Puhuessaan Toivonlinnan seminaarin tilaisuudessa viikonloppuna Adv.kirkon johtaja Kalervo Aromäki oli todella huolissaan kirkon tulevaisuudesta ja kehoitti seurakuntalaisia pohtimaan menemistä ja uskaltautumista menemään srk:n ulkopuolelle tutustumaan ihmisiin ja verkostoitumaan muidenkin kuin ainoastaan adventistien kanssa. Lisäksi hän halusi esittää kysymyksiä, millä keinoilla Suomen Adventtikirkko ja sen tulevaisuus on enään pelastettavissa.
Omia ajatuksiani käydystä keskustelusta:
Onko tästä lahkosta tullut ankkalampi, johon ei tule uutta vettä (lue henkeä) ja jossa vanhaksi käynyttä ( pahaa henkeä) ei lasketa pois; eli alkaako lätäkkö haista liikaa jo omiin sieraimiinkin?!Omat tekemättömät ja/tai tehdyt työt eivät miellytä, eivät anna voimaa tai lisää hengellistä kasvua tai tyydytä enään janoamme?Heräteltiin ajatusta, onko unohdettu kokonaan " itsestä poispäin antamisen ja jakamisen ilo ja toimintamalli " ..?!
Tähän mennessä myös maallista omaisuutta on ollut, mutta sen omaisuuden ylläpitokustannukset ja hoitaminen alkaa tulla liian kalliiksi pysähtyneisyyden ja jäsenkadon edelleen vaikeuttaessa tilannetta. Toivonlinnan ja muiden kiinteistöjen kohtaloa ja olemassaolon järkevyyttä on pakko alkaa miettiä tosissaan. Kumpi on tärkeämpää sanoma vai rakennukset? Mitä tapahtuisi jos opettajat ja oppilaat menisivät ns. maallisiin kouluihimme ja siellä olisivat oman oppinsa mallinukekja ja haastaisivat oman hengellisyytensä ja julistamisensa oikeutuksen moniarvoisessa ja -uskonnollisessa kentässä nyky-Suomessa? Entä onko sanomassa jotain vikaa, kun se ei enään sytytä työntekijöitä eikä jäseniä? Onko ristiriidat vanhojen EGW:n kannatajien ja ns. Fordilaisten välillä liian suuri ja yhteensovittamaton?! Fordihan kannatti luterilaista armon ja pelastuksen tietä 1980-luvun väitöskirjansa jälkeen enemmän kuin vanhaa Ellenistä käsitystä, jossa pyhitys ja vanhurskaus haetaan enemmän omien tekojen kautta?! Siihen aikaan kun USA:ssa ja Australiassa tästä käytiin suurta keskustelua; Suomessa asia täysin vaiettiin ja sisar Margit Syringiä lukuunottamatta asiasta ei juuri puhuttu ja Margit melkein vaiennettiin. Siinä olisi ehkä ollut mahdollisuus, mutta luterilaisuus oli jo Fordin ajatusta niin lähellä ettei sitä ehkä haluttu tänne lanseerata tai myöntyä. muutoin W. Aittalan ristiretki olla enemmän kuin kansankirkko olisi vesittynyt? En tunne motiivejaan? Silti mentiin ekumeniaan mukaan vastoin Ellenin ajatuksia, vain taloudelliset hyötynäkökohdat motiivina, jotta saatiin kouluun veronmaksajien tukea ja jotta päästiin medioihin?! Käsittääkseni nämä kaikki sidonnaisuudet olivat E.G W:n kirjoituksia vastaan toimimista ?!
Eli myytiinkö "esikoisuus hernekeitosta"..?!
Tästä muutoksesta ei edes Harri Kuhalampi puhunut mitään käsitellessään Ellenin teoksia väitöskirjassaan; päinvastoin hän hieman mielestäni valheellisesti ja kevein perustein esitti Ellenin olevan "lähes luterilainen" ja asioista tietämätön väitöskirjan tarkastaja päästi läpi teoksen, jossa on paljon kritisoitavaa asioihin perehtyneellä. SDA otti toki kirjan vastaan mielellään maksaen kirjoittajalle, koska se oli markkinamielessä positiivisesti kirjoitettu?
Muutoin ehkä kirjoittajan huonon maineen vuoksi teosta ei ole juuri Suomessa käsitelty, mikä on toki sääli asiasisällön vuoksi.
Arvostettu entinen johtaja ja pastori Pekka Pohjoja toi hyvin selvästi esille, ettei hän usko etelä-amerikkalaisen mallin sopivan Suomeen, vaan kehoitti etsimään omaa suuntaa ja tapaa toimia kristittynä. Kalervo Aromäki pyysi kiinnittämään huomion konsulteilta saamiinsa vinkkeihin korostaa kahta adventistien perusominaisuutta LEPOA ja TERVEELLISIÄ ELÄMÄNTAPOJA ---> eikö EGW:kin niitä aina korostanut?! Niitäkin jo moni muu korostaa ja eri tavoin? Onko meillä enään siihen annattavaa?!
Vegetarismi ja monenlaiset lepoa korostavat lajit ja harrastukset ovat jo käytössä; kysymys ei ole siis helppo; millä erottua positiivisesti ja aidon uskottavasti omaksi hyödykseen !? Siitä kai loppupeleissä tässäkin "bisneksessä" , ja kirkon menestymisen edellytyksissä on kysymys?!
Pastori Armo Kuoppakangas suri hetken sitä, että joutui jäämään eläkkeelle päästäkseen Kaarinan kunnan valtuustoon ja sanoi oppineensa jo kampanjassa paljon; toivottavsti oppii lisää päästyään sinne 108 äänellä ja onnittelut siitä! Näin pastori otti haasteen vastaan "mennä leirin ulkopuolelle"...mene sinä perässä ja opi mitä on erilaisen lähimmäisen rakastaminen käytännössä!?
On hyvä rukoilla ja tukea johtoa sekä seurakuntaa uuden oikean suunnan löytämiseksi tai sitten tosiasioiden tunnustamiseksi, myytävä mitä myytävissä on ja tehdä hallittumpi kirkon konkurssi kuin jos se pakosta eteen tulee ...?!
Semmosta tällä kertaa....
Unionin johtaja pastori K.Aromäki; "Tämä ei voi jatkua näin!?"
37
555
Vastaukset
- Juha V Si
Jäi vielä sanomatta, että nykyään Kotkan seudulla asusteleva pastori Kai Arasola toi myös tavalleen tutun, rennon ja asiallisen puheen lisäksi lämpimän suhtautumisen myötätunnon uudistusta kaipaavien sielujen nälkään....oli myös todella raikasta kuulla rehellistä puhetta ja anaylyysiä monien entisten seminaarilaisten ja muiden srk:laisten ja ulkopuolistenkin suista. Ruoka ja huolenpito oli hyvää josko ei erinomaista!
Jotenkin se vaan tuo niin hyviä muistoja mieleen kaikesta ahdistuksestakin huolimatta tuo monelle rakas Toivonlinna....siksi kai siitä on niin vaikea monella luopua, vaikka järjen ääni ja realiteetit sanoisi muuta....?!
Kiitos vieraanvaraisuudesta ja toivon todella, että jos koulu loppuu tälle alueelle löytyisi innovatiivista ja kannattavaa toimintaa jatkossa. Koulun jatkumista en henkilökohtaisesti kannata monista eri syistä, minusta opettajat ja oppilaat olisivat " parempia kirjeitä haasteissa " omissa paikkakunnisaan ja omissa kouluissaan perheidensä ja seurakuntiensa tukena sekä luona! - Merili 1
Kiva lukea täällä harvinaisen asiallista ja fiksua analyysia sekä raporttia jostakin todellisesta elämästä ja tilaisuudesta.KIITOS!
