Kertokaapas valmistuneet DI:t!

ghylt

Rehellisesti seuraavat:

1. Millaisella menestyksellä suoritit opintosi (keskiarvot) ja kuinka nopeasti?
2. Millä tavalla (osa-aikatyöt, kesätyöt , ei ollenkaan oman alan töitä) olit alasi töissä opiskeluaikana?
3. Kuinka paljon verkostoiduit opiskeluaikanasi (tutustuitko opiskelukavereihin, kävitkö yritysten järjestämissä tilaisuuksissa jne)?
4. Mikä ala ja kuinka kauan opinnoista on?
5. Mikä on työllisyystilanteesi tänään?

Tarinat "vaikeuksien kautta voittoon" kiinnostavat erityisesti.

32

5165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pankaa paremmaksi

      1. 3,6/5, 5 v 4 kk.
      2. Kesäduuneissa 3-4 kk/a.
      3. ???
      4. Kone, DI 73, TkL 76, TkT 78.
      5. Eläkettä odotellaan 40-vuotisen uran jälkeen.

      • ghylt

        En nyt ihan tällaista vastausta hakenut. Pikemminkin tarinoita siitä kuinka heikohkosta opintomenestyksestä, venyneistä opinnoista tai harjoittelupaikkojen saamisen vaikeudesta huolimatta on onnistunut työllistymään alalleen. Ns. toivon antajaa, epävarmuuden lievittäjää. Tiedän että on monia joille opiskeluaika tuottaa stressiä, minä mukaan lukien.

        Saa kyllä tulla kertomaan muutakin, ehkä ne jotakuta muuta kiinnostaa. Oliko opiskeluaika yhtä menestystä huippuarvosanoineen ja harjoittelupaikkoineen mutta kuitenkin epäonnistuminen työelämässä?

        Nykyään jankutetaan (=ylihypetetään) verkostoitumisen tärkeydestä opiskeluaikana, 30 vuotta sitten ei varmaankaan. Silloin ei tainnut olla DI:llä työttömyyttä ja työelämään pääsi kiinni helposti.


      • Pankaa paremmaksi
        ghylt kirjoitti:

        En nyt ihan tällaista vastausta hakenut. Pikemminkin tarinoita siitä kuinka heikohkosta opintomenestyksestä, venyneistä opinnoista tai harjoittelupaikkojen saamisen vaikeudesta huolimatta on onnistunut työllistymään alalleen. Ns. toivon antajaa, epävarmuuden lievittäjää. Tiedän että on monia joille opiskeluaika tuottaa stressiä, minä mukaan lukien.

        Saa kyllä tulla kertomaan muutakin, ehkä ne jotakuta muuta kiinnostaa. Oliko opiskeluaika yhtä menestystä huippuarvosanoineen ja harjoittelupaikkoineen mutta kuitenkin epäonnistuminen työelämässä?

        Nykyään jankutetaan (=ylihypetetään) verkostoitumisen tärkeydestä opiskeluaikana, 30 vuotta sitten ei varmaankaan. Silloin ei tainnut olla DI:llä työttömyyttä ja työelämään pääsi kiinni helposti.

        Hyvä on tietysti olla ihmisiä, jotka työtehtävien avautuessa muistavat: "Ranehan oli jo opiskeluaikana fiksu ja aikaansaapa. Lisäksi se on ollut vastaavissa hommissa kilpailijalla. Kannattaa varmaan ensin kysyä sitä!"

        Hyvin monet tehtävät täytettiin silloin ja täytetään vielä tänäänkin aivan puskaradion tietojen pohjalta. Siksi kannattaa olla ainakin jonkin verran sosiaalinen opiskeluaikana.


    • Joopajoo3

      1. Millaisella menestyksellä suoritit opintosi (keskiarvot) ja kuinka nopeasti?

      Keskiarvo 4,3 ja diplomityön arvosana 5. Opiskeluun meni aikaa 5 vuotta eli 10 lukukautta. Kävin opiskelujen aikana 6 kk vaihto-opinnoissa Keski-Euroopassa.

      2. Millä tavalla (osa-aikatyöt, kesätyöt , ei ollenkaan oman alan töitä) olit alasi töissä opiskeluaikana?

      Neljästä opiskelukesästä ensimmäisen ja toisen olin haalarihommissa teollisuudessa. Ensimmäisenä kesänä olin iltaisin myös vakuutusyhtiössä. Kaksi seuraavaa kesää olin ostajana teollisuudessa.

      Itse lukukausien aikana en ollut kertaakaan töissä.

      3. Kuinka paljon verkostoiduit opiskeluaikanasi (tutustuitko opiskelukavereihin, kävitkö yritysten järjestämissä tilaisuuksissa jne)?

      Olin killan hallituksessa ja kävin lukuisissa tilaisuuksissa sekä perustin yhden harrasteseuran.

      4. Mikä ala ja kuinka kauan opinnoista on?

      En erittele alaa tarkemmin. Opinnoista aikaa 1½ vuotta.

