Uskottomuus ja perhesurmat

Koin itse tunteet

Viime aikojen perhe- ja puolisosurmissa julkisuuteen tuodaan syyksi "parisuhteen ongelmat", "surmaajan mustasukkaisuus". Tai vain ihmetellään miksi tavallisen perheen isä tappaa, mutta ei keksitä syytä.

En ole koskaan aiemmin käsittänyt surmaajien tekoja, sielunelämää enkä ole mitenkään voinut tajuta, miksi ihmiset tekevät tuollaista. Paitsi nyt.

Tulin itse petetyksi, koin itse ja luin kirjallisuutta petettyjen suuresta traumasta.
Koskaan aiemmin ei mikään, ei edes vanhempien kuolema, ole järkyttänyt mieltäni näin suuresti. Uskottomuuden aiheuttaman trauman mukana tuoma viha, raivo, suru, mustasukkaisuus, ahdistus ja tuska ovat sanoinkuvaamattoman suuret ja muuttavat ihmisen toiseksi. Hallitsemattomat tunnepurkaukset ovat sanoinkuvaamattomia, samoin ajatukset, pahat ajatukset jotka tulevat mieleen koston ja vihan hetkinä.

Ensimmäistä kertaa ajattelin itsemurhaa ja puolison satuttamista fyysisesti. Kirjallisuuskin kertoo, että petetyt voivat tehdä itsemurhia ja tappoja, tai pahoinpidellä puolisoitaan. Ensimmäistä kertaa ymmärsin, kuinka rikki petetyn sielu voi olla.

Itseni pidin kasassa, en ryhtynyt vääriin tekoihin, vaikka ne mielessä pyörivät, ja vaikka se oli niin vaikeaa. Mutta ymmärrän nyt, heikompi ihminen voi hajota pettämisestä vielä minuakin pahemmin. Tajuan, miten tavallinen isä voi muuttua tappajaksi, koin itse samat järkyttävät, oman minuutesi hallinnan valtaan ottavat ottavat tunteet. 4kk:n kuluttuakin ne vielä usein johtavat tekemisiäni, onneksi tekoni jäävät huutamisen ja ilkeilyn asteelle.

Julkisuudessa ei koskaan kerrota siitä, että perhesurmien taustalla voisi olla uskottomuus, eikä sitä että tappaja sairastaisi petettynä traumaa.

Uskottomuuden itse kokeena, luulen että perhesurmien taustalla on pettäminen, ei "ongelmat parisuhteessa", ei "aiheeton, sairas mustasukkaisuus".

Pettäminen selittää myös surmien yleistymisen, onhan pettäminenkin on yleistynyt ja muuttunut jopa hyväksyttäväksi eräiden ihmisten ajatuksissa. Eikä se enää ole rikos. Petetty ei enää saa hyvitystä kokemastaan lakituvassa eikä minkään virallisen kanavan kautta, joten ainoa tapa on hakea hyvitystä tai 'oikeutta' itse itselleen on omin tekojen kautta.

96

1665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmph:)

      Olet täysin oikeassa.Pettäjät eivät välitä vähääkään näistä faktoista.Niille hylkiöille tärkeintä on omaan napaan tuijottaminen.Paskat muista!

    • En usko tuohon

      Kaikkien tilastojen mukaan miehet pettävät enempi kuin naiset.
      Niinpä näissä väkivallanteossa pitäisi olla tuon päätelmän mukaan
      tekiänä useampi nainen kuin mies. Miksi näin ei ole?

      • Usko pois

        "En usko tuohon": mies menettää erossa lähes aina sekä vaimon että lapsensa, oli pettäjänä kumpi tahansa. Mies heitetään tyhjän päälle. Naista tuetaan ja hänestä huolehditaan lasten huoltajana. Siinä selitystä. Lisäksi: naiset pettävät lähes yhtä usein kuin miehet, erot ovat pienet.


      • 89oiuluk
        Usko pois kirjoitti:

        "En usko tuohon": mies menettää erossa lähes aina sekä vaimon että lapsensa, oli pettäjänä kumpi tahansa. Mies heitetään tyhjän päälle. Naista tuetaan ja hänestä huolehditaan lasten huoltajana. Siinä selitystä. Lisäksi: naiset pettävät lähes yhtä usein kuin miehet, erot ovat pienet.

        Just näin. Sen sijaan, että aletaan vatuloida, kuka petti ja ketä ja kuinka - vai pettikö kukaan - pitäisi miettiä sitä, miten soosista nimeltä ero selvitään eteenpäin niin, ettei ketään syrjäytetä. Ei etävanhenpaa eikä etenkään lapsia!

        Jos jätetään pettäminen sivuun tästä, niin sitä olen itsekin eronneena ihmetellyt, että miksi eron jälkeen siitä itse aikoinaan valitsemastaan kumppanista tulee sarvia vaille piru? Kannattaisiko "asiaan kuuluvan" vihaamisen sijaan myöntää omatkin virhearvioinnit ja yrittää tehdä tilanteesta edes jollain tavalla siedettävä?

        Itse aloitusta kommentoin sen verran, että tulin petetyksi aiemmassa parisuhteessani. Olihan se melkoinen märkä rätti päin naamaa ja tunteet myllersivät raivosta itsesääliin ja itsensä syyllistämiseen - mutta kyllä itselle oli huomattaasti suurempi järkytys, kun äitini muutamaa vuotta myöhemmin kuoli.


      • ukko mustalainen34

        "Kaikkien tilastojen mukaan miehet pettävät enempi kuin naiset."

        Tarkoitat kai hatustasi vetämien tilastojen mukaan? Miehet ja naiset pettää nykyään tasan yhtä paljon.

        Vanhat miehet pettää enemmän kuin vanhat naiset ja nuoret naiset enemmän kuin nuoret miehet, keskimääräiseksi tulee suunnilleen yhtä paljon.

        "Niinpä näissä väkivallanteossa pitäisi olla tuon päätelmän mukaan
        tekiänä useampi nainen kuin mies. Miksi näin ei ole? "

        Ensinnäkin tilastosi olivat harhaisia. Toiseksi, naiset eivät ole niin vihaisia, vaan antavat useammin anteeksi.

        Syyt on siihen käyty tälläkin palstalla jo sata kertaa läpi.


      • kerran rikottu
        89oiuluk kirjoitti:

        Just näin. Sen sijaan, että aletaan vatuloida, kuka petti ja ketä ja kuinka - vai pettikö kukaan - pitäisi miettiä sitä, miten soosista nimeltä ero selvitään eteenpäin niin, ettei ketään syrjäytetä. Ei etävanhenpaa eikä etenkään lapsia!

        Jos jätetään pettäminen sivuun tästä, niin sitä olen itsekin eronneena ihmetellyt, että miksi eron jälkeen siitä itse aikoinaan valitsemastaan kumppanista tulee sarvia vaille piru? Kannattaisiko "asiaan kuuluvan" vihaamisen sijaan myöntää omatkin virhearvioinnit ja yrittää tehdä tilanteesta edes jollain tavalla siedettävä?

        Itse aloitusta kommentoin sen verran, että tulin petetyksi aiemmassa parisuhteessani. Olihan se melkoinen märkä rätti päin naamaa ja tunteet myllersivät raivosta itsesääliin ja itsensä syyllistämiseen - mutta kyllä itselle oli huomattaasti suurempi järkytys, kun äitini muutamaa vuotta myöhemmin kuoli.

        Sen verran kommentoisin itsekin petetyksi tulleena, että jokainen tarina on yksilöllinen. Ja petetylle ja jätetylle tulee luonnostaan erilaisia vaiheita eroprosessissaan. Ei voida vaatia, että heti osataan myöntää omat virheet parisuhteessa, kun koko maailma romahtaa. Sen aika tulee myöhemmin. Ja osasiko pettäjä käyttäytyä sitten aikuismaisesti ja suoraselkäisesti? Viha kuuluu kriisiin pitkään jatkuneen uskottomuuden paljastuttua. Pitää vaan yrittää tulla toimeen sen kanssa, ettei tule tehneeksi mitään älytöntä. Minulle auttoi puhuminen ammattiauttajalle, ystäville jne. Ja annoin synkkien mielikuvien tulla ja mennä. Ajanoloon helpottaa.
        Oman osuuteni vaikeuksiin puolitoista vuotta eron jälkeen olen ymmärtänyt. Ex-puolisostani en tiedä. Emme ole puheväleissä.


    • suunnaton ikävä

      Minua kiristi exä lasten menettämisellä. Kiristi haukkui ja uhkaili. Vaikeutti tapaamisia ja lopulta ei tuonut lapsia ollenkaan. Kukaan tai mikään edes oikeudenkäynti ei auttanut, hän käänsi lapseni minua vastaan. No, odottelen vielä jonkun aikaa, sitten tapahtuu jotain. Toivottavasti kaikki päättyy onnellisesti. Ymmärrän täysin ihmisiä jotka on painettu alas, jotka ovat saaneet kokea henkistä väkivaltaa, lopulta mitta tulee täyteen ja tapahtuu kamalia. Jonkun pitäisi auttaa.
      Ikävä kyllä esimerkiksi kaikki virkailijat ovat lasten kanssa asuvan avioeroäidin puolella, isä on arvoton. No sitten jälkeenpäin ihmetellään että mikä sille tuli. Toinen saa kiusata, valehdella ja kiristää aivan vapaasti...

      • joiöK.m

        "Tuhansien murheellisten laulujen maa" - sitähän tämä on.
        Lähipiirissä on ollut pari vastaavaa tapausta eikä näiden kylmien ihmisten, jotka käyttävät lapsia pelinappuloina kostaessaan osaltaan omaa epäonnistumistaan parisuhteessa, ns järjen juoksua ymmärrä sitten millään!
        Totta kai on inhimillistä ja ymmärrettävää, että tunne-elämä on eron jälkeen ylösalaisin, mutta oikeuttaako se tuollaiseen käytökseen? Ei minusta, ei edes pettämiseroissa.

        Lasten etu unohdetaan, kun aletaan kostaa "vääryyksiä" estämällä lasten ja etävanhemman tapaamiset ja yhteydenpito. Samoin se unohdetaan, kun aletaan kaataa lokaa exän niskaan mustaamaalaamalla tätä lapsille asioissa, joita lasten ei ole edes hyvä kuulla. Lapset saavat täysin yksipuolista ja väritettyä "tietoa", joka on usein kaukana totuudesta. Ja sitten, kun välit on saatu ruvelle, aletaan syyttää etävanhempaa siitä, kun tämä ei halua edes nähdä lapsiaan...


    • Kohta kuivilla?

      Aloittaja kirjoitti todella hyvin.
      Itse olen käynyt aivan saman läpi kolme vuotta sitten. (En tosin ole täysin kunnossa vieläkään.) Oli järkyttävää nelikymppisenä huomata, että omaan elämään voi tulla tilanne ettei enää hallitse tunteitaan ja tekojaan, petetyn trauma on niin suuri.

      Nainen, joka tunsi huonoa omaatuntoa jo lapsille sanotusta ei-sanasta, muuttui puolisoaan kohtaan väkivaltaiseksi hirviöksi. Naimisissa oleva kakkonen selvisi pelkällä vittuilulla, vaikka monesti mieli teki rusikoida oikein kunnolla. (Onneksi jotain järkeä ja itsehillintää löytyi kaiken sen mielenkaaoksen keskellä, vaikka kakkonen ylimielisellä ja vähättelevällä käytöksellään provosoi sairasta yhtään säälimättä.)

      Perhesurmista lukiessani en enää kauhistele tai halveeraa, kuinka joku voi tehdä jotain tuollaista, vaikka se tottakai on todella väärin ja hirveää. En hyväksy tekoja, mutta minun on helpompi ymmärtää tekijää.
      Samaa on sanonut mieheni. Myös hänelle on ollut shokki nähdä kuinka 25 vuotta vierellä ollut leppoisa, tasapainoinen ja järkevä perheen äiti muuttuu täysin kontrolloimattomaksi ja väkivaltaiseksi zombieksi.

      "Pettäminen selittää myös surmien yleistymisen, onhan pettäminenkin on yleistynyt ja muuttunut jopa hyväksyttäväksi eräiden ihmisten ajatuksissa. Eikä se enää ole rikos. Petetty ei enää saa hyvitystä kokemastaan lakituvassa eikä minkään virallisen kanavan kautta, joten ainoa tapa on hakea hyvitystä tai 'oikeutta' itse itselleen on omin tekojen kautta. "

      Juuri tältä se tuntuu. Olet yksin asian kanssa, hyvitystä et saa, eikä asiasta kehtaa edes puhua kenellekään. Suuri möykky vain rinnassa ja kaksi muuta porskuttaa entiseen tapaan ilman konkreettista rangaistusta tästä törkeän henkisen väkivallan teosta, joka ei laissa ole rikos. Akuutissa vaiheessa se tuntuu elämän suurimmalta vääryydeltä; henkiseltä raiskaukselta tai sisimmän murhalta. Silloin omankäden oikeus tuntuu niin oikeutetulta.

      Nyt kun aikaa on kulunut omasta shokkivaiheesta, katson aikaa taaksepäin huojentunein mielin, ettei mitään pahempaa tapahtunut. Aika on niin sumunpeitossa, että paljon jää jonnekin aivojen lokeroihin, eikä edes muista sanoneensa tai tehneensä tiettyjä asioita. Sen ahdistuksen määrän ja konkreettisen rinnastapuristuksen (vasta silloin tajusin mistä särkynyt sydän -termi tulee) ja synkät ajatukset valvottuina öinä muistan kyllä lopun ikääni. On kamalaa nousta päivään, kun ei oikeasti jaksa elää, mutta ei halua kuollakaan.

      • kohtalon oma

        Kuvailet niin tarkasti tuota asiaa, että sydäntä puristaa. Millään tavoin hylätty ei saa hyvitystä, sillä henkiseen väkivalta ja välinpitämättömyys ei ole rangaistava teko.

        Lisäksi naisilta tunnutaan odottavan, että asia viedään läpi hillitysti. Minä en ainakaan suostu sellaiseen. Eron pitää kuulua ja tuntua, eikä sellaisesta pidä päästää vähällä.


        Poikani tunsi vihaa ja totesi, miksen mene ja tapa sitä huoraa. Onneksi ajatus siitä oli minulle täysin nou nou, ja siksi säikähdin poikani vihan ilmausta.


      • kerran rikottu
        kohtalon oma kirjoitti:

        Kuvailet niin tarkasti tuota asiaa, että sydäntä puristaa. Millään tavoin hylätty ei saa hyvitystä, sillä henkiseen väkivalta ja välinpitämättömyys ei ole rangaistava teko.

        Lisäksi naisilta tunnutaan odottavan, että asia viedään läpi hillitysti. Minä en ainakaan suostu sellaiseen. Eron pitää kuulua ja tuntua, eikä sellaisesta pidä päästää vähällä.


        Poikani tunsi vihaa ja totesi, miksen mene ja tapa sitä huoraa. Onneksi ajatus siitä oli minulle täysin nou nou, ja siksi säikähdin poikani vihan ilmausta.

        Tuttuja tuntemuksia nuo rinnanpuristukset ja ensin tuntuu että kuolee ja sitten toivookin kuolevansa. Siinä sitten yrittää saada taloudellisetkin asiat kuntoon ja elämän kasaan. Minulla kävi myös niin, että tuttavat ja ystävät tiesivät salasuhteesta ja kun kaikki tuli ilmi kukaan ei tullut edes juttelemaan, saati olisi ollut ystävänä. Siinä ystävyys todella punnitaan. Onneksi yksi ystävä jäi ja sain uusia. Ilmeisesti asia on niin vaikea, että ihmiset eivät osaa kohdata sitä. Valitettavasti uteliaisuus säilyy. Äidiltäni udeltiin asioita, kun kukaan ei uskaltanut minulta kysyä! Minä olisin voinut vastata kyllä ja puhua, en minä ollut tehnyt mitään hävettävää. Ihmisiä ei saisi jättää yksin.


