Tupakointi sisätiloissa.

pöllilupi

Talo on kaunis kuin karamelli, mutta talon asukkaan tupakointi on tainnut pilata sen. Talossa on siis tupakoitu vuosia ja asukkaan huonosta liikkuvuudesta johtuen siivous ollut viime vuosina vähän niin ja näin. Kertokaa miten ja millä aineella saan pestyä seinistä ja kaikkialta muualtakin tupakansavun ym siitä lähteneen karstan pois? Seinät ovat maalatut lastulevyt, lattia laminaattia, laipio paneelia. Saako sitä tupakanhajua mitenkään pois siitä talosta enää?

Neuvoja kehiin kiitos!

114

15493

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Otsooni
      • sippailija

        nää tosi saneerauksen miehet jättää hommat kesken ja muutenkin ihan luokatonta työtä


    • TimppaTT

      Etikalla

      • Olen samaa mieltä.Etikalla olen itsekin joskus saanut tupakan hajun pois,kun ostimme talon ex-miehen kanssa.


      • usko tai älä
        enkeli1977 kirjoitti:

        Olen samaa mieltä.Etikalla olen itsekin joskus saanut tupakan hajun pois,kun ostimme talon ex-miehen kanssa.

        Etikkaa kannattaa laittaa astiaan huonetilaan, sen poistaa hajua ajan kanssa.


    • Otsonoinnin kokenut

      Nimenomaan Otsonointi on varma keino, jolla kaikki hajut häipyy. Kun on muuten nätti asunto, niin otsonointi vaan ja asumaan!
      Olemme sen kokeneet, taloyhtiössämme mätäni vainaja ja koko rappukäytävään levisi etova lemu, mutta pelastuslaitos otsonoi asunnot, niin tuli oikein raikas ilman-ala.

      • itsensä pelastaja

        Vai oikein pelastuslaitos otsonoi!!!???? Pelastuslaitoksen otsonointi taitaa sisältää pelkän ikkunan avaamisen xD Mä kuolen nauruun...


      • otsanainti
        itsensä pelastaja kirjoitti:

        Vai oikein pelastuslaitos otsonoi!!!???? Pelastuslaitoksen otsonointi taitaa sisältää pelkän ikkunan avaamisen xD Mä kuolen nauruun...

        Kukahan lie sitten tehnyt. Joku kuitenkin...


    • akrsostop

      Maalikaupasta tikkurilan akrostop (eristyspohjamaaali) seiniin ja luultavasti kattoonkin....
      varmasti olisi myös tarvetta otsonoinnille.

      • Saanko suositella?

        Ostimme n. 20 vuotta sitten halvalla vahvasti tupakkatervaisen, pinnoiltaan kauttaaltaan kellastuneen rivitaloasunnon, jossa piti tehdä muutenkin pintaremonttia (omin voimin, tapettien tilalle osittain uusi tapetti, osittain tasoite maali, lattioihin uudet päällysteet).

        Sisäkatot olivat ontelolaattaelementtejä, jotka oli pinnoitettu roiskerappauksella maalilla. Mitä niille?

        Eräs ammattimaalari käväisi antamassa neuvoja. "Jos tuohon kattoon vetää päälle tavallisen sisälateksin, puskee tupakanterva siitä läpi ja katto on parin vuoden päästä kellertävän läiskikäs. Siihen on pakko vetää ensin kunnon kerros eristyspohjamaalia ja vasta pintaan tavallinen sisälateksi."

        Näin teimme. Eristyspohjamaali (taisi olla juuri Akrostop-nimistä) ei ollut ihan halpaa ja moninkertainen työ maksoi meille oman vaivansa, mutta homma kannatti! Kämpässämme pitäisi nyt tehdä uusi remonttikierros, mutta sisäkatot kelpaavat yhä sellaisinaan.


      • timanttistop

        Tai timanttistop vastaavaa mutta huomattavasti halvempaa.


    • suo siellä, vetelä..

      Kessun katku katoaa aikaa myöden omien lemujenne syrjäyttäessä sen. Nopeiten tämä muutos tapahtuu jos teillä on sisäkissoja joiden kusenhaju peittää nopeasti alleen kaiken muun. Muutkin omat katkunne syrjäyttävät kessunhajun mutta vievät enemmän aikaa.

      Näin siis kessunhajusta eroon mutta kissankusen hajusta ei niin helpolla pääsekkään. Se lienee niin voimakas happo, että porautuu syvälle rakenteisiin ja ainoaksi vaihtoehdoksi jää mittava peruskorjaus taikka talon purku.

      nimim. kokemusta on molemmista.

      • Tupakat pannaan

        Ei pidä paikkaansa.Minulla on kissoja ja käyvät hiekkalaatikolla.Minun asunnossa ei haise kissan pissa ,koska siivoan laatikon useasti.Kun asuntooni tuli aikaisemmin ihmisiä kaikki kehuivat kuinka raikas asunto on.Nyt naapurista tulee tupkan käry aamusta iltaan ja asunnossa ei tuoksu enään mikään muu kun tuhkakuppi.Roska-kaappin oven aukaisee ei erota enään bioastia hajuakaan.Kuorii mandariineja ei erota sitäkään...Kyllähän se on tutkittu juttu et tpakan savu on sekä myrkyllisin että vaikein haju poistaa.
        Otsonointikaan ei ole Terveellinen vaihtoehto siinä on myös syöpää aiheuttavia aineita!Suosittelen myymään asunnon !

        Nuuska kiellettiin vissiin sen takia kun siitä ei aiheudu muille haittaa!!!!


