Kertoo YLE.fi
Jokainen on kait jo lukenutkin tämän huvittavan uutisen.
Päätin tehdä aloituksen ennen kuin joku muu ehtii.
Kuinkahan käy, uskaltaako sitä runomuotoisesti enää kommentoida mitään täällä?
Mielenterveyteni yhdisti heti tämän uutisen minuun ja niin moniin saamiini kommentteihin. :)
Ja siksi on tämä aloitus moni-tasoinen ja erityisen taiteellinen.
Onneksi ei tämä kuitenkaan minua koske, mutta moniin muihin runoilijoihin saattaa sattuakin.
Huomatkaa myös että tutkimus on tehty Ruotsinkielellä, ennen kuin otatte sen liian vakavasti.
H.
Luovuus ja mielenterveysongelmat kulkevat käsi kädessä
48
295
Vastaukset
- olen lukenut
Mielenterveysongelmat yhdistetään myös narsismiin ja nettiriippuvuuteen.
- yks hullu
Eikö sanota että kaikki taiteilijat ovat hulluja, onneksi kaikki hullut eivät ole taiteilijoita.
- ajateltua,,,
höh, miksi ei voi tunnustaa ???
kaikissa ihmisissä piilee hulluus ja luovuus, on vain tahdon ja älykyyden kysymys minkä ottaa elämässään käyttöön, pahuus on hulluutta, hyvyys on viisautta,
maailma on hullu, siis elämme huluuden keskellä,
ihminen voi terveen järjenvoimalla luovata elämänsä huluuden keskellä onnistuneesti elämänsä loppuun asti, ottamalla hyvyyden käyttöönsä. Anna palaa vaan ja runosuolen pulputella, me ollaan jo niiiiin totuttu sun rustailuihisi.
Luova pää ei kaikkea kestä,
mutta ei se silti
runoilemasta estä.
Ymmärrystä muilta vaatii,
kestää häntä
ken runoja laatii.
Minuahan tuo juttu nyt ei kans koske millään tavalla.. :)- av
Kuka sitä nyt aivan selvänä käy nykyaikana, näkyi vaaleissa Suomessa.
Runoja en osaa, jatka hunksz niitä hauska välillä lukea.- av
ON aina hyvä ajatella suomeksi.
- luovuus ja terveys
Palstan runoilijat jähmettyivät pelosta.
- chepa
Sana hullu ei ole enää terveydenhuollossa käytössä, puhutaan mielenterveysongelmista. Maanis-depressiivinen sairaus on nykyisin Bipolaarinen oireyhtymä ollaan väliillä pilvissä toisinaan maanraossa.
Psykoottisuus taas on uusi nimitys, narsismi taas luonnehäiriö. Termit oikeinHullu o n hullu, vaikka voissa paistais!
Mielenterveysongelmat ja hulluus ovat eri planeetalta.- chepa
minttupuu kirjoitti:
Hullu o n hullu, vaikka voissa paistais!
Mielenterveysongelmat ja hulluus ovat eri planeetalta.Tule pois sieltä iänikuisesta ajatusmaailmasta. Tee itsellesi selväksi sana hullu malliin "hulu on hullu minä en ole hullu" tajuutko?
Käytä nykypäivän terminologiaa jos haluat seurata aikaasi. chepa kirjoitti:
Tule pois sieltä iänikuisesta ajatusmaailmasta. Tee itsellesi selväksi sana hullu malliin "hulu on hullu minä en ole hullu" tajuutko?
Käytä nykypäivän terminologiaa jos haluat seurata aikaasi.F32, 0!
Ei kiinnosta!!- Tase pappa
minttupuu kirjoitti:
Hullu o n hullu, vaikka voissa paistais!
Mielenterveysongelmat ja hulluus ovat eri planeetalta.Kyllä ihminen hullu voi olla, kunhan ei ole tyhmä.
- käyn usein
Hyvä aloitus, on mukavaa käydä täällä kun on erilaisia mielipiteitä, olisi tylsää muuten.
Elä ja anna toistenkin elää, on hyvä sanonta. - av
Taidetta Italiasta marmoria puutarhoin. Minulla on suihkulähteissä ja lähellä neljä kappaletta sopivat hyvin minun näkemykseen luovuuteen ja taiteeseen, tosin olen huono runoissa, vaikka yhteen kirjaan olen vähän syyllinen.
http://www.casteldesign.se/
Taidetta on kyllä seinillä.- taiteilijan vapaus
Kun maailmankuva romahtaa,
pirstaloituu,
jotain tapahtuu myös ihmissä ihan henkisellä ja joskus fyysiselläkin tasolla.
