Mikä on kannabispsykoosi?
Kannabispsykoosi on psykoottinen mielenterveyden häiriö, joka on kannabiksen käytön aiheuttama ja joka sen takia perinteisesti luokitellaan niin sanottuihin orgaanisiin, eli elimellisten tekijöiden aiheuttamiin psykooseihin. Psykoosilla yleensä tarkoitetaan mielenterveyden häiriötä, jossa todellisuudentaju on häiriintynyt joko harhaluulojen tai erilaisten aistiharhojen (kuulo- näkö- tai hajuharhojen) ja mahdollisesti tajunnan tason vaihtelemisen myötä.Kannabis voi aiheuttaa psykoottisia oireita monella tavalla, mutta yleisimmin kannabispsykoosilla tarkoitetaan kannabiksen käytön aiheuttamaa harhaluuloisuustilaa, johon ei tyypillisesti kuulu avoimia aistiharhoja eikä yleensä tajunnan tason muutoksia. Se on seurausta kannabiksen runsaasta ja pitkäaikaisesta käytöstä ja ikääntyminen, päihteiden sekakäyttö ja fyysiset sairaudet lisäävät sen riskiä. Se voi myös kroonistua ja vaikeutua oirekuvaltaan, mikäli kannabiksen käyttö jatkuu.
Tyypillisiä kannabispsykoosin oireita ovat vainoamistyyppiset eli paranoidiset harhaluulot, joissa henkilö kuvittelee ympäristössään uhkia ja itseensä kohdistunutta vainoa, joille ei ole todellisuudessa perusteita. Henkilö pälyilee ympäristöään ja on yliherkkä aistihavainnoilleen, vaikkei aistiharhoja välttämättä esiinnykään. Kannabispsykoosia voi olla vaikea erottaa skitsofrenialle tyypillisestä psykoosista, mutta seurannassa se hoituu yleensä nopeammin ja helpommin, kunhan kannabiksen käyttö lopetetaan. Oma ongelmansa ovat psykoottiset tilat sellaisilla skitsofreniaa sairastavilla henkilöillä, jotka käyttävät amfetamiinia. Tällaisessa tapauksessa voi olla vaikeaa arvioida, mikä oireissa on minkäkin aiheuttamaa. Kannabispsykoosi hoidetaan muun psykoosin lailla tavallisesti antipsykoottisen lääkityksen ja muun psykiatrisen hoidon avulla. Hoito voi tapahtua psykiatrisessa sairaalassa, mutta lievempiä psykooseja hoidetaan käytännössä myös avohoidossa.
LT Sami Pirkola
erikoistutkija, Kansanterveyslaitos
Kannabispsykoosi
68
20518
Vastaukset
- timpe poliisista
Kerron nyt järkyttävän tarinan, joka toivottavasti saa muutamankin
'liberaali-hipin' ajattelemaan asioita. Ensimmäinen kannabiskokeiluni
tapahtui nimittäin kesällä 2000, kun olin 20-vuotias. Ystäväni Make,
joka oli jo pitkään kehunut kokemuksillaan 'pilven' parissa, oli
saanut minutkin kiinnostuneeksi aineesta, vaikka tunsinkin pelkoa
kaikkia näitä myrkkyjä kohtaan. Olin kuitenkin utelias tutustumaan
itse asiaan. Yläasteen terveystunnilla meille oli kerrottu, että jo
0.1 grammaa 'hasaa' aiheuttaa ankaran psykoosin, josta ei toivu ehkä
koskaan. Suuremmat annokset veisivät todennäköisesti hengen niin
nopeasti, että avun kutsumista ei kannattaisi edes yrittää. Tiesin,
että 'ganja' on täysin arvaamaton käsikranaatti.
Olin silloin kuitenkin nuori, villi ja innostunut kaikesta
uudesta. Kun Make oli useamman kuukauden 'rännityksen' jälkeen vielä
elossa, päätin uskaltautua kokeilemaan ainetta. Olisinpa silloin
tiennyt, että lapsellinen uteliaisuuteni tulisi kiskaisemaan minut
suoraan helvettiin.
Oli leuto, viileähkö alkavan kesäkuun ilta Espoossa, kun Make
soitti. 'Tuupa tänne, mulla on sulle jotain spesiaalia', hän ilmoitti
äänellä, joka ei jättänyt mitään epäilyksiä. Hän aikoi tutustuttaa
minut hashiksen maailmaan, jossa järjen ja hengen säilyttäminen oli
kuin kapealla orrella tasapainoilua. Enkä voinut vastustaa houkutusta.
Pyöräilin hermostuneena vartin matkan Maken kämpälle. Hänen
vanhempansa olivat juuri lähteneet Kreikkaan alkaneen kesäloman
kunniaksi, joten pelkoa 'käryämisestä' ei ollut. Ruskeatiilinen
espoolaiskerrostalo näytti leppeän rauhoittavalta, ilmapiirissä mikään
ei ennustanut sitä, että talon sisällä leikittiin maailman ehkä
vaarallisimman aineen kanssa. Kipusin kolmanteen kerrokseen ja soitin
ovikelloa. Make tuli avaamaan ja menimme nopeasti sisälle, lukiten
oven huolellisesti perässämme.
Menimme Maken huoneeseen, ja istuuduin lattialle seuraamaan hänen
työskentelyään. 'Tänään vedetään kunnon tötsyt', hän sanoi ja veti
yöpöydän ylälaatikosta esiin palan 'laattaa'. Vapisin pelosta ja
odotuksesta. Tuo pienestä muovipussista tuijottava harmahtava kikkare
näytti niin merkityksettömältä, mutta siitä uhoava pahuus ja
houkuttelevuus täytti koko huoneen väreilyllään. Aloin tuntea
paniikkia, mutta tiesin että tässä vaiheessa ei enää voinut
perääntyä. 'Pilvi' veti meitä vastustamattomasti puoleensa. Maken,
paatuneen THC-addiktin, silmät kiiluivat jo odotuksesta. Hän saisi
pian 'fiksinsä', sen ainoan täyttymyksen mitä hasanarkkari tuntee.
Make irroitti 'laatasta' kaksi 'murua' ja seivästi ne nuppineulan
kärkiin. Hän ojensi minulle toisen neulan ja
tupakansytyttimen. 'Lämmität vaan sitä palaa ja veät henkees', Make
opasti. 'Älä päästä höyryjä hukkaan!' hän lisäsi sielunsa myyneen
narkkarin ahnaalla äänensävyllä.
Käteni vapisivat niin, että pelkäsin 'murun' putoavan neulan pästä. En
voinut ymmärtää, että minä, hyvämaineinen nuori, olin tässä rikkomassa
Suomen lakia ja isäni opetuksia vastaan. 'Pilveen älä saatana ikinä
koske, se on pahinta huumetta', oli isä usein örissyt kaljapöhnässä
sohvalla ennen sammumistaan, Riitta Väisäsen jutellessa kotoisasti
televisiossa. Hänen elämänviisautensa sai minut silloin hymyilemään
luottamuksesta. Ja tässä sitä nyt oltiin, nuoruuden vimmalla
rikkomassa näitä kullanarvoisia neuvoja vastaan.
Make kuljetti jo 'sytkärin' liekkiä lähelle omaa 'biittiään'. Katselin
kauhulla, kun hän hengitti ahnaasti siitä nousevaa valkoista savua.
Seurasin hänen esimerkkiään, pelkoni voittaen lämmitin omaa 'palaani',
ja vedin varovasti huuruja sieraimiini.
Kun olin ensikertalainen, 'kama' jysähti välittömästi aivoihini kuin
miljoona volttia. Vartaloni taipui kaareksi taaksepäin kipunoivan,
euforisen ekstaasin täyttäessä jokaisen soluni. Rojahdin selälleni
huoneen lattialle. Huone pyöri ympärilläni, seinät aaltoilivat ja
täyttyivät uskomattomista kaleidoskooppisista kuvioista. Maken kasvot
muuttuivat demonisiksi, huudahdin kauhusta nähdessäni hänet. Yritin
liikkua, mutta 'hasa' oli täysin tuhonnut kaikki psykomotoriset
toimintoni, enkä pystynyt kuin heikkoihin nykäyksiin. Melkein kuolin
pelosta, kun hallusinaatioissani luulin pikajunan ajavan päälleni,
mutten kyennyt edes kierähtämään syrjään. Seuraavaksi kuvittelin
silmieni olevan lasia ja olisin varmasti repinyt ne irti, jos käteni
olisivat toimineet. Sitten 'trippini' muuttui yhä hurjemmaksi, irtosin
ruumiistani ja leijailin ympäri huonetta, katsellen peloissani kuinka
'Make-demoni' karjahteli ja nytkähteli lattialla kouristusten
vallassa. Sitten tajuntani sumeni.
Heräsin viikkoja myöhemmin sairaalassa. Olin selvinnyt kokeilustani
hengissä. Make oli lähtenyt joukostamme sinä iltana, hän oli vetänyt
sellaiset 'hasaövärit' että oli hoitajien mukaan muuttunut kokonaan
mustaksi, vaahtoavaksi massaksi. Normaalia elämää en minäkään enää
koskaan pystyisi elämään 'dullan' kokonaan vietyä keskittymiskykyni ja
muistini. Lisäksi jalkani ja vasen käteni täytyi amputoida THC:n
aiheuttaman verisuonitukoksen ja kuolion vuoksi. Mutta Jumalalle
kiitos, olin vielä hengissä. Ja myöhemmin sain kokea, että
huumehelvetistä voi todella toipua - uskoni Jumalaan vahvistui, sain
töitä Valittujen Palojen toimittajana ja kiertävänä
huumeasiantuntijana. Kerron yläastelaisille järkyttävistä
kokemuksistani ja toivon, ettei yhdenkään nuoren tarvitse käydä niin
lähellä 'rajaa' kuin minun.
MUISTA - 'HASA' TAPPAA AINA!- Jotain tiedän minäkin
kirjoitus. Ei pitäisi pelleillä vakavalla asialla.
- tarina
Kirjoittaja ei ole parikymppinen, tyyli on vanhemman käsialaa, vaikuttaa poliisin tai sosiaalityöntekijän tekstiltä. Se on ollut ennenkin näillä palstoilla.
