Kaksi eri käyttöjärjestelmää samassa koneessa.

Win-Linx

Ehkä joku Kollimaattori, tai muu asiantuntia voisi valotta minulle.
Voisi ehkä kertoa onko epäilykseni oikeita, että vaikka koneessani olevat kaksi eri käyttöjärjestelmmää (Win/Ubu)) ovatkin eri kiintolevyillä voivat ne häiritä toisiaan?
Tarkoitan vaan ja ainoastaan käynnistyksen aikana. Olen Huomannut, että Ubuntu vaikuttaa Windowsiin, mutta ei toisin päin.
Päivitin Ubuntun 12.10:n versioon, enkä ole sen jälkeen onnistunut Windowsia käynnistämään muuten kuin irrottamalla piuhat siitä toisesta kovalevystä.
Jo aikaisemmat Ubuntu-versiot ovat mielestäni jotenkin vaikuttaneet Windowsin käynnistämiseen.
Onko tuollaiseen ongelmaan jotain fiksua ratkaisua?

17

1542

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ubuntu ei periaatteessa häiritse Windowsia, tosin se tekee oman "käynnistysvalikon" josta voi valita että käynnistetäänkö Windows vai Ubuntu.

      • Win-Linx

        Aivan. Periaatteessa.
        Mutta SE vaikuttaa VARMASTI siihen, että Voiko Windows käynnystyä.
        Vaikka tämä tuntuukin hyvin kummalliselta sanon vieläkin, että, vaikka käyttöjärjestelmät ovat eri kiintolevyillä, mutta tietokone on sama häiritsee -se toinen kovalevy jossa on Ubuntu -Windowsin käynnistymistä. Olen testanntut ottamalla johdot pois. Sellaisilla kerroilla Windowsinkin käynnistäminen on onnistunut ilman ongelmia.

        Tiedän myös tuon.
        "Ubuntu ei periaatteessa häiritse Windowsia, tosin se tekee oman "käynnistysvalikon" josta voi valita että käynnistetäänkö Windows vai Ubuntu."


    • ,,,

      mä luulen kans että tuo vapunen tietää aika vähän.

    • Vanhaliito stna.

      Vittuilijat vaan jaksaa vittuilla. Ettehän te paskahousupojat muuta osaakkaan. Vapunen ei välttis ole mikää datanomi mutta jaksaa aina silti parhaansa mukaan edes yrittää auttaa ja vieläpä asiallisesti. Paskahousupippelipojat vaan vittuilee kun eivät osaa muutakaan, neuvojahan noilta finninaama teixeiltähän ei nimittäin saa, sen verran on isi aikoinaan lyönyt poikien päätä lattiaan viinapäissään että on mennyt kuset ja aivonesteet sekaisin.

      Tsemppiä vapuselle.

    • Datanomi olen, mutta Linux puolta en ole käynyt vielä tarkemmin läpi.

      • Win-Linx

        Ookei.

        Mutta tuo ongelma on todellakin sellainen, kuin kerroin.
        Uskoakseni sen täytyy olla jotain joka liittyy itse siihen purkkiin, joka on kummallakin kovalevyllä yhteinen.

        Kyllä en voi heittää Windowsia pois, enkä myöskään Ubuntua. (Jotain riippuvuutta).

        Voikohan joku auttaa?


    • fdgdsfgdsfgsdfg

      No eikö se ubuntu tee sitä grub valikkoa josta bootattava käyttis valitaan?
      Kun windowsin puolella et ainakaan voi tweakata bootvalikkoja koska win ei tue eikä lue linuksia.. mutta päin vastoin kylläkin.

      • s.,q

        painu sinä vittuuu täältä


      • fgdfgdfgdfgfdgdfgfdg
        s.,q kirjoitti:

        painu sinä vittuuu täältä

        Sinähän siellä jo oletkin ass q... vai onko se qus pää?


    • Eikö kiintolevyjen käynnistysjärjestyksen muutto BIOS-Setupin boottausvalikosta tuo toivottua tulosta?

      Onko Ubuntun puolella käynnistysvalikossa Windowsia lainkaan? Jos ei Päätteen käyttö hotsita, voi GRUB:in valikkoa säädellä esimerkiksi GRUB Customizerilla:

      http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=10340183

      • Win-Linx

        Tota. Joo!
        "Onko Ubuntun puolella käynnistysvalikossa Windowsia lainkaan?"
        Ei ole vaikka olen startannut ja sammuttanut aika monet kerrat.
        Mutta jos voisit kertoa ihan suomeksi mitä voisin tehdä, että tuo ongelma häipyisi.
        Vaikka niin että mitä rimpsuja pitäisi päätteelle heittää, jos se niin kuin luulen johtuu Ubuntusta?


      • Win-Linx kirjoitti:

        Tota. Joo!
        "Onko Ubuntun puolella käynnistysvalikossa Windowsia lainkaan?"
        Ei ole vaikka olen startannut ja sammuttanut aika monet kerrat.
        Mutta jos voisit kertoa ihan suomeksi mitä voisin tehdä, että tuo ongelma häipyisi.
        Vaikka niin että mitä rimpsuja pitäisi päätteelle heittää, jos se niin kuin luulen johtuu Ubuntusta?

        Tuo käynnistysvaihtoehdon Windowsiin puuttuminen ei oikeastaan johdu Ubuntusta tai edes Linuxista, vaan GRUB:ista, jolla ei ole mitään tekemistä Linuxin kanssa, vaikka se useimpien Linux-jakeluiden mukana asentuukin juuri käyttöjärjestelmän tai -järjestelmien käynnistyksestä huolehtimaan.