Sisältöön otan kantaa paremmalla ajalla, mutta olen paljolti samaa mieltä näin alkuun. Kehittelen rakentavaa palautetta paremmalla ajalla, jos sopii :) ## Kalervo Aromäki oli todella huolissaan kirkon tulevaisuudesta ja kehoitti seurakuntalaisia pohtimaan menemistä ja uskaltautumista menemään srk:n ulkopuolelle tutustumaan ihmisiin ja verkostoitumaan muidenkin kuin ainoastaan adventistien kanssa. ##
Näinhän tulee jokaisessa kirkkokunnassa ja herätysliikkeessä menetellä. ja todella huolissa pitää sisäisest hengellisestä tilasta olla samalla kun ulkolähetystä tehdään. Kirkon tulevaisuus uuspakanallisessa Euroopassa on haasteellinen.
Senverran mitä tunnen K. Aromäkeä, siinä on esimerkillinen mies kirkonjohtajaksi.
Ei sen puoleen, kyllä yleensäkin kirkkokunnat ovat hyviä johtajia valinneet, yhteistyökykyisiä ja -hakuisia.
## Pastori Armo Kuoppakangas suri hetken sitä, että joutui jäämään eläkkeelle päästäkseen Kaarinan kunnan valtuustoon ja sanoi oppineensa jo kampanjassa paljon; toivottavasti oppii lisää päästyään sinne 108 äänellä ja onnittelut siitä! Näin pastori otti haasteen vastaan "mennä leirin ulkopuolelle"...mene sinä perässä ja opi mitä on erilaisen lähimmäisen rakastaminen käytännössä!?
On hyvä rukoilla ja tukea johtoa sekä seurakuntaa uuden oikean suunnan löytämiseksi ##
Noinhan asia on.
Kun adventtiliike on alun alkaenkin ollut yhteiskunnallisiin osaa ottava - mm. terveys ja hyvinvointi, sympatia-keräyskin - niin ilahduttavaa on, että ihan päättäjäporukoissakin yhteiskunnassa vastuuta kantamassa adventisteja on lisääntyvästi eikä vähentymään päin.- advari
Pakkohan joku oli saada sisään Kaarinan kunnanavaltuustoon, jotta joku edes puolustaisi Toivonlinnaa konkurssin partaalla. Rahaa! Rahaa! Toivonlinnalle lisää!
Taitaa tosin syvenevä lama pistävän rahahanoja kunnilta jo muutenkin kiinni. joten Toivonlinnankaan tilenna ei ole paranemaan päin, päinvastoin. - teot
advari kirjoitti:
Pakkohan joku oli saada sisään Kaarinan kunnanavaltuustoon, jotta joku edes puolustaisi Toivonlinnaa konkurssin partaalla. Rahaa! Rahaa! Toivonlinnalle lisää!
Taitaa tosin syvenevä lama pistävän rahahanoja kunnilta jo muutenkin kiinni. joten Toivonlinnankaan tilenna ei ole paranemaan päin, päinvastoin.Olisiko Toivoninnan kohdalla parasta: " Myykää mitä teillä on,ja hankkikaa kulumattomat kukkarot"??
Menikö Toivonlinnassa pieleen tämä: " Me olemme ansiottomia palvelijoita, olemme tehneet vain sen, minkä olimme velvolliset tekemään" Luukas 17 luku
Kiteytettynä totuus on, " " Te teitte sitä, mitä ei ollut käsketty tehdä"... ja nyt Toivonlinna joutuu hyljätyksi.. mutta kun se lakaistaan tyhjäksi, niin tilalle tulee enemmän niitä, jotka eivät olleet velvolliset tekemään sitä smaa , mitä Toivonlinnan asukkaitten oli velvollisuus tehdä. t B - Anonyymi
Adventtikirkkohan on jo vuosikymmeniä tutustunut muihin ihmisiin ja seurakuntiin, ja ottanut heidän uskontunnustukset omikseen. Sapatti ei riittänyt juutalaisillekkaan `` Ei meillä ole (enää) kuningasta), vie Pilatus hänet pois, meillä on kolminaisuus. Pena
- mikä on oikeata
Oikeinhan Aromäki puhuu .." uloskutsuttu" Onhan kirjoitettu: " Lähtekää siitä ulos te minun kansani..."
Ja verkostoitukaa muidenkin kuin ei adventistien kanssa. Kalervo tarkoittaa: " Heitä verkot veneen oikealle puolelle, niin saatte kalaa"
Adventisti ovat siis hankkineet pyhitystä omien tekojen kautta, vähän niinkuin katolinen kirkko,.. sielläkinhän on jumalana ihminen, jonka sydämessä ja seinillä on monta vierasta jumalaa.
Mitäpä me teemme kun Isäntä ottaa meiltä pois huoneenhallituksen? Kaivaa ( Jumalan sanaa) emme jaksa, ja kerjuuta häpeämme?
Jumalahan on rikas mies, jolla oli huoneenhaltija, mutta Jumalalle kanneltiin että huoneen haltija hävitti hänen omaisuuttaan"....Ja Aromäki ehdottaa että verkostoitukaa maailman kanssa.
Tarkoittaako hän lähetystyön lisäämistä, että söisimme ja joisimme syntisten kanssa kuten Jeesuskin muinoin, ja ottaisimme heitä vastaan!
Mutta ei tästä toiminnasta rahaa tule, sillä kadonnut syntinenhän on tuhlannut kaiken omaisuutensa. Tarkoittiko Aromaki , että: " Köyhät teillä on aina keskuudessanne" mutta Rikasta Miestä ei ole aina?
"Iloitkaa minun kanssani, sillä minä löysin lampaani, joka oli kadonnut" Milläs ostat iloa, (ruokaa ja juomaa) kun kadonnut oli menettänyut kaiken omaisuutensa ja rikas mies perui huoneenhaltijansa toimen?
Hmm.. nyt siis pitäisi menetellä ovelasti... ei mennäkään maailmaan, vaan mennään Rikkaan Miehen velallisten tykö... ja kysytään " Paljonko sinä olet velkaa minun Herralleni"?
Tällaisen neuvon minä annan Aromäen neuvon sijaan! :) - Paatumuksen tulos
Myöhäistä!
Adventtikirkon harrastama politiikka on johtanut Adventtikirkon Suomessa siihen vaikeaan tilanteeseen, missä se nyt kiemurtelee. Syyt on yleensä epäonnistumisista vieritetty aina muiden niskaan, mutta kohta ei ole muita kuin kirkkokunnan päättäjät, joiden niskaan syyt voi sälyttää.
Onneksi niin, koska silloin kohde on viimein oikea.
Paljonkohan adventtikirkon omaisuutta on kupattu niiden taskuihin, jotka ovat istuneet "rahakirstun" läheisyydessä? Jokainen voi vain arvata ja kauhistella.- Pidä mitä on
Jahaa, siis " Paatumuksen tulos" todisti puolestani että Rikkaalla Miehellä ollut huoneenhaltija hävitti tämän omaisuutta!
Ja Rikas mies kutsui hänet eteensä ja sanoi hänelle: " Mitä minä kuulenkaan sinusta? Tee tili huoneenhallituksestasi"
" Te olette tehneet minun Isäni huoneestaa ryövärien luolan"..Paatumuksen tulos, oli samaa mieltä siis kuin minäkin!
Eli kyseesä oli väärähuoneenhaltija! Mistä löytäisimme oikean huoneenhaltijan?
Sellaisen, joka on vähässä uskollinen, olisi myös paljossakin uskollinen.. ei sellaista joka on vähässä väärä ja lopulta paljossakin väärä!
Jumala on suuri.. ja vääriä jumalia on suuresti...Pyhä Henki antoi teille Jeesuksen omasta,..ja jos te ette ole uskollisia siinä, mikä on toisen omaa, kuka teille antaa sitä, mikä teidän omaanne on??
Epäjumalankuvat eivät ole Jeesuksen omaisuutta...Jeesuksen omaa on se, joka syntinsä tunnustaa ja hylkää, niin hänen omansa on kerran Uusi Jerusalem ja elämänpuu. t. B - ....
