Laihduttaminen ja oudot kuukautiset

tyttövain

Olen 19-vuotias tyttö, ja olen tämän vuoden aikana laihtunut kokonaisuudessaan noin 8 kg (ehkä kolmen - neljän kuukauden aikana, jos oikein muistan, mutta painoni on kuitenkin vuoden aikana heittelehtinyt suuntaan jos toiseen). Painoindeksini oli alun perin 19, ja alimmillaan ihan hiljattain noin 16,5 (tällä hetkellä n. 16,9-17 - tosin "painonnousu" voi olla vain nesteiden kertymistä kehoon kuukautisten takia, nestetasapainon heittelyä tms.).

Kuukautiseni ovat laihtumisen jälkeen muuttuneet oudoiksi. Ne ovat olleet aiemmin melko säännölliset jo jonkin aikaa (ehkä n. 6 kk:n ajan), mutta tällä hetkellä kuukautiseni ovat todella kummalliset; normaalia vuotoa kesti noin 5 päivää, jonka jälkeen vuoto lakkasi viiden päivän ajaksi ja sen jälkeen alkoi uudestaan.

Kuukautiskiertoni oli aluksi hyvin epäsäännöllinen (yläasteen ajan) ja vuodot tosi runsaita. Lukiokaikoina menkkani loppuivat kokonaan noin 4-5 kk:n ajaksi laihduttamisen vuoksi, ja palasivat myöhemmin takaisin epäsäännöllisinä painon noustua hieman. Nykyisin kuukautiseni ovat kuitenkin jo pitkään olleet ihan normaalit.

Voiko laihtuminen vaikuttaa kuukautiskiertoon niin, että se sekoaa näinkin pahasti? Olen kuullut, että tällaiset oireet voivat viitata raskauteen, mutta minun tapauksessani se ei ole mahdollista. Onko kenellekään muulle käynyt näin?

14

3012

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kklaih

      Minulla ne sekos kerran laihduttaessa niin, että tulivat kaksi kertaa kuussa. Itsestään ne sit ajan kanssa normalisoituivat.

      • tyttövain

        Ok. Tavallaan helpottavaa kuulla, etten ole ainoa. (: Ehkä odottelen kuukautisten normalisoitumista ja mikäli mitään muutosta tilanteeseen ei tapahdu, käyn varmuuden vuoksi terveyskeskuksessa/gynellä.

        Onkohan lievistä laihduttamiseen liittyvistä kuukautishäiriöistä mitään haittaa muuten? Kun aina puhutaan, että kuukautisten poisjääminen on vakava asia ja voi luonnollisesti johtaa osteoporoosiin. Mutta jos kuukautiset vielä tulevat, niin sehän on kai ihan okei, vaikka jotain pientä häikkää esimerkiksi satunnaisesti ilmenisikin (itse kuvittelisin tämän olevan vain jotain ohimenevää)?


    • Jos tilanne huolestuttaa, kannattaa käydä lääkärissä tahi terveyden hoitajalla. Käsittääkseni nopea laihtuminen kyllä voi helpostikkin sekoittaa kuukautisia. Suosittelisin maltillista laihduttamista, mikäli painoa todella tarvitsee pudottaa.

      • tyttövain

        Okei. Ajattelinkin käydä terveyskeskuksessa tai gynekologilla kuukautisteni takia, jos tilanne pitkittyy.

        Ja minunkin käsittääkseni erityisesti nopea tai runsas laihtuminen vaikuttaa kuukautiskiertoon aika usein - varsinkin, jos paino laskee alipainon puolelle. Painoa minulla ei ole ainakaan mittojeni puolesta tarve enempää pudottaa, BMI kun kuitenkin huitelee siellä jossain merkittävän alipainon puolella (tai tällä hetkellä varmaan merkittävän ja lievän alipainon rajalla).


    • kuukautiset takaisin

      Olet niin alipainoinen, että kuukautiset ovat sen takia poissa.
      Kuukautisten poisjääminen on vakava merkki sinun tapauksessasi.
      Mene lääkäriin.

      • tyttövain

        En puhunut kuukautisten poisjäämisestä, vain siitä, että kuukautiseni ovat muuttuneet oudoiksi. Ne ovat yhä edelleen säännölliset, ainoastaan viime kuukautiset olivat oudot niin kuin aiemmin jo selitinkin. Viimeisimmät kuukautiseni siis kestivät normaalisti 5 päivää, jota seurasi 5:n päivän tauko ja sen jälkeen menkat alkoivat uudestaan ja jatkuivat noin 4 päivän ajan.