      5. Mikä on työllisyystilanteesi tänään?

      Olen tehnyt valmistumisestani asti väitöskirjaa, joka on jo varsin hyvällä mallilla.

    • Joopajoo3

      Juuri mikään ei tule maailmassa helpolla. Siksi sinun on aivan turha laittaa toivoasi "vaikeuksien kautta voittoon" -tarinoihin.

      Mikset vaan tekisi rehellisesti hommia opiskelujesi eteen?

      • 14+19

        Niin teenkin (2v jälkeen 121op ka 3,4). On tuon pakko olla keskimääräistä paremmin. Sitä vaan vaatii itseltään enemmän ja enemmän, tuntuu ettei mikään riitä, että pitäisi olla parempi, ahkerampi, aktiivisempi. Epäonnistumiset yksittäisissä tärkeissä kursseissa (tenteissä) saavat aikaan tunteen ettei pärjää vaikka ulkopuolisen silmin menisikin ihan hyvin. Vaan intohimoa ei alaani kohtaan ole, kiinnostusta kyllä jonkin verran. Nuorena valitsin tien kummemmin ajattelematta lähes tulkoon summa mutikassa. Tie ei välttämättä ollut paras mahdollinen mutta paremmastakaan ei ole tietoa.


      • 14+19
        14+19 kirjoitti:

        Niin teenkin (2v jälkeen 121op ka 3,4). On tuon pakko olla keskimääräistä paremmin. Sitä vaan vaatii itseltään enemmän ja enemmän, tuntuu ettei mikään riitä, että pitäisi olla parempi, ahkerampi, aktiivisempi. Epäonnistumiset yksittäisissä tärkeissä kursseissa (tenteissä) saavat aikaan tunteen ettei pärjää vaikka ulkopuolisen silmin menisikin ihan hyvin. Vaan intohimoa ei alaani kohtaan ole, kiinnostusta kyllä jonkin verran. Nuorena valitsin tien kummemmin ajattelematta lähes tulkoon summa mutikassa. Tie ei välttämättä ollut paras mahdollinen mutta paremmastakaan ei ole tietoa.

        Kummasti antaisi lisävoimia jos joku tulisi kertomaan alle 3:n keskiarvoista ja yli 5v valmistumisajoista ilman mitään ongelmia työelämään sijoittumisesta.

        'Toivon antaja' nyt oli ainakin liioittelua, mutta kyllähän tässä tietty epävarmuuden tunne on, jonka lievitys olisi paikallaan.


      • Ei huolta
        14+19 kirjoitti:

        Kummasti antaisi lisävoimia jos joku tulisi kertomaan alle 3:n keskiarvoista ja yli 5v valmistumisajoista ilman mitään ongelmia työelämään sijoittumisesta.

        'Toivon antaja' nyt oli ainakin liioittelua, mutta kyllähän tässä tietty epävarmuuden tunne on, jonka lievitys olisi paikallaan.

        Tietyillä opintosuunnilla on ollut aivan tavallista saada loppututkinto alle kolmosen keskiarvolla. Keskiarvojen pitkäaikainen keskiarvokin taitaa olla siellä 2,85/5 tasolla. Duuneja ovat useimmat saaneet, jos ei ole ollut työllistymiselle mitään muuta estettä.


      • PerusDI
        14+19 kirjoitti:

        Kummasti antaisi lisävoimia jos joku tulisi kertomaan alle 3:n keskiarvoista ja yli 5v valmistumisajoista ilman mitään ongelmia työelämään sijoittumisesta.

        'Toivon antaja' nyt oli ainakin liioittelua, mutta kyllähän tässä tietty epävarmuuden tunne on, jonka lievitys olisi paikallaan.

        Minusta taas on ihan perseestä ajatellakin, että alle 3:n keskiarvolla lusmuilleet työllistyisivät huipputöihin. Jedem das Seine.


      • työelämässä yli 10 v
        14+19 kirjoitti:

        Kummasti antaisi lisävoimia jos joku tulisi kertomaan alle 3:n keskiarvoista ja yli 5v valmistumisajoista ilman mitään ongelmia työelämään sijoittumisesta.

        'Toivon antaja' nyt oli ainakin liioittelua, mutta kyllähän tässä tietty epävarmuuden tunne on, jonka lievitys olisi paikallaan.

        En epäile ettetkö työllistyisi, jos luottaisit hieman enempi ja realistisesti omiin kykyihisi. Ei ne työnantajat halua (ellei etsitä tutkijaa) mitään yli-ihmistä, riittää että tulet toimeen muiden kanssa ja handlaat työsi.

        Työnantajille riittää, että olet valmistunut, ei niitä arvosanoja kukaan kysele.