- Narc
tarina kirjoitti:
Kirjoittaja ei ole parikymppinen, tyyli on vanhemman käsialaa, vaikuttaa poliisin tai sosiaalityöntekijän tekstiltä. Se on ollut ennenkin näillä palstoilla.
Tämä on iankaikkisen vanha kannabispiirien lentävä vitsi... aina se kuitenkin näkyy uppoavan yhtä hyvin. Itse törmäsin siihen ensimmäisen kerran jo 80-luvun alkupuolella.
- asko
sujuvaa tekstiä
- entinen kannabiskäyttäjä
Tämä tarina on niin toivoton ku ikinä voi olla! Tuossa tarinassa vissiin "hasan" tilalla olisi pitänyt olla vähintään heroiini, että tollaset tripit olisi tullut! Ei voi millään pitää paikkansa! Kyseinen henkilö ei ole ikinä edes kokeillut huumeita jos hän tollaset "jubinat" laittaa! NOLOOOOOO
- Anonyymi
Eivittu😂😂😂
- huume
olen miettinyt mikä on ton palstalla majoittuneen naapurin äijän motiivi huumeiden puolustamiseen. Ainoa looginen selitys on että hän on huumekauppia ja huumeista riippuvainen muutenkin.
Ei kenenkään tarvitse noin hysteerisesti muuten huumeita puolustaa.- Mikke
Kyllä varmasti on huumekauppias. Heillehän tärkeintä on kannabiksen kotikasvatuksen laillistaminen, aivan samoin kuin Alko Oy:lle on yksityishenkilöiden pontikankeiton laillistaminen. Molemmat toteutuessaan lisäävät niin huumeiden kuin myös alkoholin myyntiä, valtavasti!
- Naapurin äijä
Vastaan sinulle sen takia, koska kannanottosi ei täytä tyypillisen "provoviestin" kriteereitä.
Ihan ensin olisin kysynyt sinulta, miten minun mahdollinen statukseni liittyy viestiketjun aloittajan kuvaukseen kannabispsykoosista?
- Minusta ei mitenkään, ja vain hieman kummastelen tapaasi sijoittaa pohdiskelujasi summan mutikassa tälle palstalle
Kyllä se asia niin taitaa olla, että tässä maassa on oikeasti turha edes yrittää keskustella huumeista kannabismyönteisenä. Sinä olet nyt ihan parin päivän sisällä ainakin toinen, ellet peräti kolmas ihminen joka tähän johtopäätökseen on tullut nimimerkin "Naapurin äijä" kohdalla. Olen kyllä hyvinkin avoimesti kirjoitellut taustoistani, kertonut kokemuksistani ja tutkimuksistani. Suoraan sanottuna ainoa järkevä lausahdus tässä tilanteessa: -täysin turhaan!
Miksi?
Näyttää olevan ihan sama mitä kirjoittaa. Ihan sama millä tiedolla perustelee. Ihan sama vaikka monet tukevat väitteitä omilla kannanotoillaan ja lähteillään. Tulos on täsmälleen sama harmaa foobinen stereotypiointi vailla todellisuuspohjaa!
Kertoisitko arvon ystäväni, mitä sinä saavutat tällä demonisoinnilla? Kuvitteletko sinä kenties minun lopettavan keskusteluharrastukseni sen takia että sinun mielestäsi minä edustan "mätää" ajattelumallia?
Koen oman ulosantini varsin ymmärrettävänä sekä jopa helppolukuisena. Myös kouluttamattoman ihmisen pitäisi pystyä jollain tasolla ymmärtämään esittämiäni asiasisältöjä. En ole kertaakaan syyllistynyt yhteenkään "väärennökseen" mitä osa äärimielisistä vastustajista tekee kaiken aikaa. En harrasta massapostituksia (esim. uskojaurheilu.fi:n huumevastaiset mielenilmaukset), ja näin vältyn rikkomasta niitä sääntöjä mitä suomi24 on keskustelulle asettanut. En ole kehoittanut tuulipukukansaa työntämään takapuoleensa mitään, enkä ole tarjonnut nappia saunan takana kenellekään.Olen siis kaikkea muuta kuin perisuomalainen moukkajuntti.
Olen viimeisen parin vuoden aikana perustellut näkemykseni varmastikin tuhanteen kertaan. Tällä kerralla jätän sen tekemättä koska olen 110% varma siitä että se ei sinua liikauta.
Sen sanon kuitenkin että niin minulla, kuin myös muilla, sadoilla tuhansilla suomen kannabismyönteisillä..on h**vetin hyvä syy koittaa
a) takoa järkeä päähän tälle jäykälle punaniskajunttikansalle
b) vaatia inhimillistä kohtelua veroeurojensa vastineeksi
c) saavuttaa laillinen mahdollisuus vaihtoehtoiseen rohdoshoitoon ja päihtymiseen ilman riskiä fyysiseen riippuvuuteen.
Summattuna:
- Sinun logiikkasi kusee
- Minun "hysteerisyyteni" johtuu ainoastaan sinusta ja kaltaisistasi kannanottoinenne.
Naapurin äijä
kannabismyönteinen
h u u m e v a s t a i n e n - Yläkerran äijä
Naapurin äijä kirjoitti:
Vastaan sinulle sen takia, koska kannanottosi ei täytä tyypillisen "provoviestin" kriteereitä.
Ihan ensin olisin kysynyt sinulta, miten minun mahdollinen statukseni liittyy viestiketjun aloittajan kuvaukseen kannabispsykoosista?
- Minusta ei mitenkään, ja vain hieman kummastelen tapaasi sijoittaa pohdiskelujasi summan mutikassa tälle palstalle
Kyllä se asia niin taitaa olla, että tässä maassa on oikeasti turha edes yrittää keskustella huumeista kannabismyönteisenä. Sinä olet nyt ihan parin päivän sisällä ainakin toinen, ellet peräti kolmas ihminen joka tähän johtopäätökseen on tullut nimimerkin "Naapurin äijä" kohdalla. Olen kyllä hyvinkin avoimesti kirjoitellut taustoistani, kertonut kokemuksistani ja tutkimuksistani. Suoraan sanottuna ainoa järkevä lausahdus tässä tilanteessa: -täysin turhaan!
Miksi?
Näyttää olevan ihan sama mitä kirjoittaa. Ihan sama millä tiedolla perustelee. Ihan sama vaikka monet tukevat väitteitä omilla kannanotoillaan ja lähteillään. Tulos on täsmälleen sama harmaa foobinen stereotypiointi vailla todellisuuspohjaa!
Kertoisitko arvon ystäväni, mitä sinä saavutat tällä demonisoinnilla? Kuvitteletko sinä kenties minun lopettavan keskusteluharrastukseni sen takia että sinun mielestäsi minä edustan "mätää" ajattelumallia?
Koen oman ulosantini varsin ymmärrettävänä sekä jopa helppolukuisena. Myös kouluttamattoman ihmisen pitäisi pystyä jollain tasolla ymmärtämään esittämiäni asiasisältöjä. En ole kertaakaan syyllistynyt yhteenkään "väärennökseen" mitä osa äärimielisistä vastustajista tekee kaiken aikaa. En harrasta massapostituksia (esim. uskojaurheilu.fi:n huumevastaiset mielenilmaukset), ja näin vältyn rikkomasta niitä sääntöjä mitä suomi24 on keskustelulle asettanut. En ole kehoittanut tuulipukukansaa työntämään takapuoleensa mitään, enkä ole tarjonnut nappia saunan takana kenellekään.Olen siis kaikkea muuta kuin perisuomalainen moukkajuntti.
Olen viimeisen parin vuoden aikana perustellut näkemykseni varmastikin tuhanteen kertaan. Tällä kerralla jätän sen tekemättä koska olen 110% varma siitä että se ei sinua liikauta.
Sen sanon kuitenkin että niin minulla, kuin myös muilla, sadoilla tuhansilla suomen kannabismyönteisillä..on h**vetin hyvä syy koittaa
c) saavuttaa laillinen mahdollisuus vaihtoehtoiseen rohdoshoitoon ja päihtymiseen ilman riskiä fyysiseen riippuvuuteen.
Summattuna:
- Sinun logiikkasi kusee
- Minun "hysteerisyyteni" johtuu ainoastaan sinusta ja kaltaisistasi kannanottoinenne.
Naapurin äijä
kannabismyönteinen
h u u m e v a s t a i n e n"En harrasta massapostituksia"
"Olen viimeisen parin vuoden aikana perustellut näkemykseni varmastikin tuhanteen kertaan"
Nuo ovat mielestäni keskenään ristiriidassa.
Kyllä siinä täytyy olla raha takana että jaksaa noin ammattimaisesti puolustaa huumeita.
En ole tuulipukukansaa enkä mikään uskovainen mutta ksokaan en ole tajunnut miks pitää huumeita käyttää, miks pitää ryhtyä lainvastaisen asian puolestapuhujaksi ja arvattavasti myös lainrikkojaksi.
Näitä palstoja lukee moni aika nuori ihminen. Niitäkö haluat saada asiakkaiks? Kaikki keinot on käytettävä. Oon kuullu että kadulla jaetaan huumeita ilmaseks että saadaan asiakkaita. - rastafari
Yläkerran äijä kirjoitti:
"En harrasta massapostituksia"
"Olen viimeisen parin vuoden aikana perustellut näkemykseni varmastikin tuhanteen kertaan"
Kyllä siinä täytyy olla raha takana että jaksaa noin ammattimaisesti puolustaa huumeita.
En ole tuulipukukansaa enkä mikään uskovainen mutta ksokaan en ole tajunnut miks pitää huumeita käyttää, miks pitää ryhtyä lainvastaisen asian puolestapuhujaksi ja arvattavasti myös lainrikkojaksi.
Näitä palstoja lukee moni aika nuori ihminen. Niitäkö haluat saada asiakkaiks? Kaikki keinot on käytettävä. Oon kuullu että kadulla jaetaan huumeita ilmaseks että saadaan asiakkaita."Kyllä siinä täytyy olla raha takana että jaksaa noin ammattimaisesti puolustaa huumeita."