Paatumuksen tulos
Adventikirkko on lähtenyt seuraamaan maalista maailmaa ja nostaneet "naispapittaret" areenalle, koska maaliset ihmiset olivat sitä suureen ääneen kuuluttamassa. Ääni kuului, jos emme saa naispappeja me eroamme kirkosta. Adventtikirkko halusi olla edelläkävijä tässä sivistyksessä tai perässä hiihtäjä seuraten miten isokirkko tekee. Kai he arvelivat, että jäsenmäärä tästä nousee rymisten. Toisin kävi osa seurakuntalaisista siirtyi syjään. Naispappien liike lähti maalisesta maailmasta. Henkilöistä, jotka saattoivat käydä kenties jouluna kirkossa ja joskus hautajaisissa ja häissä. He halusivat tasa-arvoa. Eivät he tunteneet kirjoituksia. Raamatun tuntemus oli siinä mitä mitä kenties rippikoulussa oli jäänyt mieleen. - Hyvää sapattia
Olen saanut junalipun hinnan kuittia vastaan. Siinä ovat minun saamiseni, kun kokouksissa istun ja kirstua vartioin. En ole koskaan palkkioita pyytänyt, aika on omaani.
Vaikeat ajat ovat käsillä, mutta luottamus Jumalan johtoon on vahva. Hän se on, joka työnsä loppuun saattaa. Kehen me turvaisimme, ellemme häneen? Ihmiseenkö, joka on vain henkäys sieraimissaan, ja kun tuuli käy hänen ylitseen, ei häntä enää ole, eikä hänen asuinpaikkansa häntä enää tunne.
Kiitos Jumalalle sapatin levosta, johon olemme taas saaneet laskeutua.
- sivustaseuraaja.
Tässä aloittaja tuo esiin, että ongelma koskee vain adventtikirkkoa ja tekemisen mittaa, ts. työnkuva on väärä sekä toiminta tapa huono.
Jaahas, näin ulkopuolisena herätyskokoukset, siitä on kirkossa oma pulansa, lisäystä haetaan seurakuntiin kirjeellisen raamattuosion, vai mikä se oli, sen kautta.
Toiminta tapa, tässä evankelioimisessa on varmaankin ollut niukanlaista, on vain ruokittu seurakuntaa, jos saan tulkita myös linjauksia.
Pastorien koulutus, ilmeisesti teillä ei panosta herätyskokouksien runsauteen.
Sitä ei niin tapahdu.
Mutta katsoisin ennemmin siihen, että työ ei missään tule kirkkojen sisältä, tällä lihan käsivarrella. Vaikka kuinka on pidetty suuriakin kokoussarjoja, jonkun suuren herätysliikkeen nimissä, niin tässä ajassa lisäykset jäsenmäärään, eli heränneisiin ei ole niin suurta, kuin olettaisi.
Suuressakin seurakunnassa ulkopuolisen liittyminen on pientä ajan hengen tapaan. Perheiden sisältä kasvaa seurakunta ja kastetaan jäseniksi.
Kun viittasin työn ulkopuolelta tulemiseen, nostan katseen ylös. Työ on Jumalan ja tulos on Jumalan.
Meillä voi olla paljon sanoja ja moitettakin, mutta jos tämä aika on se, että Jumala kansan kovuuden takia, ei anna herätystä.
Mitä siihen puhumme sitten? Kuinka sitten me ojennellaan toinen toisiamme ja syyllistellään pastoreita, kirkkoja, ym.
Työhän on aina Pyhän Hengen työtä. Jumalan työtä ja varmasti on aikojakin, että eletään kuivaa aikaa, noukitaan yksi sieltä toinen täältä, mutta se ei ole ihmisen vikaisuutta.
Mitä me otamme, ellei Jumala tarkoituksella anna?
Jos tällaiset naurajat ilkkuu Jumalan kasvoja vasten, niin ei Herra anna.
Olkoon jumalaton. Se on valinta ja ajassamme nuorten ja keski-ikäisten elämä jatkuu tietokoneiden, virtuaalimaailman ja mäyräkoiran kanssa.
Siellä ne keski-ikäisetkin elävät, mutta vain he, joita tuo elämä ei kiinnosta, sen tyhjyyden ja kuivuuden takia, etsii vaihtoehtoja.
Mitäpä mieltä Juha, V S ... olet?
Voiko ottaa, jos ei anneta, ei sinne siellä, tahi tänne täällä?
Huolen ymmärrän, se on sydämellä aina, mutta käännynkin ylöspäin, en vaakatasoon piiskan kanssa.
toisaalta, tällaiset areenat, joissa aiheesta kirjoitellaan nyt, niin ketä tässä kiinni haetaan?
Teillä ei mummot varmaan paljonkaan lue näitä "suomi24" areenoita, he varmaankin rukoilevat.
Näitä lukee pilkkaajat ja huorintekijät, eli maailman herran kanssa yhtyvät portot.
Sinnekö pitää helmet heittä tallattavaksi?
Jos tällaista kylvämistä on sikalaumalle, niin hieman tarkastelisin oman sydämen tilaa, onko areena keskusteluissa tämä, vai jokin muu?- Juha V Sil
En koe heittäväni helmiä sioille, jos hieman aihetta käsittelen. Toisaalta useissa kohdin varsin mielekkäästikin pohdit asiayhteyttä. Moninaiset ovat tiet Herran luokse ja sieltä poispäin...monenlaiset tiet ovat Herrallakin?!
Olen hieman Paavalilainen ajatellessani, että ei ole niin väliä miten julistetaan kunhan julistetaan ja eletään sen mukaan "elävinä kirjeinä"...se kai herättä kuulijoissakin luottamusta jos homma on aitoa ja sen aistii..?!
Kiitos kommenteistanne.
- missä huuto morsiame
Minäkin tarkastelin tänä aamuna oman sydämeni tilaa.. tyttäreni meni naimisiin ja kirjoitin eräälläe häävieraista: " Se, joka vaimon löysi, se onnen löysi".. ja takoin: " Minun vaimoni eräs adventisti veli löysi, ja kuoleman löysi samalla" kts 1 Moos 20: 3
" Mutta Jumala tuli Abimelekin tykö yöllä unessa ja sanoi hänelle: " Katso sinun on kuoltava sen vaimon tähden, jonka olet ottanut, sillä hän on toisen miehen aviovaimo"
Ja vaikka Adventtikirkko tämän päivällä, hereillä ollessa luki ja näki, että adventisti mies, pitää minun vaimonani ja makaa häntä, niin ei tämä julki jumalaton seurakunta tehnyt mitään estääkseen ettei tämä kajoaisi häneen!
Toisten otsaan on kirjoitettu pedon merkki, mutta Jumalan vaimon otsaan, josta tuli portto, Babylon oli kirjoitettu nimi: " Salaisuus" Suuri Babylon maan porttojen ja kauhistusten äiti"... eli Jumalan äiti!.. Ja vaikka enkeli kertoi Johannekselle: " Minä sanon sinulle tuon vaimon salaisuuden ja tuon pedon salaisuuden, joka häntä kantaa.
Mikä on Jumalan srk eli vaimon salaisuus... se on sama, kuin vaimollani.. " hänellä on toinen mies, jonka nimi on peto"
Jumala niminen mies sanoo: " Älä himoitse lähimmäisesi aviopuolisoa, äläkä mitään mikä on hänen omaansa"..Sinne meni muutakin minun omaani!
Babylon ei ole peto, sillä se ei voi kantaa itse itseään selässään... Mutta kuten tässä on todistettu Jumalan vaimon kohtalo on jo sinetöity, sillä sinulle on annettu aikaa parannuksen tekoon.