        Menen lääkäriin, jos seuraavatkin kuukautiseni ovat oudot. Kuukautisten poisjäämisestä ei kuitenkaan nyt ole kyse, joten ei tästä pitäisi olla mitään haittaa (oletan). (:


      • Hanki apua
        tyttövain kirjoitti:

        En puhunut kuukautisten poisjäämisestä, vain siitä, että kuukautiseni ovat muuttuneet oudoiksi. Ne ovat yhä edelleen säännölliset, ainoastaan viime kuukautiset olivat oudot niin kuin aiemmin jo selitinkin. Viimeisimmät kuukautiseni siis kestivät normaalisti 5 päivää, jota seurasi 5:n päivän tauko ja sen jälkeen menkat alkoivat uudestaan ja jatkuivat noin 4 päivän ajan.

        Menen lääkäriin, jos seuraavatkin kuukautiseni ovat oudot. Kuukautisten poisjäämisestä ei kuitenkaan nyt ole kyse, joten ei tästä pitäisi olla mitään haittaa (oletan). (:

        Merkittävästä alipainosta on haittaa koko terveydellesi. Sinun on saatava apua painon lisäämiseksi.
        Todennäköisesti veriarvosi ovat huonot ja hormonitoimintasi heikkoa. Hormonit tarvitsevat rasvaa toimiakseen kunnolla.
        Sinulla on anoreksia.


      • tyttövain
        Hanki apua kirjoitti:

        Merkittävästä alipainosta on haittaa koko terveydellesi. Sinun on saatava apua painon lisäämiseksi.
        Todennäköisesti veriarvosi ovat huonot ja hormonitoimintasi heikkoa. Hormonit tarvitsevat rasvaa toimiakseen kunnolla.
        Sinulla on anoreksia.

        Okei. Itse asiassa olen käynyt verikokeissa ja EKG:ssä muiden fyysisten oireideni takia (huimauksen tunne), eikä missään ollut mitään vikaa. Ainoastaan valkosoluarvot ja tulehdusarvot aavistuksen yli(?) raja-arvojen, mutta jatkotoimenpiteisiin ei kuitenkaan ryhdytty, sillä arvot eivät olleet mitenkään hälyyttäväst pielessä. Huimaus saattoi johtua syömistäni lääkkeistä.

        En koe sairastavani anoreksiaa. Olen lähes koko elämäni ollut alipainoinen ja toisinaan pieniruokainen, ja usein unohdan syödä/syöminen on tärkeysjärjestyksessä viimeisenä. En harrasta pakonomaista tai liiallista liikuntaa, käytä laksatiiveja, oksentele tai laske kaloreita. Eli siis en täytä edes diagnostisia kriteerejä muun kuin painonlaskun ja painoindeksin osalta (mikä sekään ei ole huolestuttavan rajua, etenkin kun paino on nyt noussut n. 2 kg, enkä näytä riutuneelta). Normaalipainoisena pysytteleminen on vain aivan mahdoton tehtävä - pysyn normaaleissa mitoissa aina vain hetken, kunnes taas "aloitan terveelliset elämäntavat" tai muuta vastaavaa ja laihdun huomaamattani.


      • tyttövain
        tyttövain kirjoitti:

        Okei. Itse asiassa olen käynyt verikokeissa ja EKG:ssä muiden fyysisten oireideni takia (huimauksen tunne), eikä missään ollut mitään vikaa. Ainoastaan valkosoluarvot ja tulehdusarvot aavistuksen yli(?) raja-arvojen, mutta jatkotoimenpiteisiin ei kuitenkaan ryhdytty, sillä arvot eivät olleet mitenkään hälyyttäväst pielessä. Huimaus saattoi johtua syömistäni lääkkeistä.