(: Hoh hoijaa! Oletko puhaltanut aivosi alkometriin? Kukaan joka täällä omaa asiaansa puolustaa ei varmastikaan hae asiakkaita. Omaa rauhaa ja hyväksyntää sen sijaan varmasti monikin. - piena
Näitä palstoja lukee moni aika nuori ihminen. Niitäkö haluat saada asiakkaiks? Kaikki keinot on käytettävä. Oon kuullu että kadulla jaetaan huumeita ilmaseks että saadaan asiakkaita.Jos et ole vielä hoksannut, niin jos kannabis olisi laillista menisi huumekaupalta pohja. Jos jokainen pilveä poltteleva saisi itse kasvattaa hamppunsa tai sitä voisi ostaa vaikkapa alkosta, niin huumekauppa kannabiksen osalta pysähtyisi siihen, kukaan ei enää tienaisi sillä.
- Y.B
Näitä palstoja lukee moni aika nuori ihminen. Niitäkö haluat saada asiakkaiks? Kaikki keinot on käytettävä. Oon kuullu että kadulla jaetaan huumeita ilmaseks että saadaan asiakkaita."Oon kuullu että kadulla jaetaan huumeita ilmaseks että saadaan asiakkaita."
Lol. - ...
Näitä palstoja lukee moni aika nuori ihminen. Niitäkö haluat saada asiakkaiks? Kaikki keinot on käytettävä. Oon kuullu että kadulla jaetaan huumeita ilmaseks että saadaan asiakkaita....
- Narc
Näitä palstoja lukee moni aika nuori ihminen. Niitäkö haluat saada asiakkaiks? Kaikki keinot on käytettävä. Oon kuullu että kadulla jaetaan huumeita ilmaseks että saadaan asiakkaita.Lainvastainen asia?
Aikanaan minun oli poistettava katsastuksessa auton takaikkunalta lisäjarruvalo lainvastaisena - se kun "häiritsi näkyvyyttä taaksepäin". Laki muutettiin.
Vielä aikanaammin oli alkoholin käyttö lailla kielletty. Laki muutettiin.
Äijä ei puhu lainvastaisen asian puolesta sen enempää kuin minäkään, tai Y.B, tai Mikke tai...
Puhumme lakimuutoksen puolesta. Puhumme sen puolesta, että päihdevalistus ja -uutisointi on saatava totuudenmukaiseksi ja ajan tasalle. Puhumme sen puolesta, että murkkuikäisten nuorten on syytä pidättäytyä kaikesta päihteiden käytöstä. Puhumme sen puolesta, että ylhäältäpäin tarjottua tietoa ei ole syytä ottaa vastaan sellaisenaan, valmiiksi pureskeltuna, vaan se kannattaa omatoimisesti tarkistaa. Puhumme sen puolesta, että päihdepolitiikankin suhteen on voitava esittää sananvapauden mukaan mielipiteensä ilman pelkoa jälkiseuraamuksista.
Missään näistä ei ole mitään lainvastaista.
Minäkin aikanaan kuulin, että ne ensimmäiset on ilmaiset. Liki 20 vuoden kokemus laittomien päihteiden maailmasta on kuitenkin opettanut, että näin ei ole. Tähän on ihan yksinkertaisesti taloudelliset perusteet - jotka "alan miehillä" ovat hyvin usein terveydellisiä perusteita. - Mike
Näitä palstoja lukee moni aika nuori ihminen. Niitäkö haluat saada asiakkaiks? Kaikki keinot on käytettävä. Oon kuullu että kadulla jaetaan huumeita ilmaseks että saadaan asiakkaita.samaa mieltä kun yläkerran äijä. Rahasta on kyse.
Miks pitää täällä kaiken kansan (lasten ja nuortenkin) keskustelufoorumeilla niin akressiivisesti puolustaa huumeita jos kerran haluaa lakia muuttaa. Ei ne kansanedustaja näitä lue. Näitä lukee mun lapset, sun lapset (jotka varmaan jo on narkkareita), sellast ihmiset joita te yritätte kampittaa huumemyönteisillä kannaotoillanne.
Jos haluatte vaikuttaa kansanedustajiin, kirjottakaa kansaedustajillenne. Kovin monta huumemyönteistä edustajaa siellä ei ole.
En koskaan ole äänestänyt enkä koskaan tule äänestämään sellaista henkilöä joka suhtautuu huumeisiin myöntesiesti. - Muuri
Mike kirjoitti:
samaa mieltä kun yläkerran äijä. Rahasta on kyse.
Miks pitää täällä kaiken kansan (lasten ja nuortenkin) keskustelufoorumeilla niin akressiivisesti puolustaa huumeita jos kerran haluaa lakia muuttaa. Ei ne kansanedustaja näitä lue. Näitä lukee mun lapset, sun lapset (jotka varmaan jo on narkkareita), sellast ihmiset joita te yritätte kampittaa huumemyönteisillä kannaotoillanne.
Jos haluatte vaikuttaa kansanedustajiin, kirjottakaa kansaedustajillenne. Kovin monta huumemyönteistä edustajaa siellä ei ole.
En koskaan ole äänestänyt enkä koskaan tule äänestämään sellaista henkilöä joka suhtautuu huumeisiin myöntesiesti."Ei ne kansanedustaja näitä lue."
Laki saadaan muuttuumaan muuttamalla yleistä mielipidettä. kansaedustajalle postaaminen ei auta mitään.
Itse olen huumevastainen (ja siis kannabisvastainen) mutta kannatan joidenkin huumeiden laillistusta. Tässä ei ole mitään ristiriitaa, jotkut lait vaan ovat haitallisia ja epäoikeudenmukaisia. - Y.B
Mike kirjoitti:
En koskaan ole äänestänyt enkä koskaan tule äänestämään sellaista henkilöä joka suhtautuu huumeisiin myöntesiesti.mitä rahallista hyötyä joku saa painottaessaan tällä palstalla aikuisen ihmisen oikeutta käyttää alkoholia vähähaittaisempaa päihdettä? Varsinkin jos sen hankintatapa on sellainen, joka ei liity myyntiin ja huumemafian tukemiseen mitenkään?
- Narc
Mike kirjoitti:
En koskaan ole äänestänyt enkä koskaan tule äänestämään sellaista henkilöä joka suhtautuu huumeisiin myöntesiesti.Selittäisitkö minulle nyt ihan selkeästi, millä lailla tässä on kyse rahasta? Minulla ei ole, eikä ole koskaan ollut ainuttakaan kannabispuskaa, en koskaan ole edes harkinnut laittomien päihteiden myyntiä.
Tässä on kyse vain ja ainoastaan siitä, että niin sinulla kuin monella muullakin on hyvin hatara käsitys siitä, mikä on "huume". Samoin niiden haitallisuusasteista. Samoin niiden haitallisuudesta verrattuna alkoholiin tai tupakkaan.
Tästä on suoranaisesti vastuussa huumevalistus, joka vuosikymmenet on suoltanut selkeää p-aa. Tästä voit varmistua ihan itse vertaamalla sitä esim. WHO:n tai STAKESin julkaisuihin.
Valistuksen nimissä valehtelu ei ole mitenkään perusteltavissa.
"Mun lapset", jotka tätä palstaa lukevat, ovat narkkareita, mutta "sun lapset" eivät? Outo näkökulma. - Mike
Narc kirjoitti:
Selittäisitkö minulle nyt ihan selkeästi, millä lailla tässä on kyse rahasta? Minulla ei ole, eikä ole koskaan ollut ainuttakaan kannabispuskaa, en koskaan ole edes harkinnut laittomien päihteiden myyntiä.
Tässä on kyse vain ja ainoastaan siitä, että niin sinulla kuin monella muullakin on hyvin hatara käsitys siitä, mikä on "huume". Samoin niiden haitallisuusasteista. Samoin niiden haitallisuudesta verrattuna alkoholiin tai tupakkaan.
Tästä on suoranaisesti vastuussa huumevalistus, joka vuosikymmenet on suoltanut selkeää p-aa. Tästä voit varmistua ihan itse vertaamalla sitä esim. WHO:n tai STAKESin julkaisuihin.
Valistuksen nimissä valehtelu ei ole mitenkään perusteltavissa.
"Mun lapset", jotka tätä palstaa lukevat, ovat narkkareita, mutta "sun lapset" eivät? Outo näkökulma.että sun on vaikee nähdä sieltä sumusta muuta kun oma näkökulmas. Sulla ei nähtävästi oo vielä lapsia tai site ne tosiaan on jo narkkareita, kun et osaa vastata muuten kuin Outo näkökulma. Se on erittäin relevantti näkökulma.
- äiti
Mike kirjoitti:
että sun on vaikee nähdä sieltä sumusta muuta kun oma näkökulmas. Sulla ei nähtävästi oo vielä lapsia tai site ne tosiaan on jo narkkareita, kun et osaa vastata muuten kuin Outo näkökulma. Se on erittäin relevantti näkökulma.
Minä taas hartaasti toivon ettei sinulla ole lapsia ja että et koskaan lapsia hankkisikaan. Lapsia ei pidä hankkia jos oma ajatusmaailmakin on vielä lapsen tasolla.
- Mike
äiti kirjoitti:
Minä taas hartaasti toivon ettei sinulla ole lapsia ja että et koskaan lapsia hankkisikaan. Lapsia ei pidä hankkia jos oma ajatusmaailmakin on vielä lapsen tasolla.
Huumeiden käytön edistäminen ja puolustaminen ei kerro ainakaan henkisestä aikuisuudesta. Vastuulliset vanhemmat ymmärtävät mitä vaaroja niistä on.
- Y.B
Mike kirjoitti:
Huumeiden käytön edistäminen ja puolustaminen ei kerro ainakaan henkisestä aikuisuudesta. Vastuulliset vanhemmat ymmärtävät mitä vaaroja niistä on.
Vain siinä tapauksessa, että et koskaan esim. rentoudu pienillä alkoholimäärillä tai piristä itseäsi kofeiinilla, etkä käytä mitään muutakaan päihdettä, on kantasi looginen ja ristiriidaton. Et silloin näe edes aikuisten hallitussa päihteidenkäytössä mitään järkeä.