    • Lääketiede

      Ap kirjoittaa ihan oikeasta asiasta. Nytkin tätä pahoinvointi ei rohjeta tukia ihan näistä oikeista näkökulmista katsoen vaan suunnataan se auttaminen ihan väärin, rahaa palaa, mutta mitään ei auta.

      Kumpa te kaikki ymmäräsisitte tämän kohdan ihmissuhteissa, joka todella tekee ihmisestä hirviön.

      Yksi asia on hyvin täekeä tietää, että nainen on uskoton monesti syystä, että mies on hänet niin täydellisesti hylännyt, mies on kuvitellut saavansa kotiorjan joka todella tekee työt kotona, hoitaa lapset, käy työssä ja maksaa kulut. Mies on jäänyt pikkupojaksi joka ei kuuntele, ei näe, ei kuule, hän kuvittelee, että lukennet naiset alkavat kotiäideiksi, kuten ehkä oma äiti on ollut ja paljon ollut sitäkin, että pojat ovat olleet erikoisasemassa omissa laspuuden kodeissaan, eihän pojille sopineet "akkain työt", silloin elettiin erilaisessa yhteiskunnassa.
      Kun nainen pettää, hän pettää syystä, että saa jollakin tapaa kostaa tuön hirvittävän välinpitämättömyyden, jota puoliso on harrastanut.

      Toki tiedän, että ei siitä mitään hyvää seuraa, mutta mieshän taasen esiintyy, kuin puhdas pulmunen, vaikka hänellä olisi ollut salasuhteita kuinka paljon.

      Mies etsii aina panopuuta, silloin miehellä ei ole mitään mielenkiintoista, hänellä pyörii vain seksi mielesssä, nainen ei ole ihminen vaan panopuu näille mieheille. Ja näitä on lähes kaikki miehet.
      Olen tätä mihen ajatusmaailmaa yrittänyt nyt selvitellä kaikin puolin ja nähdä mitä mies ajattelee.
      Katsokaapa miestä kun alkaa kutkuttaa sieltä palleista paino, alkaa aika levoton tilanne, on kuin kissa pistoksissa. Tästä syystä täällä kirjoitetaan, että nainen pihtaa, se on mihen pallit jotka asiaa johtaa.

      Olisikin aika hyvä lääketieteellinen ratkaisu jos saatsiin tähän sellainen selvyy, millä mies pystyy hillitsemään tuota asiaa, ilman että täytyy mennä pettämään tai aina joka haluun saada. Koska se ei ole mahdollista.

      • tämmöistä taas...

        Taa se sieltä tuli.

        "Yksi asia on hyvin täekeä tietää, että nainen on uskoton monesti syystä, että mies on hänet niin täydellisesti hylännyt"

        "Mies etsii aina panopuuta, "

        Kun nainen on uskoton, se on miehen vika. Kun mies on uskoton, se on miehen vika.

        Sama kuvio toistuu muuten noissa perhesurmissa. Kun mies tappaa kaikki, ihmetellään mikä hirviö se oikein on, elinkautinen, munat pois, teloitusseinälle. Kun nainen tappaa kaikki, mietitään, mikä sai ihan tavallisen naisen tuollaiseen tekoon, miksei kukaan auttanut, hän oli varmaan väsynyt...?

        Jos mies tappaa lapsen, se on aina elinkautinen. Nainen taas voi hyvinkin selvitä vauvansurmasta ehdollisella.
        http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/2012/10/1640640/suomen-vauvasurmahistoria-on-surullinen

        "Rautjärvellä 18-vuotias äiti hukutti vastasyntyneen poikansa viime vuonna. Etelä-Karjalan käräjäoikeus tuomitsi naisen lapsensurmasta vuodeksi ja kuudeksi kuukaudeksi ehdolliseen vankeuteen. "

        Eihän nyt lapsensa tappanutta naista pidä laittaa vankilaan!!


      • Väärä lääke

        Arvoisa "Lääketiede", kirjoituksellasi ei ole mitään todellisuuspohjaa. Yleistät kaikki miehet alimman tason kieroilijoiksi, ja se ei ole totta. Myöskään kaikkien naisten pettäminen ei sovi kirjoittamasi. Sinulla voi olla noita kokemuksia, mutta Sinun maailmasi on vain osa jostakin suuremmasta.


    • slok sdgf2525523

      Jälkikäteen on jäänyt kyllä harmittamaan etten pieksänyt ex-avovaimoa vaan heitin sen vain samantien ulos.

      Olenkin viisastunut vahingosta ja jos minut petetään, vaimo saa kyllä ennen ulos heittoa semmoisen selkäsaunan ettei koskaan ole semmoista saanut.

      Mut tappaa ei kannata. Se on idiottimaista. Kunnon selkäsaunasta taas tulee maksimissaan ehdollista.

      • kohtalon oma

        Minua on jäänyt harmittamaan, ettei ole isoveljeä tai kahta tuttua sikaniskaa, jotka olisivat käyneet lätistämässä ukkoa oikein kunnolla turpiin, kuinka omaa perhettä kohtaan käyttäydytään. Mies senkun porskuttaa yhteisön arvostettuna jäsenenä, vaikka on läheisille ihmisille täyttä sontaa. Vain kakkonen ymmärtää...


    • 64258252

      No huh huh.
      Aikuisten oikeastiko väität että perhesurmat ovat tavallaan uhrien syy?
      Sano yksikin perhesurma jonka motiiviksi on selvinnyt uhrin uskottomuus?
      Selitätkö ja oikeutatko (ymmärrät) petetyksi tulemisella sen, että isä lyö puukolla 4-vuotiasta 46 kertaa ja 1-vuotiasta 21 kertaa?
      Täytyy sanoa että (kirjoituksesi ja saamiesi vastausten perusteella) tämä maa on itseään ja omia tunteitaan täynnä olevia sekopäitä täynnä.

      • Ap vastaa

        En kirjoittanut, että perhesurma olisi uhrin syy.


      • 6ätehäl6

        Näin on. Tuli melko karmiva olo aloittajan ja parin muun omakohtaisista tunnoista..! Pettäminen ei ole pikkujuttu - sen tiedän omasta kokemuksesta, kun mies vaihtoi minut uuteen 15 v liiton jälkeen- mutta ei se anna oikeutusta siihen, että menetetään täysin kontrolli oman käyttäytymisen suhteen. Ei negatiivisia tunteita tukahduttaa saa, mutta aikuisen ihmisen pitää osata käsitellä niitä ilman tuollaista draamaa. En ymmärrä ihmisiä, jotka laskevat kaiken elämässään niin toisen ihmisen varaan, että kun tämä ihminen pettää, romahdus on täydellinen. Parisuhde on kahden ihmisen suhde, ei mikään symbioosi.

        Mitä tulee perhesurmiin, mistäpä ne kaikki taustat tiedetään. Erojen syyt ovat moninaiset ja siinä, missä pettämien saa tunteet kuohumaan, ne saa kuohumaan esim lapsistaan erilleen joutuminen.


      • 64258252
        Ap vastaa kirjoitti:

        En kirjoittanut, että perhesurma olisi uhrin syy.

        Et niin kirjoittanut suoraan, mutta teet selväksi että täysin terve tasapainoinen ihminen saa trauman ja sekoaa siksi että puoliso on pettänyt häntä.
        Kenen syy siis tämä sekoaminen on?
        Sen uhrin joka on pettämisellään saanut toisen sekoamaan?

        Edelleen sanon että huh huh.

        Jos oma minuus ja elämä on niin sidottu toiseen ihmiseen ja hänen tekemisiinsä, että pettämisen vuoksi romahtaa täysin, pitäisikohän hiukan katsoa peiliin ja miettiä katsooko sieltä normaali tasapainoinen ihminen takaisin?


      • Peilin puolet
        64258252 kirjoitti:

        Et niin kirjoittanut suoraan, mutta teet selväksi että täysin terve tasapainoinen ihminen saa trauman ja sekoaa siksi että puoliso on pettänyt häntä.
        Kenen syy siis tämä sekoaminen on?
        Sen uhrin joka on pettämisellään saanut toisen sekoamaan?

        Edelleen sanon että huh huh.

        Jos oma minuus ja elämä on niin sidottu toiseen ihmiseen ja hänen tekemisiinsä, että pettämisen vuoksi romahtaa täysin, pitäisikohän hiukan katsoa peiliin ja miettiä katsooko sieltä normaali tasapainoinen ihminen takaisin?

        Ihan yhtälailla voisi kysyä pettääkö normaali tasapainoinen ihminen tai onko minuus ja elämä niin sidottu omaan himoon, ettei pysty hillitsemään seksuaalisia halujaan? Tai sivistyneesti ottamaan eroa entisestä puolisosta ennenkuin alkaa vehtaamaan uuden kanssa?


      • sflks 453535
        6ätehäl6 kirjoitti:

        Näin on. Tuli melko karmiva olo aloittajan ja parin muun omakohtaisista tunnoista..! Pettäminen ei ole pikkujuttu - sen tiedän omasta kokemuksesta, kun mies vaihtoi minut uuteen 15 v liiton jälkeen- mutta ei se anna oikeutusta siihen, että menetetään täysin kontrolli oman käyttäytymisen suhteen. Ei negatiivisia tunteita tukahduttaa saa, mutta aikuisen ihmisen pitää osata käsitellä niitä ilman tuollaista draamaa. En ymmärrä ihmisiä, jotka laskevat kaiken elämässään niin toisen ihmisen varaan, että kun tämä ihminen pettää, romahdus on täydellinen. Parisuhde on kahden ihmisen suhde, ei mikään symbioosi.

        Mitä tulee perhesurmiin, mistäpä ne kaikki taustat tiedetään. Erojen syyt ovat moninaiset ja siinä, missä pettämien saa tunteet kuohumaan, ne saa kuohumaan esim lapsistaan erilleen joutuminen.

        "- mutta ei se anna oikeutusta siihen, että menetetään täysin kontrolli oman käyttäytymisen suhteen."

        Ei annakaan, mutta "sitä saa mitä tilaa" ja varmaan siinä vaiheessa kun tuijottelee haulikon piippua väärästä päästä, tulee mieleen että ei ehkä sittenkään olis kannattanut pettää.

        Ei saa pettää, ei saa ampua, mutta silti kumpaakin tapahtuu.

        Elämä on.

        "Mitä tulee perhesurmiin, mistäpä ne kaikki taustat tiedetään. Erojen syyt ovat moninaiset "

        Totta, mutta pettäminen tai toisen mukaan lähteminen lienee se eron äärimmäisin muoto, joten veikkaisin että perhesurmissa on suhteettoman paljon noita tapauksia.


    • jeppuliii

      Miten te voitte verrata pettämistä ja murhaamista toisiinsa?????????????? Siihen ei kukaan kuole, jos luottamus petetään, miettikää nyt vähän, hiukan eri luokan asiosta on kysymys.

      • Luottamus on pohja

        Kyllä sitä aika pystyynkuolleeksi itsensä tuntee.
        Kysymys ei ole murhaan vertaamisesta vaan voimakkaiden tunteiden kuvailemisesta.

        Juuri noin vähättelevästi minäkin suhtauduin ihmisiin, jotka petetyksi tai jätetyksi tultuaan menettivät mielenterveytensä hetkeksi tai loppuelämäkseen, kunnes tulin itse petetyksi. Olin mielestäni vahva ja itsenäinen ihminen. Olikin yllätys ja ennenkaikkea järkytys kuinka totaalisesti romahdin.

        Me ihmiset olemme kaikki erilaisia ja kenenkään on turha tulla sanomaan miten tai kuinka pitkään jonkun toisen on lupa murheitansa käsitellä. Tappaminen ja väkivalta on tietenkin väärin, mutta näissähän on vain kuvailtu tunnemyrskyä ihmisen sisällä.


      • jeppuliiiii
        Luottamus on pohja kirjoitti:

        Kyllä sitä aika pystyynkuolleeksi itsensä tuntee.
        Kysymys ei ole murhaan vertaamisesta vaan voimakkaiden tunteiden kuvailemisesta.

        Juuri noin vähättelevästi minäkin suhtauduin ihmisiin, jotka petetyksi tai jätetyksi tultuaan menettivät mielenterveytensä hetkeksi tai loppuelämäkseen, kunnes tulin itse petetyksi. Olin mielestäni vahva ja itsenäinen ihminen. Olikin yllätys ja ennenkaikkea järkytys kuinka totaalisesti romahdin.

        Me ihmiset olemme kaikki erilaisia ja kenenkään on turha tulla sanomaan miten tai kuinka pitkään jonkun toisen on lupa murheitansa käsitellä. Tappaminen ja väkivalta on tietenkin väärin, mutta näissähän on vain kuvailtu tunnemyrskyä ihmisen sisällä.

        Ilmeisesti tämä pettäminen on sinun elämässäsi se pahin kokemasi tragedia. Jos olisit joutunut miettimään elämää ja kuolemaa konkreettisella tasolla, varmaankin osaisit suhteuttaa kokemasi. Tarkoitukseni ei ole vähätellä kenenkään kokemuksia, mutta kyllä toisen elämän ottaminen on eri asia kuin luottamuksen pettäminen. Toinen näistä aiheuttaa elämän lopullisen päättymisen.


      • Luottamus on pohja
        jeppuliiiii kirjoitti:

        Ilmeisesti tämä pettäminen on sinun elämässäsi se pahin kokemasi tragedia. Jos olisit joutunut miettimään elämää ja kuolemaa konkreettisella tasolla, varmaankin osaisit suhteuttaa kokemasi. Tarkoitukseni ei ole vähätellä kenenkään kokemuksia, mutta kyllä toisen elämän ottaminen on eri asia kuin luottamuksen pettäminen. Toinen näistä aiheuttaa elämän lopullisen päättymisen.

        Olet aivan oikeassa, pettäminen on ollut elämäni suurin tragedia. Olen kyllä kokenut paljon, mutta silti.
        Eikä täällä kai kukaan ole niitä samaksi asiaksi väittänytkään?


      • Ap vastaa
        jeppuliiiii kirjoitti:

        Ilmeisesti tämä pettäminen on sinun elämässäsi se pahin kokemasi tragedia. Jos olisit joutunut miettimään elämää ja kuolemaa konkreettisella tasolla, varmaankin osaisit suhteuttaa kokemasi. Tarkoitukseni ei ole vähätellä kenenkään kokemuksia, mutta kyllä toisen elämän ottaminen on eri asia kuin luottamuksen pettäminen. Toinen näistä aiheuttaa elämän lopullisen päättymisen.

        Kokemus on aina yksilölle henkilökohtainen, sen syvyyttä on ulkopuolelta vaikea tietää. Alan tietokirjallisuudessa pettämiskokemusta on verrattu puolison kuoleman aiheuttamaan traumaan.


      • sdf sdf sfd
        jeppuliiiii kirjoitti:

        Ilmeisesti tämä pettäminen on sinun elämässäsi se pahin kokemasi tragedia. Jos olisit joutunut miettimään elämää ja kuolemaa konkreettisella tasolla, varmaankin osaisit suhteuttaa kokemasi. Tarkoitukseni ei ole vähätellä kenenkään kokemuksia, mutta kyllä toisen elämän ottaminen on eri asia kuin luottamuksen pettäminen. Toinen näistä aiheuttaa elämän lopullisen päättymisen.

        "Ilmeisesti tämä pettäminen on sinun elämässäsi se pahin kokemasi tragedia. Jos olisit joutunut miettimään elämää ja kuolemaa konkreettisella tasolla, varmaankin osaisit suhteuttaa kokemasi. "

        Jos miettii ihan konkreettisesti, niin puolison kuolema on helpompi kuin pettäminen, koska toisin kuin petos, se ei pilaa niitä kaikkia hyviä yhteisiä muistoja.