      • suo siellä, vetelä..
        Tupakat pannaan kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa.Minulla on kissoja ja käyvät hiekkalaatikolla.Minun asunnossa ei haise kissan pissa ,koska siivoan laatikon useasti.Kun asuntooni tuli aikaisemmin ihmisiä kaikki kehuivat kuinka raikas asunto on.Nyt naapurista tulee tupkan käry aamusta iltaan ja asunnossa ei tuoksu enään mikään muu kun tuhkakuppi.Roska-kaappin oven aukaisee ei erota enään bioastia hajuakaan.Kuorii mandariineja ei erota sitäkään...Kyllähän se on tutkittu juttu et tpakan savu on sekä myrkyllisin että vaikein haju poistaa.
        Otsonointikaan ei ole Terveellinen vaihtoehto siinä on myös syöpää aiheuttavia aineita!Suosittelen myymään asunnon !

        Nuuska kiellettiin vissiin sen takia kun siitä ei aiheudu muille haittaa!!!!

        Tupakan SAVU on todettu epäterveelliseksi mutta tupakan HAJUlla tuskin on muuta kuin tympeä hajuvaikutus. Kannattaa puhua selkokielellä eikä sotkea asioita.

        Jokainen sisäkissoja pitävä väittää samaa, ei meidän mirrin kusi haise. Ei sitä katkua itse haistakkaan koska hajuaisti on syöpynyt pilalle hajun vaikutuksesta. Mutta sisäkissoja pitävä ei kyllä haista mitään muutakaan kuten sinäkään et enää haista enää edes mandariinin hajua.

        Koska kissasi ovat sinusta "syyttömiä" olet ulkoistanut syyn toisessa rapussa asuvalle tupakoijalle jonka olet nähnyt joskus rööki suussa ulkona.

        Todistajiksi asiallesi vedät hatusta "ystäväsi" jotka muka kehuvat kissankusen hajua mahdottoman raikkaaksi.


      • haliaj,.jdhaÄH
        suo siellä, vetelä.. kirjoitti:

        Tupakan SAVU on todettu epäterveelliseksi mutta tupakan HAJUlla tuskin on muuta kuin tympeä hajuvaikutus. Kannattaa puhua selkokielellä eikä sotkea asioita.

        Jokainen sisäkissoja pitävä väittää samaa, ei meidän mirrin kusi haise. Ei sitä katkua itse haistakkaan koska hajuaisti on syöpynyt pilalle hajun vaikutuksesta. Mutta sisäkissoja pitävä ei kyllä haista mitään muutakaan kuten sinäkään et enää haista enää edes mandariinin hajua.

        Koska kissasi ovat sinusta "syyttömiä" olet ulkoistanut syyn toisessa rapussa asuvalle tupakoijalle jonka olet nähnyt joskus rööki suussa ulkona.

        Todistajiksi asiallesi vedät hatusta "ystäväsi" jotka muka kehuvat kissankusen hajua mahdottoman raikkaaksi.

        Suo siellä,vetelä!! Oletko joskus kuullut hajuallergisistä ihmisistä. Heille kaikki hajut ovat haitallisia.Oireet ovat erilaisia, alk.hengenahdistusta,nuha yskä, astman oireitä ym.


      • suo siellä, vetelä..
        haliaj,.jdhaÄH kirjoitti:

        Suo siellä,vetelä!! Oletko joskus kuullut hajuallergisistä ihmisistä. Heille kaikki hajut ovat haitallisia.Oireet ovat erilaisia, alk.hengenahdistusta,nuha yskä, astman oireitä ym.

        No sellaisten kohdalla ymmärrän kissojen pidon sikäli jos eivät ole kissankuselle allergisia. He eivät haista mitään joten myöskään allergisia oireita ei esiinny. Oireethan ilmenevät poikkeuksetta siten, että oireilija osaa kertoa mikä haju reaktion laukaisi. Kun tekijää ei osata kertoa ei esiinny myöskään oireita. Hajuallergiahan on luulotauti. Pelkkä hajuhan ei allergisoi muuta kuin päänupin sisustan jolloin pinnalle nousee viha ja katkeruus hajun aiheuttajaa kohtaan. Tämä ei ole fyysinen vaiva vaan psyykkinen ongelma johon avun saa nuppien perkaajalta.

        Minä esim. olen "allerginen" kissankusen hajulle. Se aiheuttaa minussa erittäin voimakkaan vastenmielisyyden tunteen mutta en sitä kuitenkaan pidä varsinaisena allergiana.


      • Koirista pitävä
        suo siellä, vetelä.. kirjoitti:

        No sellaisten kohdalla ymmärrän kissojen pidon sikäli jos eivät ole kissankuselle allergisia. He eivät haista mitään joten myöskään allergisia oireita ei esiinny. Oireethan ilmenevät poikkeuksetta siten, että oireilija osaa kertoa mikä haju reaktion laukaisi. Kun tekijää ei osata kertoa ei esiinny myöskään oireita. Hajuallergiahan on luulotauti. Pelkkä hajuhan ei allergisoi muuta kuin päänupin sisustan jolloin pinnalle nousee viha ja katkeruus hajun aiheuttajaa kohtaan. Tämä ei ole fyysinen vaiva vaan psyykkinen ongelma johon avun saa nuppien perkaajalta.

        Minä esim. olen "allerginen" kissankusen hajulle. Se aiheuttaa minussa erittäin voimakkaan vastenmielisyyden tunteen mutta en sitä kuitenkaan pidä varsinaisena allergiana.

        Kaikenlaiset idiootit sitä pitävät itseään viisaina.

        Pidän koirista, en vihaa niitä, silti aivastan ennen kuin ehdin huomata koiran läsnäolon. Olen koiran hajulle (hajun aiheuttaville ainesosille) allerginen.

        Kyseessä ei ole luulotauti!


      • suo siellä, vetelä..
        Koirista pitävä kirjoitti:

        Kaikenlaiset idiootit sitä pitävät itseään viisaina.

        Pidän koirista, en vihaa niitä, silti aivastan ennen kuin ehdin huomata koiran läsnäolon. Olen koiran hajulle (hajun aiheuttaville ainesosille) allerginen.

        Kyseessä ei ole luulotauti!

        Älä sentään viitsi kirjoittaa joutavia.