Anna toisen puolisot poids, ja irrota synnin ikeen nuorat, ja päästä niiden puolisot vapaaksi jotka sorratte, pitämällä totuutta vääryyden vallassa.. ja pitämällä muita jumalia Beetelissä, Herran huoneessa.. sillä sapattisin kirkossa istuvat päät, ovat Pyhän Hengen temppeli.. jotka te saastutitte, sinä portto!
Mutta kas, etkös sano: " Minä istun kuningattarena, en ole leski ( Eli Jeesus elää kanssani).. enkä ole surua näkevä! Ilm 18: 7..
Mutta se suru tulee.. sillä väkevä enkeli heittää sinut, " kuin suuren myllynkiven" ( jauhoit ennen viljaa jauhoksi, tutkimalla Jumalan sanaa) .. mutta et enää.. viskot orjantappuroita ja ohdakkeita Jumalan seurakunnan pariin.. niinpä, itse opetat: " Meri tarkoittaa kansoja ja kansanjoukkoja"... sinnepä sinut takaisin heitetään.. yhdessä kansojen kukistajan kanssa, eikä sinua enää löydetä!!
Miksi ei löydetä, jos Jumala on kaikkinäkevä?
Siksi, " jos jumalaton saa armon, niin oikeuden maassakin hän tekee vääryyttä eikä opi vanhurskautta"... siksi sinua ei enää löydetä!!
Kerran Jumalan Pyhä Henki sinut löysi, ja otti Jeesuksen omasta ja antoi sinulle"...mutta nytpä sinun kauppiaasi ovat maan mahtavia" Ilm 18: 23... Eduskunta ensimmäinen, viranomaiset toiset.. niiden edessä painat sinä luopio tytär pääsi, mutta sitä Jumalaa, jonka kädessä on sinun henkesi, sinä et ole kunnioittanut" Fakta on tämä terv. hän, josta ette pidä Ongelma näissä erilaisissa humpuukilahkoissa on se, että niihin kuuluvia jäseniä on ensin vuosikymmeniä peloteltu niillä muilla, jotka eivät tähän kyseiseen organisaatioon kuulu, eli he ovat niitä Pedon vallassa olevia yms sapatinrikkojia.
Heidän kanssa ei saa mennä naimisiin tai teini ei saa edes seurustella vääräuskoisen kanssa, niin miten ihmeessä sitä sitten kykenee niiden kanssa järkevään suhteeseen myöhemminkään, kun ne on niin helvetin pahoja ihmisiä.
Sitten kun tätä jatkuu riittävän pitkään, alkaa evoluuution mukainen sisäsiittoisuus niin ajatuksissa kuin muutenkin kostautua koko järjestöön.
Jos koko jäsenistö pidetään piikkilanka-aidan sisällä omissa oloissaan, eipä siinä hyvin käy, mutta jos jäsenistö pääsee tutustumaan niihin Pedon vallassa oleviin ja he huomaavat heidän olevan aivan tavallisia ihmisiä, tavallisine huolineen ja murheineen, niin se taas syö sitä kognitiivista dissonanssia, joka pitää näitä lahkoja kasassa.
Eli psykologisesti on pakko pitää vastakkainasettelua hengissä, sillä ei sille omalle lahkolle muuten oikein oikeutusta löydy, mutta siellä omassa karsinassa pelkästään piehtarointi on myös myrkkyä.
Teet niin tai näin, niin aina käy huonosti. Ei ole helppoa olla amerikkalaisen uususkonnon jäsen.- Anonyymi
Hyvin tulkittu!
- tyhmyys on vaimo
Busmannilla ei aivotoiminta juokse..." Jeesus tuli etsimään syntisiä, kansojen merestä, heittämään sinne verkko, ja sieltä saatiin ennen erilaisia kaloja... ja niin " Minun huoneessani on ravintoa"
Eihän ne kalat oleett samanrotuisia kaloja, ja saman naaraan ja saman uroksen siittämi kaloja... vaan " erilaisia kaloja"
" Älä lähde kantamaan iestä yhdessä uskottoman kanssa" Tarkoittaa sitä että eivät ne kalat , joita apostolit pyysivät verkoillaan, olleet kaloja joita ei saa käyttää hyväksi!
Jeesushan kysyi : " Lapset onko teillä mitään syötävää"? No, oli, maailmasta pyydettyjä erilaisia kaloja, joidenkin nimi oli bushmanneja... joten kuinka seurakunta olisi sisäsiittoinen, jos sen sisällä on merestä pyydettyjä erilaisia kaloja! Monenlaisia kaloja! Oli ennen mistä valita puolisoja... nyt kun ei enää ole, niin varastetaan, valhetellaan ja rikotaan aviot, ja verityö verityötä , abortti klinikoilla seuraa" terv. B Täytyy taas kerran korjata esitettyjä väitteitä.
Ford kannattaa kalvinistista forenssista vanhurskautusta, jonka kaikkiin piirteisiin Adventtikirkko ei yhdy.
Ellen White on selkeästi lähempänä Lutheria kuin Ford. White ei opettanut mitään vanhurskautusta teoilla. Se on puppua. Suosittelen lukemaan hänen tekstinsä huolellisemmin.- advexä
Innostuin näiden keskustelujen vaikuttamana lueskelemaan netissä olevaa Kuhalammen väitöskirjaa. Sehän oli mielenkiintoista luettavaa!
Olin aikaisemmin olettanut, että adventistit pitävät E.G.Whiten kirjoituksia suorana vastaanotettuna jumalan saneluna.
Mikäli yhtään oikein tulkitsin Kuhalammen väitöskirjan tekstiä joudun kumoamaan käsitykseni virheellisenä. E.G.Whiten kirjoitusten takana on henkilö, jolla on oma näkemys ja käsitys hengellisyydestä, kristillisyydestä, jne. Whitella myös oma uskonnollinen taustansa, jonka kautta näkemyksiä saattaa suodattu hänen tulkintoihinsa eli jonka läpi asioita katselee. - Juha V ..
Timo Flinkille;Kiitos kommentista. Mielestäni EGW:n tekstit ovat hyvin ristiriitaisia ja niitä on käännetty ja väännetty aina tarpeen mukaan eri suuntiin. Vanhat käsikirjoitukset puoltavat hänen käsityksiään milleriläisen opin mukaan omavanhurskauden kautta saatavaan pelastukseen enemmän kuin mistä Luther puhuu uskon ja armon vanhurskaudesta. Vielä 1980-luvullakin Toivonlinnassa opetettiin vanhaan tyyliin. Vasta Ekumeniaan mentyä 1980-luvun lopussa luterilaisuus alkoi muokata adventismia oikeaan Raamatulliseen suuntaan.
Ford hyökkäsi pääasiassa väitöskirjassaan EGW:n harhaopillista "Shut door" oppia vastaan sekä meidän tuntemaa Pyhäkköoppia vastaan, joka on ilmeisen ristiriidassa Lutherin käsitysten kanssa. Jospa pastori Flink tutustuisi hieman paremmin lahkonsa historiaan?! Juha V .. kirjoitti:
Timo Flinkille;Kiitos kommentista. Mielestäni EGW:n tekstit ovat hyvin ristiriitaisia ja niitä on käännetty ja väännetty aina tarpeen mukaan eri suuntiin. Vanhat käsikirjoitukset puoltavat hänen käsityksiään milleriläisen opin mukaan omavanhurskauden kautta saatavaan pelastukseen enemmän kuin mistä Luther puhuu uskon ja armon vanhurskaudesta. Vielä 1980-luvullakin Toivonlinnassa opetettiin vanhaan tyyliin. Vasta Ekumeniaan mentyä 1980-luvun lopussa luterilaisuus alkoi muokata adventismia oikeaan Raamatulliseen suuntaan.