        "kyllä toisen elämän ottaminen "

        Joo tappaminen on sitten eri asia. Mutta jos ajatellaan tosiaan kuolemaan johtava onnettomuus vs. petos, niin mielummin sitä näkisi vaimon auton kuin toisen miehen alla.


      • J..ki

        Ei kukaan ole oikeuttamassa pettämistä syytä murhaan. Ap puhui lähinnä ymmärtävänsä miksi.

        Jos ihminen on muuten elämässä tasapainossa henkisesti tuskin lähtee tappamaan tai hakkaamaan, mutta kaikki ketä on petetty tietävät, että ne tunteet mitä käy sisällään läpi heijastaa halua tappaa se pettävä sika/narttu. Tunteilleen ihminen ei voi mitään, teoilleen voi.

        Hiukan sama on se, että kyllä sitä moni mies tuntee kovaa himoa kesäisin lyhyissä hameissa käveleviin persjalkaisiin kauniisiin naisiin, mutta harva (onneksi) lähtee väkisin toteuttamaan sitä himoa.


    • eksjgäsh

      Ihan asiaa puhut, ja sen ymmärtää hyvin että kaikenlaisia ajatuksia pyörii päässä, etenkin sillä epätoivoisimmalla hetkellä niitä hyvinkin epätoivoisia ajatuksia.

      MUTTA... Päästään terve ihminen PYSTYY (kuten sinä ap) pitämään kostot ajatuksen tasolla, mutta se joka toimii kostoajatusten mukaan, on pipipää jo ennestään. (lue, omien lasten ja puolison lahtaaminen)

      Ajatukset ja ajatusten toteutus on siltikkin kaksi aivan eri asiaa.

      Joskus myös liika ymmärtäminkin on pahasta. Itse en suostu ymmärtämään yhtään sellaista ihmistä joka toisen tappaa, oli siellä taustalla sitten mitä tahansa. Ja jos pettämistilanteessa haluaa kostaa, niin tee vaikka sitten toisen housuista kesäshortseja, pese toisen hammasharja vessanpöntössä tai leivo koirankakkakeksejä. Niin, ja sanomattakin tietty selvää, että lapset pidetään kostoista erossa!!!

      • Ap pohtii

        Terve ei todellakaan tee kauheita vääryyksiä. Mutta, oman kokemukseni, en tiedon, perusteella arvioin että petetyksijoutumisen kokemus on niin iso trauma, että se voi sairastuttaa aiemmin terveen ihmisen, ja sen kautta johtaa näihin tragedioihin.


      • Melkein terve
        Ap pohtii kirjoitti:

        Terve ei todellakaan tee kauheita vääryyksiä. Mutta, oman kokemukseni, en tiedon, perusteella arvioin että petetyksijoutumisen kokemus on niin iso trauma, että se voi sairastuttaa aiemmin terveen ihmisen, ja sen kautta johtaa näihin tragedioihin.

        Niin totta.
        Minä hakeuduin lääkärille, kun vielä 7 kk:n jälkeen kärystä tuskailin asian kanssa lähes päivittäin. Harmittelin, kuinka en ollut asiasta nopeammin selvinnyt ja oliko elämäni ollut liian helppoa kun otin asian niin raskaasti.
        Lääkäri oli todella upea; ystävällinen, ymmärtäväinen, rohkaiseva ja todella asiallinen. En tuntenut itseäni lainkaan mielisairaaksi, riippuvaiseksi, tai mitenkään huonoksi ja heikoksi, miten tälläkin palstalla petettyjä arvostellaan.
        Pelkästään se helpotti, että joku sanoi reaktioitani normaaleiksi, eikä niitä tarvi hävetä. Totesi vielä, että hänen kokemustensa mukaan uskottomuudesta toipuminen vie 1-4 vuotta.


      • tunteet-ei-murhaa
        Ap pohtii kirjoitti:

        Terve ei todellakaan tee kauheita vääryyksiä. Mutta, oman kokemukseni, en tiedon, perusteella arvioin että petetyksijoutumisen kokemus on niin iso trauma, että se voi sairastuttaa aiemmin terveen ihmisen, ja sen kautta johtaa näihin tragedioihin.

        Petetyksi joutuminen eikä mikään muukaan yksittäinen juttu tee terveestä ihmisestä sairasta. Itsellänikin oli erittäin aggressiivisia tunteita erotessani exästä, vaikka hän ei pettänyt naisen kanssa minua, vaan petti minut ja lapset kaikilla muilla tavoin. Oli pirullinen, hankala, lypsäsi rahaa minulta, sukulaisiltani, hyväksikäytti kaikkia. Teki elämästämme helvetin.


      • petetty sairastuu
        tunteet-ei-murhaa kirjoitti:

        Petetyksi joutuminen eikä mikään muukaan yksittäinen juttu tee terveestä ihmisestä sairasta. Itsellänikin oli erittäin aggressiivisia tunteita erotessani exästä, vaikka hän ei pettänyt naisen kanssa minua, vaan petti minut ja lapset kaikilla muilla tavoin. Oli pirullinen, hankala, lypsäsi rahaa minulta, sukulaisiltani, hyväksikäytti kaikkia. Teki elämästämme helvetin.

        "tunteet-ei-murhaa", sinulla ei ole oikeaa tietoa henkisistä sairauksista, sinun väitteesi ei ole totta. Yksittäiset traumaattiset tapahtumat, kuten pettäminen, todellakin sairastuttavat henkisesti aiemmin terveen ihmisen.

        Lue tietoa vaikka täältä:
        http://www.traumaterapiakeskus.com/18


      • hjfsdkgfsdjkf
        petetty sairastuu kirjoitti:

        "tunteet-ei-murhaa", sinulla ei ole oikeaa tietoa henkisistä sairauksista, sinun väitteesi ei ole totta. Yksittäiset traumaattiset tapahtumat, kuten pettäminen, todellakin sairastuttavat henkisesti aiemmin terveen ihmisen.

        Lue tietoa vaikka täältä:
        http://www.traumaterapiakeskus.com/18

        Niinpä...

        Nyt vaan on niin, että tuolla sivustolla käsitellään OIKEITA traumatisoivia tilanteita kuten omaisen kuolema, väkivallan uhriksi joutuminen, aseellinen ryöstö, onnettomuus, käheisen itsemurha tai suuronnettomuus jne.

        Pettäminen on tietenkin väärin, mutta turhaa dramaqueen touhua suurimmalta osalta tällä palstalla.
        Mikä on se valtava trauman aiheuttaja siinä puolison uskottomuudessa?
        Se, että itsetuntonne saa kolauksen?
        Se, että puoliso valehteli?
        Mikä siinä aiheuttaa nyt sen valtavan trauman?
        Selittäkää nyt ihmeessä mikä siinä on niin kauheaa että ihminen muka sekoaa?

        Terve ihminen tuntee surua, pettymystä, jonkinasteista vihaakin petetyksi tullessaan.
        Epätasapainoinen ihminen jonka stressinsietokyky on lähes olematon, sairastuu henkisesti.


      • draamaqueen
        hjfsdkgfsdjkf kirjoitti:

        Niinpä...

        Nyt vaan on niin, että tuolla sivustolla käsitellään OIKEITA traumatisoivia tilanteita kuten omaisen kuolema, väkivallan uhriksi joutuminen, aseellinen ryöstö, onnettomuus, käheisen itsemurha tai suuronnettomuus jne.

        Pettäminen on tietenkin väärin, mutta turhaa dramaqueen touhua suurimmalta osalta tällä palstalla.
        Mikä on se valtava trauman aiheuttaja siinä puolison uskottomuudessa?
        Se, että itsetuntonne saa kolauksen?
        Se, että puoliso valehteli?
        Mikä siinä aiheuttaa nyt sen valtavan trauman?
        Selittäkää nyt ihmeessä mikä siinä on niin kauheaa että ihminen muka sekoaa?

        Terve ihminen tuntee surua, pettymystä, jonkinasteista vihaakin petetyksi tullessaan.
        Epätasapainoinen ihminen jonka stressinsietokyky on lähes olematon, sairastuu henkisesti.

        Minäpä selitän: se mikä oli ennen totta, ei enää olekaan totta. Luulit että puolisosi rakasti sinua, halusi tehdä yhteisiä juttuja kanssasi, jakaa surut ja murheet kanssasi jne..
        Sen sijaan hän olikin mieluummin toisen henkilön seurassa, rakasteli toisen kanssa, suunnitteli yhteistä tulvaisuutta tämän kanssa, kertoi syvimmät tunteensa ja ajatuksensa tälle toiselle, mahdollisesti vietti perhe-elämää tämän toisen kanssa. Koko ajan hän valehteli sinulle että kaikki on suunnilleen ok.

        Kaikki se mikä eilen oli totta ja hyvin, ei tänään olekaan totta. Hyivinä hetkinäkin puolisosi oli vain puolittain läsnä kanssasi. Menetät lisäksi mahdollisesti yhteisesti rakennetun kodin, osan ystävistä, mahdollisesti miehen puoleiset sukulaiset, vaikka teillä on ollut hyvät välit.

        Mikä tässä ei ole traumatisoivaa?


      • 123123123
        draamaqueen kirjoitti:

        Minäpä selitän: se mikä oli ennen totta, ei enää olekaan totta. Luulit että puolisosi rakasti sinua, halusi tehdä yhteisiä juttuja kanssasi, jakaa surut ja murheet kanssasi jne..
        Sen sijaan hän olikin mieluummin toisen henkilön seurassa, rakasteli toisen kanssa, suunnitteli yhteistä tulvaisuutta tämän kanssa, kertoi syvimmät tunteensa ja ajatuksensa tälle toiselle, mahdollisesti vietti perhe-elämää tämän toisen kanssa. Koko ajan hän valehteli sinulle että kaikki on suunnilleen ok.

        Kaikki se mikä eilen oli totta ja hyvin, ei tänään olekaan totta. Hyivinä hetkinäkin puolisosi oli vain puolittain läsnä kanssasi. Menetät lisäksi mahdollisesti yhteisesti rakennetun kodin, osan ystävistä, mahdollisesti miehen puoleiset sukulaiset, vaikka teillä on ollut hyvät välit.

        Mikä tässä ei ole traumatisoivaa?

        Näinhän se on, mutta näinhän se menee myös erotilanteessa jossa vain toinen puolisoista hakee avioeroa vaikka tilanteeseen ei liittyisikään ketään kolmatta osapuolta.

        Luulit että puolisosi rakasti sinua ja luulit että kaikki oli hyvin. Luulit että hän halusi jakaa kanssasi surut ja ilot elämänne loppuun asti. Näin ei vain ollut, vaan hän ei enää halunnutkaan elää kanssasi.

        Kaikki mikä eilen oli totta ja hyvin, tänään ei olekaan. Menetät lisäksi puolet ystävistänne ja hänen puolensa suvusta.

        Ainoa eroavaisuus tässä on se, että pettämistapauksissa puolisosi haluaa eron koska on rakastunut toiseen. Jos taas ei kolmatta osapuolta ole kuvioissa, eikö ole paljon raastavampi ajatus että on vain yksinkertaisesti kyllästynyt sinuun eikä halua enää jatkaa yhteistä taivalta vaikka sitten jäisi kokonaan yksin?

        Mikä siis traumatisoi, se että maailmassa on joku toinen haluttavampi ihminen vai se että et ollutkaan se maailman napa puolisosi elämässä?


      • draamaqueen
        123123123 kirjoitti:

        Näinhän se on, mutta näinhän se menee myös erotilanteessa jossa vain toinen puolisoista hakee avioeroa vaikka tilanteeseen ei liittyisikään ketään kolmatta osapuolta.

        Luulit että puolisosi rakasti sinua ja luulit että kaikki oli hyvin. Luulit että hän halusi jakaa kanssasi surut ja ilot elämänne loppuun asti. Näin ei vain ollut, vaan hän ei enää halunnutkaan elää kanssasi.

        Kaikki mikä eilen oli totta ja hyvin, tänään ei olekaan. Menetät lisäksi puolet ystävistänne ja hänen puolensa suvusta.

        Ainoa eroavaisuus tässä on se, että pettämistapauksissa puolisosi haluaa eron koska on rakastunut toiseen. Jos taas ei kolmatta osapuolta ole kuvioissa, eikö ole paljon raastavampi ajatus että on vain yksinkertaisesti kyllästynyt sinuun eikä halua enää jatkaa yhteistä taivalta vaikka sitten jäisi kokonaan yksin?

        Mikä siis traumatisoi, se että maailmassa on joku toinen haluttavampi ihminen vai se että et ollutkaan se maailman napa puolisosi elämässä?

        En ole toivonut että olisin maailman napa puolison elämässä. Meillä oli myös omaa elämää. Mutta meillä oli yhteistä elämää parikymmentä vuotta, josta puoliso salaa vietti sitten useita vuosia kolmannen osapuolen kanssa. Kyllähän siinä tekee johtopäätöksen että toinen on ollut kyllästynyt minuun jo vuosia sitten, mutta jatkoi yhdessä näyttelemällä!

        Ainakin minun erossa muuttui monta asiaa elämässä ja muutos on kriisi. En ole väittänyt, ettei kriisin kautta voi tulla parempi elämä, mutta sillä hetkellä kun ero tulee ns "puun takaa" on shokissa ja sen jälkeen tulee surua, pettymystä, vihaa jne. Joku on täällä kirjoittanutkin että monesti uskottomuuskriisistä selviäminen vie 1-4 vuotta.

        Mutta kaikki on yksilöllistä. Jokainen kokee asiat tavallaan. Kerroin vain omista tunteistani.


      • Trauma oikein
        123123123 kirjoitti:

        Näinhän se on, mutta näinhän se menee myös erotilanteessa jossa vain toinen puolisoista hakee avioeroa vaikka tilanteeseen ei liittyisikään ketään kolmatta osapuolta.

        Luulit että puolisosi rakasti sinua ja luulit että kaikki oli hyvin. Luulit että hän halusi jakaa kanssasi surut ja ilot elämänne loppuun asti. Näin ei vain ollut, vaan hän ei enää halunnutkaan elää kanssasi.

        Kaikki mikä eilen oli totta ja hyvin, tänään ei olekaan. Menetät lisäksi puolet ystävistänne ja hänen puolensa suvusta.

        Ainoa eroavaisuus tässä on se, että pettämistapauksissa puolisosi haluaa eron koska on rakastunut toiseen. Jos taas ei kolmatta osapuolta ole kuvioissa, eikö ole paljon raastavampi ajatus että on vain yksinkertaisesti kyllästynyt sinuun eikä halua enää jatkaa yhteistä taivalta vaikka sitten jäisi kokonaan yksin?

        Mikä siis traumatisoi, se että maailmassa on joku toinen haluttavampi ihminen vai se että et ollutkaan se maailman napa puolisosi elämässä?

        Psyykkinen trauma on lääketieteellinen termi.

        Keskustelun taso laskee ala-arvoiseksi, jos huudatte suurina totuuksina asioita joita ette lainkaan ymmärrä.

        Täältä voitte lukea psykologian tohtorin kertoman uskottomuuden aiheuttamasta traumasta:

        http://www.avatv.fi/kauneusjahyvinvointi/artikkeli.shtml/asiantuntija-neuvoo-nain-selviat-traumasta-ja-traumaperaisesta-stressihairiosta/2012/05/1547241


      • ero puun takaa?
        draamaqueen kirjoitti:

        En ole toivonut että olisin maailman napa puolison elämässä. Meillä oli myös omaa elämää. Mutta meillä oli yhteistä elämää parikymmentä vuotta, josta puoliso salaa vietti sitten useita vuosia kolmannen osapuolen kanssa. Kyllähän siinä tekee johtopäätöksen että toinen on ollut kyllästynyt minuun jo vuosia sitten, mutta jatkoi yhdessä näyttelemällä!

