Kerron lyhyesti, eli omistamme sekarotuisen koiran,joka on purrut meitä monia monia kertoja.Tänään taas,melkein puri valtimosta.Muuten koira on perheesämme alin,sen koira tietää.Tänään puri siitä että menin lenkkeillessämme jonkun ruuanpalan ohi.Tällä viikolla yritti purra minua kun koira tuli vastaan..Olen mielestäni tehnyt kaikkeni ja nyt olen sitä mieltä että koira viedään ensi viikolla lopetettavaksi,en halua pitää vihaista koiraa..Koiralla ei ole mitään sairautta,koska käytimme el.Mitä mieltä olette,kannattaako koira lopettaa,koska joudumme aina varomaan mitä teemme koira on purrut yhtä sukulaistani ranteesta.
Koira lopetettavaksi
16
369
Vastaukset
- kerro lisää?
'Olen mielestäni tehnyt kaikkeni' -lausahdusta voisi vähän avata, ennen kuin kysyy muilta, kannattaisiko koira lopettaa.
Mitä tarkoittaa tuo 'Muutoin koira on perheessämme alin, sen koira tietää.'? Miten olette tehneet sen selväksi, ja jos arvojärjestys on selvä, miksi se sitten purisi johtajaa? Tarkoitan vain, että joku syyhän tuohon käytökseen pitää olla! En siis usko, että asetelmat on ihan kunnossa.
Et kertonut, onko koira aina ollut tuollainen, mikä ensimmäinen puremistilanne, onko koira ollut teillä pennusta asti, kuinka kauan se on ollut teillä, minkä ikäinen koira on, koko............
Minusta voisitte ennen lopetuspäätöstä kysellä ympäriinsä, haluaisiko joku ottaa haasteen vastaan. - hmmh..
Ei kait koiralla ole aivokasvainta? Ei kyllä ole normaalia käytöstä.
- ...
Kannattaa lopettaa.
ja otatte sitten vaikka kanin tai kissan jatkossa, jos lemmikkiä tarvitsette. Koirahan on sosiaalinen elukka ja jos se on agressiivinen se on kasvattamalla sellaiseksi tehty. - koira ei ole kana
Teillä on varmaan tämä laumateoria käytössä ja olette kovasti antaneet koiralle negatiivista palautetta, ehkä jopa agressivista.
Voisin arvata, että teillä on "opetettu" koira luopumaan ruuastaan negatiivisella palautteella ja näytetty että kuka sen ruuan voi aina ottaa.
Lenkillä koira on rähjännyt remmissä ja olette saaneet neuvoksi antaa negatiivista palautetta ihan pienimmästäkin elesstä.
Vaikka osa koirista negatiivisen palautteen kautta lopettaa kaiken tekemisen, osalla sitä kautta saadaan pintaan agressio.
Tämä on niitä kaikkein ikävimpiä puolia tuossa "laumateoriassa", joka oikeastaan perustuun koira jatkuvaa rankaisemiseen ja pelossa elämiseen. Koiralta loppuu luottamus ihmisiin, jotka jatkuvasti aiheuttavat koiralle epämiellyttäviä asioita.
Parasta on päästää pois koira, joka jatkuvasti joutuu elämään epävarmuudessa, koiran luottamuksen takaisin saaminen voi viedä niin kauan aikaa ettei sen koiran loppuikä riitä.- Olihan ankka
tämä edellinen viesti siis. Tuossa suurella varmuudella ei ole kyse liiasta kurista, vaan pikemminkin lepsuilusta kurin pitämisessä. Siihen viittaa lausuma "joudumme aina varomaan mitä teemme".
Ihmisen ei tule joutua kodissaan varomaan mitä tekee, ettei suututa koiraansa, vaan koiran tulee osata varoa ettei suututa isäntäänsä/emäntäänsä. Silloin yhteispeli sujuu.
Aloitusviestin perusteella, ja vain sen(koska muuta tieto ei ole vielä tullut), voi päätellä että kyse on nimenomaan yksilöstä joka on päästetty herraksi talossa. Ilman selkeitä rajoja tulos on tämä: Koira on herra talossaan.