Ford hyökkäsi pääasiassa väitöskirjassaan EGW:n harhaopillista "Shut door" oppia vastaan sekä meidän tuntemaa Pyhäkköoppia vastaan, joka on ilmeisen ristiriidassa Lutherin käsitysten kanssa. Jospa pastori Flink tutustuisi hieman paremmin lahkonsa historiaan?!(kieliasua korjattu)
Käännöksiin ja niiden virheisiin en ota kantaa, mutta jos luet Ellen Whiten kommentit englanninkielisistä alkuteksteistä ja otat huomioon niiden historiallisen kontekstin, niin varhaiset tekstit heijastelevat Englannin uskonpuhdistajan Wesleyn näkemyksiä (ja niitä muokaten/korjaten), koska puheenaiheena oli enemmän pyhityselämä kuin vanhurskautus. Kun sitten kyse on varsinaisesta vanhurskautuksesta, josta White kirjoittaa enemmän vasta myöhemmin, erityisesti vuoden 1888 Minneapoliksen yleiskokouksen jälkeen, hän on lähellä Lutheria.
Harri Kuhalammen väitöskirja ei ole ainoa, joka on tullut samaan lopputulokseen. Etelä-Afrikassa Eric Clause Webster kirjoitti aikoinaan väitöskirjan Stellenboschin yliopistossa usean merkittävän adventistivaikuttajan kristologiasta, mm. Whiten, ja päätyi selkeästi esittämään, että kristologian kannalta katsottuna Whiten vanhurskautuskäsitys on luterilainen. Myöhemmin tanskalainen Gunnar Pedersen kirjoitti väitöskirjan Ellen Whiten pelastusopillisista näkemyksistä ja päätyy samaan lopputulokseen: White on lähellä Lutheria.
Olen lukenut Fordin väitöskirjan ja selannut läpi hänen lähes tuhatsivuisen opuksensa pyhäkköoppia vastaan. En vakuuttunut kummastakaan. Kuten tiedät, White uskoi nuorena suljetun oven teoriaan muiden adventistien tavoin, kunnes Raamatun tutkiminen johti heidät näkemään asian toisin. Raamatussa on suljetun oven oppi, mutta ei sellaista, johon varhaiset adventistit alkuaan uskoivat. Tämän asian he korjasivat vuoteen 1851 mennessä.
Pyhäkköoppi ei ole ristiriidassa Lutherin vanhurskautuskäsityksen kanssa, koska pyhäkköoppi perustuu kyseiseen käsitykseen. Ero on siinä, että luterilaisessa ja kalvinistisessa käsityksessä ns. lopullinen vanhurskautus tapahtuu samalla hetkellä kuin alkuperäinen vanhurskautus. Uskoontulo ja viimeinen tuomio ovat käytännössä heille sama asia. Adventistisessa teologiassa (Raamatussa!) lopullinen vanhurskautus on osa viimeistä tuomiota, joka tapahtuu ihmisen elämän jälkeen (paitsi jos olet niitä, jotka ovat elossa, kun Jeesus tulee takaisin) eikä elämän aikana. Tässä kohtaa olemme samaa mieltä katolisen ja ortodoksisen kirkon kanssa tuosta ajankohdasta, mutta emme niistä perusteista, joilla ihminen lopullisesti julistetaan vanhurskaaksi. Meille se on Lutheria seuraten uskosta (Room. 4!), ei teoista. Teot vain todistavat aidosta uskosta (Jaak. 2!)
Selvennykseksi niille, jotka putosivat matkasta, vanhurskautus menee näin:
1) vanhurskauttaminen = luettu vanhurskaus
syntien anteeksi lakiopillinen julistaminen, Pyhän Hengen osallisuus (yksin armosta uskon kautta).
2) pyhittäminen = annettu vanhurskaus
uskossa eletty elämä, jossa Pyhä Henki muuttaa ihmisen luonteen (uskon suhde Jeesukseen). Usko näkyy uskontekoina.
3) lopullinen vanhurskautus
viimeisellä tuomiolle julistettu vapauttava oikeuspäätös, joka perustuu alkuperäiseen vanhurskauttamiseen (Jeesuksen ristinkuolema).
Tuossa olikin sitten pyhäkköoppi pähkinänkuoressa.TimoFlink kirjoitti:
(kieliasua korjattu)
Käännöksiin ja niiden virheisiin en ota kantaa, mutta jos luet Ellen Whiten kommentit englanninkielisistä alkuteksteistä ja otat huomioon niiden historiallisen kontekstin, niin varhaiset tekstit heijastelevat Englannin uskonpuhdistajan Wesleyn näkemyksiä (ja niitä muokaten/korjaten), koska puheenaiheena oli enemmän pyhityselämä kuin vanhurskautus. Kun sitten kyse on varsinaisesta vanhurskautuksesta, josta White kirjoittaa enemmän vasta myöhemmin, erityisesti vuoden 1888 Minneapoliksen yleiskokouksen jälkeen, hän on lähellä Lutheria.
Harri Kuhalammen väitöskirja ei ole ainoa, joka on tullut samaan lopputulokseen. Etelä-Afrikassa Eric Clause Webster kirjoitti aikoinaan väitöskirjan Stellenboschin yliopistossa usean merkittävän adventistivaikuttajan kristologiasta, mm. Whiten, ja päätyi selkeästi esittämään, että kristologian kannalta katsottuna Whiten vanhurskautuskäsitys on luterilainen. Myöhemmin tanskalainen Gunnar Pedersen kirjoitti väitöskirjan Ellen Whiten pelastusopillisista näkemyksistä ja päätyy samaan lopputulokseen: White on lähellä Lutheria.
Olen lukenut Fordin väitöskirjan ja selannut läpi hänen lähes tuhatsivuisen opuksensa pyhäkköoppia vastaan. En vakuuttunut kummastakaan. Kuten tiedät, White uskoi nuorena suljetun oven teoriaan muiden adventistien tavoin, kunnes Raamatun tutkiminen johti heidät näkemään asian toisin. Raamatussa on suljetun oven oppi, mutta ei sellaista, johon varhaiset adventistit alkuaan uskoivat. Tämän asian he korjasivat vuoteen 1851 mennessä.
Pyhäkköoppi ei ole ristiriidassa Lutherin vanhurskautuskäsityksen kanssa, koska pyhäkköoppi perustuu kyseiseen käsitykseen. Ero on siinä, että luterilaisessa ja kalvinistisessa käsityksessä ns. lopullinen vanhurskautus tapahtuu samalla hetkellä kuin alkuperäinen vanhurskautus. Uskoontulo ja viimeinen tuomio ovat käytännössä heille sama asia. Adventistisessa teologiassa (Raamatussa!) lopullinen vanhurskautus on osa viimeistä tuomiota, joka tapahtuu ihmisen elämän jälkeen (paitsi jos olet niitä, jotka ovat elossa, kun Jeesus tulee takaisin) eikä elämän aikana. Tässä kohtaa olemme samaa mieltä katolisen ja ortodoksisen kirkon kanssa tuosta ajankohdasta, mutta emme niistä perusteista, joilla ihminen lopullisesti julistetaan vanhurskaaksi. Meille se on Lutheria seuraten uskosta (Room. 4!), ei teoista. Teot vain todistavat aidosta uskosta (Jaak. 2!)
Selvennykseksi niille, jotka putosivat matkasta, vanhurskautus menee näin:
1) vanhurskauttaminen = luettu vanhurskaus
syntien anteeksi lakiopillinen julistaminen, Pyhän Hengen osallisuus (yksin armosta uskon kautta).
2) pyhittäminen = annettu vanhurskaus
uskossa eletty elämä, jossa Pyhä Henki muuttaa ihmisen luonteen (uskon suhde Jeesukseen). Usko näkyy uskontekoina.
3) lopullinen vanhurskautus
viimeisellä tuomiolle julistettu vapauttava oikeuspäätös, joka perustuu alkuperäiseen vanhurskauttamiseen (Jeesuksen ristinkuolema).