        Moni on koirille allerginen mutta ei suinkaan hajulle vaan koirista irtoavalle pölylle eli hilseelle. Mitään koira-allergiaa ei kuitenkaan erikseen ole vaan kyse on allergiasta eläinpölylle.


      • tupakka tyhmentää
        suo siellä, vetelä.. kirjoitti:

        Tupakan SAVU on todettu epäterveelliseksi mutta tupakan HAJUlla tuskin on muuta kuin tympeä hajuvaikutus. Kannattaa puhua selkokielellä eikä sotkea asioita.

        Jokainen sisäkissoja pitävä väittää samaa, ei meidän mirrin kusi haise. Ei sitä katkua itse haistakkaan koska hajuaisti on syöpynyt pilalle hajun vaikutuksesta. Mutta sisäkissoja pitävä ei kyllä haista mitään muutakaan kuten sinäkään et enää haista enää edes mandariinin hajua.

        Koska kissasi ovat sinusta "syyttömiä" olet ulkoistanut syyn toisessa rapussa asuvalle tupakoijalle jonka olet nähnyt joskus rööki suussa ulkona.

        Todistajiksi asiallesi vedät hatusta "ystäväsi" jotka muka kehuvat kissankusen hajua mahdottoman raikkaaksi.

        Tupakan HAJUN (jos pitää välttämättä huutaa) voi saada tuulettamalla pois, mutta tupakan sisältämät haitalliset MYRKYT jäävät silti jäljelle ja vapautuvat huoneilmaan. Haju on varma merkki tupakan haitallisten myrkkyjen läsnäolosta. Aineetonta hajua ei ole olemassakaan.


      • suo siellä, vetelä..
        tupakka tyhmentää kirjoitti:

        Tupakan HAJUN (jos pitää välttämättä huutaa) voi saada tuulettamalla pois, mutta tupakan sisältämät haitalliset MYRKYT jäävät silti jäljelle ja vapautuvat huoneilmaan. Haju on varma merkki tupakan haitallisten myrkkyjen läsnäolosta. Aineetonta hajua ei ole olemassakaan.

        Isoilla kirjamilla siksi, että sinäkin saatoit ymmärtää pointin.

        Jostain syystä todistit varsin omituisessa väitteessäsi itseäsi vastaan, en tiedä miksi niin teit?

        Koska et itse takuulla löydä ristiriitaa väitteessäsi lähestyn asiaa toiselta suunnalta auttaakseni sinua.

        Kuinka on mahdollista saada myydä tai vuokrata tiloja joissa on joskus tupakoitu? Kyseessähän on väitteesi valossa erittäin vaarallinen toiminta jossa altistetaan ostaja/vuokraaja/käyttäjä sairastumisriskille. Entä mikä on kenenkin vastuu asiassa jos joku edellisistä omistajista on röökannut asumuksessa ja nykyinen omistaja sairastuu vaikkapa keuhkosyöpään/ahtaumaan/yleensä hengitystiesairauksiin?

        Miksi tätä vaarallista epäkohtaa ei ole huomioitu ja kriminaaleja myyjiä/vuokraajia laitettu vastuuseen?


      • Tupakat pannaan
        tupakka tyhmentää kirjoitti:

        Tupakan HAJUN (jos pitää välttämättä huutaa) voi saada tuulettamalla pois, mutta tupakan sisältämät haitalliset MYRKYT jäävät silti jäljelle ja vapautuvat huoneilmaan. Haju on varma merkki tupakan haitallisten myrkkyjen läsnäolosta. Aineetonta hajua ei ole olemassakaan.

        JUST NÄIN!Nyky ihminen on vieraantunut jo omista vaistoistaan.Haju,näkö,maku,kuulo aisti kertoo ihmiselle asioita!

        Sodassa olisi käyttöä hyvälle kuuloaistille,näköaistille.
        Kahvi tehtaalle töihin kun maku ja haju aisti on hyvä!

        Moni sortuu peittämään oman hajunsa ja huoneistonsa hajut jollakin tökötillä.
        Mitä voimakkaampi tökötti kämpässä haisee sen paskasempi se ilmeisesti on.
        raikas asunto tuoksuu puhtaalle ja ei aiheuta mitään hengitys tai silmäoireita...nenä pysyy auki.


      • tuopo
        tupakka tyhmentää kirjoitti:

        Tupakan HAJUN (jos pitää välttämättä huutaa) voi saada tuulettamalla pois, mutta tupakan sisältämät haitalliset MYRKYT jäävät silti jäljelle ja vapautuvat huoneilmaan. Haju on varma merkki tupakan haitallisten myrkkyjen läsnäolosta. Aineetonta hajua ei ole olemassakaan.

        Elä ny p..k.. jauha.....Myrkyt jää jäljelle.HOHHOIJAA


      • 16

        kamalaa kun on pakko elää kerrostaloyhteisöis. kauheeta kolhoosielämistä vieraitten ihmisten keskellä. en ole rikas mut kyl vois jokaselle suomen kanmsalaiselle rakennuttaa rikas pienen mökin , tilaa löytyy ja sit vois sille vuokraajalle maksaa samanlasta vuokraa kuten nyt. Olis ilma tilaa ja pieni hajurako naapuriin. sellasii siirtolamökintapaisia. kaikki on vaan rikkaan viitsimisestä kiinni kun se vois haluta ihmisil jotain kivaakin ja tälläset kivibetonikellarit vois räjäyttää maan tasalle.


      • Anonyymi
        16 kirjoitti:

        kamalaa kun on pakko elää kerrostaloyhteisöis. kauheeta kolhoosielämistä vieraitten ihmisten keskellä. en ole rikas mut kyl vois jokaselle suomen kanmsalaiselle rakennuttaa rikas pienen mökin , tilaa löytyy ja sit vois sille vuokraajalle maksaa samanlasta vuokraa kuten nyt. Olis ilma tilaa ja pieni hajurako naapuriin. sellasii siirtolamökintapaisia. kaikki on vaan rikkaan viitsimisestä kiinni kun se vois haluta ihmisil jotain kivaakin ja tälläset kivibetonikellarit vois räjäyttää maan tasalle.