        Ainakin minun erossa muuttui monta asiaa elämässä ja muutos on kriisi. En ole väittänyt, ettei kriisin kautta voi tulla parempi elämä, mutta sillä hetkellä kun ero tulee ns "puun takaa" on shokissa ja sen jälkeen tulee surua, pettymystä, vihaa jne. Joku on täällä kirjoittanutkin että monesti uskottomuuskriisistä selviäminen vie 1-4 vuotta.

        Mutta kaikki on yksilöllistä. Jokainen kokee asiat tavallaan. Kerroin vain omista tunteistani.

        Tuo on mulle ikuinen ihmetyksen aihe, että miten ero voi tulla puun takaa? Onko noin väittävä ihminen elänyt vain keskittyen itseensä, ei ole nähnyt, miten puoliso rinnalla voi? Väitätkö ihan tosissaan, ettet huomannut mitään merkkejä siitä, että puolisosi oli kyllästynyt sinuun? Ihmisillä on taipumusta uskotella itselleen, että kun mä olen onnellinen, niin toinenkin on. Noinko sulle kävi?


      • mietintäpipo
        ero puun takaa? kirjoitti:

        Tuo on mulle ikuinen ihmetyksen aihe, että miten ero voi tulla puun takaa? Onko noin väittävä ihminen elänyt vain keskittyen itseensä, ei ole nähnyt, miten puoliso rinnalla voi? Väitätkö ihan tosissaan, ettet huomannut mitään merkkejä siitä, että puolisosi oli kyllästynyt sinuun? Ihmisillä on taipumusta uskotella itselleen, että kun mä olen onnellinen, niin toinenkin on. Noinko sulle kävi?

        Tätä olen myös minä aina ihmetellyt. Usein petetty sanoo että meillä oli kaikki niin hyvin. Herää kysymys eikö hän tunne puolisoaan vai eikö välitä, kunhan vaan itse on onnellinen niin se velvoittaa myös puolison olemaan onnellinen?
        En usko että kenellekään ero tulee täydellisesti puun takaa, tai jos näin on, täytyy olla umpisokea toisen tarpeille ja mielialoille.
        Onhan tietenkin mahdollista että tämä maa on täynnä Oscarin arvoisia näyttelijäsuorituksia, epäilen kuitenkin suuresti.
        Onko niin että petetty luulee, että kun en halua huomata puolison kyllästymistä tai huonoa oloa, se lakkaa olemasta. Eli se mitä en suostu huomaamaan, sitä ei ole?


      • Kyllä huomataan
        mietintäpipo kirjoitti:

        Tätä olen myös minä aina ihmetellyt. Usein petetty sanoo että meillä oli kaikki niin hyvin. Herää kysymys eikö hän tunne puolisoaan vai eikö välitä, kunhan vaan itse on onnellinen niin se velvoittaa myös puolison olemaan onnellinen?
        En usko että kenellekään ero tulee täydellisesti puun takaa, tai jos näin on, täytyy olla umpisokea toisen tarpeille ja mielialoille.
        Onhan tietenkin mahdollista että tämä maa on täynnä Oscarin arvoisia näyttelijäsuorituksia, epäilen kuitenkin suuresti.
        Onko niin että petetty luulee, että kun en halua huomata puolison kyllästymistä tai huonoa oloa, se lakkaa olemasta. Eli se mitä en suostu huomaamaan, sitä ei ole?

        Puolison pahan olon huomaa aina. Mutta sitä, että sen seurauksena tai syynä (huono omatunto aiheuttaa pahaa puolison läsnäollessa) on pettäminen, sitä ei voi tietää ilman todisteita tai tunnustamista.

        Jos kysyy syytä pahaan oloon, tai yrittää sitä selvittää, vastauksesi saa työpaikan ongelmat, rahahuolet, lasten ongelmat tms. Pettäjä ei kerro, että huono olo johtuu sivusuhteen olemassaolosta eikä halustaan erota. Joten pahan olon korjaamiseen eteen tulee tehtyä aivan vääriä asioita ja siitä tulee keskustelua ja autettua väärästä näkökulmasta, sellaisesta, joka ei oikeasti ole pahan olon syynä.

        Pettäjä ei kerro että olisi kyllästynyt. Sen sijaan hän sanoo puolisolleen, että rakastan sinua, mutta elän henkilökohtaista kriisiä ja haluan olla vähän aikaa yksin.

        Pettäjän puolisona, tein kaikkeni mieheni pahan olon auttamiseksi. Jälkiviisaana, en tietenkään osannut auttaa, kyse oli minulta salatun suhteen aiheuttamasta ahdistuksesta.


      • draamQUEEN
        ero puun takaa? kirjoitti:

        Tuo on mulle ikuinen ihmetyksen aihe, että miten ero voi tulla puun takaa? Onko noin väittävä ihminen elänyt vain keskittyen itseensä, ei ole nähnyt, miten puoliso rinnalla voi? Väitätkö ihan tosissaan, ettet huomannut mitään merkkejä siitä, että puolisosi oli kyllästynyt sinuun? Ihmisillä on taipumusta uskotella itselleen, että kun mä olen onnellinen, niin toinenkin on. Noinko sulle kävi?

        Tuo "puun takaa" tarkoittaa sitä tunnetta, sinä päivänä kun kaikki pajastuu. Sitten sitä alkaa kelaamaan että nyt minä tiedän mistä mikäkin asia johtui. Tämä on kuulemma yleistä petetyksi tulleilla, terapeuttini sanoo. Kyllä huomasin joitakin irrallisia merkkejä että toisella on jotain meneillään, mutta en osannut sitten laskea niitä yhteen.
        Yritin puhua meidän asioista, häiritseekö tämä tai tuo häntä minussa; ei häirinnyt. Toinen selitti asioita valehtelemalla. Oli muka työstressiä, muista asioista johtuvaa uupumista jne. Hän piti itsensä kiireisenä, oli aina jokin projekti päällä, vaikka esim. remontti. Hyvitteli kun oli ollut juoksuillaan ("työmatkoilla") Halusi keskittää aikaa juuri minulle. Lähteä pienelle reissulle jne. Selvennykseksi, että työmatkat eivät tulleet yllättäin kuvaan mukaan, eikä ylityöt. Niitä oli hänellä työhistoriassaan ollut vähän aina.
        Tuttavalleni kävi vähän samoin ja hänkin sanoi että loppuaikoina mies oli kumman paljon kotona ja hyvitteli häntä. Mistä voi sitten todella tietää mitä toisen päässä liikkuu, kun toinen näyttelee?

        Ja en mielestäni keskittynyt vain itseeni, mutta jokaisella on elämässä muutakin kuin puoliso. Minulla oli opiskelu ja työ ja viimeiseksi läheisen terveysongelmat. Ei silloin jaksa ruveta selvittämään sen enempää, mitä kuvailin, asioita. Minulla olisi ollut tahtoa yrittää, mutta toinen oli jo päätöksensä tehnyt aikaa sitten.Minkäs teet?
        Elämä jatkuu näin.


      • selvinnyt
        Trauma oikein kirjoitti:

        Psyykkinen trauma on lääketieteellinen termi.

        Keskustelun taso laskee ala-arvoiseksi, jos huudatte suurina totuuksina asioita joita ette lainkaan ymmärrä.

        Täältä voitte lukea psykologian tohtorin kertoman uskottomuuden aiheuttamasta traumasta:

        http://www.avatv.fi/kauneusjahyvinvointi/artikkeli.shtml/asiantuntija-neuvoo-nain-selviat-traumasta-ja-traumaperaisesta-stressihairiosta/2012/05/1547241

        Juuri noista artikkelissa kuvatuista oireista uskottomuuskriisin läpikäynyt voi kärsiä. Niin kävi minullekin. Sain ammattiapua. Eipä vähätellä toisten kokemuksia.


      • sdflkjsd fsfs fsdf
        hjfsdkgfsdjkf kirjoitti:

        Niinpä...

        Nyt vaan on niin, että tuolla sivustolla käsitellään OIKEITA traumatisoivia tilanteita kuten omaisen kuolema, väkivallan uhriksi joutuminen, aseellinen ryöstö, onnettomuus, käheisen itsemurha tai suuronnettomuus jne.

        Pettäminen on tietenkin väärin, mutta turhaa dramaqueen touhua suurimmalta osalta tällä palstalla.
        Mikä on se valtava trauman aiheuttaja siinä puolison uskottomuudessa?
        Se, että itsetuntonne saa kolauksen?
        Se, että puoliso valehteli?
        Mikä siinä aiheuttaa nyt sen valtavan trauman?
        Selittäkää nyt ihmeessä mikä siinä on niin kauheaa että ihminen muka sekoaa?

        Terve ihminen tuntee surua, pettymystä, jonkinasteista vihaakin petetyksi tullessaan.
        Epätasapainoinen ihminen jonka stressinsietokyky on lähes olematon, sairastuu henkisesti.

        "OIKEITA traumatisoivia tilanteita kuten omaisen kuolema, väkivallan uhriksi joutuminen, aseellinen ryöstö, onnettomuus, käheisen itsemurha tai suuronnettomuus jne."

        Millä ihmeen perusteella sinä kerrot, mikä on oikeasti traumatisoiva tilanne?

        Minulle on sattunut seuraava:
        satunnainen vastaantulija on pahoinpidellyt minut kaupungilla (kunnolla turpaan)
        vanhempani ja isovanhempani ovat kuolleet (tämä on vastassa melkein kaikilla)
        minut on irtisanottu
        minut on petetty

        Noista aivan ylivoimaisesti pahin paikka on ollut tuo petos.

        "Mikä on se valtava trauman aiheuttaja siinä puolison uskottomuudessa?"

        NO mikä siinä muka aiheuttaa trauman, jos joku lyö kerran nyrkillä silmäkkulmaan? Onko musta siläm muka paha? Sehän menee viikossa ohi.

        "Epätasapainoinen ihminen jonka stressinsietokyky on lähes olematon, sairastuu henkisesti. "

        Toki määritelmän mukaan henkisesti sairaat ovat henkisesti sairaita.


      • miettimispipo
        sdflkjsd fsfs fsdf kirjoitti:

        "OIKEITA traumatisoivia tilanteita kuten omaisen kuolema, väkivallan uhriksi joutuminen, aseellinen ryöstö, onnettomuus, käheisen itsemurha tai suuronnettomuus jne."

        Millä ihmeen perusteella sinä kerrot, mikä on oikeasti traumatisoiva tilanne?

        Minulle on sattunut seuraava:
        satunnainen vastaantulija on pahoinpidellyt minut kaupungilla (kunnolla turpaan)
        vanhempani ja isovanhempani ovat kuolleet (tämä on vastassa melkein kaikilla)
        minut on irtisanottu
        minut on petetty

        Noista aivan ylivoimaisesti pahin paikka on ollut tuo petos.

        "Mikä on se valtava trauman aiheuttaja siinä puolison uskottomuudessa?"

        NO mikä siinä muka aiheuttaa trauman, jos joku lyö kerran nyrkillä silmäkkulmaan? Onko musta siläm muka paha? Sehän menee viikossa ohi.

        "Epätasapainoinen ihminen jonka stressinsietokyky on lähes olematon, sairastuu henkisesti. "

        Toki määritelmän mukaan henkisesti sairaat ovat henkisesti sairaita.

        Sinä et saanut KUNNOLLA turpaasi, jos seurauksena oli musta silmä joka parani viikossa. KUNNOLLA turpaansa saanut henkilö ja varsinkin jos väkivallantekijä on satunnainen tuntematon henkilö, pelkää ja kavahtaa jokaista vastaantulijaa, jokainen kädenliike vastaantulijalta koetaan uhkaksi. Ihmisen elämä muuttuu radikaalisti pelon takia, jotkut jopa sulkeutuvat neljän seinän sisään jos eivät saa traumaansa apua.

        Yleensä aikuisten ihmisten isovanhemmat ja vanhemmat kuolevat jossain vaiheessa, tämä tuskin tulee yllätyksenä kenellekään. Sitävastoin läheisen ihmisen YLLÄTTÄVÄ poismeno esim onnettomuuden, väkivallan tai itsemurhan kautta on hyvinkin traumatisoivaa. Oletko ikinä kuullut että petetty saa henkisestä kärsimyksestä korvauksia oikeudessa? Sitä vastoin väkivallan uhri tai väkivallan kautta kuolleen henkilön omaiset yleensä korvauksia saavat.

        Irtisanomista tuskin kukaan katsoo traumaattiseksi tapahtumaksi, irtisanomiset ovat arkipäivää ja niistä pitää vaan selvitä kuten tuhannet muutkin selviävät. Toki irtisanominen aiheuttaa taloudellisia ongelmia ja huolta tulevaisuudesta, mutta se on elämää.

        Mikä siinä traumatisoi jos puoliso hyppää toisen sänkyyn?
        Kuluiko värkki käyttökelvottomaksi?
        Pelkäätkö joka kerta puolison lähtiessä ovesta ulos, että menee toisen sänkyyn?
        Huomasitko ettet olekaan puolisollesi se ainoa vaihtoehto ja jouduit toteamaan ettei se puoliso olekaan itsestäänselvyys.
        Luottamus siihen meni, että puoliso on ikuisesti siinä vain sinua varten, vaikka itsekin joudut myöntämään ettet tee suhteen ylläpitämiseksi kaikkeasi?


      • dramaqueen
        miettimispipo kirjoitti:

        Sinä et saanut KUNNOLLA turpaasi, jos seurauksena oli musta silmä joka parani viikossa. KUNNOLLA turpaansa saanut henkilö ja varsinkin jos väkivallantekijä on satunnainen tuntematon henkilö, pelkää ja kavahtaa jokaista vastaantulijaa, jokainen kädenliike vastaantulijalta koetaan uhkaksi. Ihmisen elämä muuttuu radikaalisti pelon takia, jotkut jopa sulkeutuvat neljän seinän sisään jos eivät saa traumaansa apua.

        Yleensä aikuisten ihmisten isovanhemmat ja vanhemmat kuolevat jossain vaiheessa, tämä tuskin tulee yllätyksenä kenellekään. Sitävastoin läheisen ihmisen YLLÄTTÄVÄ poismeno esim onnettomuuden, väkivallan tai itsemurhan kautta on hyvinkin traumatisoivaa. Oletko ikinä kuullut että petetty saa henkisestä kärsimyksestä korvauksia oikeudessa? Sitä vastoin väkivallan uhri tai väkivallan kautta kuolleen henkilön omaiset yleensä korvauksia saavat.

        Irtisanomista tuskin kukaan katsoo traumaattiseksi tapahtumaksi, irtisanomiset ovat arkipäivää ja niistä pitää vaan selvitä kuten tuhannet muutkin selviävät. Toki irtisanominen aiheuttaa taloudellisia ongelmia ja huolta tulevaisuudesta, mutta se on elämää.

        Mikä siinä traumatisoi jos puoliso hyppää toisen sänkyyn?
        Kuluiko värkki käyttökelvottomaksi?
        Pelkäätkö joka kerta puolison lähtiessä ovesta ulos, että menee toisen sänkyyn?
        Huomasitko ettet olekaan puolisollesi se ainoa vaihtoehto ja jouduit toteamaan ettei se puoliso olekaan itsestäänselvyys.
        Luottamus siihen meni, että puoliso on ikuisesti siinä vain sinua varten, vaikka itsekin joudut myöntämään ettet tee suhteen ylläpitämiseksi kaikkeasi?

        Vaikuttaa että et ole itse kokenut pitkään jatkunutta pettämistä parisuhteessa, joka on kestänyt kestänyt ehkä vuosikymmenen, pari. Siksi et osaa samaistua. Miksi sitten väitellä, jos et ymmärrä?

        Puolison petos voi saada aikaan myös pelkotiloja kannattaa katsoa tuo linkki. Ei ole kyse pelkästä seksuaalisesta petoksesta vaan siitä että ihminen, jonka luulit tuntevasi, muuttuu sinulle aivan vieraan tuntuiseksi. Hänellä on salainen elämä josta et tiennyt, etkä tule ehkä paljon tietämäänkään. Hänen käytöksensä voi yllättäin muuttua aivan toisenlaiseksi kuin ennen, kun petos paljastuu.