Tuossa olikin sitten pyhäkköoppi pähkinänkuoressa.no voi voi, jäi korjaamatta vielä yksi:
siis "lakiopillinen syntien julistaminen anteeksi" :)- oikeinajattelija
TimoFlink kirjoitti:
no voi voi, jäi korjaamatta vielä yksi:
siis "lakiopillinen syntien julistaminen anteeksi" :)Niin, ja unohtuiko se, että miten vanhurskaus tulee toteennäytetyksi?? terv. benedi, tuo piikki lihassa
- mitä häh?!
oikeinajattelija kirjoitti:
Niin, ja unohtuiko se, että miten vanhurskaus tulee toteennäytetyksi?? terv. benedi, tuo piikki lihassa
Lueppa viesti uudestaan. Kyllä siinä se sanottiin.
Voi mikä suuri ja autauas ilo onkaan lukea adventtikirkon vaikeuksista. Hymyilen jo kuin Naantalin aurinko!!! :-D HAHAHAHHAH!!
T: Iloinen nauraja- hyvän tuoja
ootko Naantalista kotoisin? Kerro, voiko Naantalista tulla mitään hyvää t. B
- Herätkää hölmöt!
Jussi se vain kirjoittelee alustuksessa. Jussi on mm. Jehovantodistaja ja monen muun suunnan tuuliviiri.
Adventtikirkko Suomessa on jo pitemmän aikaa ollut vaikeuksissa, eikä se ihmetytä lainkaan. Se vain ihmetyttää, että vielä löytyy muutama toope, joka ei näe kultin hölmöilyjä, vaan istuu silmät ja korvat kiinni kirkon tiloissa kuuntelemassa potaskaa, jota rahan ahneet loiseläjät sieltä puhujakorokkeelta mussuttavat lauantaiaamuisin.- Sammontakoja
En ole Jehovan todistaja ja toki olen käynyt elämäni aikana useissa lahkoissa ja ismeissä tutustumassa asioihin niinkuin kunnon tutkijan ja kiinnostuneen tuleekin mielestäni tehdä----> teoriaopin luettuaan mielestäni muidenkin olisi niin hyvä tehdä--- käydä paikan päällä katsomassa?
Kuulun perheeni kanssa Ev. lut. kirkkoon, mutta en todellakaan usko siihen, että joku kirkkokunta meidät Nooan arkin tavoin pelastaisi. Jos pelastus on meille mahdollista, se on vain Jumalan Pojan Kristuksen kautta mahdollista....
Kun aikoinaan jätin adventtikirkon mielestäni Ellen-kulttina ja harhaoppina, olin pitkään ilman mitään kirkkokunta-sidonnaisuutta, eikä sekään minua liiemmin ahdistanut. Viihdyn emokirkossamme; siellä saa ajatella omilla aivoillaan ja vastoin kuin mitä Kai Arasola kirjoitti uudessa NYKYAIKA-lehdessä; väitän ettei hän itsekään saa vapaasti ajatella: saati puhua pöntön takaa vapaasti omia ajatuksiaan samoin kuin privaatisti kahden kesken...eli Adventtikirkon " sananvapaus" on perin muodollista. Se kai sen kuolemaa edesauttaakin ja tekee ulkopuolisen silmin sen kaksinaamaiselta tuntuvaksi...?!
Ei Ev.lut. kirkossakaan hurraamista aina ole...se on monella tapaa eksynyt ja kompastunut ...kuten me kaikki yksilötkin...kysymys kuuluukin saammeko ja kuinka avoimesti olal syntisiä ja erehtyväisiä ..vai pitääkö joka sapatti esittää jotain "pyhimysroolia"...?!
Mutta armorikasta päivää sinullekin veli tai sisar, kuka sitten oletkin... Sammontakoja kirjoitti:
En ole Jehovan todistaja ja toki olen käynyt elämäni aikana useissa lahkoissa ja ismeissä tutustumassa asioihin niinkuin kunnon tutkijan ja kiinnostuneen tuleekin mielestäni tehdä----> teoriaopin luettuaan mielestäni muidenkin olisi niin hyvä tehdä--- käydä paikan päällä katsomassa?
Kuulun perheeni kanssa Ev. lut. kirkkoon, mutta en todellakaan usko siihen, että joku kirkkokunta meidät Nooan arkin tavoin pelastaisi. Jos pelastus on meille mahdollista, se on vain Jumalan Pojan Kristuksen kautta mahdollista....
Kun aikoinaan jätin adventtikirkon mielestäni Ellen-kulttina ja harhaoppina, olin pitkään ilman mitään kirkkokunta-sidonnaisuutta, eikä sekään minua liiemmin ahdistanut. Viihdyn emokirkossamme; siellä saa ajatella omilla aivoillaan ja vastoin kuin mitä Kai Arasola kirjoitti uudessa NYKYAIKA-lehdessä; väitän ettei hän itsekään saa vapaasti ajatella: saati puhua pöntön takaa vapaasti omia ajatuksiaan samoin kuin privaatisti kahden kesken...eli Adventtikirkon " sananvapaus" on perin muodollista. Se kai sen kuolemaa edesauttaakin ja tekee ulkopuolisen silmin sen kaksinaamaiselta tuntuvaksi...?!
Ei Ev.lut. kirkossakaan hurraamista aina ole...se on monella tapaa eksynyt ja kompastunut ...kuten me kaikki yksilötkin...kysymys kuuluukin saammeko ja kuinka avoimesti olal syntisiä ja erehtyväisiä ..vai pitääkö joka sapatti esittää jotain "pyhimysroolia"...?!
Mutta armorikasta päivää sinullekin veli tai sisar, kuka sitten oletkin...Höpsis. Kyllä meillä saa ajatella omilla aivoillaan.
Kirkon 28 peruspinkohtaa ovat seuraus siitä, että suuri joukko adventisteja on ajatellut omilla aivoillaan ja tutkinut Raamattua ymmärtääkseen sen keskeiset opetukset.- Eräs entinen
Sammontakoja kirjoitti:
En ole Jehovan todistaja ja toki olen käynyt elämäni aikana useissa lahkoissa ja ismeissä tutustumassa asioihin niinkuin kunnon tutkijan ja kiinnostuneen tuleekin mielestäni tehdä----> teoriaopin luettuaan mielestäni muidenkin olisi niin hyvä tehdä--- käydä paikan päällä katsomassa?
Kuulun perheeni kanssa Ev. lut. kirkkoon, mutta en todellakaan usko siihen, että joku kirkkokunta meidät Nooan arkin tavoin pelastaisi. Jos pelastus on meille mahdollista, se on vain Jumalan Pojan Kristuksen kautta mahdollista....
Kun aikoinaan jätin adventtikirkon mielestäni Ellen-kulttina ja harhaoppina, olin pitkään ilman mitään kirkkokunta-sidonnaisuutta, eikä sekään minua liiemmin ahdistanut. Viihdyn emokirkossamme; siellä saa ajatella omilla aivoillaan ja vastoin kuin mitä Kai Arasola kirjoitti uudessa NYKYAIKA-lehdessä; väitän ettei hän itsekään saa vapaasti ajatella: saati puhua pöntön takaa vapaasti omia ajatuksiaan samoin kuin privaatisti kahden kesken...eli Adventtikirkon " sananvapaus" on perin muodollista. Se kai sen kuolemaa edesauttaakin ja tekee ulkopuolisen silmin sen kaksinaamaiselta tuntuvaksi...?!
Ei Ev.lut. kirkossakaan hurraamista aina ole...se on monella tapaa eksynyt ja kompastunut ...kuten me kaikki yksilötkin...kysymys kuuluukin saammeko ja kuinka avoimesti olal syntisiä ja erehtyväisiä ..vai pitääkö joka sapatti esittää jotain "pyhimysroolia"...?!
Mutta armorikasta päivää sinullekin veli tai sisar, kuka sitten oletkin...Minä olen entinen adventisti, nykyisin luterilaisen kirkon jäsen. Tuo siirto on tapahtunut jo kauan sitten, taisi olla 90-luvun alkua. Adventtikirkko on kenties niistä ajoista muuttunut toimintatavoiltaan ja monessa mielessä muutoinkin paljon.