        ööö, oletko koskaan miettinyt, että kaikki ei halua asua keskellä mitään mökissään? Itse olen valinnut asumisen Helsingin keskustassa joten kyseeää ei ole pakko, vaan mahdollisuus


    • otso talviunilla

      Tuota "otsonoinnin" kiihkeää mainostajaa ei kannata ottaa vakavasti. Tyyppi näyttää vielä näin aamusta leijuvan stratosfäärissä.

      • otsanalle

        Opiskelija asunnoissa hoasilla on viesti, jossa lukee, että jos asukas polttaa sisällä röökiä, pitää hänen maksaa asunoon otsonointi eli kai siitä jotain apua on ;)


    • fdssdfsdfs

      Joka huoneeseen lautasellinen etikkaa muutamaksi päiväksi.

      • edfbgdf

        Muutamalla päivällä ei ole mitään merkitystä. Muutamaksi kuukaudeksi niin hajut häipyy.


    • Sisällä tupakointi tulisi kieltää lailla.


      • muutan pois

        Liittynyt, olet oikeassa. Ihmetyttää, että Helsingin kaupunki ei kiellä tupakointia sisällä.


      • Naapuriparat

      • kenen tulee kieltää ? maksan HUOM HUOM vuokraa näistä tiloista ja kai on oma asiani tupakoinko tai mitä vaan niisä tiloissa joista maksan liikaliksaa rikkaalle.suomi on turvenuijien ja tekopyhien nihilistien maa.ja teeskentelijöitäkin vielä riittää.


      • moi
        se onkin useissa asuinympäristöissä, aniharva sitä vaan noudattaa ! kun ei ole val
        -vontaa, jota mun asuinympäristössäkin KAIVATAAN JA HALUTAAN ! ei oo muka-
        mas joitakin ihmeen resursseja yms.........sit ne ukot on siellä kyttäämäs mitä MÄ teen, savuton ja raitis nainen kun olen. Kun on kerran joutunut niiden ukkojen sil-
        mätikuksi, niin siinä pysyy ikuisesti !


    • Se on aika paljon kiinni seinämateriasta. Jo mainostettu otsonointi voi olla hyvä keino, toinen ajan kanssa odottaminen. Todennäköisesti joutuu pesemään seinät ja katon. Kun on paljon tupakoitu sisätiloissa, ei pelkkä katon maalaus auta (sanoi naapuri), Voi kattoon jäädä läikkiä jos maalaa ainoastaan.

      Itse aikanaan pesin asunnon maalarimestarin pesulla, missä tupakoitu vuosia, Vesi oli erittäin ruskeaa.

    • Itse remontoin juuri samanlaista asuntoa. Siellä kävi ensin siivoja pesemässä sen rasvan pois ja sen jälkeen maalasin seinät ja katon kahteen kertaan. Kun saan remontin tehtyä, niin otetaan vielä niin sanottu pommi sisään jolla lähtee myös kalman haju. Täällä oli nimittäin kuollut henkilö. En tiedä mitä ainetta se on. mutta sillä pitäisi lähteä kaikki hajut.

      • huhuuuuuuu....

        Onnea vaan uuteen kotiin... Syyssateilla onkin kiva kölliä kosteassa kalman hajussa.... =s


    • ei kiitos

      Teetä siivous alan yrityksellä, heillä on tarvittavat laitteet ja aineet.
      Olen lopettanut tupakoinnin, yksi syy lopettaa oli haju. En tosin polttanut koskaan sisällä missään muualla kuin takkahuoneessa jossa on kunnon "savunpoisto" eikä savu päässyt leviämään huoneeseen vaan takka imaisi sen pihalle saman tien.

      En suosittele polttamaan sisällä, haju joka jää huonekaluihin, mattoihin, tapetteihin - kaikkialle on liki sietämätön. Itse en välttämättä voisi ostaa asuntoa jossa on tupakoitu ahkerasti, vaikka hajusta päässee rahalla eroon.

    • fgsgdfgdf g
    • N

      Mitäpä tarkoitat karamellin näköinen tupa ila

    • vieras.....

      Ostin muutama vuosi sitten asunnon, jossa oli poltettu sisällä. Ensimmäisenä vein sinne huoneen nurkkiin muoviampärit joissa oli lämmintä vettä ja etikkaa. Ensimmäisinä päivinä haisi ihan hirveälle, sekä tupakka että etikka, mutta viidessä päivässä haju oli kokonaan pois. Sen jälkeen tuli paikalle remottifirma joka teki kattoon ja seiniin kapselointimaalauksen.

      • ei kiitos

        Kapelointimaalaus kuulostaa jotain sellaiselta mitä en ensin lähtisi tekemään. Etikka on enemmänkin pelkkä myytti, ei vähennä seinien terva ymv jäämiä millään tavalla jos etikalla ei pestä seiniä vaan pidetään pelkästään ämpärissä.
        Kaikki maalaus joka estää normaalin kosteuden vaihtelut on pahasta, kosteus kun tuppaa tekemään hometta....


    • Useimmiten tupakanhaju lähtee mukana kun heittää aiheuttajan lopullisesti pihalle. Ei tosin enää tässä auta.

    • Kayta pesuun etikkaa . laita huoneisiin etikka astioita.

    • Aloittajan jutusta voisi aistia kysessä olevan omakotitalon. Kannattaisiko haistella, ennen kaupantekoa? Jos kysessä kuitenkin on vuokrakasarmi, niin tilanne ei ole ollenkaan niin paha. Jos karamellin näköinen murju on tärkeämpi kuin kiusaava tupakanhaju, niin miksi valittaa? Muussa tapauksessa muuta toiseen kasarmiin. Itse olen nähnyt asuntoja joissa on vuosikymmenien aikana kasvanut useampi tupakoiva perhe ilman ensimmäistäkään remonttia. Seinät, lattiat ja katot paksun kellanruskean tervan peitossa ja haju aivan hirvittävä. Ei sellaista pelasta muu kuin dynamiitti.