Siinäkin tapauksessa kannattaisi muistaa, että ihmisten päihteiden käyttöä ei voi koskaan estää kokonaan, vain haittoja voi minimoida. - äiti
Mike kirjoitti:
Se, että ymmärrät täällä foorumilla käytävän keskustelun "käytön edistämiseksi" ja "puolustamiseksi" on valitettavaa ja osoittaa vain sen että katsot maailmaa hyvin kapeasta perspektiivistä. Kun lapsesi ja sinä ette ole jostain samaa mieltä käyttäydytkö silloinkin samalla tavoin hysteerisesti kuin täällä?
- Naapurin äijä
äiti kirjoitti:
Se, että ymmärrät täällä foorumilla käytävän keskustelun "käytön edistämiseksi" ja "puolustamiseksi" on valitettavaa ja osoittaa vain sen että katsot maailmaa hyvin kapeasta perspektiivistä. Kun lapsesi ja sinä ette ole jostain samaa mieltä käyttäydytkö silloinkin samalla tavoin hysteerisesti kuin täällä?
Minusta näyttää sille että sinä tunnut oikeasti ajatelleen asioita vanhemmuuden näkökulmasta siihen liittyvine vastuineen ja huolineen.
Minusta eräitä isoimpia niistä on puuttuva tai väritetty huumevalistus, kokonaisuus jonka varassa nuoren on erittäin vaikeaa tehdä ainuttakaan järkiperusteisiin perustuvaa ratkaisua. Tyypillinen teinikapina kieltää kärkevän sanoman, oli se sitten kuinka tervehenkinen tahansa. Tuossa tilassa kavereilta saatu "käytännön tieto" ikäänkuin kruunaa koko jutun.
Tähän väliin joku raivovastustajista koittaa taatusti heristää minulle sormea todeten oman sanomani ko. propagandaksi ja kokeiluiden kimmokkeeksi. Fakta on kuitenkin se, että minä en lähde kieltämään tosiasioita ja harmaan massan mukana koita aivopestä jälkikasvuani luulemaan hamppua hermomyrkyksi. Sen sijaan asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä OIKEISIIN uhkakuviin tarttuen.
Verrattuna siihen ihmismäärään joka kannabistuotteita on kokeillut, puhumattakaan siitä joukosta joka ainetta käyttää..on todella paheksuttavaa, että pienimuotoinenkin käyttövalistus puuttuu suomesta tyystin. En nyt tarkoita mitään jointinväsäysohjeita, vaan suurpiirteisempia linjanvetoja joilla voitaisiin osoittaa eri tapojen erilaiset haitta-asteet. Puhumattakaan satunnais -ja aktiivikäyttämisen eroavaisuuksista, jnejnejne.
Vastuullinen ja rakastava vanhempi toimii nuoren olkapäänä, ja siinä ei riitä aikuisen auktoriteetti. Pitää pystyä myös kommunikoimaan "kaveritasolla", pystyä samaistumaan myös hänen tilanteeseensa ja pyrkiä realistisin ja totuuteen perustuvin keinoin näyttämään ettei kannabis, tai huumeet ylipäätään ole lasten tai nuorten juttu.
Kaikkea hyvää sinulle
Naapurin äijä
kannabismyönteinen
h u u m e v a s t a i n e n - Mike
Y.B kirjoitti:
Vain siinä tapauksessa, että et koskaan esim. rentoudu pienillä alkoholimäärillä tai piristä itseäsi kofeiinilla, etkä käytä mitään muutakaan päihdettä, on kantasi looginen ja ristiriidaton. Et silloin näe edes aikuisten hallitussa päihteidenkäytössä mitään järkeä.
Siinäkin tapauksessa kannattaisi muistaa, että ihmisten päihteiden käyttöä ei voi koskaan estää kokonaan, vain haittoja voi minimoida.Huumeiden käyttöä pitää pyrkiä estämään mahdollisimman tehokkaasti. Kyllä säkin sen tiedät, ettet sä haluis lastes käyttävän niitä. Laki on sitä varten että sillä annetaan perustietoo ihmisille.
Mutta nyt mä lähen viettää oikeeta elämää lasten kans. On mukava lähtee puistoon, poika ottaa pyörän mukaan, faija ottaa kirjan, siellä me yhdessä nautitaan kesäillasta. Ei tartteta huumeita. - Y.B
Mike kirjoitti:
Huumeiden käyttöä pitää pyrkiä estämään mahdollisimman tehokkaasti. Kyllä säkin sen tiedät, ettet sä haluis lastes käyttävän niitä. Laki on sitä varten että sillä annetaan perustietoo ihmisille.
Mutta nyt mä lähen viettää oikeeta elämää lasten kans. On mukava lähtee puistoon, poika ottaa pyörän mukaan, faija ottaa kirjan, siellä me yhdessä nautitaan kesäillasta. Ei tartteta huumeita.ja miten se voisikaan, kun se on joka maassa erilainen?
Mutta hyvää kesäiltaa vaan sinne. - Attekumiorava
Mike kirjoitti:
Huumeiden käyttöä pitää pyrkiä estämään mahdollisimman tehokkaasti. Kyllä säkin sen tiedät, ettet sä haluis lastes käyttävän niitä. Laki on sitä varten että sillä annetaan perustietoo ihmisille.
Mutta nyt mä lähen viettää oikeeta elämää lasten kans. On mukava lähtee puistoon, poika ottaa pyörän mukaan, faija ottaa kirjan, siellä me yhdessä nautitaan kesäillasta. Ei tartteta huumeita.Nyt tajusin, oma elämä on just siinä mallissa et on varaa mennä arvostelemaan toisten elintapoja. Suvaitsevaisuus on kuitenkin nähtävästi jäänyt vähemmälle mitä tulee omaan kasvatukseesi.
Huumeeton yhteiskunta - hyvä utopia mihin tähdätä ja tuudittaa itsensä uneen.
Huumeeton yhteiskunta - mahdottomuus - Narc
Mike kirjoitti:
että sun on vaikee nähdä sieltä sumusta muuta kun oma näkökulmas. Sulla ei nähtävästi oo vielä lapsia tai site ne tosiaan on jo narkkareita, kun et osaa vastata muuten kuin Outo näkökulma. Se on erittäin relevantti näkökulma.
Sanot:
"Näitä lukee mun lapset, sun lapset (jotka varmaan jo on narkkareita)"
Siis näitä lukee "sun lapset", koska ovat jo narkkareita? Miksi "mun lapset" näitä sitten lukee? Minun mielestäni tässä ei mitään kovin relevanttia ole...
Ja jos et mitään muuta minun vastineessani nähnyt kuin tuon, sinulla on pahanlaatuinen lukihäiriö.
Huomasitko, että esitin sinulle myös kysymyksen? - Mimmi
Naapurin äijä kirjoitti:
Miksi?
Summattuna:
- Sinun logiikkasi kusee
Naapurin äijä
kannabismyönteinen
h u u m e v a s t a i n e nIhmisillä kun tuntuu olevan tarve saada pää sekaisin keinolla millä hyvänsä, niin miksei mieluummin tosiaan kannabiksen nauttimisella? Minua ällöttää todella räkäkännissä örveltävät ja möykkäävät ihmiset, kun sen sijaan kannabista nauttivat ovat harmittomia, omissa oloissaan viihtyviä. Siis jos pitäisi valita, millä päänsä sekottaisi, niin kyllä te tiedätte vastauksen. Joten pidä linjasi naapurin ukkeli:)
- Mike
Attekumiorava kirjoitti:
Nyt tajusin, oma elämä on just siinä mallissa et on varaa mennä arvostelemaan toisten elintapoja. Suvaitsevaisuus on kuitenkin nähtävästi jäänyt vähemmälle mitä tulee omaan kasvatukseesi.
Huumeeton yhteiskunta - hyvä utopia mihin tähdätä ja tuudittaa itsensä uneen.
Huumeeton yhteiskunta - mahdottomuusMä en arvostele kenenkään elintapoja, mutta mä en hyväksy huumeita. Mun ei tartte suvaita niitä.
Tää elämä on mun oma valintani , olisin voinut valita toisenkin tien. Tää vaan tuntuu mukavamalta. Joku toinen tykkä istuu sohvalla kannapilvessä. Mun ei tartte musta on mukava kattella ihan selvin päin kun lapset leikkii. Voi olla että jonain päivänä kattelen kun lapsenlapset leikkii ja lähden pojanpojan kanssa ulos katteleen kun sorsat ui. Mut jokainen tekee valintansa. Että sillee. - london
Mike kirjoitti:
Mä en arvostele kenenkään elintapoja, mutta mä en hyväksy huumeita. Mun ei tartte suvaita niitä.
Tää elämä on mun oma valintani , olisin voinut valita toisenkin tien. Tää vaan tuntuu mukavamalta. Joku toinen tykkä istuu sohvalla kannapilvessä. Mun ei tartte musta on mukava kattella ihan selvin päin kun lapset leikkii. Voi olla että jonain päivänä kattelen kun lapsenlapset leikkii ja lähden pojanpojan kanssa ulos katteleen kun sorsat ui. Mut jokainen tekee valintansa. Että sillee.Niin... leikkiminen lapsien kanssa, sorsien syöttäminen ym. sekä kannabiksen satunnainen käyttöhän ovat tosiaan toisensa poissulkevia asioita :)
Ihan mielenkiinnosta, miten toimit jos saisit lapsesi kiinni polttelemasta pilveä? Entä alkoholin juonti? - Irti huumeista
Naapurin äijä kirjoitti:
Miksi?
Summattuna:
- Sinun logiikkasi kusee
Naapurin äijä
kannabismyönteinen
h u u m e v a s t a i n e nplease tai kerro edes oikea nimesi ja osoitteesi jotta poliisit voivat tulla hoitamaan homman jos sinussa itsessä ei ole miestä siihen.
- Vastuullinen isä
äiti kirjoitti:
reseptisi on tähän asiaan? Annat lasten kokeilla huumeita koska sehän on paras tapa opettaa asia, niinkö? Toivottavasti lapsesi otetaan huostaan ennen kuin on liian myöhäistä.
- Anne
Vastuullinen isä kirjoitti:
reseptisi on tähän asiaan? Annat lasten kokeilla huumeita koska sehän on paras tapa opettaa asia, niinkö? Toivottavasti lapsesi otetaan huostaan ennen kuin on liian myöhäistä.
hänellä joko ei ole lapsia tai niiden on jo käynyt huonosti. Jossakin viestissä tuli ilmi jotain sinne päin viittaavaa.
Muuta tuo viesti kokonaisuudessaan noudattaa vanhaa taktiikkaa. Tekemällä vastustaja naurettavaksi yritetään pönkittää omaa asiaa. Tämä huumeiden puolustuskampanja on varmasti ammattilaisten suunnittelema.
Kummastelen että Suomi24 pitää tällaista huumeita mainostavaa palstaa. - Vastuullinen isä
Naapurin äijä kirjoitti:
Minusta näyttää sille että sinä tunnut oikeasti ajatelleen asioita vanhemmuuden näkökulmasta siihen liittyvine vastuineen ja huolineen.
Minusta eräitä isoimpia niistä on puuttuva tai väritetty huumevalistus, kokonaisuus jonka varassa nuoren on erittäin vaikeaa tehdä ainuttakaan järkiperusteisiin perustuvaa ratkaisua. Tyypillinen teinikapina kieltää kärkevän sanoman, oli se sitten kuinka tervehenkinen tahansa. Tuossa tilassa kavereilta saatu "käytännön tieto" ikäänkuin kruunaa koko jutun.
Tähän väliin joku raivovastustajista koittaa taatusti heristää minulle sormea todeten oman sanomani ko. propagandaksi ja kokeiluiden kimmokkeeksi. Fakta on kuitenkin se, että minä en lähde kieltämään tosiasioita ja harmaan massan mukana koita aivopestä jälkikasvuani luulemaan hamppua hermomyrkyksi. Sen sijaan asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä OIKEISIIN uhkakuviin tarttuen.
Verrattuna siihen ihmismäärään joka kannabistuotteita on kokeillut, puhumattakaan siitä joukosta joka ainetta käyttää..on todella paheksuttavaa, että pienimuotoinenkin käyttövalistus puuttuu suomesta tyystin. En nyt tarkoita mitään jointinväsäysohjeita, vaan suurpiirteisempia linjanvetoja joilla voitaisiin osoittaa eri tapojen erilaiset haitta-asteet. Puhumattakaan satunnais -ja aktiivikäyttämisen eroavaisuuksista, jnejnejne.
Vastuullinen ja rakastava vanhempi toimii nuoren olkapäänä, ja siinä ei riitä aikuisen auktoriteetti. Pitää pystyä myös kommunikoimaan "kaveritasolla", pystyä samaistumaan myös hänen tilanteeseensa ja pyrkiä realistisin ja totuuteen perustuvin keinoin näyttämään ettei kannabis, tai huumeet ylipäätään ole lasten tai nuorten juttu.
Kaikkea hyvää sinulle
Naapurin äijä
kannabismyönteinen
h u u m e v a s t a i n e nmiten sellaiselle aineelle jonka käyttö on laissa kiellettyä voidaan antaa käyttövalistusta? Uskomatonta potaskaa.
Ei kai sinulla vaan ole omia lapsia? Mitä pikimmin pitäisi saada aikaan sellainen laki joka kieltäisi ihan kenen tahansa hankkimaan lapsia. JOs olet vähänkään jyvällä kasvatuksesta tiedät, ettei vanhemman tehtävänä ole olla lapselleen kaveri. Vanhemman tehtävänä on kasvattaa lasta, ohjata ja neuvoa, olla tukena ja olla joskus myös se "ilkea paska" joka kieltää tekemästä tyhmyyksiä. Joillekin vanhemmille juuri tuo ilkeänä oleminen eli vastuun ottaminen on vaikeaa, ei haluta, että lapsi pahoittaa mielensä tai suuttuu ja huutaa.
Ihmettelen miten kaltaisesi laittoman aineen "mainosmies" saa julkaista kirjoituksiaan. Luulisi aikuisen ihmisen tajuavan vastuunsa, mutta kaikki eivät kasva koskaan aikuisiksi, siis mieleltään. Jo se, että päivästä toiseen hoet ristiriitaisesti "kannabismyönteinen huumevastainen" kertoo ettei sinulla ole kaikki kotona.
Ilmeisesti huumeiden myynti on sinulle niin kannattava bisnes jo nyt, ettei sinun tarvitse käydä töissä vaan voit kuluttaa päiväsi mainostamalla tuotteitasi netissä ja värväämällä lisää asiakkaita itsellesi nuorista joita on helppo yllyttää mihin vaan. Joo joo, ethän sinä huumeitä myy tai et ainakaan myönnä myyväsi niitä sillä niin tyhmä et sinäkään ole. Sillä silloinhan huumemyönteisiltä julistuksiltasi katoaisi pohja. Silloin jopa tyhmempikin lukija tajuaisi sinun vain mainostavan myymääsi laitonta tuotetta.
Meillä on jo iso ongelma alkoholista miksi pitäisi saada uusi ja vieläpä pahempi ongelma huumeista? Eikö olisi parempi, että ihmiset pitäisivät mielensä puhtaina kaikista myrkyistä ja käyttäisivät näin säästyneet rahansa johonkin hyödylliseen? - Vastuullinen isä
Anne kirjoitti:
hänellä joko ei ole lapsia tai niiden on jo käynyt huonosti. Jossakin viestissä tuli ilmi jotain sinne päin viittaavaa.
Muuta tuo viesti kokonaisuudessaan noudattaa vanhaa taktiikkaa. Tekemällä vastustaja naurettavaksi yritetään pönkittää omaa asiaa. Tämä huumeiden puolustuskampanja on varmasti ammattilaisten suunnittelema.
Kummastelen että Suomi24 pitää tällaista huumeita mainostavaa palstaa.Ehkä Suomi24 sivuston pitäjät ovat itsekin huumeveikkoja?
- Y.B
miten sellaiselle aineelle jonka käyttö on laissa kiellettyä voidaan antaa käyttövalistusta? Uskomatonta potaskaa.
Ei kai sinulla vaan ole omia lapsia? Mitä pikimmin pitäisi saada aikaan sellainen laki joka kieltäisi ihan kenen tahansa hankkimaan lapsia. JOs olet vähänkään jyvällä kasvatuksesta tiedät, ettei vanhemman tehtävänä ole olla lapselleen kaveri. Vanhemman tehtävänä on kasvattaa lasta, ohjata ja neuvoa, olla tukena ja olla joskus myös se "ilkea paska" joka kieltää tekemästä tyhmyyksiä. Joillekin vanhemmille juuri tuo ilkeänä oleminen eli vastuun ottaminen on vaikeaa, ei haluta, että lapsi pahoittaa mielensä tai suuttuu ja huutaa.
Ihmettelen miten kaltaisesi laittoman aineen "mainosmies" saa julkaista kirjoituksiaan. Luulisi aikuisen ihmisen tajuavan vastuunsa, mutta kaikki eivät kasva koskaan aikuisiksi, siis mieleltään. Jo se, että päivästä toiseen hoet ristiriitaisesti "kannabismyönteinen huumevastainen" kertoo ettei sinulla ole kaikki kotona.
Ilmeisesti huumeiden myynti on sinulle niin kannattava bisnes jo nyt, ettei sinun tarvitse käydä töissä vaan voit kuluttaa päiväsi mainostamalla tuotteitasi netissä ja värväämällä lisää asiakkaita itsellesi nuorista joita on helppo yllyttää mihin vaan. Joo joo, ethän sinä huumeitä myy tai et ainakaan myönnä myyväsi niitä sillä niin tyhmä et sinäkään ole. Sillä silloinhan huumemyönteisiltä julistuksiltasi katoaisi pohja. Silloin jopa tyhmempikin lukija tajuaisi sinun vain mainostavan myymääsi laitonta tuotetta.
Meillä on jo iso ongelma alkoholista miksi pitäisi saada uusi ja vieläpä pahempi ongelma huumeista? Eikö olisi parempi, että ihmiset pitäisivät mielensä puhtaina kaikista myrkyistä ja käyttäisivät näin säästyneet rahansa johonkin hyödylliseen?"miten sellaiselle aineelle jonka käyttö on laissa kiellettyä voidaan antaa käyttövalistusta? Uskomatonta potaskaa."
Oikeanlainen valistus tähtää mahdollisten haittojen minimointiin. Onko sinun mielestäsi parempi, että kun ihmiset käyttävät aineita, heillä ei ole minkäänlaista tietoa niistä? Joidenkin aineiden kohdalla tuo tietää ainakin kuolemia ynnä muuta mukavaa.
"Ilmeisesti huumeiden myynti on sinulle niin kannattava bisnes jo nyt, ettei sinun tarvitse käydä töissä vaan voit kuluttaa päiväsi mainostamalla tuotteitasi netissä ja värväämällä lisää asiakkaita itsellesi nuorista joita on helppo yllyttää mihin vaan. Joo joo, ethän sinä huumeitä myy tai et ainakaan myönnä myyväsi niitä sillä niin tyhmä et sinäkään ole. Sillä silloinhan huumemyönteisiltä julistuksiltasi katoaisi pohja. Silloin jopa tyhmempikin lukija tajuaisi sinun vain mainostavan myymääsi laitonta tuotetta."
Kehottaisin hankkiutumaan hoitoon, tuollainen paranoia on jo vakavaa.
"Meillä on jo iso ongelma alkoholista miksi pitäisi saada uusi ja vieläpä pahempi ongelma huumeista?"
Miksi ylläpitää niitä ongelmia, joita syntyy kannabiksen luokittelemisesta samaan ryhmään amfetamiinin ja heroiinin kanssa? Toistan taas: haittojen minimointi...
"Eikö olisi parempi, että ihmiset pitäisivät mielensä puhtaina kaikista myrkyistä ja käyttäisivät näin säästyneet rahansa johonkin hyödylliseen?"
Onhan tuo ihan nasta utopia. - äiti
"reseptisi on tähän asiaan? Annat lasten kokeilla huumeita koska sehän on paras tapa opettaa asia, niinkö? Toivottavasti lapsesi otetaan huostaan ennen kuin on liian myöhäistä."