        Täällä ei mielestäni kirjoiteta yhden kerran syrjähypystä, vaan jostain paljon vakavammasta. Yhden kerran syrjähypyn olisin kyllä kestänyt ihan eri tavalla.

        Sitä paitsi, jos ei ole elämässään kokenut väkivaltaa tai läheisen yllättävää kuolemaa, niin eikö uskotomuuskriisi ole sitten se vaikea paikka. Jokaisella on jotain vaikeaa elämässä, miksi vähätellä toisten tunteita. Jokainen tuntee ne tavallaan.

        Voin kuvitella että jollekin irtisanominenkin on paha paikka, jos on omistautunut työlleen, kenties vuosikymmenien ajan. Tai vähemmänkin. Ei se ole niille irtisanotuille arkipäivää.

        JA petoksesta ihmissuhteissa harvemmin saa oikeudessa korvausta (tosin asianajaja Markku Salon mukaan joskus on saanut) Se ei sllti tee asiasta kevyempää. Ainakin kun siihen yhdistyy kodin menettäminen ja huoltajuussotkut, niin kuvittelisin että se epäoikeudenmukaisuuden tunne voi joissain laukaista kostoreaktion. Sitä ei toki pidä hyväksyä, vaan hakea apua.


      • väitän
        miettimispipo kirjoitti:

        Sinä et saanut KUNNOLLA turpaasi, jos seurauksena oli musta silmä joka parani viikossa. KUNNOLLA turpaansa saanut henkilö ja varsinkin jos väkivallantekijä on satunnainen tuntematon henkilö, pelkää ja kavahtaa jokaista vastaantulijaa, jokainen kädenliike vastaantulijalta koetaan uhkaksi. Ihmisen elämä muuttuu radikaalisti pelon takia, jotkut jopa sulkeutuvat neljän seinän sisään jos eivät saa traumaansa apua.

        Yleensä aikuisten ihmisten isovanhemmat ja vanhemmat kuolevat jossain vaiheessa, tämä tuskin tulee yllätyksenä kenellekään. Sitävastoin läheisen ihmisen YLLÄTTÄVÄ poismeno esim onnettomuuden, väkivallan tai itsemurhan kautta on hyvinkin traumatisoivaa. Oletko ikinä kuullut että petetty saa henkisestä kärsimyksestä korvauksia oikeudessa? Sitä vastoin väkivallan uhri tai väkivallan kautta kuolleen henkilön omaiset yleensä korvauksia saavat.

        Irtisanomista tuskin kukaan katsoo traumaattiseksi tapahtumaksi, irtisanomiset ovat arkipäivää ja niistä pitää vaan selvitä kuten tuhannet muutkin selviävät. Toki irtisanominen aiheuttaa taloudellisia ongelmia ja huolta tulevaisuudesta, mutta se on elämää.

        Mikä siinä traumatisoi jos puoliso hyppää toisen sänkyyn?
        Kuluiko värkki käyttökelvottomaksi?
        Pelkäätkö joka kerta puolison lähtiessä ovesta ulos, että menee toisen sänkyyn?
        Huomasitko ettet olekaan puolisollesi se ainoa vaihtoehto ja jouduit toteamaan ettei se puoliso olekaan itsestäänselvyys.
        Luottamus siihen meni, että puoliso on ikuisesti siinä vain sinua varten, vaikka itsekin joudut myöntämään ettet tee suhteen ylläpitämiseksi kaikkeasi?

        Tässä linkki väitöskirjaa koskevaan artikkeliin.

        http://www.iltalehti.fi/rakkausjaseksi/2012102616253240_lz.shtml


      • mietintäpipo
        dramaqueen kirjoitti:

        Vaikuttaa että et ole itse kokenut pitkään jatkunutta pettämistä parisuhteessa, joka on kestänyt kestänyt ehkä vuosikymmenen, pari. Siksi et osaa samaistua. Miksi sitten väitellä, jos et ymmärrä?

        Puolison petos voi saada aikaan myös pelkotiloja kannattaa katsoa tuo linkki. Ei ole kyse pelkästä seksuaalisesta petoksesta vaan siitä että ihminen, jonka luulit tuntevasi, muuttuu sinulle aivan vieraan tuntuiseksi. Hänellä on salainen elämä josta et tiennyt, etkä tule ehkä paljon tietämäänkään. Hänen käytöksensä voi yllättäin muuttua aivan toisenlaiseksi kuin ennen, kun petos paljastuu.

        Täällä ei mielestäni kirjoiteta yhden kerran syrjähypystä, vaan jostain paljon vakavammasta. Yhden kerran syrjähypyn olisin kyllä kestänyt ihan eri tavalla.

        Sitä paitsi, jos ei ole elämässään kokenut väkivaltaa tai läheisen yllättävää kuolemaa, niin eikö uskotomuuskriisi ole sitten se vaikea paikka. Jokaisella on jotain vaikeaa elämässä, miksi vähätellä toisten tunteita. Jokainen tuntee ne tavallaan.

        Voin kuvitella että jollekin irtisanominenkin on paha paikka, jos on omistautunut työlleen, kenties vuosikymmenien ajan. Tai vähemmänkin. Ei se ole niille irtisanotuille arkipäivää.

        JA petoksesta ihmissuhteissa harvemmin saa oikeudessa korvausta (tosin asianajaja Markku Salon mukaan joskus on saanut) Se ei sllti tee asiasta kevyempää. Ainakin kun siihen yhdistyy kodin menettäminen ja huoltajuussotkut, niin kuvittelisin että se epäoikeudenmukaisuuden tunne voi joissain laukaista kostoreaktion. Sitä ei toki pidä hyväksyä, vaan hakea apua.

        "Vaikuttaa että et ole itse kokenut pitkään jatkunutta pettämistä parisuhteessa, joka on kestänyt kestänyt ehkä vuosikymmenen, pari. Siksi et osaa samaistua. Miksi sitten väitellä, jos et ymmärrä?"

        Olet oikeassa, en ole kokenut puolison uskottomuutta, mutta olen kokenut puolison vuosikausia jatkuneen "petoksen", jonka johdosta minulta meni työ, asunto, muu varallisuus sekä ajauduin ns henkilökohtaiseen konkurssiin. Lapset ja mielenterveys jäivät, enkä kokenut traumatisoituneeni. Olin helvetin vihainen, pettynyt, surullinen ja katkerakin. Siksipä ihmettelenkin kun täällä tuntuu nyt suhteellisuudentaju kaikonneen ja jopa ymmärretään uskottomuuden voineen aiheuttaa perhesurman.

        Avioero on aina hankala asia, josta toinen selviää paremmin, toinen huonommin. Ihmettelen vain, miksi petetyt kuvailevat uskottomuuden (ei avioeroa) suistaneen mielenterveyden raiteiltaan ja kertovat uskottomuuden olevan pahinta mahdollista jota ihmiselle voi tehdä?
        Jos uskottomuuden vuoksi parisuhde ei hajoa, mitä uskottomuudesta seuraa?
        Itsetunnon huononeminen ja luottamuksen menetys? Mitä muuta?

        Suhteellisuudentajua hyvät ystävät.


      • mietintäpipo
        väitän kirjoitti:

        Tässä linkki väitöskirjaa koskevaan artikkeliin.

        http://www.iltalehti.fi/rakkausjaseksi/2012102616253240_lz.shtml

        Tässähän on kyse uskottomuudesta aiheutuneen avioeron kokeneista.
        Nyt kuitenkin tilannehan on se, että SUURI osa tänne kirjoittajista ainakin omien sanojensa mukaan ei ole eronnut, eikä eroamassa parisuhteestaan uskottomuuden vuoksi.

        Avioero on aina rankka asia käsiteltäväksi, johtuupa ero sitten mistä tahansa.


      • Terve, ei koskaan
        Melkein terve kirjoitti:

        Niin totta.
        Minä hakeuduin lääkärille, kun vielä 7 kk:n jälkeen kärystä tuskailin asian kanssa lähes päivittäin. Harmittelin, kuinka en ollut asiasta nopeammin selvinnyt ja oliko elämäni ollut liian helppoa kun otin asian niin raskaasti.
        Lääkäri oli todella upea; ystävällinen, ymmärtäväinen, rohkaiseva ja todella asiallinen. En tuntenut itseäni lainkaan mielisairaaksi, riippuvaiseksi, tai mitenkään huonoksi ja heikoksi, miten tälläkin palstalla petettyjä arvostellaan.
        Pelkästään se helpotti, että joku sanoi reaktioitani normaaleiksi, eikä niitä tarvi hävetä. Totesi vielä, että hänen kokemustensa mukaan uskottomuudesta toipuminen vie 1-4 vuotta.

        Just, kohta 6v takana petoksesta ja vieläkin se on kuin olis tapahtunu eilen. Ja niille jotka luulee että tunteitaan voi hallita tommosen jälkeen, sanon että ei tuu kesää. Sai nimittäin pettäjät tuntea tuskan nahoissaan kun sotkivat minun elämäni. Meinas äijä päästä tosiaan siitä ainoostaan. Jälkeen päin ajateltuna teki myös mulla gutaa. Oon sitä mieltä että sitä saa mitä tilaa. Näin sano myös yks lääkäri kun meinas tulla niitä ruumiita.


      • edellinen vastaa
        miettimispipo kirjoitti:

        Sinä et saanut KUNNOLLA turpaasi, jos seurauksena oli musta silmä joka parani viikossa. KUNNOLLA turpaansa saanut henkilö ja varsinkin jos väkivallantekijä on satunnainen tuntematon henkilö, pelkää ja kavahtaa jokaista vastaantulijaa, jokainen kädenliike vastaantulijalta koetaan uhkaksi. Ihmisen elämä muuttuu radikaalisti pelon takia, jotkut jopa sulkeutuvat neljän seinän sisään jos eivät saa traumaansa apua.

        Yleensä aikuisten ihmisten isovanhemmat ja vanhemmat kuolevat jossain vaiheessa, tämä tuskin tulee yllätyksenä kenellekään. Sitävastoin läheisen ihmisen YLLÄTTÄVÄ poismeno esim onnettomuuden, väkivallan tai itsemurhan kautta on hyvinkin traumatisoivaa. Oletko ikinä kuullut että petetty saa henkisestä kärsimyksestä korvauksia oikeudessa? Sitä vastoin väkivallan uhri tai väkivallan kautta kuolleen henkilön omaiset yleensä korvauksia saavat.

        Irtisanomista tuskin kukaan katsoo traumaattiseksi tapahtumaksi, irtisanomiset ovat arkipäivää ja niistä pitää vaan selvitä kuten tuhannet muutkin selviävät. Toki irtisanominen aiheuttaa taloudellisia ongelmia ja huolta tulevaisuudesta, mutta se on elämää.

        Mikä siinä traumatisoi jos puoliso hyppää toisen sänkyyn?
        Kuluiko värkki käyttökelvottomaksi?
        Pelkäätkö joka kerta puolison lähtiessä ovesta ulos, että menee toisen sänkyyn?
        Huomasitko ettet olekaan puolisollesi se ainoa vaihtoehto ja jouduit toteamaan ettei se puoliso olekaan itsestäänselvyys.
        Luottamus siihen meni, että puoliso on ikuisesti siinä vain sinua varten, vaikka itsekin joudut myöntämään ettet tee suhteen ylläpitämiseksi kaikkeasi?

        "Sinä et saanut KUNNOLLA turpaasi"

        Lasketaanko se kunnolla turpaan saamiseksi, jos makaa maassa sikiöasennossa kun toiset potkivat?

        "jos seurauksena oli musta silmä joka parani viikossa."

        Oli muuten helvetin hyvä tuuri ettei tullut kuin ruhjeita.

        "KUNNOLLA turpaansa saanut henkilö ja varsinkin jos väkivallantekijä on satunnainen tuntematon henkilö, pelkää ja kavahtaa jokaista vastaantulijaa, jokainen kädenliike vastaantulijalta koetaan uhkaksi."

        Älä nyt viitsi jauhaa pas***kaa, tuo on ihan täyttä puppua.

        Ei minulle tullut tuosta minkäänlaisia pelkotiloja, mutta olenkin henkisesti aika helvetin kova luu. Tottakai ne turpakäräjät pyörivät varmaan kuukauden kokoajan päässä.

        Ei minulle tullut tuosta sitten minkäänlaisia traumoja.

        "Ihmisen elämä muuttuu radikaalisti pelon takia"

        Meinaatko että kun petos paljastuu ja parisuhteen perusturvallisuus murtuu, niin se ei sitten vaikuta mitenkään? Hahhahah.

        "Sitävastoin läheisen ihmisen YLLÄTTÄVÄ poismeno esim onnettomuuden, väkivallan tai itsemurhan kautta on hyvinkin traumatisoivaa. "

        Isäni kuoleman syy oli onnettomuus. Olihan sekin ikävää, mutta en traumatisoitunut siitäkään.

        "Oletko ikinä kuullut että petetty saa henkisestä kärsimyksestä korvauksia oikeudessa? Sitä vastoin väkivallan uhri tai väkivallan kautta kuolleen henkilön omaiset yleensä korvauksia saavat."

        Suomen oikeuskäytäntö nyt ei minun mielestäni oikein kelpaa näissä asioissa perusteluksi mihinkään.

        "Mikä siinä traumatisoi jos puoliso hyppää toisen sänkyyn?"

        En minä siitä traumatisoitunut, mutta se oli huomattavasti isompi paukku kuin yksikään luettelemistani asioista.

        "Kuluiko värkki käyttökelvottomaksi?"

        No meneekö silmät pilalle jos ne vähän mustuu? Ei mene.

        "Luottamus siihen meni"

        KAtos kun alat olla asian ytimessä.

        Ihmisen elämä ei ole mitään ilman semmoista perusturvallisuutta. Jos kumppani voi milloin tahansa kadota niin ei semmoisessa suhteessa kyllä ole minkäänlaista turvallisuudentunnetta.

        Olet niin pihalla kuin olla ja voi.


      • jep jep jep
        mietintäpipo kirjoitti:

        "Vaikuttaa että et ole itse kokenut pitkään jatkunutta pettämistä parisuhteessa, joka on kestänyt kestänyt ehkä vuosikymmenen, pari. Siksi et osaa samaistua. Miksi sitten väitellä, jos et ymmärrä?"

        Olet oikeassa, en ole kokenut puolison uskottomuutta, mutta olen kokenut puolison vuosikausia jatkuneen "petoksen", jonka johdosta minulta meni työ, asunto, muu varallisuus sekä ajauduin ns henkilökohtaiseen konkurssiin. Lapset ja mielenterveys jäivät, enkä kokenut traumatisoituneeni. Olin helvetin vihainen, pettynyt, surullinen ja katkerakin. Siksipä ihmettelenkin kun täällä tuntuu nyt suhteellisuudentaju kaikonneen ja jopa ymmärretään uskottomuuden voineen aiheuttaa perhesurman.

        Avioero on aina hankala asia, josta toinen selviää paremmin, toinen huonommin. Ihmettelen vain, miksi petetyt kuvailevat uskottomuuden (ei avioeroa) suistaneen mielenterveyden raiteiltaan ja kertovat uskottomuuden olevan pahinta mahdollista jota ihmiselle voi tehdä?
        Jos uskottomuuden vuoksi parisuhde ei hajoa, mitä uskottomuudesta seuraa?
        Itsetunnon huononeminen ja luottamuksen menetys? Mitä muuta?

        Suhteellisuudentajua hyvät ystävät.

        " mielenterveys jäivät,"

        Katsos kun kaikille ei käy noin.

        Minun kaverilta meni mielenterveys ihan tuosta vain, naks. Ilman mitään traumoja. Se vain sekosi.


      • polilla
        edellinen vastaa kirjoitti:

        "Sinä et saanut KUNNOLLA turpaasi"

        Lasketaanko se kunnolla turpaan saamiseksi, jos makaa maassa sikiöasennossa kun toiset potkivat?