    • Valkotakit paikalle

      Luulotauti on pahempi kuin oikea sairas. Hulluterveys hullu kuvittelee jokapaikan täyteen savua ja bakteereita.

    • N

      Saahan sen hajun kun on pahempia hajuja.

    • Ainoa tapa on pintamaalata huoneisto

      • aijaa...

        Meinaat, että maalilla saat peitettyä tupakan hajun ??
        ehkä pari päivää haisee SEKÄ tupakka, että maali ja maali voimakkaampana, mutta tuo ei ole todellakaan ratkaisu...


    • ettäsillai

      Edellisillä omistajilla on ollut hauska harrastus......ihmisten yleensäkin pitäisi keskittyä omiin hygieniisiin hajuihin ja ruoanlaittotapoihin koska esim ne pöllyävät kerrostaloissa pahimmin. Ja esim koirat aiheuttavat naapureille suurempaa häiriötä kuin esim tupakointi parvekkeella.


      Kyllähän otsonointia käytetään esim kaupungin vuokra asunnoissa paljon esim kusen hajun poistamiseen toki jos se jossain lattiamaton alla on tai rakenteissa niin ei siitä millään eroon pääse ilman suuria purkaus operaatioita!!

    • vähän työtä'

      Tupakan hajusta et pääse eroon muuta kuin vaihtamalla kaikki pintamateriaalit katosta lattiaan. Sen jälkeen ei ole tunkkaista =)

    • haisee, haisee,,,

      etikkakin haisee ja käy hengen päälle, jopa pahemmin kuin tupakanhaju, muuten kissanuloste haisee varsinkin kesällä rappukäytävässä, siihen varmaan itse turtuu..

      • AlfMelmac

        Etikkalautasella ennen kuin alkaa paistamaan silakoita. Etikka haihtuu ja ei ota hengen päälle, vie hajut mennessään.


    • ....

      Maalatulta pinnalta saa tupakan aiheuttaman pinttyneen lian pois mäntysuopaliuoksella.
      Keittiön ja kylpyhuoneen lavuaareista mr Muscle-keittiösuihkeella.
      Tapetointi on tehtävä uudelleen.

    • Läpäisemätöntä

      Tupakin terva tulee läpi halvoista/tavanomaisista latekseistakin joten joudut ostamaan kallista vesiohenteista erikoismaalia taikka jopa käyttämään liuotinohenteista.

    • .........

      Jos talo on yli 30 vuotta vanha, purkaa se ja rakenna uusi. Jos taas nuorempi, niin vaihda kaikki sisämateriaalit.

      • Tarkka nenu

        Meillä piti koiran hajun vuoksi vaihtaa kaikki pintamateriaalit, kun omistaja oli pitänyt yhtä huonetta "koirankoppina".


    • TIETO

      Otsonoinnilla lähtee kalman ja kissanpissan ja myöskin tupakin hajut! Joku tuolla väitti että otsonissa on syöpää aiheuttavia aineita? Aiheuttaako happi syöpää, otsonihan muodostuu kolmesta happiatomista..

    • AlfMelmac

      Kaveri pesi aikoinaan Tolulla ja nythän on tämä CIF. Aikoinaan pesimme palvelutalossa huoneiston. Asukas oli polttanut 3 askia Norttia päivässä kahdeksan vuoden ajan ja ei ollut koskaan tuulettanut. Seinistä irtosi tosi keltainen pesuliuos, joka tuoksui ällöttävältä. Pesuaineina oli ammattikäytössä olleet aineet, ei varsinaisia superaineita.

    • Kokeile etikkaa, jokaiseen huoneeseen laakealle astialle etikkaa, toimii ainaskin tuoreelle tupakoinnin hajulle.

    • diipadaii

      Sileiltä pinnoilta Superkympillä terva pois. Kaikki lastulevypinnat uusittava. Kovat seinäpinnat maalattava hyvällä pohjamaalilla jonka jälkeen pari kerrosta tavallista maalia.

    • Paula

      Jonkin verran auttaa laittaa etikkaa avoimeen kippoon,ehkä sitruunaa joukkoon. Etikka tuoksuu, mutta raikastaa ilmanlaatua.Raikasti sohvan pesemällä sen sitruunavedellä, se auttoi.

    • sitten uskon

      mihin perustuu se, et etikka vie hajut, olis kiva tietää

    • ÄLLITÄLLI

      Piereskele

    • Otso Noi

      Itse laitoin uuden tapetin huoneeseen jossa haisi tupakka (hamalta 60-luvulta asti, ilmeisesti). Ei auttanut! Eli haju tunkee jopa tapetin läpi, kun on tarpeeksi rakenteisiin pinttynyt. Ja kyseessä oli kerrostalo, eli ei mitään hajuja imevää puuta, vaan elementtiä, mitä lie betonia.

      Otsonointi mainosten mukaan kuulostaa tehoavan, jos sillä kerran saadaan jopa mädäntyneen ruumiin aiheuttama löyhkä pois.

      Seinien peseminen eli kasteleminen tuskin on kauhean hyvä idea, ties vaikka jäisivät märäksi ja kehittyisi hometta.

      • Kokeillut

        Laitoimme perikunnan asunnon myyntiin ja ostajaehdokas sanoi siellä haisevan tupakalta. Kaksi otsonointilaitetta viikoksi käymään ja se oli siinä. Ei haissut enää tupakka ja kaupat tuli. Eli omakohtainen kokemus on että toimii!


    • usein käytetty

      kokeile pestä kristallisoodalla. Saa rautakaupasta. Niin seinät , katto kuin lattiakin.

    • yökkis...

      Kaikki pinnat on ensin pestävä jollain rasvaa/öljyä liuttovalla aineella ja sen jälkeen maalattava uudelleen. Jos myös katto vaatii käsittelyä, on olemassa sisäkattomaali, joka peittää hajun, mutta on todella kallis. Muovilattia imee hajun syvälle itseensä ja ei lähde millään.