      • Teekkariz
        14+19 kirjoitti:

        Niin teenkin (2v jälkeen 121op ka 3,4). On tuon pakko olla keskimääräistä paremmin. Sitä vaan vaatii itseltään enemmän ja enemmän, tuntuu ettei mikään riitä, että pitäisi olla parempi, ahkerampi, aktiivisempi. Epäonnistumiset yksittäisissä tärkeissä kursseissa (tenteissä) saavat aikaan tunteen ettei pärjää vaikka ulkopuolisen silmin menisikin ihan hyvin. Vaan intohimoa ei alaani kohtaan ole, kiinnostusta kyllä jonkin verran. Nuorena valitsin tien kummemmin ajattelematta lähes tulkoon summa mutikassa. Tie ei välttämättä ollut paras mahdollinen mutta paremmastakaan ei ole tietoa.

        Tuttua toi on toi raataminen, mutta asian voi ajatella niin, että jos raataa opiskelussa muutaman vuoden, niin ei tarvi sitten loppuelämää kituuttaa, vaan voi tehdä rahallisesti (tietyissä määrin) vapaa-ajalla mitä huvittaa. Käydä vaikka ulkomaan matkoilla ja siten nähdä maailmaa. Voi ostaa asunto-osakkeen, voi ostaa hyvän auton. Ne jotka ei opiskele kunnolla tällaiset asiat saattaa olla hyvin vaikea saavuttaa tai sitten jos ne saavuttaa, niin joutuu varmasti raatamaan hiki otsalla ja säästämään jokaisen ylimääräisen euron.
        Itse ainakin opiskelen aikalailla kahdesta eri syystä. Saa tehdä asiantuntijatyötä, eli työ tuntuu arvokkaalta. Toinen tietysti on toi taloudellinen hyvinvointi, joka on ihan helvetin tärkeä asia. Muistakaa, että työttömyys ja pennin venyttäminen ajaa ihmisiä masennukseen ja ei niitä naisiakaan (ainakaan kunnollisia) persaukisena saa.


      • teekkariz
        14+19 kirjoitti:

        Kummasti antaisi lisävoimia jos joku tulisi kertomaan alle 3:n keskiarvoista ja yli 5v valmistumisajoista ilman mitään ongelmia työelämään sijoittumisesta.

        'Toivon antaja' nyt oli ainakin liioittelua, mutta kyllähän tässä tietty epävarmuuden tunne on, jonka lievitys olisi paikallaan.

        No tuota oletko tutustunut diplomi-insinöörien työllisyystilastoihin? Luulis, että jos sulla noin hyvin opinnot etenee, että 60op / vuosi, niin ei luulis olevan stressiä yhtään mistään opintoasioihin liittyen. Jotenkin tulee sellainen kuva, että et taida puhua totta? Itellä tullut noin 30-40op / lukuvuosi, jos saisin tuplasti opintopisteitä nykyiseen nähden, niin ei varmasti stressais mikään asia opintoihin liittyen.


      • ghylt
        teekkariz kirjoitti:

        No tuota oletko tutustunut diplomi-insinöörien työllisyystilastoihin? Luulis, että jos sulla noin hyvin opinnot etenee, että 60op / vuosi, niin ei luulis olevan stressiä yhtään mistään opintoasioihin liittyen. Jotenkin tulee sellainen kuva, että et taida puhua totta? Itellä tullut noin 30-40op / lukuvuosi, jos saisin tuplasti opintopisteitä nykyiseen nähden, niin ei varmasti stressais mikään asia opintoihin liittyen.

        Täysin rehellisesti: 1. vuonna sain 62 op. 2. vuonna 59 op. Kolmannen vuoden syksyllä 30 op. Nyt teen kandia ja sivussa 15 op edestä kursseja. Keväällä siis yhteensä 174 op, jos menevät kurssit läpi. Keskiarvo taisi pudota noin kymmenyksellä eli jossain 3,3 mennään nyt.

        En tainnut saada alan kesätöitä, vaikka kai tuo vieläkin periaatteessa mahdollista on. En ilmeisesti ihan kaikkea mahdollista paikan saamisen eteen tehnyt, mutta ei voi missään nimessä sanoa ettenkö olisi mitään tehnyt. En ole asiani kanssa yksin, toisaalta muutamat tuntemani 30-40 op/vuosi tyypit ovat kesätöitä saaneet. Käsitykseni on, että valmistumisen jälkeen alan kesätyökokemus on opintomenestystä paljon arvokkaampaa. Nyt alkaa jo vähän pelottaa, että ensi kesänä menee nuoremmat jo ohi. Tästä voin toki olla väärässä, Ehkä työnantajat arvostavat mitä tahansa työkokemusta - kyllä mulla sitä on sen verran kuin muillakin.

        "Semi"tunneihmisenä tulee elämässä usein hyviä ja huonoja aikoja. Selvästikin tän ketjun aloittamishetkellä oli huonompi ajanjakso, nyt on parempi vaikka eihän tässä oikeastaan mikään ole muuttunutkaan.


      • ghylt
        ghylt kirjoitti:

        Täysin rehellisesti: 1. vuonna sain 62 op. 2. vuonna 59 op. Kolmannen vuoden syksyllä 30 op. Nyt teen kandia ja sivussa 15 op edestä kursseja. Keväällä siis yhteensä 174 op, jos menevät kurssit läpi. Keskiarvo taisi pudota noin kymmenyksellä eli jossain 3,3 mennään nyt.

        En tainnut saada alan kesätöitä, vaikka kai tuo vieläkin periaatteessa mahdollista on. En ilmeisesti ihan kaikkea mahdollista paikan saamisen eteen tehnyt, mutta ei voi missään nimessä sanoa ettenkö olisi mitään tehnyt. En ole asiani kanssa yksin, toisaalta muutamat tuntemani 30-40 op/vuosi tyypit ovat kesätöitä saaneet. Käsitykseni on, että valmistumisen jälkeen alan kesätyökokemus on opintomenestystä paljon arvokkaampaa. Nyt alkaa jo vähän pelottaa, että ensi kesänä menee nuoremmat jo ohi. Tästä voin toki olla väärässä, Ehkä työnantajat arvostavat mitä tahansa työkokemusta - kyllä mulla sitä on sen verran kuin muillakin.

        "Semi"tunneihmisenä tulee elämässä usein hyviä ja huonoja aikoja. Selvästikin tän ketjun aloittamishetkellä oli huonompi ajanjakso, nyt on parempi vaikka eihän tässä oikeastaan mikään ole muuttunutkaan.

        Joku niissä tilastoissakin on siellä työttömänä olevassa muutamassa prosentissa. Olenkin tässä miettinyt millaiset ihmiset tuota vähemmistöä edustavat, ja että olenkohan itse sen tyyppinen. Varmaan opintoalalla tässä on iso osuus: paperialalla, kemisteillä tai vastaavilla voi ongelmia ollakin, en tosin oikeastaan juuri tiedä. Itse edustan kuulopuheiden mukaan yhtä parhaiten työllistyviä alaa.

        Aina välillä saa lukea noista yritysten uratarinoista "olin täällä jo 4-5 kesää töissä opiskeluaikanani, ja tein diplomi-työni tänne jne..." Tuommoinen on minulle jo käytännössä mahdottomuus.


    • Opiskelu on hauskaa.

      1. 4.0/5, 4v 9kk
      2. Kesätöissä toisen vuoden jälkeen ja osa-aikaisena muulloin kunnes aloin tehdä d-työtä.
      3. Kilta järjesti ekskursioita yriityksiin mikä oli todella mielenkiintoista ja antoisaa. On tullut käytyä mm. Finnairin korjaamolla, paperikonetehtaalla, paperitehtaalla, hissitehtaalla, valimossa ja teurastamossa!
      4. Teknillisen fysiikan DI v. 1993.
      5. Hyvä mutta en ole enää tekniikan alalla ollenkaan.

    • naapi

      1. n.3,5 keskiarvo, 5,5-6 vuotta
      2. pari viimeistä vuotta oman alan hommissa kesätöissä ja osa-aikaisena samassa firmassa, johon sitten työllistyin
      3. en juuri lainkaan, totta puhuen en kyllä muista käyneeni kovin ahkerasti luennoillakaan, vaan luin itse kotona
      4. sähkö, reilu vuosi valmistumisesta
      5. töissä

    • dididi2

      1. Millaisella menestyksellä suoritit opintosi (keskiarvot) ja kuinka nopeasti?

      Yhteensä meni 7 v.
      Kandi: ka 4,5
      DI: ka 3,5

      2. Millä tavalla (osa-aikatyöt, kesätyöt , ei ollenkaan oman alan töitä) olit alasi töissä opiskeluaikana?

      Olin ns. haalarihommissa kaksi ekaa kesää, sitten opetushommissa yhden kesän ja oman alan hommissa 2 kesää. Osa-aikaisesti olen ollut lähes koko ajan töissä, vaihtelevasti oman alan ja opetusalan töitä.

      3. Kuinka paljon verkostoiduit opiskeluaikanasi (tutustuitko opiskelukavereihin, kävitkö yritysten järjestämissä tilaisuuksissa jne)?

      Paljon, ja siitä on ollut hyötyä. olen ollut killan toimihenkilönä useaan otteeseen ja aktiivina monessa harrastusyhdistyksessä. Tämä ehkä venytti opiskeluita yhdessä työnteon kanssa, mutta en kadu yhtään. Arvosanani ovat kuitenkin ihan hyviä ja töitä riittää. Verkostot tulevat kaikkialla vastaan ja ovat hyödyksi, molemmin puolin.

      4. Mikä ala ja kuinka kauan opinnoista on?

      Tuotantotalous ja elektroniikka, pari vuotta sitten valmistuin

      5. Mikä on työllisyystilanteesi tänään?

      Yrittäjä. Töitä olisi kyllä muuallakin. Töitä ei löydä kotona ilmoituksiin vastaamalla vaan tapaamalla ihmisiä ja ottamalla yhteyttä ilman ilmoitustakin.