Valitettavan suuri osa kokeilee päihteitä jossain vaiheessa nuoruuttaan (myönnän itsekin juoneeni alaikäisenä). En voi välttämättä estää omia lapsiani kokeilemasta, ainoa mitä voin tehdä on koittaa kertoa päihteiden vaaroista, kiihkoilun ja peloittelun sijaan haluan kuitenkin kertoa sen mikä mielestäni on totta. Tajuan myös sen tosiasian että vaikka kuinka haluaisin että omat lapset pysyisivät päät selvinä koko elämänsä, en voi enää määrätä heitä aikuisina. Tämä voi kuulostaa kylmältä, mutta jokaisella meillä on oma päihteemme, jolla rentoudutaan ja irrouittaudutaan arjesta työviikon päätteeksi. En todellakaan tuomitse ketään joka päättää valita kannabiksen "myrkykseen". - äiti
Anne kirjoitti:
Kummastelen että Suomi24 pitää tällaista huumeita mainostavaa palstaa."hänellä joko ei ole lapsia tai niiden on jo käynyt huonosti. Jossakin viestissä tuli ilmi jotain sinne päin viittaavaa."
Lapseni voivat vallan mainiosti, kiitos huolenpidosta ja asuvat toistaiseksi vielä kotona.
"Muuta tuo viesti kokonaisuudessaan noudattaa vanhaa taktiikkaa. Tekemällä vastustaja naurettavaksi yritetään pönkittää omaa asiaa. Tämä huumeiden puolustuskampanja on varmasti ammattilaisten suunnittelema.
Kummastelen että Suomi24 pitää tällaista huumeita mainostavaa palstaa."
Tässä tapauksessa "vastustaja" oli jo valmiiksi naurettava ei tarvinnut nähdä ollenkaan vaivaa. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, yksikään joka täällä palstalla on jotain myönteistä kannabiksesta kirjoittanut ei puolusta huumeita tai yritä houkutella ketään käytämään mitään. Sen sijaan koitetaan tuoda esille uusi näkökulma aiheeseen. En myöskään oikein usko että ammattimainenhuumeidentyrkyttäjäliiga(tm) käyttäisi markkinointiin suomi24:n huumepalstaa :)
Mietin kyllä usein että onkohan minussa jokin vika, kun en näe huumeita pelottavana, ihmiskunnan tuhona. Ymmärrän ihmisiä jotka juovat, miksen ymmärtäisi niitä jotka käyttävät jotain muuta, lopputulos on sama näin rankasti yksinkertaistaen.
En puolusta päihteidenkäyttö, mutta en myöskään tavaroitapaiskoen vastustakaan ja jo se riittää että minut tuomitaan hirviöksi ja lapsen pitäisi ottaa huostaan ja minut varmaan tappaa mahdollisimman kivuliaasti. Ilmeisesti suomessa ainoa oikea tapa suhtautua tähän asiaan on jyrkän negatiivisesti, edes harkitsematta toisin tai miettien asioita. - Y.B
Anne kirjoitti:
Kummastelen että Suomi24 pitää tällaista huumeita mainostavaa palstaa.sananvapautta.
"Tämä huumeiden puolustuskampanja on varmasti ammattilaisten suunnittelema."
Aika huonoja ammattilaisia siinä tapauksessa, täällä kun puolustetaan lainmuutosta, joka olisi diilereille hyvin epäedullinen. - rastafari
Y.B kirjoitti:
sananvapautta.
"Tämä huumeiden puolustuskampanja on varmasti ammattilaisten suunnittelema."
Aika huonoja ammattilaisia siinä tapauksessa, täällä kun puolustetaan lainmuutosta, joka olisi diilereille hyvin epäedullinen.mutta sitähän te puupäät ette ymmärrä...
- Minimoija
Y.B kirjoitti:
"miten sellaiselle aineelle jonka käyttö on laissa kiellettyä voidaan antaa käyttövalistusta? Uskomatonta potaskaa."
Oikeanlainen valistus tähtää mahdollisten haittojen minimointiin. Onko sinun mielestäsi parempi, että kun ihmiset käyttävät aineita, heillä ei ole minkäänlaista tietoa niistä? Joidenkin aineiden kohdalla tuo tietää ainakin kuolemia ynnä muuta mukavaa.
"Ilmeisesti huumeiden myynti on sinulle niin kannattava bisnes jo nyt, ettei sinun tarvitse käydä töissä vaan voit kuluttaa päiväsi mainostamalla tuotteitasi netissä ja värväämällä lisää asiakkaita itsellesi nuorista joita on helppo yllyttää mihin vaan. Joo joo, ethän sinä huumeitä myy tai et ainakaan myönnä myyväsi niitä sillä niin tyhmä et sinäkään ole. Sillä silloinhan huumemyönteisiltä julistuksiltasi katoaisi pohja. Silloin jopa tyhmempikin lukija tajuaisi sinun vain mainostavan myymääsi laitonta tuotetta."
Kehottaisin hankkiutumaan hoitoon, tuollainen paranoia on jo vakavaa.
"Meillä on jo iso ongelma alkoholista miksi pitäisi saada uusi ja vieläpä pahempi ongelma huumeista?"
Miksi ylläpitää niitä ongelmia, joita syntyy kannabiksen luokittelemisesta samaan ryhmään amfetamiinin ja heroiinin kanssa? Toistan taas: haittojen minimointi...
"Eikö olisi parempi, että ihmiset pitäisivät mielensä puhtaina kaikista myrkyistä ja käyttäisivät näin säästyneet rahansa johonkin hyödylliseen?"
Onhan tuo ihan nasta utopia.-Oikeanlainen valistus tähtää mahdollisten haittojen minimointiin. Onko sinun mielestäsi parempi, että kun ihmiset käyttävät aineita, heillä ei ole minkäänlaista tietoa niistä? Joidenkin aineiden kohdalla tuo tietää ainakin kuolemia ynnä muuta mukavaa.-
Eikö valistustyöhön kuulu myös aineen haittavaikutuksien kertominen mukaan lukien se, että kyseinen aine on vielä Suomenlakien mukaan laitonta?Mihin unohtuu aina ne haittavaikutukset ja julistetaan vaan niitä "hyötyjä".
Sekö se on nuorisolle hyödyksi et kaikki kynnelle kykenevät alkaisivat vetäämään kannabista hullunraivolla.En todellakaan ymmärrä tuota tuputus/tyrkyttämis vimmaa mikä on näillä muutamilla kannabishörhöllä.
Todella säälittävää nuorisoa ajatellen...siinä saattaa joku nuori haksahtaa huumausaineidenkäyttäjäksi luettuaan miten hyviä terveys vaikutuksia kannabiksesta tulee...vastaa melkein vihanneksien syöntiä ainakin näiden muutaman savuapinan mielestä. - Isä
äiti kirjoitti:
"reseptisi on tähän asiaan? Annat lasten kokeilla huumeita koska sehän on paras tapa opettaa asia, niinkö? Toivottavasti lapsesi otetaan huostaan ennen kuin on liian myöhäistä."
Valitettavan suuri osa kokeilee päihteitä jossain vaiheessa nuoruuttaan (myönnän itsekin juoneeni alaikäisenä). En voi välttämättä estää omia lapsiani kokeilemasta, ainoa mitä voin tehdä on koittaa kertoa päihteiden vaaroista, kiihkoilun ja peloittelun sijaan haluan kuitenkin kertoa sen mikä mielestäni on totta. Tajuan myös sen tosiasian että vaikka kuinka haluaisin että omat lapset pysyisivät päät selvinä koko elämänsä, en voi enää määrätä heitä aikuisina. Tämä voi kuulostaa kylmältä, mutta jokaisella meillä on oma päihteemme, jolla rentoudutaan ja irrouittaudutaan arjesta työviikon päätteeksi. En todellakaan tuomitse ketään joka päättää valita kannabiksen "myrkykseen".Niiden käyttö on rikollista puuhaa.
Haluatko sinä et sinun lapsesi syyllistyvät rikokseen vai et lapsesi elävät Suomenlakien mukaan.
Kyllä lapsille kannattaa kertoa ettei huumausaineisiin kannata sekaantua vaarallisuuden ja laittomuuden takia.
Mikäli vielä sen jälkeen lapsesi kokeilevat huumeita niin eihän sille välttämättä mitään mahda, mutta olet ainakin kertonut vaaroista/haitoista/laittomuudesta jne.
Kyllä lapsille, kun tekee elämän pelisäännöt selväksi jo nuorena niin SUURINOSA oppii ja ymmärtää miten yhteiskunnassa pitää käyttäytyä ja toimia. - Y.B
Minimoija kirjoitti:
-Oikeanlainen valistus tähtää mahdollisten haittojen minimointiin. Onko sinun mielestäsi parempi, että kun ihmiset käyttävät aineita, heillä ei ole minkäänlaista tietoa niistä? Joidenkin aineiden kohdalla tuo tietää ainakin kuolemia ynnä muuta mukavaa.-
Eikö valistustyöhön kuulu myös aineen haittavaikutuksien kertominen mukaan lukien se, että kyseinen aine on vielä Suomenlakien mukaan laitonta?Mihin unohtuu aina ne haittavaikutukset ja julistetaan vaan niitä "hyötyjä".
Sekö se on nuorisolle hyödyksi et kaikki kynnelle kykenevät alkaisivat vetäämään kannabista hullunraivolla.En todellakaan ymmärrä tuota tuputus/tyrkyttämis vimmaa mikä on näillä muutamilla kannabishörhöllä.
Todella säälittävää nuorisoa ajatellen...siinä saattaa joku nuori haksahtaa huumausaineidenkäyttäjäksi luettuaan miten hyviä terveys vaikutuksia kannabiksesta tulee...vastaa melkein vihanneksien syöntiä ainakin näiden muutaman savuapinan mielestä."Eikö valistustyöhön kuulu myös aineen haittavaikutuksien kertominen---"
Nimenomaan.
"Sekö se on nuorisolle hyödyksi et kaikki kynnelle kykenevät alkaisivat vetäämään kannabista hullunraivolla.En todellakaan ymmärrä tuota tuputus/tyrkyttämis vimmaa mikä on näillä muutamilla kannabishörhöllä"
Jaa, minä en ainakaan tuollaista tyrkyttämistä ole havainnut.
"...vastaa melkein vihanneksien syöntiä ainakin näiden muutaman savuapinan mielestä."
Taidat lukea ihan omiasi? - Minimoija
Y.B kirjoitti:
"Eikö valistustyöhön kuulu myös aineen haittavaikutuksien kertominen---"
Nimenomaan.