      Tuttava muutti asuntoon, jossa oli tupakoitu useita vuosia sisällä: kaikki pinnat olivat nikotiinin keltaiset ja haju kuvottava. Onneksi vuokranantaja suostui myös lattian vaihtoon eli laminaattiin.

    • hyi

      Olen jo pitempään miettinyt, miksi ihmiset polttavat sisällä. Poltan itsekkin tupakkaa, mutta ei kävisi mielessäkään alkaa sitä omassa asunnossa imemään. Muutenkin etoo se käry tuolla rappukäytävässä. Mikä saa ihmisen polttamaan sisällä, kun löytyy parveke?

      • .........

        Avaajan tapauksessa asukkaan heikko liikuntakyky?


    • remppa asujalle

      eikös ole jo korvausvelvollinen jos vuokralainen pilaa toisen omaisuutta..

    • Suosin luonnonain.

      Kokeile väkiviinaetikkaa ihan sellaisenaan. Se on oiva kaikenlaiseen siivoukseen ja poistaa hajuja. Pesen väkiviinaetikalla ikkunat ja ei jää raitoja. Pesen laimennetulla väkiviinaetikalla lattiat.

      Toinen hyvä hajuja poistava aine on ruokasooda. Sitä voi ostaa muistaakseni Prismasta kilon pakkauksessa ja maksaa vähän päälle pari euroa.

      http://www.siivous.info/ruokasooda

      http://www.siivous.info/etikka-puhdistus-etikkavinkit

      Mäntysuopa on myös hyvä siivouksessa. Pyyhin sitten etikkavedellä lopuksi. Ja ei ötökät viihdy.

    • Hajuaistin rajat

      On järkyttävää miten tupakansavu vie hajuaistin ihmisiltä. Vaikka en itse polta tupakansavu tunkee muilta sisään. Jos on muutama päivä ettei savua tule sisätiloihin silloin vasta tuntee edes jonkun oman tuoksun asunnossaan.

      Siksi siivoan ja pesen säännöllisesti ettei epäpuhtaus pääse itseäni yllättämään. Toiset toki tuntee hajut esimerkiksi vaatteista muualla liikkuessa, jos sitten tunnistavat heikon tupakanhajunkin omien hajujeni seasta.

      Joudun hylkäämään paljon vaatteita jotka ovat pinttyneet savusta vuoden parin aikana. Niistä ei saa raikkaita pesemälläkään. Etenkin kodintekstiilit saavat tympeän löyhkän raikkailta tupakoijilta jotka kyllä käyttävät vaivatta samoja vaatteita ja mattoja ja muita tekstiilejä vuosia.

      En tiedä mitä ajatella kun moni tupakoiva tuulettaa niin paksun elämää haittaavan lemun asunnostaan muillekin ja samalla levittelee juttuja muiden asuntojen epäsiisteydestä vierailleen.

      Kannattaa tupakoivien olla rinta rottingilla ja luulla itsestään erinomaisen siistiä. Tupakka jo itsessään sisältää eläviä bakteereja jotka aiheuttavat tulehduksia. Lisäksi tupakoivat tuntuvat säilyttävän asuntonsa pitkään siistinä ilman puhdistusta. Vain hyvä, lue tympeä, tupakanhaju heistä siellä tuoksuu. Totta, se peittää alleen kaiken. Tilanne leviää tilanteessa jossa tupakoivia asukkaita on useammassa asunnossa. Sellaisessa talossa kaikki pitävät itseään siisteinä ilman riittävää siivousta tai remontointia. kaikki tuntevat vain tupakanhajun tiloissaan.


      Vähän epäilen tuon etikan ylivoimaisuutta. Voiko olla niin ihmeaine, mutta hajut se kyllä peittää kuten tupakka peittää muut hajut tehokkaasti. Etikka ainakin lemuaa tunteja voimakkaasti pois pestynäkin. Ja ainakin on apu aluksi.

    • nassauttaja

      laimennettu etikkavesi-vanhan kansan konsit parhaita...lisäksi joka huoneeseen etikkavesiämpäri pariksi päiväksi imemään hajua

    • isännöijä

      Katto on usein ruiskutettu eikä sitä voi pestä. Otsonointi ei poista kellastumaa eikä tupakan aineinta pinnoista, mutta hajuhaitan kylläkin.
      Isännöitsijänä ihmettelen kuinka ihminen vielä 2000 -luvulla savustaa keuhkonsa pilalle...seinissä näkee siitä esimerkin.
      Tupakoitsijat ovat muutenkin taloyhtiöissä ongelma. Harva tupakoimaton on huumeenkäyttäjä tai rikollinen. Tupakasta alkaa paheet.

    • järjestysääntö

      miksi kerrotaloissa saa polttaa, eihän toisten asumista sais häiritä..

    • hallava_hevonen

      Voit kokeilla vahvaa sodaliuosta jonka levität märällä sienellä pintoihin, ja annat vaikuttaa 15min. Ja pyyhit puhtaalla kostutetulla rätillä poies.

    • 15+8

      Minulla oli sama juttu. Tupakka haisi joka huoneessa ja siivooja kävi pyyhkimässä seinät ja vuokran antaja maksoi sen ja sain myös lainaan ilmanpuhdistimen, joka auttoi vähäsen ja tuuletin asuntoa vielä pari päivää.

    • tupakaton :)

      Taitaapa olla niin että joudut rakentaa talon uudestaan jos mielit eroon tupakin hajusta.
      Mä muutin kerran kerrostaloasuntoon missä oli poltettu sisällä. Aina välillä huoneista tuli sellanen haju kuin olis ollut vanha tuhkakuppi jossain nurkassa. Kyselin isännöitsijältä et mitä sille hajulle vois tehdä. Isännöitsijä sano että asunnon vois koittaa maalata sellasella maalilla jonka pitäs viedä tupakan hajut pois, mutta että saatta olla että se ei ayta kuitenkaan.