      • sosiaalisesti rikas di

        1. Ka n. 3.0 (aineet alle 3, dityö 4)Tkk
        4,5vuotta, 6kk vaihdossa dokaamassa
        2. Osa-aikatyöt 15-20h/vk, kesätyöt
        3. Ei verkostoitumista, luin pelkkiin tentteihin, tavoitteena päästä työelämään, tajusin että en pärjää nörteille, vaan muinusta tuli ns. sosiaalinen DI joka halusi työelämään
        4. 6 vuotta opinnoista, haastava kone/automaatioteollisuuden ratkaisumyynti
        5. Töissä, kovasti hommia tehty ja itseä kehitetty. Arvosanoilla ei mitään merkitystä ja kukaan ei koskaan kysynyt. Riittää että oli DI. Työelämä näyttää ja punnitsee minne lopulta ajaudut. Tutkijatyypeille ei helposti löydy hyvä palkkaisia hommia.

        Rykäset nopat kasaan ja ulos koulusta. Soittele suunnitteöu toimistot, myyntiyritykset ja pk yritykset läpi. Suomessa on muutakin kuin Kone, abb ja metso. Pk yrityksillä on haastavia hommia ja alusta asti saa enemmän vastuuta. Voit myös tarjota "apumiehen hommia" toiminimenkautta projekteittain yrityksille tarpeisiin mihin kokonaan palkkaaminen olisi ylimitoitettua.


    • teekkari0976

      Kyllähän se niin on että vaikka nykyään onkin kovin muodikasta korostaa sosiaalisuuden tärkeyttä kaikilla aloilla, niin onhan se harvinaisen totta että teknillinen on aivan täydellinen paikka hiljaiselle kaverille, joka hoitaa hommansa eikä turhia ulise. Ei sosiaalisuudesta ja verkostoitumisesta koskaan toki haittaa ole, mutta DI-hommissa niillä on paljon vähemmän merkitystä kuin vaikka humanistisella alalla.

      Itse valitsin teknillisen juuri em. syystä

    • binääri

      mun vastaukset:

      1. keskiarvo on aika paska, en muista tarkalleen viimeisintä tilannetta mutta jotain 2.5 nurkilla. 6 läsnäolo-vuotta ja opinnot dippaa vaille kasassa.

      2. opiskeluajan kaksi ekaa kesää teollisuudessa haalarihommissa, 3. kesä paskaduunissa osan kesää ja loppukesän ilman töitä. 4.kesänä merkittävä onnistuminen kesätöiden haussa, ja siitä lähtien aidosti oman alan kesätöissä suositulla oman alan työnantajalla. en tee töitä lukukauden aikana.

      3. en mitenkään erityisen paljon verkostoitunut, mutta yritysten järjestämät tilaisuudet ja kesätyömessut yms hyödynsin kyllä suht onnistuneesti.

      4. konetekniikka ja opinnoissa viimeinen vuosi menossa.

      5. oman alan kesätöihin menossa, ja toivottavasti pääsen aloittamaan dippatyön syksymmällä.

      mun mielestä on turha ottaa liian kovia stressejä kesätöistä vielä kun on opintovuosia jäljellä, tunnen monia ketkä ovat löytäneet oman alan kesätöitä vasta aivan opintojen loppuvaiheessa. Harvemmin opintojen alkuvaiheessa edes tietää mitkä olisi ne kiinnostavimmat "oman alan" hommat, paremmin pystyy sanomaan kun on opiskeluissa edennut pääaineen syventävien kurssien aihepiireihin.

      mulla on ihan paska keskiarvo, mutta mä en silti pidä mun opintoja huonosti menneinä koska pääaineesta löytyy ihan hyviä arvosanoja, useampi 5 ja monta 4 nje. heikompaa opintomenestystä on myös helppo paikata kielitaidolla, kansainvälisellä opiskelu- tai työkokemuksella nje.

      • ghylt

        Okei. Hyvä kuulla, että on paljon muitakin jotka eivät heti alkuun (ennen 4.-5. vuoden kesää tai dippatyötä) saaneet oman alan kesätöitä mutta työllistyivät myöhemmin. Ihan kiva olisi saada kuulla myös työnantajan mielipiteitä, eli onko töihin otettu kokemattomia DI-opiskelijoita tai vastavalimistuneita. Ja jos ei ole niin miksi ei? Ja onko havaintoni oikeasti totta, eli teollisuuden haalarihommissa oleva on paremmassa asemassa kuin palvelutyötä tehnyt?

        Mitä olen ystäviltä kuullut, niin heidän kesätyöpanoksensa rajautui osittain nettisurffailuun ja loppu oli helppojen mekaanisten tehtävien suorittamista, jollaisista selviäisi kuka tahansa DI-opiskelija. Mutta kun CV:ssä on hienot nimet ja logot tai/ja killan bilekeisarin arvonimi niin sillähän sitä kokemattoman ohi ajetaan. Tavallaan ajatellaan, että tuo on parempi kuin tuo vaikka todellisuudessa ovat molemmat yhtä avuttomia mitä siihen itse työn tekemiseen tulee. En koe olevani huonompi kuin pari kesää alan hommissa ollut, mutta en vaan pääse näyttämään.

        Kesä menee nyt sitten mm. matkaillessa runsaasti, koska rahatilanne sen sallii. Kävi nimittäin ilmi etten pääse edes vanhaan työpaikkaani tänä vuonna. Pidin sitä jotenkin liian varmana, kun oikein jo talven aikana kyselivät.