Luin ihan äskettäin runoilija Pentti Saarikosken tuotannosta, paitsi käännöstöitä myös 20 runokirjaa ehti hän julkaista. Olikin aika huikea hänenkin elämänsä ja tuotantonsa.
Hyvin lahjakkaana ihmisenä hän kirjoittaa maailmasta, yhteiskunnasta, politiikasta, elämän pirstaloitumisesta, vastakkainasettelusta, epäkohdista, ihmisistä, tunteista ja vaikka mistä. Elämänsä loppupuolella myös siitä että maailmaa ja ihmistäkin voi kuvitella ja ajatella labyrinttinä, josta vapautuu tuhoamalla omaan sydämeen asumaan muuttanut Minotaurus, mekaanisuuden ja erillisyyden hirviö - mistä kaikesta pitää luopua että saavuttaisi vapauden.
Koettua, elettyä elämää, mukana tunteiden huikea kirjo - kuin vuoristorata.
Lainaan hänen tekstiään Helena Saariston kirjasta: Maailmankatsomuksesta on päästävä irti, että voisi nähdä maailman.
- erityisen tait.
Olet sitä mieltä että kaikki saamasi kommentit ovat hullujen kirjoittamia?
- RosaLiiin
Ihanaa, nyt se selvisi, miksi olen joskus niin hullu niin hullu...
Ja kaiken lisäksi nautin siitä elämästä, hulluna hillumisesta.
Silloin sitä tapahtuu ja syntyy, elämä ja luovuus oikein pulppuaa.
Tänään tein pyttipannua omenoista, hulluutta sekin luovuus.
Mielenterveysongelmia, jep, hyvä ja rehellinen tutkimus.
Ei tästä elämästä voi muuta johtopäätöstä tehdä.
Eipäs hullutella niin ei ole ongelmia.
hoh hoh meitä poloisia, runoillaan vaan, ihan vaikka piirruttain...- av
Suomen vaali oli finnille herätys, men om vi alla skulle vara så?
Taiteelle onnea ja taloudelle, ilman taloutta ei ole taidetta!
Tuntuu rentouttavalta ajatella, että olen hullu.. Ainakin musiikkihullu, no senhän jo kaikki ovat huomanneetkin....
- av
Olen pahempi monella lailla ja sen olen kuullut.
Ei, ole terve ja hyvä ihminen malli monelle. - oikeasti sairas
Sairaus maarina, oikea sairaus ei koskaan ole rentouttavaa, oudosti kirjoitit. Hulluus ei ole naurun asia.
- av
oikeasti sairas kirjoitti:
Sairaus maarina, oikea sairaus ei koskaan ole rentouttavaa, oudosti kirjoitit. Hulluus ei ole naurun asia.
Sairauteen ei kukaan voi vaikuttaa. Hulluus ei ole naurun asia mutta mitä sille ihminen voi.... Olet oikeasti sairas ja uskon toivon että parannut mitä sinulla on aivan todella.
- oikeasti sairas
av kirjoitti:
Sairauteen ei kukaan voi vaikuttaa. Hulluus ei ole naurun asia mutta mitä sille ihminen voi.... Olet oikeasti sairas ja uskon toivon että parannut mitä sinulla on aivan todella.
Ei silti tarvitse nauraa ja sanoa hulluutta rentouttavaksi kun ei siitä mitään näköjään tiedä.
- av
oikeasti sairas kirjoitti:
Ei silti tarvitse nauraa ja sanoa hulluutta rentouttavaksi kun ei siitä mitään näköjään tiedä.
Kuka on nauranut-- vain sinä!
- oikeasti sairas
av kirjoitti:
Kuka on nauranut-- vain sinä!
Minä en ole nauranut, en naura kenenkään sairaudelle.
- meeriamanda
Olen lukenut joskus jostain et noi mainitsemasi kulkevat käsikädessä, taitaa olla totuuttakin.
Runoilkaa jolta sellainen luontuu, mieluimmin lievästi " kylähullu " kuin liian " viisas " - vaiko meneekö nekin käsikädessä? ;)) - wannabee or not
Huono itsetunto ajaa joitakin tehostamaan itseään ja kerjäämään huomiota. Wannabeetaiteilija puskee paljon taiteellisia yritelmiä. Aikansa kun yrittää, niin siinä ohessa kehittyy ihan väkisin. Suureen tuotosten määrään alkaa ilmestyä onnistuneitakin töitä. Aidosti luova ihminen voi tuottelias muutenkin kuin huomionkipeyttään.
- varttihullu.
Kiva joskus heittätyä hulluttelemaan, tässäkin iässä.
Puhua mitä sattuu, tehdä kaikkea sellaista hupsua.
Tietenkin valikoidussa seurassa.
Bipolaari on erittäin vaikea elämänkumppanina, on kokemusta. Voi olla sivullisten mielestä ihan kiva.- etkö tiedä
Hulluttelu ja hulluus eivät ole sama asia.
- kertoo ajasta..
etkö tiedä kirjoitti:
Hulluttelu ja hulluus eivät ole sama asia.
Eiköhän jokaisen elämässä vuorottele jonkinlainen kamppailu
elämän pakkotahtisuutta vastaan jollain luovuus/tuhoavuus-akselilla?
Jollain tavoin on ihmisen säilytettävä oma minuutensa, tapahtui maailmassa tai elämässä mitä tahaansa.
Nuotit, instrumentit. musiikki,
Värit, kynät, pensselit,
Kuvanveisto, muut taideteokset
Kankaat, langat ja vaikka mitä
Sanat, teksti - niilläkin luodaan ja taitajalle/ taiteilijalle mielikuvitus ja elämänaikana opittu rajana.
Taiteilijoita yleensä pidetään jonkinlaisina kapinallisina, uskontojen ja maailmanvarjolla yleensä halutaan rajoittaa ihmisen luomisvimmaa. Ei ihmiskunniaa, varsinkaan naisille.
Silti: Jokaisella aikakaudella joka yhteiskunnassa taiteella on oma merkitys ja tehtävä, tulokset arvottaa aina näkijä, kokija -- harvemmin itse tekijä. En usko että
henkilökohtaisen huomion hakeminen on taiteen pääasiallinen tehtävä.
Suomessakin paljon ihmisiä, taitavia, joilla kyky luoda. Ei lyödä.
- av
Oliko suomalaisien luovuus keskitysleirit tuhansia kuoli itä-karjalassa.
Hitrel on ja oli suomalaisien onni?- .
Meistä kenestäkään täällä olevista ne asiat eivät riippuneet.
- av
. kirjoitti:
Meistä kenestäkään täällä olevista ne asiat eivät riippuneet.
Ei mutta näkyy, miksi?
- .
av kirjoitti:
Ei mutta näkyy, miksi?
Jag förstår inte, ursäkta, va du menar.
- pähkäilevä
mitäs muuta taidelajeja
- rakennustaide, arkkitehtuuri,
-tanssi
-teatteri
-valokuvaus,
yleensä kulttuuri, aika, jossa elämme. Ihan jokainen pienestä pitäen.
Realismista ja inhorealismista taiteessa on edetty Retroon, miten kaikki mennyt ja menneiden sukupolvien työ ja elämä nivoutuu tähän aikaan ja tulevaisuuteen.
Herättääkö se millaisia näkemyksiä ja mielikuvia -- pois harmaan arjen puristuksesta? - mies menneisyydestä
On runoilijan sielu hellä
niin kuin ihan ihmisellä
samanlaista elon taisto
herkempi vain tunnevaisto.
Sisälläni riehuu tuulet
ilmaise ei niitä huulet
riimeilläni puran paineet
sekoita ei päätä aineet.- hyvä.sinä!
Runoilijan sielu liehuaa,
sisällänsä tunteet kiehuaa.
Sanoillaan hän ovat avajaa,
maailmahan, missä havajaa,
ilo, suru, kaikki ihmisyys,
hällä sinne täys' on näkyvyys.
- HuluHullumpiHulluin
Mitä enemmän kirjoitaa omasta elämästään,
sitä varmemmin ihminen paranee huluudestaan,
siis kirjoitellaan runoja, se on hyvää terapiaa, sillä runotkaan ei synny kuin omasta itsestään, siis kokemuksista. - ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
" joka toista hulluksi sanoo, on itse hullu "
SANOO RAAMATTU !
raamatun sana on tosi ! - *yx ajatus*
Sekaan mahtuu
vaik ei ois hullu
syntymälahjaksi
kaikki on tullut
Ajatukset monet
mukaansa noppaa
silltä sun täältä
sisään aivokoppaan
Makustelee niitä
mielensä mukaan
ennalta arvaa
ei seurausta kukaan
Ilot ja surut
vuoroin vaihtuu
päivien mukaan
tunteet vaihtuu
Unelmat utuiset
siivillä kantaa
muistot lutuiset
voimia antaa
Hulluuttako lienee
aatokset nämä
kuka sen tiennee
kertokoon tämä. - elinikäinen häiriö
Minä olen kärsinyt mielenterveyden häiriöistä yli kuusikymmentä vuotta ja takana on hyödytöntä hoitoa noin neljäkymmentä vuotta, ei siis ole auttanut oireisiin yhtään. Itse olen tehnyt itseni eteen sen mitä olen pystynyt. Useita diagnooseja.