      Harmi...en ymmärrä miten jotkut ihmiset voi polttaa sisällä tupakkaa. Joskus -70 luvulla monet poltti sisällä, mutta nykypäivänä harvoin enään oon tavannut ihmisiä jotka polttaa sisällä, oma miheni kävi aina parvekkeella tupakalla eläessään. Ikinä en antais omassa kodissani polttaa siällä. Hyi.

    • RD

      Katon, lattian ja seinien pesu ruokasoodalla ja lämpöisellä vedellä auttaa.

    • Olen tehnyt remppoja

      Eipä kannata ostaa tai vuokrata asuntoa jossa on tupakoitu.

      Sellainen nyrkkisääntö on että jos ostat asunnon jossa on poltettu, niin yleisestä markkinahinnasta pitäisi ottaa n. 15-25 % pois. Tuolla summalla saat remontoitua asunnon niin ettei haju enää vaivaa.

      Eli tupakointi maksaa ihan helvetisti :(

      • -25-30%

        Selkeä juttu hinnasta pois vaikka kuinka olisi sijaint,i sijainti ja sijainti keskeinen ja trendikäs kohde kauniilla pinnoilla ja jotainmuuta välittäjä/stailaaja bullshittiä vasttuuttomien höpinää myydessä vaikka yhtiö olisi kuinka kuralla rahaton ja vielä tupakoiva.


      • allerginen..
        -25-30% kirjoitti:

        Selkeä juttu hinnasta pois vaikka kuinka olisi sijaint,i sijainti ja sijainti keskeinen ja trendikäs kohde kauniilla pinnoilla ja jotainmuuta välittäjä/stailaaja bullshittiä vasttuuttomien höpinää myydessä vaikka yhtiö olisi kuinka kuralla rahaton ja vielä tupakoiva.

        Joo, minulla asumisoikeusasunto. Jonotin vuoronumerolla 5 vuotta=) Muuttaessani oli raikas ilma, eikä tupakka haissut kuin aivan pikkasen joskus satunnaisesti. Muuttaessani kaikki siis ok ja muutenkin sijainti mukava ja ihana, muuten viihdyn loistavasti. No, nyt sitten tupakansavu pilaa kaiken, tulvii joka paikasta sisään plus nyt muutaman päivän ajan myös sellainen vanha kaljan, tupakan ja oksennuksen sekoitus leijailee asunnossa.. Ja niin, ilmanpuhdistaja ei edes tehoa, sillä tarpeeksi pitkään kun sama haju on ollut, niin sen anturit ei tunnista enää sitä samaa hajua, vaan pitää sammuttaa ja laittaa päälle laite väliajoin.

        Tupakka on myös pinttyyt ilmanvaihtokanaviin ja niihin näkyviin osiiin, mitä normaalisti puhdistetaan.. Mutta täytyypä koittaa ruokasoodaa, jospa sillä lähtisi =)

        Itselläni oli vuoden poissa totaalisesti haju- ja makuaisti.. Sitten se palautu, liekkö osittain syynä ollut tupakansavu.. Lääkäri piti lähinnä hulluna kun sanoin, että en ees maista sitruunaa enkä appelsiinia =)


    • .....

      Poltan.

    • fgsdfgsdfg

      Ruokasooda, eli kristallisooda eli pesusooda, miksi sitä haluaa kutsuakin. Sitä veteen ja sillä lähtee jopa maalipinta, kun jynssää. Rasva ja pienempi lika lähtee ilman hinkkaamistakin.

      Etikkavedellä sitten vielä huuhtelu.

      Ja mataliin astioihin etikkaa. Etikka itse haisee jonkin aikaa, mutta se haju ei viivy kauan, kunhan olet vienyt astiat pois, niiden tehtyä tehtävänsä. Itse asiassa, en tiedä, tepsiikö etikka vanhaan löyhkään, mutta kannattaa sitä kokeilla.

      Monet tässä ketjussa ovat kertoneet etikasta ja soodasta. Uskokaa nyt. Ne ovat hyviä keinoja.

      Shampoota kannattaa käyttää vessan ja keittiön pesemiseen. Se jättää puhtaan tuoksun. Päähäni en sellaisia myrkkyjä levittäisi.

      Hankausjauheen tilalle laita kulhoon pari desiä ruokasoodaa (tai enemmän), loraus hyvää astianpesuainetta ja sopivasti esanssiöljyä (ruusu, laventeli). Sekoita. Levitä sitä kokolattiamatoille, jätä vuorokaudeksi ja imuroi pois. Tai levitä sitä kostealla rätillä pinnoille. Jättää ihanan raikkaan tuoksun. Tupakan eltaannuttamat pinnat voivat vaatia monta käsittelykertaa. Tapetteja ei tietysti voi näin käsitellä.

    • a4567u8yp90up
      • kerjuri asialla

        älä klikkaa.


    • Pentti67

      Kunnon pintaremontti peruja myöten, ei se terva muuten lähde (erityisesti kattorappauksista). Jos menet maalamaan suoraan päälle, terva ja muut paskat puskevat ajan myötä läpi. Yksinkertaisesti, kaikki vaihtoon ja uusiksi!

    • Tolvanen

      Etikka auttaa sillai kun jättää pikku kulhoihin ympäri asuntoa. Ja sitten neuraalilla pesuaineella ympäriinsä pestä.
      tosin jos on oikeasti tupakoitu vuosia niin remontti vois näin sanoa suosittelen.
      Kaverini koti on semmoinen että sielä on poltettu sisällä 20 vuotta varmasti ja nyt ei ole 8vuoteen niin sielä on se kamala haju silti.

    • Otsooni rulettaa

      Parahin Pölliupi

      Pari kappaletta otsonointi laitteita ,,, muutama tuuletin..Tyhjentelet elintarvikkeet, sun muut kamat pois kaapeista..teippaat kaikki räppänät kiinni.