Olin kuluneena viikonloppuna Toivonlinnassa entisten seminaarilaisten tapaamisessa. Mukava oli nähdä vanhoja tuttuja ja paikkoja ja kaikinpuolin muutenkin oli erittäin hyvä viikonloppu. Mieleen palautui vanhoja muistoja, jotka pääasiassa olivat hyviä.
Se, mikä minut aikoinaan sai eroamaan seurakunnasta, oli sisäinen ristiriita joihinkin adventistien oppeihin nähden. Siihen aikaan niistä puhuttiin totuuksina ja minulle ne eivät olleet ehdottomia totuuksia. Tällä en tarkoita etteikö Jeesus Kristus olisi totuus, vaan tarkoitan näitä muita opillisia 'totuuksia'. Jos totuus-sanan sijasta olisi käyetetty sanaa 'tulkinta' tai olisi puhuttu näkemyksistä, olisin kenties tänäkin päivänä seurakunnan jäsen. Saattaahan olla, että tuo totuus-sanan käytön runsaus ja voimakkuus vaihteli paikkakunnittain, en tiedä. Olisi siis puhuttu malliin 'seurakuntamme tulkinnan mukaan ---', tai 'Whiten tulkinnan/näkemyksen mukaan ---, ja monet seurakunnassa yhtyvät tähän näkemykseen---'
Toinen häiritsevä tekijä oli tuo E.G.Whiten vahva ja profeetallinen asema seurakunnassa. Hän ratkaisi miten asiat/ raamatunkohdat tulkitaan.
Tulkinnoista ja näkemyksistähän loppujen lopuksi on kysymys raamatun tutkimisessa ja kaikissa opinkohdissa ( - eräs entinen
Eräs entinen kirjoitti:
Minä olen entinen adventisti, nykyisin luterilaisen kirkon jäsen. Tuo siirto on tapahtunut jo kauan sitten, taisi olla 90-luvun alkua. Adventtikirkko on kenties niistä ajoista muuttunut toimintatavoiltaan ja monessa mielessä muutoinkin paljon.
Olin kuluneena viikonloppuna Toivonlinnassa entisten seminaarilaisten tapaamisessa. Mukava oli nähdä vanhoja tuttuja ja paikkoja ja kaikinpuolin muutenkin oli erittäin hyvä viikonloppu. Mieleen palautui vanhoja muistoja, jotka pääasiassa olivat hyviä.
Se, mikä minut aikoinaan sai eroamaan seurakunnasta, oli sisäinen ristiriita joihinkin adventistien oppeihin nähden. Siihen aikaan niistä puhuttiin totuuksina ja minulle ne eivät olleet ehdottomia totuuksia. Tällä en tarkoita etteikö Jeesus Kristus olisi totuus, vaan tarkoitan näitä muita opillisia 'totuuksia'. Jos totuus-sanan sijasta olisi käyetetty sanaa 'tulkinta' tai olisi puhuttu näkemyksistä, olisin kenties tänäkin päivänä seurakunnan jäsen. Saattaahan olla, että tuo totuus-sanan käytön runsaus ja voimakkuus vaihteli paikkakunnittain, en tiedä. Olisi siis puhuttu malliin 'seurakuntamme tulkinnan mukaan ---', tai 'Whiten tulkinnan/näkemyksen mukaan ---, ja monet seurakunnassa yhtyvät tähän näkemykseen---'
Toinen häiritsevä tekijä oli tuo E.G.Whiten vahva ja profeetallinen asema seurakunnassa. Hän ratkaisi miten asiat/ raamatunkohdat tulkitaan.
Tulkinnoista ja näkemyksistähän loppujen lopuksi on kysymys raamatun tutkimisessa ja kaikissa opinkohdissa (Koko teksti einäköjään tullut tuohon näkyviin, loppupätkä oli kadonnut. Tässä jatkoa edelliseen.
Minä näiden erilaisten näkemyksieni vuoksi en pystynyt olemaan seurakunnassa, koska koin srk:aan kuulumalla valehtelevani niin srk:ssa oleville kuin ulkopuolisillekin.
En omilla mielipiteilläni kuitenkaan halunnut aiheuttaa hämmennystä seurakuntalaisten keskuudessa enkä repiä/hajottaa seurakuntaa. Eihän minulla olisi ollut tarjota mitään parempaa ja oikeaoppisempaakaan paikaa. Oikeaoppista totuus-paikkaa, kun ei vaan ole olemassa. Kaikki muutkin 'paikat' perustuvat tulkinnoille. Siinä mielessä on ihan yhtä hyvä kuulua Adventtiseurakuntaan mikäli omat sisäiset ristiriidat eivät pakota lähtemään.
Itse valitsin luterilaisen kirkon siksi, että oli entuudestaan tuttu ja muut perheenjäsenet olivat kuuluneet koko ajan sinne. Luterilainen kirkko on ajattelultaan niin laaja, että sinne kuulumalla ei viestitä ajattelevansa/uskovansa jollain tietyllä tavalla. Ajatuksille on tilaa jopa muuttuakin. - Näin mennään Taivaas
TimoFlink kirjoitti:
Höpsis. Kyllä meillä saa ajatella omilla aivoillaan.
Kirkon 28 peruspinkohtaa ovat seuraus siitä, että suuri joukko adventisteja on ajatellut omilla aivoillaan ja tutkinut Raamattua ymmärtääkseen sen keskeiset opetukset.Ei pyhäkköpalvelusta Taivaassa tehdä kuolleille, vaan eläville. Ei Jeesus ole kuol. leitten Jumala , vaan elävien.
Eläville, Jumala on avannut oven, jota kukaan ei voi sulkea, ei kuolleille!
Pyhäkössä Jumalamme mietti ja phtii ja tutkii, kuka saa osakseen Iankaikkisen armon, ja kuka saa tyytyä ajalliseen armoon. terv. B - Pyh!
Näin mennään Taivaas kirjoitti:
Ei pyhäkköpalvelusta Taivaassa tehdä kuolleille, vaan eläville. Ei Jeesus ole kuol. leitten Jumala , vaan elävien.
Eläville, Jumala on avannut oven, jota kukaan ei voi sulkea, ei kuolleille!
Pyhäkössä Jumalamme mietti ja phtii ja tutkii, kuka saa osakseen Iankaikkisen armon, ja kuka saa tyytyä ajalliseen armoon. terv. BEi se noin mene. Opettele asia paremmin.
- olkaa hiljaa
En minä ainakaan ole kiinnostunut kirkossa käydessäni siitä, että joku pappi/ pastoti.. evankelista jne. puhuu omia jatuksiaan ja niistä vapaasti.
Jos tahtoo puhua omia ajatuksiaan vapaasti puhukoon niistä vaikka meren rannalla, ja tuulta vasten.. näin ei kukaan ihminen niistä vahingoitu"
"Kun puhutte, niin puhukaa Jumalan antamin sanoin"--älkää omianne. Ja tää on sitten aivan todeksi tarkoitettu.
Jos puhutte omianne, niin kuinka Jumala uskoo teille sitä mikä oikeata on?
Teidän täytyy olla uskollisia siinä, mikä on toisen omaa ja toisen puhetta.. Jumalahan se on joka Henkensä kautta meissä puhuu.
Ihmisten kesken ja keskuudessa omat puheenne saattavat olla korkeata ja näyttävää, mutta se on Jumalan edessä kauhistus.
Kuka haluaa mennä epäjumalia täynnä olevaan kirkkoon ja kuunnella siellä jonkun omaa puhetta ja sepustusta?? ..Eihän sillä
tavalla ravita Kristuksen lampaita!
Luuletteko ettei Sodomassa ja Gomorassa ollut ihmisten puhetta.. mykkä kaupunkiko se oli?