        Toisaalta ihan kiva, sillä todennäköisesti nautin kesästä enemmän kuin toukokuun alusta elokuun loppuun töissä olevat. Sellaista kesää hain ensisijaisesti itsekin, mutta muut eivät sitä minulle suoneet. Olisihan tässä ainekset masentelullekin, mutta mulla on kuitenkin asiat paremmin kuin vähintään 90% tämän maapallon nuorista. Tällaisen asian vuoksi masentelu on ihan turhaa valtiossa jossa ei varmasti nälkään kuole.


    • dippainssi1234

      1. Ensimmäinen vuosi meni ihan poskelleen, mutta sen jälkeen alkoi homma sujua. 4,5 vuotta meni koko tutkinnon suorittamiseen n. 3.5 keskiarvolla
      2. Kesätöissä ja viimeisen vuoden osa-aikatöissä omalla alalla.
      3. Enpä juuri lainkaan. Luennoilla (silloin harvoin kun niillä kävin) tuli joidenkin ihmisten kanssa juteltua. Koulussa oli paljon vanhoja lukiokavereita joiden kanssa tuli vietettyä aikaa.
      4. Valmistuin vuosituhannen vaihteen paikkeilla.
      5. Työtilanne on hyvä.

    • ghylt

      Kaivoin nyt vuoden takaisen ketjuni esiin. Onko mikään muuttunut? Kohta on taas yksi opiskeluvuosi lisää plakkarissa. Viime kesän tein kyllä töitä, mutta en omalla alallani. Tänä kesänä teen...jotain. En ainakaan oman alan kesätöitä. Hakenut olen enemmän kuin koskaan ennen, olen henkilökohtaisesti kysellyt pieniltä ja suurilta yrityksiltä, lähettänyt kymmenittäin hakemuksia ja käynyt rekrytointifirmassa juttusilla.

      Ala kiinnostaa kyllä. Pärjään opinnoissa ihan hyvin. Kandidaatin paperit taskussa. Halu ja tahto oman alan työhön on valtava, mutta en ole varma työllistääkö se minua koskaan. Muut sanovat, että minulla on todella huono tuuri. Itse en usko hyvään tai huonoon tuuriin. Ehkä tätä ei vain ole tarkoitettu.

      • Samajannuerinimi

        Sanoisin keskinkertainen tuuri. Samassa jamassa moni muukin teekkari. Ongelma ei ole sinussa vaan siinä, että tekniikan opiskelijoita on tällä hetkellä niin valtava määrä ja kesätyöpaikkoja rajallisesti. Työnantaja ei voi palkata R&D hommiin kuin max. 5 opiskelijaa koska muuten niiden hallitseminen alkaa olla jo liian työlästä ja harvemmin kesätyöntekijät saavat tulosta aikaan, koska palkka pitäisi kuitenkin 2000e/kk kieppeillä.

        Esimerkki: ABB:lle oli tänä kesänä hakijoita yli 8000... Ihan naurettava määrä.

        Hoida koulu loppuun tunnollisesti, käy kesällä kursseja ja vaikka hanttihommissa. Jätä kesälle aikaa omille projekteille ja vahvista insinörönidentitieettiä ja "omaa juttua" niiden avulla. Jos saat kesällä kursseja pakettiin, niin voit käydä vaikka osa-aikatöissä sitten vuoden aikana.

        Tuulta päin, älä jää murehtimaan.


      • Perttu1259

        Tsemppiä sulle, kyllä kaikki teekkarit ja DI:t paikkansa löytävät ennen pitkää, tavalla tai toisella. Miten sulla nyt menee?

        Mulla on opiskeluja nyt takana viitisen vuotta, ja opinnoista puuttuu enää lopputyö. Olen sillä tavalla onnekas, että jo toisen opiskeluvuoden jälkeen satuin pääsemään erääseen isoon firmaan aika paskaan hanttihommaan. Silloin kaverit hieman naureskelivatkin mulle, että sillä hommallako alan uraa luomaan... No, sainkin silloin jalan tukevasti firman oven väliin, ja olen joka kesä "noussut" firmassa parempiin hommiin ja nyt olen saamassa vakituista työpaikkaa, hyvällä palkalla, jo ennen valmistumista.

        Suosittelen, että jatkat hakemista vain oman alan firmoihin, vaikka vähän perushommiinkin. Se, että jo saa mitä tahansa paskahommaa oikeasta firmasta, auttaa uralla eteenpäin.


      • ghylt
        Perttu1259 kirjoitti:

        Tsemppiä sulle, kyllä kaikki teekkarit ja DI:t paikkansa löytävät ennen pitkää, tavalla tai toisella. Miten sulla nyt menee?