      Laitat otsonointi laitteen vaikkapa keittiön pöydälle ja toisen vaikka olohuoneeseen virittelet tuulettimet siten että ilma kiertää talossasi,,, vetelet latkojohdot siten että saat otsonointi laitteen sammutettua ulko-oven avaamalla menemättä itse sisälle ...

      Jos talosi kaksikerroksinen toinen laite yläkertaan ja tuulettimet niin että ilma kiertää...

      Laitat tuulettimet pyörimään , sitten käynnistät otsonointilaitteet, suljet ulko-oven ja teippaat senkin tiiviisti kiinni.. poistut pariksi päiväksi vaikka sukulaisiin,
      kun saavut takaisin kotiin. teipit pois ulko-ovesta.. vedät jatkojohdot irti jätät ulko-oven auki annat tuulettimien puhaltaa ainakin 15 min

      .. vasta sitten menet asuntoon avaat ikkunat ja kaikki venttiilit.. ja annat puhaltimien tuulettaa ainakin parituntia..

      Sitten voit mennä sisälle, lakaista latioilta kaikki kuolleet elukat, kasvit....

      Otsoni tunkeutuu kaikista raoista rakenteisiin, mutta ei aineen sisään...

      Otsonoimalla autoliikkeet poistaa tupakanhajut auton verhoiluista, se poistaa jopa kalmanhajua...

      Vuokraamalla laitteet konevuokraamosta kustantaa pari satkua viikonlopulta...

      • Tuuletus ei riitä

        Jos on huoneistossa kunnolla tupakoitu niin ainoa ongelma ei todellakaan ole pelkkä
        tupakinhaju vaan tervaantuneet pinnat joita on lähes mahdoton puhdistaa muuten
        kun maalamalla tarkoitukseen sopivilla maaleilla , pintakäsittelemällä tai uusimalla pintamateriaalit.


    • reagregytr

      polttakaa ne talonne jos tupakan haju haittaa..

    • näillä lähti

      Tupakan haju lähti meidän asunnosta pesemällä seinät kloridilla ja maalia päälle,niin se haju ei enää tule läpi vanhasta maalista..Nikotiinin värjäämät ruskeat laikut> lämpimää vettä ruokasoodaa.
      Lattiapinnat jouduttiin pesemään useaan kertaan eri pesuaineilla:tolu,mäntysuopa ja sitruunalattianpesu aine,ennen kuin lähti "paska" lattialtakin..
      keittiönkaapistot/lattialistat jne käytettiin sitä sitruuna pesuainetta( taikasienen karhealla pinnalla kunnon hankaus nii lähtee se nikotiinista irtoava "tahmakin"pois pinnoilta)..oliko joku GIFt tai vastaava,en muista..mutta tehokasta oli vaikka useampi purkki meni.Uuni pestiin tolulla ja sen jälkeen mr.muscle:lla..Tehosi meillä ja onneksi päästiin röökin hajusta :)

    • soodaaaa

      Ruokasoodalla lähtee hajut pois taikka sitten arvokkaampi vaihtoehto tehdä uutta.Serkku osti joskus omakotitalon ja yhdessä huoneessa oli poltettu sisällä vuosikymmeniä,niin vaihtoi paanelit suosista kun niin perseen haju oli...

    • Otsonoinnilla lähtee

      Omaan kämpään vuokrasin otsonointi laitteen viikonlopun yli pöhisemäänja kyllä lähti tupakan hajut. Suosittelen!! :)

    • Nortin haju

      lähtee parhaiten, kun uusitte kaikki pinnat, siis tapetit vaihtoon ja panelit ym. Ja tietty vaihtamalla koko kämpän sen jälkeen, ennen kuin haju alkaa uudestaan tunkemaan sisälle.
      Naapurini yritti tehdä kämppäänsä (hirsitalo, haltex seinät, panelikatto) remonttia nortti-savustamon jälkeen, vaihtoi gyprocia seiniin, lakkasi kattopanelit ja epäonnistui siinä täysin, kyllä se tupakanhaju tunkee sieltä vaan läpi, (varsinkin kesällä, kun sisällä on viileämpää, kuin ulkona), ellei pura kaikkea höyrysulkuja myöten ja vaihda kaikkea sisustaa. Sama kuin autokin, ettei sitäkään saa hajuttomaksi kunnon kessuttelun jälkeen muuten kun purkamalla rullaavaksi koriksi, maalaamalla ja sisustamalla uudestaan.

    • feiksi

      provo

    • ala säkin röökaan, nin et huomaa ongelmaa enää viikon päästä, ei muuta kun tupruttelemaan..

      • ota sikari

        olin vuoden tupakka-tauolla mutta työni " hajuista" johtuen jouduin aloittamaan tupakoinnin uudestaan koska en kestänyt " niitä" hajuja koko ajan kakomalla ja liki yrjöt meinas lentää tein duunia ja kun alotin tupakoinnin ni en enää tosiaan hhahhhhaa haistanu mitään enkä ketään ja tupakointi tuntu mukavasti muutoinkin antavan pieniä kivoja taukoja ja lakkas ylenpalttinen niuhotus kaiken ylimääräsen suhteen.


    • polta koko talo maan tasalle ja osta uusi muualta.
      Tai sitten lähetä iiiiiiiiso lasku tälle laiskimukselle ja lemuläjälle, jos SATTUU ole-
      maan vielä elossa kitumassa..........

    • kaupun,kilainen

      Keikkien kyllä pitäisi huolehtia, ettei eläimet, kuten kissat, koirat, linnut tai vaikkapa lehmät jätä niitä jätöksiään asuntoon.

    • kaketus

      No olen ostamassa kerrostaloasuntoa jossa katot osin kellastuneet ja pinnat heikot.Epäilys on että huoneistossa tupakoitu.

      Kattojen laitto eniten mietityttää,ensin se erikoispohjamaali ja sitten vasta perinteinen lateksimaali?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2161
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe