on se ongelma, että tapaa ihmisiä vähemmän kuin työelämän aikana, ellei ihan vartavasten lähde ihmisten ilmoille. Pakko kun ei ole enää joka arkiaamu suunnistaa kotoa pois.

Ei sinne tunkokseen oo pakko lähtee ,tee ittes iloseks.
        Mäkin ostin tänään sellasen blue ray soittimen ja huomasin et siin on lankaton yhteys sisäänrakennettuna,hetken veivasin ja sain sen meneen nettiin.
        Olin oikken tyytyväinen kun pärjäsin sen laitteen kans

• *minttupuu*

@minttupuu:

Hih :D
        Just sytytin partsille kynttilöitä valaisemaan pimenevää syysiltaa. Jospa ilahduttaisivat kadun ohikulkijoitakin. Hope so.
        Tuossa takanani palaa myös kodikkuutta luova kynttilä. Ei ole tuoksukynttilä, koska olen hiukka astmaatinen.

Juu, mä sytytän kans, tää rakkinekin alko temppuileen.

Kyntteli palamaan ja sohva selkään.

:DD

Ohops, en ookaan enää näköjään kirjautuneena.

• kjhgf

Tee elämälläsi mitä haluat, se on omasi ja se ainoa. Aikaa ei voi tappaa, mutta ajassa eletään. Minä keskityn kirjallisuuteen ja elokuviin.

• Hirvee haipakka päällä kaiken aikaa, mutta en olekaan eläkkeellä. Ehkä sitten on aikaa lorvailuun, mutta luulen, ettei tää mihinkään tästä muutu.
      Mies on eläkkeellä ja sama touhu hänellä näkyy jatkuvan kuin ennenkin.

• Hyvyyden juuri

Joku eläkkeelle jäänyt sanoi jotta sitten ne kiireet vasta alkoi kun eläkkeelle jäi. On niin paljon asioita tekemättä, niin paljon ihmisiä tapaamatta, niin moneen osallistumatta, tuntuu että aika ei riitä eläkkeelälä kaikkeen mitä haluaisi tehdä :).

Sitä odotellessa.............

• ..

Niin varmaan voi olla, jos terveenä pääsee eläkkeelle. Sitä onnea ei kaikille jaella.

• Hyvyyden juuri
        .. kirjoitti:

Niin varmaan voi olla, jos terveenä pääsee eläkkeelle. Sitä onnea ei kaikille jaella.

No tämä ko eläkkeellejääjä ei kyllä ollut "terve", muutama kansansairaus mutta ei näyttänyt menoa haittaavan :)

• L - L

k2 X ajan tappaja = minä ja vaimoni.

"Eläköidyimme" tarkoituksella samoihin aikoihin.
      Nämä 11 "ajantappovuotta" ovat olleet erinomaista kahdestaan elämisen aikaa joka olikin tavoitteena.

Edelliset 4-vuotta olin osa-aikainen aviomies ja sitä ennen 9-vuotta viikonloppu ukko.

"Arvokkaat" tekemisemme olemme tehneet jo aikanaan emmekä haikaile minkään sellaisen perään.
      Meillä ei myöskään ole tarvetta tuntea itseämme tarpeellisiksi, saati kiireisiksi.

Olen riivatun tyytyväinen tähän itsekkääseen elämäntapaamme

Onko oma joutilaisuuden onni pahuutta muita kohtaan?
      En piittaa!

• Pahuuden alku&juuri

@L - L: "erinomaista kahdestaan elämisen aikaa joka olikin tavoitteena."

Hyvä tavoite! Parasta se, että saatte sen toteutettuakin.
        Paljon yhteisiä kiireettömiä onnen päiviä Sinulle ja vaimollesi toivotan :)

• Pirre*

Ai..en mie mittää juureksia ole huomannut, ja hyvin aika kuluu, ja ihan assiikseen kuluttamattakin.

Pakolliset arkiaskareet vie mukavasti muutaman tunnin päivässä, ja lopun saan kulumaan lukemalla päivän lehtiä, ja- kirjoja, sitten käyn lenkillä n. kolmena iltana, uimahallissa kaksi kertaa viikossa, lapsenlapsen hoitoa tälläkin viikolla kahtena päivänä, ei tässä kerkee tekemään mitään pahhuuvven juureksia :)

P.s. mitä ne mielestäsi muuten oisi, ne pahuuden juuret?

• Pahuuden alku&juuri

@Pirre*:

Etkö ole kuullut sanontoja?
        Joutilaisuus on kaiken pahan alku.
        Joutilaisuus on kaiken pahuuden äiti.
        Joutilaisuus on pahuuden alku ja juuri.