"Sekö se on nuorisolle hyödyksi et kaikki kynnelle kykenevät alkaisivat vetäämään kannabista hullunraivolla.En todellakaan ymmärrä tuota tuputus/tyrkyttämis vimmaa mikä on näillä muutamilla kannabishörhöllä"
Jaa, minä en ainakaan tuollaista tyrkyttämistä ole havainnut.
"...vastaa melkein vihanneksien syöntiä ainakin näiden muutaman savuapinan mielestä."
Taidat lukea ihan omiasi?Poistakaa joskus se savuverho silmienne edestä ja lukekaa tekstinne ajatuksella.Ajatelkaa tekstiä sillä silmällä, että sitä lukee vaikka joku 16v tyttö/poika siis nuorihenkilö.Kyseisellä henkilöllä ei välttämättä ole minkäänlaista tietoa huumausaineista.
Siinä on hivenen pohdittavaa ja sulle Y.B tämä kirjoitus ei nyt ollut suoranaisesti sulle joten ei herneitä nessuun... - Attekumiorava
Anne kirjoitti:
Kummastelen että Suomi24 pitää tällaista huumeita mainostavaa palstaa.EIKÖ SE ***TANA MENE KAALIIN ETTEI TÄÄLLÄ TYRKYTETÄ/MAINOSTETA VAAN KERROTAAN HAITOISTA/HYÖDYISTÄ!!!!
- rastafari
Minimoija kirjoitti:
Poistakaa joskus se savuverho silmienne edestä ja lukekaa tekstinne ajatuksella.Ajatelkaa tekstiä sillä silmällä, että sitä lukee vaikka joku 16v tyttö/poika siis nuorihenkilö.Kyseisellä henkilöllä ei välttämättä ole minkäänlaista tietoa huumausaineista.
Siinä on hivenen pohdittavaa ja sulle Y.B tämä kirjoitus ei nyt ollut suoranaisesti sulle joten ei herneitä nessuun..."Ajatelkaa tekstiä sillä silmällä, että sitä lukee vaikka joku 16v tyttö/poika siis nuorihenkilö.Kyseisellä henkilöllä ei välttämättä ole minkäänlaista tietoa huumausaineista."
Ainakin kun minä olin koulusssa- josta ei itseasiassa ole kovin kauan- niin huumevalistus alkoi jo tursuta korvistapihalle! Sitä oli suoraan sanottuna ihan helvetisti. Kyllä ne pennut tietää!?! (: - j00f
Isä kirjoitti:
Niiden käyttö on rikollista puuhaa.
Haluatko sinä et sinun lapsesi syyllistyvät rikokseen vai et lapsesi elävät Suomenlakien mukaan.
Kyllä lapsille kannattaa kertoa ettei huumausaineisiin kannata sekaantua vaarallisuuden ja laittomuuden takia.
Mikäli vielä sen jälkeen lapsesi kokeilevat huumeita niin eihän sille välttämättä mitään mahda, mutta olet ainakin kertonut vaaroista/haitoista/laittomuudesta jne.
Kyllä lapsille, kun tekee elämän pelisäännöt selväksi jo nuorena niin SUURINOSA oppii ja ymmärtää miten yhteiskunnassa pitää käyttäytyä ja toimia.Siitäkin huolimatta että kannabis on laitonta, jopa kymmenes Suomalaisista sitä kokeilee.
http://www.stakes.fi/dialogi/02/dia20026/48.htm
Onko vastuullista sulkea silmänsä tuolta tosiasialta? Mielestäni vastuullista on tiedostaa se ja pyrkiä tekemään sille jotain. Tässä suhteessa nim. äiti on oikeilla jäljillä.
Se ollaan huomattu, että kieltolaki ei vähennä tuota kokeilua. Ihmiset vain kärsivät rangaistuksia ja valtio menettää varoja, sekä poliisiresursseja. Jos käytöstä rangaitseminen poistettaisiin, eivät nämä lapset syyllistyisi rikokseen, eivätkä silloin kärsisi heitä koko elämänsä varjostavasta rikosrekisteristä.
Tottakai voidaan tähän taas sanoa että "ei ole pakko kokeilla". Ei niin. Mutta sitä kuitenkin tapahtuu, eikä siitä inttäminen asiaa miksikään muuta. - Y.B
Minimoija kirjoitti:
Poistakaa joskus se savuverho silmienne edestä ja lukekaa tekstinne ajatuksella.Ajatelkaa tekstiä sillä silmällä, että sitä lukee vaikka joku 16v tyttö/poika siis nuorihenkilö.Kyseisellä henkilöllä ei välttämättä ole minkäänlaista tietoa huumausaineista.
Siinä on hivenen pohdittavaa ja sulle Y.B tämä kirjoitus ei nyt ollut suoranaisesti sulle joten ei herneitä nessuun...Ihmettelen vaan, kuinka sensuroitua tekstiä pitää tuottaa, että se miellyttää sinua. Joku alaikäinen saattaa lukea... miltä tosiasioilta tätä alaikäistä pitäisi varjella? Miten keskustelu asioiden oikeilla nimillä millään palstalla onnistuu, jos tuolla tavalla aletaan ajatella?
- Naapurin äijä
miten sellaiselle aineelle jonka käyttö on laissa kiellettyä voidaan antaa käyttövalistusta? Uskomatonta potaskaa.
Meillä on jo iso ongelma alkoholista miksi pitäisi saada uusi ja vieläpä pahempi ongelma huumeista? Eikö olisi parempi, että ihmiset pitäisivät mielensä puhtaina kaikista myrkyistä ja käyttäisivät näin säästyneet rahansa johonkin hyödylliseen?Kiitos siitä että et sorru nimittelemään ja parjaamaan minua valintojeni johdosta.
Yhtälailla kiitän sinua yrityksestäsi kasvattaa ja ojentaa minua.
Ottaen huomioon aikasemman kirjoitukseni asiasisällön sekä siinä piilevän idean, joudun toetamaan ettei minulla ole tähän sinun vastineeseesi käytännössä mitään sanottavaa. Uskon vakaasti siihen, että sanoin nyt mitä tahansa, olen sinulle edelleen se huumediileri joka nuoria kuppaa. Odotat nyt varpaillasi jotain nöyrtymistä kiveenhakattuun totuuteesi, mutta sellaista valitettavasti ei tule tapahtumaan.
Jätän tarkoituksellisesti perhestatukseni hämärän peittoon. En ole kanssasi samaa mieltä kasvatusteknisistä asioista. Sinun mallistasi puuttuu enää vain ruumiillinen kurittaminen ja henkinen alistaminen ja nöyryyttäminen. Säälin lapsiasi.
Tässä olikin sitten kaikki tällä erää. Hyvää loppuelämää sinulle!
Naapurin äijä
kannabismyönteinen
h u u m e v a s t a i n e n - Naapurin äijä
Isä kirjoitti:
Niiden käyttö on rikollista puuhaa.
Kyllä lapsille, kun tekee elämän pelisäännöt selväksi jo nuorena niin SUURINOSA oppii ja ymmärtää miten yhteiskunnassa pitää käyttäytyä ja toimia.Kirjoitit:
"Kyllä lapsille, kun tekee elämän pelisäännöt selväksi jo nuorena niin SUURINOSA oppii ja ymmärtää miten yhteiskunnassa pitää käyttäytyä ja toimia."
Suurinosa suomalaisista on toiminut kertomallasi tavalla. Tehnyt pelisäännöt selviksi jo nuorena, tuonut julki kuinka huumeiden käyttö rikollista puuhaa, kuinka pitää elää suomen lakien mukaan, ja siihen päälle bonukseksi omat perhesidonnaiset vaateet ja periaatteet.
Annettu valistus on ollut atteen mukaista. Ei erittelyä kun ne kaikki ovat laittomia ja rikollista puuhaa. Pistät heroiinia tai poltat paukut..sama juttu, laitonta puuhaa, älä ota, älä pilaa elämääsi huumeilla. Hörhö, narkkari, savuapina, rikollinen, huumehörhö, nisti. Keskiverto huumesidonnainen narkofobivanhemman ulosanti mahtuu alle viiteen lauseeseen ja pitää sisällään kymmenkunta haukkumanimeä ja yhden faktan ja yhden juridisesti oikean termin. Hellurei ja onnea.
Kerro minulle "Isä"...miksi..miksi helvetissä tässä maassa on niinkin paljon huumerikollisuutta, jos sinun palvomasi malli oikeasti toimii? Ihanko vakavin ilmein kerrot, että jatketaan vaan samoilla linjoilla ja me pelastumme? Kuinka kauas todellisuudesta sinä olet oikein joutunut? Kuinka vähän itseasiassa tiedät kentällä vallitsevasta tilanteesta? Koska jos oikeasti tietäisit, kakarasi eivät enää ulkona kävisi.
Sinun mallisi ehkä antaa sinulle virtuaalisen mahdollisuuden pestä kätesi jos se pahin skenaario tapahtuu. Mutta yhtäkään nuorta se ei auta pysymään kaukana huumeista. Kielletyn hedelmän vetovoima on melkoinen. Tässä valossa jokainen jyrkkiä kantoja loiventava on hiljainen liittolaisesi.
Pidäthän muuten huolta myös siitä että taavisi eivät myöskään juo eivätkä polta? Kiitos.
Naapurin äijä
h u u m e v a s t a i n e n
- hampun kotikasvatuksen puolesta
- Selvis
Noinhan se menee itseasiassa paras määritelmä k-psykoosille jonka olen tähän asti nähnyt.
Itselläni ainakin tila on palannut normaaliksi - ellei jopa paremmaksi kuin ennen - vaikka jätin lääkitykseni aika nopeasti. Uskon että k-psykoosipotilaiden tervehtymiskäyrä on usein huomattavasti nopeampi kuin traditionaalisilla psykooseilla; aine vaikuttaa aikansa ja sitten aivot pääsevät taas voitolle. Neuroleptideillä pidetään psykoidiset oireet kurissa mutta ainakaan minun kokemukseni mukaan niitä ei tarvita kovinkaan pitkään...
Että siltä pohjalta. "Kontrollin kautta kohtuukäyttöön" on nykyinen mielipiteeni vaikka kannabista en enää käytä lainkaan...- 123
Voisitko käyttää vielä. Ts millaisella todennäköisyydellä psykoosi uusiutuisi?