        "jos seurauksena oli musta silmä joka parani viikossa."

        Oli muuten helvetin hyvä tuuri ettei tullut kuin ruhjeita.

        "KUNNOLLA turpaansa saanut henkilö ja varsinkin jos väkivallantekijä on satunnainen tuntematon henkilö, pelkää ja kavahtaa jokaista vastaantulijaa, jokainen kädenliike vastaantulijalta koetaan uhkaksi."

        Älä nyt viitsi jauhaa pas***kaa, tuo on ihan täyttä puppua.

        Ei minulle tullut tuosta minkäänlaisia pelkotiloja, mutta olenkin henkisesti aika helvetin kova luu. Tottakai ne turpakäräjät pyörivät varmaan kuukauden kokoajan päässä.

        Ei minulle tullut tuosta sitten minkäänlaisia traumoja.

        "Ihmisen elämä muuttuu radikaalisti pelon takia"

        Meinaatko että kun petos paljastuu ja parisuhteen perusturvallisuus murtuu, niin se ei sitten vaikuta mitenkään? Hahhahah.

        "Sitävastoin läheisen ihmisen YLLÄTTÄVÄ poismeno esim onnettomuuden, väkivallan tai itsemurhan kautta on hyvinkin traumatisoivaa. "

        Isäni kuoleman syy oli onnettomuus. Olihan sekin ikävää, mutta en traumatisoitunut siitäkään.

        "Oletko ikinä kuullut että petetty saa henkisestä kärsimyksestä korvauksia oikeudessa? Sitä vastoin väkivallan uhri tai väkivallan kautta kuolleen henkilön omaiset yleensä korvauksia saavat."

        Suomen oikeuskäytäntö nyt ei minun mielestäni oikein kelpaa näissä asioissa perusteluksi mihinkään.

        "Mikä siinä traumatisoi jos puoliso hyppää toisen sänkyyn?"

        En minä siitä traumatisoitunut, mutta se oli huomattavasti isompi paukku kuin yksikään luettelemistani asioista.

        "Kuluiko värkki käyttökelvottomaksi?"

        No meneekö silmät pilalle jos ne vähän mustuu? Ei mene.

        "Luottamus siihen meni"

        KAtos kun alat olla asian ytimessä.

        Ihmisen elämä ei ole mitään ilman semmoista perusturvallisuutta. Jos kumppani voi milloin tahansa kadota niin ei semmoisessa suhteessa kyllä ole minkäänlaista turvallisuudentunnetta.

        Olet niin pihalla kuin olla ja voi.

        Ei herrantähden...

        Kuvailemasi pahoinpitely ja kuvailemasi vammat kuuluvat tuonne lievän pahoinpitelyn ja pahoinpitelyn välimaastoon. Ilmeisesti et tiedä mitä kunnolla turpaansa saaminen tarkoittaa, koska vertaat pieniä ruhjeita ja niistä aiheutunutta kuukauden jaksoa (jolloin ei muu kuin selkäsauna pyörinyt mielessä) ihmisten, jotka todella ovat saaneet kunnolla turpaansa, traumoihin ja pelkotiloihin.

        En ikinä tässä elämässä olisi kuvitellut lukevani ihmiseltä, joka väittää jonkun toisen olevan pihalla, tekstiä joka kielii täydellisestä tietämättömyydestä ja jopa tyhmyydestä.

        "No meneekö silmät pilalle jos ne vähän mustuu? Ei mene."

        Toivon ettet koskaan joudu potilaan ominaisuudessa kasvokirurgian poliklinikalle, jossa hoidetaan trauman aiheuttamia kasvovammoja (pahoinpitely, auto-onnettomuus jne). Toisaaltaan olisi sinulle terveellistä nähdä vaikkapa silmänpohjan murtuma jossa silmänpohja painuu poskionteloon ja silmä valahtaa alas. Joillakin potilailla on silmämunan takana verenvuotoa joka aiheuttaa retrobulbaarihematooman jonka operatiivisella hoidolla on kiire jotta näkö voidaan pelastaa.

        En pysty edes sanoinkuvailemaan, miten järkyttynyt olen sinun mielipiteistäsi...jopa teini-ikäiset ymmärtävät väkivallan seuraukset paremmin kuin sinä.


    • mieltä

      Normaaliälyisen ihmisen pitäisi ymmärtää hakeutua hoitoon silloin kun väkivaltaiset ajatukset täyttävät mielen. Viha on ymmärrettävä tunne, samoin katkeruus, mutta niitäkin voi ammattiapua saadessa opetella käsittelemään jolloin tunteet eivät johda tekoihin.

      • Terve, ei koskaan

        Kun minä hakeuduin lääkärin pakeille ja se anto rauhottavia mitä ois pitäny syödä ainaskii vuoden, ja vielä siihen pariterapia päälle, niin tajusin että minusta tehdään syntipukkia kaikkeen tapahtuneeseen. Ei helvata. Pitäskö niellä kaikki mitä "pöytään" kannetaan??? Ei mun kohdalla. Ei ihmisen oo pakko niellä kaikkee paskaa. Pitäskö vaan kattoo läpi sormien kun maailma ympärillä romahtaa??? Minä ainaskin nousen ylös ja annan samalla mitalla ja vähän enemmän. Onko se sitten väärin??? Ihme kun ollaan hengissä kaikki viellä!!!!!!!


    • Miesten häpeä

      Kyllä se vain niin on , että väheksymisellä, nolaamisella ja itsekeskisyydellä voi toisen ajaa niin alas, että hänelle ei jää enää yhtään mitään. Siinä tilanteessa haluaa vain saada lapset pois kärsimästä. Järki todella katoaa kokonaan.

      Näihin hirveisiin tekoihin sisältyy aina jonkinlainen perheen salaisuus, silloin kun lapset surmataan on varmasti ollut jonkinlaista näyttöä olemassa, että perheessä ei voida hyvin. Siellä on ollut sairauden oireet näkyvissä, miksi päiväkodit ja koulut ovat niin sokeita, että lapsia ei haluta pelastaa ihan hirvittäviltä kohtaloilta.

      Miksi sinä puoliso et mene yksin jollekin lääkärille kertomaan, että teillä on vaaraa kotona. Menkää ihmessä, sillä silloin on vielä mahdollisuus saada vältettyä kauhein.

      Kun katsoin vuosien saatossa erään äidin mielenterveyden rikkonnutta saldoa, sillä lapsista yksi kuoli, mutta toinen jäi henkiin, vammanutui niin pahoin, että koskaan ei kyennyt itseään millään tavoin huolehtimaan, elättämään.
      Voitteko edes kuvitella, mitä tämä lapsi on nähnyt, sisarensa kuoleman äitinsä käsistä tapahtuneea, pelko jolla hän pakeni, mutta ei pääsyt, vaan tuli pahoin vammaiseksi.
      Minusta tämä ei ole enää perheen asia vaan ihan tämän yhteiskunnan asia nähdä ja kuulla hätä. Se sama hätä tulee todella monesti näiden erojen myötä, kun ihminen on niin häväisty, alistettu, loukattu.

      Tavallaan tämä on miesten hätä, sillä nämä onnettomat eivät hallitse tuota seksuaalisuuttaan, vaan petetään armotta, lisäksi vaimoa syytetään pihtaajaksi, lehmäksi, lahnaksi, milloin liian lihava, milloin mitäkin.
      Ei ole erittäin julmaa mieheltä, joka on itse valinnut naisen puolisokseen, nyt alkaa häntä kaikin tavoin alistamaan.

      Suomalaiset miehet eivät osaa olla kohteliaita vaimoileen, eivätkä muutenkään ymmärtää perheen elämää. Nykyään äidit joutuvat pakon perään menemään työhön, he tekevät moninkertaista työtä verrattuna miehiin, myöskään se ei sovi miehelle helposti, että vaimo on korkeammin koulutettu, silloin aletaan kiusata ja alistaa vaimoa, ei anneta hänen yletä urallaan, käydä erikoustuskoulutuksia.
      Varmasti vaimo jätää, jos et anna hänen elää, sittenkö syntyy oikeus tappaa, jahdata,.

      Olen nähnyt, kuinka mies repi vaimoltaan korkakorut, niin että korvat repesivät, mutta itsellä piti olla rakastajatar, erota ei olisi saanut.
      Samoin näin, kuinka erään eron jälkeen mies seurasi naista toiselle paikkakunnalle ja kyttäsi koko ajan rapun pielessä ja yritti livahtaa rappukäytävään. Asuin itse tuossa talossa, arvatkaa oliko helppo kulke tuossa rappukäytävässä, tuolla naisella ei oel koskaan ollut minkäänlaista miestä eronsa jälkeen.
      Nämä on niin vaikita asioita, mutta avatkaa päättäjät silmänne ja nähkää se oikea hätä, perhe ei pysty itse hakemaan apua, koulut ja päiväkodit voivat sen tehdä viran puolesta, kuten työterveyshuollotkin, pitää päästä eroon siitä jäpeästä ja uskaltaa auttaa ajoissa.

      • lapsetekaks

        Aika kauheita juttuja.
        Mä uskon, että media myy seksillä ja heikkotahtoiset nahjukset menevät lankaan yliseksualisoituneessa maailmassa.Toisekseen narsismiin taipuvainen luonnekuva rulettaa, mikä ei todellakaan ainakaan vanhemmilla ole lainkaan hyvä piirre.
        Oikein surullista, että maksumiehinä ovat lapset.Kuolinvuoteellaan jokainen on varmasti tyytyväisempi siitä, että lapset ovat saaneet kasvaa hyvässä kodissa kuin siitä että on saanut käydä naimassa vierasta.


      • tunteet-ei-murhaa

        Jos toinen puolisoista on mielenterveysongelmainen naristinen ilkimys niin perhe ei varmasti voi hyvin.


    • tunteet-ei-murhaa

      Perhesurmien taustalla on aina mielenterveysongelmat, -sairaudet, hulluus. Useasti myös käytetään nimitystä "perhesurma" täysin väärin: eli pari on jo eronnut, mutta silti ex-mies tulee ja murhaa. Mies murhaa myös, kun on olemassa "eron uhka". Minusta viralliset syyt ja selitykset ontuvat eivätkä anna oikeaa kuvaa. Ihminen on todella päästään vialla ja täysin kyvytön käsittelemään ongelmiaan, jos murhaa. Suurinta narsismia mitä ikinä on murhata puolisonsa(-tai ex sellainen) / ja lapsensa. Maailmassa ei ole yhtään toista raukkamaisempaa ja hävettävämpää tekoa.

      • Ap vastaa

        Kaikki ymmärrämme, että murhaaja on päästään vialla, että teko on hirvittävä rikos.

        Halusin avata keskustelun siitä, mikä on laukaissut sen että aiemmin terve, tavallinen perheenisä sairastuu mieleltään/sekoaa. Omien traumaattisten kokemusteni, oman henkisen sairastumiseni, perusteella, toin esiin ajatukseni, että taustalla voisi olla uskottomuus:
        - pettämisen aiheuttama petetyn henkinen sairaus, hallitsematon tunnekaaos, johon petetty ei hae apua
        - se, että petetyllä ei ole oikeusturvaa/mahdollisuutta saada hyvitystä virallista tietä henkisessä väkivallassa, joksi petetty kokee tapahtuneen.

        Vastaajissa näyttää olevan kahdenlaisia mielipiteitä:
        -petettyjä, jotka minun laillani ovat kokeneet suuren henkisen trauman/epätasapainontilan, ja ymmärtävät tilansa voivan johtaa epätasapainoiseen, aggressiiviseen käyttäytymiseen, jopa hirvittäviin rikoksiin
        -niitä, jotka eivät ole toimineet aggressiivisesti, eivätkä ymmärrä miten sellainen olisi mahdollista uskottomuuskriisissä. Tässä ryhmässä on sekä petettyjä että kaikki sellaiset, jotka eivät itse ole kokeneet uskottomuutta.


    • Tässä on esimerkki
    • Mielipide tämäkin

      Voi kun kaiken tämän energianne keskittäisitte kuntienne terveyspalveluiden parantamiseen... matalankynnyksen mielenterveys palveluihin, joihin tälläisen trauman kokenut voi hakeutua ja etenkin jonne hän PÄÄSEE. Itse en ole milläänlailla poliittinen tai milläänlailla aijemmin yrittänyt vaikuttaa siihen, miten järjestelmä toimii, mutta nyt on sen aika.

      Olen kokenut sekä uskottmuuden (tosin meitä se vain lähensi ja saimme siitä voimaa) sekä erittäin läheltä perhesurman... Ja voin toden totta todeta, että surmaaja ei ollu mielisairas hullu. Hän haki apua ja saikin sitä vähäisissä määrin...oli kunnollinen työssäkäyvä kansalainen. Avun tarve olisi ollut paljon paljon suurempi. Epäilen, että raha, paikkojen puute ja kyky havainnoida ja oikeasti kohdata kriisissä oleva ihminen oli vajaata. Nyt saamme läpikäydä uudestaan ja uudestaan kysymystä : Miten ihmeessä näin kävi? Mitä olisimme vielä voineet tehdä? Näihin kysymyksiinhän emme koskaan saa vastausta.

      Jotain tässä yhteiskunnassa on pielessä. Pettäminen on lähes harrastus, kuitenkin jokaiseen parisuhteeseen kuuluu tasaisia vaiheita ja niitä seuraa taas intohimoisempi vaihe, jolloin uudelleen rakastumisen huuman kokee uudelleen. Nykyihminen ei vain kestä normaaliutta, aina pitää olla ne voimakkaimmat tunteet ja hurmos päällä.

    • Onko näinpäin

      Kirjoituksista tulee liian usein esiin ikäänkuin pettäminen ja eroaminen olisi vain eräänlainen leikki, jota voi ilman tunnontuskia harrastaa kun tuntuu tylsältä.

      Tämä on maailman vaarallisin leikki, jos tuntuu tylsältä kiipeä vaikka puuhun ja putoa sieltä, ei ole enää tylsää, tunnet kipua tai jopa halvaannut. Ajatteleppa sitten sitä tylsyyttä ja sitä mitä sinulla oli ja mitä sinulla ei enää ole.
      Jotenkin järkevyys on kadonnut ja yhteiseen hiileen puhaltaminen.
      Kun kuulenkin, että joku vaatii puolisoaan joka päivä hokemaan rakastan sinua tai muuta samanlaista lässyä, sappeni oikein kiehahtaa. tämän ihmisen paikka olisi jutella lääkärin kanssa asioista tai asiantuntevan terapeutin.

      Kenenkään ei tarvitse jatkuvasti lässyttää tai lähettää teksiviestejä pitkin työpäiväänsä, jotta kotona sitten olisi rauha maassa. Muuten tuollaiseen kotiin ei edes mielellään kukaan palaa töistä suoraan, jotta tuo mankuminen jäisi mahdollisimman pieneen aikaan.
      Kun tuollaista vaatii, on ihmisen itsetunto jostakin syystä aivan olematon, kyllä parisuhteeseen pitää kuulua luottamus ilman lässytyksiä ja jatkuvaa kyhnäämistä.
      En ymmärrä mistä syystä nuorten ihmisten elämä on mennyt noin vikaan. Kertokaa te jotka tätä pyydätte, puhutte seksin puutteesta, l'ähsisyyden puutteesta, olettekohan saanet sen aikaan juuri näillä vaateillanne.

    • mun mielestä

      Mikään asia ei oikeuta riistämään keneltäkään henkeä. Jos pettäminen on itsekästä, niin vielä itsekkäämpää on tappaa itsensä tai perheensä sen vuoksi. En voi tajuta, miten joku voi sanoa, että pettäminen on pahempaa kuin kuolema. Kuolemassa ihmistä ei enää oikeasti ole, jäljelle jää suru ja loputon kaipaus. Pettämisessä ei keneltäkään normaalilta ihmiseltä lähde henki. Noin sanojat eivät todennäköisesti ole kuolemaa läheltä kohdanneet.