Nuorista puhuttaessa usein tätä toistetaan.

• ,,,,,,,

@Pirre*:

Sanotaanhan:

Ahkeruus on ilomme, laiskuus intohimomme.
        Laiskuus on hyvä lahja, jos sen osaa oikein käyttää.

• Pirre*

@Pirre*:

Olenhan mie kuullu, eli sarjassamme vanhat sananlaskut, muttei ne taijja oikein enää sopia meijjän ikäryhmäläisiin, liikaa elämää jo takana...nuoriin tosiaan voisi joissain tapauksissa sopiakin, vaan ei kaikkiin heihinkään..:)

• Elämää on

Tässä minun ja vaimoni elämää. Asumme melkein toisten haukkumaa, keskellä ei mitään, siis maaseudulla. Osa ajasta menee keskinäisiin suhteisiin, toinen osa tiluksiemme hoitamiseen ja kiinteistön ylläpitoon. Heinäkuusta lokakuun loppuun asumme melkein metsässä, marjat sienet on meille elämäntapa, melkein kuin alkoholi alkoholistille. Talvet ulkoilemme päivittäin seurustelemme keskenämme, välillä seurustelemme lastenlasten ja lapsiemme kanssa. Syömme hyvin, nukumme hyvin, seuraamme aktiivisesti maailmanmenoa. Enempään ei sitten aika riitäkkään, voi sanoa, elämme täyttä elämää. Ainoat murheemme on nykyinen työllisyystilanne joka koskettaa meidänkin lähipiiriämme. Autamme lähimmäisiämme kykymme mukaan. Mikä parsta, koemme olevamme onnekkaita ja onnellisia.

• elämä on ihanaa

Aamut on ihania, ei kiire minnekkään ja illalla jo nukuttaa aikaisin, välillä tekis mieli "väitellä", mutta tänne ei kannata tulla mieltään purkamaan, se ei ole fiksua.

• eukkonen*

Olen aivan samaa mieltä kanssasi. Tosin valvon myöhään noin yleensä.
        Tämä nimimerkille "elämä on ihanaa".

• moni-osaaja

Joutilaisuus,mikä ihana olomuoto,ei kiirettä minnekkään,voit tehdä puuhasi omaan tahtiin ja kummasti sitäkin riittää.

Voit nukkua,lorvailla,myös seurustella,olla kiinnostunut paljonkin kaikesta,kaikkeen on aikaa ja se ei ole millään kortilla ostettavissa.

Olen ansainnut tämän kaiken ruuhka ja työvuosien jälkeen,tosin pääsin jo työhuolista jäämällä työttömäksi ja kaikkien "putkien"jälkeen suoraan eläkkeelle.

Hyvä näin eikä ole yhtään huono omatunto.

• av

Onko lääkkeet ottamatta?

Tee vain töitä, se on sinulle parasta.

• vale lääkäri?

Yritin kartoittaa kenelle vastasit noista lääkkeiden (joita muuten määräävät toisetkin) otosta, mutta minunhan ne pitäisikin niitä ottaa, koska en tajunnut!!

Olen seuraillut kirjoituksiasi ja tunnut olevan itse jotenkin katkera, mutta mistä? No, tietenkin Suomi on p..ka maa ja täällä on kaikki huonosti, mutta mikä estää Sinua menemästä sinne, missä on hyvä olla?

Onhan meillä ainakin vapaa liikkuvuus EU-alueilla, joten siitä vain, vai eikö passi kelpaa???

Kerro lähemmin itsestäsi, ettei tulisi liikaa vääriä tulkintoja palstalla. Siis toistan, jos olet rehellinen mies, niin nyt valtit pöytään, mikä olet miehiäsi. Vai oliko sekin valhe? Oletkin nainen kaapissa??

• osaan nauttia

Moni-osaaja, olen ihan samaa mieltä, kyllä elämässä saa olla muutakin kuin työtä ja kun on jo vuosikymmeniä työssä ollut, vielä paremmin osaa nauttia tästä.
      Kyllä ei kannata välittää noista provoilijoista yhtään, en noteeraa enää mitenkään,näin on parasta.
      Yrittävät tehdä toisille pahaa oloa, kun itsellä on paha olo,voi heitä, mutta antaa olla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      3255
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      118
      1302
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1235
    4. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      1011
    5. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      71
      1008
    6. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      183
      972
    7. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      947
    8. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      911
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      66
      890
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      77
      827
    Aihe