        En koe sairastavani anoreksiaa. Olen lähes koko elämäni ollut alipainoinen ja toisinaan pieniruokainen, ja usein unohdan syödä/syöminen on tärkeysjärjestyksessä viimeisenä. En harrasta pakonomaista tai liiallista liikuntaa, käytä laksatiiveja, oksentele tai laske kaloreita. Eli siis en täytä edes diagnostisia kriteerejä muun kuin painonlaskun ja painoindeksin osalta (mikä sekään ei ole huolestuttavan rajua, etenkin kun paino on nyt noussut n. 2 kg, enkä näytä riutuneelta). Normaalipainoisena pysytteleminen on vain aivan mahdoton tehtävä - pysyn normaaleissa mitoissa aina vain hetken, kunnes taas "aloitan terveelliset elämäntavat" tai muuta vastaavaa ja laihdun huomaamattani.

        *hälyyttävästi


      • tyttövain
        tyttövain kirjoitti:

        *hälyyttävästi

        Pitäisikö hakeutua lääkäriin/gynelle oireideni takia jo nyt vai odottaa ja katsoa mitä tapahtuu? Onko tilanteeni muka oikeasti jollain lailla paha?

        Käsittääkseni kuukautisten poisjääminen on vakavaa osteoporoosiriskin takia, mutta kuukautiseni kuitenkin tulevat ihan joka kuukausi edelleen - joten ei tästä kuukautiskierron "sekoilusta" kai ole ainakaan välitöntä haittaa (nyt vain odottelen seuraavia menkkojani vähän paniikinomaisin tuntein.. toivottavasti ne ovat ihan normaalit ja alkavat ajallaan!).


      • tyttövain
        tyttövain kirjoitti:

        Pitäisikö hakeutua lääkäriin/gynelle oireideni takia jo nyt vai odottaa ja katsoa mitä tapahtuu? Onko tilanteeni muka oikeasti jollain lailla paha?

        Käsittääkseni kuukautisten poisjääminen on vakavaa osteoporoosiriskin takia, mutta kuukautiseni kuitenkin tulevat ihan joka kuukausi edelleen - joten ei tästä kuukautiskierron "sekoilusta" kai ole ainakaan välitöntä haittaa (nyt vain odottelen seuraavia menkkojani vähän paniikinomaisin tuntein.. toivottavasti ne ovat ihan normaalit ja alkavat ajallaan!).

        Onko ihan normaalia, että kierron pituus on noin 37 päivää (vaihtelee)? Eli siis periaatteessa yleisen määritelmän mukaan kuukautiseni ovat epäsäännölliset edelleen (normaali kierto n. 28-34 päivää). 37 päiväähän ei nyt radikaalisti eroa normaalista kuukautiskierrosta. Ennen kuitenkin kuukautiseni olivat (yläasteella ja lukiossa siis) todella epäsäännölliset - kierron pituus jotain 48-60 päivää.


      • ok tilanne
        tyttövain kirjoitti:

        Onko ihan normaalia, että kierron pituus on noin 37 päivää (vaihtelee)? Eli siis periaatteessa yleisen määritelmän mukaan kuukautiseni ovat epäsäännölliset edelleen (normaali kierto n. 28-34 päivää). 37 päiväähän ei nyt radikaalisti eroa normaalista kuukautiskierrosta. Ennen kuitenkin kuukautiseni olivat (yläasteella ja lukiossa siis) todella epäsäännölliset - kierron pituus jotain 48-60 päivää.

        Jos kuukautiset ovat säännöllisesti noin 37 päivää, tilanne on ihan hyvä.


    • tyttövain

      Tämä nyt menee aika naurettavaksi yksinpuheluksi, mutta kirjoitan vielä tämän viestin toivoen, että ehkä joku jossain vaiheessa vastaa. (:

      Kuukautiseni alkoivat nyt ja ne ovat monta päivää etuajassa (kierron pituus 20 päivää! :O).

      Mistä tämä mahdollisesti johtuu? Kenelläkään samaa ongelmaa? Luin, että keltarauhashormonin puute voi kuukautisten poisjäämisen lisäksi aiheuttaa tiheneviä kuukautisia. Olen nyt syönyt enemmän kuin ennen, joten ruokailutottumukseni eivät enää ole erityisen huonot (syön joka aterialla jotain) - tietenkin vaatii varmasti aikaa, että keho alkaa taas toimia niin kuin ennen.

    • hotchoko

      itelläni ei oo kokemuksia mutta oon kuullu että äkillinen laihtuminen voi laittaa menkat sekiaisn

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      273
      2730
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      209
      1753
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1465
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1221
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1166
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      236
      1081
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1012
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      943
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      72
      826
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      740
    Aihe