Kyllä siellä oli korkealaatuista ihmisten puhetta, aivan kuin nykyäänkin jopa presidenttiehdokkaiden puhumana... mutta puheet eivät auttaneet.. Aabrahamin puhe auttoi jonkin verran kuten tiedetään. t. B.." Tiedättekö miten tehoaakaan oikea puhe? - Skeida
Turhaa huolestumista. Adventistithan ovat ja pysyvät sinä profetoituna lopun ajan suurena herätyksenä.
- Anonyymi
Hienosti pohdit asioita ja kiitos puheista joita antoisaa kuunnella .
Yst Juha Siltala - Anonyymi
Pastorille Puhuttu rohkaiseva sanoma:
https://youtu.be/fmqwnuxWGRw - Anonyymi
Saa jatkua.
- Anonyymi
Ellen White korostaa ja korottaa vain Jeesusta Kristusta oikein ymmärrettynä. Varmaankin joìtakin joille vastaava pyhyyden taso mistä EGW kirjoittaa tuntuu liian korkealta haluavat ajatella pyhiä arvoja jotka näkyvät käytännön elämässä "tekoina." Ihminen kasvaa uskossa ja pyhät arvot muuttuvat vilpittömässä uskossa todellisuudeksi omassa elämässä.
- Anonyymi
Kirkon käsikirjat saattavat joiltakin osin olla keisarin valtakunnan aikaisen palvelukulttuurin arvoja eikä kirkon palkkapapistokaan osaa muuta.
Nykyajan ihminen on "matalan hallintokulttuurin" ihminen jossa ottaa omaa vastuuta ja pystyy tarvittaessa vaikka siivoojana siten tuuraamaan johtajaa johtajan sairausloman aikana.
Matalan hallintokulttuurin henkilöt oppivat ja kokevat olevansa osa organisaatiosta siis.
Avaruuskeskuksen talonmies kertoo lentävänsä kuuhun, niin hän on osallistunut yhteisöönsä että pystyisi lentämään kuuhun tuuraten astronauttia.
Matalan hallintokulttuurimallin ihmiset osallistuvat, innovoivat ja kokevat olevansa yhtä eivätkä vaan koe olevansa pelkkiä siivoojia ja kiinteistönhoitajia.
Rakkaudesta ja kiinnostuksesta työympäristöönsä he pystyvät tuuraamaan johtajaa ja lentämään kuuhun jos työympäristö on sellainen.
Mitä vertikaalisen pystysuoran hallintokulttuurin ihminen tekee.
Hän menee pöydän alle odottamaan niin kuin koira herransa pöydältä tippuvia paloja -asioita mitä ja miten pitää tehdä.
Nykyajan seurakuntalaiset ikäjärjestyksessä vahaavat harmaat hapsensa ja ryhtyy vaatimaan itselleen kunnioitusta evankeliumista.
Ammattipapit tekevät työtään eivätkä laumasta välitä.
Vertikaalisen muodon hierarkia jossa ryhdytään näyttämään muille paikkoja itsensä korkeimpana.
Ryhdytään valtiaiksi, valtijattariksi -valvojiksi jossa ihmisen oman tunnon usko Jumalaan -Jeesukseen sitten rajoittuu.
Ihmisten pitäisi ymmärtää huolehtia ihmissuhteistaan.
Perheperinnekirkon seurapiirit ovat käännynnäisiltä suljettuja ja jokaisella on toki oikeus perheperinnekirkkoonsa ja perheseurapiireihinsä.
Käännynnäisen pyhittynyt usko ei saa arvoa ja luottamusta pyhittyneenäkään.
Käännynnäinen nähdään kernaasti mieluimmin entisen syntisen elämänsä valossa kuin että uutta elämää Kristuksessa syntinsä jo unohtaneena.
Käännynnäisen taakka uskonnollisessa maailmassa on täynnä kompastuskiviä.
Teologiset kysymykset, yhteisönormit ja käsikirjat ovat laaja kokonaisuus johon käännynnäiset eivät ole kasvaneet lapsesta alkaen. Tämän lisäksi pitäisi hyväksyttää itsensä jokaisella.
Mielipidejohtajia, "vanhempia" ja palkkahenkilöstöä ammattipappeineen on ehkä enemmän kuin penkillä "virattomina" istuvia. Näiden johtajiksi ja "vanhemmiksi" heittäytyneiden lukumäärässä käy niin että loukkaavat käännynnäiset pois. Kirkko täynnä ylpeitä ihmisiä.
Vanhemmiksi -johtajiksi heittäytyneet eivät johtamisesta mitään ymmärrä mutta osaavat tehdä niin kuin aina ennenkin on tehty viimeisen sadan vuoden aikana ja käsikirjojen mukaan.
Ehdottaisin että organisaatiossa kirjoitettaisiin säännöt jotka ovat tyhjentävät antamaan ymmärryksen mitkä ovat jäsenyysehdot ja vaatimukset. Näiden sääntöjen nojalla sitten vain voisi arvostella/moittia ja syyttää >ja mutta myös puolustautua.
Käännynnäinen voi joutua muutoin lukuisten "vanhempien" ja johtajien mielivallan mieluisuuksien asioihin arvosteluun. Mielivallalle mieluisaksi itse kullekin.
Liian raskasta ja ihmisarvoa loukkaavaa.
Ihmiset ovat vain ihmisiä -eivät jumaluusolentoja ja on "vanhempia" jotka eivät ole suostuneet vuosikymmenien uskonelämänsä tekemään kaikkia myönnytyksiä omista vioistaan pyhityksen puolelle.
Vertikaalinen keisarin aikainen järjestys kohottaa palvelukulttuurissa itsensä toisen henkilön yläpuolelle ottaen yksityiset ja henkilökohtaiset asiat ja ryhtyvät sitten ko. yksityisille ja henkilökohtaisille asioille autoritaarisiksi valtiaiksi ja valtijattariksi. Tämä rajoittaa käännynnäisen oman rakkaussuhteen solmimista suhteessa Jumalaan ja Kristukseen kun asetutaan toisen persoonan omaksitunnoksi em. tavalla.
Perheelliset ihmiset eivät voi jakaantua ja ottaa sydänkäpyjä keski-ikäisistä sinkkuihmisistä se on ymmärrettävää.
Perheelliset elävät omien läheisten kanssa etupäässä.
Organisaatioilla on arvot, toiminta-ajatus/perustehtävä ja säännöt.
Nämä on pitää olla kirjoitettuina.
Organisaatiorakenne on jokaisella organisaatioilla välttämättä.
Päätöksiä tehdään em. arvojen rajoissa.
Päätökset pitää olla paikallisen maan lakien kanssa sovussa huomioiden myös paikallisten hallintopalvelukulttuurien arvot.
Hyvän hallinnon tavat mielipidejohtajuuden ja mielivallan mieluisuuksien sijasta.
> Tärkeätä on mitoittaa toimielimien valtuudet oikein. Toimielimien jäsenillä on yhtä suuri äänivalta. Tämä äänivalta on ainoa itsenäinen toimivalta toimielimissä puhevallan lisäksi >toimielimien asiaesitysluetteloiden sisällä.
Demokratiaa ei voi sivuuttaa.
Toimielimen pöydän päähän ei voi istua kaatamaan toimielimien jäsenien äänivaltaoikeutta ottamalla äänivallan päätöksenteon kokonaan itselleen. Tämän vuoksi toimielimien valtuudet pitää mitoittaa oikein.
Tasa-arvoisten jäsenien joukosta ei voi nousta toisen esimiesjohtajaksi. Äänivalta pitää olla yhtä suuri ja luottamustehtävien haltijoiden jotka on demokratian äänillä valittu tulee käyttää puhevaltaansa toimielimien sisällä ja käyttää oma äänioikeutensa päätöksenteossa.
Alaiseksi alaisentaitovaatimuksille orientoituneeksi >vain työsopimuksella. Jeesus hakee omansa puolueista.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3026907Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652079- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151297- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71166RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541076Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411041Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288982