Saanko julkaista netissä kuvaamani autiotalon?
Entä naapurin kesämökin?
En aio julkaista nimiä ja osotteita.
Kuvien julkaisusta
12
147
Vastaukset
naapuritalon kesämökin julkaiseminen netissä voipi olla vähän arveluttavaa. paitsi jos saat luvan; sitähän voi aina kysyä.
autiotaloista on itselläni muutama kuva netissä eikä niistä sanomista ole tullut.- 10+10=?
Rakennuksilla itsellään ei ole mitään yksityisyydensuojaa, joten julkaise pois kunhan kuvassa ei kukaan näy tunnistettavasti omalla pihallaan.
- masa
Entä jos näkyy asuntoihin sisälle niin, että sieltä erottuu kaappeja, huonekaluja tms. tavaraa? Sellaisia sattuu tulemaan aika helposti ihan tahattomastikin, jos kuvailee kaupunkiympäristössä pimeän aikaan, kun asunnoissa on verhot auki ja valot päällä. Pitkä valotus yleensä hoitelee ihmiset näkymättömiksi tai ainakin tunnistamattomiksi. Yleensä pyrin välttämään liian selkeitä näkymiä vaikkapa pienentämällä kuvaa niin ettei täydessä koossakaan erotu juuri mitään muuta kuin valoisa ikkuna.
- ??,,??
Entäs asuntovaunujen kuvailu? Telttojen?
- kysy aina lupa!
Saanko julkaista netissä kuvaamani autiotalon?
—saa
Entä naapurin kesämökin?
—saa
Saatko jotain kiksejä siitä, että et kysy omistajalta lupaa?
Entäs asuntovaunujen kuvailu? Telttojen?
Ihan kaikkea saa kuvata, mutta yksityisyyden suojaa ei saa loukata esim julkaisemalla loukkaavia kuvia.- tarkennus.
Autiotalosta ei oikein voi kysyä lupaa kun kukaan ei sitä omista. :)
- käsikädessä taloon..
tarkennus. kirjoitti:
Autiotalosta ei oikein voi kysyä lupaa kun kukaan ei sitä omista. :)
Miksei omista? Joku sen autiotalonkin omistaa. Ihan varmasti.
- tarkennus.
käsikädessä taloon.. kirjoitti:
Miksei omista? Joku sen autiotalonkin omistaa. Ihan varmasti.
Entäs jos joku on tarkoituksella hylännyt sen etkä saa omistajaa tietoosi, milläs kysyt luvan?
- toimisto-pirkko
tarkennus. kirjoitti:
Entäs jos joku on tarkoituksella hylännyt sen etkä saa omistajaa tietoosi, milläs kysyt luvan?
"Entäs jos joku on tarkoituksella hylännyt sen etkä saa omistajaa tietoosi, milläs kysyt luvan? "
sitten olet avuton.
kunnan toimistolta kyllä selviää.
mutta jos et kuitenkaan saa asiaa selville, niin sitten toki on vähän hankalaa kysyä. - roskista vaan
toimisto-pirkko kirjoitti:
"Entäs jos joku on tarkoituksella hylännyt sen etkä saa omistajaa tietoosi, milläs kysyt luvan? "
sitten olet avuton.
kunnan toimistolta kyllä selviää.
mutta jos et kuitenkaan saa asiaa selville, niin sitten toki on vähän hankalaa kysyä.No jaa, helpompi sitten painaa sitä roskakorinappia. Ei se kuva kuitenkaan niin kummonen ole että sen takia viitsisi alkaa jotain kunnan virastoja koluamaan. Tai sitten kuvata vain täysin asumattomassa korvessa ettei vaan yhtään rakennusta pääse lipsahtamaan näkyviin. Tai pelkkiä makroja.
- poweq
minulle on valokuvaaja sanonut että kuvata saa yleiseltä tieltä/ omasta pihasta pihaan tavallisella putkella mutta jos menee pihaan kuvaan on kotirauhan rikkomista myös autiotalo on jonkun talo, mutta kun kysyy luvan niin ei hätää. Että jo se kun zoomailee pitkällä putkella jonkun pihaan on laitointa:/
Jos haluat tietää autiotalon omistajan kysy kaupungin rakennusvirastosta apua- jersselin jarssi
" Että jo se kun zoomailee pitkällä putkella jonkun pihaan on laitointa:/ "
ei ole.
ainoastaan jos ´kuvaan sattuu henkilö.
RL 6 § (9.6.2000/531) Salakatselu.
Joka oikeudettomasti teknisellä laitteella katselee tai kuvaa
kotirauhan suojaamassa paikassa taikka käymälässä, pukeutumistilassa tai muussa vastaavassa paikassa oleskelevaa henkilöä taikka
yleisöltä suljetussa 3 §:ssä tarkoitetussa rakennuksessa, huoneistossa tai aidatulla piha-alueella oleskelevaa henkilöä tämän yksityisyyttä loukaten,
on tuomittava salakatselusta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.
Yritys on rangaistava. "
Eli naapurin pihaan, ainakin salakatselusäännöksien mukaan, saa töllöttää kaikessa rauhassa, kunhan pihalla ei ole ketään :-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä752196- 1331442
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1341434- 1451123
- 105977
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten366902Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82764Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55714Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67674Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673