        Mulla on opiskeluja nyt takana viitisen vuotta, ja opinnoista puuttuu enää lopputyö. Olen sillä tavalla onnekas, että jo toisen opiskeluvuoden jälkeen satuin pääsemään erääseen isoon firmaan aika paskaan hanttihommaan. Silloin kaverit hieman naureskelivatkin mulle, että sillä hommallako alan uraa luomaan... No, sainkin silloin jalan tukevasti firman oven väliin, ja olen joka kesä "noussut" firmassa parempiin hommiin ja nyt olen saamassa vakituista työpaikkaa, hyvällä palkalla, jo ennen valmistumista.

        Suosittelen, että jatkat hakemista vain oman alan firmoihin, vaikka vähän perushommiinkin. Se, että jo saa mitä tahansa paskahommaa oikeasta firmasta, auttaa uralla eteenpäin.

        Sain kesäkuussa töitä, joita tein kesäkuun ja heinäkuun. Ei oman alan työtä, vaan sitä samaa mitä jo monta kesää. Nyt oon syksyn koittanut opiskella, ja ihan hyvin menee kai.

        Valehtelematta alkaa jo etukäteen masentaa ensi vuoden työnhaku, kun tämä taloustilanne näyttäisi menevän koko ajan huonompaan suuntaan. Asenteeni on vaarallinen. En kovin vahvasti usko pääseväni minnekään, ja se voi vaikuttaa koko työnhakuun negatiivisesti siten etten edes yritä tarpeeksi.

        Muuten menee elämässä ihan hyvin.


    • Pentti_TKU

      1. Millaisella menestyksellä suoritit opintosi (keskiarvot) ja kuinka nopeasti?
      -Seitsemän vuotta. Kandin paperit reilusti alle kolmosen. DI tutkinto kolmosen hujakoilla. Kandintutkielma ja Diplomityö arvosanoilla 4. Kaikenkaikkiaan menin monet kurssit ns. rimaa hipoen.

      2. Millä tavalla (osa-aikatyöt, kesätyöt , ei ollenkaan oman alan töitä) olit alasi töissä opiskeluaikana?
      -Kesätöitä lapio kourassa, auton ratissa, kaupan kassalla, tehtaan lattialla ja loppuvaiheessa toimihenkilöiden tuuraamista.

      3. Kuinka paljon verkostoiduit opiskeluaikanasi (tutustuitko opiskelukavereihin, kävitkö yritysten järjestämissä tilaisuuksissa jne)?
      -Tuli juotua kaljaa opiskelukavereiden kanssa. Yritysten järjestämistä kekkereistä en kokenut olevan kauheasti hyötyä, koska tuntuivat olevan kiinnostuneita erityisesti vitosen opiskelijoista tai todella spesifistä pääaine/sivuaine -kombinaatiosta. No, kokemukset ovat kokemuksia.

      4. Mikä ala ja kuinka kauan opinnoista on?
      -Tuotantotekniikka/talous, vuosi valmistumisesta.

      5. Mikä on työllisyystilanteesi tänään?
      -Ylempi toimihlö, vakituinen työsop kansainvälisessä pörssiyrityksessä. Palkka alkaa kolmosella.

      • 14+6

        1. Opiskeluaika 5,5 vuotta. Keskiarvo hieman päälle 4.

        2. Erilaisissa oman alan harjoittelutehtävissä lapiotasolta esimiestasolle jokaisena kesänä.

        3. Hieman keskimääräistä vähemmän.

        4. Aalto-yliopisto, Maanmittaus, valmistuminen 2011.

        5. Oman alan suhteen työtön. Valmistumisen jälkeen tehty n. 550 työhakemusta, saaliina yksi määräaikainen virka.


        No juu... Otaniemi myy myös tyhjiä arpoja.


    • Dippelimiäs

      Aloitin omat DI opinnot sähkötekniikan parissa vuonna 2001, sisään pääsin pääsykokeiden kautta joiden pistemäärä ylitti sisäänpääsyrajan ruhtinaalliset 0,80 pistettä. Mutta sisään päästiin joten haaste otettiin vastaan.

      Pari ensimmäistä vuotta perusopintoja meni ihan ok tasolla, keskiarvo ollessa reilun kolmosen luokkaa. Perusopintojen aikana en oikein löytänyt omaa alaani ja erityisopintoja valittaessa tuli lähdettyä perinteiselle vahvasähkölinjalle. Tästä alkoi haasteellinen tie sillä en ollut erityisen luova matemaattisesti ja tämä realisoitui huonoina kurssiarvosanoina. Toisia kursseja tentittiin moneen kertaan ja Keskiarvo lähti jyrkkään laskuun.Keväisin hain kovasti oman alan kesätöitä, mutta huonolla menestyksellä. Monta kesää tulikin oltua varastohommissa toimialalla mikä ei mitenkään liittynyt valitsemaani alaan.

      Haastavaksi muuttunut koulu, tulosta tuottamattomat kesätyöhakemukset ja yksinäisyys alkoivat näkyä lievinä masennusjaksoina. Onneksi tilanne ei äitynyt niin pahaksi että apua olisi tarvittu ja loskassa jaksoi puurtaa jollakin tavalla eteenpäin.