- Trekk
123 kirjoitti:
Voisitko käyttää vielä. Ts millaisella todennäköisyydellä psykoosi uusiutuisi?
Varmaa tietoa on: voisin käyttää ainakin satunnaisesti. K-psykoosi iskee tyypillisesti todella runsaan käytön jälkeen niille joille iskee.
Tämän satun tietämään siitä että olen ollut hoidossa kahdesti itseasiassa, toinen kerta napsahti jo oman tyhmyyden vuoksi kun kuvittelin että kun on sen läpikäynyt kerran niin osaa "varautua". Se oli kyllä harhaluulo.
Ensimmäisen sairaalareissun jälkeen aloin polttelemaan noin 3 viikon päästä ja seuraavan kerran sairastuin vasta vuoden kulttua. Välillä pidin kyllä tarpeeksi pitkiä taukoja jolloin kyse ei voinut olla edes siitä että kannabis olisi "pitänyt minua pystyssä". Toinen sairaalaireissu tuli 4 viikon päivittäisen polttelun jälkeen.
Joojoo, olin mä kannaholisti. Tosin parantumiseen em. elämäntavasta en tarvinnut kuin toteamuksen että nyt olis tosiaan syytä lopettaa. Vieroitusoireitakaan en saanut kuin lääkärin määräämistä lääkkeistä(!)...
Mainittakoon nyt että k-psykoosi ei iske kuin salama kirkkaalta taivaalta todellakaan. Jo viikkoja ennen varsinaista flippaamista alkaa toiminta olla todella psykedeelistä; itse jäin noihin ääritiloihin omalla tavalla koukkuun - sellaisia näkemyksiä elämästä ja olemisesta ei ole missään tarjolla...
Muttei kannata flipata; jottei flippaa ei kannata poltella jatkuvasti. Sääli että holtiton polttelu pilasi muuten mukavan k-elämäntavan. Olisin nykyään paljon tyytyväinen jos olisin osannut rajoittaa... noh - nyt puhuu sitten kokemuksen syvä rintaääni kun puhutaan pilvestä ja sen PAHIMMASTA MAHDOLLISESTA lopputuloksesta jonka olen omakohtaisesti läpikäynyt... :)
- Kannakuonokoppa
Selkeähän asiahan se on, että kannabiksen käyttö altistaa depressiolle, skitsofrenialle ja lisää psykoosiin sairastumisia. Erityisen hyvin riskiyhteys tulee esiin, kun käyttö on aloitettu 15-18 -vuotiaina (missä iässä iso osa käyttäjistä aloittaa kokeilun/käytön). Mm ruotsalaisessa varusmiestutkimuksessa kannabiksen käyttö lisäsi skitsofreenisen psykoosin riskiä sitä korkeammalle mitä useammin käytettiin kannabista. Toisinaan käyttäneillä riski oli 1,5 kertainen ja yli 50 krt käyttäneillä kolminkertainen. Muiden huumeiden käyttö ei lisännyt riskiä. (mm. Salokangas, R. Mieluummin psykoosi tai depressio kuin keuhkosyöpä tai maksakirroosi? SLL 2003;58(9):1046-1047. & Rey JM, Tennant CC. Cannabis and mental health. BMJ 2002;325:1183, 1212.). Kannabis on iso riski mielenterveydelle eikä sitä suinkaan aina käytetä alkavan psyykkisen oireilun itsehoitoon, vaan se toimii itsenäisenäkin (varsinkin nuorilla käyttäjillä) mielenhäiriöihin laukaisevana tekijänä.
Yleisesti myös tiedetään, että THC-pitoisuus on päihteessä kasvanut, joten sen negatiiviset terveysvaikutukset ovat vain kasvaneet uusien tehokkaampien lajikkeiden myötä. Kovin hiljainen ryhmä ovat ne, jotka ovat sairastuneet kannabiksen vuoksi, mutta toisaalta se pätee ylipäätänsä mielenterveyspotilaisiin -ja ihan suotta. Toivoisin lisää heidän kannanottojaan tähän asiaan.
En oikein ymmärrä tätä laillistamis-ideologiaa, kun katson suomalaista päihdekulttuuria. Aluksi esim. laivoilta tuotiin isoja määriä olutta, sitten ruvettiin eurooppalaisesti juomaan ainakin pullo viiniä viikossa ja nyt laivaolutlastit ovat vaihtuneet "kossumäyräkoiriin". Kaikki seurasivat toinen toisensa päälle ja alkoholinkulutuskäyrät ovat korkealla. Sitten vielä pitäisi laillistaa lisää päihteitä? Uskon ihan oikeasti, että kokonaisvaikutuksiltaan se toisi lisää ongelmia, mitä nytkään ei pystytä hoitamaan. Eivätkä laillistamisessa/dekriminalisoinnissa säästetyt rahat riittäisi lisääntyneiden sairaiden hoitoon. Se alentaisi kokeilu- ja käyttökynnystä enkä oikein ymmärrä, miksi koko juttu pitäisi tehdä marginaalisen ihmisryhmän onnen takaamiseksi.
Teoriassa kannabiksen vaihtaminen alkoholin tilalle olisi kaunis ajatus, mutta utopinen käsitys suomen päihdekulttuurissa. Kannabiksen vertaamisessa taas alkoholiin ei ole kovinkaan paljon järkeä, koska kyseessä on kaksi täysin erilailla toimivaa päihdettä.- Y.B
kannabiksen vaihtaminen alkoholin tilalle, vaan haittojen minimointi ja kovien huumeiden suosion ehkäiseminen. Ja depenalisointi/dekriminalisointi-ideologia on erilainen kuin laillistamis-ideologia. Ensiksimainituiden avulla kannabiksen käyttökynnys ja käyttäjämäärä tuskin radikaalisti tästä muuttuisi, muita haittoja saataisiin kyllä vähennettyä.
- mamma
mitä tarkoitat joustamisella. Että minun pitäisi ruveta huumemyönteiseksi? Vai pitäisikö minun luopua käsityksestäni että koti vaikuttaa lapsen kehittymiseen aikuiseksi?
Lapseni on jo kasvanut aikuiseksi. Hän on fiksu, omilla aivoillaan ajatteleva, huumeiden vaarat tajuava nuori nainen, joka ei käytä huumeita. Voisin jopa sanoa että hän on monessa suhteessa vanhempiaan fiksumpi. En voi sanoa hänestä mitään negatiivista, ellei sitten aamu-unisuus, mutta sekin lienee rakenteellinen ominaisuus, jonka kanssa jotkut joutuvat kamppailemaan koko ikänsä;)- mamma
Ei enää mahdu viestejä tuohon vanhaan ketjun, joten viesti pulpahti tänne alas.
- Attekumiorava
Kodista/vanhemmista lähtevät arvot antavat lapselle käsityksen mikä on oikein mikä väärin.
Itse en katso tekeväni väärin ketään(varsinkaan itseäni kohtaan) jos töiden jälkeen kannabissätkän käärin ja nautin kovin vähisestä vapaa-ajastani. - mamma 2
Attekumiorava kirjoitti:
Kodista/vanhemmista lähtevät arvot antavat lapselle käsityksen mikä on oikein mikä väärin.
Itse en katso tekeväni väärin ketään(varsinkaan itseäni kohtaan) jos töiden jälkeen kannabissätkän käärin ja nautin kovin vähisestä vapaa-ajastani.Mutta asiaan: Kyllä tiedän että monilla on joustava suhtautuminen lakiin. Sitä noudatetaan vain mikäli itselle sopii.
Erityisen selvästi näen päivittäin tieliikenteessä.
Mutta myös talousasioissa monien mielestä lain noudattaminen ei ole välttämätöntä.
Ihmettelen että jos suhtautuminen lakiin on tällaista, missä se raja sitten kulkee. - Attekumiorava
mamma 2 kirjoitti:
Mutta asiaan: Kyllä tiedän että monilla on joustava suhtautuminen lakiin. Sitä noudatetaan vain mikäli itselle sopii.
Erityisen selvästi näen päivittäin tieliikenteessä.
Mutta myös talousasioissa monien mielestä lain noudattaminen ei ole välttämätöntä.
Ihmettelen että jos suhtautuminen lakiin on tällaista, missä se raja sitten kulkee.Se onkin ainoa laki mitä rikon.
- --T--
olen kokenut tuon helvetin useampaan kertaan! en ollut säännälinen käytäjä mut silti skitsosin aina kun polttelin! Nyt olen ollut monta kuukautta polttelematta!
- minä.
Älkää väittäkö että kannabis on täysin vaaratonta yms paskaa. Jos te ette ole kokenut sen vaaroja nii mistä hel**tistä te voitte tietää että se on vaaratonta. Menee hermo tässä nyt jälkeen päin ajateltuna. Voi olla jopa mahdollista että olen polttanu paljon enemmän kuin moni "kannabistukija" täällä. Mutta sen päätin että en siihen enää koske vietettyäni 4 yötä sairaalassa.Ja tämä ei ole mikään vitsi tms mitä täällä nyt jotku koittanu väsää.
- Vitunautistit
Herätkää nyt herrajumala tähän maailmaan. kannabis on elimistöllesi turvallisempaa kuin esimerkiksi tupakka ja alkoholi. Kannabiksen käytön kautta kuolleita on tässä maailmassa pyöreät 0 toisin kuin alkoholin ja tupakan.
- hidasta_on
Yli 10 vuotta täälläkin puitu tätä asiaa. Meininki ei ole muuttunut yhtään. :D
- Hhyyyj
Mulla oli kyseinen tila 2000 luvun alussa. Silloin Suomessa liikkui lähinnä hashista joka oli tuotu varmaan ties mistä. Tuskin sitä oli Suomessa tehty. Olo oli selvinpäin normaali, mutta pilvi sai aikaan puheen niukkuutta, vainoharhaisuutta ja jopa harhoja. Kukaan ei tajunnut silloin kun yritin selittää että senkun poltatte, mutta mulle ei sovi. Sama se on lääkkeissä. Kaikki ei sovi kaikille. Tätä pitää tuoda tietoon. Se ei ole syy kieltää toisilta, mutta jos ei käy niin ei käy.
Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856304
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303783törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283150Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691706- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46949Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859