Dominantti koira ja kädetön ihminen on yhdistelmä joka vie koiran liian usein ennenaikaisesti hautaan.
- koira ei ole kana
Ei koirat suutu, ihan liikaa inhimillistämistä tälläinen.
Ihminen on herra talossa, koira ei sellaista ymmärrä, joten ihan turhaa miettiäkkään itsestäänselvyyksiä. Toki, jos joku kuvittelee että koira on ihminen, niin voihan sitä on yrittää selittää, mutta todennnäköisestä tälläinen ihminen ei kyllä ymmärrä selittelyjäkään.
Se koira on koira, ihminen on ihminen. Ihmisellä on avaimet, rahat, ruoka ja ihminen antaa koiralle ruuan, päästää ulos, vie sen lenkille.
Ihan turhaa miettiä, onko koira ottanut avaimet, rahat, auton, lähtenyt käymään kaupassa???
ihminen määrää koiran elämästä, koiran vaan pitää sopeutua siihen. Ei ihminen tarvitse sitä mitä koiralle tarjoaa, eikä ihmisen tarvitse niistä koiranruuista taistella.
Koira sitten joko luottaa ihmiseen tai sitten ei.
Ja ihminen saa olla ihan niin tyhmä kuin haluaa, eipä sitäkään mikään kiellä.
Ikävää vaan on kun koira joutuu kärsimään omistajansa tyhmyydestä. - ApuaAmmattilaiselta
Jos olette vielä valmiita yrittämään, suosittelisin ammattilaisen puoleen kääntymistä. Joltain koirakouluttajalta voisi löytyä opastusta.
- canis.familiaris
Nämä tapaukset ei ole äänestys tai "mitämieltäolette" juttuja. Jos koira on vaaraksi lapsille, ohikulkioille jne..ja tilanne on pitkittynyt, niin piikki on paras myös koiran kannalta...Käytökselle on jokin syy ja tuskin koirakaan tuossa tilassa mistään nauttii.
Tässä tosielämän vaihtoehdot.
- Anna koira pois, mutta vain osaaviin, ei "anna mä kokeilen" tyypille
- Lopeta koira
- Tee jotain, mutta vain jos motivaatiota ja päättävaisyyttä on tarpeeksi, ja asia on itselle ja perheelle RIITTÄVÄN tärkeä. (ongelman rakaiseminen) - pikku hukka 67
Minusta tässä on kysymys siitä kumpi on johtaja sinä vaiko koira.Se on selvästi KOIRA.Jos et itse pysty ottamaan jotajuutta niin ongelmia seuraa se on varma.On olemassa ongelmakoiriin perhtyneitä kouluttajia.Kannattaa kysellä.Itselläni eka koira meinas hyökkäs päälle ja ei kun kurkkuun kiinni.Sain käden suojaksi.Koira sai kyllä kyytiä sen jälkeen.Koira ei tämän jälkeen kokeillut kumpi määrää kaapin paikan.Se oli paras koira mikä minulla on ollut ja eli n.11v.
- Nemppu1
Vaikuttaa siltä että koira tuntee että se joutuu varomaan omistajaansa liikaa ja turhaa. Onko sitä rangaistu pahastikin, joutuuko se varomaan omistajansa kättä (eli onko sillä otettu kovaa koirasta kiinni)? Ne tapaukset mitä mulle on tullut vastaan että eläin hyökkää ihmistä kohtaan perustuu lähinnä pelkoon ja ennakoivaan puolustukseen. Siihen riittää ihan pari kertaa kurittamista.
Alkakaa nyt alustavasti käyttämään koiran luontaisia rauhoittavia eleitä, jotta sen ei tarvitse hyökkäillä. Lisäksi tarkistakaa millainen elekieli on koiraa kohtaan. Käyttäkää ensin eläinlääkärissä, että jos sillä on kipuja jotka se yhdistää erinäisiin asioihin.
Ja jos koira murisee, anna sille tilaa. Silloin se ei luota sinuun. - ammattiapuun
Tässä tapauksessa kuulostaa että koira on pomo, eikä ihminen niin kuin pitäisi. Hakeudu ammattiapuun.
- Kummallisia
nämä jotkut aloitukset. Ensin tullaan avautumaan ja ikään kuin kysymään neuvoa tai vahvistusta tekeillä olevasta raskaasta päätöksestä. Sitten kun heiltä pyytää lisätietoa kadotaan kuin tuhka tuuleen.
Miksi näin ja miksi ei vain vie piikille jos asiasta ei halua kerran keskustella? Harmittaa vain koiraparan puolesta, että jos taas yksi kädetön saanut koiransa niin pilalle että pakko lopettaa. - ida+emäntä
Siis lenkkeillessä ruoanpalan ohi. Ja jonkun tullessa vastaan?
Minulla on aggressivinen koira. Jos hän löytää lenkkeillessä ruoanpalan ja ehtii syödä, se siitä jos ehtisin väliin, minulla pitäisi olla lahjus.
Kun koira tulee vastaan ei rähistä. . Koira on joko pieni, valkoinen tai muuten jotain.
Koira tekee rähinöitä, mutta ei pure mua.
Minua on purrut kun olen selkeästi mennyt hänen osuuksillen, liian likelle tai liikaa mukaan tähän puolustuskuvioon.
Minun koirani on syönyt hiiren ja linnun palan (se siitä, matolääke esiin) .
Sinun koirasi ei oikeasti ole se "alin". En o varma omastakaan.
En lopeta omaani. Se on H--vetin hyvä vartija kotiin
Sinun enkä kannattaisi lopettaa itsesi koska et osaa toimia koiran kanssa. No näistä aloituksista ei ikinä tiedä, mikä se tilanne siellä ruudun takana on. Siellä voi olla hankalaluontoinen koira, jota on väärinymmärryksen tai osaamattomuuden tai jonkin muun syyn takia koulutettu väärin, jos on koulutettu ollenkaan, ja joka on päässyt jo pitkään vahvistamaan huonoa ja vaarallista käytöstä. Koira, joka puree tosissaan ja kyselemättä, koira, jonka reaktiot ovat salamannopeita ja rajuja, koira, joka on äärimmäisen stressaantunut ja epävarma. Tai sitten on vähän lapasesta oleva sesse, jonka jokainen käytös tulkitaan hysterian suurennuslasilla ja pikku näykkäisystä tulee vakava pureman yritys ja muutamasta leikkisästä haukahduksesta vakava aggressiivisuuden osoitus. Tai mitä tahansa siltä väliltä. Neuvojen antaminen on siis hyvin vaikeaa.
Jotta tilanteeseen voisi ollenkaan puuttua, pitäisi tietää, mitä tilanteissa tarkalleen ottaen on tapahtunut. Onko käytös alkanut yhtäkkisesti vai ollut "aina" ja onko sen intensiteetti pahentunut aina vain.
Jokainen purematilanne alentaa koiran kynnystä purra. Sen vuoksi vihaiseen koiraan ei välttämättä voi koskaan luottaa. Sen koko loppuelämä voi olla säätelyä, keiden kanssa sen voi päästää kosketuksiin, vaikka se olisi koko ajan koulutuksessa. Lisäksi omistaja, joka muistaa koiran aiemman käytöksen, voi omalla jännittämisellään estää koiran edistymisen.
Ja haistatan homeet noilla johtajuusjutuilla. Yleensä koirista tulee vihaisia, kun ne ovat hyvin stressaantuneita ja peloissaan. Hyvin harva on vihainen aidosti silkkaa dominanssiaan. Työntämällä soppaan kipua ja pelkoa aiheuttavia koulutusmetodeja tietämättä, mitä oikeastaan on tekemässä, voi vain pahentaa tilannetta.