En silti ole yhtään runollinen enkä luova. Ihan tavallinen työssäkäyvä ihminen vain.- hulluudesta eroon
@elinikäinen häiriö
Kuka sinut on ensin määritellyt noin? Ihan itsekkö tunsit olevasi "häiriö"? Miten se alkoi tuntumaan ja kuinka menettelit silloin?
Ihan vain mielenkiinnosta haluasin tietää, että itsekkin ymmärtäisin, miksi minä olen toistenmielestä hullu, mutta omasta mielestäni en.
Ikuisesti on jäänyt mieleeni eräs (radiosta kuullut) haastattelu, jossa mielenterveyspotilasta haastateltiin ja kysymys oli? Tunnetko itse olevasi sairas? Johon tämä vastasi. En itse tiedä, mutta isä on sanonut.
Siis "hullu" (mielenterveyspotilas) ei koe itseään sairaaksi, kunnes toiset sen hänelle sanovat????
Hulluksi on helppo sivullisten nimitellä ja jotenkin se vain menee alitajuntaan, että kun tarpeeksi moni sen "todistaa", niin alkaa uskomaan itsekkin.
Itse kyllä koin ihmeparannuksen, kun hankkiuduin eroon kaikista näistä ns. ystävistä. Toistaiseksi kukaan uusista (en kutsu heitä viellä ystäviksi) tuttavuuksistani ei ole minua hulluksi nimitellyt. Päinvastoin olen saanut kehuja ystävällisyydestäni ja jopa ulkonäöstäni.
Nyt vain täytyy varoa, että en tutustu heihin liikaa, että eivät tunnista hulluuttani,sillä jossainhan se piileskelee???
- elinikäinen häiriö
Oireita pikkulapsesta saakka, hakeuduin hoitoon parikymppisenä, kun oireet haittasivat niin kovasti elämää.
Siihen aikaan ei tainnut olla edes mahdollisuuksia aiemmin, ei meillä ainakaan ollut kouluterveydenhoitoa.
Luultavasti oireitani ei osattu siihen aikaan edes hoitaa oikealla tavalla enkä saanut kaikkia diagnooseja silloin, vaan vasta vanhemmalla iällä. Tänä päivänä tilanne varmaan olisi toisenlainen.
Mitä ihmeen väliä sillä on, montako disgoosia on? Ja sana "hullu" ei tarkoita yhtään mitään. Lienee niin, että tänä päivänä meitä hulluja on työelämässä pilvin pimein vaativissakin tehtävissä, eikä meistä päältäpäin näe yhtään mitään. Tästähän tuli mukava keskustelu.
Monipuolinen ja asiallisen kantaaottavakin, osittain.
Tattista vaan, syksy kun on koittanut.
Vähän masentuneena seuraan joitain muita ketjuja, joissa nuoruus- ja joiden vanhempien mielenterveysongelmat jatkavat runoiluaan siitä ja sen kestävyydestä, ihan kuin sen tässä iässä pitäisi vielä olla se "pääasia".
Tässä iässä kun se ON se pääasia, meillä kun pääasiassa pää toimii hyvin.
Onneksi MINUN aloitukseni kommentoijat ovat hyvin ymmärtäneet luovuuden hulluuden ja hullusti luomisen ja luovimisen.:)
Tämänaamuinen, palstan kommentien perkaaminen teki minut iloiseksi.
H.- .,
Hyvä, että vähään tyydytyt.
Lässytykseesi. - taidokkaita
., kirjoitti:
Hyvä, että vähään tyydytyt.
Lässytykseesi.Jaksaako kukaan muistaa lisää taidelajeja
- valotaide
-elokuvat
- luontofilmit
- muotoilu
-suunnittelu
- puutarha- ja kukkataide
- japanilaislla origami
... eikös askartelukin ole jonkinlaista taidetta? Vanhan kansan puu- ja metalliesineissäkin on taiteellinen kädenjälki, vaikka kysymys on käyttöesineistä.
Eikä kaikki oo samasta muotista. - aromaterapiaa
taidokkaita kirjoitti:
Jaksaako kukaan muistaa lisää taidelajeja
- valotaide
-elokuvat
- luontofilmit
- muotoilu
-suunnittelu
- puutarha- ja kukkataide
- japanilaislla origami
... eikös askartelukin ole jonkinlaista taidetta? Vanhan kansan puu- ja metalliesineissäkin on taiteellinen kädenjälki, vaikka kysymys on käyttöesineistä.
Eikä kaikki oo samasta muotista.Leipurit ja kakuntekijätkin ovat taitelijoita samoin kokit ja keittäjät. Maistakaapa vaikka - eroa on jos tavallinen köksä kauhanvarressa tai jokamies jauhopussilla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä293255- 1181302
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu101235- 581011
- 711008
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu183972olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26947Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38911Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.66890Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹77827