      Lopulta keväällä 2006 opinnot alkoivat olla muutamaa kurssia ja diplomityötä vaille suoritettu ja yllätys yllätys ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa kesätyöhakemus tärppäsi, Tämä johtui siitä että juuri tuon kyseisen hakemuksen kirjoittamiseen käytin luovuutta jotta se erottuisi massasta, tämän myös rekrytoija myönsi. Tuo kesätyö suomalaisessa kansainvälisessä konsernissa poiki diplomityön ja lopulta vakituisen työsuhteen. Valmistuin DI:ksi 2008 ka:n ollessa 2.6. D-työstä sain arvosanan 3.

      Useamman vuoden työskentelyn jälkeen sain tarjouksen toiseen yritykseen minkä otin vastaan. Samalla tiellä edelleen ollaan ja nykyään asumme perheen kanssa ulkomailla. Kaveripiirissäni monet valmistuivat yli 4:n ka:lla ja muutama jatkoi myös tohtoriksi, uskallan kuitenkin väittää että rahallisesti saan tällä hetkellä DI kavereistani parasta korvausta. Palkka ei kuitenkaan ole tärkeintä vaan työssä viihtyminen. Työelämässä ei opintosuorituksia ole pahemmin katseltu, enemmän merkitystä on ainakin omassa tapauksessani ollut maalaisjärjen käytöstä, sosiaalisuudesta ja ennenkaikkea oikeasta asenteesta sekä hyvin hoidetuista töistä. Koen olevani tällä hetkellä onnellisessa tilanteessä ja pidän omaa tarinaani eräänlaisena taistelujen kautta voittoon tapauksena. Tsemppiä vaan kaikille DI opintojen parissa painiville!

      • ghylt

        Kiitos tästä viestistä. Sai hymyn huulille :)

        Oman tilanteeni etenemisestä sen verran, että tämän syyslukukauden ajan olen puurtanut työläisen kurssien parissa. Välillä oon yötä myöten tehnyt tehtäviä ja harkkatöitä, vaikka en edes jätä asioita viime tinkaan. Raskas syksy ehdottomasti, mutta olen ylpeä itsestäni. Motivaatio ja työmoraali ovat olleet korkealla. Olen käynyt yli 95% luennoilla ja harkoissa siten miten päällekkäisyydet ovat antaneet myöten. Nyt on tenttiviikot alkamassa, olen luottavaisella mielellä, ja niiden jälkeen on kasassa 251 pistettä. Suunnitelma on viimeistellä loput kurssit kevätlukukauden aikana niin että 270 op täyttyy. Samalla heti tammikuusta aloitan hakemaan kesätyö/diplomityöpaikkaa. Ideaalitapauksessa dippatyön teko alkaa kevään tai kesän aikana, mutta katsotaan miten käy.


    • ghylt

      Ikivanhan ketjun nosto. Unettomana yönä keksii kaikenlaista. Viimeisimmästä viestistäni reilu kolme vuotta. Miten minulle sitten kävi?
      Sain toukokuussa vapun jälkeen vuonna 2015 vihdoin ja viimein oman alan kesätyön. Viidennen vuoden opiskelun jälkeen. Haastattelijana oli aikoinaan samassa tilanteessa ollut, siis opintojensa loppuvaiheessa vasta sai ekan oman alan työn. Kesän jälkeen ei heti dippapaikka auennut, mutta tammikuussa 2016 kuitenkin. Kyllä siinä vuoden 2015 syksy vielä koeteltiin. Valmistuin DI:ksi lokakuussa 2016 ja olen edelleen töissä samassa firmassa. Ihan on vakiduuni. Dippatyöstäni sain arvosanaksi 5 ja sen perusteella kehittelemäni aivan uusi palvelu tuottaa rahaa yritykselle koko ajan. Samoin olen rikkonut muutamia ennätyksiä verrattuna aiempiin samoja työtehtäviä hoitaneisiin eräässä helposti laatua mitattavissa olevassa työtehtävässä. Koulun keskiarvoksi päätyi lopulta joku 3.6, en muista enää tarkkaan.

      Hyvinhän tässä siis kävi, mutta kyllä asioiden loksahtaminen oli pienestä kiinni. Puhkesin kukkaan, kun yksi uskalsi antaa tilaisuuden kokemuksen puutteesta huolimatta.

    • Nuorehko_tekijä

      1. Keskiarvo noin 4.8/5 ja aikaa meni melko tarkalleen 5 vuotta.
      2. Oman alan kesätöissä joka kesä toisen opiskeluvuoden jälkeen. Diplomityö työsuhteessa. Ei muita töitä.
      3. En juurikaan verkostoitunut.
      4. Konetekniikka, pääaine lujuusoppi. Valmistuin 2014.
      5. Lujuuslaskijoista on huutava pula, mutta piirit ovat melko pienet. Työttömyyttä ei pahemmin ole, ainakaan mikäli työpaikan sijainnille ei aseta vaatimuksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1716
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1337
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      4
      1230
    4. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1230
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      142
      1198
    6. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1096
    7. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1075
    8. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1052
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      997
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      884
    Aihe