      • Kuka sanoi?

        Kukaan ei ole sanonut, että pettäminen on pahempi kuin kuolema.


      • Miksi sanoi?
        Kuka sanoi? kirjoitti:

        Kukaan ei ole sanonut, että pettäminen on pahempi kuin kuolema.

        Kannattaisiko lukea huolella kaikki viestit alustalähtien, ennen kuin torppaa toisten näkemykset?

        Ote ketjun aloituksesta:

        "Tulin itse petetyksi, koin itse ja luin kirjallisuutta petettyjen suuresta traumasta.
        Koskaan aiemmin ei mikään, ei edes vanhempien kuolema, ole järkyttänyt mieltäni näin suuresti."


      • Tuo on tunnekokemus
        Miksi sanoi? kirjoitti:

        Kannattaisiko lukea huolella kaikki viestit alustalähtien, ennen kuin torppaa toisten näkemykset?

        Ote ketjun aloituksesta:

        "Tulin itse petetyksi, koin itse ja luin kirjallisuutta petettyjen suuresta traumasta.
        Koskaan aiemmin ei mikään, ei edes vanhempien kuolema, ole järkyttänyt mieltäni näin suuresti."

        Yhden henkilökohtainen kokema ei ole totuus siitä mikä rikos on toistaan pahempi. esim. jos vanhemmat eivät olleet läsnä elämässä, ei kuolemakaan ole sama kokemus kuin läheisen ihmisen kuolema.


      • aikuinen lapsi...
        Tuo on tunnekokemus kirjoitti:

        Yhden henkilökohtainen kokema ei ole totuus siitä mikä rikos on toistaan pahempi. esim. jos vanhemmat eivät olleet läsnä elämässä, ei kuolemakaan ole sama kokemus kuin läheisen ihmisen kuolema.

        Suurimmalla osalla ihmisistä on edessä vanhempien kuolema. Aikuiselle ihmiselle, joka on ehkä jo osannut varautua vanhempien kuolemaan, mikäli loppu ei tule yllätyksenä, se ei aiheuta mitään henkisiä ongelmia vaikka tottakai suru tuntuu alussa aika suurelta.

        Omat vanhempani ovat jo kuolleet, mutta vaikka se tottakai suretti paljon, niin harva siitä hulluksi tulee.

        Petetyksi tuleminen on ihan eri asia, se ei ole mikään normaaliin elämän kiertokulkuun tuleva väistämätön asia.

        Vanhemman kuolema on katastrofi lähinnä lapsille.


    • Ikuinen arpi

      Tiedän myös millaisen tunnemyrskyn vallassa eleteään erojen yhdeydessä, sen valta on valtava, siinä on juuri se psygologinen ympyrä kaikkine osasineen surusta, sihasta, pienestä liikkesstä parempaan ja paluuseen takaisin, jos olette koskaan tutustunett, kannattaa todella. Silloin ehkä hosskain välissä muistaa tämänkin, sillä niin sumussa mennään, että tuskin muistaa ajasta oikein mitään jälkeenpäin.
      Tuossa tilassa tekee asioita, joita ei muutoin ikipäivinä tekisi, saattaa jäädä raha-asiat hoitamatta, ja pian oletkin voudin listoilla, tai menetät kaiken.

      Itse olen senverran järjen äänellä jatteleva, että etsin vastauksia, en lähde sotaan aseitta, ensiarvoisen tärkeä ase on hoitaa omat asiansa niin hyvin, että raha-asiat eivät ahdista ja lapset niin hyvin, että lapset eivät kärsi.
      On paljon kirjallisuutta , Avaa tunnelukkosi esim kirja, on lapsista kertovaa kirjallisuutta, on netissä palveleva netti, voi kirjoittaa vaikka keskellä yötä ja on tietenkin perheasiainneuvottelukeskuskukset, sinne voi vallan hyvin mennä yksin tai sitten ihan terveyskeskuslääkäri jos kovin ahdistaa.
      Ihan välttääkseen joutumasta niin valtavaan tunnemyrskyyn, että enää ei hallitse tekojaan lainkaan.
      Uskon sen olevan vain pienen hetken tilanne, joka ärsyynnyttää niin totaalisesti, että puuttuu toisen henkeen, jos sen hetken voi jotenkin välttää, kyllä erostakin selviää. Kenenkään ei tarvitse yksin käydä tuota helvwettiä läpi, pitää todella hakea apua ja uskaltaa kertoa niistä syvimmistäkin terapeutille, lääkärille tai läheisilleen, he varmasti kävelevät vaikka kanssanne sinne terapiaan, lääkäriin.

      Niinkuin siinä tasirnassa, jossa aluksi oli kahdet jäljet, mutta sitten vain yhdet, silloin tämä suuri tukijamme kantoi uupunutta, väsynyttä.
      Yksi paikka on kirkko, mennä vain jonnekin nurkkaan ja isuta ja katella kirkkosalia ja hiljaa rukoilla omassa mielessään pois tuota ahdistusta, uskon senkin helpottavan ainakin hetkeksi.

      Olen kohdanut läheisen kuoleman, melko äkkinäisen ja sitten tämän eron aiheuttaman tuskan, josta en tiedä edes syytä.
      Voin sano, että tuo eron tuoma myrsky on pahempi, kun se ei laannu, sillä tuo toinenhan tulee aina jossain vastaan ja lapsien kautta jää asioita, joita joutuu elämään tämän toisen kanssa lopun elämää.
      Koettakaa ymmärtää, että ero ei ole hyvä asia koskaan, ei koskaan silloin varsinkaan kun on lapsia, se jättää ikuisen arven.

      • sd fsdf sf sdf

        "Olen kohdanut läheisen kuoleman, melko äkkinäisen ja sitten tämän eron aiheuttaman tuskan, josta en tiedä edes syytä.
        Voin sano, että tuo eron tuoma myrsky on pahempi,"

        Samaa mieltä.

        Ainoastaan oman lapsen kuolema on pahempi kuin petos. Ja sitäpaitsi sehän on tutkittukin, että kaikkein pahin tekijä elämässä on tosiaan lapsen kuolema, toiseksi pahin puolison kuolema ja oliko se kolmantena avioero. Veikkaan että avioero petoksen kautta kiilaa tuon puolison kuoleman ohi.


    • EI yleistyksille

      Kansainvälisessä tutkimuksessa todettiin että eri kulttuureissa lapsen kuolemaan suhtaudutaan eri tavoin. Monissa kulttuureissa lapsen kuolemaa ei pidetty niin suurena katastrofina kuin Suomessa vaan aivan hyväksyttävänä. Lapsen kuolema ei siis ole automaattisesti mikään pahin asia maailmassa vaan se on kulttuurisesti opittua ja lisäksi yksilöllistä. Samoin avioero voi olla monelle helpotus jos liitto on ollut huono. Pettämiseenkin suhtaudutaan eri tavoin, joillekin se on katastrofi, toisille ei. Eipä siis yleistetä.

      • sdf sf sdf sfd

        "Monissa kulttuureissa lapsen kuolemaa ei pidetty niin suurena katastrofina kuin Suomessa vaan aivan hyväksyttävänä. Lapsen kuolema ei siis ole automaattisesti mikään pahin asia maailmassa vaan se on kulttuurisesti opittua ja lisäksi yksilöllistä."

        Lienee selvää että alueilla, joista puolet lapsista kuolee (kuten suomessakin 1800-luvulla!), lapsen kuolemaa ei pidetä niin pahana asiana.

        Silti et voi mennä sanomaan että turha itkeä, eihä tuossa mitään.

        Veikkaa että muuten noissa alihkehittyneissä maissa raiskaustakaan ei pidetä minään maakaatojuttuna.


    • Petojako

      Lapsen kuolema on rankka kokemus, mutta suurin merkitys on sillä, mikä aiheuttaa lapsen kuoleman.
      Vaikka on hyvin vaikea luopua lapsestaan, jokainen ymmärtää sairauden, mutta lapsen kohdisnut väkivalta, tappaminen on kauhistuttavaa.
      Lapsi luottaa vanhempiinsa, hänellä ei ole ketään muuta läheisempää. toinen on lapsiin kohdistunut seksuaalinen toiminta, eikäö ihminen jokin järjen hitunen jo sano, että lapsiin ei kajota ja menisi hakemaan tuohon omaan sairauteensa apua.

      Muuten aika moni eronnutkin pettäjä ihan samanlainen seksuaalisesti sairas, joten sanoisin, että hyvin tarkkaa karsintaa eronneiden kanssa suhteeseen alkamisessa.
      Parempi katsoa kuin katua.

    • lässytys vituttaa

      " 1-ja 4-vuotiaat tyttärensä sekä 34-vuotiaan vaimonsa erittäin raa’asti ja julmasti surmannut isä on passitettu pakkohoitoon.
      Helsingin käräjäoikeus katsoi 37-vuotiaan isän syyllistyneen kolmeen murhaan ja tuhotyöhön, mutta jätti isän rangaistukseen tuomitsematta.

      Isä oli teot tehdessään syyntakeeton. Hän ei kyennyt mielisairautensa vuoksi kontrolloimaan käytöstään eikä ymmärtämään tekojensa seurauksia.

      Tekoon johtivat harhakuvitelmat, joilla ei ollut mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Tappamisen motiivi oli psykoottinen. Isä ei oikeuden mukaan surmannut perhettään vakaasti harkiten.

      Isä surmasi vaimonsa ja pikkutytöt lukuisilla veitseniskuilla perheen kotona Helsingin Laajasalossa viime tammikuussa. Uhrit olivat nukkumassa tekohetkellä. Teon jälkeen hän sytytti asunnon eteisessä olleet lastenvaunut tuleen kaatamalla niiden päälle sytytysnestettä.

      Isä joutuu maksamaan uhrien läheisille yhteensä 82 000 euron kärsimyskorvaukset."

      Tässä sinulle sitä perhesurmien todellisuutta. Tai kai sinä saat tämänkin käännettyä uskottomuuden piikkiin. Jokin raja pitäisi tyhmyydelläkin olla.

      • Njaah

        Vähän omakohtaista kokemusta ja lähipiiristäkin seuranneena miehenä voin todeta, että pohjalle sitä tippuu jos on koko elämänsä rakentanut yhteisen tulevaisuuden varaan. Elämältä viedään uskottomuuden kautta ikään kuin pohja pois. Ne jotka vähättelevät tilannetta eivät ehkä ole koskaan oikeasti rakastaneetkaan tai luottaneet täysin puolisoonsa? Kyllä minä ainakin haluan uskoa ja ajatella, että minä ja vaimoni olemme yhdessä ikuisesti, sekä että molemmilla on samanlaiset periaatteet ja arvomaailma. Jotenkin tuota yhteistä tulevaisuutta olisi vaikea rakentaa jos näin ei uskoisi.. Sitten noista ajatuksista: olen aika kiivas mies ja "sytyn" aika helposti... Voisin kuvitella, että olisin todella vihainen ja tämä kolmas osapuoli saisi tavalla tai toisella tuta nahoissansa mihin on nokkansa tunkenut...Mutta murhamies en ole. Kaikille niille jotka ovat oikeasti kriisissä:
        Pitäkää lapsista hyvää huolta!!Se vaimo tai ukko joka petti ei vaan ole teidän arvoinen, mutta lapset tarvitsevat teitä. Hakeutukaa ihmisten ilmoille. Jutelkaa kavereiden kanssa. Erossa voi olla kaikkien mahdollisten tunteiden jälkeen hyviäkin puolia.


      • Just, tyhmää

        Tuo on vain yksi traaginen tapaus. Sitä, vaikuttaako uskottomuus perhesurmissa ei ole tutkittu tieteellisesti. Joten ei kannata mainita tyhmyyttä, kun itse luo omasta yksittäismielipiteestään kaikkia asioita koskevan totuuden, ilman asiallista tietoa.


      • paskiaiset
        Just, tyhmää kirjoitti:

        Tuo on vain yksi traaginen tapaus. Sitä, vaikuttaako uskottomuus perhesurmissa ei ole tutkittu tieteellisesti. Joten ei kannata mainita tyhmyyttä, kun itse luo omasta yksittäismielipiteestään kaikkia asioita koskevan totuuden, ilman asiallista tietoa.

        Suoraan suomeksi sanottuna ettekö te kana-aivot ajattele lainkaan mitä paskaa jauhatte täällä. Ihan kuin perhesurmissa menehtyneiden omaisilla ei olisi riittävästi surua ja murhetta, te omiin pieniin murheisiinne ja omaan erinomaiseen itseenne käpertyneet oman navan tuijottajat syyllistätte uhrit vielä täälläkin.
        Teidän ainoa murheenne on se miten oma kumppaninne jakaa vehjettään jossain vieraissa. Menkää itseenne ja miettikää hiukan ennen kuin alatte avautumaan asioista joista teillä ei ole mitään tietoa.


      • Tabuja ei tarvita
        paskiaiset kirjoitti:

        Suoraan suomeksi sanottuna ettekö te kana-aivot ajattele lainkaan mitä paskaa jauhatte täällä. Ihan kuin perhesurmissa menehtyneiden omaisilla ei olisi riittävästi surua ja murhetta, te omiin pieniin murheisiinne ja omaan erinomaiseen itseenne käpertyneet oman navan tuijottajat syyllistätte uhrit vielä täälläkin.
        Teidän ainoa murheenne on se miten oma kumppaninne jakaa vehjettään jossain vieraissa. Menkää itseenne ja miettikää hiukan ennen kuin alatte avautumaan asioista joista teillä ei ole mitään tietoa.

        Jokainen ymmärtää perhesurman olevan raskas rikos, ei täällä kukaan syyllistä uhria. Myötätunto tuollaisen tragedian kokeneille ja uhreille on yksiselitteistä. Mutta siitä, miksi näitä tapahtuu, on hyvä avoimesti keskustella. Keskustelussa ei ole syytä piilottaa mitään asiaa tabuksi, ei uskottomuuttakaan. Vinkki:opettele kirjalliseen hyvän käytökseen.


      • ihme säätöä
        Tabuja ei tarvita kirjoitti:

        Jokainen ymmärtää perhesurman olevan raskas rikos, ei täällä kukaan syyllistä uhria. Myötätunto tuollaisen tragedian kokeneille ja uhreille on yksiselitteistä. Mutta siitä, miksi näitä tapahtuu, on hyvä avoimesti keskustella. Keskustelussa ei ole syytä piilottaa mitään asiaa tabuksi, ei uskottomuuttakaan. Vinkki:opettele kirjalliseen hyvän käytökseen.

        Tuota, tuliko mieleesi, että kyseinen henkilö saattaa olla osallinen (omainen tms) tällaiseen tragediaan?
        Minulle tuli ensimmäisenä tämä mieleen, sillä tuskin kukaan hiiltyy totaalisesti näin yleismaailmallisesta asiasta, jollei asiassa ole jotain josta loukkaantuu sydänjuuria myöten tai järkyttyy lukemistaan mielipiteistä.

        Oma näkemykseni on tämä:

        Ap ehdottaa, että näihin perhesurmiin saattaisi olla syynä uskottomuus ja jopa ymmärtää tappajaa jossainmäärin, sillä katsoo että uskottomuus on niin raju "rikos" puolisoa kohtaan että tappajan mielenterveys on järkkynyt tästä syystä

        Suurin osa myötäilee häntä ja on yhtä mieltä siitä että traumanhan uskottomuus aiheuttaa.

        Eikö tässä selvästi anneta ymmärtää, että tragedia tavallaan on uhrin oma vika sillä jos hän ei olisi ollut uskoton, puoliso ei olisi seonnut ja kaikki olisi hyvin?
        Vähän kuin sanotaan kolarista jossa kuskina rattijuoppo ja kyydissä olija kuolee, että oma vika, mitä meni rattijuopon kyytiin.