Koirat eivät muutu hyvätapaisiksi vain näyttämällä sille, kuka määrää. Jos ne edes ymmärtävät ihmisten mesoamista paikannäyttämiseksi. Johtajuusoppejakin lie erilaisia toteuttamistapojen suhteen, mutta kehotus laittaa koira alimmaiseksi ei oikeastaan kerro koiralle, miten sen tulee käyttäytyä. Tai mitä ihmisenkään oikeastaan pitäisi tehdä. Pitääkö koira nuijia maanrakoon. Pitää jääkautta. Potkaista sitä aina kun se yrittää ohittaa ihmisen. Vai kävellä vaan selkä suorana. Parempi on hakea koiran kunnioitusta ja luottamusta toisin keinoin. Vakaata mielenlaatua, kärsivällisyyttä ja johdonmukaisuutta nekin vaativat. Koiran on helpompi nojata ihmiseen, joka säilyttää malttinsa ja käyttäytyy johdonmukaisesti. Suosittelen minäkin ammattilaiskouluttajaa, jos kuitenkin haluaa jatkaa koiran kanssa. Ja ottaa hänen sanansa tosissaan. Koulutusta ei voi tehdä puolivillaisesti vaan siitä tulee elämäntapa. Yhdellä keskustelupalstaviestillä ei koiraa voi kouluttaa.
Yhdestä viestistä ei voi paljon tehdä johtopäätöksiä, mutta jos aloittajasta tuntuu, ettei koiraan voi enää panostaa yhtään koulutusta eikä sen käytöstä voi ennakoimalla hallita, niin parempi on laittaa koira monttuun.- 8+3
Täällä se taas näkyy, minä kävin myös kyselemässä täältä koira palstalta mielipiteitä ja sain lauman vihaisia kukkahattutätejä kimppuuni, syynä se että minulla on vara viedä oma koira lääkärille vasta ensiviikon maanantaina. Ei näköjään kannata täältä kysellä mitään. Aina on vika kouluttajassa/omistajassa, ei koirassa.
Täällä on myös koiralla samantapaisia ongelmia. Agressiivista käytöstä ulkona jne...ja syy on varmasti se että koiraa on edellisessä perheessä piesty oikeen urakalla. Onko ihme että koira käyttäytyy silloin näin kun henkinen puoli kärsii. Ehkä sulla kannattaa kokeilla ammattikouluttajaa tai käyttää koira uudelleen lääkärissä. Sairaudethan voi monesti altistaa agressiiviselle käytökselle. Mutta jos mikään ei auta niin pakkohan se on sillon lopettaa, ei kenenkään pidä pelätä koiran teräviä hampaita!!- Älä nyt pelihousuja
revi. Tämä vaan kuuluu suomalaiseen kehittymättömään keskustelukulttuuriin että esitetään kärjekkäitä mielipiteitä ja toisaalta sitten luetaan tahallisesti ohi sen mitä on tarkoitettu ja otetaan herne ja heivataan se nenuun.
Mutta kun tarkkaan luet ne sinun aloitteeseesi tulleet viestit, niin kyllä sieltä varmasti löytyy jokaisesta se pieni asiantynkä jonka voit ymmärtää ja ehkä jopa hyväksyä.
Maailmassa on aina ollut mielisairaita, he ovat seuranamme nytkin. Silti, jokaisessa hullussa on ainakin jotakin kaunista ellei viisasta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu126846Kun viimeksi tapasit kaivattusi
Kasvokkain ( ei netti, varmuudeksi vielä tarkennan), jännittikö? Jos, miten se ilmeni? Huomasitko jännittikö kaivattuasi47799Rakastan sinua
Enkä halua enkä aio sinua satuttaa. Satuttaisin samalla itseäni. Olet ihana mies ja olen pahoillani kuinka sinua kohteli35796- 54691
Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva143674Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus48663Leppäskän tarratoimikunta kävi Suviseuroussa haastamassa riitaa!
Voiko enää törkeämmin häiritä uskovien juhlia? https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tarratoimikunnan-aktivistit-kokivat-sy186639Ootko sä oikeasti sinkku?
Kun oot aina yksin tuol kylil, kyl mä susta naisen ottasin jos saisin luvan😳😘🔥42626Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e24616Kylpyläsaaren huonot ruoka-annokset
Annokset pienenevät ja hinnat nousevat. Bataattiransut 7e ei mistään. Lehtipihvi kutistuu kerta kerralta. Jäätelö halv21614