        Jos et halua käyttää GRUB Customizerin kaltaista graafista apuohjelmaa, niin sitten vaan tartut gnuta sarvista ja alat opiskella GRUB:ia:

        http://www.gnu.org/software/grub/

        https://help.ubuntu.com/community/Grub2


      • Win-Linx
        Kollimaattori kirjoitti:

        Tuo käynnistysvaihtoehdon Windowsiin puuttuminen ei oikeastaan johdu Ubuntusta tai edes Linuxista, vaan GRUB:ista, jolla ei ole mitään tekemistä Linuxin kanssa, vaikka se useimpien Linux-jakeluiden mukana asentuukin juuri käyttöjärjestelmän tai -järjestelmien käynnistyksestä huolehtimaan.

        Jos et halua käyttää GRUB Customizerin kaltaista graafista apuohjelmaa, niin sitten vaan tartut gnuta sarvista ja alat opiskella GRUB:ia:

        http://www.gnu.org/software/grub/

        https://help.ubuntu.com/community/Grub2

        Vieläkin kysyn tällaisen lisäkysymyksen. Voisiko se siitä uusimmasta Ubu-versiosta?
        Niin kuin aikaisemmin taisin kirjottaa ei tuota probleemaa ollut aikaisemmin, vaan vasta kun päivitin Ubuntu 12.10-version.
        Olen jo ajatellut asentaa 12.04:än takaisin, koska tuo opiskelu jota ehdotat taitaa olla mulle vähän liikaa. Kielikin on sitä lontoota.
        Mutta kiitos kuitenkin.


    • Jalaa

      Jos haluat saada Windowssin jälleen käynnistymään, niin tee näiden ohjeiden mukaan. http://www.howtogeek.com/howto/32523/how-to-manually-repair-windows-7-boot-loader-problems/

      Ohje pätee Win7:aan ja Vistaan.

      Itsellä on Ubuntu kakkoskäyttiksenä, mutta asennettu siten, että levy, mikä sisältää Windowssin oli irroitettu johdoista. Tällä tavalla Windows levylle ei Linux asennus kirjoita yhtään mitään. Silloin, kun haluan käynnistää Ubuntun painan koneen käynnistyksen yhteydessä F8:a. Tämä riippuu käytetystä emolevystä, eli tuolla saa esiin valikon, mistä voi valita miltä asemalta konetta lähdetään käynnistämään. Tuosta valikosta valitsen levyn, missä Ubuntu on. Ubuntu näkee kuitenkin Windowssin käyttämät levyosiot, koska levy on käytön aikana kytketty.

      • Win-Linx

        Kyllä se on ihan noin.
        Sain Windowsinkin starttaamaan ihan oikein. Piti alkaa kaikki alusta, mutta onnistui.
        Kiitos.


    • Pyyhis

      Komppaan tähän edellistä vastaajaa. Omassa käytössä on ollut Asuksen emolevyjä kahdessa viimeisessä koneessa, ja niissä käynnityslaitteeen voi valita pikavalikolla painamalla F8 kun bios käynnistyy. Valikossa näkyvät kaikki koneessa olevat massamuistilaitteet, siis kovalevyt ja usb muistit. Tarkista koneesi/emolevyn manuaalista onko siinä kyseistä toimitoa. Uskoisin, että nykykoneista löytyy tämä toiminto.

      Ubuntun asennusohjelmalla voi valita mille laitteelle Grub asennetaan. Kun koneessasi on useampi kovalevy, niin asenna grub sille levylle millä Ubuntu on. Tällä tavalla kovalevyillä on itsenäinen käynnistyslataaja, eivätkä ne missään tekemisissä toistensa kanssa. Jos koneellasi voi valita käynnistyslaitteen, niin tämä on pomminvarma keino välttää käynnistysongelmat.

      En ole kokeillut, mutta periaatteessa grubin voi asentaa vaikka muistitikulle, ja pitää se irti windowsin käynnistyksen aikana. Kun haluaa käynnistää Ubuntun, boottaa kone tikulta ja käynnistä siltä kone. Grub näyttää myös Windowsin ja muiden käyttisten lataimen, vaikka se olisi asennettu mille tahansa levylle.

    • tällänen testattiin mulla kanssa niin ei vista hyvin pelannut windous7 kanssa :) joten ota ihmeessä toinen pois kumpaa tarttet enempi jätät sen paikalle sitten.!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      223
      1898
    2. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1292
    3. Kohuttu Iida Vainio mursi hiljaisuuden -Näin raskaus vaikutti Farmi-kuvauksissa: "Saattoi ruveta..."

      Ihanaa odotusta, tsemppiä ja voimia Iida! Iida Vainio ja Archie Cruz eli Arttu Kuosmanen asuvat yhdessä Helsingissä ja o
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1159
    4. Minkälainen ihminen

      kaivattusi on?
      Ikävä
      80
      1113
    5. Avoin kirje sinulle

      Rakas, Kirjoitan sinulle nyt, vaikka sanat tuntuvat niin vaatimattomilta siihen, mitä sydämeni on kantanut sisällään ni
      Ikävä
      28
      872
    6. Mitä mies teet

      näin iltasella? 👾
      Ikävä
      53
      771
    7. Nainen, jos luet kirjoituksiani

      niin sano minulle jotain?
      Ikävä
      49
      756
    8. Sullahan oli ihan valtavat t...., nainen

      Aivan suunnattomat ja hyvin muodostuneet. Luulisi että olisit uskaltanut tehdä selvän aloitteen jos jotain haluat. Miksi
      Ikävä
      53
      719
    9. Numerosi 3. ja 4.

      viimeinen numero. Ei uskalla muuten.
      Ikävä
      38
      716
    10. On ikävä häntä

      Ollut pitkän aikaa
      Ikävä
      37
      704
    Aihe