        Miltä tuntuisi jos oma läheisesi olisi uhrin asemassa, ja ihmiset pohtisivat että varmaan petti miestään, eihän se kunnon mies olisi muuten seonnut?
        Tietääkseni ei ole yhdessäkään näistä perhesurmista motiiviksi löydetty uskottomuutta. Taloudellisia vaikeuksia, harhaisuutta ja muita mielenterveysongelmia, parisuhteen muita ongelmia (avioero tulossa) jne kyllä on motiiveiksi "selvinnyt".

        Ymmärrän kyllä, että petetyt ihmiset haluavat aina ja aina keksiä uusia syitä miksi ei pidä pettää ja miksi pettäminen on tuhoisaa. Tuntuu pahalta vaan ajatella, että näinkin vakavista ja omaisille tuskaa, ja sen loppuelämän trauman aiheuttavista asioista puhutaan kovin kevyesti ja hiukan ohimennen kuitenkin osoitetaan syyttävällä sormella uhria.



        Ymmärrän kyllä, että on hyvä puhua asioista, mutta kun tätä asiaa veivataan täällä pelkästään mututuntumalta,


      • avoinuus
        ihme säätöä kirjoitti:

        Tuota, tuliko mieleesi, että kyseinen henkilö saattaa olla osallinen (omainen tms) tällaiseen tragediaan?
        Minulle tuli ensimmäisenä tämä mieleen, sillä tuskin kukaan hiiltyy totaalisesti näin yleismaailmallisesta asiasta, jollei asiassa ole jotain josta loukkaantuu sydänjuuria myöten tai järkyttyy lukemistaan mielipiteistä.

        Oma näkemykseni on tämä:

        Ap ehdottaa, että näihin perhesurmiin saattaisi olla syynä uskottomuus ja jopa ymmärtää tappajaa jossainmäärin, sillä katsoo että uskottomuus on niin raju "rikos" puolisoa kohtaan että tappajan mielenterveys on järkkynyt tästä syystä

        Suurin osa myötäilee häntä ja on yhtä mieltä siitä että traumanhan uskottomuus aiheuttaa.

        Eikö tässä selvästi anneta ymmärtää, että tragedia tavallaan on uhrin oma vika sillä jos hän ei olisi ollut uskoton, puoliso ei olisi seonnut ja kaikki olisi hyvin?
        Vähän kuin sanotaan kolarista jossa kuskina rattijuoppo ja kyydissä olija kuolee, että oma vika, mitä meni rattijuopon kyytiin.

        Miltä tuntuisi jos oma läheisesi olisi uhrin asemassa, ja ihmiset pohtisivat että varmaan petti miestään, eihän se kunnon mies olisi muuten seonnut?
        Tietääkseni ei ole yhdessäkään näistä perhesurmista motiiviksi löydetty uskottomuutta. Taloudellisia vaikeuksia, harhaisuutta ja muita mielenterveysongelmia, parisuhteen muita ongelmia (avioero tulossa) jne kyllä on motiiveiksi "selvinnyt".

        Ymmärrän kyllä, että petetyt ihmiset haluavat aina ja aina keksiä uusia syitä miksi ei pidä pettää ja miksi pettäminen on tuhoisaa. Tuntuu pahalta vaan ajatella, että näinkin vakavista ja omaisille tuskaa, ja sen loppuelämän trauman aiheuttavista asioista puhutaan kovin kevyesti ja hiukan ohimennen kuitenkin osoitetaan syyttävällä sormella uhria.



        Ymmärrän kyllä, että on hyvä puhua asioista, mutta kun tätä asiaa veivataan täällä pelkästään mututuntumalta,

        Rattijuopon kyytiin meno on kielletty, ei saa esim vakuutuskorvauksia, jos vammautuisi. Mutta se ei muuta rattijuopon rikosta.

        Mikään syy ei oikeuta väkivaltaan eikä tappamaan. Uhri on aina syytön, vaikka hän olisi tehnyt mitä tahansa. Silti, on olemassa syyt ja tapahtumaketju, miksi rikos tapahtui. Miksi näistä ei saa keskustella?

        Avoimu


    • näin se vain on

      Jos ihmsiet sitoutuisivat elämään Jumalan ohjeiden mukaan ja olisivat uskollisia niin suuri osa murhista, pahoinpitelyistä, aivioeroista ja lasten kärsimyksistä jäisi tapahtumatta.
      Aina on mielenterveydellisistä syistä johtuvia pahoja tekoja mutta moralittomuus ja jumalattomuus on suurin syy surmiin ja väkivaltaan.

    • Taas uusi tapaus

      Faktat:
      20v nainen muuttaa Kongosta Suomeen 2007 (miksi?) ja saa täällä lapsen 2010.
      42v mies eroaa suomalaisesta avioliitostaan 03/2013 ja avioituu kongolaisen kanssa samantien 04/2013.
      Mies on kunniallinen ja omistaa aseenkantoluvan, hänellä ei rikoksia taustallaan.
      Mies murhaa aseellaan itsensä ja kongolaisen naisen 08/2013.

      Ja mediassa vaan ihmettellään "miksi näitä selittämättömiä perhesurmia tapahtuu Suomessa koko ajan, näille ei oe olemassa mitään selittäviä tekijöitä."

      http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013090417447394_uu.shtml

    • Ja vielä...

      Tahdon myös tuoda keskusteluun sen, että Ulvilankin murhaan on ilmestynyt mukaan uusi anonyymi, yllätystodistaja", nainen, jolle uhri "avautui työpaikan kurssilla" kertoen naiselle että aikoo erota.

      http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013090517451464_uu.shtml

      Emme tiedä faktoja. Mutta palstaa lukeneet tietävät, että kakkonen on yleensä tietoinen miehen aikeista erota, vaikka miehen koko muu suku ja lähipiiri ei ole.

      • Yksi raivopää

        Samaa olen sanonut koko ajan. Mies tuli taas kerran työreissusta, joilla "kurssikavereita" on riittänyt. Jossain lehtijutussahan oli heti aluksi, että uhri oli "naisiinmenevä". Vaimo sai tenttauksen yhteydessä jälleen kerran raivarin, joka meni tällä kertaa liian pitkälle. Homma olisi ratkennut aikaa sitten, mutta kakkonen on joku naimisissa oleva nainen, joka ei kerro mitään, ettei paljastu omalle puolisolleen.
        Syytetty on taas niin narsisti tai psykopaatti, ettei kulisseja kaadeta, vaikka mikä olisi. Ennen vaikka vie asian hautaan, kuin myöntää tulleensa petetyksi.
        Olisi voinut saada jopa sympatiaa aikanaan, jos olisi kertonut heti motiivin.


      • Herättää ihmetystä
        Yksi raivopää kirjoitti:

        Samaa olen sanonut koko ajan. Mies tuli taas kerran työreissusta, joilla "kurssikavereita" on riittänyt. Jossain lehtijutussahan oli heti aluksi, että uhri oli "naisiinmenevä". Vaimo sai tenttauksen yhteydessä jälleen kerran raivarin, joka meni tällä kertaa liian pitkälle. Homma olisi ratkennut aikaa sitten, mutta kakkonen on joku naimisissa oleva nainen, joka ei kerro mitään, ettei paljastu omalle puolisolleen.
        Syytetty on taas niin narsisti tai psykopaatti, ettei kulisseja kaadeta, vaikka mikä olisi. Ennen vaikka vie asian hautaan, kuin myöntää tulleensa petetyksi.
        Olisi voinut saada jopa sympatiaa aikanaan, jos olisi kertonut heti motiivin.

        Pettäminen ja salasuhteet tuntuvat liittyvän useimmiten näihin perhesurmiin ja itsekin olen Ulvilan jutussa yhdistänyt näitä asioita.
        Auerhan on itse ykköstynyt kakkonen ja sehän on huonoin yhtälö, kun pettäminen paljastuu! Ja taas sama toistuu, pettäjä helpommin pettää uudestaan.

        Herättää todella ihmettelyä, että miksi tämä nainen astuu vasta nyt todistamaan?

        Tuoreessa perhesurmassa on myös epäilyttävät piirteensä! Reilusti vanhempi perheenisä siirtyy uuden naisen hoteisiin suoraan entisestä suhteesta ja menee avioon. Nainen asunut Suomessa kolme vuotta, joka on myös hänen tyttärensä ikä.

        Mikähän pettäjä-huiputtaja sattui tuonkin onnettoman miehen eteen. Kaiken selvittyä hän sekosi täydellisesti...


    • raharaharaha

      Pariskuntasurmia on melkein aina edeltänyt eroaikeet. Eroaikeet taas useimmiten johtuen ongelmista, joihin ei ole haettu apua. Alkoholiongelmat, mielenterveys, väkivaltaisuus, talousvaikeudet, riittämättömyys, tyytymättömtyys, liian suuret vaatimukset itseltä ja perheeltä, jaksamattomuus, loputon velkakierre, työttömyys, ihmissuhdeongelmat...

      Listaa voi jatkaa loputtomiin, ongelmattomat perheet ovat harvinaisia. Lähes kaikki luetellut ongelmat johtuvat rahasta. Vaikka olisi kuinka suuret tulot, jostain syystä eletään monen kertaisilla menoilla, josta kaikki ongelmat lopulta kumpuavat.



      Pettäminen ja mustasukkaisuus tulevat vasta kakkosena.

      Perheen hajoaminen ja kodin menetys tuntuvat yhtä lopullisilta kuin kuolema.

      • Logiikkaa mukaan

        raharaharaha hei. Uskottomuudestahan juuri seuraa ne eroaikeet. 30% avioeroista johtuu uskottomuudesta. Joten älä selitä uskottomuutta pois perhesurmien taustoist. Uskottomuus voi olla jopa se alkuongelma, johon kumpikaan ei ole hakenut apua. Petetyn on turha edes hakea apua, tai ainakaan oikeutta, hän ei saa, ei mistään, sillä uskottomuus poistettiin aviorikoksena, kokonaan olemasta

        Lisäksi, mm. kongo-suomitragediassa kukaan ei ole puhunut parin eroaikeista, parihan asui yhdessä, vastanaineina.


      • iygiygiy

        "Pariskuntasurmia on melkein aina edeltänyt eroaikeet. Eroaikeet taas useimmiten johtuen ongelmista, joihin ei ole haettu apua. Alkoholiongelmat, mielenterveys, väkivaltaisuus, talousvaikeudet, riittämättömyys, tyytymättömtyys, liian suuret vaatimukset itseltä ja perheeltä, jaksamattomuus, loputon velkakierre, työttömyys, ihmissuhdeongelmat...

        Pettäminen ja mustasukkaisuus tulevat vasta kakkosena. "

        Väärin. Eroaikeita edeltää useinmiten uskottomuus, silä avioerojen suurin syy on uskottomuus!


    • rahaeiratkaise

      En usko tuota.Rahallista apua voi saada aina.Sielun haavoja ei välttämättä saa terapiallakaan paikatuiksi.Väkivalta ja pettäminen tai varatun kanssa oleminen ovat kaikki halveksittavia tekoja.

    • on niitä kuule

      Aiheeton sairaalloinen mustasukkaisuus on miehillä olemassa, joillakin. Kävi nainen vieraissa tai ei. Suhde voi olla lopussa, mies ei vain halua tunnustaa. Mies roikkuu vaikka huomaa, ettei toinen rakasta suhteessa tukahduttavaa miestä. Tai sitten nainen on yrittänyt kaikkensa, mutta mies tekee pahaa.

      Lisäksi jos nainen pettää kerran, miehen pitäisi miettiä anteeksiantoa jos nainen muuttuu. Eikä itsekkäästi dramatisoida ja hysterisoida loputtomiin, narsistisesti. Jos nainen on pelinainen tai mies ei kiinnosta naista, on ero parempi... Myös apua saa kriisipuhelimesta ja monista paikoista. Mielenterveysongelmaisen miehen pitää hakea lääkärinapua.

      Jokaista sattuu kun jätetään. Jos mies ei ole kokenut siinä ja sekoaa, vain asiantunteva apu auttaa. Jos mies olisi normaali, kykenisi nainen keskustelemaan asiat läpi miehen kanssa tai rakentamaan uusia siltoja. Usein näin ei ole, miehen vuoksi ja miehen mt ongelmien vuoksi. Jos rakastumista ei ole ollut naisen puolelta, ei sitä tule. Tai jos se loppuu, sitä ei saa takaisin - ei kukaan jää väkisin siihen. Toinen ei omista toista. Joskus mies ei tunnu oikealta, ja nuori nainen ajautui suhteeseen aiemmin miehen suostuttelusta.

      On niitä monenlaisia miehiä, ehkä psykoosialttiita ahdistuksessa ja masennuksessa. Heidän pitäisi saada apua suhdeasioihinsa tehokkaasti puhelinnumerosta joka mainostaa, tai käymällä paikan päällä jossain.

      AL: Perhesurmaajia on neljää eri tyyppiä

      http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013090317442774_uu.shtml

      • ja siis

        "On niitä monenlaisia miehiä, ehkä psykoosialttiita ahdistuksessa ja masennuksessa."

        Varttihullu lienee vanhanaikainen mutta oikea sana.


      • Ei ihan sovi...

        Brittitutkimus ei vaikuta soveltuvan Suomen perhesurmiin. Siinä ei ole mukana naissurmaajia, joita on Suomessa. Suomen tapauksissa surmajamiehellä on usein jopa monikymmenvuotinen aseenkantolupa, joka tarkoittaa, että hänet tunnetaan kunniallisena ja nuhteettomana kansalaisena. Sillä lupa evättäisiin, jos haltijalla olisi epäilyttävää käytöshistoriaa. Nykyään, koulusurmien jälkeen, luvan menettää hyvin pienestä, jo siitä, että räyhää humalassa julkisesti, vaikka ase ei ole mukana.

        Tiedoksi, paljon useammin kuin aiheetonta esiiintyy aiheellista mustasukkaisuutta.


    • Mahtavaa...

      Haaskalinnut taas täällä ruumiita nokkimassa.

      • Mahtavaa?

        Pilkkaajat taas täällä avoimta keskustelua hiljentämässä.


    • Anonyymi

      Hyvää pohdintaa, mutta loogisessa päättelyssä on aukko.

      On todennäköistä, että taustalla on pettämistä, mutta sitä ei tietenkään voida uutisoida, jos näyttöä ei ole. Usein mustasukkaisuudesta voi kuitenkin olla näyttöä, jolloin se voidaan mainita, oli pettämistä tai ei.

      Toisekseen sairalloista mustasukkaisuutta on olemassa, ja pahimmillaan se on skitsofrenian kaltaista vainoharhaisuutta. vaikka pettämistä ei olisi, mustasukkaisen kumppanin omassa todellisuudessa sitä voi olla. Jos psyykkisiä hoitamattomia ongelmia on riittävissä määrin, on käytännössä traumojen kannalta merkityksetöntä, onko pettämistä todellisuudessa tapahtunut vai ei, jos mustasukkaisen henkilön omassa todellisuudessa sitä on. Näin pettämisestä saadut traumat voivat olla todellisuutta riippumatta pettämisen todenperäisyydestä, ja perhesurman taustalla voi olla traumoja ja mustasukkaisuutta ilman todellista pettämistä.

      Ja vielä erityisesti kommentoijille. Pettäminen on väärin, mutta se ei siirrä vastuuta perhesurmaajalta pettäjälle. Vika on aina perhesurmaajassa, kuten aloittajakin epäilemättä ymmärtää, koska tekstistä selvästi välittyy traumojenkin keskeltä kyky tilanteen objektiiviseen tarkasteluun ja itsereflektioon. Vaikka pystyttäisiin osoittamaan pettämisen yhteys perhesurmiin, surmat ovat surmaajan vastuulla, eivät pettäjän vastuulla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5749
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      495
      3636
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      169
      3453
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2674
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2459
    6. 275
      2100
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1543
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      107
      1462
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1409
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1190
    Aihe